Ja ik heb gelijk 2 tubes in het kitje gestokenf2ride2001 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:13:
[...]
Ja gewoon een tube solutie meenemen!
Werkt prima.![]()
TIP: als je een tube openmaakt. Gooi het restant weg en leg meteen een nieuwe tube erbij.
Want anders is die solutie ingedroogd tegen de tijd dat je hem de volgende keer nodig hebt.
Andere tip: zo'n tubetje schuurt bij continue beweging kapot. Ik heb die in wat noppenfolie gewikkeld en in een klein pvc buisje gedaan. Anders kom je dat spul na een paar maanden overal tegen.
Geloof me maar.
Geloof me maar.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Jij hij zit nu in een netje gevouwen tussen de rubber veters. Dat tasje zit weer in een rugzak en die in de koffer. Voor deze rit komt het vast goed.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:25:
Andere tip: zo'n tubetje schuurt bij continue beweging kapot. Ik heb die in wat noppenfolie gewikkeld en in een klein pvc buisje gedaan. Anders kom je dat spul na een paar maanden overal tegen.![]()
Geloof me maar.
Ik vond ook zojuist de binnenste wintervoering/liner terug die in mijn Damen jas hoort te zitten. Hopelijk lekker toasty morgen onderweg als ik er nog in pas

Naast cardanaandrijving heb je ook nog riemaandrijving, ook behoorlijk onderhoudsvrij maar je komt dan vaak wel bij motorscooters uit of bv bij Harley davidsons.Pazzi schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:53:
Na 10 jaar trouwe dienst en ruim 120.000 km ben ik aan het rondkijken voor een vervanger voor mijn Honda NT700 Deauville. Ik zoek een nieuwe motor, dus niet tweedehands. Qua eisen valt het mee, althans, dat dacht ik...
Wat ik zoek:
- Een tourmotor, dus rechte zit en voldoende kuip en ruit voor windbescherming
- Geen "offroad adventure look" (zoals bijvoorbeeld de R1300, F900, V-strom)
- Cardanas
Vooral dat laatste lijkt een uitdaging te zijn...
Suzuki, Yamaha en Kawasaki lijken geen modellen met cardan meer te hebben. Honda heeft alleen nog de Goldwing. BMW kent 2 modellen: de R1250 RT en K1600.
De K1600 ligt (ver) buiten budget. Blijft de R1250 over, hoewel ik die met een vanafprijs van ruim € 25.000,- ook al behoorlijk aan de prijs vind...
Waarom is er zo weinig aanbod van cardan? Zie ik merken of modellen over het hoofd?
Zelf vorig jaar een motorscooter gekocht (Yamaha Xmax) vanwege het feit dat die een riem heeft, de motor staat namelijk in principe buiten onder een hoes dus een ketting leek me niet ideaal maar omdat ik geen goede zithouding kon vinden toch maar ingeruild op een 'gewone' motor met ketting (MT07) en qua motor geen klagen maar qua aandrijving had ik toch liever de motorscooter gehouden. Ketting roest echt wel als ie altijd buiten staat, ook met genoeg TLC en ook onder een motorhoes

Heb hem nu maar in de carport achter de auto gezet, wel wat onhandig als ik weg wil omdat dan eerst de auto weggereden moet worden maar daar staat hij in elk geval droog en rij nu toch niet zo heel veel.
Kettingen zijn en blijven ondingen
Over motorhoezen gesproken, ik heb nu een vinz motorhoes en die is na nog geen jaar al op meerdere plekken gescheurd, dun en fragiel dus en vocht blijft er ook teveel onder zitten, hij ademt niet echt.
Iemand tips voor een echt goede en stevige motorhoes die ook ademt?
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 28-02-2025 19:28 ]
@Metro2002 Mijn motor staat in weer en wind onder een hoes van DS-covers. Ik kan geen roest vinden op de ketting. Kan ook komen door de ketting regelmatig te smeren en blijven rijden met de motor in de winter. Ik ben zeer tevreden over het smeersysteem van OSCO. Bij elke tankbeurt (~450 km) even aan de plunjer trekken en af en toe even het potje bijvullen. Ik heb nog steeds niks gemerkt van versmering van de velgen of andere onderdelen van de motor door het smeren van de ketting. Meestal krijgt de motor 1 keer per jaar een onderhoudsbeurt. Ik vraag dan ook om de ketting te controleren. Het spannen van de ketting is een klus die ik nog nooit gedaan heb.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Ja, die heb ik ook jaren gebruikt. Prima ding.jeroenathome schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:16:
@Metro2002 Mijn motor staat in weer en wind onder een hoes van DS-covers. Ik kan geen roest vinden op de ketting. Kan ook komen door de ketting regelmatig te smeren en blijven rijden met de motor in de winter. Ik ben zeer tevreden over het smeersysteem van OSCO. Bij elke tankbeurt (~450 km) even aan de plunjer trekken en af en toe even het potje bijvullen. Ik heb nog steeds niks gemerkt van versmering van de velgen of andere onderdelen van de motor door het smeren van de ketting. Meestal krijgt de motor 1 keer per jaar een onderhoudsbeurt. Ik vraag dan ook om de ketting te controleren. Het spannen van de ketting is een klus die ik nog nooit gedaan heb.
Ik heb mn BMW R1250RS in 2020 nieuw gekocht. Maar dat was vooral omdat dat model nog niet gebruikt te vinden was, en een jong gebruikte R1200RS ook nog behoorlijk aan de prijs was (maar de R1250 is leuker en mooier).HTT-Thalan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:50:
[...]
Ik zou ook wel eens wat nieuw willen hebben hoor, onbevlekt door een ander.
Maar nu ik m een paar jaar heb.. is t eigenlijk ook een gebruikte motor
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Verheul maakt erg mooie hoezen in verschillende maten. Zware stof en zonder elastieken dus vouwt makkelijk op.Metro2002 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:21:
[...]
Over motorhoezen gesproken, ik heb nu een vince motorhoes en die is na nog geen jaar al op meerdere plekken gescheurd, dun en fragiel dus en vocht blijft er ook teveel onder zitten, hij ademt niet echt.
Iemand tips voor een echt goede en stevige motorhoes die ook ademt?
Holy crap. Info? Is dat een custom project, of een concept ofzo? Echt dik ding.
Meer info over die dikke Yamaha: https://www.bikeexif.com/yamaha-tenere-700-flat-tracker
Dank je. Echt een prachtfiets. Jammer dat dat nooit in de showroom zal staan, ik was gelijk verkocht.Arosa schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:23:
Meer info over die dikke Yamaha: https://www.bikeexif.com/yamaha-tenere-700-flat-tracker
Dat zijn echt dikke cijfers, 74pk op 158 kilo!!!Arosa schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:23:
Wat gooien jij en @HTT-Thalan in die osco?jeroenathome schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:16:
De mijne begint leeg te raken.
Hier kettingzaag olie trekt zo lekkere slierten over je ketting bij teveel gebruikBoudewijn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:33:
[...]
Wat gooien jij en @HTT-Thalan in die osco?
@Boudewijn De aanbevolen olie van osco zelf. De knijpfles met olie is ook handig met het bijvullen. Je kan €1,- besparen door niet bij osco zelf te bestellen, maar bij eastbound shop.
Die van mij had ook kettingzaag olie op de NC maar heb er op de CB geen zitten, niet echt noodzaak aan.Boudewijn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:33:
[...]
Wat gooien jij en @HTT-Thalan in die osco?
De 1250 is zeker een stuk mooier. Maar snap het nieuw willen kopen wel. Na de 1250GSA (2 jaar oud gekocht) wil ik ook weer een keer iets nieuws kopen (en dat dan zelf lang rijden). Zelfs even overwogen om nog een van de laatste 1250GSA's te kopen, maar dat sloeg rationeel helemaal nergens op tov mijn huidige, dus niet gedaan.noes schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:56:
[...]
Ik heb mn BMW R1250RS in 2020 nieuw gekocht. Maar dat was vooral omdat dat model nog niet gebruikt te vinden was, en een jong gebruikte R1200RS ook nog behoorlijk aan de prijs was (maar de R1250 is leuker en mooier).
Iets heel anders. Ik ben wel benieuwd of, en wanneer, er een nieuwe 1300RS en 1300R komen - of dat misschien een van beide varianten geschrapt wordt.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Nou zoals plannen gaan moet je ze wel eens wijzigingen. Rondweg Emmen volledig afgesloten dus daar al omrijden, vervolgens gaf de navi ook aan dat mijn "mooie" route vol afsluitingen zou zitten. Daarom maar gelijk doorgereden naar openlucht in Arnhem, maar daar ben ik nu te vroeg aangekomen
gaan pas om 11u open...
Dan maar een half uurtje mijn handen warmen aan een paar warme tieten
.

Dan maar een half uurtje mijn handen warmen aan een paar warme tieten
:strip_exif()/f/image/RksHDk15UqCMkcc2UmKxeNRF.jpg?f=fotoalbum_large)
Traditioneel gezien is het GS, RT, R en daarna RS. Reken op volgend jaar ergens.VidaR-9 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:27:
[...]
De 1250 is zeker een stuk mooier. Maar snap het nieuw willen kopen wel. Na de 1250GSA (2 jaar oud gekocht) wil ik ook weer een keer iets nieuws kopen (en dat dan zelf lang rijden). Zelfs even overwogen om nog een van de laatste 1250GSA's te kopen, maar dat sloeg rationeel helemaal nergens op tov mijn huidige, dus niet gedaan.
Iets heel anders. Ik ben wel benieuwd of, en wanneer, er een nieuwe 1300RS en 1300R komen - of dat misschien een van beide varianten geschrapt wordt.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
[Texas hilbilly stem]HTT-Thalan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:32:
Nou zoals plannen gaan moet je ze wel eens wijzigingen. Rondweg Emmen volledig afgesloten dus daar al omrijden, vervolgens gaf de navi ook aan dat mijn "mooie" route vol afsluitingen zou zitten. Daarom maar gelijk doorgereden naar openlucht in Arnhem, maar daar ben ik nu te vroeg aangekomengaan pas om 11u open...
Dan maar een half uurtje mijn handen warmen aan een paar warme tieten.
[Afbeelding]
I like my motorcycle like i want my woman: Naked
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lr0JtNvfmI2Faw8ZQw0CQ2cb.jpg?f=user_large)
Oude foto maar #care
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
And at least 20 years and over.Destruction schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:35:
[...]
[Texas hilbilly stem]
I like my motorcycle like i want my woman: Naked
[Afbeelding]
Oude foto maar #care
* _Apache_ rent snel weg.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik had op tijd nog een garagebox kunnen vinden, dus gisteren mijn eerste motor kunnen ophalen 

Bij de dealer werd aangeraden om em regelmatig aan een druppellader te hangen. Wat is jullie ervaring met wel of niet regelmatig aan de druppellader hangen?

Bij de dealer werd aangeraden om em regelmatig aan een druppellader te hangen. Wat is jullie ervaring met wel of niet regelmatig aan de druppellader hangen?
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Vette bike man. Lekker cyber punk koplampje.Chester schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:13:
Ik had op tijd nog een garagebox kunnen vinden, dus gisteren mijn eerste motor kunnen ophalen
[Afbeelding]
Als je niet heel veel kilometers maakt of je stalt je motorfiets bij koud weer dan bij voorkeur inderdaad aan de druppel lader. Als je zo'n Optimate koopt krijg je er wel een dongeltje bij dat je aan de +/- van je accu kan hangen. Ik tie wrap dat ding dan aan het frame, kun je bij thuiskomst direct de lader aansluiten. Maak het jezelf makkelijk.
Ik heb thuis een prima (maar oude) druppellader liggen, maar ik moet inderdaad ook nog eens een Optimate kopen. De accu van de DIversion zit op een ultime k*t plek waar je niet zomaar even bij de polen komt, een dongeltje zou ideaal zijn. Die dongle maak ik dan gewoon onder 't zadel, die je er met de sleutel gemakkelijk af pakt. Dat werkt dan prima en het ding hangt niet ergens los allerlei rotzooi te vangennehal3m schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:29:
[...]
Vette bike man. Lekker cyber punk koplampje.
Als je niet heel veel kilometers maakt of je stalt je motorfiets bij koud weer dan bij voorkeur inderdaad aan de druppel lader. Als je zo'n Optimate koopt krijg je er wel een dongeltje bij dat je aan de +/- van je accu kan hangen. Ik tie wrap dat ding dan aan het frame, kun je bij thuiskomst direct de lader aansluiten. Maak het jezelf makkelijk.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Das ook een goeie. Helaas is mijn zadel niet afneembaar zonder imbussleutels, dus ik heb 'm hier vast gemaakt. Er zit een doppie op, dus er komt geen troep in.Destruction schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Ik heb thuis een prima (maar oude) druppellader liggen, maar ik moet inderdaad ook nog eens een Optimate kopen. De accu van de DIversion zit op een ultime k*t plek waar je niet zomaar even bij de polen komt, een dongeltje zou ideaal zijn. Die dongle maak ik dan gewoon onder 't zadel, die je er met de sleutel gemakkelijk af pakt. Dat werkt dan prima en het ding hangt niet ergens los allerlei rotzooi te vangen
/f/image/UtxCnqbClfI0cWL4nWuxICOF.png?f=fotoalbum_large)
114 ci Fat bob? Lekker dik ding als eerste fietsChester schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:13:
[Afbeelding]
Wat betreft druppellader, in de zomer eigenlijk nooit en in de winter als ik verwacht minstens twee weken niet te rijden dan hang ik 'm wel aan de Optimate. Je hebt heel waarschijnlijk ergens de SAE aansluiting (verstopt) zitten dus de Optimate kan je daar zo op aansluiten. Zelf gebruik ik een oudere Optimate 4 maar de nieuwe Optimate 3 ziet er vergelijkbaar uit. Ik zou iig geen 'orginele' Harley lader kopen, dat zijn vziw gewoon rebranded Optimate's met HD tax er op.
Vandaag nog een boodschapje gedaan van in totaal 240 km en ik had het KOUD! Net als HTT-Thalan kreeg ik ook pas rond 16:00 wat zon maar toen was ik weer bijna thuis.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Updated!Overdrive97 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:37:
@LankHoar De Bandit mag in de TS vervangen worden voor de FJR1300 uit 2005 :-)
[Afbeelding]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Vandaag was de winterstop afgelopen, dus ik mocht weer op pad! Eerst maar even naar Motoport om de Rev'it Altair jas te passen. Zit als gegoten, heerlijke stof, prima prijs. Maar Ik snap de sluiting niet; andere jassen zijn uit zichzelf ventilerend, of hebben ritsen om lucht door te laten. Dat heeft deze jas dus niet. Je moet heel ongemakkelijk de bovenkant aan beide kanten openritsen en dan weer omvouwen naar binnen ofzo (bekijk de foto's maar, dan is het duidelijker). Kortom: vette jas, zolang je hem helemaal dichthoudt.
Motoport had veel nieuwe Suzuki's in de showroom, waaronder deze V-Strom. Dat is écht een gave kleurstelling zeg. De verkoper zei dat ik mijn Tuareg er wel op in zou mogen ruilen. Ben benieuwd of ik dan moet bijbetalen.... Laat de vrouw het niet horen.
Motoport had veel nieuwe Suzuki's in de showroom, waaronder deze V-Strom. Dat is écht een gave kleurstelling zeg. De verkoper zei dat ik mijn Tuareg er wel op in zou mogen ruilen. Ben benieuwd of ik dan moet bijbetalen.... Laat de vrouw het niet horen.

:strip_exif()/f/image/RTeoB7pc7jTTETvLO9nvASCi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb die van mij eergister in ontvangst genomen. Nieuwe 2025 kleur met complete adventure pakket erop:JL Koppelle schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:59:
Vandaag was de winterstop afgelopen, dus ik mocht weer op pad! Eerst maar even naar Motoport om de Rev'it Altair jas te passen. Zit als gegoten, heerlijke stof, prima prijs. Maar Ik snap de sluiting niet; andere jassen zijn uit zichzelf ventilerend, of hebben ritsen om lucht door te laten. Dat heeft deze jas dus niet. Je moet heel ongemakkelijk de bovenkant aan beide kanten openritsen en dan weer omvouwen naar binnen ofzo (bekijk de foto's maar, dan is het duidelijker). Kortom: vette jas, zolang je hem helemaal dichthoudt.
Motoport had veel nieuwe Suzuki's in de showroom, waaronder deze V-Strom. Dat is écht een gave kleurstelling zeg. De verkoper zei dat ik mijn Tuareg er wel op in zou mogen ruilen. Ben benieuwd of ik dan moet bijbetalen.... Laat de vrouw het niet horen.![]()
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MpniiMN5G6uX6MoYgk4IGzKz.jpg?f=user_large)
Vet ding. Precies de juiste kleurstelling voor deze motor vind ik, en de koffers passen er goed bij. Wat heeft het totaalpakket gekost?bakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:20:
[...]
Ik heb de mijne eergister in ontvangst genomen. Nieuwe 2025 kleur met complete adventure pakket erop:
[Afbeelding]
En is dat motoport breda toevallig?
[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-03-2025 08:36 ]
Almere!HTT-Thalan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Vet ding. Precies de juiste kleurstelling voor deze motor vind ik, en de koffers passen er goed bij. Wat heeft het totaalpakket gekost?
En is dat motoport breda toevallig?
Ik vond het op deze manier de enige om hem aan te schaffen. Ik ben niet zo van de schreeuwerige kleuren.
[ Voor 15% gewijzigd door bakkie1985 op 02-03-2025 10:48 ]
Heel gaaf ding!bakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:20:
[...]
Ik heb die van mij eergister in ontvangst genomen. Nieuwe 2025 kleur met complete adventure pakket erop:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Tof ding! Ben zelf niet zo'n fan van die ronde koplampen van suzuki, maar buiten dat, gaaf!bakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:20:
[...]
Ik heb die van mij eergister in ontvangst genomen. Nieuwe 2025 kleur met complete adventure pakket erop:
[Afbeelding]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Welke ronde koplampen bedoel je? De koplampen zijn vierkant/rechthoek.BM schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:00:
[...]
Tof ding! Ben zelf niet zo'n fan van die ronde koplampen van suzuki, maar buiten dat, gaaf!
Ik vind vooral de bash plate en de manier dat hij vast zat bij die fiets niet zo tof.
Wel toffe fietsen, het is alleen dat subframe wat ik echt een doorn in het oog vind.
Persoonlijk keek ik naar de geel blauwe, prachtige uitvoering 😱
Wel toffe fietsen, het is alleen dat subframe wat ik echt een doorn in het oog vind.
Persoonlijk keek ik naar de geel blauwe, prachtige uitvoering 😱
Ja ok, ze zijn niet helemaal rond, maar ik bedoel die kleinere lampjes boven elkaar.bakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Welke ronde koplampen bedoel je? De koplampen zijn vierkant/rechthoek.

VS

Bijna alle nieuwe suzuki hebben iets wat lijkt op dat bovenste, ben ik zelf niet zo'n fan van. Al zou ik ze d'r om zeker niet voor laten staan
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Gaaf ding man! Kan niet anders dan dat daar een hele boel plezierige kilometers mee gemaakt gaan worden!bakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:20:
[...]
[Afbeelding]
Heb m ook overwogen vorig jaar, maar t is m toen niet geworden. Wellicht de volgende generatie
Mwoah, hij kan het wel hebben vind ik. Beetje Dakar look.BM schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:25:
[...]
Ja ok, ze zijn niet helemaal rond, maar ik bedoel die kleinere lampjes boven elkaar.
[Afbeelding]
Bijna alle nieuwe suzuki hebben iets wat lijkt op dat bovenste, ben ik zelf niet zo'n fan van. Al zou ik ze d'r om zeker niet voor laten staan
Motoport Breda is niet meer... (gelukkig, slappe zaak was het) Is nu een Nissan dealer volgens mij
Oh mooi die eigenaar was toch een lul.Leviathius schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:08:
[...]
Motoport Breda is niet meer... (gelukkig, slappe zaak was het) Is nu een Nissan dealer volgens mij
Wat een mooie fiets zeg.bakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:20:
[...]
[Afbeelding]
Gisteren mijn Road Glide ingeruild voor een nieuwe 2024 Pan America met accessoires. Kofferset is nog in backorder. De PA is echt nog meer fun om te rijden dan de RG. En 100+ kg lichter😎
:strip_exif()/f/image/owV8djKMQNu2YzYRpPvEYmaj.jpg?f=fotoalbum_large)
@LankHoar TS mag dus ge-update worden 😊
:strip_exif()/f/image/owV8djKMQNu2YzYRpPvEYmaj.jpg?f=fotoalbum_large)
In 10 jaar nog nooit gedaan en geen problemen gehad, ook niet als ie 3 maanden in de winter stil stond. Gefeliciteerd met de nieuwe fietsChester schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:13:
[Afbeelding]

Heel gaafJL Koppelle schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:59:
Motoport had veel nieuwe Suzuki's in de showroom, waaronder deze V-Strom. Dat is écht een gave kleurstelling zeg. De verkoper zei dat ik mijn Tuareg er wel op in zou mogen ruilen. Ben benieuwd of ik dan moet bijbetalen.... Laat de vrouw het niet horen.![]()
[Afbeelding]
Gefeliciteerd en veel plezier ermeebakkie1985 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:20:
[...]
[Afbeelding]

Gave fiets, gefeliciteerd! Ben er nog nooit eentje tegen gekomen!Xenophon schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:27:
Gisteren mijn Road Glide ingeruild voor een nieuwe 2024 Pan America met accessoires. Kofferset is nog in backorder. De PA is echt nog meer fun om te rijden dan de RG. En 100+ kg lichter😎
[Afbeelding]
In de late middag nog even een rondje gereden en de nieuwe winterhandschoenen uitgeprobeerd. Kreeg uiteindelijk na anderhalf uur wel ietwat koude handjes. Sfeerplaatje van vandaag:
:strip_exif()/f/image/vtqx3Ig4hcWK9FsLYrj2d3vn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Streskip op 02-03-2025 20:36 ]
Wat was het gisteren heerlijk om te rijden... Het zonnetje kwam er door, en kreeg enorme jeuk om te gaan rijden. (en dat is op zich wel bijzonder, omdat ik het hele jaar door rijd). Maar onderweg nog een paar leuke plaatjes kunnen maken:

en ondanks dat ze eigenlijk te vies is om aan te gluren, blijft het een ware schoonheid!
en ondanks dat ze eigenlijk te vies is om aan te gluren, blijft het een ware schoonheid!
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Het zonnetje was prachtig maar de 400km van Zeeland terug naar Drenthe werden toch wel behoorlijk koud de laatste anderhalf uur gisteravond, tot de temperatuur ineens van 10~11 graden naar 5 in elkaar zakte...
Maar er zijn wel wat positieve punten aan die lange en zware rit geweest. O.a. toen de A28 richting Zwolle afgesloten was en ik via kilometers en kilometers met letterlijk alleen maar rotondes werd gestuurd in Amersfoort onderweg naar een parallelweg om de blokkade te omzeilen. Ineens vibe-de het, het klikte, en ik rolde supersoepel in zijn 2 over alle rotondes, perfecte lijnen, hele lage toeren, puur op koppel. Dat gaat straks met het AVB gedeelte op de BMW goed van pas komen.
Dat gebeurde ook bij de start van de rit heen op zaterdag waar de rondweg dicht bleek te zijn en ik een heel stuk door Emmen moest om bij de snelweg te komen, dus ik ben er wel handiger mee geworden.
Begin de BMW qua betrouwbaarheid nu iets meer te vertrouwen ook. Verbruik was redelijk goed (gezien wat ik mag verwachten) en de BC gaf op een gegeven moment 5,6l/100km aan dus ik zat tegen de 1 op 18 aan terwijl ik wel gewoon doorgereden heb. Ik gok dat ik hem met hypermilen wel op 1 op 20 kan krijgen. Ik begin nu toch wel te twijfelen echter over de inhoud van de tank. Iemand zei mij ook eens 30 liter, maar daarna las ik ergens 25 liter. En als ik hier kijk:
https://www.ultimatespecs...cs/bmw/bmw-r-1200-rt-2011
staat er 25 fuel en 4 reserve. Dus 29? Of is die 4 onderdeel van de 25? Kan iemand me dit verhelderen?
https://www.motorcyclespe...l/bmw/bmw-r1200rt-11.html
hier staat 27 fuel en 4 reserve.... schiet mij maar lek, wat is het nou
.
Maar er zijn wel wat positieve punten aan die lange en zware rit geweest. O.a. toen de A28 richting Zwolle afgesloten was en ik via kilometers en kilometers met letterlijk alleen maar rotondes werd gestuurd in Amersfoort onderweg naar een parallelweg om de blokkade te omzeilen. Ineens vibe-de het, het klikte, en ik rolde supersoepel in zijn 2 over alle rotondes, perfecte lijnen, hele lage toeren, puur op koppel. Dat gaat straks met het AVB gedeelte op de BMW goed van pas komen.
Dat gebeurde ook bij de start van de rit heen op zaterdag waar de rondweg dicht bleek te zijn en ik een heel stuk door Emmen moest om bij de snelweg te komen, dus ik ben er wel handiger mee geworden.
Begin de BMW qua betrouwbaarheid nu iets meer te vertrouwen ook. Verbruik was redelijk goed (gezien wat ik mag verwachten) en de BC gaf op een gegeven moment 5,6l/100km aan dus ik zat tegen de 1 op 18 aan terwijl ik wel gewoon doorgereden heb. Ik gok dat ik hem met hypermilen wel op 1 op 20 kan krijgen. Ik begin nu toch wel te twijfelen echter over de inhoud van de tank. Iemand zei mij ook eens 30 liter, maar daarna las ik ergens 25 liter. En als ik hier kijk:
staat er 25 fuel en 4 reserve. Dus 29? Of is die 4 onderdeel van de 25? Kan iemand me dit verhelderen?
hier staat 27 fuel en 4 reserve.... schiet mij maar lek, wat is het nou
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-03-2025 08:36 ]
In de handleiding van BMW staat 25 liter en 4 liter reserveHTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:35:
Het zonnetje was prachtig maar de 400km van Zeeland terug naar Drenthe werden toch wel behoorlijk koud de laatste anderhalf uur gisteravond, tot de temperatuur ineens van 10~11 graden naar 5 in elkaar zakte...
hier staat 27 fuel en 4 reserve.... schiet mij maar lek, wat is het nou.
Link: https://www.handleidi.ng/...rt-2010/handleiding?p=150
Ja die heb ik er ook op nageslagen. Maar moet ik die 25 en 4 bij elkaar optellen of is de 4 onderdeel van de 25 en gaat hij dus na 21 liter op 'reserve' (waarschuwingslampje)?Jeanke117 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:06:
[...]
In de handleiding van BMW staat 25 liter en 4 liter reserve
Link: https://www.handleidi.ng/...rt-2010/handleiding?p=150
Onderdeel van, dus 21+4.HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:13:
[...]
Ja die heb ik er ook op nageslagen. Maar moet ik die 25 en 4 bij elkaar optellen of is de 4 onderdeel van de 25 en gaat hij dus na 21 liter op 'reserve' (waarschuwingslampje)?
Poahhhhh allemaal neueu mooie apparaten 
Normaal gesproken heb ik ook allang gereden, maar ik heb dit jaar alleen een ritje naar de dealer gereden en weer terug ivm grote beurt. Ik laat dat altijd in de winter doen. Rij dan toch niet en hebben ze er iig 1 klusje bij (Y)
Ik was van plan om de tracer GT+ 2025 te kopen en de MT09 2021 in te ruilen....We hebben besloten om de beneden verdieping te gaan verbouwen..De keuken is al zoveel duurder geworden, dat is het bedrag wat ik moet bijleggen voor de neueu motahhh
ppfff verbouwen = kachinggg

Normaal gesproken heb ik ook allang gereden, maar ik heb dit jaar alleen een ritje naar de dealer gereden en weer terug ivm grote beurt. Ik laat dat altijd in de winter doen. Rij dan toch niet en hebben ze er iig 1 klusje bij (Y)
Ik was van plan om de tracer GT+ 2025 te kopen en de MT09 2021 in te ruilen....We hebben besloten om de beneden verdieping te gaan verbouwen..De keuken is al zoveel duurder geworden, dat is het bedrag wat ik moet bijleggen voor de neueu motahhh
Aangepast!Xenophon schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:27:
[Afbeelding]
Keuze is natuurlijk persoonlijk, maar zelf zou ik een Road Glide never nooit voor een Pan Am inruilen. Leuk voor erbij, maar zo'n andere ervaring. Twee jaar geleden wel stukje op getourd, en is toch echt een heel andere ervaring.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
bij ABR hebben we een off road proefrit gemaakt op de PA.. en ik moet zeggen dat dat ding het veel beter deed dan ik had verwacht.. mijn guzzi is een bakbeest off road, maar de PA is nog groter maar voelde heel handelbaarXenophon schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:27:
[Afbeelding]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Onder mijn zadel zit zo'n grote plastic twistknob voor de achtervering preload. Hij heeft enkele strepen zichtbaar en staat dus volgens mij op 'soft'. Van mij mag het zo blijven (ben toch maar alleen op dat ding) maar de knop zit eigenlijk gewoon vast, krijg hem niet versteld, misschien een millimeter speling. Dat hoort toch niet zo?
Hij is gepaird met een slotted screw in de veerpoot zelf die je 'zachter of harder' kunt schroeven volgens de manual. Wel gevonden maar nog niet aangezeten, ze moeten wel matchen zegt het handboek.
Heeft de voorkant ook een preload? Ik vind de feedback bij het rijden over oneffenheden nogal stevig. Banden staan op 2.5/2.9 zoals ik dat van alle motoren gewend ben maar ik lees hier nu dat voor een solo rijder BMW eerder 2.2/2.5 voorschrijft.
Hij is gepaird met een slotted screw in de veerpoot zelf die je 'zachter of harder' kunt schroeven volgens de manual. Wel gevonden maar nog niet aangezeten, ze moeten wel matchen zegt het handboek.
Heeft de voorkant ook een preload? Ik vind de feedback bij het rijden over oneffenheden nogal stevig. Banden staan op 2.5/2.9 zoals ik dat van alle motoren gewend ben maar ik lees hier nu dat voor een solo rijder BMW eerder 2.2/2.5 voorschrijft.
Van het weekend van het zonnige weer genoten.. ritje in de regio gemaakt..
Toen kwamen we er achter dat er eigenlijk wel veel F1 teams hier in de buurt zitten..
/f/image/moUCM9EMK1AqhaOfoJQbt23N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/99DGB7AvdVAOu3qGMjnIlGK5.png?f=fotoalbum_large)
(iets ander budget)
We hebben zelfs een route geplanned om ze allemaal langs te gaan.. leuk voor een mooie zomerdag
https://calimoto.com/cali...-from-h-cafe-r-mONyEKm8bb
Toen kwamen we er achter dat er eigenlijk wel veel F1 teams hier in de buurt zitten..
/f/image/moUCM9EMK1AqhaOfoJQbt23N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/99DGB7AvdVAOu3qGMjnIlGK5.png?f=fotoalbum_large)
(iets ander budget)
We hebben zelfs een route geplanned om ze allemaal langs te gaan.. leuk voor een mooie zomerdag
https://calimoto.com/cali...-from-h-cafe-r-mONyEKm8bb
Op het 4e filmpje zie je mij nog net de bocht uit vliegen bij de afdalingToolkiT schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:53:
[...]
bij ABR hebben we een off road proefrit gemaakt op de PA.. en ik moet zeggen dat dat ding het veel beter deed dan ik had verwacht.. mijn guzzi is een bakbeest off road, maar de PA is nog groter maar voelde heel handelbaar
[YouTube: Harley Davidson PanAmercan test ride off road part 1]
[YouTube: Harley Davidson PanAmercan test ride off road part 2]
[YouTube: Harley Davidson PanAmercan test ride off road part 3]
[YouTube: Harley Davidson PanAmercan test ride off road part 4]
[YouTube: Harley Davidson PanAmercan test ride off road part 6]
Hendels stonden voor mij veel te horizontaal, dus bleek bij het remmen ook nog gas open te houden. Was wel snel beneden
Het compliment van de instructeur dat ik het netjes had opgelost steek ik dan maar in m'n zak.

[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 03-03-2025 12:01 ]
Awesome
always blame the material!A13X schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:59:
[...]
Op het 4e filmpje zie je mij nog net de bocht uit vliegen bij de afdaling![]()
Hendels stonden voor mij veel te horizontaal, dus bleek bij het remmen ook nog gas open te houden.
Nah was mijn fout, maar vond dat ook bij de T7 proefrit offroad. Hendels stonden vrij hoog/horizontaal en dat vinden mijn polsen echt niet fijn.
Had daardoor mijn grip niet goed en blijkbaar ook mijn grip verdraaid net voor de afdaling.
[ Voor 15% gewijzigd door A13X op 03-03-2025 12:04 ]
Awesome
Mogelijk is die preload knop nog nooit aangeraakt en dan kan ie wel vast gaan zitten na X tijd. Maar het kan ook zoiets simpels zijn als de last die de schokbreker op dat moment draagt (het eigen gewicht van de motor) waardoor de knop moeilijker te draaien is. Probeer met een hand de achterkant eens uit de vering te trekken en probeer met je andere hand dan nog eens de preload knop te draaien.HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:56:
Onder mijn zadel zit zo'n grote plastic twistknob voor de achtervering preload. Hij heeft enkele strepen zichtbaar en staat dus volgens mij op 'soft'. Van mij mag het zo blijven (ben toch maar alleen op dat ding) maar de knop zit eigenlijk gewoon vast, krijg hem niet versteld, misschien een millimeter speling. Dat hoort toch niet zo?
Hij stond al op de middenbok.UTwizard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Mogelijk is die preload knop nog nooit aangeraakt en dan kan ie wel vast gaan zitten na X tijd. Maar het kan ook zoiets simpels zijn als de last die de schokbreker op dat moment draagt (het eigen gewicht van de motor) waardoor de knop moeilijker te draaien is. Probeer met een hand de achterkant eens uit de vering te trekken en probeer met je andere hand dan nog eens de preload knop te draaien.
Nee, die moet gewoon met de hand te draaien zijn. Misschien eens goed schoonmaken, en inspuiten met siliconenspray?HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:56:
Geen idee, zie manualHeeft de voorkant ook een preload? Ik vind de feedback bij het rijden over oneffenheden nogal stevig. Banden staan op 2.5/2.9 zoals ik dat van alle motoren gewend ben maar ik lees hier nu dat voor een solo rijder BMW eerder 2.2/2.5 voorschrijft.
Misschien moet ik @McKaamos toch eens een schop geven, mini-meet/stukje rijden? Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel groter zo'n FJR is vergeleken met mijn Diversion 900 dus misschien moeten die 2 eens een keertje naast elkaar komen te staan dans006110 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:23:
Wat was het gisteren heerlijk om te rijden... Het zonnetje kwam er door, en kreeg enorme jeuk om te gaan rijden. (en dat is op zich wel bijzonder, omdat ik het hele jaar door rijd). Maar onderweg nog een paar leuke plaatjes kunnen maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over @McKaamos gesproken, de Magna leeft nog en is tegenwoordig zelfs belastingvrij
Wat veren betreft, ik schreef al eerder dat de Diversion me wat te slap is aan de voorkant. Heb nu voor 250 euro een setje Hyperpro gevonden (incl. achterveer), ik denk dat ik die binnenkort ga bestellen. Het moet geen stuiterbak worden uiteraard maar iets strakker mag wel (en ja, de voorspanning staat al strakker).
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 03-03-2025 13:14 ]
@HTT-Thalan Ik heb dat ook eens gehad inderdaad. Goed onder de rand gespoten met siliconenspray, waarbij er al een hoop troep onderuit kwam. Daarna voorzichtig steeds iets verder gedraaid, totdat de knop weer vrij kwam.
En nu regelmatig de knop eens van helemaal links naar helemaal rechts draaien om deze gangbaar te houden. Natuurlijk wel weer terugzetten op de positie waarbij die hoort.
Met bagage zet ik er ook altijd 2-3 kliks bij. Een wereld van verschil als je dan onder hellingshoek het gas open draait. Doe ik dat niet heb ik het gevoel dat de achterkant begint te driften, terwijl dat gewoon de vering is die meegeeft.
En nu regelmatig de knop eens van helemaal links naar helemaal rechts draaien om deze gangbaar te houden. Natuurlijk wel weer terugzetten op de positie waarbij die hoort.
Met bagage zet ik er ook altijd 2-3 kliks bij. Een wereld van verschil als je dan onder hellingshoek het gas open draait. Doe ik dat niet heb ik het gevoel dat de achterkant begint te driften, terwijl dat gewoon de vering is die meegeeft.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Moest gisteren inderdaad nog even aan jullie denken... Is al weer best een tijd geleden dat we die toerrit gedaan hebben!Destruction schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:07:
[...]
Misschien moet ik @McKaamos toch eens een schop geven, mini-meet/stukje rijden? Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel groter zo'n FJR is vergeleken met mijn Diversion 900 dus misschien moeten die 2 eens een keertje naast elkaar komen te staan dan![]()
Over @McKaamos gesproken, de Magna leeft nog en is tegenwoordig zelfs belastingvrij
Organiseer jij het deze keer?
[ Voor 15% gewijzigd door s006110 op 03-03-2025 14:47 ]
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Lekker sprintje getrokkens006110 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:34:
[...]
Moest gisteren inderdaad nog even aan jullie denken... Is al weer best een tijd geleden dat we die toerrit gedaan hebben!
[Afbeelding] (mijn rit van gisteren)
Organiseer jij het deze keer?
Goed, mijn rear preload wil dus niet verstellen. Max 1mm speling in de knop en als ik er een tang op zette draaide de plastic bovenkant door. Nu is de positie nogal... gek:
:strip_exif()/f/image/wikSO8byoEpIx9oB3iidZUMj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XkNKSFyAtIig7nin2inihvJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet het juist: De slimme engineers van BMW hebben de knop zo gemonteerd dat hij naar beneden wijst. Terwijl de metalen behuizing een plastic knop heeft die over de behuizing geschoven zit, met enige ruimte ertussen.
Ik heb de beugel maar even losgehaald om die plastic knop er dus af te kunnen halen. Niet makkelijk want dat ging via een kruiskop die al enigzins vermangeld was. Ik heb er dus een bitje ingeslagen en mijn vermoeden werd bevestigd:
:strip_exif()/f/image/hhJCGziZfg0OAQI32bSVu1yg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zei ik al dat die BMW engineers echt slimme jongens zijn?
. Daar is gewoon jarenlang vocht in blijven staan en nu zit de hele boel muurvast geroest
. Ik ga dat ding maar even in een bakje azijn hangen en kijken of dat nog soelaas biedt.
:strip_exif()/f/image/JYUsEDhH4lsxlpNHeD9xHr6a.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat moet wel even een weekje staan vrees ik. Dan morgen maar met de CB naar school
. Want: Ik mag mijn eerste (passieve) stage-uren gaan draaien! 4 uur mee in de lesauto, observeren noteren en vragen stellen.
:strip_exif()/f/image/wikSO8byoEpIx9oB3iidZUMj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XkNKSFyAtIig7nin2inihvJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet het juist: De slimme engineers van BMW hebben de knop zo gemonteerd dat hij naar beneden wijst. Terwijl de metalen behuizing een plastic knop heeft die over de behuizing geschoven zit, met enige ruimte ertussen.
Ik heb de beugel maar even losgehaald om die plastic knop er dus af te kunnen halen. Niet makkelijk want dat ging via een kruiskop die al enigzins vermangeld was. Ik heb er dus een bitje ingeslagen en mijn vermoeden werd bevestigd:
:strip_exif()/f/image/hhJCGziZfg0OAQI32bSVu1yg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zei ik al dat die BMW engineers echt slimme jongens zijn?

:strip_exif()/f/image/JYUsEDhH4lsxlpNHeD9xHr6a.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat moet wel even een weekje staan vrees ik. Dan morgen maar met de CB naar school
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-03-2025 14:32 ]
Wellicht is dit een mooi moment om gewoon die demper direct te laten reviseren. Voor een paar honderd euro ken je 'em waarschijnlijk niet meer terug als er al 'jarenlang' niks mee is gedaan
Nee man. Ik rij dit ding gewoon zijn graf in en daarna komt er een betere motor. Ik ga alleen normaal en noodzakelijk onderhoud doen. De vering werkt verder prima hoor, ik vond alleen de feedback via slechte wegstukken nogal kneiterhard daarom ging ik er eens naar kijken. Op langere weggedeeltes met veel hobbels veert hij verder prima en ik ervaar geen rare dingen bij het nemen van welke bochten dan ook. Gezien de nieuwe remmen, koppeling en grote beurt hoop ik de komende 30k kilometers niks meer dan olie en banden te hoeven doen eigenlijk.Aikon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:34:
Wellicht is dit een mooi moment om gewoon die demper direct te laten reviseren. Voor een paar honderd euro ken je 'em waarschijnlijk niet meer terug als er al 'jarenlang' niks mee is gedaan
[ Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-03-2025 14:38 ]
Maar... dat ding rijdt waarschijnlijk zoveel beter met fatsoenlijke dempers. Ik heb mijn GS bij 100K gedaan, echt een wereld van verschil. Ga het binnenkort bij 150K weer doen. Maar ik weet niet wat je plan is natuurlijk, kan nog een beste rit zijn voor 'ie bij z'n graf is 
[edit op jouw edit] Ik ervaarde ook niks geks, dacht ook dat alles prima in orde was
[edit op jouw edit] Ik ervaarde ook niks geks, dacht ook dat alles prima in orde was
[ Voor 14% gewijzigd door Aikon op 03-03-2025 14:38 ]
Denk je dat hij de 2 ton kan halen zonder noemenswaardig gezeik dan? Hij staat nu op 114500.Aikon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:38:
Maar... dat ding rijdt waarschijnlijk zoveel beter met fatsoenlijke dempers. Ik heb mijn GS bij 100K gedaan, echt een wereld van verschil. Ga het binnenkort bij 150K weer doen. Maar ik weet niet wat je plan is natuurlijk, kan nog een beste rit zijn voor 'ie bij z'n graf is
Dan moet je het gewoon niet zeggen
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zou niet weten waarom niet?HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Denk je dat hij de 2 ton kan halen zonder noemenswaardig gezeik dan? Hij staat nu op 114500.
Advies was elke 3 jaar of 35K de dempers te laten reviseren. Ligt natuurlijk aan je gebruik ook, maar het geeft wel wat aan. Dat 100K te lang is iig
[ Voor 24% gewijzigd door Aikon op 03-03-2025 14:56 ]
Vrijdag schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:44:
[...]
Dan moet je het gewoon niet zeggenOf revven in de tuin
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RmY9rMLwqdwVnVModPU6AVFR.jpg?f=user_large)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
welk model GS?HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Denk je dat hij de 2 ton kan halen zonder noemenswaardig gezeik dan? Hij staat nu op 114500.
de 1200 van mijn buurman kreeg op een gegeven moment problemen met zijn ABS/ rem servo.. en dat was terminaal.. terwijl hij motorisch prima was..
Mijn FJR is verkocht met 185k op de teller..HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Nu moet ik nog 180k rijden om de 200k te halen.

2011 Model R1200RT-P. Ik heb geen ESA dus, gewoon handmatig verstelbare vering.ToolkiT schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:00:
[...]
welk model GS?
de 1150 van mijn buurman kreeg op een gegeven moment problemen met zijn ABS/ rem servo.. en dat was terminaal.. terwijl hij motorisch prima was..
Jezus man 35k wat zijn dat voor intervallen? De halve motor moet ervoor uit elkaarAikon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:54:
[...]
Zou niet weten waarom niet?
Advies was elke 3 jaar of 35K de dempers te laten reviseren. Ligt natuurlijk aan je gebruik ook, maar het geeft wel wat aan. Dat 100K te lang is iig

Ik zit hier de originele polite-onderhoudshistorie te bekijken en daar is hij met krap 99k op de teller weggegaan. Ik zie daarin dat b.v. bij 60k de cardanas is vervangen maar ik kan helemaal niks vinden over vering of dempers of wat dan ook. Laatste keer dat er naar de vering gekeken zou zijn is volgens een factuur in 2023 bij de toenmalige eigenaar, maar daar staat alleen 'controle ok' en verder niks.
[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-03-2025 15:32 ]
Ik rijd sinds 2017 ktm 1290 sas. Gemiddeld 15000 km per jaar. Geen olieverbruik geen electronische storingen. Super betrouwbaar. Wel 2 keer een lekke voorvoork keerring en een kleine koelwater lekkage. Slangenklem aandraaien en gaan. Om te stellen dat KTM onbetrouwbaar is is wat te ongenanceerd. Ik zou stellen even betrouwbaar als de andere grote merken.Adder28 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Ik ken wel wat mensen met KTM's, allemaal hebben ze miserie gehad met hun motoren zoals de koeling niet goed aangesloten, elektronica,... Dan heb je nog de camshaft issues waar het internet vol mee staat.
Aangesloten dat de lokale dealers op de zak trekken (meerdere personen tegelijk) en werkelijk het woord dealer niet waard zijn.
In combinatie met hun pay to unlock features op recentere modellen terwijl die dingen er al op zitten
EN dan nog eens hun recente financiele moeilijkheden.
Alles in mij zegt dat dat een merk is dat ik niet wil hebben in mijn stal wegens onbetrouwbaar technisch & klantonvriendelijk.
Aanvullend, ik rij nu denk bijna 2 jaar een 1290SAR, zo'n 10k per jaar en de enige issues die ik tot nu toe had waren:Dutchgixxer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:32:
[...]
Ik rijd sinds 2017 ktm 1290 sas. Gemiddeld 15000 km per jaar. Geen olieverbruik geen electronische storingen. Super betrouwbaar. Wel 2 keer een lekke voorvoork keerring en een kleine koelwater lekkage. Slangenklem aandraaien en gaan. Om te stellen dat KTM onbetrouwbaar is is wat te ongenanceerd. Ik zou stellen even betrouwbaar als de andere grote merken.
MCU failure: kwam door slechte accu, vervangen en nooit meer een issue
Toeter issue: bleek achteraf een kabelbreuk te zijn
Langzaam leeglopende voorband: oorzaak nog niet bekend, velg is in orde en ventiel ook. 1x per twee weken even wat lucht erin pompen en als band versleten is andere merk/model erop.
Motor zelf vind ik gewoon betrouwbaar
Ik heb de yuasa accu vervangen door een JMT hjtx20xch. gaat al 4 seizoenen mee werkt prima. Beter dan elke 2 a 3 seizoenen een nieuwe accu te moeten kopen
https://www.nedplex.com/n...-schokbreker-niet-es.html
1200 euro voor een setje schokdempers
. Maar ik heb geen ESA dus revisie zou dan mogelijk zijn. Wat mag zoiets kosten dan?
1200 euro voor een setje schokdempers
@Dutchgixxer @iMars het 1290 platform is redelijk betrouwbaar gebleken. Het 790 platform heeft aardig wat kinderziektes gehad en het 890 platform heeft ook nog ongein dat voortduurt.
Met het 1290 platform bewijst KTM dat ze betrouwbaar kunnen zijn. Maar het 790/890 platform bewijst dat ze het nog niet consistent zijn al zit er wel verbetering in.
Met het 1290 platform bewijst KTM dat ze betrouwbaar kunnen zijn. Maar het 790/890 platform bewijst dat ze het nog niet consistent zijn al zit er wel verbetering in.
Awesome
Ah lithium ... ja ik kreeg gewoon een ander accu van de dealer, daarna regelmatig op de druppellader en nul-komma-null issues gehad, zelfs de dagen dat het flink vroor, gewoon in 1x startenDutchgixxer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:49:
Ik heb de yuasa accu vervangen door een JMT hjtx20xch. gaat al 4 seizoenen mee werkt prima. Beter dan elke 2 a 3 seizoenen een nieuwe accu te moeten kopen
Als ik naar een lithium accu zou gaan, moet ik ook een andere druppellader hebben gok ik zo,... zien we dan wel weer
Ah ok, ja ik ben daar niet zo thuis in...A13X schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:52:
@Dutchgixxer @iMars het 1290 platform is redelijk betrouwbaar gebleken. Het 790 platform heeft aardig wat kinderziektes gehad en het 890 platform heeft ook nog ongein dat voortduurt.
Ik rijd de 1190 adventure.
Soms zie ik iets van een abs sensor storing voorbij komen, vorig jaar een keertje een fuel pump error ofzo maar contact uit, contact aan en we gaan weer.
Accu gedoe heeft de mijne ook, nieuwe yuasa erin die na 1 jaar kapot was vanwege altijd aan de druppellader. Nu een goedkope accu erin, soms aan de druppellader. Gaat tot nu toe 2 jaar goed.
Soms zie ik iets van een abs sensor storing voorbij komen, vorig jaar een keertje een fuel pump error ofzo maar contact uit, contact aan en we gaan weer.
Accu gedoe heeft de mijne ook, nieuwe yuasa erin die na 1 jaar kapot was vanwege altijd aan de druppellader. Nu een goedkope accu erin, soms aan de druppellader. Gaat tot nu toe 2 jaar goed.
Eens, heb de stock tenere vering laten afstellen op mijzelf en het verschil was al enorm.Aikon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:38:
De Africa twin, daar zitten hyper pro’s onder en dan herken je echt de hele motor niet terug 🫣
Denk dat veel mensen onderschatten of ook niet beseffen wat een demper doet.
Ik heb de vering van mijn Teneré ook laten afstellen tijdens een open dag van de motorzaak. Het is verbazend hoeveel verschil dit kan maken. De betreffende monteur zei wel dat elke motorrijder in Nederland andere veren zou moeten monteren. De fabrikanten gaan uit van een gemiddelde Europeaan en Nederlanders halen dat gemiddelde een stuk omhoog.
Ik ben nog steeds aan het zoeken waar er een cursus wordt gegeven over het afstellen van de vering. Om zomaar aan de instellingen te zitten is niet verstandig
Ik ben nog steeds aan het zoeken waar er een cursus wordt gegeven over het afstellen van de vering. Om zomaar aan de instellingen te zitten is niet verstandig
Niet zo panisch over doen, elke vering specificeert de standaard instellingen en soms 2-3 profielen (zacht-normaal-sportief). Ga er gewoon mee spelen en kijk wat jij fijn vind. Vering is subjectief, niet objectief. Het hangt af van je voorkeuren en het gebied waar je rijd. Elke racer / dakar rijder heeft z’n eigen voorkeuren en instellingen.jeroenathome schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:45:
Ik heb de vering van mijn Teneré ook laten afstellen tijdens een open dag van de motorzaak. Het is verbazend hoeveel verschil dit kan maken. De betreffende monteur zei wel dat elke motorrijder in Nederland andere veren zou moeten monteren. De fabrikanten gaan uit van een gemiddelde Europeaan en Nederlanders halen dat gemiddelde een stuk omhoog.
Zoek uit wat elke instelling van je vering doet, en zoek op wat je fijn vind. Ga je de snelweg op, een lang stuk rijden: zet ‘t wat zachter. Ga je sportief hoeken: zet het wat harder.
Ik zweer zelf bij ESA. De nieuwste variant heeft zelfs variabele veerconstante (zie je de coolheid daar?). Dus niet alleen variabele preload zoals bij ESA tot nu toe, maar er wordt gradueel een tweede veer in een tweede kamer bijgeschakelt om de veerconstante op te kunnen schroeven.
Ik heb een Husqvarna 901 Norden Expedition gehad ik die onder handen heb laten nemen door een vering expert en ex-Dakar rijder. Beter krijg je het niet. Mooie vering voor offroad, kak onroad.
Ik zweer nu bij ESA. Niks komt in de buurt van continu variabele demping, rebound, voorspanning en veerconstante. Alleen als je wedstrijd offroad rijd, en je een dikkere drijfstang wil en wellicht een groter olie reservoir maakt het nog sense om niet elektronisch te gaan, maar dan heb je het over exact 1 scenario rijden, en de gemiddelde rijder wil juist iets wat vanalles kan (zacht op de snelweg, hoeken, met passagier, zonder, met bagage, et cetera).
Het beste wat ik zelf heb gehad is aftermarket vering van Tractive (Touratech Extreme) in combinatie met ESA, op mijn BMW R1200GSA. Wel prijzig

My 2 cents.
- Edit: het hoeft niet per se BMW ESA te zijn hè, er zijn vast andere merken met vergelijkbare oplossingen.
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 03-03-2025 19:25 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Als je dat plastic er weer op draait maar even een paar afwateringsgaatjes boren?HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:25:
Goed, mijn rear preload wil dus niet verstellen. Max 1mm speling in de knop en als ik er een tang op zette draaide de plastic bovenkant door. Nu is de positie nogal... gek:
Ja maar mijn vering werkt op dit moment hartstikke prima. Ik bedoel, ik snap wat er gezegd wordt over 'je merkt het pas als...' maar ik vind het nogal wat op 1000+ euro stuk te slaan omdat jullie zeggen dat het beter kan terwijl je de motor alleen van een foto kent.
Op de snelweg veert hij alles prima weg, hij stuitert niet, hij loopt normaal door de bochten en er lekt niks.
Op de snelweg veert hij alles prima weg, hij stuitert niet, hij loopt normaal door de bochten en er lekt niks.
Ah ja joh. Als je tanden nog in je smoel zitten bij aankomst is het wel best. Heel die vering discussie is wat mij betreft net audiofilie, voor de kenner vast de centen waard maar de afnemende meeropbrengst ligt al heel gauw op de loer.
Nou dat is precies de vergelijking die ik in mijn hoofd maakte. Ik heb ook wel eens de vering gereviseerd op mijn wijlen Transalp maar dat was ten eerste al 10+ jaar niet meer gedaan en ten tweede kon ik dat zelf tegen een fractie van de kosten met zelfs nog een upgrade naar progressieve veren.nehal3m schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:20:
Ah ja joh. Als je tanden nog in je smoel zitten bij aankomst is het wel best. Heel die vering discussie is wat mij betreft net audiofilie, voor de kenner vast de centen waard maar de afnemende meeropbrengst ligt al heel gauw op de loer.
Idem, heb er Hyperpro's in gezet a 130 euro ofzo. Duikt iets minder met de voorrem maar verder merk ik er niet heel erg veel van. Als er niks merkbaar mis mee is dan laat ik het lekker.HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:22:
[...]
Nou dat is precies de vergelijking die ik in mijn hoofd maakte. Ik heb ook wel eens de vering gereviseerd op mijn wijlen Transalp maar dat was ten eerste al 10+ jaar niet meer gedaan en ten tweede kon ik dat zelf tegen een fractie van de kosten met zelfs nog een upgrade naar progressieve veren.
/f/image/9wbgofPvUe7bIypsQmA0KPrV.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door nehal3m op 03-03-2025 19:29 ]
Oh ik kreeg het met Hyperpro Progressief nog steeds voor elkaar de voorkant 100% te comprimeren maar dat had meer te maken met de Transalp gebruiken bij snelheden en terreinen waar hij niet voor ontworpen wasnehal3m schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:25:
[...]
Idem, heb er Hyperpro's in gezet a 130 euro ofzo. Duikt iets minder met de voorrem maar verder merk ik er niet heel erg veel van. Als er niks merkbaar mis mee is dan laat ik het lekker.
[Afbeelding]
De BMW ziet uiteraard alleen maar asfalt en zolang ik er mijn WRM-A mee kan afronden zie ik het allemaal wel gebeuren verder.
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-03-2025 19:48 ]
Daarom altijd de huidige instellingen opschrijven als je toch zou besluiten om het aan te passen. Dan kun je altijd terug naar hoe het wasjeroenathome schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:45:
Om zomaar aan de instellingen te zitten is niet verstandig
Deels mee eens, ik zou zeker niet aanraden om zomaar alles te vervangen.nehal3m schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:20:
Maar ik zou in elk geval even informeren of ze hier nog wat mee kunnen ergens en wat de kosten zijn, 100 tot 200 euro zou ik nog wel overwegen voor een revisie.
Maar zoals je zegt audiophile ben ik deels met je eens, maar geloof me bij mijn nieuwe tenere had ik bijvoorbeeld een speed wobble bij 110 naar 130 en die is compleet weg.. (wel terug bij 170-180) en dat voor gratis even bij de garage laten doen.
Dus je kan in het begin met weinig geld veel winst halen, en aan het einde toe betaal je heeeel veel voor heel weinig.
Het is niet het interval van BMW, maar van degene die de dempers heeft gereviseerd. Zoveel werk is het niet op mijn GS overigens. Ik ben er heen gereden en ze hebben alles gedaan in één dag, zelf niet gesleuteld.HTT-Thalan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Jezus man 35k wat zijn dat voor intervallen? De halve motor moet ervoor uit elkaar. Ik denk dat ik misschien eerder dan gepland dat kreng inruil voor terug een Honda
.
Ik zit hier de originele polite-onderhoudshistorie te bekijken en daar is hij met krap 99k op de teller weggegaan. Ik zie daarin dat b.v. bij 60k de cardanas is vervangen maar ik kan helemaal niks vinden over vering of dempers of wat dan ook. Laatste keer dat er naar de vering gekeken zou zijn is volgens een factuur in 2023 bij de toenmalige eigenaar, maar daar staat alleen 'controle ok' en verder niks.
Het 'afstellen' hoort er bij, maar dat is dan gewoon op je gewicht. Niet op je smaak. Ik heb er verder geen verstand van ofzo, maar het fietste gewoon een heel stuk strakker. Daarnaast was er een veer verroest, dus dat werd een betere. En de zuigerstang verbogen, dus die werd vervangen. Blij dat dat werd ontdekt. Ik deed het ook preventief voor een lange vakantie, en omdat ik sindsdien ook best wat offroad heb gereden wil ik het nogmaals doen tzt.
Ik ben bij JJ suspension geweest, maar je hebt ook anderen. HyperPro zelf en RA suspension zijn er ook bijv. Het kan voor weinig als je zelf uitbouwt en er niks defect is.
Ja maar zelfs 2 veren met eigen uitbouw moet nog 500 euro kosten bij JJ zag ik.Aikon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:17:
[...]
Het is niet het interval van BMW, maar van degene die de dempers heeft gereviseerd. Zoveel werk is het niet op mijn GS overigens. Ik ben er heen gereden en ze hebben alles gedaan in één dag, zelf niet gesleuteld.
Het 'afstellen' hoort er bij, maar dat is dan gewoon op je gewicht. Niet op je smaak. Ik heb er verder geen verstand van ofzo, maar het fietste gewoon een heel stuk strakker. Daarnaast was er een veer verroest, dus dat werd een betere. En de zuigerstang verbogen, dus die werd vervangen. Blij dat dat werd ontdekt. Ik deed het ook preventief voor een lange vakantie, en omdat ik sindsdien ook best wat offroad heb gereden wil ik het nogmaals doen tzt.
Ik ben bij JJ suspension geweest, maar je hebt ook anderen. HyperPro zelf en RA suspension zijn er ook bijv. Het kan voor weinig als je zelf uitbouwt en er niks defect is.