jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:28:
Het zijn meter bus meters, nooit in gebruik genomen.
Ik heb al nieuwe mbus meters gekocht die ga ik actief gebruiken. De meterkast is origineel geplaats (de midden en linker rij)
Later is voor tuin/ solar uitbreiding en de EV lader het door 2 electricien aangepast en uitgebreid.

Meters zijn voor totaal huis, wp 2e warmte opwekker, EV aansluting (2x, een nooit gebruikt), kooktoestel. En dan de groep waar netwerk en pc’s op zitten en de mechanische ventialtie.
Weet niet of je m'n linkje van EM nog hebt gecheckt met een globaal idee van indeling, maar hoeveel meters wil je/ga je gebruiken en hoe groot zijn ze?

Kijk voor een EV waarbij je kosten verrekend worden met je werkgever oid kan ik een meter best begrijpen en/of voor je PV, maar ik snap persoonlijk niet waarom de PIEP sommige mensen zoveel tussenmeters willen hebben. Dit is geen aanval op jou hoor, maar puur in het algemeen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:45:
[...]

Weet niet of je m'n linkje van EM nog hebt gecheckt met een globaal idee van indeling, maar hoeveel meters wil je/ga je gebruiken en hoe groot zijn ze?

Kijk voor een EV waarbij je kosten verrekend worden met je werkgever oid kan ik een meter best begrijpen en/of voor je PV, maar ik snap persoonlijk niet waarom de PIEP sommige mensen zoveel tussenmeters willen hebben. Dit is geen aanval op jou hoor, maar puur in het algemeen.
Om hun niet terug te winnen investering in een thuisaccu nog duidelijker inzichtelijk te maken natuurlijk.
})

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Om hun niet terug te winnen investering in een thuisaccu nog duidelijker inzichtelijk te maken natuurlijk.
})
[Offtopic]
Gniffeld heel hard in z'n vuistje om deze opmerking
[//Offtopic]

Wat betreft tijdelijke monitoring kan ik me mogelijk nog iets bij voorstellen, maar pak dan b.v. een Shelly Pro3EM met bijbehorende CT-klemmen, kan je een poosje loggen op die groep/fase en weer door, daar zou ik persoonlijk geen vaste opstelling van maken, zou zelfs nog eerder overwegen om er een (tijdelijk) los kastje voor te plaatsen waar deze in zit.

P.s. weet men dat je (tenminste bij gekalibreerde meters) nooit de draden van de CT-klemmen mag inkorten of verlengen i.v.m. de kalibratie waarbij die lengtes zijn opgenomen in de kalibratie en dus verkorten/verlengen invloed heeft/kan hebben op de meting.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31
Accu verdien ik niet zo snel terug als salderen er nog is, Als saldering weg valt al wat sneller, en als variable energie belasting komt nog sneller.
0,25 cent voor elke kWh terug krijgen en dan als ik kook weer een kWh a €0,40 terugkopen zie ik niet zo zitten.
En die meters zijn omdat het kan, leuk om te meten, wellicht niet zinvol.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:45:
Na aanleiding van mijn eerdere bericht over de/het relais, hier nog evt een paar plaatjes bij het idee:

Eerdere bericht:
Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Ontwerpschets 1:
[Afbeelding]

Ontwerpschets 2:
[Afbeelding]

Wat het rechterdeel v/d kast betreft dat lijkt redelijk zeker.
Omschakelaar waar netbeheerder binnen komt en waar een aggregaat op komt, vanaf daar naar een hoofdschakelaar + OSB + C25 300mA aardlekautomaat.
Hoofdschakelaar om de verdere installatie in die kast (dus gehele schuur) spanningsloos te maken, OSB lijkt me logisch, en de C25 300mA is als distributie-voorbeveiliging voor de kabel naar het woonhuis.

P.S. misschien nog verstandig om een NC relais te plaatsen in rechterkast links onderin bij de PV/Accu automaten? Zodra de aggregaat aangesloten wordt dat deze dan verbreekt en de Accu's/PV niets meer doet?
Zomaar een gedachte:

Als je de voeding naar het huis dubbel geïsoleerd uitvoert, zou je geen aardlekschakelaar nodig hebben. Heb je dat ook overwegen? Het vermindert de kans dat het hele huis in het donker komt bij fase-aarde sluiting ergens. Je kan natuurlijk ook een selectieve aardlekschakelaar nemen, maar selectieve aardlekautomaten zullen wel erg "zeldzaam" en duur zijn. Of is er toevallig TN-aarding?

Je zou eventueel de voeding van het huis ook uit kunnen voeren met drie eenpolige automaten, om de kans op volledige uitval verder te verkleinen.

Hoe groot is de aggregraat t.o.v. de PV? Met een dikke synchrone generator zou ik best wat stroom terug durven te voeden richting de aggregraat. In eerste instantie zal je de dieselmotor aandrijven en daarmee wat energie verstoken. Als de terugvoeding nog verder toeneemt, zal de frequentie oplopen en zullen de PV-inverters trippen een te hoge netfrequentie. Ik zou dit risico voor mezelf wel durven te nemen, denk ik.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10
jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:05:
Accu verdien ik niet zo snel terug als salderen er nog is, Als saldering weg valt al wat sneller, en als variable energie belasting komt nog sneller.
0,25 cent voor elke kWh terug krijgen en dan als ik kook weer een kWh a €0,40 terugkopen zie ik niet zo zitten.
En die meters zijn omdat het kan, leuk om te meten, wellicht niet zinvol.
Met en dynamisch tarief kon je met salderen in recordtijd je accu terg verdienen. Zonder salderen verdien je hem niet terug.
bron

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:34
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Verlengd omdat het van onderen komt?
Opzich kan dat vrij simpel met weinig ruimte in beslag nemende met b.v. 4 van deze naast elkaar, en dan evt. verder gaan met een stuk 3x2,5mm2 ymvk om in je groepenkast te geraken.
Edit, zat net nog even in je berichten terug te zoeken en kijken, zou denk ik de fases etc eerder zo verdelen:
[Afbeelding]

Kan wel betekenen dat je paar buizen moet omplaatsen mogelijk i.v.m. je faseverdeling/belasting (of intern doorschuiven) maar zal nu mogelijk niet anders zijn.
Ja het betreft 4 groepen welke van onder komen welke geen speling hebben voor een hogere kast.
Zonnepanelen, wasmachine droger en bijkeuken groep. Is dat verlengen wel slim met deze verbruikers of maakt dat niet uit?
Groepen zijn nu netjes verdeeld over de fases qua vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izEg0QmLuYKFFhlNteKWbjY0iUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZIbYDFan9v5NXILy1nPLpw9.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

The Legend

*Plop*

habbekrats schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Met en dynamisch tarief kon je met salderen in recordtijd je accu terg verdienen. Zonder salderen verdien je hem niet terug.
bron
[YouTube: Het einde van de thuisbatterij als cashcow]
Dit is wel een versimpelt en generaliserend beeld. Hij gaat voorbij aan de ‘nieuwe’ actieve onbalanshandel (aFRR) en negeert ook het gevolg van alle thuisaccu’s die op 1 januari stoppen met handel als de spread te laag is. Dat zou natuurlijk ook kunnen zorgen voor meer onbalans, en juist hogere onbalansprijzen. Ten slotte is voor de vraag of je een accu terug kunt verdienen nogal bepalend hoeveel kWh je tegen welke prijs hebt gekocht (48 kWh tegen 5500 euro, of 20 kWh tegen 10.000 euro is al een verschil).

Maar eigenlijk [off-topic] :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• jacovn
Ik heb een accu en doe mee aan affr. Maar zien wat dat oplevert. Verder hebben we alles electrisch en een EV. Ik geloof wel in een accu. Ook heb ik een backup systeem, huis draait door bij stroom uitval.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:48:
Ik heb een accu en doe mee aan affr. Maar zien wat dat oplevert. Verder hebben we alles electrisch en een EV. Ik geloof wel in een accu. Ook heb ik een backup systeem, huis draait door bij stroom uitval.
Heb je een off-grid installatie?
En schakelt die ook de "terug voeding" het net in direct uit?
Want alleen een paar accu's+pv houd je woning natuurlijk niet zo op zonder referentie oid.

marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Zomaar een gedachte:

Als je de voeding naar het huis dubbel geïsoleerd uitvoert, zou je geen aardlekschakelaar nodig hebben. Heb je dat ook overwegen? Het vermindert de kans dat het hele huis in het donker komt bij fase-aarde sluiting ergens. Je kan natuurlijk ook een selectieve aardlekschakelaar nemen, maar selectieve aardlekautomaten zullen wel erg "zeldzaam" en duur zijn. Of is er toevallig TN-aarding?
Hoe bedoel je dubbel geïsoleerd?
De plannen kunnen nog gewijzigd worden en dit is eigenlijk globaal een voor-calculatie voor ruimte en kosten.
Het kan inderdaad best een optie zijn om met 3 losse enkel-polige C25 automaten naar de woning te gaan (zelfde idee als automaten als HZ).
Aarding is TT en nu aanwezig in de woning, mogelijk komt daar ook nog een eigen OSB.
Je zou eventueel de voeding van het huis ook uit kunnen voeren met drie eenpolige automaten, om de kans op volledige uitval verder te verkleinen.

Hoe groot is de aggregraat t.o.v. de PV? Met een dikke synchrone generator zou ik best wat stroom terug durven te voeden richting de aggregraat. In eerste instantie zal je de dieselmotor aandrijven en daarmee wat energie verstoken. Als de terugvoeding nog verder toeneemt, zal de frequentie oplopen en zullen de PV-inverters trippen een te hoge netfrequentie. Ik zou dit risico voor mezelf wel durven te nemen, denk ik.
Mijn ervaring met aggregaten zonder loadbanks oid dat ze heel snel door hun hoeven gaan bij teruglevering als er te weinig eigen verbruik is, heb er letterlijk aggregaten door zien opbranden. En niet per definitie kleine aggregaten.
Een goede aggregaat zal en mag ook nooit zomaar de net frequentie aanpassen of laten oplopen als deze goed is ingesteld, dat heeft namelijk veel meer effecten.

heb zelfs een 5MVA aggregaat zien wegbranden met loadbanks door teveel pv-terugvoeding

• jacovn
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Heb je een off-grid installatie?
En schakelt die ook de "terug voeding" het net in direct uit?
Want alleen een paar accu's+pv houd je woning natuurlijk niet zo op zonder referentie oid.
Hij schakelt bij grid wegvallen over op accu. Het grid wordt uitgeschakeld en de PV krijgt een 50 Hz zodat het door werkt.
Er wordt zelfs gestuurd op accu vol, pv uit als het off grid loopt,

Het is een inverter die alles regelt. Een EMS die dan alles regelt me laden en ontladen.

In de winter levert het bijna niets op, het verlies met AC/DC en later weer DC/AC is rond de 20%.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:58
marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Als je de voeding naar het huis dubbel geïsoleerd uitvoert, zou je geen aardlekschakelaar nodig hebben.
Wanneer de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is dan zou een aardlekschakelaar niet nodig zijn, maar dat kan je niet zeggen zonder dit te meten. Op zandgrond is het lastig om een voldoende lage weerstand naar aarde te verkrijgen :)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

nico_09 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Ja het betreft 4 groepen welke van onder komen welke geen speling hebben voor een hogere kast.
Zonnepanelen, wasmachine droger en bijkeuken groep. Is dat verlengen wel slim met deze verbruikers of maakt dat niet uit?
[Afbeelding]
Zou je niet gewoon 2 naast elkaar zetten (https://www.elektramat.nl...77ACQNNT5M&buildInfo=null) hier en dan die groepen mooi vanaf onder invoeren? Ga er vanuit dat dat dan eenvoudig kan met ABB, daar heb ik geen ervaring mee.

Heb dit recent zelf gedaan met een Hager kast, daar kan zo'n buisinvoerstuk ook gewoon andersom gemonteerd worden. Superstrak resultaat.

Dat geeft je ook wat ruimte voor de toekomst.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:08:
[...]

Hoe bedoel je dubbel geïsoleerd?
Volgens de flowchart van Juerd is er geen aardlekbeveiliging nodig voor een distributiegroep als de kabel en de verdeler dubbel geïsoleerd zijn. B.v. bij een YMvK kabel zonder aardscherm, plus een dubbel geïsoleerde verdeler.
[...]

Mijn ervaring met aggregaten zonder loadbanks oid dat ze heel snel door hun hoeven gaan bij teruglevering als er te weinig eigen verbruik is, heb er letterlijk aggregaten door zien opbranden. En niet per definitie kleine aggregaten.
Een goede aggregaat zal en mag ook nooit zomaar de net frequentie aanpassen of laten oplopen als deze goed is ingesteld, dat heeft namelijk veel meer effecten.

heb zelfs een 5MVA aggregaat zien wegbranden met loadbanks door teveel pv-terugvoeding
5 MVA... Jemig. Veel groter zullen ze niet bestaan.

Maar ik vraag me wel af wat er dan precies opbrandt. Voor zover ik weet, is een (kleine) aggregaat niet zo ingewikkeld:
  • De netfrequentie wordt direct bepaald door het toerental van de motor, die op z'n beurt geregeld wordt door de (soms nog mechanische) regulateur. Die regulateur geeft zo veel gas als nodig is om de boel op 50 Hz te houden. Maar als je de motor aan zou drijven met de generator, heeft de regulateur geen mogelijkheid om de motor af te remmen.
  • De spanning wordt geregeld door de spanningsregelaar, die de veldstroom van de generator regelt.
  • De uitgang tap je direct af van de statorwikkelingen, met wat beveiliging.
Weet jij wat er dan precies stuk gaat bij teruglevering?

Overigens schakelt mijn Growatt PV-inverter al af onder de 49.9 Hz en boven de 50.1 Hz. Een kleine generator met mechanische regulateur is sowieso niet zo precies, dus ik denk niet dat zo'n PV inverter daarmee lang in de lucht blijft. Met een strakke elektronische regulateur zal het wel mogelijk zijn.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10
[quote]marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Volgens de flowchart van Juerd is er geen aardlekbeveiliging nodig voor een distributiegroep als de kabel en de verdeler dubbel geïsoleerd zijn. B.v. bij een YMvK kabel zonder aardscherm, plus een dubbel geïsoleerde verdeler.

[...]

En dan nog, in mijn situatie ga ik via een distributiegroep C25/300mA naar mijn Victrons in de garage.
Mocht ik een sluiting krijgen in een Victron fase-aarde dan wipt de aardlek eruit. Gelukkig want mijn Ra is lang niet laag genoeg om de C25 er op tijd uit te krijgen. Voor een fase-fase of fase-nul zit ik wel goed impedantie zit rond de 700A.
Dubbel geisoleerde groepenkast klinkt mooi maar de regelneuker van scoop keuing begint al dat de schroeven waarmee het aan de muur hangt niet afgedekt zijn.

NEN1010 is minimum eis, beter mag altijd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:09
habbekrats schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
[...]

bron
[YouTube: Het einde van de thuisbatterij als cashcow]
Alleen als je met 40+ kWh opslag werkt. De rest is gewoon rommelen in de marge en centenwerk. De grootste winst zit in energie opslaan die je tegen bijna 0 of negatief het net op had geduwd en s’avonds kan gebruiken. Je verlengd in principe het bereik van je zonnepanelen. Ik heb zelf 10kWh aan accu. Handelen levert ongeveer 5 tot 10 cent op per kWh. Maar je moet ook even de dure stroom die je in de avond moet inkopen mee nemen, dan zit je al op je opbrengst van je panelen per dag aan capaciteit minus je dagverbruik waar je mee kan handelen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Er ligt nu al een kabel van de woning naar de huidige schuur 4x10mm2-as, deze moet voor de nieuwe situatie iets verlengd worden en de hoofdaansluiting wordt tzt omgezet naar de schuur.
[...]

5 MVA... Jemig. Veel groter zullen ze niet bestaan.
Klopt was ook een huge ass opstelling waar je ook bang van wordt wat die aan diesel weg slurpt.
(Meende dat de zeiden op vol vermogen bijna 80.000L per 24u)
Heb de ook nog nooit groter dan dit gezien, maar was voeding voor een (deel van) een industrieterrein.
Maar ik vraag me wel af wat er dan precies opbrandt. Voor zover ik weet, is een (kleine) aggregaat niet zo ingewikkeld:
  • De netfrequentie wordt direct bepaald door het toerental van de motor, die op z'n beurt geregeld wordt door de (soms nog mechanische) regulateur. Die regulateur geeft zo veel gas als nodig is om de boel op 50 Hz te houden. Maar als je de motor aan zou drijven met de generator, heeft de regulateur geen mogelijkheid om de motor af te remmen.
  • De spanning wordt geregeld door de spanningsregelaar, die de veldstroom van de generator regelt.
  • De uitgang tap je direct af van de statorwikkelingen, met wat beveiliging.
Weet jij wat er dan precies stuk gaat bij teruglevering?

Overigens schakelt mijn Growatt PV-inverter al af onder de 49.9 Hz en boven de 50.1 Hz. Een kleine generator met mechanische regulateur is sowieso niet zo precies, dus ik denk niet dat zo'n PV inverter daarmee lang in de lucht blijft. Met een strakke elektronische regulateur zal het wel mogelijk zijn.
De generatoren zelf waren uitgebrand doordat ze zoveel terug voeding kregen dat de loadbanks (eigenlijk gewoon enorme kachels die letterlijk stoken voor de KLM :P ) het niet aan konden en dat de generatoren terug willen draaien tegen de motor in.

Edit:
Een aggregaat/NSA moet altijd een minimale afgifte hebben om te blijven draaien, bij b.v. 1000W teruglevering gaan de loadbanks in principe naar b.v. 1200W wegbranden zodat er altijd het minimum van het stationair draaien van de aggregaat van 200W is.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 23-02-2026 21:54 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13
Beekforel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Zou je niet gewoon 2 naast elkaar zetten (https://www.elektramat.nl...77ACQNNT5M&buildInfo=null) hier en dan die groepen mooi vanaf onder invoeren? Ga er vanuit dat dat dan eenvoudig kan met ABB, daar heb ik geen ervaring mee.

Heb dit recent zelf gedaan met een Hager kast, daar kan zo'n buisinvoerstuk ook gewoon andersom gemonteerd worden. Superstrak resultaat.

Dat geeft je ook wat ruimte voor de toekomst.
Bij ABB kasten kan dit ook, met ABB renovatie buisinvoerstuk 175-04R. En hoewel er in de tekst staat dat dit niet officieel past is het weghalen van een klein plastic randje voldoende om het wel te laten passen. ;)

Als je maar een paar kabels of buizen van onder hoeft in te voeren kan je ook gewoon een inzetstuk met uitsparingen voor wartels gebruiken.
nico_09 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:50:
[...]

[Afbeelding]
Mits je netjes werkt (geen inkerving in het koper) enzo kan het weinig kwaad. Mooiste is inderdaad wel point to point, en mogelijk het hekelste punt zou je pv kunnen zijn, rest is sowieso niet zo spannend.
Hoe denk je dat je bijkeuken verder verdeeld wordt? Ook met lasdoppen, en je WCD's zijn vermoedelijk ook steekklemmen (net als moderne insteek lasklemmen).

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste