jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:28:
Het zijn meter bus meters, nooit in gebruik genomen.
Ik heb al nieuwe mbus meters gekocht die ga ik actief gebruiken. De meterkast is origineel geplaats (de midden en linker rij)
Later is voor tuin/ solar uitbreiding en de EV lader het door 2 electricien aangepast en uitgebreid.

Meters zijn voor totaal huis, wp 2e warmte opwekker, EV aansluting (2x, een nooit gebruikt), kooktoestel. En dan de groep waar netwerk en pc’s op zitten en de mechanische ventialtie.
Weet niet of je m'n linkje van EM nog hebt gecheckt met een globaal idee van indeling, maar hoeveel meters wil je/ga je gebruiken en hoe groot zijn ze?

Kijk voor een EV waarbij je kosten verrekend worden met je werkgever oid kan ik een meter best begrijpen en/of voor je PV, maar ik snap persoonlijk niet waarom de PIEP sommige mensen zoveel tussenmeters willen hebben. Dit is geen aanval op jou hoor, maar puur in het algemeen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:45:
[...]

Weet niet of je m'n linkje van EM nog hebt gecheckt met een globaal idee van indeling, maar hoeveel meters wil je/ga je gebruiken en hoe groot zijn ze?

Kijk voor een EV waarbij je kosten verrekend worden met je werkgever oid kan ik een meter best begrijpen en/of voor je PV, maar ik snap persoonlijk niet waarom de PIEP sommige mensen zoveel tussenmeters willen hebben. Dit is geen aanval op jou hoor, maar puur in het algemeen.
Om hun niet terug te winnen investering in een thuisaccu nog duidelijker inzichtelijk te maken natuurlijk.
})

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Om hun niet terug te winnen investering in een thuisaccu nog duidelijker inzichtelijk te maken natuurlijk.
})
[Offtopic]
Gniffeld heel hard in z'n vuistje om deze opmerking
[//Offtopic]

Wat betreft tijdelijke monitoring kan ik me mogelijk nog iets bij voorstellen, maar pak dan b.v. een Shelly Pro3EM met bijbehorende CT-klemmen, kan je een poosje loggen op die groep/fase en weer door, daar zou ik persoonlijk geen vaste opstelling van maken, zou zelfs nog eerder overwegen om er een (tijdelijk) los kastje voor te plaatsen waar deze in zit.

P.s. weet men dat je (tenminste bij gekalibreerde meters) nooit de draden van de CT-klemmen mag inkorten of verlengen i.v.m. de kalibratie waarbij die lengtes zijn opgenomen in de kalibratie en dus verkorten/verlengen invloed heeft/kan hebben op de meting.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:05
Accu verdien ik niet zo snel terug zelfs als salderen er nog is, Als saldering weg valt al wat sneller, en als variable energie belasting komt nog sneller. (Eigenverbruik omhoog)
0,25 cent voor elke kWh terug krijgen en dan als ik kook weer een kWh a €0,40 terugkopen zie ik niet zo zitten.
En die meters zijn omdat het kan, leuk om te meten, wellicht niet zinvol.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 24-02-2026 09:11 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:45:
Na aanleiding van mijn eerdere bericht over de/het relais, hier nog evt een paar plaatjes bij het idee:

Eerdere bericht:
Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Ontwerpschets 1:
[Afbeelding]

Ontwerpschets 2:
[Afbeelding]

Wat het rechterdeel v/d kast betreft dat lijkt redelijk zeker.
Omschakelaar waar netbeheerder binnen komt en waar een aggregaat op komt, vanaf daar naar een hoofdschakelaar + OSB + C25 300mA aardlekautomaat.
Hoofdschakelaar om de verdere installatie in die kast (dus gehele schuur) spanningsloos te maken, OSB lijkt me logisch, en de C25 300mA is als distributie-voorbeveiliging voor de kabel naar het woonhuis.

P.S. misschien nog verstandig om een NC relais te plaatsen in rechterkast links onderin bij de PV/Accu automaten? Zodra de aggregaat aangesloten wordt dat deze dan verbreekt en de Accu's/PV niets meer doet?
Zomaar een gedachte:

Als je de voeding naar het huis dubbel geïsoleerd uitvoert, zou je geen aardlekschakelaar nodig hebben. Heb je dat ook overwegen? Het vermindert de kans dat het hele huis in het donker komt bij fase-aarde sluiting ergens. Je kan natuurlijk ook een selectieve aardlekschakelaar nemen, maar selectieve aardlekautomaten zullen wel erg "zeldzaam" en duur zijn. Of is er toevallig TN-aarding?

Je zou eventueel de voeding van het huis ook uit kunnen voeren met drie eenpolige automaten, om de kans op volledige uitval verder te verkleinen.

Hoe groot is de aggregraat t.o.v. de PV? Met een dikke synchrone generator zou ik best wat stroom terug durven te voeden richting de aggregraat. In eerste instantie zal je de dieselmotor aandrijven en daarmee wat energie verstoken. Als de terugvoeding nog verder toeneemt, zal de frequentie oplopen en zullen de PV-inverters trippen een te hoge netfrequentie. Ik zou dit risico voor mezelf wel durven te nemen, denk ik.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27
jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:05:
Accu verdien ik niet zo snel terug als salderen er nog is, Als saldering weg valt al wat sneller, en als variable energie belasting komt nog sneller.
0,25 cent voor elke kWh terug krijgen en dan als ik kook weer een kWh a €0,40 terugkopen zie ik niet zo zitten.
En die meters zijn omdat het kan, leuk om te meten, wellicht niet zinvol.
Met en dynamisch tarief kon je met salderen in recordtijd je accu terg verdienen. Zonder salderen verdien je hem niet terug.
bron

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:11
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Verlengd omdat het van onderen komt?
Opzich kan dat vrij simpel met weinig ruimte in beslag nemende met b.v. 4 van deze naast elkaar, en dan evt. verder gaan met een stuk 3x2,5mm2 ymvk om in je groepenkast te geraken.
Edit, zat net nog even in je berichten terug te zoeken en kijken, zou denk ik de fases etc eerder zo verdelen:
[Afbeelding]

Kan wel betekenen dat je paar buizen moet omplaatsen mogelijk i.v.m. je faseverdeling/belasting (of intern doorschuiven) maar zal nu mogelijk niet anders zijn.
Ja het betreft 4 groepen welke van onder komen welke geen speling hebben voor een hogere kast.
Zonnepanelen, wasmachine droger en bijkeuken groep. Is dat verlengen wel slim met deze verbruikers of maakt dat niet uit?
Groepen zijn nu netjes verdeeld over de fases qua vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izEg0QmLuYKFFhlNteKWbjY0iUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZIbYDFan9v5NXILy1nPLpw9.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

The Legend

*Plop*

habbekrats schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Met en dynamisch tarief kon je met salderen in recordtijd je accu terg verdienen. Zonder salderen verdien je hem niet terug.
bron
[YouTube: Het einde van de thuisbatterij als cashcow]
Dit is wel een versimpelt en generaliserend beeld. Hij gaat voorbij aan de ‘nieuwe’ actieve onbalanshandel (aFRR) en negeert ook het gevolg van alle thuisaccu’s die op 1 januari stoppen met handel als de spread te laag is. Dat zou natuurlijk ook kunnen zorgen voor meer onbalans, en juist hogere onbalansprijzen. Ten slotte is voor de vraag of je een accu terug kunt verdienen nogal bepalend hoeveel kWh je tegen welke prijs hebt gekocht (48 kWh tegen 5500 euro, of 20 kWh tegen 10.000 euro is al een verschil).

Maar eigenlijk [off-topic] :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• jacovn
Ik heb een accu en doe mee aan affr. Maar zien wat dat oplevert. Verder hebben we alles electrisch en een EV. Ik geloof wel in een accu. Ook heb ik een backup systeem, huis draait door bij stroom uitval.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:48:
Ik heb een accu en doe mee aan affr. Maar zien wat dat oplevert. Verder hebben we alles electrisch en een EV. Ik geloof wel in een accu. Ook heb ik een backup systeem, huis draait door bij stroom uitval.
Heb je een off-grid installatie?
En schakelt die ook de "terug voeding" het net in direct uit?
Want alleen een paar accu's+pv houd je woning natuurlijk niet zo op zonder referentie oid.

marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Zomaar een gedachte:

Als je de voeding naar het huis dubbel geïsoleerd uitvoert, zou je geen aardlekschakelaar nodig hebben. Heb je dat ook overwegen? Het vermindert de kans dat het hele huis in het donker komt bij fase-aarde sluiting ergens. Je kan natuurlijk ook een selectieve aardlekschakelaar nemen, maar selectieve aardlekautomaten zullen wel erg "zeldzaam" en duur zijn. Of is er toevallig TN-aarding?
Hoe bedoel je dubbel geïsoleerd?
De plannen kunnen nog gewijzigd worden en dit is eigenlijk globaal een voor-calculatie voor ruimte en kosten.
Het kan inderdaad best een optie zijn om met 3 losse enkel-polige C25 automaten naar de woning te gaan (zelfde idee als automaten als HZ).
Aarding is TT en nu aanwezig in de woning, mogelijk komt daar ook nog een eigen OSB.
Je zou eventueel de voeding van het huis ook uit kunnen voeren met drie eenpolige automaten, om de kans op volledige uitval verder te verkleinen.

Hoe groot is de aggregraat t.o.v. de PV? Met een dikke synchrone generator zou ik best wat stroom terug durven te voeden richting de aggregraat. In eerste instantie zal je de dieselmotor aandrijven en daarmee wat energie verstoken. Als de terugvoeding nog verder toeneemt, zal de frequentie oplopen en zullen de PV-inverters trippen een te hoge netfrequentie. Ik zou dit risico voor mezelf wel durven te nemen, denk ik.
Mijn ervaring met aggregaten zonder loadbanks oid dat ze heel snel door hun hoeven gaan bij teruglevering als er te weinig eigen verbruik is, heb er letterlijk aggregaten door zien opbranden. En niet per definitie kleine aggregaten.
Een goede aggregaat zal en mag ook nooit zomaar de net frequentie aanpassen of laten oplopen als deze goed is ingesteld, dat heeft namelijk veel meer effecten.

heb zelfs een 5MVA aggregaat zien wegbranden met loadbanks door teveel pv-terugvoeding

• jacovn
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Heb je een off-grid installatie?
En schakelt die ook de "terug voeding" het net in direct uit?
Want alleen een paar accu's+pv houd je woning natuurlijk niet zo op zonder referentie oid.
Hij schakelt bij grid wegvallen over op accu. Het grid wordt uitgeschakeld en de PV krijgt een 50 Hz zodat het door werkt.
Er wordt zelfs gestuurd op accu vol, pv uit als het off grid loopt,

Het is een inverter die alles regelt. Een EMS die dan alles regelt me laden en ontladen.

In de winter levert het bijna niets op, het verlies met AC/DC en later weer DC/AC is rond de 20%.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-04 21:34
marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Als je de voeding naar het huis dubbel geïsoleerd uitvoert, zou je geen aardlekschakelaar nodig hebben.
Wanneer de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is dan zou een aardlekschakelaar niet nodig zijn, maar dat kan je niet zeggen zonder dit te meten. Op zandgrond is het lastig om een voldoende lage weerstand naar aarde te verkrijgen :)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

nico_09 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Ja het betreft 4 groepen welke van onder komen welke geen speling hebben voor een hogere kast.
Zonnepanelen, wasmachine droger en bijkeuken groep. Is dat verlengen wel slim met deze verbruikers of maakt dat niet uit?
[Afbeelding]
Zou je niet gewoon 2 naast elkaar zetten (https://www.elektramat.nl...77ACQNNT5M&buildInfo=null) hier en dan die groepen mooi vanaf onder invoeren? Ga er vanuit dat dat dan eenvoudig kan met ABB, daar heb ik geen ervaring mee.

Heb dit recent zelf gedaan met een Hager kast, daar kan zo'n buisinvoerstuk ook gewoon andersom gemonteerd worden. Superstrak resultaat.

Dat geeft je ook wat ruimte voor de toekomst.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:08:
[...]

Hoe bedoel je dubbel geïsoleerd?
Volgens de flowchart van Juerd is er geen aardlekbeveiliging nodig voor een distributiegroep als de kabel en de verdeler dubbel geïsoleerd zijn. B.v. bij een YMvK kabel zonder aardscherm, plus een dubbel geïsoleerde verdeler.
[...]

Mijn ervaring met aggregaten zonder loadbanks oid dat ze heel snel door hun hoeven gaan bij teruglevering als er te weinig eigen verbruik is, heb er letterlijk aggregaten door zien opbranden. En niet per definitie kleine aggregaten.
Een goede aggregaat zal en mag ook nooit zomaar de net frequentie aanpassen of laten oplopen als deze goed is ingesteld, dat heeft namelijk veel meer effecten.

heb zelfs een 5MVA aggregaat zien wegbranden met loadbanks door teveel pv-terugvoeding
5 MVA... Jemig. Veel groter zullen ze niet bestaan.

Maar ik vraag me wel af wat er dan precies opbrandt. Voor zover ik weet, is een (kleine) aggregaat niet zo ingewikkeld:
  • De netfrequentie wordt direct bepaald door het toerental van de motor, die op z'n beurt geregeld wordt door de (soms nog mechanische) regulateur. Die regulateur geeft zo veel gas als nodig is om de boel op 50 Hz te houden. Maar als je de motor aan zou drijven met de generator, heeft de regulateur geen mogelijkheid om de motor af te remmen.
  • De spanning wordt geregeld door de spanningsregelaar, die de veldstroom van de generator regelt.
  • De uitgang tap je direct af van de statorwikkelingen, met wat beveiliging.
Weet jij wat er dan precies stuk gaat bij teruglevering?

Overigens schakelt mijn Growatt PV-inverter al af onder de 49.9 Hz en boven de 50.1 Hz. Een kleine generator met mechanische regulateur is sowieso niet zo precies, dus ik denk niet dat zo'n PV inverter daarmee lang in de lucht blijft. Met een strakke elektronische regulateur zal het wel mogelijk zijn.

• habbekrats
  • Laatst online: 22:27
[quote]marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Volgens de flowchart van Juerd is er geen aardlekbeveiliging nodig voor een distributiegroep als de kabel en de verdeler dubbel geïsoleerd zijn. B.v. bij een YMvK kabel zonder aardscherm, plus een dubbel geïsoleerde verdeler.

[...]

En dan nog, in mijn situatie ga ik via een distributiegroep C25/300mA naar mijn Victrons in de garage.
Mocht ik een sluiting krijgen in een Victron fase-aarde dan wipt de aardlek eruit. Gelukkig want mijn Ra is lang niet laag genoeg om de C25 er op tijd uit te krijgen. Voor een fase-fase of fase-nul zit ik wel goed impedantie zit rond de 700A.
Dubbel geisoleerde groepenkast klinkt mooi maar de regelneuker van scoop keuing begint al dat de schroeven waarmee het aan de muur hangt niet afgedekt zijn.

NEN1010 is minimum eis, beter mag altijd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-04 13:25
habbekrats schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
[...]

bron
[YouTube: Het einde van de thuisbatterij als cashcow]
Alleen als je met 40+ kWh opslag werkt. De rest is gewoon rommelen in de marge en centenwerk. De grootste winst zit in energie opslaan die je tegen bijna 0 of negatief het net op had geduwd en s’avonds kan gebruiken. Je verlengd in principe het bereik van je zonnepanelen. Ik heb zelf 10kWh aan accu. Handelen levert ongeveer 5 tot 10 cent op per kWh. Maar je moet ook even de dure stroom die je in de avond moet inkopen mee nemen, dan zit je al op je opbrengst van je panelen per dag aan capaciteit minus je dagverbruik waar je mee kan handelen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

marcop23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Er ligt nu al een kabel van de woning naar de huidige schuur 4x10mm2-as, deze moet voor de nieuwe situatie iets verlengd worden en de hoofdaansluiting wordt tzt omgezet naar de schuur.
[...]

5 MVA... Jemig. Veel groter zullen ze niet bestaan.
Klopt was ook een huge ass opstelling waar je ook bang van wordt wat die aan diesel weg slurpt.
(Meende dat de zeiden op vol vermogen bijna 80.000L per 24u)
Heb de ook nog nooit groter dan dit gezien, maar was voeding voor een (deel van) een industrieterrein.
Maar ik vraag me wel af wat er dan precies opbrandt. Voor zover ik weet, is een (kleine) aggregaat niet zo ingewikkeld:
  • De netfrequentie wordt direct bepaald door het toerental van de motor, die op z'n beurt geregeld wordt door de (soms nog mechanische) regulateur. Die regulateur geeft zo veel gas als nodig is om de boel op 50 Hz te houden. Maar als je de motor aan zou drijven met de generator, heeft de regulateur geen mogelijkheid om de motor af te remmen.
  • De spanning wordt geregeld door de spanningsregelaar, die de veldstroom van de generator regelt.
  • De uitgang tap je direct af van de statorwikkelingen, met wat beveiliging.
Weet jij wat er dan precies stuk gaat bij teruglevering?

Overigens schakelt mijn Growatt PV-inverter al af onder de 49.9 Hz en boven de 50.1 Hz. Een kleine generator met mechanische regulateur is sowieso niet zo precies, dus ik denk niet dat zo'n PV inverter daarmee lang in de lucht blijft. Met een strakke elektronische regulateur zal het wel mogelijk zijn.
De generatoren zelf waren uitgebrand doordat ze zoveel terug voeding kregen dat de loadbanks (eigenlijk gewoon enorme kachels die letterlijk stoken voor de KLM :P ) het niet aan konden en dat de generatoren terug willen draaien tegen de motor in.

Edit:
Een aggregaat/NSA moet altijd een minimale afgifte hebben om te blijven draaien, bij b.v. 1000W teruglevering gaan de loadbanks in principe naar b.v. 1200W wegbranden zodat er altijd het minimum van het stationair draaien van de aggregaat van 200W is.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 23-02-2026 21:54 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Beekforel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Zou je niet gewoon 2 naast elkaar zetten (https://www.elektramat.nl...77ACQNNT5M&buildInfo=null) hier en dan die groepen mooi vanaf onder invoeren? Ga er vanuit dat dat dan eenvoudig kan met ABB, daar heb ik geen ervaring mee.

Heb dit recent zelf gedaan met een Hager kast, daar kan zo'n buisinvoerstuk ook gewoon andersom gemonteerd worden. Superstrak resultaat.

Dat geeft je ook wat ruimte voor de toekomst.
Bij ABB kasten kan dit ook, met ABB renovatie buisinvoerstuk 175-04R. En hoewel er in de tekst staat dat dit niet officieel past is het weghalen van een klein plastic randje voldoende om het wel te laten passen. ;)

Als je maar een paar kabels of buizen van onder hoeft in te voeren kan je ook gewoon een inzetstuk met uitsparingen voor wartels gebruiken.
nico_09 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:50:
[...]

[Afbeelding]
Mits je netjes werkt (geen inkerving in het koper) enzo kan het weinig kwaad. Mooiste is inderdaad wel point to point, en mogelijk het hekelste punt zou je pv kunnen zijn, rest is sowieso niet zo spannend.
Hoe denk je dat je bijkeuken verder verdeeld wordt? Ook met lasdoppen, en je WCD's zijn vermoedelijk ook steekklemmen (net als moderne insteek lasklemmen).

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Xander schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Ja en nee... Het probleem van mogelijke overbelasting van componenten los je daar mee op. Maar je kunt de verdeler nog steeds zwaarder belasten dan de 3x32A die ABB opgeeft (dat zou je kunnen oplossen door C32 aardlekautomaten te kiezen natuurlijk), plus je zit er nog mee dat zo'n aardlekautomaat warmer wordt dan een aardlekschakelaar en daarmee kom je terug bij Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3".

Als je de overstroombeveiliging in een aparte behuizing zou plaatsen veeg je ook dergelijke bezwaren van tafel.

[...]

Ook in deze kast heb je meerdere voedingsbronnen natuurlijk. 25A vanuit het net (HVK), ~11,5A uit de grote PV-installatie, ~11A uit de kleine PV-installatie, ~14,5A vanuit de thuisbatterij, oftewel dat telt op tot dezelfde 62A die je eerder hebt berekend.

Maar deze kast heeft niet zoveel verbruikersgroepen. De 40A aardlekschakelaar kun je al niet met meer dan 32A belasten, want er zit een B16 3P+N automaat op en nog 1x B16 1P+N automaat per fase toch?

[...]

Met 25A uit het net (HVK) en ~8A PV kom je sowieso niet in de buurt van de limieten van een standaard 40A verdeler natuurlijk. :)
Ik heb de 3 aardlekautomaten besteld om de aardlekschakelaars te vervangen. Bij deze nogmaals dank voor je feedback (ook aan de anderen hier!). Stelt me ook gerust dat alles correct aangesloten en beveiligd is. Mocht er in de toekomst nog een automaat bijkomen zal ik er een kast bij plaatsen voor de warmte :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 17:05

Spotter

Lichtnicht

Vraag van kleiner formaat dan normaal, maar dimmers & LED is niet mijn sterkste punt.

We vinden deze lamp gaaf, maar willen deze eigenlijk normaal kunnen dimmen ipv de 3-standen dimmer die ingebouwd is. De driver die erin zit lijkt de JJZM JSD05-42A700 te zijn, maar ik zie niet alle details goed.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.lampenlicht.nl/m/catalog/product/9/9/9934_99070_11.jpg

Voordat ik de lamp bestel wil ik even checken of mijn gedachtengang logisch is:
- Ik dim met de Jung LS1710DE die leading & trailing edge kan dimmen
- Als ik de driver vervang door bijvoorbeeld deze vervang zou deze normaal moeten kunnen dimmen. Exacte variant even afhankelijk van de details die op de driver staan.

Zie ik dan iets over het hoofd, of zou dit moeten werken?

• badkuip
  • Laatst online: 21:32
Even een korte vraag over mijn PV-installatie.
Momenteel uitgevoerd met een PV-groep in de meterkast en een werkschakelaar bij de omvormer op zolder.

Misschien wil ik die werkschakelaar vervangen door een PV-verdeler. Een PV-verdeler zou daar goed van pas komen zodat ik op mijn gemak de elektra van de zolder opnieuw kan aanleggen. Dan gebruik ik dat als voeding in plaats van de bestaande leiding.

Echter de fysieke ruimte is beperkt. De PV-verdeler kan alleen geplaatst worden wanneer de werkschakelaar komt te vervallen.
Is dat toegestaan?
En wat moet er gebeuren met de PV groep in de meterkast die geplaatst is ten tijde van de installatie? Moet deze PV-automaat vervangen worden voor een reguliere automaat?

Als de werkschakelaar moet blijven of als er nog kosten gemaakt moeten worden voor een nieuwe automaat in de meterkast, dan laat ik het voor wat het is en ga ik aan de gang met de bestaande voeding voor de zolderverdieping.

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-04 11:00
Vraag:

Is dit:

https://www.hbm-machines....lok-randaarde?sku=H131640

een aan te bevelen oplossing om meerdere plug-in thuisaccu's aan te sluiten op een bestaande CEE krachtstroomaansluiting in de berging?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JosTM schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:12:
Vraag:

Is dit:

https://www.hbm-machines....lok-randaarde?sku=H131640

een aan te bevelen oplossing om meerdere plug-in thuisaccu's aan te sluiten op een bestaande CEE krachtstroomaansluiting in de berging?
Dit is de 32A CEE variant. Meestal heb je 16A CEE.
Maar het is wel een goede optie.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:07
Iemand tips om een 4x10mm2 ymvk-as kabel in te korten? voor die ene keer wil ik niet direct een kabelschaar daarvoor aanschaffen.. een lenen gaat 'm ook niet worden 😅

Gewoon de ijzerzaag erin?

[ Voor 7% gewijzigd door Frantic op 24-02-2026 11:22 ]

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 16:52
Frantic schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:22:
Iemand tips om een 4x10mm2 ymvk-as kabel in te korten? voor die ene keer wil ik niet direct een kabelschaar daarvoor aanschaffen.. een lenen gaat 'm ook niet worden 😅

Gewoon de ijzerzaag erin?
Een goede zijkniptang, hapje voor hapje.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

badkuip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:09:
Even een korte vraag over mijn PV-installatie.
Momenteel uitgevoerd met een PV-groep in de meterkast en een werkschakelaar bij de omvormer op zolder.

Misschien wil ik die werkschakelaar vervangen door een PV-verdeler. Een PV-verdeler zou daar goed van pas komen zodat ik op mijn gemak de elektra van de zolder opnieuw kan aanleggen. Dan gebruik ik dat als voeding in plaats van de bestaande leiding.

Echter de fysieke ruimte is beperkt. De PV-verdeler kan alleen geplaatst worden wanneer de werkschakelaar komt te vervallen.
Is dat toegestaan?
En wat moet er gebeuren met de PV groep in de meterkast die geplaatst is ten tijde van de installatie? Moet deze PV-automaat vervangen worden voor een reguliere automaat?

Als de werkschakelaar moet blijven of als er nog kosten gemaakt moeten worden voor een nieuwe automaat in de meterkast, dan laat ik het voor wat het is en ga ik aan de gang met de bestaande voeding voor de zolderverdieping.
Hier is geen zinnig antwoord op te geven zonder 20 uitzonderingen uit te werken en te beantwoorden. Wat vragen om een beter beeld te krijgen:
  • welke kabel of welke aders zijn nu toegepast van de groepenkast (in de meterkast) naar de zolder?
  • welke installatieautomaat en aardlekschakelaar óf aardlekautomaat wordt er nu toegepast voor de PV-groep?
  • hoe is elektra (anders dan de PV-installatie) op zolder op dit moment ingericht?
Voor het gemak in beantwoording:
  • heb je foto's van je groepenkast - met en zonder deksel?
  • heb je foto's van je werkschakelaar en omvormer van je PV-installatie?

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:44
Hallo,

Ik wil binnenkort 1 of 2 Zendure PIB's in de schuur plaatsen.
Heb nu een 3x25A aansluiting.
Zonnepanelen komen binnen op fase 1. De rest van de apparaten zit netjes verdeeld over alledrie de 3 fases.
Geen elektrische auto (komt er ook niet ivm aankoop camper)
Kan ik gewoon een extra aardlekautomaat 3P+N in mijn groepenkast plaatsen? (ruimte is er)
Welke moet ik dan hebben, volgens mij 30mA 16A?
Dan wil ik een buitenkabel naar de schuur trekken, en daar uitkomen in een lasdoos, om daar 3 WCD's aan te monteren. Voor elke fase 1.
Dat wordt dan een Ymvk-as kabel, kan ik dan een 2.5 mm2 nemen of moet dat 4 mm2 worden?
Doe ik het zo goed?

• badkuip
True schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Hier is geen zinnig antwoord op te geven zonder 20 uitzonderingen uit te werken en te beantwoorden. Wat vragen om een beter beeld te krijgen:
  • welke kabel of welke aders zijn nu toegepast van de groepenkast (in de meterkast) naar de zolder?
  • welke installatieautomaat en aardlekschakelaar óf aardlekautomaat wordt er nu toegepast voor de PV-groep?
  • hoe is elektra (anders dan de PV-installatie) op zolder op dit moment ingericht?
Voor het gemak in beantwoording:
  • heb je foto's van je groepenkast - met en zonder deksel?
  • heb je foto's van je werkschakelaar en omvormer van je PV-installatie?
Hey, ja wat gek, deze reactie had ik niet verwacht. Ik dacht dat het redelijk rechttoe rechtaan zou zijn.
Ik probeer zo goed mogelijk te helpen maar ik heb de gegevens van de meterkast niet bij de hand.
Het gaat om een eenfase PV installatie met een eenfase aansluiting in de meterkast. De gebruikte kabel is 3x 4mm2.

Het antwoord zou misschien meer gericht kunnen worden op de vraag of een werkschakelaar mag ontbreken wanneer er een PV-verdeler is geplaatst. De PV-verdeler komt 20 cm onder de omvormer te hangen. Voor de gebruikte automaat in de groepenkast zouden we een aanname moeten doen die ik later thuis nog kan bevestigen. De aanname zou moeten zijn dat een normale PV-automaat is toegepast. De PV automaat is aangesloten op een aardlek samen met nog 3 andere groepen (dus 4 groepen op de aardlek).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

badkuip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Hey, ja wat gek, deze reactie had ik niet verwacht. Ik dacht dat het redelijk rechttoe rechtaan zou zijn.
Ik probeer zo goed mogelijk te helpen maar ik heb de gegevens van de meterkast niet bij de hand.
Het gaat om een eenfase PV installatie met een eenfase aansluiting in de meterkast. De gebruikte kabel is 3x 4mm2.

Het antwoord zou misschien meer gericht kunnen worden op de vraag of een werkschakelaar mag ontbreken wanneer er een PV-verdeler is geplaatst. De PV-verdeler komt 20 cm onder de omvormer te hangen. Voor de gebruikte automaat in de groepenkast zouden we een aanname moeten doen die ik later thuis nog kan bevestigen. De aanname zou moeten zijn dat een normale PV-automaat is toegepast. De PV automaat is aangesloten op een aardlek samen met nog 3 andere groepen (dus 4 groepen op de aardlek).
Er bestaat geen 'normale PV-automaat'.

Te controleren en te bevestigen of te ontkrachten:
  1. de 'normale PV-automaat' is een installatieautomaat
  2. de 'normale PV-automaat' is een aardlekautomaat
  3. de 'normale PV-automaat' is een 16A installatieautomaat met een B-karakteristiek
  4. aardlek waar op de 'normale PV-automaat' zit is een 30mA aardlekschakelaar
Enkele zaken om in je achterhoofd te houden:
  • Je PV-installatie moet op een eigen eindgroep zitten.
  • Je moet de kabel en/of aders naar de PV-verdeler beveiligen tegen hoge elektrische stromen (installatieautomaat) en lekstromen (aardlekschakelaar) of gecombineerd als aardlekautomaat.
  • Je moet de toekomstige zoldergroep beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar omdat dit een eindgebruiker groep is.
  • De werkschakelaar en/of lastschakelaar kan ook uitgevoerd worden als automaat in je PV-verdeler mits die de nul ook uitschakelt (de gangbare installatieautomaten en aardlekautomaten op de Nederlandse markt van A-merken doen dit) dan heb je nog puristen die vinden dat je dat ook met een slot moet kunnen zekeren zoals dat met een werkschakelaar meestal kan, maar hier laat ik mij voor nu even niet over uit.
  • Je installatie moet beveiligd zijn tegen hogere elektrische stromen door invoeding vanuit je PV-omvormer zie ook: https://search.abb.com/li...ocumentID=1SPC801280B3101
  • Een PV-omvormer heeft van 'nature' wat mA aan lekstroom, dit kan gevolg hebben dat de aardlekschakelaar wordt aangesproken, hierom adviseren sommige PV-omvormer fabrikanten in hun datasheet/installatiehandleiding soms een 100mA of 300mA aardlekschakelaar i.t.t. de gangbare (en veilige) 30mA aardlekbeveiliging die wij anno 2026 in Nederland toepassen. Het is hierom mogelijk dat je in de huidige opzet of wanneer je een zoldergroep installeert naast je PV-omvormer in een PV-verdeler en dit dan weer naast nog drie andere groepen in je groepenkast op één aardlekschakelaar (30mA(?) aansluit je je halve woning in één keer spanningsloos maakt. Dit is een praktische afweging, hier zijn andere oplossingen voor.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 24-02-2026 12:58 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Spotter schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:06:
Vraag van kleiner formaat dan normaal, maar dimmers & LED is niet mijn sterkste punt.

We vinden deze lamp gaaf, maar willen deze eigenlijk normaal kunnen dimmen ipv de 3-standen dimmer die ingebouwd is. De driver die erin zit lijkt de JJZM JSD05-42A700 te zijn, maar ik zie niet alle details goed.

[Afbeelding]

Voordat ik de lamp bestel wil ik even checken of mijn gedachtengang logisch is:
- Ik dim met de Jung LS1710DE die leading & trailing edge kan dimmen
- Als ik de driver vervang door bijvoorbeeld deze vervang zou deze normaal moeten kunnen dimmen. Exacte variant even afhankelijk van de details die op de driver staan.

Zie ik dan iets over het hoofd, of zou dit moeten werken?
Op zich klinkt dat inderdaad goed. Als ik zoek kom ik de JJZM JSD05-42A900 tegen als 900mA constant current variant dus het klinkt logisch dat dit een 700mA is.

Enige is dat ik nog net kan zien "max output 70Vdc". Je zal dus moeten kijken (of meten) wat de spanning van de lamp is. Want de Meanwell heeft een bereik van 34 tot 57Vdc. De lamp moet daar dus wel in vallen.
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:09:
[...] Normaliter loopt de stroom gewoon vanuit de hoofdschakelaar naar je aardlekschakelaars/aardlekautomaten,
de cassettes die erin zitten zijn bij mijn weten soort isolatoren die kapot knappen zodra er een spanning >275V op de fase komt.
Deze sluit die fase dan kort met nul & aarde zodat je HZ/voorbeveiliging ploft en je dus op die fase geen te hoge spanning meer hebt.
Tevens moet je aarding dus goed op orde zijn, want bij een zwevende nul legt deze OSB je nul hard aan de aarde en voert via daar de/je overspanning weg. Dit beveiligd dan direct weer tegen overspanning in je woning door een zwevende nul.
[...]
Wikipedia: Surge protector Veelal een MetalOxideVaristor, een metaal oxide spanningsafhankelijke weerstand.
Gaan niet zomaar kapot.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• TheGhostInc
  • Niet online
jannus66 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:21:
Hallo,

Zonnepanelen komen binnen op fase 1. De rest van de apparaten zit netjes verdeeld over alledrie de 3 fases.
Kan ik gewoon een extra aardlekautomaat 3P+N in mijn groepenkast plaatsen? (ruimte is er)
Dan wil ik een buitenkabel naar de schuur trekken, en daar uitkomen in een lasdoos, om daar 3 WCD's aan te monteren. Voor elke fase 1.
Dat wordt dan een Ymvk-as kabel, kan ik dan een 2.5 mm2 nemen of moet dat 4 mm2 worden?
Doe ik het zo goed?
Nope, de 3 WCD's hebben op elke fase een automaat nodig, niet eentje voor alledrie.
Dus of je pakt een zwaardere automaat om de kabel te beveiligen en zet er een los groepenkastje bij, of je komt op 3 kabels uit, 3x 1 fase.

4mm2 zou ik persoonlijk wel neerleggen, omdat de afstand wat langer is en de vermogens wat hoger zijn.
Staat de schuur naast het huis en zijn de batterijen maar iets van 1000W aansluit vermogen, dan zou ik 3x 3x2.5mm2 leggen.

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 17:05

Spotter

Lichtnicht

Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Op zich klinkt dat inderdaad goed. Als ik zoek kom ik de JJZM JSD05-42A900 tegen als 900mA constant current variant dus het klinkt logisch dat dit een 700mA is.

Enige is dat ik nog net kan zien "max output 70Vdc". Je zal dus moeten kijken (of meten) wat de spanning van de lamp is. Want de Meanwell heeft een bereik van 34 tot 57Vdc. De lamp moet daar dus wel in vallen.
Super, thanks! Dan bestel ik de lamp om de volledige data te hebben en dan de juiste driver te kunnen bestellen.

• Septillion

Septillion

Hallo,

Doe ik het zo goed?
Dikkere kabel = minder verlies. Maar wat redelijk is hangt vooral al van de lengte.

Verder, 3P+N is in tegenstelling tot hierboven gezegd wel prima. Maar sla de stopcontacten over, gewoon vaste kabel doen. Dan kan je gewoon volle vermogen terugleveren.

• jannus66
Lengte kabel is ongeveer 5 meter. Schuur staat naast het huis.
WCD sla ik dan over, dan knip ik de stekkers af en sluit ze rechtstreeks aan in de lasdoos. Ook wel zo netjes.
onetime schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Wikipedia: Surge protector Veelal een MetalOxideVaristor, een metaal oxide spanningsafhankelijke weerstand.
Gaan niet zomaar kapot.
Ben later ook nog even op zoek gegaan en dit kwam ik indd ook tegen, maar ging voornamelijk even om de basale uitleg ;)

• TheGhostInc
  • Niet online
jannus66 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:24:
Lengte kabel is ongeveer 5 meter. Schuur staat naast het huis.
WCD sla ik dan over, dan knip ik de stekkers af en sluit ze rechtstreeks aan in de lasdoos. Ook wel zo netjes.
Dan op z'n minst een werk schakelaar ertussen!

Verschillende apparaten op 1 krachtstroom groep is vragen om ellende. Als je groep eruit knalt weet je niet welk apparaat de boosdoener was.

Daarnaast zou ik sowieso voorzichtig zijn met het combineren van (zwaardere) batterijen met andere zaken.
Een wasmachine, droger of kookplaat is altijd een afnemer. Daardoor heb je bij een 3 fase systeem dat de N uitdooft.
Een batterij kan afnemer zijn of leverancier. Bij 10A levering van 1 batterij en 2 afnemers van 10A, dan dooft het niet uit, maar verdubbeld de stroom door de N.
2 batterijen die vol terugleveren en een zwaar apparaat gebruiken in de schuur kan genoeg zijn om de groep eruit te gooien.

Persoonlijk zou ik daarom altijd dit soort opwekkers direct in de groepenkast op hun eigen automaat willen hebben.

• jannus66
TheGhostInc schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Dan op z'n minst een werk schakelaar ertussen!

Verschillende apparaten op 1 krachtstroom groep is vragen om ellende. Als je groep eruit knalt weet je niet welk apparaat de boosdoener was.

Daarnaast zou ik sowieso voorzichtig zijn met het combineren van (zwaardere) batterijen met andere zaken.
Een wasmachine, droger of kookplaat is altijd een afnemer. Daardoor heb je bij een 3 fase systeem dat de N uitdooft.
Een batterij kan afnemer zijn of leverancier. Bij 10A levering van 1 batterij en 2 afnemers van 10A, dan dooft het niet uit, maar verdubbeld de stroom door de N.
Ik ga helemaal niks combineren.
1 of 2 batterijen, elk alleen op eigen groep, andere fase.
2 batterijen die vol terugleveren en een zwaar apparaat gebruiken in de schuur kan genoeg zijn om de groep eruit te gooien.
Dat kan toch helemaal niet? 1 batterij per groep en direct zonder wcd direct op de aardlekschakelaar. Dan kan ik er toch niks ander bij schakelen?

[ Voor 18% gewijzigd door jannus66 op 24-02-2026 20:07 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
jannus66 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:38:
Ik ga helemaal niks combineren.
1 of 2 batterijen, elk alleen op eigen groep, andere fase.
Je schrijft zelf:
Je begint zelf over een 3P+N.

Dus misschien is je plan ondertussen gewijzigd, schrijf dan even opnieuw op wat je van plan bent.
Maar als je een 3P+N doet met 2 batterijen die ~10A kunnen terugleveren en de derde fase af monteert op een WCD dan gaat dat mogelijk mis als je een flinke verbruiker aansluit op die WCD. Zeker als je de batterijen in regelt op NoM.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:48
Wegens het aanleggen van een laadpaal (3 fase - 11kW), moet ik een extra aardlekautomaat toevoegen aan de verdeelkast in mijn schuur. Hier is nog net ruimte voor (4 slots). Nu is de verdeelkast een beetje een zootje (weet niet goed waarom, is zo aangelegd door elektricien en later bijgewerkt door zonnepanelenman).

Maar mijn idee is hele zwikje naar rechts schuiven (daar zit de ruimte), 20A alamat erin (zijn er nog merken over?! :D), en de bestaande kamrail vervangen door een 12-punts. Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gZyjGZGtqaa8nogGtZeYIW4cqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKk9wEfMsafxOJZGPBtJuDda.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

@TheGhostInc Volgens mij bedoelde @jannus66 al vanaf het begin een kabel puur voor de thuisbatterijen, niet voor verbruikers. Vandaar dat ik ook zeg, geen stopcontacten.

@jannus66 Ik heb alleen nog wel de aanname gemaakt dat de batterijen met elkaar praten en dus niet één gaat leveren en de ander terugleveren. Naast dat het niet gunstig is heb je dan wel een dikke N stroom. Op zich als je 4qmm hebt liggen dan zou zelfs die 32A moeten kunnen maar handig is anders.

• Septillion

Septillion

@Ernste Owjee, "bijgewerkt"... Hoe dik is de kabel naar het huis en hoe is hij daar afgezekerd?

Want wat er boven uit die hoofdschakelaar komt lijkt mij 2,5qmm....

• jannus66
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:21:
@TheGhostInc Volgens mij bedoelde @jannus66 al vanaf het begin een kabel puur voor de thuisbatterijen, niet voor verbruikers. Vandaar dat ik ook zeg, geen stopcontacten.
Klopt. Inderdaad geen stopcontacten, Dus geen andere verbruikers.
@jannus66 Ik heb alleen nog wel de aanname gemaakt dat de batterijen met elkaar praten en dus niet één gaat leveren en de ander terugleveren. Naast dat het niet gunstig is heb je dan wel een dikke N stroom. Op zich als je 4qmm hebt liggen dan zou zelfs die 32A moeten kunnen maar handig is anders.
Ik kan ook kiezen voor 1 batterij met meer opslag, dan voorkom ik dat. Kan ik ook in de groepenkast 1 alamat monteren.

• jannus66
TheGhostInc schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Je schrijft zelf:

[...]

Je begint zelf over een 3P+N.

Dus misschien is je plan ondertussen gewijzigd, schrijf dan even opnieuw op wat je van plan bent.
Maar als je een 3P+N doet met 2 batterijen die ~10A kunnen terugleveren en de derde fase af monteert op een WCD dan gaat dat mogelijk mis als je een flinke verbruiker aansluit op die WCD. Zeker als je de batterijen in regelt op NoM.
Klopt, inmiddels gewijzigd naar geen WCD's. Komen alleen batterijen op, geen andere gebruikers.

• Ernste
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:24:
@Ernste Owjee, "bijgewerkt"... Hoe dik is de kabel naar het huis en hoe is hij daar afgezekerd?

Want wat er boven uit die hoofdschakelaar komt lijkt mij 2,5qmm....
Op de kabel staat niets, de factuur biedt ook geen soelaas, maar ik ga ervan uit dat het 4qmm is, iig afgezekerd op 3x25A. Er draait in iig al 5 jaar een 15kWp zonneinstallatie op zonder problemen :). Uit de zonnepanelen alamat (CHNT) komt 6qmm, dus wellicht geeft dat wat referentie.

• Septillion

Septillion

@Ernste Tja, dat is het probleem. Iets elektrisch laten werken is zoooooo veel makkelijker dan iets veilig laten werken.

4qmm is wel erg dun voor een 3-fase kabel met opwek en verbruikers... Je N-stroom kan namelijk 50A worden...

• Ernste
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:45:
@Ernste Tja, dat is het probleem. Iets elektrisch laten werken is zoooooo vell makkelijker dan iets veilig laten werken.

4qmm is wel erg dun voor een 3-fase kabel met opwek en verbruikers... Je N-stroom kan namelijk 50A worden...
Is dit dan iets wat te krap wordt in combinatie met de laadpaal? De hele conversie naar 3x25A destijds was voor de zonnepanelen met een laadpaal in het verschiet. Is gewoon door een installatiebedrijf gedaan, dus zou me verbazen als dit niet voldoende is?

• Septillion

Septillion

@Ernste Het zal je verbazen... Veel installateurs blijken tweerichting van vermogen (leveren en terugleveren) nog steeds erg lastig.

Dus het wordt niet te krap, nu is het al niet genoeg en met een autolader trek je het nog makkelijker scheef en dus naar hoge N-stroom. Dat had dan minimaal 6qmm moeten zijn en liever zelfs 10qmm.

• Ernste
@Septillion Zelfs als ik alleen zonnestroom gebruik om te laden, en de laadpaal zit opdezelfde verdeelkast? Dan gaat die stroom toch nooit over de te dunne kabel naar het huis?

Maar om even terug te komen op de originele vraag, aangezien veel installateurs het ook niet helemaal begrijpen, zou de door mijn voorgesteld alamat constructie gaan werken?

• badkuip
True schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Er bestaat geen 'normale PV-automaat'.

Te controleren en te bevestigen of te ontkrachten:
  1. de 'normale PV-automaat' is een installatieautomaat
  2. de 'normale PV-automaat' is een aardlekautomaat
  3. de 'normale PV-automaat' is een 16A installatieautomaat met een B-karakteristiek
  4. aardlek waar op de 'normale PV-automaat' zit is een 30mA aardlekschakelaar
Enkele zaken om in je achterhoofd te houden:
  • Je PV-installatie moet op een eigen eindgroep zitten.
  • Je moet de kabel en/of aders naar de PV-verdeler beveiligen tegen hoge elektrische stromen (installatieautomaat) en lekstromen (aardlekschakelaar) of gecombineerd als aardlekautomaat.
  • Je moet de toekomstige zoldergroep beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar omdat dit een eindgebruiker groep is.
  • De werkschakelaar en/of lastschakelaar kan ook uitgevoerd worden als automaat in je PV-verdeler mits die de nul ook uitschakelt (de gangbare installatieautomaten en aardlekautomaten op de Nederlandse markt van A-merken doen dit) dan heb je nog puristen die vinden dat je dat ook met een slot moet kunnen zekeren zoals dat met een werkschakelaar meestal kan, maar hier laat ik mij voor nu even niet over uit.
  • Je installatie moet beveiligd zijn tegen hogere elektrische stromen door invoeding vanuit je PV-omvormer zie ook: https://search.abb.com/li...ocumentID=1SPC801280B3101
  • Een PV-omvormer heeft van 'nature' wat mA aan lekstroom, dit kan gevolg hebben dat de aardlekschakelaar wordt aangesproken, hierom adviseren sommige PV-omvormer fabrikanten in hun datasheet/installatiehandleiding soms een 100mA of 300mA aardlekschakelaar i.t.t. de gangbare (en veilige) 30mA aardlekbeveiliging die wij anno 2026 in Nederland toepassen. Het is hierom mogelijk dat je in de huidige opzet of wanneer je een zoldergroep installeert naast je PV-omvormer in een PV-verdeler en dit dan weer naast nog drie andere groepen in je groepenkast op één aardlekschakelaar (30mA(?) aansluit je je halve woning in één keer spanningsloos maakt. Dit is een praktische afweging, hier zijn andere oplossingen voor.
Oh ja, in de groepenkast zit een Eaton aardlekautomaat 0,03A (300mA) met een B-karakteristiek.
In de verdeler zou sowieso een 30mA aardlekautomaat moeten komen voor het gebruik op zolder.
Aardlek voor deze pv-groep en de drie andere groepen is een 0,3A - 30mA aardlek.

• Septillion

Septillion

@Ernste Als je altijd op 3-fase laadt dan gaat het goed ja. Maar dat kan je niet garanderen. Zodra je een EV inplugt die 1-fase of 2-fase gaat laden heb je dus juist die enorme N-stroom zodra je dan ook PV hebt.

Installaties zijn niet bedoelt om "veilig gebruikt" te worden maar om veilig te zijn. Dus wat je ook aansluit, het moet veilig blijven of de veilige stand van uit opzoeken. En dat is niet het geval. Dus ik laat die verdere vraag even aan mij voorbij gaan :)
badkuip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:12:
[...]

Oh ja, in de groepenkast zit een Eaton aardlekautomaat 0,03A (300mA) met een B-karakteristiek.
0,03A is 30mA. 300mA is 0,3A. Welke is het?

En welke nominaalstroom heeft deze automaat? Voor de volledigheid...
In de verdeler zou sowieso een 30mA aardlekautomaat moeten komen voor het gebruik op zolder.
Correct. Of de hele verdeler zou met 30mA voorbeveiligd moeten zijn.
Aardlek voor deze pv-groep en de drie andere groepen is een 0,3A - 30mA aardlek.
0,3A is 300mA. 30mA is 0,03A. Welke is het?

Een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar is totaal niet logisch, zeker niet als dit een 300mA aardlekautomaat achter een 30mA aardlekschakelaar is. Weet je zeker dat dit zo zit aangesloten? Of maak je een aanname, bijvoorbeeld op basis van een (kleur)codering die misschien niet meer klopt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ernste
@Septillion Snap ik. Ik zal de installateur eens vragen wat zijn voorstel is. Ik ga iig niet weer een nieuwe kabel aan laten leggen :D
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:14:
@Ernste Als je altijd op 3-fase laadt dan gaat het goed ja. Maar dat kan je niet garanderen. Zodra je een EV inplugt die 1-fase of 2-fase gaat laden heb je dus juist die enorme N-stroom zodra je dan ook PV hebt.
Als de PV-installatie netjes symmetrisch op 3 fasen levert heb je ook geen probleem, dit doet niets voor de stroom door de nul.

Oftewel met zo ongeveer alle 3-fasen omvormers is er niets aan de hand. Met micro-omvormers moet je wel opletten...

• Septillion

Septillion

@Xander Maar zodra je dus niet-3-fase belasting in de mix gooit ben je terug bij af.

• badkuip
Xander schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:19:
[...]

0,03A is 30mA. 300mA is 0,3A. Welke is het?

En welke nominaalstroom heeft deze automaat? Voor de volledigheid...

[...]

Correct. Of de hele verdeler zou met 30mA voorbeveiligd moeten zijn.

[...]

0,3A is 300mA. 30mA is 0,03A. Welke is het?

Een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar is totaal niet logisch, zeker niet als dit een 300mA aardlekautomaat achter een 30mA aardlekschakelaar is. Weet je zeker dat dit zo zit aangesloten? Of maak je een aanname, bijvoorbeeld op basis van een (kleur)codering die misschien niet meer klopt?
Sorry, aardlekschakelaar zonnepanelen is 0,3A. Aardlekautomaat groepen is 0,03A.
Als die van de zonnepanelen achter de 0,03A aardlek zou zitten, dan is het inderdaad niet logisch.
Het zou kunnen zijn dat de kleurcodering niet meer klopt.
Ik kan de 0,03A aardlek eens uitzetten. Eens kijken wat er gebeurt bij de zonnepanelen.
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:26:
@Xander Maar zodra je dus niet-3-fase belasting in de mix gooit ben je terug bij af.
Nee hoor, dan is de nulstroom gelijk aan die in een onderverdeler met niet-3-fase belastingen zonder PV. Oftewel ten hoogste gelijk aan de fasestroom van de zwaarst belaste fase (hogere harmonischen en een slechte arbeidsfactor even buiten beschouwing gelaten).

PV kun je in deze som buiten beschouwing laten als deze netjes over 3 fasen verdeeld is.

• Ernste
Ik zone even uit :), maar kan wel bevestigen dat de pv netjes over 3 fases verdeeld is.

• Septillion

Septillion

@Xander Nee, niet compleet. Want even uitgaande van 22A PV per fase (15kW), kan hij nu 47A trekken uit een enkele fase zonder dat er iets aanspreekt. Want het is namelijk niet alleen de PV en EV die hij dan heeft. En op dat moment loopt er ook een N-stroom van 47A.

Omdat je dit misschien niet snel doet zou je er tegen kunnen beveiligen met een 4P automaat. Dan tript de boel als de N-stroom boven de 25A komt ofwel, de 1-fase load boven de 25A.

En elke vorm van gelijke belasting over de fases maakt alleen dat er nog meer getrokken kan worden zonder issue. Maar in het uiterst scheve geval is de boel dan wel veilig.

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 24-02-2026 21:47 ]

Ernste schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:43:
Ik zone even uit :), maar kan wel bevestigen dat de pv netjes over 3 fases verdeeld is.
In de zin van: Je hebt één 3 fasen omvormer?

Micro-omvormers kunnen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld, 3x 1 fase omvormers kunnen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld, maar beide opties garanderen niet dat je altijd op 3 fasen dezelfde stroom hebt. Bijvoorbeeld bij schaduw op een deel van de panelen, of een defecte omvormer, zou je dan best kunnen meemaken dat 1 fase niet wordt gebruikt.

• jannus66
@Septillion
Ik dacht aan de toekomst en eventueel het stoppen van intern salderen in de slimme meter, dus dan op elke fase een batterij.
Ik kan ook 1 batterij kopen, en drie aparte kabels (elk dus met een nul) naar de schuur brengen, dan kan ik in de toekomst ook een andere batterij op een andere fase aansluiten.
dus 3 x alamat fase 1, 2 en 3 in de groepenkast, 3 kabels naar de schuur en alledrie in een aparte lasdoos.
Is dat dan wel goed?

• Ernste
Ja, een SMA Tripower 15k. 42 panelen netjes verdeeld over 3 strings als ik me niet vergis. Schaduw is alleen in december een probleem, maar dan zijn de opgewekte vermogens toch niet aanzienlijk.

• Septillion

Septillion

@jannus66 Persoonlijk ben ik daar nog niet zo bang voor gezien dat veeeeeeeeel minder issue oplevert en volledig los staat van salderen.

Maar wil je dat soort dingen kunnen doen dan is zeker met maar 5 meter 3 losse kabels en automaten wel makkelijker.
Septillion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:44:
@Xander Nee, niet compleet. Want even uitgaande van 22A PV per fase (15kW), kan hij nu 47A trekken uit een enkele fase zonder dat er iets aanspreekt. Want het is namelijk niet alleen de PV en EV die hij dan heeft. En op dat moment loopt er ook een N-stroom van 47A.

Omdat je dit misschien niet snel doet zou je er tegen kunnen beveiligen met een 4P automaat. Dan tript de boel als de N-stroom boven de 25A komt ofwel, de 1-fase load boven de 25A.
Right. :) Ik volg je, als de afname hoger wordt dan de voorbeveiliging kan dit inderdaad voorkomen.

Een 4P automaat lijkt me een prima oplossing.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

Reptile209

- gers -

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/amperage.png
Oh, and do you have any tips on how to vacuum up copper that's melted into your carpet?
Toepasselijke comic in dit topic :+

Zo scherp als een voetbal!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:18
Heeft er hier iemand ervaring met het inrichten van een ABB (Striebel&John) Comfortline A veldverdeler?

Ik kreeg de planningstool Strieplan 5.0 niet werkend onder win11, dus heb het maar vanuit de catalogus geprobeerd. Ik kom uit op deze lijst:
A261A26 kast leeg met deur (215 diep)
ED124verticale rails
CZ11 (VE4)2mounting acc for vert rail EDF 4 stuks
MBB2002afdekking boven en onder 500mm breed, 75mm hoog
MBK2061DIN rail dicht 2 breed 1 hoog, hoogte instelbaar (bovenste rij, voor rijgklemmen)
MBG4231DIN rail dicht 2 breed 3 hoog (midden van kast, DIN modules)
MBG1011DIN rail 1 breed 1 hoog (linksonder, invoer netaansluiting)
MBK1061DIN rail dicht 1 breed 1 hoog, verstelbaar (rechtsonder, rijgklemmen onderinvoer)
ZK193quickmount bracket
ZK144G6quick aarde 149mm 14x1.5-4
CZ13 (VE2)3mount voor quick mount 2st
Kosten incl shipping iets van 550 euro.

Is er toevallig iemand die hier vaker mee gespeeld heeft? Of, kan ik misschien beter een Univers kast pakken?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ernste
@Septillion @Xander Heb overlegd met de installateur. Gebruikte kabel naar verdeler is 4x6 grondkabel, dus dit zou voldoende moeten zijn voor het beoogde gebruik. Dat gezegd hebbende, gaat mijn idee mbt het toevoegen van de alamat werken?

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:47
Wat is de juiste manier om (230V) inbouwspotjes te installeren in de badkamer? Ik zie vooral aansluitschemas met draden en Wago klemmen die los op t plafond liggen, maar mag dit eigenlijk wel?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

Wuursj

want worst is al bezet

dft2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:12:
Wat is de juiste manier om (230V) inbouwspotjes te installeren in de badkamer? Ik zie vooral aansluitschemas met draden en Wago klemmen die los op t plafond liggen, maar mag dit eigenlijk wel?
Ik heb er zelf van die mini kabel doosjes liggen. Die zijn klein genoeg om door het gat van het spotje te passen. En ze kosten bijna niks.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/3/3/334-20904-2001-jpg_2.jpg

Wel gebruiken met dubbel geisoleeerd snoer. Met draden-in-buisjes kom je er niet goed in zonder 'bloot' te liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 26-02-2026 22:22 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Nee, de ruimte achter je verlaagde plafond is geen lasdoos. Draden moeten daar in een buisje, wago's in een doosje. Het is makkelijker om snoeren te gebruiken in plaats van draden in buis, want dan kun je ook meteen makkelijk van die kleine lasdoosjes gebruiken.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
Wuursj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Ik heb er zelf van die mini kabel doosjes liggen. Die zijn klein genoeg om door het gat van het spotje te passen. En ze kosten bijna niks.
[Afbeelding]
Welke ip classificatie hebben deze?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Jan-tweak schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:11:
[...]

Welke ip classificatie hebben deze?
IP 20. Maar voor plafond badkamer (zone 3) is dat voldoende. Dus ook er op ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• gjhuisman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
Ook een alternatief is
LCB Lasdoos met kroonsteen - 3-aderig

Die zijn ip44 en dan hoef je geen wago’s toe te passen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

gjhuisman schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:34:
[...]

Ook een alternatief is
LCB Lasdoos met kroonsteen - 3-aderig

Die zijn ip44 en dan hoef je geen wago’s toe te passen.
Ja die vind ik sommige toepassingen inderdaad handig. Maar om door te lussen van spot naar spot kwam ik niet uit: er zijn maar twee aansluitingen. Met doorlussen heb je er 3 nodig: inkomend, spotje en uitgaand. Of bestaan ze ook met >2 aansluitingen?
3 aderig is meestal niet nodig aangezien veel spotjes geen aarde hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 26-02-2026 23:40 ]

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:55

Totaalgeflipt

De enige echte

Wuursj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:38:
[...]

Ja die vind ik sommige toepassingen inderdaad handig. Maar om door te lussen van spot naar spot kwam ik niet uit: er zijn maar twee aansluitingen. Met doorlussen heb je er 3 nodig: inkomend, spotje en uitgaand. Of bestaan ze ook met >2 aansluitingen?
3 aderig is meestal niet nodig aangezien veel spotjes geen aarde hebben.
Bestaan gewoon

https://www.ledlichtgroot...g-025mm-tot-25-mm-ip.html

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dat is 3 aders 2 keer verbinden. Voor het doorlussen van spotjes heb je 2 aders 3 keer verbinden nodig. het equavelent van 2x 3-voudige wago klem.

Wuursj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Dat is 3 aders 2 keer verbinden. Voor het doorlussen van spotjes heb je 2 aders 3 keer verbinden nodig. het equavelent van 2x 3-voudige wago klem.
Je ziet op die foto maar één kant van de klem, aan de andere kant zullen ongetwijfeld nog meer aansluitingen zitten dus die klemmen kunnen 3 of 4 aders 3 keer verbinden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3Tqo0-ViSbKCkI_TnjPlgn566k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YNHeIle6KaRci9OxCOAnSlxT.jpg?f=user_large

Maar waarschijnlijk zijn slechts 2 van de aansluitingen voor soepele draad geschikt (die onder het hendeltje), aan de andere kant mag waarschijnlijk alleen massieve draad worden aangesloten, dus voor deze toepassing heb je er alsnog niet zo veel aan.

Ik weet natuurlijk niet exact welke klem wordt gebruikt maar deze lijkt er op: https://www.adels-contact...k-980-01-3-bd-n-pe-l.html
type of conductor internal
solid
type of conductor external
fine stranded, stranded, solid

• Septillion

Septillion

Zelf een set Philips GU10 armaturen met enkele aansluiting. Daar gewoon twin adereindhulzen op de draden gezet.

• User9
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13:34
Xander schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:46:
[...]

In de zin van: Je hebt één 3 fasen omvormer?

Micro-omvormers kunnen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld, 3x 1 fase omvormers kunnen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld, maar beide opties garanderen niet dat je altijd op 3 fasen dezelfde stroom hebt. Bijvoorbeeld bij schaduw op een deel van de panelen, of een defecte omvormer, zou je dan best kunnen meemaken dat 1 fase niet wordt gebruikt.
Betekend dat dat een 3 fase omvormer alleen zijn stroom doorgeeft die wordt opgewekt door pv panelen die op de betreffende fase zitten aangesloten? De totale pv productie wordt niet verdeeld in de 3 fase omvormer in de groepenkast dus? En dan netjes door 3 verdeeld, zodat elke fase hetzelfde terugkrijgt van de pv installatie? Bijvoorbeeld met een Enphase 3 fase module.

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

User9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Betekend dat dat een 3 fase omvormer alleen zijn stroom doorgeeft die wordt opgewekt door pv panelen die op de betreffende fase zitten aangesloten? De totale pv productie wordt niet verdeeld in de 3 fase omvormer in de groepenkast dus? En dan netjes door 3 verdeeld, zodat elke fase hetzelfde terugkrijgt van de pv installatie? Bijvoorbeeld met een Enphase 3 fase module.
Let op ben niet geheel thuis in PV omvormers, maar bij mijn weten (de betere) 3F omvormers regelen zelf op welke fase ze het meeste terugleveren d.m.v netspanning meting + intern verbruik, dus zit bv je vaatwasser en wasmachine op L2 en zet je die aan zal een dergelijke omvormer als het goed is wat meer naar L2 drukken om eigen gebruik te hebben.
Weet niet hoe dat met micro-omvormers etc zit en of bovenstaande geheel klopt, daar zijn hier betere experts voor.

Annuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Let op ben niet geheel thuis in PV omvormers, maar bij mijn weten (de betere) 3F omvormers regelen zelf op welke fase ze het meeste terugleveren d.m.v netspanning meting + intern verbruik, dus zit bv je vaatwasser en wasmachine op L2 en zet je die aan zal een dergelijke omvormer als het goed is wat meer naar L2 drukken om eigen gebruik te hebben.
Weet niet hoe dat met micro-omvormers etc zit en of bovenstaande geheel klopt, daar zijn hier betere experts voor.
Het overgrote merendeel van de 3 fasen PV-omvormer levert gewoon symmetrisch, dus op 3 fasen exact dezelfde stroom. Wat jij beschrijft heb ik nog nooit gezien maar wellicht bestaat het inmiddels ook.
User9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Bij Enphase micro-omvormers is een deel van de micro-omvormers aangesloten op L1, een deel op L2 en een deel op L3. Het levert terug op de fase waar de micro-omvormer op zit aangesloten. Ingewikkelder wordt het niet. ;)

Enphase heeft weinig centrale modules. Het Q Relay zorgt voor afschakelen bij problemen met de netspanning, de Envoy is voor monitoring, er zit niets bij wat actief energie verdeelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 27-02-2026 17:15 ]

• Septillion

Septillion

@User9 Dus juist bij Enphase is er geen enkel verdelen aan. Waar de omvormer zit, daar wordt geleverd, punt. Bij een 3-fase omvormer dus wel. Meeste symmetrisch maar kan ook dynamisch per fase.

• User9
Septillion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:15:
@User9 Dus juist bij Enphase is er geen enkel verdelen aan. Waar de omvormer zit, daar wordt geleverd, punt. Bij een 3-fase omvormer dus wel. Meeste symmetrisch maar kan ook dynamisch per fase.
Oke. Dus stel ik heb nu een 1 fasige groepenkast met Enphase. En ik wil naar een 3 fasige groepenkast waarbij de panelen op alle 3 de fases terugleveren, dan heb ik een 3 fasige Q-relay nodig en thats it? Of kan Enphase dit niet verdelen over de 3 fases zoals ik het nu opschrijf?

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32
User9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Oke. Dus stel ik heb nu een 1 fasige groepenkast met Enphase. En ik wil naar een 3 fasige groepenkast waarbij de panelen op alle 3 de fases terugleveren, dan heb ik een 3 fasige Q-relay nodig en thats it? Of kan Enphase dit niet verdelen over de 3 fases zoals ik het nu opschrijf?
Nee, de panelen moeten ook met een 3 fase kabel aangesloten zijn.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-cable-3-fase-portrait.html

• User9
jj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Nee, de panelen moeten ook met een 3 fase kabel aangesloten zijn.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-cable-3-fase-portrait.html
Ahja dat klinkt logisch.
Is het ook mogelijk om het Enphase systeem op 1 fase aangesloten te laten? En dan dus op maar 1 fase terug te laten leveren. Of moet het in een 3 fase groepenkast ook op 3 fases worden aangesloten incl 3 fase Q relay?

• P5ycho
Tot 5000W kan dat gewoon, maar wel rekening houden met de gevolgen van de onbalans binnen je installatie.
edit:
Misschien goed om te vermelden dat het de netbeheerder is die maximaal 5000W onbalans toestaat.

[ Voor 41% gewijzigd door P5ycho op 27-02-2026 20:09 ]

• User9
P5ycho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:28:
Tot 5000W kan dat gewoon, maar wel rekening houden met de gevolgen van de onbalans binnen je installatie.
Bedankt. Ja de rest van de fases moeten wel goed verdeelt worden, dus oven, vaatwasser, wasmachine, thuisaccu en dat soort verbruikers.

P5ycho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:28:
@User9
Met de sidenote dat het een oplossing is/kan zijn zolang het intern salderen over de fases nog wordt toegestaan.

• P5ycho
Annuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:09:
[...]

@User9
Met de sidenote dat het een oplossing is/kan zijn zolang het intern salderen over de fases nog wordt toegestaan.
Ik verwacht niet dat dat ooit zal verdwijnen.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:58
Deze optie wordt in Zweden ook gebruikt. Er wordt alleen gekeken naar totale verbruik/produktie op het aansluitpunt en niet per fase.

Onze installatie heeft bijvoorbeeld veel vast verbruik op L2, maar L1 en L3 kunnen op hetzelfde moment genoeg terugleveren, ik hoef alleen te kijken naar het totaal, wat apart gemeten wordt van iedere fase afzonderlijk.

• Jan-tweak
Annuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:09:
[...]

@User9
Als men van het intern salderen wil afstappen betekent dit dat men alle bestaande meters moet voorzien van niet 4 telwerken maar van 12 telwerken. Bij slimme meters is dat mogelijk via software nog wel te doen, echter bij de domme digitale meters betekend dat men daadwerkelijk 12 telwerken moet gaan plaatsen, m.n.w. Weer een andere meter dus.
Met de plannen van verschillende tijdsblokken qua netwerktarieven worden dat dus nog veel meer, dat zouden dan wel eens 48 telewerken moeten worden, lijkt mij onwaarschijnlijk dat men dit gaat doen terwijl de meerwaarde zeer gering is.
Jan-tweak schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Als men van het intern salderen wil afstappen betekent dit dat men alle bestaande meters moet voorzien van niet 4 telwerken maar van 12 telwerken. Bij slimme meters is dat mogelijk via software nog wel te doen, echter bij de domme digitale meters betekend dat men daadwerkelijk 12 telwerken moet gaan plaatsen, m.n.w. Weer een andere meter dus.
Met de plannen van verschillende tijdsblokken qua netwerktarieven worden dat dus nog veel meer, dat zouden dan wel eens 48 telewerken moeten worden, lijkt mij onwaarschijnlijk dat men dit gaat doen terwijl de meerwaarde zeer gering is.
Alle meters sinds 2016 zijn er al geschikt voor ;)
Dat je ze niet in je overzicht ziet betekend niet dat ze er niet zijn. Net als dat de P1 data niet alle data is die er per definitie door een meter wordt verwerkt, wel het meeste maar niet alles.

• Jan-tweak
Annuk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Alle meters sinds 2016 zijn er al geschikt voor ;)
bij de slimme meters zie ik ook geen probleem, maar is dat bij domme digitale meters ook zo? Kun je ook daar nu al per telwerk verschillende (fase) telwerken zien cq kiezen.?
Dat je ze niet in je overzicht ziet betekend niet dat ze er niet zijn. Net als dat de P1 data niet alle data is die er per definitie door een meter wordt verwerkt, wel het meeste maar niet alles.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Vanaf de WCD een meter naar boven, kom ik hier tegenaan met de endoscoop. Met de trekveer kom ik wel (een halve meter) verder.
[Afbeelding]
Vanaf de centraaldoos loop ik ook op een stuk flex vast. Dit ziet er wel gemakkelijker uit om doorheen te komen, omdat er geen bramen in de flexbuis zitten.
Er is een halve tot een hele meter dat ik niet kan inspecteren.
We blijven weer wat proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGgdsShbZ0M9mEFeqNzjaqAbmOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkq74ytQZPC0335GY57ek7eI.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe poging: Ik kan de stalen trekveer zien zitten, maar die komt niet verder (vanaf beide kanten geprobeerd). Stofzuiger en sliertjes wil ook niet lukken. Ik was in de vloer er boven al aan het proberen de leidingen op te sporen en gaten gemaakt, maar dat is wellicht niet nodig.
Iemand nog een ander idee?
Zowel met een stalen als een nylon trekveer kom ik er niet doorheen, ook niet met een draaiende beweging.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL5VXfp4-gQFGU_ZeO2Brl-XpPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfMCwPGmTO5Rqh3LB0W0YG5Q.jpg?f=fotoalbum_large

En als je met een ontstoppingsveer de trekveer het laatste stukje kan grijpen en eruit trekken .
anders ontstoppingsveer opofferen
door het voorste stukje eraf te slijpen of knippen en dan met een ronddraaiende beweging proberen of deze er wel doorheen komt
anders een stalen trekveerduwapparaat huren

• Septillion

Septillion

@timovd Wel heel raar dat je hem kan zien maar niet verder krijgt. Lijkt nu niet echt iets te zitten...

Maar ik heb nog zo'n veer grijper, daarmee zou ik het dan proberen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

@Septillion vanaf beide kanten moet ik er minimaal een meter doorheen, dus een veergrijper gaat helaas niet werken, aangezien die ca. 60cm zijn.

Op de foto zit de endoscoop (ca. 6mm kop) in de sok en komt niet verder.

@Edje44magnum ik moet nog ergens een ontstoppingsveer liggen met iets van een borstel er op. Als ik die er af slijp kan ik het nog eens proberen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 69 ... 76 Laatste