• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:19

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Als je je hier vertrouwd genoeg bij voelt kun je nog even dit opbouwkastje open schroeven om te kijken of op deze 1DIN EMAT aardlekautomaat line/load staat. Als dat zo is dan is deze überhaupt niet geschikt voor een PV-installatie.

Ik zou ten zeerste adviseren dit te controleren - of te laten controleren door iemand die dit veilig voor je kan open schroeven.

Wanneer het sowieso veilig is, is als je de hoofdschakelaar in je groepenkast uit hebt en de omvormer met de werkschakelaar uitgeschakeld hebt (ik neem aan dat je die hebt).
Open schroeven voel ik mij zeker vertrouwd genoeg voor, heel *spannend* :P is dat niet. Heb op het VMBO elektrotechniek gedaan, daarom dat ik het ook wel aandurf zelf de meterkast te vervangen. Het is alleen specifiek inhoudelijk dat ik niet precies weet wat ik moet hebben.

Zojuist gekeken, op de automaat waarop het stopcontact zit staat line/load. Op de automaat waar de omvormer op zit staat dit niet vermeldt.
Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:44:
[...]
volledig mee eens, mag wel of het verstandig is, is weer een andere vraag, maar volgens mij zitten zijn zijn aanwezige aardlek al vol, 4+3, dus nog slechts plaats voor één, alleen hij heeft dus twee groepen daarop zitten, of je ziet de subkast als één groep. maar dan wordt het ijs wel erg dun.
Er zitten op dit moment 8 actieve groepen in de meterkast beneden. I.v.m. ontbreken stickers is er 1 groep niet gelabeld (de 5e groep dus), hierop zit de garage (diepvries + stopcontacten + buitenverlichting) aangesloten.
Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:50:
[...]
ik zie, maar dat is lastig te zien, slechts één 1-fase HS, dus hoe wil je daar dan een 3-fase overspanningsbeveiling plaatsen.
betreft het inderdaad een 3-fase aansluiting in de groepenkast dan is natuurlijk hier een 3-fase overspanningsbeveiling de juiste keuze.
De subkast op de tweede verdieping heeft inderdaad een 1-fase HS. Er gaat vanuit de meterkast een groep rechtstreeks naar deze verdieping (2.5mm2) met daarop dus de subkast aangesloten. Deze gaat van de HS met 4mm2 naar beide automaten. Rechtse automaat zit de omvormer op, de linker zit het stopcontact op voor de wasmachine.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Open schroeven voel ik mij zeker vertrouwd genoeg voor, heel *spannend* :P is dat niet. Heb op het VMBO elektrotechniek gedaan, daarom dat ik het ook wel aandurf zelf de meterkast te vervangen. Het is alleen specifiek inhoudelijk dat ik niet precies weet wat ik moet hebben.

Zojuist gekeken, op de automaat waarop het stopcontact zit staat line/load. Op de automaat waar de omvormer op zit staat dit niet vermeldt.

[...]

Er zitten op dit moment 8 actieve groepen in de meterkast beneden. I.v.m. ontbreken stickers is er 1 groep niet gelabeld (de 5e groep dus), hierop zit de garage (diepvries + stopcontacten + buitenverlichting) aangesloten.

[...]

De subkast op de tweede verdieping heeft inderdaad een 1-fase HS. Er gaat vanuit de meterkast een groep rechtstreeks naar deze verdieping (2.5mm2) met daarop dus de subkast aangesloten. Deze gaat van de HS met 4mm2 naar beide automaten. Rechtse automaat zit de omvormer op, de linker zit het stopcontact op voor de wasmachine.
Check even deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" of die aardlekautomaat nu unidirectioneel of bidirectioneel is?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:06:
[...]

Check even deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" of die aardlekautomaat nu unidirectioneel of bidirectioneel is?
Van welke automaat bedoel je, die waar de omvormer op zit? Daar staat op beide zijkanten verder niets (Ja, aan de rechterkant een tekening hoe je hem van de rail af krijgt, verder niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJMwyOPUXkOd0YZPzChrEUPUWF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fsjxfXViJdsMbnhKr1YHiUJJ.jpg?f=user_large

Rechts onder is inkomend.

[ Voor 19% gewijzigd door The Executer op 20-02-2026 16:20 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:19:
[...]

Van welke automaat bedoel je, die waar de omvormer op zit? Daar staat op beide zijkanten verder niets (Ja, aan de rechterkant een tekening hoe je hem van de rail af krijgt, verder niet).

[Afbeelding]

Rechts onder is inkomend.
De automaat waar de omvormer op zit, mijn aanname is dat dat de aardlekautomaat is.
Staat daar line onderaan en load bovenaan als je de kast er af haalt? Zoals in dit voorbeeld ook het geval is? Mirickle in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Zo ja: dan is die unidirectioneel en niet veilig voor je omvormer en moet je die vervangen. Zo nee is dit een iets nieuwer type en is die bidirectioneel, edoch nog steeds EMAT :>

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:22:
[...]

De automaat waar de omvormer op zit, mijn aanname is dat dat de aardlekautomaat is.
Staat daar line onderaan en load bovenaan als je de kast er af haalt? Zoals in dit voorbeeld ook het geval is? Mirickle in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Zo ja: dan is die unidirectioneel en niet veilig voor je omvormer en moet je die vervangen. Zo nee is dit een iets nieuwer type en is die bidirectioneel, edoch nog steeds EMAT :>
Zie mijn eerdere bericht, de rechtse automaat zit de omvormer op (Dus zonder opschrift), de linker (met line/load) zit het stopcontact op waar de wasmachine op zit.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:26
The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:58:
[...]

[...]

[...]

bedankt voor je reactie, maar mijn vraag ging eigenlijk over je hoofdgroepenkast, helaas kon ik zo niet goed zien of je nu een 1-fase HS hebt of een 3-fase HS, als het een 3-fase HS is heb je natuurlijk dan ook een 3-fase overspanningsschakelaar nodig en bij een 1-fase dus ook maar een 1-fase overspanningsbeveiliging.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Effectief zou ik dan hierop uit komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LPdh7P6VZPtWmUoJJ5kFJW-tU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2nATiiKGEOw2nYZexapKCOcp.png?f=user_large

De PV groep wordt dan voor de onderverdee.lkast op zolder. Die heeft dan zijn eigen aardlek (en dus gescheiden van andere gebruikers)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Zie mijn eerdere bericht, de rechtse automaat zit de omvormer op (Dus zonder opschrift), de linker (met line/load) zit het stopcontact op waar de wasmachine op zit.
Ah ja, ik had de foto ook nog niet gezien. Daarover trouwens in ieder geval ruim op moment gedraaid, dat is goed te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MobFgF-u1Fc1B1zDcgMNHB_Dcj0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/54lA7StQyFkow58AqFw641Mb.png?f=user_large

Misschien heb ik er overeen gelezen, hoe is de beveiliging nu tussen je groepenkast en je wasmachine/PV-kast geregeld?
En hoe regel je dat straks?
En persoonlijk, als je je huidige Eaton wilt vervangen, doe je er ook goed aan om je EMAT te vervangen. Zeker als we zien met hoeveel kracht die vast gedraaid zijn, dat is niet meer volgens spec (voor zo ver die er inmiddels zijn bij EMAT).

Edit: gezien je reactie hierboven: The Executer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" ik zou die beide automaten (installatie en aardlek) in je wasmachine/PV-kast vervangen en ook de schakelaar daar. Je kunt gerust je oude hoofdschakelaar hergebruiken in je wasmachine/PV-kastje, dat hoeft geen probleem te zijn. Kost je wel 2DIN maar die ruimte heb je. Voor beide groepen (PV en wasmachine) kun je dan een 2x 16A 30mA pakken of 1x 16A 30mA (aardlekautomaat) en 1x 16A installatieautomaat -> in dat tweede geval ga je toch naar 300mA i.p.v. 30mA en vind ik persoonlijk onnodig, maar soit.
Wat doet die meest rechter 16A installatieautomaat eigenlijk in je kast zit die op je PV-aardlek?

[ Voor 27% gewijzigd door True op 20-02-2026 16:43 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:38:
[...]

bedankt voor je reactie, maar mijn vraag ging eigenlijk over je hoofdgroepenkast, helaas kon ik zo niet goed zien of je nu een 1-fase HS hebt of een 3-fase HS, als het een 3-fase HS is heb je natuurlijk dan ook een 3-fase overspanningsschakelaar nodig en bij een 1-fase dus ook maar een 1-fase overspanningsbeveiliging.
In de meterkast op de begane grond is momenteel alles 3-fase uitgevoerd (Hoofdschakelaar 3F + N, 3-fase ALS). Maar goed, dat is dus ook niet meer volgens norm, dus wordt het vervangen.

Is overspanningsbeveiliging daadwerkelijk nodig? Want van een kast van € 500 zit ik inmiddels op € 900+. Met overspanningsbeveiliging erbij ga ik over de €1050 heen.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Ah ja, ik had de foto ook nog niet gezien. Daarover trouwens in ieder geval ruim op moment gedraaid, dat is goed te zien:
[Afbeelding]

Misschien heb ik er overeen gelezen, hoe is de beveiliging nu tussen je groepenkast en je wasmachine/PV-kast geregeld?
En hoe regel je dat straks?
En persoonlijk, als je je huidige Eaton wilt vervangen, doe je er ook goed aan om je EMAT te vervangen. Zeker als we zien met hoeveel kracht die vast gedraaid zijn, dat is niet meer volgens spec (voor zo ver die er inmiddels zijn bij EMAT).
Zie deze post. De wasmachine zit zo uit mijn hoofd op groep 3. Dit is een 30ma B16 automaat.
Edit: gezien je reactie hierboven: The Executer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" ik zou die beide automaten (installatie en aardlek) in je wasmachine/PV-kast vervangen en ook de schakelaar daar. Je kunt gerust je oude hoofdschakelaar hergebruiken in je wasmachine/PV-kastje, dat hoeft geen probleem te zijn. Kost je wel 2DIN maar die ruimte heb je. Voor beide groepen (PV en wasmachine) kun je dan een 2x 16A 30mA pakken of 1x 16A 30mA (aardlekautomaat) en 1x 16A installatieautomaat -> in dat tweede geval ga je toch naar 300mA i.p.v. 30mA en vind ik persoonlijk onnodig, maar soit.
Wat doet die meest rechter 16A installatieautomaat eigenlijk in je kast zit die op je PV-aardlek?
De huidige hoofdschakelaar is een 3F / 4P. Die dan opnieuw inzetten boven in de subkast?

De meest rechter is een hoofdschakelaar. Indeling:
Stopcontact - Automaat t.b.v. stopcontact/wasmachine - automaat t.b.v. omvormer - hoofdschakelaar.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Zie deze post. De wasmachine zit zo uit mijn hoofd op groep 3. Dit is een 30ma B16 automaat.

[...]

De huidige hoofdschakelaar is een 3F / 4P. Die dan opnieuw inzetten boven in de subkast?

De meest rechter is een hoofdschakelaar. Indeling:
Stopcontact - Automaat t.b.v. stopcontact/wasmachine - automaat t.b.v. omvormer - hoofdschakelaar.
Sorry, ik maak het er ook niet heel veel duidelijker van het blijft een beetje heen en weer ping-pongen nu.

Je hebt een wasmachine/PV-kast met:
  • WCD,
  • aardlekautomaat 16A 30mA,
  • installatieautomaat 16A,
  • hoofdschakelaar.
M.i. wil je af van EMAT, maar dat laat ik aan jou. Objectief wil je wél af van die hoofdschakelaar en van die installatieautomaat, want die zijn ruim voorbij het juiste moment gedraaid zie je eigen foto hier: The Executer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel DIN dit kastje is. Ik denk dat dit een 10 DIN kastje is (dus nog links 2 plekken naast de WCD en om de automaten heen aan beiden kanten nog 1 plek vrij. Dan heb je ruimte om de hoofdschakelaar van je huidige groepenkast (Eaton) in te zetten in je verdeelkast. Aan de andere kant nieuwe Eaton hoofdschakelaar: https://www.sandervunderi...fdschakelaar-2-polig.html €6.

Dan komt vanuit mij de vraag; je hebt in je voorbeeld opzet die je wilt bestellen een 300mA aardlekautomaat ingezet voor de beveiliging van de kabel naar je wasmachine/PV-kast, dat is mogelijk. Heb je hier ook die meest rechter installatieautomaat op gezet? Lijkt mij niet toch, maar ik vind de plaatsing in de kast van die rechter wat vreemd; meestal is de verdeling 4 - 4 - 4 installatieautomaten met kamrails op ALS - ALS - ALS de rij daaronder.

Beveiligen moet je wel, want je wilt niet je kabel naar de wasmachine/PV-kast laten lopen zonder ook op overbelasting af te zekeren. Eerder had je je wasmachine/PV-kast in je groepenkast beveiligd middels een ALS waar je ook andere groepen op had en dit ging prima met 30mA? Én je geeft aan dat je PV-installatie niet gaat upgraden. Dan zou ik persoonlijk gewoon gaan voor de 30mA variant: https://www.sandervunderi...automaat-b16-2-polig.html i.p.v. wat je nu geselecteerd hebt; de 300mA variant: https://www.sandervunderi...0ma-b-karakteristiek.html scheelt je €23 en in het ergste geval valt je wasmachine uit - als dat nu nog nooit gebeurd is, zal dat ook nooit gaan gebeuren.

In je wasmachine/PV-kast pas je dan (mits je de 16A 30mA aardlekautomaat hebt (!!)) twee keer een 16A installatieautomaat toe: https://www.sandervunderi...tallatieautomaat-b16.html voor €12/stuk en heb je je PV-installatie achter een eigen groep, bij een lekstroom gaat je WCD/wasmachine ook uit door afschakelen in je groepenkast. Optioneel mag je volgens mij hier zelfs nog kiezen om je WCD niet nog weer apart af te zekeren omdat die al onder de 16A 30mA aardlekautomaat in je groepenkast hangt, maar dit weet ik niet 100% zeker.
Als je toch voor de 16A 300mA aardlekautomaat (300mA dus (!!)) gaat moet je je WCD apart afzekeren met een 16A 30mA omdat je eindgebruikersgroepen altijd met 30mA moet beveiligen.

Concreet:
  • 16A 300mA aardlekautomaat -> 16A 30mA aardlekautomaat, ik zou deze links bovenin je rechterkast hangen.
  • wasmachine/PV-kast -> vervangen hoofdschakelaar, vervangen EMAT groepen voor een 16A installatieautomaat van Eaton.
Minus 23€ plus 30€, maar wel alles Eaton en je kapotgedraaide EMATs er uit.
NB ik heb verder niet gekeken naar de rest van je Eaton groepenkasten, maar enkel naar je 300mA -> wasmachine/PV-kast.

Wacht met bestellen nog even op de grootheden binnen dit topic: Juerd, Xander, Septillion, Annuk of onetime mochten die het niet met mij eens zijn en/of opmerkingen en/of aanmerkingen hebben :+ .

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:06
True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:20:
[...]

Optioneel mag je volgens mij hier zelfs nog kiezen om je WCD niet nog weer apart af te zekeren omdat die al onder de 16A 30mA aardlekautomaat in je groepenkast hangt, maar dit weet ik niet 100% zeker.
Als je toch voor de 16A 300mA aardlekautomaat (300mA dus (!!)) gaat moet je je WCD apart afzekeren met een 16A 30mA omdat je eindgebruikersgroepen altijd met 30mA moet beveiligen.
Juist die WCD in de PV-verdeler moet je 'altijd' beveiligen met een ALS. Aangezien je op die WCD direct je opgewerkte stroom kan verbruiken en daar zit je ALS in je hoofdverdeler niet tussen. Als je zonnepanelen 'uit' staan, dan ben je wel altijd beveiligd door de ALS in je hoofdverdeler.

• -elw00d
Ik heb 2x zo'n prachtige 2x6 busboard in m'n ABB kast.
1x6 ga ik niet meer gebruiken, maar wat is dan handig om met die loze bedrading (1 x L + 1 x N) te doen? Ik wil het niet los in de kast laten bungelen. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2JxkFANtKmwPGw6xR8nBgYziig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/n2lyR1PxK8XCalht0a8PkWbJ.webp?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@-elw00d Aardlek niet delen zou ik ook aanraden, maar we is geen moeten.

Vandaar dat veel PV cowboys ook gewoon een automaat voor PV achter een ALS drukken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@-elw00d Als je nog vrije kooi hebt of je nog tweede draad in mag zou je ze gewoon parallel kunnen zetten.
The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:43:
[...]

In de meterkast op de begane grond is momenteel alles 3-fase uitgevoerd (Hoofdschakelaar 3F + N, 3-fase ALS). Maar goed, dat is dus ook niet meer volgens norm, dus wordt het vervangen.

Is overspanningsbeveiliging daadwerkelijk nodig? Want van een kast van € 500 zit ik inmiddels op € 900+. Met overspanningsbeveiliging erbij ga ik over de €1050 heen.
Als je b.v. naar ABB overstapt als je toch alles vernieuwd, zou je kast er ongeveer zo uit kunnen komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hcf6g5eCaFYJAFMzy-8lOqAHPbQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iGjNbJTlxbZuNGL4VNUbMYL3.png?f=fotoalbum_medium
Dan ben ik hier even voor een eigen aardlekautomaat B16 300mA uitgegaan, en dat heb ik ook meegenomen in onderstaande shoppinglist, dit incl. een net-overspanningsbeveiliging zoals op de afbeelding, alleen dan 1 van ABB zelf.
https://www.sandervunderi...1eac145ffe146d4c964cea205

En als je dan inderdaad even die Emat rotzooi zou verwijderen in je PV-verdeler kastje, en je zou daar een nieuwe 1F hoofdschakelaar + 2 aardlekautomaten B16 plaatsen zou je dit nog moeten toevoegen aan bovenstaande shoppingcart.
https://www.sandervunderi...8afc6ee579876a504cffd64ac

Hoofdschakelaar
2x ABB aardlekautomaat
Kamrail recht 2-voudig
kamrail haaks 2-voudig
Dan kan je het WCD hergebruiken.

Zou je de PV-alamat vervangen naar een B16/20 30mA variant scheelt het je in de eerste shoppinglist (complete kasten) al €40 (uitgaande van B16 30mA), en dan kan je in je PV-verdeler ook af met 2 reguliere automaten, wat je dan ook nog eens €60 scheelt.

P.S. de duurdere optie (B16 300mA in hoofdgroepenkast als distributie) en 2x B16 30mA alamat in PV-verdeler is wel de meest nette optie.

Zo zou de PV-verdeler er dan globaal uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw-PxfCZKp_fpXsA1--rH0Gb40w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/l7HzMjZo2511ZVIBEVVUjvXq.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 20-02-2026 18:18 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• -elw00d
Septillion schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:07:
@-elw00d Als je nog vrije kooi hebt of je nog tweede draad in mag zou je ze gewoon parallel kunnen zetten.
De hele busboard (alle 12 posities) dus onder spanning zetten op 1 ALS bedoel je?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:26
The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:43:
[...]

nee, overspanningsbeveiling is echt niet zo duur, echter ik vind jou relatieve kast wel erg duur, waar heb je de offerte laten doen?
kijk anders even zelf op electramat, daar kun je zelf je groepenkast zamenstellen, ik zou wel voor de betere A-merk componenten kiezen, Eaton, Schneider of ABB, en zeker geen EMAT.
als je bv kijk naar een overspanningsbeveiling is deze ABB overspanningsbeveiliging type 2 3-polig+nul (OVR T2 3N 40-275 P QS) met slechts 112 euro helemaal niet duur.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik wil graag een 12V spotje met een soort 2 pins female aansluiten op een standaard male DC-stekker (hierin zit een bewegingssensor). Het zal vast heel basic zijn, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5cGRUCsJpITEyu8Zbc6O5XvnfE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X66CdmYvVyagGc8uR1aB1FkJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste