Open schroeven voel ik mij zeker vertrouwd genoeg voor, heel *spannend*True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:40:
[...]
Als je je hier vertrouwd genoeg bij voelt kun je nog even dit opbouwkastje open schroeven om te kijken of op deze 1DIN EMAT aardlekautomaat line/load staat. Als dat zo is dan is deze überhaupt niet geschikt voor een PV-installatie.
Ik zou ten zeerste adviseren dit te controleren - of te laten controleren door iemand die dit veilig voor je kan open schroeven.
Wanneer het sowieso veilig is, is als je de hoofdschakelaar in je groepenkast uit hebt en de omvormer met de werkschakelaar uitgeschakeld hebt (ik neem aan dat je die hebt).
Zojuist gekeken, op de automaat waarop het stopcontact zit staat line/load. Op de automaat waar de omvormer op zit staat dit niet vermeldt.
Er zitten op dit moment 8 actieve groepen in de meterkast beneden. I.v.m. ontbreken stickers is er 1 groep niet gelabeld (de 5e groep dus), hierop zit de garage (diepvries + stopcontacten + buitenverlichting) aangesloten.Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:44:
[...]
volledig mee eens, mag wel of het verstandig is, is weer een andere vraag, maar volgens mij zitten zijn zijn aanwezige aardlek al vol, 4+3, dus nog slechts plaats voor één, alleen hij heeft dus twee groepen daarop zitten, of je ziet de subkast als één groep. maar dan wordt het ijs wel erg dun.
De subkast op de tweede verdieping heeft inderdaad een 1-fase HS. Er gaat vanuit de meterkast een groep rechtstreeks naar deze verdieping (2.5mm2) met daarop dus de subkast aangesloten. Deze gaat van de HS met 4mm2 naar beide automaten. Rechtse automaat zit de omvormer op, de linker zit het stopcontact op voor de wasmachine.Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:50:
[...]
ik zie, maar dat is lastig te zien, slechts één 1-fase HS, dus hoe wil je daar dan een 3-fase overspanningsbeveiling plaatsen.
betreft het inderdaad een 3-fase aansluiting in de groepenkast dan is natuurlijk hier een 3-fase overspanningsbeveiling de juiste keuze.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fsjxfXViJdsMbnhKr1YHiUJJ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2nATiiKGEOw2nYZexapKCOcp.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/54lA7StQyFkow58AqFw641Mb.png?f=user_large)
/f/image/iGjNbJTlxbZuNGL4VNUbMYL3.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/l7HzMjZo2511ZVIBEVVUjvXq.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/X66CdmYvVyagGc8uR1aB1FkJ.jpg?f=fotoalbum_medium)