• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Als je je hier vertrouwd genoeg bij voelt kun je nog even dit opbouwkastje open schroeven om te kijken of op deze 1DIN EMAT aardlekautomaat line/load staat. Als dat zo is dan is deze überhaupt niet geschikt voor een PV-installatie.

Ik zou ten zeerste adviseren dit te controleren - of te laten controleren door iemand die dit veilig voor je kan open schroeven.

Wanneer het sowieso veilig is, is als je de hoofdschakelaar in je groepenkast uit hebt en de omvormer met de werkschakelaar uitgeschakeld hebt (ik neem aan dat je die hebt).
Open schroeven voel ik mij zeker vertrouwd genoeg voor, heel *spannend* :P is dat niet. Heb op het VMBO elektrotechniek gedaan, daarom dat ik het ook wel aandurf zelf de meterkast te vervangen. Het is alleen specifiek inhoudelijk dat ik niet precies weet wat ik moet hebben.

Zojuist gekeken, op de automaat waarop het stopcontact zit staat line/load. Op de automaat waar de omvormer op zit staat dit niet vermeldt.
Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:44:
[...]
volledig mee eens, mag wel of het verstandig is, is weer een andere vraag, maar volgens mij zitten zijn zijn aanwezige aardlek al vol, 4+3, dus nog slechts plaats voor één, alleen hij heeft dus twee groepen daarop zitten, of je ziet de subkast als één groep. maar dan wordt het ijs wel erg dun.
Er zitten op dit moment 8 actieve groepen in de meterkast beneden. I.v.m. ontbreken stickers is er 1 groep niet gelabeld (de 5e groep dus), hierop zit de garage (diepvries + stopcontacten + buitenverlichting) aangesloten.
Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:50:
[...]
ik zie, maar dat is lastig te zien, slechts één 1-fase HS, dus hoe wil je daar dan een 3-fase overspanningsbeveiling plaatsen.
betreft het inderdaad een 3-fase aansluiting in de groepenkast dan is natuurlijk hier een 3-fase overspanningsbeveiling de juiste keuze.
De subkast op de tweede verdieping heeft inderdaad een 1-fase HS. Er gaat vanuit de meterkast een groep rechtstreeks naar deze verdieping (2.5mm2) met daarop dus de subkast aangesloten. Deze gaat van de HS met 4mm2 naar beide automaten. Rechtse automaat zit de omvormer op, de linker zit het stopcontact op voor de wasmachine.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Open schroeven voel ik mij zeker vertrouwd genoeg voor, heel *spannend* :P is dat niet. Heb op het VMBO elektrotechniek gedaan, daarom dat ik het ook wel aandurf zelf de meterkast te vervangen. Het is alleen specifiek inhoudelijk dat ik niet precies weet wat ik moet hebben.

Zojuist gekeken, op de automaat waarop het stopcontact zit staat line/load. Op de automaat waar de omvormer op zit staat dit niet vermeldt.

[...]

Er zitten op dit moment 8 actieve groepen in de meterkast beneden. I.v.m. ontbreken stickers is er 1 groep niet gelabeld (de 5e groep dus), hierop zit de garage (diepvries + stopcontacten + buitenverlichting) aangesloten.

[...]

De subkast op de tweede verdieping heeft inderdaad een 1-fase HS. Er gaat vanuit de meterkast een groep rechtstreeks naar deze verdieping (2.5mm2) met daarop dus de subkast aangesloten. Deze gaat van de HS met 4mm2 naar beide automaten. Rechtse automaat zit de omvormer op, de linker zit het stopcontact op voor de wasmachine.
Check even deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" of die aardlekautomaat nu unidirectioneel of bidirectioneel is?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:06:
[...]

Check even deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" of die aardlekautomaat nu unidirectioneel of bidirectioneel is?
Van welke automaat bedoel je, die waar de omvormer op zit? Daar staat op beide zijkanten verder niets (Ja, aan de rechterkant een tekening hoe je hem van de rail af krijgt, verder niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJMwyOPUXkOd0YZPzChrEUPUWF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fsjxfXViJdsMbnhKr1YHiUJJ.jpg?f=user_large

Rechts onder is inkomend.

[ Voor 19% gewijzigd door The Executer op 20-02-2026 16:20 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:19:
[...]

Van welke automaat bedoel je, die waar de omvormer op zit? Daar staat op beide zijkanten verder niets (Ja, aan de rechterkant een tekening hoe je hem van de rail af krijgt, verder niet).

[Afbeelding]

Rechts onder is inkomend.
De automaat waar de omvormer op zit, mijn aanname is dat dat de aardlekautomaat is.
Staat daar line onderaan en load bovenaan als je de kast er af haalt? Zoals in dit voorbeeld ook het geval is? Mirickle in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Zo ja: dan is die unidirectioneel en niet veilig voor je omvormer en moet je die vervangen. Zo nee is dit een iets nieuwer type en is die bidirectioneel, edoch nog steeds EMAT :>

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:22:
[...]

De automaat waar de omvormer op zit, mijn aanname is dat dat de aardlekautomaat is.
Staat daar line onderaan en load bovenaan als je de kast er af haalt? Zoals in dit voorbeeld ook het geval is? Mirickle in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Zo ja: dan is die unidirectioneel en niet veilig voor je omvormer en moet je die vervangen. Zo nee is dit een iets nieuwer type en is die bidirectioneel, edoch nog steeds EMAT :>
Zie mijn eerdere bericht, de rechtse automaat zit de omvormer op (Dus zonder opschrift), de linker (met line/load) zit het stopcontact op waar de wasmachine op zit.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:58:
[...]

[...]

[...]

bedankt voor je reactie, maar mijn vraag ging eigenlijk over je hoofdgroepenkast, helaas kon ik zo niet goed zien of je nu een 1-fase HS hebt of een 3-fase HS, als het een 3-fase HS is heb je natuurlijk dan ook een 3-fase overspanningsschakelaar nodig en bij een 1-fase dus ook maar een 1-fase overspanningsbeveiliging.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Effectief zou ik dan hierop uit komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LPdh7P6VZPtWmUoJJ5kFJW-tU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2nATiiKGEOw2nYZexapKCOcp.png?f=user_large

De PV groep wordt dan voor de onderverdee.lkast op zolder. Die heeft dan zijn eigen aardlek (en dus gescheiden van andere gebruikers)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Zie mijn eerdere bericht, de rechtse automaat zit de omvormer op (Dus zonder opschrift), de linker (met line/load) zit het stopcontact op waar de wasmachine op zit.
Ah ja, ik had de foto ook nog niet gezien. Daarover trouwens in ieder geval ruim op moment gedraaid, dat is goed te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MobFgF-u1Fc1B1zDcgMNHB_Dcj0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/54lA7StQyFkow58AqFw641Mb.png?f=user_large

Misschien heb ik er overeen gelezen, hoe is de beveiliging nu tussen je groepenkast en je wasmachine/PV-kast geregeld?
En hoe regel je dat straks?
En persoonlijk, als je je huidige Eaton wilt vervangen, doe je er ook goed aan om je EMAT te vervangen. Zeker als we zien met hoeveel kracht die vast gedraaid zijn, dat is niet meer volgens spec (voor zo ver die er inmiddels zijn bij EMAT).

Edit: gezien je reactie hierboven: The Executer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" ik zou die beide automaten (installatie en aardlek) in je wasmachine/PV-kast vervangen en ook de schakelaar daar. Je kunt gerust je oude hoofdschakelaar hergebruiken in je wasmachine/PV-kastje, dat hoeft geen probleem te zijn. Kost je wel 2DIN maar die ruimte heb je. Voor beide groepen (PV en wasmachine) kun je dan een 2x 16A 30mA pakken of 1x 16A 30mA (aardlekautomaat) en 1x 16A installatieautomaat -> in dat tweede geval ga je toch naar 300mA i.p.v. 30mA en vind ik persoonlijk onnodig, maar soit.
Wat doet die meest rechter 16A installatieautomaat eigenlijk in je kast zit die op je PV-aardlek?

[ Voor 27% gewijzigd door True op 20-02-2026 16:43 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:38:
[...]

bedankt voor je reactie, maar mijn vraag ging eigenlijk over je hoofdgroepenkast, helaas kon ik zo niet goed zien of je nu een 1-fase HS hebt of een 3-fase HS, als het een 3-fase HS is heb je natuurlijk dan ook een 3-fase overspanningsschakelaar nodig en bij een 1-fase dus ook maar een 1-fase overspanningsbeveiliging.
In de meterkast op de begane grond is momenteel alles 3-fase uitgevoerd (Hoofdschakelaar 3F + N, 3-fase ALS). Maar goed, dat is dus ook niet meer volgens norm, dus wordt het vervangen.

Is overspanningsbeveiliging daadwerkelijk nodig? Want van een kast van € 500 zit ik inmiddels op € 900+. Met overspanningsbeveiliging erbij ga ik over de €1050 heen.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Ah ja, ik had de foto ook nog niet gezien. Daarover trouwens in ieder geval ruim op moment gedraaid, dat is goed te zien:
[Afbeelding]

Misschien heb ik er overeen gelezen, hoe is de beveiliging nu tussen je groepenkast en je wasmachine/PV-kast geregeld?
En hoe regel je dat straks?
En persoonlijk, als je je huidige Eaton wilt vervangen, doe je er ook goed aan om je EMAT te vervangen. Zeker als we zien met hoeveel kracht die vast gedraaid zijn, dat is niet meer volgens spec (voor zo ver die er inmiddels zijn bij EMAT).
Zie deze post. De wasmachine zit zo uit mijn hoofd op groep 3. Dit is een 30ma B16 automaat.
Edit: gezien je reactie hierboven: The Executer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" ik zou die beide automaten (installatie en aardlek) in je wasmachine/PV-kast vervangen en ook de schakelaar daar. Je kunt gerust je oude hoofdschakelaar hergebruiken in je wasmachine/PV-kastje, dat hoeft geen probleem te zijn. Kost je wel 2DIN maar die ruimte heb je. Voor beide groepen (PV en wasmachine) kun je dan een 2x 16A 30mA pakken of 1x 16A 30mA (aardlekautomaat) en 1x 16A installatieautomaat -> in dat tweede geval ga je toch naar 300mA i.p.v. 30mA en vind ik persoonlijk onnodig, maar soit.
Wat doet die meest rechter 16A installatieautomaat eigenlijk in je kast zit die op je PV-aardlek?
De huidige hoofdschakelaar is een 3F / 4P. Die dan opnieuw inzetten boven in de subkast?

De meest rechter is een hoofdschakelaar. Indeling:
Stopcontact - Automaat t.b.v. stopcontact/wasmachine - automaat t.b.v. omvormer - hoofdschakelaar.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Zie deze post. De wasmachine zit zo uit mijn hoofd op groep 3. Dit is een 30ma B16 automaat.

[...]

De huidige hoofdschakelaar is een 3F / 4P. Die dan opnieuw inzetten boven in de subkast?

De meest rechter is een hoofdschakelaar. Indeling:
Stopcontact - Automaat t.b.v. stopcontact/wasmachine - automaat t.b.v. omvormer - hoofdschakelaar.
Sorry, ik maak het er ook niet heel veel duidelijker van het blijft een beetje heen en weer ping-pongen nu.

Je hebt een wasmachine/PV-kast met:
  • WCD,
  • aardlekautomaat 16A 30mA,
  • installatieautomaat 16A,
  • hoofdschakelaar.
M.i. wil je af van EMAT, maar dat laat ik aan jou. Objectief wil je wél af van die hoofdschakelaar en van die installatieautomaat, want die zijn ruim voorbij het juiste moment gedraaid zie je eigen foto hier: The Executer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel DIN dit kastje is. Ik denk dat dit een 10 DIN kastje is (dus nog links 2 plekken naast de WCD en om de automaten heen aan beiden kanten nog 1 plek vrij. Dan heb je ruimte om de hoofdschakelaar van je huidige groepenkast (Eaton) in te zetten in je verdeelkast. Aan de andere kant nieuwe Eaton hoofdschakelaar: https://www.sandervunderi...fdschakelaar-2-polig.html €6.

Dan komt vanuit mij de vraag; je hebt in je voorbeeld opzet die je wilt bestellen een 300mA aardlekautomaat ingezet voor de beveiliging van de kabel naar je wasmachine/PV-kast, dat is mogelijk. Heb je hier ook die meest rechter installatieautomaat op gezet? Lijkt mij niet toch, maar ik vind de plaatsing in de kast van die rechter wat vreemd; meestal is de verdeling 4 - 4 - 4 installatieautomaten met kamrails op ALS - ALS - ALS de rij daaronder.

Beveiligen moet je wel, want je wilt niet je kabel naar de wasmachine/PV-kast laten lopen zonder ook op overbelasting af te zekeren. Eerder had je je wasmachine/PV-kast in je groepenkast beveiligd middels een ALS waar je ook andere groepen op had en dit ging prima met 30mA? Én je geeft aan dat je PV-installatie niet gaat upgraden. Dan zou ik persoonlijk gewoon gaan voor de 30mA variant: https://www.sandervunderi...automaat-b16-2-polig.html i.p.v. wat je nu geselecteerd hebt; de 300mA variant: https://www.sandervunderi...0ma-b-karakteristiek.html scheelt je €23 en in het ergste geval valt je wasmachine uit - als dat nu nog nooit gebeurd is, zal dat ook nooit gaan gebeuren.

In je wasmachine/PV-kast pas je dan (mits je de 16A 30mA aardlekautomaat hebt (!!)) twee keer een 16A installatieautomaat toe: https://www.sandervunderi...tallatieautomaat-b16.html voor €12/stuk en heb je je PV-installatie achter een eigen groep, bij een lekstroom gaat je WCD/wasmachine ook uit door afschakelen in je groepenkast. Optioneel mag je volgens mij hier zelfs nog kiezen om je WCD niet nog weer apart af te zekeren omdat die al onder de 16A 30mA aardlekautomaat in je groepenkast hangt, maar dit weet ik niet 100% zeker.
Als je toch voor de 16A 300mA aardlekautomaat (300mA dus (!!)) gaat moet je je WCD apart afzekeren met een 16A 30mA omdat je eindgebruikersgroepen altijd met 30mA moet beveiligen.

Concreet:
  • 16A 300mA aardlekautomaat -> 16A 30mA aardlekautomaat, ik zou deze links bovenin je rechterkast hangen.
  • wasmachine/PV-kast -> vervangen hoofdschakelaar, vervangen EMAT groepen voor een 16A installatieautomaat van Eaton.
Minus 23€ plus 30€, maar wel alles Eaton en je kapotgedraaide EMATs er uit.
NB ik heb verder niet gekeken naar de rest van je Eaton groepenkasten, maar enkel naar je 300mA -> wasmachine/PV-kast.

Wacht met bestellen nog even op de grootheden binnen dit topic: Juerd, Xander, Septillion, Annuk of onetime mochten die het niet met mij eens zijn en/of opmerkingen en/of aanmerkingen hebben :+ .

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-04 07:44
True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:20:
[...]

Optioneel mag je volgens mij hier zelfs nog kiezen om je WCD niet nog weer apart af te zekeren omdat die al onder de 16A 30mA aardlekautomaat in je groepenkast hangt, maar dit weet ik niet 100% zeker.
Als je toch voor de 16A 300mA aardlekautomaat (300mA dus (!!)) gaat moet je je WCD apart afzekeren met een 16A 30mA omdat je eindgebruikersgroepen altijd met 30mA moet beveiligen.
Juist die WCD in de PV-verdeler moet je 'altijd' beveiligen met een ALS. Aangezien je op die WCD direct je opgewerkte stroom kan verbruiken en daar zit je ALS in je hoofdverdeler niet tussen. Als je zonnepanelen 'uit' staan, dan ben je wel altijd beveiligd door de ALS in je hoofdverdeler.

• -elw00d
Ik heb 2x zo'n prachtige 2x6 busboard in m'n ABB kast.
1x6 ga ik niet meer gebruiken, maar wat is dan handig om met die loze bedrading (1 x L + 1 x N) te doen? Ik wil het niet los in de kast laten bungelen. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2JxkFANtKmwPGw6xR8nBgYziig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/n2lyR1PxK8XCalht0a8PkWbJ.webp?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@-elw00d Aardlek niet delen zou ik ook aanraden, maar we is geen moeten.

Vandaar dat veel PV cowboys ook gewoon een automaat voor PV achter een ALS drukken.

• Septillion

Septillion

@-elw00d Als je nog vrije kooi hebt of je nog tweede draad in mag zou je ze gewoon parallel kunnen zetten.
The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:43:
[...]

In de meterkast op de begane grond is momenteel alles 3-fase uitgevoerd (Hoofdschakelaar 3F + N, 3-fase ALS). Maar goed, dat is dus ook niet meer volgens norm, dus wordt het vervangen.

Is overspanningsbeveiliging daadwerkelijk nodig? Want van een kast van € 500 zit ik inmiddels op € 900+. Met overspanningsbeveiliging erbij ga ik over de €1050 heen.
Als je b.v. naar ABB overstapt als je toch alles vernieuwd, zou je kast er ongeveer zo uit kunnen komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hcf6g5eCaFYJAFMzy-8lOqAHPbQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iGjNbJTlxbZuNGL4VNUbMYL3.png?f=fotoalbum_medium
Dan ben ik hier even voor een eigen aardlekautomaat B16 300mA uitgegaan, en dat heb ik ook meegenomen in onderstaande shoppinglist, dit incl. een net-overspanningsbeveiliging zoals op de afbeelding, alleen dan 1 van ABB zelf.
https://www.sandervunderi...1eac145ffe146d4c964cea205

En als je dan inderdaad even die Emat rotzooi zou verwijderen in je PV-verdeler kastje, en je zou daar een nieuwe 1F hoofdschakelaar + 2 aardlekautomaten B16 plaatsen zou je dit nog moeten toevoegen aan bovenstaande shoppingcart.
https://www.sandervunderi...8afc6ee579876a504cffd64ac

Hoofdschakelaar
2x ABB aardlekautomaat
Kamrail recht 2-voudig
kamrail haaks 2-voudig
Dan kan je het WCD hergebruiken.

Zou je de PV-alamat vervangen naar een B16/20 30mA variant scheelt het je in de eerste shoppinglist (complete kasten) al €40 (uitgaande van B16 30mA), en dan kan je in je PV-verdeler ook af met 2 reguliere automaten, wat je dan ook nog eens €60 scheelt.

P.S. de duurdere optie (B16 300mA in hoofdgroepenkast als distributie) en 2x B16 30mA alamat in PV-verdeler is wel de meest nette optie.

Zo zou de PV-verdeler er dan globaal uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw-PxfCZKp_fpXsA1--rH0Gb40w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/l7HzMjZo2511ZVIBEVVUjvXq.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 20-02-2026 18:18 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• -elw00d
Septillion schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:07:
@-elw00d Als je nog vrije kooi hebt of je nog tweede draad in mag zou je ze gewoon parallel kunnen zetten.
De hele busboard (alle 12 posities) dus onder spanning zetten op 1 ALS bedoel je?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
The Executer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:43:
[...]

nee, overspanningsbeveiling is echt niet zo duur, echter ik vind jou relatieve kast wel erg duur, waar heb je de offerte laten doen?
kijk anders even zelf op electramat, daar kun je zelf je groepenkast zamenstellen, ik zou wel voor de betere A-merk componenten kiezen, Eaton, Schneider of ABB, en zeker geen EMAT.
als je bv kijk naar een overspanningsbeveiling is deze ABB overspanningsbeveiliging type 2 3-polig+nul (OVR T2 3N 40-275 P QS) met slechts 112 euro helemaal niet duur.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-04 11:54
Ik wil graag een 12V spotje met een soort 2 pins female aansluiten op een standaard male DC-stekker (hierin zit een bewegingssensor). Het zal vast heel basic zijn, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5cGRUCsJpITEyu8Zbc6O5XvnfE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X66CdmYvVyagGc8uR1aB1FkJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

inquestos schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:26:
Ik wil graag een 12V spotje met een soort 2 pins female aansluiten op een standaard male DC-stekker (hierin zit een bewegingssensor). Het zal vast heel basic zijn, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

[Afbeelding]
Die JST connector (daar lijkt die iig op) eraf knippen en dan deze erop:
https://www.allekabels.nl...-voeding-klemmenblok.html

-elw00d schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:06:
Ik heb 2x zo'n prachtige 2x6 busboard in m'n ABB kast.
1x6 ga ik niet meer gebruiken, maar wat is dan handig om met die loze bedrading (1 x L + 1 x N) te doen? Ik wil het niet los in de kast laten bungelen. :|

[Afbeelding]
Hoe bedoel je dit?

Wil je inderdaad alles voeden met 1 ALS? Dan zou je kunnen kijken of je beide sets in 1 ALS kunt krijgen in de kooiklemmen.

Als je zegt van heb 6 posities vol met de busboard automaten, en de andere 6 modules vol met andere dingen, zou je kunnen overwegen om de draden strak bij het busboard af te knippen, maar dan weet je zeker dat je ze nooit weer kunt gebruiken.
Je zou ook nog kunnen kijken naar b.v. een rijgklem, en daar beide draden in doen, zweven ze niet rond, maar kan je ze evt. wel hergebruiken (kost je een halve module ruimte).

True schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Tja, misschien is deze automaat wel vakkundig gesloopt conform de instructies van de fabrikant (in nieuwere datasheets gecorrigeerd naar 1,2 Nm). Zie ook deze post.

Update: zucht, blijkbaar was de link naar web.archive.org niet eens nodig, want @EMAT heeft het bestand met blunder blijkbaar zelf toch ook nog steeds online staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Juerd op 21-02-2026 04:41 ]

• -elw00d
Annuk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:53:
[...]

Hoe bedoel je dit?

Wil je inderdaad alles voeden met 1 ALS? Dan zou je kunnen kijken of je beide sets in 1 ALS kunt krijgen in de kooiklemmen.

Als je zegt van heb 6 posities vol met de busboard automaten, en de andere 6 modules vol met andere dingen, zou je kunnen overwegen om de draden strak bij het busboard af te knippen, maar dan weet je zeker dat je ze nooit weer kunt gebruiken.
Je zou ook nog kunnen kijken naar b.v. een rijgklem, en daar beide draden in doen, zweven ze niet rond, maar kan je ze evt. wel hergebruiken (kost je een halve module ruimte).
Dankjewel voor je suggesties. Ik bedoel inderdaad dat ik genoeg heb aan de 6 posities.
Afknippen is wel zonde. Zo’n rijgklem in een halve module lijkt me wel mooi.
-elw00d schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Dankjewel voor je suggesties. Ik bedoel inderdaad dat ik genoeg heb aan de 6 posities.
Afknippen is wel zonde. Zo’n rijgklem in een halve module lijkt me wel mooi.
Puntje van bezinning is natuurlijk wel dat je je woning liever niet op maar 1 aardlekschakelaar laat draaien maar iig verdeelt over tenminste 2 aardlekschakelaars als je >1 eindgroep hebt.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-04 13:13

Pizzalucht

Snotneus.

Ik ben op zoek naar een relais die kan schakelen op basis van een 230v/24v schakelcontact met nalooptimer (schakelvertraging noem je dat dan denk ik?) en die ook kan schakelen op basis van een timer. Dit om mijn vloerverwarminginstallatie energiezuiniger te maken.

Ik heb 4 vloerverwarmingsverdelers (en dus pompen), elke verdeler heeft zijn eigen zoneklep die een schakelcontact heeft, ik wil dus voorkomen dat alle pompen 24/7 draaien, de timer is vooral nodig om te zorgen dat de pomp niet vast komt te zitten als hij langere tijd uit staat.

Volgens mij heb ik zoiets wel eens voorbij zien komen hier maar kan het niet meer vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizzalucht op 21-02-2026 11:56 ]

Pizzalucht schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:53:
Ik ben op zoek naar een relais die kan schakelen op basis van een 230v/24v schakelcontact met nalooptimer (schakelvertraging noem je dat dan denk ik?) en die ook kan schakelen op basis van een timer. Dit om mijn vloerverwarminginstallatie energiezuiniger te maken.

Ik heb 4 vloerverwarmingsverdelers (en dus pompen), elke verdeler heeft zijn eigen zoneklep die een schakelcontact heeft, ik wil dus voorkomen dat alle pompen 24/7 draaien, de timer is vooral nodig om te zorgen dat de pomp niet vast komt te zitten als hij langere tijd uit staat.

Volgens mij heb ik zoiets wel eens voorbij zien komen hier maar kan het niet meer vinden.
Weet niet over hoeveel relais je het hebt en of ze ook een beetje bij elkaar zitten.
Maar is een Shelly Pro 1/2/3 (non-pm) versie en idee?
Kan je smart aansturen, kan je een schedule in zetten/programmeren en je kunt er een schakelaar op aansluiten om handmatig in en uit te schakelen.

Deze relais hebben dry-contacts (bij de niet PM versies) dus kan je evt met 230V wel 24V schakelen.
De Pro 1/2/3 refereert ook direct aan het aantal schakel-kanalen.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:07:
[...]

Weet niet over hoeveel relais je het hebt en of ze ook een beetje bij elkaar zitten.
Maar is een Shelly Pro 1/2/3 (non-pm) versie en idee?
Kan je smart aansturen, kan je een schedule in zetten/programmeren en je kunt er een schakelaar op aansluiten om handmatig in en uit te schakelen.

Deze relais hebben dry-contacts (bij de niet PM versies) dus kan je evt met 230V wel 24V schakelen.
De Pro 1/2/3 refereert ook direct aan het aantal schakel-kanalen.
Dat klinkt op zich als wat ik nodig heb je (wellicht wat aan de dure kant vanwege de overkill).
Ik zal ze bij de pomp zelf plaatsen, dus zal wel 4x de Pro 1 dan nodig hebben.

Kan je zo'n schedule in de Shelly zelf programmeren of schakel je dat extern?

Edit: even gecheckt en ze hebben het over 20 schedules in de firmware dus lijkt helemaal te kunnen zonder externe aansturing. Als er geen goedkopere alternatieven langs komen zal ik er binnenkort eens eentje bestellen om mee te proberen. Hij hoeft van mij op zich geen wifi/ethernet/bluetooth te hebben, daardoor zal hij waarschijnlijk zo duur zijn. Een relais met een schakelcontact en 2 pots voor naloop en kloktimer zou ook prima zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizzalucht op 21-02-2026 12:19 ]

Pizzalucht schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:13:
[...]

Dat klinkt op zich als wat ik nodig heb je (wellicht wat aan de dure kant vanwege de overkill).
Ik zal ze bij de pomp zelf plaatsen, dus zal wel 4x de Pro 1 dan nodig hebben.

Kan je zo'n schedule in de Shelly zelf programmeren of schakel je dat extern?
Dan kan je ook een Pro 3 + Pro 1 pakken, is iets voordeliger in de kosten.

De Shelly's koppel je via wifi of een UTP kabel aan je netwerk en hebben een eigen webpagina waar je de schedules per schakelkanaal kunt instellen.
En als je b.v. 4 klassieke deurbel-drukkers pakt (puls/moment schakelaars) kan je ze per kanaal/switch in/uit schakelen (of natuurlijk door gekoppeld zodat je met 1 schakelaar gelijktijdig in/uit schakeld).

Je kunt de Shelly's evt ook via hun eigen app koppelen en instellen, maar eerlijk gezegd weinig ervaring mee omdat ik de Shelly's die ik heb in Home Assistant heb gekoppeld.

https://amzn.eu/d/091yy80q

4x Pro 1 = €160
2x Pro 2 = €106
1x Pro 1 + 1x Pro 3 = €100
Ff globale prijzen van Amazon

[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 21-02-2026 12:26 ]

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:21:
[...]
Dan kan je ook een Pro 3 + Pro 1 pakken, is iets voordeliger in de kosten.
Dat gaat denk ik niet, de pompen/zonekleppen zitten op hele verschillende plekken in het huis, ver van elkaar verwijderd. Als ik van die plekken kabels moet trekken naar de "centrale" Shelly zal het geheel een stuk duurder/complexer worden dan een losse Shelly Pro 1 per pomp/zoneklep.
Pizzalucht schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Dat gaat denk ik niet, de pompen/zonekleppen zitten op hele verschillende plekken in het huis, ver van elkaar verwijderd. Als ik van die plekken kabels moet trekken naar de "centrale" Shelly zal het geheel een stuk duurder/complexer worden dan een losse Shelly Pro 1 per pomp/zoneklep.
Ahh oke, ja dan is het inderdaad niet anders.
Maar gaan je pompen nu niet uit dan dat je dit zo wilt oplossen?
En ga evt eerst eens meten (per pomp) wat ze verbruiken en wat je denkt te besparen hiermee, want het is denk ik wel een vrij dure oplossing al met al.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:29:
[...]

Ahh oke, ja dan is het inderdaad niet anders.
Maar gaan je pompen nu niet uit dan dat je dit zo wilt oplossen?
En ga evt eerst eens meten (per pomp) wat ze verbruiken en wat je denkt te besparen hiermee, want het is denk ik wel een vrij dure oplossing al met al.
Ik weet al wat de pompen verbruiken. Het is bij elkaar zo'n 200watt constant (zitten 2 oude pompen bij, die kosten het meeste).

Zou de "Shelly 1 Gen4 Inbouw Relais Schakelaar" niet beter voor mij zijn? Die is echt een stuk goedkoper.
Pizzalucht schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Ik weet al wat de pompen verbruiken. Het is bij elkaar zo'n 200watt constant (zitten 2 oude pompen bij, die kosten het meeste).

Zou de "Shelly 1 Gen4 Inbouw Relais Schakelaar" niet beter voor mij zijn? Die is echt een stuk goedkoper.
Dan zou de Shelly 1 mini Gen4 ook al wel lukken schat ik zo (max 10A schakelen, maar je zit op ong 1A gemiddeld)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:17
Pizzalucht schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Geen antwoord op je eigenlijke vraag. Maar wist je dat dit soort schakelaars bestaan speciaal om vloerverwarmingspompen te schakelen?
https://www.bol.com/nl/nl...hakelaar/9200000021782900

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

RemmyB83 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Geen antwoord op je eigenlijke vraag. Maar wist je dat dit soort schakelaars bestaan speciaal om vloerverwarmingspompen te schakelen?
https://www.bol.com/nl/nl...hakelaar/9200000021782900
Yes, weet ik, maar die werken op basis van temperatuur en zal dus een vertraging hebben nadat de klep open gaat, en de klep heeft al een schakelcontact dus leek me logischer om die te gebruiken zodat de pomp gelijk aan gaat als de klep open gaat.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
Pizzalucht schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Yes, weet ik, maar die werken op basis van temperatuur en zal dus een vertraging hebben nadat de klep open gaat, en de klep heeft al een schakelcontact dus leek me logischer om die te gebruiken zodat de pomp gelijk aan gaat als de klep open gaat.
Kan je niet "gewoon" een klassieke schakelklok gebruiken dan, en de uitgang daarvan parallel zetten aan het schakelcontact van de klep? Dan krijg je een OF-schakeling.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

Quote uit ander topic.
Die grondkabel van de ev-lader moet netjes afgewerkt worden met geel/groen tape. En ik kan niet goed zien of er een hulsje op moet voordat hij achter de schroef gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

timovd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Quote uit ander topic.
Die grondkabel van de ev-lader moet netjes afgewerkt worden met geel/groen tape. En ik kan niet goed zien of er een hulsje op moet voordat hij achter de schroef gaat.
Zou eerder een stukje krimpkous gebruiken, mooiste in groen/geel, maar is lastiger te krijgen, dan gewoon zwart met af en toe een stukje groen/geel tapeje eromheen en bij voorkeur (doe het persoonlijk iig wel) even een adereindhuls erop persen.

Andere optie (minder netjes vind ik), is om de kabel uit te laten komen in een lasdoos, en dan doorverbinden met een 5x(insert kabel qmm) om de groepenkast in te gaan en daar aan te sluiten. Maar in principe iedere las is een zwakke plek natuurlijk, daarom liever niet.

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:21
Ik wil één of meerdere thuisaccu’s plaatsen in een technische ruimte. Deze accu’s zijn voorzien van een stekker en laden en ontladen met max 11A. Vanaf de meterkast heb ik nog één loze leiding over naar de technische ruimte. In de technische ruimte wil ik 3 WCD’s plaatsen (1 per fase).

In de meterkast heb ik nu twee 4-polige ALA’s (koken en verwarming). Ik wil daar een ALS of ALA van 4 breed bijzetten zodat ik de kabelbrei kan verruilen voor een kamrail.

Optie 1
Meterkast: Schneider Electric aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (A9D87416)
Leiding: 5x2,5mm2
Technische ruimte: 3x WCD’s

Optie 2
Meterkast: Schneider Electric aardlekschakelaar 4-polig 40A 30mA type A (A9R01440)
Leiding: 5x2,5mm2
Technische ruimte: 3x 16A automaat + 3x WCD’s

Zijn beide toegestaan. Is er een voorkeur voor optie 1 of optie 2?

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

marcop23 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Kan je niet "gewoon" een klassieke schakelklok gebruiken dan, en de uitgang daarvan parallel zetten aan het schakelcontact van de klep? Dan krijg je een OF-schakeling.
Is ook nog een optie ja, heb ik alleen geen nalooptimer, maar dat is het minst belangrijk. De prijs van zo'n Shelly is op zich prima als hij beide kan.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:37:
[...]

nee, overspanningsbeveiling is echt niet zo duur, echter ik vind jou relatieve kast wel erg duur, waar heb je de offerte laten doen?
kijk anders even zelf op electramat, daar kun je zelf je groepenkast zamenstellen, ik zou wel voor de betere A-merk componenten kiezen, Eaton, Schneider of ABB, en zeker geen EMAT.
als je bv kijk naar een overspanningsbeveiling is deze ABB overspanningsbeveiliging type 2 3-polig+nul (OVR T2 3N 40-275 P QS) met slechts 112 euro helemaal niet duur.
Was niet zozeer een offerte, was op basis van een samengestelde kast bij Elektramat in Eaton uitvoering, maar komt ook deels door verplaatsing van de spullen in de kast (± € 93). Die kosten heb ik natuurlijk niet als ik de spullen bij SV bestel.
Voorbeeld Eaton, € 1024,30 incl. BTW eigen indeling / € 931,19 standaard indeling: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/6MB4XLO6JI/
Voorbeeld ABB, € 929,16 incl. BTW eigen indeling / € 844,69 standaard indeling: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/PJZH7CX20H/

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 21-02-2026 16:16 ]

The Executer schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Was niet zozeer een offerte, was op basis van een samengestelde kast bij Elektramat in Eaton uitvoering, maar komt ook deels door verplaatsing van de spullen in de kast (± € 93). Die kosten heb ik natuurlijk niet als ik de spullen bij SV bestel.
Voorbeeld Eaton, € 1024,30 incl. BTW eigen indeling / € 931,19 standaard indeling: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/6MB4XLO6JI/
Voorbeeld ABB, € 929,16 incl. BTW eigen indeling / € 844,69 standaard indeling: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/PJZH7CX20H/
Beide configuratie's kloppen eigenlijk al niet..
Je hebt bij allebei een krachtgroep 3P+N toegepast in plaats van een aardlekautomaat.
Tevens zou ik in beide configuratie's de PV-groep naast de aardlekschakelaars zetten, dan kan je ze namelijk makkelijker doorkoppelen.

VB Eaton van Elektramat €1179,49
https://www.elektramat.nl...LFJN9WBHHR&buildInfo=null

Eaton Shoppinglist bij SanderVunderink: €836,84
https://www.sandervunderi...d2829de4d5ad0087019b74bea
VB ABB van Elektramat €1107,38
https://www.elektramat.nl...8DY6UHSH0V&buildInfo=null

ABB Shoppinglist bij SanderVunderink: €774,29
https://www.sandervunderi...3cf67af97ec6b3a4b7971f5ea

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Je hebt bij allebei een krachtgroep 3P+N toegepast in plaats van een aardlekautomaat.
Tevens zou ik in beide configuratie's de PV-groep naast de aardlekschakelaars zetten, dan kan je ze namelijk makkelijker doorkoppelen.

Met de 300mA PV onderin doe je dan wel de aanname dat er draadlengte is om die naar de onderste rail te trekken óf dat het op een andere manier opgelost kan worden. @The Executer als die lengte er niet is kun je ook werken met Phoenix Contact verbindingsrijgklemmen (https://www.sandervunderi...pt-2-5-grijs-3209510.html) die je dan bijv. linksboven je rechterkast plaats op de eerste DIN.

True schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Met de 300mA PV onderin doe je dan wel de aanname dat er draadlengte is om die naar de onderste rail te trekken óf dat het op een andere manier opgelost kan worden. @The Executer als die lengte er niet is kun je ook werken met Phoenix Contact verbindingsrijgklemmen (https://www.sandervunderi...pt-2-5-grijs-3209510.html) die je dan bijv. linksboven je rechterkast plaats op de eerste DIN.
Klopt, ben van de praktischere indeling uitgegaan zodat je zo min mogelijk (extra) draad in de kast hebt, maar inderdaad anders moet je 2 rijgklemmen toevoegen (1x blauw, 1x grijs) links of rechts bovenin de linker kast en kost je wel geteld €1,10 extra

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Dit was een foutje inderdaad, kwam door het toevoegen van de PV groep, dan verspringt het menu en heb ik de verkeerde gekozen.
Probleem is dat de draadlengte er niet is. In de huidige situatie is het automaat 3 waar de PV op zit, welke ik dus moet/ga vervangen door de PV-groep.

Tnx voor de voorbeelden / lijsten.
@True & @Annuk Pfoe, die rijgklemmen heb ik geen kaas van gegeten. Geen idee hoe ik het dan allemaal op moet bouwen. Ook de kamrails wordt in dat opzicht nieuw voor mij maar dat lukt nog wel denk ik. Begin nu toch wel te twijfelen om het zelf te doen, maar goed de tijd is er ook niet meer. 12 & 13 maart wordt de warmtepomp geleverd en aangesloten.

The Executer schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Dit was een foutje inderdaad, kwam door het toevoegen van de PV groep, dan verspringt het menu en heb ik de verkeerde gekozen.

[...]

Probleem is dat de draadlengte er niet is. In de huidige situatie is het automaat 3 waar de PV op zit, welke ik dus moet/ga vervangen door de PV-groep.

[...]

Tnx voor de voorbeelden / lijsten.
@True & @Annuk Pfoe, die rijgklemmen heb ik geen kaas van gegeten. Geen idee hoe ik het dan allemaal op moet bouwen. Ook de kamrails wordt in dat opzicht nieuw voor mij maar dat lukt nog wel denk ik. Begin nu toch wel te twijfelen om het zelf te doen, maar goed de tijd is er ook niet meer. 12 & 13 maart wordt de warmtepomp geleverd en aangesloten.
Rijgklemmen stelt niets voor, klem je op de bovenste rail in de kast (zou een blauwe + een grijze pakken, om nul & fase goed te onderscheiden), in het bovenste gat steek je dan de inkomende draden van je PV-verdeler, in de onderste gaten steek je dan even stukjes draad tussen de PV-automaat en de rijgklem (2x 10 cm ofzo). Rijgklemmen zijn eigenlijk gewoon lasklemmen maar dan meer in de industrie gebruikt, en grofweg de voorloper van de Din-rail adapters voor wago-klemmen.

Ook kamrail stelt weinig voor en heb hier even paar voorbeeld foto's voor je hoe dat eruit ziet:

Modules (Hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging) op de rail geklikt, kamrail er los boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjwrFsYo5H6phZRbqKGBHC7npyw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7shkxum7T7yHg1wnSDGjKgA1.jpg?f=fotoalbum_medium

Vooraanzicht met kamrail in de modules:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ExRIITTJqMppAxchFr90R2_-Uc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSB2qhUKH0rZKXlbYF82dUUW.jpg?f=fotoalbum_medium

Bovenaanzicht kamrail in de modules:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4GQp3Uf4OEtd4QJnI-SqD-l-wg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9zbF5wkMZqYCgYSHYRoUZsK.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier zie je ook goed, als je de klemmen v/d hoofdschakelaar en/of OSB nog weer losdraaid kan je daar nog draden insteken om weg te gaan naar je andere modules.

• -elw00d
Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Puntje van bezinning is natuurlijk wel dat je je woning liever niet op maar 1 aardlekschakelaar laat draaien maar iig verdeelt over tenminste 2 aardlekschakelaars als je >1 eindgroep hebt.
Ik heb nog een 2x6 busboard op de DIN rail erboven, dus dat zijn nog eens 2 als-en. Plus nog wat losse eindgroepen op eigen alamats. Misschien toch maar vervangen voor de 1x de 3x4 busboard ipv 2x de 2x6 busboard (heb ik niet verzonnen). Of gewoon 12 nieuwe SN automaten kopen, via kamrails voeden en die busboard onzin eruit klikken. :X
Ik wil de 12 eindgroepen op de bovenste DIN rail hebben ivm aansluiten.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Rijgklemmen stelt niets voor, klem je op de bovenste rail in de kast (zou een blauwe + een grijze pakken, om nul & fase goed te onderscheiden), in het bovenste gat steek je dan de inkomende draden van je PV-verdeler, in de onderste gaten steek je dan even stukjes draad tussen de PV-automaat en de rijgklem (2x 10 cm ofzo). Rijgklemmen zijn eigenlijk gewoon lasklemmen maar dan meer in de industrie gebruikt, en grofweg de voorloper van de Din-rail adapters voor wago-klemmen.
Ah, check. Al met al dus niet heel spannend *no pun intended :P*. Mag ik in dit geval die rijgklemmen dan tussen de groepen zetten, of is daar bezwaar tegen? Anders zal ik de buizenboel boven de kast moeten aanpassen.
Ook kamrail stelt weinig voor en heb hier even paar voorbeeld foto's voor je hoe dat eruit ziet:

Modules (Hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging) op de rail geklikt, kamrail er los boven:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie je ook goed, als je de klemmen v/d hoofdschakelaar en/of OSB nog weer losdraaid kan je daar nog draden insteken om weg te gaan naar je andere modules.
Check! Je post maakt mij al weer een stuk rustiger. Het is straks alleen even uitzoeken welke kam jullie waarvoor hadden, maar ik meldt mij als de spullen binnen zijn. Ik ga nu de bestelling plaatsen bij SV.

The Executer schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Ah, check. Al met al dus niet heel spannend *no pun intended :P*. Mag ik in dit geval die rijgklemmen dan tussen de groepen zetten, of is daar bezwaar tegen? Anders zal ik de buizenboel boven de kast moeten aanpassen.

[...]

Check! Je post maakt mij al weer een stuk rustiger. Het is straks alleen even uitzoeken welke kam jullie waarvoor hadden, maar ik meldt mij als de spullen binnen zijn. Ik ga nu de bestelling plaatsen bij SV.
Als je mijn bestelling overneemt en daar die 2 rijgklemmen aan toevoegd, en even aangeeft welke je nu hebt besteld, kan ik je wel vertellen wat welke is/welke bedoeling

Edit:
zal even kijken waar ik rijgklemmen heb, kan ik je even laten zien wat ik bedoel..
En ja ze kunnen in principe tussen je automaten, maar dan moet je wel opletten met hoe de verdeling zit,
verwacht netjes 3/3/3 en dan kan je nu maken: 3/rijgklemmen/3/3 verwacht ik

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 21-02-2026 17:39 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Juerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 04:34:
[...]

Tja, misschien is deze automaat wel vakkundig gesloopt conform de instructies van de fabrikant (in nieuwere datasheets gecorrigeerd naar 1,2 Nm). Zie ook deze post.

Update: zucht, blijkbaar was de link naar web.archive.org niet eens nodig, want @EMAT heeft het bestand met blunder blijkbaar zelf toch ook nog steeds online staan.
Hoeveel procent van de mensen die kiezen voor Emat gebruiken een momentschroevendraaier denk je? Ik heb het idee dat het niet zoveel zijn.
The Executer schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:28:

• Kamrail 3F+N: 12 x pen: voor op de bovenkant van de 3F+N automaten + overspanningsbeveiliging.
Let op! Je gaat je afgaande bedrading dus aan de onderkant van de 3F+N automaten aansluiten!
• Kamrail 35,6mm 4x pen/vork: om aan de onderkant van de 3 aardlekschakelaars + de pv-aardlekautomaat de nullen door te verbinden.
• Kamrail 35,6mm 2x pen/vork: om de fase van 1x aardlekschakelaar door te verbinden met de fase aansluiting van de Pv-aardlekautomaat.
• Draadbrug: twinhuls in de HS, linksom naar je aardlekschakelaars/aardlekautomaat en rechtsom naar je 3F+N deel.

P.s. je bent (bij voorkeur) ook nog een stuk 6mm2 geïsoleerd nodig om aan de onderzijde van je overspanningsbeveiliging te monteren en die aan je CAP te koppelen.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
Is het toegestaan om vanuit de groepenkast met een 3x16A automaat naar bijv de schuur te gaan. En daar drie groepen te hebben die weer beveiligd zijn elk door hun eigen 1x16A automaat in een kleine installatiekast?

En dan daar per fase een thuisbatterij.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonl91 op 21-02-2026 20:34 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:04
Annuk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:14:
[...]

Klopt maar dat mag de monteur ter plaatse gaan bekijken dan ;)
Heb net wat extra foto's gemaakt. De eindaansluiting heeft, als ik 't goed lees, nummer 2195.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJSMQ8gkyzvhg375ZYV4Px7ytwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYsgSjLxln9mUUB1WtouCig7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10T2eXBPkpWHpf2dd68brWko8O4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuJlaDm083gnGffX6JLB2ecQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Deze bevat asbest volgens 't bronnenboek asbest:
https://www.bronnenboek.nl/asbestcomponent/e-310
De HAK / Deksel lijkt 't meeste op nummer 2723:
https://www.bronnenboek.nl/asbestcomponent/e-612
en zou dus geen asbest bevatten.

Maandag maar weer even contact opnemen met Stedin.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:11
Ter voorbereiding op een nieuwe groepenkast heb ik onderstaand geselecteerd
14x alamat Abb DS301C
3 fase krachtgroep voor de inductie. 2fase
Hoofdschakelaar
Voor nu is dit meer dan genoeg groepen in de groepenkast, heb er nu 11 en eigenlijk 1 te kort. De kast is altijd nog uit te breiden aan de zijkant mocht dat nodig zijn.

Is de indeling en aansluiting de juiste keuze? Bij Elektramat geven ze aan of met draden of met emat kamrail te schakelen. Nu alles nieuw is zou ik graag alles van abb willen, dus ook de kamrail.
Zag op YouTube dat de 3P alamat van boven werd gevoed vanuit de hoofdschakelaar met een abb kamrail.

Aansluitklemmen lijkt mij ook wel handig voor eventuele uitbreiding in de toekomst, of zijn deze klemmen niet handig/ noodzakelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ee0C_JGnebtJ8CQnSylw9OdqCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1cEJgMNUwldWSSAmKQ3y7Cx.jpg?f=fotoalbum_large
Antonl91 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:24:
Is het toegestaan om vanuit de groepenkast met een 3x16A automaat naar bijv de schuur te gaan. En daar drie groepen te hebben die weer beveiligd zijn elk door hun eigen 1x16A automaat in een kleine installatiekast?

En dan daar per fase een thuisbatterij.
Ja dat mag maar heeft weinig toegevoegde waarde.
Persoonlijk zou ik een 3F+N B16 30mA aardlekautomaat pakken, met een kabel naar de schuur en daar vanuit een las/verdeeldoos de nul+aarde verdelen naar de 3 accu's en elke accu op een eigen fase. Wil je ze ter plekke alle 3 tegelijk kunnen uitschakelen een 4P werkschakelaar, of 3 losse 2P werkschakelaars.
De B16 automaten daar hebben weinig toegevoegde waarde.

bjusterbaarlik schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Hoeveel procent van de mensen die kiezen voor Emat gebruiken een momentschroevendraaier denk je? Ik heb het idee dat het niet zoveel zijn.
Ik wist dat die reactie zou komen :). Ik waag me niet aan een inschatting van een percentage, maar ik weet dat ze bestaan. Er zijn absoluut mensen die ondanks hun bovengemiddelde kennisniveau en professionele uitrusting inclusief momentschroevendraaier, vertrouwen hebben in EMAT en daar correcte installaties mee aanleggen. Zij vertrouwen op het merk op basis van bijvoorbeeld KEMA-KEUR of dat ze zelf nog nooit eentje hebben meegemaakt met een bekend probleem. 10 jaar garantie is op het eerste gezicht ook heel indrukwekkend, als je niet al te lang nadenkt over dat je bij wijze van voorbeeld een nieuwe groepenkast krijgt ipv een nieuw huis, als je huis vanwege een falende beveiliging zou afbranden (dit is hypothetisch; ik heb nog nooit gehoord van een dergelijk voorval).

Wie moeite heeft met het merk, heeft dat vaak op andere gronden. Bijvoorbeeld op ruimere statistiek, en stellen dat 1 op 10000 beveiligingen met een defect nog niet goed genoeg zou zijn, of op dat KEMA-KEUR een momentopname van een geselecteerd product is en niks zegt over de doorlopende kwaliteitscontrole, of op dat Elektramat (formeel niet hetzelfde als EMAT) PV-verdelers maakte met unidirectionele en dus voor dat doel ongeschikte aardlekautomaten (ogenschijnlijk zonder recall of moeite om klanten te informeren), of op de kennis dat hetzelfde typenummer feitelijk een significant ander product kan zijn, of op hun eigen statistiek waarbij ze wel toevallig een defect hebben meegemaakt, of op geruchten dat EMAT niet geïnteresseerd zou zijn in het onderzoeken van gefaalde beveiligingen, of ... nou ja, je snapt 't. Maar dat er allerlei redenen zijn dat mensen wantrouwen kunnen hebben, wil niet zeggen dat iedereen het dan zo ziet.

Dus ja, ervaren en kundige professionals die kiezen voor EMAT en de schroeven keurig op het voorgeschreven moment aandraaien, die bestaan. Raar, maar waar.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 22-02-2026 00:11 ]

nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:02:
Ter voorbereiding op een nieuwe groepenkast heb ik onderstaand geselecteerd
14x alamat Abb DS301C
3 fase krachtgroep voor de inductie. 2fase
Hoofdschakelaar
Voor nu is dit meer dan genoeg groepen in de groepenkast, heb er nu 11 en eigenlijk 1 te kort. De kast is altijd nog uit te breiden aan de zijkant mocht dat nodig zijn.

Is de indeling en aansluiting de juiste keuze? Bij Elektramat geven ze aan of met draden of met emat kamrail te schakelen. Nu alles nieuw is zou ik graag alles van abb willen, dus ook de kamrail.
Zag op YouTube dat de 3P alamat van boven werd gevoed vanuit de hoofdschakelaar met een abb kamrail.

Aansluitklemmen lijkt mij ook wel handig voor eventuele uitbreiding in de toekomst, of zijn deze klemmen niet handig/ noodzakelijk?

[Afbeelding]
Als je er nu bij 11 stuks 1 te kort komt zou ik er nu gewoon 12x alamats nemen, of evt 15 zodat je die laatste 3 ook per fase kunt verdelen.

De kamrails maken niet heel veel uit, is puur een koperen koppelstrip waar denk ik bij emat ook weinig mis kan gaan.
Als je zelf wilt/gaat opbouwen kan je ook kijken bij SanderVunderink, wil nogal eens in kosten schelen.

Wat de HS en 3F+N alamat betreft inderdaad die worden in deze meestal bovenlangs gekoppeld en uit de automaat van onderen op de gebruiker aangesloten.

Over wat voor aansluitklemmen heb je het of doel je op?

• nico_09
Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:42:
[...]

Als je er nu bij 11 stuks 1 te kort komt zou ik er nu gewoon 12x alamats nemen, of evt 15 zodat je die laatste 3 ook per fase kunt verdelen.

De kamrails maken niet heel veel uit, is puur een koperen koppelstrip waar denk ik bij emat ook weinig mis kan gaan.
Als je zelf wilt/gaat opbouwen kan je ook kijken bij SanderVunderink, wil nogal eens in kosten schelen.

Wat de HS en 3F+N alamat betreft inderdaad die worden in deze meestal bovenlangs gekoppeld en uit de automaat van onderen op de gebruiker aangesloten.

Over wat voor aansluitklemmen heb je het of doel je op?
Deze blokjes.
https://www.elektramat.nl...product/4/0/401315056.jpg
Het kan, maar ben er persoonlijk geen groot fan van.
Als ik even ervan uitga dat je je voorgestelde setup pakt (met evt nog een 15e alamat erbij), en bestel je b.v. deze draadbrug per fase erbij (en een blauwe voor de nul).
Die kan je bovenin je HS doen OF in de 3F+N alamat die je met de kamrail doorverbind.
Dan heb je in ieder geval nog 1 van beide vrij om naar een extra kast te bedraden zonder dergelijke klemmen te moeten gebruiken.

Zie ook deze foto, 1 setje op de HS en 1 setje op de alamat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H_p-LzzCWXDIxOt_td_xyk3aYo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkfj1qkYXq9HUH0EQ2pozkcn.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit:
P.s. @nico_09 laat je de kast opbouwen of ga je dit zelf doen?
Als je evt de ruimte hebt (in de hoogte) voor een 55cm hoge kast zou ik een Eaton Medusa kast aanraden, ten eerste al een extra dinrail ruimte (12 modules) en meer werkruimte in de kast (kast is iets dieper en iets meer ruimte tussen de rails).

[ Voor 36% gewijzigd door Annuk op 22-02-2026 09:38 ]

• nico_09
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Als ik even ervan uitga dat je je voorgestelde setup pakt (met evt nog een 15e alamat erbij), en bestel je b.v. deze draadbrug per fase erbij (en een blauwe voor de nul).
Die kan je bovenin je HS doen OF in de 3F+N alamat die je met de kamrail doorverbind.
Dan heb je in ieder geval nog 1 van beide vrij om naar een extra kast te bedraden zonder dergelijke klemmen te moeten gebruiken.

[Afbeelding]

Edit:
Als je evt de ruimte hebt (in de hoogte) voor een 55cm hoge kast zou ik een Eaton Medusa kast aanraden, ten eerste al een extra dinrail ruimte (12 modules) en meer werkruimte in de kast (kast is iets dieper en iets meer ruimte tussen de rails).
De ruimte is er wel alleen dienen dan de leidingen te worden omgelegd voor de extra hoogte. Laat het dan gemonteerd leveren. Dit is tevens goedkoper dan alle onderdelen los te bestellen raar maar waar
nico_09 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:44:
[...]

De ruimte is er wel alleen dienen dan de leidingen te worden omgelegd voor de extra hoogte. Laat het dan gemonteerd leveren. Dit is tevens goedkoper dan alle onderdelen los te bestellen raar maar waar
Kost je evt. dan inderdaad wat werk, maar ben je mogelijk wel direct iets meer voorbereid op de toekomst en hoef je niet direct een nieuwe kast bij aan te schaffen ;)

Hier even bij EM geconfigureerd, kosten zijn €1002,26
https://www.elektramat.nl...BBBQISEJN6&buildInfo=null

Hier als winkelwagentje bij SanderVunderink met een Eaton Medusa kast: €869,26
Gooi je de Medusa kast eruit en je pakt dezelfde kast als in de EM configurator (ABB Haf kast), scheelt je dat welgeteld €6,83 in het voordeel van de ABB Haf kast.
https://www.sandervunderi...63b8d78e6022a23e7839ee7de

Bij EM. scheelt het welgeteld €4 als je het als losse componenten besteld, dus dat levert weinig op (P.S. wel met een Medusa kast ook).

Dan kom je dus vrijwel op dezelfde kast uit als die ik hiervoor net postte (is ook een Medusa kast) maar dan zonder het klokje + din-rail adapters voor de wago's.
En had die kast uitbedraad met 10mm2 en C16 alamats, dat is bij jou niet nodig, 6mm2 is voldoende en B16 alamats.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:17
Ik heb een vraag over het vereffenen van de zonnepanelen. Deze liggen op het platte dak en zijn nu niet vereffend.
Wij hebben in de zomer een Intex zoutwaterbad, en hiervan wordt geadviseerd om deze ook te vereffenen. Ik wil buiten een nieuwe aardpen laten aanbrengen. Mogen de zonnepanelen / het frame hier ook op worden aangesloten?
Even een vraagje vanaf mijn zijde aan de kenners hier, kan er nog niet 1/2/3 achterkomten...
Moet voor een nogal uitgebreide installatie tenminste 2 magneetschakelaars/relais toepassen.
Nu ben/was ik voornemens deze relais te gebruiken, deze zijn 4-polige maak-contacten maar 3-polig kan ook, aangezien alleen de fases geschakeld gaan worden en de nul altijd verbonden blijft (niet via het relais dus).
Maar nu wil ik de relais (voedings-zijde) graag met kamrails ook doorverbinden, maar heeft toevallig iemand hier een idee of dat met deze (of andere) relais mogelijk zijn.

Praktische shortlist met eisen:
• >63A
• Ten minste 3-polige maak-contacten
• Onderling te verbinden met kamrail
• Bij voorkeur ook passend in een Eaton Medusa of een ABB Veldverdeler (als het past achter de afdekplaten is in principe ook goed, maar liever niet het frontpaneel moeten uitsnijden o.i.d. om het relais passent te maken in de kast.

• nico_09
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:28:
[...]

Kost je evt. dan inderdaad wat werk, maar ben je mogelijk wel direct iets meer voorbereid op de toekomst en hoef je niet direct een nieuwe kast bij aan te schaffen ;)

Hier even bij EM geconfigureerd, kosten zijn €1002,26
https://www.elektramat.nl...BBBQISEJN6&buildInfo=null

Hier als winkelwagentje bij SanderVunderink met een Eaton Medusa kast: €869,26
Gooi je de Medusa kast eruit en je pakt dezelfde kast als in de EM configurator (ABB Haf kast), scheelt je dat welgeteld €6,83 in het voordeel van de ABB Haf kast.
https://www.sandervunderi...63b8d78e6022a23e7839ee7de

Bij EM. scheelt het welgeteld €4 als je het als losse componenten besteld, dus dat levert weinig op (P.S. wel met een Medusa kast ook).

Dan kom je dus vrijwel op dezelfde kast uit als die ik hiervoor net postte (is ook een Medusa kast) maar dan zonder het klokje + din-rail adapters voor de wago's.
En had die kast uitbedraad met 10mm2 en C16 alamats, dat is bij jou niet nodig, 6mm2 is voldoende en B16 alamats.
Dat ziet er wel mooi uit en lekker ruim.
Ik kan geen zij invoer vinden voor deze kasten, zijn deze er wel of moet alles van boven binnenkomen?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27
@Annuk Tekening va die relais zijn er wel https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.248856.html#tab-2 kun je kijken naar de hartafstand tussen de polen voor een kamrail. Hou je wel rekening met de warmte dissipatie van deze relais, kan oplopen tot > 30 watt. datsheet Eventueel de eaton configurator gebruiken https://productconfigurator.eatonelectric.nl/Configurate

@BiLLY_daKid Waarom een extra aarde? Kan het niet bij de bestaande aarding op.

[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 22-02-2026 11:35 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:05
Die kamrails zijn wel leuk, maar als je een verdeling voor load over de fase’s wil dan is het handig niet alleen de aardlek automaten te kunnen verdelen in 4 op f1, 4 op f2 en 4 op f3

Ik had dat eerst zo zitten maar is toen veranderd omdat een keer de c25 hoofdzekering op 1 fase uit sloeg.
Issue was destijds dat de WP electrisch verwarmde met 2k per fase, wasmachine en droger liepen. Dochter was in de oven aan het bakken en ik zette een pc met een 750 watt voeding aan met een PC met 15 hdd’s. De opstartstroom van de PC was net te veel.

Ik ga elke aardlek automaat van een busbar bedraden, dan kan ik de fase verspreiding indelen zoals die nu gemaakt is, dat werk al jaren goed.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:16:
Die kamrails zijn wel leuk, maar als je een verdeling voor load over de fase’s wil dan is het handig niet alleen de aardlek automaten te kunnen verdelen in 4 op f1, 4 op f2 en 4 op f3

Ik had dat eerst zo zitten maar is toen veranderd omdat een keer de c25 hoofdzekering op 1 fase uit sloeg.
Issue was destijds dat de WP electrisch verwarmde met 2k per fase, wasmachine en droger liepen. Dochter was in de oven aan het bakken en ik zette een pc met een 750 watt voeding aan met een PC met 15 hdd’s. De opstartstroom van de PC was net te veel.

Ik ga elke aardlek automaat van een busbar bedraden, dan kan ik de fase verspreiding indelen zoals die nu gemaakt is, dat werk al jaren goed.
Komt op hetzelfde neer alleen met meer interne bedrading, als je je loads verdeeld aan de bovenkant van de automaten/alamats kan je de fases bij elkaar houden en met kamrails werken.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:17
@habbekrats de nieuwe aardpen komt naast de warmtepomp direct bij/onder de zonnepanelen, vanuit binnen moet ik door een kruipruimte, aanbouw en naar buiten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:00:
Even een vraagje vanaf mijn zijde aan de kenners hier, kan er nog niet 1/2/3 achterkomten...
Moet voor een nogal uitgebreide installatie tenminste 2 magneetschakelaars/relais toepassen.
Nu ben/was ik voornemens deze relais te gebruiken, deze zijn 4-polige maak-contacten maar 3-polig kan ook, aangezien alleen de fases geschakeld gaan worden en de nul altijd verbonden blijft (niet via het relais dus).
Maar nu wil ik de relais (voedings-zijde) graag met kamrails ook doorverbinden, maar heeft toevallig iemand hier een idee of dat met deze (of andere) relais mogelijk zijn.

Praktische shortlist met eisen:
• >63A
• Ten minste 3-polige maak-contacten
• Onderling te verbinden met kamrail
• Bij voorkeur ook passend in een Eaton Medusa of een ABB Veldverdeler (als het past achter de afdekplaten is in principe ook goed, maar liever niet het frontpaneel moeten uitsnijden o.i.d. om het relais passent te maken in de kast.
Als je ook de nul gaat schakelen moet een relais hebben die een naloop voor de nul heeft om te garanderen dat de nul als laatste afgeschakeld wordt, anders kun je last van een zevende nul krijgen.

Verstandiger is om in dit geval de nul niet te schakelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Als je ook de nul gaat schakelen moet een relais hebben die een naloop voor de nul heeft om te garanderen dat de nul als laatste afgeschakeld wordt, anders kun je last van een zevende nul krijgen.

Verstandiger is om in dit geval de nul niet te schakelen.
Staat er ook he:
aangezien alleen de fases geschakeld gaan worden en de nul altijd verbonden blijft (niet via het relais dus).
Ben vanuit het werk nogal bekend met een zwevende nul en dat is niet leuk ;)

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16:52
N.a.v. een eerdere post hier over het vervangen van mijn groepenkast heb ik een vervolgvraag over de voeding naar mijn garage. Die zit op dit moment nog samen met de keuken op 1 groep, maar zal bij het vervangen van de groepkast een eigen groep krijgen. Minimaal 1 fase, maar 3 fase is door wat vrijgespeelde ruimte in de meterkast nu ook een optie.

Op dit moment heb ik in mijn garage het Attema K40 kabelgoot systeem, wat ideaal past in die ruimte qua aanpasbaarheid en nette opbouw. Het systeem is geschikt voor VD draad. Nu ligt daar gewoon naar alle WCD's 3x2,5mm2 VD draad (bruin/blauw/aarde) en wat schakeldraden.

Het probleem is dat ik een stofafzuiger van 2 kW heb staan, die tegelijk aanstaat met mijn freestafel van 1,4 kW en een ventilatie unit van 50 W. Komt nog een vriezer en wat verlichting bij waardoor ik totaal tegen de 3,6 kW aan kom. En ik zou graag IR verwarming willen toepassen van ongeveer 1 kW, hoewel die uitgezet kan worden tijdens het frezen. Nu ik toch een 3-fase groep kan maken, zou ik graag deze 3 grote gebruikers over die 3 fasen willen verdelen. De vraag is alleen, hoe doe ik dat netjes. Wat simpele opties;

1) 5x2,5mm2 kabel direct invoeren in K40 goot. In de rest van de K40 goot zwarte en grijze VD draad toevoegen, en dan zelf een verdeling maken over welke WCD op welke fase komt. Voordeel = simpel. Nadeel = compliance? Kan nergens vinden of dit wel of niet mag.

2) Onderverdeler in de garage. 5x 2,5mm2 komt binnen en wordt uitgesplitst over 3x 16A automaten. Daarna elke groep de K40 goot in. Voordeel = alles een eigen groep, dus technisch prima. Nadeel is 3 groepen in 1 kabelgoot systeem, kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan, maar kan het ook niet vinden bij Attema. Ze geven wel aan dat het systeem geschikt is voor meerdere kabels, maar of dit zo ook geldt voor VD draad?

Note; bij optie 2 kan ik de OVK eventueel combineren met een EV laadpaal die net buiten de garage moet komen. Inkomende voeding moet dan natuurlijk wel zwaarder. Dus een OVK an sich is geen nadeel.

3) De garage groep 1 fase houden, maar met een B20 automaat/alamat. Dan zelf rekening houden met IR verwarming niet tegelijk aan met freestafel en afzuiger. Afstand tussen groepenkast en garage is max 10m. Die kabel eventueel 3x4mm2 maken. Alles in K40 systeem gewoon 2,5mm2 VD draad houden.

Ben benieuwd of anderen hier nog een betere of slimmere oplossing voor zouden hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door AR34 op 22-02-2026 18:12 ]

AR34 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:04:
N.a.v. een eerdere post hier over het vervangen van mijn groepenkast heb ik een vervolgvraag over de voeding naar mijn garage. Die zit op dit moment nog samen met de keuken op 1 groep, maar zal bij het vervangen van de groepkast een eigen groep krijgen. Minimaal 1 fase, maar 3 fase is door wat vrijgespeelde ruimte in de meterkast nu ook een optie.

Op dit moment heb ik in mijn garage het Attema K40 kabelgoot systeem, wat ideaal past in die ruimte qua aanpasbaarheid en nette opbouw. Het systeem is geschikt voor VD draad. Nu ligt daar gewoon naar alle WCD's 3x2,5mm2 VD draad (bruin/blauw/aarde) en wat schakeldraden.

Het probleem is dat ik een stofafzuiger van 2 kW heb staan, die tegelijk aanstaat met mijn freestafel van 1,4 kW en een ventilatie unit van 50 W. Komt nog een vriezer en wat verlichting bij waardoor ik totaal tegen de 3,6 kW aan kom. En ik zou graag IR verwarming willen toepassen van ongeveer 1 kW, hoewel die uitgezet kan worden tijdens het frezen. Nu ik toch een 3-fase groep kan maken, zou ik graag deze 3 grote gebruikers over die 3 fasen willen verdelen. De vraag is alleen, hoe doe ik dat netjes. Wat simpele opties;

1) 5x2,5mm2 kabel direct invoeren in K40 goot. In de rest van de K40 goot zwarte en grijze VD draad toevoegen, en dan zelf een verdeling maken over welke WCD op welke fase komt. Voordeel = simpel. Nadeel = compliance? Kan nergens vinden of dit wel of niet mag.

2) Onderverdeler in de garage. 5x 2,5mm2 komt binnen en wordt uitgesplitst over 3x 16A automaten. Daarna elke groep de K40 goot in. Voordeel = alles een eigen groep, dus technisch prima. Nadeel is 3 groepen in 1 kabelgoot systeem, kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan, maar kan het ook niet vinden bij Attema. Ze geven wel aan dat het systeem geschikt is voor meerdere kabels, maar of dit zo ook geldt voor VD draad?

Note; bij optie 2 kan ik de OVK eventueel combineren met een EV laadpaal die net buiten de garage moet komen. Inkomende voeding moet dan natuurlijk wel zwaarder. Dus een OVK an sich is geen nadeel.

3) De garage groep 1 fase houden, maar met een B20 automaat/alamat. Dan zelf rekening houden met IR verwarming niet tegelijk aan met freestafel en afzuiger. Afstand tussen groepenkast en garage is max 10m. Die kabel eventueel 3x4mm2 maken. Alles in K40 systeem gewoon 2,5mm2 VD draad houden.

Ben benieuwd of anderen hier nog een betere of slimmere oplossing voor zouden hebben.
Komt beetje op hetzelfde neer als m'n bericht eerder:
Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

5x2,5mm naar garage beveiligd met een 3P+N B16 30mA, en dan in de garage opdelen naar 3 verschillende fases om te verdelen, en natuurlijk de nul en aarde overal doorzetten.
Evt. plaats je bij binnenkomst van de 5x2,5mm een 4-polige werkschakelaar of evt. zet je na de verdeling op elke fase + nul een eigen 2-polige werkschakelaar (zodat je delen kunt afschakelen als je dat wenst).

Dan kan je in je K40 goten mogelijk deels de fases verdelen (er zijn dacht ik ook scheidings-schotten voor die goten) of evt. ook alles opnieuw uitbedraden/kabelen zodat je 3x een 3x2,5mm kabel in je goot doet.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hij lijkt mij erg vol. Je hebt geen ruimte meer als je ooit iets met het meten van stroom wil doen, of een extra groep wilt plaatsen. De kosten om er gelijk een tweede kast naast te zetten zijn beperkt. Later toevoegen is veel meer werk. Ik zou wat meer lucht inbouwen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

nico_09 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Dat ziet er wel mooi uit en lekker ruim.
Ik kan geen zij invoer vinden voor deze kasten, zijn deze er wel of moet alles van boven binnenkomen?
Dacht niet dat er inderdaad heel veel prefab zij-uitvoeren zijn zoals bij de standaard ABB-Haf kasten, maar wel meerdere pons-plekken waar je zelf iets van een wartel in kunt plaatsen. Of bij een dubbele kast een onder-invoer ;)
Milmoor schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Hij lijkt mij erg vol. Je hebt geen ruimte meer als je ooit iets met het meten van stroom wil doen, of een extra groep wilt plaatsen. De kosten om er gelijk een tweede kast naast te zetten zijn beperkt. Later toevoegen is veel meer werk. Ik zou wat meer lucht inbouwen.
Daarom adviseerde ik ook al een evt Medusa kast, heb je in ieder geval 13 modules over.

• jacovn
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:03:

Daarom adviseerde ik ook al een evt Medusa kast, heb je in ieder geval 13 modules over.
Zulke kasten lijken niet echt populair te zijn. Als je kijkt naar aantal posities wel goedkoper dan de meer traditionele vorm kasten.

Ik zou mijn meterkast ook willen vervangen, maar dan zit ik wel met alle groepen die van boven en onderen komen, dus gelijke maat kasten er weer in. (Nu gacia, wil wel abb)

Ook lijkt het snel te hoog te worden als meterbord op standaard hoogte zit. Ik zal moeten meten of er andere kasten zoals medussa in passen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik was nog niet toegekomen aan bestellen. Ik heb besloten toch voor de Medusa te gaan. Las en zag online dat deze kast erg prettig werken is. De ruimte heb ik wel, aan de rechterkant houdt ik ± 5 cm over, aan de bovenkant 22. En boven het plafond is er nog meer ruimte.

Morgen even met SV bellen, want de dubbele kast leveren ze vanaf 12 groepen. Dat is in mijn geval teveel. Als ik de afbeeldingen zie, zijn de 22 en 44 aparte kasten en is de 44 niet 2x 22. Mooiste is dan gelijk 1 dubbele kast bestellen.

jacovn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Zulke kasten lijken niet echt populair te zijn. Als je kijkt naar aantal posities wel goedkoper dan de meer traditionele vorm kasten.

Ik zou mijn meterkast ook willen vervangen, maar dan zit ik wel met alle groepen die van boven en onderen komen, dus gelijke maat kasten er weer in. (Nu gacia, wil wel abb)

Ook lijkt het snel te hoog te worden als meterbord op standaard hoogte zit. Ik zal moeten meten of er andere kasten zoals medussa in passen.
Standaard ABB kast is al ongeveer 40 hoog icm de buisinvoer.
En een HLD33 + HLD22 er bovenop is ongeveer 62cm ;)
The Executer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:25:
Ik was nog niet toegekomen aan bestellen. Ik heb besloten toch voor de Medusa te gaan. Las en zag online dat deze kast erg prettig werken is. De ruimte heb ik wel, aan de rechterkant houdt ik ± 5 cm over, aan de bovenkant 22. En boven het plafond is er nog meer ruimte.

Morgen even met SV bellen, want de dubbele kast leveren ze vanaf 12 groepen. Dat is in mijn geval teveel. Als ik de afbeeldingen zie, zijn de 22 en 44 aparte kasten en is de 44 niet 2x 22. Mooiste is dan gelijk 1 dubbele kast bestellen.
Hoe bedoel je? In de standaard pakketten ofzo?
Je kunt ook alles bij elkaar klikken + een screenshot vanuit de EM-configurator opsturen met de vraag of zij het zo voor je op kunnen bouwen als je dat niet zelf wilt/kunt.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:55
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:54:
Je kunt ook alles bij elkaar klikken + een screenshot vanuit de EM-configurator opsturen met de vraag of zij het zo voor je op kunnen bouwen als je dat niet zelf wilt/kunt.
Dit is het allerbeste advies. Heb ik zelf ook gedaan met een Medusa kast. Prijs compleet samengebouwd was nagenoeg gelijk aan de prijs van de losse componenten bij hun (en ongeveer 15% lager dan EM).
AR34 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:04:

Combinatie van 1, 2 en 3: De bedrading van optie 1, achter een 3P+N automaat. (3x 10A? anders 16A) in een onderverdeler met een eigen HS en een automaat voor de EV-lader. In de hoofdgroepenkast achter een 16/20A selectieve aardlek met automaat. Moet je EV-lader wel achter een gewone aardlek mogen. (de meeste, wel op letten.)

Hier staan alle opties samen in: https://www.sandervunderi...83076d6cd8553cd68aa202ae0

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

@Juerd recent kreeg ik van je een semi-terechte opmerking over de 10mm2 adereindhulzen in de vaker door mij nu getoonde Medusa kast met ABB DSC301 aardlekautomaten en het passen van die hulzen in die automaten i.c.m. kamrails ;)

Zat nog ff te scrollen bij SV en kwam deze verbinders tegen, was er toen niet van op de hoogte, maar nu wel ;) oftewel ook een tip voor mezelf (en de rest hier) voor een volgende keer.

• Septillion

Septillion

@AR34 Dan zou ik optie 1 pakken. Makkelijk en netjes volgens de regels. Een 3P+N B/C16/30mA naar de garage en dan uitsplitsen.

Optie 2 alleen meer werk en juist dan weer combineren hoort niet. En optie 3 niet omdat schuko niet achter B20 hoort.
Na aanleiding van mijn eerdere bericht over de/het relais, hier nog evt een paar plaatjes bij het idee:

Eerdere bericht:

Ontwerpschets 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oswCcv7Trm8fVTmbOMl40TcWiC0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/uBl2RLCxvPQpZ413yKbaKc9g.png?f=fotoalbum_medium

Ontwerpschets 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-1ZG1PxiBNY4p8wom_LQhiiXq0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XBh4z4oGR9GLqyEaXJ3rB9YR.png?f=fotoalbum_medium

De ideeën zijn nog niet in steen gehouwen hoor, dit zijn alleen even grove ontwerpen voor de situatie, maar kennis wil/gaat een nieuwe schuur bouwen waarbij ook hoofdaansluiting daar geplaatst gaat worden (3x35A).
Linker kastdeel wordt allemaal geschakeld door relais zodat machine's geen spanning krijgen als verlichting in de ruimte uit staat/gaat (op mogelijk beetje noodverlichting na).
Ook alle zekeringwaardes etc. staan nog niet vast maar voor de draaibank (3F middelste rij, eerste automaat links) is zeker dat dat vanwege opstart een C25 moet zijn.

Wat het rechterdeel v/d kast betreft dat lijkt redelijk zeker.
Omschakelaar waar netbeheerder binnen komt en waar een aggregaat op komt, vanaf daar naar een hoofdschakelaar + OSB + C25 300mA aardlekautomaat.
Hoofdschakelaar om de verdere installatie in die kast (dus gehele schuur) spanningsloos te maken, OSB lijkt me logisch, en de C25 300mA is als distributie-voorbeveiliging voor de kabel naar het woonhuis.

Loop voor mezelf ook nog even te klootzakken nu ik me meer aan het verdiepen ben in de relais of ik AC-1 of AC-3 waardes moet hanteren wat betreft de te schakelen stroom.
Voor de 1F groepen (links bovenin) kan ik volgens mij wel uitgaan van de standaard AC-1 waardes, maar over de 3F apparaten twijfel ik of ik uit moet gaan van de AC-1 waardes of de AC-3 waardes.

P.S. misschien nog verstandig om een NC relais te plaatsen in rechterkast links onderin bij de PV/Accu automaten? Zodra de aggregaat aangesloten wordt dat deze dan verbreekt en de Accu's/PV niets meer doet?

(Ga binnenkort waarschijnlijk ook nog met een installateur en de betreffende persoon om tafel, maar zit hier wel al vast even over uit te werken).

@Annuk Kan die accu peak shaven? Wil je die dan niet altijd verbonden?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:47
Niet echt een huisinstallatie @Annuk .
Ga bij draaiende machines maar van AC3 uit.
Waarom pas je voor de vast aangesloten machines aardlek toe?
Wat is het vermogen van de PV en accu?
Een NC magneetschakelaar voor een flink vermogen ga je niet vinden.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27
devriesjande schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:36:
Dat ligt aan de aardverspreidingsweerstand, Ra > 25/In = aardlek toepassen of betere aarding nemen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

onetime schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:36:
@Annuk Kan die accu peak shaven? Wil je die dan niet altijd verbonden?
Ben ik op dit moment nog niet geheel bekend mee, heb de situatie nog niet bekeken (wat er nu aanwezig is etc.) dus dat moet nog, maar wat ik al zei, dit is een grove schets voor mogelijkheden en kostenraming van de producten.
devriesjande schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:36:
Haha het is in zoverre een "huisinstallatie" dat hij een flinke hobbyschuur gaat zetten met een leuk machine-park.
Ben nu inderdaad ook al meer aan het zoeken naar de AC-3 waardes, en het voorgaande relais wat ik stuurde is de waarde alleen in AC-1 63A, dit kan wel met de enkelfase groepen, maar voor de 3F groepen moet ik meer op de AC-3 waarde gaan letten (ben zelf ook verder op onderzoek uit gegaan).
Machines worden niet 100% vast aangesloten, krijgen in principe wel een vaste eigen plek, maar zullen daar op CEE-WCD's worden aangesloten, mede zodat er nog mogelijke flexibiliteit overblijft m.b.t. indeling, daardoor twijfel ik nu ook aan of het mogelijk verstandig is om indeling nog meer aan te passen en op de bovenste rij rijgklemmen te gaan gebruiken voor de 3F+N groepen, dan kan er mogelijk ook makkelijker gewisseld worden m.b.t. plaatsing, anderzijds als bedrading lang genoeg is kan dat ook altijd (is hooguit 1x rij naar beneden/boven b.v.).

Waardes van PV/Accu's zijn mij momenteel (nog) niet bekend, en wat betreft de NC-magneetschakelaar zit ik ook te twijfelen aan een gewone NO-magneetschakelaar die via een hulpcontact op de HIM406 geschakeld wordt.

Komen vermoedelijk toch ook nog aansluitblokken/rijgklemmen in de kast(en) voor verdelingen, maar moet nog even meer overleggen met de betreffende persoon. De huidige kosten beginnen in ieder geval mooi op te lopen.
Maar zijn "eis" was wel alle 3F+N eigen alamat, de gangbare werkplaats WCD's ook eigen alamat, en komt nog een "schoon" deel in de schuur + verlichting etc. wat op continue spanning zit, en w.b.t. de PV/Accu's moeten we ook nog even verder gaan kijken hoe en wat allemaal.
Ben/was nu in de veronderstelling dat hij 3x1F PV-sets heeft/krijgt maar weet ik niet 100% zeker.
Edit: anderzijds de relais worden alleen maar gebruikt om de spanning van de werkplaats uit te schakelen, en zullen niet gebruikt worden om de machines daadwerkelijk uit te schakelen, zal ik dan nog de AC-3 waarde nodig hebben?
En eigenlijk zullen er als goed is nooit meer dan 2 machines gelijktijdig aan staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 23-02-2026 10:01 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-04 00:02
Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toevallig zag ik dit weekend een filmpje waarin deze surge protectors gebruikt werden. En nu zie ik ze hier.
Ik heb een beginners vraag...

Ik snap niet hoe de stroom vanuit de hoofdschakelaar via de protector naar de groepen/aardleks etc loopt. Zit de in en de uitgang alle 2 boven toevallig?

En nu zag ik ook een andere post van je:
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

Edit:
Hier begrijp ik nou ook niet helemaal of je nu aan de bovenkant de ingaande en uitgaande kant hebt? Of voed je aan de bovenkant vanuit de hoofdschakelaar de 3 fase automaat en is de uitgaande kant aan de onderzijde?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Septillion

Septillion

@Speeddragon De OSB moet gewoon parallel. Dus hij heeft geen in en uitgang. Gewoon een enkele aansluiting die je direct achter de hoofdschakelaar plaatst, parallel aan de rest.

En in de foto, HS van onder gevoed, en de Alamat er links naast van boven.
Speeddragon schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Toevallig zag ik dit weekend een filmpje waarin deze surge protectors gebruikt werden. En nu zie ik ze hier.

Ik snap niet hoe de stroom vanuit de hoofdschakelaar via de protector naar de groepen/aardleks etc loopt. Zit de in en de uitgang alle 2 boven toevallig?

[...]

Hier begrijp ik nou ook niet helemaal of je nu aan de bovenkant de ingaande en uitgaande kant hebt? Of voed je aan de bovenkant vanuit de hoofdschakelaar de 3 fase automaat en is de uitgaande kant aan de onderzijde?
Zie ook @Septillion bericht hier boven mij en als je even terug zoekt in mijn posts zie je ook deze foto's met HS en OSB

Zou je er bv nog een 3F+N aardlekautomaat bij plaatsen pak je een grotere kamrail.
Onderkant HS = invoer netbeheerder
Bovenkant HS parallel aangesloten op OSB (en 3F+N alamat).
Onderkant OSB nog je PE aansluiten
Onderkant 3F+N aardlekautomaat is de uitvoer naar je gebruiker.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:18:
@Schway Probeer eens met een waterkoker die je voor de gelegenheid aansluit op fase en aarde (niet achter een (werkende) aardlek) welke spanning er nog voor je waterkoker overblijft. Dus zowel onbelast als belast meten. Dat geeft een goed idee of je echt meteen een aardpen moet laten slaan.

Dit stel ik dus alleen voor omdat je zelf je groepenkast lijkt te willen gaan doen en je dus genoeg weet hiervoor.
Heb een mail gestuurd naar Vitens, antwoord: ik heb kunstof in de straat liggen.
Dus ga sowieso een aardepen laten slaan. Nu nog even kijken hoeveel duurder het is als ie ook de groepenkast wil vernieuwen/klaar maken voor 3f.
Speeddragon schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Lees nu je bericht beter en snap dat je iets anders bedoeld eigenlijk als wat @Septillion en ik op reageerden ;)
Normaliter loopt de stroom gewoon vanuit de hoofdschakelaar naar je aardlekschakelaars/aardlekautomaten, de cassettes die erin zitten zijn bij mijn weten soort isolatoren die kapot knappen zodra er een spanning >275V op de fase komt.
Deze sluit die fase dan kort met nul & aarde zodat je HZ/voorbeveiliging ploft en je dus op die fase geen te hoge spanning meer hebt.
Tevens moet je aarding dus goed op orde zijn, want bij een zwevende nul legt deze OSB je nul hard aan de aarde en voert via daar de/je overspanning weg. Dit beveiligd dan direct weer tegen overspanning in je woning door een zwevende nul.

[...]

De kant waar je de kamrail hebt in deze is de "voedende kant" van de automaten vanuit de hoofdschakelaar.
En dan geldt weer het stukje wat ik hier boven al stuurde:
Zou je er bv nog een 3F+N aardlekautomaat bij plaatsen pak je een grotere kamrail.
Onderkant HS = invoer netbeheerder
Bovenkant HS parallel aangesloten op OSB (en 3F+N alamat).
Onderkant OSB nog je PE aansluiten
Onderkant 3F+N aardlekautomaat is de uitvoer naar je gebruiker.

• jacovn
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:54:
[...]

Standaard ABB kast is al ongeveer 40 hoog icm de buisinvoer.
En een HLD33 + HLD22 er bovenop is ongeveer 62cm ;)
Ik heb nu SEP kasten, chb-12, chb-24 en chb-ext op elkaar, en dat is 605 mm
Bij abb kom ik uit op 610 mm. (Hld22, hdl33 en een 175-05) die paar mm ruimte zit wel op de buis erboven.

De 2 rijen aan de zijkant komen 15 mm hoger te zitten dan, die speling is aan de onderkant buizen er ook wel.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-04 00:02
Dankjewel voor de uitleg! Helder zo.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:13:
[...]

Ik heb nu SEP kasten, chb-12, chb-24 en chb-ext op elkaar, en dat is 605 mm
Bij abb kom ik uit op 610 625 mm. (Hld22, hdl33 en een 175-05) die paar mm ruimte zit wel op de buis erboven.

De 2 rijen aan de zijkant komen 15 mm hoger te zitten dan, die speling is aan de onderkant buizen er ook wel.
Dan zou een Eaton Medusa kast dus ook passen ;)
Dan moet je mogelijk de buisjes verlengen (ervan uitgaande dat je bedrading lang genoeg is).
Voordeel is dat 16mm (5/8") in 19mm (3/4") past en je die dus evt. zo over elkaar kunt schuiven als je bedrading lang genoeg is.

P.S. (heb het gecorrigeerd) met de standaard 175-05 kom je op 33cm + 22cm + 7,5cm op 62,5cm hoogte.
Met een renovatie buis-invoer (175-04R) kom je inderdaad wel op 61cm hoogte.

P.S. 2: Heb geen aandelen oid in Eaton hoor ;) maar vind de Medusa kasten wat ruimte betreft gewoon fijn werken, iets meer ruimte achter de rails etc. om bedrading langs te voeren, en ook iets meer ruimte tussen de rails onderling heb ik het idee (nog niet nagemeten), en je kunt het deurtje er gewoon uitlaten als dat niet goed uitkomt wat betreft diepte en het deurtje van de kast kunnen openen.
Tweede voordeel is, vind ik, als je een dubbele Medusa kast pakt (3x24 module) het 1 doorlopend geheel is en je b.v. vanaf de hoofdschakelaar met 1 kamrail in totaal dan 6 modules (HS + 5x 3F+N) aan elkaar kunt koppelen (3F+N) zonder dat je iets hoeft aan te passen om de kamrail passend te maken.

• jacovn
Annuk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Dan zou een Eaton Medusa kast dus ook passen ;)
Dan moet je mogelijk de buisjes verlengen (ervan uitgaande dat je bedrading lang genoeg is).
Voordeel is dat 16mm (5/8") in 19mm (3/4") past en je die dus evt. zo over elkaar kunt schuiven als je bedrading lang genoeg is.

P.S. (heb het gecorrigeerd) met de standaard 175-05 kom je op 33cm + 22cm + 7,5cm op 62,5cm hoogte.
Met een renovatie buis-invoer (175-04R) kom je inderdaad wel op 61cm hoogte.

P.S. 2: Heb geen aandelen oid in Eaton hoor ;) maar vind de Medusa kasten wat ruimte betreft gewoon fijn werken, iets meer ruimte achter de rails etc. om bedrading langs te voeren, en ook iets meer ruimte tussen de rails onderling heb ik het idee (nog niet nagemeten), en je kunt het deurtje er gewoon uitlaten als dat niet goed uitkomt wat betreft diepte en het deurtje van de kast kunnen openen.
Tweede voordeel is, vind ik, als je een dubbele Medusa kast pakt (3x24 module) het 1 doorlopend geheel is en je b.v. vanaf de hoofdschakelaar met 1 kamrail in totaal dan 6 modules (HS + 5x 3F+N) aan elkaar kunt koppelen (3F+N) zonder dat je iets hoeft aan te passen om de kamrail passend te maken.
Die medusa van 440x550 is wel mooi met 24x3 posities. Je kunt blijkbaar ook system 55 er bij aansluiten.

Ik heb nu 10x 12 posities in gebruik.
Als ik de aardlek automaten en losse installatie automaten vervang door aardlek automaten heb ik 20 posities minder nodig

Zal er dan nog een aantal x12 system 55 bij moeten plaatsen.

jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
[...]

Die medusa van 440x550 is wel mooi met 24x3 posities. Je kunt blijkbaar ook system 55 er bij aansluiten.

Ik heb nu 10x 12 posities in gebruik.
Als ik de aardlek automaten en losse installatie automaten vervang door aardlek automaten heb ik 20 posities minder nodig

Zal er dan nog een aantal x12 system 55 bij moeten plaatsen.
Doe als je wilt eens een foto van je huidige installatie.
Afhankelijk van je ruimte kan je b.v. ook dubbele Medusa + enkele onder 1 deel van je dubbele doen als dat past, of er zelfs nog naast als het past.

• jacovn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8X9W_J01jBxHCyUl5pSDx9Xo6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KneTy8Z5jU0t5ZB7ZqxL0bMg.jpg?f=fotoalbum_medium

Is nog iets veranderd want er is een accu en huis backup bij gezet. Dus een extra 4p c25 automaat is bijgevoegd en een nieuwe 63A abb hoofzekering

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 23-02-2026 14:29 ]

• nico_09
Annuk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Dacht niet dat er inderdaad heel veel prefab zij-uitvoeren zijn zoals bij de standaard ABB-Haf kasten, maar wel meerdere pons-plekken waar je zelf iets van een wartel in kunt plaatsen. Of bij een dubbele kast een onder-invoer ;)
[...]

Helaas is de kast toch te hoog. Om dit passend te maken moeten er bij 4 groepen de kabels verlengd worden. Zal dan toch een abb kast worden met eventueel meteen een extra uitbouw aan de zijkant
jacovn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:27:
[Afbeelding]

Is nog iets veranderd want er is een accu en huis backup bij gezet. Dus een extra 4p c25 automaat is bijgevoegd en een nieuwe 63A abb hoofzekering
Sorry dat ik het zeg maar wat een *piep* zooi (in) die kasten
Heb je überhaupt duidelijk waar wat heen gaat m.b.t. meters etc?
En waarom in de lieve vrede zoveel tussen-meters? Doe je er überhaupt actief iets mee?

Maar okee, volgens mij kom ik ongeveer op deze samenstelling/verdeling uit (met alles aardlekautomaten), en even voor het beeld nu zo gedaan:
https://www.elektramat.nl...cee3bb30&build=22C95FVSO6

nico_09 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:51:
[...]

Helaas is de kast toch te hoog. Om dit passend te maken moeten er bij 4 groepen de kabels verlengd worden. Zal dan toch een abb kast worden met eventueel meteen een extra uitbouw aan de zijkant
Verlengd omdat het van onderen komt?
Opzich kan dat vrij simpel met weinig ruimte in beslag nemende met b.v. 4 van deze naast elkaar, en dan evt. verder gaan met een stuk 3x2,5mm2 ymvk om in je groepenkast te geraken.
Edit, zat net nog even in je berichten terug te zoeken en kijken, zou denk ik de fases etc eerder zo verdelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSok0-kDV2v7hRqb1PMSA_UZoC8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wRq4karnrJECmsSSvpichQMu.png?f=user_large

Kan wel betekenen dat je paar buizen moet omplaatsen mogelijk i.v.m. je faseverdeling/belasting (of intern doorschuiven) maar zal nu mogelijk niet anders zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Annuk op 23-02-2026 16:38 ]

• jacovn
Het zijn meter bus meters, nooit in gebruik genomen.
Ik heb al nieuwe mbus meters gekocht die ga ik actief gebruiken. De meterkast is origineel geplaats (de midden en linker rij)
Later is voor tuin/ solar uitbreiding en de EV lader het door 2 electricien aangepast en uitgebreid.

Meters zijn voor totaal huis, wp 2e warmte opwekker, EV aansluting (2x, een nooit gebruikt), kooktoestel. En dan de groep waar netwerk en pc’s op zitten en de mechanische ventialtie.

Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste