• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-02 00:00
Mijn meterkast, 1m x 40cm diep, zit in het midden van mijn woning. Dichtstbijzijnde buitengevel is 5m weg. Geen kruipruimte, en nog een gas aansluiting in de meterkast.

Hoe kan ik het beste nieuwe 3p kabels naar buiten leggen ? (EV en hvac)

- ik heb gekeken naar grondrakketten. Maar die zijn laatig op te graven in het kleine vloeroppervlak van de meterkast, ik heb maar 40cm diepte en daarin komen nu al de hoofdaansluitingen en gas naar binnen
- van buitenaf met een grondboor horizontaal doorboren. Is te doen, lijkt me lastig te mikken over een lengte van 5 m waarbij ik maar 1m x 20cm heb in de meterkast om hem op te graven.

Iemand nog een briljant idee?
@sjorsjuhmaniac In de meterkast beginnen met een gat in de grond, lukt dat?
En van daaruit naar buiten, of daar onder de vloer een groter gat?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-02 00:00
onetime schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:41:
@sjorsjuhmaniac In de meterkast beginnen met een gat in de grond, lukt dat?
En van daaruit naar buiten, of daar onder de vloer een groter gat?
Ja recht naar beneden kan. Dat bedoelde ik met de 1m x 20cm.
Ik kan alleen recht naar beneden omdat deze zo ondiep is. Vloer open is erg lastig ivm vloerverwarming…
@sjorsjuhmaniac De vloer van de meterkast, en dan de vloer ondergraven, dat bedoelde ik.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:30:
Mijn meterkast, 1m x 40cm diep, zit in het midden van mijn woning. Dichtstbijzijnde buitengevel is 5m weg. Geen kruipruimte, en nog een gas aansluiting in de meterkast.

- ik heb gekeken naar grondrakketten. Maar die zijn laatig op te graven in het kleine vloeroppervlak van de meterkast, ik heb maar 40cm diepte en daarin komen nu al de hoofdaansluitingen en gas naar binnen
- van buitenaf met een grondboor horizontaal doorboren. Is te doen, lijkt me lastig te mikken over een lengte van 5 m waarbij ik maar 1m x 20cm heb in de meterkast om hem op te graven.

Heb je een plattegrond van de woning?

Bij mijn ouders zit de meterkast ook in het midden van de woning, maar daar achter zit de (hoek)keuken. De laatste keer dat ik daar extra leidingen moest leggen heb ik kort boven de vloer door de achterwand van de meterkast geboord, de leidingen achter de plint onder de keuken door de hoek om gelegd en daar weer door de muur naar de garage...

Misschien is er toevallig zoiets mogelijk, of kun je iets doen met een plintgoot, of een stukje verlaagd plafond in een hal of toilet, of...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Was er niet een verplichting dat de meterkast binnen 3 meter van de voordeur moet zitten? Schijnbaar is dat in een nieuwere NEN verruimd naar 4,5 meter. Maar dan voldoet het nog steeds niet toch?
Oudere woning I guess?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Tanuki schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:20:
Was er niet een verplichting dat de meterkast binnen 3 meter van de voordeur moet zitten? Schijnbaar is dat in een nieuwere NEN verruimd naar 4,5 meter. Maar dan voldoet het nog steeds niet toch?
Oudere woning I guess?
Ja klopt, maar er zijn ook genoeg plaatsen waarbij het of oude situatie is en dus andere regels OF afwijkende regels omdat de voordeur eigenlijk niet logisch zit en de hoofdtoegang elders, b.v. oude boerderijen die omgebouwd worden tot woning.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:41

Gestuurde boring?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:08
Weet iemand of er grafieken met historische date zijn van de netspanning en/of het hoogspanningsnet?

Ik heb een moment gehad waarbij kortstondig de netspanning (gemeten op de KWH meter) van alle drie de fases ver onder de 200V ging.
Zo kort dat homewizard het bijvoorbeeld niet registreerde, maar Domoticz wel (die laatste polled iedere seconde).
Op dat moment waren we wel issues met het OV door een schakelfout bij Tennet, maar ik vraag me af of dat ook gevolgen had voor huisaansluitingen 30km verderop.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Plafond of via de wand. Ik verwacht niet dat er geen wanden naar de meterkast gaan.
Mocht je meterkast toch een eiland zijn, dan via het plafond.
Als ik naar mijn eigen woning kijk en ik wil van mijn meterkast voor elektra 10 meter de andere kant op naar buiten brengen, dan zal ik het door het plafond moeten doen, of via de voorzet wand.
Net waar ik meer zin in heb om open te trekken/repareren.

Ook ik kan niets meer via de vloer doen vanwege de vloerverwarming en de isolatie en gewapend beton.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55

ericplan

5180 Wp PV

@sjorsjuhmaniac Maak eens een dwarsdoorsnede van het traject. Dat je geen kruipruimte hebt hoeft nog niet te betekenen dat je door grond moet boren. Vaak is er vrije ruimte tussen vloer en grond. En als je niet door klei hoeft is een tuinslang op een metalen buis ook nog een optie, tenminste als je niet door muren moet.

A'dam PVOutput

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
ericplan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:42:
@sjorsjuhmaniac Maak eens een dwarsdoorsnede van het traject. Dat je geen kruipruimte hebt hoeft nog niet te betekenen dat je door grond moet boren. Vaak is er vrije ruimte tussen vloer en grond. En als je niet door klei hoeft is een tuinslang op een metalen buis ook nog een optie, tenminste als je niet door muren moet.
De TS kan beter eerst even controleren hoe de fundering gemaakt is. Mocht je een betonplaatfundering hebben dan zou ik daar niet zomaar even met een tuinslang onderdoor gaan spuiten. Een plaat fundering ligt op verdichte zandgrond en blijf je liever af. Bij mij in de wijk staan ook meeste door Duitsers gebouwde goedkope huizen een middel om te besparen is een plaatfundering.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26

Bedoel je met "HVAC" een warmtepomp? Zo ja: misschien kan je het gas opzeggen en de gasleiding gebruiken als mantelbuis voor de nieuwe elektra :P

Moet je wel zo weten te faseren dat je een poos zonder gas kan, b.v. door alvast een boilervat neer te zetten en die eerst te verwarmen met het elektrische element. Of een losse warmtepompboiler o.i.d.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vraagje aan de kenners hier en verdient imho geen eigen topic:

ik wil vanaf woonhuis naar garage grondkabel 4x10mm2 leggen, daar een meterkast maken en vanaf daar garage, sauna, tuin etc aansluiten. Dus ipv meerdere kabels gewoon 1 dikke en vanaf daar doorzetten met eigen groepen.

Nu is mijn vraag (voor de toekomst):

Kan ik hier nog 10 panelen op het garage dak leggen, icm een thuisbatterij of 2 ivm teruglevering.

Hoe zorg ik dat het stroomverbruik in het woonhuis ook kan profiteren van de panelen en batterijen ? De meterkast in de garage heeft geen meter en alleen een hoofdschakelaar (3 fase denk ik?).

Moet ik dan een extra 35 meter 4x10mm2 gaan leggen voor teruglevering stroom accu en panelen ?

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 16-02-2026 22:07 ]

Mijn V&A

Workaholic schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:05:
Vraagje aan de kenners hier en verdient imho geen eigen topic:

ik wil vanaf woonhuis naar garage grondkabel 4x10mm2 leggen, daar een meterkast maken en vanaf daar garage, sauna, tuin etc aansluiten. Dus ipv meerdere kabels gewoon 1 dikke en vanaf daar doorzetten met eigen groepen.

Nu is mijn vraag (voor de toekomst):

Kan ik hier nog 10 panelen op het garage dak leggen, icm een thuisbatterij of 2 ivm teruglevering.

Hoe zorg ik dat het stroomverbruik in het woonhuis ook kan profiteren van de panelen en batterijen ? De meterkast in de garage heeft geen meter en alleen een hoofdschakelaar (3 fase denk ik?).

Moet ik dan een extra 35 meter 4x10mm2 gaan leggen voor teruglevering stroom accu en panelen ?
Stroom gaat beide richtingen op..
Dus tenzij je een off-grid installatie wilt/gaat maken ben je geen 2e kabel nodig en kan je dit af met 1 kabel.

@juwlez Kort die bruine draad even in. Zo veel bloot koper is bijna vragen om kortsluiting als je het weer in het doosje propt.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:06

Van het gas af gaan, en de oude gasleiding gebruiken als mantelbuis / trekdraad :P
Zwartoog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:06:
[...]

Van het gas af gaan, en de oude gasleiding gebruiken als mantelbuis / trekdraad :P
Oude inkomende gasleiding wordt door de netbeheerder verwijderd (verplicht) dus dit idee werkt vermoedelijk niet.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

Asteroid9

General Failure

Denk dat je de partij die hem komt verwijderen best kan overtuigen om hem alleen vanaf de buitengevel te verwijderen, die 5 meter pal onder het huis krijgen ze vaak niet eens er uit zonder een hoop gedoe ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
En als ze hem er écht uit willen hebben, tape je een nieuwe mantelbuis met gelijke diameter aan de oude. Als zij hun gasbuis er uit trekken, trek je hopelijk de nieuwe de grond in. Hopelijk :P

Maar ik vermoed dat ze het idd prima vinden om te laten zitten: het is immers gasloos en daarmee veilig. Ik zou wel even kijken wat de diameter van de gasbuis is: als dat 25 mm is, krijg je er maar één 5G2,5 kabel door.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Juerd schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:32:
@juwlez Kort die bruine draad even in. Zo veel bloot koper is bijna vragen om kortsluiting als je het weer in het doosje propt.
Nou mis ik echt wel de quote waar deze reactie vandaan komt :+ Ik heb 4 pagina's bekeken zonder een "juwlez" te vinden ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Rimco schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Nou mis ik echt wel de quote waar deze reactie vandaan komt :+ Ik heb 4 pagina's bekeken zonder een "juwlez" te vinden ;)
De post van @juwlez is verplaatst door @Septillion naar een ander topic vandaar ;)
juwlez in "Het grote smart-module (aansluiten) topic"

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

marcop23 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:26:
En als ze hem er écht uit willen hebben, tape je een nieuwe mantelbuis met gelijke diameter aan de oude. Als zij hun gasbuis er uit trekken, trek je hopelijk de nieuwe de grond in. Hopelijk :P

Maar ik vermoed dat ze het idd prima vinden om te laten zitten: het is immers gasloos en daarmee veilig. Ik zou wel even kijken wat de diameter van de gasbuis is: als dat 25 mm is, krijg je er maar één 5G2,5 kabel door.
1 aannemer vond het wel prima, bij een ander huis moest en zou het er uit. Het (valide) argument was dat bij een eventueel gaslek op de hoofdleiding het risico bestond dat het gas de weg van de minste weerstand zou zoeken, door de oude buis naar het huis. Grappig genoeg bleek een paar maanden later die hoofdleiding inderdaad niet goed afgedopt en kwam er gas uit de grond. Mocht er iemand weer gaan graven :+

Je wilt dus eigenlijk minimaal een paar meter er uit hebben en dan is het vaak makkelijker voor ze om het geheel er uit te trekken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:54
De invoerbuis/gele mantelbuis hoort bij het huis. Bij verwijdering gasaansluiting halen ze alleen de gasleiding (en meter) weg. Heb je hele oude bouw dan heb je kans dat er geen mantelbuis is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Erwin_83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:38:
De invoerbuis/gele mantelbuis hoort bij het huis. Bij verwijdering gasaansluiting halen ze alleen de gasleiding (en meter) weg. Heb je hele oude bouw dan heb je kans dat er geen mantelbuis is.
Heb je hier een bron van? Want dan overweeg ik die mantelbuis ook te gaan misbruiken namelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:54
True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Heb je hier een bron van? Want dan overweeg ik die mantelbuis ook te gaan misbruiken namelijk.
Heb geen bron paraat, is ervaring uit de nieuwbouw.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Erwin_83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:38:
@True
Dit geldt dus inderdaad alleen als je zoals tegenwoordig bij nieuwbouw de standaard komo-vloerplaat + bijbehorende mantelbuizen hebt.
Heb je een oude situatie zonder mantelbuizen etc. dan hoort de oude gasleiding verwijderd te worden.
Ene keer kunnen ze die zo verwijderen, andere keer wordt er een splijter (of hoe zo'n ding heet) doorgetrokken en trekt de buis zoveel mogelijk mee en aan stukken.
Wat dan blijft zitten vult zichzelf dan heel snel aan met zand/grond.

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste