• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het zou logisch zijn om je kookplaat aan te sluiten op een 3 fase aardlekautomaat ipv alles op 1 fase kookgroep.

Bij de aardlekautomaten heb je trouwens een extra automaat van 20A staan die er niet bij hoort?

[ Voor 30% gewijzigd door bjusterbaarlik op 11-02-2026 12:00 ]

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:05
Kookgroep en pv groep zou ik 3 fase doen, afhankelijk van hoeveel panelen je doet natuurlijk ik heb er 15.
Alles alamat heeft mijn voorkeur laatst me de pleuris gezocht in welke groep de fout zat, de groep redelijk snel gevonden maar blijft irritant.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:43
HugoStiglitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:34:
Goedemorgen,

hier is de stoppenkast aan de beurt om vervangen te worden. De huidige is door de vorige bewoners/installaties een behoorlijk samenraapsel geworden met diverse componenten en jawel Emat er in waar ik mijn twijfels bij heb. Dus tijd voor wat anders. Nu 1 fase, de kast voorbereiden op 3 fasen voor de toekomst als ik toch bezig ben.
Nu zit er wat twijfel welke kant op te gaan. Ik kan elke groep als Alamat pakken. Dat kost wat meer, maar geeft met foutzoeken mogelijk wel wat meer mogelijkheden. De volgende configuratie heb ik gemaakt en de installateur(s) zijn niet eenduidig in advies.
ABB met alles alamat.

ABB met aardleks

Wat zou het advies zijn vanuit de medetweaker. Is deze indeling handig zo?
ABB is zeker een goed keus, maar ik zou zeker ook eens kijken wat deze kast kost met schneider electic onderdelen, mogelijk net iets minder bekend dan ABB maar zeker ook een prima merk.
wist je overigens dat een in Nederland heel bekend merk als Hager ook van Schnieder electic is, en mogelijk ook een voordeel, dat spul wordt ook nog gewoon in de EU gemaakt.

kleine tip; denk ook eens aan een overspanningsbeveiling in je kast.
ik zelf heb een combi germaakt, voor de standaard groepen heb ik in een 3-fase configuratie IA met ALS geplaatst.
voor de speciale zwaardere apparatuur heb ik gekozen voor eigen alamats, dus ook voor de garage, buitenverlichting, warmtepomp,PV ed.
tevens had ik nog wat opmerkingen mbt je opzet, daar kom ik later op terug.
1) bij je alamat versie; ik zou hier niet gaan kiezen voor een 1-DIN breed alamat, los dat deze aanzienlijk duurder is, heb je ook nog te maken met warmteontwikkeling, zeker als je zoveel van deze dingen bij elkaar propt. dus advies is; pak een grotere kast, is natuurlijk afhankelijk hoeveel plaats je hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6xOCckcktiMrT-xqM9O4VjTSI8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/moAbT4OUtPFb2XKxjmDJsHd2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7AyS86SyJARWHKpNEvRVXOHZDE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tER6XdpRzZv0p6v4IeDxpWEl.png?f=fotoalbum_tile
2) je B16A 1-din alamat voor de PV is een 30mA versie, ik zou eigenlijk verwachten dat hier een 100mA of 300mA versie (gelijk aan die andere Alamat voor de tweede PV gebruikt zou moeten worden.
ik zou qua kabel binnen de kast kiezen voor 10mm2 ipv 6mm2, heb je beduidend meer hoofdruimte.

[ Voor 23% gewijzigd door Jan-tweak op 11-02-2026 16:07 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

leeri003 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:01:
Kookgroep en pv groep zou ik 3 fase doen, afhankelijk van hoeveel panelen je doet natuurlijk ik heb er 15.
Alles alamat heeft mijn voorkeur laatst me de pleuris gezocht in welke groep de fout zat, de groep redelijk snel gevonden maar blijft irritant.
Het is totaal onlogisch om een huidige 1-fase PV-installatie met een 1-fase beveiliging in een nieuwe kast op 3-fasen (3P) te beveiligen die PV-omvormer wordt niet direct 3-fasen met een groepenkast aanpassing.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
Ik heb een hulpvraag, ben zelf een “leek” op dit gebied. Er wordt vandaag een laadpaal geïnstalleerd door een elektriciën en die was niet heel blij met mijn meterkast. Hij gaf aan dat de meerdere dubbele leidingen die bovenin de verschillende automaten zitten helemaal niet mogen en mogelijk gevaar op kunnen leveren voor de toekomst. De meterkast is 2.5 jaar geleden opgeleverd bij een nieuwbouwwoning, dus ik was wel vrij verrast.

Heeft de elektricien hier inderdaad een punt. Is dat gevaarlijk en niet conform NEN?
Indien gelijk, what’s next? De aannemer aanschrijven en ervoor zorgen dat het in orde gemaakt wordt?

Zie de foto’s hieronder. Bij de eerste foto is het wel duidelijk denk ik. Bij foto 2 en 3 zie je 2x 2 blauwe draden die in 1 automaat gepropt zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOLy4gt9XKhspJcdDG-L4QM19gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv5rS15THKn9KKy769oiC3i8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhWcCwUsG8y-G78rSOtJx5sOa9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZpWRqPp0AuGFLYgYki9NXG1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCpvJKoPIctyYaCnCNEnIIzdIQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYl81OE9DhGiA3yj7U0fwFPL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 11-02-2026 15:31 ]

• Jan-tweak
Blik1984 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:30:
Ik heb een hulpvraag, ben zelf een “leek” op dit gebied. Er wordt vandaag een laadpaal geïnstalleerd door een elektriciën en die was niet heel blij met mijn meterkast. Hij gaf aan dat de meerdere dubbele leidingen die bovenin de verschillende automaten zitten helemaal niet mogen en mogelijk gevaar op kunnen leveren voor de toekomst. De meterkast is 2.5 jaar geleden opgeleverd bij een nieuwbouwwoning, dus ik was wel vrij verrast.

Heeft de elektricien hier inderdaad een punt. Is dat gevaarlijk en niet conform NEN?
Indien gelijk, what’s next? De aannemer aanschrijven en ervoor zorgen dat het in orde gemaakt wordt?

Zie de foto’s hieronder. Bij de eerste foto is het wel duidelijk denk ik. Bij foto 2 en 3 zie je 2x 2 blauwe draden die in 1 automaat gepropt zitten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat een puinhoop, en dat door een bedrijf, was blijkbaar een bakker die dat gedaan heeft. En ja, jouw laadpaal elektricien heeft helemaal gelijk, ik zou hier zelfs van afkeur kunnen spreken.
Mijn advies; laat hier aub door een echte elektricien naar kijken en dit in orde laten maken.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:55
Goedemorgen,

hier is de stoppenkast aan de beurt om vervangen te worden. De huidige is door de vorige bewoners/installaties een behoorlijk samenraapsel geworden met diverse componenten en jawel Emat er in waar ik mijn twijfels bij heb. Dus tijd voor wat anders. Nu 1 fase, de kast voorbereiden op 3 fasen voor de toekomst als ik toch bezig ben.
Nu zit er wat twijfel welke kant op te gaan. Ik kan elke groep als Alamat pakken. Dat kost wat meer, maar geeft met foutzoeken mogelijk wel wat meer mogelijkheden. De volgende configuratie heb ik gemaakt en de installateur(s) zijn niet eenduidig in advies.
ABB met alles alamat.

ABB met aardleks

Voor ABB zou ik zeker bij Sander Vunderink kijken. Dat scheelt best wel geld.

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-02 16:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren nog in een gesprek vermeld dat het bizar is dat een CV-ketel tegenwoordig door een 'erkende installateur' moet worden geïnstalleerd. Dat terwijl menig hobbyklusser het beter en volgens alle regels doet in vergelijking tot sommige beun-de-haas-installateurs die de hoofdprijs vragen.

Dit is nu precies zo een gevalletje waarin je je afvraagt hoe dit kan gebeuren in een land met zoveel normen, regels en vooral dikke facturen voor 'gecertificeerd werk'.

Just my 2 cents... Succes met de aannemer aanspreken hierop. Dat hij maar zijn e-onderaannemer onder zijn reet schopt.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
@Jan-tweak @Mats007 Dank voor jullie reactie. Ik heb direct een melding gemaakt bij de aannemer, gelukkig heb ik de laatste 5% nog bij de notaris staan. Die 5% blijft daar mooi staan tot dit is opgelost.

Wat ik vooral bizar vind, is dat dit dus aan een "professionele" partij is uitbesteed door de aannemer. Dan mag je er toch vanuitgaan dat dit goed gaat en niet voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:39
Wat me vooral opvalt is draden zonder vaste kern in de meterkast (aka huishoudsnoer). Ik dacht dat dat niet mocht.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:18

uaT

@Blik1984 Bij Hager mogen 2 aders in een kooiklem mits ze allebei 6mm2 zijn. Niets aan de hand dus.
Volgens mij zitten er ook adereindhulsen om maar zelfs dat hoeft niet.

[ Voor 26% gewijzigd door uaT op 11-02-2026 17:00 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:40:
Wat me vooral opvalt is draden zonder vaste kern in de meterkast (aka huishoudsnoer). Ik dacht dat dat niet mocht.
Niet incorrect, maar wel een onjuiste aanname: als ze ultrasoon gelast zijn is dat sowieso geen probleem. Dat is op het oog (aangesloten in de componenten) sowieso niet te zien.
Dit heet volgens mij in groepenkast-termen overigens VDS - (vinyldraad soepel) en geen huishoudsnoer ;).

Hier een voorbeeldje waar er twee aan elkaar gelast worden, maar dit gebeurd dus ook voor een enkele ader die worden samengeperst: YouTube: TELSONIC TelsoSplice TS3 and TS6: ultrasonic welder for electrical w...

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

Goedemorgen,

ABB met alles alamat.

ABB met aardleks

Mits je de ruimte hebt zou ik 2 stuks HLD33 naast elkaar hangen, heb je tenminste wat meer ruimte voor mogelijke uitbreiding(en).
Dan zou de configuratie er ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTSjrPldaHp9oC9DfmFHEtN3QL4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dP9AP2ajjqhxdYeejElMgiBk.png?f=user_large
Incl de opmerking van @Jan-tweak om een NetOverspanningsBeveiliging mee te nemen.

Als je zelf de kast in elkaar kunt zetten (of je vraagt een offerte op bij SanderVunderink voor montage naar wens).
Kom je in ieder geval beduidend goedkoper uit dan bij Elektramat, zie hier het boodschappenlijstje, enige wat hier nog mist is het Enphase Q-relais, maar waarom die op 1F en niet direct naar 3F als je dit gaat doen?
P.S. er zit een stukje kamrail bij van 3 modules rechte kamrail om evt. als je toch (nog) niet overgaat naar 3F om die onder je hoofdschakelaar te plaatsen zodat 1F is doorgekoppelt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes is anders, maar volgens mij mag dit gewoon bij Hager, had persoonlijk wel liever gezien/gehad dat de dubbele flexibele (VDS) draden in een twin-huls zaten, maar volgens mij kan en mag dit gewoon. En zo te zien is hier de Nul doorgekoppeld en de aardlekschakelaars ieders op een eigen fase geplaatst.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

True schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Niet incorrect, maar wel een onjuiste aanname: als ze ultrasoon gelast zijn is dat sowieso geen probleem. Dat is op het oog (aangesloten in de componenten) sowieso niet te zien.
Dit heet volgens mij in groepenkast-termen overigens VDS - (vinyldraad soepel) en geen huishoudsnoer ;).

Hier een voorbeeldje waar er twee aan elkaar gelast worden, maar dit gebeurd dus ook voor een enkele ader die worden samengeperst: YouTube: TELSONIC TelsoSplice TS3 and TS6: ultrasonic welder for electrical w...
Het is echter al een onjuiste aanname van @Brent dat dit VDS is. Op de eerste foto zie je al H07V2-K staan, wat tegenwoordig het meest gebruikte type montagesnoer is in een groepenkast, met een maximale geleidertemperatuur van 90C.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Jan-tweak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:22:
[...]

ABB is zeker een goed keus, maar ik zou zeker ook eens kijken wat deze kast kost met schneider electic onderdelen, mogelijk net iets minder bekend dan ABB maar zeker ook een prima merk.
wist je overigens dat een in Nederland heel bekend merk als Hager ook van Schnieder electic is, en mogelijk ook een voordeel, dat spul wordt ook nog gewoon in de EU gemaakt.

kleine tip; denk ook eens aan een overspanningsbeveiling in je kast.
Zou ik inderdaad ook doen bij overgang naar 3F.
ik zelf heb een combi germaakt, voor de standaard groepen heb ik in een 3-fase configuratie IA met ALS geplaatst.
voor de speciale zwaardere apparatuur heb ik gekozen voor eigen alamats, dus ook voor de garage, buitenverlichting, warmtepomp,PV ed.
tevens had ik nog wat opmerkingen mbt je opzet, daar kom ik later op terug.
1) bij je alamat versie; ik zou hier niet gaan kiezen voor een 1-DIN breed alamat, los dat deze aanzienlijk duurder is, heb je ook nog te maken met warmteontwikkeling, zeker als je zoveel van deze dingen bij elkaar propt. dus advies is; pak een grotere kast, is natuurlijk afhankelijk hoeveel plaats je hebt.
De 1 module brede DS301C alamats van ABB hebben juist minder warmte-dispensatie dan de 2 module brede alamats ;) Oftewel juist liever de 1 module brede alamats dan de 2 module brede versie.

Wat prijs betreft heb je wel gelijk ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
2) je B16A 1-din alamat voor de PV is een 30mA versie, ik zou eigenlijk verwachten dat hier een 100mA of 300mA versie (gelijk aan die andere Alamat voor de tweede PV gebruikt zou moeten worden.
ik zou qua kabel binnen de kast kiezen voor 10mm2 ipv 6mm2, heb je beduidend meer hoofdruimte.
Die snap ik inderdaad ook niet geheel, maar is standaard in die configurator volgens mij van EM.
Die 10mm2 is in normale situaties totale overkil, 6mm2 mag minmaal 50A verstoken.

Jan-tweak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:22:
wist je overigens dat een in Nederland heel bekend merk als Hager ook van Schnieder electic is
Heb je daar een bron van? :? Volgens mij klopt het niet.

De enige mij bekende merken die onder SE vallen zijn Merlin Gerin, Télémécanique, Merten en APC.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:39
Rimco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Het is echter al een onjuiste aanname van @uaT dat dit VDS is. Op de eerste foto zie je al H07V2-K staan, wat tegenwoordig het meest gebruikte type montagesnoer is in een groepenkast, met een maximale geleidertemperatuur van 90C.
Dat heeft geen vaste kern, en ik ben het nog nooit tegengekomen. Kan best dat het toch mag, maar hoe weet jij dat het het meest gebruikt is?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Je elektriciën heeft nog nooit een kast van Hager gezien? Zo komen ze uit de doos... 8)7

Hager is ook weer lekker duidelijk in zijn informatievoorziening online, maar dat het voor de aardlekschakelaars zo mag hebben ze wel in de FAQ beschreven:
Mag ik bij de CDA240G meer­dere aderen onder 1 klem plaatsen?
Ja, mits deze beide 6 mm2 zijn.

True schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Als je goed kijkt zie je nog net de rand van de on-geïsoleerde adereindhuls zitten ;)
Oftewel deze zijn niet ultrasoon gelast, maar gewoon geperst, maar met on-geïsoleerde hulzen, nadeel is dan inderdaad dat ookal zitten ze super strak tegen de mantel/isolatie aan, zodra je de draad iets buigt zie je wat bloot koper, voordeel met een geïsoleerde huls is dat je dat dan niet ziet.
[...]

Het is echter al een onjuiste aanname van @Brent dat dit VDS is. Op de eerste foto zie je al H07V2-K staan, wat tegenwoordig het meest gebruikte type montagesnoer is in een groepenkast, met een maximale geleidertemperatuur van 90C.
H07V2-K is VDS draad ;)
VDS is een noemer van meerdere soorten Vinyl Draad Soepel, de voorloper van de H07V2-K (de H07V-K) is ook VDS, maar dit ook.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Brent Dit type heeft als een van de weinigen een 90C rating en is daardoor goedkoper, zeker in seriematige productie. Zie bijvoorbeeld uit de TS:
Met de komst van NEN-EN-IEC 61439 op 1 november 2014 is onder meer de maximale belastbaarheid van draad en kabels met factor 0,488 (=0,61x0,8) omlaag gebracht. Een kabel die in de vorige norm (60439) nog tot 20A belast mocht worden, mag dat nu nog tot 9,76A.
Kies dus een dikkere kabel of hogere temperatuurbestendigheid.
  1. Een 6 mm2 draad (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
  2. Een 2,5 mm2 90ºC draad (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)
In de praktijk betekent dit dat 6mm2 VDS montagedraad (H07V2-K) (soepele/litze draad) tussen de componenten (dus tussen hoofdschakelaar > ALS en tussen ALS > eindgroep) over het algemeen voldoet. Soepele draad wordt afgewerkt met de zogenaamde adereindhulzen. Soepele draad is aanbevolen vanwege het gebruiksgemak bij het monteren van componenten.
Het kan zijn dat in kant-en-klare voorbedrade groepenkasten 4mm2 wordt gebruikt, maar dit is dan berekend door de fabrikant/leverancier.
Je mag in principe gebruiken wat je wilt, als het maar de juiste eigenschappen heeft (maximale stroom, isolatiespanning etc.). H07V2-K is echter een veel gebruikte optie vanwege de goede eigenschappen icm het feit dat flexibel makkelijker werken is.

Vaste kern heb ik vroeger wel vaker gezien, zelf nog 6mm2 vaste kern uit onze oude groepenkast gehaald. Nu echter alles opnieuw gedaan met 10mm2 H07V2-K.
Annuk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:10:
H07V2-K is VDS draad ;)
VDS is een noemer van meerdere soorten Vinyl Draad Soepel, de voorloper van de H07V2-K is ook VDS, maar dit ook.
Ik bedoelde dan vooral dat het geen huishoudsnoer is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rimco op 11-02-2026 17:14 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

paQ

Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Dat heeft geen vaste kern, en ik ben het nog nooit tegengekomen. Kan best dat het toch mag, maar hoe weet jij dat het het meest gebruikt is?
Ik heb ladingen 6mm2 flexibel in de groepenkast zitten anders 8)7 (wel alles netjes in adereindhulzen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Tegenwoordig worden in principe alle standaard HTK groepenkasten (en prefab groepenkasten vanuit fabrikant) met VDS uitgevoerd, voordeel (mits alles aan de specs voldoet zoals @Rimco benoemt) dat het een stuk makkelijker te verwerken en buigen is dan massief VD-draad.

Bestel je nu dus een standaard kast bij 1 van de hier vaker genoemde partijen, en je schroeft deze open, zal je overal VDS zien, hetzij wat @True zegt waar de uiteindes ultrasoon gelast zijn, hetzij geperst in adereindhulzen (enkel of twin).

Moet wel eerlijk zeggen, hoe mooi sommige installateurs vroeger de kasten maakten, met massieve 6mm2 en alles strak gebogen, geen gekke bochten etc, en alles perfect kunnen volgen vind ik altijd nog wel een vorm van p*rno

[ Voor 13% gewijzigd door Annuk op 11-02-2026 17:18 ]

[...]

"VDS" is volgens mij geen geharmoniseerde term, maar betekent niet meer dan "Vinyl Draad Soepel". Zowel (o.a.) H07V-K als H07V2-K voldoen aan die noemer want ze hebben isolatie van (poly)vinyl(chloride), het is draad en het is soepel. ;)

https://www.tme.eu/nl/new...s-geharmoniseerde-normen/

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xander Laten we het er op houden dat ik nooit iemand VDS zag gebruiken als ze het hadden over H07V(2)-K en dat ik het dus niet aan elkaar linkte. @True linkte dit echter aan een huishoudsnoer en dit was zeker geen huishoudsnoer. Ik gebruikte in mijn statement even snel VDS, want dat was korter en werd in de quote gebruikt in deze context ;)

Nu moest ik alsnog meer typen omdat VDS een bredere term is :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rimco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:22:
@Xander Laten we het er op houden dat ik nooit iemand VDS zag gebruiken als ze het hadden over H07V(2)-K en dat ik het dus niet aan elkaar linkte. @True linkte dit echter aan een huishoudsnoer en dit was zeker geen huishoudsnoer. Ik gebruikte in mijn statement even snel VDS, want dat was korter en werd in de quote gebruikt in deze context ;)

Nu moest ik alsnog meer typen omdat VDS een bredere term is :+
Ik linkte het niet aan huishoudsnoer, ik reageerde o.a. om aan te geven dat het geen huishoudsnoer was ..

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@True Ik dacht dat je enkel de benaming corrigeerde, niet het type draad draad dat werd aangehaald. Blijkbaar wilde je al zeggen dat dit een ander type was, al was dat niet geheel duidelijk voor mij ;)

Rimco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:22:
@Xander Laten we het er op houden dat ik nooit iemand VDS zag gebruiken als ze het hadden over H07V(2)-K en dat ik het dus niet aan elkaar linkte.
Je hoort het toch best vaak. Net als "VD", iedereen tot aan de plaatselijke bouwmarktmedewerker snapt dan wat je zoekt. Als je over "H07V-U" begint kan dat wel eens tegenvallen. :+
edit:
En "huishoudsnoer" is natuurlijk H05VV-F. Of door ons Nederlanders ook VMVL genoemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 11-02-2026 17:35 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xander En ik ben dan die gek die altijd zoekt op geharmoniseerde typenummers, EAN codes en fabrikantnummers :D Ik weet graag exact wat ik koop, misschien is dat het :P

• Jan-tweak
Xander schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Heb je daar een bron van? :? Volgens mij klopt het niet.

De enige mij bekende merken die onder SE vallen zijn Merlin Gerin, Télémécanique, Merten en APC.
klopt, sorry mijn misvatting, ik dacht dat al wat jaartjes geleden gelezen te hebben, maar is dus fout. sorry.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:40:
Gebruik van litze draad in een meterkast is toch al decennia erg gebruikelijk.... Zolang de doorsnede en het type isolatie maar voldoet is er niks aan de hand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:36
Annuk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:10:
[...]

Als je goed kijkt zie je nog net de rand van de on-geïsoleerde adereindhuls zitten ;)
Oftewel deze zijn niet ultrasoon gelast, maar gewoon geperst, maar met on-geïsoleerde hulzen, nadeel is dan inderdaad dat ookal zitten ze super strak tegen de mantel/isolatie aan, zodra je de draad iets buigt zie je wat bloot koper, voordeel met een geïsoleerde huls is dat je dat dan niet ziet.

[...]

H07V2-K is VDS draad ;)
VDS is een noemer van meerdere soorten Vinyl Draad Soepel, de voorloper van de H07V2-K (de H07V-K) is ook VDS, maar dit ook.
Nadeel van geïsoleerde hulzen = Past niet :(

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Nadeel van geïsoleerde hulzen = Past niet :(
Met 2x losse 6mm2 in ieder een eigen geïsoleerde huls niet inderdaad, gezamenlijk in een geïsoleerde twin-huls wel.

• WargamingPlayer
Annuk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Met 2x losse 6mm2 in ieder een eigen geïsoleerde huls niet inderdaad, gezamenlijk in een geïsoleerde twin-huls wel.
Ik zou het altijd een twin-huls. Maar op het moment dat ik een eindgroep moet splitsen kies ik er altijd voor om een eigen eindgroep te maken. En wanneer je met kamrails werkt hoef je bij Eaton, Hager en ABB heel vaak niet eens een twin-huls te gebruiken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik zou het altijd een twin-huls. Maar op het moment dat ik een eindgroep moet splitsen kies ik er altijd voor om een eigen eindgroep te maken. En wanneer je met kamrails werkt hoef je bij Eaton, Hager en ABB heel vaak niet eens een twin-huls te gebruiken.
Mee eens, maar ligt wel aan hoe de kast is opgebouwd ;)

In deze kast van @Blik1984 wordt de aardlekschakelaar van de bovenzijde gevoed, en onderzijde uitgang die direct met een daarvoor bedoelde kamrail naar de eindgroepen gaat, en bij mijn weten heeft Hager die kamrails alleen maar als uitvoering met de aardlekschakelaar links v/d eindgroepen, en dan ontkom je er sowieso niet aan om de bovenkant(en) van de aardlekschakelaars te voeden met draad.

Je kunt in geen enkele kast, tenzij je een enkel din-rail kastje hebt alles voeden zonder bedrading en zal je altijd ergens een combinatie moeten maken met kamrails en bedrading.
Voordeel bij b.v. aardlekschakelaars op de onderste rij in de kast is dat je de nul kunt doorverbinden met een passende kamrail, maar de 3 fases breng je afzonderlijk met draad naar de aardlekschakelaars.
Vanaf de aardlekschakelaars gaat dan een fase en een nul naar de bovenste rij in een automaat, en van daaruit kan je een aantal groepen doorvoeden met kamrails.

En hoe bedoel je als je dan een eindgroep moet splitsen? Een dubbele draad erin bedoel je?
Ligt voor mij geheel aan waar het om gaat, is het voor een grotere/zwaardere eindgebruiker zeg ik ja, is het voor b.v. een aftakking voor een WCD in de meterkast en daar zit alleen je modem/router van je ISP eigenlijk in, en de rest zijn een paar lampen in de hal en overloop b.v. kan je dat prima zo aftakken, in principe doe je ook niets anders in een lasdoosje waar je opdeelt, en als je het zo kunt doen is het toch prima? Als toegestaan en diameters v/d draden zijn hetzelfde, dan bij in dezelfde automaat, en anders pak je een aftak-blokje daarvoor.

• WargamingPlayer
Annuk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Mee eens, maar ligt wel aan hoe de kast is opgebouwd ;)

In deze kast van @Blik1984 wordt de aardlekschakelaar van de bovenzijde gevoed, en onderzijde uitgang die direct met een daarvoor bedoelde kamrail naar de eindgroepen gaat, en bij mijn weten heeft Hager die kamrails alleen maar als uitvoering met de aardlekschakelaar links v/d eindgroepen, en dan ontkom je er sowieso niet aan om de bovenkant(en) van de aardlekschakelaars te voeden met draad.

Je kunt in geen enkele kast, tenzij je een enkel din-rail kastje hebt alles voeden zonder bedrading en zal je altijd ergens een combinatie moeten maken met kamrails en bedrading.
Voordeel bij b.v. aardlekschakelaars op de onderste rij in de kast is dat je de nul kunt doorverbinden met een passende kamrail, maar de 3 fases breng je afzonderlijk met draad naar de aardlekschakelaars.
Vanaf de aardlekschakelaars gaat dan een fase en een nul naar de bovenste rij in een automaat, en van daaruit kan je een aantal groepen doorvoeden met kamrails.

En hoe bedoel je als je dan een eindgroep moet splitsen? Een dubbele draad erin bedoel je?
Ligt voor mij geheel aan waar het om gaat, is het voor een grotere/zwaardere eindgebruiker zeg ik ja, is het voor b.v. een aftakking voor een WCD in de meterkast en daar zit alleen je modem/router van je ISP eigenlijk in, en de rest zijn een paar lampen in de hal en overloop b.v. kan je dat prima zo aftakken, in principe doe je ook niets anders in een lasdoosje waar je opdeelt, en als je het zo kunt doen is het toch prima? Als toegestaan en diameters v/d draden zijn hetzelfde, dan bij in dezelfde automaat, en anders pak je een aftak-blokje daarvoor.
Nee, ik bedoel niet dat je een eindgroep "moet" splitsen. Maar stel je hebt bovenin je kast 6 automaten zitten, met drie automaten per aardlek. Nu heb je op 1 vanm de automaten een kabel naar de WC en de andere naar de trapkast. Je zou zeggen, beide laag vermogen, misschien een lampje en een wandcontactdoos. Wat ik dan zie is dat deze twee op 1 automaat wordt aangesloten. Ik zou, ondanks het lage vermogen gewoon niet samenvoegen.

Voorbeeld, in mijn huis was de oude kast 4 groepen, waarbij, op de groep voor de wasmachine/wasdroger na, iedere zekering twee afgaande groepen had. Ik heb dit dus gewoon gesplitst naar 7 groepen in totaal, met 8 automaten (1 reserve).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zit (weer) te kijken naar een net wat mee profi krimptang, bij voorkeur een waar twin 10m2 zou passen. Dan zit ik voor de komende 30 jaar goed en kan ik ook een 63A kast van twins voorzien.

@Annuk is er een reden voor dat zowel je werk- als privé-tang (voor de andere lezers: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" zij-invoer en kop-invoer) vierkant krimpen?
De Knipex 97 55 14 doet namelijk met zij-invoer tot twin 10mm2 in hex. Volgens mij is er geen alternatief die vierkant in twin 10mm2 doet. Deze kan ik rond de €160 vinden en een twin 6mm2 (vierkant en zij-invoer) is zo voor €120 te vinden.

Iemand hier nog tips of aanvullingen in?

True schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:32:
Ik zit (weer) te kijken naar een net wat mee profi krimptang, bij voorkeur een waar twin 10m2 zou passen. Dan zit ik voor de komende 30 jaar goed en kan ik ook een 63A kast van twins voorzien.

@Annuk is er een reden voor dat zowel je werk- als privé-tang (voor de andere lezers: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" zij-invoer en kop-invoer) vierkant krimpen?
De Knipex 97 55 14 doet namelijk met zij-invoer tot twin 10mm2 in hex. Volgens mij is er geen alternatief die vierkant in twin 10mm2 doet. Deze kan ik rond de €160 vinden en een twin 6mm2 (vierkant en zij-invoer) is zo voor €120 te vinden.

Iemand hier nog tips of aanvullingen in?
Hex heeft heel weinig toegevoegde waarde in groepenkasten, als je veel met insteek-rijgklemmen werkt wel en dan met name de diameters tot 2,5mm2, maar de meeste kooi klemmen van automaten zijn goed gestandaardiseerd voor vierkante persing.

En wat betreft diameter ze doen allemaal tot 16mm2 oftewel ook tot twin 10mm2.

De zij-invoer is voornamelijk fijn voor extra lange hulzen, met de kop-insteek kom je niet geheel tot het einde van de huls, met de zij-invoer kan je nog makkelijk een keer doorschuiven.

Annuk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:44:
Hex heeft heel weinig toegevoegde waarde in groepenkasten, als je veel met insteek-rijgklemmen werkt wel en dan met name de diameters tot 2,5mm2, maar de meeste kooi klemmen van automaten zijn goed gestandaardiseerd voor vierkante persing.
Ik mis een hex-krimp wel eens bij het aansluiten van dit soort blokjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4IQEM2PeLRb2wGXYq7qYABG9-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xL7PkaWtlmRkORnh1KVPEbzw.jpg?f=user_large
Vierkant 6mm² past net niet lekker in de kleinere gaten.

Ik heb ook de Knipex 97 53 09 waar ik 95% mee doe. Soms grijp ik naar de Knipex 97 33 01 die ik ook nog heb, vooral als ik zij-invoer nodig heb (voor langere hulzen) of voor 25mm², maar die persvorm leent zich ook niet echt voor ronde klemmen. Het jeukt wel eens om iets met hex vorm te bestellen...
True schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:32:
Ik heb me al minstens 10 jaar niet meer in krimptangen verdiept... maar die 97 55 14 kun je zo te zien ook wel voor rond de €130 vinden, lijkt me een mooie tang voor dat geld.
De Knipex 97 53 14 is trouwens precies dezelfde tang alleen dan gebruineerd i.p.v. verchroomd, misschien kun je die goedkoper vinden. Zo lang je niet van plan bent om dikwijls adereindhuls te krimpen in de regen zou ik niet per sé de voorkeur voor een verchroomde krimptang hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 11-02-2026 23:34 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xander Duitsland is altijd goed om te kijken voor technische zaken, zo blijkt maar weer: https://www.idealo.de/pre...&qd=Knipex%2097%2053%2014

114 of 120 euro, afhankelijk of je wel of geen chroom wilt hebben :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rimco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:41:
@Xander Duitsland is altijd goed om te kijken voor technische zaken, zo blijkt maar weer: https://www.idealo.de/pre...&qd=Knipex%2097%2053%2014

114 of 120 euro, afhankelijk of je wel of geen chroom wilt hebben :)
offtopic:
€120 of €125 en dan alleen naar een adres of packstation (DHL) in DE.
Amazon.nl doet het voor €11 meer, maar dan wel thuis en hoef ik er niet 2x 20 km voor te rijden.
Overigens wel een goeie tip.

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste