HugoStiglitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:34:
Goedemorgen,
hier is de stoppenkast aan de beurt om vervangen te worden. De huidige is door de vorige bewoners/installaties een behoorlijk samenraapsel geworden met diverse componenten en jawel Emat er in waar ik mijn twijfels bij heb. Dus tijd voor wat anders. Nu 1 fase, de kast voorbereiden op 3 fasen voor de toekomst als ik toch bezig ben.
Nu zit er wat twijfel welke kant op te gaan. Ik kan elke groep als Alamat pakken. Dat kost wat meer, maar geeft met foutzoeken mogelijk wel wat meer mogelijkheden. De volgende configuratie heb ik gemaakt en de installateur(s) zijn niet eenduidig in advies.
ABB met alles alamat.
ABB met aardleks
Wat zou het advies zijn vanuit de medetweaker. Is deze indeling handig zo?
ABB is zeker een goed keus, maar ik zou zeker ook eens kijken wat deze kast kost met schneider electic onderdelen, mogelijk net iets minder bekend dan ABB maar zeker ook een prima merk.
wist je overigens dat een in Nederland heel bekend merk als Hager ook van Schnieder electic is, en mogelijk ook een voordeel, dat spul wordt ook nog gewoon in de EU gemaakt.
kleine tip; denk ook eens aan een overspanningsbeveiling in je kast.
ik zelf heb een combi germaakt, voor de standaard groepen heb ik in een 3-fase configuratie IA met ALS geplaatst.
voor de speciale zwaardere apparatuur heb ik gekozen voor eigen alamats, dus ook voor de garage, buitenverlichting, warmtepomp,PV ed.
tevens had ik nog wat opmerkingen mbt je opzet, daar kom ik later op terug.
1) bij je alamat versie; ik zou hier niet gaan kiezen voor een 1-DIN breed alamat, los dat deze aanzienlijk duurder is, heb je ook nog te maken met warmteontwikkeling, zeker als je zoveel van deze dingen bij elkaar propt. dus advies is; pak een grotere kast, is natuurlijk afhankelijk hoeveel plaats je hebt.
2) je B16A 1-din alamat voor de PV is een 30mA versie, ik zou eigenlijk verwachten dat hier een 100mA of 300mA versie (gelijk aan die andere Alamat voor de tweede PV gebruikt zou moeten worden.
ik zou qua kabel binnen de kast kiezen voor 10mm2 ipv 6mm2, heb je beduidend meer hoofdruimte.
[
Voor 23% gewijzigd door
Jan-tweak op 11-02-2026 16:07
]