Ja.
Hoe kan ik bij ABB vinden wat ik mag aansluiten in de kooiklemmen voor deze?
https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html
Ondanks dat ik twin wil gebruiken wil ik weten of er twee gelijke diameter draden naast elkaar toegepast mogen worden (denk het niet gezien de aansluiting echt heel smal is). En of een kamrail i.c.m. een draad toegepast mag worden. Hoe zou ik dit uit een datasheet moeten kunnen lezen of moet ik dit elders kunnen vinden?
ABB blinkt niet echt uit in duidelijke en consistente datasheets helaas. Maar wat je mag aansluiten staat wel gewoon tussen de specs:
Aansluitbare geleiderdoorsnede meerdraads (vierkante millimeter) 1 - 10
Aansluitbare geleiderdoorsnede eendraads (vierkante millimeter) 1 - 16
De basisregel blijft altijd maximaal 1 geleider in 1 klem, tenzij de fabrikant iets anders specificeert. En aangezien een dergelijke specificatie niet te vinden is: maximaal 1 geleider per klem.

Je moet denk ik maar aannemen dat een kam + draad in dezelfde klem mag, aangezien ze kamrails in het assortiment hebben bedoeld om met deze automaten te combineren en er verder geen zinnige toepassing voor is als je er geen draad bij mag steken. Maar het zou leuk zijn als je dat ergens kon teruglezen inderdaad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Ja.

[...]

ABB blinkt niet echt uit in duidelijke en consistente datasheets helaas. Maar wat je mag aansluiten staat wel gewoon tussen de specs:

[...]

De basisregel blijft altijd maximaal 1 geleider in 1 klem, tenzij de fabrikant iets anders specificeert. En aangezien een dergelijke specificatie niet te vinden is: maximaal 1 geleider per klem.

Je moet denk ik maar aannemen dat een kam + draad in dezelfde klem mag, aangezien ze kamrails in het assortiment hebben bedoeld om met deze automaten te combineren en er verder geen zinnige toepassing voor is als je er geen draad bij mag steken. Maar het zou leuk zijn als je dat ergens kon teruglezen inderdaad.
Thanks.
Hoe kom ik er zelf bij een volgende keer uit of ik een elektrocomponent bovenzijdig mag voeden?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:19:
Mag ik deze aardlekschakelaar aan de bovenkant voeden?
https://www.sandervunderi...2-p-fh-202-a-40-0-03.html

Hoe kan ik bij ABB vinden wat ik mag aansluiten in de kooiklemmen voor deze?
https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html
Ondanks dat ik twin wil gebruiken wil ik weten of er twee gelijke diameter draden naast elkaar toegepast mogen worden (denk het niet gezien de aansluiting echt heel smal is). En of een kamrail i.c.m. een draad toegepast mag worden. Hoe zou ik dit uit een datasheet moeten kunnen lezen of moet ik dit elders kunnen vinden?
Als aanvulling op @Xander net nog even gekeken op de zijkant van een DSC301C aardlekautomaat van ABB, maar daar staat ook niets op over de geleiders behalve 10mm aanstrippen.

Gelukkig zijn daar mooie aftak-blokjes voor, voor 1 automaat ben je er 2 nodig, deze voor de nul & deze voor de fase.

Of je zou naar wago din-rail adapters toe moeten + wago lasklemmen (let op verschillende adapters voor de 2273 serie & de 221 serie (die transparante met oranje hendel)).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Juerd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 05:41:
Het woord kast kan hier op 2 manieren uitgelegd worden. Die rating gaat over de verdeler, niet het omhulsel. Zodra je zelf wijzigingen aanbrengt die niet overeenkomen met waar de fabrikant het mee heeft getest, gaat de vlieger überhaupt niet meer op: je bent nu zelf fabrikant geworden.
Helemaal waar natuurlijk. :)

Volgens mij schreef ABB ooit dat je alles wat je met de Hafonorm configurator in elkaar geklikt kreeg ook zelf mocht namaken, waarbij de typegoedkeuring van toepassing bleef, maar dat stukje in de FAQ kan ik niet meer vinden.
De nieuwe toegekende stroom kan worden geverifieerd met een test, maar de kans dat je dat zelf goed kan doen is nogal klein, of met een berekening. Bij het berekenen kijk je in het algemeen naar de vermogensverliezen van alle componenten in de kast, en dat vergelijk je met hoeveel de kast kan dissiperen. Tja, lastig, hoeveel vermogen kan zo'n kast eigenlijk kwijt aan de lucht eromheen? Voor sommige kasten is dit opgegeven, Eaton geeft deze informatie netjes: een normaal formaat kast tussen 2 andere kasten in mag 21 W, is het de enige kast, dan mag het 24 W. Van ABB heb ik de informatie nog niet kunnen vinden, maar ik hoop dat de informatie van Eaton gezien de vrijwel identieke afmetingen wel bruikbaar zal zijn.
ABB zet deze specificatie wel op sommige producten. Leuk toch, dat je iets moet aanschaffen om achter de specs te komen? :+

Zie de foto van @TKroon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT-VYHE7E-loCJlNJOzR9rREw6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kqhxCGsQUcydlod6g6P7Zuz.jpg?f=fotoalbum_large
Daar staat 32W voor een HLD33 en 19W voor een HNL.

True schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Thanks.
Hoe kom ik er zelf bij een volgende keer uit of ik een elektrocomponent bovenzijdig mag voeden?
Over het algemeen mag je de meeste componenten langs twee kanten voeden. Je moet oppassen bij componenten met actieve onderdelen (zoals spanningsafhankelijke aardlekautomaten, type B aardlekschakelaars, grote vermogensautomaten) en bij componenten waar expliciet staat aangegeven hoe je het moet aansluiten ("line" en "load").

Specifiek bij deze aardlekschakelaars zie je dat de klemmen zijn gecodeerd als "1/2", "2/1", "3/4" en "4/3", dat is ook wel een aardige hint dat "1/2" en "2/1" uitwisselbaar zijn.

En ik zou zweren dat ABB ooit een mooi pdf documentje had voor de hele F200 serie waar dit in stond inclusief verschillende aansluitschema's, maar die kan ik natuurlijk niet meer terugvinden. :X

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Goed om te horen dat het wel zit aangesloten. ;)

[...]

Dat zegt niets over de maximale stroom van de PV-installatie(s) en thuisbatterij. Ondanks dat dit alles op onderverdeelkasten zit aangesloten, loopt de stroom natuurlijk ook nog steeds door deze hoofdverdeelkast. Ik betwijfel ten zeerste of deze geschikt is voor de hoogst mogelijke stroom (dus wanneer de PV en ESS tegelijkertijd leveren en er ook veel zware verbruikers zijn ingeschakeld).
PV oost-west 3-fase max 8 kW (dus 11,5A per fase)
PV west 1-fase max 2,5 kW (11A per fase)
Thuisbatterij 3-fase 10 kW (14,5A per fase)
37A totaal op 1 fase.

Ik heb een laadpaal op 3-fase en één op 1-fase. Die op 1-fase is 8A en zit op dezelfde fase als de enkelfase PV-omvormer.
Verder kan het verbruik met warmtepomp en wasmachine nog verder oplopen, maar dat zijn weer andere fases. Die verdeling is in orde. Dat gezegd hebbende kan er theoretisch (!) 62A op L2 door de groepenkast gaan.

Hoewel de gelijktijdigheid van max PV en batterij max ontladen vrijwel niet voorkomt, denk ik dat ik wel in Homey een beveiliging ga maken die deze omvormer limiteert indien nodig. De enkelfase PV kan de automaat overbelasten. De aders zijn allemaal 6 mm2, dus dat lijkt me voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door TKroon op 04-02-2026 19:03 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Als aanvulling op @Xander net nog even gekeken op de zijkant van een DSC301C aardlekautomaat van ABB, maar daar staat ook niets op over de geleiders behalve 10mm aanstrippen.

Gelukkig zijn daar mooie aftak-blokjes voor, voor 1 automaat ben je er 2 nodig, deze voor de nul & deze voor de fase.

Of je zou naar wago din-rail adapters toe moeten + wago lasklemmen (let op verschillende adapters voor de 2273 serie & de 221 serie (die transparante met oranje hendel)).
Aan die aftakblokjes heb ik ook weinig, dan kan ik net zo goed een paar twins krimpen of bedoel je dat je daarop kamrails zou gaan aansluiten?

Gezien je verwijzing naar de wago din-rails denk ik dat jij doelt op de afgaande kant? Het gaat mij puur om de inkomende kant met een kamrail te verbinden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste