Ik vond ergens (geen bronvermelding) een 15 N/mm² voor buigzame leidingen en 50 N/mm² voor niet-buigzame leidingen.timovd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:24:
Mijn nylon trekveer met 4 draden (bruin, blauw, geel/groen en zwart) zit vast. Terugtrekken lukt ook niet meer.
Vanuit een centraaldoos waar aarde zit, wil ik mijn wandcontactdozen aarden. De oude draden heb ik er uit getrokken met een trekveer er aan voor de nieuwe draden, maar nu loop ik iets over de helft (van ca. 5 meter totaal) vast. De kabels terugtrekken lukt ook niet meer.
Hoe hard mag je en een nylon trekveer trekken of aan de VD-en? Achteraf had ik beter mijn stalen trekveer kunnen gebruiken.![]()
Iemand nog een tip?
Als terugtrekken niet meer lukt, dan vermoed ik dat je per ongeluk een weerhaakje hebt, en dat je dus sowieso al beschadigde draden hebt en die dus moet gaan inspecteren. Lukt terugtrekken nog wel als je alle draden tegelijk trekt?
Stalen trekveer had een grotere kans de draden te beschadigen. Die zou ik alleen gebruiken om alle draden opnieuw (en tegelijkertijd) te trekken.