Vanavond stond mijn buurvrouw voor de deur of ik haar wilde helpen want de electriciteit deed gek; de lampen waren aan het knipperen, uit één kwam zelfs rook, de CV ketel gaf een foutmelding op het display over een defect en twee groepen waren eruit gesprongen en wilde niet meer aan.
Ik gaan kijken en inderdaad knipperende lampen, de quooker die steeds uit en aan ging, CV ketel was inmiddels helemaal uit en er kwam geknetter uit de groepenkast.

Deed me direct aan een los contact denken en waarschijnlijk een zwevende nul.
Hoofdschakelaar uitgezet en kap eraf:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PAufGZKMHrdOOaXLE1V5VMcH.jpg?f=user_large)
Hmm, dat daar linksonder ziet er niet echt goed uit.
In close-up:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oNIguaZGx15DxEqR0wAOcGGT.jpg?f=user_large)
Dat moet niet goed vast hebben gezeten…
Heb degene die de groepenkast 3,5 jaar geleden geïnstalleerd had nog gesproken, was een kennis van de buurvrouw, een gepensioneerd elektricien, om te vertellen wat er aan de hand was en dat het niet best was.
Ook gevraagd of hij het destijds allemaal wel op moment had aangedraaid maar hij zei letterlijk dat hij de methode
”vast is vast” toepaste. Serieus.

Het mooie was ook nog eens dat ik later een opleverformulier vond in de meterkast waar op de ene kant een hele checklist stond van de werkzaamheden die gedaan zijn, waaronder drie checkboxen mbt tot het aandraaien van de verschillende componenten op verschillende aandraaimomenten en die stonden allemaal netjes aangevinkt.
En op de andere kant van het formulier stond de groepenverklaring waarin helemaal niets was ingevuld dus geen idee welke groep waarvoor is.
Maar goed…
Hij zou morgenmiddag wel komen kijken nadat ik had aangegeven dat ik de boel tijdelijk had opgelost met een bypass van het gesmolten blokje. Kon mijn buurvrouw moeilijk de hele tijd zonder stroom en in het donker laten zitten.
Had helaas geen lang genoeg blauwe draad meer liggen dus nood breekt wet dus een geel-groene geplaatst:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zfCApBdhs2ZkxTtwOT5Y7D5T.jpg?f=user_large)
Wilde zelf niet gaan prutsen aan dat gesmolten blokje, dat mag die man morgen zelf gaan oplossen, zal niet zo makkelijk te verwijderen zijn.
Mijn verwachting is overigens dat hij simpelweg een nieuwe plaatst in het lege plekje helemaal rechts.
Het op moment zetten van die Gacia aardlekschakelaar is trouwens ook een mooie, je mag zelf een waarde tussen de 2 en 3,5 Nm kiezen geeft hun website aan.
Na plaatsing van de bypass heb ik een voor een de groepen van links naar rechts weer aangezet waarbij vreemd genoeg groep 3 eruit ging bij het aanzetten van groep 7. Maar er wel in bleef na weer aanzetten.
Groep 8 wilde er helemaal niet in en de rest verder wel.
Die groep 8 uitgezocht en dat bleek de Ziggo modem te zijn die de groep deed uitslaan.
Daarna inventarisatie wat er niet meer aan ging:
- Ziggo modem
- CV ketel
- Oven
- Garagelamp
Die doen helemaal niets meer.
De ganglamp waar eerder rook uit kwam geeft nog wel licht maar knippert nu heel snel. Geadviseerd om die maar niet meer aan te doen en te laten vervangen.
En passant er achter gekomen dat het stopcontact waar de CV ketel op zat geen aangesloten aarddraad heeft terwijl het wel een geaard stopcontact is.
Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de elektricien onlangs de plafondlamp in de garage heeft vervangen waarbij de aardedraad naar dat cv stopcontact is losgekomen aangezien die plafondlamp direct op de centraaldoos is gemonteerd. Het andere stopcontact in de garage had gelukkig nog wel een functioneerde aarde. Heeft hij gelijk nog een ander klusje als hij er toch is.
De nu defecte apparaten zijn vermoedelijk overleden door het feit dat de nul af en aan contact maakte. Ik verbaasde me erover dat de Quooker het nog wel deed wat die ging toen ik net binnenkwam om te kijken wat er aan de hand was steeds aan met zo’n relais tik en vervolgens weer uit.
Nu is volgens mij zo dat zo’n zwevende nul ook er voor kan zorgen dat apparatuur die daardoor een klap gekregen heeft later alsnog defect kan gaan als direct gevolg daarvan, maar weet iemand na hoeveel tijd zich dat openbaart?
Is dat dagen, weken, maanden, of is daar geen pijl op te trekken?
Zou erg sneu zijn voor de buurvrouw als straks haar Quooker ook nog stuk gaat.