timovd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:24:
Mijn nylon trekveer met 4 draden (bruin, blauw, geel/groen en zwart) zit vast. Terugtrekken lukt ook niet meer.

Vanuit een centraaldoos waar aarde zit, wil ik mijn wandcontactdozen aarden. De oude draden heb ik er uit getrokken met een trekveer er aan voor de nieuwe draden, maar nu loop ik iets over de helft (van ca. 5 meter totaal) vast. De kabels terugtrekken lukt ook niet meer.
Hoe hard mag je en een nylon trekveer trekken of aan de VD-en? Achteraf had ik beter mijn stalen trekveer kunnen gebruiken. |:(
Iemand nog een tip?
Ik vond ergens (geen bronvermelding) een 15 N/mm² voor buigzame leidingen en 50 N/mm² voor niet-buigzame leidingen.

Als terugtrekken niet meer lukt, dan vermoed ik dat je per ongeluk een weerhaakje hebt, en dat je dus sowieso al beschadigde draden hebt en die dus moet gaan inspecteren. Lukt terugtrekken nog wel als je alle draden tegelijk trekt?

Stalen trekveer had een grotere kans de draden te beschadigen. Die zou ik alleen gebruiken om alle draden opnieuw (en tegelijkertijd) te trekken.
@timovd Aan de ene kant kabel glijmiddel in de buis spuiten en aan de andere kant met de stofzuiger zuigen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

fenrir schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:00:
Wat is de diameter van een enkele 6mm2 inclusief isolatie van deze ader?
Dat kan nogal variëren. 4 mm² massief mag tussen 3,6 en 4,4 mm zijn, 6 mm² massief mag tussen 4,1 en 5,0 mm zijn. Als je draad 4,1 tot 4,4 mm dik is, kun je aan de de dikte inclusief isolatie niet definitief vaststellen hoe dik het koper zal zijn. Althans, in theorie. In de praktijk zal de diameter van nieuwe draden in de buurt van de ondergrens komen. (Dit is ook waarom je, zelfs met de vuistregels van de NPR 5310, wel 5 draden van 2,5 mm² in een 16 mm buis kunt trekken.)

Soepele draad is wat dikker. Misschien dat je daarom, met de soepele draad ernaast, de indruk krijgt dat het te dun is?

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 25-01-2026 16:21 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Juerd @onetime inmiddels is het koper dat aan de nylon veer zat afgebroken en kon ik beide kanten er uithalen. Nu een nieuwe veer (zowel staal als nylon) er in en het blijft op een bepaald punt vastzitten.
Ik had sowieso al nieuwe rollen VD er bij gepakt. Naast de trekveer was de buis leeg en nu dus helemaal leeg. Hij lijkt vast te zitten op het punt waar de buis het plafond in gaat naar een lichtschakelaar/wcd. Glijmiddel o.i.d. gaat wellicht niet helpen hier ben ik bang. De buizen liggen net onder de dekvloer van e verdieping er boven. Dat openbikken zie ik niet zitten. Ik heb nu twee kamers zonder verlichting in ieder geval. Ik ga nog e.e.a. proberen, maar ben de hele middag al bezig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Juerd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Dat kan nogal variëren. 4 mm² massief mag tussen 3,6 en 4,4 mm zijn, 6 mm² massief mag tussen 4,1 en 5,0 mm zijn. Als je draad 4,1 tot 4,4 mm dik is, kun je aan de de dikte inclusief isolatie niet definitief vaststellen hoe dik het koper zal zijn. Althans, in theorie. In de praktijk zal de diameter van nieuwe draden in de buurt van de ondergrens komen. (Dit is ook waarom je, zelfs met de vuistregels van de NPR 5310, wel 5 draden van 2,5 mm² in een 16 mm buis kunt trekken.)

Soepele draad is wat dikker. Misschien dat je daarom, met de soepele draad ernaast, de indruk krijgt dat het te dun is?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De soepele is 4.7mm diameter incl isolatie, bij de massieve draad hou ik ruimte over op de schuifmaat.
Gezien ze gele “hoesjes” en referentie van een andere kabel die van een andere leverancier komt weet ik met vrij grote zekerheid dat de soepele kabel 6mm2 moet zijn.
Van de massieve kabel vraag ik het mij af.

Van klussen krijg je grijze haren

timovd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:28:
@Juerd @onetime inmiddels is het koper dat aan de nylon veer zat afgebroken en kon ik beide kanten er uithalen. Nu een nieuwe veer (zowel staal als nylon) er in en het blijft op een bepaald punt vastzitten.
Ik had sowieso al nieuwe rollen VD er bij gepakt. Naast de trekveer was de buis leeg en nu dus helemaal leeg. Hij lijkt vast te zitten op het punt waar de buis het plafond in gaat naar een lichtschakelaar/wcd. Glijmiddel o.i.d. gaat wellicht niet helpen hier ben ik bang. De buizen liggen net onder de dekvloer van e verdieping er boven. Dat openbikken zie ik niet zitten. Ik heb nu twee kamers zonder verlichting in ieder geval. Ik ga nog e.e.a. proberen, maar ben de hele middag al bezig.
Als ik je goed begrijp, gaat de veer er zonder draden wel goed in. Dan kan het liggen aan de manier waarop je de draden eraan hebt gemaakt. Hier staat een goede uitleg van een nuttige methode: https://www.klusidee.nl/F...rekveer-vastmaken.102445/

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Juerd die methode ken ik en gebruik ik. Maar ook zonder veer lukt het niet. Bij het verwijderen van de oude draden, heb ik e nylon trekveer meegetrokken en bij het trekken van nieuwe draden is het dus mislukt. Nu zit er niets meer in de buis en gaat er ook niets meer in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

fenrir schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:31:
De soepele is 4.7mm diameter incl isolatie, bij de massieve draad hou ik ruimte over op de schuifmaat.
Gezien ze gele “hoesjes” en referentie van een andere kabel die van een andere leverancier komt weet ik met vrij grote zekerheid dat de soepele kabel 6mm2 moet zijn.
Waarom meet je niet direct het koper? Ik ben een beetje bang dat je antwoord zal zijn "dan moet de spanning eraf" en dat je dus met een metalen schuifmaat bezig bent vlakbij netspanning...
timovd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:46:
@Juerd die methode ken ik en gebruik ik. Maar ook zonder veer lukt het niet. Bij het verwijderen van de oude draden, heb ik e nylon trekveer meegetrokken en bij het trekken van nieuwe draden is het dus mislukt. Nu zit er niets meer in de buis en gaat er ook niets meer in.
Dan met een stofzuiger een dun maar stevig lint erin zuigen.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Juerd stofzuiger wil ook niet helaas. Wellicht met nog wat ander soort touw. Ik blijf nog proberen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:50
fenrir schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:31:
[...]

***members only***

Net ff bij TKF op de pagina lopen zoeken, buitendiameter van 6mm2 is dat ca. 4,35mm.
Kon het bij Donne zo snel niet vinden.
P.s. is het geen kabel waar 5x6 in zat? Want dan staat het op de mantel van de kabel, niet op de losse aders. En dan kan het namelijk ook nog wel eens zijn dat de losse aderisolatie iets dunner nog is omdat je ook de landingsbaan kabelmantel nog hebt als dubbele isolatie.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

@timovd Je krijgt hem er vanaf beide kanten niet in? Bij mij lukte het weleens vanaf de andere kant wel.
En dan met 2 personen; 1 net niet teveel duwen bij het invoeren en 1 trekken aan de nylon veer.
Ging op die manier tot op heden bij mij wel met moeilijke pijpen.
edit: en dan liefst met de zwaartekracht mee werken, helpt ook net een beetje.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 25-01-2026 17:07 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Annuk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Net ff bij TKF op de pagina lopen zoeken, buitendiameter van 6mm2 is dat ca. 4,35mm.
Kon het bij Donne zo snel niet vinden.
P.s. is het geen kabel waar 5x6 in zat? Want dan staat het op de mantel van de kabel, niet op de losse aders. En dan kan het namelijk ook nog wel eens zijn dat de losse aderisolatie iets dunner nog is omdat je ook de landingsbaan kabelmantel nog hebt als dubbele isolatie.
Op de mantel van de kabel kan ik het niet vinden. Dit was mijn eerste gedacht nl ook. Nu zou de buitendiameter voor 5x4mm2 ongeveer 13.7 mm moeten zijn en voor 5x6mm2 15.0 mm voor Donne kabel. Echter weet ik niet of het Donne kabel is (en ook dat kan ik dus nergens vinden op de mantel).

De rest in huis wordt er niet blij van als ik vandaag het hele huis eve stroomloos maak, iets met wasmachines, vaatwassers, drogers en achterstand.

Morgenochtend maar een poging wagen op het stroomloos te maken en te meten. Vond het meten met een metalen schuifmaat nu al aan de tricky kant, zo met spanning erop.

Van klussen krijg je grijze haren

fenrir schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:39:
Vond het meten met een metalen schuifmaat nu al aan de tricky kant, zo met spanning erop.
Ik vind "tricky" een understatement. 1 verkeerde beweging en je schuifmaat of je hand komt tegen blote geleiders aan.

Wat bezielt je, om je leven te wagen omdat je nieuwsgierig bent naar de dikte van een draad?
@timovd Zelfs als er een verborgen doos zit met een pijp erin en een er uit, dan zou je met de stofzuiger en versieringslint hem er weer in moeten krijgen. Wel met 2 personen, 1 invoeren en 1 trekken.
Met beleid. (eerst lint erin met stofzuiger, dan veer er aan vast, etc)

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste