• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik ben aan het kijken naar een vervanging van mijn groepenkast in combinatie met upgrade van 1 naar 3 fase i.v.m. een laadpaal en wat dingen die niet helemaal netjes in elkaar zitten in de huidige kast. Maar ik krijg totaal verschillende adviezen van installatiebedrijven en volgens mij ook best wel wat onzin.

Vanmiddag bijvoorbeeld een elektricien gesproken die bij hoog en bij laag volhoudt dat een 40A aardlek (en niet hoger) moet bij een 35A aansluiting (straks 3x25A). Maar met 35A + PV ga ik over de 40A heen, dus volgens mij is dit een verkeerd advies en kan ik beter een 63A model nemen? Of kiezen voor een extra 40A automaat er nog voor.

Daarna eentje die beweerde dat wat hij van ABB kon leveren een hele andere kwaliteit had dan een ABB kast die je bij bijvoorbeeld Sander Vunderink kunt bestellen. Lijkt me sterk? Er is wat keuze voor met of zonder busboard, maar verder niet zo veel zo te zien. Offerte van de beste man was meer dan 3000 euro voor 6 gewone groepen + 3 speciale groepen voor PV (1 fase), laadpaal (3 fase) en fornuis (2 fase). Vond ik nogal veel.

Nu denk ik eigenlijk dat ik een vrij simpele oplossing wil, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyCPtAguJ04W207xVp8WpnKYkH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nWU7C7VQjfcTmioDScMRcqbb.png?f=fotoalbum_large

Boven:
- 8x B16 alamat (type DS301C die zijn maar 1 module breed)
Onder:
- Hoofdschakelaar, 4P B25 alamat (voor de laadpaal) en een B25 alamat voor de PV-verdeler boven

Wat vinden jullie van zo'n opzet?

En is dit ABB Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N volgens jullie OK? Het is geen bestaand ABB product, maar twee DS301C automaten met zo'n verbindingssetje. Mijn kookplaat heeft 2 fase en 2 nul aansluitingen, intern eigenlijk twee gescheiden circuits voor twee kanten van de plaat.

Dit kan je bestellen bij Sander Vunderink voor ongeveer 650 euro inc btw, zetten ze voor je in elkaar. Dan moet ik alleen op zoek naar een elektricien die het kan ophangen. Maar met een paar uur werk en wat reiskosten lijkt me zoiets eerder een 600 euro klus dan een ~2000 euro klus zoals de offerte hierboven?

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 11:22
Tweakers, ik sta een China Emat automaat te vervangen door een ABB, maar wat blijkt; de N en L zijn anders dan de andere Schneider automaten. De boel zit met een busbar onderling verbonden.

De "sprong" in de busbar matched (dus?) ook niet meer die van de ABB. Moet ik een ander type automaat kopen?

(Wat onhandig dat hier geen standaard voor is, of heb ik gewoon een verkeerde gekocht?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qdlWpvZ7_ARbKBx0Xda7m-P1NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vURldnUSRPbRyWYzFlXuNdgb.jpg?f=fotoalbum_large

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:29
MWDKing schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:
Tweakers, ik sta een China Emat automaat te vervangen door een ABB, maar wat blijkt; de N en L zijn anders dan de andere Schneider automaten. De boel zit met een busbar onderling verbonden.

De "sprong" in de busbar matched (dus?) ook niet meer die van de ABB. Moet ik een ander type automaat kopen?

(Wat onhandig dat hier geen standaard voor is, of heb ik gewoon een verkeerde gekocht?)
[Afbeelding]
Dezelfde kopen of met draad bruggen.
Per automaat type en merk heb je een andere brug nodig.
Binnen SEP ben ik daar ook flink mee de mist in gegaan.
MWDKing schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:

[Afbeelding]
Maar goed dat het niet past, anders had je het misschien wel aangesloten. Terwijl de nul bij de ABB automaat rechts zit en bij de Schneider automaten links!! Dat kun je dus nooit zomaar op dezelfde kam plaatsen?

Waarom heb je niet gewoon een automaat van Schneider gekocht?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 11:22
Xander schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Maar goed dat het niet past, anders had je het misschien wel aangesloten. Terwijl de nul bij de ABB automaat rechts zit en bij de Schneider automaten links!! Dat kun je dus nooit zomaar op dezelfde kam plaatsen?

Waarom heb je niet gewoon een automaat van Schneider gekocht?
Dit type Schneider wordt niet meer verkocht. En ik had een specifieke ABB aardlekautomaat nodig die alleen bij 1 van de webshops waar ik vaker bestel (Sander) beschikbaar was. En daar verkopen ze geen Schneider. Zodoende..
MWDKing schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Dit type Schneider wordt niet meer verkocht. En ik had een specifieke ABB aardlekautomaat nodig die alleen bij 1 van de webshops waar ik vaker bestel (Sander) beschikbaar was. En daar verkopen ze geen Schneider. Zodoende..
Dat type Schneider is bij mijn weten gewoon 1 op 1 uitwisselbaar met de Resi9 serie: https://www.elektramat.nl...1-fase-1p-n-6ka-r9p09616/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Wuursj schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:23:
Mag je in 1 afdek raam verschillende groepen schakelen? Dus wel met een afzondelijke dozen en leidingen, schotje er in etc. maar 1 afdekraam waardoor je zou kunnen denken dat alles in dat afdekraam spanningsloos is na het uitzetten van een groep.

Ik wil de buitenverlichting graag netjes naast de andere schakelaars hebben maar die gaat dus wel over een andere groep. Alleen schakelaars, geen WCD's.

In principe blijft dus alles gescheiden en voldoe ik aan NEN1010. Maar die heeft het ook over rekbare begrippen als overzichtelijkheid van de isntallatie etc.
Elders (ook in andere GoT topics) kom ik verschillende antwoorden met zowel volmondig ja als nee.
Ja dit mag mits alles maar gescheiden is/blijft, dus ook de schotjes tussen de dozen moeten intact zijn/blijven.
Je kunt ter verduidelijking inderdaad op de schakelaar zelf nog het groeps-nummer zetten en evt. in je meterkast op je groepenkaart erbij zetten dat daar een schakelaar van die (tuin)groep zit.

Evt. andere optie is natuurlijk om er een slimme versie van te maken met b.v. een shelly relais oid.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

SniperGuy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:01:
Waar sluit ik de "massa"/PE verbinding van mijn aggregaat nu op aan?
Het gaat om een aggregaat om een aantal in huis geplaatste apparaten (met randaarde) van spanning te voorzien.

[Afbeelding]
  • Aparte te maken aardpen?
  • aan de PE aansluiting van de huisinstallatie (die ook via een aarpen-achtige constructie de fundering ingaat. (TT stelsel)?
Die 30mA aardlekschakelaar zal qua aardlek niets doen zonder goede verbinding naar aarde: er is immers ,anders dan via L en N zonder PE, geen stroomkring mogelijk...
In de tekst staat dat een aardlekschakelaar nodig is voor stroom meer dan 30A, bij lagere stromen/vermogens zou het volgens de fabrikant dus niet nodig zijn. Maar als er wel een aardlekschakelaar tussenzit zou dat IMHO een optionele extra (niet verplichte) veiligheidsmaatregel zijn.
De aarding altijd aansluiten in je eigen woning, en als je TN-aarding hebt zal je toch ergens iets van een aard-pen moeten slaan voor de referentie-aarding van je aggregaat.

Als je b.v. gaat werken met een invoedings-stekker de aarding aansluiten/doorkoppelen aan je huis-aarding (mits TT-aarding).

En test je aggregaat even voor je beoogde gebruik, je zult niet de eerste zijn die een simpel aggregaatje koopt om de koelkast/vriezer draaiende te houden en er in geval van "nood" achter komen dat het toch niet werkt omdat de aggregaat b.v. geen goede sinus geeft en daardoor je spullen niet werken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:21
NTS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:41:
Daarna eentje die beweerde dat wat hij van ABB kon leveren een hele andere kwaliteit had dan een ABB kast die je bij bijvoorbeeld Sander Vunderink kunt bestellen. Lijkt me sterk? Er is wat keuze voor met of zonder busboard, maar verder niet zo veel zo te zien. Offerte van de beste man was meer dan 3000 euro voor 6 gewone groepen + 3 speciale groepen voor PV (1 fase), laadpaal (3 fase) en fornuis (2 fase). Vond ik nogal veel.
Ik heb hier een voorbedrade kast van Sander hangen (Eaton) en die zat prima in elkaar. Ik gun iedereen het beleg op z'n brood, maar als een vakman met dit soort onzin verhalen aankomt, dan ben ik er direct klaar mee.

Probleem voor een installateur is dat iedereen een vaste prijs wilt, maar je bent wel afhankelijk van wat je aantreft. Alles schouwen voordat je een offerte uitbrengt kan ook niet uit, dus wordt er vaak hoog ingezet, zodat ze niet direct van jan met de korte achternaam aan het werk zijn. 3k voor een eenvoudige kast als deze lijkt mij echter wel heeel royaal geteld.
spork schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Ik zie dergelijke opmerkingen best vaak langskomen hier en op andere fora.
Dit is gewoon niet waar.
Een klant van een elektricien kan selectiviteit eisen (en mogelijk is dat verstandig) maar de normen doen dat niet.

Selectiviteit voorkomt dat er meer uitvalt dan nodig en soms is dat belangrijk; soms maakt het vrij weinig uit. Een keuken is een mooi voorbeeld waarbij selectiviteit weinig belangrijk is.
Later toegevoegd:
Onderstaand bericht van @Juerd is inderdaad waar.
Grappig genoeg is het vrij eenvoudig om deze regel uit de netcode:

De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Uit te leggen als: je moet selectief zijn ten opzichte van het voedende net. En dat ben je al snel (dankzij de zekering van de netbeheerder). O-)

Blijft overeind dat binnen je eigen installatie gewoon kunt kiezen voor selectiviteit of niet. Als alle kabels in iedergeval maar netjes afgezekerd zijn met een juiste zekering.
Let op wat ik hierin even cursief en onderstreept heb, "in de aansluiting van de elektrische installatie".
Voor een huisaansluiting blijft het voedende net je hoofdzekering(en), want dat is jou aansluiting, oftewel je hoort selectief te blijven aan t.o.v. je hoofdzekeringen.

Dit impliceert dus niet dat je selectief moet zijn zoals jij zegt t.o.v. de voedende laagspanningszekering(en) van de netbeheerder die in het begin van de kabel of LS-rek zitten, maar daadwerkelijk diegene die in je woning zitten.
Dat zou namelijk theoretisch betekenen dat je in huis praktisch elke gewenste zekering wel kunt gaan gebruiken omdat het voorliggende net toch wel met b.v. 160A is afgezekerd.

De tekst over "het voedende net" is in principe alleen voor grootverbruikers oftewel >3x80A, die worden namelijk rechtstreeks vanaf een station vanaf de netbeheerder met een eigen kabel aangesloten, deze vraagt een XXXA aansluiting aan, wordt in de ruimte b.v. 250A geplaatst, en in de grootverbuikers-kast wordt daar dan de gewenste waarde van 3x160A geplaatst (afgezegeld, en daar mag zelfs een installateur met zegelrecht niet bij/aan komen, zegelrecht is alleen van toepassing op aansluitingen t/m 3x80A), dan is die aansluiting selectief.

Ik weet dat monteurs van netbeheerder mogen weigeren zelfs om je hoofdzekering te vervangen als de monteur ziet dat je eigen zekeringen niet selectief zijn t.o.v. die van de netbeheerder (of iig de factor 1,6 gehanteerd).

Dat je je volledige aansluiting min of meer doorzet d.m.v. een distributiegroep naar een onderverdeler en dat je daar dan wel selectief bent/wordt is wel toegestaan.

Wat hier ook nog wel vaker geadviseerd wordt i.v.m. de 125% (of 80%) regel is officieel niet toegestaan i.c.m. een 3x25A huisaansluiting en dan een 20A automaat voor b.v. de laadpaal, dan zou je je huisaansluiting al moeten verzwaren naar 3x35/40A, maar ik ben daarin persoonlijk ook wel realistisch dat je dat voor plm. €1500 op jaarbasis aan extra vastrecht kosten ook liever niet gaat doen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 16:18
Annuk schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:45:
[...]

De aarding altijd aansluiten in je eigen woning, en als je TN-aarding hebt zal je toch ergens iets van een aard-pen moeten slaan voor de referentie-aarding van je aggregaat.

Als je b.v. gaat werken met een invoedings-stekker de aarding aansluiten/doorkoppelen aan je huis-aarding (mits TT-aarding).

En test je aggregaat even voor je beoogde gebruik, je zult niet de eerste zijn die een simpel aggregaatje koopt om de koelkast/vriezer draaiende te houden en er in geval van "nood" achter komen dat het toch niet werkt omdat de aggregaat b.v. geen goede sinus geeft en daardoor je spullen niet werken.
Idd droogtesten ga ik doen als alle bekabeling aangelegd is. Het is iig een duurdere Invertor generator met meer vermogen dan een standaard instapmodelletje, 2kW continue vermogen heeft hij geen problemen mee dat is al getest (rated: 2,3kW continue, 2,5kW max) :*)
Dat ga ik eens kijken of zaken als koelkast en ketel erop willen werken. Ik heb wel eens gelezen bij onjuist aangesloten PE bepaalde ketels niet willen ontsteken of willen blijven branden. Netwerkspullen zullen ongetwijfeld wel door blijven draaien: die zitten op een UPS. Of gas en internet bij een regionale storing nog beschikbaar is zien we dan wel weer :P

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 14-01-2026 12:07 ]

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Nu online

uaT

Weet iemand of een Hager MKS516 B16 automaat moet worden gereset na trippen bij kortsluiting? dwz , eerst op 0 zetten voordat je hem weer kan aanzetten? Ik ken andere automaten waarbij dat nodig is maar van Hager was nog onbekend

[ Voor 20% gewijzigd door uaT op 14-01-2026 13:13 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-01 22:16
Als dat automaat tript staat hij op 0. Wat bedoel je met 'resetten'?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Nu online

uaT

Sommige automaten (bv Iskra) schakelen bij overbelasting uit niet op '0' maar halverwege, als indicatie dat er een overbelasting is geweest. Je moet hem dan eerst op 0 zetten voordat je hem weer kan aanzetten. Zoiets had ik gisteren ook met een hager automaat maar ik weet niet of dit zo hoort of er iets mee is.

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Offtrack

Ondertitel

Dit is de meterkast bij mijn moeder in huis, uit 1989/1990. Ik denk dat rechtsboven 2 groepen zijn voor wasmachine en droger. Het kleine losse kastje rechts zijn voor de zonnepanelen.

Nu overweegt ze een inductiekookplaat. Is hier een (kook)groep bij de plaatsen, of moet dan de hele boel op de schop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drbShtSMDzIhJu1MksqiUZhV8cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrvpbfsUmc227gTqLyZBMI5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzy_4tpi7MIcQ9IdEaQdULJdzTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtzEUEjlfCKPwsxgmX2oxhoX.jpg?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online

NTS

Oilman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:08:
Ik heb hier een voorbedrade kast van Sander hangen (Eaton) en die zat prima in elkaar. Ik gun iedereen het beleg op z'n brood, maar als een vakman met dit soort onzin verhalen aankomt, dan ben ik er direct klaar mee.
Top dan ga ik daar ook voor. Inderdaad prima dat je je business moet draaien, ook OK dat je uurtarief hoog is als je het druk hebt. Maar met dit soort verhalen heb ik het idee dat je gewoon opgelicht wordt.
Probleem voor een installateur is dat iedereen een vaste prijs wilt, maar je bent wel afhankelijk van wat je aantreft. Alles schouwen voordat je een offerte uitbrengt kan ook niet uit, dus wordt er vaak hoog ingezet, zodat ze niet direct van jan met de korte achternaam aan het werk zijn. 3k voor een eenvoudige kast als deze lijkt mij echter wel heeel royaal geteld.
Goed punt. Dan moet ik eigenlijk iemand vinden die zo'n klus op een uurtarief wil doen.

Heb jij iemand ingehuurd of het zelf gedaan?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:39
Offtrack schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:43:
Dit is de meterkast bij mijn moeder in huis, uit 1989/1990. Ik denk dat rechtsboven 2 groepen zijn voor wasmachine en droger. Het kleine losse kastje rechts zijn voor de zonnepanelen.

Nu overweegt ze een inductiekookplaat. Is hier een (kook)groep bij de plaatsen, of moet dan de hele boel op de schop?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wil je deze oude zooi (mogelijk ook allemaal minder veilig) uberhaubt nog hebben?? Als ik dit al zie, kookgroep of niet, dat trok ik liefst morgen eruit. Je hebt ook geen plek meer voor iets... :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zitten de onveilige (zo heb ik hier vernomen) schroef-automaten in.
Het zit zo te zien wel op een din-rail, dus je kan dan wel de smeltzekeringen er uit halen en 2 aardleks en de benodigde gewone automaten erin plaatsen. (toch wel eigen woning?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:21
NTS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Top dan ga ik daar ook voor. Inderdaad prima dat je je business moet draaien, ook OK dat je uurtarief hoog is als je het druk hebt. Maar met dit soort verhalen heb ik het idee dat je gewoon opgelicht wordt.

[...]

Goed punt. Dan moet ik eigenlijk iemand vinden die zo'n klus op een uurtarief wil doen.

Heb jij iemand ingehuurd of het zelf gedaan?
Zelf gedaan, alleen als je geen automaten van de netbeheerder hebt maar zekeringen zit je daar met een uitdaging. Het is allemaal niet ingewikkeld, maar je moet wel weten wat je aan het doen bent, als je eindigt met een loshangende nul in een 3-fase kast, dan heb je de verkeerde keuze gemaakt ;)

• NTS
  • Niet online

NTS

Oilman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:39:
[...]
Zelf gedaan, alleen als je geen automaten van de netbeheerder hebt maar zekeringen zit je daar met een uitdaging.
Ik heb van Stedin een dicht verzegeld kastje onder de meter met daarin de zekering of automaat, kan ik niet zien want het is volledig zwart. Bouwjaar is 2005 dus dat kan nog allebei zijn volgens mij.

Ik heb daardoor geen manier om de spanning volledig van de groepenkast te halen, dus ik heb sowieso een professional nodig voor een stuk van het installeren. Ga zelf niet onder spanning zo'n hele kast vervangen.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:31
NTS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Ik heb van Stedin een dicht verzegeld kastje onder de meter met daarin de zekering of automaat, kan ik niet zien want het is volledig zwart. Bouwjaar is 2005 dus dat kan nog allebei zijn volgens mij.

Ik heb daardoor geen manier om de spanning volledig van de groepenkast te halen, dus ik heb sowieso een professional nodig voor een stuk van het installeren. Ga zelf niet onder spanning zo'n hele kast vervangen.
Ik heb in december ook een zelf samengestelde kast van ABB door Sander laten maken en ben zeer tevreden over de kwaliteit daarvan. Na een mailtje kreeg ik een nette offerte en een paar dagen later had ik de kast al.

De zekeringen van de netbeheerder waren hier ook afgedekt en ik wilde uiteraard ook graag spanningsloos werken en heb zodoende iemand gezocht die alleen de oude hoofdschakelaar (lees aardlek) heeft verwijderd en daarna alleen de hoofdschakelaar van de nieuwe kast heeft aangesloten. De groepen heb ik vervolgens zelf allemaal aangesloten. (met info uit dit topic en met het juiste gereedschap)

De bedrijven hier in de buurt hadden of geen tijd of geen interesse in zo'n klein klusje waarna ik uiteindelijk iemand op Werkspot heb gevonden die de werkzaamheden heeft uitgevoerd (voor €100)
Ondanks dat er op werkspot ook zat beunhazen e.d. zitten had ik toch ook een reactie van een monteur van Enexis (met zegelrecht) die in de weekend uurtjes wat deed bijverdienen.

Uiteindelijk zeer tevreden met de kast die hangt en ongeveer 1k bespaart door het zelf te doen.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik adviseer je om een nieuwe kast te plaatsen.
Als je de hoofdschakelaar laat zitten heb je geen bedrijf met zegelrecht nodig.
Bij Elektramat kost een compleet samengestelde Eaton (Holec) kast 500 Euro.
@devriesjande Ik adviseer de kast te laten zitten en de inhoud zover nodig te vervangen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

onetime schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:34:
@devriesjande Ik adviseer de kast te laten zitten en de inhoud zover nodig te vervangen...
Waarom?! Oude kasten zijn vervelend. De opening in de kap is slechts 10 modules breed, dus je kan de (metalen) dinrail niet volledig gebruiken. Maar zelfs dat krijg je bij zo'n oude Holec niet zinnig vol, want de aardrail heeft maar 8 klemmen: verder dan 7 groepen kom je niet zonder te sjoemelen. Ik vind het vooral niet fijn hoe dicht die aardrail op de bovenkanten van de automaten zit. Het is serieus lastig om dat een beetje netjes te maken in die 3 centimeter. Of je zou alles strak kort moeten knippen (ivm toekomst onhandig), of ouderwets de ruimte volproppen met horizontale overlengte (ivm warmte onhandig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zU_UAgl14ohnwJpSf_-uAnWiWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mugr8wKi7nLa9D9AUefXVjBn.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een behoorlijk gedoe, omdat je draden omhoog en omlaag in dezelfde beperkte ruimte hebt, en ze dus zowat om-en-om moet doen. Dit bedraden kostte veel meer tijd dan je met die paar draadjes zou verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYCTLfwEGu4pnXmUOAtSFy4EECQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aJj6MDlC106kFYznrcNmUXcx.jpg?f=user_large

Deze foto's komen uit een situatie waar de kast vervangen niet makkelijk zou gaan, maar als je een normale meterkast hebt, zou ik echt aanraden niet alleen de inhoud, maar de hele kast te (laten) vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 15-01-2026 04:39 ]

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:23
Is Hager de enige die zo'n mooie0 omkeerschakelaar heeft?
https://www.sandervunderi...ggregaat-aansluiting.html

Ik wil mijn kast in principe met ABB bouwen vanwege de mooie 1-mod alamats, zo lelijk als er dan net 1 Hager unit in zit.

Vond wel deze:
https://www.rexel.nl/nln/...RAIL-MONTAGE/p/2850249629
Maar is 25A, past minder goed bij de andere schakelaars, en kan ik bijna nergens vinden (vind ik dan weer verdacht).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Joydashy ABB heeft ook wel omschakelaars, maar volgens mij allemaal met een draaiknop ipv een hendel.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste