• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:45:
Ga een vriend helpen met het installeren van een Peblar Home laadpaal (11kw, 3F). Idee is om laadpaal via een 3-fase aardlekautomaat op de hoofdschakelaar aan te sluiten. Maar welke aardlekautomaat hebben we nodig?

Ik dacht een B16 30mA, maar las ook dat je ivm. langdurige belasting (en dus warmteonwikkeling) beter iets zwaarder kan pakken. Dan kom ik op een C20 uit. Maar is 30mA dan handig, of 300mA?

Het moet een Eaton worden, gezien de rest van de kast dat ook is.
C is nergens voor nodig, dat heeft met de kortsluitstroom te maken en die moet je zo laag mogelijk houden. B20 dus. Doe dan wel 4mm2 draad als de laadpaal niet naast de voordeur/groepenkast zit.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:49:
[...]

C is nergens voor nodig, dat heeft met de kortsluitstroom te maken en die moet je zo laag mogelijk houden. B20 dus. Doe dan wel 4mm2 draad als de laadpaal niet naast de voordeur/groepenkast zit.
Die lijkt Eaton niet te voeren :? Kan hem bij Elektramat / Sander Vunderink niet vinden, een B20 3P+N aardlekautomaat. Wel de meuk zoals EMAT / Chint, maar dat willen we juist voorkomen...

Bekabeling was idd plan om met 4mm2 te doen.

Edit: ABB wel zie ik (DS203NC) en Hager (ADM420G).

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2026 20:20 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:27
jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:49:
[...]

C is nergens voor nodig, dat heeft met de kortsluitstroom aanloopstroom te maken en die moet je zo laag mogelijk houden. B20 dus. Doe dan wel 4mm2 draad als de laadpaal niet naast de voordeur/groepenkast zit.
Corrected that for you ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• jadjong
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Mag dat? Dat zou wel de meest simpele uitvoering zijn inderdaad.
Waarom niet? Je mag niet meerdere groepen met vd-draad in een leiding verwerken omdat je dan bij onderhoud denkt dat je de juiste groep uit zet, maar er blijkt er nog eentje door de leiding te lopen. Hier heb jij geen last van als je netjes aan het begin een 3PN automaat plaatst. Alle drie de groepen gaan dan tegelijk aan of uit. Daarnaast moet je zorgen dat een installatie veilig en overzichtelijk is. Dat laatste doe je door de aanvoer in een centraaldoos uit te laten komen en die daarna naar drie WCD af te takken met behulp van de juiste materialen. Stikkertje op de lasdoos met K1, net als in de groepenkast, en op ieder wcd een sticker met L1/2/3. Doe je dit op de muur binnen een vierkante meter van elkaar snapt elke idioot wat je gedaan hebt.

Veiligheid is wel iets waar je nat kan gaan, maar dat geldt net zo goed wanneer je er een onderverdeler tussen plaatst. Het mooie van 3-fase krachtstroom is dat de verschillende fases wisselstroom onderling 120 graden verschoven zijn van elkaar, trek je 3x16A door een 5-aderige kabel dan is de stroom door de N afgerond nul ampère. In plaats van optellen dooft het elkaar uit door de 120 graden verschuiving ten opzichte van elkaar.
Alleen jij gaat hier drie accu's plaatsen en die zijn bi-directioneel, dan heb je nog steeds dat de stroom op de N niet optelt wanneer alle drie de accu's tegelijk laden of ontladen, maar dat geldt wel wanneer er twee laden en eentje ontladen. Dan gaat er 2x16A heen over de kabel en 1x16A terug van de derde accu, bij elkaar opgeteld is dat 26A op de N.
Zorg dat je hierom een 4P automaat plaatst als je aan het einde van een 3fase kabel gaat goochelen met accu's. Een 4P automaat meet ook de stroom op de N, een 3P+N variant meet alleen de drie fases en schakelt de N mee uit als eentje van die drie fases over de lijn gaat, niet als die zelf over de lijn gaat.

• jadjong
  • Niet online
Dat hoeft niet. Kortsluitstroom is waar de automaat op afschakelt, als de aanloopstroom van een apparaat groter is dan de kortsluitstroom schakelt de automaat af. :)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@jadjong duidelijk verhaal, ik ga ervoor.

@eatme eens, ik maak ze enkel.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:21

pvg

jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Waarom niet? Je mag niet meerdere groepen met vd-draad in een leiding verwerken omdat je dan bij onderhoud denkt dat je de juiste groep uit zet, maar er blijkt er nog eentje door de leiding te lopen. Hier heb jij geen last van als je netjes aan het begin een 3PN automaat plaatst. Alle drie de groepen gaan dan tegelijk aan of uit. Daarnaast moet je zorgen dat een installatie veilig en overzichtelijk is. Dat laatste doe je door de aanvoer in een centraaldoos uit te laten komen en die daarna naar drie WCD af te takken met behulp van de juiste materialen. Stikkertje op de lasdoos met K1, net als in de groepenkast, en op ieder wcd een sticker met L1/2/3. Doe je dit op de muur binnen een vierkante meter van elkaar snapt elke idioot wat je gedaan hebt.

Veiligheid is wel iets waar je nat kan gaan, maar dat geldt net zo goed wanneer je er een onderverdeler tussen plaatst. Het mooie van 3-fase krachtstroom is dat de verschillende fases wisselstroom onderling 120 graden verschoven zijn van elkaar, trek je 3x16A door een 5-aderige kabel dan is de stroom door de N afgerond nul ampère. In plaats van optellen dooft het elkaar uit door de 120 graden verschuiving ten opzichte van elkaar.
Alleen jij gaat hier drie accu's plaatsen en die zijn bi-directioneel, dan heb je nog steeds dat de stroom op de N niet optelt wanneer alle drie de accu's tegelijk laden of ontladen, maar dat geldt wel wanneer er twee laden en eentje ontladen. Dan gaat er 2x16A heen over de kabel en 1x16A terug van de derde accu, bij elkaar opgeteld is dat 26A op de N.
Zorg dat je hierom een 4P automaat plaatst als je aan het einde van een 3fase kabel gaat goochelen met accu's. Een 4P automaat meet ook de stroom op de N, een 3P+N variant meet alleen de drie fases en schakelt de N mee uit als eentje van die drie fases over de lijn gaat, niet als die zelf over de lijn gaat.
Correctie: dat is 32A door de nul!

• jadjong
  • Niet online
pvg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Correctie: dat is 32A door de nul!
Nee, want je hebt nog wel 120 graden fase-verschuiving waar je rekening mee moet houden.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:21

pvg

jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Nee, want je hebt nog wel 120 graden fase-verschuiving waar je rekening mee moet houden.
Nope. 2 fases 16A belast geeft 16A door de nul.
Meest eenvoudige argument: als je de derde fase ook met 16A belast is de stroom door de nul 0A. Wet van Kirchhoff…
Je kunt ook even de vectoren uittekenen en optellen.
En goniometrisch: cos(60gr)+cos(-60gr)=1

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 10-01-2026 20:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nog een andere vraag over dezelfde groepenkast (voor de laadpaal gaan we de ABB B20 30mA aardlekautomaat gebruiken), voor de twee PV omvormers zijn er twee B16 automaten rechtstreeks op de hoofdschakelaar geprakt. De panelen en omvormer zijn wel geaard, maar ja geen aardlekschakelaar aanwezig dus. Lijkt mij onwenselijk, maar draait al zo’n 10j op die manier en komt nu dus aan het licht.

In de datasheet van de omvormer (SolarRiver 3000TL) staat wel 'aardlekbewaking' en 'aardlekbewaking op alle polen'. Is er dan een aardlekschakelaar nodig?

En zo ja, wat voor aardlekschakelaar is dan handig om de twee B16 achter te hangen? Met twee omvormers is 30mA mogelijk te triggerhappy. Eaton 40A 300mA?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2026 21:52 ]

• Annuk
jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Dat hoeft niet. Kortsluitstroom is waar de automaat op afschakelt, als de aanloopstroom van een apparaat groter is dan de kortsluitstroom schakelt de automaat af. :)
Klopt, maar de kortsluitstromen van B & C karakteristiek zijn nagenoeg gelijk, het verschil in die 2 in gebruik zijn voor normaal gebruik de aanloopstromen met inschakeling van een machine, een C karakteristiek kan dan een iets hogere piekstroom hebben dan een B.
Een zware slijptol zonder soft-start zoals vaak gebruikt in de metaalbewerking o.a. knalt er in een B karakteristiek wel uit maar met een C karakteristiek niet, bij gelijk amperage zullen ze er bij langere overbelasting of kortsluiting gelijktijdig uit moeten gaan.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:18
ThinkPad schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:45:
Ga een vriend helpen met het installeren van een Peblar Home laadpaal (11kw, 3F). Idee is om laadpaal via een 3-fase aardlekautomaat op de hoofdschakelaar aan te sluiten. Maar welke aardlekautomaat hebben we nodig?

Ik dacht een B16, maar las ook dat je ivm. langdurige belasting (en dus warmteonwikkeling) beter iets zwaarder kan pakken. Dan kom ik op een C20 uit. En is 30mA dan handig, of pak je bij een laadpaal 300mA? Edit: In de installatiehandleiding geven ze zelf al aan dat het een 30mA moet zijn (pag. 5).

Het moet een Eaton worden, gezien de rest van de kast dat ook is.
Edit* spraakverwarring.

B16 is wat gevoeliger. C kar misschien weer meer risico voor je hoofdschakelaar?
Zie dat men meestal b16 neemt.

Maar C kan ook deze zijn; Eaton mRB6-16/3N/C/003-A

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 10-01-2026 22:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Annuk
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Dank voor je suggestie. Ook wen optie om het zo te doen idd.

4 aardlek is puur omdat ik deze nog had, en geeft ruimte voor uitbreiding. Al zal ik dat in deze woning waarschijnlijk nooit nodig hebben...
Mijns inziens pure onzin, tenzij je b.v. meerdere groepen voor buiten gaat toepassen en dat op 1 aardlekschakelaar gaat plaatsen, maar daar heb je die DS301C al voor.
En je kunt met 3 aardlekschakelaars alsnog met 3 groepen uitbreiden als je wenst aangezien je nu 9 groepen in gebruik hebt.
Ik ga even overwegen of herindelen de moeite waard is.
Aan de andere kant is deze 3p+n voor de laadpaal waarschijnlijk de laatste wijziging. Om daar dan nu allea voor op de kop te gooien...
Juist als dit (voorlopig) de laatste wijziging is zou ik de boel willen aanpassen en netjes maken, juist ook voor de netheid en het overzicht.

De enige extra overweging is mogelijk nog om de PV groep bij in de rij met aardlekschakelaars te plaatsen in de rechter kast als je de door mij voorgestelde oplossing pakt.
En als je zoveel mogelijk met kamrails werkt wordt je overzicht ook wat duidelijker.

• jadjong
  • Niet online
pvg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Nope. 2 fases 16A belast geeft 16A door de nul.
Meest eenvoudige argument: als je de derde fase ook met 16A belast is de stroom door de nul 0A. Wet van Kirchhoff…
Je kunt ook even de vectoren uittekenen en optellen.
En goniometrisch: cos(60gr)+cos(-60gr)=1
U heeft gelijk, zat met 16/-16/0 in mijn hoofd, dus een onbelaste fase.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:56:
Hi,

Ik wil een laadpaal installeren op mijn 3fasen installatie, specifiek neig ik naar de Zaptec go 2 welke zelf 6ma dc detecteert.
Wil daarom een 3P+N alamat (a kar) installeren en heb daar een vraag over. Hij moet links naast Q1 komen.

Voor zover ik heb kunnen lezen zegt de NEN niet specifiek iets over hoeveel draden je uitgaand uit je hoofdschakelaar mag hebben, maar wel iets over deugdelijke verbindingen.

Wat is de meest gangbare manier om een 3p+n te installeren in een redelijk volle kast?
De eerste 3p+n voor het koken zit met een kamrail direct naast de hoofdschakelaar. Deze voor de laadpaal komt in de linker kast.

Meest praktisch; ik heb nog overal een plekje vrij op verdeel blok links onder. Daar direct de nieuwe alamat op zetten?
Blokje voor de N zit dan wel vol. Is dat lastig richting de toekomst en moet ik nog een andere manier overwegen? Of is dit de way to go.

[Afbeelding]
Hele Kast;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom een A kar? Zaptec zegt zelf in de beschrijving dat het een B kar moet zijn? Ik heb een Zaptec (1ste versie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxVJ6RzXNcmeldoSZzWORUkl5m4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOyuVzp5Q7RlUt41sPJrBBqs.jpg?f=fotoalbum_small

En heb een B-Kar 16 003A, hij zit hierboven helemaal rechts in de 2de kast.

discogs

• pentaw1nz
loewie1984 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Waarom een A kar? Zaptec zegt zelf in de beschrijving dat het een B kar moet zijn? Ik heb een Zaptec (1ste versie)

[Afbeelding]

En heb een B-Kar 16 003A
Omdat ik begreep dat je net een goedkopere A kar uit kon als de laadpaal zelf 6ma dc detecteert. Zoals de zaptec go 2 doet en de peblar ook.

Waar lees jij dat het de duurdere b kar moet zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/302gXySKUCKStcW7qQW1gHfpkwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmRwW4XcmPuYMUiIe2WhdZaK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door pentaw1nz op 10-01-2026 22:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• loewie1984
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:24:
[...]

Omdat ik begreep dat je net een goedkopere A kar uit kon als de laadpaal zelf 6ma dc detecteert. Zoals de zaptec go 2 doet en de peblar ook.
Ik zie bij Elektramat geen A-Kar alamat's alleen B en C Kar: https://www.elektramat.nl...VIdAosahMx2VkS69HHx3wjFxG

discogs

• pentaw1nz
Excuus, volgens mij halen we 'type' en 'karakteristiek' door elkaar.

Het mag een type A zijn, beschermt tegen nominale wisselstroomlekken.
Geen duurdere type B die ook beschermd tegen dc.

Het moet wel een B karakteristiek zijn

Eaton mRB6-16/3N/B/003-A

• loewie1984
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:24:
[...]

Waar lees jij dat het de duurdere b kar moet zijn?
[Afbeelding]
Bij de zaptec installateurshandleiding: https://help.zaptec.com/h...ttachments/40169647805713
De Zaptec Go 2 moet worden geïnstalleerd achter een zekering (40A max, C-karakteristiek aanbevolen) en
aardlekschakelaar type A (30mA).

discogs

• pentaw1nz
C kar dus zelfs.
Eaton mRB6-16/3N/C/003-A

Die kan ik dan niet helemaal volgen

Een laadpaal is uiteindelijk een fancy contactdoos. De elektronica van de laadpaal zelf doet het waarschijnlijk ook prima op een B2 automaat.

De daadwerkelijke lader zit in de auto, en er bestaan auto's met laders die zo'n grote inschakelstroom hebben dat de magnetische beveiliging in een B16 of B20 zou trippen. Die auto's zijn zeldzaam, want de meeste starten juist voorzichtig en voeren de stroom behoorlijk langzaam op. De fabrikant van de laadpaal heeft echter geen zin in storingsmeldingen en schrijft daarom een C-automaat voor.

Overigens kom je vanwege de 125%-regel (ook bekend als 80%-regel) bij 11 kW uit op een automaat van 20 A, niet 16 A. Dat is niet selectief; als je wel selectiviteit wilt, kun je in plaats daarvan ook de laadsnelheid lager instellen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:32

de Peer

under peer review

Wie kan me vertellen of ik ook 2 Eaton Medusa kasten onder elkaar kan plaatsen?
Alles zit nu vol in de breedte en ik heb extra ruimte nodig. Ik kan dit alleen nergens vinden. Volgens mij zou het moeten kunnen?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@de Peer Ja dat kan, heb ik ook (zit zelfs nog een ander ABB kastje tussen). Foto van al even terug, tijdens de opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqAl0f50KEIFaEPauUHKwfg-m-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9QjHapbRs4KvncimpLNZUzx.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:32

de Peer

under peer review

Rimco schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:53:
@de Peer Ja dat kan, heb ik ook (zit zelfs nog een ander ABB kastje tussen). Foto van al even terug, tijdens de opbouw:

[Afbeelding]
super. dit is precies wat ik ook wil gaan doen. Fijn om even een voorbeeld te zien! thanks

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:20
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:35:
C kar dus zelfs.
Eaton mRB6-16/3N/C/003-A

Die kan ik dan niet helemaal volgen
Liever geen 16A automaat voor een 16A laadpaal; die kan urenlang op maximumvermogen belast worden en daar zijn automaten eigenlijk niet voor gemaakt. Dan worden ze simpelweg te warm in een afgesloten kast. Je kan beter een 20A of zelfs 25A pakken ivm de warmte. Een C-kar voegt wmb ook niet veel toe, maar is mogelijk makkelijker aan te komen (en net zo veilig). Het boekje zegt (blijkbaar) maximum voorbeveiliging 40A, waarschijnlijk voor 32A laden, dus 20A is dan prima als je 'm voor 16A (11KW) max gebruikt.
Of je moet de maximum laadstroom beperken tot 14a of zo.

En nee, da's niet selectief maar dat maakt ook geen reet uit. Een 16A automaat is ook al niet selectief tov een 25A hoofdautomaat (maar net wel ten opzichte van een traag smeltpatroon). Voor de veiligheid maakt dat niks uit, selectiviteit kan hinder verminderen maar voegt geen veiligheid toe.

• pentaw1nz
Steyn_E schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Liever geen 16A automaat voor een 16A laadpaal; die kan urenlang op maximumvermogen belast worden en daar zijn automaten eigenlijk niet voor gemaakt. Dan worden ze simpelweg te warm in een afgesloten kast. Je kan beter een 20A of zelfs 25A pakken ivm de warmte. Een C-kar voegt wmb ook niet veel toe, maar is mogelijk makkelijker aan te komen (en net zo veilig). Het boekje zegt (blijkbaar) maximum voorbeveiliging 40A, waarschijnlijk voor 32A laden, dus 20A is dan prima als je 'm voor 16A (11KW) max gebruikt.
Of je moet de maximum laadstroom beperken tot 14a of zo.

En nee, da's niet selectief maar dat maakt ook geen reet uit. Een 16A automaat is ook al niet selectief tov een 25A hoofdautomaat (maar net wel ten opzichte van een traag smeltpatroon). Voor de veiligheid maakt dat niks uit, selectiviteit kan hinder verminderen maar voegt geen veiligheid toe.
In geval van een 20a of 25a houd je de begrenzing op de laadpaal softwarematig wel gewoon op 16a?

Is er nog meerwaarde voor het kiezen voor 25a?

• Steyn_E
pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:54:
[...]

In geval van een 20a of 25a houd je de begrenzing op de laadpaal softwarematig wel gewoon op 16a?

Is er nog meerwaarde voor het kiezen voor 25a?
Juist, je begrenst 'm op 16A, waardoor de B/C20 niet zo warm wordt.
Kiezen tussen 20 of 25A hangt vooral af van de gebruikte kabel; de 25A automaten zijn makkelijker aan te komen van de verschillende merken (ziet er netter uit) maar mag je absoluut niet zomaar op een 5x2,5mm2 aansluiten, dan zeker een 20A pakken. Desnoods van een ander merk. Bij 5x4mm2 (tot redelijke afstand) of dikker zou je ook een 25A kunnen pakken en nog steeds de laadpaal zelf beperken, dan wordt de automaat helemaal niet meer warm én kan je 'm mogelijk ineens wel van hetzelfde merk als de rest van de spulletjes in de groepenkast kopen.
Echter weet zeker dat de kabel dan dik genoeg is, bij twijfel (of als je zeker weet dat het 2,5mm2 is) gewoon een 20A automaat plaatsen. Dan maar een 'rommeltje' met een Hager in je Schneider kast oid.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:19
Wat te zeggen van een 20 A (automaat) zekering in de meterkast, circa 25 meter 5x2,5mm2 bedrading en in het souterrain een extra 16 A (automaat)?
1 fase meterkast.
Bedoeling is hier in de toekomst een EV te laden met de nieuwe Solar Edge ONE EV lader.
Maar voorlopig met een Voldt "granny" met een CEE wandcontactdoos. Heb zowel de HWZ
P1 meter met daarnaast al een SE inline meter, dus zou je zeggen dat de loadbalancing al aanwezig is?
Opzet is de 4800 Wp zon energie zoveel mogelijk in te zetten voor de komende Inster Sky Cross

Lijkt mij in orde?
Dit door een elektricien zo gelegd na wat doorgesproken te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door dinandus op 11-01-2026 16:47 . Reden: Zonne energie en betreffende EV toegevoegd ]

• Steyn_E
dinandus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:15:
Wat te zeggen van een 20 A (automaat) zekering in de meterkast, circa 25 meter 5x2,5mm2 bedrading en in het souterrain een extra 16 A (automaat)?
1 fase meterkast.
Bedoeling is hier in de toekomst een EV te laden met de nieuwe Solar Edge ONE EV lader.
Maar voorlopig met een Voldt "granny" met een CEE wandcontactdoos. Heb zowel de HWZ
P1 meter met daarnaast al een SE inline meter, dus zou je zeggen dat de loadbalancing al aanwezig is?
Opzet is de 4800 Wp zon energie zoveel mogelijk in te zetten voor de komende Inster Sky Cross

Lijkt mij in orde?
Dit door een elektricien zo gelegd na wat doorgesproken te hebben.
5x2,5 voldoet voor een 20A automaat prima op die afstand. Snap alleen niet wat het idee van die extra 16A automaat zou zijn; is dat verplicht voor het type lader dat je wil gebruiken? Zo ja, dan inderdaad liever aan het einde van die kabel in een apart kastje en niet in de groepenkast ivm warmte.

En met die 5 aderige kabel ben je in ieder geval voorbereid op die 3-fase lader op een later moment.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:19
@Steyn_E Die 20A zit in de hoofd meter kast, op de 2e woon etage. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYNu8mLyCKmefEffivaQJdm7fFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4fISfV8UMktU0j0bkQzYbhm.jpg?f=fotoalbum_large
De 16 A zit in het soutterain waar mijn garagebox zit, zie bijgaande foto van de binnenkomende kabel in het soutterain. Misschien maakt dit het duidelijker.
Of zou die van 16 ook naar 20 A kunnen voor de komende EV One box, dan kan er ipv 3,6 kWh naar 7,4 kWh laden?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:33
Juerd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:47:
Een laadpaal is uiteindelijk een fancy contactdoos. De elektronica van de laadpaal zelf doet het waarschijnlijk ook prima op een B2 automaat.

De daadwerkelijke lader zit in de auto, en er bestaan auto's met laders die zo'n grote inschakelstroom hebben dat de magnetische beveiliging in een B16 of B20 zou trippen. Die auto's zijn zeldzaam, want de meeste starten juist voorzichtig en voeren de stroom behoorlijk langzaam op. De fabrikant van de laadpaal heeft echter geen zin in storingsmeldingen en schrijft daarom een C-automaat voor.

Overigens kom je vanwege de 125%-regel (ook bekend als 80%-regel) bij 11 kW uit op een automaat van 20 A, niet 16 A. Dat is niet selectief; als je wel selectiviteit wilt, kun je in plaats daarvan ook de laadsnelheid lager instellen.
Welke auto is dat dan met hoge inschakelstroom? Ik heb dat echt nog nooit gehoord/mee gemaakt en heb er heel wat geplaatst.

C kar voor een laadpaal is imo echt onzin, kan altijd gewoon met b.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:19:
[...]

U heeft gelijk, zat met 16/-16/0 in mijn hoofd, dus een onbelaste fase.
Hm dat betekent dat het niet verstandig is? Ik acht de kans klein dat het gebeurt, de huidige accu's zijn zelfs maar max 6A dus daar zal het prima mee gaan.

Heb nog een andere uitdaging, ik heb geen plek meer voor een 3f alamat van 4 posities breed. Heb nog een plekje voor 3, of ik moet een smaller Hager verdeelblok vinden want die neemt er 5.

• jadjong
  • Niet online
@Beekforel Je kan een 3fase automaat nemen die ook de nul meet of drie losse kabels vanaf de groepenkast trekken die ieder een eigen automaat hebben. Dan heb je alleen nog die onbalans in de groepenkast zelf, daar zit meestal wel wat dikker draad en is de afstand kort.

Als de accu sowieso niet verder dan 6A komt valt het allemaal wel mee.

• pentaw1nz
Steyn_E schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Juist, je begrenst 'm op 16A, waardoor de B/C20 niet zo warm wordt.
Kiezen tussen 20 of 25A hangt vooral af van de gebruikte kabel; de 25A automaten zijn makkelijker aan te komen van de verschillende merken (ziet er netter uit) maar mag je absoluut niet zomaar op een 5x2,5mm2 aansluiten, dan zeker een 20A pakken. Desnoods van een ander merk. Bij 5x4mm2 (tot redelijke afstand) of dikker zou je ook een 25A kunnen pakken en nog steeds de laadpaal zelf beperken, dan wordt de automaat helemaal niet meer warm én kan je 'm mogelijk ineens wel van hetzelfde merk als de rest van de spulletjes in de groepenkast kopen.
Echter weet zeker dat de kabel dan dik genoeg is, bij twijfel (of als je zeker weet dat het 2,5mm2 is) gewoon een 20A automaat plaatsen. Dan maar een 'rommeltje' met een Hager in je Schneider kast oid.
Die b20 is nergens te krijgen van eaton. Of voor 160 euro.
25a vind ik toch wat riskant. Dan misschien uitwijken naar een c kar

• Steyn_E
pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Die b20 is nergens te krijgen van eaton. Of voor 160 euro.
25a vind ik toch wat riskant. Dan misschien uitwijken naar een c kar
Daarvoor geldt een maximumlengte van 48m op 2,5mm2 met een C20, of 78m bij gebruik van een B25 (ja, dan mag de kabel inderdaad zelfs langer zijn). Voldoet dus prima, zou ik de goedkoopste kiezen. Zie ook: https://www.wezelbv.nl/wp...-lengte-van-leidingen.pdf

• henkNL
  • Niet online
Ik lees hier momenteel met interesse mee.
Ik wil n.l. op zolder een onderverdeler plaatsen waar de zonnepanelen en accu's op komen te zitten.

Mijn idee is:
-Beneden in de hoofdgroepenkast een 3-fase B20 automaat
-Onderverdeler zolder: - hoofdschakelaar - 3-fase B16 alamat voor de zonnepanelen én 3-fase B16 alamat voor de 2x HomeWizard accu's, welke max 800w per fase kunnen laden/ontladen.

De bekabeling ligt er al, en is 5x4mm2 (20 meter lang).

Nu vraag ik mij af m.b.t. de stroom door de nul;
moet ik in de hoofdgroepenkast een 4p automaat nemen, ipv een 3p+N?

Het prijsverschil is namelijk aanzienlijk (35 euro - 140 euro)

Ik weet trouwens dat ik niet 1,6 selectief ben t.o.v. de hoofdzekering.

🚗 Tesla M3H 2024 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | 🏍️ Honda CBF600SA - 2005 |🔋HomeWizard 2x2,7=5,4kWh

Makrolon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Welke auto is dat dan met hoge inschakelstroom? Ik heb dat echt nog nooit gehoord/mee gemaakt en heb er heel wat geplaatst.
Geen idee welke precies; ik hou me niet zo met auto's bezig behalve die van mezelf :)
C kar voor een laadpaal is imo echt onzin, kan altijd gewoon met b.
Ik neem aan dat 't met alle nieuwe auto's probleemloos met B kan.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:25

Freakie1NL

Grote Baas

Weet iemand trouwens of dit mag / op een bepaalde wijze voorgeschreven is.

Nieuwe woning komt de aarde de groepenkast onderin binnen en loopt dan als ongeïsoleerde aardedraad naar het aarde verdeelblok in de ABB kast.

Huidige woning is dit buiten om de kast en komt dan via het aarde verdeelblok zelf pas de kast in (c.q. aardedraad gaat überhaupt de kast niet in).

Wat is toegestaan en wat is wenselijk?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Makrolon
Juerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Geen idee welke precies; ik hou me niet zo met auto's bezig behalve die van mezelf :)

[...]

Ik neem aan dat 't met alle nieuwe auto's probleemloos met B kan.
En ook met oude haha ;) er is geen auto die een b kar er uit laat klappen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:17
henkNL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:54:
Ik lees hier momenteel met interesse mee.
Ik wil n.l. op zolder een onderverdeler plaatsen waar de zonnepanelen en accu's op komen te zitten.

Mijn idee is:
-Beneden in de hoofdgroepenkast een 3-fase B20 automaat
-Onderverdeler zolder: - hoofdschakelaar - 3-fase B16 alamat voor de zonnepanelen én 3-fase B16 alamat voor de 2x HomeWizard accu's, welke max 800w per fase kunnen laden/ontladen.
Heb je de zonnepanelen en accu's al liggen? Zo niet dan zou ik kijken naar een oplossing met 1 gecombineerde omvormer voor de panelen en de accu's.
Dat is efficienter: minder verlies door conversie
Je hebt dan geen onderverdeler nodig.

Indien je de juiste omvormer kiest kan je je zonnepanelen ook gebruiken als stroombron bij stroomuitval.

Spel en typfouten voorbehouden

Freakie1NL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:32:
Nieuwe woning komt de aarde de groepenkast onderin binnen en loopt dan als ongeïsoleerde aardedraad naar het aarde verdeelblok in de ABB kast.
Bij TT zal de beschermingsgeleider in principe dubbelgeïsoleerd moeten zijn ten opzichte van fase(n) en nul die vóór de aardlekschakelaar zitten, wat in de groepenkast met enkelgeïsoleerde geleiders neerkomt op dat alle draden geïsoleerd moeten zijn als er een beschermingsgeleider bij zit. Bij TN zal het technisch gezien ongeïsoleerd mogen in de groepenkast, maar ik zou niet weten waarom je het risico in hemelsnaam zou nemen.

Ik zou 'm vervangen door een geïsoleerde. Als je niet bij de aansluiting kan (bijv. omdat ie uit het meterbord komt (maar dat zou ik echt heel raar vinden met een blote draad)), kun je overwegen 'm zoveel mogelijk alsnog te isoleren met groengele krimpkous. Vergeet niet om eerst de hoofdschakelaar uit te zetten voordat je de aarding van je hele huis loshaalt.
Makrolon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:38:
[...]

En ook met oude haha ;) er is geen auto die een b kar er uit laat klappen.
Je bent de eerste die ik dat zie beweren, maar al meerdere mensen hebben het tegenovergestelde beweerd.

Waarom denk jij dat de fabrikanten van laadpalen vaak willen dat je hun laadpaal achter een automaat met C-karakteristiek aansluit?

• henkNL
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Heb je de zonnepanelen en accu's al liggen? Zo niet dan zou ik kijken naar een oplossing met 1 gecombineerde omvormer voor de panelen en de accu's.
Dat is efficienter: minder verlies door conversie
Je hebt dan geen onderverdeler nodig.

Indien je de juiste omvormer kiest kan je je zonnepanelen ook gebruiken als stroombron bij stroomuitval.
Ja, al jaren zonnepanelen en sinds april de accu

🚗 Tesla M3H 2024 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | 🏍️ Honda CBF600SA - 2005 |🔋HomeWizard 2x2,7=5,4kWh

• Makrolon
Juerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Je bent de eerste die ik dat zie beweren, maar al meerdere mensen hebben het tegenovergestelde beweerd.

Waarom denk jij dat de fabrikanten van laadpalen vaak willen dat je hun laadpaal achter een automaat met C-karakteristiek aansluit?
Geen idee wat de beweegreden is van laadpaal fabrikanten.

Ik denk dat ik inmiddels voor elk model auto wel eens een laadpaal heb geplaatst. Ik ben dit echt nog nooit tegen gekomen.

Als het klopt wat jij zegt, dan zou een 16 ampère auto dus ook eerst voorbij de 16a moeten schieten om daarna terug naar 16 te vallen toch? Want door snel naar de 16 te schieten schakelt een b16 niet uit.

Makrolon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:53:
Als het klopt wat jij zegt, dan zou een 16 ampère auto dus ook eerst voorbij de 16a moeten schieten om daarna terug naar 16 te vallen toch? Want door snel naar de 16 te schieten schakelt een b16 niet uit.
Het zou betekenen dat de aanloopstroom minstens 48 A is, ja. Het gaat hier over een fractie van een seconde. Dat is overigens niet heel ongebruikelijk. Met 2 goedkope laptopvoedingen kan dat al gebeuren als je pech hebt (eigen ervaring).

• Makrolon
Juerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Het zou betekenen dat de aanloopstroom minstens 48 A is, ja. Het gaat hier over een fractie van een seconde. Dat is overigens niet heel ongebruikelijk. Met 2 goedkope laptopvoedingen kan dat al gebeuren als je pech hebt (eigen ervaring).
Dat klopt ka, dan zou er iets van elcos in moeten zitten in de electronica van een auto die zichzelf snel opladen.

Ik ben het in ieder geval nog nooit tegen gekomen, en zeker alles af met b karakteristiek.

@Makrolon Er zitten sowieso veel en grote elco's in, maar waarschijnlijk bijna altijd met maatregelen om te zorgen dat die niet in één klap opladen.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Juerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Bij TT zal de beschermingsgeleider in principe dubbelgeïsoleerd moeten zijn ten opzichte van fase(n) en nul die vóór de aardlekschakelaar zitten, wat in de groepenkast met enkelgeïsoleerde geleiders neerkomt op dat alle draden geïsoleerd moeten zijn als er een beschermingsgeleider bij zit. Bij TN zal het technisch gezien ongeïsoleerd mogen in de groepenkast, maar ik zou niet weten waarom je het risico in hemelsnaam zou nemen.

Ik zou 'm vervangen door een geïsoleerde. Als je niet bij de aansluiting kan (bijv. omdat ie uit het meterbord komt (maar dat zou ik echt heel raar vinden met een blote draad)), kun je overwegen 'm zoveel mogelijk alsnog te isoleren met groengele krimpkous. Vergeet niet om eerst de hoofdschakelaar uit te zetten voordat je de aarding van je hele huis loshaalt.
Dank, maar dan laat ik hem toch gewoon buitenom lopen. Heb nieuwe 6mm2 aardedraad besteld omdat hij 4mm2 is dus makkelijk buitenom om te voeren. Huidige woning ook buitenom de kast. Nieuwe woning dus in de kast maar denk dat dit na oplevering door de vorige bewoners (c.q. de gene die in de groepenkast heeft gewerkt) is aangepast.

@Freakie1NL Als ie buitenom kan, vraag ik me af waarom ie überhaupt binnen de kast zat... Maar dat zullen we wellicht nooit weten.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Juerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:12:
@Freakie1NL Als ie buitenom kan, vraag ik me af waarom ie überhaupt binnen de kast zat... Maar dat zullen we wellicht nooit weten.
Ik denk omdat beunhaas BV ingeschakeld is. Ik heb ook ontdekt dat er ergens 2 montagekabel zonder twinhuls onder 1 klem gepropt is. En vanuit de bouw was het 1 kast. Daarna is er blijkbaar een Attema aan de linker kant bijgekomen en een HLD 22 aan de rechterkant. Aan de rechterkant zal de aarde hebben gelopen en dan is dit wel zo makkelijk toch, anders moet je nieuwe draad gaan gebruiken...

@Freakie1NL Inmiddels ben ik nieuwsgierig naar 'n foto van het knutselwerkje :)

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Juerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:40:
@Freakie1NL Inmiddels ben ik nieuwsgierig naar 'n foto van het knutselwerkje :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Op dit moment nog bezig met herinrichting, opnieuw indelen. Heb nu een HLD 33 (eigenlijk vanwege prijs de AEG variant gekocht), naast de al bestaande HLD 33 geplaatst. De al aanwezige HLD 22 naar beneden onder de nieuwe 33 geplaatst. Bekijk nog of ik dat Attema kastje ga houden of dit anders oplos.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:01:
[...]

***members only***

Op dit moment nog bezig met herinrichting, opnieuw indelen. Heb nu een HLD 33 (eigenlijk vanwege prijs de AEG variant gekocht), naast de al bestaande HLD 33 geplaatst. De al aanwezige HLD 22 naar beneden onder de nieuwe 33 geplaatst. Bekijk nog of ik dat Attema kastje ga houden of dit anders oplos.
Twee aarde draden zitten er ook niet goed in?

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

bjusterbaarlik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Twee aarde draden zitten er ook niet goed in?
Klopt, is hersteld zie Freakie1NL in "Het grote kookplaat aansluiten topic"

@Freakie1NL Ik zie op een gewone automaat achter een aardlek "zon" staan. Die groep hoort achter een eigen alamat te zitten...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

onetime schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:19:
@Freakie1NL Ik zie op een gewone automaat achter een aardlek "zon" staan. Die groep hoort achter een eigen alamat te zitten...
Daar zit een Gacia PV verdeler op aangesloten op zolder.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
onetime schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:19:
Niet als het ten tijde van de bouw niet verplicht was.
Of het is een trafo-omvormer, zoals ik zelf nog heb hangen.
@leonbong Ja ok, dat klopt.
@Freakie1NL Goed dat die Gacia onderverdeler met ABB is voorbeveiligd.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

onetime schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:30:
@leonbong Ja ok, dat klopt.
@Freakie1NL Goed dat die Gacia onderverdeler met ABB is voorbeveiligd.
Ook geen fan van Gacia?

Het betreft een huis van 2016 waar gek genoeg vanuit de bouw 0,0 zonnepanelen zijn geplaatst. Dit is door de eerste bewoners aangebracht.

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste