Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 19:33
Flix20 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Nu paar reviews van dat kanaal gezien maar wat vind ik me dat een stel tenenkrommende mutsen zeg…
Dat gezanik over de cupholders… koop dan een normale beker ipv zo’n achterlijke Stanley
Hey, rustig aan.. mijn dochter heeft een Stanley. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Funky filmpje van A-Point:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:08
Vandaag dan eindelijk een proefrit gemaakt in een Elroq! De Elroq (60,Graphite Grey, Advanced) is begin december al besteld, maar ik wou toch nog even een paar minuten rijden voordat de auto medio april wordt afgeleverd.

In 30 minuten kun je natuurlijk niet zoveel testen en ondervinden, maar de 30 minuten hebben mij wel bevestigd dat ik een goede keuze heb gemaakt. Wij twijfelden tussen de Elroq en EV3. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Elroq omdat achterin meer ruimte is voor onze kids. Ik kon in de EV3 (1.83) niet goed achter mijzelf zitten en in de Skoda was dat geen probleem.
In de 30 minuten vielen mij de remmen ook op, dat je deze diep moet in trappen om echt te remmen. Dat zal wel even wennen zijn, maar dat is het sowieso, ik heb het in ieder geval niet als hinderlijk ervaren. Wat mij verder nog opviel was dat het piepje (als je te hard rijd), niet super overheersend klinkt. In de EV3 was deze behoorlijk aanwezig.

Nu nog 2 maandjes geduld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:52
p.selker schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:54:
Vandaag dan eindelijk een proefrit gemaakt in een Elroq! De Elroq (60,Graphite Grey, Advanced) is begin december al besteld, maar ik wou toch nog even een paar minuten rijden voordat de auto medio april wordt afgeleverd.

In 30 minuten kun je natuurlijk niet zoveel testen en ondervinden, maar de 30 minuten hebben mij wel bevestigd dat ik een goede keuze heb gemaakt. Wij twijfelden tussen de Elroq en EV3. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Elroq omdat achterin meer ruimte is voor onze kids. Ik kon in de EV3 (1.83) niet goed achter mijzelf zitten en in de Skoda was dat geen probleem.
In de 30 minuten vielen mij de remmen ook op, dat je deze diep moet in trappen om echt te remmen. Dat zal wel even wennen zijn, maar dat is het sowieso, ik heb het in ieder geval niet als hinderlijk ervaren. Wat mij verder nog opviel was dat het piepje (als je te hard rijd), niet super overheersend klinkt. In de EV3 was deze behoorlijk aanwezig.

Nu nog 2 maandjes geduld...
Qua remmen, rijden in D of B?
En als de accu helemaal opgeladen is remt die minder op de motor ook. Dan moet je doortrappen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14
JS-Ah schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Qua remmen, rijden in D of B?
En als de accu helemaal opgeladen is remt die minder op de motor ook. Dan moet je doortrappen idd.
De overgang van regeneratief naar trommel/schijfrem gaat niet helemaal vloeiend, dat heeft Kia beter voor elkaar

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindgarp
MarcelGo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:22:
[...]

De overgang van regeneratief naar trommel/schijfrem gaat niet helemaal vloeiend, dat heeft Kia beter voor elkaar
Ja, helemaal mee eens. En het regeneratief remmen zelf ook, met drie standen plus de i-Pedal optie (one pedal driving), dus eigenlijk keuze uit zes instellingen. Sowieso is de EV-techniek van Kia/Hyundai erg goed, ik heb de indruk dat ze daarin voorlopen op VW.

Daarentegen heeft de Elroq een betere ergonomie (betere stoelen ook, vond ik) dan de EV3, meer ruimte achterin, achterwielaandrijving en andere voordelen die hier al vaker zijn aangehaald.

Qua software vond ik de EV3 beter, maar ik heb proefgereden in een Enyaq met softwareversie 4.0 (dacht ik) en de Elroq wordt geleverd met versie 5.4. Dus ik hoop op verbetering daar en regelmatige OTA updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-04 19:42
MarcelGo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Nou ik merk daar niets van eigenlijk. Tijdens rijden schakelen tussen D en B gaat vloeiend. En bij rijden in B heb je amper de rem nodig dus ik ben daar heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Het gaat om blended braking (dus je rempedaal intrappen waarbij je eerst regenereert en dan de schijfremmen gebruikt), niet zozeer van D naar B gaan.

Ik zou overigens verwachten dat het rempedaal bij een volle accu scherper aanvoelt omdat er dan niet kan worden geregenereerd (dat is bij mijn e-Golf wel het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Elroq85 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Nou ik merk daar niets van eigenlijk. Tijdens rijden schakelen tussen D en B gaat vloeiend. En bij rijden in B heb je amper de rem nodig dus ik ben daar heel tevreden over.
Ik rij nu een Niro, en bij de proefrit Elroq expres een paar keer geremd, is niet onoverkomelijk maar het pedaalgevoel bij wat steviger remmen is niet wat ik gewend ben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
S_Chief schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:11:
Het gaat om blended braking (dus je rempedaal intrappen waarbij je eerst regenereert en dan de schijfremmen gebruikt), niet zozeer van D naar B gaan.

Ik zou overigens verwachten dat het rempedaal bij een volle accu scherper aanvoelt omdat er dan niet kan worden geregenereerd (dat is bij mijn e-Golf wel het geval).
Ok duidelijk. Ik heb geen problemen eigenlijk terwijl ik al een jaar electrisch rijd met de 500e van mijn vrouw.
Maar wellicht is het afhankelijk van wat je gewend bent ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Leuk filmpje van Electrobays over de Elroq!

https://youtu.be/Xfq6gYs4eFU?si=Vtk-mbiBG8qem776

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-04 21:17
Elroq85 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Ok duidelijk. Ik heb geen problemen eigenlijk terwijl ik al een jaar electrisch rijd met de 500e van mijn vrouw.
Maar wellicht is het afhankelijk van wat je gewend bent ?
Auto in Culemborg gekocht of in Tiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 07:08
Wie overweegt net als ik om de namen Skoda en Elroq van de achterkant te verwijderen? Heb ik met de Enyaq ook gedaan en heeft een mooie strakke achterkant tot gevolg. Kwestie van smaak natuurlijk en een aantal zal het niet boeien 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:41
Bloemersmaborg schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:38:
Wie overweegt net als ik om de namen Skoda en Elroq van de achterkant te verwijderen? Heb ik met de Enyaq ook gedaan en heeft een mooie strakke achterkant tot gevolg. Kwestie van smaak natuurlijk en een aantal zal het niet boeien 😉
Ik vind het persoonlijk wel mooi, dus bij mij blijven ze erop! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:02
draayertje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Ook een hele mooie kleur! En mijn ervaring met 3 grijze auto's leert dat je op deze kleur het minst snel ziet dat ze vies zijn _O-
Verkoper gevraagd wat het meest vergevingsgezind is qua viezigheid. "Graphite Grey". Mooi, zet daar dan maar een vinkje. _O-

De Kamiq met Titan Blue nu kan ook best wat hebben qua viezigheid. Dat was toen een specifieke Kamiq kleur geloof ik, en aangezien ik die in 50% van de gevallen zie had ik bij Timiano Green niet meteen het juich gevoel. Die gaan we straks heel veel zien.

En ik zie de meeste tijd de kleur toch niet, ik zit erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Bloemersmaborg schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:38:
Skoda van de kofferklep laten verwijderen kan volgens mij niet (nou ja, als je echt wil kan achteraf alles natuurlijk :)), maar de model- en typeaanduiding laat ik achterwege. Mijn indruk is dat ze dan in de fabriek niet gemonteerd worden, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Alles wordt gewoon in de fabriek geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:50
Worden er opgeplakt. Is heel simpel met visdraadje en poetsdoek te verwijderen.
Bij sommige merken kan je dat als 'optie' aanvinken. Om type aanduiding en/of motorisering achterwegen te laten.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:09
Bij bestelling ooit van een Audi (A3 E-Tron) had ik inderdaad een optie "Geen typeaanduiding achterklep" (oid).
In zo'n geval wordt het er in de fabriek al niet opgeplakt.

Als het geen optie is, maar je het apart aanvraagt, wordt het meestal pas door/ bij de dealer gedaan.

Ik heb er bij de Elroq bestelling eigenlijk niet over nagedacht, vind het wel prima zo.

[slightly offtopic]
Ik heb ook de ervaring dat dealers zelf vaak ook de regels wel/niet/half weten...
Bij een andere hybride auto gaf de dealer mij aan dat ze het er ('eigenlijk') niet af mochten halen. Want stel dat je bijvoorbeeld in een ongeluk verwikkeld bent, dan kunnen de hulpdiensten aan het type zien dat het een elektrische auto is en dat ze die anders moeten behandelen. Ze hebben het toen uiteindelijk gedaan "op mijn eigen risico"...
Een maat van me die bij de brandweer werkt vertelde daarna dat dat totale onzin is. Want iedereen kan een type aanduiding weghalen/ aanpassen/ toevoegen. Daar kijken ze echt niet naar. Hulpdiensten hebben (al dan niet via de centrale) toegang tot de RDW gegevens via het kenteken, en daarmee weten ze alles wat ze moeten weten :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik volg dit topic ook al eventjes, ook omdat ik afscheid moet gaan nemen van mijn VW golf variant R-line, wel jammer maar na 5 jaar kan die niet nogmaals verlengd worden (of particulier overnemen natuurlijk)

dus ook naar een EV aan het kijken, met op de shortlist een Elroq 60 BE (je verwacht het niet :P)

wat ik regelmatig voorbij zie komen hier aan vergelijkingen is met de Kia EV3, maar Renault heeft bijv. de Megane E-tech 100% electric, en daar wordt toch minder de vergelijking mee gemaakt.
is die dan toch minder interessant op 1 of andere manier? behalve dat die al een paar jaar op de markt is.

beide auto''s staan dus op de shortlist, met de EV3 heb ik een proefrit gemaakt, en die beviel absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Shanquish schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:45:
Ik volg dit topic ook al eventjes, ook omdat ik afscheid moet gaan nemen van mijn VW golf variant R-line, wel jammer maar na 5 jaar kan die niet nogmaals verlengd worden (of particulier overnemen natuurlijk)

dus ook naar een EV aan het kijken, met op de shortlist een Elroq 60 BE (je verwacht het niet :P)

wat ik regelmatig voorbij zie komen hier aan vergelijkingen is met de Kia EV3, maar Renault heeft bijv. de Megane E-tech 100% electric, en daar wordt toch minder de vergelijking mee gemaakt.
is die dan toch minder interessant op 1 of andere manier? behalve dat die al een paar jaar op de markt is.

beide auto''s staan dus op de shortlist, met de EV3 heb ik een proefrit gemaakt, en die beviel absoluut niet.
Ik heb zelf nooit een Franse auto gereden maar ik vind de Megane qua design ook heel mooi. Helaas is deze auto echt wel kleiner dan de Elroq, heeft voorwielaandrijving, is minder krachtig en heeft minder actieradius dan mijn Elroq (85).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:49
Is er iemand hier bekend met de "Honeymoon"?

Het contact met de dealer verloopt (na het ondertekenen van de offerte) zeer stroef. Als ik een email met een vraag stuur dan krijg ik een minimaal antwoord geschreven in een "niet zo zeuren" stijl.

Schijnbaar heeft hij me aangemeld voor de Honeymoon, een portal waarin je het productieproces van je auto kunt volgen? Ik heb daar echter nog geen bericht van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ja precies, ik ga er voor het gemak even aan voorbij dat de Elroq leverbaar is met de 85KW batterij, ik kan vanwege mijn budget ten hoogste voor de 60KW versie gaan, tenzij ik de meest uitgeklede Elroq neem, dan rij ik in de 85KW basis versie met een hoge eigen bijdrage.

is een keuze natuurlijk maar ik heb liever ook wat luxe, gezien ik nu in een bijna volledig aangevinkt golf variant highline business R rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Shanquish schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:57:
ja precies, ik ga er voor het gemak even aan voorbij dat de Elroq leverbaar is met de 85KW batterij, ik kan vanwege mijn budget ten hoogste voor de 60KW versie gaan, tenzij ik de meest uitgeklede Elroq neem, dan rij ik in de 85KW basis versie met een hoge eigen bijdrage.

is een keuze natuurlijk maar ik heb liever ook wat luxe, gezien ik nu in een bijna volledig aangevinkt golf variant highline business R rijdt.
Ik heb nu een Elroq85 zonder extra pakketten en ik zou niet zo snel weten wat ik nu mis eigenlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
draayertje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:56:

Het contact met de dealer verloopt (na het ondertekenen van de offerte) zeer stroef. Als ik een email met een vraag stuur dan krijg ik een minimaal antwoord geschreven in een "niet zo zeuren" stijl.

Schijnbaar heeft hij me aangemeld voor de Honeymoon, een portal waarin je het productieproces van je auto kunt volgen? Ik heb daar echter nog geen bericht van gehad.
Dat is vreemd. Ik zit bij De Waal die geen honeymoon heeft maar wel begrijpt dat ik graag wil weten wat de status is van mijn bestelde auto. De dealer hield mij per mail netjes op de hoogte en de auto werd ook snel afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kan ik me ook deels wel wat bij voorstellen. Ze hebben natuurlijk tig auto's in bestelling staan en als iedereen dan meerdere keren per week aan de telefoon hangt van 'en, is ie er al?' zou ik daar ook niet goed van worden.

Anderszijds, ik heb vorige week maandag te horen gekregen dat de Elroq op transport staat en sindsdien log ik ook meerdere malen per dag in op het LM portaal of er al wat bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Elroq85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Ik heb nu een Elroq85 zonder extra pakketten en ik zou niet zo snel weten wat ik nu mis eigenlijk ;-)
Hi, even een vraagje aangezien jij al heerlijk rondrijdt in je bolide:). Klopt het inderdaad dat de kofferbak handmatig is bij de BE icm geen extra pakketten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martijnvdb schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Hi, even een vraagje aangezien jij al heerlijk rondrijdt in je bolide:). Klopt het inderdaad dat de kofferbak handmatig is bij de BE icm geen extra pakketten?
Dat staat toch netjes in de prijslijst vermeld? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:29
Idd download de prijslijst van de Elrow. Daar staat precies wat je krijgt binnen welke uitvoering, pakket en andere opties. Is overzichtelijker dan dat je dit moet bekijken via de configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Klopt, maar deze verandert nog wel eens en in de praktijk is het soms ook anders heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martijnvdb schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:15:
Klopt, maar deze verandert nog wel eens en in de praktijk is het soms ook anders heb ik begrepen.
Ja er wijzigt voldoende, maar normaal gepsproken krijg je wel wat er op het moment van bestellen in de prijslijst stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Martijnvdb schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Ja die moet ik handmatig bedienen. Maar de gasveren zijn prima dus kost niet veel energie hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Elroq85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ja die moet ik handmatig bedienen. Maar de gasveren zijn prima dus kost niet veel energie hoor ;-)
THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Elroq85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik heb zelf nooit een Franse auto gereden maar ik vind de Megane qua design ook heel mooi. Helaas is deze auto echt wel kleiner dan de Elroq, heeft voorwielaandrijving, is minder krachtig en heeft minder actieradius dan mijn Elroq (85).
@Shanquish Klopt, de Megane is een klasse kleiner en bovendien al wat langer op de markt en daarmee misschien alweer wat gedateerd (de ontwikkelingen gaan heel snel in EV-land).

Je kunt de Elroq beter vergelijken met de Scenic, die is even lang (2 centimeter korter). Ik heb daar een proefrit in gemaakt en vond dat ook een hele goede auto. Maar echt Frans: heel anders qua rijgedrag, interieur, materialen, etc. Dat moet je ding zijn. Ook is de Renault duurder en zeker duurder in de lease.

https://ev-database.org/n...62de787450fc39d0c4ef7aa5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:13
Ook ik ben aan het kijken naar een Elroq (wat eigenlijk wel logisch lijkt aangezien ik in dit topic reageer).

Weten jullie of de trekhaak ook achteraf te monteren is? Dit is de voorkeur van mijn werkgever. Als hij direct gemonteerd is betaal ik er bijtelling over, en achteraf niet. Ik snap verder niet waarom mijn werkgever meer wilt betalen, maar dit is de enige optie (aldus werkgever en Athlon).

ik vroeg dit afgelopen zaterdag bij de dealer, maar de verkoper kwam met een nogal vaag antwoord. Hij zei dat het soms wel kan en soms niet, en dat het duurder was.

Ik snap dan niet waar de "soms" aan ligt, dit lijkt mij aan het model auto te liggen (dus elroq, enyaq etc), en niet per auto zelf verschillend. Dat het duurder was is bekend en geen probleem.

Ben benieuwd of jullie dit al aan de hand hebben gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
mark322 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:22:
Ook ik ben aan het kijken naar een Elroq (wat eigenlijk wel logisch lijkt aangezien ik in dit topic reageer).

Weten jullie of de trekhaak ook achteraf te monteren is? Dit is de voorkeur van mijn werkgever. Als hij direct gemonteerd is betaal ik er bijtelling over, en achteraf niet. Ik snap verder niet waarom mijn werkgever meer wilt betalen, maar dit is de enige optie (aldus werkgever en Athlon).

ik vroeg dit afgelopen zaterdag bij de dealer, maar de verkoper kwam met een nogal vaag antwoord. Hij zei dat het soms wel kan en soms niet, en dat het duurder was.

Ik snap dan niet waar de "soms" aan ligt, dit lijkt mij aan het model auto te liggen (dus elroq, enyaq etc), en niet per auto zelf verschillend. Dat het duurder was is bekend en geen probleem.

Op de Selection niet, andere uitvoeringen wel (zie prijslijst) dan staat er trekhaak voorbereiding vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
draayertje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:56:

Ja, dat is een system dat alleen dealers die gelieerd zijn aan Pon gebruiken, als ik het goed begrepen heb (is hier eerder besproken).

Je krijgt in totaal 9 geautomatiseerde emails met een 'afleverupdate' voor je auto. Ik kreeg de eerste twee dagen nadat de dealer de auto definitief besteld had bij Pon. De emails komen van [verkoper]@pon.com. Misschien ook even je spammap checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
Patox schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Op de Selection niet, andere uitvoeringen wel (zie prijslijst) dan staat er trekhaak voorbereiding vermeld.
Ah duidelijk. Dan mogen ze die mooi achteraf monteren (voor ruim 2x zo duur als bij nieuwbouw 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
mindgarp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Ja, dat is een system dat alleen dealers die gelieerd zijn aan Pon gebruiken, als ik het goed begrepen heb (is hier eerder besproken).

Je krijgt in totaal 9 geautomatiseerde emails met een 'afleverupdate' voor je auto. Ik kreeg de eerste twee dagen nadat de dealer de auto definitief besteld had bij Pon. De emails komen van [verkoper]@pon.com. Misschien ook even je spammap checken?
Tip: door de URL te veranderen zie je soms zelfs al info die je nog niet per mail hebt gekregen. Deed toen hetzelfde bij de e-Golf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
S_Chief schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Tip: door de URL te veranderen zie je soms zelfs al info die je nog niet per mail hebt gekregen. Deed toen hetzelfde bij de e-Golf. :+
De URL bevat een random gegenereerde code, dus ik zou niet weten hoe dat moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techdeck
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:08
Agent 47 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:25:
[...]

[...]

Klopt inderdaad! Had dat ook gelezen op volgend artikel van Skoda storyboard link

"The ambient lighting in the new Škoda Elroq is available in two variants depending on the chosen Design Selection. This ambient lighting includes illumination for the front and rear door panels, the door handles, and the centre console; the front and rear footwells are lit in white. The Lodge, Suite, and Sportline Design Selections also incorporate ambient lighting for the dashboard. Users can choose from ten standard colours and five pre‑defined mood settings."
Bij de lancering van de Elroq kwam ik deze review tegen. Hier kan je min of meer het verschil zien tussen de business edition (loft) en sportline.

YouTube: Skoda Elroq (2025) Passt das NEUE Elektro SUV zu dir?! Review | Spor...

4:33 interieur van de business edition. Voor en achter portieren hebben sfeerverlichting. Het dashboard is heel even te zien. Daar is geen sfeerverlichting zichtbaar.

7:14 interieur van de sportline. Dashboard sfeerverlichting is duidelijk aanwezig.

Bonus

3:06 kofferbak zonder variabele laadvloer (transport pakket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:30
Weet iemand welk type accu er in de Elroq zit ? Ik heb nu een 77kWh ID4 die ik netjes altijd tot 80% laad.
Een Elroq60 zou qua prijs lekker zijn maar dan moet ik m wel altijd tot 100% kunnen laden.
Als dat niet kan dan kan ik beter de grootste accu nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:11
mark322 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Ah duidelijk. Dan mogen ze die mooi achteraf monteren (voor ruim 2x zo duur als bij nieuwbouw 8)7 )
Op deze manier valt de trekhaak inderdaad niet onder de fiscale waarde voor de bijtelling. Maar wel als accessoire die wordt meegenomen in het leasetarief waardoor het bedrag per maand toch ook hoger wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
Empie69 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Op deze manier valt de trekhaak inderdaad niet onder de fiscale waarde voor de bijtelling. Maar wel als accessoire die wordt meegenomen in het leasetarief waardoor het bedrag per maand toch ook hoger wordt?
Ja en nee, ik mag dan het originele bedrag toevoegen als accessoire, dus als je hem af-fabriek er al onder laat zetten. De meerkosten voor montage achteraf worden niet aan mij doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
mark322 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Ja en nee, ik mag dan het originele bedrag toevoegen als accessoire, dus als je hem af-fabriek er al onder laat zetten. De meerkosten voor montage achteraf worden niet aan mij doorberekend.
Ach so :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
mindgarp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:21:
@Shanquish Klopt, de Megane is een klasse kleiner en bovendien al wat langer op de markt en daarmee misschien alweer wat gedateerd (de ontwikkelingen gaan heel snel in EV-land).

Je kunt de Elroq beter vergelijken met de Scenic, die is even lang (2 centimeter korter). Ik heb daar een proefrit in gemaakt en vond dat ook een hele goede auto. Maar echt Frans: heel anders qua rijgedrag, interieur, materialen, etc. Dat moet je ding zijn. Ook is de Renault duurder en zeker duurder in de lease.

https://ev-database.org/n...62de787450fc39d0c4ef7aa5e
Ik heb op dit moment een Megane Estate (station), benzine uitvoering.
Die wordt niet meer gemaakt. Alleen nog maar de elektrische variant.

Bij Renault heb ik wel naar de E-Megane gekeken, maar daar lever je echt wel een stuk aan ruimte in. In vergelijking met een station of een SUV.

Als je de Elroq met een Renault wilt vergelijken zou dat met de Scenic moeten zijn inderdaad, beide SUV's van vergelijkbaar formaat.

Scenic ook een proefrit in gemaakt.
Maar al vanaf het moment van het ontgrendelen van de auto zag ik al dingen die mij niet aanspraken. Veel te veel gimmicks.
Muziekjes oa. ontworpen door Jean-Michel Jarre, ook bij ontgrendeling, waarbij de led-verlichting buiten dan op de maat knippert, met een groot Renault-logo op de grond geprojecteerd... Het geld om dat te bedenken hadden ze beter ergens anders in gestoken...
Ook het interieur en dashboard was me te veel aanwezig. Op de schermen ook te veel info, niet meer functioneel.

Puur eigen voorkeur natuurlijk (maar ik heb het van meerderen gehoord)

Sommigen houden wel van dat futuristische. Persoonlijk spreekt het meer ingetogen, zakelijke, meer conversatieve interieur van een Elroq mij meer aan

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
Hier inderdaad vergelijkbare afweging.
Ik vind de displays veel te druk evenals de grote hoeveelheid hendels aan het stuur...

Ik heb wel het idee dat de TA functie (met name lane assist) bij de Scenic beter en soepeler werkt dan in de Elroq... Heb het niet heel uitgebreid kunnen testen, dus eerste indruk op basis van korte proefritten...

En Scenic is natuurlijk wel ruimer wat betreft bagageruimte (ook onder de plank nog grote vakken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
Chillz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Ik heb op dit moment een Megane Estate (station), benzine uitvoering.
Die wordt niet meer gemaakt. Alleen nog maar de elektrische variant.

Bij Renault heb ik wel naar de E-Megane gekeken, maar daar lever je echt wel een stuk aan ruimte in. In vergelijking met een station of een SUV.

Als je de Elroq met een Renault wilt vergelijken zou dat met de Scenic moeten zijn inderdaad, beide SUV's van vergelijkbaar formaat.

Scenic ook een proefrit in gemaakt.
Maar al vanaf het moment van het ontgrendelen van de auto zag ik al dingen die mij niet aanspraken. Veel te veel gimmicks.
Muziekjes oa. ontworpen door Jean-Michel Jarre, ook bij ontgrendeling, waarbij de led-verlichting buiten dan op de maat knippert, met een groot Renault-logo op de grond geprojecteerd... Het geld om dat te bedenken hadden ze beter ergens anders in gestoken...
Ook het interieur en dashboard was me te veel aanwezig. Op de schermen ook te veel info, niet meer functioneel.

Puur eigen voorkeur natuurlijk (maar ik heb het van meerderen gehoord)

Sommigen houden wel van dat futuristische. Persoonlijk spreekt het meer ingetogen, zakelijke, meer conversatieve interieur van een Elroq mij meer aan
Ja, helemaal eens. Had precies hetzelde gevoel destijds!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxDlius
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-04 17:20

MaxDlius

Buiten De Zone

Iemand toevallig weet of het Canton Sound System ervoor zorgt dat je wat bagage-inhoud verliest?

Hier wordt het wellicht een Sportline 85 in Steel Grey met Advanced Pack, Driver Pack, Winter Pack, warmtepomp en trekhaak (in België).

Steam/Battle.net ID: MaxDlius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
Empie69 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:14:
Ik vind de displays veel te druk evenals de grote hoeveelheid hendels aan het stuur...
Oh, dat was ook nog zo'n puntje ja! Dat stuur met die hendels! :F
Ik heb wel het idee dat de TA functie (met name lane assist) bij de Scenic beter en soepeler werkt dan in de Elroq... Heb het niet heel uitgebreid kunnen testen, dus eerste indruk op basis van korte proefritten...

En Scenic is natuurlijk wel ruimer wat betreft bagageruimte (ook onder de plank nog grote vakken)
Er waren zeker ook wel pluspunten aan de Scenic.
Bagageruimte, zitplaatsen achterin, optie voor het glazen dak.

Maar hij heeft voor mij zeker niet gewonnen van de Elroq. (en nog wat anderen)
Dat blijkt ook maar weer gezien mijn besteling van de Skoda :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
LastSamurai schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:41:
Weet iemand welk type accu er in de Elroq zit ? Ik heb nu een 77kWh ID4 die ik netjes altijd tot 80% laad.
Een Elroq60 zou qua prijs lekker zijn maar dan moet ik m wel altijd tot 100% kunnen laden.
Aan het batterijgewicht in de folder te zien zouden dit allemaal NMC accu's moeten zijn, dus geen LFP. Dus deze beter niet tot 100% laden.

Polestar 2 LRSM '21 Magnesium 19" Pilot (P3.4.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:35
Empie69 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:14:

Sorry, maar als je echt kritisch naar de scenic kijkt zie je dat dit geen probleem is. Het is even wennen, maar verder geen probleem. Hoevaak schakel je nou.

Ik pak de megane soms (rij zelf een Focus). En heb welgeteld 4 keer mis gegrepen helemaal aan het begin. Nu niet meer, alles is super simpel en logisch. En alles werkt snel.

Daarnaast is Android automotive en vooral Google maps echt een heel goed systeem voor als je net een EV gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Cheetar schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Aan het batterijgewicht in de folder te zien zouden dit allemaal NMC accu's moeten zijn, dus geen LFP. Dus deze beter niet tot 100% laden.
Ja, voor zover ik weet gebruikt de Volkswagengroep nog nergens LFP. Als dat wel zo was, dan hadden we het wel gelezen of gehoord op de diverse websites of in YouTube-reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
twowheeler schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Sorry, maar als je echt kritisch naar de scenic kijkt zie je dat dit geen probleem is. Het is even wennen, maar verder geen probleem. Hoevaak schakel je nou.

Ik pak de megane soms (rij zelf een Focus). En heb welgeteld 4 keer mis gegrepen helemaal aan het begin. Nu niet meer, alles is super simpel en logisch. En alles werkt snel.

Daarnaast is Android automotive en vooral Google maps echt een heel goed systeem voor als je net een EV gaat rijden.
Het is uiteraard heel persoonlijk en je went (bijna) overal aan, denk ik. Zelfs aan een het ontbreken van een richtingaanwijzerhendel in de Model 3 zeggen mensen te kunnen wennen.. 8)7 Maar op de 3 hendels rechts achter het stuur in Renaults geven autojournalisten vaak commentaar. Ook ik vond het ergonomisch niet optimaal.

Dat gezegd hebbende, heeft VW (het merk) de laatste jaren ook hele rare keuzes gemaakt. Ergonomisch vind ik de Elroq/Enyaq beter dan de ID.3/ID.4. Skoda lijkt meer op Audi, zeker als je een uitvoering hebt met flippers achter het stuur (vind ik persoonlijk erg fijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Voor de techneuten onder ons: in de technische specificaties viel me op dat de Elroq 50/60 een hoger luchtweerstandscoëfficiënt (drag coefficient) heeft dan de Elroq 85. Ik kan daar eigenlijk geen verklaring voor bedenken. Iemand?

https://cdn.skoda-storybo.../TD-Elroq-en_f8cdb684.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
mindgarp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:40:
Voor de techneuten onder ons: in de technische specificaties viel me op dat de Elroq 50/60 een hoger luchtweerstandscoëfficiënt (drag coefficient) heeft dan de Elroq 85. Ik kan daar eigenlijk geen verklaring voor bedenken. Iemand?

https://cdn.skoda-storybo.../TD-Elroq-en_f8cdb684.pdf
Misschien een fractie lager door het gewicht, of een betere bodemafdichting doordat de accu groter is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
MarcelGo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Misschien een fractie lager door het gewicht, of een betere bodemafdichting doordat de accu groter is :?
Ik zie dat de WLTP in dit document voor de 60 zelfs gedaald is tot 403 kilometer. Het begon op 449, toen werd het 427 en nu 403.

De (nieuwe) motor van de 85 is efficiënter, maar als er dan ook nog een drag coëfficiënt verschil is dan loopt het verschil in efficiëntie wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
Patox schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Ik zie dat de WLTP in dit document voor de 60 zelfs gedaald is tot 403 kilometer. Het begon op 449, toen werd het 427 en nu 403.
Dat is een relatief flinke daling inderdaad. Weet iemand hoe deze inschatting tot stand komt? Op ev database staat overigens nog de optimistische 449 vermeld. Ik wil graag een inschatting maken als vergelijking met mijn huidige Kia eNiro (WLTP 455)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindgarp
Ik denk dat 427 km de juiste WLTP waarde is voor de Elroq 60. Die staat nu ook in de configurator. Het document dat ik deelde is van 1 oktober 2024, dus waarschijnlijk achterhaald op dit punt.

Wanneer je de afstand deelt op de accucapaciteit, dan klopt het ook:
  • Elroq 50: 376 km / 52 kWh = 7,23 km per kWh
  • Elroq 60: 427 km / 59 kWh = 7,24 km per kWh
  • Elroq 85: 579 km / 77 kWh = 7,52 km per kWh
    (APP550 aandrijflijn is efficienter en luchtweerstand is iets lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
In de Elroq 85 zit dezelfde NMC accu (82 kWh bruto, 77 kWh netto) als in de ID4. De motor (APP550) is ook dezelfde trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mindgarp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAMnX7cgg52XR3xpWg75RkiQFp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUS8nM6Y0IpI4bZjvnQfWI7h.png?f=fotoalbum_large

POLL: Nieuwe of oude neus?

De Elroq was de eerste auto met een neus volgens het nieuwe 'Modern Solid' design van Skoda. De gefacelifte Enyaq heeft 'm inmiddels ook. Persoonlijk ben ik blij dat de Elroq er uitziet als een EV en geen grote 'ICE grill' op zijn neus heeft. Maar er zijn ook mensen die vinden dat de oude neus meer karakter had.

Omdat ik ben benieuwd naar jullie mening, heb ik een kleine poll gemaakt: https://forms.office.com/r/fcKzt1BeDJ

(Ik laat de poll 24 uur openstaan en zal de resultaten daarna delen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
twowheeler schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Zoals gezegd; het is ook geen probleem, eerder voorkeur.
het zal ook vast wel wennen

Maar naar míjn mening zou Renault juist zelf eens kritisch naar hun stuur moeten kijken...
* 4 hendels - Richting aanwijzer, Ruitenwissers, Versnellingspook, Muziekbediening
* Dan nog in sommige uitvoeringen + en - flippers
* Knoppen op het stuur
* en een extra Multi-sense knop

Ik vind het een beetje veel.
https://m.smedata.sk/api-...1/8713261_1000x.jpg?rev=3

Daar waar veel merken het aantal hendels juist minder maken (ruitenwisser is toch automatisch en dus makkelijk ergens te combineren). En Tesla zelfs de richtingaanwijzer weg durft te laten (/durfde, hij is weer terug in nieuwe modellen).

---
Anyways... Terug naar Skoda 8)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 12:35
mark322 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:22:

Het "soms" wel monteren kan een technische reden hebben. Op sommige modellen kan een haak wel maar niet geschikt voor karren en caravans, op andere modellen kan er geen trekhaak.
Wat tegenwoordig ook meespeelt is het inleren. De auto moet verplicht een signaal geven als je de maximale snelheid overschrijd (irritant maar moet nu eenmaal) . In veel landen zit er met een aanhanger een andere maximale snelheid aan gekoppeld waardoor inleren lastiger is. Ik weet dat een aantal merken hier last mee gehad hebben afgelopen maanden (wet is in juli ingegaan als ik me niet vergis). Als inleren niet lukt kan het zijn dat je de weg niet op mag.

Elroq 63 BE Timiano Groen + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 12:35
S_Chief schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:50:
[...]

De url aanpassen lukt niet meer. Ik heb menu 1 en 2 en als ik dat wijzig blijft deze op 2 hangen (klopt ook wel) dus dat gat hebben ze gedicht.

Elroq 63 BE Timiano Groen + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ah jammer. Was voorheen best handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark322
Frankythefly schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Het "soms" wel monteren kan een technische reden hebben. Op sommige modellen kan een haak wel maar niet geschikt voor karren en caravans, op andere modellen kan er geen trekhaak.
Wat tegenwoordig ook meespeelt is het inleren. De auto moet verplicht een signaal geven als je de maximale snelheid overschrijd (irritant maar moet nu eenmaal) . In veel landen zit er met een aanhanger een andere maximale snelheid aan gekoppeld waardoor inleren lastiger is. Ik weet dat een aantal merken hier last mee gehad hebben afgelopen maanden (wet is in juli ingegaan als ik me niet vergis). Als inleren niet lukt kan het zijn dat je de weg niet op mag.
Ja dat stukje van "soms" begrijp ik, dus op verschillende auto modellen. Maar ik vroeg aan de verkoper specifiek of het op een Elroq achteraf zou kunnen. En daarop antwoorde hij "soms wel, soms niet", wat ik niet begreep. Nu bedoelde hij waarschijnlijk dat het op de in de "selection" versie niet kan, en de business en sportline wel. Maar goed, als hij dat had gezegd was het een wat duidelijker antwoord dan "soms wel, soms niet". Het klonk alsof de ene Elroq sportline wel kon, maar de volgende Elroq sportline weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:10
Weten jullie dit? Ik heb paar keer een uitvoering gezien van de Elroq waarbjj de verlichting aan de voorkant geheel doorloopt, maar lijkt nergens te zien op de officiele website.. of is dat een buitenlands model oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
DrDelete schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:10:
Weten jullie dit? Ik heb paar keer een uitvoering gezien van de Elroq waarbjj de verlichting aan de voorkant geheel doorloopt, maar lijkt nergens te zien op de officiele website.. of is dat een buitenlands model oid?
Is volgens mij de First Edition, niet in NL dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Martijnvdb schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:19:
[...]
Is volgens mij de First Edition, niet in NL dacht ik.
Klopt, best een mooie uitvoering :9~
Afbeeldingslocatie: https://cdn.skoda-storyboard.com/2024/09/The_all-new-_Skoda-_Elroq_First_Edition_a1c99222-2048x1152.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
techdeck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Bij de lancering van de Elroq kwam ik deze review tegen. Hier kan je min of meer het verschil zien tussen de business edition (loft) en sportline.

YouTube: Skoda Elroq (2025) Passt das NEUE Elektro SUV zu dir?! Review | Spor...

4:33 interieur van de business edition. Voor en achter portieren hebben sfeerverlichting. Het dashboard is heel even te zien. Daar is geen sfeerverlichting zichtbaar.

7:14 interieur van de sportline. Dashboard sfeerverlichting is duidelijk aanwezig.

Bonus

3:06 kofferbak zonder variabele laadvloer (transport pakket)
Informatief filmpje, blij voor de keuze van een Sportline. Ergens hoop ik dat die Asterion velgen op die Sportline nog geleverd worden in plaats van de zwarte Vega. Vind die van het filmpje toch een stuk mooier voor een Sportline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Puur uit nieuwsgierigheid, waar loop je tegen aan in deze situatie? Lange laadtijden? Afname capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Van de dealer heb ik begrepen dat de Light band (Crystal Face 2.0) op een later moment beschikbaar wordt als optie. Škoda (kuch kuch VAG) kennende wordt dit onderdeel van een dure pakket (hoogst waarschijnlijk het Advance of Maxx pakket). Bij de nieuwe Enyaq is het al beschikbaar in het Advance pakket.

Het verbaast me ook niet dat het al beschikbaar is op de Enyaq. Het is een luxer model en het model dat het oorspronkelijk heeft geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Gisteren een proefrit met de elroq gemaakt, fijne auto met prima eigenachappen.
Ook de cockpit viel me positief op, komende vanaf een golf 7.5 met active info display was ik bang dat ik het te simpel zou vinden maar dat viel me alleszins mee.

Wat ik alleen niet zo snel terug kon vinden tijdens de proefrit, is of de elroq auto hold heeft. Bij de golf bedien je dit met een knop onder de parkeerrem, maar die ontbrak in de skoda.

Tijdens het rijden miste ik m overigens niet, maar heb dan ook geen hellingproef gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Shanquish auto hold en hill hold zijn twee verschillende functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empie69
Shanquish schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 05:14:

Wat ik alleen niet zo snel terug kon vinden tijdens de proefrit, is of de elroq auto hold heeft. Bij de golf bedien je dit met een knop onder de parkeerrem, maar die ontbrak in de skoda.
Elroq heeft ook auto hold functie. Is derde snelkoppeling bovenaan op je scherm, dus gemakkelijk aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:30
techdeck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:46:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, waar loop je tegen aan in deze situatie? Lange laadtijden? Afname capaciteit?
Ik wil graag in de winter 300km kunnen rijden en 400 in de zomer. Met de 77kWh inde ID4 kan dat. Op vakantie laad ik m tot 100%. Dat schijnt niet zo heel goed voor de accu te zijn, die slijt daar sneller van en je krijgt dan eerder degradatie, of capaciteitsverlies.
Nu doe ik het een paar keer per jaar op vakantie, Maar als ik een kleinere accu zou nemen dan zou ik m permanent op 100% gaan laden. Met sommige teslas schijnt dat te kunnen.
Er is een kans dat dit mn laatste leaseauto gaat worden en dan zou ik m overnemen aan de eind van de leasetermijn, liefst zonder al te veel degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
Agent 47 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Klopt, best een mooie uitvoering :9~
[Afbeelding]
Wel mooi ja!

Ook een rode streep achterop
Helaas zal het geen RS zijn, ook niet met de bijbehorende kenmerken.
Maar misschien is het wel een knipoog die kant op en komt er ooit wel een RS variant. Van de Enyaq is die er ook gekomen.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elroq85
LastSamurai schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Ik wil graag in de winter 300km kunnen rijden en 400 in de zomer. Met de 77kWh inde ID4 kan dat. Op vakantie laad ik m tot 100%. Dat schijnt niet zo heel goed voor de accu te zijn, die slijt daar sneller van en je krijgt dan eerder degradatie, of capaciteitsverlies.
Nu doe ik het een paar keer per jaar op vakantie, Maar als ik een kleinere accu zou nemen dan zou ik m permanent op 100% gaan laden. Met sommige teslas schijnt dat te kunnen.
Er is een kans dat dit mn laatste leaseauto gaat worden en dan zou ik m overnemen aan de eind van de leasetermijn, liefst zonder al te veel degradatie.
In de eerste week van mijn Elroq 85 (77 kWh netto) heb ik nu een actieradius van ca. 460 km (temp 2-4 graden, 85% snelweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Elroq85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:02:
[...]

In de eerste week van mijn Elroq 85 (77 kWh netto) heb ik nu een actieradius van ca. 460 km (temp 2-4 graden, 85% snelweg).
Dat zijn geen slechte cijfers toch? Betekent ongeveer (tov WLTP) 20% eraf. En dan ook nog koud weer en snelweg. 100-110 op de snelweg en stoel(verwarming) aan? Zou betekeken voor de 60 batterij een actieradius van ongeveer 340 km (winter/snelweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Martijnvdb schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Dat zijn geen slechte cijfers toch? Betekent ongeveer (tov WLTP) 20% eraf. En dan ook nog koud weer en snelweg. 100-110 op de snelweg en stoel(verwarming) aan? Zou betekeken voor de 60 batterij een actieradius van ongeveer 340 km (winter/snelweg).
Nee zeker geen slechte cijfers. Ik rijd overigens (overdag) gewoon rond de 100 per uur. Geen stoelverwarming en de binnentemp op 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Elroq85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:08:
[...]

Nee zeker geen slechte cijfers. Ik rijd overigens (overdag) gewoon rond de 100 per uur. Geen stoelverwarming en de binnentemp op 20 graden.
Volgens mij kan je nog beter de stoelverwarming aanzetten dan de hele cabine verwarmen, kan ook nog wel wat doen met je bereik. Maar zal niet heel schokkend zijn. NB. blij met deze uitkomst ivm aanschaf 60 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mindgarp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:00:
[Afbeelding]

POLL: Nieuwe of oude neus?

De Elroq was de eerste auto met een neus volgens het nieuwe 'Modern Solid' design van Skoda. De gefacelifte Enyaq heeft 'm inmiddels ook. Persoonlijk ben ik blij dat de Elroq er uitziet als een EV en geen grote 'ICE grill' op zijn neus heeft. Maar er zijn ook mensen die vinden dat de oude neus meer karakter had.

Omdat ik ben benieuwd naar jullie mening, heb ik een kleine poll gemaakt: https://forms.office.com/r/fcKzt1BeDJ

(Ik laat de poll 24 uur openstaan en zal de resultaten daarna delen.)
Vind de nieuwe fronts eerlijk gezegd minder 'skoda'. Design is uitwisselbaarder geworden. Plak er een Opel logo op en je gelooft het ook.

Das met de oude designtaal niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Martijnvdb schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Dat zijn geen slechte cijfers toch? Betekent ongeveer (tov WLTP) 20% eraf. En dan ook nog koud weer en snelweg. 100-110 op de snelweg en stoel(verwarming) aan? Zou betekenen voor de 60 batterij een actieradius van ongeveer 340 km (winter/snelweg).
Die 1 op 1 vergelijking kan je niet maken gezien in de 60 de APP310 motor zit en in de 85 de vernieuwde APP550, die efficiënter is.
Voor een vergelijk zou je kunnen kijken wat een ID4 doet met de 205pk motor tov de nieuwe 286pk.

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 18-02-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPedro
  • Laatst online: 10:49
Weet trouwens iemand of de Sunset ramen in het Clever-pakket inhoudt: donker getinte zijruiten en achterruit? Of alleen een donker getinte achterruit zoals vermeld. Alleen een getinte achterruit lijkt me vreemd, om dan niet de zijruiten ook te tinten...

Ik heb een 85 BE met Plus pakket besteld, op de Sportline is dit standaard: Sunset (donker getinte zijruiten achter) met rondom gelaagd glas (citeer ik uit de prijslijst V9).
In de configurator ziet het er uit, als je het Clever pakket erbij doet, alsof de zijruiten toch getint zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Flix20 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Die 1 op 1 vergelijking kan je niet maken gezien in de 60 de APP310 motor zit en in de 85 de vernieuwde APP550, die efficiënter is.
Voor een vergelijk zou je kunnen kijken wat een ID4 doet met de 205pk motor tov de nieuwe 286pk.
Dank voor je reactie. Wist niet dat er verschil in motor zat tussen de 60 en 85. Zal wel iets doen in de praktijk, maar dit geeft wel wat meer inzicht. Haal ik er nog 5% vanaf:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
DonPedro schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:56:
Weet trouwens iemand of de Sunset ramen in het Clever-pakket inhoudt: donker getinte zijruiten en achterruit? Of alleen een donker getinte achterruit zoals vermeld. Alleen een getinte achterruit lijkt me vreemd, om dan niet de zijruiten ook te tinten...

Ik heb een 85 BE met Plus pakket besteld, op de Sportline is dit standaard: Sunset (donker getinte zijruiten achter) met rondom gelaagd glas (citeer ik uit de prijslijst V9).
In de configurator ziet het er uit, als je het Clever pakket erbij doet, alsof de zijruiten toch getint zijn.
Ik heb ze eens naast elkaar neergezet (met en zonder Clever pakket). Zeg het maar:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6HgRdYi7NlTXl84Z8WvYBoAgf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOJBEtX3EWj9cjBbODMK11xc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnQ_Vfg2D4gQWoU1wy19MLncW3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PFV1U6KNCK4ALkMW6meJbMp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindgarp
Martijnvdb schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Volgens mij kan je nog beter de stoelverwarming aanzetten dan de hele cabine verwarmen, kan ook nog wel wat doen met je bereik. Maar zal niet heel schokkend zijn. NB. blij met deze uitkomst ivm aanschaf 60 batterij.
Ja dat klopt, de stoelverwarming verbruikt veel minder stroom dan de airconditioning/verwarming. Schijnt maar circa 30 Watt te zijn. Daarom hebben veel EV's ook standaard of al vanaf het tweede uitrustingsniveau stoelverwarming (en ook stoelventilatie wordt om deze reden snel gangbaarder).

@LastSamurai

In mijn ervaring zijn de bereikscijfers van EV Database heel accuraat: https://ev-database.org/nl/auto/3032/Skoda-Elroq-60

Lees eventueel de toelichting om ze goed te kunnen interpreteren: https://ev-database.org/n...ieradius-elektrische-auto

Ik denk dat je die 300 (290) km in de winter gaat halen, als het niet al te koud is (dus geen -10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPedro
Martijnvdb schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb ze eens naast elkaar neergezet (met en zonder Clever pakket). Zeg het maar:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, zeg het maar inderdaad! :? Zoals ik het zie, zijn de zijruiten en de achterruit getint, dus ofwel de configurator laat iets anders zien of de prijslijst is niet volledig in de omschrijving bij het Clever-pakket.
Misschien kan de dealer uitsluitsel geven, als er modellen met het Clever pakket de weg op gaan.

Bedankt voor de foto's @Martijnvdb !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• djtricky
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-04 13:13
DonPedro schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:56:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjqOPnbTUXR1EBUMYe6FWXMOLFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVh207RyxUaRPHPy4i2vOiQs.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een foto van onze 85BE met plus pakket. De ramen zien er zo uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonPedro
djtricky schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:06:
[...]

[Afbeelding]

Nice! Dank voor je foto @djtricky , mysterie opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
[...]

[Afbeelding]

Nice! B) Staat de levering nog steeds voor 26 februari of kun je 'm eerder ophalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
[...]

[Afbeelding]

Dat is een heel goed punt van je geweest betreft die velgkappen!
Complimenten!

(en nu mezelf heel erg inhouden niet ook direct in de telefoon te klimmen naar de dealer, volgens mij hebben onze wagens tezamen op het transport gestaan)

Ik schrok een beetje van wat zo op eerste zicht leek chrome B stijlen, maar dat zijn natuurlijk de transportverpakkingen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 18-02-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djtricky
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-04 13:13
mindgarp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Nice! B) Staat de levering nog steeds voor 26 februari of kun je 'm eerder ophalen?
Staat nog voor de 26ste. Nog wat kleine onderdelen besteld voor de velgen maar dat zal niet lang hoeven duren denk ik. Maar wacht geduldig nog een weekje af ;) Ben wel al als een fanboy gaan proefzitten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door djtricky op 18-02-2025 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-04 11:14
De Dealer heeft mij afgelopen week gebeld dat ik de auto op de 26ste in ontvangst mag nemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
DM0206 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:44:
De Dealer heeft mij afgelopen week gebeld dat ik de auto op de 26ste in ontvangst mag nemen. :)
Ah mooi. Ik keek net nog even in het EXCEL overzicht en je zou toch zeggen dat er al meer eigenaars moeten zijn obv de gegevens....ik zou dat graag willen weten omdat ik problemen heb om de SKODA APP te activeren. De VIN code wordt niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Elroq85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ah mooi. Ik keek net nog even in het EXCEL overzicht en je zou toch zeggen dat er al meer eigenaars moeten zijn obv de gegevens....ik zou dat graag willen weten omdat ik problemen heb om de SKODA APP te activeren. De VIN code wordt niet herkend.
Er staan nog altijd maar 53 Elroqs op kenteken in Nederland. De leveringen moeten dus nog loskomen. Jij was echt één van de allereersten. _/-\o_

Kon de dealer je niet helpen met het activeren van de MySkoda app? Ik zou verwachten dat dit onderdeel is van de aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-04 11:14
Elroq85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ik zie dat we dezelfde dealer hebben. Ik zal het in de gaten houden of ik er ook problemen mee ga krijgen. Mogelijk alleen dealer gerelateerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elroq85
DM0206 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Ik zie dat we dezelfde dealer hebben. Ik zal het in de gaten houden of ik er ook problemen mee ga krijgen. Mogelijk alleen dealer gerelateerd?
Nee zojuist meldde PON dat er problemen zijn met Skoda Connect. Geldt dus voor iedere gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:27
Elroq85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Nee zojuist meldde PON dat er problemen zijn met Skoda Connect. Geldt dus voor iedere gebruiker
Nee toch, daar ook al. De Volkswagen app was ook een ramp in het gebruik. Lag er voortdurend uit. Na drie jaar moet je gaan betalen. Geen haar op m’n hoofd die daar aan dacht.

Ik had gehoopt dat het nu beter zou zijn. Klinkt in ieder geval niet zo….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
mindgarp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Kon de dealer je niet helpen met het activeren van de MySkoda app? Ik zou verwachten dat dit onderdeel is van de aflevering.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een verkoper/ medewerker bij aflevering nieuwe auto zei dat ik dat beter zelf kon uitzoeken (ook over configuratie van dashboard/ navi enzo).
"want daar zit zoveel verschil in per auto en dat konden ze zelf ook allemaal niet meer bijhouden"

Leeg - Sinds 20180907

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste