Ik heb zelf ook de afweging gemaakt voor wel of niet het winterpakket, hieronder een opsomming van de afwegingen.
De verwarmbare voorruit van Skoda is niet met draden zoals bij Ford, maar is een dunne zilverlaag die op de ruit, zie dit persbericht uit 2017 van Volkswagen:
https://www.autoweek.nl/a...mt-met-zilveren-voorruit/
Een voordeel van deze techniek zou dan ook zijn dat het in de zomer zonlicht reflecteert, al noemt Skoda dat niet.
Ik rij nu 4 jaar in een Enyaq zonder voorruit verwarming en ik mis het niet. Mocht ik een keer laat er aan denken om voor te verwarmen is de auto met 5 minuten ontdooid (ik heb een warmtepomp, zou iets sneller moeten zijn dan zonder warmtepomp). Ook heeft de Enyaq en ook Elroq een knop voor het snel verwarmen, “MAX”, dan wordt het interieur zo snel mogelijk verwarmd en blaast de blower warme lucht op de voorruit, dat werkt ook snel.
Ik heb geen tests kunnen vinden waar specifiek ingegaan wordt op de verwarmbare voorruit van VAG. Wat ik zelf namelijk bedacht heb als mogelijke nadelen is wellicht iets minder zicht in het donker en/of hinderlijke reflectie. Het is immers een extra laag die op de ruit gespoten is, mogelijk dat dat net iets donkerder wordt net als zonwerende folie. Aangezien het een dunne zilverlaag is, kan het wellicht ook wat hinderlijke reflectie geven, bijvoorbeeld dat het dashboard in de voorruit reflecteert.
Verder zit in het winter pakket de verwarmbare achterbank, maar met 2 kinderzitjes geeft dat voor mij momenteel geen meerwaarde.
De 3 zone climate control in het winter pakket is wel interessant, dat maakt de auto wellicht net iets zuiniger bij alleen rijden (in de Enyaq gaat de plek van passagier en achterbank dan automatisch op eco) en het geeft de mogelijkheid voor passagier en/of passagiers achterin om de temperatuur naar wens in te stellen.
Ik heb gekozen voor de upgrade van Advanced naar Maxx pakket, in Maxx pakket zit dan ook de 3 zone climate control en andere dingen die ik dan interessanter vind dan de verwarmbare voorruit en verwarming achterbank.
Overigens vind ik het apart in de prijslijst dat de meerprijs voor winter pakket vanaf een Maxx pakket hetzelfde is als bij de andere pakketten terwijl in Maxx al de 3 zone climate control zit