Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
De tracks worden helemaal uitgeknepen door de FOM met fees om de race te hosten, voor veel circuits is geld wel echt het issue.Grrrrrene schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:13:
[...]
Het is echt 0,0 moeite om een stukje asfalt weg te halen, er een grindbak neer te leggen en voor een moto-GP die grindbak weer weg te halen en er weer overheen te asfalteren. Je moet het alleen wel willen, maar aan geld ligt het echt niet
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Tenzij je Stroll heet en dat foutje in de warm-up lap maaktG_Dragon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:27:
Ja om tracklimits tegen te gaan vind ik zelf grindbakken een fijne oplossing, dan hebben coureurs ook nog de mogelijkheid om na een foutje weer verder te racen.
Op bepaalde plekken langs het circuit ligt nu ook kunstgras zodat er minder zand op baan komt wat weer beter is voor de banden. Ook zijn er verhoogde kerbs op bepaalde plekken

Voor wie het hele circuit wil langslopen https://www.auto-motor-un...ine-kerbs-pirelli-reifen/
Haha ja daar heb ik gewoon geen goed woord voor overstefanass schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:33:
[...]
Tenzij je Stroll heet en dat foutje in de warm-up lap maakt

✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Waar vloog dat ook alweer in de fik tijdens FP’s?Chocoball schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:49:
[...]
Op bepaalde plekken langs het circuit ligt nu ook kunstgras
Edit: toch niet helemaal goed onthouden. Was Shanghai en ging om moerasgas, geen kunstgras.
[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 29-11-2024 11:10 ]
De FOM moet dit toch stimuleren, dan geven ze een paar miljoen per circuit uit om deze wijzigingen heen en weer te laten uitvoeren. Als dat tot betere ratings van de races leidt, minder commentaar van de kijkers en duidelijke straffen voor wie buiten de baan een voordeeltje zoekt, is dat win-win.YakuzA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:18:
[...]
De tracks worden helemaal uitgeknepen door de FOM met fees om de race te hosten, voor veel circuits is geld wel echt het issue.
En in Qatar is zoals gezegd geld zat
[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 29-11-2024 11:27 ]
Natuurlijk vooral voor de sier, want het zand naast het circuit was al allemaal gelijmdChocoball schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:49:
[...]
Op bepaalde plekken langs het circuit ligt nu ook kunstgras zodat er minder zand op baan komt wat weer beter is voor de banden. Ook zijn er verhoogde kerbs op bepaalde plekken
Kunstgras ipv gelijmd zand zal weinig verschil maken?
PSN
Er wás een meganische oplossing, namelijk die zaagtand curbs. Vervolgens weet alsnog niemand binnen de lijntjes te kleuren, sloopt iedereen z'n banden en moet er een regel bedacht worden, dat ze maximaal 15 ronden op een set mogen rijden en wordt dit jaar een andere mechanische oplossing bedacht voor het probleem, dat al opgelost was.Grrrrrene schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:37:
Eindelijk doen ze waar ik al jaren om vraag*: als je track limits wil "enforcen", zorg er dan voor dat het mechanisch gaat. Dus gras of gravel langs de baan ipv asfalt "run-off". Er is straks geen enkele discussie of iemand op de baan is gebleven: je ziet het vanzelf en ze verliezen er al tijd door, dus je hoeft ook geen straffen uit te delen. Sim-pel.
* Niet dat ze naar mij moeten luisteren ofzoMaar het is zo logisch, dat ik niet snap dat ze daar niet eerder op zijn gekomen.
le castellet circuit had heel agressief asfalt in 2/3 gradaties voor als je buiten de baan kwam, ook een prima oplossingDeKaerften schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:36:
[...]
Er wás een meganische oplossing, namelijk die zaagtand curbs.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Maar dat werkt om een spinnende auto af te remmen zonder dat die vast komt te staan in het grind, niet om afsnijden tegen te gaan. Dan heb je meer grip als je verder afsnijdt.basvn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:38:
[...]
le castellet circuit had heel agressief asfalt in 2/3 gradaties voor als je buiten de baan kwam, ook een prima oplossing
I served in a company of heroes.
Mijns inziens moet je geen acties uithalen die tot schade leiden, maar tot tijdverlies. Dus geen broodjes om te voorkomen dat mensen bij Parabolica (Monza) te wijd gaan, want dat gaat niet goed. Er is niks mis met gras of grind, een strook van 2m is meer dan genoeg, daarna mag er wel weer asfalt liggen, zodat iemand spint, zijn banden beschadigt, binnenkomt en dus gestraft wordt voor zijn track limits overtreding (die je dus niet meer hoeft te handhaven).DeKaerften schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:36:
[...]
Er wás een meganische oplossing, namelijk die zaagtand curbs. Vervolgens weet alsnog niemand binnen de lijntjes te kleuren, sloopt iedereen z'n banden en moet er een regel bedacht worden, dat ze maximaal 15 ronden op een set mogen rijden en wordt dit jaar een andere mechanische oplossing bedacht voor het probleem, dat al opgelost was.
Heel fijn dat ze dit gedaan hebben. Dus nergens op dit circuit gezeur over track limits? Of zijn er nog bochten over waar het wel zou kunnen ?
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 29-11-2024 12:17 ]
Dit is toch niet nieuw... Dit jaar zijn er al vele circuits geweest met een (smalle) grindbak precies langs de track limit (dus met auto van 2m breed grindbak 2m naast de lijn). O.a. Oostenrijk die jarenlang tegen grindbakken waren "want MotoGP etc". En ook Silverstone waar je nu vaak genoeg in Luffield(?) zag dat ze steeds net 1 wiel dotde grindbak haalde. En zo zijn er sinds dit jaar (eindelijk) meer circuits met grindbakken.Grrrrrene schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:37:
Eindelijk doen ze waar ik al jaren om vraag*: als je track limits wil "enforcen", zorg er dan voor dat het mechanisch gaat. Dus gras of gravel langs de baan ipv asfalt "run-off". Er is straks geen enkele discussie of iemand op de baan is gebleven: je ziet het vanzelf en ze verliezen er al tijd door, dus je hoeft ook geen straffen uit te delen. Sim-pel.
* Niet dat ze naar mij moeten luisteren ofzoMaar het is zo logisch, dat ik niet snap dat ze daar niet eerder op zijn gekomen.
Maar dat het voorheen niet gebeurde is ook niet heel gek. T/m 2021 bepaalde de FIA gedurende het weekend nog de track linits en was dit onderdeel van de "event notes" waarin stond welke bochten track limits hadden. Voor een circuit is het dan best lastig anticiperen en een grindbak aanleggen. Als de FIA pas in de dagen voorafgaande aan de race met een document komt waar de track limits zijn. Sinds 2022 gelden de track limits pas altijd en overal. En zien we ook dat FIA en circuits er aan sleutelen. FIA die vorig jaar begonnen met geautomatiseerd cameratoezicht, dit jaar voor circuits de verplichting om een blauwe lijn naast de witte lijn te trekken voor beter contrast / detectie. En dit jaar ook meer circuits die een metertje grindbak aanleggen waar van toepassing.
[ Voor 64% gewijzigd door G_Dragon op 29-11-2024 14:33 ]
Er zijn sowieso meerdere gouden helmen, die heb ik op foto's al voorbij zien komen. Waarschijnlijk pakt hij straks een iets andere versie met een andere lip voor de luchtstroom of afgeplakte ventilatieopeningen.StefanVerkerk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:35:
Er komt een hoop lucht de helm in van Verstappen, dus hij moet zo een andere helm geeft hij aan via de radio. Gaat daar de gouden helm al weer weg? Of hebben ze meerdere gouden helmen?
[ Voor 30% gewijzigd door G_Dragon op 29-11-2024 14:38 ]
Hij heeft nog 3 liggen van vorige WDC.StefanVerkerk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:35:
Er komt een hoop lucht de helm in van Verstappen, dus hij moet zo een andere helm geeft hij aan via de radio. Gaat daar de gouden helm al weer weg? Of hebben ze meerdere gouden helmen?
Er is maar 1 fp deze race dus dat zou niet handig zijn.MikeyMan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:40:
Dacht dat Hadjar zou rijden deze fp?
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Dat is volgende week volgens mijMikeyMan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:40:
Dacht dat Hadjar zou rijden deze fp?

Ja dat gaat niet zo lekker..StefanVerkerk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:48:
De engineer van Perez is alvast op vakantie? Jeetje, 2x impeding...

Correct, ook nog eens in ronde 10. Rondetijd 1:23.702. Hij is nu naar buiten op mediums. Verstappens P2 tijd 1:23.885 was op mediums in ronde 8.
Helaas nul sfeer door hoe het eruit ziet. Een paar tribunes voor wel de nodige mensen, 52000, maar verder is het circuit leeg. Je ziet gewoon verkeer rijden buiten het circuit, gefilmd vanaf het circuit. Er ontbreken tribunes.
Yup, dat wordt weer 1 2 tje voor Ferrari.Humma Kavula schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:24:
Ferrari serieus snel
Was je toch wat te optimistisch! P18, toch er weer uit in Q1. Ach, misschien weet hij dan toch nog een punt te pakken en P10 te halen in de hoofdrace?jaapstobbe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:27:
Pereze voorlopig 15e, das Q2 in quali! KLASSE
Je moet in deze grindstroken erg je best doen om vast te komen zitten. Nu is Stroll iemand die dat vast geen probleem vindt.stefanass schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:33:
[...]
Tenzij je Stroll heet en dat foutje in de warm-up lap maakt
"When you grow up your heart dies"
Verstappen overigens ook maar 11de, niet al te best.
En Tsunoda en Bottas naar 4 en 5. Is Tsunoda aan het solliciteren voor het stoeltje van Perez? 😄
Gelijmd zand is net schuurpapier zoals ze op Paul Ricard hebben.YakuzA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:33:
[...]
Natuurlijk vooral voor de sier, want het zand naast het circuit was al allemaal gelijmd
Kunstgras ipv gelijmd zand zal weinig verschil maken?
"When you grow up your heart dies"
Dat is toch wat ik zeg? Meer grindbakken s.v.p. en geen track limits.RobertMe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:19:
[...]
Dit is toch niet nieuw... Dit jaar zijn er al vele circuits geweest met een (smalle) grindbak precies langs de track limit (dus met auto van 2m breed grindbak 2m naast de lijn). O.a. Oostenrijk die jarenlang tegen grindbakken waren "want MotoGP etc". En ook Silverstone waar je nu vaak genoeg in Luffield(?) zag dat ze steeds net 1 wiel dotde grindbak haalde. En zo zijn er sinds dit jaar (eindelijk) meer circuits met grindbakken.
Als je track limits in de event notes zet, heb je geen grindbak nodig. Het is het een of het ander. Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat ze een track limit in de event notes zetten als er een grindbak (of gras) ligt.Maar dat het voorheen niet gebeurde is ook niet heel gek. T/m 2021 bepaalde de FIA gedurende het weekend nog de track linits en was dit onderdeel van de "event notes" waarin stond welke bochten track limits hadden. Voor een circuit is het dan best lastig anticiperen en een grindbak aanleggen. Als de FIA pas in de dagen voorafgaande aan de race met een document komt waar de track limits zijn.
Maar het is bekend waar de rijders voordeel hebben door de baan af te steken of wijd te gaan. En track limits is wederom iets wat met camera's en achteraf acteren in bedwang moet worden gehouden. Deze grindbakken konden ze jaren geleden ook al gebruiken, maar dat leken ze maar niet te willen. Het gevolg is dat rijders na een race nog werden bestraft, waardoor races ineens toch een andere uitslag hadden. Mijn punt is: eindelijk gaan we het meer structureel aanpakken, want vooral op circuits als Qatar, hadden ze al veel eerder grindbakken kunnen plaatsen.Sinds 2022 gelden de track limits pas altijd en overal. En zien we ook dat FIA en circuits er aan sleutelen. FIA die vorig jaar begonnen met geautomatiseerd cameratoezicht, dit jaar voor circuits de verplichting om een blauwe lijn naast de witte lijn te trekken voor beter contrast / detectie. En dit jaar ook meer circuits die een metertje grindbak aanleggen waar van toepassing.
Zou nog voor leuke verrassingen kunnen zorgen.
Of coureurs verplichtingen nadat ze van de baan zijn gegaan, zij via een verplichte route pas de baan weer op mogen. Dan geeft afsnijden nooit een voordeel.Grrrrrene schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:47:
[...]
Dat is toch wat ik zeg? Meer grindbakken s.v.p. en geen track limits.
[...]
Als je track limits in de event notes zet, heb je geen grindbak nodig. Het is het een of het ander. Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat ze een track limit in de event notes zetten als er een grindbak (of gras) ligt.
[...]
Maar het is bekend waar de rijders voordeel hebben door de baan af te steken of wijd te gaan. En track limits is wederom iets wat met camera's en achteraf acteren in bedwang moet worden gehouden. Deze grindbakken konden ze jaren geleden ook al gebruiken, maar dat leken ze maar niet te willen. Het gevolg is dat rijders na een race nog werden bestraft, waardoor races ineens toch een andere uitslag hadden. Mijn punt is: eindelijk gaan we het meer structureel aanpakken, want vooral op circuits als Qatar, hadden ze al veel eerder grindbakken kunnen plaatsen.
Uiteraard moeten banen ook aangepast worden zodat buiten de baan komen per definitie tijd kost, zeker bochten daar waar track limits een terugkerend probleem is.
Hij heeft ze vorig jaar na het winnen van het kampioenschap ook allemaal gewonnen, denk dat hij er wel voor gaatjaapstobbe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:04:
ik hoop wel dat VER er nog zin in heeft
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Hij wil altijd winnen, dat is het karakter van een echte topsporter. En anders zo hoog mogelijk eindigen.jaapstobbe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:04:
ik hoop wel dat VER er nog zin in heeft
Hij is idd niet zoals Lewis die na het winnen van de WDC titel de laatste 4 a 5 races de motivatie niet meer kon vinden en de winst in al die races aan Rosberg gundeCharles Hill schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:12:
[...]
Hij wil altijd winnen, dat is het karakter van een echte topsporter. En anders zo hoog mogelijk eindigen.
PSN

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Track
21.8 °C
Air
18.3 °C
Niet koud genoeg voor Merc om hun racket auto's te laten werken.StefanVerkerk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:29:
Frisjes hoor...
Track
21.8 °C
Air
18.3 °C
Perez rijdt nu naar buitenBastien schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:28:
Stress bij de auto van Perez? Staat nog niet in de buurt van de vloer zag ik.
En dat op een baan waar ze zelf van zeiden dat ze hier kans maakten.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik ben tevreden. Elke keer dat hij faalt is de kans dat hij volgend jaar in die auto zit net een klein beetje kleiner.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:43:
Ik ben niet eens verbaast, gewoon teleurgesteld...
Maar volgend jaar wordt alles anders, let maar op. Dan gaat Checo het verschil makenDaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:43:
Ik ben niet eens verbaast, gewoon teleurgesteld...
Dat betekent denk ik niks anders dan dat hij een veel grotere zak geld meeneemt dan anderen.ZeromaNoiS schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:45:
Tjonge jonge jonge. Perez is echt wel klaar hoor. Als ze hem er volgend jaar bij RBR inhouden dan kan ik dat team toch eigenlijk niet meer serieus nemen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dus: Fijne Q allemaal!
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Op dit moment zou ik zelfs Stroll prefereren voor dat stoeltje. (en dat wil wat zeggenPierre schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:46:
Ik hou van Taco's maar die Perez wat een sukkel is dat ook. Snel weg bij RBR en uit de F1.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Edit: Her geld klotst over de plinten bij RBR, dus hem eruit mikken kan geen probleem zijn. Soms pak je je verlies en ga je door.
[ Voor 23% gewijzigd door albino71 op 29-11-2024 18:50 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nee, alsnog. Geld is leuk, maar als competitief F1 team heb je naar mening toch ook wel een bepaalde standaard.Cartman! schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:46:
[...]
Dat betekent denk ik niks anders dan dat hij een veel grotere zak geld meeneemt dan anderen.
Als het Haas was dan had ik er begrip voor kunnen hebben. Maar RBR is zichzelf wel aan het verlagen.
Hopelijk heb je geen haast...gambieter schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:49:
Ik kom hier voor het lovende commentaar over Perez
Nee, Colapintohoevenpe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:51:
Tsunoda ook lekker bezig, wie moeten ze dan naast Max zetten?
Maar Bottas P9, die gaat het zijn
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 29-11-2024 18:52 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eens hoor, ik vind het zonde dat ze maar 1 rijder hebben die meedoet vooraan.ZeromaNoiS schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:50:
[...]
Nee, alsnog. Geld is leuk, maar als competitief F1 team heb je naar mening toch ook wel een bepaalde standaard.
Als het Haas was dan had ik er begrip voor kunnen hebben. Maar RBR is zichzelf wel aan het verlagen.
Oh, in dat geval het verschil in rondetijden was wel minimaal, dus het had ook zomaar q2 kunnen worden.gambieter schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:49:
Ik kom hier voor het lovende commentaar over Perez
Ennuh, het was toch allemaal de schuld van LEC, dus, niks aan de hand
Alonso?hoevenpe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:51:
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Zhou is beschikbaar volgend jaar.hoevenpe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:51:
Halverwege de race? "BOX to retire the driver"RogerSch schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:52:
Ik zou het geweldig vinden als ze Perez nog voor de laatste race eruit gooien....
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
29 Nov 2024, 18:56:09
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |