Waah schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:57:
[...]
Omdat je dan geen double yellow nodig zou hebben

dan kan je altijd wel een SC uitsturen.
Men wil de SC enkel toepassen wanneer nodig. Het kan prima Double yellow zijn, maar opgelost worden zonder Safety Car.... Zoals gisteren had moeten gebeuren. Waarom daar niet iemand heen kon rennen om die spiegel te pakken is voor mij echt een raadsel.
Omdat ze daar 300+km/u rijden en dat voor de gewone sterveling praktisch niet in te schatten is hoe lang het duurt dat ze bij je zijn. Daarnaast, de coureur verschiet zich ook een hoedje als er ineens iemand op de baan is en mocht er ooit contact komen tussen een mens en de voorkant van een F1 auto op volle snelheid, hoef ik echt niet te zien/weten wat de uitkomst dan is.
Sinds het ongeval met Bianchi is de regel: mensen/machines op de baan/berm: safety car of virtual safety car.
Wat er had moeten gebeuren, in mijn ogen, direct toen de spiegel er lag: virtual safety car en de wedstrijdleiding geeft de dichtsbijzijnde marshals door waar het grootste gat zit, zodat ze de meeste tijd hebben om die spiegel weg te halen.
Was er geen groot gat geweest, dan jammer maar helaas, maar dan een volledige safety car door de pit. Wat er nu gebeurde kon je op wachten met veel grotere consequenties dan wat het was geweest met een SC of VSC.
Edit: Zojuist even gecheckt. Albon verliest zijn spiegel rond ronde 30. Het grootste gat zat tussen magnussen en max en was onder normale race situatie ongeveer 10 seconde. Een VSC is ongeveer 30% reductie, dus dat zou betekenen 13 seconde. Dat lijkt me wel heel erg kort om iets van de baan te halen.... Vervolgens wordt die spiegel dus al in ronde 34 kapot gereden.
Lijkt me echt weer op en top gepruts (van de wedstrijdleiding).
[
Voor 12% gewijzigd door
R.E. op 02-12-2024 16:13
]