Icephase schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:28:
[...]
Ik zou zeggen, pak het regelboek erbij en mail de FIA... sjonge jonge zeg. Dit is de verklaring die de FIA zelf geeft (zoals ik heb gelezen, ik neem aan dat hun bron niet alléén het document van de stewards is), ik heb de regels niet gecheckt maar dat doet er ook niet toe voor mijn punt; de FIA doet hier niks willekeurigs qua straf want ze leggen netjes uit dat er verzachtende omstandigheden zijn.
Je leest een artikel op GP Blog, waarin de auteur aangeeft dat er als verzachtende omstandigheid
kan worden aangevoerd dat de FIA ook een fout maakte bij Stroll's grindbak-incident. Kan worden aangevoerd, dat is gewoon speculatie en geen officiele uitspraak van de FIA. Anders zie ik graag een linkje naar die uitspraak van de FIA.
Als verzachtende omstandigheid kan wel worden aangevoerd dat de wedstrijdleiding eveneens een fout maakte in de procedure na de schuiver van Stroll. Volgens de FIA procedures dient de start afgebroken te worden gedurende de formatieronde. In Brazilië gebeurde dat echter op het moment dat alle coureurs alweer terug op de grid stonden voor de start van de race. Op dat moment zou eigenlijk een andere procedure in werking treden, namelijk een extra opwarmronde.
En zoals ik al zeg: die extra formatieronde zou ook gewoon volgen, maar pas nadat ze Stroll uit het grind hadden getrokken. Volgens mij verwar je nu een persoonlijke mening van een GP-blog auteur met een officiele uitspraak van de FIA. In de officiele uitspraak van de stewards staat dit allemaal niet.
Edit: OK, hier de regels:
https://www.fia.com/sites..._issue_1_-_2023-09-26.pdf
En daar staat:
47) ABORTED START
47.1 If the formation lap has started, and the Race Director decides the start should be aborted, the
abort lights will be switched on, a board saying “ABORTED START” will be displayed, all cars
should return to the grid and all Competitors will be informed of the likely delay using the official
messaging system. Once the start time is known the starting procedure will begin again at the
five (5) minute point.
Tyre changing on the grid is not permitted during such a delay, unless in the opinion of the Race
Director each Competitor should be given the opportunity to change tyres by delaying the start.
In this case, the starting procedure will begin again at the ten (10) minute point.
Every time this happens the sprint session or the race will be shortened by one (1) lap
Zeg maar waar staat dat dit tijdens de formatieronde moet.
Icephase schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:37:
[...]
Je wilt blijkbaar gelijk krijgen ipv hebben. Prima, ik geef je gelijk. Ik heb geen zin in een discussie waarin we niet naar mekaar luisteren en blijven roepen wat we zelf vinden. Mail de FIA zou ik zeggen.
Ja zeg, jij vraagt om de regels. Je zegt zelf "Dit is de verklaring die de FIA zelf geeft (zoals ik heb gelezen...", ik ben gewoon geïnteresseerd waar je dat dan hebt gelezen. Je claimt iets, dat klopt volgens mij niet, ik wijs je op jouw verzoek op de regels en nu haak je af omdat ik gelijk wil hebben. Prima, laat maar
[
Voor 37% gewijzigd door
Grrrrrene op 05-11-2024 08:39
]