Ik zit nog lekker na te genieten hier. Een echte regenrace zoals dit, van start tot finish, hebben we al veel te lang niet meer gezien. Heerlijk.
Ik moet toegeven, vanmorgen was ik ook een beetje (nogal) teleurgesteld na de Q. Het lijkt soms oneerlijk en het is altijd makkelijk om vanaf het toetsenbord meteen een oordeel klaar te hebben, maar soms draven we een beetje te ver door. Laten we de sport en vooral haar monteurs prijzen voor de prestaties op en rond de baan, die keer op keer, onder alle omstandigheden, hun mannetje (m/v/anders) staan. Van alle auto's met schade in de Q is uiteindelijk slechts eentje niet gestart.
Gelukkig liet de race alle negativiteit als sneeuw voor de zon verdwijnen: it ain't over until the fat lady sings. Ook dit hoort bij F1 en is wat de sport zo mooi maakt. Een geweldige comeback in listige condities van VER, zoals maar weinigen in het veld kunnen. Bijvoorbeeld HAM en SAI zou ik hiertoe ook in staat achten, maar faalden in die missie. Anderen wisten het hoofd verbazend goed koel te houden, zoals OCO en GAS. Zij maakten met VER een slimme call om te wachten op de rode vlag die bijna zeker zou komen. Dat een NOR het dan op geluk gooit is een beetje jammer, en dan denk ik dat hij eens in de spiegel zou moeten kijken. Beslissingen maken in het heetst van de strijd, hoort gewoon bij F1. You win some, you lose some. En ondertussen is Max de zoveelste coureur op de grid mentaal helemaal kapot aan het maken.
Er is natuurlijk genoeg gebeurd in de race, maar het viel mij op dat tot 2x toe de marshalls een auto weer op gang hebben geduwd (HUL en SAI). Alle goede bedoelingen ten spijt, maar beide auto's hadden natuurlijk meteen geborgen moeten worden. Verder waren de rookies iets te gretig en werden ze genadeloos afgestraft: BEA maakt een klein foutje door COL aan te tikken, is daar uiteindelijk zelf slachtoffer van en krijgt ook nog eens (IMHO te zware) 10s + 2 punten straf, terwijl die laatst genoemde een fout maakt door te snel de SC bij te willen halen en met een flinke klap voor een rode vlag zorgt.
Het voorbeeld van BEA laat helaas weer eens zien dat straffen absoluut niet consequent worden toegepast. Hoezo waren dit geen verzachtende omstandigheden, want (ik geloof) COL had hier toch geen last van? Ollie spint nota bene en Franco kan zonder belemmering of schade doorrijden. Hoog tijd dat de regels hieromtrent verduidelijkt worden. Enerzijds wordt er namelijk gepredikt dat er niet naar omstandigheden wordt gekeken, maar anderzijds hebben ze wel de mogelijkheid om (afhankelijk van de overtreding) tot wel 4 mogelijke straffen toe te kennen. Neem óf die flexibiliteit weg, óf pas het toe door wél naar de situatie te kijken.