Charles Hill schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
De regel zou volgens mij niet zo moeilijk hoeven te zijn. Als een auto schade oploopt dat volledig buiten de schuld van een coureur ligt, zou welke schade dan ook nooit van de budgetcap af moeten gaan. Dus niet alleen putdeksels en roosters, maar ook crashes volledig veroorzaakt door een ander.
Uiteraard zullen er crashes zijn waar discussie over ontstaat of er een schuldige is. Maar bij het meerendeel van crashes is duidelijk één iemand schuldig.
Maar hoe groot is de schade?
Als voorbeeld Sainz in Vegas, die motor was hierna afgeschreven als ik mij niet vergis. Maar was die motor gloednieuw en moet er dus bij wijze van "100%" vergoed worden, of was die FP1 en daaropvolgende FP2 de laatste keer dat die motor gebruikt zou worden en hoeft er bij wijze van niks vergoed te worden. Als in: hoeveel is er al afgeschreven en hoeveel was dus de restwaarde?
En dat geldt dus in principe voor alle onderdelen. Een ophanging wordt wellicht elk weekend gewisseld? Als er op zondag dan iets mee gebeurt waardoor deze regel in werking treed, moet er dan nog iets vergoed worden? Want het ding was toch al afgeschreven en een nieuwe zou het volgend weekend al worden toegepast. Of een circuit specifiek onderdeel zoals een voor- of achtervleugel. Als het team er daarvan 3 produceert, om een reserve te hebben, en vervolgens gebeurt er dus iets waarvoor deze vergoeding in werking treed, dan gaat het team nog steeds niet een nieuwe achtervleugel produceren (want die is niet op tijd klaar voor hetzelfde weekend en een volgende race gebruiken ze deze niet meer).
Het is dus makkelijk om te zeggen "het moet vergoed worden / buiten de budget cap blijven". Maar het is extreem lastig om er een waarde op te plakken.