Als ze dat dan ook nog weten te koppelen aan de stewards is het helemaal lachen. Lijkt me niet moeilijk met de uitspraken van Herbert afgelopen weken en een McLaren man. Ik vind t4 te zwaar, maar t8 snap ik nog. Twee keer tien is waanzin in mijn ogen.
Hier heb je de link naar de daadwerkelijke documenten ipv die wazige site. Document 47 heeft 43 vervangen.Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:36:
Dit zou wat zijn! De uitslag van de race van Mexico aanvechten.
https://gp33.nl/f1-nieuws...co-nietig-laten-verklaren
Het strafdocument is ook offline gehaald door de FIA.
https://gp33.nl/f1-nieuws...ine-en-komt-met-statement
Benieuwd wat dit gaat betekenen.
Oké thanks voor de info.ArcticWolf schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:39:
[...]
Ja hij heeft 2 strafpunten op z'n licentie erbij gekregen sinds de herziening van het strafdocument.
Je loopt iets achteren ze gaan ook geen protest aantekenen bij de FIA (ook al gezegd door RBR).
Het verbaast me ook niets dat hij strafpunten heeft gekregen. Verstappen is een target voor de stewards en FIA. Het is wel duidelijk dat er absoluut geen sprake is van gelijke behandeling.
Ik ga Max ook niet verdedigen voor t8, volkomen terecht dat hij daar 10s tijdstraf voor kreeg en 2 penalty points. Ik vond het echt een beschamende actie die erg leek op wat hij in 2021 in Brazilië liet zien. Ik vind het zelfs teleurstellend dat hij in de post race interviews aangeeft niet te zullen veranderen. Ergens hoop ik nog dat hij bij het zien van de beelden of een gesprek met Lando tot inkeer komt, want ik snap dat het in de cockpit er soms anders uitziet of anders binnenkomt.
t4 Vond ik een prima actie. Dat is feitelijk wat Lewis ook deed in 2021 op Monza. En toen was het ook Max z'n fout, op de een of andere manier.
t4 Vond ik een prima actie. Dat is feitelijk wat Lewis ook deed in 2021 op Monza. En toen was het ook Max z'n fout, op de een of andere manier.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik ken geen voorbeelden nee. Maar de meeste coureurs gaan er ook niet zo in als Verstappen dit weekend.zerocool82 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:06:
[...]
@Waah Ben je er inmiddels al uit of ken je geen voorbeelden?
Maar hadden we in Miami niet één van de Haascoureurs die meerdere penalties had gekregen voor zijn rijgedrag? Weet alleen niet meer of dat tegen dezelfde coureur was.
Maar los van voorbeelden: als je iemand dus van de baan drukt, mag je hem gratis nogmaals van de baan drukken?
Het enige wat ik schandalig blijf vinden is dat er Britten bij de stewards zitten. Alsof je een WK-finale voetbal hebt met de scheids of grensrechter uit het land van een van de twee ploegen. Al helemaal de Britten, die geheel nationalistisch en partijdig zijn, Herbert helemaal.
Er mag niemand bij zitten van de nationaliteiten van de kanshebbers.
Er mag niemand bij zitten van de nationaliteiten van de kanshebbers.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je kan de beelden ook gewoon op F1tv kijken als je daar een beter gevoel bij hebt.Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:16:
[...]
Dan moet ik iemand gaan geloven die op YouTube kijkt, of Horner met data van de auto van Norris (!). Ik denk dat ik weet wie ik geloof.
Maar ik geloof eerder mijn eigen ogen, waar je duidelijk bij T4 ziet dat Norris niet met alle wielen buiten de baan was geweest als Max hem niet raakt..... Dan Horner die natuurlijk een enorme bias heeft. Dat is zijn baan tenslotte.
Maar kijk vooral de beelden (die zonder commentaar zijn overigens, gewoon de actie gezien vanuit de cockpit van Norris) niet hoor. Geloof Horner op zijn blauwe ogen
Blijkbaar weet je niet genoeg van F1 om te weten wat 80kg meer en 15km/u harder rijden voor een bocht dan de snelste ronde, doet met een F1 auto. Dat is over de limiet, want de snelste ronde is op de limiet, 80kg lichter en 15km/u langzamer. 80kg heeft juist meer remweg nodig, niet minder!Waah schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:16:
[...]
Je kan de beelden ook gewoon op F1tv kijken als je daar een beter gevoel bij hebt.
Maar ik geloof eerder mijn eigen ogen, waar je duidelijk bij T4 ziet dat Norris niet met alle wielen buiten de baan was geweest als Max hem niet raakt..... Dan Horner die natuurlijk een enorme bias heeft. Dat is zijn baan tenslotte.![]()
Maar kijk vooral de beelden (die zonder commentaar zijn overigens, gewoon de actie gezien vanuit de cockpit van Norris) niet hoor. Geloof Horner op zijn blauwe ogen
Makkelijker kan ik het echt niet uitleggen.
Alsof jij dat wel precies weetCharles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Blijkbaar weet je niet genoeg van F1 om te weten wat 80kg meer en 15km/u harder rijden voor een bocht dan de snelste ronde, doet met een F1 auto. Dat is over de limiet, want de snelste ronde is op de limiet, 80kg lichter en 15km/u langzamer. 80kg heeft juist meer remweg nodig, niet minder!
Iemand die niks weet van F1 kan ook nog wel zien dat Norris binnen de baan blijft.Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Blijkbaar weet je niet genoeg van F1 om te weten wat 80kg meer en 15km/u harder rijden voor een bocht dan de snelste ronde, doet met een F1 auto. Dat is over de limiet, want de snelste ronde is op de limiet, 80kg lichter en 15km/u langzamer. 80kg heeft juist meer remweg nodig, niet minder!
Kan je wel met getalletjes blijven gooien maar dat lijkt niet echt voor je te werken.
Ik kan er inderdaad ook beter mee ophouden. Mensen hebben hun mening al gevormd op basis van wat ze vinden. Daar kunnen feiten blijkbaar niet tegenop.Arthur345 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:34:
[...]
Iemand die niks weet van F1 kan ook nog wel zien dat Norris binnen de baan blijft.
Kan je wel met getalletjes blijven gooien maar dat lijkt niet echt voor je te werken.
Welke feiten? Dat Horner iets claimt op basis van verder niet openbare "data", maak wat hij zegt zeker geen "feit".Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:36:
[...]
Ik kan er inderdaad ook beter mee ophouden. Mensen hebben hun mening al gevormd op basis van wat ze vinden. Daar kunnen feiten blijkbaar niet tegenop.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Zak Brown zal de eerste zijn om te gaan roepen dat Horner liegt. Nog sneller dan mensen hier op het forum.Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:38:
[...]
Welke feiten? Dat Horner iets claimt op basis van verder niet openbare "data", maak wat hij zegt zeker geen "feit".
En tekst tussen haakjes zetten maakt het niet minder waar, het geeft alleen jouw mening weer.
Ok, alles wat Horner zegt is 100% feit en hij heeft geen enkele reden om zaken in het voordeel van RedBull/Max te verdraaieninterpreteren. Helder, bedankt voor het verspreiden van het evangelie, ik heb het licht gezien.Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
Zak Brown zal de eerste zijn om te gaan roepen dat Horner liegt. Nog sneller dan mensen hier op het forum.
En tekst tussen haakjes zetten maakt het niet minder waar, het geeft alleen jouw mening weer.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Wat een gezelligheid hier. 
De enige teambaas die niet non-stop bs uitkraamde was toch Franz Tost. De rest is allemaal een pot nat. En laat het nu net zijn dat de Britse media met speels gemak nooit de kant van Horner zal pakken.......omdat het voor een Brits publiek schrijft en die hebben blijkbaar een hekel aan Horner.
De enige teambaas die niet non-stop bs uitkraamde was toch Franz Tost. De rest is allemaal een pot nat. En laat het nu net zijn dat de Britse media met speels gemak nooit de kant van Horner zal pakken.......omdat het voor een Brits publiek schrijft en die hebben blijkbaar een hekel aan Horner.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Kinderachtig om woordjes te gaan doorstrepen. Begin met af te vragen of het hier veel beter is dan op NU.Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
Ok, alles wat Horner zegt is 100% feit en hij heeft geen enkele reden om zaken in het voordeel van RedBull/Max te verdraaieninterpreteren. Helder, bedankt voor het verspreiden van het evangelie, ik heb het licht gezien.
^^
Dat is dan weer het rare. Horner is een Brit, heeft zelfs een populaire Britse Spice Girl als vrouw en toch lijkt hij niet bijster populair in de UK
Dat is dan weer het rare. Horner is een Brit, heeft zelfs een populaire Britse Spice Girl als vrouw en toch lijkt hij niet bijster populair in de UK
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Iedereen staat onder enorme druk en ze gedragen zich als kinderen.
Net als in dit draadje overigens. Misschien kan er beter een slotje op.
Dat is inderdaad vreemd. Ook de RBR factory is gevestigd in Groot Brittannië, Milton Keynes. Maar is inderdaad niet Brits genoeg.Help!!!! schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:49:
^^
Nou, Webber vs Vettel (wat eigenlijk niet eens realiteit was) heeft Horner al veel reputatieschade toegebracht omdat ze altijd Vettel verdedigden en Webber zijn kinderachtige gedrag als halve Brit het goed deed om Vettel en het team in een kwaad daglicht te zetten. En de media gingen daar graag mee aan de haal. En met Max vs Hamilton natuurlijk hetzelfde, daar ging de media ook in mee met wat Wolff uitkraamde en Horner was een of andere glibberige slang.Help!!!! schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:49:
^^
Dat zit intussen zo diepgeworteld, Horner kan werkelijk niks meer goed doen. Terecht of niet, demonisering door de media. Of welk woord daar ook beter op toepasbaar is.
En vroeg of laat zal er een 'fan' doorknappen. Zeker gezien de polarisering zie ik nog wel wat gebeuren als dit blijft doorgaan.
Inderdaad afsluiten dit deel.Advizor schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:49:
Iedereen staat onder enorme druk en ze gedragen zich als kinderen.
Ik heb me kostelijk vermaakt lekker een beetje rouwdouwen in de race.
Als ik een parade van auto's wil zien ga ik wel ergens langs een snelweg staan tijdens de spits.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dus Norris is hier volgens jou nog niet de bocht door en kan dat onmogelijk halen?Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
:strip_exif()/f/image/xTP81EsHL3ijf1z3gPYwUyj1.png?f=user_large)
Bron: Waah in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico"
Zeker, het nemen van T5 zal lastig voor hem worden uit deze positie. Maar er is geen enkele reden waarom Norris hier niet meer die halve graad naar links zou kunnen sturen om binnen de baan te blijven. Behalve dan dat Verstappen naast hem zit.
Ik weet zeker niet uit ervaring wat dat doet met een F1 auto. Maar ik weet wel dat een andere lijn toch echt andere snelheden betekend.Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Er is een groot verschil tussen de lijn van een fastest lap, waar vooral een goede exit belangrijk is, en een inhaalactie waar je enkel mee hoeft te rijden in de buitenbocht (en je dus meer snelheid wil) en vervolgens gewoon je tegenstander kan blokkeren in de binnenbocht.
Je hebt zelf je mening al gevormd.... Op basis van wat Horner zegt. Dat is prima, maar dat je de beelden niet wil bekijken en/of dat je nog niet gezegd hebt: "ik heb de beelden gezien en volgens mij had die het niet gehaald" spreekt voor mij boekdelen.
Ik ben erg benieuwd naar de analyse van Palmer. Die zal er vast ook op terugkomen nav de uitspraken van Horner.
Op zich is het redelijk simpel. Met meer gewicht en snelheid kun je vaak best een bocht halen, alleen kom je dan minder goed de bocht uit en gaat je volgende bocht er aan. In dit geval kon Norris T4 wel halen, maar had ie bij T5 een probleem gehad.RobertMe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:08:
[...]
Dus Norris is hier volgens jou nog niet de bocht door en kan dat onmogelijk halen?
[Afbeelding]
Bron: Waah in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico"
Zeker, het nemen van T5 zal lastig voor hem worden uit deze positie. Maar er is geen enkele reden waarom Norris hier niet meer die halve graad naar links zou kunnen sturen om binnen de baan te blijven. Behalve dan dat Verstappen naast hem zit.
[removed]
Newey was hier ook duidelijk over. En kan hem alleen maar gelijk geven.siggy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:58:
[...]
Nou, Webber vs Vettel (wat eigenlijk niet eens realiteit was) heeft Horner al veel reputatieschade toegebracht omdat ze altijd Vettel verdedigden en Webber zijn kinderachtige gedrag als halve Brit het goed deed om Vettel en het team in een kwaad daglicht te zetten. En de media gingen daar graag mee aan de haal. En met Max vs Hamilton natuurlijk hetzelfde, daar ging de media ook in mee met wat Wolff uitkraamde en Horner was een of andere glibberige slang.
Dat zit intussen zo diepgeworteld, Horner kan werkelijk niks meer goed doen. Terecht of niet, demonisering door de media. Of welk woord daar ook beter op toepasbaar is.
En vroeg of laat zal er een 'fan' doorknappen. Zeker gezien de polarisering zie ik nog wel wat gebeuren als dit blijft doorgaan.
https://racingnews365.com...n-and-vettel-demonisation
Dit demoniseren van Verstappen wordt zelfs in Nederland opgepikt en geloofd.
Ik ben nog maar even de ronden na de herstart er op na geslagen. Punten die mij opvallen:
- Sainz een enorme lockup in de Florasol in de ronde nadat hij Verstappen heeft ingehaald. Zowel Verstappen en Norris hebben het rechte stuk daarna DRS. Norris pakt enorm veel terrein op Verstappen door het ontbreken van z’n batterij kracht.
- Door de lege batterij kan Sainz iets uitlopen t.o.v. Verstappen, maar Norris inloopt op Verstappen.
-Norris op Verstappen bocht nr 4 naar links nog wel had gehaald maar de bocht gevoelsmatig naar rechts niet (of ten koste van Verstappen)
-Verstappen de bocht in stuurt maar zijn stuur niet opent om evt halverwege Norris geen ruimte te gunnen. Enige onderstuur kan je waarnemen en zit hij al bijna onder de vleugel van Sainz.
- Sainz het hele tempo dus uit bocht 4 haalt; met de snelheid van Norris had hij zelfs uitkomen bocht 4 nog naast Sainz gezeten. Verstappen begon al vroeg met remmen voor bocht 4, mogelijk door het ontbreken van grip in de wake van Sainz.
- Vervolgens richting bocht 8 merk ik op Norris de bocht niet scherp aan te snijden (tov eerdere ronde), alsof hij ruimte laat om ingehaald te willen worden. Norris laat tevens z’n accu op. Daar lijkt Verstappen op te anticiperen door binnen bocht 8 in te gaan maar te laat te remmen (op het vuil) en zo onderstuurd er af te schuiven.
- De ontwijkende beweging die Norris moet doen lijkt al geanticipeerd op de situatie.
Wat ik er van vind weet ik eigenlijk nog niet, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik wel het gevoel dat Verstappen er (mede door eigen toe doen) er is ingetild. Koekje van eigen deeg misschien, verklaart misschien ook het onderonsje tussen Norris en Leclerc in de Greenroom.
- Sainz een enorme lockup in de Florasol in de ronde nadat hij Verstappen heeft ingehaald. Zowel Verstappen en Norris hebben het rechte stuk daarna DRS. Norris pakt enorm veel terrein op Verstappen door het ontbreken van z’n batterij kracht.
- Door de lege batterij kan Sainz iets uitlopen t.o.v. Verstappen, maar Norris inloopt op Verstappen.
-Norris op Verstappen bocht nr 4 naar links nog wel had gehaald maar de bocht gevoelsmatig naar rechts niet (of ten koste van Verstappen)
-Verstappen de bocht in stuurt maar zijn stuur niet opent om evt halverwege Norris geen ruimte te gunnen. Enige onderstuur kan je waarnemen en zit hij al bijna onder de vleugel van Sainz.
- Sainz het hele tempo dus uit bocht 4 haalt; met de snelheid van Norris had hij zelfs uitkomen bocht 4 nog naast Sainz gezeten. Verstappen begon al vroeg met remmen voor bocht 4, mogelijk door het ontbreken van grip in de wake van Sainz.
- Vervolgens richting bocht 8 merk ik op Norris de bocht niet scherp aan te snijden (tov eerdere ronde), alsof hij ruimte laat om ingehaald te willen worden. Norris laat tevens z’n accu op. Daar lijkt Verstappen op te anticiperen door binnen bocht 8 in te gaan maar te laat te remmen (op het vuil) en zo onderstuurd er af te schuiven.
- De ontwijkende beweging die Norris moet doen lijkt al geanticipeerd op de situatie.
Wat ik er van vind weet ik eigenlijk nog niet, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik wel het gevoel dat Verstappen er (mede door eigen toe doen) er is ingetild. Koekje van eigen deeg misschien, verklaart misschien ook het onderonsje tussen Norris en Leclerc in de Greenroom.
Wat jij de hele tijd vergeet is dat Max zelf bij zijn actie van vorige week ook de bocht helemaal niet haalde, dus of Norris nou wel of niet de bocht haalt boeit helemaal niet, Norris was het eerst op de apex en max gaf hem geen ruimte.. dus was hij fout. Hoe moeilijk is het?Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Het enige wat je de Stewards kunt verwijten is dat ze nu niet hebben meegenomen dat Norris zelf ook de bocht niet haalde als was dat wat minder boeiend omdat hij aan de buitenkant zat en Max daar anders geen last van had gehad. Norris pakte geen positie, die had hij immers al.
[ Voor 15% gewijzigd door BasvanS op 28-10-2024 20:24 ]
Dat de gemiddelde teambaas niet te vertrouwen is en alles zal doen in het voordeel van zijn team is duidelijk. Maar soms hebben ze gewoon gelijk. En in dit geval vind ik Horner gelijk hebben dat ze in de toekomst moeten kijken naar dat de coureur aan de binnenkant prioriteit heeft. In plaats van de huidige regel dat de degene die zijn neus als eerste voorbij de apex duwt prioriteit heeft. We zien allemaal waar dat toe leidt.Tk55 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:17:
Ik snap niet dat sommigen zoveel waarde hechten aan wat Horner (of elke andere team principal) te zeggen heeft. Deze mensen zijn typische onbetrouwbare vertellers, die alleen maar dingen zeggen om het verhaal in hun voordeel te laten werken. Je hebt vrijwel niets aan hun woorden, dus je kan ze beter gewoon negeren.
Aan de coureurs heb je ongeveer net zo weinig, want daaruit krijg je altijd een ingeblikt PR antwoord.
En journalisten, die doen alles voor de clicks, dus die schrijven vooral schokkende/breaking/bombshell artikelen. Of ze stellen hun vraag zo om een bepaald antwoord te krijgen.
Gewoon kijken wat er op de baan gebeurt.
Daar is ook een mooi stukje tekst over. Het eerst bij de apex willen zijn omdat dat nu heilig lijkt te zijn, terwijl het gaat om de apex ook nog te kunnen halen. Dat is wat misbruikt wordt, en mensen mee voor de gek worden gehouden.BasvanS schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:16:
[...]
Wat jij de hele tijd vergeet is dat Max zelf bij zijn actie van vorige week ook de bocht helemaal niet haalde, dus of Norris nou wel of niet de bocht haalt boeit helemaal niet, Norris was het eerst op de apex en max gaf hem geen ruimte.. dus was hij fout. Hoe moeilijk is het?
Waarom de race van vorige week erbij halen? Gaan we ook 8 weken terug om een voorbeeld uit een race te gebruiken om weet ik veel welke reden? Of gaat een actie van een vorige race rechtvaardigen dat iemand zich daarom de volgende race mag misdragen? Oog om oog?
@Charles Hill alsjeblieft zeg… laat het van je afglijden. Je komt ontzettend wanhopig boos en van alles tegelijk over. De race is geweest. De uitslag staat vast, tijd om naar de volgende race te kijken.
Let it go! Ik denk persoonlijk dat Max er vannacht prima om heeft geslapen, nu jij nog
Let it go! Ik denk persoonlijk dat Max er vannacht prima om heeft geslapen, nu jij nog
Goed verwoord.Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:19:
[...]
Dat de gemiddelde teambaas niet te vertrouwen is en alles zal doen in het voordeel van zijn team is duidelijk. Maar soms hebben ze gewoon gelijk. En in dit geval vind ik Horner gelijk hebben dat ze in de toekomst moeten kijken naar dat de coureur aan de binnenbocht prioriteit heeft. In plaats van de huidige regel dat de degene die zijn als eerste voorbij de apex duwt prioriteit heeft. We zien allemaal waar dat toe leidt.
Dit is het moment dat Norris het hazenpad neemt:
/f/image/si3c8O69HFraIFn1aBVmDHKM.png?f=fotoalbum_large)
En gecombineerd met: RobertMe in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico" v.w.b. dat de stewards blijkbaar vonden dat Lawson voldoende ruimte liet voor Colapinto. Vraag ik mij dan toch af waarom hier dus Norris van de baan word gereden. Ziet er uit als voldoende ruimte?
Daarnaast zie je, naar mijn idee, op Norris' onboard ook dat Verstappen op de apex al bijna Sainz van de baan af rijdt (/achter er in rijdt). Dus dat Verstappen naar buiten toe stuurt is nu ook niet heel erg gek. Sure, Norris moet nu het "probleem" oplossen. Maar als Verstappen tegen Sainz aan rijdt is hij al helemaal de gebeten hond. En als ik de onboard van Verstappen terug kijk (die toevallig niet in die YouTube video zitten, goh wat gek), kan ik ook niet echt zien dat Verstappen iets geks doet. Hij zit bijna in de kont van Sainz en opent daarna het stuur een beetje. Maar hij is wel continu ook op Sainz "gefocust" (als in: helm naar links gedraaid). Aanrijden naar T4 kijk hij paar keer naar rechts, in de spiegel, vervolgens komt Norris langs gevlogen, maar dan is hij alweer naar links aan het kijken. Nu zal die vast weten dat Norris er zit, maar op voor de apex, op de apex, en na de apex, is hij niet naar rechts aan het kijken waar Norris zit. Wat ik mij ook best kan indenken met Sainz die zo kort voor hem zit en die al bijna aantikte. Terwijl Norris wel voldoende ruimte heeft om uit te wijken / iets ruimte te maken. Dan kun je best stellen dat Verstappen hier fout zit. Maar 10 seconden penalty fout? Het voelt voor mij meer als een "first lap" incident. Ook al is het al de 3e ronde na de herstart.Maar ze zitten allemaal nog op een kluitje en bij T4 schuift alles in elkaar (Verstappen bijna achterin Sainz) en Norris komt nogal opportunistisch (en snel) aan de buitenzijde langs gevlogen.
/f/image/si3c8O69HFraIFn1aBVmDHKM.png?f=fotoalbum_large)
En gecombineerd met: RobertMe in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico" v.w.b. dat de stewards blijkbaar vonden dat Lawson voldoende ruimte liet voor Colapinto. Vraag ik mij dan toch af waarom hier dus Norris van de baan word gereden. Ziet er uit als voldoende ruimte?
Daarnaast zie je, naar mijn idee, op Norris' onboard ook dat Verstappen op de apex al bijna Sainz van de baan af rijdt (/achter er in rijdt). Dus dat Verstappen naar buiten toe stuurt is nu ook niet heel erg gek. Sure, Norris moet nu het "probleem" oplossen. Maar als Verstappen tegen Sainz aan rijdt is hij al helemaal de gebeten hond. En als ik de onboard van Verstappen terug kijk (die toevallig niet in die YouTube video zitten, goh wat gek), kan ik ook niet echt zien dat Verstappen iets geks doet. Hij zit bijna in de kont van Sainz en opent daarna het stuur een beetje. Maar hij is wel continu ook op Sainz "gefocust" (als in: helm naar links gedraaid). Aanrijden naar T4 kijk hij paar keer naar rechts, in de spiegel, vervolgens komt Norris langs gevlogen, maar dan is hij alweer naar links aan het kijken. Nu zal die vast weten dat Norris er zit, maar op voor de apex, op de apex, en na de apex, is hij niet naar rechts aan het kijken waar Norris zit. Wat ik mij ook best kan indenken met Sainz die zo kort voor hem zit en die al bijna aantikte. Terwijl Norris wel voldoende ruimte heeft om uit te wijken / iets ruimte te maken. Dan kun je best stellen dat Verstappen hier fout zit. Maar 10 seconden penalty fout? Het voelt voor mij meer als een "first lap" incident. Ook al is het al de 3e ronde na de herstart.Maar ze zitten allemaal nog op een kluitje en bij T4 schuift alles in elkaar (Verstappen bijna achterin Sainz) en Norris komt nogal opportunistisch (en snel) aan de buitenzijde langs gevlogen.
Nouja, had Norris de positie? Hoe gaat hij T5 voor met Verstappen aan de buitenkant? Dat hij de positie had in deze chicane was dus zeker geen zekerheid. Sure, in T4 ligt hij er bij de apex (marginaal) voor (al dan niet doordat Verstappen nog eens op de rem moet trappen om Sainz er niet af te kegelen). Maar in T5 moet die hem op de binnenkant parkeren omdat Verstappen nog steeds naast hem zal zitten.BasvanS schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:16:
Het enige wat je de Stewards kunt verwijten is dat ze nu niet hebben meegenomen dat Norris zelf ook de bocht niet haalde als was dat wat minder boeiend omdat hij aan de buitenkant zat en Max daar anders geen last van had gehad. Norris pakte geen positie, die had hij immers al.
Ik heb ook prima geslapen ondanks een niet zo geslaagde sportdag op zondag met de uitslag van voetbal en F1.CrazyFool schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:26:
@Charles Hill alsjeblieft zeg… laat het van je afglijden. Je komt ontzettend wanhopig boos en van alles tegelijk over. De race is geweest. De uitslag staat vast, tijd om naar de volgende race te kijken.
Geen idee waarom mij aan te spreken ipv een groepje dat zich vreemd gedraagt. Is overigens geen vraag maar een opmerking.
Omdat je Horner als goedheiligman neerzet? Je ziet op de screenshot van @Waah die ik een paar posts terug nog eens aanhaalde toch duidelijk dat Norris de bocht voor 90% genomen heeft en niet verder naar links kan omdat hij dan tegen Verstappen aanzit. En die post(s) negeer je dan weer. Dan kun je wel blijven wijzen naar Horner en zijn "15KM/u sneller en 80KG zwaarder", maar Norris is de bocht al door. Dat maakt "kan de bocht niet nemen want <nummertjes>" nogal een slecht argument, want hij is bewezen de bocht wel door.Charles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:32:
Geen idee waarom mij aan te spreken ipv een groepje dat zich vreemd gedraagt. Is overigens geen vraag maar een opmerking.
Dat had ik ook al gezegd, dat ik verder stop met reageren op hun posts, dus dat doe ik ook.RobertMe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:42:
[...]
Omdat je Horner als goedheiligman neerzet? Je ziet op de screenshot van @Waah die ik een paar posts terug nog eens aanhaalde toch duidelijk dat Norris de bocht voor 90% genomen heeft en niet verder naar links kan omdat hij dan tegen Verstappen aanzit. En die post(s) negeer je dan weer. Dan kun je wel blijven wijzen naar Horner en zijn "15KM/u sneller en 80KG zwaarder", maar Norris is de bocht al door. Dat maakt "kan de bocht niet nemen want <nummertjes>" nogal een slecht argument, want hij is bewezen de bocht wel door.
Maar het lijkt me duidelijk wie aangesproken mogen worden, opmerkingen zonder enig argument, nul onderbouwing, teksten doorstrepen. Om er een paar te noemen.
Edit: maar goed nu ga ik er weer op in terwijl het geen vraag was, zoals ik schreef.
[ Voor 4% gewijzigd door Charles Hill op 28-10-2024 20:49 ]
Ah ja, slim, als de inhoud van hun posts niet in jouw straatje pastCharles Hill schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Dat had ik ook al gezegd, dat ik verder stop met reageren op hun posts, dus dat doe ik ook.
Gezien je wel op mijn post reageert, kun je dan ook op deze reageren: RobertMe in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico"
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Dat soort gedrag bedoel ik dus, jij doet het nu ook. Gaan zeggen dat als het niet in mijn straatje past, terwijl ik genoeg heb gepost, teveel volgens een aantal. Ik ben het gedrag zat, dus dan stop ik. Heeft niets met straatje te maken. Het lijkt mij heel duidelijk waarom ik stop met reageren.RobertMe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Ah ja, slim, als de inhoud van hun posts niet in jouw straatje past
Gezien je wel op mijn post reageert, kun je dan ook op deze reageren: RobertMe in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico"Waarop dus duidelijk te zien is dat Norris al voor 90% door T4 heen is. Of deze post: RobertMe in "[F1 2024] Race 20 GP van Mexico" waarop je nog beter ziet dat Norris door de bocht heen is en juist het moment is dat hij wegstuurt om geen contact te hebben met Verstappen.
Je mag ervan vinden wat je wil, ik denk er het mijne van en dat heb ik al meer dan duidelijk gemaakt.
Als Verstappen Norris eraf had gereden was er dan een grotere straf gekomen ?
In 2021 was dat niet het geval bij Lewis op Silverstone.Deruxian schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:03:
Als Verstappen Norris eraf had gereden was er dan een grotere straf gekomen ?

Max raakt Norris zelfs in T4. Je kan ook zien dat T5 heel lastig gaat worden, maar dat is een probleem voor later
Je ziet ook dat Norris gewoon een wiel op de baan had gehouden. Dus Horner kletst uit zijn nek, en die weet als ex-coureur echt wel beter. Maar een teambaas kun je het niet kwalijk nemen. Da's hun werk.
Boh, ze raken Sainz bijna
Dat had ik ff anders in mijn hoofd. Was dit ern gevalletje Sainz voorzichtig of Max en Norris op de limiet?
Dit topic was te klein geweest als ze beiden Sainz eraf hadden getikt.
Op naar Brazilie. Hopelijk schroeven ze bij Max de nieuwe motor zo ver open ala Hamilton 2021.
Dat had ik ff anders in mijn hoofd. Was dit ern gevalletje Sainz voorzichtig of Max en Norris op de limiet?
Op naar Brazilie. Hopelijk schroeven ze bij Max de nieuwe motor zo ver open ala Hamilton 2021.
offtopic:
Klote klokverschuivingen .....grrrrr....
[ Voor 7% gewijzigd door siggy op 29-10-2024 05:34 ]
Daar hebben ze sowieso wel een handje van. Het is gewoon journalisische drek om niet eens alle relvante beelden te laten zien. Wat het gewoon bij voorbaat al een bias geeft. Palmer werkt niet voor Sky, maar hij probeerd ook nooit echt een andere kant te belichten of op zijn minst in te nemen en dan te beargumenteren dat het juist/fout is. Ter illustratie, het overgrote deel van de niet race video's gaat over Britse coureurs, terwijl van de 74 wereldkampioenschappen 20 Brits (waarvan 7 voor Lewis) waren......om maar even puur aan te geven hoe scheef de verhoudingen zijn.RobertMe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:27:
Daarnaast zie je, naar mijn idee, op Norris' onboard ook dat Verstappen op de apex al bijna Sainz van de baan af rijdt (/achter er in rijdt). Dus dat Verstappen naar buiten toe stuurt is nu ook niet heel erg gek. Sure, Norris moet nu het "probleem" oplossen. Maar als Verstappen tegen Sainz aan rijdt is hij al helemaal de gebeten hond. En als ik de onboard van Verstappen terug kijk (die toevallig niet in die YouTube video zitten, goh wat gek), kan ik ook niet echt zien dat Verstappen iets geks doet. Hij zit bijna in de kont van Sainz en opent daarna het stuur een beetje. Maar hij is wel continu ook op Sainz "gefocust" (als in: helm naar links gedraaid).gevlogen.
Het is gewoon jammer en in mijn ogen totaal onnodig. Het is Formule 1, niet de American British Superbowl.
[ Voor 31% gewijzigd door siggy op 29-10-2024 06:17 ]
Volgens mij zit Sainz op de lijn om goed door de volgende bocht te komen en gaan Max/Lando veel te snel waardoor ze ver naar buiten schuiven. Je ziet daarmee ook gelijk dat die 15km/hr/80kg zwaarder wel degelijk wat doet, maar Norris had deze bocht gewoon kunnen halen. Het probleem had er in gelegen om T5 op een snelle manier te halen.siggy schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 05:32:
Boh, ze raken Sainz bijna![]()
offtopic:
[removed]
Norris probeert Verstappen te squeezen in de hoop dat Verstappen zou yielden... tjaredwing schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:05:
[...]
Volgens mij zit Sainz op de lijn om goed door de volgende bocht te komen en gaan Max/Lando veel te snel waardoor ze ver naar buiten schuiven. Je ziet daarmee ook gelijk dat die 15km/hr/80kg zwaarder wel degelijk wat doet, maar Norris had deze bocht gewoon kunnen halen. Het probleem had er in gelegen om T5 op een snelle manier te halen.
Dat maakt die bocht ook moeilijk te verdedigen. De ideale lijn is om de eerste bocht op te geven voor betere entry naar de bocht naar rechts.siggy schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 05:32:
Boh, ze raken Sainz bijna![]()
offtopic:
Was erg interessant geweest als Verstappen wel ruimte had gelaten. Norris had vanuit die hoek nooit de bocht naar rechts kunnen halen.
Ik heb even snel teruggekeken: Het statische beeld laat niet de hele situatie zien. Verstappen rijdt namelijk hier nog niet parallel aan de witte lijn, maar gaat er in enkele ogenblikken overheen; te weinig ruimte voor Norris dus. Bovendien raken ze elkaar daarvoor al. En Norris haalt de bocht echt wel.RobertMe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:27:
Dit is het moment dat Norris het hazenpad neemt:
[Afbeelding]
Stukje van Colapinto heb ik niet teruggekeken maar op basis van je screenshot lijkt hij recht(er) te rijden.
Dat had ik ook eigenlijk verwacht dat ie zou doen. Want doordat Max verder naar binnen zit, zal ie de volgende bocht altijd sneller kunnen halen en was ie voor Norris uitgekomen. En dan had het geen penalty opgeleverd. Maar de manier waarop Max om Sainz heen gaat maakt wel duidelijk dat het een geplande aktie was.Requiem19 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Dat maakt die bocht ook moeilijk te verdedigen. De ideale lijn is om de eerste bocht op te geven voor betere entry naar de bocht naar rechts.
Was erg interessant geweest als Verstappen wel ruimte had gelaten. Norris had vanuit die hoek nooit de bocht naar rechts kunnen halen.
[removed]
Ik denk dat Norris met zijn grotere momentum daar iets eerder bij de apex zou zijn gekomen. Dan zou hij reglementair Verstappen buiten de baan kunnen forceren.redwing schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:08:
[...]
Dat had ik ook eigenlijk verwacht dat ie zou doen. Want doordat Max verder naar binnen zit, zal ie de volgende bocht altijd sneller kunnen halen en was ie voor Norris uitgekomen. En dan had het geen penalty opgeleverd. Maar de manier waarop Max om Sainz heen gaat maakt wel duidelijk dat het een geplande aktie was.
Dus dan was hij er ook voorbijgekomen.
Tenzijjjjj Verstappen dit allemaal had kunnen bedenken en dan de switchback had geprobeerd. Wel lastig, want die volgende langzame bocht naar rechts volgt vrij snel.
De race was altijd het sterkste punt van de Red Bull, maar daar is niets meer van over. Ik blijf het maar vreemd vinden. Maar ja dit is allemaal water onder de brug. Op naar Brazilië.
Ja nu ligt de focus op 1 lap zo te zien, terwijl vroeger vooral om de racepace afstelling ging.desalniettemin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:10:
De race was altijd het sterkste punt van de Red Bull, maar daar is niets meer van over. Ik blijf het maar vreemd vinden. Maar ja dit is allemaal water onder de brug. Op naar Brazilië.
Idd op naar Brasil en zondag 80% kans op regen.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
De voorspellingen zien er inderdaad interessant uit. Hopen dat de RBR dan in de regen in ieder geval een beetje bestuurbaar blijft. Ferrari zal het met hun superieure mechanische grip wellicht ook goed doen in de regen. Het maakt de race wel erg tricky en onvoorspelbaar, maar ergens is dat ook wel leuk.Amaze86 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:14:
[...]
Ja nu ligt de focus op 1 lap zo te zien, terwijl vroeger vooral om de racepace afstelling ging.
Idd op naar Brasil en zondag 80% kans op regen.
Zou ook wel lachen zijn om ineens Hulk in een Haas op het podium te hebben ofzo
Voor wat betreft lijnen en snelheden en wat Horner claimt: dat kun je niet op een enkele bocht bekijken. Door een links-rechts bochtencombinatie heb je altijd twee opties: de aanvallende lijn snel erin en langzamer eruit (dus hard door de eerste bocht, eigenlijk te wijd uitkomen en langzamer uit bocht 2), dat doe je als je iemand probeert uit te remmen bijvoorbeeld, je zit er daarna hopelijk voor, dus het tijdsverlies neem je voor lief. Je kunt ook rustiger bocht 1 in, waardoor je bocht 2 met een grotere radius kunt nemen. Je hoort wel vaker zeggen dat ze een bocht opofferen om daarna een voordeel te hebben. Dat voordeel van de grotere radius door bocht 2 en daarmee de hogere snelheid de bocht(encombinatie) uit neem je het hele volgende rechte stuk mee.
Dus wat Horner claimt is niet zo zwart-wit als hij wil doen geloven. Als je bocht 1 zo hard neemt dat je op de apex van bocht 2 uitkomt, snijd je die bocht dus totaal niet aan. Wat je wint in bocht 1, verlies je dubbel en dwars in bocht 2. Daarom verliezen twee vechtende rijders vaak tijd t.o.v. rijders achter zich, omdat al die niet optimale lijnen voor positie gaan, niet voor tijd.
[ Voor 43% gewijzigd door Grrrrrene op 29-10-2024 11:40 ]
Het is een compleet ander concept en auto als vorige jaren. Dus op zich niet vreemd dat de sterke en zwakke punten dan ook veranderen. De vraag is of het echt een keuze is op dit moment.desalniettemin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:10:
Wat wel zo is, is dat track position steeds belangrijker lijkt te worden met alle dirty air die er weer is. Getuige ook dat we nu al een aantal keer hebben gezien dat de 1-stop beter uitviel dan de 2-stops.
Het veld zit ook dichter op elkaar, waardoor je na een vroege eerste stop vaak vast zit in verkeer en meer posities verliest dan vroeger, toen de 3-4 topteams na hun eerste pitstop vaak vrije lucht hadden om snelle rondes te rijden.Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:51:
[...]
Het is een compleet ander concept en auto als vorige jaren. Dus op zich niet vreemd dat de sterke en zwakke punten dan ook veranderen. De vraag is of het echt een keuze is op dit moment.
Wat wel zo is, is dat track position steeds belangrijker lijkt te worden met alle dirty air die er weer is. Getuige ook dat we nu al een aantal keer hebben gezien dat de 1-stop beter uitviel dan de 2-stops.
McLaren lijkt het voordeel van Red Bull te hebben overgenomen van hun goede bandenmanagement. Dat was echt het sterke punt van RBR vorig jaar en het jaar ervoor: ze waren niet alleen snel, maar konden gewoon wachten tot de banden van de ander eraan waren en kwamen er dan in de slotfase alsnog overheen als dat niet al eerder in de race was gebeurd. Je ziet Norris nu hetzelfde doen: een tijdje "rustig" achter Leclerc blijven hangen tot die z'n banden onder lichte druk oprookt en dan eroverheen.
Verstappen hoefde niet opzij voor Sainz. Sainz neemt de bocht normaal en zit na die eerste Apex meteen aan de linkerkant van de baan. Max KON hem volgens mij niet eens houden als je de onboard beelden bekijkt, laat staan dat die naar Sainz toe had kunnen sturen. Helaas geen gifje, want dat lukt niet van F1TVArcticWolf schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Norris probeert Verstappen te squeezen in de hoop dat Verstappen zou yielden... tjaDaarna moet Verstappen wel opzij omdat hij anders Sainz zou hebben geraakt.
/f/image/6R0W7mgtn6sLi8t4mgFlsmZ0.png?f=fotoalbum_large)
Max zit niet echt in de buurt van Sainz zeg maar

Hoever moet je er dan wel voor zitten voordat iemand je niet van de baan mag duwen? En wat als Norris was gespint door Max zijn duwactie, of een lekke band had omdat ze elkaar hadden geraakt, was het dan wel een penalty?Aangezien Norris er slechts een wiel lengte voor zit, vind ik dit incident niet echt penalty waardig. Norris: try again (hij had genoeg overspeed blijkbaar).
De regels zijn vrij duidelijk nu (of je het er mee eens bent of niet)
- Er naast of voor aan de buitenkant? Dan moet je ruimte laten
- Als je dat niet doet, 10 seconden penalty
- Er wordt niet naar de gevolgen gekeken bij een straf (dus Norris kan door, 10s. 51G de boarding in op Silverstone, 10s)
De stewards hebben wel de mogelijkheid om de strafmaat aan te passen aan de situatie (niet de gevolgen, de situatie). Of dat fair is, is een andere vraag
Want nu is het een gecalculeerd risico: Ga ik als eerste voor de Apex met risico dat ik eraf ga of iemand eraf druk, of neem ik het risico niet en hoop ik dat mijn concurrent eruit vliegt.
Je kunt aan je screenshot zien dat je een video bekijkt, dus spoel eens een seconde terug? Op de onboards van Max, maar ook een gifje een eind terug, zie je duidelijk dat hij er heel dicht tegenaan zit tijdens het insturen, juist omdat zijn lijn (en die van Norris) zo anders is. Ze gaan allebei heel hard de bocht naar links in en offeren daarmee bocht 2 volledig op, precies wat ik hierboven uitleg over verschillende lijnen. Als je dat doet, zit je op de apex en vlak daarna met een veel grotere snelheid dan de lijn die Sainz daar neemt.Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Verstappen hoefde niet opzij voor Sainz. Sainz neemt de bocht normaal en zit na die eerste Apex meteen aan de linkerkant van de baan. Max KON hem volgens mij niet eens houden als je de onboard beelden bekijkt, laat staan dat die naar Sainz toe had kunnen sturen. Helaas geen gifje, want dat lukt niet van F1TV![]()
[Afbeelding]
Max zit niet echt in de buurt van Sainz zeg maarMax is het wiel links op de foto
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die screenshots die zo gekozen zijn om je punt te maken. De situatie is veel complexer dan 1 screenshot.
Ik doelde er enkel op dat Max niet naar buiten hoefde (en norris er dus afdrukken) omdat Sainz naast hem zat. Als je dat niet bedoelde, dan heb ik je verkeerd begrepen.Grrrrrene schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
Je kunt aan je screenshot zien dat je een video bekijkt, dus spoel eens een seconde terug? Op de onboards van Max, maar ook een gifje een eind terug, zie je duidelijk dat hij er heel dicht tegenaan zit tijdens het insturen, juist omdat zijn lijn (en die van Norris) zo anders is. Ze gaan allebei heel hard de bocht naar links in en offeren daarmee bocht 2 volledig op, precies wat ik hierboven uitleg over verschillende lijnen. Als je dat doet, zit je op de apex en vlak daarna met een veel grotere snelheid dan de lijn die Sainz daar neemt.
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die screenshots die zo gekozen zijn om je punt te maken. De situatie is veel complexer dan 1 screenshot.
Ik zou graag de gifjes gewoon maken, maar dat gaat niet lukken op F1TV want kan het niet opnemen (iets met DRM-protectie). En Youtube heeft deze onboards allemaal niet.
En ja, zowel T4 als T5 zit Max bijna op Sainz. Maar dat is uiteindelijk Max zijn probleem natuurlijk doordat hij deze lijn kiest.
Ik ben heel benieuwd naar de analyse van Palmer.

@Waah Maar dat is het punt. Vlak daarvoor rijdt Verstappen bijna bij Sainz achterin.
Nee, ik bedoel dat je een moment kiest waarbij Max al is uitgeweken. Op de apex moet Max pluts naar buiten, omdat Sainz langzamer de linkerbocht ingaat. Daardoor kan Sainz sneller door bocht 2 en precies op dat moment pak jij je screenshot. Als je een paar seconden terugspoelt, zie je wat ik bedoel, dan zit Max wel degelijk heel dicht op Sainz.Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Ik doelde er enkel op dat Max niet naar buiten hoefde (en norris er dus afdrukken) omdat Sainz naast hem zat. Als je dat niet bedoelde, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Daarmee wil ik overigens niks goedpraten aan de manier van rijden van Max. Waar ik in Austin nog vond "dat was op het randje", vond ik het deze race erover en ben ik blij dat hij daar het deksel op z'n neus kreeg. Hopelijk verandert hij zijn rijgedrag, al heb ik daar een hard hoofd in.
Edit: of je hebt het over een heel ander moment in de race, maar dan mis ik even waar we het nu nog over hebben. In mijn herinnering zijn er twee "vergrijpen": het buiten de baan duwen van Norris, terwijl ze op de apex gelijklagen, dat kwam mijns inziens deels door het ontwijken van Sainz. Daarnaast heb je het totaal missen van de bocht, waarvoor ik de straf echt terecht vond. 2x10s misschien wat hard, maar 1x10s had hij zeker verdiend. Glimpses of 2021 Brazilië, waar hij zich ook voor mag kapotschamen. Doet hij niet, maar het mag wel van mij
[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 29-10-2024 13:01 ]
Bij de andere lijken de upgrades te werken, maar bij Red Bull om een of andere reden niet. Aan het begin waren ze nog superieur en dacht iedereen 2 vingers in de neus. How the tides have turned om er maar weer eens een uitdrukking tegenaan te smijten.Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:51:
[...]
Het is een compleet ander concept en auto als vorige jaren. Dus op zich niet vreemd dat de sterke en zwakke punten dan ook veranderen. De vraag is of het echt een keuze is op dit moment.
Race pace is hier gedefinieerd als wat? Tijd tussen rivaal en Max? Want daar zit 20 seconden penalty bij en dat is op zich niet een gebrek aan race-pace van de auto.... eerder een PBSAS (Problem between steering and seat)Requiem19 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:02:
Interessante grafiek in dit kader:
[Afbeelding]
Mexico was de slechtste race pace-wise van het jaar.

Of is dit op basis van de daadwerkelijke pace on track? dus laptimes?
Bron is autosport.com die weer een ander data analyse platform hebben gebruikt. Afaik is het representatieve race pace (dus excl anomalies, SC’ etc).Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:05:
[...]
Race pace is hier gedefinieerd als wat? Tijd tussen rivaal en Max? Want daar zit 20 seconden penalty bij en dat is op zich niet een gebrek aan race-pace van de auto.... eerder een PBSAS (Problem between steering and seat)![]()
Of is dit op basis van de daadwerkelijke pace on track? dus laptimes?
https://www.autosport.com...worry-right-now/10668104/
Het verhaal rondom de overdreven straffen voor Verstappen wordt steeds vreemder! Nu is partijdigheid helemaal een punt.
https://gp33.nl/f1-nieuws...oprichter-mclaren-te-zijn
'Naast Johnny Herbert, die in het verleden vaak zeer kritisch is geweest op Max Verstappen, was ook Tim Mayer lid van dat groepje [lees: stewards]. En Mayer is een bijzonder persoon in de Formule 1, aangezien hij de zoon is van McLaren-oprichter Teddy Mayer.
Op X wordt het vergelijk gemaakt hoe men in Groot-Brittannië zou reageren als Tom Coronel [fan van Max Verstappen] en Mark Mateschitz [zoon van Red Bull-oprichter Mark Mateschitz] stewards zouden zijn bij een F1-race. De wereld zou dan te klein zijn...'
Het moet niet gekker worden!
https://gp33.nl/f1-nieuws...oprichter-mclaren-te-zijn
'Naast Johnny Herbert, die in het verleden vaak zeer kritisch is geweest op Max Verstappen, was ook Tim Mayer lid van dat groepje [lees: stewards]. En Mayer is een bijzonder persoon in de Formule 1, aangezien hij de zoon is van McLaren-oprichter Teddy Mayer.
Op X wordt het vergelijk gemaakt hoe men in Groot-Brittannië zou reageren als Tom Coronel [fan van Max Verstappen] en Mark Mateschitz [zoon van Red Bull-oprichter Mark Mateschitz] stewards zouden zijn bij een F1-race. De wereld zou dan te klein zijn...'
Het moet niet gekker worden!
Door Sainz en het uitwijken daarop; zorgde ervoor dat Max de bocht niet "goed" kon nemen. De vraag is of hij door die stuuractie wel eerder naar binnen had kunnen sturen, die vraag is enorm lastig te beantwoorden en alleen Verstappen weet dat. Misschien had hij onderstuur, misschien ook niet (deed hij het bewust naar buiten laten lopen) en ja hij had ook kunnen yielden maar wanneer neem je die keus?Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Ik doelde er enkel op dat Max niet naar buiten hoefde (en norris er dus afdrukken) omdat Sainz naast hem zat. Als je dat niet bedoelde, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik zou graag de gifjes gewoon maken, maar dat gaat niet lukken op F1TV want kan het niet opnemen (iets met DRM-protectie). En Youtube heeft deze onboards allemaal niet.
En ja, zowel T4 als T5 zit Max bijna op Sainz. Maar dat is uiteindelijk Max zijn probleem natuurlijk doordat hij deze lijn kiest.
Ik ben heel benieuwd naar de analyse van Palmer.
Daarom vind ik de straf nogal vreemd. Norris werd uit de baan geduwd en had waarschijnlijk recht op de bocht, Norris komt voor Verstappen op de baan, waardoor Verstappen en z'n positie kwijt is en daarbovenop ook nog straf krijgt.
Waarvoor is die straf dan nog? Het is niet dat hij een auto heeft laten crashen.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2024 17:26 ]
Omdat de stewards altijd kijken naar (/claimen te kijken naar) de actie en niet de gevolgen. Als ze vinden dat Veratappen Norris van de baan reed dan is dat een actie die niet mocht en een straf bij hoort. Dat Norris vervolgens wel erlangs is maakt niet uit.ArcticWolf schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:25:
Waarvoor is die straf dan nog? Het is niet dat hij een auto heeft laten crashen.
Ik denk toch dat dit inclusief de straffen is. Op de finish zat Lando ongeveer 59 - 4 = 55 seconden voor op Max. Ze reden 71 ronden en dat is dus ongeveer 55/71 = 0,77 per ronde. Dat klomt wel overeen met wat je ziet in de grafiek. Als je de 20 seconden straf er uit haalt kom je dus in de buurt van 35/71 = 0,49 per ronde. Dan is Mexico al niet meer de slechtste race.Requiem19 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Bron is autosport.com die weer een ander data analyse platform hebben gebruikt. Afaik is het representatieve race pace (dus excl anomalies, SC’ etc).
https://www.autosport.com...worry-right-now/10668104/
(Maar het is mij wel een raadsel waarom het verschil bij de voorlaatste GP dan in de buurt ligt van 0,4 sec)
Edit: aha in in Y as staat een percentage en geen seconden. Dat wordt het wel anders. Dan denk ik dat het wel inclusief de straf is, want als je de delta van 0,49 sec deelt door een gemiddelde laptime van 80 seconden, dan kom je idd aardig in de buurt van de waarde in de grafiek
[ Voor 13% gewijzigd door Mickey77 op 29-10-2024 18:06 ]
Dat hele concept heb ik nooit echt begrepen. Als ik er iemand af tik bij 50 km/h en die andere spint tov ik tik iemand eraf met 200 km/h en (bij wijze van) overlijdt plus gewonden in het publiek. Hoe kan het dan dezelfde straf zijn. Waar is de grens met actie en reactie. Het is wel wezenlijk anders, en gevaarlijker, om iemand een tik te geven bij 50 km/h of bij 200 km/h. Pure fysica. Het ene ligt dichter bij toerwagentikkies van de jaren 90 en het andere ligt dichter bij een poging tot serieuze verwondingen.RobertMe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Omdat de stewards altijd kijken naar (/claimen te kijken naar) de actie en niet de gevolgen.
En dan nog maar de vraag naar de bias van de stewards. Nationaliteit en media. Etc etc.
Ik weet ff niet zo snel hoe het op te lossen, maar het niet meenemen van de gevolgen is echt de raarste shit ooit. Tikje op de linker of rechter achterwiel, 5 sec straf en voor de andere is de hele race naar de klote. Briljant. Het is absurd dat het slachtoffer er veel slechter uitkomt dan de aanstichter. Het is gwoon het effectief waard om iemand de race uit te rammen. En dan gezeur dat mensen de regels gebruiken?

Ze hebben het er zichzelf naar gemaakt naar mijn mening.
Nee, pitlaps zijn uitgesloten:Mickey77 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:59:
[...]
Ik denk toch dat dit inclusief de straffen is. Op de finish zat Lando ongeveer 59 - 4 = 55 seconden voor op Max. Ze reden 71 ronden en dat is dus ongeveer 55/71 = 0,77 per ronde. Dat klomt wel overeen met wat je ziet in de grafiek. Als je de 20 seconden straf er uit haalt kom je dus in de buurt van 35/71 = 0,49 per ronde. Dan is Mexico al niet meer de slechtste race.
(Maar het is mij wel een raadsel waarom het verschil bij de voorlaatste GP dan in de buurt ligt van 0,4 sec)
Edit: aha in in Y as staat een percentage en geen seconden. Dat wordt het wel anders. Dan denk ik dat het wel inclusief de straf is, want als je de delta van 0,49 sec deelt door een gemiddelde laptime van 80 seconden, dan kom je idd aardig in de buurt van de waarde in de grafiek
These are based on pure racing laps run at speed, so the first lap is not counted and neither are those when drivers are either coming into the pits or leaving the pits. Laps completed under the Safety Car and Virtual Safety Car are also discounted.
Omdat Norris de plek nog had kunnen teruggeven. Echter heeft die daar niet echt de kans voor gekregen door Verstappen.ArcticWolf schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:25:
[...]
Zijn daar regels voor hoe snel je een fout mag herstellen?Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Omdat Norris de plek nog had kunnen teruggeven. Echter heeft die daar niet echt de kans voor gekregen door Verstappen.
Max had eigenlijk moeten zeggen dat hij dacht dat Lando hem voorbij liet. Het zag er zo vreemd uit allemaal.
Hij had het meteen kunnen doen, want hij wist dat hij er voorbij is gegaan buiten de baan. Dat hoeft echt niet weet ik hoeveel bochten later.Waah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Omdat Norris de plek nog had kunnen teruggeven. Echter heeft die daar niet echt de kans voor gekregen door Verstappen.
Een actie doen bij 50KM/u of bij 200KM/u kun je natuurlijk nog steeds beoordelen als onderdeel van de actie zonder te kijken naar het resultaatsiggy schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Dat hele concept heb ik nooit echt begrepen. Als ik er iemand af tik bij 50 km/h en die andere spint tov ik tik iemand eraf met 200 km/h en (bij wijze van) overlijdt plus gewonden in het publiek. Hoe kan het dan dezelfde straf zijn. Waar is de grens met actie en reactie. Het is wel wezenlijk anders, en gevaarlijker, om iemand een tik te geven bij 50 km/h of bij 200 km/h. Pure fysica. Het ene ligt dichter bij toerwagentikkies van de jaren 90 en het andere ligt dichter bij een poging tot serieuze verwondingen.
En dan nog maar de vraag naar de bias van de stewards. Nationaliteit en media. Etc etc.
Ik weet ff niet zo snel hoe het op te lossen, maar het niet meenemen van de gevolgen is echt de raarste shit ooit. Tikje op de linker of rechter achterwiel, 5 sec straf en voor de andere is de hele race naar de klote. Briljant. Het is absurd dat het slachtoffer er veel slechter uitkomt dan de aanstichter. Het is gwoon het effectief waard om iemand de race uit te rammen. En dan gezeur dat mensen de regels gebruiken?![]()
Ze hebben het er zichzelf naar gemaakt naar mijn mening.
En v.w.b. gevolgen van de straf is er altijd al veel discussie geweest. Sure, Verstappen krijgt nu 20 sec en wordt 6e i.p.v. waarschijnlijk 4e, dat had nog wel iets van effect. Maar anderzijds ontneemt die Norris de kans op een overwinning, maar die kun je nooit herstellen. Anderzijds kun je iemand met 50G de muur in tikken en er met een 10 sec straf vanaf komen en door een superieure auto nog steeds de race winnen. Er is ook wel eens gesproken (onder kijkers in ieder geval) over "als je schuldig bent moet je niet hoger kunnen finishen dan degene waarop je de straf begaat". Dan had Hamilton in Silverstone dus een DNF moeten krijgen zou het dus een DNF zijn als je iemand met 50G de muur in tikt, en een lagere finish positie als het alleen schade of een spin is. Alleen is dat weer lastig bij lagere straffen. Als je een 5 of 10 sec penalty krijgt voor een illegale inhaalactie, moet je dan per definite achter diegene finishen als waarbij je de actie deed? (en wat als die uitvalt om wat voor reden dan ook?
Niks tov jou he, dit is puur tov de FIA.RobertMe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Een actie doen bij 50KM/u of bij 200KM/u kun je natuurlijk nog steeds beoordelen als onderdeel van de actie zonder te kijken naar het resultaatAls in, je kunt iemand met 200KM/u in een spin tikken waarna die de race alsnog kan hervatten of je kunt iemand met 200KM/u de muur in tikken waarna die naar het ziekenhuis moet. Je hoeft dan niet naar het resultaat te kijken, maar je kunt wel oordelen op basis van dat het plaatsvind bij 200KM/u en een erg risicovolle / gevaarlijke actie is (en zelfs zwaar straffen onder dangerous driving).
En v.w.b. gevolgen van de straf is er altijd al veel discussie geweest. Sure, Verstappen krijgt nu 20 sec en wordt 6e i.p.v. waarschijnlijk 4e, dat had nog wel iets van effect. Maar anderzijds ontneemt die Norris de kans op een overwinning, maar die kun je nooit herstellen. Anderzijds kun je iemand met 50G de muur in tikken en er met een 10 sec straf vanaf komen en door een superieure auto nog steeds de race winnen. Er is ook wel eens gesproken (onder kijkers in ieder geval) over "als je schuldig bent moet je niet hoger kunnen finishen dan degene waarop je de straf begaat". Dan had Hamilton in Silverstone dus een DNF moeten krijgen zou het dus een DNF zijn als je iemand met 50G de muur in tikt, en een lagere finish positie als het alleen schade of een spin is. Alleen is dat weer lastig bij lagere straffen. Als je een 5 of 10 sec penalty krijgt voor een illegale inhaalactie, moet je dan per definite achter diegene finishen als waarbij je de actie deed? (en wat als die uitvalt om wat voor reden dan ook?) Terwijl een tijdstraf weer heel makkelijk te compenseren is. Daar wil je welicht weer dat de plek geforceerd wordt teruggegeven (en anders maar een DSQ?) en opnieuw proberen. Want een tijdstraf rijdt je er of makkelijk af of je kunt nooit meer "weg komen" en van de straf afkomen terwijl je wellicht wel een nieuwe (legale) inhaalactie had kunnen doen.
Maar het is gewoon raar, 'de actie' bestraffen. Als ik een geweer afschiet in de lucht en er geberud niks, dan gebeurd er niks. Maximaal overlast of gevaarlijk handelen. Ik schiet een geweer af en ik raak iemand, dan is het toch wel mogelijk doodslag. De actie is 100% gelijk (geweer afschieten), dus wat dat betreft vind ik het zwaar onlogisch. Nergens ter wereld en in geen enkele sport wordt zoiets benaderd. Als voetbal kun je een karatekick in de lucht doen en dan is er niks aan de hand. Doe je exact hetzelfde bij iemand in de buurt, rode kaart.
Wat extreem voorbeeld, maar de actie alleen beoordelen is onzin. Als Max dezelfde lijn had gedaan en Norris zat er niet naast, was er niks aan de hand. Norris zat er naast en dezelfde actie werd anders beoordeeld. Wat is dan nog een actie. Met de willekeurigheid / bias en beinvloedbare stewards kunnen ze elke kant op redenren. Het hele concept van 'de actie telt en niet het resultaat' is bi voorbaat onzinnig. Want dan moet de 'actie' gedefinieerd worden zonder rekening houden met het slachtoffer. Maar ze houden wél rekening dát er een slachtoffer is in zekere zin, want eenzelfde actie zonder 'slac
Voor mij is dit echt niveau 'flat earth'. De actie wordt behandeld alleen als er een slachtoffer is. Maar dan wordt er vanaf dat moment willekeurig geen rekening gehouden met het slachtoffer.

En slotje erop. Morgen naar Interlagos.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |