Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 134.804 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

dr.lowtune

Deugt niet

De exacte aantallen zullen we nooit weten vrees ik. Voor nu is het belangrijk dat Rusland verslagen wordt. Dat daarbij (hopelijk) veel Russische oorlogsmisdadigers over de kling worden gejaagd is bijzaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Vovchansk blijft het ook druk:
In the Kharkiv sector, the Russian army unsuccessfully stormed the area of Vovchansk four times in the last day. Defense forces destroyed 121 occupants and 61 pieces of enemy weapons and military equipment.
https://www.ukrinform.net...imes-in-24-hours-afu.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

redwing schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:28:
Wat de waarheid dan wel is, weten we ook niet zoals je wel in de grote range van schattingen ziet.
Precies dat, we weten het niet.

De zoveelste zinloze discussie over dit onderwerp.

Genoemde cijfers aan Oekraïense doden uit de diverse bronnen:
- 70.000
- 35.000
- 80.000
- 58.000

Om daarvan het hoogste cijfer te gebruiken *knip* Niet de ander gaan beoordelen

[ Voor 32% gewijzigd door teacup op 21-10-2024 20:23 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Bizar zeg, 1710 mensen out of action. Wow, wat een slachtig. Bizar. Het enge is alleen: Het went
Oekraïne zet steeds meer AI drones in, die heel effectief blijken te zijn.
De trefzekerheid van de Oekraïense drones is de jongste maanden van 50 naar 80 procent gestegen. Die onbemande bommenwerpers worden aangestuurd door geavanceerde AI-software. In enkele minuten tijd kunnen ze Russische gevechtseenheden en tanks opsporen en vernietigen. Ze sturen zichzelf aan en baseren zich daarvoor op een combinatie van militaire inlichtingenbronnen, opensourcekennis en satellietbeelden. Daarmee zijn deze killerdrones in staat om razendsnel loopgraven te vinden en Russische uniformen te herkennen. De Oekraïense piloot die alles op enkele tientallen kilometers afstand op een beeldschermpje kan volgen, hoeft alleen nog maar een knop in te drukken om zijn doelwit te vernietigen.
De productie van drones is flink opgeschaald:
Aan het begin van de invasie in februari 2022 waren er amper zes dronemakers in Oekraïne. Nu zijn het er meer dan tweehonderd en moeten ze een miljoen exemplaren per jaar maken. Eerst waren de Amerikaanse Himars­-raketten van 3,5 miljoen dollar per stuk de pronkstukken aan het front, nu zijn dat Oekraïense drones van 5.000 tot 20.000 euro.
Met succes:
De efficiëntie van de Oekraïense killerdrones is een van de redenen waarom nu elke dag 1.200 Russische soldaten sneuvelen of gewond raken. De filmpjes van Russische soldaten die enkele seconden voor hun dood angstig naar boven in de camera van een drone staren, zijn ondertussen dagelijkse kost op Tiktok, X en Instagram. Twee derde van de uitgeschakelde Russische tanks werd vernield door AI-drones.
Met dank aan Amerikaanse techbedrijven voor wie het slagveld in Oekraïne een 'speeltuin' is geworden:
De drones die Oekraïners met 3D-printers maken, zijn de nationale trots. Toch is het vooral aan Amerikaanse techbedrijven te danken dat de tuigen zoveel efficiënter zijn geworden. Vooral het data-analyse­bedrijf Palantir Technologies, dat aan de CIA verbonden is, bracht de ontwikkeling in een stroomversnelling. Palantir is het bedrijf van miljardair en Trump-sponsor Peter Thiel en van de flamboyante ceo Alex Karp, een filosoof die ooit nog les kreeg van de beroemde Jürgen Habermas. Karp biedt zijn softwarediensten in Oekraïne gratis aan en beweert dat hij dat doet “om het Westen te verdedigen” en “de 21ste-eeuwse David te steunen om Goliath te verslaan”. Ondertussen mag hij wel het Oekraïense oorlogsfront gebruiken om zijn AI-technologie te perfectioneren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Tens schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:17:
[...]
Om daarvan het hoogste cijfer te gebruiken (afgezien van de Russische cijfers :9 ) is een keuze.
*knip* Niet op de man...

70.000 tot aan 18 Aug 2023
35:000 tot aan 14 Nov 2023
80.000 WSJ voor Sep 2024
58.000 geverifieerde verliezen. (waarbij MIA niet zijn meegeteld)

Dus het is inderdaad een mysterie waarom ik voor de 80.000 ga :X

Ben het wel met je eens dat dit een nutteloze discussie is verder.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 21-10-2024 20:19 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

De zoveelste zinloze discussie over dit onderwerp.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie over aantallen slachtoffers stopt hier. Ze wordt niet voor niets in de start posts van deze reeks ontmoedigd:

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment wordt gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.
(teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M10")

Nieuwe posts in deze cijfers-discussie worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRRpGGtad_qUxXel6kFqABIsYYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H33DIRfCkUTRs9V60hoaR6R.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
reactie verdwenen? Zie modbreak van @teacup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Russen weten ook steeds meer en meer drones op Oekraïne af te schieten. Ik vermoed echter dat een groot gedeelte van de drones steeds meer en meer decoy Gerbara drones zijn ipv Shahed/Geran drones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_6ax5ikVZQjbgrT3xCVaVvUlG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3v1BtgM1tOTUpBplG7utFjZ.png?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:41:
De Russen weten ook steeds meer en meer drones op Oekraïne af te schieten. Ik vermoed echter dat een groot gedeelte van de drones steeds meer en meer decoy Gerbara drones zijn ipv Shahed/Geran drones.

[Twitter]

[Afbeelding]
Het zal ook wel komen doordat nu Rusland de eigen productie doet, ze ook verder kunnen opschalen, waar eerst de transport capaciteit van de drones vanuit Iran een bottleneck kon zijn?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Het zal ook wel komen doordat nu Rusland de eigen productie doet, ze ook verder kunnen opschalen, waar eerst de transport capaciteit van de drones vanuit Iran een bottleneck kon zijn?
Iran zou ook de productie aan het opschalen kunnen zijn (wat me gezien de spanningen verstandig lijkt), wellicht doen beide landen het.

Tegelijkertijd horen we nauwelijks meer over aanvallen met Kalibr kruisraketten. Ik begin nu serieus te twijfelen of men ze aan het sparen is, of nu ballistische raketten als de Iskander / Zircon / Kizhal voorrang krijgen bij productie. De winter is nog niet begonnen, maar ik heb er ook tot dusver geen analyses over gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Iran zou ook de productie aan het opschalen kunnen zijn (wat me gezien de spanningen verstandig lijkt), wellicht doen beide landen het.

Tegelijkertijd horen we nauwelijks meer over aanvallen met Kalibr kruisraketten. Ik begin nu serieus te twijfelen of men ze aan het sparen is, of nu ballistische raketten als de Iskander / Zircon / Kizhal voorrang krijgen bij productie. De winter is nog niet begonnen, maar ik heb er ook tot dusver geen analyses over gelezen.
Laatste grote aanval was in week35, dus met nu week43 hebben ze 8 weken aan productie van raketten (grotendeels) opgespaard.
https://lookerstudio.goog..._5ac9o1tk6c?s=rMOfNWpFEGk

Wordt weer een 2-tal heftige dagen zodra ze die lanceren.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2024 11:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 15:27
Yakolev schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Poosje geleden hebben ze een flinke munitie opslag vernietigd, volgens de geruchten lagen daar een hoop ballistische raketten. Of dat echt zo is zullen we komende tijd gaan merken, het is tot nu toe nog erg stil.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
PASware schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Poosje geleden hebben ze een flinke munitie opslag vernietigd, volgens de geruchten lagen daar een hoop ballistische raketten. Of dat echt zo is zullen we komende tijd gaan merken, het is tot nu toe nog erg stil.
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik heb daar wel twijfels bij.

Iskanders worden (zo ver ik het weet) eigenlijk gelijk bij eenheden gezet zodat ze ''at a moments notice'' doelen met een hoge prioriteit kunnen aanvallen (zoals die Patriot batterij van 2 weken terug). Ik zou niet weten waarom je zulke wapens eerst in een GRAU opslag zou zetten terwijl ze heel hard nodig zijn aan het front. Kinzhals idemdito, die zullen op opslagplaatsen bij vliegvelden staan waar MiG-31K's vanuit opereren.

Maar ik heb geen bronnen die het bevestigen of ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
PASware schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Het is inderdaad erg stil, wat een goede zaak is natuurlijk, de spanningen ISR en IR doet IR zijn spullen bijhouden, minder raketten voor RU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Yakolev schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar ik heb daar wel twijfels bij.

Iskanders worden (zo ver ik het weet) eigenlijk gelijk bij eenheden gezet zodat ze ''at a moments notice'' doelen met een hoge prioriteit kunnen aanvallen (zoals die Patriot batterij van 2 weken terug). Ik zou niet weten waarom je zulke wapens eerst in een GRAU opslag zou zetten terwijl ze heel hard nodig zijn aan het front. Kinzhals idemdito, die zullen op opslagplaatsen bij vliegvelden staan waar MiG-31K's vanuit opereren.

Maar ik heb geen bronnen die het bevestigen of ontkennen.
De russische logica is niet de logica die jij en ik kennen, dus het zou maar zo kunnen dat de ballistische raketten honderden kilometers van de vliegvelden opslaan. Wel veilig, maar niet efficient.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie rond Noord-Zuid Korea en de met Russische tegoeden gefinancierde EU lening zijn verplaatst. De EU lening behoeft hierbij geen toelichting. De Noord-Zuid Korea discussie was te groot en te weinig concreet voor de verslaggeving over de dagelijkse strijd, en heeft teveel relatie met de internationale verhoudingen.

Beide discussies graag daar vervolgen. Nieuwe posts over beide onderwerpen hier worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYVifXKYfQwkrlFD_U7O68eEqlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2THHtJbIGFgPfMy3OgLjlzg.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:35

pro_6or

amateur_60r

Ik adviseer jullie, mochten jullie dat niet al doen, om Bentamy @ben334268 te volgen op Twitter. Locked account (zo ver is het al voor echt goede accounts). Vandaag kwam hij weer met een zeer duidelijke ontkrachting van een eerder stukje van tatarigami. Ik verdenk dat account er inmiddels van een Russisch -psyops account te zijn.

Hij heeft weer (expres?) een stuk eerdere analyse verkeerd geïnterpreteerd, wat betreft T72 remaining percentage.

De t-72B is namelijk al in hoge mate uit de mottenballen gehaald, het is de t-72a die nog in aantallen op voorraad is. Dat is echt een veel minder goed gepantserde romp. En waarschijnlijk (oud) in zeer slechte conditie.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een beetje context lijkt me wel van toepassing bij dat soort verdenkingen, zeker als ze zo vrij serieus zijn van aard. Ik denk niet dat veel mensen hier zijn account volgen, dus als je zijn tweets wellicht zou kunnen plaatsen, dan kunnen we denk ik een wat betere mening over vormen.

Ook wellicht handig om ook even de recente tweets van Tatarigami_UA ook maar even te plaatsen.

quote: Tatarigami_UA
Ukraine is likely approaching the final stages of the active phase of the war. I suggest taking a look at my assessment, which draws on General Budanov’s overlooked speech at the Yalta Conference, along with insights from other reports and assessments

🧵Thread:

2/ Any war of attrition tests endurance, economics, diplomacy, and the ability to replace losses. As the war continues, these issues intensify, pushing one side closer to a tipping point. Production and the capacity to replace losses are tangible factors that can be projected
3/ One notable point from Budanov’s speech was Russia’s plan to produce 149 T-90M tanks in 2024.
Russia has been heavily relying on refurbishing older tank models from its Soviet-era stockpiles. Most of its current tank fleet on the battlefield is no longer in production.
4/ OSINT analyst @Highmarsed, who tracks open-air storage, provides a more detailed assessment. He reported that by 6 July 2024, Russia’s stock of T-55s had dropped by 31%, T-62s by 37%, and T-80Bs by 79%, but only 9% of T-72 removed from the storage
https://x.com/HighMarsed/status/1809641397886013838
5/ OSINT analyst @naalsio26 estimates that by 4 October 2024, Russian forces had lost over 539 tanks and 1,830 vehicles in total in the Pokrovsk direction (formerly the Avdiivka direction) since 2023. Numbers that far surpass Russia’s current tank production capacity.
6/ Since its full-scale invasion of Ukraine, Russia has lost over 3,000 tanks - more than its entire prewar active-duty tank force - along with approximately ~30% of its most advanced self-propelled artillery and rocket launcher systems per data on Oryx and Warspotting
7/ A report from senior analyst @MassDara, published by the Carnegie Endowment for International Peace, further details that Russia is expected to exhaust its stockpile of multiple Soviet-era military equipment by 2026.
8/ There are also clear challenges in replacing Russia’s air force losses. Some older jet models are no longer in mass production, and the new jet production is less impressive. For example, Budanov noted that Russia plans to produce only 14 Su-57 fighters in 2024.
9/ That being said, it’s not all bad news for Russia: its Iskander missile production, particularly the Iskander-M, has ramped up significantly. While Budanov didn’t specify exact numbers, this aligns with reports from the ground about Russia’s frequent use of these missiles.
10/ According to the same Carnegie Endowment report, Russia’s military equipment production, excluding drones, had plateaued by early 2024. Further expansion seems unlikely without building new factories or taking significant risks
11/ Kyrylo Budanov stated that North Korea is Russia’s largest military partner, mainly due to its supply of artillery shells. He noted that after a North Korean shipment arrives, combat intensifies within 8-9 days, with the effect lasting up to two weeks
12/ As North Korea has been supplying Russia from its own stockpiles, it’s uncertain whether Pyongyang can significantly increase production to meet Russia’s demands. It’s also unclear to what extent North Korea is willing to deplete its own artillery reserves
13/ General Budanov emphasized the significance of Ukraine’s long-range drone strikes deep inside Russia, including in Moscow. These strikes have shaken public confidence, undermining the belief that Russia's leadership guarantees security and maintains military strength.
Image
14/ As the war progresses, more Russians from various social backgrounds are questioning why the war is reaching their homes and whether their leadership can truly preserve Russia’s pre-war status as a formidable military power capable of protecting its citizens.
15/ The introduction of domestically developed sea drones has since become Ukraine’s surprise weapon, rapidly evolving into a core naval weapon, and despite having a largely non-functional fleet, Ukraine has managed to destroy a quarter of Russia’s Black Sea Fleet.
Image
16/ More importantly, these drones have restricted Russia’s navy from operating freely. Ukrainian grain ships can now navigate more safely. This capability allows Ukraine to safeguard its maritime interests while deterring Russian actions in the region.
17/ Investing in Ukraine’s domestic drone production and pursuing joint projects with Western countries could be a path forward. It may reduce the political risks of seeking permission to strike with Western missiles - an objective Ukraine has already achieved independently
18/ As General Budanov notes, Russian internal calculations suggest that if Russia doesn’t exit the war by the anticipated time frame, it will be unable to claim “superpower” status in the foreseeable future - at least 30 years. The most it can hope for is regional leadership
19/ In September of 2024, Russia raised its key interest rate to 19%, with its inflation rates reaching over 7%.
An analyst Pierre-Marie Meunier, analyzing 2023 data from Russia’s Central Bank, highlights a sharp decline in Russian exports.
20/ These mounting challenges create potential grounds for future negotiations, which President Zelensky hopes to leverage in November 2024. However, in my opinion, General Budanov's suggested timeline may be more realistic, particularly regarding the situation in Kursk.
21/ If negotiations occur, Russia will not be entering from a position of strength if it is forced to negotiate over its own territory. Thus, Russia will likely try to enter talks from a better position, which may not happen until the end of their own Kursk offensive operation.
22/ While logical, this scenario carries serious risks for the Kremlin: failure to retake Kursk could further damage Putin’s image as a leader who not only failed to defend Russian territory but was also forced to negotiate over it
23/ However, the low number of vehicles and economic difficulties might not be enough to compel Putin to end the war. He can instead consolidate gains. By heavily mining the frontlines and maintaining missile strikes, he could keep Ukraine in a state of limbo
24/ And if the war does not come to an end, its intensity will likely decrease. This means Ukraine needs a long-term plan of action, whether that involves preparing for a potential second invasion or sustaining a low-intensity war.
Beter hier te checken (het heeft ook alle plaatjes)

Nu had ik het gisteren zelf al gelezen en ik zie zelf geen enkele reden waarom deze voormalige oud-officier van het Oekraïense leger in werkelijkheid een mol van het Kremlin is om ons negatief nieuws te geven. Vrijwel alle tweets geven een vrij negatief beeld over Rusland, en ook zijn statistieken zijn toch ook feitelijk waar? (Highmarsed heeft bijvoorbeeld deze thread ook een retweet gegeven)

Het lijkt mij meer op een kwestie, iets te veel realisme dat Oekraïne niet voor de volle overwinning kan gaan, en dat doen mensen pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* Russische propaganda tweets voegen niets toe voor hier

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 24-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:02:
Een beetje context lijkt me wel van toepassing bij dat soort verdenkingen, zeker als ze zo vrij serieus zijn van aard. Ik denk niet dat veel mensen hier zijn account volgen, dus als je zijn tweets wellicht zou kunnen plaatsen, dan kunnen we denk ik een wat betere mening over vormen.

Ook wellicht handig om ook even de recente tweets van Tatarigami_UA ook maar even te plaatsen.

[Twitter]

[...]

Beter hier te checken (het heeft ook alle plaatjes)

Nu had ik het gisteren zelf al gelezen en ik zie zelf geen enkele reden waarom deze voormalige oud-officier van het Oekraïense leger in werkelijkheid een mol van het Kremlin is om ons negatief nieuws te geven. Vrijwel alle tweets geven een vrij negatief beeld over Rusland, en ook zijn statistieken zijn toch ook feitelijk waar? (Highmarsed heeft bijvoorbeeld deze thread ook een retweet gegeven)

Het lijkt mij meer op een kwestie, iets te veel realisme dat Oekraïne niet voor de volle overwinning kan gaan, en dat doen mensen pijn.
Je hoeft het niet te proberen te proberen groter te maken dan het is. Ik link (kon niet vandaar deze manier) een bericht van bentamy waarin heel duidelijk een slecht punt van tatarigami ontkracht wordt. Meerdere bekende analisten hebben hier inmiddels in voorzichtige bewoording op gereageerd. Ik doe het enkel wat onvoorzichtiger maar punt is dat dit op zijn minst een zeer grote vergissing is die de situatie qua Russische tank reserves veel minder slecht afschildert dan hij daadwerkelijk is.

Het is overigens jouw persoonlijke uitleg dat het realistisch zou zijn dat Oekraïne niet voor een volledige overwinning kan gaan. Ze hebben de hoofdaanval in 22 al compleet en volledig afgeslagen en zijn nu bezig om ook de heftig geëscaleerde 2e war of attrition tot een goed einde te brengen. Dat einde zal er zeker komen. Dat zal nog pijn doen, hopelijk vooral ook bij de mensen die Rusland een warm hart toedragen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

*knip* originele post is verwijderd

[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 24-10-2024 15:09 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:41:

[Twitter]

[Afbeelding]
Deze verhoging is nu ook uitgelicht door het UK mindef:
Russian troops within September launched a record monthly number of one-way attack drones over Ukraine since the beginning of the war.

That’s according to a report by the UK Ministry of Defense, referring to intelligence data, Ukrinform wrote.

"During September 2024 Russia launched over 1,300 One Way Attack Uncrewed Aerial Vehicles (OWA-UAVs) into Ukraine. This represents the highest number of OWA-UAVs launched in a month since the start of the conflict. Based on current rates it is almost certain that Russia will surpass that number in October 2024," the report says.
https://www.ukrinform.net...tember-british-intel.html

afgelopen nacht ook weer 80+
On the night of October 23, 2024 (from 22.00 on October 22), the enemy attacked Ukraine with 81 Shahed-type attack UAVs and unidentified drones from the directions of Primorsko-Akhtarsk and Kursk. The enemy also attacked Odesa region with an Kh-31P guided missile from the Black Sea.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 23-10-2024 12:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Je hoeft het niet te proberen te proberen groter te maken dan het is. Ik link (kon niet vandaar deze manier) een bericht van bentamy waarin heel duidelijk een slecht punt van tatarigami ontkracht wordt. Meerdere bekende analisten hebben hier inmiddels in voorzichtige bewoording op gereageerd. Ik doe het enkel wat onvoorzichtiger maar punt is dat dit op zijn minst een zeer grote vergissing is die de situatie qua Russische tank reserves veel minder slecht afschildert dan hij daadwerkelijk is.

Het is overigens jouw persoonlijke uitleg dat het realistisch zou zijn dat Oekraïne niet voor een volledige overwinning kan gaan. Ze hebben de hoofdaanval in 22 al compleet en volledig afgeslagen en zijn nu bezig om ook de heftig geëscaleerde 2e war of attrition tot een goed einde te brengen. Dat einde zal er zeker komen. Dat zal nog pijn doen, hopelijk vooral ook bij de mensen die Rusland een warm hart toedragen.
Je hebt op meerdere momenten het afgelopen jaar je afkeer deze twitter user laten weten, vandaag link (of vernoem je beter gezegd, want niemand behalve jij heeft daar toegang tot, dat hij wellicht een Russische psy-ops is.

Het lijkt me toch zeker dat er bizar veel context ontbreekt (dus ik help je eventjes) en de bewijslast vooral van jou moet komen. Wie zijn bijvoorbeeld die andere analisten die voorzichtig reageren, wat zeggen ze dan.

En dat hele gedoe over de Russische tankreserves - hij zegt toch letterlijk dat ze ver depleted zijn. Dat er toevallig van een ander oud en minder goed model nog aantallen over zijn, nou en? Russian psyops it is.

En op je andere post, ja het is nodig om even aan te geven hoe absurd die claim is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jep, drones zijn het volgende wapen in oorlogsvoering. Zonder fpv drones had Ukraine zich niet kunnen verdedigen in de 2e fase van de oorlog en dan zijn er dus ook nog verkenning, long range attack, decoy drones.

Over een aantal jaar is het slagveld, en ver daar buiten, bevolkt door autonoom opererende drones met enorme levensduur (zitten en wachten, opladen op zonne en windenergie, eigen propellers gebruiken als mini windvang.

Deniability bij terrorist use. Want van waar kwam ie.

Een zeer eng vooruitzicht, zeker omdat de helft van de wereld door dictators wordt beheerst.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Je hebt op meerdere momenten het afgelopen jaar je afkeer deze twitter user laten weten, vandaag link (of vernoem je beter gezegd, want niemand behalve jij heeft daar toegang tot, dat hij wellicht een Russische psy-ops is.

Het lijkt me toch zeker dat er bizar veel context ontbreekt (dus ik help je eventjes) en de bewijslast vooral van jou moet komen. Wie zijn bijvoorbeeld die andere analisten die voorzichtig reageren, wat zeggen ze dan.

En dat hele gedoe over de Russische tankreserves - hij zegt toch letterlijk dat ze ver depleted zijn. Dat er toevallig van een ander oud en minder goed model nog aantallen over zijn, nou en? Russian psyops it is.

En op je andere post, ja het is nodig om even aan te geven hoe absurd die claim is.
Iedereen kan bentamy toch gaan volgen, daarom vernoemde ik zijn handle. Volg anders Jakub janovsky @rebel44cz (de man die de oryx lijst nog onderhoud) die heeft er al op gereageerd.

De belangrijkste overblijvende categorie tanks, waarbij de t72b vergeleken kan worden met een Leopard 2 en de t72a met een Leopard 1 (maar dan zonder de goede electronica en optica) is een nogal groot verschil van uitleg. De tankreserves van de Russische federatie staan er ronduit slecht voor en tanks zijn nog altijd belangrijk in de aanval.

[ Voor 14% gewijzigd door pro_6or op 23-10-2024 12:31 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Als Rusland T-55 tanks gebruikt (wat ze ook doen in steeds grotere getallen), dan denk ik niet dat ze heel erg boeit of een tank op Leopard I, Leopard II of Panzer IV niveau zit.

De reden volgens David Axe van Forbes dat ze de oudere T-72A's laten staan is dat deze moeilijker zijn te refurbishen, vooral wegens de automatische munitie lader in de tank. De T-55 is gewoon gemakkelijker uit het opslag te pakken, maar zodra de nood er is, waarom zou Rusland deze tanks dan ook niet activeren. Ze hebben over de laatste 2.5 jaar een gigantische industrie opgebouwd om deze te refurbishen.
Why would the Kremlin spend money restoring 70-year-old T-55s and 60-year-old T-62s but not 50-year-old T-72s? The answer, most likely, is that the T-55s and T-62s have human loaders in their four-person crews; the T-72s have automatic loaders replacing the fourth crewman.

Autoloaders are intricate and can be hard to maintain, which is why the U.S. Army and many other NATO armies never used them in their own tanks. In a 1982 assessment, the U.S. Central Intelligence Agency praised the T-72’s autoloader for its speed but noted its complexity.

Sure, a T-55 is 20 years older than a T-72 Ural, but it’s a much less complicated tank—and certainly easier to refurbish.
They may actually get that desperate, however. “I don’t think there will be any specific point where Russia will run out of tanks,” @Highmarsed wrote, “but their tank fleet will likely be slowly but continuously shrinking over time, which will have an effect on their offensive capabilities.”

As their combat power gradually erodes for a want of tanks, the Russians may eventually decide old and complex tanks are worth restoring alongside older, simpler tanks and newer, more complex ones.
https://www.forbes.com/si...still-sitting-in-storage/

Dus heel, heel misschien is Tatarigami_UA op 1 zinnetje in 1 van zijn welgeteld 24 tweets een tikkel te optimistisch over hoe bruikbaar deze tanks nog zijn, maar dan hoor ik alsnog graag waarom jij hem verder psy-ops vindt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:02:
(...) Vrijwel alle tweets geven een vrij negatief beeld over Rusland, (...)
Even een waarschuwing: dit is (een vorm van) confirmation bias, je grijpt contrast aan als maatstaf voor de betrouwbaarheid van een bron. Veel van de influencers die ter discussie zijn gekomen bij het recente FBI onderzoek bedienden zich van dit mechanisme ter misleiding.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Even een waarschuwing: dit is (een vorm van) confirmation bias, je grijpt contrast aan als maatstaf voor de betrouwbaarheid van een bron. Veel van de influencers die ter discussie zijn gekomen bij het recente FBI onderzoek bedienden zich van dit mechanisme ter misleiding.
Ik weet oprecht niet hoe ik anders dit soort zinnen moet interpreteren.
There are also clear challenges in replacing Russia’s air force losses. Some older jet models are no longer in mass production, and the new jet production is less impressive. For example, Budanov noted that Russia plans to produce only 14 Su-57 fighters in 2024.
According to the same Carnegie Endowment report, Russia’s military equipment production, excluding drones, had plateaued by early 2024. Further expansion seems unlikely without building new factories or taking significant risks
The introduction of domestically developed sea drones has since become Ukraine’s surprise weapon, rapidly evolving into a core naval weapon, and despite having a largely non-functional fleet, Ukraine has managed to destroy a quarter of Russia’s Black Sea Fleet.
In September of 2024, Russia raised its key interest rate to 19%, with its inflation rates reaching over 7%.
An analyst Pierre-Marie Meunier, analyzing 2023 data from Russia’s Central Bank, highlights a sharp decline in Russian exports.
Dat zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:50:
Als Rusland T-55 tanks gebruikt (wat ze ook doen in steeds grotere getallen), dan denk ik niet dat ze heel erg boeit of een tank op Leopard I, Leopard II of Panzer IV niveau zit.

De reden volgens David Axe van Forbes dat ze de oudere T-72A's laten staan is dat deze moeilijker zijn te refurbishen, vooral wegens de automatische munitie lader in de tank. De T-55 is gewoon gemakkelijker uit het opslag te pakken, maar zodra de nood er is, waarom zou Rusland deze tanks dan ook niet activeren. Ze hebben over de laatste 2.5 jaar een gigantische industrie opgebouwd om deze te refurbishen.

[...]

[...]

https://www.forbes.com/si...still-sitting-in-storage/

Dus heel, heel misschien is Tatarigami_UA op 1 zinnetje in 1 van zijn welgeteld 24 tweets een tikkel te optimistisch over hoe bruikbaar deze tanks nog zijn, maar dan hoor ik alsnog graag waarom jij hem verder psy-ops vindt.
Heel misschien 1 zinnetje. Een tikkeltje. Je weet zelf ook wel, David axe heeft dat inderdaad goed uitgelegd, dat dat een echt groot verschil is.

Rusland gebruikt inderdaad zeer oude tanks, en pantservoertuigen. Dat is niet “omdat het ze niet uitmaakt” maar omdat dat het enige is dat ze in grote getallen kunnen refurbishen. Voor de oude t-72a is ook dat proces juist heel moeilijk. Was dat makkelijker geweest hadden we ze net als t55, 62 64 al terug gezien op het slagveld.

Dát we die oude tanks massaal ingezet zien geeft mij juist de hoop, meer nog, wel wat vertrouwen dat het helemaal niet zo is dat Oekraïne niet kan winnen.

Daar was ik metname bang voor vlak voor de oorlog begon. Nu is het vooral afzien voor de Oekraïners en de mensen die hopen dat ze vrij kunnen blijven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:50:

Het zou ook best kunnen dat ze de T72A's laten staan omdat die in de queue zitten voor de fabriek die ze upgrade naar 'war-standard' T72B's.

Beetje zelfde als de T90A's die laten ze ook staan, omdat die allemaal in de queue zitten om 'war-standard' T90M te worden.
Maar die output zit op max 10 a 20 per maand.

Waar de refurb van de T55/62 in een andere fabriek gebeurt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 23-10-2024 13:23 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Ik weet oprecht niet hoe ik anders dit soort zinnen moet interpreteren.

[...]

[...]

[...]

[...]

Dat zal wel aan mij liggen.
Dat gaat voorbij aan het punt dat ik maak: omdat iemand kritisch is over een partij, wil niet zeggen dat deze persoon geen gevestigd belang heeft.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Het zou ook best kunnen dat ze de T72A's laten staan omdat die in de queue zitten voor de fabriek die ze upgrade naar 'war-standard' T72B's.

Beetje zelfde als de T90A's die laten ze ook staan, omdat die allemaal in de queue zitten om 'war-standard' T90M te worden.

Mwah, als zelfs Leopards en Abrams niet heel veel uitrichten tegen FPV drones (en laat ik over de Challenger maar helemaal niks zeggen..) vermoed ik dat de Russen het niet heel veel uitmaakt wat voor tanks ze richting Oekraïense linies opsturen, dus als er nog oudere, maar makkelijk te refurbishen tanks over zijn, dan lijkt mij dat ook de way to go.

De laatste T-72A is volgens Oryx in 2023 vernietigd, dus volgens mij zijn ze niet / nauwelijks op het slagveld. (bij een lage output zouden ze dat denk ik wel zijn). Er zal wel een omslagpunt komen dat de T-72A het waard gaat zijn, maar dat zal er ook wel zijn voor de T-34 (zouden ze die nog hebben). We zijn er gewoon nog niet.

Dus het statement dat er nog 91% T-72 tanks over zijn in opslag lijkt me alsnog geldige, ze zijn gewoon nog niet op het punt gekomen dat ze nodig zijn.

Maar wellicht heb je wel gelijk, en worden de herstelde tanks gebruikt bijvoorbeeld bij trainingsregimenten.

Ach, lijkt me dat dit onderwerp nu wel uitgesproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Mwah, als zelfs Leopards en Abrams niet heel veel uitrichten tegen FPV drones (en laat ik over de Challenger maar helemaal niks zeggen..) vermoed ik dat de Russen het niet heel veel uitmaakt wat voor tanks ze richting Oekraïense linies opsturen, dus als er nog oudere, maar makkelijk te refurbishen tanks over zijn, dan lijkt mij dat ook de way to go.
Dat is inderdaad wel zo, een T90M is net zo goed beschermd tegen een drone als een T55, dus vanuit dat perspectief zal het niet veel verschil maken.
Waar de T55 dan het goedkopere verlies is.

Net zoals aan UA kant een Abrams ongeveer net zo goed drone inslagen kan verwerken als een Leo1

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Dat is inderdaad wel zo, een T90M is net zo goed beschermd tegen een drone als een T55, dus vanuit dat perspectief zal het niet veel verschil maken.
Waar de T55 dan het goedkopere verlies is.

Net zoals aan UA kant een Abrams ongeveer net zo goed drone inslagen kan verwerken als een Leo1
Uiteraard zal een Leopard II of Abrams in de meeste gevallen de bemanning wel in leven houden (i.t.t. die historische museumstukken van Rusland), maar het eind doel is hetzelfde.

Daarom ben ik wel erg fan van de Bradley. Ze zijn snel, aanpasbaar, en hebben ook hoge overlevingskansen voor de bemanning, maar zijn als aller belangrijkste, in grote hoeveelheden beschikbaar. Volgens mij echt wel de MVP van de gepantserde steun die het Westen zo ver geleverd heeft. De Russen hebben geen analoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Je kan een T-72a niet opwaarderen naar een T-72b. Ik trek vergelijk Leopard 1 naar Leopard 2 opwaarderen. Niet helemaal terecht maar zijn onvergelijkbare rompen. De pantsering van de romp zelf is veel minder sterk en veel minder slim opgebouwd. Je kan er natuurlijk wel de nieuwste ERA op plakken maar het blijft een in totaal veel minder goede tank.

Daarnaast zijn ze al het langste in onbruik (van de t-72 familie) en daarom in slechte staat, terwijl er veel meer electronica in zit dan in een t55 of t62 variant.

Het punt is denk ik nu wel gemaakt, maar dit is niet een reserve die zo zo maar even aan kunnen boren. Het vraagt veel meer refurb werk en het blijft uiteindelijk een mindere tank.

Tegen drones (punt van yakovlev) is idd geen enkele tank opgewassen. Er zal een systeem moeten worden ontwikkeld dat ze uit de lucht schiet als ze dichtbij zijn. Of anderszins niet in contact met de tank laat komen.

Elbit heeft zoiets, die schiet zelfs een raket uit de lucht. Maar hoe goed dat is tegen drones, en ueberhaupt, nu niet verkrijgbaar voor Oekraïne.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 23-10-2024 15:17 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het doel is om de eerste 3 Mirages te leveren iig in Q1 2025:
Ukraine will receive the first three Mirage 2000-5 fighter jets from France in the first quarter of 2025.
This is according to La Tribune, as reported by Ukrinform.

"In addition to Mica air-to-air missiles, these three Mirage 2000-5 jets will be equipped, at Ukraine's request, with AASM bombs (Safran) for airstrikes and Scalp cruise missiles," the article states.
The aircraft will also be fitted with two 30 mm cannons and electronic warfare systems, according to the report.
https://www.ukrinform.net...e-jets-in-early-2025.html

PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• PASware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U2X5ArYa-zb2ff-hCpS1auehsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pK8IZ2fmk5uWcOYwjyUeYhS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
edit: @PASware was me net voor :p

[ Voor 95% gewijzigd door beany op 24-10-2024 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Ik vond het al gek dat je op dat tijdstip nog niet gepost had, je bent altijd erg vroeg. Verslapen? ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Effect 1 van Rusland+Noord Korea is bereikt iig:
Polen en Zuid-Korea halen militaire banden aan na samenwerking Rusland en Noord-Korea

Polen en Zuid-Korea gaan nauwer met elkaar samenwerken op militair gebied. Dat hebben de presidenten Duda en Yoon bekendgemaakt op een top in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. Ze noemden het nieuws dat Noord-Korea troepen naar Rusland gaat sturen om te vechten tegen Oekraïne "een provocatie die de wereldwijde veiligheid bedreigt".
https://nos.nl/artikel/25...ng-rusland-en-noord-korea

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:37
In mijn Alt-Hist fantasie is dit het begin van de Russische partitie: tussen ZK en PL :) Beide moeten door een Russisch vazalstaatje heen, maar verder ligt Rusland tussen hen in ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Hier gaan er nog wel meer van volgen.

Nu zie ik nog wel 1 ding: NK gaat wellicht enkel alleen op RU grondgebied vechten (in eerste instantie?). Als deze troepen enkel in Kursk vechten is het argument nog te maken: We helpen Rusland enkel thuis!

Pas zodra we deze NK troepen in grote getalen ook in de Donbas gaan zien is het een ander verhaal. Kan zijn dat ZK daar op wacht, samen met anderen, voordat ze meer steun toezeggen.

De shitshow is wel bijna compleet zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Snow_King schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Kan zijn dat ZK daar op wacht, samen met anderen, voordat ze meer steun toezeggen.
ZK neemt dan toch al deftige voorbereidingen voor maatregelen, bij eerste offence in de ogen van ZK. Niet "we bekijken het nog even".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
Het is helaas al even een shitshow. Dit is wel potentieel volgende stap naar het predikaat "wereld oorlog". Want naast buitenlandse wapens zijn troepen ook dichtbij :'(

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 14:24
ephymerous schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Het is helaas al even een shitshow. Dit is wel potentieel volgende stap naar het predikaat "wereld oorlog". Want naast buitenlandse wapens zijn troepen ook dichtbij :'(
In dat geval verwacht/hoop ik dat China en India hun 'steun' aan Rusland snel zullen afbouwen.
Kim Jong Un is te dom om eieren voor z'n geld te kiezen en het feit dat NK nu troepen levert aan RU zegt ook wat over de slagkracht van RU.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Nu zie ik nog wel 1 ding: NK gaat wellicht enkel alleen op RU grondgebied vechten (in eerste instantie?). Als deze troepen enkel in Kursk vechten is het argument nog te maken: We helpen Rusland enkel thuis!

Pas zodra we deze NK troepen in grote getalen ook in de Donbas gaan zien is het een ander verhaal. Kan zijn dat ZK daar op wacht, samen met anderen, voordat ze meer steun toezeggen.

ZK heeft al gehint dat ze 3 miljoen 105mm artilleriegranaten teveel hebben. Ze gebruiken nog altijd 105mm wegens de bergen artilleriegranaten waarop ze zitten. 1000 getrokken artilleriestukken zijn al op vrachtwagens gezet en er zijn nog 2000 getrokken artilleriestukken in dienst. "Up to 1,000 more in reserve/storage."

Met beetje voorraadbeheer gaan duizend 105mm artilleriestukken uit de reserve/opslag en miljoenen 105mm artilleriegranaten naar Oekraïne.

Ze hebben ook nog materiaal dat weg kan:
  • 33 T-80U
  • 2 T-80UK
  • M48A5K1: 195 Will be replaced by K1 & K2
  • M48A5K2: 210 Will be replaced by K1 & K2
  • 33 BMP-3F
  • 37 BMP-3M
  • Up to 400 M113 in reserve/storage
Wikipedia: List of equipment of the Republic of Korea Army

Aangezien Zuid-Korea moet reageren op hun in elkaar zakkende bevolkingspiramide, moeten ze ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk slagkracht uit een zeldzame soldaat gehaald worden. Dan gaat de oude meuk en vooral het spul dat te gemakkelijk ontploft eruit. Dus BMP-3 en T-80U gaan het gemakkelijkst uit de voorraad.

Ze zijn gewend om legereenheden kaal te strippen om een snellere levering aan een buitenlandse klant te doen.

Zuid-Koreaanse wapendeals hebben speciale voordelen:
  • emergency leveringen, duurt niet veel langer dan hoe snel de logistiek kan werken
  • schaalgrootte wapenindustrie voor als bv Polen vindt dat de VS niet genoeg productiecapaciteit heeft
  • tech transfer om in een fabriek in eigen land te produceren, de wapens aan de lokale noden aanpassen en Zuid-Korea vindt het zelfs goed als Polen met de Duitse, Franse,... wapenindustrie in de Europese markt gaat concurreren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
@rapture zijn dat dan 105mm shells die dienen om 40km ver geschoten te worden? Zoals diezelfde waar de president van Tsjechië voor op pad is geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

brecht_vb schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:57:
@rapture zijn dat dan 105mm shells die dienen om 40km ver geschoten te worden? Zoals diezelfde waar de president van Tsjechië voor op pad is geweest?
De Zuid-Koreaanse 105mm artilleriegranaten zullen voor hun M101 houwitsers gemaakt zijn. Een gewone HE shell gaat 7 mile of 11 km ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
[...]

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Volgens GUR (Inlichtingen dienst van Oekraïne) zijn er al troepen in Koersk gearriveerd.
quote: Origineel
‼️ 50 метрів туалетного паперу і 300 грам мила ― як росія готує війська КНДР для війни проти України

👥 Перші підрозділи військових з КНДР, які пройшли вишкіл на східних російських полігонах, вже прибули в зону бойових дій російсько-української війни — зокрема, 23 жовтня 2024 року їхня поява зафіксована у курській області рф.

☑️ Підготовка прибулих на росію солдатів армії КНДР відбувається на п’ятьох військових полігонах, розташованих на сході держави-агресора ― “барановскій” (уссурійск), “донґуз” (улан-уде), “єкатєрінославскій” (єкатєрінславка), 248-й (князє-волконскоє) та 249-й (сєрґєєвка).

⚡️ На злагодження військових з Північної Кореї, яких росія має намір задіяти у війні проти України, виділяють декілька тижнів.

✔️ За оцінками ГУР МО України, чисельність перекинутих на росію північнокорейських військових зараз становить близько 12 тисяч осіб, серед них ― 500 офіцерів, зокрема три пхеньянські генерали.

👤 Відповідальним за контроль вишколу та адаптації військ КНДР москва призначила заступника міністра оборони рф юнус-бєка євкурова.

🫡 Надісланих Пхеньяном солдатів комплектують амуніцією, постіллю, зимовим одягом та взуттям, а також гігієною. Зокрема, кожному північному корейцю москва, відповідно до установлених норм, щомісячно виділятиме 50 метрів туалетного паперу та 300 грам мила.

👉 У кремлі покладають неабиякі надії на північнокорейський компонент у війні проти України та глобальному протистоянні із Заходом.
quote: Vertaling
‼️ 50 metres of toilet paper and 300 grams of soap - how Russia is preparing DPRK troops for the war against Ukraine

👥 The first units of the DPRK military, trained at eastern Russian training grounds, have already arrived in the combat zone of the Russian-Ukrainian war - in particular, on 23 October 2024, their appearance was recorded in the Kursk region of Russia.

☑️ The DPRK army soldiers who arrived in Russia are being trained at five military training grounds located in the east of the aggressor state - Baranovsky (Ussuriysk), Donguz (Ulan-Ude), Yekaterinoslavsky (Yekaterinoslavka), 248th (Knyazevo-Volkonskoye) and 249th (Sergeevka).

⚡️ Several weeks are allocated for the coordination of the North Korean military, which Russia intends to use in the war against Ukraine.

✔️ According to the Defence Intelligence of Ukraine, the number of North Korean troops deployed to Russia is currently about 12,000, including 500 officers, including three Pyongyang generals.

👤 Moscow has appointed Deputy Defence Minister Yunus-Bek Yevkurov as the person responsible for overseeing the training and adaptation of the DPRK troops.

The soldiers sent by Pyongyang are provided with ammunition, bedding, winter clothing and footwear, as well as hygiene. In particular, Moscow will provide 50 metres of toilet paper and 300 grams of soap to each North Korean soldier on a monthly basis, according to the established norms.

👉 The Kremlin has high hopes for the North Korean component in the war against Ukraine and the global confrontation with the West.
https://t.me/DIUkraine/4723

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Yakolev schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Volgens GUR (Inlichtingen dienst van Oekraïne) zijn er al troepen in Koersk gearriveerd.

[...]

[...]

https://t.me/DIUkraine/4723
Wat let ons dan om met z'n allen met tanks etc Oekraïne binnen te rijden onder het mom van we helpen Oekraïne alleen maar thuis?
Oh nee wacht. Iets met een Vladje die dan gaat piepen en dreigt op rode knopjes te gaan drukken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 12:42
ManiacsHouse schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

Wat let ons dan om met z'n allen met tanks etc Oekraïne binnen te rijden onder het mom van we helpen Oekraïne alleen maar thuis?
Oh nee wacht. Iets met een Vladje die dan gaat piepen en dreigt op rode knopjes te gaan drukken. :X
De escalatie-grens van geen direct conflict tussen officiële legers van nucleaire machten is nu eenmaal de enige waar we echt op kunnen bouwen in de relaties met Rusland. Deze grens komt uit de koude oorlog om te voorkomen dat iemand in paniek dat rode knopje drukt. De grens is heel vaak opgezocht (met "vrijwilligers", "huurlingen", wapenleveranties, sabotage, etc.), maar zelfs Vladimir P. heeft hem nooit daadwerkelijk overschreden.

Maar dat is meer een discussie voor in de draad over de nucleaire dreiging.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/464523694_1667651760759570_1824667098828663477_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=dZZranlAkZwQ7kNvgH8xOIa&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=AUmVTbmmkvYBgJwjFBjK8HN&oh=00_AYDbtx2CQFPZ07ya6xJJAn0Kvv0QfsI3iHAqcKoMKReo1A&oe=6720F4EC

+1630

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 12:14
Begin volgende maand aan de 700.000 met deze aantallen.

nieuwe 'top' 3 toch?

1740
1710
1630

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 11:56
emphy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 04:40:
[...]

maar zelfs Vladimir P. heeft hem nooit daadwerkelijk overschreden.
Ben je die drone vergeten die ze hebben neergehaald over de zwarte zee? Of die raket die ze op een rivet joint hebben afgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een aantal posts verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 (Korea gerelateerd) en naar Wapens en wapensystemen (bekabelde drones)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK4q_2btpF4sE19JrLTLHrw8EJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXasMradm5BbdUc788lK6IFg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

He, da's alweer een nieuwe 3e plek, volgens mij zijn ze weer een nieuw offensief begonnen. Of zouden de nieuwe Noord-Koreanen zo snel omvallen?

Het weer lijkt (als ik even snel kijk) nog OK genoeg om aan te vallen, nog ruim boven 0, (Kharkiv 2-12 graden) en droog. Wellicht proberen beide partijen nog even een stukje erbij te veroveren voor de winter invalt, wat toch een dezer dagen gaat gebeuren.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dus Putin heeft gewoon Artikel 4 uitgevoerd:
Zelfs president Poetin ontkent niet langer dat er mogelijk Noord-Koreaanse soldaten zullen meevechten. Donderdag verwees hij naar artikel 4 van het strategische partnerschap dat hij met de Noord-Koreaanse president Kim Jong-un heeft gesloten. Daarin staat dat “als een van de partijen aangevallen wordt door een andere staat en zich dus in staat van oorlog bevindt, de andere partij onmiddellijk alle mogelijke militaire hulp moet verschaffen”.
Da's bijna een knipoog naar de NAVO: "kijk, ik durf Artikel X wel uitvoeren".

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 26-10-2024 15:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Knipoog want? Afgezien van wat onkunde aan Russische kant en dus wat afzwaaiers is er geen NAVO grondgebied geraakt in deze oorlog toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:25
[...]

Is dat Russisch grondgebied zoals Rusland dat ziet of zoals de rest van de wereld dat ziet…? Verschijnen er straks “Aziatisch uitziende mannen in uniformen zonder tekens voorzien van Russische wapens” in Oekraïne?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:25
XWB schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:30:

[...]

Rusland is echter niet aangevallen, Rusland is de aanvallende.

Ik kan echter de tekst van dat artikel niet vinden, geen idee wat de exacte bewoording is. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
iamerwin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Rusland is echter niet aangevallen, Rusland is de aanvallende.

Ik kan echter de tekst van dat artikel niet vinden, geen idee wat de exacte bewoording is. :)
Hele Koersk Saga gemist? Daar heeft Ukraine een deel van Rusland veroverd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:43
Nee, Oekraïne is aangevallen door Rusland en verdedigd zich op elke mogelijke manier. Aanvallen valt daar ook onder, dat het toevallig over de grens gebeurt veranderd niks aan het feit dat Rusland Oekraïne aanvalt en niet andersom. Oekraïne had nooit uit zichzelf Rusland aangevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:30:

[...]

Wordt Putin nu vervolgd omdat hij het een oorlog noemt?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozL_LapzHXq5MQxt2hGMq3aVvVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbtOXUnvwbqI1RyxpKTLiSVl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
CrazyOne schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:30:
Nee, Oekraïne is aangevallen door Rusland en verdedigd zich op elke mogelijke manier. Aanvallen valt daar ook onder, dat het toevallig over de grens gebeurt veranderd niks aan het feit dat Rusland Oekraïne aanvalt en niet andersom. Oekraïne had nooit uit zichzelf Rusland aangevallen.
Gaat er niet om hoe wij het zien, gaat erom hoe Poetin het ziet en feitelijk is Ukraine Rusland binnen gevallen en wat de reden daarvoor is maakt voor die regel niet uit.

Jij en ik zijn het wel met elkaar eens, maar schijnbaar Poetin en Kim niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
SirMemeAlot schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

Gaat er niet om hoe wij het zien, gaat erom hoe Poetin het ziet en feitelijk is Ukraine Rusland binnen gevallen en wat de reden daarvoor is maakt voor die regel niet uit.

Jij en ik zijn het wel met elkaar eens, maar schijnbaar Poetin en Kim niet :)
Het is gewoon een gelegenheidsargument. Regels doen er voor rusland en poetin niet toe. Dus wat @XWB zegt, het is gewoon trollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer wat onderschept:
https://edition.cnn.com/2...-north-korea-audio-digvid
Russian soldiers heard complaining about North Korean soldiers in intercepted audio

PSN

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J4VmgHBGq6e7xpJFl6N3dN08mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mzl5aLLNMY78z4fgOp7EPHFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

An ethanol destillation plant in the city of Novokhopyorsk aangevallen.

Filmpje:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
Tens schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:44:
An ethanol destillation plant in the city of Novokhopyorsk aangevallen.

Filmpje:

[Twitter]
Ohjeee, vergeet de Leopard's, F16, lange afstandsraketten maar. Het raken van 'het Vodka proces' is de ergste rode lijn die overschreden kan worden. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
PASware schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Ohjeee, vergeet de Leopard's, F16, lange afstandsraketten maar. Het raken van 'het Vodka proces' is de ergste rode lijn die overschreden kan worden. 8)7
Die ontploffingen gaan rondom wel indruk maken denk ik.

Nuja, Rusland is 1 grote stokerij.

Stel dat men daar nu moeilijk aan alcohol geraakt en al die Russen moeten ontnuchteren en afkicken ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:29

Snow_King

Konijn is stoer!

brecht_vb schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Die ontploffingen gaan rondom wel indruk maken denk ik.

Nuja, Rusland is 1 grote stokerij.

Stel dat men daar nu moeilijk aan alcohol geraakt en al die Russen moeten ontnuchteren en afkicken ^^
Hier wordt ethanol gemaakt, niet voor in de drank ;-) Dit is voor het mengen bij brandstof en kan het leger direct raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Snow_King schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Hier wordt ethanol gemaakt, niet voor in de drank ;-) Dit is voor het mengen bij brandstof en kan het leger direct raken.
Dom dom dom van mij.

Ik denk met een Engelstalige tweet dat ik mij begon te vergissen en dat is blijven plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
[...]

Oh echt? Ik zocht op ' ethanol destillation plant' en kwam resultaten tegen dat het ook gebruikt zou kunnen worden om drank te maken.

En een beetje doorgewinterde rus stookt gewoon ethanol 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

[...]

Beetje offtopic, maar ethanol (ethylalcohol) wordt wel degelijk gebruikt voor productie van alcoholische dranken. (Het wordt wellicht ook bijgemengd in brandstof voor voertuigen en zeer veel chemische processen).
In tegenstelling tot ethanol wordt methanol (methylalcohol) niet gebruikt voor alcoholische dranken wegens omzetting tot mierenzuur dat dodelijk kan zijn.
uitleg: https://www.products.pcc....hanol-hoe-verschillen-ze/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen niet wegwaaieren van de dagelijkse stijdhandelingen. En laat je reactie wat toevoegen aan het topic. Liever geen slowchat-achtige posts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die "ethanol"-plant ofwel distilleerderij is eerder in oktober ook al geraakt:

https://newsukraine.rbc.u...-voronezh-1730070146.html

"Andrii Kovalenko, head of the Center for Countering Disinformation at the National Security and Defense Council of Ukraine, recently stated that distilleries in Russia are also used to produce fuel for military use and explosives. This, he explained, is why such sites have become targets for Ukrainian drones."

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b48we2HMG1OzjHiBSiD4k4y6n-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H6Ue1rSyu6kR9FIUZYSZP6G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

Occupation authorities in Luhansk region have announced evacuation of residents in Kamennobrodskiy district of Luhansk after missile strike at the ammunition depot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A2QNzdLwJLdx3qOgN7uRQ8mTU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMSj0xHSG6hTiC5sw9z8X3WU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_8MRR_AaR_AhAtaLJHZ4DKJGL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYSAR7IJss1r3klmS3Qm8JBS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nieuws uit Zuid-Korea:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Zelensky had er al eerder naar gehint, dus goed dat er dus nu ook een bevestiging is. Beide partijen al aan tafel hebben is een stap in de goede richting.

Ukraine and Russia in talks about halting strikes on energy plants
Qatar-mediated discussions mark resumption of previous efforts abandoned after Kyiv’s invasion of Kursk region
https://www.ft.com/conten...ed-4bfe-8ada-b2ccd38f162a
Ukraine and Russia are in preliminary discussions about halting strikes on each other’s energy infrastructure, according to people familiar with the matter.

Kyiv was seeking to resume Qatar-mediated negotiations that came close to agreement in August before being derailed by Ukraine’s invasion of Kursk, said the people, who included senior Ukrainian officials.

“There’s very early talks about potentially restarting something,” said a diplomat briefed on the negotiations. “There’s now talks on the energy facilities.”

An agreement would mark the most significant de-escalation of the war since Russian president Vladimir Putin ordered the full-scale invasion of Ukraine in early 2022.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said this month that a deal to protect energy facilities could signal a Russian willingness to engage in broader peace talks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dat was een goede boem op een ammo depot in Luhansk gisteren:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Yakolev schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:51:
Zelensky had er al eerder naar gehint, dus goed dat er dus nu ook een bevestiging is. Beide partijen al aan tafel hebben is een stap in de goede richting.

Ukraine and Russia in talks about halting strikes on energy plants
Qatar-mediated discussions mark resumption of previous efforts abandoned after Kyiv’s invasion of Kursk region
https://www.ft.com/conten...ed-4bfe-8ada-b2ccd38f162a

[...]
Kremlin:
The Kremlin has dismissed a report that Russia and Ukraine are in the early stages of negotiations about potentially halting airstrikes on each other’s energy facilities
https://tass.com/politics/1864579

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
Meestal als ze de moeite nemen om het heel hard te ontkennen blijkt het achteraf toch wel te kloppen. Sowieso is de huidige manier van berichtgeving negatief voor rusland omdat het er zo op lijkt dat ze concessies moeten doen. En als dit al waar blijkt te zijn zal het met zo'n draai naar buiten worden gebracht dat het vooral Oekraïne is die concessies moet doen.

Voorlopig verwacht ik dan ook dat er toch wel iets aan het spelen is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Blijkbaar is Oekraïne wel in gesprek met Rusland: https://www.ft.com/conten...ed-4bfe-8ada-b2ccd38f162a
Ukraine and Russia are in preliminary discussions about halting strikes on each other’s energy infrastructure, according to people familiar with the matter.

Kyiv was seeking to resume Qatar-mediated negotiations that came close to agreement in August before being derailed by Ukraine’s invasion of Kursk, said the people, who included senior Ukrainian officials.

“There’s very early talks about potentially restarting something,” said a diplomat briefed on the negotiations. “There’s now talks on the energy facilities.”

An agreement would mark the most significant de-escalation of the war since Russian president Vladimir Putin ordered the full-scale invasion of Ukraine in early 2022.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said this month that a deal to protect energy facilities could signal a Russian willingness to engage in broader peace talks.

Moscow and Kyiv have already reduced the frequency of attacks on each other’s energy infrastructure in recent weeks as part of an understanding reached by their intelligence agencies, according to a senior Ukrainian official.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

redwing schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Meestal als ze de moeite nemen om het heel hard te ontkennen blijkt het achteraf toch wel te kloppen. Sowieso is de huidige manier van berichtgeving negatief voor rusland omdat het er zo op lijkt dat ze concessies moeten doen. En als dit al waar blijkt te zijn zal het met zo'n draai naar buiten worden gebracht dat het vooral Oekraïne is die concessies moet doen.

Voorlopig verwacht ik dan ook dat er toch wel iets aan het spelen is.
Tuurlijk er wordt onderling gesproken, de vraag is op welk niveau.
Voorlopig is dit het Russische standpunt:
🇷🇸 "I asked Putin about the situation in Ukraine," - Vucic to Bloomberg.

🥴 "All the goals of special military operations, as he said it, will be fulfilled," Putin responded.

Putin has said previously that a ceasefire is impossible until “the opposing side agrees to take steps that would be irreversible and acceptable” for Russia.
Ik geloof niet dat Rusland zal inbinden vóór het niet anders kan, of al te laat is.
(kan zo ook geen voorbeeld bedenken in de geschiedenis dat een agressor van de categorie Putin braaf is teruggetrokken na onderhandelingen)

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 30-10-2024 19:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:We stoppen hier nu met de vrijblijvende slowchat discussie. Een aantal posts zijn nu nog naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst maar hadden eigenlijk te weinig toe te voegen aan de algemene discussie. Enkele posts zijn verwijderd.

Met posts die volstaan met een eenregelige "ik denk dit" waarop een ander antwoordt "Nou, ik denk dat" komen we geen bal verder. Bovendien is dit geen discussie topic en we willen onderbouwing en bronnen zien. Heb je daar niet voldoende tijd voor, laat reageren dan achterwege.

Als er weinig op het Oekraïense-Russische strijdtoneel is te melden, dan is het helemaal goed als in dit topic weinig berichten staan. Dan weet iedereen zonder hier te hoeven komen dat er even geen nieuws. In alle andere UKR topics kunnen dan prima discussies worden gevoerd, maar juist in dit topic niet omdat het hier ruis geeft.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHgVJCOOBSEJ_gMz-7AwIVGgqjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuFD6sJj8FwMps3Jw0jS40Gk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:45
Wat een aantallen zeg, zou dit een samenraapsel zijn van een paar dagen vechten?

Superveel Anti Air, zowieso weet wat meer de laatste tijd eigenlijk. Hopelijk is het een voorbode op een mooie verrassings aanval van Oekraïne binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:35

Garyu

WW

gustaveau schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:21:
[...]

Wat een aantallen zeg, zou dit een samenraapsel zijn van een paar dagen vechten?

Superveel Anti Air, zowieso weet wat meer de laatste tijd eigenlijk. Hopelijk is het een voorbode op een mooie verrassings aanval van Oekraïne binnenkort.
Iemand een idee wat voor een AA er hier stuk is gegaan? Dat is een heel flink aantal, hopelijk flinke units :o

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weer aanvallen op Charkiv. Vader van een vriendin van ons heeft nu geen appartement meer. Gelukkig is hij zelf in orde.

Ik zal verder maar niets zeggen over wat ik de russen toewens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Iemand een idee wat voor een AA er hier stuk is gegaan? Dat is een heel flink aantal, hopelijk flinke units :o
Mogelijk relatie met deze ATACMS strike in de Krim:

Al is dit schijnbaar van de 27/28e oid.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2024 13:57 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

PASware schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:33:
[...]

Al sinds 2022 lees ik hier met regelmaat dat het minder lang is dan men denkt, maar men blijft maar verbaasd dat de verliezen zo hoog blijven.

Ondertussen refurbishen de Russen oud materieel en mijn gevoel(!) zegt dat ze met hogere aantallen doen dan verwacht, maar ook dat heeft zijn grenzen.

Uiteindelijk zal de slagkracht achteruit gaan, maar dat is bij Oekraine vast niet anders, want het westen voert niet genoeg aan.

Rusland zal zijn voorraad veel verder laten krimpen dan het westen bereid is te doen, dus tja...wiens 'bodem' is eerder bereikt?
Het antwoord daarop gaan we pas krijgen als deze oorlog voorbij is.
Het is echt beter om niet op je gevoel te vertrouwen maar een oogje te houden op het echt goede osint werk dat wordt gedaan op Twitter. Covert Cabal, Jompy begin met hen te volgen en iedere keer wanneer er iemand wordt vernoemd die goed werkt doet pak je die er bij.

Ik zeg niet zomaar wat, de reserves van de genoemde voertuigen zijn op. Per nu. Niet vorig jaar al of over twee jaar. BMP3 en btr82 zijn in productie, maar de verliezen (ook van deze 2) zijn altijd nog vooral oude voorraad. Dat de diepe reserves van een aantal belangrijke klasses nu nagenoeg weg zijn gaat veel impact hebben.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Dit topic gaat sluiten! Een nieuw topic staat inmiddels klaar:
Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M11.

Daar gaan we weer verder.

Jullie posts van vandaag worden naar dat topic verhuist.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid