Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Er zijn meer merken dan Easee en er zullen wel meer mensen met laag vermogen willen kunnen overschotladen.Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Er loopt een pilot met Easee en Tibber, o.a. bij mij. Dat schakelen werkt automatisch, zonder noodzaak tot geforceerd handmatig schakelen. Dus nog even wachten tot de officiële uitrol.
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht dat het werkt als je je lader op 1 fase forceert. Als het werkt vermoed ik wel dat de max. dan bij veel installaties op 16A blijft hangen zonder aanpassingen aan instellingen en evt. hardware.
Zeker, zijn er meer merken dan Easee. Daarom heb ik hier ook wel eens gevraagd of er anderen zijn met die in een soortgelijke pilot zitten met een ander merk.ASW1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Er zijn meer merken dan Easee en er zullen wel meer mensen met laag vermogen willen kunnen overschotladen.
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht dat het werkt als je je lader op 1 fase forceert. Als het werkt vermoed ik wel dat de max. dan bij veel installaties op 16A blijft hangen zonder aanpassingen aan instellingen en evt. hardware.
Het werkt vast wel als je je laadpaal op 1 fase forceert. Slim laden werkt immers ook met 1-fase auto's. En meeste laadpalen kun je ook wel opschroeven naar 20A. Als je automaat dat toestaat, ik heb de boel namelijk wel achter een 3x20A groep hangen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Voor Zaptec heb ik nog niks gelezen over een pilot, maar ik kan me voorstellen dat Tibber er nu pas sinds kort mee kan beginnen, met de ontwikkeling. Dit omdat de optie softwarematig ook nog niet werkte bij Zaptec zelf. Dat is pas sinds kort beschikbaar met de Zaptec go2 en de Sense P1.
Vergeet dus niet dat Tibber niet de enige schakel is om dit te ondersteunen. Er zijn maar weinig laders op de markt die het fase switching ondersteunen.
Een 1 fase installatie is veel simpeler en biedt daarmee ook voordelen.
De Zappi 2.1 ondersteunt dat ook, maar volgens mij niet via Tibber. Daar lijkt ook een testfase voor te lopen, maar daar ben ikzelf nog niet aan begonnen omdat het ook "bijwerkingen" met zich zou meebrengen.rbnw schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:13:
Voor zover ik heb kunnen lezen is die pilot er alleen voor de Easee Max lader, omdat dat de enige lader is van Easee die dat ondersteund.
Voor Zaptec heb ik nog niks gelezen over een pilot, maar ik kan me voorstellen dat Tibber er nu pas sinds kort mee kan beginnen, met de ontwikkeling. Dit omdat de optie softwarematig ook nog niet werkte bij Zaptec zelf. Dat is pas sinds kort beschikbaar met de Zaptec go2 en de Sense P1.
Vergeet dus niet dat Tibber niet de enige schakel is om dit te ondersteunen. Er zijn maar weinig laders op de markt die het fase switching ondersteunen.
Ik heb een Easee Charge Lite 11kW (basically een Max zonder MID meter). Die werkt ook in de pilot van Tibber.rbnw schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:13:
Voor zover ik heb kunnen lezen is die pilot er alleen voor de Easee Max lader, omdat dat de enige lader is van Easee die dat ondersteund.
Verder een correct verhaal.
:strip_exif()/f/image/sE1iTTi3dMlA7dibT2fhlcHC.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Heb je hier nog iets speciaals voor moeten instellen? Ik heb het automatisch schakelen helaas nog niet aan de praat.JB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:39:
Mijn Zaptec Go 2 wordt ook door Tibber geschakeld tussen 1 > 3 fasen, maar dat lijkt meer obv geschat zonneoverschot te gaan. Echt een hap uit de zonnepanelen (lijkt op 1 fase overschot) die gepakt wordt. Wanneer de prijs gunstig is, dan naait ie ‘m naar vol vermogen en hoor je de Zaptec ook echt "klikken" (hoorde het toevallig toen ik terug kwam van mijn lunchwalk);
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, ik heb hier niks voor gedaan. Laadrobot is aangesloten, daarna ingericht voor 3 fasen rotatie en bij Tibber heb ik de Zaptec Go 2 als powerup toegevoegdmattdice schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Heb je hier nog iets speciaals voor moeten instellen? Ik heb het automatisch schakelen helaas nog niet aan de praat.
Mijn boefje is liev!
Misschien even de laadpaal verwijderen uit Tibber en opnieuw koppelen als PowerUp?mattdice schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Heb je hier nog iets speciaals voor moeten instellen? Ik heb het automatisch schakelen helaas nog niet aan de praat.
Dat kun je niet zelf. Dat moet Tibber doen.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Misschien even de laadpaal verwijderen uit Tibber en opnieuw koppelen als PowerUp?
Mijn boefje is liev!
Ik heb "even" alles van 1 januari dit jaar tot nu gelezen en meld me hier alvast.
Na alle info tot me te hebben genomen overweeg ik ook over te stappen op Tibber.
Mijn laadpaal is een Easy Lite, loadbalancing doe ik met de Easee Equalizer, er ligt 7kW aan panelen op het dak.
Ik lees dat ik zonder de Tibber Pulse geen gebruik kan maken van automatisch switchen tussen 1 en 3 fase laden, grid rewards en zonneladen, maar dat komt later misschien wel.
Eerst maar eens beslissen of ik Tibber ga kiezen als energieleverancier, ik vermoed van wel, en dan de app eens installeren.
Ondertussen lees ik gezellig mee.
Tibber werkt niet samen met de Easee Equalizer. Beetje lullig maar ja. Tibber heeft de Pulse. Daarmee is zonneladen mogelijk. Schakelen tussen 1 en 3 fasen zijn ze aan het testen. Ik weet even niet zeker of dat alleen bij de Easee max is of elke Easee laadpaal. Dat weet @Backpacker wel en anders de support even vragen.ASS-Ware schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:39:
Hoi allemaal,
Ik heb "even" alles van 1 januari dit jaar tot nu gelezen en meld me hier alvast.
Na alle info tot me te hebben genomen overweeg ik ook over te stappen op Tibber.
Mijn laadpaal is een Easy Lite, loadbalancing doe ik met de Easee Equalizer, er ligt 7kW aan panelen op het dak.
Ik lees dat ik zonder de Tibber Pulse geen gebruik kan maken van automatisch switchen tussen 1 en 3 fase laden, grid rewards en zonneladen, maar dat komt later misschien wel.
Eerst maar eens beslissen of ik Tibber ga kiezen als energieleverancier, ik vermoed van wel, en dan de app eens installeren.
Ondertussen lees ik gezellig mee.
Vergeet niet de 50 euro kortingscode die via je ander Tibber lid kan krijgen voor korting in de shop.
[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 18-06-2026 19:15 ]
Charge Lite werkt gewoon. Heb ik ook. Kortingscode gebruiken om een Pulse aan te schaffen, of even op Marktplaats zoeken.13art schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:14:
[...]
Tibber werkt niet samen met de Easee Equalizer. Beetje lullig maar ja. Tibber heeft de Pulse. Daarmee is zonneladen mogelijk. Schakelen tussen 1 en 3 fasen zijn ze aan het testen. Ik weet even niet zeker of dat alleen bij de Easee max is of elke Easee laadpaal. Dat weet @Backpacker wel en anders de support even vragen.
Vergeet niet de 50 euro kortingscode die via je ander Tibber lid kan krijgen voor korting in de shop.
Maar dan kan ik toch nog wel gewoon Tibber de laadpaal laten aansturen voor de goedkope laadmomenten?13art schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:14:
[...]
Tibber werkt niet samen met de Easee Equalizer. Beetje lullig maar ja.
Toevallig net de lader aan Tibber gelinkt en de auto begon spontaan te laden 😅
Heeft het nog enige toegevoegde waarde om ook de auto toe te voegen?
[ Voor 8% gewijzigd door ASS-Ware op 18-06-2026 20:56 ]
kan me niet voorstellen dat nu je auto laden een goede keus is.. Ik ben met tarieven van rond 80cent nu juist lekker aan het terugladen naar het net. Op 20:55 zat de kwartierprijs op bijna 0,85 EUR/kWh...ASS-Ware schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Maar dan kan ik toch nog wel gewoon Tibber de laadpaal laten aansturen voor de goedkope laadmomenten?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Nee precies, ik heb hem ook direct gepauzeerd.Himalaya schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:01:
[...]
kan me niet voorstellen dat nu je auto laden een goede keus is.. Ik ben met tarieven van rond 80cent nu juist lekker aan het terugladen naar het net. Op 20:55 zat de kwartierprijs op bijna 0,85 EUR/kWh...
Ik zag nog wat grappigs in de app.
/f/image/sKiSL9wcxoefGXkxjvxXw2F7.png?f=fotoalbum_large)
Ook zul je nooit zonder lege batterij komen te zitten.
Eh …
Kan plotseling optreden als het laadschema nog moet worden gemaakt. Maar het kunnen ook GR (Grid Rewards) zijn. Op die prijspieken kan de balans ook doorschieten. Immers, iedereen met dynamische prijzen stopt afname en forceert teruglevering.Himalaya schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:01:
[...]
kan me niet voorstellen dat nu je auto laden een goede keus is.. Ik ben met tarieven van rond 80cent nu juist lekker aan het terugladen naar het net. Op 20:55 zat de kwartierprijs op bijna 0,85 EUR/kWh...
In het geval van GR kan het zeker voordelig zijn. Heb wel een GR tegen netto negatieve prijzen gehad bij 35 cent marktprijs.
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 18-06-2026 21:25 ]
Oh ja dat kan zeker, alleen werkt de laadpaal dan dus niet samen met de Equalizer en zal je deze ook niet in de Tibber app terug zien en is er ook geen load balancing mogelijkASS-Ware schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Maar dan kan ik toch nog wel gewoon Tibber de laadpaal laten aansturen voor de goedkope laadmomenten?
Hoe Equalizer werkt weet ik niet. Auto toevoegen heeft meestal wel nut, dan kan Tibber ook het accupercentage uitlezen en rekening houden met het ingestelde laadlimiet (vaak 80%) in je auto. Wel zo handig voor de laadplanning. Heb je een 'domme' auto (zoals mijn Opel/Stellantis), dan werkt aansturing via Tibber en de laadpaal het beste.ASS-Ware schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Hier liep ik laatst wel tegen een issue aan, als je je eigen auto als powerup hebt, maar een Kia "dummy" toevoegd omdat een maatje wilde laden. Toen snapte slim laden het niet helemaal meer. Op de automatische stand, vond Tibber nog steeds dat mijn auto aan de lader zat. Daarna handmatig op de Kia "dummy" gezet icm correcte batterij percentage wat nog in de Kia zat. Daarop paste Tibber het laadschema goed aan, dus toch wel tof dat ze obv de specs een redelijk accurate tijdslijn kunnen plannen met een dummy.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:29:
[...]
Hoe Equalizer werkt weet ik niet. Auto toevoegen heeft meestal wel nut, dan kan Tibber ook het accupercentage uitlezen en rekening houden met het ingestelde laadlimiet (vaak 80%) in je auto. Wel zo handig voor de laadplanning. Heb je een 'domme' auto (zoals mijn Opel/Stellantis), dan werkt aansturing via Tibber en de laadpaal het beste.
Hoe goed gaat dat bij jou? Moet je dan ook elke keer de dummy Opel instellen op het resterende accupercentage alvorens je gaat laden?
Wat ik overigens wel weer jammer vond; ik kon de Kia dummy daarna niet zelf verwijderen als powerup
Mijn boefje is liev!
De meeste uren zit je dus boven de 25 cent per kWh, wat ik nu betaal bij Eneco en overdag laden kan ik niet altijd, omdat ik met de auto naar mijn werk ga.
Dan kan Tibber in mijn geval toch nooit goedkoper zijn?
Dit zijn gewoon gouden tijden voor mensen met een dynamisch contract. Als de prijs hoog is als de panelen leveren is dat gewoon binnenlopen. Gisteren bijvoorbeeld. Voor 1 € ingekocht en voor 4€ verkocht. Natuurlijk niet de EV geladen. Dat kan vandaag, morgen of zondag.ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:40:
Als ik op de Tibber website naar de actuele stroomprijzen kijk, dan duikt hij vandaag om 10:30 pas onder de 25 cent en daar blijft hij tot 15:45.
De meeste uren zit je dus boven de 25 cent per kWh, wat ik nu betaal bij Eneco en overdag laden kan ik niet altijd, omdat ik met de auto naar mijn werk ga.
Ik heb trouwens gisteren een screenshot geplaatst in het dynamische topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardus1956 op 19-06-2026 13:20 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Draai het om?ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:40:
Als ik op de Tibber website naar de actuele stroomprijzen kijk, dan duikt hij vandaag om 10:30 pas onder de 25 cent en daar blijft hij tot 15:45.
Op zijn minst even duur als Eneco en in weekend/thuiswerk dagen goedkoper.
Te weinig geld voor alle gadgets.
Nee, vóór 10:30 en na 15:45 juist veel duurder.Masuchievo schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Draai het om?
Op zijn minst even duur als Eneco en in weekend/thuiswerk dagen goedkoper.
Oftewel, 5 uur goedkoper op momenten dat ik niet thuis ben en de resterende 19 uur duurder.
[ Voor 15% gewijzigd door ASS-Ware op 19-06-2026 13:30 ]
Alles draait erom dat je als je het verbruik goed kan sturen met dynamisch echt goedkoper uit kan zijn. Dus in het weekend laden en overdag de vaatwasser/wasmachine aan. Met name met zo'n groot verbruiker als een EV kun je de gemiddelde prijs drukken.ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:40:
Mijn gemiddelde energieprijs voor mei was 13,7 cent. Incl belastingen. Kijken we naar een dure maand zoals januari was mijn gem prijs. 25,85.
Dus bij mij in de praktijk is het juist andersom. Worst case zo duur als een vast contract en in de zomer (lees maart-okt) flink goedkoper.
Oja en geen teruglever kosten.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Kan er snel weer vanaf als ik wil.
Ja. Hoeveel cent levert een teruggeleverde kwh uur op bij Eneco (als de salderingsregeling er af is, dan toch).ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:40:
En hoe goed je vriendin is in het aanprikken van haar EV.
En om eerlijk te zijn, soms is het niet goedkoper. Zie onder
Gem cent/kWh inkoop.
Jan 26.3
Feb 24.5
Mar 24.7
Apr 21.4
Mei 21.5
Jun 21.1 (tot nu toe)
Te weinig geld voor alle gadgets.
Dat zal rond de 2-4 cent per kWh zijn, vermoed ik.tcw82 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:38:
[...]
Ja. Hoeveel cent levert een teruggeleverde kwh uur op bij Eneco (als de salderingsregeling er af is, dan toch).
Dan kan je meestal, gedurende de week, laden met prijzen van het weekend. En dat is wel lekker.
En/of een batterij.kreekel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:49:
Tibber heeft met name zin icm EV(s) en GR.
Dan kan je meestal, gedurende de week, laden met prijzen van het weekend. En dat is wel lekker.
Gemiddelde kWh prijzen:
nov 2025 24,7 cent/kWh
dec 2025 25,3 cent/kWh
jan 2026 26,4 cent/kWh
Introductie batterij!
feb 2026 22,5 cent/kWh
maart 2026 19,3 cent/kWh
April 15,9 cent/kWh
Mei 13,1 cent/kWh
Juni [tm nu] 16,7 cent/kWh
Totaal verbruik 11.000 kWh per jaar ongeveer: PV, EV, WP, jacuzzi, etc.
Gemiddelde totaal 2026: 20,3 cent/kWh
Greenchoice wilde jaarabo eind vorig jaar voor 28 cent per kWh en 800,- terugleverboete/heffing. En nu zitten we hier op en dat dus x 11.000.
Voor ons pakt dit dus wel aardig uit op het moment.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Dat is nog al wat. De teruglevergoeding van een dynamisch contract is dat wat de prijs is op dat moment van de dag.ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:40:
[...]
Dat zal rond de 2-4 cent per kWh zijn, vermoed ik.
Bijvoorbeeld 83 cent zoals gisteren.
Voor de administratie, dit zijn mijn gemiddelde kwh prijzen per maand:
Jun25: 20,49 (ac/wp/zp/ta)
Jul25: 23,09 (ac/wp/zp/ta)
Aug25: 19,76 (ac/wp/zp/ta)
Sept25: 21,23 (ac/wp/zp/ta)
Okt25: 21,71 (ac/wp/zp/ta/ev)
Nov25: 22,94 (ac/wp/zp/ta/ev)
Dec25: 23,18 (ac/wp/zp/ta/ev)
Jan26: 24,48 (ac/wp/zp/ta/ev)
Feb26: 22,29 (ac/wp/zp/ta/ev)
Mrt26: 19,90 (ac/wp/zp/ta/ev)
Apr26: 14,40 (ac/wp/zp/ta/ev)
Mei26: 14,47 (ac/wp/zp/ta/ev)
Jun26: 13,43 (ac/wp/zp/ta/ev)
De gemiddelde prijs wordt verlaagd door het opladen van de electrische auto (aangeschaft 7 oktober).
[ Voor 29% gewijzigd door tcw82 op 19-06-2026 15:40 ]
Dat zijn mooie vooruitzichten.tcw82 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Dat is nog al wat. De teruglevergoeding van een dynamisch contract is dat wat de prijs is op dat moment van de dag.
Bijvoorbeeld 83 cent zoals gisteren.
Voor de administratie, dit zijn mijn gemiddelde kwh prijzen per maand:
Jun25: 20,49 (ac/wp/zp/ta)
Jul25: 23,09 (ac/wp/zp/ta)
Aug25: 19,76 (ac/wp/zp/ta)
Sept25: 21,23 (ac/wp/zp/ta)
Okt25: 21,71 (ac/wp/zp/ta/ev)
Nov25: 22,94 (ac/wp/zp/ta/ev)
Dec25: 23,18 (ac/wp/zp/ta/ev)
Jan26: 24,48 (ac/wp/zp/ta/ev)
Feb26: 22,29 (ac/wp/zp/ta/ev)
Mrt26: 19,90 (ac/wp/zp/ta/ev)
Apr26: 14,40 (ac/wp/zp/ta/ev)
Mei26: 14,47 (ac/wp/zp/ta/ev)
Jun26: 13,43 (ac/wp/zp/ta/ev)
De gemiddelde prijs wordt verlaagd door het opladen van de electrische auto (aangeschaft 7 oktober).
7 juli ga ik over.
Ik heb nu al de code gekregen voor 10% korting op de Pulse, maar ik krijg mijn shoptegoed pas zodra mijn contract in gaat.
Ik hoop dat die code dan nog werkt.
De pulse kun je met een beetje zoeken goedkoop van marktplaats oppikken.
Het voordeel voor EV rijders zit ook vaak in de volumes (ik laad met mijn 2 EVs ook 2x mijn jaarverbruik van mijn woning) en in de goedkope momenten, met name in de weekenden. Of in de nachten (winter). Een beetje EV hoef je maar 1 of 2 keer per week te laden bij korte woon-werkritten. Ik rij bijvoorbeeld 60km op een dag. Vrijdag meestal thuiswerken en 2 weekenddagen. Dan kan de auto altijd wel een middag goedkoop vol voor 13 cent. Dat scheelt de helft met die vaste prijs van 25 cent die jij noemt. Ik kom jaarrond gemiddeld voor auto laden op 14,5 cent uit (6000 kWh. Gemiddelde van al het verbruik was 17 cent (9500 kWh).ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:40:
9500 * (25-17) = € 760.
760 euro ..de gemiddelde kosten voor een ice per maand aan benzine 😂😂Pr088 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:46:
[...]
Het voordeel voor EV rijders zit ook vaak in de volumes (ik laad met mijn 2 EVs ook 2x mijn jaarverbruik van mijn woning) en in de goedkope momenten, met name in de weekenden. Of in de nachten (winter). Een beetje EV hoef je maar 1 of 2 keer per week te laden bij korte woon-werkritten. Ik rij bijvoorbeeld 60km op een dag. Vrijdag meestal thuiswerken en 2 weekenddagen. Dan kan de auto altijd wel een middag goedkoop vol voor 13 cent. Dat scheelt de helft met die vaste prijs van 25 cent die jij noemt. Ik kom jaarrond gemiddeld voor auto laden op 14,5 cent uit (6000 kWh. Gemiddelde van al het verbruik was 17 cent (9500 kWh).
9500 * (25-17) = € 760.
Niet niks dustcw82 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:38:
[...]
760 euro ..de gemiddelde kosten voor een ice per maand aan benzine 😂😂
Ja. De VW heeft een eigen koppeling en leest uit. Mijn Opel moet ik inderdaad elke keer instellen op het huidige percentage.JB schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Hier liep ik laatst wel tegen een issue aan, als je je eigen auto als powerup hebt, maar een Kia "dummy" toevoegd omdat een maatje wilde laden. Toen snapte slim laden het niet helemaal meer. Op de automatische stand, vond Tibber nog steeds dat mijn auto aan de lader zat. Daarna handmatig op de Kia "dummy" gezet icm correcte batterij percentage wat nog in de Kia zat. Daarop paste Tibber het laadschema goed aan, dus toch wel tof dat ze obv de specs een redelijk accurate tijdslijn kunnen plannen met een dummy.
Hoe goed gaat dat bij jou? Moet je dan ook elke keer de dummy Opel instellen op het resterende accupercentage alvorens je gaat laden?
Wat ik overigens wel weer jammer vond; ik kon de Kia dummy daarna niet zelf verwijderen als powerup
En even in Tibber aangeven welke auto aan de lader hangt. Werkt daarna perfect. Het ophalen van accupercentage in de Opel app zelf duurt het langst (enoooorrrm trage app en in de auto kan ik niet het accupercentage aflezen). En vrij matig dat Opel niet een maximumpercentage kan instellen, dus de auto gaat altijd naar 100% tenzij ik handmatig eerder stop.
Je kunt de dummy wel weer verwijderen hoor.
In de app zie ik de melding "Wachten op zonne-overschot". Ik heb ingesteld dat het laden moet starten zodra het zonne-overschot boven de 1600 W komt. Het vreemde is dat ik inmiddels al meer dan 15 minuten een overschot van ruim 3100 W heb, maar het laden start niet automatisch. De oranje voortgangsbalk loopt bijna helemaal vol, maar blijft telkens net voor het einde hangen zonder dat er daadwerkelijk geladen wordt.
Wanneer ik het laden handmatig start, werkt alles wel zoals verwacht. De auto blijft laden totdat het overschot onder de ingestelde ondergrens van 1600 W komt. Op dat moment stopt het laden netjes. Maar zodra het overschot daarna weer ruim boven de 1600 W uitkomt, start het laden niet automatisch opnieuw. De app blijft dan weer hangen op "Wachten op zonne-overschot".
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn of waar ik dit het beste kan zoeken? Alle tips zijn welkom.
Want achterliggende gedachte: ik zie dat het "overdag" wel goedkoper is, maar 's avonds dus helemaal niet. Natuurlijk kan ik e.e.a. wel sturen qua verbruik per tijdstip, maar ben ik in-the-end goedkoper uit?
Tibber prijzen van gisteren
/f/image/rnSViHw2K53MReSbOoLS0dEl.png?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige contract
Doe net als ik, gewoon proberen, zo veel mogelijk het gebruik van elektrische apparaten plannen in de goedkope perioden.smeerbartje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:24:
Ik overweeg om naar Tibber te gaan; ik heb nu een vast contract (Vattenfall, zie screenshot). Ik betaal dus 0,26 cent per kWh. Ik heb ook een home assistant instantie draaien, met daarin alle gegevens / integraties / stroomverbruik / etc. Nu dacht ik: is het mogelijk om middels een automatisering/integratie te bepalen of "met terugwerkende kracht" het rendabel is geweest om over te stappen op Tibber?
Want achterliggende gedachte: ik zie dat het "overdag" wel goedkoper is, maar 's avonds dus helemaal niet. Natuurlijk kan ik e.e.a. wel sturen qua verbruik per tijdstip, maar ben ik in-the-end goedkoper uit?Tibber prijzen van gisteren
[Afbeelding]Mijn huidige contract
[Afbeelding]
Als het niet bevalt, dan kun je er zo weer van af.
Probleem is wel dat ik dan geen contract meer vind met 25 center / kWh denk ik.ASS-Ware schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Doe net als ik, gewoon proberen, zo veel mogelijk het gebruik van elektrische apparaten plannen in de goedkope perioden.
Als het niet bevalt, dan kun je er zo weer van af.
Deze datum was een bijzondere omdat de tarieven in de avonduren extreem hoog waren (maximaal 0,86 ct/kwh). Ik heb gebruik Victron met forse thuisbatterij en DESS in handels modus. Ik had tussen 19:30 en en 22:00 uur een kleine 30 kwh terug geleverd. Ik was dus erg benieuwd wat de exacte opbrengst van die dag was. Normaal heb ik in de app de cijfers van de vorige dag rond het middaguur. Deze keer niet pas zojuist (48 uur nadien) zijn de cijfers beschikbaar gekomen. En tot mijn stomme verbazing zie ik dat de uren waarop ik teruggeleverd heb volgens Tibber een paar uur vroeger zijn dan volgens Victron. Met dus veel lagere opbrengsten dan ik zou verwachten.
Er zijn er medere tweakers die Tibber gebruikeneens zouden jullie eens in jullie app naar de cijfers van 18 juni willen kijken en dat vergelijken met de gegevens van de thuisbatterij.
Als er meer mensen met eenzelfde ervaring zijn lees ik dat graag!!
Hans van Zijl
Dat heb ik nu bij Eneco, geen vast contract.smeerbartje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Probleem is wel dat ik dan geen contract meer vind met 25 center / kWh denk ik.
Als je kijkt bij verbruik (ipv geproduceerd), zie je waarschijnlijk staan dat er geschatte waarden worden gebruikt. Helaas wordt deze melding niet bij de opwek-pagina weergegeven. Erg onduidelijk van Tibber.dropie schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:40:
Hier hetzelfde,18 juni klopt niks van,kan het vergelijken met Homewizzard en de app van de thuisbatterij,cq zonnepanelen. Hoop dat ze dit gaan oplossen,had nu nog geen 25ct per kwh,dus dat klopt niet.
Maar mijn ervaring is dat dit altijd wel weer bijtrekt na een paar dagen.
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Het is op het forum eerder langsgekomen. Toen was er ook iemand (weet nu even niet zo snel wie) die dit had ontdekt, het kostte toen veel moeite om de vraag:" Wat wordt er nu precies daadwerkelijk afgerekend?" Bij die poster beantwoordt te krijgen. Het antwoord toen was: "Het wordt na een paar dagen elke keer recht getrokken...maar..." Na de "maar" is de zin verder niet meer interessant.MrFish schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:57:
[...]
Als je kijkt bij verbruik (ipv geproduceerd), zie je waarschijnlijk staan dat er geschatte waarden worden gebruikt. Helaas wordt deze melding niet bij de opwek-pagina weergegeven. Erg onduidelijk van Tibber.
Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.
Het is natuurlijk wel zo dat het altijd goed is af en toe eens te kijken of alles nog gaat zoals je verwacht dat het zou moeten gaan.
https://share.google/3qPu0RcSTgp4jOt3zMrFish schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:57:
[...]
Als je kijkt bij verbruik (ipv geproduceerd), zie je waarschijnlijk staan dat er geschatte waarden worden gebruikt. Helaas wordt deze melding niet bij de opwek-pagina weergegeven. Erg onduidelijk van Tibber.
Hier begint het met deze gebruiker.
Ik stuur hem naar je.Laroil schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:54:
ik wil overstappen op Tibber, heeft iemand een uitnodiging overstap code voor mij
Zie DM.
Volgens Tibber zou dat bij een EX30 moeten kunnen. Bij de Mini juist weer niet maar dacht ergens gelezen te hebben dat de BMW/Mini integratie weer gefixed was. Hoor graag de ervaringsdeskundigen hierzo.
Dat ging snel al voorzien nu. Bedankt Wouter, en ik kijk vooruit naar start abbo. Duurt wel lang, pas op 9 juli start hetLaroil schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:54:
ik wil overstappen op Tibber, heeft iemand een uitnodiging overstap code voor mij
Vandaag dezelfde prijzen maar aanzienlijk minder zon: nee we gaan je auto nu niet laden, hier heb je nog een paar dubbeltjes.
Er moet nog bijna 50kWh bij voordat de auto vol zit. No way dat die paar cent dat compenseren. 🤷🏻♂️
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Als dat je niet helpt, druk je gewoon op direct laden en gaat je waggie vol met wat er beschikbaar is.Ethirty schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:37:
Gisteren ideaal weer om op gratis zon de auto te laden. Nee je krijgt GR, hier heb je €0,30 en wij nemen je energie gratis af. Ruim 30kWh terug geleverd.
Vandaag dezelfde prijzen maar aanzienlijk minder zon: nee we gaan je auto nu niet laden, hier heb je nog een paar dubbeltjes.
Er moet nog bijna 50kWh bij voordat de auto vol zit. No way dat die paar cent dat compenseren. 🤷🏻♂️
Heb je een eindtijd opgegeven?
Het is naar alle waarschijnlijkheid gewoon een storing in de meetdatacollectie van de netbeheerder. Die heeft 10 dagen om dat recht te zetten, en meestal lukt dat wel. Tot die tijd moet de leverancier (voorlopig) nog zelf 'repareren', daar zal hij vast de dynamische profielfracties voor gebruiken.tcw82 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Het is op het forum eerder langsgekomen. Toen was er ook iemand (weet nu even niet zo snel wie) die dit had ontdekt, het kostte toen veel moeite om de vraag:" Wat wordt er nu precies daadwerkelijk afgerekend?" Bij die poster beantwoordt te krijgen. Het antwoord toen was: "Het wordt na een paar dagen elke keer recht getrokken...maar..." Na de "maar" is de zin verder niet meer interessant.
Het is natuurlijk wel zo dat het altijd goed is af en toe eens te kijken of alles nog gaat zoals je verwacht dat het zou moeten gaan.
Ja eindtijd is maandag ochtend. Ik weet dat ik het met de hand kan doen, maar ze bieden slim laden toch?tcw82 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:02:
[...]
Als dat je niet helpt, druk je gewoon op direct laden en gaat je waggie vol met wat er beschikbaar is.
Heb je een eindtijd opgegeven?
Net als dat ze niet begrijpen dat ik in de zon met 6A wil laden (normaal 14A) omdat ze alleen een gemiddelde registreren en dat niet uit de auto uitlezen. Dus dat hun pauze momentje extra langzaam en duur wordt ingehaald en ze de planning niet halen.
Er missen gewoon een paar parameters om zelf in te stellen naast de huidige aan/uit stand.
Qua installatie verstandig natuurlijk, want dat scheelt weer een netwerkkabel trekken (Pulse CT en Bridge zijn wifi). Lastige is natuurlijk wel dat je wifi niet moet uitvallen of slecht bereik moet hebben, want dan werkt je 'zero export' of andere aansturing niet meer. En er wellicht net iets meer milliseconden vertraging is, waardoor compensatie door de omvormer net iets meer 'uit fase' loopt. Dat leidt tot onnodige afname en invoeding, maar zal maar een paar euro zijn per jaar.
Nu blijkt die Pulse CT set (inclusief Bridge) inmiddels ook op diverse plekken te koop voor ca. €150 excl BTW. Ja, uiteraard niet in de Tibber store zelf, dat zou vreemd zijn.
Gevaar is natuurlijk wel dat je (naast de Wifi kwesties, en wellicht klein beetje vertraging) een leuke Tibber-lock-in krijgt, want 'zero export mode' van je omvormer wordt dan wel van hen afhankelijk. In plaats dat de solis dat normaal zelf doet op basis van de SDM630 MCT. Of blijft dat net als load balancing bij de Pulse P1 ook zonder hen functioneren?
Wellicht kan iemand die al de Solis S6 en pylontech van Tibber zelf zijn ervaringen delen op die punten?
[ Voor 6% gewijzigd door ntram op 21-06-2026 14:03 ]
Goede verwijzing. Waarschijnlijk heeft de slimme meter (nog) niet de goede standen doorgegeven aan de netbeheerder. Vervolgens schat Tibber verbruik en teruglevering op basis van aannames en daar gaat het mis. Dat wordt binnen enkele dagen tot weken wel hersteld.tcw82 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Het is op het forum eerder langsgekomen. Toen was er ook iemand (weet nu even niet zo snel wie) die dit had ontdekt, het kostte toen veel moeite om de vraag:" Wat wordt er nu precies daadwerkelijk afgerekend?" Bij die poster beantwoordt te krijgen. Het antwoord toen was: "Het wordt na een paar dagen elke keer recht getrokken...maar..." Na de "maar" is de zin verder niet meer interessant.
ja, dit onderwerp ( achterlopen verwerking slimme meter) en het onderwerp GR komen regelmatig terug.Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:10:
[...]
Goede verwijzing. Waarschijnlijk heeft de slimme meter (nog) niet de goede standen doorgegeven aan de netbeheerder. Vervolgens schat Tibber verbruik en teruglevering op basis van aannames en daar gaat het mis. Dat wordt binnen enkele dagen tot weken wel hersteld.
(en het onderwerp niet werkende integraties
Dit heb ik ook eens gehad, maar dit heeft een half jaar geduurd. Nergens was er duidelijk dat er gewerkt werkt op basis van een schatting. Vervolgens bij de jaarafrekening kon ik ineens flink bij betalen.Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:10:
[...]
Goede verwijzing. Waarschijnlijk heeft de slimme meter (nog) niet de goede standen doorgegeven aan de netbeheerder. Vervolgens schat Tibber verbruik en teruglevering op basis van aannames en daar gaat het mis. Dat wordt binnen enkele dagen tot weken wel hersteld.
Onze (slimme) meter stond al iets van een half jaar in storing, maar in de Tibber app stond gewoon het verbruik per dag, al was dit geschat, maar dat was nergens duidelijk.
Pas toen ik navraag ging doen bij Tibber kwamen ze er achter dat ze al 6 maanden met geschatte data werkten en dat de meter in storing stond.
Zappi 2.1+ met MID intro?
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Ja, wij hebben een MINI Aceman direct gekoppeld in Tibber. De nieuwe MINI integratie werkt erg goed. Geen omkijken meer naar. De SOC wordt netjes ingelezen zodra hij aan de lader hangt en vervolgens een laadschema gemaakt op de goedkoopste meest nachturen. Overdag of 's avonds bij zonne overschot wordt dat nog wel meegenomen en de resterende uren opnieuw berekent. We moeten aleen de gewenste vertrektijden aangeven waarbij we voor zaterdag en zondag niets aangeven. Dan laadt hij overdag in het weekend op de zonnestroom vol. Op de laadpaal zelf heb ik alleen de typische piekuren geblokkeerd (7-10, en 17-21 uur) voor het net, ondanks de load balancing feature (voor onszelf)RF1000 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:18:
Zijn hier Tibberaars met een EX30 of Mini Cooper / Aceman? Deze staan bij ons op de shortlist en ben benieuwd of deze rechtstreeks aan te sturen zijn (slim laden/grid awards) zonder tussenkomst van een slimme lader?
Volgens Tibber zou dat bij een EX30 moeten kunnen. Bij de Mini juist weer niet maar dacht ergens gelezen te hebben dat de BMW/Mini integratie weer gefixed was. Hoor graag de ervaringsdeskundigen hierzo.
[ Voor 6% gewijzigd door Harmknot op 22-06-2026 14:38 ]
Woonboerderij BJ2019 | 25 kWp SolarEdge PV met 23 kW opslag en EV lader Pro| Adlar Castra WP 10 kW | EVs KIA EV5 en MINI Aceman
Kan ik die gewoon aan de Zaptec Go 2 laadpaal thuis hangen en het laden voor die 1,5 week handmatig regelen? Of moet ik andere dingen doen?
Thanks!
Maak in de tibber app een dummy auto (powerup, merk tibber, dummy). Kies bij laadpaalinstellingen in de tibber app dat ie standaard de dummy selecteerd. Bij dummy instellingen capaciteit accu ingeven.JeroenVerweij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:41:
Hoe zit het met laden van een tijdelijke auto? Onze auto met 1,5 week weg voor reparatie (paaltje gekopt) en we krijgen gedurende die tijd een tijdelijke auto.
Kan ik die gewoon aan de Zaptec Go 2 laadpaal thuis hangen en het laden voor die 1,5 week handmatig regelen? Of moet ik andere dingen doen?
Thanks!
Nou gewoon aansluiten op de zaptec en dan in de tibber app bij de dummy auto huidig percentage van de accu ingeven. (Dit moet elke keer als je de auto aansluit). Vertrektijden stel je in net als bij je eigen auto.
[ Voor 5% gewijzigd door Schnarfle op 22-06-2026 16:32 ]
Dankjewel! Ik ga t morgen proberenSchnarfle schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:30:
[...]
Maak in de tibber app een dummy auto (powerup, merk tibber, dummy). Kies bij laadpaalinstellingen in de tibber app dat ie standaard de dummy selecteerd. Bij dummy instellingen capaciteit accu ingeven.
Nou gewoon aansluiten op de zaptec en dan in de tibber app bij de dummy auto huidig percentage van de accu ingeven. (Dit moet elke keer als je de auto aansluit). Vertrektijden stel je in net als bij je eigen auto.
Dank voor je reactie. Een plusje erbij voor de Aceman 😀Harmknot schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:30:
[...]
Ja, wij hebben een MINI Aceman direct gekoppeld in Tibber. De nieuwe MINI integratie werkt erg goed. Geen omkijken meer naar. De SOC wordt netjes ingelezen zodra hij aan de lader hangt en vervolgens een laadschema gemaakt op de goedkoopste meest nachturen. Overdag of 's avonds bij zonne overschot wordt dat nog wel meegenomen en de resterende uren opnieuw berekent. We moeten aleen de gewenste vertrektijden aangeven waarbij we voor zaterdag en zondag niets aangeven. Dan laadt hij overdag in het weekend op de zonnestroom vol. Op de laadpaal zelf heb ik alleen de typische piekuren geblokkeerd (7-10, en 17-21 uur) voor het net, ondanks de load balancing feature (voor onszelf)
Ja, gewoon even een 'Dummy' aanmaken.JeroenVerweij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:41:
Hoe zit het met laden van een tijdelijke auto? Onze auto met 1,5 week weg voor reparatie (paaltje gekopt) en we krijgen gedurende die tijd een tijdelijke auto.
Thanks!
Had nog gehoopt dat GR het recht zou trekken, maar niet gerealiseerd dat een paar uur handmatig laden dat zou resetten. Dus voor 14ct geladen ipv gratisEthirty schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Ja eindtijd is maandag ochtend. Ik weet dat ik het met de hand kan doen, maar ze bieden slim laden toch?
Net als dat ze niet begrijpen dat ik in de zon met 6A wil laden (normaal 14A) omdat ze alleen een gemiddelde registreren en dat niet uit de auto uitlezen. Dus dat hun pauze momentje extra langzaam en duur wordt ingehaald en ze de planning niet halen.
Er missen gewoon een paar parameters om zelf in te stellen naast de huidige aan/uit stand.
De zon schijnt, je zou denken dat er overschot is.
Te weinig wind misschien?
Dit is het Tibber topic, als je meer wilt leren over de prijsbepaling van (niet alleen) tibber en hoe dat tot standkomt kun het beste eens inlezen in dit topic:ASS-Ware schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:59:
Hmm, de prijzen zijn vandaag hoger, momenteel zelfs 26 cent per kWh.
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
het laatste bericht uit dat topic:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Klein tipje van de sluier:
Het is niet heel zonnig waar ik zit.
Zonnepanelen werken niet het meest efficient bij hoge temperaturen
Het is ook nog eens wind stil.
Mocht dit als kritiek bedoeld zijn, ik bedoelde ook de prijzen die ik in de Tibber app zie.
Dat typte ik ook, "Te weinig wind misschien?".Het is ook nog eens wind stil.
Maar misschien lees ik jouw reactie verkeerd, zo zomaar kunnen.
nee, het was als grapje in het kader van de internet meme "sir... this is a wendy's" (oid.) natuurlijk mag je hier vragen over prijzen stellen, maar de echte info zit daar.ASS-Ware schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]
Mocht dit als kritiek bedoeld zijn, ik bedoelde ook de prijzen die ik in de Tibber app zie.
[...]
Dat typte ik ook, "Te weinig wind misschien?".
Maar misschien lees ik jouw reactie verkeerd, zo zomaar kunnen.
geen kwade zin!
Weinig wind, extreem hoge temp dus veel vraag door airco's die volop draaien. Dus de vraag is denk ik hoger dan je in eerste instantie zou verwachten.ASS-Ware schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:59:
Hmm, de prijzen zijn vandaag hoger, momenteel zelfs 26 cent per kWh.
Die airconditioners vind ik een interessante. In de winter draaien er ook veel warmtepompen, inclusief backup heaters, ik kan me zo snel geen 1,00 euro plus prijzen herinneren in de winter periode. Er is dan geen zon( geen noemenswaardige hoeveelheid) en de wind ligt ook wel eens. Een airco (de airco in de volksmond als zijnde de split unit die als witte balk aan de muur van de kamers hangt) verbruikt maar een beetje energie. Hier hangt een multi-split en die verbruikt zo door de dag heen een 3 tot 7 kwh met de piek in rond de middag als de zon op de ramen komt.13art schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:36:
[...]
Weinig wind, extreem hoge temp dus veel vraag door airco's die volop draaien. Dus de vraag is denk ik hoger dan je in eerste instantie zou verwachten.
De warmtepomp draait ook de hele dag, koelt de vloer af en die doet stabiel door de dag een 8.5 kwh. Daar zit verder geen specifieke piek in.
De laatste vijf berichten in dit draadje gaan exact daarover inclusief een verwijzing naar een betere plek met meer uitgebreide antwoorden.smeerbartje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:50:
Even een prijzen-vraagje. Ik heb in mijn home assistant installatie een plugin die de tibber prijzen weergeeft. Hier vind je een screenshot van de prijzen van vandaag (tot nu toe). Ik vind dit nogal prijzig allemaal. Ik betaal nu namelijk 0,26 cent. Zie ik nu iets over het hoofd? Waarom waren de prijzen vandaag zo hoog? Het was super zonnig.
[Afbeelding]
Misschien kon ie niet omhoog scrollen 😂😂.La1974 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:02:
[...]
De laatste vijf berichten in dit draadje gaan exact daarover inclusief een verwijzing naar een betere plek met meer uitgebreide antwoorden.
Ik ben ook geen expert op dat gebied natuurlijk. Maar dat is wel wat Tibber zelf aandraagt als een stijging van de prijzen:tcw82 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Die airconditioners vind ik een interessante. In de winter draaien er ook veel warmtepompen, inclusief backup heaters, ik kan me zo snel geen 1,00 euro plus prijzen herinneren in de winter periode. Er is dan geen zon( geen noemenswaardige hoeveelheid) en de wind ligt ook wel eens. Een airco (de airco in de volksmond als zijnde de split unit die als witte balk aan de muur van de kamers hangt) verbruikt maar een beetje energie. Hier hangt een multi-split en die verbruikt zo door de dag heen een 3 tot 7 kwh met de piek in rond de middag als de zon op de ramen komt.
De warmtepomp draait ook de hele dag, koelt de vloer af en die doet stabiel door de dag een 8.5 kwh. Daar zit verder geen specifieke piek in.
[Afbeelding]
"Door een combinatie van plaknachten, windstilte en loeiende airco's stijgt de gemiddelde kale stroomprijs"
Maar in de winter is er sowieso ook veel minder zonne energie productie en is de prijs in de winter ook niet constant rond de 1 euro. Zal dus mogelijk iets zijn met het lastig kortstondig kunnen opschalen van de eigen energie productie in NL waardoor het duur ingekocht moet worden.
[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 23-06-2026 21:59 ]
In de avond / nacht heeft de airco weinig energie nodig om de boel koel te houden.
Zo doe ik het deze dagen.
In december 2024 kan ik me nog goed herinneren. Iets van 1,10 tussen 17-18 uur. Op het moment dat alle warmtepompen draaiden en iedereen ging koken.tcw82 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Die airconditioners vind ik een interessante. In de winter draaien er ook veel warmtepompen, inclusief backup heaters, ik kan me zo snel geen 1,00 euro plus prijzen herinneren in de winter periode. Er is dan geen zon( geen noemenswaardige hoeveelheid) en de wind ligt ook wel eens. Een airco (de airco in de volksmond als zijnde de split unit die als witte balk aan de muur van de kamers hangt) verbruikt maar een beetje energie. Hier hangt een multi-split en die verbruikt zo door de dag heen een 3 tot 7 kwh met de piek in rond de middag als de zon op de ramen komt.
[Afbeelding]
Ik weet dat nog goed, was de tweede week dat ik dynamische tarieven had
Nu zit het tesla center hier hemelsbreed 200m vandaan, denkt Tibber daarom dat ik thuis ben?
:strip_exif()/f/image/n9mPmvtDuaSlmEmpUopzbyqD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bQzhVXafzQqVln00cqyh7r8k.png?f=fotoalbum_large)