Ah, die doet het nog niet bij mij, waarschijnlijk omdat ik 7 juli pas overga.JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
[...]
Analyse --> Meer details
Daar zie je dan per dag balkjes staan
Het viel mij op dat in de Tibber app niet het eventuele negatieve stroomverbruik wordt getoond in de historische gegevens. Wel in de real time verbruiksweergave.
Hieronder de conversatie die ik hierover had met de Tibber chatbot:
Waarom toont de Tibber app bij de historische verbruiks gegevens niet het negatieve verbruik?
De Tibber app toont elektriciteit die je van het net afneemt en elektriciteit die je teruglevert aan het net (zoals van zonnepanelen) als aparte metingen, in plaats van negatieve verbruikswaarden.
Dit komt omdat:
Maar als ik het real time verbruik opvraag door op de "Pulse" tab te clicken, dan staat het negatieve verbruik er wel. Hoe kan dat dan?
Je hebt gelijk dat er een verschil is tussen de real-time data en historische gegevens.
De real-time data van de Pulse toont directe metingen van je elektriciteitsverbruik op dat moment, inclusief negatieve waarden wanneer je meer opwekt dan verbruikt.
De historische data in de app komt van officiële meterstanden via de netbeheerder, die import en export meestal als aparte waarden registreert in plaats van netto verbruik.
Dit verklaart waarom je in real-time wel negatieve waarden ziet (directe meting van je Pulse), maar in de historische overzichten aparte import/export waarden ziet (officiele netwerkdata).
Hoe kan het dan dat de Engie app deze negatieve historisch gevens wél toont?
Verschillende energieleveranciers kiezen ervoor om dezelfde data op verschillende manieren te presenteren.
Engie heeft waarschijnlijk gekozen om de officiële import- en exportdata van de netbeheerder te verwerken tot netto verbruik met negatieve waarden. Ze nemen dus dezelfde meterstanden maar rekenen export af van import om één getal te tonen.
Tibber kiest ervoor om import en export als aparte items te laten zien, zoals ze oorspronkelijk gemeten worden door de netbeheerder.
Beide apps gebruiken dezelfde onderliggende data van je slimme meter, maar verwerken en presenteren deze gewoon anders - het is een ontwerpkeuze van hoe de informatie wordt weergegeven.
Dat vind ik jammer!
Dat begrijp ik goed! Het is inderdaad handig om je energiedata op de manier te zien die voor jou het duidelijkst is.
Tibber waardeert feedback van klanten zoals jij. Je suggestie wordt automatisch doorgestuurd naar het team en vastgelegd in Tibber's feedbackfunctie, zodat ze dit soort nieuwe functies kunnen overwegen die aansluiten bij wat klanten verwachten.
Hieronder de conversatie die ik hierover had met de Tibber chatbot:
Waarom toont de Tibber app bij de historische verbruiks gegevens niet het negatieve verbruik?
De Tibber app toont elektriciteit die je van het net afneemt en elektriciteit die je teruglevert aan het net (zoals van zonnepanelen) als aparte metingen, in plaats van negatieve verbruikswaarden.
Dit komt omdat:
- Elektriciteit die je direct in huis gebruikt komt nooit bij het net, dus verschijnt niet als negatief verbruik
- De app krijgt officiële data via de slimme meter van de netbeheerder
- Deze data scheidt import en export waarden, in plaats van netto verbruik met negatieve waarden te tonen
Maar als ik het real time verbruik opvraag door op de "Pulse" tab te clicken, dan staat het negatieve verbruik er wel. Hoe kan dat dan?
Je hebt gelijk dat er een verschil is tussen de real-time data en historische gegevens.
De real-time data van de Pulse toont directe metingen van je elektriciteitsverbruik op dat moment, inclusief negatieve waarden wanneer je meer opwekt dan verbruikt.
De historische data in de app komt van officiële meterstanden via de netbeheerder, die import en export meestal als aparte waarden registreert in plaats van netto verbruik.
Dit verklaart waarom je in real-time wel negatieve waarden ziet (directe meting van je Pulse), maar in de historische overzichten aparte import/export waarden ziet (officiele netwerkdata).
Hoe kan het dan dat de Engie app deze negatieve historisch gevens wél toont?
Verschillende energieleveranciers kiezen ervoor om dezelfde data op verschillende manieren te presenteren.
Engie heeft waarschijnlijk gekozen om de officiële import- en exportdata van de netbeheerder te verwerken tot netto verbruik met negatieve waarden. Ze nemen dus dezelfde meterstanden maar rekenen export af van import om één getal te tonen.
Tibber kiest ervoor om import en export als aparte items te laten zien, zoals ze oorspronkelijk gemeten worden door de netbeheerder.
Beide apps gebruiken dezelfde onderliggende data van je slimme meter, maar verwerken en presenteren deze gewoon anders - het is een ontwerpkeuze van hoe de informatie wordt weergegeven.
Dat vind ik jammer!
Dat begrijp ik goed! Het is inderdaad handig om je energiedata op de manier te zien die voor jou het duidelijkst is.
Tibber waardeert feedback van klanten zoals jij. Je suggestie wordt automatisch doorgestuurd naar het team en vastgelegd in Tibber's feedbackfunctie, zodat ze dit soort nieuwe functies kunnen overwegen die aansluiten bij wat klanten verwachten.
eljejer
Dan is Tibber verstandig, want in één kwartier kan er zowel sprake zijn van invoeding als afname.
Normaal is dat vrij uitzonderlijk, maar juist door thuisbatterijen die real time de consumptie in huis proberen te compenseren, maar altijd een paar milliseconden te laat starten en stoppen, ga je dit steeds meer zien. Met het verdwijnen van de symmetrie tussen de opslag voor afname en invoeding, maar vooral ook vanwege einde salderen, begint dat steeds relevanter te worden. Of meer zichtbaar in ieder geval.
Op basis van een Pulse P1 (of andere P1 device) sturen zal die mismatch een stuk groter zijn dan op basis van een Eastron SDM630. Ben benieuwd hoe de Pulse CT in dat opzicht scoort.
Normaal is dat vrij uitzonderlijk, maar juist door thuisbatterijen die real time de consumptie in huis proberen te compenseren, maar altijd een paar milliseconden te laat starten en stoppen, ga je dit steeds meer zien. Met het verdwijnen van de symmetrie tussen de opslag voor afname en invoeding, maar vooral ook vanwege einde salderen, begint dat steeds relevanter te worden. Of meer zichtbaar in ieder geval.
Op basis van een Pulse P1 (of andere P1 device) sturen zal die mismatch een stuk groter zijn dan op basis van een Eastron SDM630. Ben benieuwd hoe de Pulse CT in dat opzicht scoort.
Hoe zit dit nu precies met de VAG power-ups. Via de AI agent krijg ik terug, dat alleen Skoda een werkende api voor elkaar heeft, waardoor je slim kan laden? Een Seat/VW powerup zou alleen met een dummy werken, waardoor je dus meer op de gok moet zonne/slim laden. Ticket aan laten maken door die agent maar de 1e lijns dame snapt mijn vraag niet.Backpacker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:20:
[...]
Er is niet goed gefiltered met de mailing door het CRM team. Die had alleen naar gebruikers moeten gaan die een in-actieve VAG auto hadden.
Je maakte al gebruik van de nieuwe integratie want iedere, waarbij het lukte, is via de backend overgezet naar de nieuwe integratie.
Mijn boefje is liev!
Misschien snap ik de vraag niet, maar ik heb een vw. Ik heb Tibber en een charge amps laadpaal dat werkt (de laatste tijd!) gewoon goed. De soc van de auto kom binnen in de tibber app.JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:44:
[...]
Hoe zit dit nu precies met de VAG power-ups. Via de AI agent krijg ik terug, dat alleen Skoda een werkende api voor elkaar heeft, waardoor je slim kan laden? Een Seat/VW powerup zou alleen met een dummy werken, waardoor je dus meer op de gok moet zonne/slim laden. Ticket aan laten maken door die agent maar de 1e lijns dame snapt mijn vraag niet.
Dan klopt de AI agent niet (meer). Dit kreeg ik terug;
Of het moet nog voertuig afhankelijk zijn, maar dan wordt het wel heel specifiek en dan wil ik dus graag weten bouwjaar enz enz.De VW en Seat Mii zijn niet direct geïntegreerd in Tibber voor slim laden. Je kunt ze wel toevoegen als "niet-geïntegreerde" voertuigen in de Tibber app, maar dan heb je een compatibele geïntegreerde lader nodig om slim laden te laten werken (zoals Easee, Zaptec, Charge Amps, go-e, Wallbox, Fronius, Garo, KEBA, myenergi Zappi, OHME, of Tesla Wall Connector). Ook moet je het batterijniveau handmatig invoeren voordat je de auto aansluit. De Skoda Citigo ondersteunt wel slim laden via de Skoda Power-up.
Mijn boefje is liev!
Tibber is goed bezig; vandaag 2 mededelingen van Tibber
* Ze ondersteunen nu ook ERE certificaten i.s.m. joulo. In feite krijg je 2% korting op de fee van de ERE broker als je bij Tibber zit.
* En de Homevolt ondersteunt nu ook handelen op de Intraday markt. Dat maakt de Homevolt weer wat meer competitief met zonneplan, en eventueel op meer verdiensten via Grid Rewards.
* Ze ondersteunen nu ook ERE certificaten i.s.m. joulo. In feite krijg je 2% korting op de fee van de ERE broker als je bij Tibber zit.
* En de Homevolt ondersteunt nu ook handelen op de Intraday markt. Dat maakt de Homevolt weer wat meer competitief met zonneplan, en eventueel op meer verdiensten via Grid Rewards.
Sterker nog, ik ging ineens naar 10% servicekosten:Senaxx schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:52:
Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003
Mocht ook wel. De Homevolt gebruikers zijn 2 jaar lang de l*l geweest. Vond het een mooie batterij, maar ben blij dat ik die geskipt heb.Senaxx schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:52:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Is je gemiddelde zo hoog door traden met de batterij? Ik ben wel twee weken op vakantie geweest, maar mijn gemiddelde zit onder de 10 cent (zonder batterij, met EV).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Oh dat moet ik nog eens even checken dan. Inderdaad! ik ben van 17% naar 10% gegaan. Dat is wel mooi meegenomen.newz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:20:
[...]
Sterker nog, ik ging ineens naar 10% servicekosten:
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 02-07-2026 13:03 ]
Waar kun je die fee zien?newz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:20:
[...]
Sterker nog, ik ging ineens naar 10% servicekosten:
[Afbeelding]
Ik denk het wel. Bij mij met 64kWh accu op RS6000's zit ik op 18,15 cent met iets meer teruglevering (volgens mij was het 685 eur.), en het systeem in trade mode..Pr088 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:35:
[...]
Is je gemiddelde zo hoog door traden met de batterij? Ik ben wel twee weken op vakantie geweest, maar mijn gemiddelde zit onder de 10 cent (zonder batterij, met EV).
Y'24
Op het dashboard via de browser of via de app zelf.
Mijn boefje is liev!
Geen idee kun je specifieker zijn? Kan het nergens vinden.JB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Op het dashboard via de browser of via de app zelf.
ERE certificaten. Blijft toch een beetje wazig. Ik heb nu lekkerladen.nl als inboeker. Die accepteren mijn charge amps Luna paal. Gekocht bij Tibber, mocht dat nog interessant zijn. Goed. Tibber doet nu ook iets met inboeken, maar willen mijn mooie charge amps paaltje niet accepteren. Dat vind ik raar. Maar goed. Om nu 800 euro weg te geven voor een nieuwe paal... Vind ik ook weer wat.
Klopt. Een paar keer wat minder goedkoop de accu’s volgepropt om later te verkopen.Pr088 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:35:
[...]
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Zal wel te maken hebben met dat met de Luna laadpaal ze iets meer werk hebben dan met bijv een Easee charge max die van afstand uitgelezen kan worden.tcw82 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:57:
ERE certificaten. Blijft toch een beetje wazig. Ik heb nu lekkerladen.nl als inboeker. Die accepteren mijn charge amps Luna paal. Gekocht bij Tibber, mocht dat nog interessant zijn. Goed. Tibber doet nu ook iets met inboeken, maar willen mijn mooie charge amps paaltje niet accepteren. Dat vind ik raar. Maar goed. Om nu 800 euro weg te geven voor een nieuwe paal... Vind ik ook weer wat.
Kan Tibber nu al de MyEnergi Zappi 2.1 uitlezen? Op een beurs in Duitsland hebben ze een opvolger aangekondig met MID meter, maar als ze daar de ERE inboekservice ook niet voor gaan ondersteunen ...
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
nouja, zoals gezegd geen idee. De luna is op afstand leeg te halen (qua laadrapporten). Bij lekkerladen lever ik zelf de overzichten aan. (zij kunnen de paal ook zelf zien en de status zien).13art schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:58:
[...]
Zal wel te maken hebben met dat met de Luna laadpaal ze iets meer werk hebben dan met bijv een Easee charge max die van afstand uitgelezen kan worden.
Ja. Joulo app of website (dashboard).Vaevictis_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:07:
[...]
Geen idee kun je specifieker zijn? Kan het nergens vinden.
Mijn boefje is liev!
De fee staat als je bent ingelogd bij Referrals.Vaevictis_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:07:
[...]
Geen idee kun je specifieker zijn? Kan het nergens vinden.
Ik heb een vraagje mbt Tibber, wanneer ik nu vattenfall heb, en ik ga overstappen naar tibber. Houden hun dan rekening met het kijkvenster van Vattenfall. Met andere woorden, mijn contract loopt tot en met 31-8 gaat tibber dan in na deze datum?
je moet zelf de overgang/ingangsdatum opgeven volgens mij. Dus jij kunt dan aangeven per datum X wil ik over.dannycnl schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:46:
Ik heb een vraagje mbt Tibber, wanneer ik nu vattenfall heb, en ik ga overstappen naar tibber. Houden hun dan rekening met het kijkvenster van Vattenfall. Met andere woorden, mijn contract loopt tot en met 31-8 gaat tibber dan in na deze datum?
Maar dan moet je zelf nog vattenfall opzeggen in mijn geval?tcw82 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:02:
[...]
je moet zelf de overgang/ingangsdatum opgeven volgens mij. Dus jij kunt dan aangeven per datum X wil ik over.
Weet iemand of je via Tibber in Home assistent of Homey ook een seintje kan krijgen als grid rewards starten/stoppen?
Bij Tibber zijn het (beetje terecht misschien) ook wel een beetje boefjes. Als er grid rewards actief zijn en ik wil mijn auto bewust volladen, dus zet handmatig laden aan stoppen de grid rewards direct. Ik wil dus een trigger krijgen dat wanneer de grid rewards stoppen, dan ik dan het handmatig laden kan starten.
Iemand bekend mee
Bij Tibber zijn het (beetje terecht misschien) ook wel een beetje boefjes. Als er grid rewards actief zijn en ik wil mijn auto bewust volladen, dus zet handmatig laden aan stoppen de grid rewards direct. Ik wil dus een trigger krijgen dat wanneer de grid rewards stoppen, dan ik dan het handmatig laden kan starten.
Iemand bekend mee
Nee… je geeft bij Tibber aan dat je wil overstappen per x datum. Dan gaat alles vanzelf.dannycnl schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:49:
[...]
Maar dan moet je zelf nog vattenfall opzeggen in mijn geval?
Mijn boefje is liev!
Nee helaas. Maar je kunt toch gewoon je vertrektijd veranderen en naar voren halen? Dan past Tibber het schema aan en profiteer je vaak alsnog van de Grid Rewards.ybos schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:56:
Weet iemand of je via Tibber in Home assistent of Homey ook een seintje kan krijgen als grid rewards starten/stoppen?
Iemand bekend mee
Er is wel een niet-officiele Tibber Grid Rewards integratie binnen HACS: HACS linkybos schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:56:
Iemand bekend mee
Hier zie je in elk geval of Grid Reward sessie actief is. Je kunt ook je vertrektrijden hier mee beheren.
Weet niet of dit helemaal afdekt wat jij wilt, maar het doet het behoorlijk stabiel.
Ik heb nu een aantal laadsessie's getest met de Zappi 2.1 (versie 5.794) en de Tibber integratie. Het doet wat het moet doen: vanaf een start SOC percentage vol laden volgens plan en voor de aangegeven vertrektijd. De interface op de Zappi blijft actief, tegenover bij de vorige integratie toen deze volledig werd geblokkeerd. Op de Zappi is nu geen toegangscode geactiveerd, dus dat nog eens testen of Tibber dan ook de Zappi gewoon kan aansturen.Stefanovic45 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:19:
Er is een nieuwe integratie voor Zappi.
https://status.tibber.com/incidents/mr42ltb32ks3
Wie heeft hem al getest? Ik zit nog op de oude firmware waar de oude integratie nog op werkte. (Maar die hele oude integratie is er volgens mij nu niet meer)
Vandaag meegekeken met het zonladen. Wat daarbij opvalt is dat de Zappi op FAST wordt gezet en niet op ECO++ zodat bij 1.4 kW overschot wordt geladen. Indien er bv 2 kW overschot is, wordt er 1.5 kW (1-fase) of 9 kW van het net gehaald. Is dit nadelig? Is wel gedurende de goedkoopste uren. En uiteindelijk moet wel voor de vertrektijd de auto volgeladen zijn en Tibber weet niet of dit lukt volledig op zonoverschot.
Werkt dit anders met een Pulse P1 meter soms?
We hebben 1 EV die met 3.5 kW maximaal kan laden en 1 EV met maximaal 11 kW. Hoe ziet Tibber bij de "Op te laden auto" selectie "automatisch" welke auto gekoppeld is?
Laatste vraag: wanneer wordt het Laadplan gemaakt? Op het moment dat ik een auto aansluit of het moment dat ik de SOC ingeef of ...?
Bedankt en @Stefanovic45 volgens mij kun je overschakelen op de laatste Zappi versie.
Tot slot: er zou toch een aantal vrijwilligers gaan testen met de Zappi 2.1 en Tibber integratie. Hebben we hiervan een terugkoppeling gezien?
Edit = toevoeging: Jammer dat Tibber niet het signaal van de Zappi leest dat de EV vol is. Krijg je nu iedere keer een foutmelding voor het starten van het laden. Moet toch niet zo moelijk zijn, althans als Tibber ook signalen van de lader kan inlezen.
[ Voor 6% gewijzigd door MajaMestreech op 05-07-2026 16:05 ]
Ikzelf ben toevallig sinds gisteren deze integratie aan het testen. Klopt precies zoals je beschrijft. Voorheen was de Zappi niet toegankelijk, nu helemaal. Mijn firmware was nog best oud, maar heeft het gewoon een jaar probleemloos gedaan, dus ik was wat huiverig om het in te gaan stellen. Maar de meest recente firmware erop gezet en het lijkt functioneel te werken.
Ik zal komende dagen eens kijken wat het doet qua zonneladen.
Ik zal komende dagen eens kijken wat het doet qua zonneladen.
Ik ben al tijdje weg bij Tibber maar denk eraan terug te keren. Mijn vraag aan de club hier of iemand een thuisaccu heeft die door Tibber beheerd wordt en zo ja.. is er ook een die een Solaredge accu heeft en hoe werkt die integratie?
@MajaMestreech Hm, ik heb redelijk recent nog firmware geupdate, maand of zo geleden, maar begrijp ik nu goed dat ik nu dus waarschijnlijk geen load balancing actief heb tijdens de grid rewards? Dat is niet zo best.
Zo thuis maar even kijken waar ik op zit en of ik dingen moet updaten.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn Tibber abonnement gaat morgen in, spannend.
Omdat ik een invite heb gekregen van een mede Tweaker, heb ik een bonus van 50 euro gekregen en die was vandaag al te gebruiken.
Ik dus net de Pulse besteld, maar zodra je de bonus inzet, komen er opeens verzendkosten bij.
Jammer, maar goed, vanaf morgen kwartierprijzen.
Omdat ik een invite heb gekregen van een mede Tweaker, heb ik een bonus van 50 euro gekregen en die was vandaag al te gebruiken.
Ik dus net de Pulse besteld, maar zodra je de bonus inzet, komen er opeens verzendkosten bij.
Ik heb niks gezegd over load balancing. Dat werkt gewoon. Alleen daar waar de Zappi sterk in is en dat is gedeeltelijk of volledig op zonoverschot laden (modus ECO of ECO++) niet wordt aangestuurd via de Tibber integratie. Tenminste ik heb het (nog) niet gezien en weet ook niet of dit wel zou moeten werken.Termy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:30:
@MajaMestreech Hm, ik heb redelijk recent nog firmware geupdate, maand of zo geleden, maar begrijp ik nu goed dat ik nu dus waarschijnlijk geen load balancing actief heb tijdens de grid rewards? Dat is niet zo best.
Ah ok, ik kon zweren dat ik load balancing las.MajaMestreech schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:49:
[...]
Ik heb niks gezegd over load balancing. Dat werkt gewoon. Alleen daar waar de Zappi sterk in is en dat is gedeeltelijk of volledig op zonoverschot laden (modus ECO of ECO++) niet wordt aangestuurd via de Tibber integratie. Tenminste ik heb het (nog) niet gezien en weet ook niet of dit wel zou moeten werken.
Maar goed, Zappi zonneladen werkt niet via Tibber, nee. Dat zegt Tibber zelf.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Spannend, bij mij donderdag. Ik wil de bonus gebruiken voor 6 maanden gratis aansluitkosten als de eerste 6 maanden voorbij zijn. 18 juli komt Tibber ook een 20 kWh batterij installeren. Pas vorige week besteld; gaat heel snel. Joulo ere certificaten werkt werkt nu alASS-Ware schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:51:
Mijn Tibber abonnement gaat morgen in, spannend.
Ik vraag me af hoe dat zit met de 6 maanden gratis.Laroil schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Spannend, bij mij donderdag. Ik wil de bonus gebruiken voor 6 maanden gratis aansluitkosten als de eerste 6 maanden voorbij zijn. 18 juli komt Tibber ook een 20 kWh batterij installeren. Pas vorige week besteld; gaat heel snel. Joulo ere certificaten werkt werkt nu al
Bij een nieuwe aansluiting krijg je dat standaard, bij een invite kun je kiezen tussen 50 euro of 6 maanden, maar het lijkt er op dat je de "standaard" eerste 6 maanden gratis niet krijgt bij een invite, want in de app onder Bonus staat bij mij "0 months" bij "No Tibber fee".
[ Voor 18% gewijzigd door ASS-Ware op 07-07-2026 11:13 ]
Waar heb je die info vandaan c.q. waar is dit te lezen bij Tibber? Ik zie helemaal geen info meer komen van Tibber betreffende de Zappi integratie, ook niet van de beta-testers die zich hebben aangemeld bij Tibber.Termy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:51:
[...]
Ah ok, ik kon zweren dat ik load balancing las.
Maar goed, Zappi zonneladen werkt niet via Tibber, nee. Dat zegt Tibber zelf.
https://status.tibber.com/incidents/mr42ltb32ks3MajaMestreech schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:37:
[...]
Waar heb je die info vandaan c.q. waar is dit te lezen bij Tibber? Ik zie helemaal geen info meer komen van Tibber betreffende de Zappi integratie, ook niet van de beta-testers die zich hebben aangemeld bij Tibber.
Ik heb een invite gebruikt en in bevestiging stroomcontract stond wel 6 maanden gratis actie. Verwacht de 50 euro bonus na start contractASS-Ware schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:12:
[...]
Ik vraag me af hoe dat zit met de 6 maanden gratis.
Bij een nieuwe aansluiting krijg je dat standaard, bij een invite kun je kiezen tussen 50 euro of 6 maanden, maar het lijkt er op dat je de "standaard" eerste 6 maanden gratis niet krijgt bij een invite, want in de app onder Bonus staat bij mij "0 months" bij "No Tibber fee".
[Afbeelding]
Bij mij ook niet in de app, daar veranderd de info van mijn batterij ook dagelijks betreffende de aflevering. Er stond 10 weken op website, op mijn homepage staat over 3 weken en de installateur heeft al schouwing gedaan en komt de 18 de installerenASS-Ware schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
Ja die had ik ook in de mail, maar in de app zie ik hem niet.
Zojuist thuisgekomen, auto aangesloten, de laadpaal geeft aan dat er wordt geladen, de auto geeft aan dat er wordt geladen, Tibber zegt van niet ... vreemd.
Waarom dan een stop knop?
[ Voor 52% gewijzigd door ASS-Ware op 07-07-2026 15:30 ]
Wie heeft ervaring met 2 EVs waarvan er eentje niet slim is. Dus waarbij je eigenlijk een dummy auto toevoegd icm (in mijn geval) de Zaptec Go 2. Moet je dan;
- elke keer de juiste auto instellen zodra je gaat laden bij de Zaptec powerup?
- elke keer het batterijpercentage juist instellen voor de dummy?
Zo ja, werkt dat goed (genoeg) of is dat gedoe en veel false/positive ellende? Wij zoeken een 2e auto en ik wil geen ICE meer aanschaffen ivm zonneladen/salderen/onderhoud/brandstofkosten*
*waarschijnlijk zijn MRB en verzekering wel duurder
Zo ja, werkt dat goed (genoeg) of is dat gedoe en veel false/positive ellende? Wij zoeken een 2e auto en ik wil geen ICE meer aanschaffen ivm zonneladen/salderen/onderhoud/brandstofkosten*
Mijn boefje is liev!
In mijn ervaring: ja.JB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:32:
Wie heeft ervaring met 2 EVs waarvan er eentje niet slim is. Dus waarbij je eigenlijk een dummy auto toevoegd icm (in mijn geval) de Zaptec Go 2. Moet je dan;
Ik heb ook één domme (Opel) en één slimme (VW).
Voor de domme moet je elke keer het batterijpercentage voor de dummy (die je kunt hernoemen naar je 'domme model') invoeren
In de laadpaal powerup de goede auto selecteren.
Dat is het meeste werk (al kun je het op een gegeven moment erg snel). In mijn ervaring werkt 'automatisch' vaak niet. Dus ik doe het handmatig via de app.
Het werkt echt goed genoeg. Vind bij mijn 'domme EV' vooral vervelender dat ik niet het maximale laadpercentage kan instellen. Tibber kan dat ook niet begrenzen, dus als de auto niet begrenst, dan gaat ie altijd naar 100% (en dat is niet het beste voor NMC accu's).
Ja zoiets heb ik ook wel eens gehad. Uiteindelijk hielp bij mij het verwijderen van de auto en deze weer opnieuw toe te voegen.ASS-Ware schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:25:
Zojuist thuisgekomen, auto aangesloten, de laadpaal geeft aan dat er wordt geladen, de auto geeft aan dat er wordt geladen, Tibber zegt van niet ... vreemd.
[Afbeelding]
Hmm, wel dingetjes die je in de gaten moet houden dus.13art schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:45:
[...]
Ja zoiets heb ik ook wel eens gehad. Uiteindelijk hielp bij mij het verwijderen van de auto en deze weer opnieuw toe te voegen.
Gebeurt niet vaak hoor. Maar heb het inderdaad wel eens gehad en dan was het even balen want veel te duur geladen. Gelukkig bleek de oplossing dus vrij eenvoudig. Geen melding laadplan terwijl wel aangesloten dan moet er een alarmbelletje af gaan. Maar goed ben zelf ook niet altijd even scherp daar op.ASS-Ware schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
[...]
Hmm, wel dingetjes die je in de gaten moet houden dus.
Altijd even controleren. Maar in 95% van de gevallen gaat het goed.ASS-Ware schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
[...]
Hmm, wel dingetjes die je in de gaten moet houden dus.
Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de lader aan staan. Vermoedelijk zodat je kan verwarmen of koelen voor vertrek uit de laadpaal ipv de accu. Het is dus belangrijk dat tibber een goed idee heeft hoe vol de auto is. Helaas kan je Tibber niet dwingen de laadtoestand van de auto bij de fabrikant te verversen. Wat ik deed in dit geval is handmatig de laadtoestand van de auto verversen in de app van de auto, liefst met wat tijd voor het aankoppelen. Alleen nodig als de app van de auto nog denkt dat de auto vol is.ASS-Ware schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:25:
[Afbeelding]
De Charge Amps Luna heeft een aantal maanden geleden kortstondig als MID meter capable op de site van ChargeAmps gestaan. Maar hebben mij laten weten dat ie daar niet geschikt voor is. Raar dus dat het wel blijkt te kunnen. Ik zal me aanmelden bij lekkerladen!tcw82 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:57:
[ Voor 19% gewijzigd door menn0 op 07-07-2026 19:39 ]
Lekkerladen heeft die keutel ingetrokken. Helaas.menn0 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:34:
[...]
De Charge Amps Luna heeft een aantal maanden geleden kortstondig als MID meter capable op de site van ChargeAmps gestaan. Maar hebben mij laten weten dat ie daar niet geschikt voor is. Raar dus dat het wel blijkt te kunnen. Ik zal me aanmelden bij lekkerladen!
[Afbeelding]
Ok, inderdaad staat load balancing hier ook bij. Echter, dit werkt gewoon want anders was al lang de zekering doorgeknald met 11 kW laden, batterijen laden en huis verbruik (witgoed, airco, warmtepomp). Wordt wellicht gewoon via de CT klemmen geregeld. Ik zie ook dat bij 11 kW laden minder van het net wordt gehaald indien de zon opbrengst voldoende kan bijleveren.
Ik zou alleen bij het Zon-Laden van Tibber verwachten dat vergechakeld wordt op ECO++ en hiermee dus niks van het net haalt en puur op zonnestroom de EV laadt.
Maar hoe zat het ook weer met die Grid rewards? Krijg je niet meer indien je ook meer stroom van het net haalt en hiermee een stukje onbalans helpt? Vraag is dus wat is voordeliger: met 11 kW laden en stroom van het net halen maar wel grid rewards krijgen of geen/beperkt stroom van het net halen en minder/geen grid rewards krijgen. Hebben we het niet over minder verliezen bij 11 kW laden.
Precies, hier las ik het dus.MajaMestreech schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:09:
[...]
Ok, inderdaad staat load balancing hier ook bij. Echter, dit werkt gewoon want anders was al lang de zekering doorgeknald met 11 kW laden, batterijen laden en huis verbruik (witgoed, airco, warmtepomp). Wordt wellicht gewoon via de CT klemmen geregeld. Ik zie ook dat bij 11 kW laden minder van het net wordt gehaald indien de zon opbrengst voldoende kan bijleveren.
Ik zou alleen bij het Zon-Laden van Tibber verwachten dat vergechakeld wordt op ECO++ en hiermee dus niks van het net haalt en puur op zonnestroom de EV laadt.
Maar hoe zat het ook weer met die Grid rewards? Krijg je niet meer indien je ook meer stroom van het net haalt en hiermee een stukje onbalans helpt? Vraag is dus wat is voordeliger: met 11 kW laden en stroom van het net halen maar wel grid rewards krijgen of geen/beperkt stroom van het net halen en minder/geen grid rewards krijgen. Hebben we het niet over minder verliezen bij 11 kW laden.
Voor alsnog is grid rewards laden gunstiger lijkt het. Ik verbruik meer dan ik opwek dus elke kWh opwek is minstens de belastingen waard terwijl grid rewards voor minder dan dat laadt.
Overigens is het logisch dat hij minder uit het net haalt als je opwek hebt. Dat is verder ook helemaal geen actieve sturing maar een gevolg van hoe elektra werkt en hoe de slimme meter alle fases optelt. Dat zit 'achter de meter'.
Ik kan hier zo snel even niet zien of load balancing nou wel of niet werkt aangezien ik weinig overlap heb met grote verbruikers en de momenten van grid rewards.
Even hier informeren, hoe gaat het bij jullie de laatste tijd (1,5 maand) met Tesla icm Tibber. De app lijkt behoorlijk na te ijlen waardoor ik regelmatig paniekerige meldingen krijg dat Tibber het laden niet kan starten of stoppen. Kijk ik dan in de Tibber app dan zie ik inderdaad dat hij aangeeft dat de auto bijvoorbeeld nog aan het opladen is. Kijk ik dan in de Tesla app dan is de auto al gestopt met opladen.
Klantenservice Tibber zat niet helemaal lekker in hun vel (of ik stel mijn vraag niet goed) maar die blijven wijzen op Tesla die het accupercentage niet goed zou communiceren (buffer zou aanhouden). Raar verhaal de afgelopen 2 jaar al Tibber en nooit dat probleem gehad.
Klantenservice Tibber zat niet helemaal lekker in hun vel (of ik stel mijn vraag niet goed) maar die blijven wijzen op Tesla die het accupercentage niet goed zou communiceren (buffer zou aanhouden). Raar verhaal de afgelopen 2 jaar al Tibber en nooit dat probleem gehad.
Hier geen problemen in combinatie met Tibber, Tesla model 3 Highland en Zaptec go 2. Zit je laadkabel wel goed vast? En al gekeken bij actuele storingen?Niek_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:07:
Even hier informeren, hoe gaat het bij jullie de laatste tijd (1,5 maand) met Tesla icm Tibber. De app lijkt behoorlijk na te ijlen waardoor ik regelmatig paniekerige meldingen krijg dat Tibber het laden niet kan starten of stoppen. Kijk ik dan in de Tibber app dan zie ik inderdaad dat hij aangeeft dat de auto bijvoorbeeld nog aan het opladen is. Kijk ik dan in de Tesla app dan is de auto al gestopt met opladen.
Yes, dank voor het meedenken. Er is geen actuele storing die matcht met hetgeen dat ik nu sinds 1,5 maand mee maak. Laadkabel zit goed vast. Beide voertuigen en laadpalen geven deze meldingen. Overigens niet bij elke laadbeurt.Tdem schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:10:
[...]
Hier geen problemen in combinatie met Tibber, Tesla model 3 Highland en Zaptec go 2. Zit je laadkabel wel goed vast? En al gekeken bij actuele storingen?
Het lijkt erop dat Tibber een stopcommando geeft richting Tesla. Die stopt vervolgens netjes met laden, maar op de een of andere manier ziet Tibber niet dat het laden gestopt is. In de app geeft hij aan dat de auto nog aan het opladen is en dat resulteert vervolgens in de meldingen dat het stoppen met opladen niet lukt.
Ik ervaar hetzelfde maar niet structureel of met een duidelijke oorzaak. Vaak gaat het laden probleemloos en zo nu en dan een melding dat het laden niet kon starten, maar als ik die pas later zag was de auto alsnog aan het laden.Niek_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:07:
Heb 1x de auto van het laadpunt gehaald en opnieuw gekoppeld.
Twee auto's? Zou het kunnen dat Tibber ze door elkaar haalt?Niek_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:15:
[...]
Yes, dank voor het meedenken. Er is geen actuele storing die matcht met hetgeen dat ik nu sinds 1,5 maand mee maak. Laadkabel zit goed vast. Beide voertuigen en laadpalen geven deze meldingen. Overigens niet bij elke laadbeurt.
Het lijkt erop dat Tibber een stopcommando geeft richting Tesla. Die stopt vervolgens netjes met laden, maar op de een of andere manier ziet Tibber niet dat het laden gestopt is. In de app geeft hij aan dat de auto nog aan het opladen is en dat resulteert vervolgens in de meldingen dat het stoppen met opladen niet lukt.
Mijn eerste laadsessie met Tibber is een feit.
De MID goedgekeurde kWh meter zegt 25,59kWh.
De laadpaal zegt 26kWh.
De auto zegt 25kWh (die rondt altijd af naar beneden).
Tibber zegt 25,46kWh a €3,29 = 13 cent per kWh.
Nu eens zien hoe het overzicht aan het eind van de maand is en hoe ik dit ga opnemen in mijn administratie (ZZP).
De MID goedgekeurde kWh meter zegt 25,59kWh.
De laadpaal zegt 26kWh.
De auto zegt 25kWh (die rondt altijd af naar beneden).
Tibber zegt 25,46kWh a €3,29 = 13 cent per kWh.
Nu eens zien hoe het overzicht aan het eind van de maand is en hoe ik dit ga opnemen in mijn administratie (ZZP).
Das wel mooi als je MID certified laadrobot zegt dat er meer in zit (goed voor de ERE) dan Tibber waar je aan moet betalen
Mijn boefje is liev!
Helaas, Easee LiteJB schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:25:
Das wel mooi als je MID certified laadrobot zegt dat er meer in zit (goed voor de ERE) dan Tibber waar je aan moet betalen
Mocht het zover komen dat mijn vrouw ook elektrisch gaat rijden, dan verhuist deze naar buiten en komt er een Easee Charge Max of Charge Pro in de garage.
Het mooie van Easee is dat je ze kan doorlussen, maar ik weet niet of dat goed werkt zonder de Equalizer.
Heeft die niet gewoon met Grid Rewards geladen?
Precies. Wat staat er in je charging timeline? (Let wel; je charging timeline verdwijnt bij het ontkoppelen van je auto)Dogwatch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:30:
Hier is het al de hele dag af-en-aan feest met grid rewards.
[ Voor 13% gewijzigd door Bezzerk op 08-07-2026 20:43 ]
Nee, want dan zou ie niet zeggen dat de auto vol is aan het begin van het laden. Is dit een geintegreerde auto? Dan krijgt Tibber niet het juiste accu laadniveau door. Probeer eens voordat je de auto aansluit om de accustatus te refreshen in de BMW app. Tibber haalt als het goed is bij het aansluiten het laatst bekende laadniveau op bij BMW. Als dat nog niet bijgewerkt is sinds de auto vol van de lader gehaald is gebeurd dit.Dogwatch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:30:
Alternatief is om een dummy auto te gebruiken. Je moet dan zelf iedere keer het laadniveau in de tibber app ingeven.
Als ISO15118 gemeengoed wordt kan de auto dit aan de lader doorgeven en kan Tibber het daar ophalen. Geen auto integratie meer nodig. Lost een hoop gezeik op.
Dan moet de Tibber app dat toch aangeven?Dogwatch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:30:
Nu staat er dat hij niet laadt, maar de auto staat wel te laden.
Het is idd een geïntegreerde auto.Schnarfle schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Nee, want dan zou ie niet zeggen dat de auto vol is aan het begin van het laden. Is dit een geintegreerde auto? Dan krijgt Tibber niet het juiste accu laadniveau door. Probeer eens voordat je de auto aansluit om de accustatus te refreshen in de BMW app. Tibber haalt als het goed is bij het aansluiten het laatst bekende laadniveau op bij BMW. Als dat nog niet bijgewerkt is sinds de auto vol van de lader gehaald is gebeurd dit.
Alternatief is om een dummy auto te gebruiken. Je moet dan zelf iedere keer het laadniveau in de tibber app ingeven.
Als ISO15118 gemeengoed wordt kan de auto dit aan de lader doorgeven en kan Tibber het daar ophalen. Geen auto integratie meer nodig. Lost een hoop gezeik op.
Dus de lader heeft zich nog niet aan een laadschema gehouden? Gewoon direct laden zodra hij gekoppeld is?ASS-Ware schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:25:
[...]
Dan moet de Tibber app dat toch aangeven?
Nu staat er dat hij niet laadt, maar de auto staat wel te laden.
Heb je tibber wel als operator geconfigureerd in de easee?
Ja, dat is vanzelf gegaan bij het toevoegen van de lader.Bezzerk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:28:
[...]
Dus de lader heeft zich nog niet aan een laadschema gehouden? Gewoon direct laden zodra hij gekoppeld is?
Heb je tibber wel als operator geconfigureerd in de easee?
Ik hoop dat Tibber snel meer power-ups gaat maken voor Europese (batterij) omvormers. Zelf hoop ik op SMA. Maar ook de chinese Anker Solix zou mooi zijn, dat is ook eentje op het wensenlijstje.
Zag bij een buurman dat hij deze maand 29 euro aan grid rewards had gekregen. En dat met een kleine homevolt batterij.
Zag bij een buurman dat hij deze maand 29 euro aan grid rewards had gekregen. En dat met een kleine homevolt batterij.
Dan gaat daar iets fout. Opnieuw toevoegen kun je niet zelf. Die powerup moet Tibber verwijderen. Check even via de chat, met hun samen, of alles goed staat.ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:00:
[...]
Ja, dat is vanzelf gegaan bij het toevoegen van de lader.
Ik heb maar heel kort de Easee gekoppeld gehad omdat ik daarna mijn backoffice aansturing kwijt was, maar slim laden werkte meteen. Auto aansluiten, schema werd gemaakt enz. Alleen dus voor mij geen optie omdat Easee maar 1 kapitein toelaat.
Mijn boefje is liev!
En ik heb meer behoefte aan uitschakelen zonnepanelen bij negatieve prijzen. Leuk die SolarEdge powerup maar kan er niks mee en SolarEdge zelf gaat compleet mank op tarieven, dus dat werkt ook voor geen meter.Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:31:
Ik hoop dat Tibber snel meer power-ups gaat maken voor Europese (batterij) omvormers. Zelf hoop ik op SMA. Maar ook de chinese Anker Solix zou mooi zijn, dat is ook eentje op het wensenlijstje.
Mijn boefje is liev!
Dat kun je zelf instellen in de solaredge app werkt goed bij mij. Onder de 15c schakelt ie netjes af.JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:34:
[...]
En ik heb meer behoefte aan uitschakelen zonnepanelen bij negatieve prijzen. Leuk die SolarEdge powerup maar kan er niks mee en SolarEdge zelf gaat compleet mank op tarieven, dus dat werkt ook voor geen meter.
Hier niet. Ik wil dat het gelijk loopt met de Tibber tarieven. Nu al 2x gehad dat de panelen ook uit stonden wanneer de prijzen bij Tibber gewoon positief waren.Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:36:
[...]
Dat kun je zelf instellen in de solaredge app werkt goed bij mij. Onder de 15c schakelt ie netjes af.
Mijn boefje is liev!
Ik weet niet hoe lang hij die HomeVolt al heeft, maar vele Tweakers rapporteren al jaren zware problemen, het lijkt nu (eindelijk) beter te gaan. Laten ze eerst die aansturing maar goed fiksen en dan uitrollen naar andere merken.Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:31:
Ik bedoelde toen ik de lader voor het eerst toevoegde ;-)JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:32:
[...]
Dan gaat daar iets fout. Opnieuw toevoegen kun je niet zelf.
Ik heb de auto weer verwijderd en toegevoegd en toen ging hij laden op zonne-overschot en stopte in de avond bij 78%.
Sindsdien staat hij op "Waiting for solar surplus" terwijl ik ruim 4500Watt aan het terugleveren ben.
Snap er niets van.
Als ik dit in de chat gooi, dan krijg ik dit:
Ik zie dat je auto inderdaad op 78% staat en verbonden is met je Easee lader, maar het laden blijft hangen op "Waiting for solar surplus" ondanks je 4000W overschot.
Het probleem lijkt te zijn dat je geen vertrektijd hebt ingesteld voor vandaag (donderdag). Je hebt wel vertrektijden voor dinsdag (8:00), woensdag (8:00) en vrijdag (11:00), maar niet voor vandaag.
Voor solar surplus laden moeten verschillende voorwaarden kloppen:
Voldoende zonne-overschot ✓ (jij hebt 4000W)
Aangesloten Pulse apparaat ✓
Verbonden lader ✓
Overschot moet minimale laadvermogen bereiken
Een vertraging van tot 5 minuten is normaal, maar het kan ook liggen aan je Grid Top-Up instellingen of hoe het algoritme de stabiliteit van je zonnepanelen evalueert.
Probeer eerst een vertrektijd in te stellen voor vandaag en kijk of het laden dan start!
Ik vind dit best raar, want met een vertrektijd van 11:00 uur morgen, is het toch slimmer om nu het zonne-overschot in de auto te stoppen dan morgenochtend omdat er in de ochtend minder overschot is?
[ Voor 53% gewijzigd door ASS-Ware op 09-07-2026 11:38 ]
Op dit moment krijg je rond de 7 cent voor je PV, later vandaag daalt de prijs tot 3 a 4 cent. Afhankelijk van hoeveel je moet laden kan het beter zijn nog even te wachten.
Leuk om dingen in Chat te gooien. Maar Chat verkoopt vaak onzin. Ook deze keer.ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:31:
[...]
Ik bedoelde toen ik de lader voor het eerst toevoegde ;-)
Ik heb de auto weer verwijderd en toegevoegd en toen ging hij laden op zonne-overschot en stopte in de avond bij 78%.
Sindsdien staat hij op "Waiting for solar surplus" terwijl ik ruim 4500Watt aan het terugleveren ben.
Snap er niets van.
Als ik dit in de chat gooi, dan krijg ik dit:
Ik zie dat je auto inderdaad op 78% staat en verbonden is met je Easee lader, maar het laden blijft hangen op "Waiting for solar surplus" ondanks je 4000W overschot.
Het probleem lijkt te zijn dat je geen vertrektijd hebt ingesteld voor vandaag (donderdag). Je hebt wel vertrektijden voor dinsdag (8:00), woensdag (8:00) en vrijdag (11:00), maar niet voor vandaag.
Voor solar surplus laden moeten verschillende voorwaarden kloppen:
Voldoende zonne-overschot ✓ (jij hebt 4000W)
Aangesloten Pulse apparaat ✓
Verbonden lader ✓
Overschot moet minimale laadvermogen bereiken
Een vertraging van tot 5 minuten is normaal, maar het kan ook liggen aan je Grid Top-Up instellingen of hoe het algoritme de stabiliteit van je zonnepanelen evalueert.
Probeer eerst een vertrektijd in te stellen voor vandaag en kijk of het laden dan start!
Ik vind dit best raar, want met een vertrektijd van 11:00 uur morgen, is het toch slimmer om nu het zonne-overschot in de auto te stoppen dan morgenochtend omdat er in de ochtend minder overschot is?
Je hebt al een vertrektijd voor morgen ingesteld. Voor vandaag een extra tijd instellen gaat niks helpen.
Tibber zegt 'wacht op zonneoverschot'. Als je in het menuutje/laadoverzicht kijkt, staat er dan met van die gele balken ook een tijdsplanning? Qua prijzen zou ik denken dat het meest gunstige tijdstip vandaag tussen 13:00 uur en 15:45 uur is. Hoeveel procent wil je nog laden? Van 78% naar 80%? Dat is in 5-10 minuutjes gedaan.
Maar het gaat erom dat er een overschot is van 4140W (op 3 fasen) en dat niet gewoon "gratis" in de auto verdwijnt.ASW1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:40:
Op dit moment krijg je rond de 7 cent voor je PV, later vandaag daalt de prijs tot 3 a 4 cent. Afhankelijk van hoeveel je moet laden kan het beter zijn nog even te wachten.
@ASS-Ware weet je zeker dat je overschot constant genoeg is? Dat is het nadeel van die Easee, omdat deze geen faseswitching kan doen zover ik weet. Althans het springt niet meer terug naar 3 fasen?
Mijn boefje is liev!
De stroom uit je zonnepanelen is niet gratis, die kun je op dit moment gewoon voor 15 cent verkopen (marktprijs + belasting)JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Maar het gaat erom dat er een overschot is van 4140W (op 3 fasen) en dat niet gewoon "gratis" in de auto verdwijnt.
@ASS-Ware weet je zeker dat je overschot constant genoeg is? Dat is het nadeel van die Easee, omdat deze geen faseswitching kan doen zover ik weet. Althans het springt niet meer terug naar 3 fasen?
De Easee kan i.c.m. Tibber ook faseswitchen, al doet ie dat met een schakeling, even uit (1-fase) en dan weer direct aan (3-fase)
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 09-07-2026 13:55 ]
Sja, chat is het enige wat ik heb qua contact.Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Leuk om dingen in Chat te gooien. Maar Chat verkoopt vaak onzin. Ook deze keer.
Je hebt al een vertrektijd voor morgen ingesteld. Voor vandaag een extra tijd instellen gaat niks helpen.
Op de website kan ik alleen chat kiezen en als ik een mail stuur naar hello@tibber.com, dan krijg ik ook een antwoord van chat.
Nee.Tibber zegt 'wacht op zonneoverschot'. Als je in het menuutje/laadoverzicht kijkt, staat er dan met van die gele balken ook een tijdsplanning?
Ik zie wel een klein grijs balkje voor de optimale prijs.
Laten we hopen dat hij daar op gokt dan.Qua prijzen zou ik denken dat het meest gunstige tijdstip vandaag tussen 13:00 uur en 15:45 uur is. Hoeveel procent wil je nog laden? Van 78% naar 80%? Dat is in 5-10 minuutjes gedaan.
Volgens Domoticz wel, maar wellicht wacht Tibber tot het goedkoopste moment om te laden en heb ik tegen een hoger tarief teruggeleverd.JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Maar het gaat erom dat er een overschot is van 4140W (op 3 fasen) en dat niet gewoon "gratis" in de auto verdwijnt.
Zou kunnen.
Het goedkoopste tarief begint om 14:00 uur.
We wachten af.
Edit:
En inderdaad.
/f/image/3TsX1cpWfHEdNsFlwA2FJMkb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door ASS-Ware op 09-07-2026 13:48 ]
Hehehe, ja.
En wat zou de reden zijn dat hij niet met 11kW gaat laden?
/f/image/QvoVF2TfKpoF1KJrdOaHP2Yz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0smZKvOYuuQSvLfQHwFAnnOu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QvoVF2TfKpoF1KJrdOaHP2Yz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0smZKvOYuuQSvLfQHwFAnnOu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door ASS-Ware op 09-07-2026 13:57 ]
Oh je bedoelde de AI chat van Tibber? Die kun je ook gewoon forceren richting menselijke support, door iets te vragen in de trant van: dit is niet het antwoord, kun je mijn vraag aan een supportmedewerker doorsturen?ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Sja, chat is het enige wat ik heb qua contact.
Op de website kan ik alleen chat kiezen en als ik een mail stuur naar hello@tibber.com, dan krijg ik ook een antwoord van chat.
[...]
Nee.
Ik zie wel een klein grijs balkje voor de optimale prijs.
[...]
Laten we hopen dat hij daar op gokt dan.
Ik denk omdat in het goedkoopste kwartiertje de laadsnelheid van 11kW niet nodig is. En misschien om zonnestroom toch een groter deel van de input te laten zijn?ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:56:
Hehehe, ja.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie trouwens bij jou ook voltages per fase in de app. Dat heb ik niet. Heb jij IOS?
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 09-07-2026 14:08 ]
Goed punt, zonne-energie gebruiken en zo min mogelijk het net belasten.Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Ik denk omdat in het goedkoopste kwartiertje de laadsnelheid van 11kW niet nodig is. En misschien om zonnestroom toch een groter deel van de input te laten zijn?
Ja, klopt.Ik zie trouwens bij jou ook voltages per fase in de app. Dat heb ik niet. Heb jij IOS?
Dit is de Android versie die ik heb met volt en amp:Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Ik denk omdat in het goedkoopste kwartiertje de laadsnelheid van 11kW niet nodig is. En misschien om zonnestroom toch een groter deel van de input te laten zijn?
Ik zie trouwens bij jou ook voltages per fase in de app. Dat heb ik niet. Heb jij IOS?
Apart. Ik heb ook Android, Pulse met firmware 1.0.8. Misschien dat mijn DSMR 4 meter dit niet communiceert?tcw82 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Dit is de Android versie die ik heb met volt en amp:
[Afbeelding]
Dat zat ik net te denken, wellicht dat oudere meters/DSM protocollen dit niet meten of doorgeven.Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:52:
[...]
Misschien dat mijn DSMR 4 meter dit niet communiceert?
Nee, heb wel Homey gekoppeld aan mijn Pulse. Kan de voltages wel aflezen via mijn laadpaaltcw82 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:06:
Hebben jullie toevallig een home wizard systeem? Dan kun je eens kijken of het daar ook niet/wel zichtbaar is.
[Afbeelding]
Op de echt zonnige dagen met veel opbrengst zit het hier soms boven de 240V, dan kan mijn Tesla Model 3 niet eens beginnen met laden aangezien die max 240V accepteert.
Vaatwasser, wasmachine en droger tegelijkertijd aanzetten zodat de spanning iets zakt, laden starten en dan kunnen de vaatwasser, wasmachine en droger weer uit ;-)Dountoun schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:13:
Op de echt zonnige dagen met veel opbrengst zit het hier soms boven de 240V, dan kan mijn Tesla Model 3 niet eens beginnen met laden aangezien die max 240V accepteert.
Dat kan ik me haast niet voorstellen want dat valt ruim binnen de specificaties van het Europese grid?Dountoun schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:13:
Zou een mooie boel zijn hier als ik niet bij >240V zou kunnen laden, het zakt niet vaak onder de 240.
:strip_exif()/f/image/1GsqO67oeyamgHs9OsFjdbus.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TCvoM3sppWZkBlaw9bmDPcY5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vYR2a0xvRHHJ3hpBJREcj7rt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Uu83BYEKCG5uhxN5LexncSQv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Il7xP8faybe27Cx1HRPw91Bl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/93R8GHiSrTgUXKrzo78j4kfr.png?f=fotoalbum_large)