• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:23

GVR

Untouchablezz20 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
Wellicht een vreemde vraag, maar ik ga overstappen naar tibber en weet niet wat ik als einddatum moet opgeven. Huidige contract heeft als einddatum 25-06. Moet ik dan 25-06 opgeven of 26-06?
25-6

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:04

ErikVers

e-Duurzaam

Laroil schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:51:
Heeft iemand inmiddels al ervaring met de installatie van de nieuwe Pylontech Force batterij met de Solis S van Tibber ?
Ik heb de eerste paar sets verkocht en zodra ik de klant feedback heb laat ik het weten. Eentje draait binnen paar weken (11-06) bij een vriend en aangezien het totaal niet zijn interesse heeft zal ik wel voldoende inzicht krijgen 👍

Normaal werken wij vooral met GoodWe (nu de All in One esa) maar sinds de Tibber actie sets (solis+pylontech) gaat dat ook steeds meer. Zijn technisch goed voor elkaar en wat betreft prijs is het gewoon een van de beste keuzes momenteel.

Ja t kan altijd goedkoper maar dan krijg je niet deze producten met bijbehorende service en garantie.

We hebben nu ook de 1 fase 5kW Solis met 5,10 of 15 kWh Pylontech Fidus dan kom je op een €348/kWh ex btw, inclusief montage. Incl omvormer en bridge.

Dat is best netjes, denk ik zelf?
Zit je ergens aan kosten/afschrijving op €0,0538/kWh life time (obv 90%rte en 90%dod)
En incl btw op €0,065/kWh dan worden er best veel zaken interessant om de accu voor in te gaan zetten. Niemand heeft een glazen bol maar als je wat van je beleggingswinsten wil af gaan romen is dit naar mijn verwachting een prima doel 😉👌✅🌞🔋

Nb voor <€500 extra heb je de 10kW (met mogelijkheid om panelen aan te sluiten) en een Force H3 HV accu. Maar niet iedereen heeft budget ervoor over of beschikt over 3-fase.

[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 30-05-2026 00:04 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |


  • Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Helaas begint onze tesla model 3 in combinatie met Zaptec Go 2 direct te laden buiten laadplan om… nu al twee keer opnieuw aangesloten binnen twee uur. Waardeloos weer.

  • Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:16
Tdem schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:44:
Helaas begint onze tesla model 3 in combinatie met Zaptec Go 2 direct te laden buiten laadplan om… nu al twee keer opnieuw aangesloten binnen twee uur. Waardeloos weer.
Ik heb bijna dezelfde setup, enige verschil is Zaptec Go (1), de mijne ging ook direct laden maar wel met grid rewards en een lagere prijs dan de laagste prijs vandaag. Uiteindelijk win win.

[ Voor 4% gewijzigd door Dountoun op 30-05-2026 21:42 ]


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Met jullie toestemming wilde ik weer eens een positieve noot laten horen. Gisteren een 3 kwartier geladen bij een publieke laadpaal (voor de kenners, die alego paal op het pleintje in Ermelo bij Torino om de hoek).
Resultaat:
4,68 euro
6,46 kwh
42 minuten geladen
Dat is, inclusief starttarief etc., 72 cent per kWh. Dan ben ik blij dat ik thuis weer gewoon voor 10 cent all in kan laden straks.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
tcw82 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:37:
Met jullie toestemming wilde ik weer eens een positieve noot laten horen. Gisteren een 3 kwartier geladen bij een publieke laadpaal (voor de kenners, die alego paal op het pleintje in Ermelo bij Torino om de hoek).
Resultaat:
4,68 euro
6,46 kwh
42 minuten geladen
Dat is, inclusief starttarief etc., 72 cent per kWh. Dan ben ik blij dat ik thuis weer gewoon voor 10 cent all in kan laden straks.
Willem de Zwijgerlaan 2? Je kon met de Allego-app voor € 0,59 laden. Beter nog was de Vattenfall paal een straatje verderop. Kost maar € 0,36. Dus het lijkt erop dat je een 'verkeerde' pas hebt gebruikt. Welke (duurdere) pas heb je toegepast?

Ja, het is op straat duurder dan thuis, maar je kunt het verschil kunstmatig groot maken door je eigen handelen O-) .

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Willem de Zwijgerlaan 2? Je kon met de Allego-app voor € 0,59 laden. Beter nog was de Vattenfall paal een straatje verderop. Kost maar € 0,36. Dus het lijkt erop dat je een 'verkeerde' pas hebt gebruikt. Welke (duurdere) pas heb je toegepast?

Ja, het is op straat duurder dan thuis, maar je kunt het verschil kunstmatig groot maken door je eigen handelen O-) .
Nee, het plein. Ik weet niet hoe dat heet. Tegenover de Intersport. Waar ook een marktje is.

Ik heb maar 1 pas. De anwb pas.
Dit was mijn 3e publieke laadsessie sinds 7oktober.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 31-05-2026 12:23 ]


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
tcw82 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Nee, het plein. Ik weet niet hoe dat heet. Tegenover de Intersport. Waar ook een marktje is.

Ik heb maar 1 pas. De anwb pas.
Dit was mijn 3e publieke laadsessie sinds 7oktober.
Ah, gevonden. Raadhuisplein. Ook € 0,59 per kWh met de Allego-app. Je had met de Shell pas nog een paar centen minder kunnen betalen (€ 0,55 vaste prijs bij elke paal in Nederland, soms handig!), of met Elektroverse zelfs € 0,51 per kWh. De ANWB pas heb ik niet, maar is niet de goedkoopste hoor.

Goede leer voor de volgende keer: check altijd eerst bij de aanbieder zelf (in dit geval Allego). Meestal heeft de eigen aanbieder de beste prijs op de eigen palen. Mocht je vaker in Ermelo zijn, zoek dan een Vattenfall-laadpaal. Die staan er genoeg. En 36 cent per kWh is toch fijner d:)b

Deze discussie is overigens beter voor het topic over Openbaar laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 31-05-2026 16:05 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Ah, gevonden. Raadhuisplein. Ook € 0,59 per kWh met de Allego-app. Je had met de Shell pas nog een paar centen minder kunnen betalen (€ 0,55 vaste prijs bij elke paal in Nederland, soms handig!), of met Elektroverse zelfs € 0,51 per kWh. De ANWB pas heb ik niet, maar is niet de goedkoopste hoor.

Goede leer voor de volgende keer: check altijd eerst bij de aanbieder zelf (in dit geval Allego). Meestal heeft de eigen aanbieder de beste prijs op de eigen palen. Mocht je vaker in Ermelo zijn, zoek dan een Vattenfall-laadpaal. Die staan er genoeg. En 36 cent per kWh is toch fijner d:)b

Deze discussie is overigens beter voor het topic over Openbaar laden.
Goede leer? Ik laad letterlijk 1 keer per drie maanden. En dan amper 7 kwh. (In dit geval) Vorige keer was het 11 kwh geloof ik.
😂😂😂

De Vattenfall tip neem ik wel mee, is dat ook 36 cent met anwb pasje?

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP70hClE_HFD104S8r8BLkmWnos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tIv5Mv6VQGOIMK7GyzMhIhzC.png?f=fotoalbum_large

Toch leuk thuiskomen zo.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Wat is er aan de hand met de chat/support van Tibber? 25 mei al een bericht geplaatst, 27e een update gevraagd en nog steeds geen opvolging...

Meer mensen last van trage respons?

Mijn boefje is liev!


  • Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
JB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:03:
Wat is er aan de hand met de chat/support van Tibber? 25 mei al een bericht geplaatst, 27e een update gevraagd en nog steeds geen opvolging...

Meer mensen last van trage respons?
Als er iets verbeterd kan worden is het dat wel. Voor een simpele vraag ben je soms bezig over meerdere dagen.

13 april: supportverzoek gedaan voor de Homevolt
16 april: antwoord van Tibber met vervolg vragen, een mail die gemist had in mijn inbox
24 april: door mij beantwoord na herinnering van Tibber (mijn fout)
28 april: antwoord van Tibber
29 april: verzoek door Tibber uitgezet bij hun servicepartner, waar ik tot op heden nog niets van heb gehoord.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Senaxx schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:52:
[...]


Als er iets verbeterd kan worden is het dat wel. Voor een simpele vraag ben je soms bezig over meerdere dagen.

13 april: supportverzoek gedaan voor de Homevolt
16 april: antwoord van Tibber met vervolg vragen, een mail die gemist had in mijn inbox
24 april: door mij beantwoord na herinnering van Tibber (mijn fout)
28 april: antwoord van Tibber
29 april: verzoek door Tibber uitgezet bij hun servicepartner, waar ik tot op heden nog niets van heb gehoord.
Ik herken het niet van eerdere hulpvragen. Dan had ik vaak snel, maar uiterlijk binnen 24 uur al reactie. Nu een week verder, maar nog geen opvolging.

Mijn boefje is liev!


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Mbt de Zaptec Go 2 zijn er problemen met de temperatuur sensor, waardoor de laadpaal op storing gaat. Alleen een wissel van de hardware kan dat oplossen. Schijnt een bepaalde batch te zijn… nu heeft Tibber een actie, waarbij ik inmiddels al enige tijd wacht. Klaarblijkelijk is er geen voorraad (meer).

@Backpacker is men op de hoogte van deze issues? Niet dat we straks 2,5 week wachten op hardware die sowieso defect gaat na plaatsing…

Mijn boefje is liev!


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Niet alleen de spread is hoog op het moment maar ook de onbalans.(of gaan die 2 vaak hand in hand?)
De auto begint net even voor 8 uur met Tibber grid rewards te laden tijdens een day ahead prijs van 30 cent exclusief belastingen, waar mij dan 0 cent ex. voor in rekening gebracht wordt plus nog wat grid rewards kado. De wondere wereld van de onbalans.

  • Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:24
JB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:03:
Mbt de Zaptec Go 2 zijn er problemen met de temperatuur sensor, waardoor de laadpaal op storing gaat. Alleen een wissel van de hardware kan dat oplossen. Schijnt een bepaalde batch te zijn… nu heeft Tibber een actie, waarbij ik inmiddels al enige tijd wacht. Klaarblijkelijk is er geen voorraad (meer).

@Backpacker is men op de hoogte van deze issues? Niet dat we straks 2,5 week wachten op hardware die sowieso defect gaat na plaatsing…
Ah ik wacht nu ook al sinds 19 mei op de laadpaal. Morgen maar eens contact met ze zoeken. Heb de elektricien namelijk geboekt voor volgende week dinsdag.

Wordt een beetje lastig zonder laadpaal

  • Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 14:58

Ethirty

Who...me?

Ik had gisteren een vergelijkbare positieve verrassing, tegen 13 ct. Marktprijs lag al tegen de 30ct volgens mij.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin


  • josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:55
Laroil schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:55:
Heeft iemand al ervaringen met de Tibber batterij 20 kWh Pylontech Force H3 met de Solis S6 10 kW omvormer? Ik zie dat hij aangeboden wordt voor 6590 euro ex btw met de Tibber korting?
Hoe gaat de installatie enzo? Alvast bedankt
Ja hiero! Sinds een week draai ik deze setup met de S6-EH3P10K-H-EU en 20 kWh Pylontech Force H3. Thuis heb ik een 3x25A aansluiting. Ik heb alles aangesloten met een 5x4mm2 kabel. In de meterkast extra noodstroomkast en ATS geinstalleerd voor lichtgroepen. Er is een aparte omschakelaar voor de inductiekookplaat en warmtepomp mocht het echt nodig zijn.

Voor Tibber heb ik een tibber bridge besteld in een Bridge+Pulse IR setje (die zijn voor maar 50 euro te vinden terwijl voor een losse bridge bij tibber >100 euro. En mijn meter heeft helaas geen IR connectie Enabled). Toevoegen bridge was erg makkelijk. Wel geduld hebben als hij even moet updaten en het kan een kwartiertje duren voordat hij volledig in de Tibber app staat.

Mijn setup draait nu prima via de PowerUps. Wel merk ik dat hij 's avonds na de ontlading niet meer met net import beperkt. Dat zou nog een mooie toevoeging voor Tibber zijn. EV laden en wie prioriteit heeft moet ik nog wat mee spelen.

Beetje offtopic, maar kan belangrijk zijn voor sommigen: Naast de setup heb ik een Tesla wall charger GEN2 draaien met een Raspberry Pico Pi waar ik via Thonny een scriptje op heb gezet voor load balancing. Met een P1 uitlezing en een RS485 module naar de TWC. Waarbij het script denkt dat de thuisaansluiting 20A is, deze gaat dus al vroeg op de rem. Als de thuisbatterij vol gaat laden via het net, dan wordt de EV weggedrukt. Misschien dat ik de Solis eens een tijd op 20A aansluiting zet en de EV load balancing op 25A.

Al met al een leuke setup!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hl697XPD72RFirfBCN5w9CxHR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUCWVHybiYOlG2p0pJb30lzi.jpg?f=fotoalbum_large

  • 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 06:47

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Zucht, het is weer eens zover, het slim laden werkt weer eens niet. Auto aangesloten, lader geunlocked met de rfid tag en naar binnen gegaan.

Krijg ik zojuist de melding dat de auto vol geladen is. Ja hoor, gewoon gaan laden, slim laden is weer eens niet aan te zetten. Auto los gekoppeld, app gegevens gewist, opnieuw ingelogd maar nog altijd is de slimme laden optie 'greyed out' en daarmee niet in te stellen.

Zal wel weer vanzelf bijtrekken maar het gebeurt me iets te vaak de laatste tijd dat er iets niet helemaal gaat zoals ik zou verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAmjjRy3SMGpWJB3VO3nvCwk1WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isHo5HR15klN8UtJ0MDFczTs.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Nog even in de Easee app gekeken, daar stond vreemd genoeg 'slim laden uitgesteld tot morgen'. Dat nu weer geactiveerd maar dat geeft geen verandering in de Tibber app.

[ Voor 32% gewijzigd door 13art op 03-06-2026 19:58 ]

50 euro korting bij Tibber


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
13art schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:38:
Zucht, het is weer eens zover, het slim laden werkt weer eens niet. Auto aangesloten, lader geunlocked met de rfid tag en naar binnen gegaan.

Krijg ik zojuist de melding dat de auto vol geladen is. Ja hoor, gewoon gaan laden, slim laden is weer eens niet aan te zetten. Auto los gekoppeld, app gegevens gewist, opnieuw ingelogd maar nog altijd is de slimme laden optie 'greyed out' en daarmee niet in te stellen.

Zal wel weer vanzelf bijtrekken maar het gebeurt me iets te vaak de laatste tijd dat er iets niet helemaal gaat zoals ik zou verwachten.

[Afbeelding]

Edit:
Nog even in de Easee app gekeken, daar stond vreemd genoeg 'slim laden uitgesteld tot morgen'. Dat nu weer geactiveerd maar dat geeft geen verandering in de Tibber app.
Wat voor laadpaal heb jij dan? Een Easee Lite (net als ik)? Heb dit echt nog nooit gezien, met mijn ID3 en Corsa. Wel eens dat de laadpaal direct aan de slag gaat, omdat het slimme schema nog niet is gemaakt, maar dan pauzeer ik gewoon even via de Easee app. Misschien de laadpaal een keer resetten en dan opnieuw verbinden met Tibber? Welke auto heb je?

En wat zegt de menselijke helpdesk van Tibber (die achter de AI)?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 14:29
ik had vandaag ook problemen met laden van de wagen via Tibber. “Laden wordt gestart” maar werd niet gestart. Bleek Easee lite een storing te hebben met hun mobiele netwerk, dit was de oorzaak. Geswitched naar wifi en probleem voor mij was verholpen. Overigens snel geholpen door Menno van Tibber, goede ondersteuning.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B67pQ0Cl04UCxtE7FusPQLY6Af0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q0Fmjz2ydtcWNv8KfxKkNh7T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door kerath op 03-06-2026 22:15 ]


  • 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 06:47

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
kerath schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:13:
ik had vandaag ook problemen met laden van de wagen via Tibber. “Laden wordt gestart” maar werd niet gestart. Bleek Easee lite een storing te hebben met hun mobiele netwerk, dit was de oorzaak. Geswitched naar wifi en probleem voor mij was verholpen. Overigens snel geholpen door Menno van Tibber, goede ondersteuning.[Afbeelding]
Hier was hij al verbonden met de wifi. Althans er is een wifi verbinding actief en zichtbaar in de Easee app. Welke stappen heb jij ondernomen gisteren?

[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 04-06-2026 07:36 ]

50 euro korting bij Tibber


  • Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
Ik moet zeggen dat mijn verhuizing van laadpaal goed gegaan is bij Tibber. Ik heb mijn Zappi v2.1 laadpaal vervangen voor een Zaptec Go 2. Oude laadpaal er af, 5 draden loshalen, nieuwe laadpaal aan de muur de 5 draden weer aansluiten (op dezelfde fases ook) en gaan.

Bij Tibber de MyEnergi powerup verwijderd en die van Zaptec er in gezet en de auto laad nu slim via Tibber i.c.m. de Zaptec.

  • Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 11:39

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Senaxx schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:30:
Ik moet zeggen dat mijn verhuizing van laadpaal goed gegaan is bij Tibber. Ik heb mijn Zappi v2.1 laadpaal vervangen voor een Zaptec Go 2. Oude laadpaal er af, 5 draden loshalen, nieuwe laadpaal aan de muur de 5 draden weer aansluiten (op dezelfde fases ook) en gaan.

Bij Tibber de MyEnergi powerup verwijderd en die van Zaptec er in gezet en de auto laad nu slim via Tibber i.c.m. de Zaptec.
En hoe ging dat met de CT's van de Zappi? Ik neem aan dat je minstens CT's op de Grid en PV had zitten?

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++


  • Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
Judge Ming schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:38:
[...]

En hoe ging dat met de CT's van de Zappi? Ik neem aan dat je minstens CT's op de Grid en PV had zitten?
Ik had alleen CT's op de grid fases zitten en combineerde de fases met een setting in de Zappi. Daardoor wist de Zappi wanneer er genoeg overproductie was (Zon + gebruik van het huis).

Maar het probleem was dat MyEnergi in de API niet de mogelijkheid heeft om een laadsnelheid mee te meegeven. Dus met aansturing vanuit Tibber was het altijd 11 kW of niets. Of ik moest handmatig slim laden uitzetten en dan het zelf via de Zappi regelen.

Dat is een mooie bijkomstigheid met de overstap naar de Zaptec dat het nu wel kan en natuurlijk ook de ERE's :+

Enige kleine nadeel bij de Zaptec vind ik dat load balancing niet ingebouwd is en optioneel is. Als je hem standalone wilt laten load balancen, moet je een losse zaptec P1 lezer (rond de 80) aanschaffen. Maar de aansturing via Tibber houd hier rekening mee, dus voor nu geen probleem.

  • mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 13:47
Laroil schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:55:
Heeft iemand al ervaringen met de Tibber batterij 20 kWh Pylontech Force H3 met de Solis S6 10 kW omvormer? Ik zie dat hij aangeboden wordt voor 6590 euro ex btw met de Tibber korting?
Hoe gaat de installatie enzo? Alvast bedankt
Yes Hier! Ik heb de set overigens niet via Tibber gekocht, maar lokaal voor ongeveer dezelfde prijs (en icm een 12 kW omvormer). Deze in combinatie met de Tibber bridge aangesloten en tot op heden werkt het prima. Ik moet me nog wel even verdiepen in de keuzes die de bridge maakt m.b.t. ontladen, opladen en intern verbruik, maar dat hoop ik snel te begrijpen.

Ik begreep dat de installateurs die Tibber heeft ingehuurd wel wat 'simpel' werken. Een vriend van me heeft ze over de vloer gehad voor een schouw van de situatie. Daarbij wilden ze graag een alternatieve locatie weten voor het geval het niet lukt. Deze is er niet.. toen stelden ze voor om maar wat gaten in de muur te maken en pijpjes langs de gevel te hangen om de accu buitenom aan te sluiten naar de garage. Het kostte wel wat moeite om de heren ervan te overtuigen dat dit echt geen acceptabel alternatief is..

Tot nu toe tevreden met de installatie in ieder geval!

  • bakkeniste
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-06 07:56
Bij Tibber kan je een bonus verzilveren in de shop van Tibber, alleen ik heb iets besteld, maar het wordt niet geleverd, en als je dan eindelijk de klantenservice om hulp vraagt om te zorgen dat t wel wordt geleverd, annuleren ze de bestelling, tegen mijn nadrukkelijke wens in.

Op gaslicht las ik dat ik niet de enige ben met die ervaring.

Dit is volgens mij misleiding: zeggen dat je iets kan kopen , maar t vervolgens niet leveren.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

JeroenVerweij schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:49:
[...]


Dit had ik idd ook. Ff kijken of deze instelling in je Zaptec goed staat:

[Afbeelding]

Kun je zien in de Zaptec webportal. Onder “Installations” je installatie aanklikken. Dan “Settings” en dan “Power management”.

Daar ZOU die moeten staan. Ik zeg ZOU, want het gekke is dat ik de instelling niet zag en de Tibber support medewerker wel (en die heeft hem vervolgens voor me ingesteld). Ik heb sindsdien geen problemen meer gehad
Dat jij het niet zag/ziet heeft te maken met jouw eigen account op portal.zaptec.com omdat je waarschijnlijk bij Autorisaties jezelf geen Service rechten hebt gegeven. Daarna zou je het zelf ook moeten kunnen zien :)

Mijn boefje is liev!


  • JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-06 06:07
JB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Dat jij het niet zag/ziet heeft te maken met jouw eigen account op portal.zaptec.com omdat je waarschijnlijk bij Autorisaties jezelf geen Service rechten hebt gegeven. Daarna zou je het zelf ook moeten kunnen zien :)
Oh dat is een goede tip! Thanks! Ik zie inderdaad “User” en “Owner” rol bij mijn paal. Weet je toevallig waar/hoe ik Service kan toevoegen? Ik heb zitten zoeken maar kan het niet vinden.

(sorry voor de off-topic maar ik denk/hoop dat we er met nog 1 reactie uit zijn)

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

JeroenVerweij schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Oh dat is een goede tip! Thanks! Ik zie inderdaad “User” en “Owner” rol bij mijn paal. Weet je toevallig waar/hoe ik Service kan toevoegen? Ik heb zitten zoeken maar kan het niet vinden.

(sorry voor de off-topic maar ik denk/hoop dat we er met nog 1 reactie uit zijn)
Onder je locatie naar autorisaties gaan en dan bij jouw account de rollen checken. Daar kun je de service rol ook aanvinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOlhEqMuOHNiKFcmRMNmxd6HTWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qf0iu2NB02nuxQDyjuo3chLD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door JB op 05-06-2026 19:31 ]

Mijn boefje is liev!


  • JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-06 06:07
JB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:28:
[...]

Onder je locatie naar autorisaties gaan en dan bij jouw account de rollen checken. Daar kun je de service rol ook aanvinken.

[Afbeelding]
Mijn dank is groot! Gelukt en ik zie de instelling nu inderdaad ook :)

  • 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 06:47

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
13art schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:38:
Zucht, het is weer eens zover, het slim laden werkt weer eens niet. Auto aangesloten, lader geunlocked met de rfid tag en naar binnen gegaan.

Krijg ik zojuist de melding dat de auto vol geladen is. Ja hoor, gewoon gaan laden, slim laden is weer eens niet aan te zetten. Auto los gekoppeld, app gegevens gewist, opnieuw ingelogd maar nog altijd is de slimme laden optie 'greyed out' en daarmee niet in te stellen.

Zal wel weer vanzelf bijtrekken maar het gebeurt me iets te vaak de laatste tijd dat er iets niet helemaal gaat zoals ik zou verwachten.

[Afbeelding]

Edit:
Nog even in de Easee app gekeken, daar stond vreemd genoeg 'slim laden uitgesteld tot morgen'. Dat nu weer geactiveerd maar dat geeft geen verandering in de Tibber app.
Vandaag dit weten op te lossen. Wederom vandaag geen mogelijkheid om slim laden in te stellen. De AI chatbot was ook weinig hoopvol.

Waarschijnlijk is er ergens een koppeling tussen de auto en de laadpaal mis gegaan toen de laadpaal door de helpdesk verwijderd werd omdat de naam van de laadpaal niet gesynchroniseerd werd tussen Easee en de Tibber app. Toen me op viel dat de auto niet gedetecteerd werd terwijl deze wel aangesloten was en aan het laden was, bedacht ik me om de auto maar eens uit de Tibber app te verwijderen en opnieuw toe te voegen. En ja hoor, opeens kon ik weer slim laden activeren.

Waar ik eerder ook schreef over de leds van de laadpaal die wit bleven in plaats van blauw te worden bij een laadplan, worden deze nu ook weer keurig blauw. Al denk ik dat dit gekomen is door het verwijderen en het opnieuw toevoegen van de laadpaal.

Al met al lijkt nu alles weer te werken zoals ik gewend was dat het werkte.

50 euro korting bij Tibber


  • kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 14:29
13art schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:49:
[...]

Hier was hij al verbonden met de wifi. Althans er is een wifi verbinding actief en zichtbaar in de Easee app. Welke stappen heb jij ondernomen gisteren?
Via Bluetooth verbinding maken met de paal. Wifi instellen. Paal opnieuw opstarten. Auto ontkoppelen met de laadkabel. Tibber app sluiten. Minuutje wachten en opnieuw laadkabel aansluiten. Toen werd de laadsessie van Tibber doorgestuurd naar de paal en de auto geladen. ‘s avonds was het mobiele netwerk van Easee weer actief en ben ik terug geswitched.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
bakkeniste schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:
Bij Tibber kan je een bonus verzilveren in de shop van Tibber, alleen ik heb iets besteld, maar het wordt niet geleverd, en als je dan eindelijk de klantenservice om hulp vraagt om te zorgen dat t wel wordt geleverd, annuleren ze de bestelling, tegen mijn nadrukkelijke wens in.

Op gaslicht las ik dat ik niet de enige ben met die ervaring.

Dit is volgens mij misleiding: zeggen dat je iets kan kopen , maar t vervolgens niet leveren.
Wat wil je dan kopen? Alles wat ik besteld heb is gewoon geleverd.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Wat wil je dan kopen? Alles wat ik besteld heb is gewoon geleverd.
Geen eigen ervaring, wel terug te vinden hier in het topic, Tibber heeft wel meer "acties" gehad waarbij producten gewoonweg geannuleerd werden vanuit Tibber.

In gesprek met de mensen van de tibber helpdesk (over een ander, maar rakend, onderwerp) kwam naar voren dat de tibberstore en de tibber energie leverancier niet heel erg dicht verbonden zijn. (vragen over producten in de tibber store konden niet beantwoord worden door de persoon, ik zal eens kijken of ik de chat/mails nog kant vinden om deze vage opmerkingen wat meer body te geven)

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
tcw82 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:37:
[...]


Geen eigen ervaring, wel terug te vinden hier in het topic, Tibber heeft wel meer "acties" gehad waarbij producten gewoonweg geannuleerd werden vanuit Tibber.

In gesprek met de mensen van de tibber helpdesk (over een ander, maar rakend, onderwerp) kwam naar voren dat de tibberstore en de tibber energie leverancier niet heel erg dicht verbonden zijn. (vragen over producten in de tibber store konden niet beantwoord worden door de persoon, ik zal eens kijken of ik de chat/mails nog kant vinden om deze vage opmerkingen wat meer body te geven)
Balen inderdaad. Als je een Homevolt bestelt, dan snap ik het wel. Die is uit productie.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:19
Ben ik de enige die het raar vind dat de prijzen flatlinen strak op 0/13 cent zo vaak de laatste tijd? Lijkt wel alsof er een mechaniek is ingesteld om negatieve prijzen te voorkomen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
AtlAntA schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:29:
Ben ik de enige die het raar vind dat de prijzen flatlinen strak op 0/13 cent zo vaak de laatste tijd? Lijkt wel alsof er een mechaniek is ingesteld om negatieve prijzen te voorkomen?
Dat mechanisme heet curtailment.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
AtlAntA schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:29:
Ben ik de enige die het raar vind dat de prijzen flatlinen strak op 0/13 cent zo vaak de laatste tijd? Lijkt wel alsof er een mechaniek is ingesteld om negatieve prijzen te voorkomen?
Dat heet marktwerking en balancering. Blijkbaar is curtailment en batterijopslag zo ontwikkeld dat de prijs richting 0 gaat en er niet vaak meer onder duikt. Vergeet ook niet dat het gaat om een Europese marktprijs. Als de stroom hier negatief zou kunnen zijn en de Duitsers willen nog wel een paar cent betalen...

Of is het een complot? :+

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Voegt een Tibber Pulse wat toe als je slim laden gebruikt icm de Tesla integratie voor de bevordering van laden op zonnestroom?

Mijn slimme meter is DSMR v4 dus 1 x per 10 seconden data.

  • Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:35:
Voegt een Tibber Pulse wat toe als je slim laden gebruikt icm de Tesla integratie voor de bevordering van laden op zonnestroom?

Mijn slimme meter is DSMR v4 dus 1 x per 10 seconden data.
De Pulse houdt hier in de gaten of er niet te veel stroom verbruikt wordt en knijpt het laden van de Tesla wat af als er in huis andere stroomgebruikers veel vragen.

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Let er wel op dat je Tesla (en andere EV's) bij 3 fase niet trager kunnen laden als ca 4kW. Kan dus zomaar zijn dat je pv panelen dat niet eens halen.

  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24
RF1000 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:01:
Let er wel op dat je Tesla (en andere EV's) bij 3 fase niet trager kunnen laden als ca 4kW. Kan dus zomaar zijn dat je pv panelen dat niet eens halen.
De norm is 6A per fase minimaal (geld voor alle auto's) is dus 4140 watt, maar als je de lader om kan laten schakelen naar 1 fase laden dan lukt het ook met 1380 watt.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
rvdgaag schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:18:
[...]

als je de lader om kan laten schakelen naar 1 fase laden dan lukt het ook met 1380 watt.
De vraag is of Tibber dit wel ondersteunt. Met Easee laders nu geloof ik wel maar ik vermoed niet met andere merken.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:51:
[...]

De vraag is of Tibber dit wel ondersteunt. Met Easee laders nu geloof ik wel maar ik vermoed niet met andere merken.
De Zaptec Go 2 zou hier ook (beter) mee overweg moeten kunnen. Sinds gisteren ook hangen, waarbij ik tijdens het laden van de auto ook al meermaals switching had van 1F naar 2F (2F? Ja 2F want mijn PHEV kan geen 3F, maar wel 6,4 kW op 2F)

Mijn boefje is liev!


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tdem schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:19:
[...]

De Pulse houdt hier in de gaten of er niet te veel stroom verbruikt wordt en knijpt het laden van de Tesla wat af als er in huis andere stroomgebruikers veel vragen.
Dat doet mijn laadpaal zelf al wel dus dat heb ik niet nodig.
RF1000 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:01:
Let er wel op dat je Tesla (en andere EV's) bij 3 fase niet trager kunnen laden als ca 4kW. Kan dus zomaar zijn dat je pv panelen dat niet eens halen.
Juist daarom vraag ik er om. Ik heb ruim voldoende PV. En kan de laadpaal eventueel ook op 1 fase zetten.

Het is meer dat ik met het oog op volgend kaar denk dat ik zoveel mogelijk op solar wil laden maar wel Tibber slim laden wil blijven gebruiken dat ik dacht, misschien voegt het dan wat toe.

[edit] ik lees net dit artikel, dan gaat het niet op dus:
Let op: hoewel sommige auto's direct met Tibber kunnen communiceren voor normaal Slim laden, heb je voor Slim zonneladen altijd een ondersteund laadpunt nodig. Deze zorgt ervoor dat we de laadsnelheid kunnen aanpassen om het te matchen aan je overproductie van zonne-energie.

[ Voor 19% gewijzigd door Beekforel op 06-06-2026 20:36 ]


  • egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28
Toevallig stelde ik net vanmorgen in het Zaptec Go 2 topic de volgende vraag:
egev schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:06:
Ik heb een zaptec go2 met een tibber Pulse.

Normaal laden (3 fase) gaat prima, maar het lukt me niet zonneladen aan de praat te krijgen.

Tibber blijft wachten op 3800w overschot ipv +\- 1400w om te starten.

Dit terwijl de zaptec kan schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Maar ook als ik de paal vast instel op 1 fase, blijft Tibber 3800w aanhouden als grens.

Heeft iemand info/tips over hoe ik de paal & Tibber correct instel om te zonneladen?
Als ik dit topic doorlees dan maak ik daaruit op dat Tibber helaas nog geen fase switching voor Zaptec heeft ontwikkeld in hun code, en dat zonneladen op dit moment dus voor mij niet mogelijk is omdat mijn panelen max 3400 leveren op hun top.

Zit er kennelijk wel aan te komen?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Beekforel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:35:
Voegt een Tibber Pulse wat toe als je slim laden gebruikt icm de Tesla integratie voor de bevordering van laden op zonnestroom?

Mijn slimme meter is DSMR v4 dus 1 x per 10 seconden data.
Tibber loadbalancing werkt ook prima op een DSRM 4 bij mij thuis.

Het voegt loadbalancing toe. Met 10 seconden afwijking is geen probleem voor je automaten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Pr088 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Tibber loadbalancing werkt ook prima op een DSRM 4 bij mij thuis.

Het voegt loadbalancing toe. Met 10 seconden afwijking is geen probleem voor je automaten.
Dat werkt inderdaad mooi, wel af en toe een melding dat de zekeringen overloaded zijn. Maar tot nu tot tot 33 amp op een 25 amp hoofdzekering geen klappers gehad.
(nominaal maal 1,6 regel lijkt goed van toepassing op de 25 ampere units).
Wat wel jammer is, maar goed, je kan maar wat te klagen hebben..., is dat als dit ontstaat door een quooker piekje, de laadsnelheid gelijk onderuit kukelt en het een poos duurt voor hij het pootje weer bij trekt.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
tcw82 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Dat werkt inderdaad mooi, wel af en toe een melding dat de zekeringen overloaded zijn. Maar tot nu tot tot 33 amp op een 25 amp hoofdzekering geen klappers gehad.
(nominaal maal 1,6 regel lijkt goed van toepassing op de 25 ampere units).
Wat wel jammer is, maar goed, je kan maar wat te klagen hebben..., is dat als dit ontstaat door een quooker piekje, de laadsnelheid gelijk onderuit kukelt en het een poos duurt voor hij het pootje weer bij trekt.
Zo werkt het bij ook precies. Af en toe is de loadbalancing iets te terughoudend en ik krijg ook af en toe een melding van 27/28A. Maar in een jaar tijd heeft dat nooit tot een overbelaste automaat geleid. De Pulse regelt binnen 10 seconden terug, dus geen sprake van langdurige belasting.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

egev schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:02:
Toevallig stelde ik net vanmorgen in het Zaptec Go 2 topic de volgende vraag:


[...]

Als ik dit topic doorlees dan maak ik daaruit op dat Tibber helaas nog geen fase switching voor Zaptec heeft ontwikkeld in hun code, en dat zonneladen op dit moment dus voor mij niet mogelijk is omdat mijn panelen max 3400 leveren op hun top.

Zit er kennelijk wel aan te komen?
Daar zijn ze mee bezig (geweest). Voor de Easee is dit er ook meen ik. Toch @Pr088 ?

Ik weet alleen niet of die integratie vendor-specifiek is, of ook voor de Zaptec Go 2. Deze wordt in ieder geval rechtstreeks aangeboden en ondersteund door Tibber, dus ik verwacht hier ook een integratie zoals Zaptec het nu zelf doet/kan met de Sense. Normaliter is @Backpacker hier actief, maar die heb ik al een tijdje niet meer gesignaleerd...

Mijn boefje is liev!


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Daar zijn ze mee bezig (geweest). Voor de Easee is dit er ook meen ik. Toch @Pr088 ?

Ik weet alleen niet of die integratie vendor-specifiek is, of ook voor de Zaptec Go 2. Deze wordt in ieder geval rechtstreeks aangeboden en ondersteund door Tibber, dus ik verwacht hier ook een integratie zoals Zaptec het nu zelf doet/kan met de Sense. Normaliter is @Backpacker hier actief, maar die heb ik al een tijdje niet meer gesignaleerd...
Ja voor Easee loopt er in combinatie met Tibber nu een pilot, waar ik in zit. Of die gelijktijdig loopt voor Zaptec weet ik niet, maar ik verwacht van wel. Easee en Zaptec zijn volgens mij de meest verkochte laders van Tibber. Bij Easee werkt het prima, al komt het nog niet veel voor, dat zonneladen. Het is immers nog steeds financieel interessant om 'volle bak' te laden met 11kW op goedkope uren en de PV-opwek te salderen. De Tibber-app biedt geen opties voor verschillende laadstrategieën zoals 'eigen zonnestroom maximaliseren'.

Mijn Easee doet dit onder aansturing van de Pulse + Tibber-app en ik heb al meerdere keren 1,4kW voorbij zien komen (6A op 1 fase).

Ik kreeg overigens 1 juni in de app een pop-up waaruit ik opmaakte dat het nu breed beschikbaar is gesteld voor Tibber-klanten met Easee. Kunnen anderen dit bevestigen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 08-06-2026 10:18 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:05:
[...]


Mijn Easee doet dit onder aansturing van de Pulse + Tibber-app en ik heb al meerdere keren 1,4kW voorbij zien komen (6A op 1 fase).
Dit kan ik in ieder geval ook beamen bij de Zaptec Go 2. Want ik had ineens lage kW waarden met laden van de auto. Daarbij bleek dat de Zaptec Go 2 op 1 fase bezig was. Er vanuit gaande dat Tibber dit beïnvloed, omdat ik de laadpaal via Tibber slim laat laden, werkt dat dus wel degelijk maar ik heb niet het idee dat het obv zonneoverschot was want de zonnepanelen deden op dat moment vrij weinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T9ApxnHPTw3bdRtPsrOZil28tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKashHA9LzpDY6GBtftifKPe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHJLDGQZ79kGqC6UKYeMSKRvKEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxYnHjbKGzsHeUGMgckeEJi0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door JB op 08-06-2026 10:38 ]

Mijn boefje is liev!


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Dit kan ik in ieder geval ook beamen bij de Zaptec Go 2. Want ik had ineens lage kW waarden met laden van de auto. Daarbij bleek dat de Zaptec Go 2 op 1 fase bezig was. Er vanuit gaande dat Tibber dit beïnvloed, omdat ik de laadpaal via Tibber slim laat laden, werkt dat dus wel degelijk maar ik heb niet het idee dat het obv zonneoverschot was want de zonnepanelen deden op dat moment vrij weinig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn, deze bevestiging. Tibber doet dit waarschijnlijk onder het kopje 'zonneladen' (te vinden in je laadgeschiedenis). Immers, als je laadt op de meest gunstige prijzen dan gaat je auto 3-fasen voluit.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Fijn, deze bevestiging. Tibber doet dit waarschijnlijk onder het kopje 'zonneladen' (te vinden in je laadgeschiedenis). Immers, als je laadt op de meest gunstige prijzen dan gaat je auto 3-fasen voluit.
Ik zie dat nergens terug, waar vind je dat precies?

Mijn boefje is liev!


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Ik zie dat nergens terug, waar vind je dat precies?
In je laadtijdlijn. In Tibber op je autowidget en dan op 'Laadtijdlijn'

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:46:
[...]

In je laadtijdlijn. In Tibber op je autowidget en dan op 'Laadtijdlijn'
Ik mis daar al vanaf het begin historie. Ik zie alleen de dag ervoor. Waar kan ik de overige sessies terug zien, die langer zijn geleden?

Mijn boefje is liev!


  • Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 11:57
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Ik mis daar al vanaf het begin historie. Ik zie alleen de dag ervoor. Waar kan ik de overige sessies terug zien, die langer zijn geleden?
Je kunt alleen je huidige sessie bekijken inderdaad.

Ik kreeg die pop-up ook @Pr088 dus wellicht is de pilot voorbij?
Dat zonneladen nu al standaard aanstaat is een beetje voorbarig wat mij betreft, ik kan nog gewoon salderen dit jaar, en als er dan nog goedkopere uren met grid rewards zijn stop ik die liever in de auto. Maarja misschien wil ik wel teveel 😉

  • Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Dit kan ik in ieder geval ook beamen bij de Zaptec Go 2. Want ik had ineens lage kW waarden met laden van de auto. Daarbij bleek dat de Zaptec Go 2 op 1 fase bezig was. Er vanuit gaande dat Tibber dit beïnvloed, omdat ik de laadpaal via Tibber slim laat laden, werkt dat dus wel degelijk maar ik heb niet het idee dat het obv zonneoverschot was want de zonnepanelen deden op dat moment vrij weinig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar kan je dat schermpje van die laadstatistieken opvragen in de zaptec app? (2e screenshot) Ik heb deze laadpaal net maar dat schermpje had ik nog niet gezien. Er is trouwens ook nog een firmware update beschikbaar 3.3.0.0

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Senaxx schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:13:
[...]


Waar kan je dat schermpje van die laadstatistieken opvragen in de zaptec app? (2e screenshot) Ik heb deze laadpaal net maar dat schermpje had ik nog niet gezien. Er is trouwens ook nog een firmware update beschikbaar 3.3.0.0
Dat is op de Homey Pro, maar je kunt via de Zaptec Portal wel meer zien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHZNI37SkGWXdpobG3-SEJrkTJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZ939vw8TVy71hDUwdVWZS6k.jpg?f=fotoalbum_large

En ja die 2 fasen klopt, mijn PHEV kan op 1 of 2 fasen laden, maar niet op 3...

Mijn boefje is liev!


  • egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28
Ik heb inmiddels ook reactie van Tibber gehad waarin ze vertellen dat ze de app onlangs hebben aangepast om zonneladen makkelijker te malen. Ook geven ze aan dat ze helaas de zaptec go 2 op dit moment niet te kunnen laten wisselen tussen 1 en 3 fase. Waardoor de drempel 3800w is.

Daarom heb ik voor nu even afscheid genomen van de de Tibber Pulse integratie en naar EVCC overgestapt.

  • RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:18
egev schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:40:
Ik heb inmiddels ook reactie van Tibber gehad waarin ze vertellen dat ze de app onlangs hebben aangepast om zonneladen makkelijker te malen. Ook geven ze aan dat ze helaas de zaptec go 2 op dit moment niet te kunnen laten wisselen tussen 1 en 3 fase. Waardoor de drempel 3800w is.

Daarom heb ik voor nu even afscheid genomen van de de Tibber Pulse integratie en naar EVCC overgestapt.
Ditzelfde heb ik ook gemerkt. Zit nog wel bij FrankEnergie, maar had de laadplannen laten maken door tibber app slimladen in combinatie met pulse. Hij weigerde om terug te schakelen naar 1 fase. Gaat om zaptec2 icm tesla.

zelf heb ik 11kW aan zonnepanelen liggen verdeeld over 3 1 fase installaties(twee solaredge installaties en 1 goodwe). Omdat tibber nog geen goodwe integratie heeft, neemt hij het vermogen niet mee in de app waardoor ik nooit boven de 4kW uit kom(beide solaredge installaties telt hij wel op).

Hoop dat fase switching en/of zonneladen bij zaptec/tibber.

  • mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:14
egev schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:40:
Ik heb inmiddels ook reactie van Tibber gehad waarin ze vertellen dat ze de app onlangs hebben aangepast om zonneladen makkelijker te malen. Ook geven ze aan dat ze helaas de zaptec go 2 op dit moment niet te kunnen laten wisselen tussen 1 en 3 fase. Waardoor de drempel 3800w is.

Daarom heb ik voor nu even afscheid genomen van de de Tibber Pulse integratie en naar EVCC overgestapt.
Hebben ze hier wel een verwachting uitgesproken wanneer ze verwachten dat dit mogelijk is?
Met de EVCC integratie werkt grid rewards zeker niet meer?

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
rvdgaag schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:18:
[...]

De norm is 6A per fase minimaal (geld voor alle auto's) is dus 4140 watt, maar als je de lader om kan laten schakelen naar 1 fase laden dan lukt het ook met 1380 watt.
Niet voor alle laadpalen. Bijvoorbeeld er zijn er die gaan pas vanaf 7kW.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
mattdice schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Hebben ze hier wel een verwachting uitgesproken wanneer ze verwachten dat dit mogelijk is?
Met de EVCC integratie werkt grid rewards zeker niet meer?
Nee dat is niet waarschijnlijk. GR is iets dat echt helemaal binnen de tibber omgeving zit.
de GR's gisteren waren best prettig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnUIUYp81Wq1fQAhf5MPNv1dXBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xavw1GtZibqWrqlTz0YIbjll.png?f=fotoalbum_large

  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24
Bschnitz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Niet voor alle laadpalen. Bijvoorbeeld er zijn er die gaan pas vanaf 7kW.
De norm voor autoladers is 6A minimaal , 7kW is totaal irrelevant dat ligt aan de betreffende auto of lader, andere kiezen dus.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
tcw82 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:35:

de GR's gisteren waren best prettig.
[Afbeelding]
€ 0,20 dat is binnenlopen.

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
ASW1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
[...]

€ 0,20 dat is binnenlopen.
Geld is geld.
Persoonlijk vond ik de 7 cent / kwh meer opvallend (ook gezien de tijd dat het laden plaats vond )

  • Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 17:38
ASW1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
[...]

€ 0,20 dat is binnenlopen.
Ook (o.a. daardoor) een lage laadprijs á 7c per kWh. Dat tikt toch wel positief aan hoor, moet je niet altijd blind staren op alleen de GR.

  • Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:08
tcw82 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:53:
[...]


Geld is geld.
Persoonlijk vond ik de 7 cent / kwh meer opvallend (ook gezien de tijd dat het laden plaats vond )
Netjes! Maak je gebruik van vertrektijden?

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Mooper schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Ook (o.a. daardoor) een lage laadprijs á 7c per kWh. Dat tikt toch wel positief aan hoor, moet je niet altijd blind staren op alleen de GR.
Maar dat lage tarief kreeg je sowieso al door je laadschema. Dat je nu op een andere tijd in dat laadschema hebt geladen levert je een beetje extra Grid Rewards op, maar je laadt nog steeds voor diezelfde prijs.

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ASW1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Maar dat lage tarief kreeg je sowieso al door je laadschema. Dat je nu op een andere tijd in dat laadschema hebt geladen levert je een beetje extra Grid Rewards op, maar je laadt nog steeds voor diezelfde prijs.
Gister rond die tijd lag het tarief wel hoger hoor. Je ziet in het screenshot ook de flinke dip in het tarief.

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Beekforel schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Gister rond die tijd lag het tarief wel hoger hoor. Je ziet in het screenshot ook de flinke dip in het tarief.
Het laadschema wordt zo bedacht dat het laden op dag x tijdstip y klaar is. Hij pakt automatisch de goedkoopste uren daartusen. Mocht het door onbalans het op een ander tijdstip wenselijk zijn te gaan laden dan doet hij dat, zoals gisteren om die tijd. Je betaalt dan echter nog steeds hetzelfde als wat je zou betalen in het eerder bedachte schema. Je bent dus niet goedkoper uit dan het schema dat al was aangemaakt, wel krijg je 20 cent grid rewards erbij.

  • Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 17:38
ASW1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Maar dat lage tarief kreeg je sowieso al door je laadschema. Dat je nu op een andere tijd in dat laadschema hebt geladen levert je een beetje extra Grid Rewards op, maar je laadt nog steeds voor diezelfde prijs.
Nee hoor, zijn genoeg voorbeelden dat de all-in prijs rond de 22c of hoger lag en je dan bijvoorbeeld voor 14 cent of lager laadt

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Netjes! Maak je gebruik van vertrektijden?
In dit geval stond er misschien een vrijdag ingesteld. (Vrijdag ochtend , maar dit is vrijdag middag);

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
ASW1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Maar dat lage tarief kreeg je sowieso al door je laadschema. Dat je nu op een andere tijd in dat laadschema hebt geladen levert je een beetje extra Grid Rewards op, maar je laadt nog steeds voor diezelfde prijs.
Er was geen laadschema.

  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

Als ik scheduled charging op mijn Zaptec Go 2 aanzet meldt de Zaptec app dat ik Sense niet meer kan gebruiken. Geen load balancing meer dus. Nu vraag ik mij af op de Tibber Pulse in dat geval de load balancing kan doen. Theoretisch zie ik hier geen probleem. Wilde toch even dubbel checken.

  • snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:18
zup schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:08:
Als ik scheduled charging op mijn Zaptec Go 2 aanzet meldt de Zaptec app dat ik Sense niet meer kan gebruiken. Geen load balancing meer dus. Nu vraag ik mij af op de Tibber Pulse in dat geval de load balancing kan doen. Theoretisch zie ik hier geen probleem. Wilde toch even dubbel checken.
Waarom zou je scheduled charging aan willen zetten i.r.t. de Zaptec Go 2 en Tibber? Ik heb de Sense er bewust tussenuit gehaald en laat load balancing aan de Pulse. Beiden tegelijk kan uiteraard conflicten of iig ongewenst gedrag geven. In de Zaptec app staat Laadmodus op Standaard, je wil immers dat Tibber de boel zoveel mogelijk managed?

  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

snarf schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:07:
[...]

Waarom zou je scheduled charging aan willen zetten i.r.t. de Zaptec Go 2 en Tibber? […] je wil immers dat Tibber de boel zoveel mogelijk managed?
Helemaal mee eens. Het liefst zou ik de Slim Laden functionaliteit van Tibber willen gebruiken, maar helaas word die functionaliteit voor de Kia niet geheel ondersteund. Wegens software problemen moet de gebruiker zelf telkens het huidige niveau van de batterij instellen. Dat is natuurlijk een enorm gedoe. Vandaar dat ik aan het onderzoeken ben of ik iets kan met de scheduled charging van Zaptec.


BTW Weet iemand of er een andere energie leverancier is die Slim Laden voor de Kia Niro EV (2024) ondersteunt?

  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

..

[ Voor 161% gewijzigd door zup op 14-06-2026 07:40 ]


  • HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:36

HermanGast

Exige GT3

Mijn ervaring is, dat de SoC van de auto niet achterhaald kan worden door laadpaal of energie leverancier als je AC laadt (met eigen paal). (Bij snelladen (DC) wordt de omvormer in je auto niet gebruikt en kan er wel rekening gehouden worden met de toestand van je accu (?).)

Een optimaal schema (goedkoopste kwartiertjes/uurtjes) is niet makkelijk te bepalen zonder te weten hoeveel er ‘getankt’. moet worden. Daarom de vraag van Tibber.

Wat bij sommige merken ook nog tegenzit is de diepe slaap na een enkele laadsessie. Daarna kan er geen 2e sessie gestart worden. Dus de sessie moet in een ruk gepland worden en is daardoor vaak niet de meest efficiënte.

[ Voor 10% gewijzigd door HermanGast op 14-06-2026 07:41 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT


  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

Volgens mij is de SoC via een open API op te vragen.

Overigens schijnt het voor de Kia wel ooit gewerkt te hebben bij Tibber kwam ik na onderzoek achter.

  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

Via via kan ik een Tibber Pulse met de volgende specificatie aanschaffen:

R312/Lando Edition, HAN/USB 5V max 100mA

Is dit dezelfde als de huidige “Pulse P1” die door Tibber wordt verkocht. Zo niet, is deze inferieur aan de huidige Pulse?

  • HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:36

HermanGast

Exige GT3

SoC ophalen lukt alleen via ISO 15118 tijdens een CCS-laadsessie. De SoC wordt dan door de auto aan de laadpaal meegedeeld. Bij normaal AC-laden via Type 2 gebeurt dat meestal niet.

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT


  • zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 11:03

zup

Nee, via API calls kan een app voor bepaalde merken de SoC ophalen. Voor Kia lijkt die functionaliteit echter verbroken. Dit gaat niet om het monitoren van de SoC tijdens het laden.

  • janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:36
Precies, bet werkte bij Kia totdat kia iets aanpastte. Tenslotte leest de kia app ook de soc en dat ook niet via css.

  • HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:36

HermanGast

Exige GT3

janne_nl schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:26:
Precies, bet werkte bij Kia totdat kia iets aanpastte. Tenslotte leest de kia app ook de soc en dat ook niet via css.
En deelde Kia die data met Tibber?

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT


  • HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06 18:13
HermanGast schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:14:
[...]

En deelde Kia die data met Tibber?
Zowel KIA als Hyundai konden via een connectie uitgelezen worden. Door een wijziging bij hen is het echt een stuk minder gemakkelijk geworden.

  • janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:36
HermanGast schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:14:
[...]

En deelde Kia die data met Tibber?
Ik deelde via mn accountgegevens de data van Kia via Tibber.

  • egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28
zup schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:35:
BTW Weet iemand of er een andere energie leverancier is die Slim Laden voor de Kia Niro EV (2024) ondersteunt?
Het unieke van Tibber zijn de grid-rewards. Die kan je zonder hun Pulse aansturing niet gebruiken.

Probeer eens met EVCC (Je kan er eerst eenvoudig mee spelen op je windows PC / Mac) of je daarmee wel je KIA kunt uitlezen. Dan kan je zowel bij Tibber als bij andere energie leveranciers uitstekend zonneladen en plannen op de dynamische tarieven. Alleen grid rewards gaat dan niet werken.

[ Voor 10% gewijzigd door egev op 16-06-2026 17:50 ]


  • egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28
mattdice schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Hebben ze hier wel een verwachting uitgesproken wanneer ze verwachten dat dit mogelijk is?
Met de EVCC integratie werkt grid rewards zeker niet meer?
Nee geen verwachting. Het leek er juist op alsof ze hier voorlopig helemaal geen prio aan gaven. Vandaar dat ik meteen aan de slag ben gegaan met een alternatief.

Zonder aansturing van de Pulse inderdaad geen mogelijkheid tot grid rewards.

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Mijn ervaring is dat je EVCC wel kunt hebben draaien tijdens een tibber laadschema en daarmee de max. laadstroom kunt beperken tot je overschot.

Maar echt lekker werkt het natuurlijk niet; tibber gooit de lader aan, EVCC zet hem dan weer uit etc. 2 kapiteins op 1 schip. Op het moment dat ze het beiden eens zijn dat er geladen moet worden werkt het wel min of meer.

  • Playermen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 04:32
Allen,

Ik heb sinds vandaag een Tibber -account aangemaakt in combinatie met de Tibber Pulse P1 en een Zaptec GO 2 laadpaal. De installatie verliep gelukkig vrij gemakkelijk en alles leek direct goed te werken.

Vandaag wilde ik voor het eerst zonneladen testen. Wat ik merk, is dat de auto kort begint met laden en daarna weer stopt met de melding: “Wachten op meer overschot”. Dit gebeurt terwijl mijn zonnepanelen op dat moment ruim voldoende lijken op te wekken, rond de 5,1 kW.

Ik vermoed daarom dat het systeem telkens nét niet voldoet aan de minimale vereiste voor 3-fase laden van ongeveer 4,1 kW. Waarschijnlijk schommelt het beschikbare overschot steeds net onder die grens, waardoor het laden wel start maar vervolgens direct weer stopt.

Op dit moment heb ik alles nog op de standaardinstellingen staan in de Zaptec-app. Daarom ben ik benieuwd wat hierin de beste oplossing is om het laden stabiel te houden. Is het bijvoorbeeld beter om:

  • Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
Playermen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:22:
Allen,

Ik heb sinds vandaag een Tibber -account aangemaakt in combinatie met de Tibber Pulse P1 en een Zaptec GO 2 laadpaal. De installatie verliep gelukkig vrij gemakkelijk en alles leek direct goed te werken.

Vandaag wilde ik voor het eerst zonneladen testen. Wat ik merk, is dat de auto kort begint met laden en daarna weer stopt met de melding: “Wachten op meer overschot”. Dit gebeurt terwijl mijn zonnepanelen op dat moment ruim voldoende lijken op te wekken, rond de 5,1 kW.

Ik vermoed daarom dat het systeem telkens nét niet voldoet aan de minimale vereiste voor 3-fase laden van ongeveer 4,1 kW. Waarschijnlijk schommelt het beschikbare overschot steeds net onder die grens, waardoor het laden wel start maar vervolgens direct weer stopt.

Op dit moment heb ik alles nog op de standaardinstellingen staan in de Zaptec-app. Daarom ben ik benieuwd wat hierin de beste oplossing is om het laden stabiel te houden. Is het bijvoorbeeld beter om:
Ik begreep dat er bij Tibber een testgroep is voor de Zaptec Go 2 die hem automatisch tussen 1 en 3 fases laat schakelen. Dan zou je aan 1,3 al genoeg moeten hebben.

Of die groep er nog is of dat het al in productie is weet ik niet.


is r is een testgroep begreep ik voor de Zaptec go 2 bij Tibber die hem automatisch tussen 1 en 3 fases zou schakelen.

  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

Termy

valt er nog wat te fragge?

egev schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:50:
Het unieke van Tibber zijn de grid-rewards. Die kan je zonder hun Pulse aansturing niet gebruiken.
Dat is niet waar. Ik heb grid rewards en geen pulse. Misschien doel je op grid rewards anders dan voor je auto, maar met de auto is het iig niet nodig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28
Playermen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:22:
Allen,

Ik heb sinds vandaag een Tibber -account aangemaakt in combinatie met de Tibber Pulse P1 en een Zaptec GO 2 laadpaal. De installatie verliep gelukkig vrij gemakkelijk en alles leek direct goed te werken.

Vandaag wilde ik voor het eerst zonneladen testen. Wat ik merk, is dat de auto kort begint met laden en daarna weer stopt met de melding: “Wachten op meer overschot”. Dit gebeurt terwijl mijn zonnepanelen op dat moment ruim voldoende lijken op te wekken, rond de 5,1 kW.

Ik vermoed daarom dat het systeem telkens nét niet voldoet aan de minimale vereiste voor 3-fase laden van ongeveer 4,1 kW. Waarschijnlijk schommelt het beschikbare overschot steeds net onder die grens, waardoor het laden wel start maar vervolgens direct weer stopt.

Op dit moment heb ik alles nog op de standaardinstellingen staan in de Zaptec-app. Daarom ben ik benieuwd wat hierin de beste oplossing is om het laden stabiel te houden. Is het bijvoorbeeld beter om:
Hi Playermen, blader deze pagina even terug omhoog. Ik had exact dezelfde vraag. Helaas momenteel nog niet mogelijk omdat Tibber Pulse de Zaptec Go 2 (nog) niet automatisch schakelt tussen 1 en 3 fase laden. Daarom moet je zo'n hoog overschot hebben dat de meeste mensen dit in de praktijk niet halen.

  • Playermen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 04:32
egev schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Hi Playermen, blader deze pagina even terug omhoog. Ik had exact dezelfde vraag. Helaas momenteel nog niet mogelijk omdat Tibber Pulse de Zaptec Go 2 (nog) niet automatisch schakelt tussen 1 en 3 fase laden. Daarom moet je zo'n hoog overschot hebben dat de meeste mensen dit in de praktijk niet halen.

Dankjewel voor je berichtje. En als ik de laadpaal instel op 1 fase? Helpt dat dan ook niet.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Playermen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:33:
[...]

Dankjewel voor je berichtje. En als ik de laadpaal instel op 1 fase? Helpt dat dan ook niet.
Jawel, dan kun je met minimaal 1380 W overschot laden. Op 3 fasen moet je minimaal 4140W overschot hebben.

Mijn boefje is liev!


  • achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:00
ik zit ook met smart te wachten tot tibber gaat schakelen tussen 1 en 3 fases bij zonneladen. Nu wacht hij steeds op zonneoverschot van ruim 4kW maar dat ga ik met een piek opbrengst van 3.8kW op 1 fase natuurlijk nooit redden. Terugschakelen naar 1 fase en voldruppelen zou dan een stuk logischer zijn.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
achterhoeker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:31:
ik zit ook met smart te wachten tot tibber gaat schakelen tussen 1 en 3 fases bij zonneladen. Nu wacht hij steeds op zonneoverschot van ruim 4kW maar dat ga ik met een piek opbrengst van 3.8kW op 1 fase natuurlijk nooit redden. Terugschakelen naar 1 fase en voldruppelen zou dan een stuk logischer zijn.
Als je Tibber ontkoppelt, de lader naar 1 fase forceert en dan weer opnieuw koppelt, werkt het dan niet?
Pagina: 1 ... 44 ... 46 Laatste