• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:48
Wapwap schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Dit is mijn laadsessie van gisteren t/m vanochtend. Aanvankelijk was het laden tijdens zondagmiddag ingecalculeerd, maar dit schoof steeds verder op tot in de nacht. Je ziet in de grafiek dat er in de nacht verschilende laadmomenten zijn en dat de prijs hierop aangepast is. Je wordt dus gecompenseerd voor de hogere prijs die op dat moment geldt.

Het voelt alleen wel raar dat vrijwel alle opgewekte energie overdag het net op gaat, in plaats van in je auto.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had een vergelijkbare grafiek. Veel pauzes en uiteindelijk laden in de nacht. € 1,70 aan GR en gemiddeld voor 10 cent. Dus dikke prima.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Wapwap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 23:28
Beekforel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:34:
@Wapwap had je een vertrektijd ingesteld staan?
Geen vertrektijd ingesteld op zondag, maar wel op maandagochtend.

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ben een Tibber contract aan het afsluiten, heeft iemand een Tibber code die ik zal/kan gebruiken? Mag uiteraard in de DM.
Gelukt! @BIM was de eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEO_8NkHLtIGSsJcRygqlJdFNNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xX0MxQ20AYo0ip48VatBHQqj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Majesteit op 12-05-2026 09:46 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 19:06

Ethirty

Who...me?

Wapwap schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Dit is mijn laadsessie van gisteren t/m vanochtend. Aanvankelijk was het laden tijdens zondagmiddag ingecalculeerd, maar dit schoof steeds verder op tot in de nacht. Je ziet in de grafiek dat er in de nacht verschilende laadmomenten zijn en dat de prijs hierop aangepast is. Je wordt dus gecompenseerd voor de hogere prijs die op dat moment geldt.

Het voelt alleen wel raar dat vrijwel alle opgewekte energie overdag het net op gaat, in plaats van in je auto.
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn eindresultaat was uiteindelijk ook een zeer scherpe prijs per kWh, maar mijn vraag ging specifiek over het verschil tussen de in- en verkoop prijs van de stroom. Dat is al bijna 2,5ct/kWh en nergens terug te vinden. Al helemaal niet op de factuur. Want als ze het niet compenseren dan zit het in de GR en dan vallen die nóg lager uit.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:21
Ik heb sinds een paar dagen een aantal keer een (op het oog) issue gehad met laden van mijn Tesla via mijn Zaptec Go 2.

Het laden ging eerst een tijd goed, volledig op 11kw. Op enig moment kakte de laadsnelheid enorm in en zag ik dit in de Tesla app:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ynv5eqS499eOVg_fvrzSPmPdiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BxTWya6e4nceS8KlIDZsRaej.png?f=fotoalbum_large

Ik zag dit steeds snel en ontkoppelde dan de auto omdat het zich niet leek te herstellen en ik de auto wel vol nodig had. Daarna pakte die het laden weer op 11kw op.

Inmiddels heb ik dit met Tibber support uitgezocht (waarvoor grote dank, ging super snel en deskundig!). Het advies was om de Tesla gewoon aangekoppeld te laten staan omdat zich dit waarschijnlijk vanzelf zou herstellen. En inderdaad, na een minuut of 10-20 (toevallig exact op het hele uur om 13:00) herstelde het laden zich vanzelf weer naar 11kw.

Mocht iemand hier dus ook tegenaan lopen in de combinatie Tesla, Tibber, Zaptec Go 2… heb geduld, het komt vanzelf weer goed :)

• Teeveezee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:24
knarfbo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:19:
wie weet hoe in de goodwe sems app de dynamische tarieven van tibber invult

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of hij dan bij neg prijzen uitschakeld ( GW2000-XS-11)

Frank
Ik ben hier ook erg benieuwd naar (maar dan voor zonneplan). Dus na belastingen etc negatieve waarde zou ik graag de panelen automatisch stop willen laten zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Teeveezee op 12-05-2026 17:39 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:10

ErikVers

e-Duurzaam

BIM schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Ik ben er nog niet van overtuigd dat je deze batterij goed kunt aansturen zonder Tibber (ja er kan een RS 485 kabel aan, maar dat zegt nog niet alles). Eerst zien, dan geloven.
Solis heeft een zeer gewaardeerde naam op het gebied van zijn eigen programma’s en aansturing. Dit is ook één van de redenen dat tibber met ze samen werkt. Ben je klaar met Tibber dan kun je op heel veel andere manier die set aansturen.

Nb ik weet dat de huidige integratie met een losse omvormer over de Solis API niet werkt maar dat heeft (sorry) meer met Tibber te maken dan Solis.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 12-05-2026 23:21 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

rbnw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Er is in mijn optiek helemaal geen vendor lockin, de batterij is gewoon een normale markt batterij die dmv de tibber bridge en ct klemmen gekoppeld kunnen worden aan Tibber. Maar zonder Tibber zit je nog steeds met een Pylontech batterij.

Mijn vraag voor bijvoorbeeld @Backpacker

Kun je achteraf nog batterijen toevoegen, ik zie dat de Pylontech kan worden uitgebreid tot 35kwh?
Uitbreiden kan maar let op de gebruikte 10K Solis is blij tot max 600V batterij voltage. Dat komt neer op max 5 modules en is dus maximaal een 25kWh 👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:59
ErikVers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Solis heeft een zeer gewaardeerde naam op het gebied van zijn eigen programma’s en aansturing. Dit is ook één van de redenen dat tibber met ze samen werkt. Ben je klaar met Tibber dan kun je op heel veel andere manier die set aansturen.

Nb ik weet dat de huidige integratie met een losse omvormer over de Solis API niet werkt maar dat heeft (sorry) meer met Tibber te maken dan Solis.
Dit is ook mijn gevoel, Home wizard kan het wel, HA kan het, zonnedimmer (zegt dat het kan).

Tibber maakt keuzes en ik vermoed dat de wisselingen bij solis niet hebben geholpen ( vorig jaar een aantal keer dat er wat gedoe is geweest in HA).

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tcw82 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:54:
[...]

Dit is ook mijn gevoel, Home wizard kan het wel, HA kan het, zonnedimmer (zegt dat het kan).

Tibber maakt keuzes en ik vermoed dat de wisselingen bij solis niet hebben geholpen ( vorig jaar een aantal keer dat er wat gedoe is geweest in HA).
Ik begreep dat binnen nu en paar maanden ook Goodwe de mogelijkheden er zijn die nu met de Solis - pylontech via de bridge er zijn.
Dat zou wel top zijn want ik verkoop het liefst de GoodWe ESA All in one, alleen kan die nog niet de volledige rendementen bij Tibber nu genereren.

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:40
ErikVers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Uitbreiden kan maar let op de gebruikte 10K Solis is blij tot max 600V batterij voltage. Dat komt neer op max 5 modules en is dus maximaal een 25kWh 👍
Terecht punt, daar had ik nog niet naar gekeken. Thanks 👍
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste