• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:01
Ik ben in discussie met iemand op bluesky

Daar beweert iemand dat gebruiken en terugleveren per fase apart verrekend gaat worden per 1 januari a,s,
Dat verhaal heeft al vaker rondgezongen en zag ik steeds weer weerlegd.
Nu komt hij echter met een screenshot uit een chat van Tibber:
https://bsky.app/profile/dynom.nl/post/3mkrymvs5yc2k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHU3G2FutXIjJk_isgBWlv6MYPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5H3ziyn5sgVXznEwCIIaoex2.png?f=fotoalbum_large

Is er een chatbot op hol geslagen, of is hier echt iets aan de hand?

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
basdej schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:32:
[...]

zelfde hier... grid rewards maar uitgezet en nu het beste ervan proberen te maken
Grote kans dat je op een later moment voor de negatieve prijzen mag laden hoor. Maar het blijft bewerkelijk, je moet het erg in de gaten houden om te checken of het allemaal goed gaat.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:17

Termy

valt er nog wat te fragge?

Jan VLD schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:33:
Ik ben in discussie met op bluesky

Daar beweert iemand dat gebruiken en terugleveren per fase apart verrekend gaat worden per 1 januari a,s,
Dat verhaal heeft al vaker rondgezongen en zag ik steeds weer weerlegd.
Nu komt hij echter met een screenshot uit een chat van Tibber:
https://bsky.app/profile/dynom.nl/post/3mkrymvs5yc2k
[Afbeelding]

Is er een chatbot op hol geslagen, of is hier echt iets aan de hand?
Vraag deze flip maar te laten zien waaruit blijkt dat het Ferraris-principe van meten losgelaten wordt op 1-1-2027.

Klinkt als iemand die ooit gehoord heeft dat de fases intern gesaldeerd worden (zoals een Ferrarismeter doet, vandaar) en dacht "OMG SALDEREN GAAT WEG!111!!" :+

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:43

basdej

OutSystems Consultant

Tdem schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Grote kans dat je op een later moment voor de negatieve prijzen mag laden hoor. Maar het blijft bewerkelijk, je moet het erg in de gaten houden om te checken of het allemaal goed gaat.
Nou helaas niet, de gemiddelde prijs van mijn laadplan ging daarna van -42 cent naar -32 eurocent. Dus die pauze grid reward heeft de boel behoorlijk ontregeld

Hoi.

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:01
Termy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:01:
Vraag deze flip maar te laten zien waaruit blijkt dat
Dat staat in een helpdeskchat van Tibber, dus het is niet dat hij een feesboekflip is. Zie de screensAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHU3G2FutXIjJk_isgBWlv6MYPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5H3ziyn5sgVXznEwCIIaoex2.png?f=fotoalbum_largehot die ik ook uploadde

[ Voor 36% gewijzigd door Jan VLD op 01-05-2026 15:01 ]

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
basdej schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Nou helaas niet, de gemiddelde prijs van mijn laadplan ging daarna van -42 cent naar -32 eurocent. Dus die pauze grid reward heeft de boel behoorlijk ontregeld
Ik heb 14 cent gekregen voor het pauzeren. Had me ook 3 euro plus kunnen opleveren door wel te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRFGVQ70cvVYLFuDAFpYoSEZsig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rCLl9Rk5Di7chYUTi0494yzv.png?f=fotoalbum_large

BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcWp6MOtkGFLnF5igxf2T2B-rPk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNYAXQXeOK6YLHtXuJDt5oOF.png?f=fotoalbum_large

Auto geladen voor -3 euro. 20% vulling, van 70 naar 90%.
Gr en gewoon laden.

Door andere verbruikers veel korte stops en onderbrekingen. 32 ampère als piek gemeten, dat is wel een beetje over het randje.

[ Voor 13% gewijzigd door tcw82 op 01-05-2026 15:40 ]

• tcw82
  • Nu online
Miesjh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:17:
Ik prik een klein uur geleden mijn auto op de lader omdat de prijs negatief is. Kijk ik nu in de app, staat er wachten op zonnestroom. Mijn omvormer is uitgegaan vanwege de negatieve prijs. Maar snel op nu laden geklikt.
Dat had niet gehoeven, hier geeft ie dat ook weer en gaat gewoon (slim) laden.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:08
Voor alle mensen die “problemen” met Grid Rewards rapporteren: wacht af tot de hele laadsessie (dus tot je ingestelde vertrektijd) klaar is en deel dan je screenshots.

Als Tibber je laden in deze bizar negatieve prijzen uitstelt tot een later moment, dan verwacht ik dat je voldoende gecompenseerd wordt op de latere moment zodat je prijs minimaal gelijk is aan wat je zou hebben betaald bij je normale laadplan.

Ik heb het idee dat hier een hoop ruis ontstaat en mensen afgaan op verkeerde informatie. Maak je hele sessie af en wanneer je ingestelde vertrektijd is bereikt en je koppelt hem los van de lader, deel dan een screenshot van je laadsessie/laadtijdlijn.

Als dan blijkt dat je veel te duur hebt geladen dan heb je recht van spreken. Tot die tijd is het alleen maar speculatie.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:41:
[...]

Naar de instellingen in de laadpaalwidget gaan en daar bij "op te laden auto" op automatisch zetten.
In het Jij-menu bij push-notificaties voor Slim laden "Nieuw laadplan" aanzetten. Dan krijg je een melding voor welke auto er een planning is aangemaakt. Mocht dat onverhoopt de verkeerde zijn dan kan je in de laadpaalwidget wisselen van auto zodat er een nieuwe sessie wordt aangemaakt.

Nu kan het zijn dat de api van Audi met de nieuwe integratie wat trager is geworden. Als je de instellingen "op te laden auto" op *Automatisch" hebt staan en hij kiest telkens de verkeerde dan hoor ik dat graag. Dan kan ik dat intern doorzetten
Meestal gaat het goed, maar vandaag sluit ik de E-Tron aan en krijg ik de melding dat er een laadplan voor dummy auto is gemaakt, en dan stopt hij weer vrij snel met laden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:22
Jan VLD schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Dat staat in een helpdeskchat van Tibber, dus het is niet dat hij een feesboekflip is. Zie de screens[Afbeelding]hot die ik ook uploadde
Dat klopt niet helemaal. De 'saldering' op fase gebeurt in je meter, daar heeft Tibber niks mee te maken/van doen.

Ondanks dat je die kWh's per fase kunt uitlezen, is er maar in telwerk per aansluiting (wel piek en dal en teruglevering uiteraard).

Bij het zoeken naar wettelijk grondslagen verzand ik in standaarden en wetteksten. Ik wil google/AI niet op hun 'blauwe ogen' geloven.

[ Voor 20% gewijzigd door janne_nl op 01-05-2026 17:02 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:33

Ethirty

Who...me?

Vandaag bijna 43kwh geladen voor -12 euro. Geen GR, puur een laadplan dat Tibber zelf volledig in het negatieve blok uren had neergezet. Ik klaag niet 8)

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:33

Ethirty

Who...me?

janne_nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Dat klopt niet helemaal. De 'saldering' op fase gebeurt in je meter, daar heeft Tibber niks mee te maken/van doen.

Ondanks dat je die kWh's per fase kunt uitlezen, is er maar in telwerk per aansluiting (wel piek en dal en teruglevering uiteraard).
Inderdaad, de meters tot nu toe hebben helemaal geen tellers voor individuele fasen. Dat de P1 poort het individuele verbruik uitleesbaar maakt, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk geregistreerd wordt.

Gezien ze nog steeds niet van alle ferraris af zijn, gok ik niet dat men staat te trappelen om nóg een zoveelste meter vervanging op te starten.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:22
Ik kan me zomaar voorstellem dat ze over een paar jaar als de dynamische netbeheer tarieven komen de mensen zonder slimme meter een hoger tarief geven. Met een gewone digitale meter kun je ook geen kwartier/uur tarieven verwerken.

Ben wel benieuwd hoe ze dat op gaan lossen.

Aanpassen naar telwerken per fase vereist nog al wat, technisch en kwa regelgeving.

• tcw82
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:49:
Voor alle mensen die “problemen” met Grid Rewards rapporteren: wacht af tot de hele laadsessie (dus tot je ingestelde vertrektijd) klaar is en deel dan je screenshots.

Als Tibber je laden in deze bizar negatieve prijzen uitstelt tot een later moment, dan verwacht ik dat je voldoende gecompenseerd wordt op de latere moment zodat je prijs minimaal gelijk is aan wat je zou hebben betaald bij je normale laadplan.

Ik heb het idee dat hier een hoop ruis ontstaat en mensen afgaan op verkeerde informatie. Maak je hele sessie af en wanneer je ingestelde vertrektijd is bereikt en je koppelt hem los van de lader, deel dan een screenshot van je laadsessie/laadtijdlijn.

Als dan blijkt dat je veel te duur hebt geladen dan heb je recht van spreken. Tot die tijd is het alleen maar speculatie.
Vandaag mogelijk wat pech opgelopen. moest weg, uit geplugd, en 4 uur en 5 minuten later weer ingeplugd. De auto was wel volledig geladen, ben benieuwd hoe dit nu weer afloopt.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste