• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:00
darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:18:
Krijgen jullie zoveel GR? Ik durf mijn auto & laadpaal niet meer te koppelen aan tibber... Teveel gedoe en niet betrouwbaar genoeg (Hyundai). Al vind ik het soms wel bizar dat jullie nóg zo veel goedkoper kunnen laden dan ik (zie mijn strategie van paar berichtjes terug)
Het laden met tibber en grid rewards gaat hier 100% goed tot nu. De auto is altijd vol op de opgegeven vertrektijd en meestal pak ik grid rewards mee omdat ik altijd stekker bij parkeren thuis.
Tegen grid rewards kun je natuurlijk niet op met jou strategie, die tarieven zijn nou eenmaal niet beschikbaar zonder slim laden. Maar als dat bij jou niet werkt, dan houdt dat op toch.

Reactie gehad van de tibber support bot op mijn bovenstaande bericht dat de laadsessie van afgelopen nacht echt goedkoper was dan vanmiddag laden. De prijs van vanmiddag wordt gecompenseerd icm met de grid rewards.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:18
Bezzerk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:38:
[...]

Het laden met tibber en grid rewards gaat hier 100% goed tot nu. De auto is altijd vol op de opgegeven vertrektijd en meestal pak ik grid rewards mee omdat ik altijd stekker bij parkeren thuis.
Tegen grid rewards kun je natuurlijk niet op met jou strategie, die tarieven zijn nou eenmaal niet beschikbaar zonder slim laden. Maar als dat bij jou niet werkt, dan houdt dat op toch.

Reactie gehad van de tibber support bot op mijn bovenstaande bericht dat de laadsessie van afgelopen nacht echt goedkoper was dan vanmiddag laden. De prijs van vanmiddag wordt gecompenseerd icm met de grid rewards.
Hoe werkt het vanmiddag voor jullie met GR? Krijgen jullie dan nog meer? Of is dat niet van toepassing

• Greyhamster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:12
Ik begrijp de Grid Rewards niet zo goed.
Ik heb gisteren mijn KIA aan de lader gehangen met 29% accu. Vertrektijd zondag om 11:00. Vanochtend toen ik wakker werd was de accu 95% vol en heb ik welgeteld 1 euro verdiend met grid rewards. (Dit is netto, dus rekening houdend met de laadkosten en belasting toch???)

Als ik snel hoofdreken had ik vanmiddag 2+ euro kunnen verdienen met de negatieve prijzen. Dit is toch niet slim laden? Waarom kiest tibber er voor om zo te laden?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:30
Greyhamster schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:12:
Ik heb gisteren mijn KIA aan de lader gehangen met 29% accu. Vertrektijd zondag om 11:00. Vanochtend toen ik wakker werd was de accu 95% vol en heb ik welgeteld 1 euro verdiend met grid rewards. (Dit is netto, dus rekening houdend met de laadkosten en belasting toch???)

Als ik snel hoofdreken had ik vanmiddag 2+ euro kunnen verdienen met de negatieve prijzen. Dit is toch niet slim laden? Waarom kiest tibber er voor om zo te laden?
1 euro Grid Rewards zegt niet zoveel. Ik zou vooral kijken naar de gemiddelde prijs per kWh. Hier mijne: gisteravond aangekoppeld, vertrektijd op dinsdagochtend en dit is t resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23l6edrMhRjhZbDjnsgbLET4rac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XIA4zD4pyLjyXAlzNw5QJiuY.png?f=fotoalbum_large

Maar 22 cent GR maar wel een gemiddelde prijs per kWh van -14cent. Dus staar je niet blind op de hoogte van de GR, maar kijk in je laadsessie naar de gemiddelde prijs per kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:08
Bezzerk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:43:
[...]

Hier ging het niet optimaal, vannacht geladen op grid rewards a € -0,07 gemiddeld per kWh, terwijl de eerstvolgende vertrektijd maandag is.
Hier lukte het wel. 10kWh tegen gemiddeld -18 cent, vooral omdat er een blok -41ct bij zat :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GREWW-leoU74pSsinuUsxCBGCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFi07KWKWba6MjKGa4EKCG7z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Pr088 op 25-04-2026 09:48 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Dit is wel een mooie case voor @Backpacker denk ik. Zelf zie ik ook zulke dingen en tot nu toe is het elke keer goed onderbouwd uitgelegd. Dat lukt hier vast ook. Je kunt hem ook even taggen in een post, hij is (tegenwoordig) weer vrij actief op dit subforum.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:49
tcw82 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:22:
[...]

Dit is wel een mooie case voor @Backpacker denk ik. Zelf zie ik ook zulke dingen en tot nu toe is het elke keer goed onderbouwd uitgelegd. Dat lukt hier vast ook. Je kunt hem ook even taggen in een post, hij is (tegenwoordig) weer vrij actief op dit subforum.
Dat is hier al 100x uitgelegd en de vraag blijft maar terugkomen; je moet niet alleen naar de grid rewards kijken maar ook naar de compensatie die je krijgt voor het laden in duurdere uren. Het verschil tussen wat je zou betalen in de goedkope uren van de oorspronkelijke laadplanning en wat je betaalt in het daadwerkelijke laadschema wordt bijgelegd en dat zie je niet terug in de grid rewards .

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Heb je een screenshot gemaakt van de kostensamenvatting? Daar zal je waarschijnlijk een gemiddelde negatieve prijs hebben gezien. Zoals anderen al zeggen bestaat Grid Rewards uit twee componenten. De beloning en het compenseren van de kWh-prijs.

Er wordt aangewerkt om op termijn de compensatie ook duidelijker te laten zien, nu zie je dat alleen terug in de aangepaste prijslijn.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Backpacker schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:59:
[...]

Heb je een screenshot gemaakt van de kostensamenvatting? Daar zal je waarschijnlijk een gemiddelde negatieve prijs hebben gezien. Zoals anderen al zeggen bestaat Grid Rewards uit twee componenten. De beloning en het compenseren van de kWh-prijs.

Er wordt aangewerkt om op termijn de compensatie ook duidelijker te laten zien, nu zie je dat alleen terug in de aangepaste prijslijn.
Ik heb dus ook zoiets, vertrektijd staat op volgende week donderdag ofzo, maar toch dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/d7VAoLmH9SzWCf67uUcBwyEO.png

23ct/kWh duurder dan Pr088 en 19ct/kWh duurder dan JeroenVerweij :o

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 25-04-2026 11:17 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JT schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:
[...]

Ik heb dus ook zoiets, vertrektijd staat op volgende week donderdag ofzo, maar toch dit:

[Afbeelding]

Dat is niet zo gek toch? Je hebt je auto aan de lader gehangen en dus doe je mee in het ondersteunen van het netwerk wanneer nodig. Dat gaat de hele week door niet alleen x tijd voor de ingestelde vertrektijd.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

13art schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:25:
[...]

Dat is niet zo gek toch? Je hebt je auto aan de lader gehangen en dus doe je mee in het ondersteunen van het netwerk wanneer nodig. Dat gaat de hele week door niet alleen x tijd voor de ingestelde vertrektijd.
Ja, maar het idee is naar mijn weten niet dat je meer betaalt in de periode tot aan je ingestelde vertrek. 34kwh *19ct = 6,46 respectievelijk 34kwh*19ct = 7,82 meer dan de andere 2 gebruikers en ook grofweg 7ct de kWh meer dan vanmiddag terwijl ik zo kort op het weekend heb aangekoppeld. Als het me geld gaat kosten dan kan ik beter zelf bepalen wanneer ik laad. En als ik een paar keer een tikje duurder uit ben ok. Maar ik vind dit verschil erg gortig.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]

De laadmomenten voor vrijdag 13:00 uur, zijn wel goedkoper dan de tarieven van dat moment. Echter na 13:00 werden pas de prijzen bekend van zaterdag, waardoor je nu te duur hebt geladen op vrijdag.

Tibber slimladen lijkt niet goed te kunnen voorspellen/anticiperen op weekend prijzen.

Ik heb afgelopen nacht geladen tegen -12 cent gemiddeld per kWh. Minder gunstig dan de andere forumleden. Vertrektijd zondag 16:00 ingesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Eastman op 25-04-2026 11:39 ]

BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Eastman schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:37:
[...]

De laadmomenten voor vrijdag 13:00 uur, zijn wel goedkoper dan de tarieven van dat moment. Echter na 13:00 werden pas de prijzen bekend van zaterdag, waardoor je nu te duur hebt geladen op vrijdag.

Tibber slimladen lijkt niet goed te kunnen voorspellen.
Nou ja, dat lijkt dan zo te zijn inderdaad maar ik ben nog wel even benieuwd naar een reactie van Backpacker voor ik een verdere conclusie trek en niet meer aankoppel voor vrijdag 13:15. Het liefst laat ik hem gewoon altijd aangekoppeld, dan kun je altijd het stroomnet helpen. En wat ik zeg, dat ik dan soms een klein beetje meer kwijt ben vind ik niet zo erg. Maar als ik het afzet tegen de resultaten van andere gebruikers, om een beeld te geven, ik zit op 3 euro grid rewards deze maand. Dat is op deze manier gewoon weggegooid.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 25-04-2026 11:42 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste