• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-04 22:33
JB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:35:
[...]

Ik poog het te begrijpen maar waarom is dat een enorme beperking in standaard modus? Je wil toch dat Tibber het slimme deel doet? Loadbalancen gebeurd op de fases via de Pulse? Of ik snap het niet.
Zoals aangegeven werkt het rewards programma van Tibber erg slecht met mijn 2 EV’s. De Etron is koppig en wil vaak niet communiceren, en de Kia eNiro 2019, eerste model, staat niet in de lijst van Tibber, en heeft ook maar een richting communicatie. Dus beiden werken niet afdoende met de Tibber app. Daar is heel wat communicatie met Tibber over geweest. Uiteindelijk maar opgegeven. En als er geen communicatie is van de Pulse met de auto’s kan load balancing ook niet werken.
Helaas, dus daarom een andere oplossing moeten kiezen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• EVfan
Backpacker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:08:
[...]

Er is een nieuwe Audi integratie dus ik zou het zeker nog eens proberen. En de Pulse stuurt het laden niet aan alleen de laadsnelheid. Ik denk dat je hebt meegemaakt dat Grid Rewards ging laden op de dure momenten maar dat is precies hoe het werkt.
Je wordt daarvoor gecompenseerd en daarbovenop krijg je een beloning dus per saldo ben je dan goedkoper uit.
@Backpacker
Voor mijn eTron MY is er volgens mij geen nieuwe integratie, want het probleem zit namelijk aan de Audi kant (volgens meerdere experts bij Tibber).
En ik heb het een jaar heel serieus geprobeerd, vaak bleek de auto op moment van vertrek nauwelijks of niet geladen, of tegen heel hoge kWh prijzen, waar na compensatie nog steeds het gevoel overbleef dat ik er bekaaid afkwam.
Als ik me niet vergis hebben we daar via de Tibber app samen regelmatig over gecommuniceerd. Dus . . . .
Ook dat heb ik aan Tibber laten weten, en die gaven weer aan dat mijn Audi communicatie het probleem was. De Kia eNiro (ook 2019) babbelt niet terug, dus daar konden ze alleen een generiek model voor inzetten, wat niet werkte.
Hoe het met de nieuwere Audi modellen gaat weet ik niet.
Ik ben met mijn Tibber dynamisch contract tevreden, maar laden van EV en batterijen doe ik handmatig, en dat werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 08-04-2026 12:32 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@EVfan er is nu een hele nieuwe Audi integratie voor alle Audi modellen waarbij we ook meer logs krijgen van Audi over wat er aan de hand kan zijn. Dus het is het proberen waard.

De Kia integratie is inderdaad kapot en daar zal op termijn ook een nieuwe integratie voor komen. Als je Kia last heeft van slaapproblemen (of eigenlijk het niet wakker worden als de lader energie aanbiedt) is inderdaad funest voor Slim Laden maar de oplossing van dat probleem zou bij Kia vandaan moeten komen. Het is dan ook aan te raden om dat aan te kaarten bij je dealer en bij Kia Nederland zelf.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• EVfan
Backpacker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:44:
@EVfan er is nu een hele nieuwe Audi integratie voor alle Audi modellen waarbij we ook meer logs krijgen van Audi over wat er aan de hand kan zijn. Dus het is het proberen waard.

De Kia integratie is inderdaad kapot en daar zal op termijn ook een nieuwe integratie voor komen. Als je Kia last heeft van slaapproblemen (of eigenlijk het niet wakker worden als de lader energie aanbiedt) is inderdaad funest voor Slim Laden maar de oplossing van dat probleem zou bij Kia vandaan moeten komen. Het is dan ook aan te raden om dat aan te kaarten bij je dealer en bij Kia Nederland zelf.
@Backpacker
Mijn Kia heeft nog een 2G module voor communicatie die eind dit jaar overlijdt. Kia Nederland heeft aangegeven er niets aan te zullen doen. Recent lijkt het erop dat het 2G netwerk wellicht nog een jaar langer in de lucht blijft, maar dat lost het “niet wakker worden” probleem dan nog niet op.
Als ik een keer tijd overheb zal ik de Audi slim laden functie eens proberen. Dan koet dus alle slimmigheid in de Zaptec app uitgezet worden en “slim laden” ingesteld zijn neem ik aan?

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
EVfan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
[...]

@Backpacker
Mijn Kia heeft nog een 2G module voor communicatie die eind dit jaar overlijdt. Kia Nederland heeft aangegeven er niets aan te zullen doen. Recent lijkt het erop dat het 2G netwerk wellicht nog een jaar langer in de lucht blijft, maar dat lost het “niet wakker worden” probleem dan nog niet op.
Als ik een keer tijd overheb zal ik de Audi slim laden functie eens proberen. Dan koet dus alle slimmigheid in de Zaptec app uitgezet worden en “slim laden” ingesteld zijn neem ik aan?
Ja en je Audi natuurlijk weer koppelen als die nu niet gekoppeld is.

Het slaapprobleem zou niets met 2G te maken moeten hebben. Er is een standaard in communiceren tussen lader en auto dat de auto wakker zou moeten worden als de lader een pilotsignaal stuurt. En dat heeft Kia gewoon niet goed geïmplementeerd op een aantal van hun modellen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:34
en enig zicht op LG ThinQ voor de warmtepompboiler en SmartThings voor de Samsung warmtepomp? Die laatste kan nl wel door Frank Energie rechtstreeks worden aangestuurd. Als die dat kunnen, zou je toch denken dat Tibber dat ook kan?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-04 20:25
EVfan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
[...]

@Backpacker
Mijn Kia heeft nog een 2G module
Weet je dat wel zeker? Mijn Kona uit 2020 heeft een 4G module

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• EVfan
Jan Workum schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:31:
[...]

Weet je dat wel zeker? Mijn Kona uit 2020 heeft een 4G module
@Jan Workum
Ja heel zeker. Ook een door Kia Nederland ontwikkelde app, “mijnkia”. Is vanaf MY 2020 vervangen.
Maar off topic hier, kijk verder in het groter Kia eNiro topic.

• djdirksen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:47
Dank voor terugkoppeling. Dat moet ongeveer twee weken geleden zijn, ik zal de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Eens zien wat dat oplevert en anders stuur ik idd wel ticket in bij support.

• djdirksen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:47
Backpacker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:10:
[...]

Wanneer heb je het voor het laatst geprobeerd? Want we hebben een nieuwe Audi integratie sinds iets meer dan een week. Als je een berichtje naar support stuurt met mijn naam erin (Ivo) dan kan ik voor je kijken want we krijgen nu veel meer logs van Audi.
Dat moet ongeveer twee weken geleden zijn, ik zal de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Eens zien wat dat oplevert en anders stuur ik idd wel ticket in bij support.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste