• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:34

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:50:
Wat zijn jullie ervaringen met Grid Rewards icm EV laden?
Ik ben voor een laadpaal aan het kijken en het gaat nu tussen de Zaptec Go2 en Peblar Business.
Van de Peblar spreekt me de lokale koppeling en goede load balancing aan, maar Tibber biedt geen ondersteuning voor deze laadpaal.
Ik wil me gaan registreren voor ERE certificaten en de lader zoveel mogelijk op PV laten laden, maar probeer een idee te krijgen bij wat ik dan qua eventuele korting door niet aan Grid Rewards deel te kunnen nemen, misloop.
Kun je bijvoorbeeld door Grid Rewards gedurende een hele laadsessie voor een lager tarief laden dan de stroomprijs?
Het verschilt echt enorm van tijd tot tijd.
Om je een beeld te geven hoe het kan zijn hier het laden van gisteravond/vannacht. Wat je ziet zijn allemaal Grid Rewards momenten. Dus laden tegen een lagere prijs dan de daadwerkelijke marktprijs.

In totaal dus 31ct 'winst' over bijna 20kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-Q-bbcWQbFWHNJSbRh4sm5XRzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmMWZfYGe2HXI4mZkrftt2Qe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zo kunnen er ook dagen of weken zijn dat er nauwelijks Grid Rewards zijn. Dan is het ook nog afhankelijk van hoe vaak jij de auto inplugt of gewoon langs het huis laat staan zonder ingeplugd te zijn aan de lader.
Er zijn zoals je merkt ontzettend veel variabelen dus een eenduidig antwoord is er niet te geven.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
13art schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:25:
[...]

Het verschilt echt enorm van tijd tot tijd.
Om je een beeld te geven hoe het kan zijn hier het laden van gisteravond/vannacht. Wat je ziet zijn allemaal Grid Rewards momenten. Dus laden tegen een lagere prijs dan de daadwerkelijke marktprijs.

In totaal dus 31ct 'winst' over bijna 20kWh.

[Afbeelding]

Maar zo kunnen er ook dagen of weken zijn dat er nauwelijks Grid Rewards zijn. Dan is het ook nog afhankelijk van hoe vaak jij de auto inplugt of gewoon langs het huis laat staan zonder ingeplugd te zijn aan de lader.
Er zijn zoals je merkt ontzettend veel variabelen dus een eenduidig antwoord is er niet te geven.
Eens met de analyse
Op 6000 kwh geladen energie leverden GR mij €182 op in 2025. Ik verwacht dat het dit jaar lager zal liggen door minder onbalans op de markt. 2026 staat nu op €27,70. Maand is nog niet voorbij, dus ongeveer een tientje per maand.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dank! Lijkt idd wel te schelen als ik de gemiddelde kWh prijs kijk. Jammer dat er nog geen integratie is met Peblar. Heb je er ook negatieve ervaringen mee? Bijvoorbeeld dat laden onverwacht onderbroken wordt en niet vanzelf weer goed opstartte? Wij gaan waarschijnlijk voor een ID.3, mocht dat nog uitmaken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:46:
Dank! Lijkt idd nog al te schelen als ik de gemiddelde kWh prijs kijk. Jammer dat er nog geen integratie is met Peblar. Heb je er ook negatieve ervaringen mee? Bijvoorbeeld dat laden onverwacht onderbroken wordt en niet vanzelf weer goed opstartte? Wij gaan waarschijnlijk voor een ID.3, mocht dat nog uitmaken.
Ik heb ook een ID3 en dat gaat eigenlijk altijd goed. Het is de afgelopen anderhalf jaar misschien 2x voorgekomen dat de auto niet laadde. En moet -zeg 1x per 3 maand- soms de VW app even opnieuw koppelen aan Tibber. Werkt in zijn geheel gewoon goed.
Heb zelf een Easee Lite zonder MID, dus ik kijk ook naar Peblar, Go 2, of Easee Charge Max.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• boyd86
  • Niet online
Het is volgens mij ook nog niet geheel duidelijk hoe de ERE regeling zich gaat ontwikkelen, maar los van ontbrekende Grid Rewards integratie vind ik de manier waarop Peblar is opgezet aantrekkelijker dan Zaptec.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:25
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:50:
Wat zijn jullie ervaringen met Grid Rewards icm EV laden?
Ik ben voor een laadpaal aan het kijken en het gaat nu tussen de Zaptec Go2 en Peblar Business.
Van de Peblar spreekt me de lokale koppeling en goede load balancing aan, maar Tibber biedt geen ondersteuning voor deze laadpaal.
Ik wil me gaan registreren voor ERE certificaten en de lader zoveel mogelijk op PV laten laden, maar probeer een idee te krijgen bij wat ik dan qua eventuele korting door niet aan Grid Rewards deel te kunnen nemen, misloop.
Kun je bijvoorbeeld door Grid Rewards gedurende een hele laadsessie voor een lager tarief laden dan de stroomprijs?
Hieronder mijn plaatje van de afgelopen 2 weken, toch best aardig. Vaak is wind (en dan liefst niet-voorspelde :-) de oorzaak. En natuurlijk aansluiten. Ik kan meestal de hele week woon-werk verkeer doen, en dan vrijdag t/m zondag aangesloten laten, zonder onderbrekingen langer dan 4 uur, dan lukt het aardig goed van de goedkoopste tarieven gebruik te maken, grid-rewards gaan daar dan nog onder zitten. Afgelopen nacht gemiddeld 10ct/kwh, incl. belastingen/btw/gridrewards, dat is best netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyoRddiR0uvqOVyalVGxfdJj4Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZA80HX8qkEkpZ5RgrqI7vvV.png?f=fotoalbum_large

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 05:44:
[...]

Het gaat niet om dat uur. Dat blijf ik elke keer zeggen ...
Excuus die voor middagnacht had ik gemist, te snel conclusie getrokken uit het screenshot en niet naar de tekst gekeken O-)

Ik zal eens kijken of er een verklaring te vinden is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:46:
Dank! Lijkt idd wel te schelen als ik de gemiddelde kWh prijs kijk. Jammer dat er nog geen integratie is met Peblar. Heb je er ook negatieve ervaringen mee? Bijvoorbeeld dat laden onverwacht onderbroken wordt en niet vanzelf weer goed opstartte? Wij gaan waarschijnlijk voor een ID.3, mocht dat nog uitmaken.
Die komt er wel aan, ik heb alleen nog geen duidelijkheid over welke modellen allemaal gekoppeld zullen kunnen worden.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Excuus die voor middagnacht had ik gemist, te snel conclusie getrokken uit het screenshot en niet naar de tekst gekeken O-)

Ik zal eens kijken of er een verklaring te vinden is.
@tcw82 verklaring gevonden.

Door de 15-minuten prijzen kwamen er steeds meer korte laadblokken en dat is niet altijd het slimst. Er is altijd wat laadverlies, vooral in de koudere wintermaanden, voor het opstarten van het laden. Ook zijn er verschillende automerken die korte laadsessies niet fijn vinden en dan in een error kunnen schieten (vooral mercedes is daarin heel gek)
Daarom is ervoor gekozen om het algoritme aan te vullen met een "startkost" waardoor er vaker gekozen zal worden om, zoals in dit geval, een half uur aan een te laden dan het op te delen in twee korte laadsessies van 15 minuten.

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Ik kan mijn vw id5 niet meer koppelen met de tibberapp. Ik had ontkoppeld, omdat er geen laadplan werd gemaakt. Dat gebeurt de laatste tijd vaak. Ontkoppelen en daarna koppelen was steeds de oplossing. Dat lukt dus meer.

Tibber geeft aan, dat dit een probleem met Android is. Echter ook via IOS komt er een foutmelding.

[ Voor 89% gewijzigd door Drks op 28-03-2026 12:05 ]

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:31
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:56:
[...]

@tcw82 verklaring gevonden.

Door de 15-minuten prijzen kwamen er steeds meer korte laadblokken en dat is niet altijd het slimst. Er is altijd wat laadverlies, vooral in de koudere wintermaanden, voor het opstarten van het laden. Ook zijn er verschillende automerken die korte laadsessies niet fijn vinden en dan in een error kunnen schieten (vooral mercedes is daarin heel gek)
Daarom is ervoor gekozen om het algoritme aan te vullen met een "startkost" waardoor er vaker gekozen zal worden om, zoals in dit geval, een half uur aan een te laden dan het op te delen in twee korte laadsessies van 15 minuten.
Ook dat is een prima antwoord, maar dat verklaart nog steeds niet waarom die 3 kwartier daarvoor niet gebruikt/gepland zijn, die zijn abosluut (in waarde) lager dan de geplande (blijkbaar 30 minuten waar hij gepland stond. Het algoritme plant niet op de goedkoopste prijs. Dat vind ik (op zijn minst) jammer.

Plaatje met pijl om duidelijkheid te scheppen over wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpcqmAd-PnwT-FsPnA-6PURBTew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MZwaOCu42qzHDAzpjUZDT5UA.png?f=user_large

De periode direct na inprikken zou ook nog wel eens goedkoper geweest kunnen zijn, bij de oker gele pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppC4kaUhfRC1bCqyMQa03d2UgoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SyuAiL3RWpdK2h797wHOeJqv.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door tcw82 op 28-03-2026 11:26 ]

• Backpacker
  • Niet online
Drks schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:01:
Ik kan mijn vw id5 niet meer koppelen met de tibberapp. Ik had ontkoppeld, omdat er geen laadplan werd gemaakt. Dat gebeurt de laatste tijd vaak. Ontkoppelen en daarna koppelen was steeds de oplossing. Dat lukt dus meer.

Tibber geeft aan, dat dit een probleem met Android is. Echter ook via IOS komt er een foutmelding.
Er wordt momenteel aan een bugfix gewerkt. Ik zal de statuspagina updaten zodra die uitgerold is

Edit: dat ging sneller dan verwacht. Als je de app even opnieuw opstart dan zou het daarna weer moeten lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Backpacker op 28-03-2026 13:26 ]

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ook dat is een prima antwoord, maar dat verklaart nog steeds niet waarom die 3 kwartier daarvoor niet gebruikt/gepland zijn, die zijn abosluut (in waarde) lager dan de geplande (blijkbaar 30 minuten waar hij gepland stond. Het algoritme plant niet op de goedkoopste prijs. Dat vind ik (op zijn minst) jammer.

Plaatje met pijl om duidelijkheid te scheppen over wat ik bedoel.

[Afbeelding]

De periode direct na inprikken zou ook nog wel eens goedkoper geweest kunnen zijn, bij de oker gele pijl.
[Afbeelding]
Ik heb de prijzen en de sessie data er even voor je erbij gepakt. De auto werd om 17:12 aan de lader gekoppeld dus er waren maar 3 minuten voor het goedkope kwartier van je gele pijl. Daarnaast begon je de laadsessie met nog geen vertrektijd voor donderdag ingesteld (de ingesteld vertrektijd was pas de volgende woensdag om 15.00) dus werd er ver in de toekomst gepland.

De 15-minuten van 23:45 tot 0:00 waren al verklaard en de 30 minuten daarvoor (rode pijl) waren hogere prijzen dan later in de nacht. Blauw is Tibber planning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjSz4w_jmgswzV_rrrOrShCo4Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zh1gL9Q0GwkRthXI2Ypjayht.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Backpacker op 28-03-2026 15:26 ]

• boyd86
  • Niet online
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Die komt er wel aan, ik heb alleen nog geen duidelijkheid over welke modellen allemaal gekoppeld zullen kunnen worden.
Heb je een idee wanneer ongeveer en hoe de ontsluiting van en naar de laadpaal dan gaat verlopen?

• Backpacker
  • Niet online
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Heb je een idee wanneer ongeveer en hoe de ontsluiting van en naar de laadpaal dan gaat verlopen?
Ik hoop dat we tegen het einde van April kunnen beginnen met testen en volgens mij loopt de koppeling via de API van Peblar maar dat weet ik nog niet zeker (zou ook een OCPP koppeling kunnen worden, ook wel via een soort API maar net wat anders). Ik zal eens kijken of ik wat meer info kan inwinnen :)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:31
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Ik heb de prijzen en de sessie data er even voor je erbij gepakt. De auto werd om 17:12 aan de lader gekoppeld dus er waren maar 3 minuten voor het goedkope kwartier van je gele pijl. Daarnaast begon je de laadsessie met nog geen vertrektijd voor donderdag ingesteld (de ingesteld vertrektijd was pas de volgende woensdag om 15.00) dus werd er ver in de toekomst gepland.

De 15-minuten van 23:45 tot 0:00 waren al verklaard en de 30 minuten daarvoor (rode pijl) waren hogere prijzen dan later in de nacht. Blauw is Tibber planning

[Afbeelding]
Dank. Dat toont niet zo in de grafiek en die drie minuten is niet helemaal correct, de auto was als eerder aangekoppeld, maar de hele zaak werkte niet (geen laad plan, niet herkend dat soort ongein). Alles verwijderd en opnieuw toegevoegd (denk ik. Het is alweer een paar dagen terug).

Verder over de drie minuten, als ik de auto aankoppel en alles werkt naar behoren, springt hij regelmatig direct op laden, daar zit geen drie minuten tussen, drie seconden misschien, maar meestal springt het lampje direct op groen. Dan komt het misschien door de korte laadsessie niet mogen van Tibber. Want dat is wat dat is dan, van mij mag prima een kwartier laden. Als ik gr's bekijk lijkt dat ook iets dat wel regelmatig voorbij komt met de GR's. (Gr laad en stopt met korte periodes, helaas niet aantoonbaar of zelfstandig te onderzoeken omdat die informatie alleen voor tibber inzichtelijk blijft).

Zoals eerder gezegd, het lijkt allemaal redelijk stabiel te werken de laatste tijd. Alleen blijft het onduidelijk waarom iets heeft plaatsgevonden.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste