• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 20:39

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:50:
Wat zijn jullie ervaringen met Grid Rewards icm EV laden?
Ik ben voor een laadpaal aan het kijken en het gaat nu tussen de Zaptec Go2 en Peblar Business.
Van de Peblar spreekt me de lokale koppeling en goede load balancing aan, maar Tibber biedt geen ondersteuning voor deze laadpaal.
Ik wil me gaan registreren voor ERE certificaten en de lader zoveel mogelijk op PV laten laden, maar probeer een idee te krijgen bij wat ik dan qua eventuele korting door niet aan Grid Rewards deel te kunnen nemen, misloop.
Kun je bijvoorbeeld door Grid Rewards gedurende een hele laadsessie voor een lager tarief laden dan de stroomprijs?
Het verschilt echt enorm van tijd tot tijd.
Om je een beeld te geven hoe het kan zijn hier het laden van gisteravond/vannacht. Wat je ziet zijn allemaal Grid Rewards momenten. Dus laden tegen een lagere prijs dan de daadwerkelijke marktprijs.

In totaal dus 31ct 'winst' over bijna 20kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-Q-bbcWQbFWHNJSbRh4sm5XRzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmMWZfYGe2HXI4mZkrftt2Qe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zo kunnen er ook dagen of weken zijn dat er nauwelijks Grid Rewards zijn. Dan is het ook nog afhankelijk van hoe vaak jij de auto inplugt of gewoon langs het huis laat staan zonder ingeplugd te zijn aan de lader.
Er zijn zoals je merkt ontzettend veel variabelen dus een eenduidig antwoord is er niet te geven.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:19
13art schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:25:
[...]

Het verschilt echt enorm van tijd tot tijd.
Om je een beeld te geven hoe het kan zijn hier het laden van gisteravond/vannacht. Wat je ziet zijn allemaal Grid Rewards momenten. Dus laden tegen een lagere prijs dan de daadwerkelijke marktprijs.

In totaal dus 31ct 'winst' over bijna 20kWh.

[Afbeelding]

Maar zo kunnen er ook dagen of weken zijn dat er nauwelijks Grid Rewards zijn. Dan is het ook nog afhankelijk van hoe vaak jij de auto inplugt of gewoon langs het huis laat staan zonder ingeplugd te zijn aan de lader.
Er zijn zoals je merkt ontzettend veel variabelen dus een eenduidig antwoord is er niet te geven.
Eens met de analyse
Op 6000 kwh geladen energie leverden GR mij €182 op in 2025. Ik verwacht dat het dit jaar lager zal liggen door minder onbalans op de markt. 2026 staat nu op €27,70. Maand is nog niet voorbij, dus ongeveer een tientje per maand.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dank! Lijkt idd wel te schelen als ik de gemiddelde kWh prijs kijk. Jammer dat er nog geen integratie is met Peblar. Heb je er ook negatieve ervaringen mee? Bijvoorbeeld dat laden onverwacht onderbroken wordt en niet vanzelf weer goed opstartte? Wij gaan waarschijnlijk voor een ID.3, mocht dat nog uitmaken.

• Pr088
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:46:
Dank! Lijkt idd nog al te schelen als ik de gemiddelde kWh prijs kijk. Jammer dat er nog geen integratie is met Peblar. Heb je er ook negatieve ervaringen mee? Bijvoorbeeld dat laden onverwacht onderbroken wordt en niet vanzelf weer goed opstartte? Wij gaan waarschijnlijk voor een ID.3, mocht dat nog uitmaken.
Ik heb ook een ID3 en dat gaat eigenlijk altijd goed. Het is de afgelopen anderhalf jaar misschien 2x voorgekomen dat de auto niet laadde. En moet -zeg 1x per 3 maand- soms de VW app even opnieuw koppelen aan Tibber. Werkt in zijn geheel gewoon goed.
Heb zelf een Easee Lite zonder MID, dus ik kijk ook naar Peblar, Go 2, of Easee Charge Max.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• boyd86
  • Niet online
Het is volgens mij ook nog niet geheel duidelijk hoe de ERE regeling zich gaat ontwikkelen, maar los van ontbrekende Grid Rewards integratie vind ik de manier waarop Peblar is opgezet aantrekkelijker dan Zaptec.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-04 19:11
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:50:
Wat zijn jullie ervaringen met Grid Rewards icm EV laden?
Ik ben voor een laadpaal aan het kijken en het gaat nu tussen de Zaptec Go2 en Peblar Business.
Van de Peblar spreekt me de lokale koppeling en goede load balancing aan, maar Tibber biedt geen ondersteuning voor deze laadpaal.
Ik wil me gaan registreren voor ERE certificaten en de lader zoveel mogelijk op PV laten laden, maar probeer een idee te krijgen bij wat ik dan qua eventuele korting door niet aan Grid Rewards deel te kunnen nemen, misloop.
Kun je bijvoorbeeld door Grid Rewards gedurende een hele laadsessie voor een lager tarief laden dan de stroomprijs?
Hieronder mijn plaatje van de afgelopen 2 weken, toch best aardig. Vaak is wind (en dan liefst niet-voorspelde :-) de oorzaak. En natuurlijk aansluiten. Ik kan meestal de hele week woon-werk verkeer doen, en dan vrijdag t/m zondag aangesloten laten, zonder onderbrekingen langer dan 4 uur, dan lukt het aardig goed van de goedkoopste tarieven gebruik te maken, grid-rewards gaan daar dan nog onder zitten. Afgelopen nacht gemiddeld 10ct/kwh, incl. belastingen/btw/gridrewards, dat is best netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyoRddiR0uvqOVyalVGxfdJj4Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZA80HX8qkEkpZ5RgrqI7vvV.png?f=fotoalbum_large

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 05:44:
[...]

Het gaat niet om dat uur. Dat blijf ik elke keer zeggen ...
Excuus die voor middagnacht had ik gemist, te snel conclusie getrokken uit het screenshot en niet naar de tekst gekeken O-)

Ik zal eens kijken of er een verklaring te vinden is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:46:
Dank! Lijkt idd wel te schelen als ik de gemiddelde kWh prijs kijk. Jammer dat er nog geen integratie is met Peblar. Heb je er ook negatieve ervaringen mee? Bijvoorbeeld dat laden onverwacht onderbroken wordt en niet vanzelf weer goed opstartte? Wij gaan waarschijnlijk voor een ID.3, mocht dat nog uitmaken.
Die komt er wel aan, ik heb alleen nog geen duidelijkheid over welke modellen allemaal gekoppeld zullen kunnen worden.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Excuus die voor middagnacht had ik gemist, te snel conclusie getrokken uit het screenshot en niet naar de tekst gekeken O-)

Ik zal eens kijken of er een verklaring te vinden is.
@tcw82 verklaring gevonden.

Door de 15-minuten prijzen kwamen er steeds meer korte laadblokken en dat is niet altijd het slimst. Er is altijd wat laadverlies, vooral in de koudere wintermaanden, voor het opstarten van het laden. Ook zijn er verschillende automerken die korte laadsessies niet fijn vinden en dan in een error kunnen schieten (vooral mercedes is daarin heel gek)
Daarom is ervoor gekozen om het algoritme aan te vullen met een "startkost" waardoor er vaker gekozen zal worden om, zoals in dit geval, een half uur aan een te laden dan het op te delen in twee korte laadsessies van 15 minuten.

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:25
Ik kan mijn vw id5 niet meer koppelen met de tibberapp. Ik had ontkoppeld, omdat er geen laadplan werd gemaakt. Dat gebeurt de laatste tijd vaak. Ontkoppelen en daarna koppelen was steeds de oplossing. Dat lukt dus meer.

Tibber geeft aan, dat dit een probleem met Android is. Echter ook via IOS komt er een foutmelding.

[ Voor 89% gewijzigd door Drks op 28-03-2026 12:05 ]

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:31
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:56:
[...]

@tcw82 verklaring gevonden.

Door de 15-minuten prijzen kwamen er steeds meer korte laadblokken en dat is niet altijd het slimst. Er is altijd wat laadverlies, vooral in de koudere wintermaanden, voor het opstarten van het laden. Ook zijn er verschillende automerken die korte laadsessies niet fijn vinden en dan in een error kunnen schieten (vooral mercedes is daarin heel gek)
Daarom is ervoor gekozen om het algoritme aan te vullen met een "startkost" waardoor er vaker gekozen zal worden om, zoals in dit geval, een half uur aan een te laden dan het op te delen in twee korte laadsessies van 15 minuten.
Ook dat is een prima antwoord, maar dat verklaart nog steeds niet waarom die 3 kwartier daarvoor niet gebruikt/gepland zijn, die zijn abosluut (in waarde) lager dan de geplande (blijkbaar 30 minuten waar hij gepland stond. Het algoritme plant niet op de goedkoopste prijs. Dat vind ik (op zijn minst) jammer.

Plaatje met pijl om duidelijkheid te scheppen over wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpcqmAd-PnwT-FsPnA-6PURBTew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MZwaOCu42qzHDAzpjUZDT5UA.png?f=user_large

De periode direct na inprikken zou ook nog wel eens goedkoper geweest kunnen zijn, bij de oker gele pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppC4kaUhfRC1bCqyMQa03d2UgoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SyuAiL3RWpdK2h797wHOeJqv.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door tcw82 op 28-03-2026 11:26 ]

• Backpacker
  • Niet online
Drks schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:01:
Ik kan mijn vw id5 niet meer koppelen met de tibberapp. Ik had ontkoppeld, omdat er geen laadplan werd gemaakt. Dat gebeurt de laatste tijd vaak. Ontkoppelen en daarna koppelen was steeds de oplossing. Dat lukt dus meer.

Tibber geeft aan, dat dit een probleem met Android is. Echter ook via IOS komt er een foutmelding.
Er wordt momenteel aan een bugfix gewerkt. Ik zal de statuspagina updaten zodra die uitgerold is

Edit: dat ging sneller dan verwacht. Als je de app even opnieuw opstart dan zou het daarna weer moeten lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Backpacker op 28-03-2026 13:26 ]

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ook dat is een prima antwoord, maar dat verklaart nog steeds niet waarom die 3 kwartier daarvoor niet gebruikt/gepland zijn, die zijn abosluut (in waarde) lager dan de geplande (blijkbaar 30 minuten waar hij gepland stond. Het algoritme plant niet op de goedkoopste prijs. Dat vind ik (op zijn minst) jammer.

Plaatje met pijl om duidelijkheid te scheppen over wat ik bedoel.

[Afbeelding]

De periode direct na inprikken zou ook nog wel eens goedkoper geweest kunnen zijn, bij de oker gele pijl.
[Afbeelding]
Ik heb de prijzen en de sessie data er even voor je erbij gepakt. De auto werd om 17:12 aan de lader gekoppeld dus er waren maar 3 minuten voor het goedkope kwartier van je gele pijl. Daarnaast begon je de laadsessie met nog geen vertrektijd voor donderdag ingesteld (de ingesteld vertrektijd was pas de volgende woensdag om 15.00) dus werd er ver in de toekomst gepland.

De 15-minuten van 23:45 tot 0:00 waren al verklaard en de 30 minuten daarvoor (rode pijl) waren hogere prijzen dan later in de nacht. Blauw is Tibber planning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjSz4w_jmgswzV_rrrOrShCo4Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zh1gL9Q0GwkRthXI2Ypjayht.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Backpacker op 28-03-2026 15:26 ]

• boyd86
  • Niet online
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Die komt er wel aan, ik heb alleen nog geen duidelijkheid over welke modellen allemaal gekoppeld zullen kunnen worden.
Heb je een idee wanneer ongeveer en hoe de ontsluiting van en naar de laadpaal dan gaat verlopen?

• Backpacker
  • Niet online
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Heb je een idee wanneer ongeveer en hoe de ontsluiting van en naar de laadpaal dan gaat verlopen?
Ik hoop dat we tegen het einde van April kunnen beginnen met testen en volgens mij loopt de koppeling via de API van Peblar maar dat weet ik nog niet zeker (zou ook een OCPP koppeling kunnen worden, ook wel via een soort API maar net wat anders). Ik zal eens kijken of ik wat meer info kan inwinnen :)

• tcw82
Backpacker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Ik heb de prijzen en de sessie data er even voor je erbij gepakt. De auto werd om 17:12 aan de lader gekoppeld dus er waren maar 3 minuten voor het goedkope kwartier van je gele pijl. Daarnaast begon je de laadsessie met nog geen vertrektijd voor donderdag ingesteld (de ingesteld vertrektijd was pas de volgende woensdag om 15.00) dus werd er ver in de toekomst gepland.

De 15-minuten van 23:45 tot 0:00 waren al verklaard en de 30 minuten daarvoor (rode pijl) waren hogere prijzen dan later in de nacht. Blauw is Tibber planning

[Afbeelding]
Dank. Dat toont niet zo in de grafiek en die drie minuten is niet helemaal correct, de auto was als eerder aangekoppeld, maar de hele zaak werkte niet (geen laad plan, niet herkend dat soort ongein). Alles verwijderd en opnieuw toegevoegd (denk ik. Het is alweer een paar dagen terug).

Verder over de drie minuten, als ik de auto aankoppel en alles werkt naar behoren, springt hij regelmatig direct op laden, daar zit geen drie minuten tussen, drie seconden misschien, maar meestal springt het lampje direct op groen. Dan komt het misschien door de korte laadsessie niet mogen van Tibber. Want dat is wat dat is dan, van mij mag prima een kwartier laden. Als ik gr's bekijk lijkt dat ook iets dat wel regelmatig voorbij komt met de GR's. (Gr laad en stopt met korte periodes, helaas niet aantoonbaar of zelfstandig te onderzoeken omdat die informatie alleen voor tibber inzichtelijk blijft).

Zoals eerder gezegd, het lijkt allemaal redelijk stabiel te werken de laatste tijd. Alleen blijft het onduidelijk waarom iets heeft plaatsgevonden.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Het blijft soms lastig.
Bv onderstaande foto, dit is voor morgen overdag en heb de auto op volgende week staan.

Als je op de balk klikt dan geeft hij wel gemiddeld 13ct aan. Dus het lijkt erop alsof de prijs klopt maar de plek van de balk niet helemaal op de juiste plek valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZFuLhOTqLQWwc2eVIkyKNPyfE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAgwGU7WD2mZDYQh7m0ZZy7N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door kreekel op 28-03-2026 19:39 ]

• Backpacker
  • Niet online
kreekel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:37:
Het blijft soms lastig.
Bv onderstaande foto, dit is voor morgen overdag en heb de auto op volgende week staan.

Als je op de balk klikt dan geeft hij wel gemiddeld 13ct aan. Dus het lijkt erop alsof de prijs klopt maar de plek van de balk niet helemaal op de juiste plek valt.

[Afbeelding]
Oeps, ik denk dat je hier een zomertijd bug hebt gespot :X

@kreekel kan je mij een prive bericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kan ik de sessiegegevens erbij pakker voor de bugmelding Nevermind, al gevonden

Edit: de planning is wel goed maar de weergave, van de prijslijn, uiteraard niet. De prijslijn stopt ook om 23:00.

[ Voor 17% gewijzigd door Backpacker op 28-03-2026 20:19 ]

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Dank. Dat toont niet zo in de grafiek en die drie minuten is niet helemaal correct, de auto was als eerder aangekoppeld, maar de hele zaak werkte niet (geen laad plan, niet herkend dat soort ongein). Alles verwijderd en opnieuw toegevoegd (denk ik. Het is alweer een paar dagen terug).

Verder over de drie minuten, als ik de auto aankoppel en alles werkt naar behoren, springt hij regelmatig direct op laden, daar zit geen drie minuten tussen, drie seconden misschien, maar meestal springt het lampje direct op groen. Dan komt het misschien door de korte laadsessie niet mogen van Tibber. Want dat is wat dat is dan, van mij mag prima een kwartier laden. Als ik gr's bekijk lijkt dat ook iets dat wel regelmatig voorbij komt met de GR's. (Gr laad en stopt met korte periodes, helaas niet aantoonbaar of zelfstandig te onderzoeken omdat die informatie alleen voor tibber inzichtelijk blijft).

Zoals eerder gezegd, het lijkt allemaal redelijk stabiel te werken de laatste tijd. Alleen blijft het onduidelijk waarom iets heeft plaatsgevonden.
Die drie minuten waren gericht op de rest van het goedkope kwartier, maar omdat je vertrektijd ver in de toekomst stond werd het laden gelijk gestopt. Toen je het screenshot maakte had je net de eerstvolgende vertrektijd op donderdag gezet. Maar daarom werd die drie minuten dus niet gepland toen je de auto aan de laadpaal koppelde, omdat er in eerste instantie goedkopere periodes in de toekomst waren gevonden.

Ik zie in de data geen nieuwe koppelingen van je auto en laadpaal die middag en zowel de data van de auto (ook bij de externe partij) als je laadpaal geven aan dat je om 17:12 ging laden. Er waren rond die tijd geen grote issues in ons systeem.

Anyway, ik hoop dat ik je met deze informatie heb kunnen aantonen dat de keuzes die werden gemaakt wel logisch waren :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:55
Meer mensen last van dat de app crasht sinds vanochtend?

• Pr088
The__Virus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:30:
Hier ook

• The__Virus
Inmiddels ook te vinden op de Tibber status pagina: https://status.tibber.com/

[ Voor 20% gewijzigd door The__Virus op 29-03-2026 08:04 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
@Backpacker vanochtend weer iets vreemds omtrent het laden.
Het laatste stuk was de auto aan het laden waarbij de melding werd gegeven 'laden buiten schema om' of iets in die trant. Dat is vreemd want de vertrektijd staat pas op morgen ochtend. Het laatste blok is dan ook geladen met gemiddeld 18 cent/kWh. Ook bijzonder is dat in de laadgrafiek het blok wel een groen blok is (wat zou staan voor Grit Rewards) de melding en prijs doen echter anders vermoeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVYUXsKvoz0nIRIaUNjuOAYwaek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GHF3c5v2Tg7UGpXyznGNjed.jpg?f=fotoalbum_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
The__Virus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:30:
Bij mijn vrouw (Samsung) wel, bij mij (OnePlus) niet.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-04 22:45
Yes, wilde al in dit topic kijken. Android Motorola.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:56
13art schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Bij mijn vrouw (Samsung) wel, bij mij (OnePlus) niet.
Hier ook, Google Pixel 7

• tcw82
App start hier op, lijkt even te pauzeren. Maar werkt. Android telefoon, CMF nothing phone 2a

[ Voor 13% gewijzigd door tcw82 op 29-03-2026 10:02 ]

• The__Virus
Inmiddels lijkt er een tijdelijke fix. App werkt weer alleen prijswidget niet. Iets zegt me 'zomertijd' :)

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De actuele Dag stroomprijzen zie ik idd hier ook niet meer in de app.
Fout staat op de status pagina onder "app crashes".

Vanaf 12.15uur lage prijs vandaag btw, tot 17.00uur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiP8dlGeZaQNcClyr6NRsBOMgcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEazwrZTWPTYwbe8mKUxFw0L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Edman op 29-03-2026 11:26 ]

• Backpacker
  • Niet online

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:23
Weet er iemand of er binnen Tibber gewerkt word aan ondersteuning/aansturing Deye hybride omvormers :?
Volgens mij worden er best wel wat van deze omvormers geplaatst. Ik heb het al eens aangevraagd maar er komt geen reactie op de vraag, dus geen idee of er wat op stapel staat of niet.

• tcw82
De prijs informatie is uit de android app hier verdwenen. In het laadplan scherm nog wel zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lXenxkCDUGjpTtR1GQm2YbheAo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Cb7OVS5gkO7bAoA1Oqnk7aMg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I7yfMcOyT3B190Pjkz6dpoEX8c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HCHaNFoUBgHfzPeS5QlPyE1N.png?f=fotoalbum_tile

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:07:
De prijs informatie is uit de android app hier verdwenen. In het laadplan scherm nog wel zichtbaar.
[Afbeelding][Afbeelding]
Even de app updaten en daarna staat de widget waarschijnlijk helemaal onderaan het startscherm. Die kan je zelf verplaatsen naar boven

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:41

ChUcKiE

Dus........

Is dit nu logisch wat het Tibber bedacht heeft? Vergelijkbare situaties zie ik vaker in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46MlLtZnFpfOhlWA4qNRm3PElVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m6Ds4nTCQERLA27nIZ5z15wX.png?f=fotoalbum_large

De auto zit voor 73% vol en is nu aan het laden tegen zeg 25 cent, er hoeft nog maar een kwart in en dan is de auto vol (voor 07:00 maandagochtend). Maar er is nog meer dan voldoende tijd over om dit te realiseren tegen veel lagere kosten!!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Pr088
ChUcKiE schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:17:
Is dit nu logisch wat het Tibber bedacht heeft? Vergelijkbare situaties zie ik vaker in de app:
[Afbeelding]

De auto zit voor 73% vol en is nu aan het laden tegen zeg 25 cent, er hoeft nog maar een kwart in en dan is de auto vol (voor 07:00 maandagochtend). Maar er is nog meer dan voldoende tijd over om dit te realiseren tegen veel lagere kosten!!
De situatie lijkt logisch onder de voorwaarde dat er veel tijd nodig is om te laden. Oftewel, je hebt een hele grote batterij in je EV of je laadsnelheid is extreem laag. Laad je regelmatig op lage vermogens? Of heb je een loadbalancer die vaak ingrijpt en het vermogen begrenst?
Als je 'gewoon' 2 uurtjes 11kW gaat laden, dan is dit voorstel bijzonder. Goed je accupercentage ingesteld, c.q. overgenomen door Tibber uit je auto-app?

• Backpacker
  • Niet online
ChUcKiE schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:17:
[Afbeelding]

Ik zie dat het zich alweer automatisch heeft bijgesteld. Maar omdat er hiervoor werd geladen met zonne-energie (met de laadsnelheid afgestemd op het overschot) vermoed ik dat er iets verkeerd ging de gemiddelde laadsnelheid voor de rest van de sessie. Ik zal hem aanmelden.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 09:19
Ik heb nu sinds een week tibber. Waar ik vroeger altijd mijn hybride gewoon in de daluren (mbt prijs) liet opladen, laat ik dat nu aan Tibber over. Ik zie dat hij initieel altijd ook die uren pakt, maar 9 van de 10 keer gaat hij via grid rewards iets anders doen. Hoe zie ik dat dit prijs technisch de beste keus was?

Met gestrekt been.

• Pr088
Artbij schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:58:
Ik heb nu sinds een week tibber. Waar ik vroeger altijd mijn hybride gewoon in de daluren (mbt prijs) liet opladen, laat ik dat nu aan Tibber over. Ik zie dat hij initieel altijd ook die uren pakt, maar 9 van de 10 keer gaat hij via grid rewards iets anders doen. Hoe zie ik dat dit prijs technisch de beste keus was?
Dat is in de Tibber app helaas moeilijk te zien. Na afronding van een sessie kun je door de auto te selecteren de cijfers van de laatste sessie zien. Grid Rewards is een extra compensatie. Het prijsverschil tussen goedkope en de dure uren waarop jij laadt wordt ook gecompenseerd. Dus het is altijd goedkoper.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Hebben meer mensen in Home Assistent het probleem dat de prijsdata van Tibber vaak niet beschikbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtshOvNVbwmpdqTgSoHpd1buVsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCIi6qUmbH6l3gkpIsJSG0Pu.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:43
Tdem schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:06:
Hebben meer mensen in Home Assistent het probleem dat de prijsdata van Tibber vaak niet beschikbaar is?

[Afbeelding]
Hier had ik ook last van nadat ik mijn HA geüpdatet had van 2026.1.x naar 2026.2.x of .3.x. Er lopen al maanden meerdere known issues voor bij de officiële integratie, maar ik was het wachten wel beu. Ben dus overgestapt naar deze Tibber integratie via HACS.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 09:19
Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Dat is in de Tibber app helaas moeilijk te zien. Na afronding van een sessie kun je door de auto te selecteren de cijfers van de laatste sessie zien. Grid Rewards is een extra compensatie. Het prijsverschil tussen goedkope en de dure uren waarop jij laadt wordt ook gecompenseerd. Dus het is altijd goedkoper.
Dat het altijd goedkoper is lees ik. Maar ik ben benieuwd of ik dat ook kan controleren ;).

Met gestrekt been.

• Backpacker
  • Niet online
boyd86 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:51:
[...]

In ieder geval al bevestigd gekregen dat zowel de Home als Business gekoppelde kunnen worden. En het werkt via de API (en dus cloud) van Peblar.

Wanneer het testen precies begint is nog niet bekend maar ik verwacht dus richting eind April.

Wat ik overigens nog niet weet is of onze koppeling samen gaat werken als je de laadpaal ook aan een CPO hebt gekoppeld voor het doorbelasten van de laadkosten naar een werkgever of leasemaatschappij. Dan probeer ik nog te achterhalen. Bij de Zaptec Go 2 weet ik dat in ieder geval zeker dat dat geen probleem is.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:41

ChUcKiE

Dus........

Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:33:
[...]

De situatie lijkt logisch onder de voorwaarde dat er veel tijd nodig is om te laden. Oftewel, je hebt een hele grote batterij in je EV of je laadsnelheid is extreem laag. Laad je regelmatig op lage vermogens? Of heb je een loadbalancer die vaak ingrijpt en het vermogen begrenst?
Als je 'gewoon' 2 uurtjes 11kW gaat laden, dan is dit voorstel bijzonder. Goed je accupercentage ingesteld, c.q. overgenomen door Tibber uit je auto-app?
Ik heb een Zappi met loadbalancer en die kan op 11kW laden, dus zou in zeg 4-5 uur van 0-100% kunnen.
Maar de Tesla M3 zat al voor 3/4 vol.
En ja 's nachts gaat de vaatwasser aan, de warmtepomp doet wat etc. Dus klopt de laadpaal zal niet de volledige laadsnelheid kunnen pakken.
De auto en laadpaal zijn netje sin de Tibber app opgenomen, dus dat zou moeten kloppen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:28

[Afbeelding]
Nee geen last van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3s235BWc5bhv8OZ6qWdH-YVXng=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ojBK9AK11xEKPnkYRc0zZbOE.png?f=fotoalbum_medium

Zelfs met de problemen met de weergave in de app van gisteren ging het in HA gewoon door. Raar dat dat tussen gebruikers kan verschillen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Pr088
Artbij schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Dat het altijd goedkoper is lees ik. Maar ik ben benieuwd of ik dat ook kan controleren ;).
In de laatste laadsessie, zoals ik schreef.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Je kan eventueel op je laadpaal klikken en kijken hoeveel kWh je hebt geladen en wat daar de kosten van zijn.

Maar er staat daar nog niet echt een €/kwh tussen. Wat misschien wel leuk zou zijn om in te zien.

• Backpacker
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Nee geen last van:

[Afbeelding]

Zelfs met de problemen met de weergave in de app van gisteren ging het in HA gewoon door. Raar dat dat tussen gebruikers kan verschillen.
Welke HA versie draai je? De grote problemen met de "officiële" integratie zijn ontstaan vanaf 2026.03.01 even uit mijn hoofd.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:28
Backpacker schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Welke HA versie draai je? De grote problemen met de "officiële" integratie zijn ontstaan vanaf 2026.03.01 even uit mijn hoofd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/N3FGaYhbzeheB2ZpShbiQL68.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tdem
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Core: 2026.3.4
Supervisor: 2026.03.2

• MarcoPolet

[Afbeelding]
Deze automation zou wel kunnen helpen (power_tibber naam even aanpassen)
Ik heb de timeout op 10 minuten, maar kan wellicht ook wat korter.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Tibber - offline reload na 10m
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.power_tibber
    to: unavailable
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.power_tibber
mode: single

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:33
Backpacker schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:38:
[...]

Daar wordt zeker aan gewerkt :)
Wel raar dat de Tibber AI dat nog niet weet te vertellen. Kan je een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account? Dan kan ik dei Ai even opvoeden :)
Goedenavond @Backpacker, weet je toevallig wat de stand van zaken is m.b.t. de powerup voor de F-series warmtepompen van Nibe?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:49
Na een jaar Tibber (en eerste jaar dynamisch) wilde ik toch even mijn resultaten delen:

Totale afname 4856 kWh
Totale invoeding 7330 kWh

Na verrekening energiebelasting kom ik op € 106 uitbetalen voor een jaar dynamisch afnemen en invoeden.

In het post salderen tijdperk zou mijn rekening dan dus een ruime €500 hoger komen te liggen door de energiebelasting (minus nog wel die €106).
Met een all electric huis, EV en een sauna ben ik erg tevreden met de resultaten.

Vanaf februari heb ik een accu via balans energie, ben benieuwd wat het plaatje volgend jaar wordt.

Dankzij het Tibber topic ben ik op dynamisch gegaan en heb ik veel geleerd. Dank daarvoor!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-04 17:48
Sportmind schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:35:
Na een jaar Tibber (en eerste jaar dynamisch) wilde ik toch even mijn resultaten delen:

Totale afname 4856 kWh
Totale invoeding 7330 kWh

Na verrekening energiebelasting kom ik op € 106 uitbetalen voor een jaar dynamisch afnemen en invoeden.

In het post salderen tijdperk zou mijn rekening dan dus een ruime €500 hoger komen te liggen door de energiebelasting (minus nog wel die €106).
Met een all electric huis, EV en een sauna ben ik erg tevreden met de resultaten.

Vanaf februari heb ik een accu via balans energie, ben benieuwd wat het plaatje volgend jaar wordt.

Dankzij het Tibber topic ben ik op dynamisch gegaan en heb ik veel geleerd. Dank daarvoor!
Als je een accu van Balans energie neemt, moet je toch ook overstappen naar hun als dynamisch energieleverancier?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:49
rbnw schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:02:
[...]

Als je een accu van Balans energie neemt, moet je toch ook overstappen naar hun als dynamisch energieleverancier?
Klopt, combinatie van een verrekening van epex en onbalansprijzen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:56

JB

Cédric roelt!

Heeft iemand de Grid Awards cq. slim laden via Tibber actief op een Easee icm al bestaande backoffice ivm zakelijke laadpas? Wij gaan halverwege april over op Tibber en dus ook voor het eerst dynamische prijzen, dus ik wil de auto graag op logische/slimme momenten opladen, maar ik weet nog van het inrichten Easee laadpaal 1,5 jaar terug, dat je maar één backoffice kan configureren.

Is Tibber als backoffice nodig op die Easee of kan het ook anders cq. hoe doen mensen het hier?

Mijn boefje is liev!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
JB schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:25:
Heeft iemand de Grid Awards cq. slim laden via Tibber actief op een Easee icm al bestaande backoffice ivm zakelijke laadpas? Wij gaan halverwege april over op Tibber en dus ook voor het eerst dynamische prijzen, dus ik wil de auto graag op logische/slimme momenten opladen, maar ik weet nog van het inrichten Easee laadpaal 1,5 jaar terug, dat je maar één backoffice kan configureren.

Is Tibber als backoffice nodig op die Easee of kan het ook anders cq. hoe doen mensen het hier?
Vrij zeker dat ze nog steeds slechts één OCCP kapitein op het schip toestaan. Ik heb een Easee Charge Lite die ik aanstuur via EVCC terwijl het nog wel gekoppeld is aan Tibber. Zit inmiddels bij Zonneplan dus dat lijkt geen probleem te zijn (en omdat je niet handmatig het uit Tibber kan halen... daarvoor moet je contacten). Maar Tibber + een backoffice afhandelaar vergt vaak wel een koppeling op een manier dat momenteel niet samengaat.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• JB

JB

Cédric roelt!

Mirabis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:11:
[...]

Vrij zeker dat ze nog steeds slechts één OCCP kapitein op het schip toestaan. Ik heb een Easee Charge Lite die ik aanstuur via EVCC terwijl het nog wel gekoppeld is aan Tibber. Zit inmiddels bij Zonneplan dus dat lijkt geen probleem te zijn (en omdat je niet handmatig het uit Tibber kan halen... daarvoor moet je contacten). Maar Tibber + een backoffice afhandelaar vergt vaak wel een koppeling op een manier dat momenteel niet samengaat.
Wat een drama allemaal... ik had gehoopt na een jaartje wel iets opgelost te zien worden. Zijn er andere laadpalen die dit wel kunnen dan?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

macfocus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Dank, ik vermoedde al zoiets. Ik heb inmiddels ook een vraag uitstaan bij Easee zelf.
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Mijn situatie oogt hetzelfde;

- Easee met backoffice ivm zakelijk laadpas
- Tibber slim laden mogelijk maken

Heb de vraag inmiddels ook uitgezet bij Tibber.
edit:
De auto wordt wel ondersteund om slim te laden, bereik ik dan niet hetzelfde?

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 01-04-2026 10:29 ]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lempke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:41:
[...]

Bij mij lijkt het nu weer goed te werken, ik heb wel de (Volvo) power-up wel opnieuw gekoppeld.
Daarvoor deed 'ie precies hetzelfde als jij nu aangeeft, begon domweg te laden bij de hogere tarieven van vanmiddag.
Werkt dit goed? Hier ook Volvo maar Tibber zegt dat het niet mogelijk is, omdat Volvo de API niet vrijgegeven heeft :? Of heb jij een laadpaal die door Tibber gemanaged is, waardoor het laden starten/stoppen daar geregeld is?
Volvo heeft het via hun API niet mogelijk gemaakt het laden te starten en te stoppen. Dus sturen we de laadpaal instructie om te gaan laden (stroom te leveren) en te stoppen (stroom te stoppen) waardoor de auto gaan laden op de momenten die wij aansturen

Mijn boefje is liev!

• Backpacker
  • Niet online
@JB grappig om mijn antwoorden naar jou hier terug te zien (niet erg!) :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Backpacker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:18:
@JB grappig om mijn antwoorden naar jou hier terug te zien (niet erg!) :)
Wij hadden contact via support bedoel je?

Mijn boefje is liev!

• Backpacker
  • Niet online
JB schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:22:
[...]

Wij hadden contact via support bedoel je?
Ja :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik kan inmiddels het volledige verhaal volgens mij wel delen (correct me if I'm wrong). Doordat Easee dus geen 2e provider toestaat en Volvo geen rechtstreekse interactie "toelaat" met Tibber, kan ik gewoonweg niet slim laden icm een backoffice voor de laadpas :(

Verzoek hiervoor ligt bij Easee, maar volgens mij zit er al meer dan een jaar geen schot in de zaak;

_eLMo_ in "Thuisladen van je EV deel 2"

Of dit moet nog een ander verzoek zijn tov wat Tibber poogt te realiseren icm Easee.
edit:
bovenstaande gaat om lokale toegang

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 01-04-2026 15:00 ]

Mijn boefje is liev!

• Backpacker
  • Niet online
Bij ons verzoek gaat het inderdaad niet om een lokale API maar om de toegangsmogelijkheden te verbeteren. Dus dat je meerdere partijen toestemming kan geven om data van de lader te krijgen (voor backoffice partijen) of de lader te besturen (voor Tibber).

• JB

JB

Cédric roelt!

Backpacker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:53:
Bij ons verzoek gaat het inderdaad niet om een lokale API maar om de toegangsmogelijkheden te verbeteren. Dus dat je meerdere partijen toestemming kan geven om data van de lader te krijgen (voor backoffice partijen) of de lader te besturen (voor Tibber).
Hopelijk gaan ze dit eens oplossen, want hier hebben heel veel mensen mee te maken lijkt me. Zeker nu met de (aanstaande) "energiecrisis". De combi met backoffice doelgroep zal wellicht kleiner zijn, maar hoop toch dat dit opgelost wordt. Van de zotte om hier een nieuwe paal voor te moeten kopen, want de meerprijs/afschrijving is (te)veel voor die paar cent de kWh en moet weer eerst terugverdiend worden.

Inmiddels kan ik ook met zekerheid zeggen dat het niet werkt :D Gisteren de Easee in Tibber toegevoegd, icm de Volvo. Ging prima, werkte ook mbt "on hold" etc, maar de backoffice was niet meer verbonden dus de laadsessie werd niet gelogged. De Easee had na het toevoegen ook netjes Tibber als operator staan.

Ik moet nu dus iets proberen te gaan verzinnen om alsnog slim te kunnen laden icm de "tools" die ik thuis heb. Als het goed is kan de Easee wel ingesteld worden dat deze niet meteen gaat laden na aanbieden pasje op de RFID, dus wellicht kan ik daarmee nog iets icm Tibber tarieven.

Mijn boefje is liev!

• ybos
Zijn er meer gebruikers met foute data in de app na het issue afgelopen zondag :?
Mijn data voor 29 maart klopt totaal niet, lijkt eerder data van een andere klant :?
Ik heb een accu dus nooit teruglevering tussen zeg 10 en 16 uur. Alle data in de app van 1 t/m 28 maart toont een keurige grafiek zoals je verwacht van iemand met veel panelen en geen accu. Dat is 100% niet mijn data...
Ik heb al een ticket geopend maar was benieuwd of meer hier last van hebben :?

edit:
vergeten te melden, tibberdata in de app is anders dan mijn homewizard/accusysteemdata dus er lijkt wat fout te gaan bij tibber. tibberdata zou natuurlijk hetzelfde moeten zijn als de homewizard, want die hangen aan dezelfde P1 meter.

[ Voor 20% gewijzigd door ybos op 02-04-2026 20:48 ]

• Pr088
ybos schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:37:
Zijn er meer gebruikers met foute data in de app na het issue afgelopen zondag :?
Mijn data voor 29 maart klopt totaal niet, lijkt eerder data van een andere klant :?
Ik heb een accu dus nooit teruglevering tussen zeg 10 en 16 uur. Alle data in de app van 1 t/m 28 maart toont een keurige grafiek zoals je verwacht van iemand met veel panelen en geen accu. Dat is 100% niet mijn data...
Ik heb al een ticket geopend maar was benieuwd of meer hier last van hebben :?
Of heeft je accu niet gewerkt?

• ybos
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:56:
[...]

Of heeft je accu niet gewerkt?
Sorry, iets vergeten te melden. Tibberdata matcht niet met de homewizard.
En homewizard data match exact met de data van het accusysteem.

voorbeeld: 27 maart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAptAN2l_0_YDwQhPcQ_keMez-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVfbX03EClVGkfXq7mqA8hF0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT36QhNITbturv4iv4Eb2OZPkdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFK6mid68nFn1iij0HVHyu2x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nZgSpqu_wxY5m5DJH9VWMie6gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq6yJ1YwUJFk0R7C1A4mLSp3.jpg?f=fotoalbum_large

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 16:21
MarcoPolet schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Deze automation zou wel kunnen helpen (power_tibber naam even aanpassen)
Ik heb de timeout op 10 minuten, maar kan wellicht ook wat korter.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Tibber - offline reload na 10m
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.power_tibber
    to: unavailable
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.power_tibber
mode: single
Die heb ik ook draaien maar dan ontbreekt er nog data. Werkt het voor jou wel prima?
Ik zit op de laatste versie van HA.

• MarcoPolet
SmoothTweaker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:29:
[...]

Die heb ik ook draaien maar dan ontbreekt er nog data. Werkt het voor jou wel prima?
Is behoorlijk stabiel, ook laatste HA versie. Wellicht een netwerkprobleem?
Hier de afgelopen week; is natuurlijk met 5 minuten interval grafiek, maar geen gaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o3ArN7B6E5YENZLRfYawPUyBz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCstfemvxTwjTQ8PvX7FzmXo.png?f=fotoalbum_large

• Tdem
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:29:
[...]

Hier blijft ook data ontbreken. Heb ook ingesteld dat het elke 10 minuten gecheckt moet worden of de service niet is vastgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQkubfyFtTb7wHE4CN4dbOF9gwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qD3JcklNkNVrueYmqB9n0GED.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Tdem op 03-04-2026 15:46 ]

• Backpacker
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:59:
[...]

Sorry, iets vergeten te melden. Tibberdata matcht niet met de homewizard.
En homewizard data match exact met de data van het accusysteem.

voorbeeld: 27 maart

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gok op een vertraging in het ontvangen van je meterdata of een slimme meter in storing. Heb je al een antwoord gekregen van support? Anders kan ik wel voor je kijken als je een privéberichtje stuurt met het e-mailadres van je Tibber account.

• ybos
Backpacker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:42:
[...]

Ik gok op een vertraging in het ontvangen van je meterdata of een slimme meter in storing. Heb je al een antwoord gekregen van support? Anders kan ik wel voor je kijken als je een privéberichtje stuurt met het e-mailadres van je Tibber account.
Thanks voor je aanbod, ik doe je even een pb (y)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43
Ik heb al een tijdje geleden een verzoek ingediend voor powerup Alpha innotec warmtepomp. Aangezien deze ook werkt met Nibe uplink kan ik wel al koppelen alleen doet het verder niets.

Weet iemand of je überhaupt antwoord krijgt en of tibber iets doet met deze feature requests?

[ Voor 21% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-04-2026 12:39 ]

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:33
Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:38:
Ik heb al een tijdje geleden een verzoek ingediend voor powerup Alpha innotec warmtepomp. Aangezien deze ook werkt met Nibe uplink kan ik wel al koppelen alleen doet het verder niets.

Weet iemand of je überhaupt antwoord krijgt en of tibber iets doet met deze feature requests?
Ik dien al ruim een jaar om de zoveel maanden een verzoekje in voor ondersteuning van de nibe f-series, maar so far helaas niets...

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:51
Meer mensen waarbij de tibber app niet werkt op een iPhone? Krijg alleen het opstartscherm te zien en knalt er vervolgens uit.

• Untouchablezz20
.

[ Voor 129% gewijzigd door Untouchablezz20 op 04-04-2026 21:28 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:23:
Meer mensen waarbij de tibber app niet werkt op een iPhone? Krijg alleen het opstartscherm te zien en knalt er vervolgens uit.
Geen probleem hier.

• Untouchablezz20
Op een iPhone? Op de iPad werkt het namelijk ook niet.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:16:
[...]

Op een iPhone? Op de iPad werkt het namelijk ook niet.
Yep. iPhone 17 met iOS 26.4

• Backpacker
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:38:

Er wordt zeker wat met die data gedaan zodra er wordt gepland voor het ontwikkelen van nieuwe power-ups. De verwachting is dat er in de toekomst meer aandacht besteedt gaat worden aan warmtepomp integraties maar voorlopig is de focus nog op thuisbatterijen en auto/laadpaal integraties. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden want er is natuurlijk niet een onbeperkt ontwikkeltijd beschikbaar.

• MarcoPolet
Backpacker schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:33:
[...]

Er wordt zeker wat met die data gedaan zodra er wordt gepland voor het ontwikkelen van nieuwe power-ups. De verwachting is dat er in de toekomst meer aandacht besteedt gaat worden aan warmtepomp integraties maar voorlopig is de focus nog op thuisbatterijen en auto/laadpaal integraties. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden want er is natuurlijk niet een onbeperkt ontwikkeltijd beschikbaar.
Misschien een idee om ook een generieke API te maken, die dan als toevoeging op de home assistant integratie werkt. Die geef je dan vanuit je home assistant de data terug van de zonnepanelen en de accu. Dat is dan vooral informatief. Ik mis nu bijvoorbeeld de de Tibber app het eigen-gebruik van de panelen, waardoor er 100% 'gekochte' stroom wordt getoond. Dat voelt niet heel fijn :-)

• tcw82
Backpacker schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:33:
[...]

Is de Sessy accu een van de focus punten ? met name met het oog op grid rewards / handel op onbalans?

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik loop tegen een probleem aan met Tibber. Ik heb zelf een Audi e-tron en het laden gaat eigenlijk altijd wel goed middels slim laden. Sinds kort heeft mijn moeder een plug-in hybride en zij wil de auto soms bij mij opladen, wat ik prima vind. Nu heb ik volgens deze instructie een dummy auto aangemaakt en daar heb ik dan de vertrektijd ingesteld voor het moment dat zij meestal weggaat.

Dit leek in het begin even te werken, maar nu heeft mijn eigen auto continu laadproblemen. Ik krijg de hele tijd de melding dat dummy niet geladen kan worden als mijn auto aan de lader hangt. Hij negeer het hele laadschema van mijn auto, omdat hij denkt dat het de dummy auto is. Is er een manier om dit wel fatsoenlijk te laten werken? Nu los ik het op door handmatig de te laden auto aan te passen, maar echt fijn werkt dat ook niet.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Backpacker
  • Niet online
miicker schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:11:
Ik loop tegen een probleem aan met Tibber. Ik heb zelf een Audi e-tron en het laden gaat eigenlijk altijd wel goed middels slim laden. Sinds kort heeft mijn moeder een plug-in hybride en zij wil de auto soms bij mij opladen, wat ik prima vind. Nu heb ik volgens deze instructie een dummy auto aangemaakt en daar heb ik dan de vertrektijd ingesteld voor het moment dat zij meestal weggaat.

Dit leek in het begin even te werken, maar nu heeft mijn eigen auto continu laadproblemen. Ik krijg de hele tijd de melding dat dummy niet geladen kan worden als mijn auto aan de lader hangt. Hij negeer het hele laadschema van mijn auto, omdat hij denkt dat het de dummy auto is. Is er een manier om dit wel fatsoenlijk te laten werken? Nu los ik het op door handmatig de te laden auto aan te passen, maar echt fijn werkt dat ook niet.
Naar de instellingen in de laadpaalwidget gaan en daar bij "op te laden auto" op automatisch zetten.
In het Jij-menu bij push-notificaties voor Slim laden "Nieuw laadplan" aanzetten. Dan krijg je een melding voor welke auto er een planning is aangemaakt. Mocht dat onverhoopt de verkeerde zijn dan kan je in de laadpaalwidget wisselen van auto zodat er een nieuwe sessie wordt aangemaakt.

Nu kan het zijn dat de api van Audi met de nieuwe integratie wat trager is geworden. Als je de instellingen "op te laden auto" op *Automatisch" hebt staan en hij kiest telkens de verkeerde dan hoor ik dat graag. Dan kan ik dat intern doorzetten

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-04 13:31
tcw82 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:28:
[...]

Is de Sessy accu een van de focus punten ? met name met het oog op grid rewards / handel op onbalans?
Same question here, mbt Sessy! Heb begrepen dat Sessy dat ook graag wil / wilde en heb volgens mij al ruim een jaar (misschien zelfs wel langer geleden) begrepen dat er aan gewerkt zou worden. Of is dat weer qua prioriteit afgezwakt.

Zelfde geldt eigenlijk voor een koppeling met LG ThinQ voor onze warmtepompboiler en naar Samsung (SmartThings) voor onze Samsung HT Monoblock warmtepomp. Dat laatste zou vooral in het voor en naseizoen en waarschijnlijk ook wel in de winter een uitkomst zijn.

• tcw82
HaraldBou schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:11:
[...]

Same question here, mbt Sessy! Heb begrepen dat Sessy dat ook graag wil / wilde en heb volgens mij al ruim een jaar (misschien zelfs wel langer geleden) begrepen dat er aan gewerkt zou worden. Of is dat weer qua prioriteit afgezwakt.

Zelfde geldt eigenlijk voor een koppeling met LG ThinQ voor onze warmtepompboiler en naar Samsung (SmartThings) voor onze Samsung HT Monoblock warmtepomp. Dat laatste zou vooral in het voor en naseizoen en waarschijnlijk ook wel in de winter een uitkomst zijn.
Ben benieuwd, misschien kan @Backpacker er meer over zeggen.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:41:
[...]

Naar de instellingen in de laadpaalwidget gaan en daar bij "op te laden auto" op automatisch zetten.
In het Jij-menu bij push-notificaties voor Slim laden "Nieuw laadplan" aanzetten. Dan krijg je een melding voor welke auto er een planning is aangemaakt. Mocht dat onverhoopt de verkeerde zijn dan kan je in de laadpaalwidget wisselen van auto zodat er een nieuwe sessie wordt aangemaakt.

Nu kan het zijn dat de api van Audi met de nieuwe integratie wat trager is geworden. Als je de instellingen "op te laden auto" op *Automatisch" hebt staan en hij kiest telkens de verkeerde dan hoor ik dat graag. Dan kan ik dat intern doorzetten
De instellingen stonden al op "Automatisch" bij "Op te laden auto", toen koos hij dus wel elke keer de verkeerde. Ik heb dat nu weer ingesteld op Automatisch. "Nieuw laadplan" kon ik niet vinden bij push notificatie instellingen, wel "Nieuwe slimme laadsessie", bedoel je die? Die heb ik nu aangezet. Ik zal het nu weer even in de gaten houden wat hij gaat doen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Tdem
  • Niet online
miicker schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:43:
[...]

De instellingen stonden al op "Automatisch" bij "Op te laden auto", toen koos hij dus wel elke keer de verkeerde. Ik heb dat nu weer ingesteld op Automatisch. "Nieuw laadplan" kon ik niet vinden bij push notificatie instellingen, wel "Nieuwe slimme laadsessie", bedoel je die? Die heb ik nu aangezet. Ik zal het nu weer even in de gaten houden wat hij gaat doen.
Dat is ‘m inderdaad. In de omschrijving heet het laadplan en het kopje laadsessie. Wat verwarrend als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62HS--geq7IO-quo5YyensYpEuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQmLcomreaaL3dwVk0Hl38I2.jpg?f=fotoalbum_large

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:54
catchingfire schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:25:
Voor 2026, kan iemand bevestigen of dit de juiste waardes zijn in de SolarEdge app voor de aanvullende kosten? (bij het omzetten naar Dynamisch 15-minuten tarief in de SolarEdge app gingen de bestaande instellingen van aanvullende kosten naar 0):
import: 0,112; 21% BTW
export: 0,092; 21% BTW
Gezien dat ondertussen de kWh-prijzen weer soms richting 0 gaan, kan iemand bevestigen dat dit nu de juiste settings zijn voor Tibber & SolarEdge app? Of moet er nog een - voor het export-tarief?

• JB

JB

Cédric roelt!

Omdat ik met een Easee niet meerdere operators kan koppelen (Tibber + backoffice), ben ik gewezen op de Zaptec GO (de 2 laat ik even buiten beschouwing omdat ik de Easee dan met gesloten portemonnee kan vervangen, ERE en MID niet nodig).

Nu begrijp ik dat de Zaptec GO weer ellende geeft met load balancen icm Tibber? Meer mensen die daar tegenaan lopen? Zie bericht van @EVfan; EVfan in "Zaptec Go of Easee charge lite"
Ik heb een Zaptec Go met Tibber dynamisch contract en Pulse. Ik heb geruime tijd geprobeerd de Pulse te gebruiken voor load balancing. Maar, en dit is essentieel, de load balancing met de Pulse werkt alleen als de laad modus van de Zaptec op standaard staat. Dus kabel aansluiten starten. Alleen handmatig stoppen en weer starten is dan je optie. Maar zou wel goed moeten werken als load balancing, alleen had ik steeds conflicten in de aansturing tussen de Zaptec app en Tibber. Dus in gepland, eco modus kun je niet met de Pulse load balancen, wat eigenlijk best een forse beperking is. Tibber geeft aan dat als je de Pulse exclusief de Zaptec Go laat besturen (om conflicten te voorkomen) dat Tibber slim laden goed zou moeten werken.

Tenslotte heb ik de pas beschikbare Zaptec Sense P1 gekocht in de veronderstelling dat load balancing dan wel op de geplande modus zou werken. Maar helaas, met de Sense werkt load balancing van de Zaptec GO alleen de modus “automatisch laden”. Dus geen eenvoudig profijt van een dynamisch contract, of je moet zelf de box aanzetten en uitzetten bij de juiste/lage stroomprijzen. Het is feitelijk of load balancing in de auto stand en handmatig proberen de kosten te beperken, of in de geplande stand, maar dan geen load balancing.
Voordat ik straks weer een kat in de zak heb... ik gebruik de Easee met een Equalizer en dat werkt perfect, maar die is niet geschikt voor slim laden/zonne-laden/grid awards icm backoffice. Dat kan de GO weer wel (ook beperkt qua zonne-laden met 3 fasen naar ik begrijp, want er moet minimaal 4130W overschot zijn).

Mijn boefje is liev!

• Dogwatch
  • Laatst online: 16-04 22:49
Ik heb hier de Zaptec Go icm de Pulse, maar ervaar geen enkel probleem. De Zaptec staat inderdaad als 'Standaard' ingesteld, maar de aansturing vanuit Tibber werkt prima. Kan gewoon laden middels Grid Rewards, laden start/stopt automatisch.

• Backpacker
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:26:
Omdat ik met een Easee niet meerdere operators kan koppelen (Tibber + backoffice), ben ik gewezen op de Zaptec GO (de 2 laat ik even buiten beschouwing omdat ik de Easee dan met gesloten portemonnee kan vervangen, ERE en MID niet nodig).

Nu begrijp ik dat de Zaptec GO weer ellende geeft met load balancen icm Tibber? Meer mensen die daar tegenaan lopen? Zie bericht van @EVfan; EVfan in "Zaptec Go of Easee charge lite"

[...]

Voordat ik straks weer een kat in de zak heb... ik gebruik de Easee met een Equalizer en dat werkt perfect, maar die is niet geschikt voor slim laden/zonne-laden/grid awards icm backoffice. Dat kan de GO weer wel (ook beperkt qua zonne-laden met 3 fasen naar ik begrijp, want er moet minimaal 4130W overschot zijn).
Als je Slim Laden gebruikt moet de Zaptec op "direct laden" staan want Tibber zal dan zorgen voor het stoppen met laden. En verder zijn er geen problemen met load balancing. Je moet alleen zorgen dat de optie om weer terug te gaan naar 3-fase laden aanstaat in de instellingen van Zaptec. En load balancen werkt ook gewoon met ECO-mode van Zaptec en gepland laden maar dan moet je Slim Laden wel uitzetten. Anders heb je twee bestuurders achter één stuur en dat gaat nooit goed natuurlijk (en daarom wordt het niet ondersteund)

• Backpacker
  • Niet online
HaraldBou schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:11:
[...]

Nog geen vooruitgang op Sessy eerlijk gezegd. Gezien hun marktaandeel in de martken waar Tibber actief is natuurlijk ook niet gek. Er zijn nog tig thuisaccu merken waar een integratie voor moet komen en daar zitten veel grotere merken dan Sessy bij.
Dat betekent niet dat die er niet komt, hij staat alleen niet bovenaan de lijst.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:32
JB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:26:

[...]

@JB
De Tibber Pulse werkt alleen als load balancer als de Zaptec in de standaard laad modus staat. Met een dynamisch contract dus een enorme beperking. Tibber adviseerde me hun rewards programma te gebruiken, maar onze beide EV’s hebben daar moeite mee (bijvoorbeeld de Etron communiceert heel matig, en vaak stonden we dus met een lege accu, of de Pulse liet de auto met hogere tarieven laden).
Ik heb nu een Zaptec Sense aangeschaft. Die werkt wel vlekkeloos als load balancer, maar alleen in de automatische modus. Kortom, weer een vervelende beperking icm dynamische tarieven.
Dus nu vaak maar handmatig plannen van het laden op basis van de tarieven.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18

GVR

catchingfire schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:53:
[...]

Gezien dat ondertussen de kWh-prijzen weer soms richting 0 gaan, kan iemand bevestigen dat dit nu de juiste settings zijn voor Tibber & SolarEdge app? Of moet er nog een - voor het export-tarief?
Wellicht is deze vraag beter thuis in het SolarEdge topic, maar ik doe ook een duit in het zakje.
Ik had een negatief tarief ingesteld staan en ook een negatief btw percentage (kan sinds de nieuwe beta versie van de app). Dit gaat fout want de omvormer ging vandaag om 10:44 al uit, dus heb nu de positieve getallen weer ingevuld en verwacht dat de omvormer morgen gewoon aan blijft. Want, bij een tarief van 12 ct inclusief (morgen 9 ct inclusief) kan ik gewoon blijven terugleveren.

Correct me if I'm wrong.

Edit; op dit moment gaat de discussie over de instellingen ook in het se topic weer door. Ik wacht het maar even af...

[ Voor 6% gewijzigd door GVR op 07-04-2026 23:46 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

EVfan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:08:
[...]

@JB
De Tibber Pulse werkt alleen als load balancer als de Zaptec in de standaard laad modus staat. Met een dynamisch contract dus een enorme beperking. Tibber adviseerde me hun rewards programma te gebruiken, maar onze beide EV’s hebben daar moeite mee (bijvoorbeeld de Etron communiceert heel matig, en vaak stonden we dus met een lege accu, of de Pulse liet de auto met hogere tarieven laden).
Ik heb nu een Zaptec Sense aangeschaft. Die werkt wel vlekkeloos als load balancer, maar alleen in de automatische modus. Kortom, weer een vervelende beperking icm dynamische tarieven.
Ik poog het te begrijpen maar waarom is dat een enorme beperking in standaard modus? Je wil toch dat Tibber het slimme deel doet? Loadbalancen gebeurd op de fases via de Pulse? Of ik snap het niet.

Mijn boefje is liev!

• djdirksen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-04 16:56
Het lukt mij niet mijn Audi Q4 e-tron slim te laden via de Tibber app. Ik heb (helaas?) de NewMotion Home Advanced laadpaal waarvoor geen power-up beschikbaar is. De auto Power-up krijgt wel data/lSoC van de Audi, maar als deze na een eerste korte laadsessie stopt om later verder te gaan, lukt het de Tibber app niet de laadsessie weer te starten. Direct starten via de myAudi app gaat wel, het lijkt er dus op dat er nog wel contact is tussen de laadpaal en de auto.
Is het een probleem met de tibber app, of zijn er bepaalde instellingen in de auto of de myAudi app die ik aan kan passen?

• Backpacker
  • Niet online
EVfan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:08:
[...]

@JB
Er is een nieuwe Audi integratie dus ik zou het zeker nog eens proberen. En de Pulse stuurt het laden niet aan alleen de laadsnelheid. Ik denk dat je hebt meegemaakt dat Grid Rewards ging laden op de dure momenten maar dat is precies hoe het werkt.
Je wordt daarvoor gecompenseerd en daarbovenop krijg je een beloning dus per saldo ben je dan goedkoper uit.

• Backpacker
  • Niet online
djdirksen schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:40:
Het lukt mij niet mijn Audi Q4 e-tron slim te laden via de Tibber app. Ik heb (helaas?) de NewMotion Home Advanced laadpaal waarvoor geen power-up beschikbaar is. De auto Power-up krijgt wel data/lSoC van de Audi, maar als deze na een eerste korte laadsessie stopt om later verder te gaan, lukt het de Tibber app niet de laadsessie weer te starten. Direct starten via de myAudi app gaat wel, het lijkt er dus op dat er nog wel contact is tussen de laadpaal en de auto.
Is het een probleem met de tibber app, of zijn er bepaalde instellingen in de auto of de myAudi app die ik aan kan passen?
Wanneer heb je het voor het laatst geprobeerd? Want we hebben een nieuwe Audi integratie sinds iets meer dan een week. Als je een berichtje naar support stuurt met mijn naam erin (Ivo) dan kan ik voor je kijken want we krijgen nu veel meer logs van Audi.

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste