Volgend jaar gaat een bijzonder jaar worden - mijn vriendin en ik verwachten een kindje namelijk.
Ik heb al wat zitten zoeken in dit topic op 'bevallen' en 'zwanger', maar heel concreet kwam ik nog niet wat tegen. Daarom hier wat ik zelf had gevonden. Mocht iemand anders slimmere/goedkopere tips hebben, dan hoor ik het heel graag.
In het algemeen: ben je nog niet zwanger en er 'nog niet aan begonnen', dan zou ik niet per sé een andere verzekering uitzoeken. Er vanuit gaande dat het allemaal goed gaat, maak je niet zoveel (zorggerelateerde

) kosten in de eerste maanden - en voor je het weet zit de bevalling in het volgende jaar haha.
Medische checks zoals echo's en de NIPT-test worden altijd vergoed.
Wij waren dit jaar beide goedkoop verzekerd en hebben (op een kraampakket van 3 tientjes na) (nog) geen zorgkosten gerelateerd aan de zwangerschap gemaakt.
Het kan wel prijzig worden als het moeilijker gaat, maar daar heb ik mezelf niet in verdiept.
Voor volgend jaar viel me op dat er
aanvullende verzekeringen bestaan die de eigen bijdrage aan de kraamzorg vergoeden.
De goedkoopste die ik kon vinden, is
Zilveren Kruis Aanvullend 2 sterren (
zorgverzekeringskaart) - er vanuitgaande dat je de aanvullende zorgverzekering bij dezelfde verzekeraar wilt afsluiten als je basisverzekering.
Er vanuitgaande dat je 40 uur kraamzorg afneemt à 5,40/u = €216, en die verzekering op jaarbasis €270 kost, heb je voor €56 'extra' wel een handig pakket denk ik. Denk aan fysio na de bevalling, bijvoorbeeld. Ook de eigen bijdragen van een niet-medische ziekenhuisbevalling als je daarvoor kiest, lijkt hiermee vergoed te worden.
Maar wellicht kan het slimmer, beter of goedkoper, in dat geval hoor ik graag tips!
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 16-12-2024 15:11
]