Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nu vraag ik me af of het handig is dat mijn partner overstapt naar CZ en daar voor 27 euro p/mnd vanaf 1 januari 2025 de wachttijd van 1 jaar ingaat. Vergoeding 80% tot 2045 euro. En dan vanaf 1 januari 2026 de kinderen bijschrijft op haar verzekering. Met een totale meerkost van 24*27 euro = 648 euro.
Het drempelbedrag voor aftrek van zorgkosten is bij 100k gezinsinkomen 100.000*0,0575/2+825= 3700. Daar zal ik niet snel boven komen per jaar gok ik:
https://www.belastingdien...ekenen/drempelbedrag-2024
Ik neem aan dat de meeste kosten in jaar 1 vallen (plaatsing beugel).
Volgens mij heb ik er voordeel van de verzekering af te sluiten indien de zorgkosten minimaal 810 euro zijn ( 648/0.8=810) en is het maximale gedekte bedrag 2045/0.8 = 2562,50.
Zie ik dat goed?
Kan mijn partner de kinderen bijschrijven zonder extra wachttijd? Ja ik weet dat ik kan bellen, maar de wachttijd was vandaag 45 minuten :-).
Ik was hier ook wel benieuwd naar, bij FBTO las ik in dit bericht dat de wachttijd pas ingaat als de persoon wordt bijgeschreven: Ben benieuwd of dat bij elke verzekering zo is?usernamerandom schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:20:
Kan mijn partner de kinderen bijschrijven zonder extra wachttijd?
Bij CZ lijkt er voor een bijgeschreven kind niet opnieuw een wachttijd in te gaan:Zybertweak schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:46:
[...]
Ik was hier ook wel benieuwd naar, bij FBTO las ik in dit bericht dat de wachttijd pas ingaat als de persoon wordt bijgeschreven: Ben benieuwd of dat bij elke verzekering zo is?
Nee, als u geen wachttijd meer heeft, hoeft uw kind niet opnieuw één jaar te wachten. Zij kunnen gewoon gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie als:
- uw kind nog géén 18 jaar is; en
- uw kind op uw polis staat bijgeschreven; en
- u, net zoals in 2025, ook in 2026 dezelfde (tandarts)verzekering met een vergoeding voor orthodontie kiest. En u dus géén wachttijd meer heeft.
Ja je hebt zeker wel een punt dat als je voor zo'n verzekeraar kiest (in dit geval a.s.r. en hun beleid wat betreft GGZ) dat je dit dan ook weer legitimeert.Dennis1812 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:05:
Dan nog, het idee dat een verzekeraar gaat bepalen wat voor zorg je nodig hebt vind ik een heel verkeerde kant op gaan.
Die beslissing hoort te liggen bij verwijzend arts. Niet bij verzekeraar.
Voor je het weet nemen andere verzekeraars dit voor het jaar daarop over, waarna het mogelijk een kwestie van tijd is voordat een verzekeraar gaat proberen extra eisen te stellen zodat veel aanvragen afgewezen kunnen worden.
Zover ik heb begrepen kunnen ze dit niet zomaar doen, omdat je recht hebt op vrije zorgkeuze en dit ook nog wel betaalbaar moet zijn voor jan-modaal.
Maar zoals we wel weten zoeken (zorg)verzekeraars graag de grenzen op van wat mogelijk is binnen het huidige systeem.
In iedergeval, in dit geval lijkt het vooral een bureaucratisch gebeuren te zijn, want als je niet voldoet aan de zaken die ze vragen in dat aanvraagformulier zou je überhaupt niet in aanmerking moeten komen voor GGZ zorg.
Zover ik uit dat formulier kan opmaken.
In vino veritas, in aqua sanitas
Gezien de verkiezingsuitslagen van de afgelopen jaren (jarenlang VVD de grootste, nu alles nog wat rechtser) is dit blijkbaar wat de bevolking wil. Er is genoeg keuze qua partijen die het anders willen maar die krijgen veel minder stemmen.Dennis1812 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:05:
Dan nog, het idee dat een verzekeraar gaat bepalen wat voor zorg je nodig hebt vind ik een heel verkeerde kant op gaan.
Die beslissing hoort te liggen bij verwijzend arts. Niet bij verzekeraar.
Ook dat een deel van chronische pijn revalidatie ineens uit het basispakket lijkt te gaan waardoor 30k mensen geen revalidatie meer kunnen volgen. Die zorg wordt al 30! Jaar met succes geleverd.
Gaat erg de verkeerde kant op mijn inziens.
Tegelijkertijd zijn er miljoenen Nederlanders compleet ongehoord die op andere partijen hebben gestemd. En die krijgen wel continue te horen: tja, VVD is de grootste, dus je zal wel verkeerd gestemd hebben.
Ik zal heel mijn leven absoluut niet op de VVD stemmen.
Ik hoop dat het volgende kabinet slimmere en logischere keuzes gaat maken op gebied van zorg. En ook klimaat.
Al gaat dit wel erg off topic.
Inmiddels heb ik de eerste factuur van IZA alweer binnen. Alles kloppend conform wijzigingen.
Ze balen vast dat ze niet van mij af zijn. Maargoed. Ook dure klanten moeten verzekerd worden.
Voor het uitkiezen van een nieuwe zorgverzekering heb ik één twijfel, het wel of niet afsluiten van een tandartsverzekering.
Ik ga 2 keer per jaar naar de tandarts voor controle, laat dan wat tandsteen verwijderen en er zal wellicht een keer een gaatje gevuld moeten worden
De ene site zegt dat het hiervoor handig is om een aanvullende verzekering te nemen (75% vergoeding, max €250 per jaar), de andere site zegt dat je goedkoper uit bent zonder.
Iemand hier ervaring met ongeveer deze situatie, en wat de beste keuze zou zijn?
Ik stem ook geen VVD maar het is wat mij betreft wel logisch dat er iets gedaan wordt aan de steeds hoger oplopende zorgkosten. We zitten inmiddels bijna op 8000 euro zorgkosten gemiddeld per persoon per jaar. De premie is maar een fractie van het totaal, het meeste betaal je via de bijdrage Zvw (bijna 7% op je brutosalaris) en indirect via inkomstenbelasting. Met de vergrijzing wordt dit alleen maar meer en meer doordat er minder mensen werken die de lasten moeten dragen. Dit wordt voornamelijk betaald door de midden en hoge inkomens. Oftewel we hebben nu een heel goed solidair systeem, en om dit te zo te houden zul je keuzes moeten maken.Dennis1812 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:49:
Het is alleen zo vervelend dat omdat de VVD toevallig de meeste stemmen in ontvangst heeft genomen, veel te vaak en veel te lang, iedereen er daarmee per definitie vanuit gaat dat iedereen dat beleid wil en het ermee eens is.
Tegelijkertijd zijn er miljoenen Nederlanders compleet ongehoord die op andere partijen hebben gestemd. En die krijgen wel continue te horen: tja, VVD is de grootste, dus je zal wel verkeerd gestemd hebben.
Ik zal heel mijn leven absoluut niet op de VVD stemmen.
Ik hoop dat het volgende kabinet slimmere en logischere keuzes gaat maken op gebied van zorg. En ook klimaat.
Al gaat dit wel erg off topic.
Inmiddels heb ik de eerste factuur van IZA alweer binnen. Alles kloppend conform wijzigingen.
Ze balen vast dat ze niet van mij af zijn. Maargoed. Ook dure klanten moeten verzekerd worden.
On-topic: mijn verzekeraar ONVZ heeft net al de jaarpremie geïncasseerd terwijl ik nog twee dagen heb om over te stappen. Zou niet moeten mogen.
Kijk eens naar wat je het afgelopen jaar aan facturen gekregen hebt. Dan is de berekening simpel. In mijn geval: 180 euro aan facturen van de tandarts waarvan 75% werd vergoed, dus 135 euro. De maandelijkse premie is 9,50 dus 114 euro. Conclusie: verzekeren.rubbels schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:33:
Goedemorgen,
Voor het uitkiezen van een nieuwe zorgverzekering heb ik één twijfel, het wel of niet afsluiten van een tandartsverzekering.
Ik ga 2 keer per jaar naar de tandarts voor controle, laat dan wat tandsteen verwijderen en er zal wellicht een keer een gaatje gevuld moeten worden
De ene site zegt dat het hiervoor handig is om een aanvullende verzekering te nemen (75% vergoeding, max €250 per jaar), de andere site zegt dat je goedkoper uit bent zonder.
Iemand hier ervaring met ongeveer deze situatie, en wat de beste keuze zou zijn?
Niet alleen om die 21 euro verschil, ook omdat ik nu alleen controle en (veel) reiniging had. Mocht er een gaatje komen in 2025, dan wordt het verschil groter. Daarnaast zullen. De tarieven vast ook weer omhoog gaan, dus wordt het verschil groter, ook zonder gaatjes etc.
Maar kijk goed wat er wel en niet vergoed wordt en wat de premie is, want dit is voor mij de enige tand verzekering die uitkan. Bij een 100% verzekering is de premie veel hoger dan wat ik verwacht aan kosten te maken, vooral omdat die helemaal niet echt 100% is. Tandsteen verwijderen, wat bij mij de mondhygiëniste doet, valt nl ook bij die verzekering in de 75% categorie. Alleen consult en tandarts-handelingen (vullen, foto) wordt 100% vergoed.
FBTO bij mij een paar dagen geleden ook al, in mijn geval de maand premie, maar toch.henkebek schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:48:
[...]
On-topic: mijn verzekeraar ONVZ heeft net al de jaarpremie geïncasseerd terwijl ik nog twee dagen heb om over te stappen. Zou niet moeten mogen.
Gewoon de incasso storneren als je het er niet mee eens bent.koksie schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:56:
[...]
FBTO bij mij een paar dagen geleden ook al, in mijn geval de maand premie, maar toch.
Waarom zou dat niet mogen? Heb je ze tijdig aangegeven dat je wilt overstappen?henkebek schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:48:
Als er geen wijziging/opzegging binnenkomt dan blijft de premie-betaling gewoon doorlopen.
On-topc:
Waarom zijn niet meer Nederlanders bezig met hun verzekering, zoals de Tweakers in dit topic? Waarom moet iedereen last-minute contact opnemen?
* GerardHenninger gaat kapot door de drukte op werk
Zilveren Kruis is een grote verzekeraar die heeft praktisch met all ziekenhuizen wel een contract. Maar een kleine regionale speler is het maar afwachten.Dacuuu schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:55:
[...]
Voor de zorgverzekering prijzen moet alles verplicht voor een datum bekend zijn, maar wat er dan verzekerd is..![]()
Gelukkig is eerste hulp altijd vergoed.
Je kunt het ook omdraaien, ze hebben nooit expliciet gemeld dat de premie vandaag geïnd gaat worden. Zeker omdat het hier om een jaarpremie gaat had dat veel beter gemeld kunnen worden (alleen al zodat mensen voldoende saldo op hun rekening hebben). Blijf het ook gek vinden dat de premie voor 2025 in 2024 wordt afgeschreven.GerardHenninger schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:53:
[...]
Waarom zou dat niet mogen? Heb je ze tijdig aangegeven dat je wilt overstappen?
Als er geen wijziging/opzegging binnenkomt dan blijft de premie-betaling gewoon doorlopen.
On-topc:
Waarom zijn niet meer Nederlanders bezig met hun verzekering, zoals de Tweakers in dit topic? Waarom moet iedereen last-minute contact opnemen?
* GerardHenninger gaat kapot door de drukte op werk
Dat het met de zorgverzekering allemaal in de laatste 5/6 weken van het jaar moet gebeuren is nou eenmaal hoe het systeem werkt. Nu zijn de meeste mensen vrij en hebben ze er tijd voor. Een andere reden voor het last minute handelen is o.a. dat de verzekeraars extreem laat zijn met het bekendmaken van de gecontracteerde zorg, als ze dat überhaupt al voor 1 januari bekendmaken.
Ja, let wel op dat jouw fysio praktijk een contract heeft met de zorgverzekeraar waarbij je je verzekering hiervoor afsluit.darkdesign schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:57:
Zie ik het goed dat vooral de aanvullende pakketten met fysiotherapie interessant zijn qua prijs per behandeling? Ik kom op zo'n 10 euro per behandeling uit, dat is zonder aanvullend pakket een heel stuk duurder.
In dat geval is het wel slorig ja. Ik ken ONVZ verder niet, maar andere zorgverzekeraars melden het netjes bij het verstuurde polisblad voor het nieuwe jaar.henkebek schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:01:
[...]
Je kunt het ook omdraaien, ze hebben nooit expliciet gemeld dat de premie vandaag geïnd gaat worden. Zeker omdat het hier om een jaarpremie gaat had dat veel beter gemeld kunnen worden (alleen al zodat mensen voldoende saldo op hun rekening hebben). Blijf het ook gek vinden dat de premie voor 2025 in 2024 wordt afgeschreven.
Dat de gecontracteerde zorg nog niet volledig bekend is blijft r*k. Maar dat dit vervelend is zie ik voornamelijk terug in dit topic, niet zozeer bij de mensen die in de laatste week van het jaar nog contact opnemen.Mensen die nu contact opnemen komen met vragen die ze ook een maand geleden hadden kunnen stellenDat het met de zorgverzekering allemaal in de laatste 5/6 weken van het jaar moet gebeuren is nou eenmaal hoe het systeem werkt. Nu zijn de meeste mensen vrij en hebben ze er tijd voor. Een andere reden voor het last minute handelen is o.a. dat de verzekeraars extreem laat zijn met het bekendmaken van de gecontracteerde zorg, als ze dat überhaupt al voor 1 januari bekendmaken.
Inmiddels is deze 30,- cashback niet meer te vinden op poliswijzer.nl.birdibird schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:47:
Het ziet er naar uit dat dit jaar de goedkoopste optie is:
Univé Zorg Select 885 129,90 via shopbuddies -> poliswijzer.nl = 30,- cashback.
Iemand iets beters gezien?
Sterker nog, er is niets meer van Univé Zorg te vinden op poliswijzer.nl.
Dus ik denk dat die cashback er niet meer is, dan maar rechtstreeks bij Univé afsluiten.
Alles kan stuk.
Ik heb toch te weinig op m’n rekening staan, dus ik laat het zo
Dat is wel iets om op te letten inderdaad.JohanNL schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:07:
[...]
Ja, let wel op dat jouw fysio praktijk een contract heeft met de zorgverzekeraar waarbij je je verzekering hiervoor afsluit.
Ik zit naar Aevitae te kijken, maar daar staat bij de zorgverleners bij Independer dat er 0% van de fysiotherapeuten binnen de dekking vallen. Dat is wel apart.
En welke bank heb je? Mijn NL grootbank had geen enkel probleem om een volledige jaarpremie af te schrijven met maar een paar honderd euro op de rekening. "Feature", ook als rood staan is uitgeschakeld voeren ze automatische incassos gewoon uit en sta je rood. Je moet de incasso terugdraaien of lekker rood blijven staan (waarna ze na X dagen de incasso automatisch terugdraaien) wil je geen kosten maken. Vul je het saldo weer gewoon aan betaal je daar ook de (nogal hoge) rood-staan-rente over.Reintje schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:18:
Zorg en zekerheid gaat morgen de jaarpremie incasseren. Ondanks dat ik al ruim geleden overgestapt ben, maar z&z stuurt de incasso’s erg vroeg naar de bank aldus de ks.
Ik heb toch te weinig op m’n rekening staan, dus ik laat het zo
Voor de zekerheid maar even geblokkeerd.RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:38:
[...]
En welke bank heb je? Mijn NL grootbank had geen enkel probleem om een volledige jaarpremie af te schrijven met maar een paar honderd euro op de rekening. "Feature", ook als rood staan is uitgeschakeld voeren ze automatische incassos gewoon uit en sta je rood. Je moet de incasso terugdraaien of lekker rood blijven staan (waarna ze na X dagen de incasso automatisch terugdraaien) wil je geen kosten maken. Vul je het saldo weer gewoon aan betaal je daar ook de (nogal hoge) rood-staan-rente over.
[ Voor 3% gewijzigd door Reintje op 30-12-2024 15:14 ]
Ik wil hier een kanttekening bij plaatsen, want streep net Zilveren Kruis als optie door omdat mij dit vies tegen viel. Met hun Basis Budget verzekering toch behoorlijk wat ziekenhuizen waar geen contract mee is, en dat zijn zeker niet alleen kleine regionale zorgaanbieders (zie bv. LUMC, via https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/)emeralda schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:34:
[...]
Zilveren Kruis is een grote verzekeraar die heeft praktisch met all ziekenhuizen wel een contract. Maar een kleine regionale speler is het maar afwachten.
Gelukkig is eerste hulp altijd vergoed.
Dat is wel opmerkelijk, want fysio zit in zekere zin in bepaalde gevallen ook in het basispakket en daarvoor móéten ze toch wel met een X percentage een contract afsluiten lijkt me.darkdesign schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:24:
[...]
Dat is wel iets om op te letten inderdaad.
Ik zit naar Aevitae te kijken, maar daar staat bij de zorgverleners bij Independer dat er 0% van de fysiotherapeuten binnen de dekking vallen. Dat is wel apart.
Wellicht gaat het om de vergoeding uit die aanvullende verzekering specifiek, daarmee kunnen ze in principe doen wat ze willen.
In dat geval zal er ook wel een vergoeding zijn, maar slechts een percentage van een door de verzekeraar bepaald tarief.
Ik had ook gezien dat ze bij a.s.r. een (kleine) eigen bijdrage vragen vanaf de 10e behandeling, dus wel meer verzekeraars die zodoende de kosten proberen te drukken.
Niet de allergoedkoopste (eurotje per maand duurder dan de goedkoopste optie) maar wel de enige die na een ongeval niet alleen tandartskosten maar ook fysiotherapie vergoed. Je weet maar nooit...
Wat betreft Univé: die komt wel in de vergelijkers naar voren, maar is niet (meer) af te sluiten via een vergelijkingssite.
[ Voor 35% gewijzigd door henri86 op 30-12-2024 16:14 ]
Waarom zou je het via een vergelijkingssite willen afsluiten? Als je het afsluit via de site van de zorgverzekeraar zelf is het niet duurder ofzo.henri86 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:11:
Wat betreft Univé: die komt wel in de vergelijkers naar voren, maar is niet (meer) af te sluiten via een vergelijkingssite.
poliswijzer kan je afsluiten.henri86 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:11:
Uiteindelijk maar voor A.S.R. ik kies zelf incl. 100% werelddekking gegaan.
Niet de allergoedkoopste (eurotje per maand duurder dan de goedkoopste optie) maar wel de enige die na een ongeval niet alleen tandartskosten maar ook fysiotherapie vergoed. Je weet maar nooit...
CashbackHiawathay schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:25:
[...]
Waarom zou je het via een vergelijkingssite willen afsluiten? Als je het afsluit via de site van de zorgverzekeraar zelf is het niet duurder ofzo.
Jawel, is soms duurder ivm gemiste cashback.Hiawathay schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:25:
[...]
Waarom zou je het via een vergelijkingssite willen afsluiten? Als je het afsluit via de site van de zorgverzekeraar zelf is het niet duurder ofzo.
Beste gebruiker van CBXL,
Door omstandigheden klopte de vermelde cashback-actie op een zorgverzekering van UnitedConsumers niet. Hierdoor kan de cashback ook niet via ons worden uitgekeerd.
Echter, om u toch tegemoet te komen, wil UnitedConsumers u een coulancevergoeding bieden ter hoogte van de cashback. Wanneer de zorgverzekering wordt goedgekeurd (februari 2025), zal u dit bedrag ad €55 in uw UnitedConsumers account ontvangen. Dit zal uiterlijk eind februari gebeuren. Dit bedrag ad €55 kunt u dan via uw UnitedConsumers account laten uitbetalen naar uw bankrekening. Op deze manier zal u toch hetzelfde bedrag ontvangen als u via ons had verwacht.
Mocht u nog vragen hebben, dan horen we dat graag.
Ik zit ook bij ONVZ en ze hebben het wel degelijk gemeld, sowieso in de premie-mail van 13 november en de nieuwsbrief van 27 december.henkebek schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:01:
[...]
Je kunt het ook omdraaien, ze hebben nooit expliciet gemeld dat de premie vandaag geïnd gaat worden. Zeker omdat het hier om een jaarpremie gaat had dat veel beter gemeld kunnen worden (alleen al zodat mensen voldoende saldo op hun rekening hebben). Blijf het ook gek vinden dat de premie voor 2025 in 2024 wordt afgeschreven.
[...]
ONVZ schrijft de premie voor de komende maand altijd af in de laatste dagen van de vorige maand, zo ook de jaarpremie. Bij meer bedrijven (energie, internet) is het tegenwoordig gebruikelijk dat je vooraf betaalt.
[ Voor 24% gewijzigd door winiustyco op 30-12-2024 20:53 ]
Dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ikwweet wel dat het hier afgelopen week nog geplaatst is, en dat je het via Google binnen 1 minuut gevonden hebt.marteltor schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:01:
Weet iemand welke bedrijven het mogelijk maken om een losse aanvullende verzekering online af te sluiten? Ik zie het niet zitten een uur in de wacht te staan en tot nu toe wordt ik via de sites gedwongen ook een basisverzekering te nemen.
waarom vraag je het hier?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-12-2024 21:04 ]
In ieder geval bij zilveren kruis, maar dat had je waarschijnlijk al wel helezenmarteltor schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:01:
Weet iemand welke bedrijven het mogelijk maken om een losse aanvullende verzekering online af te sluiten? Ik zie het niet zitten een uur in de wacht te staan en tot nu toe wordt ik via de sites gedwongen ook een basisverzekering te nemen.
Beste wijsneus, dat is alleen een site die aangeeft of het mogelijk is, niet of het online kan. En ja, die pagina had ik inderdaad al via google gevonden.de Peer schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:02:
[...]
Dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ikwweet wel dat het hier afgelopen week nog geplaatst is, en dat je het via Google binnen 1 minuut gevonden hebt.
waarom vraag je het hier?
Ook zilveren kruis moet ik eerst online een basisverzekering kiezen als ik selecteer dat ik een aanvullende wil.winiustyco schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:03:
[...]
In ieder geval bij zilveren kruis, maar dat had je waarschijnlijk al wel helezen
Telefonisch kan je hem wel aanvragen, wachttijd was bij mij overigens nooit veel langer dan 15-20 minuten, ook op zaterdag niet.marteltor schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:19:
[...]
Ook zilveren kruis moet ik eerst online een basisverzekering kiezen als ik selecteer dat ik een aanvullende wil.
Ik wacht alleen nog op goedkeuring
je bent te laat om de incasso aan te passen, dat moest voor de 20e. maar kunt wel handmatig overmaken. Zie de link. waarschijnlijk volgt er dan nog ook wel een incasso voor januari, maar die krijg je nadien dan terug.Trishul schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:45:
Domme vraag waarschijnlijk, maar is er een manier om direct het hele jaarbedrag over te maken naar CZ?
https://www.cz.nl/betalen/jaarpremie-eerder-betalen
volgens mij maakt het echt bijna niks meer uit welke je kiest, het scheelt een paar euro.
Je moet uiterst goed lezen en de polis zijn soms echt smerig, veel blijk je niet te krijgen van wat je wel verwacht.
Daarnaast een tandarts verzekering afsluiten, is helemaal een drama..
Vaak tot max 75% op 150 euro per jaar. dat is toch helemaal niks..
Dan kan het soms met de meest hoge premie tot max 1000 en soms wachttijd van een jaar..
Dan betaal je meer premie dan dat je vergoedt krijgt toch?
Langzamerhand zou ik echt graag geen zorgverzekering mee betalen omdat je gewoon flink genaaid wordt..
Maar ja, stel je komt in een ziekenhuis terecht en je ligt er een week dan ben je toch wel blij met een verzekering.. dus toch maar houden? Het is verplicht of niet?
Tandarts verzekering is aanvullend, dus die is niet verplicht, je kunt ook prima zonder. Basisverzekering is wat anders, ja die is verplicht en dat is maar goed ook. Zelfs als die niet verplicht zou zijn en je bent gezond, zou er (met de huidige prijzen) geen enkel scenario zijn waarin het aan te raden zou zijn om hem niet af te sluiten.R.G schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:52:
Even een algemene opmerking..
volgens mij maakt het echt bijna niks meer uit welke je kiest, het scheelt een paar euro.
Je moet uiterst goed lezen en de polis zijn soms echt smerig, veel blijk je niet te krijgen van wat je wel verwacht.
Daarnaast een tandarts verzekering afsluiten, is helemaal een drama..
Vaak tot max 75% op 150 euro per jaar. dat is toch helemaal niks..
Dan kan het soms met de meest hoge premie tot max 1000 en soms wachttijd van een jaar..
Dan betaal je meer premie dan dat je vergoedt krijgt toch?
Langzamerhand zou ik echt graag geen zorgverzekering mee betalen omdat je gewoon flink genaaid wordt..
Maar ja, stel je komt in een ziekenhuis terecht en je ligt er een week dan ben je toch wel blij met een verzekering.. dus toch maar houden? Het is verplicht of niet?
Edit:
Voor de duidelijkheid, het simpele antwoord is dus wel gewoon "ja, het is verplicht". Met een asterisk erbij dat er wel een juridische weg is om er onderuit te komen met vergaande implicaties die degene die zich niet zlu willen verzekeren zelf mag uitzoeken.
[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 30-12-2024 23:35 ]
En daarom maakt het wel degelijk uit welke je kiest, het gaat namelijk niet enkel om die paar euro's.R.G schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:52:
Even een algemene opmerking..
Behalve als je er toch nooit gebruik van maakt, dat is ook wel de meest ideale situatie.
Maargoed, je weet niet hoe het gaat lopen en juist voor die just-in-case scenario kun je ook weer een keuze maken.
De goedkoopste optie is zodoende zeker niet altijd de beste optie, ook al verwacht je geen zorg nodig te hebben.
Wel/geen eigen risico verhogen is hierbij ook niet altijd zeker, aangezien sommige verzekeraars nog maar €5 korting p/m aanbieden voor €500 extra ER.
Uiteraard zijn er alsnog mensen die hiervoor kiezen, maar iedereen moet zich toch wel realiseren dat dit niet bepaald gunstig is qua risk/reward.
Voor wat betreft welke zorgverzekering als je toch verwacht geen zorg nodig te hebben, maar wel één wilt die ' veel waar ' voor je geld geeft zou ik ' a.s.r. ik kies zelf Juiste Keuze + 885€ ER ' over het algemeen aanraden.
Bij een vergelijkingssite stond deze ook als beste prijs/dekking.
Hmm a.s.r komt uit op 144 pm ongeveer, terwijl nu "huidige" menzis 175 Scheelt toch weer maar is 385 eigen risico ipv van 885.JohanNL schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:47:
[...]
En daarom maakt het wel degelijk uit welke je kiest, het gaat namelijk niet enkel om die paar euro's.
Behalve als je er toch nooit gebruik van maakt, dat is ook wel de meest ideale situatie.
Maargoed, je weet niet hoe het gaat lopen en juist voor die just-in-case scenario kun je ook weer een keuze maken.
De goedkoopste optie is zodoende zeker niet altijd de beste optie, ook al verwacht je geen zorg nodig te hebben.
Wel/geen eigen risico verhogen is hierbij ook niet altijd zeker, aangezien sommige verzekeraars nog maar €5 korting p/m aanbieden voor €500 extra ER.
Uiteraard zijn er alsnog mensen die hiervoor kiezen, maar iedereen moet zich toch wel realiseren dat dit niet bepaald gunstig is qua risk/reward.
Voor wat betreft welke zorgverzekering als je toch verwacht geen zorg nodig te hebben, maar wel één wilt die ' veel waar ' voor je geld geeft zou ik ' a.s.r. ik kies zelf Juiste Keuze + 885€ ER ' over het algemeen aanraden.
Bij een vergelijkingssite stond deze ook als beste prijs/dekking.
Wat is wijsheid hier?
A.S.R vs menzis?
Er komt dan een vervangende belasting voor in de plaats. Dat wordt in een persoonlijk spaarpotje gezet. Maak je zorgkosten? Dan wordt dit spaarpotje gebruikt. Zodra deze leeg is mag je inderdaad zelf je zorgkosten gaan betalen. Verre van ideaal en ik raad het af. Linksom of rechtsom, je moet altijd betalen.RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:33:
De basisverzekering is volgens mij als puntje bij paaltje komt ook niet echt verplicht? Je kunt moreel bezwaar aantekenen of iets dergelijks? Maar dan kom je wel (juridisch) op een heel ander traject en zul je vast of elke euro zelf moeten betalen als je in het ziekenhuis of bij de huisarts komt, óf je bent er uberhaupt niet welkom. Daarnaast gok ik dat het dan ook een "alles of niets" is? En je ook geen autoverzekering of wat dan ook kunt/mag afsluiten, je bent immers "tegen verzekeren".
Edit:
Voor de duidelijkheid, het simpele antwoord is dus wel gewoon "ja, het is verplicht". Met een asterisk erbij dat er wel een juridische weg is om er onderuit te komen met vergaande implicaties die degene die zich niet zlu willen verzekeren zelf mag uitzoeken.
Omdat het geld kan opleveren, ik moet twee gaatjes laten vullen en ga altijd 2x per jaar op controle en er achteraan mondhygienist. Ik ga dus gegarandeerd rond €300 kwijt zijn. Een verzekering 75% tot €250 kost mij €114. Dus vermoedelijk heb ik max €136 winst als de rekeningen hoog zijn.Mania-92 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:28:
Ga zelf al jaren onverzekerd naar de tandarts (geen aanvullende tandarts verzekering bedoel ik dus). Maar dacht gister bij het afsluiten toch maar weer eens kijken naar die aanvullende verzekering. Maar nogsteeds betaal je praktisch het verzekerde bedrag aan premie (of zelfs nog meer). Waarom sluiten mensen dat ding nog af?
Dit is overigens het eerste jaar weer dat ik het aanzet, daarvoor altijd onverzekerd. Het werd zo ingewikkeld bij Zilveren kruis met maximaal 2 controles, maximaal 2x15min reiniging en dat allemaal 75%.
[ Voor 12% gewijzigd door Lightning89 op 31-12-2024 10:02 ]
Maar is het dan nog een verzekering? Je verzekert alleen als je weet dat er hoge kosten aanstaande zijn waardoor het goedkoper is om wel te verzekeren.Lightning89 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:01:
[...]
Omdat het geld kan opleveren, ik moet twee gaatjes laten vullen en ga altijd 2x per jaar op controle en er achteraan mondhygienist. Ik ga dus gegarandeerd rond €300 kwijt zijn. Een verzekering 75% tot €250 kost mij €114. Dus vermoedelijk heb ik max €136 winst als de rekeningen hoog zijn.
Dit is overigens het eerste jaar weer dat ik het aanzet, daarvoor altijd onverzekerd. Het werd zo ingewikkeld bij Zilveren kruis met maximaal 2 controles, maximaal 2x15min reiniging en dat allemaal 75%.
Terwijl een "echte" verzekering doorlopend is (basis zorg, WA auto, inboedel, brand, ...) om de (mogelijk, extreem hoge) kosten van een semi onverwachte situatie te dekken. (Zoals een autoongeluk waarbij zeker met letsel de kosten in de honderdduizenden euros kunnen lopen. Of je woning die afbrand. Of een (ernstige) ziekte oplopen met duizenden euros aan kosten).
Klopt, een echte verzekering is het niet meer. Dat is ook eigenlijk het gekke van dit hele stelsel dat opgezet is.
Maar wel begrijpelijk dat mensen daar dan vervolgens gebruik gaan maken van hetgeen hen aangeboden wordt.
Je moet je eerst afvragen of €885 wel een goed idee is, als je elk jaar veel kosten maakt die onder het ER vallen en verwacht komend jaar dit weer te doen in iedergeval niet.R.G schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 02:30:
[...]
Hmm a.s.r komt uit op 144 pm ongeveer, terwijl nu "huidige" menzis 175 Scheelt toch weer maar is 385 eigen risico ipv van 885.
Wat is wijsheid hier?
A.S.R vs menzis?
De desbetreffende verzekering van a.s.r. is ook zonder extra vrijwillig ER af te sluiten, maar uiteraard is de premie dan hoger.
Die tandartsverzekeringen slaan nergens op, je verzekeren voor 250 euro maximale vergoeding waar je dan 170 euro premie voor betaald.... net of je die 80 euro niet zelf nog wel kan ophoesten (dit is bij VinkVink waar ik naartoe ben gegaan).RobertMe schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:35:
[...]
Maar is het dan nog een verzekering? Je verzekert alleen als je weet dat er hoge kosten aanstaande zijn waardoor het goedkoper is om wel te verzekeren.
Ik ben best droevig dat het in Nederland zover is gekomen dat het afsluiten van een zorgverzekering ingewikkelder is geworden dan een belastingformulier.
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 31-12-2024 13:16 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
De gedachte hierbij is natuurlijk dat mensen die voor basis kiezen waarschijnlijk ook geen zorgkosten verwachten voor komend jaar, dat terwijl mensen die voor vrij kiezen deze wel verwachten.isomis schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:51:
Je krijgt ook meer korting bij een hoog eigen risico bij de 3 verschillende basisverzekeringen bij FBTO. basis 84 euro, plus 180 euro en vrij 210 euro.
Ik ben best droevig dat het in Nederland zover is gekomen dat het afsluiten van een zorgverzekering ingewikkelder is geworden dan een belastingformulier.
De verzekeraar denkt hierbij dus dat ze de mensen van basis wel kunnen overhalen het ER te verhogen voor een paar kruimels korting, terwijl ze die van vrij aanzienlijk meer moeten geven.
Maar uiteraard moet vrij met max ER dan ook weer niet goedkoper worden dan basis met max ER (alhoewel ze bij a.s.r. ik kies zelf wel zoiets vreemds hebben gedaan)
Je hebt ook natuurlijk mensen die eenmaal hun zorgverzekering kiezen er daarna de komende 10 jaar niet meer naar omkijken, daar spelen ze ook op in.
Bepaalde verzekeraars geven inderdaad nog maar een paar kruimels korting voor max ER, dat is niet de moeite waard.Van der Berg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:11:
Ik had jaren €885 hoge eigen risico sinds 2011-2012 tot vorige jaar. Toen in die jaren scheelde het echt enorm als je de hoogste eigen risico nam. Hoogste verschil ooit op jaarbasis liep op tot €400 per jaar. Vorige jaar was het verschil per maand maar €5 tussen €385 en €885. Ik vind dat zo laag, dat ik heb besloten om weer terug te gaan naar €385. Ook hierin worden we niet meer belond. Komende jaar gewoon €385
Maar er zijn zoveel verzekeraars en velen willen nog wel een goede korting bieden.
Het makkelijkst vergelijken is dan om naar zo'n vergelijkingssite te gaan zoals Independer en daar te sorteren op de goedkoopste verzekering met €385 ER en de goedkoopste met €885 ER.
Volgens Independer is de goedkoopste met €385 ER €141,40 p/m en met €885 ER €129,90
Met jaarbetaling is het verschil zelfs nog wat meer hadden anderen in dit topic ontdekt.
Dus daar zit alweer wat meer verschil tussen, alhoewel het de voorgaande jaren inderdaad echt wel wat meer was.
Ik zeg ook niet dat ze het niet gemeld hebben, maar dat ze het niet expliciet melden. Die nieuwsbrief was het eerste waar ik me voor heb afgemeld, de premiemail heb ik uiteraard wel ontvangen. Maar daar staat slechts in kleine letters dat er op 30 december wordt afgeschreven. Ik zou bij zo'n groot bedrag het netjes vinden als ze dit in een aparte mail expliciet melden, nog beter zou zijn via sms.sll schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:37:
[...]
Ik zit ook bij ONVZ en ze hebben het wel degelijk gemeld, sowieso in de premie-mail van 13 november en de nieuwsbrief van 27 december.
ONVZ schrijft de premie voor de komende maand altijd af in de laatste dagen van de vorige maand, zo ook de jaarpremie. Bij meer bedrijven (energie, internet) is het tegenwoordig gebruikelijk dat je vooraf betaalt.
Ook zullen de meeste mensen hun salaris eind van de maand ontvangen hebben dus zal er voldoende saldo zijn voor de incasso.
Waarom? Omdat het kan!!
Met de goedkoopste tandverzekering zal ik ongeveer quite spelen met wat het mij zonder zou kosten. Maar omdat er ook een tandongeval dekking bij zit heeft het voor mij toch nog meerwaarde om af te sluiten. Voorheen stapte ik daarvoor over via independer, maar die zijn er sinds dit jaar mee gestopt.Mania-92 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:28:
Ga zelf al jaren onverzekerd naar de tandarts (geen aanvullende tandarts verzekering bedoel ik dus). Maar dacht gister bij het afsluiten toch maar weer eens kijken naar die aanvullende verzekering. Maar nogsteeds betaal je praktisch het verzekerde bedrag aan premie (of zelfs nog meer). Waarom sluiten mensen dat ding nog af?
Dit kan in een ongevallenverzekering + tand ongeval dekking. Nu komen we bij onze 'huis'-verzekeraar CB uit op €1,68 voor ons twee samen (per maand en per dag opzegbaar), een stuk goedkoper en los van de zorgverzekering - dat zou bij ons net geen 2€ en 7€ voor de pakketten zijn waar de tandongevallenverzekering in zou zitten.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik nu voor het laatst 885, scheelt 120 euro op jaar basis. Dus bijna 1 maand gratis ZV als het meezitVan der Berg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:11:
Ik had jaren €885 hoge eigen risico sinds 2011-2012 tot vorige jaar. Toen in die jaren scheelde het echt enorm als je de hoogste eigen risico nam. Hoogste verschil ooit op jaarbasis liep op tot €400 per jaar. Vorige jaar was het verschil per maand maar €5 tussen €385 en €885. Ik vind dat zo laag, dat ik heb besloten om weer terug te gaan naar €385. Ook hierin worden we niet meer belond. Komende jaar gewoon €385
Toch ff checken op de site van ASR... Nee hoor, zorgaanbieder niet vergoed.
Handig een vergelijkingssite met verkeerde data. Gecheckt bij zorgaanbieder en inderdaad, geen contract.
Nu waarschijnlijk ONVZ, welke wel een contract hebben.
Vervolgens nog kijken voor mezelf icm medicatie. Ook altijd feest....
[ Voor 41% gewijzigd door darkdesign op 31-12-2024 21:56 ]
Ik wist niet dat de korting zo hard achteruit holde dit jaar. In mijn geval scheelt het alsnog 150 euro op jaarbasis tussen 385 en 885. Die 350 euro extra betaal ik dan nog wel mocht het zover komen. Eind volgend jaar even beter op letten en als 885 ER inderdaad geen significante korting meer geeft neem ik ook niet meer het hoogste eigen risico. In al die jaren heb ik het er wel uitgehaald (als in nooit zorgkosten gehad). Vrees dat we met dit tempo zo richting de 2000 euro gaan voor de basisverzekering en dan heb je niks aan een half eigen risico korting als je dat cadeautje van de overheid lang en breed zelf betaald door een hogere basispremie. Nog even en je hebt elk jaar al een bestemming voor je 13e maand gevonden. Hoe leuk het collectief ook allemaal is, voor een gemiddelde werknemer met amper een tientje zorgtoeslag per maand niet meer op te brengen. Zeker als je dan jarenlang geen kosten maakt voelt het, hoe krom ook, dan een beetje kansloos aan.Van der Berg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:11:
Je mag nog tot 1 februari aan de gang in sommige gevallen.Dennis1812 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 04:31:
En het hele circus is weer voorbij!
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Het blijft zo'n dingetje dat elk jaar toch weer ff moet, blij dat het geregeld is inderdaadDennis1812 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 04:31:
Het moet niet, je kan ook prima blijven zitten waar je zitdarkdesign schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:09:
[...]
Het blijft zo'n dingetje dat elk jaar toch weer ff moet, blij dat het geregeld is inderdaad
Alleen als je een zo'n goed mogelijke deal wilt hebben, dan zal je het moeten checken en/of aanpassen.
The devil is in the details.
Eigenlijk moet je altijd checken? Al is het maar om te weten dat de zorgverleners in de buurt/waar je gebruio van maakt ook voor het nieuwe jaar gecontracteerd zijn. En mogelijk dat je ook even wilt checken of de huidige verzekeraar zichzelf niet de markt heeft uit geprijsd.Hahn schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Het moet niet, je kan ook prima blijven zitten waar je zit![]()
Alleen als je een zo'n goed mogelijke deal wilt hebben, dan zal je het moeten checken en/of aanpassen.
Nope, om even flauw te doen: het enige wat van de wet moet is een zorgverzekering hebben. Het checken of aanpassen is altijd volledig optioneel.RobertMe schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Eigenlijk moet je altijd checken? Al is het maar om te weten dat de zorgverleners in de buurt/waar je gebruio van maakt ook voor het nieuwe jaar gecontracteerd zijn. En mogelijk dat je ook even wilt checken of de huidige verzekeraar zichzelf niet de markt heeft uit geprijsd.
Is het slim om het toch altijd even te checken? Uiteraard. Maar het moet niet.
The devil is in the details.
Nou, voor velen gaat het nu pas daadwerkelijk beginnen en gaat men erachter komen of de gekozen verzekering daadwerkelijk een goede keuze is geweest.Dennis1812 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 04:31:
Vooral voor onvoorziene zorg die je dit jaar nodig gaat hebben is en blijft het toch nog spannend, zeker gezien die omzetplafonds die steeds vaker en eerder in het jaar worden bereikt.
Je kunt er alleen niks meer aan doen.JohanNL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Nou, voor velen gaat het nu pas daadwerkelijk beginnen en gaat men erachter komen of de gekozen verzekering daadwerkelijk een goede keuze is geweest.
Vooral voor onvoorziene zorg die je dit jaar nodig gaat hebben is en blijft het toch nog spannend, zeker gezien die omzetplafonds die steeds vaker en eerder in het jaar worden bereikt.
Top reactie, bedankt.areyouben schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:14:
[...]
Bij CZ lijkt er voor een bijgeschreven kind niet opnieuw een wachttijd in te gaan:
[...]
Of het zo blijft of niet is altijd afwachten. Maar ik de verzekering afgesloten en heb even een printscreen opgeslagen :-).
Zal vast wel teruggeboekt worden, maar vind dit wel slordig hoor.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2025 13:11 ]
Telt: verwijzing van de HA naar ziekenhuis of kliniek en die in mijn stad/regio hebben 9 tot 50 weken wachttijd?Frame164 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:37:
Heeft iemand eigenlijk wel eens meegemaakt dat een verzekeraar voor bepaalde zorg geen contract had in de regio (zeg binnen 30 minuten te bereiken met de auto)?
Ben toen gegaan voor een alternatief op een uurtje rijden (met een wachttijd van twee werkdagen), met twee consults (en medicatie) waren klachten voorbij nog zo'n vijf weken voordat ik überhaupt bij de andere terecht zou kunnen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat had jezelf ook wel kunnen bedenken of niet? Die opdracht is dan allang naar de bank verstuurd, dus dat is lastig om het dan nog te stoppen. Bij vandaag trouwens ook € 1800 ofzo afgehouden door Just, maar ik blijf er omdat CZ en VGZ als enigste een contract hebben met de GGZ waar ik rondloop.ThinkPad schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:08:
Nou lekker dan, op 27-12 bevestiging gehad van Just (CZ) dat verzekering werd opgezegd (ivm overstap). Schrijven ze vandaag alsnog de complete jaarpremie a €1700 af
Zelf was ik nog last minute bedenken of ik de jaar betaling omgezet wilde hebben in een maand betaling: want ja had wel oog naar een andere auto, alleen dan had ik de zorgverzekeraar niet in 1x kunnen betalen. Ik vind dat een fijne gedachte verzekeringen in 1x voor het hele jaar te betalen. Doe ik ook met de autoverzekering.
Dat raad ik ten zeerste af: daardoor krijg je administratieve rompslomp, ookal sta je gewoon in je recht. Ze gaan het echt wel terugboeken hoor.Dennis1812 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:34:
Storneren en het is in 1 seconde terug op je rekening.
[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-01-2025 14:08 ]
Is niet zo heel gek. Die incasso-opdrachten kunnen natuurlijk al de deur uit zijn. Ik zou de incasso inderdaad storneren als je de bevestiging hebt. Je bent ze immers niets verschuldigd.ThinkPad schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:08:
Nou lekker dan, op 27-12 bevestiging gehad van Just (CZ) dat verzekering werd opgezegd (ivm overstap). Schrijven ze vandaag alsnog de complete jaarpremie a €1700 af
In dit specifieke geval zal dat wel meevallen. Dit is exact de reden waarom de storneerknop bestaat. Het gaat niet om een paar tientjes. @ThinkPad is niets verschuldigd van die €1700,- en kan zonder consequenties storneren. Heb ik in het verleden ook weleens gedaan in een soortgelijk geval. Het is vooral belangrijk dat je voor de specifieke factuur niets verschuldigd bent (dus ook niet deels).MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Dat raad ik ten zeerste af: daardoor krijg je administratieve rompslomp, ookal sta je gewoon in je recht. Ze gaan het echt wel terugboeken hoor.
De eventuele betaalverplichting vervalt echter niet natuurlijk.
Als dat het geval zou zijn sturen ze je doorgaans uiteindelijk een reguliere factuur die je handmatig moet overmaken.
ASR goede keuze kost 153 per maand en vergoed 85% bij zorgverleners zonder contract
ASR juiste keuze kost 153,5 per maand en vergoed 100% bij zorgverleners zonder contract
de eerste geef 12,5 korting per maand bij maximaal eigen risico. de tweede 19,5 korting per maand.
Dus ASR juiste keuze is bij volledig eigen risico goedkoper dan slechtere opie 'goede keuze'.
Iemand enig idee of ik iets over het hoofd zie of dat er bepaalde logica achter zit?
Verwijderd
Het is toch duidelijk wat hier de juiste keuze isFrankvbr schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:56:
Ik snap dit eigenlijk niet:
ASR goede keuze kost 153 per maand en vergoed 85% bij zorgverleners zonder contract
ASR juiste keuze kost 153,5 per maand en vergoed 100% bij zorgverleners zonder contract
de eerste geef 12,5 korting per maand bij maximaal eigen risico. de tweede 19,5 korting per maand.
Dus ASR juiste keuze is bij volledig eigen risico goedkoper dan slechtere opie 'goede keuze'.
Iemand enig idee of ik iets over het hoofd zie of dat er bepaalde logica achter zit?
Veruit de meeste klanten van asr in 2024 zitten op die 'goede keuze' polis schat ik zo in, die gaan dan automatisch over op 'goede keuze' van 2025.Frankvbr schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:56:
Ik snap dit eigenlijk niet:
Ik denk dat die polis enkel bestaat om te kunnen profiteren van de ' slapende klanten '
Wat ik ook niet uitsluit is dat die 'juiste keuze' polis een onjuiste prijs heeft gekregen, die ze niet meer achteraf konden corrigeren.
Die polis heeft namelijk wel erg goede voorwaarden voor de huidige prijs, zeker voor a.s.r.
Hij had wellicht een tientje duurder moeten zijn, dus 163,50 ipv 153,50.
Dan zou het aanbod weer een stuk logischer zijn, maar waarschijnlijk gaan we het nooit echt te weten komen.
Bij FBTO was het verschil tussen de basis en de iets duurdere polis met max ER ook maar een paar euro. Dan zou ik denken, áls ik in het ziekenhuis kom dan maar overal voor vergoed.JohanNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Veruit de meeste klanten van asr in 2024 zitten op die 'goede keuze' polis schat ik zo in, die gaan dan automatisch over op 'goede keuze' van 2025.
Ik denk dat die polis enkel bestaat om te kunnen profiteren van de ' slapende klanten '
Wat ik ook niet uitsluit is dat die 'juiste keuze' polis een onjuiste prijs heeft gekregen, die ze niet meer achteraf konden corrigeren.
Die polis heeft namelijk wel erg goede voorwaarden voor de huidige prijs, zeker voor a.s.r.
Dan zou het aanbod weer een stuk logischer zijn, maar waarschijnlijk gaan we het nooit echt te weten komen.
Ja precies, maar bij a.s.r. was de polis in geval van max ER met betere dekking juist goedkoper, dat was het vreemde eraan.Lightning89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:44:
[...]
Bij FBTO was het verschil tussen de basis en de iets duurdere polis met max ER ook maar een paar euro. Dan zou ik denken, áls ik in het ziekenhuis kom dan maar overal voor vergoed.
Ik heb de "bewuste keuze" genomen omdat de zorgaanbieders waar ik gebruik van maak een contract hebben met asr. Was dat de juiste beslissing, of heb ik iets over het hoofd gezien?JohanNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Veruit de meeste klanten van asr in 2024 zitten op die 'goede keuze' polis schat ik zo in, die gaan dan automatisch over op 'goede keuze' van 2025.
Die is goed míts contract dus en jouw zorgverleners niet tegen een omzetplafond aanlopen.BounceMeister schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Ik heb de "bewuste keuze" genomen omdat de zorgaanbieders waar ik gebruik van maak een contract hebben met asr. Was dat de juiste beslissing, of heb ik iets over het hoofd gezien?
De 'juiste keuze' heeft alles 100% behalve GGZ en wijkverpleging, dus in theorie zouden er ook geen nadelige gevolgen moeten zijn uit een omzetplafond dat wordt bereikt voor de zorgsoorten die 100% zijn.
Dat laatste heb je wellicht dan over het hoofd gezien, maar met een beetje geluk loop je niet tegen zo'n plafond aan.
En positief bekeken, indien wel moeten ze in principe altijd met een goed alternatief komen en heb je een aantal tientjes premie bespaard over het jaar.
[ Voor 18% gewijzigd door JohanNL op 03-01-2025 17:13 ]
En het grappige is dat die "maar een paar euro" direct een winstverbetering van procenten is voor de verzekeraar als je niet in het ziekenhuis komt... En aangezien de meeste mensen niet in het ziekenhuis komen hebben ze goed nagedacht over de prijsstelling.Lightning89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:44:
[...]
Bij FBTO was het verschil tussen de basis en de iets duurdere polis met max ER ook maar een paar euro. Dan zou ik denken, áls ik in het ziekenhuis kom dan maar overal voor vergoed.
Bijvoorbeeld zorg beter bij united consumers en aanvullend 1 ster bij zilveren kruis?
Als je er 6 bij de eerste verzekert en 9 bij de tweede, klopt het dan dat er er 15 in totaal vergoed kan krijgen, of heb je risico dat de verzekeraar van 6 zegt zodra er al 6 bij de tweede vergoed zijn dat je er al 6 hebt gehad vergoed?
Mij lijkt het dat als beide x dekken dat ik dan ook bij beiden diezelfde x zou moeten kunnen claimen. Ervaringen hier toevallig?
Voor gewone fysiotherapie zou het niet mogen uitmaken. Dan zou je inderdaad 6 behandelingen via de ene zorgverzekeraar vergoed kunnen krijgen en 9 via de andere zorgverzekeraar. Als er sprake is van gecontracteerde zorg, dan moet de fysiotherapeut er wel op letten bij welke zorgverzekeraar er wordt gedeclareerd. Bij sommige (wellicht dus alle) zorgverzekeraars kun je niet zelf declareren indien er sprake is van een gecontracteerde zorgverlener.winiustyco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:28:
Heeft er hier iemand ervaring met een aanvullende fysio zorgverzekering bij 2 verzekeraars?
Bijvoorbeeld zorg beter bij united consumers en aanvullend 1 ster bij zilveren kruis?
Als je er 6 bij de eerste verzekert en 9 bij de tweede, klopt het dan dat er er 15 in totaal vergoed kan krijgen, of heb je risico dat de verzekeraar van 6 zegt zodra er al 6 bij de tweede vergoed zijn dat je er al 6 hebt gehad vergoed?
Mij lijkt het dat als beide x dekken dat ik dan ook bij beiden diezelfde x zou moeten kunnen claimen. Ervaringen hier toevallig?
Wordt denk ik ook een ander verhaal bij chronische behandelingen die eventueel ook vergoed kunnen worden vanuit de basisverzekering. In dat geval kun je denk ik het beste informeren bij de zorgverzekeraar.
Ik heb dit nu dus ook gedaan.Nuutje schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:50:
[...]
Klopt, was bij mij ook maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Mijn oude asr zorgverzekering is opgezegd en ik heb een nieuwe daar.
Nu wil ik een tandarts rekening declareren..
Als ik dan inlog via digid naar asr zorg ...dan zie ik mijn oude verzekering. Daar staat bij dat die beëindig is...
Wat nu?
'Dennis1812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:02:
Bellen lijkt mij. Heb je wel een polis ontvangen en bevestiging van nieuwe verzekering?
wel een mail gehad welkom bij ASR ..
polis ook
-edit-
Net gebeld... ik zat eerst bij ditzo > Dat is ASR ik kies? geworden.
Nu zit ik echt bij ASR, en dat is mijn zorg. (of andersom ... het zijn 2 verschillende takken van ASR)
Het zijn ook 2 verschillende apps in de playstore ... Ik moet nu de app met de handjes hebben.

Nu moet het wel goedkomen. (bedankt)
[ Voor 42% gewijzigd door Aggressor op 14-01-2025 13:40 ]
Hopelijk krijgen andere deelnemers hier dit bericht ook
twitch.tv/animesenshi Battle.net group: Tweakers.net & GoT HS
Houdt het ontopic: de prijzen, dekkingen e.d. De meer maatschappelijke discussie kan beter binnen AWM[/]