isomis schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:51:
Je krijgt ook meer korting bij een hoog eigen risico bij de 3 verschillende basisverzekeringen bij FBTO. basis 84 euro, plus 180 euro en vrij 210 euro.
Ik ben best droevig dat het in Nederland zover is gekomen dat het afsluiten van een zorgverzekering ingewikkelder is geworden dan een belastingformulier.
De gedachte hierbij is natuurlijk dat mensen die voor basis kiezen waarschijnlijk ook geen zorgkosten verwachten voor komend jaar, dat terwijl mensen die voor vrij kiezen deze wel verwachten.
De verzekeraar denkt hierbij dus dat ze de mensen van basis wel kunnen overhalen het ER te verhogen voor een paar kruimels korting, terwijl ze die van vrij aanzienlijk meer moeten geven.
Maar uiteraard moet vrij met max ER dan ook weer niet goedkoper worden dan basis met max ER (alhoewel ze bij a.s.r. ik kies zelf wel zoiets vreemds hebben gedaan)
Je hebt ook natuurlijk mensen die eenmaal hun zorgverzekering kiezen er daarna de komende 10 jaar niet meer naar omkijken, daar spelen ze ook op in.
Van der Berg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:11:
Ik had jaren €885 hoge eigen risico sinds 2011-2012 tot vorige jaar. Toen in die jaren scheelde het echt enorm als je de hoogste eigen risico nam. Hoogste verschil ooit op jaarbasis liep op tot €400 per jaar. Vorige jaar was het verschil per maand maar €5 tussen €385 en €885. Ik vind dat zo laag, dat ik heb besloten om weer terug te gaan naar €385. Ook hierin worden we niet meer belond. Komende jaar gewoon €385
Bepaalde verzekeraars geven inderdaad nog maar een paar kruimels korting voor max ER, dat is niet de moeite waard.
Maar er zijn zoveel verzekeraars en velen willen nog wel een goede korting bieden.
Het makkelijkst vergelijken is dan om naar zo'n vergelijkingssite te gaan zoals Independer en daar te sorteren op de goedkoopste verzekering met €385 ER en de goedkoopste met €885 ER.
Volgens Independer is de goedkoopste met €385 ER €141,40 p/m en met €885 ER €129,90
Met jaarbetaling is het verschil zelfs nog wat meer hadden anderen in dit topic ontdekt.
Dus daar zit alweer wat meer verschil tussen, alhoewel het de voorgaande jaren inderdaad echt wel wat meer was.