• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Zorgverzekering 2027

Welkom in het centrale zorgverzekeringstopic voor 2027! Na het succesvolle topic van vorig jaar is het weer tijd om de balans op te maken en op zoek te gaan naar jouw zorgverzekering voor aankomend jaar!

Het zorg-vergelijkings-seizoen verloopt dit jaar direct al historisch anders dan we gewend zijn. Waar we traditioneel eind september de eerste premie van DSW in handen hadden, is deze traditie voor het eerst gebroken. DSW heeft de bekendmaking voor onbepaalde tijd uitgesteld vanwege de (politieke) onzekerheid rondom de exacte invulling van het eigen risico.

Desondanks moeten álle verzekeraars uiterlijk op 12 november 2026 23:59 hun premies bekend hebben gemaakt. De meeste verzekeraars zullen wachten tot dit allerlaatste moment.

Wat we inmiddels al wel weten?

- Rekenpremie overheid: Het kabinet verwacht een gemiddelde basispremie van ca. € 169 per maand (een stijging van ongeveer € 12,50 ten opzichte van vorig jaar)
Dit is de grootste stijging ooit voor de basisverzekering.
- Verplicht Eigen Risico: Inmiddels duidelijk; deze stijgt naar € 400 (was € 385), kan vrijwillig worden opgehoogd tot € 900
- Zorgtoeslag: Stijgt mee om de lagere inkomens te compenseren; naar verwachting maximaal € 140 per maand voor alleenstaanden en € 268 per maand voor toeslagpartners

Overzicht verzekeraars

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7llvAxXArWDVnEWNZKc27KaWJNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fKyObcfZ3IojFfRiEc1XE8ST.png?f=fotoalbum_large
Bron: Zorgwijzer

Verdere invulling van het topic volgt later...

In vino veritas, in aqua sanitas

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Toch jammer.
Weer 2x €15 euro extra boete op chronisch ziek zijn..

Ik snap het oprecht niet. Het moment dat het geen risico meer is maar een duidelijk feit is dat het ER op is in januari zou daar iets anders voor bedacht moeten worden.

Zoals ik begrijp verdwijnt ook de volledige aftrek zorgkosten binnen aangifte inkomstenbelasting. Dat gaat dus 30 euro + minimaal 2x €150 erbij + de volledige aftrek inkomstenbelasting die enkele duizenden euros was af.

En dan is er ook nog sprake van verdwijnen van de extra toeslag voor de WIA gerechtigden in september.
Slechte jaren om ziek te zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:24
Plaatje qua concerns zal sowieso iets anders zijn, ONVZ valt per 1 januari 2027 onder het VGZ-concern (blijft nog wel als zelfstandig merk blijven bestaan). Per 1 januari 2028 zal Salland dan weer onderdeel worden van DSW.