Vriendelijke aanwijzingen, off-topic 0 of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 915 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:42
Met enige regelmaat ontstaan er offtopic discussie op de frontpage, bijvoorbeeld vandaag de discussie over het gebruik van ‘onbemand’ en ‘onbemenst’.

Sommige Tweakers gaan vol en hard de discussie aan, en die worden in mijn ogen terecht gemind.

Maar er zijn ook nieuwe leden van de community die zich oprecht afvragen waarom dat soort zaken gemind worden, en wat er dan wel van ze verwacht wordt. Juist reacties op dit soort vragen vind ik ingewikkeld. Enerzijds is het een off-topic vraag (daar is het forum voor bedoeld, niet de frontpage), maar anderzijds is een vriendelijke reactie om mensen met zachte hand in de goede richting te leiden, wel iets positiefs.

Concreet voorbeeld is deze reactie: https://tweakers.net/nieu...ction=20283808#r_20283808 van @TheVivaldi die op een nul wordt gemodereerd. Dat voelt voor mij als een straf, voor een reactie die ik als een positieve bijdrage ervaar.

Hoe kijken anderen hiernaar? Is er een richtlijn of consensus over hoe we hiermee omgaan in het modereren?

[ Voor 0% gewijzigd door ZwolschBalletje op 07-09-2024 13:24 . Reden: De discussie hieronder lijkt nu een herhaling te worden van eerdere discussies over 'onbemenst' vs 'onbemand', maar dat was nou net niet waar mijn vraag over gaat. Dat ging over het modereren van offtopic maar nuttige bijdragen. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 22:31
Bedankt voor je steun. :) En ik snap niet waarom mijn bericht inmiddels verwijderd is. Het was een vriendelijk oproepje om het over het onderwerp te hebben, wat is daar mis mee?

[ Voor 15% gewijzigd door TheVivaldi op 07-09-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

jdh009

FP ProMod

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1735500

Is een hardware forum. Onlangs een post gemaakt dat v&a achteruit is gegaan maar is bijna direct verwijderd. Zelfde met gisteren en grapje dat ik had gepost op een topic waar iemand zijn hardware niet werkte, zeer dure setup, "stuur maar naar mij voor een tientje".

Geen idee wat de moderatie doet maar ze reposten precies liever artikelen over de nieuwe RTX series en praten liever over hun keuken hier dan echt te modereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

*knip* graag constructief reageren.

[ Voor 102% gewijzigd door RoD op 07-09-2024 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Anoniem: 1735500 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:34:
Is een hardware forum. Onlangs een post gemaakt dat v&a achteruit is gegaan maar is bijna direct verwijderd. Zelfde met gisteren en grapje dat ik had gepost op een topic waar iemand zijn hardware niet werkte, zeer dure setup, "stuur maar naar mij voor een tientje".

Geen idee wat de moderatie doet maar ze reposten precies liever artikelen over de nieuwe RTX series en praten liever over hun keuken hier dan echt te modereren.
Je had geen post gemaakt, maar gewoon een one-liner gedropt: V&A is achteruit gegaan. . Er wordt hier verwacht dat een topic wordt voorzien van eigen onderzoek, voorbeelden, discussiepunten of andere vraagstukken met onderbouwing. Dat is ook gewoon uitgelegd door de mod die je topic heeft gesloten.. anders was je topic prima open gebleven.

En dat 'grapje' zou ik als kinderachtig beoordelen en ook wegmikkeren. Voegt niks toe aan een serieus topic. Dat ga je maar op FOK, Geenstijl of onder een Youtube video dumpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nofi, maar die was dan ook niet grappig en niet zinvol voor iemand die gewoon met een flink probleem zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is een hardware forum. Onlangs een post gemaakt dat v&a achteruit is gegaan maar is bijna direct verwijderd.
Je post is niet verwijderd, maar je topic is gesloten. Als je daar meer constructief in was gegaan, met betere onderbouwing, had het best een prima discussie kunnen worden.
Zelfde met gisteren en grapje dat ik had gepost op een topic waar iemand zijn hardware niet werkte, zeer dure setup, "stuur maar naar mij voor een tientje".
Dat soort kinderachtige "grappen" helpen natuurlijk niet voor de sfeer op het forum. Flauwe grappen maak je maar in de Huiskamer, en zelfs daar is dat niveau niet echt gewenst. ;)
Anoniem: 1735500 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:40:
[...]

Moderatie is gek geworden 😂😂😂 lijkt overdraagbaar te zijn. Misschien zit er iets in de nieuwe koffie op het kantoor?
Ook hier laat je zien dat je geen idee hebt van hoe Tweakers in elkaar zit. Moderators op het forum zijn vrijwilligers en moderators op de frontpage zijn wij allemaal. :w

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 07-09-2024 12:09 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:54:
[...]

Nofi, maar die was dan ook niet grappig en niet zinvol voor iemand die gewoon met een flink probleem zat.
Was nieuwe, nieuwe hardware. Zat garantie op, aankoop van 3000-€. Hoe vaak denk je dat fabrieksfouten voorkomen?

Gebruiker was duidelijk gewoon een gamer die stekker fout erin heeft gestoken. 😂😂😂. Zal nu wel al werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Room42 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:07:
[...]

Je post is niet verwijderd, maar je topic is gesloten. Als je daar meer constructief in was gegaan, met betere onderbouwing, had het best een prima discussie kunnen worden.

[...]

Dat soort kinderachtige "grappen" helpen natuurlijk niet voor de sfeer op het forum. Flauwe grappen maak je maar in de Huiskamer, en zelfs daar is dat niveau niet echt gewenst. ;)

[...]

Ook hier laat je zien dat je geen idee hebt van hoe Tweakers in elkaar zit. Moderators op het forum zijn vrijwilligers en moderators op de frontpage zijn wij allemaal. :w
Komaan dat was teminste een beetje grappig. De "sfeer" van het forum gaat niet naar beneden door een paar grapjes. Zeker niet door mij. Als die gamer zijn computer nogsteeds niet kan fixen wil ik hem gerust helpen.

Vind het persoonlijk redelijk simpel. Er zijn meer posts hier over Oekraïne dan over hardware. Moderators kijken liever hier naar dan V&A te modereren. En dat begrijp ik ook. En zonder hun aandacht op V&A komen alle marktplaats scammers naar hier die dan nog meer posts maken die nergens op slaan. Dit is waarom de "sfeer" naar beneden is gegaan. Dit is geen hardware forum meer maar een gamer en marktplaats forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stin00 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:43:
[...]

Je had geen post gemaakt, maar gewoon een one-liner gedropt: V&A is achteruit gegaan. . Er wordt hier verwacht dat een topic wordt voorzien van eigen onderzoek, voorbeelden, discussiepunten of andere vraagstukken met onderbouwing. Dat is ook gewoon uitgelegd door de mod die je topic heeft gesloten.. anders was je topic prima open gebleven.

En dat 'grapje' zou ik als kinderachtig beoordelen en ook wegmikkeren. Voegt niks toe aan een serieus topic. Dat ga je maar op FOK, Geenstijl of onder een Youtube video dumpen.
Als het een goeie "one liner" was maakt het dan echt uit? Heb er verder ook nog op uitgebreid.

Ik snap het je bent hier de grote boze wolf die zeker moet maken dat we ons allemaal gedragen maar eerlijk, die post was wel 😂😂😂.

Niks tegen de moderators hier maar het forum is niet meer zoals het was en dit kan je niet ontkennen als iemand die hier al eventjes is.

Steekt me allemaal zo nauw niet maar V&A is wat de primaire functie is van deze site en die lijdt hier ook onder. Is slecht voor je zaak.

Waarom geen sarcasme hier? Zeker op posts die niet eens zo serieus zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1735500 op 07-09-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:54:
[...]

Nieuwe build PC doet het niet

Zie al opgelost. In minder dan een uur. Onder de drie kwartier zelfs.

Zoals je kan zien was één van zijn stekkers onbemenst, onbemand, vacant en kwam die in de krant.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1735500 op 07-09-2024 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Het probleem is dat die topics allemaal dicht zijn en de discussie doodgemaakt is. Dat wil niet zeggen dat iedereen het er ineens mee eens is. Dat is natuurlijk wat men graag ziet, je moet gewoon je mond houden.

Er zijn weinig mensen die zien hoe enorm schadelijk hetgeen is wat hier gebeurd. Het zijn niet zomaar woorden namelijk. Dat is waar men een discussie over wil. Niet alleen over de keuze tussen woord A en woord B. Het nieuws staat vol met groepen extremisten die hun kijk op de wereld willen doordrukken (waarvan ik veel van de standpunten deel). Mensen monddood maken is daar een beginstap van extremisme. Mensen wegduwen als ze je mening niet overnemen is een vervolgstap. Daarmee zeg ik niet dat Tweakers extremistisch is, wat ik zeg is dat mensen bang zijn voor een glijdende schaal. Je ziet dezelfde sterke reacties wanneer de overheid iets doet wat ten kosten gaat van privacy, zelfs als het om een klein iets gaat. De angst dat het van kwaad naar erger gaat is enorm groot en de weg terug is altijd enorm lastig. Daarom gaan mensen er gelijk tegenin en dat gebeurd hier net zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:48
Maar je snapt hopelijk toch wel dat reacties zoals de jouwe de discussie omtrent dit topic niet echt helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naranya schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:04:
Maar je snapt hopelijk toch wel dat reacties zoals de jouwe de discussie omtrent dit topic niet echt helpt?
Die van mij? Vertel me hoe kan iemand dit mogelijk behelpen??? En waarom ga je ervan uit dat dat de intentie is? Meeste mensen doen dit enkel maar omdat het trendy is en omdat hun sociale cirkel het verwacht. Veel van hun doen dit ook onbewust. Denk dat deze soort extremisten gewoon graag in discussie gaan maar uiteindelijk is er allemaal niks van aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1735500 op 07-09-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:42
Voordat het hier ook weer een slot op gaat vanwege een discussie over tolerantie en gender...

Mijn vraag was een heel andere: Hoe gaan we om met posts waarin gebruikers een offtopic discussie proberen af te sluiten én daarbij een vriendelijke uitleg geven dat zulke discussies niet in de fp maar op het forum worden gevoerd.

Is zo'n reactie dan ook off-topic en moet die een negatieve 'nul' krijgen? Of verdient een helpende hand in een off-topic discussie een waardering in de vorm van +1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 13:26

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Goed, de hele onbemenstdiscussie past beter in Geachte redactie, maar daar is die ook al vaak genoeg gevoerd, dus ik gooi dit topic gewoon op slot.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 13:26

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
ZwolschBalletje schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:27:
Voordat het hier ook weer een slot op gaat vanwege een discussie over tolerantie en gender...

Mijn vraag was een heel andere: Hoe gaan we om met posts waarin gebruikers een offtopic discussie proberen af te sluiten én daarbij een vriendelijke uitleg geven dat zulke discussies niet in de fp maar op het forum worden gevoerd.

Is zo'n reactie dan ook off-topic en moet die een negatieve 'nul' krijgen? Of verdient een helpende hand in een off-topic discussie een waardering in de vorm van +1?
Om deze vraag nog even te beantwoorden: dergelijke vriendelijke offtopic reacties horen gewoon op 0. Dit is een neutrale score, waarvan de enige negatieve invloed een lichte verlaging van je gemiddelde reactiescore is. Als vervolgens besloten wordt om de bovenliggende reactie te verwijderen, dan verdwijnt de overblijvende reactie ook uit het zicht, maar hier hangen verder geen gevolgen aan. Het beste is overigens ook gewoon niet op slechte reacties te reageren. Ook vriendelijk en behulpzaam offtopic blijft offtopic.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.