Een bemensde vlucht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.522 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:44
In het artikel nieuws: Eerste ruimtemissie met alleen ruimtetoeristen aan boord is met succe... van @Mark_88 lees ik de term "een bemensde vlucht" ?

Is dit het nieuwe woke waarin we zelfs niet meer mogen spreken van een "bemande" vlucht |:(

Volgens mij spreken we nog steeds over een "bemanning" ongeacht of er M, V of X aan boord zijn.

Het zelfstandig naamwoord "bemanning" is trouwens vrouwelijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-05 20:39

Sharky

Skamn Dippy!

Bemensen is niet een heel gekke term en komt vaker voor, bemannen klinkt wel wat prettiger imho. Los daarvan, is het 'bemenste' en niet 'bemensde' :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sharky op 20-09-2021 10:55 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 14:45
Een 'bemanning' is uiteraard ook niet direct hetzelfde als een 'bemensde' vlucht... als men over 'bemanning' spreekt dan heb je het over de personen aan boord die de boel besturen... dat is in dit geval niet zo, dan denk ik zelf dat 'bemenst' toch wat beter de lading dekt. Dit even buiten het feit dat 'bemenst' een prima woord is om te gebruiken en de term al ver voor de huidige 'woke' periode bestaat en wordt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Die discussie is al eens eerder gevoerd (ook in het kader van ruimtevaart).
Hoewel ik ook bemanning beter vind aanvoelen, was dit toen het besluit vanuit Tweakers.

Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45
Delpozo schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:08:
'Bemensen' bestaat en betekent precies hetzelfde als 'bemannen'. Over smaakkwesties gaan we het hier niet hebben.

Discussie gesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Mschamp op 20-09-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:08

g0tanks

Moderator CSA
r2504 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:54:
Volgens mij spreken we nog steeds over een "bemanning" ongeacht of er M, V of X aan boord zijn.
Bemensing is een woord dat al vrij lang bestaat.
Bemensen moet rond 1980 zijn ontstaan en staat sinds 1999 in de Dikke Van Dale als ‘politiek correct’ synoniem van bemannen.
Bron: https://www.trouw.nl/nieu...n-voorlopig-dan~b3cc0f93/
Is dit het nieuwe woke waarin we zelfs niet meer mogen spreken van een "bemande" vlucht |:(
Volgens mij houdt niemand 'ons' tegen om over bemanning te spreken.

[ Voor 6% gewijzigd door g0tanks op 20-09-2021 11:29 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 18:20
Er is niemand die jou verbiedt om bemanning te gebruiken. Maar de auteur koos een ander woord en dat mag ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Sharky schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:55:
Bemensen is niet een heel gekke term en komt vaker voor
In Nederland misschien wel... in België gaan ze je toch wel raar bekijken volgens mij.

Geen idee dus wat de nationaliteit is van de reacties hier... voor mij geeft het gebruik alvast een "woke" gevoel, maar prima als andere dit normaal taalgebruik vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
r2504 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:37:
[...]

In Nederland misschien wel... in België gaan ze je toch wel raar bekijken volgens mij.

Geen idee dus wat de nationaliteit is van de reacties hier... voor mij geeft het gebruik alvast een "woke" gevoel, maar prima als andere dit normaal taalgebruik vinden.
Als Belg kan ik dat inderdaad bevestigen. Voor mij is het een woord dat ik nog maar 2 keer tegengekomen ben: 2 keer in een artikel over ruimtevaart hier op Tweakers. Ikzelf vind het ook 'foutief' aanvoelen, maar blijkbaar is dat dus vooral door verschil in taalgebruik tov Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 11:20
r2504 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:37:
[...]

Dat ligt dan vooral aan jou dat jij meteen in je pen klimt en er een heel topic over gaat schrijven. Vreemd dat een iets minder gebruikt woordje zo'n sterke reactie bij je oproept. Past wel in de tijdsgeest van mensen die constant iets zoeken om zich tegen te verzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mschamp schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:42:
[...]

Als Belg kan ik dat inderdaad bevestigen. Voor mij is het een woord dat ik nog maar 2 keer tegengekomen ben: 2 keer in een artikel over ruimtevaart hier op Tweakers. Ikzelf vind het ook 'foutief' aanvoelen, maar blijkbaar is dat dus vooral door verschil in taalgebruik tov Nederland.
Als Nederlander heb ik het ook nog nooit gezien. Maar ik ben tien jaar geleden naar Belgie verhuisd en dit is denk ik een recentere ontwikkeling. Als ik de zin lees zou ik denken dat de redacteur een fout heeft gemaakt en bemande bedoeld :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Mirved schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:43:
[...]
Past wel in de tijdsgeest van mensen die constant iets zoeken om zich tegen te verzetten.
Lijkt wel de omschrijving van het ganse "woke" gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 11:20
r2504 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:07:
[...]

Lijkt wel de omschrijving van het ganse "woke" gebeuren.
Precies, iets waar jij jezelf blijkbaar net zo goed schuldig aan maakt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik vind de uitdrukking zo geforceerd politiek correct, dat het gewoon ook fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 12:05
absrnd schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:28:
Ik vind de uitdrukking zo geforceerd politiek correct, dat het gewoon ook fout is.
Het vervelendste is dat er niet duidelijk wordt uitgelegd WAAROM Tweakers nou juist voor die zelden gebruikte term gaat. Zelfs de NOS gebruikt 'bemand' en 'onbemand', net als andere grote DPG publicaties (nu.nl, AD etc).
Dat het technisch gezien 'correct' is, soit, maar dat verklaart niet waarom in plaats van het zeer gangbare 'bemand' en 'onbemand' gekozen wordt voor het totaal niet gebruikelijke 'bemenst' en 'onbemenst'. Dat kom je echt maar sporadisch tegen, en dus vooral op Tweakers.

Maar goed, hier zal nu ook wel een slotje op komen, want de vraag waarom mag niet gesteld worden. Het hele onderwerp is nogal taboe hier op Tweakers geloof ik.

Overigens ben ik door FP Admin & Powermod/ Mod W&M @Zeehond naar Geachte Redactie gestuurd om mijn vraag te stellen. Dus bij deze.

[ Voor 7% gewijzigd door Danny op 10-09-2024 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Met zo'n user icoon is de eerste vraag die bij mij naar boven schiet "Wil je gewoon rellen of zit dit je ECHT heel erg dwars" want van alle problemen die wij op deze aardbol hebben zal deze toch wel zo'n beetje op de laatste plaats komen. Waar maak je je druk om...

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:29
Danny schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:09:
[...]

Het vervelendste is dat er niet duidelijk wordt uitgelegd WAAROM Tweakers nou juist voor die zelden gebruikte term gaat. Zelfs de NOS gebruikt 'bemand' en 'onbemand', net als andere grote DPG publicaties (nu.nl, AD etc).
Zijn ze hiertoe verplicht dan? Er is eerder in dit topic aagegeven dat de redactie hiervoor heeft gekozen na een eerder artikel. Einde verhaal lijkt me dan toch?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
corset schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:34:
[...]

Zijn ze hiertoe verplicht dan? Er is eerder in dit topic aagegeven dat de redactie hiervoor heeft gekozen na een eerder artikel. Einde verhaal lijkt me dan toch?
Einde verhaal ja. De discussie is tot in den treurens gevoerd en de redactie heeft er een weloverwogen beslissing over genomen. Daarmee komt ook op dit topic een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.