Klacht over NASA: Starliner keert zonder bemensing terug

Pagina: 1
Acties:
  • 988 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaestroMaus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 20:58
Deze klacht gaat over het artikel NASA: Starliner keert zonder bemensing terug.

Bij het beroep van reporter en redacteur is taal het belangrijkste middel om informatie aan de lezers/klanten over te dragen. Als je een woord als 'bemensing' gebruikt in plaats van 'bemanning' dan laat je zien dat je woordenschat gewoon niet goed genoeg is voor deze baan.

Ik wil niet gemeen doen naar @JayStout, maar soms moet iemand gewoon zeggen hoe het is. Bovendien heeft hij de titel van 'redacteur' naast zijn naam staan, dus er is geen excuus voor deze prestatie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:31
<a geez, not this shit again.gif>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
50% bevrouwing
50% bemanning

Ik vind alles goed. Al noemen we het bePAXing
Of levende vracht. Of testdummys

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 25-08-2024 15:07 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16
Dit is eerder al eens uitvoerig besproken:
Het gebruik van het woord ‘bemenst’
Een bemensde vlucht
Een bemenste vlucht?
Waarom propaganda als neutrale media als het niet nodig is?

De eindredactie gaf aan:
Delpozo schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:08:
'Bemensen' bestaat en betekent precies hetzelfde als 'bemannen'. Over smaakkwesties gaan we het hier niet hebben.
[...]
MoniqueVdB schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:05:
[...]
'Bemensen' en zelfs 'bemensing' staan in de Van Dale. Het zijn synoniemen voor 'bemannen' en 'bemanning'. Het is dus niet fout.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Het mag gewoon gebruikt worden. Ik ben er ook geen fan van en zou persoonlijk altijd voor bemanning kiezen ipv dat rare bemensing. Zoals ik het ook gewoon over een kip heb ipv een klokhen en een fiets ipv een rijwiel. Bemensen lijkt me vooral interessant-doenerii of een onnodige woke-tentoonstelling. Er is namelijk helemaal niks met het gangbare bemanning.

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 25-08-2024 15:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
MaestroMaus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:00:

Bij het beroep van reporter en redacteur is taal het belangrijkste middel om informatie aan de lezers/klanten over te dragen. Als je een woord als 'bemensing' gebruikt in plaats van 'bemanning' dan laat je zien dat je woordenschat gewoon niet goed genoeg is voor deze baan.

Ik wil niet gemeen doen naar @JayStout, maar soms moet iemand gewoon zeggen hoe het is. Bovendien heeft hij de titel van 'redacteur' naast zijn naam staan, dus er is geen excuus voor deze prestatie.
Je wilt niet gemeen doen, maar doet het dan toch even? En alleen vanwege de keuze voor één woord waar je het niet mee eens bent?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ironisch dat de TS de redacteur verwijt dat de woordenschat van de redacteur beperkt is, terwijl het een volledig legitiem woord is. Het is gewoon een synoniem.

Het lijkt er eerder op dat de woordenschat van de TS zelf nogal beperkt is.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 25-08-2024 15:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tweakers houdt daarbij de van Dale aan, dus dit soort woorden ga je zien. Er staan in de van Dale ook woorden als Beyoncévlieg, naamglossy en socialbesitas dus maak je borst maar nat. :')

Ik vind 'bemensing' ook doorslaan, maar wat doe je eraan? Ben al blij dat de redactie serieus reageert op het nodeloos verengelsen van de taal met woorden als 'encrypteren'.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:17
Bemensing klinkt alsof je al het andere leven gaat uitroeien en geen ander leven meer toestaat, dan wel een kans geeft.

Moet bemanning nu ook bemensing worden trouwens? O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Koenoe op 25-08-2024 17:00 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Bemensing is idd de zogenaamde politiek correcte versie, ik zie ook liever “bemanning” of eventueel “bezetting”. Tweakers zelf ook trouwens, doe maar eens een search, 9 artikelen, bijna allemaal over NASA met “bemensing” en z’n 150 met “bemanning”…

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:06

Ok, boomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dit dus. Het is al uitgebreid besproken en het niveau van de discussie hier is ver ondermaats, dus ik doe het topic op slot.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.