Onbemenst discussie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.831 views

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
De redactie haalt zich deze discussie zelf een beetje op de hals door het zelfs pontificaal te blijven gebruiken. Door het pontificaal in de titel te gooien heb je direct de haren van veel mensen overeind staan.

Terwijl het terwijl het vrij eenvoudig te voorkomen is. Gewoon kort en bondig: "Boeing Starliner-capsule met succes terug geland op aarde" is toch ook goed?
En verderop is het ook makkelijk te vermijden; wegens technische problemen keerde de capsule terug zonder de astronauten Barry Wilmore en Sunita Williams.

Blijkbaar mag je van hogerhand bemanning niet meer gebruiken maar het is volgens mij ook vrij makkelijk te vermijden.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende week gaat Tweakers verder onder de naam: Twokers!

Gewoon omdat we graag anders zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 21:01
Op het ad wat hetzelfde moederbedrijf heeft staat het wel goed : "https://www.ad.nl/wetenschap/gehavend-ruimteschip-starliner-zonder-bemanning-geland-op-aarde~afc8c436/" ik vraag me serieus af waarom een technische site de verkeerde term gebruikt.

Dit is toch een community site? Waarom wordt dit dan via de redactie en dus blijkbaar nieteens dpg opgedwongen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
gebruik de zoekfunctie.
zoek naar vergelijkbare topics.
Lees de reactie van de redactie.

en klaar.
Deze discussie is al zo vaak gevoerd, het is een herhaling van stappen.
zeiken om het zeiken. Ben je het er niet mee eens, lees het dan gewoon niet.
zelfs zoeken hoeft niet, want het is keurig in een reactie gezet door een andere tweaker.

[ Voor 58% gewijzigd door jack zomer op 07-09-2024 11:35 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
Als hieraan wordt bepaald door hogerhand dan zal dat vast vanuit DPG zijn. Of er is de vrijheid bij de redacteuren. En vroeger, 10+ jaar terug, waren de Tweakers (nieuws)redacteuren Tweakers die een baan hadden om te schrijven over "IT dingen". Tegenwoordig heb ik het idee dat de nieuwe redacteuren allemaal afgestudeerd journalisten/schrijvers zijn die als baan het schrijven van artikelen hebben en geen inhoudelijke kennis hebben en meer bezig zijn met de vorm en bewoording van de tekst dan met de inhoud van het stuk. Met als gevolg dus dat het een Nederlandse vertaling van een persbericht of whatever wordt met daarop de schrijfstijl (/woordkeuzes) van de redacteur toegepast. Waardoor je ook al meteen aan het artikel ziet of het geschreven is door een "journalist" of een "Tweaker" met inhoudelijke kennis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 16:28
Heb ook wel een beetje het idee dat men het nu gewoon expres doet. Ze geven zelf aan dat bemanning en bemensing hetzelfde betekenen en toch zie je nu opeens steeds bemensing staan. Dan denk ik toch dat er een ander doel is.

Het zal mij verder aan mijn reet roesten buiten dat de term mij doet gniffelen. Bemensing klinkt als een verhaspeling uit een annie mg schmidt boek.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jip_86
AMD and INTEL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:29:
Op het ad wat hetzelfde moederbedrijf heeft staat het wel goed : "https://www.ad.nl/wetenschap/gehavend-ruimteschip-starliner-zonder-bemanning-geland-op-aarde~afc8c436/" ik vraag me serieus af waarom een technische site de verkeerde term gebruikt.

Dit is toch een community site? Waarom wordt dit dan via de redactie en dus blijkbaar nieteens dpg opgedwongen?
Heh dat is wel frappant ja. Zelfs NOS, NU en RTL gebruiken bemanning.
https://nos.nl/artikel/25...g-teruggekeerd-naar-aarde
https://www.nu.nl/tech/63...amerikaanse-woestijn.html
https://www.rtl.nl/nieuws...-onbemand-teruggekeerd-op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
En ondertussen is mijn ontopic-reactie ook verwijderd. Dat de hele offtopic-bende met uit de hand gelopen discussie verwijderd is, heb ik alle begrip voor, maar niet voor het verwijderen van een ontopic-reactie. Ik weet niet of ik hierna nog reacties durf te plaatsen ergens, als ontopic-reacties ook al kans lopen om verwijderd te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:34
jack zomer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:34:

>start je eigen bank
>start je eigen chatplatform
>start je eigen forum

Oh maar als we het tegenkomen gaan we massaal klagen bij je hostingprovider om het neer te halen. Maar niet zeuren!

Dat is ook al een eindeloos gevoerde discussie, jullie willen niet echt dat mensen een andere mening mogen hebben elders, jullie gaan uit jullie weg om het onmogelijk te maken. Een hyperrealiteit op het internet creëren gaat niets veranderen in de echte wereld. DPG Media heeft gewoon Reddit mods op deze website losgelaten en het is pijnlijk duidelijk dat het een hivemind is geworden.

Tevens, als je je mening of standpunt nooit hoeft te verdedigen, wordt je geen steek wijzer over je levensperiode. Hugboxes/safe spaces leiden tot congnitieve stagnatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Majestici op 07-09-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij was dit toch een vrije keuze van de auteur?

Inmiddels lees ik het niet meer als 'bemeste', dus ik vind het wel prima. Maar dan ben ik wel van het principe, als je het doet, wees dan consequent..
Eind vorige maand besloot het agentschap om de capsule zonder bemensing te laten terugkeren. De astronauten Barry 'Butch' Wilmore en Sunita 'Suni' Williams blijven tot februari 2025 deel uitmaken van de bemanning van het ISS, tot ze kunnen terugvliegen via een Dragon-capsule van SpaceX.
En niet at random.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Zelfs de auteur van dit artikel heeft het moeilijk om zijn taalgebruik aan te passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVBbgqK0ANGKN47W0YQZbUhMukU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gXgqqKPS0GTF9RS0yhPx45q.png?f=fotoalbum_large

En waarom ook? Er is niets mis met het woord bemanning. Het woord man heeft in het Nederlands namelijk meerdere betekenissen:
man (de; m; meervoud: mannen; verkleinwoord: mannetje)
1) mens van het mannelijk geslacht
2) mens zonder onderscheid van het geslacht: we waren met acht man met ons achten; als één man allemaal tegelijk; met man en muis vergaan (van schepen) zinken, waarbij alle opvarenden verdrinken; met man en macht zo krachtig mogelijk; op de man af vragen rechtstreeks; op de man spelen (a) (voetbal) tegen een speler in plaats van de bal schoppen; (b) persoonlijke argumenten gebruiken in een discussie; iets aan de man brengen verkopen3echtgenoot: mijn man
En we hebben zovele woorden waar het woord man in voorkomt waarvoor we niet direct alternatieven hebben. Wat ga je bijvoorbeeld doen met het woord "niemand" wat hetzelfde is als "geen man"?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:38:
En we hebben zovele woorden waar het woord man in voorkomt waarvoor we niet direct alternatieven hebben. Wat ga je bijvoorbeeld doen met het woord "niemand" wat hetzelfde is als "geen man"?
Breng ze nu niet op ideeën.

Niemensd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 21:01
Als de nieuwswebsites, de historisch correcte term en A.I ( perplexity )
( In het Nederlands is de correcte term "onbemande" wanneer je verwijst naar iets dat zonder bemanning of personeel is. Bijvoorbeeld: "onbemande luchtvaartuigen" of "onbemande ruimtemissies." De term "onbemenste" is niet correct in het standaard Nederlands. ) die gebaseerd is op chatgpt en dus al aardig woke is, allemaal de juiste term gebruiken dan kan de redactie toch wel 3x nadenken waarom ze dit toch express verkeerd doen?
TheVivaldi schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:36:
En ondertussen is mijn ontopic-reactie ook verwijderd. Dat de hele offtopic-bende met uit de hand gelopen discussie verwijderd is, heb ik alle begrip voor, maar niet voor het verwijderen van een ontopic-reactie. Ik weet niet of ik hierna nog reacties durf te plaatsen ergens, als ontopic-reacties ook al kans lopen om verwijderd te worden.
Het is altijd pas erg als mijn reacties verwijderd worden, maar niet van anderen. Tsja

Het gaat over het topic, de bemanning is veilig teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
gebruik de zoekfunctie.

en klaar.

[...]

zelfs zoeken hoeft niet, want het is keurig in een reactie gezet door een andere tweaker.
Ik stel voor dat je je eigen advies voor jezelf houdt: ben je het er niet mee eens, lees het dan gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Het verwijderen van de discussie laat wel zien dat men desnoods met geweld deze onnodige en rare term door een ieders strot wil rammen. Zonde en best wel abject gedrag eigenlijk. Dat zet je wel aan tot heroverweging of je wel bij wil dragen als er zo’n eng gedachtengoed achter schuilgaat dat (digitaal) geweld niet schuwt om iedereen die zich erover verbaast monddood te maken omdat het niet overeenkomt met de opgelegde mening die iedereen verplicht moet hebben. Er ontstaat ook al snel ruimte voor een Godwin op die manier, maar goed: deze site is dan ook geen democratie natuurlijk. In plaats van het te dwingen terwijl niemand er op zit te wachten, kun je ook overwegen om hele vreemde termen niet meer te gebruiken en correct Nederlands toe te passen. Maarja.

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 07-09-2024 11:44 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:38:
Zelfs de auteur van dit artikel heeft het moeilijk om zijn taalgebruik aan te passen:
[Afbeelding]

En waarom ook? Er is niets mis met het woord bemanning. Het woord man heeft in het Nederlands namelijk meerdere betekenissen:

[...]

Dat is omdat "niemensd" wel een erg raar woord is wat er ook nog eens niet uitziet :+
Wat een BS over de evolutie van taal weer, zeg. Ja, taal wordt meer 'inclusief'/'woke'. Je kunt je daar met hand en tand tegen verzetten (en overkomen als een conservatieve huilie), of het gewoon accepteren.
Taalgebruik is een weerspiegeling van de maatschappij en de tijd waarin we leven. Het zal dan ook altijd meebewegen met 'trends', of je dat nou leuk vindt of niet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
keejoz schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:43:
[...]

ben je het er niet mee eens, lees het dan gewoon niet.
Ik ben het er wel niet mee eens
En niet wel mee eens.
De hele discussie kan mijn gestolen worden, ik heb geen persoonlijke mening over de woorden: bemanning/onbemenst/bevrouwing/passagiers/inzittende/vracht of wat dan ook.

Ik vind zeiken op zeiken om het zeiken gewoon leuk..
De spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gooien..

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 07-09-2024 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

AMD and INTEL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:42:
[...]

Als de nieuwswebsites, de historisch correcte term en A.I ( perplexity )
( In het Nederlands is de correcte term "onbemande" wanneer je verwijst naar iets dat zonder bemanning of personeel is. Bijvoorbeeld: "onbemande luchtvaartuigen" of "onbemande ruimtemissies." De term "onbemenste" is niet correct in het standaard Nederlands. ) die gebaseerd is op chatgpt en dus al aardig woke is, allemaal de juiste term gebruiken dan kan de redactie toch wel 3x nadenken waarom ze dit toch express verkeerd doen?

[...]

Het is altijd pas erg als mijn reacties verwijderd worden, maar niet van anderen. Tsja

Het gaat over het topic, de bemanning is veilig teruggekomen.
Hoewel ik zelf geen voorstander ben van de manier waarop sommige het woord onbemenst in ons taalgebruik wensen te forceren, wil ik toch ook even aanhalen dat er inherent niets mis is met het woord. Het klinkt gewoon vreemd omdat we niet gewoon zijn van het woord te horen en te gebruiken.

Taal leeft, onze taal veranderd continue, er komen elk jaar nieuwe woorden bij en er vallen elk jaar woorden in onbruik, Het woord bemenst is ook niet nieuw, je kan zelfs referenties vinden die al enkele decennia oud zijn, al blijven ze zeldzaam. Dat toont vooral ook aan dat wij als maatschapij, op dit moment, dit woordt niet wensen te adopteren in ons dagelijks taalgebruik

Het is ook niet alsof we ergens een lijst hebben van woorden die "echt bestaan". Meerdere woordenboeken en woordenlijsten hebben de laatste jaren het woord bemensing namelijk gewoon opgenomen in hun woordenlijst met dezelfde betekenis als bemanning. Het zijn volgens die woordenboeken en lijsten dus gewoon synoniemen van elkaar.

En wie weet gebruiken we ze wel door elkaar binnen enkele decennia. Maar op dit moment zijn wij als gemeenschap, en ik zelf persoonlijk, daar nnog niet klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
AMD and INTEL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:42:
Nee hoor, ook van anderen zou ik het vervelend vinden als er ontopic-reacties verwijderd waren. Maar ik kan me niet heugen dat dat hier gebeurd is; het was vooral een offtopic-bende met heel wat verwijten naar DPG en Tweakers ook nog. Daar heb ik geen compassie voor, al was het maar omdat die discussie in ‘Geachte redactie’ thuishoort en niet in de reacties aldaar. Maar het viel mij op dat ook mijn ontopic-reactie verwijderd is en dat vind ik te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
gebruik de zoekfunctie.
Heb je gekeken naar de reacties? Ze reageren niet of het word gewoon gesloten omdat er al een topic over was waar geen reactie in staat.
Eentje zegt: doe ik niets mee en een keer is het bijdehand omgezet naar zonder bemensing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FooLsKi schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:47:
[...]
Taalgebruik is een weerspiegeling van de maatschappij en de tijd waarin we leven. Het zal dan ook altijd meebewegen met 'trends', of je dat nou leuk vindt of niet.
Misschien is dat zo in je eigen linkse kringetje.
Iedereen daarbuiten vind het maar raar, laf en vreemd gedrag. Daarom ook zoveel weerstand en discussie.

Niet normaal maken wat niet normaal is. Weg met woke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:34
jack zomer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:47:
[...]

ik ben het er wel niet mee eens
en niet wel mee eens.
de hele discussie kan mijn gestolen worden, ik heb geen persoonlijke mening over de woorden: bemanning/onbemenst/bevrouwing/passagiers/inzittende/vracht of wat dan ook.

ik vind zeiken op zeiken om het zeiken gewoon leuk..
de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gooien..
Je hebt geen mening maar gaat je er toch in mengen. Dus je enige reden om je ertussen te mengen is om te signaleren hoe onpartijdig je bent en daarmee wil pretenderen dat je beter bent dan anderen.

Ik ben het ermee eens dat het een zinloze discussie is, ik zou het ook veel liever over belangrijkere zaken hebben. Maar de blaam daarvoor leg ik bij DPG media door het een probleem te maken. Als zij deze trend zouden negeren, was er geen discussie. Niemand behalve de investeerders van DPG media vragen hierom. Dus ze doen het met opzet om dissidenten te gaslighten. Ik ga het niet negeren terwijl anderen het blijven doordrammen.

I care, because they care.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]
Deze term is an sich alleen geen weerspiegeling van de maatschappij op welke manier dan ook noch is het een trend. Enkel Tweakers gebruikt het (voor clickbait). Het betekent hetzelfde als “onbemand”, dus qua betekenis is het ook prima, alleen klinkt het heel erg gek en zit echt niemand er op te wachten om dit te gebruiken in plaats van normale woorden. Het is taalverloedering.

Dat is ook niets conservatiefs, gek dat je daar over begint. Dit heeft naar mijn idee niets met politieke voorkeuren te maken. Het is gewoon een raar woord en het gebruik ervan slaat nergens op. (Net als “niemensd”, wat je zelf aanhaalt. ;)) Wat ik veel enger vind is dat discussie erover verboden is verklaard en men met de harde hand erin gaat. Dat is het goed recht van de website natuurlijk, hun huis hun regels. Maar dat maakt het niet minder eng hoe ermee omgegaan wordt, enorm agressief. En als je dat perse politiek wil maken zie ik in dat gedrag veel meer overeenkomsten met uiterst conservatief gedachtengoed dan commentaar hebben op de taal. (En grappig genoeg kan dat zowel extreem links (zie bijv. antifa) als extreemrechts zijn; dus zelfs daar kan het beide kanten op. ;))

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]
Dat is omdat "niemensd" wel een erg raar woord is wat er ook nog eens niet uitziet :+
Wat een BS over de evolutie van taal weer, zeg. Ja, taal wordt meer 'inclusief'/'woke'. Je kunt je daar met hand en tand tegen verzetten (en overkomen als een conservatieve huilie), of het gewoon accepteren.
Maar dat is natuurlijk heel het punt. Taal evolueert op een natuurlijke manier, en wat Tweakers hier probeert te forceren is, naar mijn bescheiden mening, een onnatuurlijke transitie van de taal. Hun eigen redactie heeft het er moeilijk mee zoals we kunnen zien in de fouten die ze zelf maken. In het dagelijkse leven kom ik het woord bemensing dan ook nooit tegen. Ik heb zelf ook nog nooit een vrouw tegengekomen die aanstoot neemt aan een woord als bemanning ondanks dat er ongetwijfeld wel enkele vrouwen zullen zijn. Ik zie ook niets of niemand in main stream media die het woord gebruikt, waarom moet dan nota bene een tech website het voortouw nemen hierin?

Ik verzet mij niet tegen taalevolutie, maar dit is geen evolutie meer, dit is geen afspiegeling van de maatschapij en geen afspiegeling van de tijd waarin wij leven. Het is ook geen trend, tenzij je de trend neemt van zo politiek correct mogelijk te willen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Majestici schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:54:
[...]

Je hebt geen mening maar gaat je er toch in mengen. Dus je enige reden om je ertussen te mengen is om te signaleren hoe onpartijdig je bent en daarmee wil pretenderen dat je beter bent dan anderen.
dat is een rare conclusie. Helemaal omdat ik al aangeef waarom ik reageer.
Iets met knuppels en zeiken op zeiken om het zeiken.
Genoeg levenservaring om te weten dat ik niet beter ben dan een ander.
In geen enkel opzicht..(Zou ik ook niet willen maar dat is mijn eigen probleem)

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 07-09-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14

The End

!Beginning

Dit is inderdaad geen taal evolutie. Het wordt geforceerd gebruikt en het is ook geforceerd opgenomen in de van Dale. Het woord wordt nauwelijks tot niet gebruikt in de Nederlandse taal. Het klopt dus ook van geen kant dat het in de van Dale is opgenomen.

Belachelijke actie van Tweakers die alleen maar voor meer polarisatie zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:57:
[...]

Maar dat is natuurlijk heel het punt. Taal evolueert op een natuurlijke manier, en wat Tweakers hier probeert te forceren is, naar mijn bescheiden mening, een onnatuurlijke transitie van de taal. Hun eigen redactie heeft het er moeilijk mee zoals we kunnen zien in de fouten die ze zelf maken. In het dagelijkse leven kom ik het woord bemensing dan ook nooit tegen. Ik heb zelf ook nog nooit een vrouw tegengekomen die aanstoot neemt aan een woord als bemanning ondanks dat er ongetwijfeld wel enkele vrouwen zullen zijn. Ik zie ook niets of niemand in main stream media die het woord gebruikt, waarom moet dan nota bene een tech website het voortouw nemen hierin?

Ik verzet mij niet tegen taalevolutie, maar dit is geen evolutie meer, dit is geen afspiegeling van de maatschapij en geen afspiegeling van de tijd waarin wij leven. Het is ook geen trend, tenzij je de trend neemt van zo politiek correct mogelijk te willen zijn.
Ik kwam het woord laatst nog tegen, toen ik op de NS-site zocht hoe duur de bewaakte fietsenstalling was. Op hun site noemen ze de fietsenstalling een “bemenste fietsenstalling”.

Ik heb (als taalkundige) op zich niks tegen op het woord. Het is wel een hypercorrectie, dat is buiten kijf, maar ik vind het verder een prima alternatief. En nee, ik ben niet links, voor de duidelijkheid. :P En ook niet voor álle inclusieve woorden. Maar dit vind ik een van de weinige alternatieven waar ik wel mee kan leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Verwijderd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:49:
[...]

Misschien is dat zo in je eigen linkse kringetje.
Iedereen daarbuiten vind het maar raar, laf en vreemd gedrag. Daarom ook zoveel weerstand en discussie.

Niet normaal maken wat niet normaal is. Weg met woke.
Nou ben ik absoluut niet links (ook niet rechts, trouwens. Ik zweef meer rond het midden, om het in de hokjesgeest te houden), maar ik kan relativeren en begrijp dat ik me niet druk moet maken om triviale zaken als woordgebruik. Vind ik "bemenst" een mooi woord en zal ik het gebruiken in het dagelijks leven? Nee, ik lees het zo ongeveer continu als "bemest" (je bent niet de enige, @SinergyX ) en ik prefereer "bemand". Ik kan echter accepteren dat, in de huidige maatschappij, woorden 'inclusiever' worden gemaakt om fragiele persoontjes niet tegen het hoofd te stoten.
Ik ben ook nooit zo'n conservatief persoon geweest. Ik beweeg liever naar de toekomst dan dat ik blijf hangen in het verleden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56
Waarom gebruiken ze in het artikel 'onbemenst' maar iets verder dan wel 'bemand' en 'bemanning'?

Ik heb Bor (die de edit gezet heeft) even een bericht gestuurd hierover, want 'onbemenst' mag wel de keuze van de redactie zijn, maar dat gemengd gebruik vind ik toch wel wat idioot (om niet dom te zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Fire69 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:03:
Waarom gebruiken ze in het artikel 'onbemenst' maar iets verder dan wel 'bemand' en 'bemanning'?

Ik heb Bor (die de edit gezet heeft) even een bericht gestuurd hierover, want 'onbemenst' mag wel de keuze van de redactie zijn, maar dat gemengd gebruik vind ik toch wel wat idioot (om niet dom te zeggen)...
Het komt toch wel vaker voor dat in een artikel meerdere synoniemen voor één iets worden gebruikt? Bijv. "fiets" en "rijwiel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56
FooLsKi schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:06:
[...]

Het komt toch wel vaker voor dat in een artikel meerdere synoniemen voor één iets worden gebruikt? Bijv. "fiets" en "rijwiel"
Tuurlijk. Maar dat zijn gewoon synoniemen. Dat is helemaal niet de discussie hier.
'Onbemenst' wordt gebruikt omdat 'man' niet inclusief is. 'Bemanning' en 'bemand' zijn wel gewoon inclusief dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp geweest. Een kleine greep uit de topics.

Een bemenste vlucht?
Blue Origin moet testvlucht New Shepard afbreken en zet noo
Bemensing...?
Klacht over NASA: Starliner keert zonder bemensing terug
Het gebruik van het woord ‘bemenst’

De woordkeuze is een beslissing van de redactie. We gaan deze discussie niet opnieuw voeren. Ik ga het topic daarom sluiten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.