Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:
  • 188.135 views

Onderwerpen

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

*knip* Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door teacup op 21-09-2024 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
gise schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:39:
Grote explosie in Tihoretsk, Krasnodar oblast in Rusland.
Aan de sparkles te zien wellicht ook een munitie opslag?

45.887280, 40.042789

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/YlWqTv7tZD

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/y3OasEeUPB

@beany toch nog gewoon trouw posten tijdens je vakantie, geniet er in ieder geval van!
Ah, falling debris van een drone:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Suchomimus is ook wakker:

Ik zit me af te vragen waarom de depots nu worden aangevallen. Heeft Oekraïne er een capability bij, of is de verdediging te zwak geworden? Als het goed is krijg je zo'n bunker niet zomaar kapot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:47
asing schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:04:

[YouTube: Ukraine Destroys ANOTHER Ammo Dump! In Kammenyi, Krasnodar Krai. HUGE Blast]

Ik zit me af te vragen waarom de depots nu worden aangevallen. Heeft Oekraïne er een capability bij, of is de verdediging te zwak geworden? Als het goed is krijg je zo'n bunker niet zomaar kapot.
Ik denk dat ze heel goed hebben gekeken waar die levering van Iran naar toe is gebracht. Je kunt wel elke bunker plat bombarderen maar als er niets zinnigs in ligt is het maar zinloos. Als ze weten waar die Iraanse raketten liggen is het in ieder geval een valide target om veel materiaal op in te zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:54
Ik vind het opvallend dat we dit vaak zien aan Russische zijde. Het lijkt erop dat UA zijn wapenopslagplaatsen duidelijk beter geheim kan houden dan de Russen. Top !

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:29

[YouTube: Ukraine Destroys ANOTHER Ammo Dump! In Kammenyi, Krasnodar Krai. HUGE Blast]

Ze doen wat hun fabricage capaciteit toelaat lijkt me.

Bij Toropets lijken ook bunkers door secundaire explosies vernietigd te zijn, heeft mogelijk iets met Russische specs te maken.

56.361516, 31.644681
Toropets2 heeft zo te zien geen bunkers, de raketten liggen gewoon buiten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rubberen schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:12:
Ik vind het opvallend dat we dit vaak zien aan Russische zijde. Het lijkt erop dat UA zijn wapenopslagplaatsen duidelijk beter geheim kan houden dan de Russen. Top !
Het is een vloek en een zegen, Rusland bombardeert liever een ziekenhuis, school, flat of een speelplaats dan dat ze een militair doel onder vuur nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Rubberen schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:12:
Zoiets geheimhouden kan tegenwoordig niet meer, militaire satellietbeelden, en zelfs gewoon google maps laten de locaties zien. Een enkel spoortje dat nergens heen gaat? Bingo!

Oekraïne zal ook best opslagplaatsen verloren hebben (stukje discipline van Oekraïense burgers om de beelden niet te verspreiden), maar ik denk dat er gewoon veel meer kleinere zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Tens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:31:
[...]

Zoiets geheimhouden kan tegenwoordig niet meer, militaire satellietbeelden, en zelfs gewoon google maps laten de locaties zien. Een enkel spoortje dat nergens heen gaat? Bingo!

Oekraïne zal ook best opslagplaatsen verloren hebben (stukje discipline van Oekraïense burgers om de beelden niet te verspreiden), maar ik denk dat er gewoon veel meer kleinere zijn.
Als je de hulpkreten volgt kun je zelfs veronderstellen dat UA simpelweg niet zoveel voorraad heeft en alles wat men produceert of krijgt meteen in zet. Niet wat ik zou willen, maar wel een logisch gevolg aan trage levering en een nog steeds zeer heftige strijd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Ze zullen nu iets hebben wat ze voorheen niet hadden.
Iets wat de bunker kan penetreren.
Iets wat niet onderschept wordt op die afstand.

Met de propellor drones was dat voorheen niet mogelijk schijnbaar.
(Maar de range is steeds net te ver voor storm shadow? dus wel veel vragen :) )

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2024 11:51 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:31:
[...]

Een (groot?) gedeelte is natuurlijk ook gewoon een ammo storage locatie uit de Sovjet tijd.
Algemeen bekende locaties in het hele Sovjet leger.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Secondary explosion at the ammo depot in Tikhoretsk flings unexploded ordnance into the city causing further explosions.

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/UgecuZm7uC

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
gise schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:49:
[...]

Ik vind vooral deze chart interessant:

[Afbeelding]

Hierin zien we vooral in terug dat;
- Het grootste gedeelte toch vooral soldaten zijn die zich vrijwillig hebben gemeld (tegen stijgende vergoeding uiteraard)
- Er toch wel heel veel veroordeelden zijn gebruikt en dat deze bron zo goed als leeg is/raakt
Vrijwillig is wel even een heel andere definitie dan wij in het Westen hanteren. Das hetzelfde als dat NL contract arbeiders kocht nadat de slavernij was afgeschaft. Die konden zich vrijwillig aanmelden (of eigenlijk, hun kinderen uithuwelijken en verkopen, je mocht immers alleen getrouwd de boot op en moest vitaal en gezond zijn), voor een vergoeding die ze op geen enkele manier zelf bij elkaar hadden kunnen verdienen.. kansarm, geen werk, wel honger en zieken in de familie.

Totaal geen besef wat hun werkelijk te wachten stond.

Dat woordje "volunteer" in dit onderzoek vind ik bijzonder ongepast. Veel van die mannen hebben geen flauw benul en hebben wss niet eens een haat naar Oekraïners of willen daar werkelijk vechten. Ze denken gewoon: ff dat jaartje uitzitten en dan is mijn familie voorzien.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 21-09-2024 12:31 ]

• gise
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:25:
[...]

Vrijwillig is wel even een heel andere definitie dan wij in het Westen hanteren. Das hetzelfde als dat NL contract arbeiders kocht nadat de slavernij was afgeschaft. Die konden zich vrijwillig aanmelden (of eigenlijk, hun kinderen uithuwelijken en verkopen, je mocht immers alleen getrouwd de boot op en moest vitaal en gezond zijn), voor een vergoeding die ze op geen enkele manier zelf bij elkaar hadden kunnen verdienen.. kansarm, geen werk, wel honger en zieken in de familie.

Totaal geen besef wat hun werkelijk te wachten stond.

Dat woordje "volunteer" in dit onderzoek vind ik bijzonder ongepast. Veel van die mannen hebben geen flauw benul en hebben wss niet eens een haat naar Oekraïners of willen daar werkelijk vechten. Ze denken gewoon: ff dat jaartje uitzitten en dan is mijn familie voorzien.
Uiteraard kunnen dit ook de termen zijn die Rusland zelf hanteert, dus dan op die manier overgenomen.

Maar daarnaast, natuurlijk weten ze inderdaad niet waar ze zich voor inschrijven, en rekenen ze een jaarcontract wat vervolgens automatisch wordt omgezet in een contract zonder einddatum. Maar een groot gedeelte ervan zal zich toch wel echt zelf inschrijven, zonder dwang, dus in dat opzicht dus nog steeds ‘vrijwillig’.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
net ten zuiden van Krasnodar, voormalig Wagner kamp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlvwFXmE90WfwZfVNr8zCcFMhz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFqjCuZaY3IN2kAdey1s45Np.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Tens op 21-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:49:
[...]
Ik vind vooral deze chart interessant:

[Afbeelding]

Hierin zien we vooral in terug dat;
- Het grootste gedeelte toch vooral soldaten zijn die zich vrijwillig hebben gemeld (tegen stijgende vergoeding uiteraard)
- Er toch wel heel veel veroordeelden zijn gebruikt en dat deze bron zo goed als leeg is/raakt
Interessante verdeling idd.
De enige bias die de data zal hebben is dat dit over ‘officiële’ Russische verliezen is berekend.

PSN

• Tens
Inderdaad, heel veel eigenlijk
Ze zullen nu iets hebben wat ze voorheen niet hadden.
Iets wat de bunker kan penetreren.
Iets wat niet onderschept wordt op die afstand.
Bunkers zou je (in tegenstelling tot open opslag en nissenhutten die elkaar makkelijk kunnen aansteken) normaal gesproken per stuk moeten aanvallen met bunkerbusterachtige wapens zoals Storm Shadow, externe explosies zouden geen invloed mogen hebben. Bij Toropets lijken meerdere bunkers beschadigd. Wat dus zou betekenen dat Oekraïne plotseling veel raketten/drones/kruisraketten heeft die dat kunnen. Andere optie is, dat de bunkers maar zandhopen zijn met een afdeklaagje van cement/beton. Op foto's zien ze er aardig overtuigen uit btw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:00:
Secondary explosion at the ammo depot in Tikhoretsk flings unexploded ordnance into the city causing further explosions.

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/UgecuZm7uC
Grad rocket op 7,5 km afstand gevonden :o

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hippocampus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:48:
[...]

Mooi. Maar om echt zeker te zijn dat het ding werkt zouden ze nog een stukje zuidelijker van Toropets kunnen mikken ;)
Hippocampus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:54:
[...]

Zo'n 16 km naar beneden ligt nog zo'n complexje.(lijkt erop iig)
Een extra +1 voor deze glazen bol 🔮

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2024 14:00 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:48:
Bunkers zou je (in tegenstelling tot open opslag en nissenhutten die elkaar makkelijk kunnen aansteken) normaal gesproken per stuk moeten aanvallen met bunkerbusterachtige wapens zoals Storm Shadow, externe explosies zouden geen invloed mogen hebben. Bij Toropets lijken meerdere bunkers beschadigd. Wat dus zou betekenen dat Oekraïne plotseling veel raketten/drones/kruisraketten heeft die dat kunnen. Andere optie is, dat de bunkers maar zandhopen zijn met een afdeklaagje van cement/beton. Op foto's zien ze er aardig overtuigen uit btw.
Op de deur mikken (die is vaak het zwakst) of 'gewoon' er in vliegen wanneer de deur 'toevallig' open staat is vaak effectiever dan van boven af proberen te penetreren.
Bunkerdeuren openen en sluiten is vaak zwaar werk, zeker wanneer de scharnieren niet goed onderhouden worden. Ik kan me voorstellen dat ze deuren open laten staan; "want we moeten er toch elke keer in en uit'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:49:
[...]

Grad rocket op 7,5 km afstand gevonden :o
[Twitter]
Als ik het zo bekijk lijkt die zichzelf te hebben afgeschoten. Dan gaat het ding vliegen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tens
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:00:
[...]

Op de deur mikken (die is vaak het zwakst) of 'gewoon' er in vliegen wanneer de deur 'toevallig' open staat is vaak effectiever dan van boven af proberen te penetreren.
Bunkerdeuren openen en sluiten is vaak zwaar werk, zeker wanneer de scharnieren niet goed onderhouden worden. Ik kan me voorstellen dat ze deuren open laten staan; "want we moeten er toch elke keer in en uit'.
Daarom hebben ze die zandhopen voor de ingang liggen, direct er invliegen is heel lastig. een FPV drone zou het kunnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6lvEHWKXTkfNA7vOf6sEJ65-wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWRE7K84ygHrRs5wDaQWAztd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tens op 21-09-2024 14:05 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Yaksa een open deur :+

Serieus modus:

Wat ik uit een YT filmpje heb onthouden was de volgende quote:
Een deur is nutteloos tegen drones. We blijven er drones in vliegen totdat de deur het begeeft.
De vraag is dan: wat voor deuren zaten er in de bunker? Maar ja, als men stiekem toch een bunkerbuster tussen de droneswarm door het dak jaagt ben je er ook.

Het resultaat is in ieder geval weer positief.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
op het verkeerde been gezet door het Russische verhaal dat de nieuw gebouwde opslag een nucleaire aanval kan weerstaan ben ik er van uit gegaan dat we naar betonnen bunkers kijken, maar is dat zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6lvEHWKXTkfNA7vOf6sEJ65-wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWRE7K84ygHrRs5wDaQWAztd.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk eens naar de mooie grijze betonplaten vóór de bunkers, en vergelijk de structuur van het bunkerdek met bijvoorbeeld de lange zandwal midden onder. Het zijn imho gewoon gemetselde munitieopslagplaatsen met een zandwal rondom en een toplaagje zand.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Tens Die schuine aarden wal doet netzogoed het werk en is een klap goedkoper. Daarbij hoeft er niks gemetseld te zijn, er kan nog steeds een betonnen hok ingegraven staan.

Overigens komt het 'atoombombestendig' zijn altijd met een asterisk: Mits geen directe hit. ;)

• Tens
Hippocampus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:47:
@Tens Die schuine aarden wal doet netzogoed het werk en is een klap goedkoper. Daarbij hoeft er niks gemetseld te zijn, er kan nog steeds een betonnen hok ingegraven staan.

Overigens komt het 'atoombombestendig' zijn altijd met een asterisk: Mits geen directe hit. ;)
Een meter zand, of een meter beton is nogal een verschil.

Er is niet echt ruimte voor een dikke wand, kijk naar de ventilatie schachten ten opzichte van de overgang van het dak naar het schuine deel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:42:
op het verkeerde been gezet door het Russische verhaal dat de nieuw gebouwde opslag een nucleaire aanval kan weerstaan ben ik er van uit gegaan dat we naar betonnen bunkers kijken, maar is dat zo?
[Afbeelding]

Kijk eens naar de mooie grijze betonplaten vóór de bunkers, en vergelijk de structuur van het bunkerdek met bijvoorbeeld de lange zandwal midden onder. Het zijn imho gewoon gemetselde munitieopslagplaatsen met een zandwal rondom en een toplaagje zand.
Op twitter stonden wel foto’s van gedurende de bouw.
Zijn ‘gewoon’ betonnen bunkers iig met zand erbovenop.
Maar op kwaliteit valt altijd wel ergens te besparen in Rusland.

Die aarden wal ervoor stond daar niet op de foto.

PSN

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:50:
[...]

Een meter zand, of een meter beton is nogal een verschil.
Klopt. Maar dit zorgt er 'netzogoed' voor dat er bij een oepsie de meeste ellende over de naburige bunkers vliegt. Het is niet gemaakt tegen een inslag van bommen of raketten. Dan heb je inderdaad wel meer beton nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Hippocampus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:53:
[...]

Klopt. Maar dit zorgt er 'netzogoed' voor dat er bij een oepsie de meeste ellende over de naburige bunkers vliegt. Het is niet gemaakt tegen een inslag van bommen of raketten. Dan heb je inderdaad wel meer beton nodig.
Aan de andere kant is Ruisland altijd de agressor en nuclear sabble rattling zorgde er gewoon voor dat niemand erover dacht om Rusland aan te vallen. Dus het hoefde er alleen maar goed uit te zien. De rest van het geld kon een broekzak in.

• Tens
YakuzA schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:53:
[...]

Op twitter stonden wel foto’s van gedurende de bouw.
Zijn ‘gewoon’ betonnen bunkers iig met zand erbovenop.
Maar op kwaliteit valt altijd wel ergens te besparen in Rusland.

Die aarden wal ervoor stond daar niet op de foto.
ergens één vaag plaatje gezien van iets van de helft beton en daarboven iets onduidelijks.

Heb jij andere plaatjes?

edit: mijn 'gemetseld' is wat optimistisch idd.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 21-09-2024 15:18 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

asing schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:57:
[...]

Aan de andere kant is Ruisland altijd de agressor en nuclear sabble rattling zorgde er gewoon voor dat niemand erover dacht om Rusland aan te vallen. Dus het hoefde er alleen maar goed uit te zien. De rest van het geld kon een broekzak in.
Ik denk inderdaad dat er heel veel inwoners van Toropets dit niet hadden verwacht zo'n 500km van het front.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 14:28
En vergeet ook niet dat explosieven veel krachtiger zijn geworden.
Misschien waren ze wel goed genoeg om wapens van 1980 te weerstaan, maar dat geldt dus niet voor wapens van 2024. Sla ook teveel op en de volgende bunker is ook niet meer veilig.

Maar dit zijn mooie doelen om te raken. Ik ben benieuwd hoeveel Rusland nu kwijt is. En hoeveel impact het heeft op de grondtroepen. Als alleen de opslag van de luchtmacht is geraakt, kunnen de grondtroepen (helaas) nog door.

let the past be the past.

• Tens
SPee schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:17:
En vergeet ook niet dat explosieven veel krachtiger zijn geworden.
Misschien waren ze wel goed genoeg om wapens van 1980 te weerstaan, maar dat geldt dus niet voor wapens van 2024. Sla ook teveel op en de volgende bunker is ook niet meer veilig.

Maar dit zijn mooie doelen om te raken. Ik ben benieuwd hoeveel Rusland nu kwijt is. En hoeveel impact het heeft op de grondtroepen. Als alleen de opslag van de luchtmacht is geraakt, kunnen de grondtroepen (helaas) nog door.
Inventarislijsten zijn niet beschikbaar, maar:
Tichoretsk was specifiek voor Koreaanse ammo uitgebreid. Wat niet betekent dat daar alleen Koreaans spul lag.

• gise
  • Niet online
Hippocampus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:04:
[...]

Ik denk inderdaad dat er heel veel inwoners van Toropets dit niet hadden verwacht zo'n 500km van het front.
En toen de bunkers werden gebouwd toen was er nog helemaal geen Oorlog. Weet niet wanneer deze gebouwd is, maar zag dat deze in 2018 gerenoveerd was.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

gise schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:40:
[...]

En toen de bunkers werden gebouwd toen was er nog helemaal geen Oorlog. Weet niet wanneer deze gebouwd is, maar zag dat deze in 2018 gerenoveerd was.
Tja, een redelijk normale redenatie zou zijn dat men in geval van oorlog gaat kijken welke maatregelen je moet nemen om je spullen te beschermen. Een beetje deftige luchtafweer op kritieke punten denk ik dan aan. Maar blijkbaar hebben ze die niet (genoeg) of is het niet adekwaat om dit soort aanvallen te stoppen.

Het is niet dat je het niet aan zag komen, Oekraïne kreeg steeds meer voor elkaar wat betreft striking distance.
Het zal er (waarschijnlijk) toe leiden dat de Russen hun 'spullen' steeds verder weg van het front gaan zetten.

Maar goed om te zien dat ze deze klap(en) hebben kunnen uitdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Tichoretsk, als je Firms erbij haalt lijkt de bron (bij) het spoorcomplex. Brandjes op kilometers afstand. Tegelijkertijd lijkt het vliegveld (onder die gele vuurstreep rechtsboven) ook aangevallen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuuG2JAlzZQ-22irBk1tW-KPoL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxaZAkF4yI8JNDjyIyfd1Nbm.jpg?f=fotoalbum_large
liveuamap:
39 minutes ago - 45°51′N 40°1′E
Residents of villages near Tikhoretsk in Krasnodar Krai will be able to return home in two days, after demining work has been completed, — estimation by Minister of Civil Defense and Emergencies of Krasnodar Krai

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 21-09-2024 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 17:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedemiddag allemaal
Actuele ontwikkelingen moeten we hier vooral blijven plaatsen. Wat ik wel zie is dat observaties over de vorm en kwaliteit van die bunkercomplexen veel ruimte aan het innemen zijn.

Kijk of dat soort informatie en discussie gevoerd kan worden in Wapens en wapensystemen. Dan blijft de focus hier wat meer op wat er op dit moment in de Rusland-Oekraïne oorlog gebeurt. Probeer voor verdieping met dit tweede topic te schakelen.

Voor mensen die terloops dit topic volgen: momenteel vliegen de ontploffende munitieopslagplaatsen ons figuurlijk om de oren. Het is niet voor niets dat deze ontwikkeling nu dominant is in het topic.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Prima artikel van de WSJ over de moeilijkheden en gevolgen van de Russische aanvallen op Oekraïense centrales. Consumenten prijzen voor elektriciteit zijn verdubbeld en het importeren van elektriciteit is maar beperkt mogelijk. Bedrijven moeten vaak dag tot dag uitvogelen hoe ze opereren.

En met de winter in aantocht zou dit enorme gevolgen kunnen hebben voor de populatie en economie.

Russian Strikes on Power Grid Push Ukraine’s Businesses to Breaking Point
Economists are slashing growth forecasts for Ukraine as companies struggle to survive
https://www.wsj.com/world...b2134c2?mod=hp_lead_pos11
Production costs for Ukrainian industrial giant Interpipe have more than doubled. An artisanal cheesemaker had to throw out more than 200 pounds of product spoiled by power cuts. The country’s second-largest move-theater chain was forced to refund more than 80,000 tickets during the first half of the year.

Renewed Russian attacks on Ukrainian power plants have squeezed the lifeblood of its economy, pushing some businesses to the breaking point.

“We’re not talking about profit,” said Nataliya Baydan, chief executive of the cinema chain, Planeta Kino. “We’re talking about survival.”

With winter looming, Ukraine is racing to restore power supply that has been crippled by Russian missile and drone bombardments. Unless it succeeds, cities could become unlivable during the colder months, driving an exodus from the country. That would further weaken the economy, undermining Ukraine’s ability to sustain the war effort against a much larger enemy.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

Hippocampus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:49:
[...]

Tja, een redelijk normale redenatie zou zijn dat men in geval van oorlog gaat kijken welke maatregelen je moet nemen om je spullen te beschermen. Een beetje deftige luchtafweer op kritieke punten denk ik dan aan. Maar blijkbaar hebben ze die niet (genoeg) of is het niet adekwaat om dit soort aanvallen te stoppen.

Het is niet dat je het niet aan zag komen, Oekraïne kreeg steeds meer voor elkaar wat betreft striking distance.
Het zal er (waarschijnlijk) toe leiden dat de Russen hun 'spullen' steeds verder weg van het front gaan zetten.

Maar goed om te zien dat ze deze klap(en) hebben kunnen uitdelen.
Tsja, wat is kritiek en waar zet je je luchtafweer.
Het formaat van Rusland is in dezen ook een nadeel, enorm veel luchtruim om te verdedigen.

Verder ging Rusland er waarschijnlijk uit dat ze enkel de Amerikaanse en Europese langeaftstandswapens te duchten hadden, die nog steeds geen toestemming voor deep strikes gegeven hebben. Terwijl het gesteggel over toestemming daarvoor doorgaat, vliegen de langeafstandswapens van Oekraïnse bodem ze letterlijk om de oren, en ditmaal geen omgebouwde Cessna's.

Dus waar zet je luchtafweer neer. Wat is belangrijker om te verdedigen, munitie opslagplaatsen? Energie infrastructuur? Of toch raffinaderijen? En hoe diep binnen rusland?
En hoeveel? "The bomber always gets through" geld ook voor geleide wapens als je er maar genoeg van inzet.

Kortom, als je het mij vraagt zou zelfs een competent Russisch leger deze aanvallen niet kunnen stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
nog niet gemeld dacht ik, niet al te veel details ook:
3 hours ago - 54°13′N 34°22′E
Reports citing sources in Security Service of Ukraine claim Shaikovka airbase had been also attacked by drones overnight
The Security Service of Ukraine (SBU) drones hit the Shaykovka military airbase in Kaluga region (RF), where TU-22M strategic aircraft are stationed, which regularly launch strikes at Ukraine.
https://www.ukrinform.net...ase-in-russia-source.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
First initial explosion at the ammo depot in Tikhoretsk was caught on a dashcam.

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/croIYudBVY

Hier nog een foto van de situatie in Tikhoretsk in December 2022, veel kisten toen buiten, alleen natuurlijk niet bekend of die gevuld zijn/waren, en of ze hun werkwijze sindsdien hebben aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-nUIUwmsXLisEPzFjDZca3kQUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgu3Un4YASCkDdC3kKAMKLgN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door gise op 21-09-2024 19:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zelensky heeft in zijn laatste update gezegd dat er nog geen goedkeuring is van US/UK voor het gebruik van haar langeafstandsraketten.

Daardoor is het waarschijnlijk dat ze haar eigen ontwikkelde wapens hebben gebruikt in de aanvallen afgelopen paar dagen

Bron: https://www.kyivpost.com/post/39340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:29
gise schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:11:
Daardoor is het waarschijnlijk dat ze haar eigen ontwikkelde wapens hebben gebruikt in de aanvallen afgelopen paar dagen
Kan US/UK/EU ook niet alle zeilen bijzetten om UKR hun eigen spullen te doen produceren. Westers materiaal zal beter zijn - maar UKR maakt geen slechte beurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:21
brecht_vb schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:20:
[...]

Kan US/UK/EU ook niet alle zeilen bijzetten om UKR hun eigen spullen te doen produceren. Westers materiaal zal beter zijn - maar UKR maakt geen slechte beurt.
Dat gebeurt toch? Zie het nieuws van afgelopen week omtrent de lening van 35 miljard.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Kijktip voor vanavond: Vranckx om 20.10 op VRT2/Canvas:
Nu de mannen aan het front zitten, is journalistiek meer dan ooit een vrouwenzaak in Oekraïne. Ze leiden nieuwsredacties en zijn oorlogsverslaggever in eigen land. Hun missie: onafhankelijk nieuws verspreiden, ook in gebieden die van de buitenwereld afgesneden zijn. Svitlana geeft een krant uit. Om de twee maanden gaat ze naar de stad Orikhiv. Ze woonde er zelf tot haar huis door de oorlog vernield werd en ze naar een andere stad moest verhuizen. Terwijl ze kranten gaat leveren, neemt ze ook getuigenissen op van de weinige bewoners die nog in de stad zijn gebleven. “Hier is geen internet, geen nieuws. Dankzij de krant komen we ten minste nog iets te weten.”

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
ZenTex schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:48:
[...]
Dus waar zet je luchtafweer neer. Wat is belangrijker om te verdedigen, munitie opslagplaatsen? Energie infrastructuur? Of toch raffinaderijen? En hoe diep binnen rusland?
En hoeveel? "The bomber always gets through" geld ook voor geleide wapens als je er maar genoeg van inzet.

Kortom, als je het mij vraagt zou zelfs een competent Russisch leger deze aanvallen niet kunnen stoppen.
De belangrijkste plek om goed te verdedigen is het buitenhuis van Putin. Daarna zijn 2e huis, het Kremlin, Moskou, het buitenhuis van Gerasimov, buitenhuis van Shoigu.
Dan het strand van Sochi etc ;)

Maar ja, ondanks de schier oneindige hoeveelheid AA die Rusland heeft is het met een groot land moeilijk om dekkende AA te hebben.
Ze zouden alles direct bij de grens moeten pakken om maar enigszins kans te maken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:29
Heeft iemand dat geverifiëerd gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
brecht_vb schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:10:
Heeft iemand dat geverifiëerd gezien?

[Twitter]
De grote biem schijnt goed te zijn geweest voor 30.000 ton. Dan hebben ze er nog een paar aangevallen dus een totaal van 40.000 ton klinkt dan logisch.

Ik vind alleen het statement niet correct dat het bijna 25 % van de jaarlijkse productie is. Men kijkt alleen naar shells en er lag veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Met betrekking tot de goedkeuring van US/UK over het gebruik van haar wapens op Russisch grondgebied, Oekraïne heeft wel uit noodzaak eigen spullen gemaakt nu waarmee ze targets diep in Rusland succesvol kunnen raken, ik zie het zomaar gebeuren dat de goedkeuring alsnog komt als de noodzaak niet zo hoog meer is.

Wat we dan hopelijk zien gebeuren, zijn gecombineerde aanvallen van eigen materiaal voor makkelijkere targets, en specialistische wapens voor specifieke targets in diezelfde aanval.

Maar vooralsnog, nog niks goedgekeurd.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D87qnJsMEYUKYfbcyxAduP1H5w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7FCr4zYNw6fwe5kc7Rj87Iz.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:46
Wow 1500 man en zoveel materiaal. Terwijl het nieuws van de fronten best stil is. Hie valt dit te verklaren?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
brecht_vb schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:20:
Kan US/UK/EU ook niet alle zeilen bijzetten om UKR hun eigen spullen te doen produceren.
Wie zegt dat dat niet gebeurt?

De zelf ontwikkelde Oekraïense drone bijvoorbeeld heeft nogal wat overeenkomsten met een Engelse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
caspervc schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:39:
Wow 1500 man en zoveel materiaal. Terwijl het nieuws van de fronten best stil is. Hie valt dit te verklaren?
Weinig beweging in het front betekent weinig nieuws, maar niet dat er niet gevochten wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Veel drones boven Oekraïne, maar drie gemist, gelukkig weinig schade deze keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X9jj-Nw761pgE5hQEaulCCU0dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4sISMfqLHN9QNX5RaXR5i8M.jpg?f=fotoalbum_large

Oekraïense drone vliegend in oostelijke richting.
2 hours ago - 48°53′N 40°15′E
Russian air defense shot down 15 drones overnight, - Russian Ministry of Defense
5 hours ago - 46°21′N 48°2′E
Governor of Astrakhan region claims UAVs were shot down over the region
en van gisteravond meerdere meldingen op de Krim
15 hours ago - 44°31′N 33°33′E
Air defense missile had reportedly hit aerial target near Sevastopol
15 hours ago - 44°43′N 33°53′E
Air defense shot down several drones over occupied Crimea

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Still aan het front? Er is juist ontzettend veel aan het gebeuren de afgelopen dagen.

Russen rukken in de Kharkiv provincie steeds verder op richting de Oskil

Russen in Loehansk hebben nieuwe posities verworven aan de Zherebets

De Russen lijken een doorbraak van ongeveer 4km te hebben gemaakt langs Niu York - De situatie is echter heel erg onduidelijk

In Toretsk zijn beide strijdmachten ontzettend hard aan het vechten - Bron is alleen interessant om het gedeelde filmpje

In Koersk is de situatie wat minder duidelijk, maar we weten dat Oekraïne in Koersk probeert richting Glushkovo op te rukken en Rusland is iets verder naar het oosten bezig met een tegenoffensief. Richting Pokrovsk zijn de Russen voornamelijk incremental gains aan het maken. Ten noorden van Bakhmut en Chasiv Yar heeft volgens DeepState de AFU wat gebied op de Russen terug gewonnen. Verder zijn er meldingen gemaakt van gevechten bij Robotyne, verder ook richting Vuhledar..

Er gebeurt eigenlijk teveel om op te noemen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:46
Yakolev schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:56:
[...]

Still aan het front? Er is juist ontzettend veel aan het gebeuren de afgelopen dagen.

Russen rukken in de Kharkiv provincie steeds verder op richting de Oskil
[Twitter]
Russen in Loehansk hebben nieuwe posities verworven aan de Zherebets
[Twitter]
De Russen lijken een doorbraak van ongeveer 4km te hebben gemaakt langs Niu York - De situatie is echter heel erg onduidelijk
[Twitter]
In Toretsk zijn beide strijdmachten ontzettend hard aan het vechten - Bron is alleen interessant om het gedeelde filmpje
[Twitter]

In Koersk is de situatie wat minder duidelijk, maar we weten dat Oekraïne in Koersk probeert richting Glushkovo op te rukken en Rusland is iets verder naar het oosten bezig met een tegenoffensief. Richting Pokrovsk zijn de Russen voornamelijk incremental gains aan het maken. Ten noorden van Bakhmut en Chasiv Yar heeft volgens DeepState de AFU wat gebied op de Russen terug gewonnen. Verder zijn er meldingen gemaakt van gevechten bij Robotyne, verder ook richting Vuhledar..

Er gebeurt eigenlijk teveel om op te noemen.
Dank voor je verheldering. Ik volg 't zozo via dit topic. Dan kan je wat missen. Tnx

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De 2 extra ammo sites op satelliet foto’s na de explosies:

En Krasnodar:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2024 13:45 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Een deel daarvan komt van het afslaan van deze avance van Rusland:

On September 21, Ukrainian soldiers detected enemy forces in New York, in particular the units of the "Somalia" Battalion and the 9th Russian Armed Forces Brigade, the Ukrainian forces delivered a devastating blow and blew up 20 Russian vehicles and killed Russian soldiers

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/QvYJfcKayy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:34
Brandje in de haven van rostov;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nederland gaat 51 mobiele drone radars van Nederlandse makelij kopen voor Oekraïne.
The war in Ukraine is the first large conflict in history where both sides use so many different types of drones. Small killer drones are a weapon of choice for both Russian and Ukrainian forces. And it is very difficult to defend against them, because to ordinary radars and other surveillance systems, they just look like birds.

The Ministry of Defense of the Netherlands is buying 51 mobile drone detection systems, made by the Robin Radar Systems company based in Hague. These radars should help the defenders of Ukraine to deal with one pesky issue.
Link: https://www.technology.or...ars-from-the-netherlands/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Lijkt op olie op/overslag locatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WD1d0TmId5SidRYwhOhvyadCPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGOjRfH3f004r4tHoSEDHnkU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
meer en meer AA bij de brug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOBS7ZsbN3QBjQ-yt69TDTDc3vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3U5Yr4LrHuUjohcUm4O79Jl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdTmNiLa__MY_K1iCwpQoJJ0jUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nex5rqHw44btAdoWMpuLf6aD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
gise schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:41:
Nederland gaat 51 mobiele drone radars van Nederlandse makelij kopen voor Oekraïne.

[...]

Hoop dat ze er al zijn, of tenminste onderweg.
https://www.robinradar.co...rone-detection-in-ukraine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
gise schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:41:

Ontwikkelt in Den Haag nog wel. Samen met TNO-FEL.
https://www.earto.eu/rto-...ms-making-airspace-safer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ze beschermen de brug met alles wat ze kunnen bedenken. Op zich geen gek idee als je dat ding ziet als een prestige object en de Krim bij Rusland wil houden.

De vraag is hoe goed het voor je handel is als een tot de tanden bewapende brug met wat eenvoudige drones of een westers wapen onklaar wordt gemaakt?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwsHFhIT9vtOgLQHZCI_bnvvtJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M1xkBoHVdeWYHbLRMW0a8Q1.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gratis artikel van de Financial Times over de strijd in het Oosten, waar de Russen nog altijd het momentum hebben.

Military briefing: Russia ‘overwhelms’ Ukrainian forces on eastern front
Moscow is taking advantage of Kyiv’s redeployment into Kursk region
https://www.ft.com/conten...4d-496e-8e51-7ed1b8b0e6ca
On a recent sweltering afternoon, the screens of the Ukrainian National Guard’s 15th Brigade command centre lit up with alarming footage from the eastern front: the radar was showing a dozen highly-destructive Russian glide bombs barrelling towards Ukrainian positions.

Another screen displayed hacked feeds from Russian suicide drones zeroing in on Ukrainian tanks. And a third, coming from a Ukrainian reconnaissance drone, was tracking enemy motorcycles and dune buggies headed towards Kyiv’s forces.

“You can see how they overwhelm us,” grumbled a commander known by the call sign “Phoenix”.

The Russian offensive gained steam in August, as Ukraine diverted thousands of its most battle-hardened troops to carry out a surprise incursion into Russia’s Kursk region. Ukraine had hoped its audacious operation would force the Kremlin to redeploy resources from Donetsk, but that has not happened.
But Russia also changed tactics, slowing its advance towards Pokrovsk and attempting to flank Ukrainian positions. Now it is focusing also on territory around Vuhledar and Kurakhove, another stronghold facing intense Russian onslaughts to the south.

That approach has expanded the battlefield and further complicated Ukraine’s thin defences, commanders said.

“We see many cauldrons are forming,” said Temper, referring to pockets of Ukrainian troops in the process of being encircled and cut off, forcing them to withdraw. A map of the battlefield updated daily by Deep State shows several have begun to form.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Zelensky is nu ook in de Verenigde Staten om zijn beoogde Victory Plan te presenteren en er voor te lobbyen.

offtopic:
Per ongeluk geplaatst in het Donbas topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Is die stelling nou midden op de spoorbrug geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
marcop23 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:01:
[...]

Is die stelling nou midden op de spoorbrug geplaatst?
Lijkt er op inderdaad, maar is gezichtbedrog denk ik. De brug gaat via een eilandje (Tuzla island) denk dat het daarop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
caspervc schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:59:
[...]

Dank voor je verheldering. Ik volg 't zozo via dit topic. Dan kan je wat missen. Tnx
ach, je mist niet zo veel als je niet dagelijks kijkt.
Rusland blijft drukken met een overmacht aan artillerie en cannon fodder, en wint gemiddeld over de laatste jaren zo'n twee voetbalvelden per dag.
Wat wel veranderd is het laatste jaar is de inzet van glide bombs aan het front. Qua luchtaanvallen met raketten en drones is Rusland dankzij meer AA aan Oekraïense kant gelukkig minder effectief geworden het laatste jaar. Oekraïense aanvallen diep achter de linies zijn juist wel effectiever geworden. Het Westen weigert nog steeds om Oekraïne voldoende steun te geven zodat zij het verschil kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuwe angle of attack:
Ukraine in The Hague: Kerch Bridge restricts international shipping, it must come down

Wanting to take possession of the Sea of Azov and the Kerch Strait, Russia restricts international shipping.

Ambassador-at-Large at the Ukrainian Foreign Ministry Anton Korynevych said this in his speech at the Permanent Court of Arbitration in The Hague, where Ukraine started presenting its position at the hearings in the case concerning the violation of the rights of the coastal state under the 1982 UN Convention on the Law of the Sea), Ukrinform reports, referring to the Ukrainian Foreign Ministry's website.
https://www.ukrinform.net...ng-it-must-come-down.html

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 23-09-2024 14:27 ]

PSN

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Wat nieuwe hoge resolutie voor-na satelliet foto’s van de aangevallen ammunitie depots;

Oktyabrski:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNMNFX0CUc3yn39daaYsA7sd5X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYj8GP4ZUQ88Wlou4APoxsiG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNQVHEOmkEC_31GbVryixwW-e_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9y2tEMpKfl8M8DS3ycblv5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5p-bO7FkEe__7b_S_YWjbs3xqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEfJVV5wLeEdKXn7wcjZ1api.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TBvBIn1QsxXs8WizmQZyRRQFK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2B8mEfZLTp5rHgMJXcmwF5O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLoaT9Z2pEiYiJabSQGJ-S15dEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGaAMAHbITAvZzuKT99AJxk8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swb4r85m5tK3AsycRUiC1vrbUoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gctEyRtBTzg0adbMhcxbQacF.jpg?f=fotoalbum_large

Toroperets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7-KhgLc2fnVrcaTuIsu79PREs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLSEegrqvCU5PVWZrU0fdla4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V022iGpQnIROwNM5xRIyGH_6Ryo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDCETiVu7MCRTwA7Jko97vn6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK8RnVoftH089-0G4QG9YrHsMA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqOcBGITMi3wIoUmBjNy618G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv___TxXj9HYDP5yIyAnHJ2Zo-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXBylr6jtKnsZuNhC1NYMQpn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDbArzLfQvh457ddq_jff0LJ_qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob7NX0SRZwRklfRYiU16pcMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq6z-DUkW18mlSb5Rx_DaObOo_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5lyfOcrWhZJbPT8PfHhVBSB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZvJ9pqL16IJLTxTtLyYzP_NE9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtS7Y1DUV0IwWUf5I8YhR2Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Tikhoretsk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9Xp7IA9EaW9Y71O7_IjD-k-sFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/345o4ISVufpGCJcoeFhwvFUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjUvnxzDj4MfVsk-j8lW55SGb0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAhNMsTOgQhD6vaKtfKr0xfT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1P0VLxfoqfAFHxcAS2DEd5wxtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiieeFMljGYeIEazMeOqkCSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0gJlCKpZDnJMsSSujToCQiYQP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTVKkXsitwqxEe5a986tTB8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBXzp3F0p2jbLvHu0GZn558eDWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjGtdTBGcmCIwtt3Tgp7PYyN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZJzI8fw13QCLuFcD3eiIflmZS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs0D5ZRNFZczwTUNrrHfUxQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx6LHRdUBJy49IGbc6sb0Kz1N0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sKE4dz49cGyBOCAm8nTACa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2gqBAzTWnyRuOC0VrYTD77PP40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx8TBTE48ETT45EN4AScUODz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door gise op 23-09-2024 23:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blissard
gise schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:17:
Wat nieuwe hoge resolutie voor-na satelliet foto’s van een van de aangevallen ammunitie depots; Oktyabrski
Ik zeg: keurig bouwrijp gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Inderdaad. Lijkt er toch wel op dat er genoeg weggevaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Niet alleen de x-ton munitie, maar ook de volledige infrastructuur is verwoest. En dat met waarschijnlijk overal op het terrein nog half en niet ontplofte zaken. Durf wel te stellen dat dit depot het komende jaar niet meer in gebruik genomen wordt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhgU7fe07Sd4JXyu1GlE6NrFTP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8uRTkXFFJqGcL5WzvZeoKom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 20:02
blissard schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:43:
Niet alleen de x-ton munitie, maar ook de volledige infrastructuur is verwoest. En dat met waarschijnlijk overal op het terrein nog half en niet ontplofte zaken. Durf wel te stellen dat dit depot het komende jaar niet meer in gebruik genomen wordt.
Volgens westerse richtlijnen. Zou me niks verbazen als ze daar gewoon opdracht krijgen alles te verzamelen wat er nog acceptabel uitziet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:41
We weten nu waarschijnlijk waarom Zaluzhny in februari, en Ishkulov in juni, ontslagen zijn als hoofd van het leger. Zij waren tegen de invasie van Kursk, iets wat Zelensky juist wel wilde. Dit geeft een inkijkje in hoe macht werkt in Oekraïne.

Zelensky was urged not to invade Kursk. He did it anyway.

— Ukrainian President Volodymyr Zelensky pushed for the offensive.

— Gen. Valery Zaluzhny (former armed forces commander, now Ukraine's ambassador in London) opposed the offensive.

— Emil Ishkulov (commander of Ukraine's 80th Air Assault Brigade) also opposed the offensive and was dismissed in July. The dismissal of Commander Ishkulov led to protests from high-ranking officers.

— Zaluzhny questioned the lack of a clear second step after breaching the border. Ishkulov feared his brigade could be too exposed inside Russia and suffer high casualties.

— There are ongoing debates about the strategic value of the Kursk operation versus defending in Donetsk.

— Some worried that deploying substantial forces to Kursk meant they couldn't be used to defend in Donetsk.

— Ukrainian forces reportedly seized almost 1,000 square kilometers of territory inside Russia.

— The operation forced Russia to shift some experienced troops from Donbas to Kursk. However, Russian forces continue to make tactical advances in Donetsk. Ukrainian casualties in Donetsk are reportedly increasing rapidly.

Source: Politico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wordt wel link als een president de professionals gaat overrulen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:14

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

MikeyMan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:12:
Zijn moeilijke situaties en afwegingen. En Zelensky moet helaas de moeilijke beslissingen nemen waar mogelijk militair iets "onverstandig" is maar waar politiek/diplomatiek iets kan worden bereikt.

En als je dan de beslissing hebt genomen is het in een dergelijke crisis van belang dat je staf verder wil gaan zonder je beslissing te ondermijnen.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:53

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:12:
Dit is meer dan een militaire beslissing geweest maar ook een politieke. Ik vermoed niet dat het militaire gebied het probleem was maar het politieke. Het is natuurlijk wat koffiedik maar ik denk dat de generaals bang waren westerse support te verliezen en Zelensky (terecht) verwachtte dat het (mits enig succes) niet tot een verlies van westerse support zou leiden.

Die beslissing heeft goed uitpakt vooralsnog. Ik denk ook niet dat die troepen veel verschil hadden kunnen uitmaken in de Donbass en dat de aandacht wat Rusland nu in Kursk moet spenderen waarschijnlijk een effectievere tactiek is dan vol inzetten op de Donbass verdedigen (iets waarvan ik uitga Oekraïne uiteindelijk gaat verliezen maar weinig verschil in de situatie zal maken voor zowel Rusland als Oekraïne)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:16

3raser

⚜️ Premium member

De grootste explosieven lagen hier zeker? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Een Russische Orion drone neergevallen in Taranrog:
Foto van de resten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awAVD2IoHre5-6agHj-KahHxn5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nmZCZBvPRdvmafCLDHz1Z6GK.jpg?f=user_large

liveuamap:
Fire reported in Taganrog after air defense shot down a drone, - according to local authorities

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Interessant wel dat Rusland weer langzaam Orions durft te gebruiken, net als de Bayraktar een beetje uitspeeld boven vijandig luchtruim. Boven Koersk is de Orion weer een rol gaan spelen door een gebrek aan Oekraïense luchtverdediging.

Dat er nu boven Tagenrog eentje zat zou kunnen betekenen dat Oekraïne minder luchtverdediging tot zijn beschikking heeft dan gedacht aan het Donetsk front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:10:
Interessant wel dat Rusland weer langzaam Orions durft te gebruiken, net als de Bayraktar een beetje uitspeeld boven vijandig luchtruim. Boven Koersk is de Orion weer een rol gaan spelen door een gebrek aan Oekraïense luchtverdediging.

Dat er nu boven Tagenrog eentje zat zou kunnen betekenen dat Oekraïne minder luchtverdediging tot zijn beschikking heeft dan gedacht.
Is ook niet nodig, de Russen schieten ze zelf wel neer 8)

En gebrek aan Oekraïense luchtverdediging? Heb ik even gemist, waar haal je dat vandaan?

(Taganrog, 150 km+ achter de frontlijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 24-09-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:12:
[...]

En gebrek aan Oekraïense luchtverdediging? Heb ik even gemist, waar haal je dat vandaan?
Dat concludeer ik zelf aan het feit dat er weer Orions vliegen. Dit soort wapens gebruik je niet waar de tegenstander middelen tot haar beschikking heeft om ze neer te halen.

Tenzij dit gewoon een trainingsvluchtje was, dan gaat mijn argument niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:16

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:10:

Dat er nu boven Tagenrog eentje zat zou kunnen betekenen dat Oekraïne minder luchtverdediging tot zijn beschikking heeft dan gedacht aan de Donetsk front.
Of dus niet, want ik zie vooral stukjes Orion.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:15:
Dat concludeer ik zelf aan het feit dat er weer Orions vliegen.
eh:
Boven Koersk is de Orion weer een rol gaan spelen
Crash in Taganrog

Zie je de onderlinge afstand????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:19:
[...]

eh:

[...]

Crash in Taganrog

Zie je de onderlinge afstand????
Ik zeg toch ook in mijn post het Donetsk front, daar ligt Tagenrog dichtbij.
Koersk staat hier los van, ik geef alleen aan dat ze daar gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:22:
[...]

Ik zeg toch ook in mijn post het Donetsk front, daar ligt Tagenrog dichtbij.
Koersk staat hier los van, ik geef alleen aan dat ze daar gebruikt worden.
Natuurlijk.
Boven Koersk is de Orion weer een rol gaan spelen door een gebrek aan Oekraïense luchtverdediging.
Dan nog, Taganrog ligt 150km+ achter het front, dus daar heeft Oekraïense AA sowieso niks te vertellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 24-09-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:23:
[...]

Natuurlijk.
Dan nog, Taganrog ligt 150km+ achter het front, dus daar heeft Oekraïense AA sowieso niks te vertellen.
Dat hij boven Tagenrog vliegt (behalve als dit een trainingsvlucht is) is voor mij een argument dat de Orion naar of van het Donetsk front vliegt. Dat hij daar aanwezig is zou erop kunnen wijzen dat Oekraïne in die sector te weinig luchtverdediging heeft staan om zulke drones neer te halen.

Laten we dit niet een wapens discussie maken, maar 150km is natuurlijk een afstand van niks he. Dat fiets ik in het weekend met regelmaat. Peanuts voor een drone die 12 uur lang 120-200 kmph kan vliegen.

Ik ben alleen dingen voorzichtig aan het concluderen, ik zou het ook gewoon keihard fout kunnen hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:29:
Ik ben alleen dingen voorzichtig aan het concluderen, ik zou het ook gewoon keihard fout kunnen hebben.
je claimt het nogal keihard lijkt me, nogmaals:
Boven Koersk is de Orion weer een rol gaan spelen door een gebrek aan Oekraïense luchtverdediging.
*knip* Niet persoonlijk maken

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 24-09-2024 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:31:
[...]

je claimt het nogal keihard lijkt me, nogmaals:

[...]

*knip*
Is het echt zo veel moeite om respectvol te blijven?
quote: Mijn Claim
quote: Oekraïense Telegram Bron
The enemy continues to use its Orion strike and reconnaissance UAVs in Kursk region, no matter what anyone says, and the faggots use them not only for reconnaissance, but also actively use the missile armament of this drone, taking advantage of the specifics of hostilities and the relatively low concentration of air defense. Unfortunately, their use has been successful, and we have suffered some losses in equipment.

Translated with DeepL.com (free version)
https://t.me/officer_alex33/3796

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 25-09-2024 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:42:
The enemy continues to use its Orion strike and reconnaissance UAVs in Kursk region,
is wat anders dan jij claimt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Vuhledar, bijna plat. Dus de Russen kunnen het binnenkort innemen ;(

Filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 17:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een op punten best speculatieve discussie is verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Een topic dat hiervoor wat toleranter is.

Wees los hiervan terughoudend met toekomstperspectieven. Hiervoor zijn er teveel factoren. Toekomstperspectieven zijn ook veilig, wanneer een ongelijk bewezen raakt is zo'n discussie allang weer vergeten. Op zich is zo'n discussie niet verkeerd, maar dan wel naar aanleiding van uitspraken uit een geloofwaardige bron. Zo geloofwaardig dat het er wel even over kan gaan. Een nobel uitgangspunt hierbij is dat we zelf de wijsheid wel niet in pacht zullen hebben.

Maar ook dergelijke discussie hebben we liever niet in dit topic. Mede hierom ook de verplaatsing. De discussie raakte weg bij de feitelijke gebeurtenissen vandaag en deze week.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:12
Noodkreet over de situatie aan het front:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofDpd9ZXIAz2h7wg2o25JN3DRmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkh98ydrlZ0lnmBnZGLje5bB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:04:
Noodkreet over de situatie aan het front:

[Embed]

[Embed]
Rob Lee bericht dat Mashovets denkt dat Vuhledar, Toretsk en Selydove zullen worden opgegeven.

Nu is Vuhledar vrijwel verloren, maar de Oekraïense defensie houdt momenteel moeizaam stand in de andere 2 steden. De Russen zijn wel op de flanken van Selydove steeds meer terreinwinst aan het maken, dus wellicht onvermijdelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 25-09-2024 08:43 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid