Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 187.778 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:31
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:16:

Wordt dus interessant wat er gebeurt als die dingen wekelijks of dagelijks in de Moscow-regio gaan neerkomen.
Wat weerhoudt UA er dan van om dagelijks (of paar keer per dag) zo'n 100 stuks zwerm drones die kant op te sturen?

Qua productie aantallen redden ze dat makkelijk, en zoals gezegd, die raketten zijn stuk schaarser/duurder dan die drones.

En neem aan dat reloaden ook een stuk tijd kost.

Zwerm na zwerm zou dus (lijk mij zo) vrij effectief moeten zijn.

Waarom wordt het dan niet gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:20:
[...]

Wat weerhoudt UA er dan van om dagelijks (of paar keer per dag) zo'n 100 stuks zwerm drones die kant op te sturen?

Qua productie aantallen redden ze dat makkelijk, en zoals gezegd, die raketten zijn stuk schaarser/duurder dan die drones.

Zomaar een gok: omdat de steun voor Oekraine snel minder wordt als ze met die drones vooral burgerdoelen blijken te raken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:16:
[...]

Zeker waar en de S-300 familie kent een hele verzameling verschillende type raketten, met allemaal een eigen 'range'. Alleen de meest nieuwe en moderne hebben een langer bereik, maar dan moet je alsnog de drone wel detecteren.

Tis overigens wel met een honkbalknuppel een mug proberen dood te meppen.

Wordt dus interessant wat er gebeurt als die dingen wekelijks of dagelijks in de Moscow-regio gaan neerkomen.
En daar zit het probleem: detecteren. Ik zie filmpjes van drones die misschien 100ft hoog vliegen, als je dan geen fijn vermaast sensor netwerk hebt wat honderden kilometers voor je defended asset al detectie mogelijk maakt ga je die pas laat zien en kunnen bestrijden. Nu duiken er plotseling veel targets op recht voor je wapensystemen en heb je naar kort de tijd er iets aan te doen. Tevens vallen de brokstukken op je asset, wat lastig uit te leggen is aan "Igor en Olga" als het net hun appartement is wat geraakt wordt door debris van jou interceptor. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:48
[...]
Ik denk eerder dat de productie aantallen niet gehaald worden.

Beetje aanname van mij omtrent effectiviteit:

EW gooit veel roet in het eten. UKR moet een beetje verplicht met GPS targetten, want anders gaan ze “roekeloos” te werk, maar dan EW.
Die drones kunnen de laatste 5 (?) km op inertial verder vliegen en “vlieg maar raak”.

Er is die nieuwe raketdrone, de raketmotor komt van DE. Die zou DE met containers moeten aanvoeren dan, maar dat gebeurt niet.

Ik hoop dat die ballistische raket veel potten gaat breken. Getarget op 6 maanden, ik hoop dat dat overdreven is en ze de Russen kunnen verrassen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
brecht_vb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:51:
[...]

Ik hoop dat die ballistische raket veel potten gaat breken. Getarget op 6 maanden, ik hoop dat dat overdreven is en ze de Russen kunnen verrassen.
Van wat ik gelezen heb zou de Oekraïense ballistische raket ongeveer het bereik hebben van een Iskander-M - daar haal je Moskou nipt mee (en dan moeten de launchers letterlijk op de grens staan - dus de kans dat een Orlan of Supercam staat mee te kijken is aanzienlijk.

Ik denk dat de huidige tactiek van Oekraïne eigenlijk het beste is. Bedreig Moskou om de zoveel tijd dat er veel te veel AD er staat, maar ga de gewone Moskoviet niet al te boos maken dat ze hardere acties tegen Oekraïne eisen. (en dan met name burgerdoelen - in zoverre het nog erger kan) De beperkte Oekraïense middelen kunnen beter ingezet worden tegen licht beschermde militaire doelen rondom de secundaire steden - iets wat nog altijd met veel succes gedaan wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 10-09-2024 13:01 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
De oorlog richting Moskou brengen kan natuurlijk twee kanten op;

- De bevolking ziet dat de oorlog dichtbij komt, wil dat de oorlog stopt en keert zich intern tegen het regime.

- De bevolking ziet dat de oorlog dichtbij komt, wil dat de oorlog stopt en steunen het regime in diepere maatregelen tegen Oekraïne.

In het geval van een dergelijk geïndoctrineerde bevolking zoals die van rusland vrees ik voor het tweeds scenario, wat bijvoorbeeld ook zou kunnen betekenen dat een staat van algehele mobilisatie minder weerstand zou oproepen. Vooral wanneer burgerdoelen zoals bovenstaand flatgebouw worden geraakt zal dit vermoedelijk alleen maar meer haat aanwakkeren... Het is daarbij irrelevant of zo'n gebouw geraakt wordt door toedoen van koersverandering van een drone door EW of als direct doel, het zal altijd geïnterpreteerd worden als het laatste. De waarheid doet er niet toe en sentiment zal zijn dat de slechte Oekraïners burgers aanvallen.

Natuurlijk is dit wel speculeren en absoluut geen reden om kostbare militaire doelen rondom Moskou daarom maar te laten liggen.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Spykie op 10-09-2024 13:39 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 19:06
FrambozenTaart schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:26:
De oorlog richting Moskou brengen kan natuurlijk twee kanten op;

- De bevolking ziet dat de oorlog dichtbij komt, wil dat de oorlog stopt en keert zich intern tegen het regime.

- De bevolking ziet dat de oorlog dichtbij komt, wil dat de oorlog stopt en steunen het regime in diepere maatregelen tegen Oekraïne.

In het geval van een dergelijk geïndoctrineerde bevolking zoals die van rusland vrees ik voor het tweeds scenario, wat bijvoorbeeld ook zou kunnen betekenen dat een staat van algehele mobilisatie minder weerstand zou oproepen. Vooral wanneer burgerdoelen zoals bovenstaand flatgebouw worden geraakt zal dit vermoedelijk alleen maar meer haat aanwakkeren... Het is daarbij irrelevant of zo'n gebouw geraakt wordt door toedoen van koersverandering van een drone door EW of als direct doel, het zal altijd geïnterpreteerd worden als het laatste. De waarheid doet er niet toe en sentiment zal zijn dat de slechte Oekraïners burgers aanvallen.

Natuurlijk is dit wel speculeren en absoluut geen reden om kostbare militaire doelen rondom Moskou daarom maar te laten liggen.
Ik denk ook dat het door de volledige controle van de media in Rusland alleen maar de 2e kant op gespint zal worden.

Wel eens met Yakolev dat je met deze taktiek veel AA rondom Moskou kan binden, zodat het niet dichterbij het front gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wordt het zomeroffensief nieuw leven ingeblazen? Robotny opnieuw proberen in te lijven?
Afleiden in Koerks en hier echt beginnen? Cherson/Kharkiv taktiek?
Russian channels report heavy strikes in both Tokmak and Mykhailivka, occupied Zaporizhzia region.
https://t.me/noel_reports/17326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Yakolev schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:56:

X account Shahed Tracker weet zeer mooie graphics te maken van de aanvlieg routes van de drones, dat zag er gisteravond zo uit:
Zeker mooie plaatjes! Geeft Oekraine ook wat handvaten welke vliegvelden hiervoor gebruikt worden, dus die gesaboteerd moeten worden/ of een retour afzender op hun dak mogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
IJsbeer schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:03:
Wordt het zomeroffensief nieuw leven ingeblazen? Robotny opnieuw proberen in te lijven?

[...]

Misschien zijn er vanwege de huidige push in de Donbass wel mogelijkheden....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
SVG + CSS = magick. OSM heeft zeer krachtige overlay features waardoor het kinderlijk eenvoudig (en gratis) wordt https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overlay_API kun je voor heel wat meer gebruiken. Bijvoorbeeld fietsroutes, weer/klimaat, 112 -- noem maar op.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:18

Tens

let me drink about it

Dit lijkt me nog maar even onder voorbehoud (bron: People's Resistance of Ukraine die voornamelijk actief is regio Kherson). Doel zal kloppen, het geclaimde resultaat is op zijn minst erg twijfelachtig.
The targets were successfully hit,
Zonder overtuigende secundaire explosie erg onwaarschijnlijk

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

De drones die moskou kunnen halen, hebben hele ander productie aantallen dan de FPV drones etc.

Ik zou niet weten of ze dit 'makkelijk' kunnen redden qua productie aantallen van die grote drones?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

IJsbeer schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:03:

[...]

Op zijn best voorbereiding, iets verderop zijn Mariupol en Melitopol regelmatig doelwit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Hoop dat er na de Iraanse leveringen de VS iets over symmetrie gaat toezeggen.

edit: niet vóór vrijdag dus:

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 10-09-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
Hoop dat er na de Iraanse leveringen de VS iets over symmetrie gaat toezeggen.

[Twitter]

edit: niet vóór vrijdag dus:

[Twitter]
Rusland zal dus tot volgende week hebben om de belangrijke doelwitten uit de risico zone te evacueren?

Zijn idd allemaal rehashes van hetzelfde nieuws, maar iedereen maakt er net iets anders van :P

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2024 16:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:56
gustaveau schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:41:
[...]

Ik denk ook dat het door de volledige controle van de media in Rusland alleen maar de 2e kant op gespint zal worden.

Wel eens met Yakolev dat je met deze taktiek veel AA rondom Moskou kan binden, zodat het niet dichterbij het front gebruikt kan worden.
Dat niet alleen maar als er ook een observatiemissie bij zat heb je natuurlijk heel veel AA locaties kunnen ontdekken die je een volgende aanval kunt targeten. Ga je dan als Putin zijnde Moskou minder beveiligen of trek je bij het front AD weg om de ring rond Moskou weer aan te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
saikol schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:47:
[...]

Dat niet alleen maar als er ook een observatiemissie bij zat heb je natuurlijk heel veel AA locaties kunnen ontdekken die je een volgende aanval kunt targeten. Ga je dan als Putin zijnde Moskou minder beveiligen of trek je bij het front AD weg om de ring rond Moskou weer aan te vullen?
Moskou zou toch veilig moeten blijven lijkt me, anders is het gezichtsverlies te groot. (in tegenstelling tot die "paar dorpen" in Kursk).
Dus het zou heel mooi zijn om in dat gebied toch wat AA uit te kunnen schakelen, zodat het wordt aangevuld ten kost van het front.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
David Knowles, de stichter van de welbekende podcast Ukraine: The Latest van The Telegraph (VK) is tijdens bezoek Gibraltar op 32-jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand.

https://www.telegraph.co....dies-ukraine-war-podcast/

Afbeeldingslocatie: https://www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2024/09/09/TELEMMGLPICT000393222803_17259098683240_trans_NvBQzQNjv4BqqVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwViJj1eTvcjzL4JkNP_PJEs.jpeg?imwidth=1280

Afbeeldingslocatie: https://www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2024/09/09/TELEMMGLPICT000326388404_17258871938090_trans_NvBQzQNjv4BqLCA_hbTOeqwHbPip5JZ_nJDzm7Y-jUZYwezXVTjR8LY.jpeg?imwidth=960

(Links)

De Kyiv Independent heeft er ook een item over.

https://kyivindependent.c...ine-podcast-dies-aged-32/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 13:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuoyhNhKo9RH8svI4gEx6bZy6eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkFToElIjYyYJEyKiC1Lx4xT.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Een vóór en na plaatje van de ammo opslag bij Voronezh:

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:09:
Een vóór en na plaatje van de ammo opslag bij Voronezh:
[Twitter]
Dat lag dan best aardig verstopt in het bos.
(maar haalt het duidelijk niet bij een echte bunker)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2024 09:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

lijkt er op dat Rusland een tegenactie begonnen is, verschillende kaartenbakkers hebben een stuk wat eerst door Oekraïne gecontroleerd was op contested gezet.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTyYHSxOB-aTZW5qVtYVQA1VQ2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/64NJm5lYkyIKOxHuLxY6ZxRf.png?f=user_large

through the Seym river, als in zonder ponton?

edit: Als Akhmat dit claimt zal het wel meevallen

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 11-09-2024 11:17 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:05
Tens schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:50:
lijkt er op dat Rusland een tegenactie begonnen is, verschillende kaartenbakkers hebben een stuk wat eerst door Oekraïne gecontroleerd was op contested gezet.:

[Afbeelding]

through the Seym river, als in zonder ponton?
[Twitter]
lijkt er op alsof de militairen de verkeerde kant op vechten.... :+ kaarten maken is niet makkelijk

• Yakolev
  • Niet online
Het gebruik van Amerikaanse Long-Range strike wapens is nog lang niet zeker.

Biden administration split over Ukraine’s use of US weapons inside Russia
https://www.ft.com/conten...bf-4c3e-befb-031698e89e1b
While the US state department is more receptive to arguments from Ukraine and many of its western allies, the Pentagon and US intelligence community have cautioned against the use of the long-range weapons deep inside Russia.

The latter recently assessed that 90 per cent of Russian aircraft have been relocated to airfields at least 300km away from Ukrainian-controlled territory, outside of the range of ATACMS.

“I don’t believe one specific capability will be decisive . . . we know that the Russians have actually moved their aircraft that are using the glide bombers beyond the range of Atacms,” US defence secretary Lloyd Austin said at a meeting of the Ukraine contact group at Ramstein Air Base in Germany last week.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:15:

[Twitter]

[Twitter]

[...]
Standaard spel. Laten lijken dat het lang duurt en voor je het weet heb je ze in je tuin liggen.
Wat betreft die beslissing zou ik mij totaal niet laten leiden door mediaberichten. De MO van het westen was tot nu toe in veel gevallen een spel van twee stukken:
-Ver van te voren telegrafen dat het gaat gebeuren.
- Aangeven dat het nog niet zeker is terwijl er nog geen week alter blijkt dat het al in kannen en kruiken is.

Het zou mij niet verbazen als er plotseling over een week ATACMS in Rusland neer vallen. Alternatief kan het ook nog maanden duren. Alhoewel als ik Biden ken met de huidige situatie in de VS het sowieso sneller zal gebeuren dan November zodat in het worst case scenario er al ATACMS zijn gevallen in Rusland voor een potentiële Trump 2.0 regering doet aantreden.
Dus ik verwacht ATACMS tussen nu en twee maanden in Rusland.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Liveuamap: Vliegveld bij Apatity (helemaal noord) dicht vanwege drone aanval.
22 minutes ago - 67°27′N 33°35′E
Governor of Murmansk region explains situation with traffic halt at Apatity airport, "region is under drone attack"

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 11-09-2024 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zaluzhny is ook weer even terug in Kyiv iig voor het bezoek van Blinken vandaag:

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2024 11:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:15:

[Twitter]

[Twitter]

[...]
Peskov vind dat de beslissing al genomen is :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:55
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:41:
[...]

[Twitter]
Peskov ziet ook wel dat er een bepaalde "sequence of events" is, en bepaalde bewoordingen worden gebruikt. Het resultaat is dan meestal ook wel bekend. Ze gaan niet met zijn allen naar Kyiv om thee te drinken en over het weer te praten. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:41:
[...]

[Twitter]
Peskov's stilstaande klok momentje. Gefeliciteerd, jongûh! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:56:
[...]
Peskov's stilstaande klok momentje. Gefeliciteerd, jongûh! :+
Het jammere is wel dat tegen de tijd dat de beslissing eindelijk definitief genomen is, de vliegtuigen daar niet meer binnen bereik staan.

PSN

• HvdBent
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:06:
[...]

Het jammere is wel dat tegen de tijd dat de beslissing eindelijk definitief genomen is, de vliegtuigen daar niet meer binnen bereik staan.
Maar dat is toch het doel, ruimte creëren om veiliger te opereren, hoe verder de vliegtuigen moeten vliegen voor ze hun glide bombs loslaten hoe beter (een vermoeide piloot is minder nauwkeurig, en makkelijker uit de lucht te halen met SAM of een F16)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:27

Snow_King

Konijn is stoer!

HvdBent schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:39:
[...]

Maar dat is toch het doel, ruimte creëren om veiliger te opereren, hoe verder de vliegtuigen moeten vliegen voor ze hun glide bombs loslaten hoe beter (een vermoeide piloot is minder nauwkeurig, en makkelijker uit de lucht te halen met SAM of een F16)
Klopt. En hoewel ik @YakuzA zijn opmerking begrijp lijkt dit ook wel een stukje politiek van de VS te zijn die ik toch wel ergens kan snappen.

Als UA met de door de VS geleverde ATACMS ineens allemaal hele, hele, hele dure jets van RU kapot maakt wordt er misschien iemand wel echt heel erg boos en doet wat stoms.

De vliegtuigen zijn nu minimaal 300km bij UA vandaan en dat doel is dus al bereikt.

• Yakolev
  • Niet online
300 tot 500km vliegen is in een straaljager niet heel erg veel - Ik denk niet dat piloten vermoeider gaan zijn van een 2x een kwartiertje langer vliegen dan normaal.

Ik denk dat het wezenlijk niks gaat uitmaken zelfs. Alleen voor CAS toestellen als een SU-25 of KA-52/Mi-28 zal een langere vliegtijd wellicht een rol kunnen spelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Yakolev op 11-09-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Yakolev schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:52:
300 tot 500km vliegen is in een straaljager niet heel erg veel - Ik denk niet dat piloten vermoeider gaan zijn van een 2x een kwartiertje langer vliegen dan normaal.

Ik denk dat het wezenlijk niks gaat uitmaken zelfs. Alleen voor CAS toestellen als een SU-25 of KA-52/Mi-28 zal een langere vliegtijd wellicht een rol kunnen spelen.
Ik denk dat ze op een gegeven moment mid-flight moeten gaan tanken, dat is een lastige manouvre die de nodige concentratie eist. Ook 300-500 km extra vliegen is niet iets als even naar frankrijk rijden, het is best inspannend, zeker met alle dreigingen boven een slagveld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
Yakolev schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:52:

méér vlieguren
méér onderhoud
méér onderdelen nodig...

lijkt mij dus wél een probleem, maar niet super groot (nog)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Yakolev
  • Niet online
HvdBent schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat ze op een gegeven moment mid-flight moeten gaan tanken, dat is een lastige manouvre die de nodige concentratie eist. Ook 300-500 km extra vliegen is niet iets als even naar frankrijk rijden, het is best inspannend, zeker met alle dreigingen boven een slagveld.
Het is echter niet 300-500 extra vliegen, in sommige gevallen hoogstens 50 tot 200km (Dit is een gok, maar ik vermoed dat het flink meer kan zijn - variërend aan waar ze staan en naar welk front ze vliegen). Met een kruissnelheid van 1300km per uur is dat nauwelijks extra.

Een SU-34 heeft volgens wiki een bereik van 4000km. (dus tanken zal ook niet nodig zijn)

Nadeel vooral is dat de VKS de hele logistiek moet overhevelen van basissen die verder weg staan, daar kan aardig wat werk in zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Yakolev op 11-09-2024 13:11 ]

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:06:
[...]

Ik zie dat als win. Dus een win-win situatie. Misschien dat ze er toch nog een paar weten te raken. Ondertussen kan UA door met droneaanvallen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jerie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:14:
[...]

Ik zie dat als win. Dus een win-win situatie. Misschien dat ze er toch nog een paar weten te raken. Ondertussen kan UA door met droneaanvallen.
Ik zie dat niet als win-win. rusland had hier het deksel op de neus moeten krijgen met massale ATACMS aanvallen. Maar doordat het westen blijft weifelend kan rusland op z'n gemakje z'n vliegtuigen terugtrekken om in de toekomst rustig door te gaan met Oekraïne bombarderen.

Om gek van te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:58:
[...]

Het is echter niet 300-500 extra vliegen, in sommige gevallen hoogstens 50 tot 200km (Dit is een gok, maar ik vermoed dat het flink meer kan zijn - variërend aan waar ze staan en naar welk front ze vliegen). Met een kruissnelheid van 1300km per uur is dat nauwelijks extra.

Een SU-34 heeft volgens wiki een bereik van 4000km. (dus tanken zal ook niet nodig zijn)

Nadeel vooral is dat de VKS de hele logistiek moet overhevelen van basissen die verder weg staan, daar kan aardig wat werk in zitten.
Op zich valt dat ook nog wel mee, het is een standaard toestel waarvan alle benodigdheden op meer vliegvelden staan. Ook je punt over de afstand is gewoon correct: 500km verder vliegen is helemaal niks voor een piloot noch toestel. De verhuizing van standplaats betekent ook niks voor het afgooien van de bommen aangezien de doelen van tevoren al op land worden voorgeprogrammeerd en de piloot met zijn maneuvre een aantal parameters van de computer moet voldoen tot die 'shoot' roept en je kan afwerpen.

Oekraïne had er oneindig veel meer aan gehad om de toestellen op de grond uit te schakelen, in de lucht is lastiger aangezien ze al amper geschikte spullen hebben.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
nst6ldr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:10:
[...]

Op zich valt dat ook nog wel mee, het is een standaard toestel waarvan alle benodigdheden op meer vliegvelden staan. Ook je punt over de afstand is gewoon correct: 500km verder vliegen is helemaal niks voor een piloot noch toestel. De verhuizing van standplaats betekent ook niks voor het afgooien van de bommen aangezien de doelen van tevoren al op land worden voorgeprogrammeerd en de piloot met zijn maneuvre een aantal parameters van de computer moet voldoen tot die 'shoot' roept en je kan afwerpen.

Oekraïne had er oneindig veel meer aan gehad om de toestellen op de grond uit te schakelen, in de lucht is lastiger aangezien ze al amper geschikte spullen hebben.
In veel gevallen is die 500km extra een verdubbeling van wat ze moeten vliegen. Het is niet voor niets dat ze ze heel lang zo dicht mogelijk bij het front hebben gehouden. Want die verdubbeling betekent dus ook dubbele slijtage, dubbel onderhoud en het geeft UA de dubbele tijd om te weten wanneer er een aanval komt. Het is daarmee niet onoverkomelijk, maar het zorgt wel degelijk voor problemen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
RoD schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:56:
[...]

Ik zie dat niet als win-win. rusland had hier het deksel op de neus moeten krijgen met massale ATACMS aanvallen. Maar doordat het westen blijft weifelend kan rusland op z'n gemakje z'n vliegtuigen terugtrekken om in de toekomst rustig door te gaan met Oekraïne bombarderen.

Om gek van te worden.
Ik word er ook gek van.

Maar past allemaal in het plaatje van RU zich laten stukbijten op UKR, en waarbij het westen reactief handelt en niet actief (maar dan nog gaat het veel te traag).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
23 ambulances overgedragen aan Oekraïne.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 15:31
Gelukkig toch weer een -1 vliegtuig.
SU-30SM verdwenen boven de Zwarte Zee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Ben wat traag de laatste dagen >:)

Bron lijkt Crimean wind, fighterbomber nog niet gehoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GFWW-xe27Rc6JWsSgS8g2pYKiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RnBErXDApdx3NkNoLXpKixJP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVSoh8tA-kBq3UtMebH0mQ8NYsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97pUP1C8sn3uUECa1OgSxM93.jpg?f=user_large

Rusland claimt dat Oekraïne een olieplatform heeft aangevallen, de vermiste SU schijnt daarmee bezeig te zijn geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 11-09-2024 15:34 ]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:19:
[...]

In veel gevallen is die 500km extra een verdubbeling van wat ze moeten vliegen. Het is niet voor niets dat ze ze heel lang zo dicht mogelijk bij het front hebben gehouden. Want die verdubbeling betekent dus ook dubbele slijtage, dubbel onderhoud en het geeft UA de dubbele tijd om te weten wanneer er een aanval komt. Het is daarmee niet onoverkomelijk, maar het zorgt wel degelijk voor problemen.
Voor wat militaire luchtvaart betreft is slijtage bij reguliere kruisvlucht meerdere ordes kleiner ten opzichte van operationele maneuvres, zeker bij russische onderhoudsstandaarden zal het vervangen van onderdelen wel even op zich laten wachten. In het westen hebben we kleinere marges omdat we een vorm van zelfbehoud hebben, één dode door slecht onderhoud is al teveel. Dat wil niet zeggen dat onze toestellen met bosjes uit de lucht zouden vallen als we de russische marges zouden aanhouden.

Ook meer tijd hebben voor onderschepping is niet echt een ding in deze context, bijvoorbeeld een patriot is niet binnen een kwartier verhuisd.

Dus die extra kilometers zijn echt nietszeggend in de context van een oorlog, je schrijft daarmee strategische waarde toe aan een iets minder ideale omstandigheid, dat is echt te vergezocht.

[ Voor 13% gewijzigd door nst6ldr op 11-09-2024 16:28 ]

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:56:
[...]

Om gek van te worden.
Toch is het wel een win-win. Want het alternatieve scenario (van de twee geschetste) is geen ATACMS. Het is niet het ideale scenario maar ik erger mij al deze gehele oorlog over al dat publieke geblaat over leveringen. Toch denk ik dat men dat doet met doel Overton window, om zo de nieuwe situatie te normaliseren. M.a.w. zonder die discussies en aankondigingen was het risico op escalatie groter geweest. En ja, dat vind ik net zo zonde als dat jij dat vindt maar het is beter dan het helemaal niet verkrijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jerie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:46:
[...]

Toch is het wel een win-win. Want het alternatieve scenario (van de twee geschetste) is geen ATACMS. Het is niet het ideale scenario maar ik erger mij al deze gehele oorlog over al dat publieke geblaat over leveringen. Toch denk ik dat men dat doet met doel Overton window, om zo de nieuwe situatie te normaliseren. M.a.w. zonder die discussies en aankondigingen was het risico op escalatie groter geweest. En ja, dat vind ik net zo zonde als dat jij dat vindt maar het is beter dan het helemaal niet verkrijgen.
Ja, ik kan je niet ongelijk geven. Jij kijkt meer als het glas halfvol, bij mij is ie meer halfleeg. Het is moeilijk na 2.5 jaar oorlog nog een positieve kijk te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:07

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Over de tactische impact van de grotere afstand van de Russiche bommenwerpens is voor dit topic nu ruim voldoende gesproken.

Graag nu weer terug naar informatie over de gebeurtenissen op het strijdperk zelf.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoD schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:24:
[...]

Ja, ik kan je niet ongelijk geven. Jij kijkt meer als het glas halfvol, bij mij is ie meer halfleeg. Het is moeilijk na 2.5 jaar oorlog nog een positieve kijk te hebben.
Ik ben oprecht dezelfde mening toegedaan overigens. Dit conflict volg ik op de voet, heb achtergrond- of inhoudelijke kennis van een hoop relevante zaken, ken de geschiedenis en probeer desondanks heel stoïcijns de actualiteiten te benaderen. Juist daarom heb ik moeite met de aangeprate angst voor escalatie, het is één van de middelen die rusland in de wedstrijd gooit en iedere keer werkt het weer. Oekraïne krijgt op deze wijze geen eerlijke kans van slagen, de tweede wereldoorlog zou ook 3x zo lang geduurd hebben als de geallieerden geen doelen in Duitsland mocht raken.

De koude oorlog heeft een paar generaties geleerd bang te zijn, dat gaat er klaarblijkelijk niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:25
nst6ldr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:38:
[...]

Ik ben oprecht dezelfde mening toegedaan overigens. Dit conflict volg ik op de voet, heb achtergrond- of inhoudelijke kennis van een hoop relevante zaken, ken de geschiedenis en probeer desondanks heel stoïcijns de actualiteiten te benaderen. Juist daarom heb ik moeite met de aangeprate angst voor escalatie, het is één van de middelen die rusland in de wedstrijd gooit en iedere keer werkt het weer. Oekraïne krijgt op deze wijze geen eerlijke kans van slagen, de tweede wereldoorlog zou ook 3x zo lang geduurd hebben als de geallieerden geen doelen in Duitsland mocht raken.

De koude oorlog heeft een paar generaties geleerd bang te zijn, dat gaat er klaarblijkelijk niet uit.
Ik vind het elke keer weer grappig hoe zeer Rusland effect lijkt te hebben met het "DIT IS ECHT EEN RODE LIJN".
Buitenlandse strijders, trainer, buitenlandse niet-dodelijke hulp,leveren van NAVO-wapens etc etc.. allemaal werd gezegd dat dan Rusland te ver geprovoceerd werd. En telkens krekels, maar elke volgende stap is er weer angst
Laatste keer was: We doen het alleen als we op eigen grondgebied aangevallen worden. En remind me, hoe lang zit Oekraine inmiddels in Kursk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een bevestiging van Fighterbomber van bovenstaande SU-30SM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8w4to32z-vw5A_N24n_--uCOUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uCApxy3qY4HhoCErYOzmLrr4.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Yakolev op 11-09-2024 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ik wist niet dat de productie van de PAC3 patriot raketten op dit (lage) nivo is:
Biden announced the donation of four Patriot systems at the Nato summit in July, but a limiting factor is the number of interceptor missiles that can be manufactured. This year Lockheed Martin, which makes the most capable PAC-3 MSE interceptors, expects to manufacture 550.
https://amp.theguardian.c...head-ukraine-risks-russia

Dat is idd moeilijk tegenover de RU productie met Iran en NK die ook via een achterdeur leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2024 21:01 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Prosac schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:43:
[...]

Ik vind het elke keer weer grappig hoe zeer Rusland effect lijkt te hebben met het "DIT IS ECHT EEN RODE LIJN".
Buitenlandse strijders, trainer, buitenlandse niet-dodelijke hulp,leveren van NAVO-wapens etc etc.. allemaal werd gezegd dat dan Rusland te ver geprovoceerd werd. En telkens krekels, maar elke volgende stap is er weer angst
Laatste keer was: We doen het alleen als we op eigen grondgebied aangevallen worden. En remind me, hoe lang zit Oekraine inmiddels in Kursk?
De gedachtengang is ook niet logisch navolgbaar: het is een reeks litmus tests waarbij er mogelijk - op een schaal die op z'n best ambigu valt te noemen - een reactie wordt verwacht die nadelig voor Europa gaat uitvallen, maar die schaal houdt een keer op. In concrete termen gaat er (hopelijk) een moment komen waarop Oekraïne vrede kan afdwingen, dat is voor de machtshebbers in rusland een existentieel probleem (en dit keer dan echt). Oftewel, die mogelijke tegenreactie blijft uitgesteld worden tot een moment dat hij alsnog komt, wat denken de hulpverstrekkende staten daarmee te winnen? Het enige verschil dan is enkele honderdduizenden Oekraïense slachtoffers meer over de loop van jaren. Dat vind ik maar lastig te verkopen aan een land die je bondgenoot noemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Het ergste hieraan vind ik nog dat we telkens in de westerse media dezelfde verhalen lezen. Het is altijd hetzelfde ritme. Oekraïne wil iets, het westen aarzelt want er is kans op escalatie. Dan maken we ons weer druk met zelfverzonnen angsten, en gebeurt het uiteindelijk toch, al dan niet met nog een aantal regels waar Oekraïne zich tandenknarsend aan houdt. En zo al jarenlang, al sinds 2014.

Het is gewoon de kop in het zand steken en onwil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:01:
Ik wist niet dat de productie van de PAC3 patriot raketten op dit (lage) nivo is:

[...]
https://amp.theguardian.c...head-ukraine-risks-russia

Dat is idd moeilijk tegenover de RU productie met Iran en NK die ook via een achterdeur leveren.
Patriots zijn belangrijk, maar niet een individuele oplossing. Oekraïens luchtafweer is al een lappendeken van verschillende systemen, ze hebben vooral veel systemen nodig zodat ze Patriots kunnen vrijspelen en meer flexibel hun capaciteit kunnen inzetten.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Kan Oekraïne zelf geen lange afstandsraketten bouwen met een bereik tot diep in Rusland of is de spreekwoordelijke 'rocket science' echt zo moeilijk...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ik ben oprecht dezelfde mening toegedaan overigens. [...] Juist daarom heb ik moeite met de aangeprate angst voor escalatie, het is één van de middelen die rusland in de wedstrijd gooit en iedere keer werkt het weer. Oekraïne krijgt op deze wijze geen eerlijke kans van slagen, de tweede wereldoorlog zou ook 3x zo lang geduurd hebben als de geallieerden geen doelen in Duitsland mocht raken.

Tsja, ik vind dat ook. Bovendien zorgen we er voor dat onze wapens minder efficient en effectief zijn.

Maar wat hebben we er aan dat wij dat vinden? Niets. Je hebt een sphere of influence en that's it. Een zender als BNR (met podcast B&dW die schijten op ethiek :X) of een krant als De Telegraaf heeft een grotere reach bij rechts Nederland, en die zijn erg behoudend voor escalatie. Terwijl dat juist de groep is die overtuigd moet raken. Want alt-right krijg je niet mee, extreemlinks is marginaal, en gematigd links gaat toch wel mee (in Nederland).

Wel mogen we van geluk spreken dat VVD (Brekelmans) de portefeuille Defensie heeft. Dat was met PVV minder goed afgelopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:09:
[...]

Het ergste hieraan vind ik nog dat we telkens in de westerse media dezelfde verhalen lezen. Het is altijd hetzelfde ritme. Oekraïne wil iets, het westen aarzelt want er is kans op escalatie. Dan maken we ons weer druk met zelfverzonnen angsten, en gebeurt het uiteindelijk toch, al dan niet met nog een aantal regels waar Oekraïne zich tandenknarsend aan houdt. En zo al jarenlang, al sinds 2014.

Daarom was het ook gunstig dat de gruwelijkheden in o.a. Mariupol, Irpin, Bucha plaats hebben gevonden. Dat is geen goede reclame voor Rusland, laat staan een bevrijdingsleger (lol...). Deze zijn breeduit in de media geweest, en terecht. Helaas is die rek er nu een beetje uit. Rusland terroriseert Oekraïne nog steeds maar het is genormaliseerd.

Ik denk nog steeds dat die discussies dat als doel hebben (het normaliseren van de levering (Overton window)). En om elkaar over de streep te trekken, misschien. Want doorgaans lijkt het mij helemaal niet van strategisch belang om zoiets te delen. Je verrassingselement is dan immers weg (kijk naar Kharkivoffensief wat dat kan betekenen!)

• redwing
  • Nu online
nst6ldr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:26:
[...]
Voor wat militaire luchtvaart betreft is slijtage bij reguliere kruisvlucht meerdere ordes kleiner ten opzichte van operationele maneuvres, zeker bij russische onderhoudsstandaarden zal het vervangen van onderdelen wel even op zich laten wachten. In het westen hebben we kleinere marges omdat we een vorm van zelfbehoud hebben, één dode door slecht onderhoud is al teveel. Dat wil niet zeggen dat onze toestellen met bosjes uit de lucht zouden vallen als we de russische marges zouden aanhouden.
Leuk verhaal, maar punt blijft dat die dingen nu 2 keer zo snel slijten. En dan kun je net doen of dat geen enkel effect heeft, maar er zijn in de tussentijd toch al verschillende vliegtuigen van de russen door mankementen uit de lucht gevallen.
Ook meer tijd hebben voor onderschepping is niet echt een ding in deze context, bijvoorbeeld een patriot is niet binnen een kwartier verhuisd.
Het gaat niet alleen om onderschepping, het gaat er ook om dat je weet dat er een aanval komt.
Dus die extra kilometers zijn echt nietszeggend in de context van een oorlog, je schrijft daarmee strategische waarde toe aan een iets minder ideale omstandigheid, dat is echt te vergezocht.
Vliegtuigen 2* zo ver weg moeten plaatsen nietszeggend noemen is juist net doen of er geen strategische waarde is, terwijl die er wel is. Zoals ik hierboven al zei zal het geen onoverkomelijke problemen geven, maar meer slijtage en bijbehorende defecten levert dit gewoon op. En aangezien rusland niet de mogelijkheden heeft om die reserve-onderdelen op grote schaal te maken, is het weer een schakeltje dat een stuk minder soepel zal gaan zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jerie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:26:
[...]

Tsja, ik vind dat ook. Bovendien zorgen we er voor dat onze wapens minder efficient en effectief zijn.

Maar wat hebben we er aan dat wij dat vinden?
Dat zal je nog meevallen, mensen praten met elkaar. Het is dè reden dat russische sentimentsturing überhaubt plaatsvindt, het is een bewezen effect. Binnen mijn invloedssfeer heb ik al menig ogen geopend door bot de hamer door een paar kremlin talking points te gooien en dat zijn stuk voor stuk weer mensen die deze kennis mee naar huis/club/kennissen/collega's nemen.

Nu kan ik hier niet zo diep op detail ingaan als tegen collega's, maar alle beetjes helpen daadwerkelijk.

Op dezelfde manier hoop ik hier soms wat aan demystificatie van de papieren kernwapens en geheime diensten te doen (terugkomende onderwerpen) al heb ik daar niet altijd de tijd voor aangezien het niet bij een hobby/interesse blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:36:
[...]

Leuk verhaal, maar punt blijft dat die dingen nu 2 keer zo snel slijten. En dan kun je net doen of dat geen enkel effect heeft, maar er zijn in de tussentijd toch al verschillende vliegtuigen van de russen door mankementen uit de lucht gevallen.

[...]

Het gaat niet alleen om onderschepping, het gaat er ook om dat je weet dat er een aanval komt.

[...]

Vliegtuigen 2* zo ver weg moeten plaatsen nietszeggend noemen is juist net doen of er geen strategische waarde is, terwijl die er wel is. Zoals ik hierboven al zei zal het geen onoverkomelijke problemen geven, maar meer slijtage en bijbehorende defecten levert dit gewoon op. En aangezien rusland niet de mogelijkheden heeft om die reserve-onderdelen op grote schaal te maken, is het weer een schakeltje dat een stuk minder soepel zal gaan zijn.
Gerommel in de marge, weet niet hoe ik dit verhaal anders moet noemen. Vlieguren blijft praktisch gelijk als je gevechtsmaneuvers met bezette hardpoints mee in overweging neemt, doe die maar minstens x10 namelijk. Het aandeel kruisvlucht valt dan in het niet.

Bij strategisch overleg tussen generaals gaat dit in èèn zin samengevat worden: "airbase verplaatst, ATC onveranderd, beide nog steeds buiten bereik, reactietijd is 8 tot 12 minuten langer". Meer kan je niet ontlenen aan het gegeven dat ze iets verder weg moeten opstijgen, ik heb ook nog nooit zoiets gelezen uit zo'n overleg terwijl er toch wel soortgelijke scenario's geweest zijn waarbij logistiek bewust werd gefrustreerd.

Dit is westers rijk rekenen, helemaal als je daar tegenover zet wat het effect had geweest als Oekraïne wèl die aanvallen had mogen uitvoeren. Dan had zo'n overleg heel anders geklonken: "Delta toont 15 airframes vernietigd, airbase voor minimaal 8 dagen 'non-operational' (vaak vereist het asfalt reparaties en moeten UXOs worden opgeruimd na een aanval), eenheden X Y en Z zijn verlicht en kunnen nu bij Q R en S". Dat zijn gegevens die strategische en tactische opties met zich meebrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:45
RoD schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:09:
[...]

Ik begrijp je frustratie, zeker omwille van je directe verbinding met het conflict. Ik zie echter ook een positieve zijde hieraan..

Er is nu eenmaal een escalatie ladder. En je kan er van vinden wat je wilt maar tot nu toe zijn de landen die militaire steun leveren aan Oekraïne niet meer dan dat en dat zie ik als positief. Los van hoe triest het is wat er gebeurt in UA heb ik absoluut niet de behoefte om in een rechtstreeks conflict met Rusland te komen. Als je ziet van waar we komen, staan we uiteindelijk toch al een heel eind ver.. Er rijden Abrahams en leopards in UA!? Er vliegen f16's ?? Dit zijn zaken die ik alvast niet had verwacht in het begin van dit conflict.

Als we bovenstaande allemaal hadden geleverd op dag 1 is die 'stap' dusdanig groot op de escalatie ladder dat er niet anders dan een tegen reactie van Rusland zou komen. Ik zeg niet nucleair maar die kans is dan wel reëel en kan absoluut niet worden genegeerd.

Putin dreigt dan wel altijd met rode lijnen, maar op een bepaald moment ga je er dus ook wel echt over - je weet alleen heel moeilijk wanneer dat is. Daarom dient er toch altijd rekening te worden gehouden met de retoriek van de tegenpartij hoe dom die ook moge zijn.

Wat ik overigens absoluut niet kan begrijpen is dat Polen nog altijd niet een deel dekt van het luchtruim met luchtafweer. Dit is naar mijn idee een stap die al lang geleden kon worden genomen zeker omwille van de drones en raketten die al in Polen zijn terecht gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubberen op 11-09-2024 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
nst6ldr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:21:
[...]
Gerommel in de marge, weet niet hoe ik dit verhaal anders moet noemen. Vlieguren blijft praktisch gelijk als je gevechtsmaneuvers met bezette hardpoints mee in overweging neemt, doe die maar minstens x10 namelijk. Het aandeel kruisvlucht valt dan in het niet.
De vlieguren hier bestaan uit naar het front vliegen, bommen afgooien en terug vliegen. gevechtsmaneuvres heb je in dit geval maar amper mee te maken. En dan mag je een verdubbeling van vlieguren gerommel in de marge noemen, maar in de tussentijd zijn er al verschillende vliegtuigen door mankementen neergestort. Hoe meer vlieguren, hoe meer mankementen en hoe meer problemen. En dat gebeurt niet nu, maar als we een jaar verder zijn, heeft zoiets zeker een impact. Zeker als je bedenkt dat ook bij de russen de onderhoudsintervallen in de honderden vlieguren worden gerekend.
Bij strategisch overleg tussen generaals gaat dit in èèn zin samengevat worden: "airbase verplaatst, ATC onveranderd, beide nog steeds buiten bereik, reactietijd is 8 tot 12 minuten langer". Meer kan je niet ontlenen aan het gegeven dat ze iets verder weg moeten opstijgen, ik heb ook nog nooit zoiets gelezen uit zo'n overleg terwijl er toch wel soortgelijke scenario's geweest zijn waarbij logistiek bewust werd gefrustreerd.
Dat komt omdat dit niet iets is waar je direct iets van gaat merken. Dit is voor de langere termijn en niet voor de komende weken/maanden. Het is wederom een stap om rusland op de lange termijn in de problemen te brengen.
Dit is westers rijk rekenen, helemaal als je daar tegenover zet wat het effect had geweest als Oekraïne wèl die aanvallen had mogen uitvoeren. Dan had zo'n overleg heel anders geklonken: "Delta toont 15 airframes vernietigd, airbase voor minimaal 8 dagen 'non-operational' (vaak vereist het asfalt reparaties en moeten UXOs worden opgeruimd na een aanval), eenheden X Y en Z zijn verlicht en kunnen nu bij Q R en S". Dat zijn gegevens die strategische en tactische opties met zich meebrengen.
Als het niets uit zou maken, waarom hebben ze die vliegtuigen dan zo lang zo dichtbij gehouden? Waarom dan niet vanaf het begin zorgen dat je buiten bereik bent van alles dat Oekraine heeft of zou kunnen krijgen? Maar zelfs nadat er een paar vliegtuigen waren geraakt bleven ze binnen bereik zitten.

Daarbij is het maar de vraag of het veel had uitgemaakt als Oekraine wel had mogen aanvallen. De laatste tijd zie je dat rusland keer op keer de vliegtuigen weg kon krijgen voordat de raketten/drones insloegen. De enige vliegtuigen die geraakt werden, waren degene die in onderhoud stonden of om een andere reden niet konden vliegen (wat ook weer aangeeft dat onderhoud wel degelijk een dingetje is)

Punt is dat dit wel degelijk impact heeft, maar dan wel op de lange termijn (jaren). En dat kun je gerommel in de marge noemen, maar uiteindelijk is het wel weer iets dat rusland op de lange termijn steeds zwakker maakt. En dat lijkt toch waar het westen keer op keer op aan het aansturen is.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:16:
[...]

De vlieguren hier bestaan uit naar het front vliegen, bommen afgooien en terug vliegen. gevechtsmaneuvres heb je in dit geval maar amper mee te maken.
Het afwerpen van wat de media 'glidebombs' noemt is weldegelijk een noemenswaardige gevechtsmaneuvre die dezelfde hoeveelheid stress op het frame uitoefent als ieder andere gevechtshandeling. Het toestel vliegt laag aan en moet in een strakke ~30 graden (waarbij verticaal nullijn is) klim getrokken worden waarbij op een bepaalde hoogte de neus achterwaards getrokken wordt terwijl de bommen tegelijkertijd worden losgelaten. Het toestel rolt tot het niet meer ondersteboven vliegt, doet een paar verhullende maneuvres gaat daarna weer kruisvlucht naar huis. De afkomst van deze techniek is onbekend maar ze worden voor het eerst in handboeken gezien over het afgooien van kernwapens, om zo het toestel uit de zone van explosie te krijgen. De klim en halve looping vergen veel van het toestel en piloot omdat het 'gewoon' dogfight-achtige G-krachten zijn.
[...]

Dat komt omdat dit niet iets is waar je direct iets van gaat merken. Dit is voor de langere termijn en niet voor de komende weken/maanden. Het is wederom een stap om rusland op de lange termijn in de problemen te brengen.
Juist, dat noemen ze strategie. Zoals bijvoorbeeld het onbruikbaar maken van infrastructuur (...zoals vliegvelden).
[...]

Als het niets uit zou maken, waarom hebben ze die vliegtuigen dan zo lang zo dichtbij gehouden? Waarom dan niet vanaf het begin zorgen dat je buiten bereik bent van alles dat Oekraine heeft of zou kunnen krijgen? Maar zelfs nadat er een paar vliegtuigen waren geraakt bleven ze binnen bereik zitten.
Omdat er meerdere squadrons zijn met eigen standplaats en je niet zomaar een vliegveld meer gaat belasten (i.e. groter doelwit maken, meer logistiek en personeel huisvesten, etc). Vanuit strategisch perspectief is het een spel van nummers voor rusland, die gaan niet de werking van een vliegveld - waarvandaan bijvoorbeeld kruisraketten worden afgevuurd - frustreren om het squadron die glijbommen afgooit te verplaatsen voordat er überhaubt gevaar dreigt.
[...]

Daarbij is het maar de vraag of het veel had uitgemaakt als Oekraine wel had mogen aanvallen. De laatste tijd zie je dat rusland keer op keer de vliegtuigen weg kon krijgen voordat de raketten/drones insloegen. De enige vliegtuigen die geraakt werden, waren degene die in onderhoud stonden of om een andere reden niet konden vliegen (wat ook weer aangeeft dat onderhoud wel degelijk een dingetje is)
Een toestel in onderhoud kan zomaar een paar dagen stilstaan, dat is in Nederland net zo. Die kan je niet even bij elkaar puzzelen en met een noodstart de lucht in sturen.
[...]

Punt is dat dit wel degelijk impact heeft, maar dan wel op de lange termijn (jaren). En dat kun je gerommel in de marge noemen, maar uiteindelijk is het wel weer iets dat rusland op de lange termijn steeds zwakker maakt. En dat lijkt toch waar het westen keer op keer op aan het aansturen is.
Het gevaar van dit soort effecten aanmerken als zinvolle bijdrage is dat men geen risico meer durft te nemen om echt verschil te gaan maken. Het is een stuk verdere normalisering van de slachtoffers aan onze kant, je ruilt enkele tienduizenden Oekraïeners in voor de kans dat rusland wellicht over 5 jaar niet meer kan vliegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Nogmaals de vraag om de discussie over de consequenties van de grotere afstand van de Russische vliegvelden verder voort te zetten in Wapens en wapensystemen. Voor het doel van dit topic wordt ze nu te lang.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 12-09-2024 07:09 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpPdbT4DnRvihQZOBmAGHsg5aQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLpzYG9JSWHvW6RZIyIqnTgE.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Best veel vandaag en het vliegtuig staat er op!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
wow!! deze heb ik écht niet zien aankomen...
Erdogan met een krasse uitspraak Krim= Ukraine dus teruggeven!

https://www.msn.com/nl-nl...61da36bd5327e50179d&ei=11

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
Wat een getallen weer. Als je alle voertuigen bij elkaar optelt heb je een kolonne van 1250km (20 meter voor elk voortuig)... Een kolonne van Nederland naar Zuid-Frankrijk om het in perspectief te plaatsen :X

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• brecht_vb
Hansieo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:

Krasse uitsprak, al is het maar om zichzelf in de kijker te stellen.

Ik denk dat het ook wel te maken heeft met de (voorheen?) tataarse bevolking op de krim.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

De Krim Tataren hebben gedeelde roots met Turkije, dus dit is inderdaad hun standpunt.
Wel goed dat Erdogan dit nu expliciet begint te benoemen.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online

Que de ''I am playing both sides, so that I always come out on top'' meme. Dit zegt hij een paar dagen nadat hij Turkije in BRICS wilt krijgen.

https://www.bloomberg.com...st?embedded-checkout=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuwe dag, nieuwe drones richting de TU22's:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Filmpje, niet zoveel te zien, maar het lijkt wel de bevestiging dat Oekraïne één van de platforms in de zwarte zee heeft aangevallen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:24:
Filmpje, niet zoveel te zien, maar het lijkt wel de bevestiging dat Oekraïne één van de platforms in de zwarte zee heeft aangevallen.

[Twitter]
Ik zie het vliegtuig ook niet actief dingen afvuren, dus al die meldingen over 8 boten vernietigd door het vliegtuig kunnen ook weer wat extra vraagtekens bij?

PSN

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:30:
[...]

Ik zie het vliegtuig ook niet actief dingen afvuren, dus al die meldingen over 8 boten vernietigd door het vliegtuig kunnen ook weer wat extra vraagtekens bij?
Ik heb wel wat foto's gezien, maar ik heb geen enkele manier om zelf te verifiëren of het wel dezelfde acties betreft en (zo ja) hoeveel boten zijn vernietigd.

Als een SU-30SM binnen manpads range komt, dan heb ik wel het idee dat het een aantal schoten heeft kunnen lossen, maar dat is pure speculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:39:
[...]
Ik heb wel wat foto's gezien, maar ik heb geen enkele manier om zelf te verifiëren of het wel dezelfde acties betreft en (zo ja) hoeveel boten zijn vernietigd.

Als een SU-30SM binnen manpads range komt, dan heb ik wel het idee dat het een aantal schoten heeft kunnen lossen, maar dat is pure speculatie.
Normaal gesproken zijn ze ook als een gek Chaff/Flares aan het gooien als ze zo binnen range zijn, ik vind de inactie van het vliegtuig gewoon opmerkelijk :P

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
1,2 Miljard $ gealloceerd voor productie van AMRAAM raketten voor o.a. Oekraine, leveringen tussen nu en eind 2028:

PSN

• Tens

Tens

let me drink about it

YakuzA schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:30:
[...]

Oekraïne heeft er geen belang bij om, als dat gebeurd is, het te laten zien natuurlijk.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

YakuzA schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:59:
1,2 Miljard $ gealloceerd voor productie van AMRAAM raketten voor o.a. Oekraine, leveringen tussen nu en eind 2028:
[Twitter]
Dat zijn ongeveer 1.000 stuks dan. Over vier jaar verdeeld zijn het er ongeveer 250 per jaar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Video vrijgegeven van het neerhalen van het vliegtuig gisteren boven de zwarte zee: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/kRXopVBcPv

Edit: excuus, dubbel, was al gepost door Tens

[ Voor 14% gewijzigd door gise op 12-09-2024 15:21 ]

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Rene schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:18:
[...]

Wat een getallen weer. Als je alle voertuigen bij elkaar optelt heb je een kolonne van 1250km (20 meter voor elk voortuig)... Een kolonne van Nederland naar Zuid-Frankrijk om het in perspectief te plaatsen :X
Terug naar school. Ik zou het op vier km houden, drones niet meegerekend... O-)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
Fiber schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:34:
[...]

Terug naar school. Ik zou het op vier km houden, drones niet meegerekend... O-)
offtopic:
uhumm... als ik alle voertuigen (dus geen drones, raketten, vliegtuigen en heli's) optel zijn dit 73288 voertuigen.

73288 *20 = 1 465 760 meter aan voertuigen (met tussenruimte). Dat is zelfs bijna 1500km.

Weet niet hoe jij aan 4 km komt? ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rene schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:52:
[...]
offtopic:
uhumm... als ik alle voertuigen (dus geen drones, raketten, vliegtuigen en heli's) optel zijn dit 73288 voertuigen.

73288 *20 = 1 465 760 meter aan voertuigen (met tussenruimte). Dat is zelfs bijna 1500km.

met 14 a 1500 km is dat een rij voertuigen kop/staart van Nederland tot aan Lviv oid :P

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Item van CNN over een medische trein van Oekraine die gewonden vervoerd van de frontlinies tot aan het achterland:
https://edition.cnn.com/2...-soldiers-intl/index.html
Ukraine’s most important train

The railway hospital is an example of the kind of Ukrainian ingenuity that impressed the world in the early months of this conflict.

Oleksandr Pertsovskyi, the CEO of passenger operations at Ukrainian Railways, told CNN that Ukraine did not have any medical railcars when Russia launched its full-scale invasion on the country in February 2022.

“So what we saw is that the wounded soldiers were physically just forced through the windows (of regular trains). And we said something has to be done about that… and started retrofitting our regular railcars that in peaceful days would just bring tourists to the Carpathian Mountains,” he told CNN after overseeing the arrival of one of the medical trains.
Ambulance trains were first used during the Crimean War in the 1850s, but they have come a long way since then. The modern Ukrainian versions come equipped with ventilators, life support machines, ultrasound scanners and portable air conditioners that help maintain stable temperatures even on the hottest days.

Each carriage is a self-sustained unit powered by generators – an important safety feature given the frequent Russian attacks on Ukraine’s energy infrastructure, Pertsovskyi said.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2024 12:10 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Rene schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:52:
[...]

offtopic:

Het aantal van vandaag... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor neo-Ottomanisme is zwak rusland een vereiste. Er is geen beter bewijs voor terugtrekkende russische invloedsfeer en oprukkende Turkse invloedsfeer dan de russen gaan uit de Krim en hebben 0 invloed op de Zwarte Zee.

Zoals vroeger.
Orlando Figes points to the long-term damage Russia suffered: "The demilitarization of the Black Sea was a major blow to Russia, which was no longer able to protect its vulnerable southern coastal frontier against the British or any other fleet... The destruction of the Russian Black Sea Fleet, Sevastopol and other naval docks was a humiliation. No compulsory disarmament had ever been imposed on a great power previously... The Allies did not really think that they were dealing with a European power in Russia. They regarded Russia as a semi-Asiatic state... In Russia itself, the Crimean defeat discredited the armed services and highlighted the need to modernize the country's defences, not just in the strictly military sense, but also through the building of railways, industrialization, sound finances and so on... The image many Russians had built up of their country—the biggest, richest and most powerful in the world—had suddenly been shattered. Russia's backwardness had been exposed... The Crimean disaster had exposed the shortcomings of every institution in Russia—not just the corruption and incompetence of the military command, the technological backwardness of the army and navy, or the inadequate roads and lack of railways that accounted for the chronic problems of supply, but the poor condition and illiteracy of the serfs who made up the armed forces, the inability of the serf economy to sustain a state of war against industrial powers, and the failures of autocracy itself."[157]
Wikipedia: Crimean War
Landen blijven de oude gewoontes herhalen.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 04:22

ZenTex

Doet maar wat.

rapture schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:45:
[...]

The image many Russians had built up of their country—the biggest, richest and most powerful in the world...
Zelfoverschatting is wel een dingetje daarzo.

De lijst met nederlagen is lang sind Petertje dood is, maar we hebben duitsland verslagen (helemaal zonder massale steun van de geallieerden natuurlijk) en we hebben enorm veel gebied veroverd in het oosten (tegen landen die technologisch nog in de16e eeuw leefden) en waren een wereldmacht in de 20e eeuw (ondanks andere soviet Staten zoals Oekraïne e.d natuurlijk).

Dus ha, Rusland is rijk en machtig, ondanks dat iedereen tegen ons is.

Enig zelfreflectie is de gemiddelde Rus vreemd.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 16:11
ZenTex schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:31:
[...]

Zelfoverschatting is wel een dingetje daarzo.

De lijst met nederlagen is lang sind Petertje dood is, maar we hebben duitsland verslagen (helemaal zonder massale steun van de geallieerden natuurlijk) en we hebben enorm veel gebied veroverd in het oosten (tegen landen die technologisch nog in de16e eeuw leefden) en waren een wereldmacht in de 20e eeuw (ondanks andere soviet Staten zoals Oekraïne e.d natuurlijk).

Dus ha, Rusland is rijk en machtig, ondanks dat iedereen tegen ons is.

Enig zelfreflectie is de gemiddelde Rus vreemd.
Wel, sommigen zijn rijk en machtig en dat is wat telt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Volgens mij is deze bron niet geheel betrouwbaar gebleken in het verleden, maar deze site rapporteert dat er brand is in een fabriek in Omsk waar tanks worden gemaakt/refurbished. Productie zou geen hinder ondervinden.

https://www.dagens.com/ne...g-flamethrowers-and-tanks

Omsk Transport Engineering Plant plays a key role in producing military equipment for the Russian military, including flamethrower systems, armored personnel carriers, T-72B3 and T-80U tanks, and armored repair vehicles.

The plant is currently subject to international sanctions.

Despite the fire, local authorities have confirmed that production at the plant has not been affected

[ Voor 38% gewijzigd door gise op 12-09-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

gise schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:28:
Despite the fire, local authorities have confirmed that production at the plant has not been affected
Dat lijkt mij het enige minder betrouwbare stukje info.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele reacties verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J94E0HEbvZavjiBMhcRHtrxy3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6jiAi8mwpcoZZXcat2WzR90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

De geruchten worden luider, en gevarieerder, las elders dat VS ok was met Storm Shadow gebruik richting rusland
According to the Telegraph, the UK supports Ukraine’s desire to strike Russia with Storm Shadow missiles, but London does not state this publicly, as it fears a possible conflict with the US over this issue.

https://theukrainianrevie...s-against-russia-guardian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7cOG58ubjoHP783Z9oyRvSCaZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NzmzL5e1UH34g7ZosgxKWJ9x.webp?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
18 tanks en 48 APC’s, zou het tegenoffensief in Kursk misschien niet volgens Poetins plan verlopen? :7

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Malantur schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:41:
[...]

18 tanks en 48 APC’s, zou het tegenoffensief in Kursk misschien niet volgens Poetins plan verlopen? :7
Daar zitten eenheden bij die al 8 keren attritted en aangevuld door nieuwe ladingen noobs totdat alle know-how/ervaring eruit geklopt is. Normaal gezien is er ervaren personeel die de rekruten traint en leidt.
On 24 March 2023, the ISW reported that the brigade had been destroyed and reconstituted eight times so far, including at Vuhledar, where the Ukrainians claimed the entire brigade of 5,000 troops was destroyed.[22][23]
Wikipedia: 155th Guards Naval Infantry Brigade
Dat was de status anderhalf jaar geleden: Verwacht geen beter niveau dan een gemiddelde potje World of Tanks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:41:
[...]

Denk dat er iets uit deze aanval mee geteld is, schijnbaar gister ochtend:

Zouden 'motorcycles' onder 'vehicles' meetellen?

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2024 09:44 ]

PSN

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid