Nog even een update :
gisteravond batterij in AI mode gezet, was toen leeg. Vannacht netjes bij het laagste tarief bijgeladen, echter maar voor een uur dus batterij maar half vol. Heb dit gemeld aan Marstek gisteren en vannacht al antwoord dat ze mijn vraag begrepen en er naar gingen kijken(Batterij zou moeten volladen bij laagstse tarief en ontladen aan het hoogste tarief in AI mode) Daarna is die netjes NOM gaan regelen, gezien verbruik ook geen probleem, NOM kan natuurlijk niet als je meer afneemt dan batterij en zonnepanelen kunnen leveren. Belangrijkste is dat de regeling voor minimum inkoop gaat. Vanmorgen in manual bijgeladen. Daarna terug in AI mode gezet en eens langs de batterij gaan zitten . Hij regelde netjes bij volgens info van de app en de app van HW. Af en toe verliest de batterij de connectie met de P1 opnemer , lampje CT op batterij gaat dan uit en batterij gaat in stand-by modus. Als het lampje terug aan gaat gaat de batterij ook weer regelen volgens app marstek en HW Dan terwijl die aan het regelen is de glasvezel uitgetrokken , de batterij blijft ontladen , het lampje CT en wifi blijft branden, marstek app blijft aangeven dat batterij en CT on line is maar gegevens worden statisch. Batterij blijft wel ontladen volgens de led-balk op de batterij. In de app van HW komen geen gegevens meer binnen en energiesocket van HW die ik tussen het net en de batterij heb zitten gaat in foutmodus.
Als ik de glasvezel terug verbind krijgt op een gegeven moment ( +/- 2 minuten ) alles weer verbinding en het lijkt erop dat de batterij nog ontlaadt op de waarde van toen interne verbinding weg viel. Socket van HW wel moeten resetten.Daarna gaat de batterij weer correct regelen.
Batterij stuurt ook bij binnen de 30 seconden als je belasting inschakelt van bv 1000W, vind ik persoonlijk goed.
Na al die testen die ik de afgelopen 14 dagen heb gedaan is mijn conclusie :
1. gooi de CT001 van Marstek weg
2. gooi de shelly weg en probeer toch de P1 van HW te installeren zolang je de CT003 van Marstek niet hebt.
3. onduidelijk voor mij waarom de P1 van HW bij niet bij iedereen werkt.
4. het wordt tijd dat Marstek met een eigen werkende P1 komt die rechtstreeks met de batterij via het interne wifi netwerk communiceert ook als het externe internet wegvalt en zo plug and play wordt zolang je niet meer dan 800W wil ontladen wat ik persoonlijk wel een voorwaarde vind om 2500W te ontladen.
5. Hardwarematig denk ik dat de batterij goed is geconstrueerd, mooi design, degelijke constructie, kan nog wat goedkoper qua uitvoering als je die vnl in een ruimte zet zoals kelder tuinhuis of what ever. In woonkamer of zo kan ook want eigenlijk hoor je ze niet en mits je daar een aparte groep hebt om aan 2500W te ontladen.
6. In Ai mode zijn er nog wat optimalisaties te doen, ook afhankelijk van de omvormer die je hebt voor de zonnepanelen en koppeling met voorspelde zonneergie voor de volgende dag bv.
6. Alles is natuurlijk qua besparing afhankelijk van je verbruiksprofiel , de installatie( al dan niet zonnepanelen en hoeveel injectie die je hebt ) en het elektriciteistcontract dat je hebt.
Voor mij werkt de batterij nu zoals ik het wil en de payback die ik heb berekend zal moeten blijken. Dynamisch contract voor mij niet interessant omdat ik nog oude omvormers heb. Zonnepanelen en batterijen moeten ervoor zorgen dat je elektriciteitsfactuur zo laag mogelijk blijft, zeker nu Europa wil dat we allemaal elektrisch gaan rijden en verwarmen. Ik geef het liever uit aan iets leuks dan aan het inkopen van elekriciteit.
7. Je wordt niet rijk met het plaatsen van een batterij, zonnepanelen en batterij gaan wel helpen om kosten te verlagen.
Mijn installatie : 3500Wp panelen op het oosten , 35° helling, 4500Wp op het westen 35° helling , beide vrij uitzicht. Omvormer sunny boy SMA van 2009 5000W en 4000W van 2014. Opbrengst panelen 7400 W waarvan 2600 eigenverbruik en 3600kWh afname van het net. Met batterij van 5kWh reken ik 2400kWh afname van het net en 3500kW injectie. Payback met de batterij 4.5 jaar met variabel contract ( met 10kWh wordt dat al 7.5 jaar en dus kort bij de levensduur van de batterij ) Batterij 5.12 kWh software versie V147, app V.1.6.0, als CT P1G1 van HW. software versie 5.19 , en dit alles in Vlaanderen.
Advies, koppel zo veel mogelijk via de feedback van de app terug aan Marstek terug met zoveel mogelijk gegevens. Zou niet zo moeten zijn maar als je een batterij hebt gekocht wil je natuurlijk wel rendement. Ik ben ervan overtuigd dat ze ervoor zullen zorgen dat alles werkt. Is ook geen rocket science denk ik.
.Hieronder nog een plaatje zoals de installatie nu draait..Hier onder de plaatjes zoals de installatie nu draait.
I rest my case.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅