Na de Q en reacties hier te hebben teruggekeken is mijn eerste gedachte het volgende F1 cliché:
You're only as good as your last race.
Waarbij 'race' voor het gemak vervangen wordt door 'qualification'. Max maakt in Q3 2 foutjes en alles is ineens compleet k*t: Max moet weg bij Red Bull, de RB20 is de grootste diva en daarmee de slechtste RB## ooit, iedere exec bij RBR krijgt de schuld (of ze nu ontslag hebben genomen of niet), de FIA wordt voor de 200e keer sinds MSC in z'n Benneton beschuldigd van concurrentievervalsing, en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven wat er de afgelopen paar uur is gezegd.
Natuurlijk snap ik de argumentatie daarachter vaak wel. Maar het is allemaal zó negatief: alsof het kampioenschap al verloren is. Vergeet niet dat de top 5 binnen 1,5 tiende zat, met Lewis net daarbuiten en Max en Checo op gepaste afstand. Mensen, Max stond in Q2 nog op de 2e plaats en reed in zijn eerste Q3 rondje mee om pole tot de laatste bocht. Komop zeg.
En weet je, het is vaak ook lastig om teleurstelling te verwerken. Het voelt een beetje alsof alle TP's thuis op de bank zitten danwel op hun toetsenbord doen alsof ze een auto kunnen ontwerpen, als ware het een van de 18 miljoen bondscoaches voetbal. Allemaal goed en ik waardeer oprecht de passie en humor hier, maar als het echt zo simpel was had RBR dat allang gedaan. Voor de goede orde: ik vind ook dat ze aan de bak moeten, en hoop van ganse harte dat ze het tij weten te keren.
Mijn optiek: laten we niet zo zwart/wit denken en blij zijn voor de sport. Het is het 2e seizoen in dit decennium dat het weer eens echt spannend wordt. Laten we er van genieten, wat het resultaat morgen ook mag zijn. Als Max dit WDC ook weet te winnen, is het er een voor de geschiedenisboeken. En als Lando 2024 binnenhaalt: idem dito. Om er nog maar een paar clichés tegenaan te gooien:
Het seizoen is nog lang.
It ain't over until the fat lady sings.
Ook al zingt ze morgen waarschijnlijk het Britse volkslied, het betekent niet dat alles verloren is. Er zitten nog steeds genoeg knappe koppen bij Red Bull. Max wint dit jaar heus nog wel een race. En op dat moment staat GoT vast wel weer vol met reacties geschreven met een oranje bril op de neus. Ik kijk er nu al naar uit