[F1 2024] Race 16 GP van Italië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:
  • 58.952 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-06 22:42
Race gekeken, topic niet gevolgd.
Bizar dat Lando weer niet lekker wegkomt vanaf pole. Knap van en tof voor LeClerc, als je dan twee races kan winnen voor Ferrari, dan op de bijzondere locaties.
Maak me ondertussen wel zorgen om Red Bull, kwalificaties gaan niet lekker, race pace lijkt helemaal ingekakt. Het is dat Verstappen aan het begin van het seizoen een flinke voorsprong heeft opgebouwd, maar dat begint nu toch wel flink te slinken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:17
VincentG schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
Bizar dat Lando weer niet lekker wegkomt vanaf pole.
Hebben wij dezelfde race gezien? :P Hij kwam goed weg van de start dit keer, maar werd door Piastri na een paar bochten ingehaald op een mooie wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bizar dat Lando weer niet lekker wegkomt vanaf pole.
Zonder veel gedoe ging hij gewoon op P1 T1 in? En dat terwijl er ook nog een lange run naar T1 is waardoor een slipstream best mogelijk is. Start was dus prima (of in ieder geval goed genoeg).

Edit:
@NeverSettle, wij hebben in ieder geval wel dezelfde race gezien :P

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 01-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-06 22:42
Je, bedoel meer dat hij ondanks een pole die positie niet kon vasthouden. Wat ondertussen best wel een statistisch feitje is. Al heeft LeClerc ook geen goede ratio als het gaat om poles en resultaat. :D
Anderzijds lijkt Monza er ook om bekend te staan om niet te winnen vanaf pole.

[ Voor 78% gewijzigd door VincentG op 01-09-2024 22:38 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:38
Bizar dat Lando weer niet lekker wegkomt vanaf pole. Knap van en tof voor LeClerc, als je dan twee races kan winnen voor Ferrari, dan op de bijzondere locaties.
Maak me ondertussen wel zorgen om Red Bull, kwalificaties gaan niet lekker, race pace lijkt helemaal ingekakt. Het is dat Verstappen aan het begin van het seizoen een flinke voorsprong heeft opgebouwd, maar dat begint nu toch wel flink te slinken.
Deze race was RedBull in de race gewoon top midfield.. niets van het topteam tijdens de seizoenstart.

Perez kwam met deze auto amper voorbij een Haas..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:06
Joris748 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:23:
Dit was toch wel een van de spannendste f1 races van de afgelopen paar jaar. Zoveel rijders die meededen voor de overwinning.
Nou, dat vond ik wel meevallen. Gaps van de top 8 waren wel aanzienlijk. Piastri had enkel nog een kans als de race 3 ronden langer was geweest.
Leclerc won de race door de 1 stopper en z’n actie op Norris voor de Lesmo’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Thinlanet schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:08:
[...]

Nou, dat vond ik wel meevallen. Gaps van de top 8 waren wel aanzienlijk. Piastri had enkel nog een kans als de race 3 ronden langer was geweest.
Leclerc won de race door de 1 stopper en z’n actie op Norris voor de Lesmo’s.
Het was inderdaad alleen de verschillende strategie die "daaro" wat spanning gaf. Hamilton is totaal niet in beels geweest? Sainz alleen toen Piastri & Norris hem inhaalde. Verstappen alleen toen Norris hem inhaalde. Leclerc in pricipe ook alleen lap 1 (turn 5/6) en daarna "wat het zou kunnen worden". Enige enigszins echte gevecht bij de topteams was uhm, Perez & Russell? En dat ging er nu niet echt om (om een P7). Rest was in de eerste ronde en daarna met strategie beslist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Dit gaat nog een spannend seizoen worden als ik zo naar de punten kijk.. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgX-noLIlLJ9JHj-UJKYZXHTN20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIB1xRNoBjohj02hHBehVrbf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49OywI6DrqH0m0DO0adRW-DYEaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDnGX0nu4nRK4GPWIrXHtnI1.jpg?f=fotoalbum_tile

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41
pietr schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:25:
McLaren laat Norris niet voor Piastri finishen en geeft Red Bull daardoor weer wat mentale energie. Ik snap McLaren niet, maar vind het wel prettig.
Je gaat toch niet tegen een coureur als Piastri zeggen dat hij zichzelf moet opofferen voor Norris? Ik denk dat het voor het team helemaal niet goed is om Piastri nu al naar achteren te plaatsen. Ik heb Norris bij binnenkomst van Piastri wel eens horen grappen dat hij op een 17 jarige puber leek, maar ook vandaag wordt hij er weer uitgereden door Piastri. McLaren moet alle vertrouwen aan beide rijders geven, en vooral aan Piastri omdat hij de minste ervaring heeft zodat hij kan door blijven groeien.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Strider schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:36:
[...]

Je gaat toch niet tegen een coureur als Piastri zeggen dat hij zichzelf moet opofferen voor Norris? Ik denk dat het voor het team helemaal niet goed is om Piastri nu al naar achteren te plaatsen. Ik heb Norris bij binnenkomst van Piastri wel eens horen grappen dat hij op een 17 jarige puber leek, maar ook vandaag wordt hij er weer uitgereden door Piastri. McLaren moet alle vertrouwen aan beide rijders geven, en vooral aan Piastri omdat hij de minste ervaring heeft zodat hij kan door blijven groeien.
Dat kost ze wellicht een WK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-06 16:39
MikeyMan schreef op maandag 2 september 2024 @ 05:41:
[...]

Zolang papaya rules gelden zal het "ze" geen WK kosten lijkt me? Als ze de meest dominante auto blijven hebben, blijven ze de constructeurstitel langzaam binnen hengelen.

Enige die het wat kost is Norris omdat hij toch minder goed blijkt dan piastri. En is het hem de coureurstitel Dan wel gegund denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:11
Giem schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:53:
[...]

Deze race was RedBull in de race gewoon top midfield.. niets van het topteam tijdens de seizoenstart.

Perez kwam met deze auto amper voorbij een Haas..
Moeten we natuurlijk wel eerlijk zijn dat Perez ook toen de auto top was amper een Haas voorbij kwam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:31
MikeyMan schreef op maandag 2 september 2024 @ 05:41:
[...]

Maar als ze Piastri nu al gaan opofferen (zeker als dat overwinningen zijn) verliezen ze wellicht Piastri. Het enige nieuwe talent op dit moment. Als die weg gaat... Wie moeten ze dan aan zich binden?

Zelfs met dit resultaat loopt Norris 8 punten in. Als die dat elke race doet, wordt die gewoon wereldkampioen. En er lijkt nog niets op te duiden dat Red Bull het beter gaat doen.... Eerder dat er meer teams tussen McLaren en Red Bull gaan zitten.

McLaren zit er in voor het constructeurskampioenschap lijkt het. Ook dan zouden team orders niet misstaan want ze gooien met Piastri's prachtige inhaalactie wel een mogelijke 1-2 weg.... Maar het constructeurskampioenschap is alles behalve zeker. Als Ferrari aanhaakt kan McLaren het nog moeilijk krijgen in het WCC....

Ik heb trouwens nog nooit zo'n gepassioneerde Will Buxton gezien. Die was echt furieus op McLaren. Als iemand denkt dat er géén British bias is moet je dat stukje even terugkijken :+ (en dat mag hij ook hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
d-vine schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:23:
Dat Max niet de optimale achtervleugel en wat motor issues had is hiermee wel duidelijk

[Afbeelding]
Want? De race winnaar is amper sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:12

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Opvallend hoeveel snelheid tekort RBR had op het rechte stuk met DRS.
Waar ze eerst met veel snelheid een auto inhaalde, begin van seizoen, ging het nu tergend langzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Sepp14 op 02-09-2024 07:29 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:24
Sepp14 schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:28:
Waar ze eerst met veel snelheid een auto inhaalde, begin van seizoen, ging het nu tergend langzaam.
Ja idd, komt volgens mij omdat ze vergeleken met de anderen met wat meer downforce moesten rijden omdat hun auto niet goed werkt momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:50
Treveo schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:46:
[...]

Ja idd, komt volgens mij omdat ze vergeleken met de anderen met wat meer downforce moesten rijden omdat hun auto niet goed werkt momenteel.
Wat dat betreft lijken ze nu de Mercedes van afgelopen seizoenen, ook lage topsnelheid en hit-and-miss afstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Max zijn laatste stint op medium deed ook niks goeds.. commentaar zei dat hij wel naar p3/p4 kan rijden die laatste stint.. maar niets was waar. Delta bleef met Hamilton gewoon zelfde.. misschien liep die nog zelfs uit op hard..

Wel jammer dat een red bull helemaal niet meer lekker loopt door alle misère in het team.

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:31
Treveo schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:46:
[...]

Hij gaf ook aan dat er problemen waren met de motor en hij dus ook wat vermogen minder had.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

JB

Cédric roelt!

Ik merk dat ik het niet erg vind, dat eea spannend wordt in het WDC, maar die vaagheid bij RBR trek ik wel slecht. Max na de race is duidelijk met _alles was slecht_ maar de "het is wat het is" zit me nog steeds niet lekker.

Ik lees hier de flexiwing als aim nu, dank voor de richting waarin we het dan waarschijnlijk moeten zoeken, maar dat je dominantie zo weg geeft, kan toch niet alleen daardoor komen? Hoe waren de ronden tijden vorig jaar op de circuits tov nu (sinds het niet meer gaat)? De grip leek er even te zijn als ik de pace op long runs mag geloven vanuit zaterdag maar er was gisteren wederom niks van over...

Leuk voor LEC dat ie hier nu (wel legaal) wint! Bijzonder dat McLaren het dan toch niet binnenharkt, ook als je ziet dat Lando nog wel een FL er uit kan persen op het einde...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17
JB schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:41:
Ik merk dat ik het niet erg vind, dat eea spannend wordt in het WDC, maar die vaagheid bij RBR trek ik wel slecht. Max na de race is duidelijk met _alles was slecht_ maar de "het is wat het is" zit me nog steeds niet lekker.

Ik lees hier de flexiwing als aim nu, dank voor de richting waarin we het dan waarschijnlijk moeten zoeken, maar dat je dominantie zo weg geeft, kan toch niet alleen daardoor komen? Hoe waren de ronden tijden vorig jaar op de circuits tov nu (sinds het niet meer gaat)? De grip leek er even te zijn als ik de pace op long runs mag geloven vanuit zaterdag maar er was gisteren wederom niks van over...

Leuk voor LEC dat ie hier nu (wel legaal) wint! Bijzonder dat McLaren het dan toch niet binnenharkt, ook als je ziet dat Lando nog wel een FL er uit kan persen op het einde...
Heb gisteren een overzicht gepost waaruit blijkt dat Red Bull in de Q wel sneller is dan vorig jaar, maar dat McLaren (en zelfde geldt dus ook voor Mercedes en Ferrari) meer snelheid hebben gevonden.

Heb geen tijd (en zin) om dit ook allemaal voor de longruns uit te zoeken, maar gezien de uitslagen zul je daar hetzelfde beeld zien. Misschien nog wel iets erger. Heb het idee dat met name Verstappens race-prestaties beter waren dan z'n kwalificatie. Hij wist altijd net wat meer leven uit de banden te kunnen halen dan z'n directe concurrenten, maar dat is sinds begin dit jaar niet meer het geval.

Vind het ook best bijzonder dat het gat tussen Verstappen en Perez zoveel kleiner is geworden. Lijkt me dat Red Bull het in die hoek moet gaan zoeken.

Maar ook bij mij overheerst de blijdschap dat we eindelijk weer een spannend kampioenschap hebben, dus wat mij betreft mogen ze bij Red Bull nog wel even blijven zoeken :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:42
Helemaal eens met Will dit keer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:58:
[...]

Vind het ook best bijzonder dat het gat tussen Verstappen en Perez zoveel kleiner is geworden. Lijkt me dat Red Bull het in die hoek moet gaan zoeken.
Meer onderstuur? Minder bite aan de voorkant?

Maar volgens mij vooral meer onvoorspelbaarheid. Waardoor ook max niet meer bij de limiet in de buurt komt om te voorkomen dat het mis gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 02-09-2024 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat vind hij dan, 'will buxton rant' als titel nodigt niet echt uit tot doorklikken of enige verklaring over waarom je het met hem eens bent en waarover?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:19:
[...]

Wat vind hij dan, 'will buxton rant' als titel nodigt niet echt uit tot doorklikken of enige verklaring over waarom je het met hem eens bent en waarover?
Hij verteld daar vanuit zijn (beetje) Engelse hart, waarom hij niet begrijpt dat MCL geen positie swap deed. FER komt er ook aan zo lijkt, dus een WCC is niet zeker + een potentieel WDC wordt weggegooid.

We kunnen alleen maar gissen, maar een clausule in contracten, klinkt aannemelijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:35
Eén van hun sterke punten op de auto was een veel efficiëntere DRS en met de minimale vleugel op dit circuit kan je natuurlijk minder voordeel halen uit DRS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:19:
[...]

Will is gewoon nogal vol passie aan het praten over hoe McLaren het zelf weggooit en hoe onbegrijpelijk het is. Een echte rant is het ook niet dus. Meer (iets teveel?) passie / emotie waarmee die er over spreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:21:
[...]

Will is gewoon nogal vol passie aan het praten over hoe McLaren het zelf weggooit en hoe onbegrijpelijk het is. Een echte rant is het ook niet dus. Meer (iets teveel?) passie / emotie waarmee die er over spreekt.
Ah zo, maar het is toch al heel lang duidelijk dat McLaren niet voor het WDC meer gaat, maar alleen nog de WCC focust, waarvoor de positie van PIA vs NOR bij de finish niet relevant is 2 en 3 of 3 en 2.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
alexbl69 schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:58:
[...]

Heb gisteren een overzicht gepost waaruit blijkt dat Red Bull in de Q wel sneller is dan vorig jaar, maar dat McLaren (en zelfde geldt dus ook voor Mercedes en Ferrari) meer snelheid hebben gevonden.

Heb geen tijd (en zin) om dit ook allemaal voor de longruns uit te zoeken, maar gezien de uitslagen zul je daar hetzelfde beeld zien. Misschien nog wel iets erger. Heb het idee dat met name Verstappens race-prestaties beter waren dan z'n kwalificatie. Hij wist altijd net wat meer leven uit de banden te kunnen halen dan z'n directe concurrenten, maar dat is sinds begin dit jaar niet meer het geval.

Maar ook bij mij overheerst de blijdschap dat we eindelijk weer een spannend kampioenschap hebben, dus wat mij betreft mogen ze bij Red Bull nog wel even blijven zoeken :).
Inderdaad, en dan nog de condities vandaag en vorig jaar waren heel anders (veel warmer, ander asphalt). Ik zag in FP3 weer het YTD progressie staatje langskomen, in hoeverre dat wat inzicht geeft. Het zegt wel alles dat de ronde van Verstappen in Q2 4 tienden sneller was op een gebruikte/2 opwarmrondes dan in Q3 op een nieuwe set. Riep Albers niet dat ze evt naar een nieuw chassis aan het kijken waren na de Qualy.

Dit was een mooie race met een onverwachte winnaar maar ik zie liever de werkelijke strijd op de baan zoals in 2021 waar je buiten de spanning in het kampioenschap ook spanning in de weekenden ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Kenhas schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:21:
[...]

Eén van hun sterke punten op de auto was een veel efficiëntere DRS en met de minimale vleugel op dit circuit kan je natuurlijk minder voordeel halen uit DRS
Dat was vooral vorig jaar, ik meen mij te herinneren dat er tav de beam-wing (waar de efficiëntie bij RBR vooral vandaan kwam) het eea is gereguleerd met ingang van 2024. De enorme topsnelheid verschillen met DRS hebben we al een tijdje niet gezien (sterker nog de RBR van Perez met DRS op Russell zonder maakte niet heel veel uit), dit mogelijk ook te maken met dat RBR met meer vleugel moet rijden om de bandjes niet al te veel te laten slijten.

Interessant vond ik wel dat Sainz en Leclerc aangaven dat ze op de harde band even door een dak van weinig grip en graining door moesten en de banden daarmee later weer normaal werden /grip terugwonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
- RB heeft geen 'speciale' Monza vleugel meegenomen > vanwege budget cap
- Max had een PU issue > reed met minder vermogen en daardoor dus sowieso minder topsnelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

SterqVerhael schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:42:
[...]

- Max had een PU issue > reed met minder vermogen en daardoor dus sowieso minder topsnelheid
Erg dat ik inmiddels zelfs die dingen in twijfel trek. De pitstop ging ruk, hij klaagde dat het terugzetten van "extra power setting" ook niet gemeld werd, maar hij dit zelf moest vragen. Het loopt daar voor geen meter...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

d-vine schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:23:
Dat Max niet de optimale achtervleugel en wat motor issues had is hiermee wel duidelijk

[Afbeelding]
Over de vleugel valt niet veel te zeggen als de motor niet het optimale vermogen levert.

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-09-2024 09:59 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wauw... die ging toch wel aan de muur als LeClerc zijnde O+

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
JB schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:52:
[...]

Erg dat ik inmiddels zelfs die dingen in twijfel trek. De pitstop ging ruk, hij klaagde dat het terugzetten van "extra power setting" ook niet gemeld werd, maar hij dit zelf moest vragen. Het loopt daar voor geen meter...
Nee, dat waren twee verschillende dingen. Dat waar jij op doelt was een setting gerelateerd aan de deployement van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

SterqVerhael schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:01:
[...]

Nee, dat waren twee verschillende dingen. Dat waar jij op doelt was een setting gerelateerd aan de deployement van de batterij.
Dat weet ik, maar die data hierboven gaat om een paar km/h... Het voelt niet alsof er mega issues waren, maar meer een coverup weer :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
JB schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:01:
[...]

Dat weet ik, maar die data hierboven gaat om een paar km/h... Het voelt niet alsof er mega issues waren, maar meer een coverup weer :/
Cover-up van wat?

De motor had minder vermogen door dat issue. Dat is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

SterqVerhael schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:04:
[...]

Cover-up van wat?

De motor had minder vermogen door dat issue. Dat is wat het is.
Ja wellicht wat onhandig zo van mij. Topsnelheid zegt IMHO niks over zijn issues? PIA reed ook minder hard dan NOR.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04
àls Max nog kampioen wordt dit jaar, is het niet vanwege RBR, maar vanwege het verschil in visie van MCL..

Ik ben er nog niet over uit wat ik er van moet vinden...
Aan de ene kant juich ik toe dat coureurs, ook als het teamgenoten zijn, mogen racen om positie. Juist als er dominantie van de auto is, is de enige echte strijd die je dan over houdt de strijd tussen teamgenoten.
Ik ben nooit fan geweest van de Schumacher strategie waarbij je een gedegen 2e coureur 2e viool laat spelen enkel en alleen om puntjes weg te snoepen of op te pikken wanneer nodig.

Aan de andere kant heb je de vreemde situatie dat Max en RBR binnen een paar races van dominant naar nergens gegaan zijn.. En je dus tegen een rekenkundige voorsprong aankijkt die je dan ook rekenkundig vakkundig kunt gaan verminderen.
Op zo'n moment zou je kunnen zeggen dat de prioriteit van MCL op het WDC moet liggen, waarbij dan het WCC vanzelf binnen gehaald wordt.
Er zijn in het verleden -volgens mij zelfs bij MCL- ook tussen teamgenoten mildere afspraken geweest als "Wie snelste in de Q is krijgt de voorrang deze race", of "Wie het eerst T1 door is mag zonder aangevallen te worden door teamgenoot door".

En dan speelt nog mee dat PIA bij Alpine opstapte omdat er onduidelijkheden over zijn toekomst waren en MCL daar gretig gebruik van gemaakt heeft om hem achter de schermen over te nemen. Dat zal inderdaad niet zonder flinke toezeggingen over PIA's toekomst geweest zijn en waarschijnlijk ook over zijn rol in het team.

Naar de toekomst kijkend denk ik zelf dat PIA een betere coureur kan worden dan NOR, als hij dat niet al is.
Norris heeft er een handje van om het zichzelf moeilijk te maken als het spannend wordt tijdens de race. Ik zie hem niet in wheel to wheel gevechten winnen van Max, LEC of PIA. En dan heb je nog de foutjes zoals afgelopen race met het inrijden van de pitstraat.
Als Max boos is, is hij nog gevaarlijker en beter dan normaal.. Dat geldt maar voor weinig coureurs, en zeker niet voor NOR

[ Voor 3% gewijzigd door sanderb op 02-09-2024 10:07 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Pracht kerel :+
Zo vol passie en onbegrip naar Mclaren.

Het kan maar zo zijn dat de laatste race Lando en Piastri op het podium staan en Mclaren de constructeurs titel heeft maar dat Max achter de coulissen doodleuk wereldkampioen wordt..

Max zijn beste teammaat momenteel is Mclaren

Bizar.. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

sanderb schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:05:
àls Max nog kampioen wordt dit jaar, is het niet vanwege RBR, maar vanwege het verschil in visie van MCL..
100% absoluut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Alfa Novanta schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:12:
[...]

Max zijn beste teammaat momenteel is Mclaren
FER helpt ook (een keer) mee... :o

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

JB schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:17:
FER helpt ook (een keer) mee... :o
McLaren/Piastri ging als eerste naar binnen waardoor ze Ferrari juist deze kans gaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
Alfa Novanta schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:20:
[...]

McLaren/Piastri ging als eerste naar binnen waardoor ze Ferrari juist deze kans gaven.
Volgens mij wilde Ferrari zelfs nog langer op de Mediums blijven rijden (zoals Sainz deed), maar Leclerc werd gedwongen om te pitten door Norris’ pitstop. In die zin ook wel weer slim van Ferrari om Sainz wel op de initiële strategie te houden en Leclerc de McLarens te “volgen”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JB schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:01:
[...]

Max geeft toch zelf al aan dat er PU-problemen waren, maar dat dat geen invloed had op de race omdat ie toch niet snel genoeg was? Daar lijkt me weinig cover-up aan, eerder een opeenstapeling van dingen die niet goed lopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:23:
[...]

Ah zo, maar het is toch al heel lang duidelijk dat McLaren niet voor het WDC meer gaat, maar alleen nog de WCC focust, waarvoor de positie van PIA vs NOR bij de finish niet relevant is 2 en 3 of 3 en 2.
Ook daar had die een mening over ;) Wellicht niet in dit stukje, maar 1. Misschien is dit wel de enige keer de komende 10 seizoenen dat er iets te winnen valt voor McLaren. 2. Waarom dan dat hele emo verhaal in Hongarije met "als je kampioen wilt worden ga je het team en Oscar nog nodig hebben". Terwijl het team en Oscar helemaal niet helpen.

En wat je aanhaalt dat de volgorde voor het WCC niet uit maakt klopt uiteraard, maar dan kun je ze dus ook wel omwisselen om Norris zicht op het WDC te laten houden. En nouja, voor 75% van de F1 kijkers is het onbegrijpelijk waar McLaren mee bezig is. Dus in Hongarije en nu Monza ze omwisselen zouden 75% van de kijkers best wel logisch vinden. Levert ze dus "geen" bad publicity op. Wel een boze coureur, maar die hebben ze nu ook al (alleen dan omgedraaid ;) Nu is Norris boos dat het team niet helpt, Dan is Piastri boos dat het team het verplicht te wisselen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:03:
[...]

Ook daar had die een mening over ;) Wellicht niet in dit stukje, maar 1. Misschien is dit wel de enige keer de komende 10 seizoenen dat er iets te winnen valt voor McLaren. 2. Waarom dan dat hele emo verhaal in Hongarije met "als je kampioen wilt worden ga je het team en Oscar nog nodig hebben". Terwijl het team en Oscar helemaal niet helpen.

En wat je aanhaalt dat de volgorde voor het WCC niet uit maakt klopt uiteraard, maar dan kun je ze dus ook wel omwisselen om Norris zicht op het WDC te laten houden. En nouja, voor 75% van de F1 kijkers is het onbegrijpelijk waar McLaren mee bezig is. Dus in Hongarije en nu Monza ze omwisselen zouden 75% van de kijkers best wel logisch vinden. Levert ze dus "geen" bad publicity op. Wel een boze coureur, maar die hebben ze nu ook al (alleen dan omgedraaid ;) Nu is Norris boos dat het team niet helpt, Dan is Piastri boos dat het team het verplicht te wisselen).
Het klinkt alsof ze bij McLaren een beetje de regels van vroeger volgen, de volgorde aan het einde van L1 bepaald wie er voor de ander mag finishen oid.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:06:
[...]

Het klinkt alsof ze bij McLaren een beetje de regels van vroeger volgen, de volgorde aan het einde van L1 bepaald wie er voor de ander mag finishen oid.
Maar ze geven wel nu al zeker 3x Norris, die als "tweede" rijdt, een undercut (waarvan 1 succesvolle dan, met een teamorder en een half uur smeekbedes als gevolg).

Lijkt dus eerder alsof Piastri contractueel een Nr 1 positie heeft afgedwongen en Norris heeft afgedwongen dat hij als eerste pit.

Was overigens ook al in Silverstone, met dry wet. Piastri mocht pitten wanneer die wilde, tenzij Norris wilde pitten. Heeft hun ook daar potentieel de race win gekost (met Piastri? Die in ieder geval zwaar genaaid werd met die ronde extra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Misschien is dit wel de enige keer de komende 10 seizoenen dat er iets te winnen valt voor McLaren.
Waarom dan dat hele emo verhaal in Hongarije met "als je kampioen wilt worden ga je het team en Oscar nog nodig hebben". Terwijl het team en Oscar helemaal niet helpen.

dat dus :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-09-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:10:
[...]

Maar ze geven wel nu al zeker 3x Norris, die als "tweede" rijdt, een undercut (waarvan 1 succesvolle dan, met een teamorder en een half uur smeekbedes als gevolg).

Lijkt dus eerder alsof Piastri contractueel een Nr 1 positie heeft afgedwongen en Norris heeft afgedwongen dat hij als eerste pit.

Was overigens ook al in Silverstone, met dry wet. Piastri mocht pitten wanneer die wilde, tenzij Norris wilde pitten. Heeft hun ook daar potentieel de race win gekost (met Piastri? Die in ieder geval zwaar genaaid werd met die ronde extra).
Maar bijzonder toch dat hij undercut kan/mag worden bij 'gelijke behandeling'?

Tegenwoordig is die undercut zo veel waard, Norris wordt wat dat betreft hendig voorgetrokken.

En Norris is gewoon niet slagvaardig genoeg in duels. Norris is snel, maar het is gewoon prutsen in duels. Norris zou echt verzuipen als de bandjes geen laas waren en refueling weer er zou zijn. Hij moet het puur van snelheid hebben, niet van gevechten.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SterqVerhael
Maar wacht even, Piastri ging gisteren veel beter met zijn banden degradatie om dan Norris en was bovendien nog sneller ook. Norris maakt gisteren zelf een aantal missers:
- hij laat zich inhalen door Piastri en Leclerc in de eerste ronde
- hij rijdt tegen het pitbord aan en vernaggeld bijna zijn hele race
- leunt in de race veel te veel op de voorbanden, waarschijnlijk door combi rijstijl en 'pushen'
Overall was zijn prestatie gewoon ondermaats in relatie tot de auto die hij bestuurt.

In welk opzicht zou hij daardoor afdwingen dat Piastri hem voor moet laten gaan vanwege het WDC? Sterker nog, met de huidige auto is Piastri net zo veel een WDC kandidaat als Norris. De manier waarop hij rijdt is bovendien constanter. Als we het dan toch over 'bigger picture' hebben lijkt het logisch dat MCL niet alleen WCC wil pakken, maar met beide coureurs zo hoog mogelijk wil eindigen in het WDC.

Ik snap wel dat ze niet op 1 coureur 'gokken' / wedden in het WDC, als je twee kampioenwaardige coureurs in je team hebt zitten. Die achterstand van Piastri is met de huidige verhoudingen ook overbrugbaar. Waarom zou je dan als team in godsnaam op 1 paard wedden qua rijders?

Het is niet alsof de verhoudingen qua prestaties in het team van MCL zo overduidelijk zijn dat Norris het heeft afgedwongen. Zoals de verhoudingen bij Max en Perez wel op die manier duidelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SterqVerhael op 02-09-2024 11:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Tja, het publiek is uiteindelijk altijd boos. Of ze klagen dat door de teamorders niet de snelste heeft gewonnen en als er geen teamorders zijn klagen ze er wel over dat ze het WDC weggooien.

Ik ben trouwens voorstander van de 1e optie. Als je alleen WDC kunt worden doordat je teamgenoot je voor heeft gelaten, ben je naar mijn idee niet de terechte WDC-winnaar.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
JB schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:20:
[...]We kunnen alleen maar gissen, maar een clausule in contracten, klinkt aannemelijk.
Dat moet het zijn. Want het is gewoon bizar wat we zien. Dat Norris in Hongarije z'n auto bijkans moest parkeren om Piastri er voorbij te laten, terwijl hij op dat moment 47 punten meer had. En gisteren ging het niet eens meer om de overwinning, waarom dan niet swappen in de laatste ronde? Was echt flabbergasted toen dat niet gebeurde.

Ellende is dat Piastri ten opzichte van Norris vanaf nu alleen maar meer risico zal gaan nemen. Hij weet nu dat Norris niet het risico op een DNF wil lopen en dus in the end ruimte zal laten. Maar als dit volkomen logische en rationele gedrag Norris nog een keer punten kost omdat het team niet ingrijpt zal hij z'n wagen een keer laten staan met misschien wel een dubbele DNF tot gevolg.

Ben het inderdaad met Buxton eens: dit is niet uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
En wat je aanhaalt dat de volgorde voor het WCC niet uit maakt klopt uiteraard...
Als er gisteren al afspraken waren geweest (en Piastri Norris dus niet had aangevallen) hadden ze een 1-2 behaald en zou McLaren nu al boven Red Bull hebben gestaan in het WCC.

Red Bull bewijst dat een ogenschijnlijke grote voorsprong in no-time weer weg kan zijn. McLaren komt uit een onvoorstelbaar diep dal de afgelopen 10 jaar. Contractuele afspraken (met Piastri) of niet, ze moeten hier gehaaider in worden.

Wat de reden er ook voor is, de frustratie en het onbegrip hierover zal niet alleen bij de fans en 'het wereldje' leven, maar zal ook binnen de organisatie aanwezig zijn. Dit kan een zeer giftige cocktail zijn welke ook z'n weerslag kan gaan hebben op de prestaties. Kan me voorstellen dat de tegenstellingen tussen 'team Norris' en 'team Piastri' binnen McLaren langzaam op scherp komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:
[...]

Dat moet het zijn. Want het is gewoon bizar wat we zien. Dat Norris in Hongarije z'n auto bijkans moest parkeren om Piastri er voorbij te laten, terwijl hij op dat moment 47 punten meer had. En gisteren ging het niet eens meer om de overwinning, waarom dan niet swappen in de laatste ronde? Was echt flabbergasted toen dat niet gebeurde.

Ellende is dat Piastri ten opzichte van Norris vanaf nu alleen maar meer risico zal gaan nemen. Hij weet nu dat Norris niet het risico op een DNF wil lopen en dus in the end ruimte zal laten. Maar als dit volkomen logische en rationele gedrag Norris nog een keer punten kost omdat het team niet ingrijpt zal hij z'n wagen een keer laten staan met misschien wel een dubbele DNF tot gevolg.

Ben het inderdaad met Buxton eens: dit is niet uit te leggen.
Ik heb alleen de liveblogs gevolgd dit keer, dus ik kan er naast zitten, maar Piastri reed toch gewoon beter deze race? Ik heb bijvoorbeeld nergens gelezen dat Piastri Norris niet voorbij kwam en ze toen gewisseld hebben, om te zien of Piastri een betere pace had of iets dergelijks. Het gaat in de F1 al jaren om ten eerste laten zien dat je je teamgenoot kunt verslaan, als Norris dan slechter rijdt in een race dan Piastri is hij misschien niet het WDC materiaal dat hij moet zijn om deze titel binnen te halen dit jaar. Teamorders worden meestal niet gewaardeerd door de fans en als je alleen WDC kunt worden omdat een teamgenoot je race na race voor laat zit er wat mij betreft een behoorlijke kras op die titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:21:
Tja, het publiek is uiteindelijk altijd boos. Of ze klagen dat door de teamorders niet de snelste heeft gewonnen en als er geen teamorders zijn klagen ze er wel over dat ze het WDC weggooien.

Ik ben trouwens voorstander van de 1e optie. Als je alleen WDC kunt worden doordat je teamgenoot je voor heeft gelaten, ben je naar mijn idee niet de terechte WDC-winnaar.
Rij je voor het publiek, of rij je voor WDC/WCC?

Als je zo simpel je kansen voor WDC vergooit dan is zelfs het WCC in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:19
SterqVerhael schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:21:
Maar wacht even, Piastri ging gisteren veel beter met zijn banden degradatie om dan Norris en was bovendien nog sneller ook. Norris maakt gisteren zelf een aantal missers:
- hij laat zich inhalen door Piastri en Leclerc in de eerste ronde
- hij rijdt tegen het pitbord aan en vernaggeld bijna zijn hele race
- leunt in de race veel te veel op de voorbanden, waarschijnlijk door combi rijstijl en 'pushen'
Overall was zijn prestatie gewoon ondermaats in relatie tot de auto die hij bestuurt.

In welk opzicht zou hij daardoor afdwingen dat Piastri hem voor moet laten gaan vanwege het WDC? Sterker nog, met de huidige auto is Piastri net zo veel een WDC kandidaat als Norris. De manier waarop hij rijdt is bovendien constanter. Als we het dan toch over 'bigger picture' hebben lijkt het logisch dat MCL niet alleen WCC wil pakken, maar met beide coureurs zo hoog mogelijk wil eindigen in het WDC.

Ik snap wel dat ze niet op 1 coureur 'gokken' / wedden in het WDC, als je twee kampioenwaardige coureurs in je team hebt zitten. Die achterstand van Piastri is met de huidige verhoudingen ook overbrugbaar. Waarom zou je dan als team in godsnaam op 1 paard wedden qua rijders?

Het is niet alsof de verhoudingen qua prestaties in het team van MCL zo overduidelijk zijn dat Norris het heeft afgedwongen. Zoals de verhoudingen bij Max en Perez wel op die manier duidelijk zijn.
Zelfs als ze wel Norris de prioriteit zouden geven om voor het WDC te gaan zal Piastri natuurlijk ook makkelijk Leclerc in de stand inhalen.

Dat ze door telkens de punten te wisselen beiden Verstappen gaan inhalen lijkt dan juist niet haalbaar, met als risico dat Verstappen ze beide voor weet te blijven, en ze door dat gestuntel door geen keuze te maken het WDC mis lopen.

Eerst waren het verschillende teams die de punten pakten, nu zijn het voornamelijk de Mclarens. Maar zolang het er niet één is die alle punten pakt kan Verstappen het wellicht wel gaan halen.

Dat er dan één team is dat niet samenwerkt om die strijd goed aan te gaan is dan toch wat stuitend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:
[...]

Maar dat was gewoon terecht Piastri was sneller en lag voor Norris op de baan, alleen door een onhandige undercut van het team op de teamgenoot kwam Norris ineens ervoor te liggen.

Binnen F1 heb je genoeg teamregels om dat soort scenario's te voorkomen, zoals als eerste de voorste op de baan binnen halen. :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:21:

Daar heb je een terecht punt. Als er teamorders worden uitgevaardigd, dan staat ook het halve forum op zijn achterste poten.

Als chauvinistische kijker, vind ik het zo wel prima. Laat McLaren maar het WCC binnenhalen en Verstappen met de hakken over de sloot WDC worden 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:03

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Joris748 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:04:
[...]

Daar heb je een terecht punt. Als er teamorders worden uitgevaardigd, dan staat ook het halve forum op zijn achterste poten.

Als chauvinistische kijker, vind ik het zo wel prima. Laat McLaren maar het WCC binnenhalen en Verstappen met de hakken over de sloot WDC worden 8)
Straks is Norris misschien wereldkampioen en dan gaan we klagen dat hij 3 overwinningen cadeau heeft gehad van zijn teamgenoot. Is het weer niet goed.

Ik vind het zo ook wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Ik snap eigenlijk niet dat het direct over 'opofferen' van Piastri moet gaan. F1 is imho en een teamsport en een individuele sport.

Je wil als coureur altijd winnen, geen teamorders krijgen, maar dat betekent natuurlijk niet dat er niet in het belang van het team gedacht kan worden.

Ik snap dan ook volledig dat Piastri is blijven jagen tot de laatste ronde om LEC proberen te pakken. Maar wat ik dan niet direct snap, waarom niet Norris de laatste ronde uit persoonlijke beweging er langs laten als coureur denkende aan het team belang zelfs zonder team order. Er was immers geen enkel risico, Sainz was te ver weg, je verliest geen podium (en die 2de of 3de laatst gaat echt niemand het nog over hebben over een paar jaar, tenzij juist zo'n wissel Norris straks aan het kampioenschap zou helpen, dan is het ineens 'Hey, die actie van Piastri daar op Monza maakt dit mogelijk, had hij die geste niet gedaan dan....).

Ik zou zoiets geen opofferen willen noemen zolang het niet om een zege gaat, je geen podium ermee verliest en je zelf eigenlijk realistisch gezien al uitgeschakeld bent in het WDC (want ook daar, niemand gaat het er over hebben later of je 3de of 4de was in 2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tk55 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:54:
[...]
Rij je voor het publiek, of rij je voor WDC/WCC?
Als ik een wedstrijd zou hebben waarbij een teamgenoot mij voor laat zodat ik kan winnen, zou ik liever achter hem finishen dan winnen met de wetenschap dat ik helemaal niet de snelste was. Ik zie het WDC dan ook als een individuele titel, en niet als een team-effort, want voor dat laatste heb je het WCC.

Dat je samenwerkt voor het WCC snap ik best, maar als je teamgenoten laten wisselen voor het WDC krijg je uiteindelijk een WDC die helemaal niet de snelste van het seizoen was.
Als je zo simpel je kansen voor WDC vergooit dan is zelfs het WCC in gevaar.
Als je de 2 coureurs stuivertje laat wisselen, verandert er voor het WCC helemaal niets.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
Als gisteren representatief is voor hoe Piastri en Norris presteren de rest van het seizoen, zet ik mijn geld op Piastri. Die is gewoon veel koeler onder druk dan Norris. Nogmaals, kijk naar de fouten die Norris gisteren eigenhandig maakt. Die heeft gewoon nergens 'afgedwongen' dat Piastri hem er in het teambelang in de laatste ronde voorbij zou moeten laten.

Zo van, je hebt een slechtere race gereden dan je teamgenoot, hier heb je p2 als beloning.

[ Voor 11% gewijzigd door SterqVerhael op 02-09-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:11:
[...]

Als ik een wedstrijd zou hebben waarbij een teamgenoot mij voor laat zodat ik kan winnen, zou ik liever achter hem finishen dan winnen met de wetenschap dat ik helemaal niet de snelste was. Ik zie het WDC dan ook als een individuele titel, en niet als een team-effort, want voor dat laatste heb je het WCC.

Dat je samenwerkt voor het WCC snap ik best, maar als je teamgenoten laten wisselen voor het WDC krijg je uiteindelijk een WDC die helemaal niet de snelste van het seizoen was.

[...]

Als je de 2 coureurs stuivertje laat wisselen, verandert er voor het WCC helemaal niets.
Een driver swap tussen NOR en PIA had hier het optimale aantal punten opgeleverd voor zowel WCC als WDC. Waarom ga je dan niet voor die optie?

Dit werd eerder wel toegepast door nota bene McLaren omdat ze een pitstop/strategie hadden verpest. Toen mocht PIA NOR voorbij.

Als team wil je je kansen op alle prijzen vergroten en McLaren heeft geen duidelijk plan om te winnen, anders dan “papaya rules doe maar racen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tk55 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:26:
[...]

Een driver swap tussen NOR en PIA had hier het optimale aantal punten opgeleverd voor zowel WCC als WDC. Waarom ga je dan niet voor die optie?

Dit werd eerder wel toegepast door nota bene McLaren omdat ze een pitstop/strategie hadden verpest. Toen mocht PIA NOR voorbij.

Als team wil je je kansen op alle prijzen vergroten en McLaren heeft geen duidelijk plan om te winnen, anders dan “papaya rules doe maar racen”.
McLaren leeft in de wereld waar ze rijders ten opzichte van elkaar niet willen bevoor- of benadelen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waar McLaren de fout in ging in Hongarije is dat ze Piastri benadeelden met de undercut. Het is de ongeschreven regel dat degene die vooraan rijdt, de meest optimale pitstop strategie krijgt. En Norris en Piastri wisten dat Norris de plaats weer op moest geven. Dat Norris dit als een domme kleuter deed ipv gelijk terug geven en dan nog 20+ ronden hebben om de strijd aan te gaan, tja.

Norris moet het eerst zelf maar eens verdienen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Best raar dat RBR zover afgegleden is wat auto betreft vergeleken met de 1ste serie aan races. Begrijp dat je doorontwikkeld, maar dat lijken geen verbeteringen op te brengen. Ik zou zeggen offer eens een race op en gebruik de setup van de 1ste races en kijk of dat een verbetering geeft t.o.v. de huisige setup/verbeteringen.

Uiteraard kan je zeggen dat mcLaren grote stappen heeft gemaakt door upgrades die kennelijk wel werken.

Als zelfs VER zegt dat een WDC en/of WCC er met deze auto niet realistisch is zou ik die rollback zeker overwegen. Je hebt niets meer te verliezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Waarom zou die swap impact hebben voor het WCC?
Het verschil is dat PIA toen voorop reed en doordat het team een fout maakte, hij achter NOR uitkwam. Had het team geen fout gemaakt, was NOR nooit voor PIA uitgekomen.
Ik zie liever dat ze voor het WDC racen dan dat die bepaald gaat worden door teamorders.

Ik kan me hier trouwens nog heel wat discussies herinneren waarbij Mercedes teamorders gebruikte en daar heel veel mensen juist op tegen waren :+

Uiteindelijk is het puur een mening, maar ik ben blij dat MCL dit zo doet. Laat die lui lekker racen en laat het WDC gewonnen worden door degene die het beste gereden heeft over het siezoen. En niet door degene die door het team het meeste voorop mocht rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
sanderb schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:05:
Norris heeft er een handje van om het zichzelf moeilijk te maken als het spannend wordt tijdens de race. Ik zie hem niet in wheel to wheel gevechten winnen van Max, LEC of PIA.
Daarvoor heeft die de FIA aan zijn zeide. Alleen helpen die niet voldoende als die zelf DNFd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Thinlanet schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:38:
[...]

Volgens mij wilde Ferrari zelfs nog langer op de Mediums blijven rijden (zoals Sainz deed), maar Leclerc werd gedwongen om te pitten door Norris’ pitstop. In die zin ook wel weer slim van Ferrari om Sainz wel op de initiële strategie te houden en Leclerc de McLarens te “volgen”
Leclerc werd niet gedwongen te pitten. Hijzelf was dan ook niet blij met dat het team hem pitte na een overduidelijk succesvolle, en vroege, undercut. Die McLaren pitstop was vroeg en daardoor onverwacht (en succesvol in dat Leclerc niet dezelfde ronde of nog eerder pitte). En Leclerc zelf had geen enkele noodzaak om te stoppen (banden waren nog goed (genoeg)) en strategisch zaten ze er al naast. Verdedigen tegen de undercut kon niet doordat Norris te snel was in de outlap. Enige optie was dus wat anders te doen, oftewel: doorrijden. En dan hopen op of een SC of zelf een eenstopper kunnen doen en McLaren een tweestopper. Waarbij dat laatste dan per ongeluk lukt. Maar ze het zichzelf een stuk makkelijker hadden gemaakt door een paar ronden later te pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
gambieter schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:47:
[...]

Waar McLaren de fout in ging in Hongarije is dat ze Piastri benadeelden met de undercut. Het is de ongeschreven regel dat degene die vooraan rijdt, de meest optimale pitstop strategie krijgt.
Uhm, dat is blijkbaar geen ongeschreven regel, bij McLaren. Gisteren kreeg Norris wederom 2x een undercut ;)
En Norris en Piastri wisten dat Norris de plaats weer op moest geven.
"Wisten" is een groot woord. Norris kreeg gewoon een pit oproep. Pas na de stop van Piastri kreeg hij tekst en uitleg. Gewoon extreem dom van het team. Want er was niet eens een noodzaak om Norris eerder te pitten. Ze hadden dezelfde ronde kunnen pitten "andersom" en dan was Norris nog steeds niet ingehaald door Hamilton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50

w00Dy

Make soap, not war

SterqVerhael schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:12:
Als gisteren representatief is voor hoe Piastri en Norris presteren de rest van het seizoen, zet ik mijn geld op Piastri. Die is gewoon veel koeler onder druk dan Norris. Nogmaals, kijk naar de fouten die Norris gisteren eigenhandig maakt. Die heeft gewoon nergens 'afgedwongen' dat Piastri hem er in het teambelang in de laatste ronde voorbij zou moeten laten.

Zo van, je hebt een slechtere race gereden dan je teamgenoot, hier heb je p2 als beloning.
Goh, ik vond Piastri toch ook met een pruilmuil interviews geven. Dan geeft hij nog af op Stroll die te laat een blauwe vlag gespot had. Norris zijn fouten vond ik ingegeven door frustratie (ook die moet hij de baas kunnen, akkoord). Ik blijf die inhaalactie van Piastri raar vinden, 'Papaya' rules zijn veel te oppervlakkig denk ik zo. ZB had bij het interview met Rosberg het ook niet zo begrepen op de manier van die inhaalactie.

In Hongarije haalde Piastri, Norris ook niet meer bij en werd er wel gewisseld...

En die banden graining van Norris, dat kan inderdaad aan de rijstijl liggen of die MCL is gewoon een auto met veel down-force. Nu dacht ik voor de GP iets gelezen te hebben over een 'cut' in de voorvleugel maar ze reden volgens mij met de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RobertMe schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:11:
Uhm, dat is blijkbaar geen ongeschreven regel, bij McLaren. Gisteren kreeg Norris wederom 2x een undercut ;)
Ja, strategisch zijn ze slecht bij McLaren. En zelfs met die undercuts kon Norris het niet winnen van Piastri. Nuff said.
"Wisten" is een groot woord. Norris kreeg gewoon een pit oproep. Pas na de stop van Piastri kreeg hij tekst en uitleg. Gewoon extreem dom van het team. Want er was niet eens een noodzaak om Norris eerder te pitten. Ze hadden dezelfde ronde kunnen pitten "andersom" en dan was Norris nog steeds niet ingehaald door Hamilton.
Piastri was het al verteld voordat Norris zijn pitstop maakte. En ja, ze zijn daar gewoon slecht met strategie, zie Silverstone waar ze Piastri's racwe verknalden omdat ze niet wilden dubbelstacken, en Norris nog op de verkeerde banden zetten.

Ze hebben zo'n goede auto. Spreekwoord over een aap met een gouden ring? :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

w00Dy schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:13:
[...]
In Hongarije haalde Piastri, Norris ook niet meer bij en werd er wel gewisseld...
Ik heb in Italie niet gezien dat Piastri door een undercut die die van het team kreeg Norris ingehaald had.
Norris kreeg wederom een undercut kans op Piastri.
Dus dat kun je niet zo vergelijken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2024 13:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:03

Miesjh

[...]

Nee dat is niet zo. Je redeneert nu vanuit Norris. Voor het WCC maakt het niet uit. Maar voor het WDC voor PIA dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Joris748 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:04:
[...]Laat McLaren maar het WCC binnenhalen en Verstappen met de hakken over de sloot WDC worden 8)
Dat zou voor McLaren wel de ultieme nachtmerrie zijn (en voor Red Bull een zegen). Sinds de cost-cap en de ontwikkelrestricties op basis van de uitslag van het WCC is de waarde ervan een stuk minder geworden. Sterker, het hoe hoger je eindigt in het WCC hoe meer je gekneveld wordt richting de toekomst.

Het WDC is commercieel veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Miesjh schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:19:
[...]

Nee dat is niet zo. Je redeneert nu vanuit Norris. Voor het WCC maakt het niet uit. Maar voor het WDC voor PIA dus wel.
Maar wat heeft PIA daar nog echt te winnen dan? Bij het WDC telt eigenlijk alleen de nummer 1 (de kan je vaak van de laatste 20-30 jaar nog wel opnoemen), de nummer 2 is vaak al veel lastiger en de nummer 3-4 zullen alleen de echte cijfer junkies zo paraat hebben.

Realistisch gezien kan MCL vermoed ik het WCC pakken en WDC worden met Norris en ik vermoed maximaal 3de worden met PIA (wat met de huidige auto niet lastig zou mogen zijn, zelfs niet als hij Norris maximaal helpt, of Ferrari moet echt stappen gezet hebben en blijven zetten), maar daarvoor gaan Norris wel hulp / rugdekking nodig hebben, maar PIA zie ik VER en NOR niet meer beide bijhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennism schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:48:
[...]
Maar wat heeft PIA daar nog echt te winnen dan?
PIA heeft te winnen dat hij niet de komende 5 jaar 2e viool speelt achter NOR :)

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pauillac
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:52
Wat is de Britse media ineens pro team-order! Kan mij de races nog herinneren met Schumacher of Alonso die een voordeeltje gegund kregen vanuit het team, wat een schande volgens de Brits gedomineerde media, dit was totaal niet in de geest van de sport. Hypocriete bende met griezel Buxton voorop.

Heerlijke inhaalactie van Piastri op Norris, die deed pijn. Simply Loveleh. Volgend seizoen krijgt Norris een pak op zijn broek van Piastri, die heeft het tussen zijn oren veel beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:20:
[...]

PIA heeft te winnen dat hij niet de komende 5 jaar 2e viool speelt achter NOR :)
Of hij kan de naam krijgen dat hij altijd voor eigen glorie gaat. Ook als dat z'n team een WDC kost terwijl hij er zelf geen realistische kans op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:20:
[...]

Dat zie ik niet echt, komende seizoen zal alles weer bij 0 beginnen, en zal PIA zeker niet 'standaard' 2de viool zijn als hij nu Norris een handje toesteekt wanneer mogelijk. Sowieso heeft volgens mij geen van beide een verbintenis voor nog 5 jaar, en ik denk PIA zelfs nog maar tot eind 2026 uit mijn hoofd. Het zou hem zelfs kunnen helpen zouden volgens jaar bijvoorbeeld de rollen omgedraaid zijn en Norris quasi kansloos zijn voor de titel op enig moment, terwijl PIA wel in de running is nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:52:
[...]

Waarom zou die swap impact hebben voor het WCC?
Ik bedoelde: bij een swap komt Norris dichterbij Verstappen in WDC, voor WCC behalen ze evenveel punten als zonder swap, dus dat laatste blijft optimaal.
Het verschil is dat PIA toen voorop reed en doordat het team een fout maakte, hij achter NOR uitkwam. Had het team geen fout gemaakt, was NOR nooit voor PIA uitgekomen.
Dat is waar, maar de fout was gemaakt. Dat hoef je niet per se te corrigeren. Zeker niet op zo’n suffe wijze. (En Norris had daar niet in mee moeten gaan, maar dat is al eindeloos gediscussieerd).
Ik zie liever dat ze voor het WDC racen dan dat die bepaald gaat worden door teamorders.
Dat is waar voor het individu (en de kijker). Maar als team wil je toch ook het WDC winnen? Je bent dan het beste team én je hebt de beste coureur. Via teamorders, maar dat is niet zo erg toch? Verstappen heeft ‘m dan niet, en daar zou je als McLaren op moeten azen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
alexbl69 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:30:
[...]

Of hij kan de naam krijgen dat hij altijd voor eigen glorie gaat. Ook als dat z'n team een WDC kost terwijl hij er zelf geen realistische kans op heeft.
Als je intrinsiek sneller bent gebeurd dat niet. Kijk maar naar de ontwikkeling van bijv. Verstappen sinds 2016. Die was bovendien in de beginjaren nog wel een tikkeltje agressiever dan Piastri. Piastri is gewoon WDC materiaal, dat blijkt in alles. Dit is pas zijn 2e seizoen in F1. Norris draait al flink wat langer mee.

[ Voor 10% gewijzigd door SterqVerhael op 02-09-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pauillac schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:29:
Wat is de Britse media ineens pro team-order! Kan mij de races nog herinneren met Schumacher of Alonso die een voordeeltje gegund kregen vanuit het team, wat een schande volgens de Brits gedomineerde media, dit was totaal niet in de geest van de sport. Hypocriete bende met griezel Buxton voorop.
Context doet er ook toe? Van Schumacher wist je van tevoren dat die wel even kampioen werd en moest Barrichello schuiven om nog wat meer punten uit te lopen terwijl Schumacher al aan de leiding van het WDC ging. Alonso weet ik niet. En met Hamilton & Bottas hebben ze zich IIRC ook wel regelmatiger uitgesproken tegen teamorders omdat Hamilton ook zonder wel kampioen zou worden (in een periode dat Mercedes toch al domineerde, dat Ferrari soms wat races meedeed en het daardoor "spannend" leek wist je toch van dat die weer zouden terugvallen / niet inlopen).
Norris heeft nu echter best een gat te overbruggen en McLaren staat al heel wat jaren droog (sinds 2008?). Nu hebben ze een kansje waarin alles mee moet zitten willen ze daadwerkelijk WDC worden. En dan is het best logisch om jezelf te helpen (met teamorders). Terwijl Schumacher en Hamilton in die tijd echt geen teamorders nodig hadden om WDC te worden. Aan het eind van de rit waren die paar puntjes uit teamorders irrelevant en ook zonder was die wel WDC. Terwijl het nu met Norris nog wel eens krap kan worden.
En in 2021 hebben we ook niemand horen klagen over de teamorders aan Bottas & Perez ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
RobertMe schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:10:
[...]

En in 2021 hebben we ook niemand horen klagen over de teamorders aan Bottas & Perez ;)
Heb je de F1-topics in die tijd wel gevolgd? :+

Maar voor mij blijft het dat je het WDC ook echt moet verdienen. Zodra je dat alleen lukt met teamorders, was je dat seizoen dus niet de snelste en heb je hem ook niet verdiend. Het is een race en voor het WDC moet je bewijzen dat je de beste bent en hem niet winnen omdat je het vaakst voorgelaten bent.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:12
Los van wel/niet teamorders discussie zie je het voor de zoveelste keer gebeuren:

Met 2 goede coureurs naast elkaar is het veel moeilijker om het WDC te winnen tegen een team dat een duidelijke 1e rijder heeft.

Het is voor ons kijkers wel veel leuker als een team 2 goede coureurs naast elkaar zet overigens :). Dus Mclaren, blijf vooral deze rijders houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:48:
[...]

Maar wat heeft PIA daar nog echt te winnen dan?
Ik kan me Verstappen VS Perez nog herinneren een paar jaar geleden (weet niet meer wanneer). Max kon Perez aan punten helpen die Perez mogelijk nog nodig zou hebben. Max had verder niets te winnen. Maar weigerde Perez een plekje voor hem.

Toen werd dat door velen als winnaarsmentaliteit beschouwd. Misschien is daar bij Piastri ook sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 19:01
Nog een reden voor Max om naar Mercedes te gaan. Normaal gesproken wint een klanten team niet van z’n constructeur en Piastri is wel de grootste uitdager voor de komende 10 jaar 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:09
Tha Deo schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:40:
[...]

Ik kan me Verstappen VS Perez nog herinneren een paar jaar geleden (weet niet meer wanneer). Max kon Perez aan punten helpen die Perez mogelijk nog nodig zou hebben. Max had verder niets te winnen. Maar weigerde Perez een plekje voor hem.

Toen werd dat door velen als winnaarsmentaliteit beschouwd. Misschien is daar bij Piastri ook sprake van.
Dat waren 2 punten die alleen van belang zouden zijn wanneer Perez en Leclerc 9 en 10de waren anders had het geen impact op de uitslag. Dat was zwaar overtrokken reactie die daarop kwam. En dit was het zelfde jaar als Perez intentioneel een crash in monaco veroorzaakte waardoor Max geen 2de run kon doen en zijn kansen verpest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:17:
[...]

Heb je de F1-topics in die tijd wel gevolgd? :+
In principe wel. Ik volg de topics al sinds 2016, inclusief een dinsdag/woensdagavond in mei 2016 toen een website schreef dat Verstappen per direct naar Red Bull zou gaan.
Maar dan moet ik wel bekennen dat ik geen modjes nodig heb om topics leuk te houden. Als ik topics niet leuk vind dan volg ik ze gewoon niet meer, en dat is in 2021 en ook 2023 wel eens vaker voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
SterqVerhael schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:02:
[...]

Als je intrinsiek sneller bent gebeurd dat niet. Kijk maar naar de ontwikkeling van bijv. Verstappen sinds 2016. Die was bovendien in de beginjaren nog wel een tikkeltje agressiever dan Piastri. Piastri is gewoon WDC materiaal, dat blijkt in alles. Dit is pas zijn 2e seizoen in F1. Norris draait al flink wat langer mee.
Helemaal met je eens. En als we in de beginfase van het seizoen zouden zitten zou ik het volkomen begrijpen. Maar we zitten op een punt dat Norris weliswaar een reële kans heeft op het WDC, maar zijn kansen wel moet maximaliseren om het te kunnen halen. En dan helpt het niet als je teamgenoot je constant punten afsnoept.

Kan het van Piastri trouwens volledig begrijpen. Zolang de teamleiding niet ingrijpt zou ik ook voor eigen succes gaan. Bot gezegd: wat kan het Piastri McLaren en zeker Norris schelen? Maar ik begrijp het niet van de teamleiding, die moet (mijns inziens) ingrijpen en duidelijke instructies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
McLaren is trouwens wel consistent. In 2007 is Kimi WDC geworden omdat ze Alonso en Hamilton het uit lieten vechten. Ook toen hadden ze makkelijk het WDC kunnen winnen. Twintig jaar daarvoor hebben ze Senna en Prost alle vrijheid gegeven, hoewel hun dominantie toen wel groter was.

Dus je kunt ook zeggen dat dit gewoon de manier van werken van McLaren is. Dan is het alleen maar toe te juichen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:41
Lynx schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:40:
Nog een reden voor Max om naar Mercedes te gaan. Normaal gesproken wint een klanten team niet van z’n constructeur en Piastri is wel de grootste uitdager voor de komende 10 jaar 😇
Heb je opgelet de laatste jaren. toen Redbull nog Renault klant was wonnen ze stelselmatig altijd van Alpine-Renault.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Miesjh schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:19:
[...]

@alexbl69 legt het perfect uit:
alexbl69 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:37:
[...]

Helemaal met je eens. En als we in de beginfase van het seizoen zouden zitten zou ik het volkomen begrijpen. Maar we zitten op een punt dat Norris weliswaar een reële kans heeft op het WDC, maar zijn kansen wel moet maximaliseren om het te kunnen halen. En dan helpt het niet als je teamgenoot je constant punten afsnoept.

Kan het van Piastri trouwens volledig begrijpen. Zolang de teamleiding niet ingrijpt zou ik ook voor eigen succes gaan. Bot gezegd: wat kan het Piastri McLaren en zeker Norris schelen? Maar ik begrijp het niet van de teamleiding, die moet (mijns inziens) ingrijpen en duidelijke instructies geven.
Als McLaren écht het WDC wil winnen, moeten ze degene met de meeste kans het voordeel geven, ten koste van de coureur met minder punten. Als McLaren de coureurs laat racen, dan boeit het WDC ze blijkbaar niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik mocht altijd graag de app Formula History Results (https://play.google.com/s...d=lt.mvbrothers.f1results) gebruiken (voor oude rsultaten en statistieken) . Helaas is de support daarop gestopt omdat de app geen data meer op mag halen uit de F1 data source.

Heeft iemand een goed vergelijkbaar alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bvanham schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:06:
[...]

Heb je opgelet de laatste jaren. toen Redbull nog Renault klant was wonnen ze stelselmatig altijd van Alpine-Renault.
Hoeveel teams hebben zonder eigen krachtbron het WCC gewonnen in de moderne F1?

Oprechte vraag want ik heb geen idee. Red Bull heeft het met een "eigen" krachtbron gedaan (want speciaal ontwikkeld voor Red Bull), Mercedes ook. Ferrari.... !Renault... Ik denk dat enkel McLaren en Williams dat gedaan hebben? Maar geen idee of destijds er meer teams met dezelfde motor reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:21:
[...]

Oprechte vraag want ik heb geen idee. Red Bull heeft het met een "eigen" krachtbron gedaan (want speciaal ontwikkeld voor Red Bull), Mercedes ook. Ferrari.... !Renault... Ik denk dat enkel McLaren en Williams dat gedaan hebben? Maar geen idee of destijds er meer teams met dezelfde motor reden?
Red Bull natuurlijk ook met Renault in 2010 - 2013. En volgens mij deed Renault zelf toen ook mee? (Of in ieder geval een deel van die periode? Lotus heeft ook nog in Endstone gezeten en reed met Mercedes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Waah schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:21:
[...]

BrawnGP lijkt mij de laatste die het WCC heeft gewonnen met een niet eigen motor, maar toen bestond Mercedes als constructeur/team nog niet.

McLaren had Mercedes in einde jaren 90, en Honda vanaf 1988 t/m 1992. In de Tyrell van die tijd zal niet dezelfde spec hebben gezeten als de “fabrieksmotoren” in de McLaren. Zelfde gold voor Williams met Renault. Ligier t/m 1994 zal ook wel “klanten spec “ hebben gereden. Idem met Benneton en Ford zetec-R in 1994 vs de andere teams met Ford motoren (Footwork, Minardi, etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52
Thinlanet schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:04:
[...]

BrawnGP lijkt mij de laatste die het WCC heeft gewonnen met een niet eigen motor, maar toen bestond Mercedes als constructeur/team nog niet.

McLaren had Mercedes in einde jaren 90, en Honda vanaf 1988 t/m 1992. In de Tyrell van die tijd zal niet dezelfde spec hebben gezeten als de “fabrieksmotoren” in de McLaren. Zelfde gold voor Williams met Renault. Ligier t/m 1994 zal ook wel “klanten spec “ hebben gereden. Idem met Benneton en Ford zetec-R in 1994 vs de andere teams met Ford motoren (Footwork, Minardi, etc).
Want Red Bull met Renault motor 2010-2013 wordt beschouwd als eigen motor om welke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Shinji schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:21:
[...]

Want Red Bull met Renault motor 2010-2013 wordt beschouwd als eigen motor om welke reden?
Blown diffuser was een Red Bull idee en dat off throttle de motor lekker zou blazen (letterlijk :P) zullen ze wel met Renault hebben moeten regelen. Dus het was geen McLaren - Honda waarbij twee "bedrijven" een samenwerking hebben zonder samen te werken ("McLaren koopt een motor van Honda" en verder "succes he", "oh, shit, boutje past niet nu we de motor inbouwen, oepsie", aldus de McLaren docu op Amazon over 2016?)
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord