• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor jullie nou echt de maximale prijs is die je voor een Model 3 uit 2019 zou willen betalen.

Vandaag weer eens even druk aan het kijken en vergelijken. Het valt wel op dat de auto's die 24+k moeten kosten lang te koop staan. Heb er een in de bookmarks staan die al bijna 3 weken te koop staat voor net geen 25k. (LR+trekhaak)

Maar bv de LR waarvan ik een week geleden hier vroeg of het aantal geregistreerde km-standen niet wat veel was staat met <22k ook nog steeds te koop. Dat had ik niet verwacht.

Ik belde vanmorgen nog voor een die voor 19k te koop staat of ik morgenochtend langs kan komen. (Staat sinds gistermiddag op hun website) Hij gaf aan dat die waarschijnlijk vandaag nog verkocht wordt.

Zelf zit ik inmiddels op het punt dat ik op < 30 m rijden bereid ben snel langs te komen voor een goedkope en dan wel proefrit en uitgebreide check wil doen. Maar als het veel verder rijden is (> 1uur) betaal ik net zo lief die 22-25k bij een iets kleiner bedrijf die wat meer moeite voor me wil doen. Anders ben ik die kosten straks onder de streep ook kwijt aan brandstof en verlofuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:32
Farmerwood schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:33:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor jullie nou echt de maximale prijs is die je voor een Model 3 uit 2019 zou willen betalen.

Vandaag weer eens even druk aan het kijken en vergelijken. Het valt wel op dat de auto's die 24+k moeten kosten lang te koop staan. Heb er een in de bookmarks staan die al bijna 3 weken te koop staat voor ne geen 25k. (LR+trekhaak)
Ik zoek zelf een Model 3 LR met max km stand 130.000 (liefst lager) voor €17.000. Vandaag de dag zie ik ze rond de €17.900 bij standen rond 150.000km, en de prijzen zijn nog steeds volop zakkende.

Geen haast, ik kan ook wel tot januari/februari wachten. Denk dat dit tegen die tijd goed te doen is (ivm de aankomende piek), die pas in januari doordringt tot de handel.

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-05 20:38
Cereal schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:31:
[...]

https://www.vandorstauto.nl/occasions.html

Ik heb hier maandag mijn droomauto gekocht :+
https://voorraadmodule.vw...-2021-model-trekhaak-afn/

Hij doet alleen maar tesla's, verkoopt er enkele per week, echte liefhebber. Goede ervaring met de aankoop van m'n auto. Auto komt uit de lease bij Arval. Aanrader.
Nog nagedacht over een nieuwe SR? Qua huidig bereik gaat het weinig uitmaken, nieuwe LFP batterij die je tot 100% mag laden ipv 80% maakt het zelfs ruimschoots goed, auto rijdt veel zuiniger (c. 125/km), volledige garantie 5 jaar lang, uberhaupt veel betere auto geworden. Is natuurlijk weer EUR 10k meer... maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:20
Cereal schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:31:
[...]

https://www.vandorstauto.nl/occasions.html

Ik heb hier maandag mijn droomauto gekocht :+
https://voorraadmodule.vw...-2021-model-trekhaak-afn/

Hij doet alleen maar tesla's, verkoopt er enkele per week, echte liefhebber. Goede ervaring met de aankoop van m'n auto. Auto komt uit de lease bij Arval. Aanrader.
Gefeliciteerd, maandag een zelfde stap genomen en een volledig zwart 2021 model Performance uitvoering gekocht (bij Kooiman voor de oplettende kijkers). Algemene occasion-dealer, stonden maar twee Tesla's (inruilers). 102d km, 20" nieuwstaat Uberturbine-velgen en inclusief FSD-pakket voor 28.

Zoals eerder door iemand hier opgemerkt zijn de mogelijkheden vanuit het noorden beperkt en was ik die ritten waarbij je geforceerd wordt dezelfde dag langs te komen al aardig beu (deze was ook weer 500km retour). De meerprijs was ik anders wel kwijt geweest aan het verfraaien van die lease bakken en ik rij er lang genoeg mee dus ik ben blij.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38
rover12345 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:41:
[...]

Nog nagedacht over een nieuwe SR? Qua huidig bereik gaat het weinig uitmaken, nieuwe LFP batterij die je tot 100% mag laden ipv 80% maakt het zelfs ruimschoots goed, auto rijdt veel zuiniger (c. 125/km), volledige garantie 5 jaar lang, uberhaupt veel betere auto geworden. Is natuurlijk weer EUR 10k meer... maar toch.
Dit was al een stretch financieel, dus niet serieus naar een nieuwe gekeken, voor 10K meer was ik voor een Model Y gegaan.. Op een gegeven moment houdt het echt op :D

Ik hoorde wel iemand zeggen dat er soms kortingen op FSD gegeven worden om kwartaalcijfers te halen? Kan er online weinig over vinden. Weet iemand hier meer van?

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
rover12345 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:41:
[...]

Zit je wel weer op 42k bijna met trekhaak en die kleur... Dan ga je van 20k voor een 2019 LR naar 30k voor een 2021 LR naar 42k naar een 2024 SR. En ik betwijfel eerlijk gezegd of de SR zo ver komt als de LR in de praktijk. En voor in Nederland niet boeiend, maar ik rijd vaak waar er sneeuw ligt en dan is een AWD/4x4 toch echt wel fijner. Zoals Cereal al zegt, het is wel veel meer geld. Tevens blijft het natuurlijk dezelfde auto. Ja het interieur is beter, ja hij is stiller, noem maar op, maar is dat echt zoveel meer geld waard? Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Ik zou dan eerder voor een Model Y kijken 2e hands voor richting de 35k denk ik.

Check ook deze video eens over LFP: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Zo mooi klinkt het ook niet allemaal. NMC kan je prima tot 100% opladen als je een verre roadtrip maakt. Dagelijks zou prima kunnen maar is niet aan te raden (maar nu schijnt het allemaal wel mee te vallen). Het is niet dat je LFP magisch gewoon lekker constant op 100% moet laten zitten, of constant heel hoog. Dat is ook gewoon niet goed.
Cereal schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:31:
[...]

Ik hoorde wel iemand zeggen dat er soms kortingen op FSD gegeven worden om kwartaalcijfers te halen? Kan er online weinig over vinden. Weet iemand hier meer van?
Kan ik niet zoveel over vinden. Wel dat ze het vaak bij gebruikte auto's en/of op voorraad modellen aanbieden voor minder dan los. En volgens mij als je al Tesla's hebt dat je bepaalde acties hebt. Maar verder voor zover ik weet niet.

Ik houd mijn ogen open voor een versie met FSD, volgend jaar in Zwitserland gaan ze FSD al toestaan. _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Bose321 op 19-12-2024 14:38 ]

Fanaleds.com

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:34
mcduck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:43:
[...]

Ik zoek zelf een Model 3 LR met max km stand 130.000 (liefst lager) voor €17.000. Vandaag de dag zie ik ze rond de €17.900 bij standen rond 150.000km, en de prijzen zijn nog steeds volop zakkende.

Geen haast, ik kan ook wel tot januari/februari wachten. Denk dat dit tegen die tijd goed te doen is (ivm de aankomende piek), die pas in januari doordringt tot de handel.
Haha, dat zoek ik ook :D

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 22:47
j0rdii schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:00:
[...]

Gefeliciteerd, maandag een zelfde stap genomen en een volledig zwart 2021 model Performance uitvoering gekocht (bij Kooiman voor de oplettende kijkers). Algemene occasion-dealer, stonden maar twee Tesla's (inruilers). 102d km, 20" nieuwstaat Uberturbine-velgen en inclusief FSD-pakket voor 28.
Dat is wel een hele nette prijs. Ik heb niet veel minder betaald voor een 27-dec model 3 Performance ook met FSD met 105d km. 25k. Wel met nieuwe banden en velgen allemaal hersteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 19-12-2024 15:08 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Update met wat extra details en de USB-stick die nodig is voor Sentry mode.

Tesla Model 3 aankoop checklist

Controles vooraf
- Check of er terugroep acties open staan via kentekencheck van de RDW (bekabeling kofferbak staat veel open)

Vragen aan verkoper
- Onderhoudsboekje om in te zien.
- Bekende gebreken? (Meldingsplicht commerciële verkoper)
- Draagarmen vervangen? (kosten vervangen is +/- 300-400 euro per draagarm)
- Bekabeling camera achterklep vervangen? (Onderhoudsboekje of geen open terugroepactie)
- 12 volt accu vervangen voor lithium-ion batterij?

Controles
- Controleer de lak kwaliteit (vooral bij zwart) en mogelijke krassen
- Controleer de velgen op schades
- Controleer ook de binnenkant van de banden op profiel (uitlijning)
- Controleer de remschijven op roest, deze worden weinig gebruikt
- Controleer op scheuren in het glazen panorama dak.
- Controleer achterlichten op vocht/condens
- Controleer de achterruit verwarming op onderbrekingen, doorgebrande delen en mogelijke scheuren in het glas. (Kosten vervanging achterruit 858 euro)
- Controleer op waterschade in de kofferbak, kan duiden op slechte rubbers bij de achterklep
- Controleer of het leer van het stuurwiel nog netjes is en goed vast zit
- Algehele controle binnenkant van de auto

- Controleer of de laadkabel aanwezig is
- Controleer of de granny lader aanwezig is

- Controleer in het servicemenu op foutcodes (uit het recente verleden)
- Controleer of de achterruit verwarming functioneert
- Controleer of de kentekenplaat verlichting werkt.
- Controleer alle verlichting binnen en buiten op werking
- Controleer of de koplampen te veel omhoog schijnen. (Je kunt ze in het schermmenu zelf kalibreren.)
- Controle accustatus -> 'Hoe u de batterijstatus kunt controleren via het aanraakscherm'

Proefrit
- Navigeer naar een supercharger om te kijken of het voorverwarmen goed gaat, bij een probleem met bijv. de superbottle krijg je een foutmelding (Kan dit ook zonder account?)
- Panorama dak kan knarsen bij snelheden boven de 100 km/h
- Let op de stuurkolom, die wil nog wel eens gaan piepen/kraken
- Controleer de verwarming in de auto
- Controleer de stoelverwarming zowel voor als achter
- Controleer de airco
- Controleer eventueel geluid van de voorste draagarmen
- Controleer op piepjes en kraakjes uit het stuurhuis
- Sentry geschiedenis controleren (neem een USB-stick mee tijdens de proefrit)

Optioneel
- Batterijtest uitvoeren via b.v https://shop.dekra.nl/diensten/batterijtest/

Bronnen
- https://www.autoweek.nl/a...del-3-als-occasion-zoekt/
- https://topgear.nl/autoni...erop-letten-bij-aanschaf/

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-05 10:31
Vraagje: is er een makkelijke manier op te filteren op een bepaalde uitvoering in AutoScout? Ik kan nergens een optie vinden waar je bijv. alleen de SR+ of AWD modellen kan kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j0rdii
minetorpia schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:28:
Vraagje: is er een makkelijke manier op te filteren op een bepaalde uitvoering in AutoScout? Ik kan nergens een optie vinden waar je bijv. alleen de SR+ of AWD modellen kan kiezen.
4x4 als optie aanvinken, dan zie je alleen nog LR of Performance uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:54
j0rdii schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:33:
[...]

4x4 als optie aanvinken, dan zie je alleen nog LR of Performance uitvoeringen.
Op gaspedaal werkt dit niet top, wat bij mij wel werkt is in de model omschrijving 'awd' invullen daarop filteren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vanmorgen, na toch enkele maanden rond zoeken, bij een kleine handelaar hier vlakbij een grijze Model 3 Long Range AWD met trekhaak gekocht. 133k km op de teller en 19k voor moeten aftikken.

Op wat te verwachten gebruiksporen na leek hij in prima staat.
Tijdens de proefrit geen gekke dingen gemerkt en 3 maanden garantie.

Nu snel dit weekend wat regelen zodat de granny charger op de oprit ingeplugd kan worden. 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:44
Interessant artikel van Vereniging Elektrische Rijders over de betrouwbaarheid van bedrijven die batterijtesten uitvoeren. Best relevant voor veel mensen hier volgend kwartaal 😉

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17
Farmerwood schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:11:
Vanmorgen, na toch enkele maanden rond zoeken, bij een kleine handelaar hier vlakbij een grijzen Model 3 Long Range AWD met trekhaak gekocht. 133k km op de teller en 19k voor moeten aftikken.

Nu snel dit weekend wat regelen zodat de granny charger op de oprit ingeplugd kan worden. 😅
Gefeliciteerd! Zit er nog autopilot op? Lijkt me ook wel een fijne optie voor in de file of snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:41
Vanmorgen, na toch enkele maanden rond zoeken, bij een kleine handelaar hier vlakbij een grijzen Model 3 Long Range AWD met trekhaak gekocht. 133k km op de teller en 19k voor moeten aftikken.

Gefeliciteerd!

Mag ik vragen hoeveel je er nog af hebt kunnen babbelen na onderhandeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Red devil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:56:
[...]
Gefeliciteerd! Zit er nog autopilot op? Lijkt me ook wel een fijne optie voor in de file of snelweg.
Autopilot is standaard, dus ja dat zit erop.
Dix0r schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:26:
[...]
Gefeliciteerd!

Mag ik vragen hoeveel je er nog af hebt kunnen babbelen na onderhandeling?
We zijn beiden niet echt onderhandelaars en de verkoper had ook al wel aangegeven dat de prijs in principe vast is. Dus we hebben niet geprobeerd er nog wat vanaf te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
Farmerwood schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:47:
[...]

[...]

We zijn beiden niet echt onderhandelaars en de verkoper had ook al wel aangegeven dat de prijs in principe vast is. Dus we hebben niet geprobeerd er nog wat vanaf te praten.
Was het precies 19k? Want volgens mij is dat een mooie prijs, als ik dat vergelijk met wat op AutoScout staat.

Hoe heb je deze auto gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
minetorpia schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:52:
[...]

Was het precies 19k? Want volgens mij is dat een mooie prijs, als ik dat vergelijk met wat op AutoScout staat.

Hoe heb je deze auto gevonden?
Om precies te zijn was het 19.250 euro.
En ik heb hem via Autoscout gevonden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Vanmorgen, na toch enkele maanden rond zoeken, bij een kleine handelaar hier vlakbij een grijze Model 3 Long Range AWD met trekhaak gekocht. 133k km op de teller en 19k voor moeten aftikken.

Toevallig in malden gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:14
Farmerwood schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:05:
[...]

Controles vooraf
- Check of er terugroep acties open staan via kentekencheck van de RDW (bekabeling kofferbak staat veel open)

Vragen aan verkoper
- Bekabeling camera achterklep vervangen? (Onderhoudsboekje of geen open terugroepactie)

Controles
- Controleer de achterruit verwarming op onderbrekingen, doorgebrande delen en mogelijke scheuren in het glas. (Kosten vervanging achterruit 858 euro)
- Controleer op waterschade in de kofferbak, kan duiden op slechte rubbers bij de achterklep

- Controleer of de koplampen te veel omhoog schijnen. (Je kunt ze in het schermmenu zelf kalibreren.)
- Controle accustatus -> 'Hoe u de batterijstatus kunt controleren via het aanraakscherm'

Proefrit
- Navigeer naar een supercharger om te kijken of het voorverwarmen goed gaat, bij een probleem met bijv. de superbottle krijg je een foutmelding (Kan dit ook zonder account?)
- Controleer de airco

Optioneel

Bronnen
Onderhoudsboekje bij een Tesla? Nou, dan ben je snel klaar met het antwoord. :+

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Farmerwood schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:47:
[...]

Is Autopilot standaard? Dat was toch zo'n optie waar je vroeger dik (was het niet 6000 euro?) voor moest betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
megabeat schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:38:
[...]
Toevallig in malden gekocht?
Scherp opgemerkt. Klopt.
rmathijssen schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:42:
[...]

Onderhoudsboekje bij een Tesla? Nou, dan ben je snel klaar met het antwoord. :+
Ik had idd beter kunnen doen: "Vraag verkoper om eventuele bekende onderhoudshistorie" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:51
Red devil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:51:
[...]

Is Autopilot standaard? Dat was toch zo'n optie waar je vroeger dik (was het niet 6000 euro?) voor moest betalen?
Elke tesla heeft autopilot. maar dat is eigenlijk de tesla naam voor de veredelde cruisecontrol en lane-assist. Die optie van 7K is FSD (Full Self Driving).... waar je in europa (nog) weinig aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Red devil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:51:
[...]

stylezzz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:02:
[...]

Elke tesla heeft autopilot. maar dat is eigenlijk de tesla naam voor de veredelde cruisecontrol en lane-assist. Die optie van 7K is FSD (Full Self Driving).... waar je in europa (nog) weinig aan hebt.
https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot

Autopilot: Standaard op elke Tesla (Model 3 van >= 2019) (voor zover mij bekend
Enhanced Autopilot: Kwam ergens na 2019 beschikbaar. Is los te koop voor +/- 3500 euro en staat bij Occasions van Tesla zelf altijd aan. (Goedkoop meerwaarde van hun aanbod)
FSD: Los te koop voor +/- 7500 euro mits de hardware in je auto het aan kan. Dat zie je terug in de details van de auto. "Capable for FSD"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Farmerwood schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:09:
[...]

[...]

https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot

Autopilot: Standaard op elke Tesla (Model 3 van >= 2019) (voor zover mij bekend
Enhanced Autopilot: Kwam ergens na 2019 beschikbaar. Is los te koop voor +/- 3500 euro en staat bij Occasions van Tesla zelf altijd aan. (Goedkoop meerwaarde van hun aanbod)
FSD: Los te koop voor +/- 7500 euro mits de hardware in je auto het aan kan. Dat zie je terug in de details van de auto. "Capable for FSD"
Erg nuttig. Betekent in de praktijk dat je bijna geen Tesla 3s met FSD tegenkomt, veelal FSD -vb (voorbereid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minetorpia
Heeft iemand van jullie ervaring met Autobedrijf SK of enig idee hoe zij werken? Ze hebben vaak Tesla’s te koop staan voor prima prijzen, maar altijd: Chrome deleted, rode remklauwen (of covers?) en getinte ramen.

Denken jullie dat deze auto’s zo gekocht worden? Of zouden ze deze mods er dan zelf opzetten? Maar waarom zou je die moeite doen als je prijs vervolgens niet aanzienlijk verhoog t.o.v. het andere aanbod?

Verder ook niet echt veel recente reviews o.i.d. te vinden… wat denken jullie? Zien jullie red flags?

Zie hier een voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
Vandaag alvast een paar exemplaren bekeken die in de buurt stonden. Ik wil nogmaals liefst pas in januari kopen, en ook LR ipv SR, maar goed om alvast even te kijken wat je zoal tegen komt.

Waren allemaal SR exemplaren. Het grappige is dat de exemplaren bij de iets luxere BOVAG garage (vraagprijs 22 en 23k) er uiterlijk een stuk slechter aan toe waren dan het exemplaar van 16950 bij een handelaar.

Allemaal waren ze van binnen eigenlijk echt netjes en in goede staat. Maar de exemplaren bij de BOVAG hadden banden die bijna op waren, en eentje wat deukjes in de voorbumper. Bij geen van alle waren de voorste draagarmen vervangen. Dit wordt dus nog een dingetje als ik in Januari echt een uit ga kiezen, ik dacht dat de draagarmen bij zo goed als alle 2019 exemplaren inmiddels wel waren vervangen, maar dat is dus niet zo.

Er is dus een fix met alleen nieuw vet en evt nieuwe rubbers, maar lost dat echt het probleem op, of kan ik verwachten dat ik de gehele draagarmen op korte termijn alsnog moet laten vervangen? (Ook al is er nog geen kraak te horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
mcduck schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:24:
Allemaal waren ze van binnen eigenlijk echt netjes en in goede staat. Maar de exemplaren bij de BOVAG hadden banden die bijna op waren, en eentje wat deukjes in de voorbumper. Bij geen van alle waren de voorste draagarmen vervangen. Dit wordt dus nog een dingetje als ik in Januari echt een uit ga kiezen, ik dacht dat de draagarmen bij zo goed als alle 2019 exemplaren inmiddels wel waren vervangen, maar dat is dus niet zo.
Kon je dat ook bevestigen via RDW check? Of is dat geen terug-roep actie geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
Red devil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:27:

Kon je dat ook bevestigen via RDW check? Of is dat geen terug-roep actie geweest?
Nee volgens mij zijn de draagarmen geen terugroep actie. Gewoon een bekend kwaaltje (zie eerder dit topic).

De bekabeling in de achterklep is wel een terugroep actie, en staat inderdaad bij veel ex-lease auto’s nog open. Maar dat is niet zo spannend en kun je gewoon inplannen bij Tesla (reparaties voor terugroep acties zijn altijd kosteloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFerran
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-05 11:22
marvel27 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:11:
Interessant artikel van Vereniging Elektrische Rijders over de betrouwbaarheid van bedrijven die batterijtesten uitvoeren. Best relevant voor veel mensen hier volgend kwartaal 😉
Dank voor het delen! Ik zie soms een kopie van een uitgevoerde batterij test vermeld staan bij verschillende aanbieders. Is dit iets wat ze zelf aanbieden bij de verkoop of moet je dit zelf organiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
Even terug naar het topic, ik worstel nog wat met één belangrijke vraag, waarover in dit topic nog nauwelijks gediscussieerd is.

De meeste gebruikte Model 3's zitten nu dus rond de 85-90% SoH. Tenminste, de exemplaren die ik tot nu toe heb gezien (tellerstanden rond tussen de 90-130k). Dit is dus na 5 jaar gebruik.

Als de accu degradatie lineair door blijft gaan, verwacht ik dus over ongeveer 5 jaar een SoH rond de 70%. Dat valt in bijna alle gevallen dan net buiten de garantie van Tesla. De garantie is 8 jaar/160k km voor de SR+ en 8 jaar/192k km voor de LR). Ik maak niet zo veel kilometers dus is voor mij die 8 jaar het belangrijkst. De ex-lease exemplaren nu zijn allemaal 5 jaar oud, dus in mijn geval heb ik vanaf nu nog 3 jaar garantie (van Tesla zelf) op de accu.

Als ik nu een occasion Model 3 koop, verwacht ik dat de accu de komende 3 jaar (binnen de garantie) geen problemen zal geven - er vanuitgaande dat alles netjes blijft werken. M.a.w. je kan niet "gokken op een gratis vercvangende accu van Tesla", want hij zal komende 3 jaar niet onder de 70% SoH zakken.

Dus nogmaals; kijken we over 5 jaar; realistisch gezien verwacht ik dat de SoH tegen die tijd onder de 70% is gezakt en de garantie van Tesla is dan sowieso verlopen (slim gedaan Tesla). Tegen die tijd zijn je keuzes dus:
  • Gewoon ermee door rijden als de auto verder nog goed is, het de beperktere bereik voor lief nemen (als dit kan met de afstanden die dagelijks moet afleggen).
  • De accu vervangen (kostenpost: tussen de €8000-€15.000 met de prijzen van vandaag.
  • De hele auto vervangen door een nieuwe exemplaar. Moeilijk te zeggen wat die investering zal zijn omdat de restwaarde moeilijk is te voorspellen. Eerder in dit topic wordt het idee dat de auto over 5 jaar nog maar €5000 waard zal zijn door sommigen lacherig bestreden, anderen verwachten toch wel tussen de 7000-10.000 restwaarde over 5 jaar. In 2029 een 2024 exemplaar kopen voor 16000 vormt een investering van minimaal €10.000. Er is natuurlijk dik kans dat je financieel situatie over 5 jaar compleet anders is dan nu, waardoor het misschien allemaal niet heel relevant is.
Als ik nu overstap van mijn huidige privé auto naar een Model 3 (ook privé), bespaar ik onder de streep zo'n €2000 per jaar aan kosten (grootste factoren zijn in mijn geval elektriciteit ipv Euro98 benzine en lagere onderhoudskosten). As je echt rekening houdt met de geplande kostenpost en/of vervanging over 5 jaar, dan wordt het totaalplaatje een stuk minder aantrekkelijk; in mijn geval netto geen besparing dan; behalve een fijne nieuwere auto...

Wat er komt kijken bij "af" rijden (zoals ik met mijn vorige auto's heb gedaan, en liefst met de Model 3 ook zou willen doen) is dus anders dan bij ICE-auto's, ivm die extra hoog afschrijvende factor van de accu. Het zal dus voor lang niet iedereen aantrekkelijk zijn om nu een Model 3 occasion te kopen, zelfs onmogelijk zijn als je elke dag (ook over 6 jaar) minimaal 200 km moet rijden. Dan moét je over 5 tot 6 jaar de auto wel weg doen of accu vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 12:52
Accu degradatie is niet lineair, en verloopt de eerste periode stijler, en vlakt daarna af. Er zijn heel veel vb'en online te vinden van Tesla's met enorme km-standen, maar een redelijk voorspelbare accu degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:16
mcduck schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:47:
Even terug naar het topic, ik worstel nog wat met één belangrijke vraag, waarover in dit topic nog nauwelijks gediscussieerd is.

De meeste gebruikte Model 3's zitten nu dus rond de 85-90% SoH. Tenminste, de exemplaren die ik tot nu toe heb gezien (tellerstanden rond tussen de 90-130k). Dit is dus na 5 jaar gebruik.

Als de accu degradatie lineair door blijft gaan, verwacht ik dus over ongeveer 5 jaar een SoH rond de 70%. Dat valt in bijna alle gevallen dan net buiten de garantie van Tesla. De garantie is 8 jaar/160k km voor de SR+ en 8 jaar/192k km voor de LR). Ik maak niet zo veel kilometers dus is voor mij die 8 jaar het belangrijkst. De ex-lease exemplaren nu zijn allemaal 5 jaar oud, dus in mijn geval heb ik vanaf nu nog 3 jaar garantie (van Tesla zelf) op de accu.

Als ik nu een occasion Model 3 koop, verwacht ik dat de accu de komende 3 jaar (binnen de garantie) geen problemen zal geven - er vanuitgaande dat alles netjes blijft werken. M.a.w. je kan niet "gokken op een gratis vercvangende accu van Tesla", want hij zal komende 3 jaar niet onder de 70% SoH zakken.

Dus nogmaals; kijken we over 5 jaar; realistisch gezien verwacht ik dat de SoH tegen die tijd onder de 70% is gezakt en de garantie van Tesla is dan sowieso verlopen (slim gedaan Tesla). Tegen die tijd zijn je keuzes dus:
  • Gewoon ermee door rijden als de auto verder nog goed is, het de beperktere bereik voor lief nemen (als dit kan met de afstanden die dagelijks moet afleggen).
  • De accu vervangen (kostenpost: tussen de €8000-€15.000 met de prijzen van vandaag.
  • De hele auto vervangen door een nieuwe exemplaar. Moeilijk te zeggen wat die investering zal zijn omdat de restwaarde moeilijk is te voorspellen. Eerder in dit topic wordt het idee dat de auto over 5 jaar nog maar €5000 waard zal zijn door sommigen lacherig bestreden, anderen verwachten toch wel tussen de 7000-10.000 restwaarde over 5 jaar. In 2029 een 2024 exemplaar kopen voor 16000 vormt een investering van minimaal €10.000. Er is natuurlijk dik kans dat je financieel situatie over 5 jaar compleet anders is dan nu, waardoor het misschien allemaal niet heel relevant is.
Als ik nu overstap van mijn huidige privé auto naar een Model 3 (ook privé), bespaar ik onder de streep zo'n €2000 per jaar aan kosten (grootste factoren zijn in mijn geval elektriciteit ipv Euro98 benzine en lagere onderhoudskosten). As je echt rekening houdt met de geplande kostenpost en/of vervanging over 5 jaar, dan wordt het totaalplaatje een stuk minder aantrekkelijk; in mijn geval netto geen besparing dan; behalve een fijne nieuwere auto...

Wat er komt kijken bij "af" rijden (zoals ik met mijn vorige auto's heb gedaan, en liefst met de Model 3 ook zou willen doen) is dus anders dan bij ICE-auto's, ivm die extra hoog afschrijvende factor van de accu. Het zal dus voor lang niet iedereen aantrekkelijk zijn om nu een Model 3 occasion te kopen, zelfs onmogelijk zijn als je elke dag (ook over 6 jaar) minimaal 200 km moet rijden. Dan moét je over 5 tot 6 jaar de auto wel weg doen of accu vervangen.
De accudegradatie van een Tesla (en wel meer EV's) is hoe ik het begreep zoals een hockeystick (dus eerst steil en daarna vlak). Oftewel, in het begin heb je veel degradatie. 5-10% degradatie binnen 1-2 jaar is niet ongehoord, maar daarna vlakt het ontzettend af. Vanaf dat moment is 1% degradatie per jaar te verwachten, dus dan zou je met 85-90% SOH echt nog lang vooruit moeten kunnen. De accu's zijn gemaakt om met gemak een autoleven mee te gaan.

Ik gebruik expres jaren i.p.v. kilometers, omdat ook ouderdom degradatie veroorzaakt. En tijd is het enige waar we geen invloed op hebben. Op hoeveel kilometers je rijdt maar nog belangrijker, hoe je je accu oplaadt heb je meer invloed. Standaard opladen tot maximaal 80%, proberen de accu niet te vaak te leeg te rijden, etc. heeft allemaal invloed op de accudegradatie. Pin me er verder niet op vast qua bronnen, dit is wat ik heb vergaard uit de topics op Tweakers, andere forums en enkele YouTube video's :*)

Ik maak me er zelf niet zo druk over. Ik ben van plan om voor een SR+ te gaan en deze in ieder geval te rijden tot de garantie er bijna van af is. Wat de restwaarde dan is, zie ik tegen die tijd wel. Mocht er op EV's/Model 3's nog een flinke afschrijving komen, is dat een mooi excuus om te upgraden naar een LR/Performance. Die zullen dan zeer waarschijnlijk ook verder afgeschreven zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rdii
Deze meneer zit inmiddels op dik over de 500k:

YouTube: 11 april 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:06
mcduck schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:47:

Afbeeldingslocatie: https://www.myevreview.com/gr/images/5ede3e628554d/6654/66549270979ba-3.jpg bron
https://www.evspecs.org/n...d-y-results-are-very-good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Laatst online: 18-05 12:52
Ja, accu degradatie is een non-issue. Het is aanwezig, maar het beïnvloed de functionaliteit van de auto niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
Dank voor alle info! Dat overtuigd mij dat het redelijk veilig is nu een M3 uit 2019 te kopen, hoewel ik nog steeds rekening ga houden met de kans op een verdere degradatie naar (iets boven de) 70% over vijf jaar.
j0rdii schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:12:
Deze meneer zit inmiddels op dik over de 500k:

YouTube: 11 april 2024
Hij heeft dus een LR AWD met een km-stand van 516.000 km, en een degradatie van 20%, da's mooi! Verder vind je in de comments dat hij bijna dagelijks superchargers heeft gebruikt, tot 90% opladen.

Naast dat dit geweldig nieuws is, blijkt ook wel weer dat de verschillen in degradatie (voor hetzelfde model auto) wel echt groot zijn, dus even checken/berekenen kan nooit kwaad!
Hoewel inderdaad de hockey-stick in het begin van de grafiek, is de lijn daarna op het oog redelijk lineair, zou wel interessant zijn om die te extrapoleren. Verder gaat de grafiek alleen uit van gebruik (gereden kilometers), terwijl leeftijd kennelijk ook een bepalende factor is. Het artikel noemt dat de data van Tesla een degradatie toont van 15% na 320.000 km gereden kilometer. Terwijl wij hier nu hier toch echt ook meestal 15% degradatie zijn bij veel auto's met 100.000 km.
zerocool schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:14:
Ja, accu degradatie is een non-issue. Het is aanwezig, maar het beïnvloed de functionaliteit van de auto niet of nauwelijks.
Tsja, het beïnvloed de functionaliteit van de auto uiteraard niet, die kan nog steeds in nieuwstaat verkeren. Maar het beïnvloed wel je realistische bereik. En de restwaarde. Ik heb het voor mezelf even een spreadsheet gemaakt waarin ik voor elke 2019 Model3 variant zowel het volledige en nuttige bereik (altijd tussen 20-80% blijven) kan zien, met X% degradatie. Als je gewoon met die verwachting rekening houdt, dus dat dit bereik past binnen je verwachte dagelijkse gebruik, is er niets aan de hand.

[ Voor 18% gewijzigd door mcduck op 21-12-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
Hi allemaal, vandaag bij een Tesla AWD LR gekeken. Ik heb de achterruit verwarming, gewone verwarming en alle stoelverwarmingen aangezet. Toen ik eerst ging zitten was de auto 20% vol. Zo’n ~10 min later was de auto nog maar 16% vol.

Is dat normaal, zo snel leeg? Ik heb helemaal niet gereden. In de tussentijd wel allerlei dingen getest, ramen open doen, op het scherm wat dingen proberen, audio testen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFerran
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-05 11:22
minetorpia schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:41:
Hi allemaal, vandaag bij een Tesla AWD LR gekeken. Ik heb de achterruit verwarming, gewone verwarming en alle stoelverwarmingen aangezet. Toen ik eerst ging zitten was de auto 20% vol. Zo’n ~10 min later was de auto nog maar 16% vol.

Is dat normaal, zo snel leeg? Ik heb helemaal niet gereden. In de tussentijd wel allerlei dingen getest, ramen open doen, op het scherm wat dingen proberen, audio testen etc.
Stond er ook een sneeuwvlokje bij het batterijpercentage? Bij mijn eigen LR bij die percentages ook wel eens gehad dat als je net wegreed het percentage een paar % zakt. Het is beter voor de batterij als de verkoper de auto had opgeladen tot iig minimaal 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
IFerran schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:43:
[...]

Stond er ook een sneeuwvlokje bij het batterijpercentage? Bij mijn eigen LR bij die percentages ook wel eens gehad dat als je net wegreed het percentage een paar % zakt. Het is beter voor de batterij als de verkoper de auto had opgeladen tot iig minimaal 40%.
Ja dat sneeuwvlokje stond erbij inderdaad! Goed om te weten, thanks. Gebeurt dat alleen bij lage batterij percentages?

Ik vond het zelf ook een beetje raar dat hij hem niet goed heeft opgelaten. Ook niet handig als je een testrit wil doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Net de eerste langere rit gemaakt met de Model 3 LR die we vrijdag gekocht hebben.

Na 11 uur laden aan de Granny Charger zat de accu op 80% en gaf de auto aan 351 km te kunnen rijden.
Rit was 97 km enkele reis. Bij thuiskomst nog 129 km over gaf hij aan. 90% was snelweg waar we redelijk netjes 100-105 gereden hebben op de teller.

Tip voor wie serieus aan het zoeken zijn: Zorg vast voor of een laadpaal thuis of een druppel/pas voor openbare laadpalen. Hier in de straat meerdere Vattenfall InCharge palen. De pas komt over 8 dagen… }:|

De dichtstbijzijnde Tesla Supercharger staat 25 km verderop. Dat is gelukkig wel zowat naast mijn werk, maar heb nu 2 weken vakantie :+

Deze week nog maar even een wcd op eigen groep fixen op de oprit. Heb nu 25m Bouwverlengsnoer liggen die ik toch niet vol durf te belasten dus laden nu op max 12A gezet.

Rijdt trouwens wel heerlijk de auto! Autopilot/adaptive cruise control meteen kunnen ervaren op de snelweg en in een kleine file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Farmerwood schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:20:

Tip voor wie serieus aan het zoeken zijn: Zorg vast voor of een laadpaal thuis of een druppel/pas voor openbare laadpalen. Hier in de straat meerdere Vattenfall InCharge palen. De pas komt over 8 dagen… }:|
Met een app van bv Tapelectric kun je een account aanmaken en bij openbare laders laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Farmerwood schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:20:
Na 11 uur laden aan de Granny Charger zat de accu op 80% en gaf de auto aan 351 km te kunnen rijden.
Rit was 97 km enkele reis. Bij thuiskomst nog 129 km over gaf hij aan. 90% was snelweg waar we redelijk netjes 100-105 gereden hebben op de teller.
Dus 97 km, 97 km terug en toen nog 129 km over? Zo ja, best goed ingeschat door de auto!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:49:
[...]
Dus 97 km, 97 km terug en toen nog 129 km over? Zo ja, best goed ingeschat door de auto!
Ik was niet ontevreden idd. Weet niet in hoeverre het rijgedrag van de vorige eigenaar nog meegenomen wordt in die berekeningen, maar zag in de trip teller wel dat wij iets zuiniger reden.

Er werd onderweg wel veel gespeeld met instellingen en mijn vrouw had de stoelverwarming goed opgestookt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
minetorpia schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:41:

Is een 'kwaaltje' bij elke elektrische auto. Ik vermoed ivm het op temperatuur brengen van de batterij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• EverGreen1979
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-03 18:41
Hield dit topic ook al tijdje in de gaten en vandaag ook toegeslagen voor een mooie model 3 occasion. Long range, zwart, 18 inch, trekhaak en 128k km gelopen voor 19.450 EUR bij Auto Wientjes in Apeldoorn. Als bonus had deze auto het FSD pakket van 7800 EUR. Dat zie je vrijwel nooit. Catalogus waarde was 5 jaar terug net geen 68k EUR. Dus bijna 72% afgeschreven in 5 jaar tijd. Niet mals. Zat ook een accu test bij en die gaf 91% aan. Leek me een mooie combi.

Door deze relatief lage km stand nog 3 jaar garantie vanuit Tesla omdat ik sowieso niet tot 192.000km ga komen in 3 jaar tijd. Vond dat toch wel het belangrijkste uiteindelijk, stukje zekerheid vs precies de uitvoering die ik zocht (grijs, 19 inch velgen, trekhaak). De accu kwaliteit van de Model 3 is goed, maar je zult maar net die particulier zijn die zijn auto total loss moet verklaren vanwege een accu defect.

Heb van alles bekeken en proefgereden afgelopen weken. Van bodem prijs modellen van 17k met 2 ton of meer naar de wat duurder. Uiteindelijk voor deze gegaan als tussenweg. FSD was leuke extra maar is nog weinig nuttig in Nederland vooralsnog.
Draagarmen waren al vervangen. Heb de hele checklist uit dit topic afgewerkt en wel enkele aandachtspuntjes zoals vocht in kofferbak en remschijven lichte corrosie. Laat ik Tesla nog even naar kijken.

Je merkt wel dat de vraag toch best hoog is voor de 'kersen van de taart' modellen. Binnen 1-2 dagen zijn die weer verkocht. Dus als je nog zoekt en iets ziet wat binnen je wensenlijstje valt, meteen bellen en proefrit vragen. Anders ben je waarschijnlijk te laat.

[ Voor 9% gewijzigd door EverGreen1979 op 26-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
EverGreen1979 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:46:
Heb van alles bekeken en proefgereden afgelopen weken. Van bodem prijs modellen van 17k met 2 ton of meer naar de wat duurder. Uiteindelijk voor deze gegaan als tussenweg. FSD was leuke extra maar is nog weinig nuttig in Nederland vooralsnog.
Gefeliciteerd! Kun je ons nog in het proces nemen waarom je andere modellen hebt laten staan? Was dat op basis van cosmetische criteria, of reden ze niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
EverGreen1979 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:46:
Hield dit topic ook al tijdje in de gaten en vandaag ook toegeslagen voor een mooie model 3 occasion. Long range, zwart, 18 inch, trekhaak en 128k km gelopen voor 19.450 EUR bij Auto Wientjes in Apeldoorn. Als bonus had deze auto het FSD pakket van 7800 EUR. Dat zie je vrijwel nooit. Catalogus waarde was 5 jaar terug net geen 68k EUR. Dus bijna 72% afgeschreven in 5 jaar tijd. Niet mals. Zat ook een accu test bij en die gaf 91% aan. Leek me een mooie combi.

Door deze relatief lage km stand nog 3 jaar garantie vanuit Tesla omdat ik sowieso niet tot 192.000km ga komen in 3 jaar tijd. Vond dat toch wel het belangrijkste uiteindelijk, stukje zekerheid vs precies de uitvoering die ik zocht (grijs, 19 inch velgen, trekhaak). De accu kwaliteit van de Model 3 is goed, maar je zult maar net die particulier zijn die zijn auto total loss moet verklaren vanwege een accu defect.

Draagarmen waren al vervangen. Heb de hele checklist uit dit topic afgewerkt en wel enkele aandachtspuntjes zoals vocht in kofferbak en remschuiven lichte corrosie. Laat ik Tesla nog even naar kijken.

Je merkt wel dat de vraag toch best hoog is voor de 'kersen van de taart' modellen. Binnen 1-2 dagen zijn die weer verkocht. Dus als je nog zoekt en iets ziet wat binnen je wensenlijstje valt, meteen bellen en proefrit vragen. Anders ben je waarschijnlijk te laat.
Gefeliciteerd! Ik ben toevallig morgen in Apeldoorn en wilde bij deze gaan kijken. Maar jij hebt hem dus gekocht. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EverGreen1979
Haha, hij was vanochtend pas online gekomen. Zelfde dag verkocht. M'n vorige auto (Lexus CT) had ik ook gekocht bij zelfde autobedrijf. Goede ervaring mee dus dat scheelde ook. Snel handelen is iig het devies. Al zijn er in de laatste 10 dagen van 2019 nog circa 2000 long range modellen verkocht (zie RDW data). Dus er komt nog een slootje aan waar ook vast wel nog paar mooie tussen zitten. Je hebt er maar 1 nodig uiteindelijk.

Wel benieuwd of de prijzen nog wat gaan zakken en je nog 1000-1500 EUR kunt besparen om echt op de 'piek' van het aanbod toe te slaan. Wilde dat niet perse afwachten en was ook wel klaar met proefrijden etc. Het zijn wel allemaal lease auto's met enorme bak vermogen dus de auto nodigt uit tot smijten. Vrijwel alle auto's die ik gezien heb mankeerde wel iets.

Zou voor jezelf 2-3 punten pakken die 'ononderhandelbaar' zijn (in mijn geval long range en minimaal nog 15.000km garantie) en dan nog een paar 'nice to haves' (trekhaak, kleur, 19 inch, FSD, langere garantie bijv). En dan een beetje wegstrepen en elke dag checken op marktplaats en gaspedaal met jouw specifieke filter en prijs max.

Krassen of deuken vind ik zelf minder erg, zolang niet echt te gortig is. Maar dat is voor iedereen verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
EverGreen1979 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:14:
Haha, hij was vanochtend pas online gekomen. Zelfde dag verkocht. M'n vorige auto (Lexus CT) had ik ook gekocht bij zelfde autobedrijf. Goede ervaring mee dus dat scheelde ook. Snel handelen is iig het devies. Al zijn er in de laatste 10 dagen van 2019 nog circa 2000 long range modellen verkocht (zie RDW data). Dus er komt nog een slootje aan waar ook vast wel nog paar mooie tussen zitten. Je hebt er maar 1 nodig uiteindelijk.

Wel benieuwd of de prijzen nog wat gaan zakken en je nog 1000-1500 EUR kunt besparen om echt op de 'piek' van het aanbod toe te slaan. Wilde dat niet perse afwachten en was ook wel klaar met proefrijden etc. Het zijn wel allemaal lease auto's met enorme bak vermogen dus de auto nodigt uit tot smijten. Vrijwel alle auto's die ik gezien heb mankeerde wel iets.

Zou voor jezelf 2-3 punten pakken die 'ononderhandelbaar' zijn (in mijn geval long range en minimaal nog 15.000km garantie) en dan nog een paar 'nice to haves' (trekhaak, kleur, 19 inch, FSD, langere garantie bijv). En dan een beetje wegstrepen en elke dag checken op marktplaats en gaspedaal met jouw specifieke filter en prijs max.

Krassen of deuken vind ik zelf minder erg, zolang niet echt te gortig is. Maar dat is voor iedereen verschillend.
Goede tips, thanks! Hoe was dat bij deze auto qua krassen / deuken? Ik was de vorige keer ook bij een Tesla wezen kijken bij Wientjes, maar dat was echt een ramp. Mega scheur in panoramadak, sterretje in voorruit, enorm veel lakschade. Die was ook erg scherp geprijsd.

Deze was ook netjes geprijsd, dus ik had er rekening mee gehouden dat de staat nog wel eens tegen kon vallen. Daarom ook niet direct bezocht. Maar zoals ik begrijp, viel dat bij deze hartstikke mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EverGreen1979
Die andere zwarte model 3 stond er al een tijd op, en die was echt in slechte staat met gescheurd stuur o.a. en veel schades rondom. Deze was prima. Lak nagenoeg perfect, van binnen ook netjes en geen schades kunnen ontdekken. Wel vocht / schimmel in de koffer bak onderin helemaal, in het opberg vak. Waarschijnlijk bekende euvel van kofferbak rubber dat niet goed afsloot / afvoert en dus water je bak inloopt. Dat rubber is relatief makkelijk op te lossen en thuis even goed schoonmaken. Wel hoorde ik de airco ratelen toen ik niet reed. Even onder de voorkap gekeken en daar zat een pak met bladeren verstopt. Toen ik die weghaalde was dat knisperende geluid ook weg. Ook was het NAP 'onlogisch'. Waarschijnlijk een keer een typefout bij het invoeren van de km stand bij een APK / beurt. Want een Tesla is niet 'terug te draaien'. Dan moet je de hele computer eruit slopen en gaan hacken. Dat heeft een LM / berijder niet gedaan. Verder waren de banden wel binnen 3-6 maanden aan vervanging toe. Dat kost wel 800 euro circa, afhankelijk van wat je kiest.

Vorige berijder leek niet echt een liefhebber want software was ook al een jaar niet geupdated, en dat met een FSD pakket?! Dus ja, een 'perfecte' auto ga je niet vinden (of je moet ver boven 30K willen uitgeven). Zeker omdat de vorige berijder geen financieel belang heeft om er echt netjes mee om te gaan. Maar als de belangrijkste dingen goed lijken en je niet echt serieus geld nog moet gaan uitgeven om hem weer helemaal 'fris' te maken vind ik het ok.

Bij een 2e hands auto die je koopt moet je vaak toch wel iets nog uitgeven naast de verkoop prijs. Al was het maar om een laadpaal op je oprit te installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 15:26

killercow

eth0

mcduck schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:54:
[...]

Nee volgens mij zijn de draagarmen geen terugroep actie. Gewoon een bekend kwaaltje (zie eerder dit topic).

De bekabeling in de achterklep is wel een terugroep actie, en staat inderdaad bij veel ex-lease auto’s nog open. Maar dat is niet zo spannend en kun je gewoon inplannen bij Tesla (reparaties voor terugroep acties zijn altijd kosteloos).
De draagarm is bij ons vervangen voor 270e (moet wel in de garage, ivm gebruik van een brug).
De kabelboom naar de achterklep is gratis vervangen op de parkeerplaats bij ons kantoor. Ondanks de toen al vrij hoge km-stand (150k).

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjay2
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:33
Farmerwood schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:05:
[...]

Controles vooraf

Vragen aan verkoper

Controles

Proefrit
- Controleer de airco

Optioneel

Bronnen
Mooi lijstje! _/-\o_ Iemand enig idee hoe het zit met het koppelen van de auto aan je Tesla account, als de vorige eigenaar de auto niet verwijderd heeft uit zijn Tesla account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
killercow schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:46:
[...]

De draagarm is bij ons vervangen voor 270e (moet wel in de garage, ivm gebruik van een brug).
De kabelboom naar de achterklep is gratis vervangen op de parkeerplaats bij ons kantoor. Ondanks de toen al vrij hoge km-stand (150k).
Lol. Die kabelboom terugroepactie is niet meer als een rubberen manchet die ze op een bepaalde plek ty-wrappen op de kabelboom zodat die wat minder buigzaam word. Klusje van nog geen 5 minuten in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
jayjay2 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:08:
[...]
Mooi lijstje! _/-\o_ Iemand enig idee hoe het zit met het koppelen van de auto aan je Tesla account, als de vorige eigenaar de auto niet verwijderd heeft uit zijn Tesla account?
Ik heb afgelopen vrijdag direct na aankoop de auto kunnen koppelen in de app.
Foto van de factuur en tenaamstelling (waarbij ik de code onleesbaar gemaakt had, waren voldoende. Was binnen 15 min rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverGreen1979
jayjay2 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:08:
[...]

Tesla app downloaden (iOS of Android) en alvast account aanmaken. Dan aan de verkoper vragen of hij de auto kan overzetten naar jouw account bij het verkoopproces. Bij mij ging dit perfect en de auto was ik ook al meteen zichtbaar in mijn account als zijnde eigenaar (mail en push melding). Daarna kun je ook je telefoon koppelen als sleutel (naast de 2 sleutelkaarten) en eventueel andere berijders uit nodigen. In de auto kun je dan bestuurdersprofielen aanmaken (staan los van de Tesla account).

Als de verkoper dit niet meteen doet kun je het zelf ook nog regelen zodra je het 2e gedeelte van de kenteken code per post hebt ontvangen van de RDW (5 werkdagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
EverGreen1979 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 06:45:
[...]
In de auto kun je dan bestuurdersprofielen aanmaken (staan los van de Tesla account).
Dit heb ik nog steeds niet lekker werkend. Ik sta zelf als eigenaar en heb mijn vrouw uitgenodigd als extra bestuurder. Dat zien we in de Tesla app netjes terug. Maar in de auto zelf zie ik alleen staan dat je via de app mensen toe kan voegen. Ze verschijnen daar niet. Dus uiteindelijk maar 2 lokale profielen gemaakt.
EverGreen1979 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 06:45:
Als de verkoper dit niet meteen doet kun je het zelf ook nog regelen zodra je het 2e gedeelte van de kenteken code per post hebt ontvangen van de RDW (5 werkdagen).
Het lukte mij dus met alleen de factuur en de brief waar deel 1 op staat. Al lag deel 2 uiteindelijk al de volgende dag in de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 15:26

killercow

eth0

stylezzz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:16:
[...]

Lol. Die kabelboom terugroepactie is niet meer als een rubberen manchet die ze op een bepaalde plek ty-wrappen op de kabelboom zodat die wat minder buigzaam word. Klusje van nog geen 5 minuten in mijn geval.
Bij ons was de kabel zelf ondertussen stuk, de achterlichten deden het op de klep niet meer, en de klep ging niet meer open. Er werd dus netjes een nieuw kabel in geplaatst (en ook meteen een achterlicht vervangen omdat die vocht had gehad). Alles gratis, en in een uurtje ongeveer.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mikey87
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-01 14:19
Heb dit topic al een aantal maanden gevolgd en heb uiteindelijk ook mijn eerste EV gekocht:
Een rode Tesla Model 3 AWD Long Range voor 16.880 euro met 230.000 km op de teller.

We kwamen bij de desbetreffende garage eigenlijk voor een andere (zwarte) Model 3 AWD Long Range voor 18.880 euro met 169.000 km op de teller, nog ruim binnen accugarantie (192.000 km). https://www.mobilityeindh...kwh-1e-eigenaar-trekhaak/

Echter vonden we de rode mooier en wist de koper ons te overtuigen dat de kilometerstand bij Tesla eigenlijk niet zo belangrijk is. Vanwege de Longe Range en het feit dat de accu's van Tesla vrijwel nooit de geest geven hebben we de toch de gok genomen en zijn we gegaan voor de rode Tesla buiten accugarantie. Wellicht had ik beter nog een maandje of twee moeten wachten voor een nog scherpere deal, maar kon eigenlijk niet meer wachten :)

Ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die het aandurven/aandurfden om een Tesla te kopen met zo'n hoge kilometerstand (>200.000 km)? En of ik niet beter voor de zwarte Tesla had moeten gaan met minder km's maar wel 2.000 euro duurder? Degradatie kan best 20% zijn (nog niet getest), maar omdat we voor de Longe Range zijn gegaan is de range nogsteeds ruim acceptabel voor ons.

[ Voor 4% gewijzigd door Mikey87 op 25-12-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Mikey87 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:18:
Heb dit topic al een aantal maanden gevolgd en heb uiteindelijk ook mijn eerste EV gekocht:
Een rode Tesla Model 3 AWD Long Range voor 16.880 euro met 230.000 km op de teller.

We kwamen bij de desbetreffende garage eigenlijk voor een andere Model 3 AWD Long Range voor 18.880 euro met 169.000 km op de teller, nog ruim binnen accugarantie (192.000 km). https://www.mobilityeindh...kwh-1e-eigenaar-trekhaak/

Echter vonden we de rode mooier en wist de koper ons te overtuigen dat de kilometerstand bij Tesla eigenlijk niet zo belangrijk is. Vanwege de Longe Range en het feit dat de accu's van Tesla vrijwel nooit de geest geven hebben we de toch de gok genomen en zijn we gegaan voor de rode Tesla buiten accugarantie. Wellicht had ik beter nog een maandje of twee moeten wachten voor een nog scherpere deal, maar kon eigenlijk niet meer wachten :)

Ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die het aandurven/aandurfden om een Tesla te kopen met zo'n hoge kilometerstand (>200.000 km)? Degradatie kan best 20% zijn (nog niet getest), maar omdat we voor de Longe Range zijn gegaan is de range nogsteeds ruim acceptabel voor ons.
Ik vind dit wel erg gewaagd: op YouTube wel diverse video series tegengekomen, waar men een Tesla koopt met enorme km-stand. Het accupakket lijkt het dan meestal nog prima te functioneren? Waarbij ik bewust zegt lijkt? Want het blijft wel echt een gok.

In die videos gaan ze dan met de auto langs een specialist en dan rolt er plotseling een hele waslijst aan gebreken uit: hoe doe je het trouwens met de verzekering WA only? Waarschijnlijk heeft deze Tesla een restwaarde van niets: ze verkopen hem wel aan jouw voor € 16.000 totaal. Maar krijg dat ding maar eens ingeruild, als je over een halfjaar spijt hebt van je aankoop.

Ik denk dat je dan blij mag zijn, wanneer je nog € 10.000 krijgt? Dat lijkt mij eerlijk gezegd nog het grootste probleem, afgezien van eventuele verborgen gebreken. Zelf zou ik liever een paar duizend euro meer uitgegeven hebben en een exemplaar gekozen hebben, met een minder hoge km-stand. Tesla's staan nou niet bepaald bekend, als de meeste betrouwbare autos.

Daarom lees ik dit topic ook met grote interesse, want het lijkt wel alsof veel van die Model 3's half uit elkaar vallen: afbladderend leer van een stuurwiel? Ligt het dan echt aan de leaserijders, of is het materiaal kwalitatief gewoon slecht? Want bij andere merken hoor je nooit zoiets, dan maken ze het leren stuurwiel grondig schoon. Terwijl dat bij Tesla geen optie is, omdat het leer losgelaten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:39
Dat ligt dan toch aan de berijder lijkt me. Mijn stuurwiel is nog als nieuw. Bij een collega was de bovenkant enorm versleten, alsof hij daar heel hard in knijpt of veel met z'n hand schuift oid? Ik rijd bijna alles op de autopilot, misschien scheelt dat.

Ik reed vroeger vaak in BMW's met 200k+ km's, daar begonnen de sturen ook van te slijten hoor, lijkt me niet zo vreemd.

'Tesla's staan nou niet bepaald bekend als de meest betrouwbare auto's'.

Ze zijn heus niet onderhoudsvrij, sure. Maar vergelijk je ze met moderne brandstofauto's, doen ze het dan zo slecht? Ik hoor niet anders van vrienden dat ze hun ICE total loss laten verklaren door een gescheurde kop, rond de 200k km's. Die geknepen brandstofmotortjes zijn ook echt niet meer gemaakt om heel veel meer te rijden is mijn indruk.

Overigens, een Long range AWD voor 19,5k lijkt me wel een goede deal. Ik heb iets meer betaald bij het overnemen van m'n lease Tesla (iets minder km's wel). Maar goed, die auto ken ik van haver tot gort dus alsnog wel de moeite waard.

[ Voor 12% gewijzigd door EvaluationCopy op 25-12-2024 12:42 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-05 19:45

We kwamen bij de desbetreffende garage eigenlijk voor een andere (zwarte) Model 3 AWD Long Range voor 18.880 euro met 169.000 km op de teller, nog ruim binnen accugarantie (192.000 km). https://www.mobilityeindh...kwh-1e-eigenaar-trekhaak/

Ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die het aandurven/aandurfden om een Tesla te kopen met zo'n hoge kilometerstand (>200.000 km)? En of ik niet beter voor de zwarte Tesla had moeten gaan met minder km's maar wel 2.000 euro duurder? Degradatie kan best 20% zijn (nog niet getest), maar omdat we voor de Longe Range zijn gegaan is de range nogsteeds ruim acceptabel voor ons.
Het is goed mogelijk dat je een prijsklapper te pakken hebt. Slechts 16.880 euro en dat voor een Long Range. Kilometerstand is wel alvast een stevige boodschap en zou voor mij persoonlijk net iets te gortig zijn als 'beginstand' bij de aanschaf van een andere auto. Maar doordat mijn instelling zo'n beetje overheersend lijken te zijn bij kopers op de occasionmarkt, kun je dus toeslaan voor een scherpe prijs. De accu van een Tesla lijkt het sterkste onderdeel van de gehele auto te zijn.

Ikzelf focus in het geval van een Model 3 op een Standard Range en mijn maximum qua km-stand is iets boven de 160.000. Dat is de grens van de accugarantie en voorbij dat punt neigen occasions ook wat goedkoper aangeboden te worden. Ik rijd nu overigens een Renault Clio uit 2010 met 234.000 km op de teller, hiervoor een Seat Ibiza TDI gereden tot 419.000 km. Beide auto's (nog) zonder motorische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
EvaluationCopy schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:41:
Ze zijn heus niet onderhoudsvrij, sure.
Onderhoudsvrij zijn ze juist wel: op banden en remmen na. Er zit een groot verschil tussen onderhoud en onverwachte reparaties, dat is juist iets wat mij ervan weerhoudt om een Tesla te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier kun je degradatie informatie bekijken voor de verschillende modellen. Er zijn niet veel datapunten voor auto's met meer dan 200k km, maar bij de Model 3 LR zie je dat zelfs na 300000km de degradatie onder de 20% blijft.

Uit recent onderzoek blijkt dat accu's minder degraderen dan eerder gedacht. Er zijn zelfs aanwijzingen dat accu's baat hebben bij een vlotte rijstijl waar af en toe lekker het stroompedaal wordt ingetrapt. Maak je dus niet te druk over de staat van de accu in een 2e hands Tesla en geniet lekker van de power als je er een hebt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 17:05

Het is natuurlijk makkelijk schreeuwen online maar ik had het niet gedaan die km stand voor die prijs.
Er is echt veel keus en voor iets meer geld heb je wel een auto die veel minder heeft gereden.

De andere versie heeft 61k minder gereden in mijn geval is dat zeker 3 jaar auto rijden dat is ook wat waard in prijs.

Ja de batterij zal je pijnpunt hopelijk niet zijn, maar de ophanging slijt wel gewoon even als zaken als wiellagers en aandrijf assen.

Nu zijn er een hoop mensen die daar de ogen voor sluiten want het is een EV dus geen onderhoud, maar zeker op hogere km standen kan je je daar lelijk in verslikken want slijtage onderdelen heb je ook op een EV.

Ik wens je boven alles gewoon veel fijne en veilige kilometers in je nieuwe wagen.

En het goedkoopste vervoermiddel is de benenwagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:35
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:46:
[...]

Onderhoudsvrij zijn ze juist wel: op banden en remmen na. Er zit een groot verschil tussen onderhoud en onverwachte reparaties, dat is juist iets wat mij ervan weerhoudt om een Tesla te kopen.
elke auto kan onverwachte reparaties nodig hebben. De nissan leaf 24kwh van mijn vriendin rijd al 3jaar bij ons probleemloos rond, maar de leaf van een kennis is de warmtepomp al stuk gegaan, onboard charger die hebben minder geluk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17
Ik kies liever voor een auto met 300.000 km die altijd thuis is opgeladen en vooral snelwegkilometers heeft gemaakt op autopilot, dan een auto met 100.000 km van een sportieve bestuurder die voornamelijk binnen de bebouwde kom heeft gereden.

Met snelweg km's slijt een auto gewoon amper, dat zie je ook telkens terug bij klokje rond van AutoWeek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
saveljos schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:26:
Ik kies liever voor een auto met 300.000 km die altijd thuis is opgeladen en vooral snelwegkilometers heeft gemaakt op autopilot, dan een auto met 100.000 km van een sportieve bestuurder die voornamelijk binnen de bebouwde kom heeft gereden.

Met snelweg km's slijt een auto gewoon amper, dat zie je ook telkens terug bij klokje rond van AutoWeek.
Volgens mij geldt dit minder voor een ev, een ev hoeft niet warm te worden gereden, kan geen afgerachte koppeling hebben of te heet worden. Tuurlijk slijt het harder als je binnen de kom rijd maar dat is volgens mij voor een ev minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17
megabeat schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:09:
[...]

Volgens mij geldt dit minder voor een ev, een ev hoeft niet warm te worden gereden, kan geen afgerachte koppeling hebben of te heet worden. Tuurlijk slijt het harder als je binnen de kom rijd maar dat is volgens mij voor een ev minder.
Een ev weegt wel weer een stuk zwaarder, waardoor de ophanging meer te verduren heeft bij drempels en sportief rijden. Plus het interieur slijt gewoon een stuk sneller bij veel korte ritjes. Over de batterij en motor maak ik me daarentegen inderdaad minder zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
saveljos schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:35:
[...]

Een ev weegt wel weer een stuk zwaarder, waardoor de ophanging meer te verduren heeft bij drempels en sportief rijden. Plus het interieur slijt gewoon een stuk sneller bij veel korte ritjes. Over de batterij en motor maak ik me daarentegen inderdaad minder zorgen.
Een gemiddelde suv weegt ook flink door. Is met het ontwerp allemaal rekening mee gehouden. Ik verwacht daar geen extra reparatiekosten t.o.v. een ice eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Bij _iedere_ auto slijt het onderstel. ICE of EV, maakt niet uit. Draagarmen, fuseekogels, stuurkogels , schokdempers, veerpootlagers etc.. Zeker met hogere km-standen (200k+) is het gewoon op/versleten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:23:
[...]

Bij _iedere_ auto slijt het onderstel. ICE of EV, maakt niet uit. Draagarmen, fuseekogels, stuurkogels , schokdempers, veerpootlagers etc.. Zeker met hogere km-standen (200k+) is het gewoon op/versleten.
Ik heb er geen verstand van, maar bij mijn Toyota Prius uit 2008 met bijna 300000km is geen van de onderdelen die je noemt vervangen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
wian schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar bij mijn Toyota Prius uit 2008 met bijna 300000km is geen van de onderdelen die je noemt vervangen…
Wilt niet zeggen dat ze op of versleten zijn. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
Hi allemaal, als ik naar de geschiedenis van Finnik kijk, zie ik redelijk vaak Tesla’s te koop staan die uit de lease zijn gehaald, vervolgens worden er meerdere autobedrijven in korte tijd er eigenaar van en komt uiteindelijk op AutoScout. Weten jullie waarom dit zo gaat bij sommige Tesla’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
minetorpia schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:15:
Hi allemaal, als ik naar de geschiedenis van Finnik kijk, zie ik redelijk vaak Tesla’s te koop staan die uit de lease zijn gehaald, vervolgens worden er meerdere autobedrijven in korte tijd er eigenaar van en komt uiteindelijk op AutoScout. Weten jullie waarom dit zo gaat bij sommige Tesla’s?
Dit is best normaal, bij ice wagens gebeurd dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minetorpia
megabeat schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:51:
[...]

Dit is best normaal, bij ice wagens gebeurd dit ook.
Weet je ook waarom dit gebeurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:03
[...]

Dat geldt zoals gezegd voor alle auto’s, dus ook EV’s dat alles navenant slijt. Het nadeel van Tesla’s is bovendien dat door het enorme koppel, vermogen en gewicht ontzettend veel gevraagd wordt van het gehele onderstel.

Ik denk dat veel mensen nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen als ze een ex lease model 3 op de kop tikken. Kan wel eens heel vies gaan tegenvallen en veel onderdelen zullen vervangen moeten gaan worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Naafkap schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:23:
[...]

Dat geldt zoals gezegd voor alle auto’s, dus ook EV’s dat alles navenant slijt. Het nadeel van Tesla’s is bovendien dat door het enorme koppel, vermogen en gewicht ontzettend veel gevraagd wordt van het gehele onderstel.

Ik denk dat veel mensen nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen als ze een ex lease model 3 op de kop tikken. Kan wel eens heel vies gaan tegenvallen en veel onderdelen zullen vervangen moeten gaan worden de komende jaren.
Ik wilde alleen benadrukken dat er een groot verschil is tussen "onderhoud" en onverwachte "reparaties" omdat een Tesla in vergelijking, met een ICE nauwelijks onderhoud nodig heeft. Echter lees ik meer als genoeg verhalen, dat er vanalles kapot gaat aan Tesla's. En het is algemeen bekend dat wanneer er iets kapot gaat aan een Tesla? Het al gauw heel duur kan gaan worden.

Daarnaast wijzen die lederen sturen gewoon op kwaliteitsproblemen van Tesla: je kunt veel bagatelliseren en zeggen, dan zal de vorige leaserijder wel het stuur stevig vastgehouden hebben? Maar daar geloof ik niets van: je hoort dit soort verhalen enkel van Tesla's en alsof leaserijders, nooit voor een ID3 ofzo kiezen? Je hoort dan wel verhalen over haperende software, alleen niets over afbladderende lederen sturen.

En dan die draagarmen? Wat @wiam inderdaad zegt, veel Japanse autos die hoeven nooit delen van het onderstel te vervangen. Natuurlijk je waterpomp en onboardlader kan stuk gaan? Maar bij de Leaf hoor je voornamelijk veel over accuproblemen, dus wellicht is dat geen probleem voor Tesla? Daarvoor in ruil, heb je een hele waslijst aan potentiële issues.

Een Toyota zou ik blind durven te kopen: een Leaf ook, alleen wil ik dan een grondige check van het accupakket kunnen doorvoeren. In beide gevallen zou ik geen EV kopen met een extreem hoge km-stand, want dat kan op het eerste instantie best een koopje zijn? Maar bij dit soort hoge km-standen, ga ik er niet vanuit dat iemand daar als een opatje in gereden heeft. Die zal echt heel vaak een snellader gezien hebben, nu is dat bij een model 3 niet zo'n ramp.

Maar ik denk toch dat je juist bij een Tesla extra voorzichtig moet zijn met autos die een hoge km-stand is: ik heb enigszins wel interesse in een model 3, alleen dat durf ik simpelweg niet aan. Ook speelt de restwaarde van mijn Leaf een rol en bij zo'n model 3 zou ik gedeeltelijk de SEPP moeten terug betalen. Het zou dan voor mij ook verleidelijk zijn een exemplaar met hogere km-stand te kopen, alleen denk ik daar dan spijt van te krijgen. Want voor een paar duizend euro meer, vind je ook wel een exemplaar met lagere km-stand.

Inruil zou mijn Leaf circa € 10.000 op moeten leveren: wat in mijn geval zou betekenen, dat ik nog bijna € 10.000 zelf moet bijbetalen. Ik ben het meteen eens, dat een model 3 beter inzetbaar is wat betreft lange reizen in vergelijking met een Leaf. Alleen het is niet zo dat ik geen rijk uitgeruste auto heb, want enige waar ik soms in de knoop mee kom is het rijbereik en langzame laadsnelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-12-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey87
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-01 14:19
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:37:
[...]

In die videos gaan ze dan met de auto langs een specialist en dan rolt er plotseling een hele waslijst aan gebreken uit: hoe doe je het trouwens met de verzekering WA only?
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het ook spannend, maar hopelijk heb ik inderdaad die prijsklapper te pakken.
Overigens heb ik een allrisk verzekering afgesloten voor 100 euro bij Nationale Nederlanden. Voor een Tesla zou ik altijd gaan voor de allrisk verzekering vanwege de hoge reparatiekosten in het geval van schade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• megabeat
minetorpia schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:14:
[...]

Weet je ook waarom dit gebeurt?
Het kan meerdere redenen hebben en er zijn al meerdere topics over geweest. Het is opzich niet heel gek, maar kan wel verdacht zijn.

Voorbeelden

5x wisselen van bedrijfsvoorraad is dat normaal?

Vreemde eigenaarshistorie occasion?

Persoonlijk denk ik dat, met name grote bedrijven opgesplitst zijn in meerdere organisaties vanwege financiële en budgettaire redenen. Dus fictief bedenksel

Auto gaat naar athlon leasemaatschappij bv
Dan naar athlon generieke voorraad bv
Dan naar athlon veiling bv
Dan naar bochane voorraad bv
Dan naar een lokale bochane vestiging

En zo heb je meteen al veel zakelijke eigenaren gehad

[ Voor 30% gewijzigd door megabeat op 25-12-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
Mikey87 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:12:
[...]

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het ook spannend, maar hopelijk heb ik inderdaad die prijsklapper te pakken.
Overigens heb ik een allrisk verzekering afgesloten voor 100 euro bij Nationale Nederlanden. Voor een Tesla zou ik altijd gaan voor de allrisk verzekering vanwege de hoge reparatiekosten in het geval van schade.
Bij een ice wagen kan je ook meer foute dingen doen, zoals dus bij koude motor vollast rijden, zonder of met weinig of teveel olie rijden, volgas op lage toeren(lugging), besparen op ice onderhoud (filters, bougies etc), verkeerde versnelling pakken (Money shift), voet op de koppeling houden, pas tanken als je tank echt leeg is, verkeerde brandstof tanken en zo zijn er nog wel meer zaken die bij een ev niet kan, dus een hogere km stand zegt wat minder dan bij een ice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:16
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:53:
[...]

Ik wilde alleen benadrukken dat er een groot verschil is tussen "onderhoud" en onverwachte "reparaties" omdat een Tesla in vergelijking, met een ICE nauwelijks onderhoud nodig heeft. Echter lees ik meer als genoeg verhalen, dat er vanalles kapot gaat aan Tesla's. En het is algemeen bekend dat wanneer er iets kapot gaat aan een Tesla? Het al gauw heel duur kan gaan worden.

Daarnaast wijzen die lederen sturen gewoon op kwaliteitsproblemen van Tesla: je kunt veel bagatelliseren en zeggen, dan zal de vorige leaserijder wel het stuur stevig vastgehouden hebben? Maar daar geloof ik niets van: je hoort dit soort verhalen enkel van Tesla's en alsof leaserijders, nooit voor een ID3 ofzo kiezen? Je hoort dan wel verhalen over haperende software, alleen niets over afbladderende lederen sturen.

En dan die draagarmen? Wat @wiam inderdaad zegt, veel Japanse autos die hoeven nooit delen van het onderstel te vervangen. Natuurlijk je waterpomp en onboardlader kan stuk gaan? Maar bij de Leaf hoor je voornamelijk veel over accuproblemen, dus wellicht is dat geen probleem voor Tesla? Daarvoor in ruil, heb je een hele waslijst aan potentiële issues.

Een Toyota zou ik blind durven te kopen: een Leaf ook, alleen wil ik dan een grondige check van het accupakket kunnen doorvoeren. In beide gevallen zou ik geen EV kopen met een extreem hoge km-stand, want dat kan op het eerste instantie best een koopje zijn? Maar bij dit soort hoge km-standen, ga ik er niet vanuit dat iemand daar als een opatje in gereden heeft. Die zal echt heel vaak een snellader gezien hebben, nu is dat bij een model 3 niet zo'n ramp.

Maar ik denk toch dat je juist bij een Tesla extra voorzichtig moet zijn met autos die een hoge km-stand is: ik heb enigszins wel interesse in een model 3, alleen dat durf ik simpelweg niet aan. Ook speelt de restwaarde van mijn Leaf een rol en bij zo'n model 3 zou ik gedeeltelijk de SEPP moeten terug betalen. Het zou dan voor mij ook verleidelijk zijn een exemplaar met hogere km-stand te kopen, alleen denk ik daar dan spijt van te krijgen. Want voor een paar duizend euro meer, vind je ook wel een exemplaar met lagere km-stand.

Inruil zou mijn Leaf circa € 10.000 op moeten leveren: wat in mijn geval zou betekenen, dat ik nog bijna € 10.000 zelf moet bijbetalen. Ik ben het meteen eens, dat een model 3 beter inzetbaar is wat betreft lange reizen in vergelijking met een Leaf. Alleen het is niet zo dat ik geen rijk uitgeruste auto heb, want enige waar ik soms in de knoop mee kom is het rijbereik en langzame laadsnelheid.
Wat een bangmakerij met alle respect. Op internet lees je over het algemeen eentonige (lees: negatieve) ervaringen over producten. De kans dat een ontevreden persoon online klaagt is nu eenmaal groter dan dat een tevreden persoon een lofzang houdt.

Er rijden miljoenen Model 3’s rond. In de EU al langer dan 5 jaar en vanuit de VS bekeken nog langer. Hoewel we nog geen data hebben over hoe de auto zich over 10+ jaar houdt, is het niet alsof momenteel de Model 3 bekendstaat als rampenauto waar je op leeg loopt. Integendeel zelfs. Wat wél bekend is, is dat de kwaliteit in de zin van panel gaps etc. niet zoals bij de Duitsers is. Daar is de prijs op de tweedehands markt imo dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
Houden jullie de veilingsites in de gaten? Ik kijk n.a.v. eerdere comments in dit topic op bca. Het valt me op dat er momenteel veel minder Tesla’s geveild worden dan een week geleden.

18 december: 386 resultaten
vandaag: 149 resultaten

Hierdoor lijkt het erop dat de auto’s van de december piek vorige week geveild werden? Of zouden er nu minder auto’s geveild worden ivm de feestdagen? Wat denken jullie?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 18:22
minetorpia schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:51:
Houden jullie de veilingsites in de gaten? Ik kijk n.a.v. eerdere comments in dit topic op bca. Het valt me op dat er momenteel veel minder Tesla’s geveild worden dan een week geleden.

Hierdoor lijkt het erop dat de auto’s van de december piek vorige week geveild werden? Of zouden er nu minder auto’s geveild worden ivm de feestdagen? Wat denken jullie?
100% feestdagen. Je kan geen auto's veilen wanneer iedereen vrij is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
minetorpia schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:51:

Een auto moet van een lokale inleverpunt naar de leasemij, dus transport kost en bij de leasemij geïnspecteerd worden en geadministreerd en naar de veiling, verwacht ook simpelweg mensen met verlof. Als ik een leasemij was had ik ook niet aangeboden in de feestweek vanwege minder bieders.

• Farmerwood
  • Niet online
Wellicht nog interessant om hier te delen.

Het bedrijf waar ik vorige week mijn Model 3 kocht vertelde me, na het sluiten van de koop, dat zij het idee hadden dat grofweg 3/4 van de Model 3’s die nu uit de lease komen geëxporteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Farmerwood schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:53:
Wellicht nog interessant om hier te delen.

Het bedrijf waar ik vorige week mijn Model 3 kocht vertelde me, na het sluiten van de koop, dat zij het idee hadden dat grofweg 3/4 van de Model 3’s die nu uit de lease komen geëxporteerd worden.
Misschien ook wel logisch toch? Je ziet dat veel EV's die hier moeilijk te verkopen zijn, direct geëxporteerd worden. Andersom worden er tig autos geïmporteerd...

Gisteren ook nog Tesla model 3's gezien tot € 18.000 maar zowel verzekeringsmaatschappij, als mijn financiën zeggen nee. Het geld is er wel, maar staat vast in een driejarige deposito :+

Laagste km-stand was 100.000km nog wat, de andere exemplaren hadden 160.000km en eentje bijna 200.000km op de teller. Ik kan niet overstappen van verzekeringsmaatschappij, i.v.m. weigering door Zekur.nl dus nu moet ik blijven zitten bij Lancry. Je ziet trouwens, dat alle andere EV's door de model 3, net zo hard afgeschreven hebben.

Een Hyundai Kona uit 2019 met 64kWh accupakket, met circa 120.000km zag ik voor minder dan € 16.000 en voorheen, kreeg je hooguit de varianten met kleiner accupakket te zien. Wel wordt dat een dingetje met de wegenbelasting: de model 3 is nog niet zo zwaar, voor het formaat accupakket dat erin zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Mikey87 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:12:
[...]

Als de schade hoger is dan de dagwaarde…. wordt hij total-loss verklaard, zonde van die 100 per maand. My2cents..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:44
NaN schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:16:
[...]

Als de schade hoger is dan de dagwaarde…. wordt hij total-loss verklaard, zonde van die 100 per maand. My2cents..
Ja dus? Dan krijg je de dagwaarde? Koop je een ander met wat bijleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dersan op 26-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-05 19:45
NaN schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:16:
[...]

WA+ als gulden middenweg? Heb je nog steeds grote verzekeringsdekking tenzij je de auto zélf in de kreukels rijdt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik heb onze Model 3 nu wel all-risk verzekerd. Voelde toch wel prettiger. Heb zelf inmiddels 22 schadevrije jaren. Helaas nog maar 11 bij de verzekering door wat schade die mijn vrouw aan onze huidige auto gereden heeft.

Betaal 87 euro per maand voor WA + volledig casco plus inzittenden verzekering en pech hulp buitenland.
En daarmee krijg ik tot 3 jaar na aankoop het volledige aankoopbedrag terug indien nodig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:53:
[...]

Je zou het eens moeten omdraaien en juist worst-case moeten rekenen. En dan zie je dat er buiten de aandrijflijn juist niet zo heel veel duurs fout kan gaan aan een model 3, zeker vergeleken met een moderne ICE, die boven de 150kkm tegenwoordig massaal motorisch in de soep draaien. En het uurloon is weliswaar hoog (zoals bij elke dealer), maar de onderdelenprijzen vind ik bij Tesla behoorlijk scherp. En ze zijn volledig transparant inzichtelijk (en bestelbaar met een kvk) via epc.tesla.com.

Stel nou dat de vorige leaserijder de M3 bereden heeft zoals ie bedoeld is >:) helemaal heeft afgeragd, dan krijg je in het slechtste geval voor je kiezen:
- draagarmen, 200 euro per kant bij tesla. (hier zal het in de praktijk onder de 200kkm vaak wel bij blijven).
- stabilisatorstang incl bussen, 150 per kant bij tesla.
- remschijven en blokken, 400 euro voor de hele auto.
- schokdempers, 300/stuk voor, 185/stuk achter, + half uurtje extra werk als je toch al draagarmen e.d. doet. Ik zou dan zelf voor een betere schroefset dan het origineel gaan voor niet heel veel meer, maar laten we het bij het origineel houden.

Dus zegge voor zo'n 2200 euro, maak er 2500 van als je meteen even de vloeistoffen, aircoservice en uitlijnen meepakt, maar dan heb je wel het hele onderstel weer in nieuwstaat. Realistisch gezien ben je er <1000 euro al wel, want echt niet alles zal verrot en nog niet onderhouden zijn.

En dat is het dan ook, veel meer zal er niet aan verslijten of te vervangen zijn. Dan kan je misschien toch beter kiezen voor een goedkoper exemplaar met iets meer kilometers en 'm zelf helemaal perfect maken, ipv meer betalen voor een exemplaar waarbij je dit alsnog een keer moet doen, maar er dan zelf minder plezier van hebt.

Als ik dit lijstje voor een recente ICE maak, -als- die nog geen dikke motorschade heeft voor de 200kkm, dan kom ik véél hoger uit.

Ik heb zelf deze afweging ook gemaakt bij een model S en ben voor een exemplaar met iets meer km's, maar een wat lagere prijs gegaan. Het prijsverschil gaat nu grotendeels naar Tesla en wat onderdelen voor DIY klusjes om alles weer in nieuwstaat te brengen, maar dan weet ik wel precies wat ik heb en ben ik de komende 100kkm ook weer redelijk klaar qua onderhoud. Dat heb ik liever dan een exemplaar die nu goed is, maar waar net zogoed een hoop werk aan zit te komen.

Ik zou wel proberen qua km's (aankoopstand + je eigen jaarkilometrage) binnen de 8 jaar/192kkm garantietermijn op de aandrijflijn te blijven, want daar zit zoals bij elke EV moderne auto een risico op totall loss als de accu of motoren het begeven. Ik overweeg zelf om wanneer die garantie verloopt bij de auto, deze bij Tesla zelf te gaan verzekeren, kost me dan ~30/maand meer voor de verzekering tov nu, maar dan is een evt. defecte accu of drive unit meeverzekerd.

offtopic:
Japanse auto's hebben de reputatie nooit kapot te gaan, maar daar kan je best wel wat kanttekeningen bij maken. ALS er wél wat aan kapotgaat zijn de onderdelenprijzen astronomisch en de levertijden vaak lang als het hier niet op voorraad is en uit Japan/Azië moet komen. Wat ze bij Toyota en co wel erg goed doen is dat ze niet aan "longlife" (door monteurs steevast shortlife genoemd) service-intervallen doen maar lekker elke 10-15K kleine (olie)beurten blijven doen. Dat is weliswaar niet goed voor de leaseprijs, maar wél goed voor de levensduur op lange(re) termijn.

Ook nodigen die zaaddodende strijkbouten aziatische auto's qua rijeigenschappen (en dientengevolge, de klantenkring) nogal wat minder uit tot sportief bochtenwerk en het raggen over drempels, dat helpt ook wel om een onderstel langer goed te houden.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerwintr
RonJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:08:
[...]

Je zou het eens moeten omdraaien en juist worst-case moeten rekenen. En dan zie je dat er buiten de aandrijflijn juist niet zo heel veel duurs fout kan gaan aan een model 3, zeker vergeleken met een moderne ICE, die boven de 150kkm tegenwoordig massaal motorisch in de soep draaien. En het uurloon is weliswaar hoog (zoals bij elke dealer), maar de onderdelenprijzen vind ik bij Tesla behoorlijk scherp. En ze zijn volledig transparant inzichtelijk (en bestelbaar met een kvk) via epc.tesla.com.

Stel nou dat de vorige leaserijder de M3 bereden heeft zoals ie bedoeld is >:) helemaal heeft afgeragd, dan krijg je in het slechtste geval voor je kiezen:
- draagarmen, 200 euro per kant bij tesla. (hier zal het in de praktijk onder de 200kkm vaak wel bij blijven).
- schokdempers, 300/stuk voor, 185/stuk achter, + half uurtje extra werk als je toch al draagarmen e.d. doet. Ik zou dan zelf voor een betere schroefset dan het origineel gaan voor niet heel veel meer, maar laten we het bij het origineel houden.

Dus zegge voor zo'n 2200 euro, maak er 2500 van als je meteen even de vloeistoffen, aircoservice en uitlijnen meepakt, maar dan heb je wel het hele onderstel weer in nieuwstaat. Realistisch gezien ben je er <1000 euro al wel, want echt niet alles zal verrot en nog niet onderhouden zijn.

En dat is het dan ook, veel meer zal er niet aan verslijten of te vervangen zijn. Dan kan je misschien toch beter kiezen voor een goedkoper exemplaar met iets meer kilometers en 'm zelf helemaal perfect maken, ipv meer betalen voor een exemplaar waarbij je dit alsnog een keer moet doen, maar er dan zelf minder plezier van hebt.

Als ik dit lijstje voor een recente ICE maak, -als- die nog geen dikke motorschade heeft voor de 200kkm, dan kom ik véél hoger uit.

Ik heb zelf deze afweging ook gemaakt bij een model S en ben voor een exemplaar met iets meer km's, maar een wat lagere prijs gegaan. Het prijsverschil gaat nu grotendeels naar Tesla en wat onderdelen voor DIY klusjes om alles weer in nieuwstaat te brengen, maar dan weet ik wel precies wat ik heb en ben ik de komende 100kkm ook weer redelijk klaar qua onderhoud. Dat heb ik liever dan een exemplaar die nu goed is, maar waar net zogoed een hoop werk aan zit te komen.

Ik zou wel proberen qua km's (aankoopstand + je eigen jaarkilometrage) binnen de 8 jaar/192kkm garantietermijn op de aandrijflijn te blijven, want daar zit zoals bij elke EV moderne auto een risico op totall loss als de accu of motoren het begeven. Ik overweeg zelf om wanneer die garantie verloopt bij de auto, deze bij Tesla zelf te gaan verzekeren, kost me dan ~30/maand meer voor de verzekering tov nu, maar dan is een evt. defecte accu of drive unit meeverzekerd.

offtopic:
Japanse auto's hebben de reputatie nooit kapot te gaan, maar daar kan je best wel wat kanttekeningen bij maken. ALS er wél wat aan kapotgaat zijn de onderdelenprijzen astronomisch en de levertijden vaak lang als het hier niet op voorraad is en uit Japan/Azië moet komen. Wat ze bij Toyota en co wel erg goed doen is dat ze niet aan "longlife" (door monteurs steevast shortlife genoemd) service-intervallen doen maar lekker elke 10-15K kleine (olie)beurten blijven doen. Dat is weliswaar niet goed voor de leaseprijs, maar wél goed voor de levensduur op lange(re) termijn.

Ook nodigen die zaaddodende strijkbouten aziatische auto's qua rijeigenschappen (en dientengevolge, de klantenkring) nogal wat minder uit tot sportief bochtenwerk en het raggen over drempels, dat helpt ook wel om een onderstel langer goed te houden.
Redelijk eens maar stellen dat je ice na 150k motorschade heeft is een beetje hetzelfde als de anti ev lobby met ze vliegen zomaar in brand en na 150k moet je een nieuw accupakket :+

Het is allemaal ook wat geluk hebben met spullen, ja er zijn vast auto’s die na weinig kilometers kapot zijn maar er zijn ook accu’s die binnen garantie het opgeven of nog meer pech net buiten je garantie.

Voorbeeld hier, een nieuw espresso apparaat van 2k nu is binnen een week de stoomboiler stuk maar dat is gewoon pure pech :-(
Met goed onderhoud zou dit apparaat zeker 10 jaar mee moeten gaan….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
gerwintr schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:43:
[...]

Redelijk eens maar stellen dat je ice na 150k motorschade heeft is een beetje hetzelfde als de anti ev lobby met ze vliegen zomaar in brand en na 150k moet je een nieuw accupakket :+
Ik zeg niet dat geen enkele ICE de 150k haalt, maar ze hebben wel degelijk de grootste moeite om de hoge km-standen die we gewend waren van auto's uit eind 90-er, begin jaren 2000 nog te halen, toen piekte de betrouwbaarheid van auto's. Daar liepen de meeste motoren makkelijk 3-500kkm zonder complete revisies e.d. Dat halen de recente exemplaren gewoon echt niet meer. En het is bij bijna alle merken:
- Volvo D5/T5 haalde zo de 5 ton. De eerste generatie daarna zijn voor >95% onder garantie compleet vervangen ver voordat ze de 2 ton haalden omdat de zuigerveren eruit liepen.
- Ford 2-2,5L motoren waren betrouwbaar, de huidige ecoboosts blazen binnen een paar jaar de kop eruit.
- Over de PSA purepech en andere motoren met de geniale uitvinding van een natte riem is al genoeg geschreven.
- VAG motoren zijn inmiddels weer iets beter, maar 10 jaar geleden was het een drama met uitgerekte kettingen, olieverbruik, kapotte turbo's, etc.
- Ik ken in mn eigen omgeving al 2 mensen waarin het laatste half jaar de motor van hun BMW, en daarmee de hele auto compleet totall loss is gedraaid.

En zo kan je een hele lijst maken. Daar komt dan de downsizing, elektrificatie/hybridisatie en uitstootbeperking bij en je hebt enorm complexe motoren, die relatief snel falen en waarbij voor het kleinste dingetje het hele blok eruit moet, want je komt ook nergens meer bij.

OT: Maw, de model 3/Y is tov de alternatieven een van de meest betrouwbare en relatief goedkoop te onderhouden en repareren auto's die je momenteel kan kopen.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerwintr
RonJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:20:
[...]

Ik zeg niet dat geen enkele ICE de 150k haalt, maar ze hebben wel degelijk de grootste moeite om de hoge km-standen die we gewend waren van auto's uit eind 90-er, begin jaren 2000 nog te halen, toen piekte de betrouwbaarheid van auto's. Daar liepen de meeste motoren makkelijk 3-500kkm zonder complete revisies e.d. Dat halen de recente exemplaren gewoon echt niet meer. En het is bij bijna alle merken:
- Volvo D5/T5 haalde zo de 5 ton. De eerste generatie daarna zijn voor >95% onder garantie compleet vervangen ver voordat ze de 2 ton haalden omdat de zuigerveren eruit liepen.
- Ford 2-2,5L motoren waren betrouwbaar, de huidige ecoboosts blazen binnen een paar jaar de kop eruit.
- Over de PSA purepech en andere motoren met de geniale uitvinding van een natte riem is al genoeg geschreven.
- VAG motoren zijn inmiddels weer iets beter, maar 10 jaar geleden was het een drama met uitgerekte kettingen, olieverbruik, kapotte turbo's, etc.
- Ik ken in mn eigen omgeving al 2 mensen waarin het laatste half jaar de motor van hun BMW, en daarmee de hele auto compleet totall loss is gedraaid.

En zo kan je een hele lijst maken. Daar komt dan de downsizing, elektrificatie/hybridisatie en uitstootbeperking bij en je hebt enorm complexe motoren, die relatief snel falen en waarbij voor het kleinste dingetje het hele blok eruit moet, want je komt ook nergens meer bij.

OT: Maw, de model 3/Y is tov de alternatieven een van de meest betrouwbare en relatief goedkoop te onderhouden en repareren auto's die je momenteel kan kopen.
Er is ook een rijtje te maken van EVs met soortgelijke cijfers.

Met de enyaqs met sneuvelende laadkleppen.
De e-corsa en 208 met onboard charger defecten.

De ioniqs eerste generatie met motoren die stuk gingen een een revisie nodig hadden van 2k.
De etrons waar de motoren sneuvelen.

Het valt allemaal wel mee maar alles kan stuk en je moet het model er op uitzoeken.

Tuurlijk de Tesla’s doen het goed, dat is waarom ik er ook over twijfel om onze ice in te ruilen voor 1.

Alleen zijn er wel hele volksstammen die beweren dat je met een elektrische auto jaren kan rijden zonder enige controle en vorm van onderhoud en alleen een APK hebt.

Anyway back to topic.

Ik ga de prijzen in januari aankijken afhankelijk dan koop ik misschien een LR want de SR is voor ons te weinig range.

Van de zomer zijn we met een enyaq 60 in zuid Frankrijk geweest en dat ging oké maar extra range was fijn geweest op de snelweg en dat haal je kwa kilometers er wel uit met de LR 2019 volgens ev database.

[ Voor 10% gewijzigd door gerwintr op 26-12-2024 14:07 ]

• minetorpia
Wat gebeurt er als ik een Tesla koop waarbij nog staat: “ Betaald opl. niet mogelijk - contr. onbetaald saldo”?

De verkoper zegt: “ Dat gaat weg zodra de auto op naam gekoppeld wordt.”

Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:08:
[...]

offtopic:

Ik heb nul verstand van auto’s. We rijden al 15+ jaar een Prius omdat ie het altijd gewoon doet. Een heel betrouwbaar en comfortabel strijkijzer. Toen we een 2e auto nodig hadden hebben we bewust gekozen voor elektrisch. Eerst een Hyundai Ioniq maar de nerd in mij wilde eigenlijk een Tesla, dus toen de Model 3 binnen bereik kwam hebben we geupgrade. Het was een vreemde ervaring dat de Tesla geen verplicht jaarlijks onderhoud heeft. En een top ervaring dat een probleem met de laadpoort gratis aan huis gerepareerd werd.

De Prius is aan vervanging toe. Als ik nu een Toyota Prius en Tesla Model 3 vergelijk scheelt het niet veel. Een Prius uit 2019 begint bij 20000 maar je komt al snel op 21000. Een Model 3 is al snel 2k goedkoper. Zelfs als we alle kosten uit jouw post direct voor de kiezen krijgen is de Tesla concurrerend. En dan gaat de voorkeur echt wel uit naar een Tesla. Het is gewoon een veel leukere auto om te rijden en qua vermogen, entertainment en navigatie laat ie de concurrentie uit 2019 mijlen ver achter zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25

-tom-562

Oliesjeik

RonJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:20:
[...]

Je moet ook niet iedere ICE kopen. Koop een Toyota/Lexus of een Honda en je hebt die problemen niet . Europese merken moet je gewoon van weg blijven als het om hogere km-standen gaat.
Er zijn ook beroerde EV's die je niet niet kopen (*kuch* stellantis)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 21:43
Ook hier is de zoektocht ondertussen geëindigd! De leasebak gaat 28 december uit contract dus er was een nieuwe wagen nodig. De leasetesla beviel zo goed afgelopen half jaar dat het weer een M3 moest worden. Deze keer wel blauw ipv wit, en na een tijdje zoeken kwam ik erachter dat ik dan ook het witte interieur wilde hebben, mét 'silveren' velgen. En dan wordt de spoeling toch wel dunner. Vrijdag bij een bedrijf in Nijkerk wezen kijken die een long range en Performance hadden staan. De LR had net iets meer lakschade en gebruikssporen(en geen wit interieur) en de performance stond er erg netjes bij maar we werden het nog niet eens over de prijs. Vervolgens maandag een rondje door Nederland bij 4 verschillende bedrijven (2 in Oudewater, Boskoop en Jan Bogert). Maar bij alle vier vielen de staat van de autos nogal tegen. Helemaal puntgaaf ga je ze niet vinden, maar als de voorbumper een andere kleur blauw is, of de achterbumper wel in goede kleur opnieuw gespoten is maar je de druipers om de parkeersensoren ziet hangen dan haak ik af (zeker bij een auto van 42k km en voor 27500 euro...). Alle plaatwerk schades of afbladderend chrome bij de deur hendels nog daar gelaten...

Opvallend was ook dat duidelijk werd dat de marges op de autos klein zijn. Meer dan 1000 euro korting hebben we bij geen een bedrijf eraf gekregen, van 120k km tot 42k km autos. Ook bij autos die al 2 maand te koop stonden.

Uiteindelijk weer in Nijkerk terecht gekomen omdat die er verre weg het netst uitzag en de droom spec gekocht: blauwe lak, wit interieur en de 'silveren' velgen. En in Performance uitvoering, dus met spoilertje, 20" velgen en rode remklauwen.
Members only: prijs
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hij staat nu voor het huis, kunnen er mooi naar kijken en gisteren natuurlijk even de lichtshow aangezet na het kerstdiner 😉
Pagina: 1 ... 7 ... 23 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.