Major_ton schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:21:
Misschien hebben sommige de onderstaande vragen al gezien in het normale Model 3 en Model Y topic, maar hier is het wat beter op z'n plek. Wel nu,
Aangezien ik precies 0km rij ervaring heb met Tesla's, kan iemand die de ervaring wel heeft mij enigzins aangeven hoe groot het verschil is tussen een 2023 M3 en een M3 Highland? Je kan voor € 30-35K een leuke 2023 M3 LR AWD op de kop tikken. Dat klinkt financieel wel interessant natuurlijk, maar;
- Volgens mij hebben deze modellen geen garantie meer van Tesla zelf (behalve de accu dan)?
- Hoe zit het met de (beruchte) bouwkwaliteit van deze modellen?
- En behalve stoelventilatie, wat mis je nou écht tov een Premium Highland uitvoering?
- Wat zijn goede verkooppunten voor een 2dehands Tesla naast Tesla zelf?
Maakt het (als het geen Highland model wordt) nog uit of je voor een 2023 of 2022 bouwjaar kiest?
En zit er nog een verschil in de kwaliteit van afwerking tussen een Model 3 en Model Y van die periode?
Ik probeer mjjzelf een spoedcursus Tesla kennis te geven

€ 35K is natuurlijk veel geld als je met een gevoel rondrijdt van "had ik maar..".
Voor 30-35k koop je (na aftrek inruilbonus) gewoon een splinternieuwe Model 3 Standard

dat zou ik, ook gezien de garantie, eerder doen dan een tweedehands Model 3, of ze nou Highland of standaard zijn. Je hebt dan de volle 4 jaar garantie op het interieur. Enige nadeel is dat "autopilot" is beperkt tot enkel een lane departure warning.
Verder krijg je stalen velgen met plastic doppen, geen LED-stripje, stoffen deurpanelen, geen stoelventilatie, geen stoelverwarming achter, geen touchscreen achterin, mindere audio. Imho allemaal wel mee te leven...
De bouwkwaliteit wordt gigantisch overdreven. Ja, de eerste Model 3's uit 2019-2020 hadden beste panel gaps en het stuur stond soms scheef haha. Maar dat maakte de auto's niet dat ze rammelden en uit elkaar vielen

In de prijsklasse zijn ze prima. Het is de jaren daarna flink verbeterd, er zit qua bouwkwaliteit tussen pre-highland en highland niet zoveel verschil, behalve dan dat het interieur is geupdatet.
Het grootste verschil is dat een Highland over HW4 beschikt en met FSD kan worden gereden. Pre-highland is HW3, en kan dat niet.
Mede daarom zou ik altijd een Highland kiezen.