M-ThijZ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:24:
[...]
Zijn de draagarmen nog steeds een issue bij een 2021 model of nieuwer? En zouden deze idealiter al vervangen moeten zijn? Zijn er verder nog aandachtspunten? Banden spreken voor zich om te controleren.
2018–2020: duidelijk het meest problematisch (ontwerp/busjes/afdichting).
2021: nog steeds gevoelig, maar iets verbeterd.
2022+ (facelift): verdere updates, maar echt niet definitief opgelost.
Dus ook bij een 2021 model blijven, vooral de voorste draagarmen, nog een puntje van aandacht. Ze moeten vervangen worden als ze versleten zijn en lawaai maken. Een goede testrit is echt noodzakelijk. Check vooral:
1. Draagarmen geluid: rijdt 10 km/u en stuur stevig: hoor je gepiep? En pak wat drempels: hoor je overdreven gekraak?
2. Test de warmtepomp/airco goed.
3. Check altijd de onafhankelijke SoH meting van de batterij. Matcht deze met de kilometerstand?
4. Afdichtingen lampen & rubbers(frunk/trunk): geen condens of waterlekkage?
5. Infotainment tablet: werkt snel/goed? Geen dikke krassen?
6. Check de banden op profiel etc
7. Kijk even onder de auto of er (forse) deuken op het onderstel zitten. Die wil je liever niet ter hoogte van het accupakket zien.
8. Bekijk al het glas
echt goed. Ik zag bij veel occassions (haar)scheuren en sterretjes.
9. Uiteraard even de lak goed inspecteren, alle 2020 auto's die ik bekeek hadden wel wat krasjes/krassen/butsjes/deukjes. Ook niet heel gek na 6 jaar gebruik.
Maargoed dat waren mijn voornaamste items om te checken, er zijn hier ook hele checklists opgesteld door andere Tweakers

Wat zie je als de belangrijkste onderdelen waar nog Tesla-garantie op van toepassing is? Dat is toch alleen het accupakket die de eerste 160.000 km of 8 jaar (wat eerst komt) gegarandeerd 70% moet zijn.
De accu, elektromotor én aandrijflijn hebben inderdaad nog garantie dan, waarbij de accu natuurlijk het belangrijkste onderdeel is. Een nieuwe kan zo €18k kosten.
De basisgarantie van Tesla verloopt na 80.000 km of vier jaar (wat het eerst komt), dus daar is geen aanspraak meer op bij deze occasion.
Klopt hoor, maar wat verwacht je dat 12 maanden BOVAG hierin realistisch kan betekenen? Ik zou dat echt duidelijk navragen bij de garage. Coveren ze ook de ophanging (draagarmen)? Of bijvoorbeeld een kapot display + airco/warmtepomp? Piepjes, kraakje, kleine defecten? Of vallen deze laatste dingen sowieso onder wettelijke garantie? Als ik de garage uitrijd en na 1 maand valt het infotainment display uit, dan zie ik dit als een groot defect en verwacht ik wettelijke garantie.
Bovag biedt vooral zekerheid en 'geen gezeur'. Het gemak kan ook wat waard zijn natuurlijk en het blijft een gok. Maar ik heb er zelf niet voor gekozen. Wel heb ik een APK + splinternieuwe banden erbij onderhandeld voor €300. Dat hebben ze liever dan 'directe korting' geven. En de aankoop is niet bij een shady handelaar gedaan, maar bij een garage waar ze wel iets om service en reputatie geven.