Vandaag precies een jaar geleden mijn Model 3 gekocht.
Een korte samenvatting/review van afgelopen jaar:
Zo rond mei 2024 concludeerden we dat de Volvo V50 1.6 diesel die we op dat moment hadden aan vervanging toe was. 12+ jaar oud, bijna 300k op de teller, banden aan vervanging toe en ook groot onderhoud nodig (o.a distributieriem) De dagwaarde was +/- 2500-3000 euro.
Aangehaakt bij de 'Model 3 gekte' en ook aan het zoeken geslagen. Omdat er toch nog wel wat vraagtekens waren bij de degradatie van de accu en we het budget hadden besloten voor een LR te gaan. Met de schoonfamilie op bijna 200 km afstand hoopten we in ieder geval in de zomermaanden heen en weer te kunnen op 1 acculading.
Fast forward naar december 2019: Na wat ritten naar de grote 'model 3 dealers' zoals Jan Bogert (2 uur rijden) waar we steeds toch niet blij waren met het aanwezige aanbod hebben we uiteindelijk op minder dan 10 km van huis een grijze LR met 133k km op de teller kunnen kopen voor 19.000 euro. Een prima prijs vergeleken met het overige aanbod en de staat van de auto.
De SOH was helaas niet bekend, dus we moesten af gaan op de weergegeven range van de auto en de proefrit.
Zowel mijn vrouw als ik werken relatief dichtbij huis (8 en 23 km) en we fietsen allebei zoveel mogelijk. De auto wordt door de weeks dus meestal maar 1 a 2 dagen gebruikt. Om die reden geen laadpaal aangelegd, maar alleen een gewone wcd en laden doen we op de oprit met de granny charger. (Heb overigens wel meteen ook een 5x 6mm2 kabel getrokken voor een toekomstige laadpaal.)
Ervaringen qua accu en range:
- Al sinds de aankoop geeft de auto 340-350 km range aan bij 80% laden.
- Paar keer naar 100% geladen en dan was het bereik 420-430 km
- Langste woon-werk rit kost me grofweg 50-60 km range afhankelijk van files en rijstijl
- Met de granny charger laden we 17 km/h, dus dat is prima te doen. (8 laadpalen binnen 150 m van huis indien nodig)
- De ritten naar de schoonfamilie redden we in de praktijk niet op 1 lading. 2 redenen: Ik durf het niet aan om met 1-2% accu thuis te komen. Sentry mode laten we vaak aan in de nacht die we daar zijn en dat kost je zo 30 km range.
- Omdat we tijdens die rit naar de schoonfamilie langs 4 SuperChargers komen is het in de praktijk ook helemaal geen probleem. Even snel bijladen daar kost meestal max 10-15 min extra reistijd op de rit en als je verder geen haast hebt is dat prima. De kinderen kijken dan vaak even een kort filmpje op het grote scherm en wij lezen even het nieuws bij.
- Qua navigatie werkt dat snelladen ook erg prettig in de Tesla. Ik geef bij vertrek op met hoeveel % accu ik thuis wil komen en hij geeft netjes aan naar welke lader ik moet en hoe lang.
- Volgens de auto zelf afgelopen jaar grofweg 2500 kWh verbruikt incl keer of 6 snellader. Energieverbruik thuis is wel harder gestegen met ruim 3000 kWh. Dus toch wel een hoop verlies in de lader. Heb er geen slimme stekker tussen durven zetten ivm brandgevaar als ik er urenlang 5-13A doorheen trek.
Ervaringen qua rijden:
- Elektrisch rijden is echt heerlijk.
- De files naar werk zijn minder erg met autopilot aan dan steeds remmen, schakelen en beetje gas geven met de vorige auto
- De autopilot rijdt wel wat schokkeriger dan zou hoeven in de file.
- Ook gaat hij me soms te snel (vol) in de ankers voor een auto waarvan ik zelf allang zie dat we niet gaan botsen.
- Het binnen de rijbaan blijven rijden paar keer geprobeerd, maar gebruik ik bijna nooit meer. Geeft steeds een schok door de auto als ik het aan zet (en daar worden slapende gezinsleden dan wakker van) en bij iedere rijbaanwissel gaat hij er weer vanaf en moet je hem opnieuw activeren.
- Waar we met de vorige auto over de laatste 5 jaar gemiddels 8000 km per jaar reden hebben we nu bijna 12k gereden. En dan zijn we er niet eens mee op vakantie geweest.
Overige ervaringen:
- Vorige maand de eerste APK gedaan bij Tesla in Duiven. Ik wist al dat de banden (bijna) op waren en verder kwamen er geen punten uit.
- De draagarmen bleken ondanks wat de verkoper zei nooit vervangen te zijn (in ieder geval niet bij Tesla), maar dat hoefde nu ook niet. Dat zal dus nog wel een keer gaan gebeuren in de toekomst.
- Een paar dagen later de eerste (en hopelijk) laatste botsproef met de auto gehad. De Model 3 remt snel en de Volvo XC40 achter remde iets minder snel. Gaf een redelijke tik, maar lijkt alleen lakschade op de bumper. Half januari wordt het hersteld en hopelijk komt er dan niet meer schade te voorschijn.
Conclusie:
Al met al na een jaar nog steeds erg tevreden met de Model 3. Soms mis ik de ruimte van de V50 wel voor het vervoer van grote dingen, maar netto heeft de Model 3 meer ruimte incl de frunk.
De Model Y is me kijkend naar ons rijgedrag nog te duur, maar wie weet in de toekomst.
[
Voor 6% gewijzigd door
Farmerwood op 19-12-2025 16:26
. Reden: Paar typo's verbeterd ]