Eens.mcduck schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:48:
[...]
Welke variant? SR+, zeker in jouw situatie. En geloof me, ook daarmee rij je ook prima zéér lange afstanden bijv op vakanties. De LR is voornamelijk interessant als je (year round) bijna dagelijks 250km+ moet rijden, en vooral thuis wilt laden. Je ontkomt er dan met een SR+ niet aan om ook af en toe onderweg te moeten laden in de winter. Maar dit is voor jou niet nodig; dus in jouw geval zou ik niet kiezen voor een LR (met alle extra ownership cost van dien).
Verder: het lijkt er toch op dat km-stand (op dit moment) alsnog meer invloed heeft op de prijs/waarde dan SoH.
MRB; nee ik denk niet dat de prijzen specifiek door de geplande MRB verhoging zullen dalen. Elektrisch rijden blijft steeds polulairder worden en het blijft gunstiger dan benzine. Interesse in de occasion markt zal alleen maar toenemen. Maar onthoudt dat een auto (nagenoeg) nooit een investering is. Ze verliezen in principe alleen maar waarde. Hoeveel afschrijving jij krijgt kan niemand zeggen.
Wat betreft waardedaling. De meeste Model 3’s hebben in 5 jaar bijna €30 tot 40.000 van hun waarde verloren. Je kan dus gerust zeggen dat de grootste bulk afschrijving al is geweest. Is zo’n hoge afschrijving niet gek? Ja, alleen EV’s zijn voor veel mensen nog nieuw, en mensen vinden het spannend met occasions. Dat sentiment verandert wel, maar langzaam. Nu: die afschrijving gaat als jij hem vervolgens tweedehands koopt gewoon door, maar op een véél lager pitje. Financieel was deze auto voor eerste eigenaar dus véél minder gunstig dan voor jou. Terwijl jij wel alle voordelen hebt van de betrouwbaarheid en lage gebruikskosten. De prijs die je betaalt (tov nieuw kopen) is het verlopen van garanties, en een iets groter risico op extra reparatie kosten.
Wat ook vrij grote invloed heeft op de occasion prijzen, is de grootte van het aanbod. De gigantische ex-lease golf van begin vorig jaar is voorbij. Ter info: er zijn rond. December 2019 letterlijk tienduizenden op Model 3’s in Nederland op kenteken gezet vanwege een gunstige regeling, dat is later nooit meer zo hoog geweest. De meeste waren lease, en de meeste leasecontracten zijn 5 jaar, dus deze auto’s overspoelden rond januari 2025 allemaal de occasion markt. Die resulterende occasion prijs-drop was al lang verwacht.
Ondanks dat deze auto’s nu een jaar ouder zijn, zie ik nu (dec 2025, in vergelijking met Januari 2025) dezelfde of hogere prijzen voor bijv een SR+ uit 2019, met hogere km-standen. Ondanks dit tijdelijke fenomeen zullen de prijzen uiteraard wel weer dalen. Tot slot, op dit moment zijn er vast en zeker nog steeds goeie deals te vinden, maar niet meer zo makkelijk als een jaar geleden.
[EDIT] Ik zie nu dat je budget hoger is. Dat vergroot je mogelijkheden, dan zou ik inderdaad ook kijken of het lukt om een SR met LFP accu te bemachtigen. Wel dubbelchecken zodat je het accu type zeker weet, want SR’s van eind 2020 t/m eind 2021 zonder LFP, kunnen indien ze een LG accu hebben juist iets méér kans op failures hebben (zie discussie hierboven). Ik zou ofwel gaan voor een SR onder je budget (en rond 4k besparen), óf voor eentje aan de bovenkant van je budget als je er zeker van kun zijn dat hij een LFP accu heeft.
Mbt de afschrijving speelt bij Tesla en dus ook de Model 3 (en bijna elk EV model dat al enkele jaren meedraait zoals bijv de VW ID3) dat de nieuwprijzen gigantisch zijn gedaald. Een SR+ begon in 2019 bij ruim 48.000 euro. Een Standard begint nu, weliswaar met kalere uitvoering, al bij 37.000 euro. Dat doet natuurlijk iets met de occasionprijzen.
Daarnaast zou ik als het kan een LR of een LFP SR aanraden indien je niet thuis kan opladen, simpelweg zodat je langer met een opgelade accu doet.
/f/image/0Uia5eZmyZyvv0y1VMU9JMcH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mMRXysRqbCm44NXRERq9oB4h.jpg?f=fotoalbum_small)
/f/image/o6pgexq7CBueKypID5WOsMet.webp?f=fotoalbum_large)