Ik heb m’n bestelling van een gloednieuwe RWD Highlander M3 (basis setup geannuleerd en ben voor een rode M3P uit 2019 gegaan met 140k op de teller. Dit is een flink andere auto maar dit waren mijn afwegingen:
De huurkoop aanvraag was afgekeurd (moet als dga ook zakelijk cijfers aantonen, zelfs voor een particuliere lening, maar die heb ik nog niet compleet). Zonder huurkoop actie zou ik het sws niet hebben gedaan. Ik kon natuurlijk nog paar weken wachten op de boekhouder maar intussen werd ik steeds meer ah twijfelen gebracht, oa door de comments hier maar ook youtubers zoals Rsymons.
Range: wat ik ervan heb begrepen vindt de degradatie vooral in de eerste jaren plaats en speelt leeftijd accu vaak een grotere rol dan km-stand. 85-90% na 6 jaar vind ik prima, en zeker bij non-SR+ versies is dat voldoende range. Ik vlieg redelijk vaak en wil daarom genoeg actieradius om van Eindhoven naar Schiphol te gaan en terug zonder te laden.
Looks: zal wel in de (verre) minderheid zijn maar ik vind de fish/frog look mooier dan de Highland. Zeker met de luxere 19-20 velgen, en al helemaal met de gekleurde remklauwen.
Comfort: zal vast niet zo super zijn als de highland. Heb eerder 2 jaartjes in de SR+ gereden toen die net uitkwam (zakelijk lease) maar ik rij intussen alweer paar (hele goedkope) jaartjes in een youngtimer. Laatste 2 jaar een Prius 2nd gen en dat ding is niet stuk te krijgen maar had gemerkt dat ik daar niet per se mee echt kan aankomen bij klanten. Dan is de m3(p) wel gelijk een heel stuk fijner rijden.
Betreft trouwens een certified occasion, 141k km, 22.200€. Wellicht iets duurder dan bij andere autohandelaren maar de garantie en EAP is me wel wat waard. Geen idee of het echt een goede deal was maar ik had ook nog 2021+ (refresh) LRs gekeken, die zijn ook al gauw 27,5-30k. Dan zou ik al eerder geneigd zijn om toch voor een nieuwe te gaan.
[
Voor 25% gewijzigd door
Strijpje op 26-10-2025 17:28
]