Hier een 'Model 3 LR dec. '19 HW3 mét FSD'-eigenaar. Ik heb ChatGPT even een tabelletje laten genereren (wat wel aardig klopt volgens mij) en mijn ervaring erachter gezet. Ik heb de auto nu een half jaar en er 20k km mee gereden. Twee lange tripjes naar Zuid-Frankrijk, paar weekendjes Duitsland en verder allemaal woonwerk-verkeer.Melchuzz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:49:
[...]
Met andere worden, voor jou zou het niet 2500/3000 euro meerwaarde op een M3P occasion vinden?
Functie | Standaard Autopilot (AP) | Enhanced Autopilot (EAP) | Full Self-Driving (FSD) | Ervaring Mevius |
---|---|---|---|---|
Traffic-Aware Cruise Control | Ja | Ja | Ja | – |
Autosteer (rijstrookassistentie) | Ja | Ja | Ja | Ik rij ~80% van mijn snelwegkilometers met FSD aan. |
Automatisch wisselen van rijbaan | Nee | Ja | Ja | Heerlijk onderweg naar Zuid-Frankrijk op de tolweg, als het echter een beetje druk is dan niet fatsoenlijk bruikbaar. |
Navigate on Autopilot (opritten/afritten) | Nee | Ja | Ja | Heb ik uitgezet, werkt niet consequent en na de op-/afrit moet je toch weer zelf sturen dus meerwaarde is minimaal |
Autopark (parallel/haaks) | Nee | Ja | Ja | Gebruik ik bijna dagelijks (als man xD). Niets is zo fancy als bij een Supercharger je Tesla automatisch in te laten parkeren. |
Summon (vooruit/achteruit op afstand) | Nee | Ja (sterk beperkt in EU) | Ja (sterk beperkt in EU) | Werkt voor geen meter hier, je moet binnen 6m van de auto staan en de app/gps is heel onnauwkeurig waardoor de auto steeds stopt |
Smart Summon (auto rijdt naar je toe) | Nee | Ja (zeer beperkt in EU) | Ja (zeer beperkt in EU) | Zie bovenstaande. |
Verkeerslicht- en stopbordherkenning | Ja | Ja | Ja (alleen visuele weergave + stop) | Wel handig, je krijgt een chime wanneer het verkeerslicht op groen springt. Ook stopt de autopilot automatisch bij stopborden en past 'ie de snelheid aan. |
Navigeren op stadswegen (FSD Beta) | Nee | Nee | Nog niet beschikbaar in EU | – |
Doorlopende software-upgrades | Ja (AP-gerelateerd) | Ja (EAP-gerelateerd) | Ja (incl. toekomstige FSD functies) | – |
[ Voor 1% gewijzigd door Mevius op 24-08-2025 10:05 . Reden: Verkeerslicht- en stopbordherkenning aangepast (ook AP & EAP) ]
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD