Toevallig vandaag bij Jan een Polestar (voor mijn zwager ) gekocht en gelijk mee genomen! Vriendelijk personeel en heel veel keus! Proefritten gingen daar af en aan. In heel het dorp Dinteloord reden bijna alleen maar groene platen Tesla's/Polestars. 🤣jochie79 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:55:
Ik ben ook in de markt voor een model 3. De staat bij veel occasions valt me tegen. Nu hebben we echter wel een nette gezien, maar daar is iets geks met het dashboard. Er zit een witte uitslag bij de ventilatie uitgang. Iemand die dit herkent? Kan dit ook een defect van de airco betekenen?
[Afbeelding]
Daarnaast de vraag of het de moeite is om bij Jan Bogert langs te gaan als je een nette (bijna showroom staat) model 3 zoekt?
Ik zat eens de Tesla Certified Occasions in de gaten te houden, gezien ik wou filteren op een LFP batterij op de Model 3 heb ik 2020 als jaartal ingevuld. Nu staan er een aantal tussen die geregistreerd staan in 2019 en een 2020 model zijn. Toch zit er tussen elke auto verschil in range. Vooral die van 21.600 met 333km range en 21.700 met 386km range.
Heeft Tesla soms de ranges aangepast na een SoH test van de batterij? Of zijn dit toch nog weer allemaal verschillende modellen? Zie screenshot:
Heeft Tesla soms de ranges aangepast na een SoH test van de batterij? Of zijn dit toch nog weer allemaal verschillende modellen? Zie screenshot:
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Volgens mij klopt het niet altijd. ik zie wagens met hogere range dan hun eigen epa range. Ook hele lage waarden, 350km voor een long range? Dan zit je al rond 30% degradatie.Kecin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:48:
Ik zat eens de Tesla Certified Occasions in de gaten te houden, gezien ik wou filteren op een LFP batterij op de Model 3 heb ik 2020 als jaartal ingevuld. Nu staan er een aantal tussen die geregistreerd staan in 2019 en een 2020 model zijn. Toch zit er tussen elke auto verschil in range. Vooral die van 21.600 met 333km range en 21.700 met 386km range.
[Afbeelding]
Dit is inderdaad een goede manier om de LFP eruit te filteren. LFP degradeert minder en had volgens mij een ook pack size die paar kwh groter was. Mijn 2019 SR+ had nieuw een rated range van 374km na 5 jaar was dit 330 ish (12.5% degradatie volgens Tessie).Kecin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:48:
[Afbeelding]
Dus ja het loont zeker om de NMC modellen links te laten liggen en voor LFP te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-03-2026 16:27 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
LFP is pas vanaf Q4 2020 geleverd. Alles wat ervoor zit zal met NMC zijn.....
Toen ik laatst met Tesla belde voor een proefrit in een 2020 model 3, vroeg ik ook naar de m.i. grote verschillen in range. De verkoopmedewerker gaf aan dat dit iets recents is en het hem onbekend is hoe die range berekend wordt.Kecin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:48:
[Afbeelding]
Onzin, range is gewoon een formule van norm verbruik en beschikbare capaciteit. Verschilt komt door use-able pack-size, degradatie en daar kan een variabele bandbreedte zijn van een paar km range door temperatuur en BMS calibratie, zo simpel is het.roelvdm3 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:13:
[...]
Toen ik laatst met Tesla belde voor een proefrit in een 2020 model 3, vroeg ik ook naar de m.i. grote verschillen in range. De verkoopmedewerker gaf aan dat dit iets recents is en het hem onbekend is hoe die range berekend wordt.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vandaag bij Jan Bogert gaan kijken en ben wel echt geschrokken van de staat van de meeste auto's. Groene aanslag en niet gepoetst geloof ik wel. Maar Stuurwielen met afbladerend leer, krakende stoelen en portieren. En dat allemaal bij km-standen onder de 100k. Is dat omdat leasebakken allemaal afgeragd zijn of is dit het kwaliteitsniveau van Tesla?
Vanwege aanschaf Model Y Juniper heb ik binnenkort een Long Range AWD Model 3 uit 2019 beschikbaar.
Ik heb zelf een Model 3 gereden de afgelopen 2 jaar, van 120k naar 170k. Zonder afbladderend leer, zonder krakende stoelen en zonder krakende portieren. Ik zou echt niet zeggen dat dat ligt aan het kwaliteitsniveau.Ronwiel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
Vandaag bij Jan Bogert gaan kijken en ben wel echt geschrokken van de staat van de meeste auto's. Groene aanslag en niet gepoetst geloof ik wel. Maar Stuurwielen met afbladerend leer, krakende stoelen en portieren. En dat allemaal bij km-standen onder de 100k. Is dat omdat leasebakken allemaal afgeragd zijn of is dit het kwaliteitsniveau van Tesla?
Bijna alle 2019-2020 Tesla's hebben relatief grote panel gaps (vooral bij de kofferbak een bekend 'probleem') en een iets scheef staand stuur. Dat is imho prima te accepteren. Krakende stoelen is wel een redelijk bekend mankement, zeker bij hogere leeftijden en kilometerstanden, maar dat hebben ze echt niet allemaal. Bij sub 100k zou ik dat echt niet verwachten.
Als het stuur in slechte staat is bij sub 100k is er idd niet fatsoenlijk mee om te gaan. Wellicht kunnen ze die voor je vervangen bij aankoop, of gewoon een andere occasion opzoeken.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
In de bouwmarkt staat ook veel krom hout, dat is omdat het rechte hout meegenomen wordt en het kromme spul blijft staan.
Als je een Certified Occasion zou kopen bij Tesla die er op staat als Nu op te halen, kan je hem dan ook echt gelijk meenemen? Wie heeft er ervaring mee?
Mijn ervaring is binnen 6 kalenderdagen met dus een weekend en inruil van een oude auto.Jackson6 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:05:
Als je een Certified Occasion zou kopen bij Tesla die er op staat als Nu op te halen, kan je hem dan ook echt gelijk meenemen? Wie heeft er ervaring mee?
Zou dus wel sneller kunnen als je geen inruiler hebt.
Dit. Het is al meerdere keren gezegd, bij de dozenschuivers zoals Jan Bogert kun je prima auto’s vinden, maar je moet wel zoeken voor goede exemplaren. Dat heb ik ook gedaan toen ik de mijne kocht bij Jan Bogert eind 2024 en de matige exemplaren waren gemakkelijk ter plekke weg te filteren.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:18:
In de bouwmarkt staat ook veel krom hout, dat is omdat het rechte hout meegenomen wordt en het kromme spul blijft staan.
Daarnaast zullen veel goede exemplaren van de eind 2020 op kenteken gezette Tesla’s vermoedelijk inmiddels verkocht/geëxporteerd zijn. Voor de 2019 modellen geldt dat bij de dozenschuivers al helemaal.
Wat hierboven al gemeld is. Is totaal niet representatief voor de Model 3 of tesla.Ronwiel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ja! Ze breken in kleine stukjes af waar je bij staat zodra je in de buurt van 100k kms komt .... /s nee, zoals de rest al zegt , de slechte blijven over. De rest wordt verkocht.Ronwiel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
Ik zie nu pas deze post..Harrie schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:02:
[...]
Heb je het al gevonden? Ik zou proberen achterhalen of dit niet toevallig hetzelfde goedje is: https://www.a4h-tech.com/nl/oem-honda-m-77-montage-vet-moly
Zodat je niet een blik van een halve kilo van Molykote hoeft te kopen..
Het goedje wat jij noemt is denk ik inderdaad het goedkoopste alternatief. 47 euro incl verzenden. Maar vind het nog prijzig voor een beetje vet.
Heb molykote koper pasta geprobeerd wat ik nog had liggen, maar het klikken was binnen paar maanden weer terug.
Las ook dat het aandraaimoment van de naafmoer in de handleiding verhoogd is van 240nm naar 300nm.
Mocht iemand nog ideeën hebben voor Molybdeen pasta laat maar weten
Het is een combinatie van beide, waarbij afgeragd vanwege lease een groot aandeel is. Wanneer iets niet hun eigendom is, gaan mensen duidelijk minder netjes om met dingen.Ronwiel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
In mijn ogen echt wel. Technisch (en qua electronica) zijn het echt super goede auto's. Maar dat de kwaliteit van materialen in o.a. het interieur wat minder is, dat is toch echt algemeen bekend. Met name van de eerste jaren bij de model 3 (anno 2026 is alles uiteraard behoorlijk verbeterd). Stuurwielen waarvan het 'leer' loslaat/kapot gaat is echt een zéér veel voorkomend issue bij de Model 3; zelf ook gezien in mijn zoektocht. Lekke achterlichten, beschadigde stoelen, loskomende interieurdelen aan zijkant onder bestuurderstoel, panel gaps, te snel versleten draagarmen, dunne lak, etc. Allemaal kwaliteit issues die bekend zijn (en niet per sé een probleem hoeven te vormen, als je er maar rekening mee houdt). Voor eigenlijk alle veel voorkomende problemen zijn goede fixes bekend (soms ook erg simpel/DIY), en niet elk bekend probleem treedt bij elk exemplaar op, maar wel opvallend vaak.anti elppa schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:35:
[...]
Wat hierboven al gemeld is. Is totaal niet representatief voor de Model 3 of tesla.
Toen ik de mijne zocht (januari 2025) was er een overvloed van aanbod dus heb veel exemplaren kunnen bekijken. Komend van 10 jaar oudere Lexus schrok ik toen ook best wel dat zoveel Model 3's in die korte 5 jaar er zó veel slechter aan toe zijn in het interieur. Het zijn in veel opzichten héél duidelijk veel lichter/goedkoper (voor de massa) gebouwde auto's dan in mijn geval een Lexus. Maar veel van de genoemde issues hebben te maken met de gigantische productie ramp-up die Tesla (als 'startup' in de autoindustrie) moest maken rond 2018/19.
Maar dat heb ik voor lief genomen, in meerdere opzichten is de Tesla namelijk echt een véél fijnere auto, zou niet meer terug willen! En als je er iets voorzichtiger mee omgaat, kun je er prima lang mee toe zonder alle problemen. Vanwege de gigantische ex-lease aanbod golf van duizenden Model 3's toen, heb ik een poos de tijd genomen om door te zoeken tot ik een exemplaar vond waarvan het interieur juist nog opvallend netjes was. Aan de buitenkant weinig panel gaps (puur toeval, verschilt enorm per exemplaar) maar wel wat gebruikssporen (hier en daar mini deukje) vanaf een meter afstand niet te zien. Voor mij acceptabel voor 5 jaar gebruik.
Dus gewoon zoeken en je zult vast nog voor jou goeie exemplaren tegenkomen, ook al is het occasion aanbod nu klener de prijs wat hoger geworden!
Ik stelde mijn vraag eerder in "Het grote Tesla Model 3 topic" maar daar kreeg ik het advies om mijn bericht hier te plaatsen. Dus hier mijn vraag nogmaals:
Ik ben van plan om (voor het eerst) elektrisch te gaan rijden en ben nog een redelijke leek op dit gebied. Heb in middels het gehele laadpalen topic al doorgeploegd en ben tevens op zoek naar een M3. Nu heb onderstaande M3 op het oog:
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Zoals ik al eerder las communiceert Tesla met hun CPO's alleen maar "geschatte kilometers" en geen SOH van de batterij. Nu zie ik Long ranges (uit 2022 bv) voorbij komen met een geschat bereik van 526km, maar deze uit 2019 heeft 'slechts' 421km. Heeft dat met een ander type batterij te maken of is deze gewoon veel harder gedegradeerd? En is 421km een no-go voor een long range? Ik heb de kilometer's niet per se nodig (en ja, ik wil toch een long range), maar wil ook niet dat mijn batterij op einde levensduur zit.
Daarnaast ben ik benieuwd of jullie dit een goede deal vinden. Als ik op autoscout zie dan beginnen de long ranges <150.000km zo rond de 20k.
Ik ben van plan om (voor het eerst) elektrisch te gaan rijden en ben nog een redelijke leek op dit gebied. Heb in middels het gehele laadpalen topic al doorgeploegd en ben tevens op zoek naar een M3. Nu heb onderstaande M3 op het oog:
Zoals ik al eerder las communiceert Tesla met hun CPO's alleen maar "geschatte kilometers" en geen SOH van de batterij. Nu zie ik Long ranges (uit 2022 bv) voorbij komen met een geschat bereik van 526km, maar deze uit 2019 heeft 'slechts' 421km. Heeft dat met een ander type batterij te maken of is deze gewoon veel harder gedegradeerd? En is 421km een no-go voor een long range? Ik heb de kilometer's niet per se nodig (en ja, ik wil toch een long range), maar wil ook niet dat mijn batterij op einde levensduur zit.
Daarnaast ben ik benieuwd of jullie dit een goede deal vinden. Als ik op autoscout zie dan beginnen de long ranges <150.000km zo rond de 20k.
[ Voor 3% gewijzigd door Thodekroo op 09-04-2026 09:28 ]
Als ik kijk op https://ev-database.org/#...0_2030&q=model%203%20long dan zie ik alleen de recente modellen (2023+) met een WLTP real range van boven de 500km.Thodekroo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:21:
Ik stelde mijn vraag eerder in "Het grote Tesla Model 3 topic" maar daar kreeg ik het advies om mijn bericht hier te plaatsen. Dus hier mijn vraag nogmaals:
De LR AWD uit 2019 heeft volgens bovenstaande website nieuw een range van 455 km. Dus dan lijkt de geschatte range van de occasion erg goed.
[ Voor 4% gewijzigd door Gelukszak op 09-04-2026 09:38 ]
Hier een voorbeeld van een 2022 model met een geschat bereik (volgens Tesla) van 529kmGelukszak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:30:
[...]
Als ik kijk op https://ev-database.org/#...0_2030&q=model%203%20long dan zie ik alleen de recente modellen (2023+) met een WLTP real range van boven de 500km.
De LR AWD uit 2019 heeft volgens bovenstaande website nieuw een range van 455 km. Dus dan lijkt de geschatte range van de occasion erg goed.
De vraag is denk ik vooral in hoeverre die geschatte range weer afwijkt van de real range....
[ Voor 5% gewijzigd door Thodekroo op 09-04-2026 09:55 ]
Ze gaan daar waarschijnlijk toch uit van de WLTP. Dan kom je bij die uit 2019 uit op een SoH van 75% (560/421). Dat vind ik dan weer erg laag. De prijs lijkt me dan wel weer prima.Thodekroo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:53:
[...]
Hier een voorbeeld van een 2022 model met een geschat bereik (volgens Tesla) van 529km
De vraag is denk ik vooral in hoeverre die geschatte range weer afwijkt van de real range....
[ Voor 4% gewijzigd door Gelukszak op 09-04-2026 10:03 ]
Waarom wil je een long range ? Ik zou voor dat geld eerder opteren voor een facelift 2021 RWD, dan heb je de facelift met een veel betere bouwkwaliteit, LFP dus lagere degradatie en dezelfde range als een gedegragdeerde LR en wss zelfs hoger in de winter door de warmtepompThodekroo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:21:
Terechte punten, maar de facelift RWD begint vanaf 25% hoger in aanschafprijs (in het zwart of grijs, de enige kaders die ik van mijn vrouw mee heb gekregen), ik zou het liefst niet meer uit willen geven.revolution-nl schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:23:
[...]
Waarom wil je een long range ? Ik zou voor dat geld eerder opteren voor een facelift 2021 RWD, dan heb je de facelift met een veel betere bouwkwaliteit, LFP dus lagere degradatie en dezelfde range als een gedegragdeerde LR en wss zelfs hoger in de winter door de warmtepomp
ik heb een AWD LR uit 2019 met 112k op de teller en die geeft met 79% 347 km aan, dat zou neer komen op rond de 439km met 100%Gelukszak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:30:
[...]
Als ik kijk op https://ev-database.org/#...0_2030&q=model%203%20long dan zie ik alleen de recente modellen (2023+) met een WLTP real range van boven de 500km.
PSN ID: Svennie-NL
Ik ben langzaam aan in de markt voor een volgende auto. Ik rij al wat jaartjes EV en ben ook van plan dat te blijven doen, mits in de praktijk in de basis >400km op één lading mogelijk is. In de winter mag dat best naar 350-380 zakken, maar dat is 't dan ook wel.
Zodoende ook een Model 3 op het oog, standard range valt af vanwege de beperkte radius dus zal het een long range of een performance moeten worden. Nu ben ik best te porren voor wat meer snelheid en vind ik de uiterlijke verschillen met een performance best wel mooi, dus focus ligt op een Model 3 performance.
Budget is 20-22k en daarvoor kom je heel veel long ranges tegen en redelijk wat performances. Maar na deze topics doorgespit te hebben, ChatGPT uitgevraagd en ook wat andere bronnen uitgeplozen vind ik 't lastig om een goed besluit te maken. Dat gezegd hebbende, heb ik ook wel wat maandjes de tijd voordat ik een besluit wil nemen.
Zoals gezegd is het budget 20+k, eventueel op te rekken tot 25-26k maar dan moet daar wel echt goede reden voor zijn. Enerzijds geeft 25-26k ruimte om de gefacelifte variant te kopen met automatische achterklep, warmtepomp en betere afwerking. Anderszijds hoor ik dat daar vaak een LG accu in ligt die bekend staat om met 200-250k km wat vaker de geest te geven dan gebruikelijk en dat een Panasonic accu die in de 2019-2020 modellen ligt vaak 350-500k km meegaat. Andere bronnen relativeren dit gegeven dan weer, maar de crux is dat dit voor mij wel een heel belangrijk punt is; die accu moet het minste risico zijn.
Zodoende ook een Model 3 op het oog, standard range valt af vanwege de beperkte radius dus zal het een long range of een performance moeten worden. Nu ben ik best te porren voor wat meer snelheid en vind ik de uiterlijke verschillen met een performance best wel mooi, dus focus ligt op een Model 3 performance.
Budget is 20-22k en daarvoor kom je heel veel long ranges tegen en redelijk wat performances. Maar na deze topics doorgespit te hebben, ChatGPT uitgevraagd en ook wat andere bronnen uitgeplozen vind ik 't lastig om een goed besluit te maken. Dat gezegd hebbende, heb ik ook wel wat maandjes de tijd voordat ik een besluit wil nemen.
Zoals gezegd is het budget 20+k, eventueel op te rekken tot 25-26k maar dan moet daar wel echt goede reden voor zijn. Enerzijds geeft 25-26k ruimte om de gefacelifte variant te kopen met automatische achterklep, warmtepomp en betere afwerking. Anderszijds hoor ik dat daar vaak een LG accu in ligt die bekend staat om met 200-250k km wat vaker de geest te geven dan gebruikelijk en dat een Panasonic accu die in de 2019-2020 modellen ligt vaak 350-500k km meegaat. Andere bronnen relativeren dit gegeven dan weer, maar de crux is dat dit voor mij wel een heel belangrijk punt is; die accu moet het minste risico zijn.
de 2019 LR had geen 560 bij de GOM. Was maar 499. WLTP heeft daar niets mee te maken. Dus bij 421 is je SOH 84%. Ook niet super, maar zeker drama.Gelukszak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:01:
[...]
Ze gaan daar waarschijnlijk toch uit van de WLTP. Dan kom je bij die uit 2019 uit op een SoH van 75% (560/421). Dat vind ik dan weer erg laag. De prijs lijkt me dan wel weer prima.
Ik zit met mijn LR uit 2019 op 89%
Ik heb met mijn 2019 LR met 266k op de teller nog een SOH 82%. De degradatie is in het begin altijd het grootst.
Als de SOH richting de 70 a 75% gaat dan moet je zeker al goed gespaard hebben voor een accu swap of een nieuwer model.
Als de SOH richting de 70 a 75% gaat dan moet je zeker al goed gespaard hebben voor een accu swap of een nieuwer model.
Ik ben ook in de markt voor een M3, ik twijfel erg tussen 2019 Long Range of 2021 SR+/RWD, ik wil eigenlijk wel persee bij Tesla zelf kopen omdat het voor mij het beste gevoel geeft. Nu staat er 1 op Tesla CPO voor een aardige prijs: https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Alleen die 307 km geschat bereik vind ik nog wel weinig, is dit dan WLTP? Of daadwerkelijk aan de hand van de 100% opgeladen accu? Iemand ervaring mee?
In andere landen zie ik vergelijkbare modellen waarbij de range geschat tegen de 400km aanloopt, dat zou dan betekenen dat deze accu nogal hard gedegradeerd is?
Nu kwam ik ook nog deze tegen: https://cd-cars.nl/occasi...-standard-rwd-plus-60-kwh
Bij deze is dus de accu al vervangen vorig jaar, hebben mensen hier al een M3 gekocht waarbij de accu reeds vervangen was?
Alleen die 307 km geschat bereik vind ik nog wel weinig, is dit dan WLTP? Of daadwerkelijk aan de hand van de 100% opgeladen accu? Iemand ervaring mee?
In andere landen zie ik vergelijkbare modellen waarbij de range geschat tegen de 400km aanloopt, dat zou dan betekenen dat deze accu nogal hard gedegradeerd is?
Nu kwam ik ook nog deze tegen: https://cd-cars.nl/occasi...-standard-rwd-plus-60-kwh
Bij deze is dus de accu al vervangen vorig jaar, hebben mensen hier al een M3 gekocht waarbij de accu reeds vervangen was?
[ Voor 28% gewijzigd door Jackson6 op 10-04-2026 13:33 ]
Dit is nog een Amerika build dus geen LFP batterij. Die 307 km zal de weergegeven range zijn bij 100% geladen op het scherm. Bij nieuw was dit rond de 378 km. Kun je een voorbeeld geven van een die dan nu 400 km wordt aangegeven?Jackson6 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:21:
Ik ben ook in de markt voor een M3, ik twijfel erg tussen 2019 Long Range of 2021 SR+/RWD, ik wil eigenlijk wel persee bij Tesla zelf kopen omdat het voor mij het beste gevoel geeft. Nu staat er 1 op Tesla CPO voor een aardige prijs: https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 10-04-2026 13:33 ]
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Allright, dit is toch dezelfde? Dus de SR+ met 5,6 naar 100, die iets nieuwere zijn dan die met 6,1 naar 100? https://www.tesla.com/de_...used&redirect=no#overviewadjego schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:32:
[...]
Dit is nog een Amerika build dus geen LFP batterij. Die 307 km zal de weergegeven range zijn bij 100% geladen op het scherm. Bij nieuw was dit rond de 378 km. Kun je een voorbeeld geven van een die dan nu 400 km wordt aangegeven?
[ Voor 7% gewijzigd door Jackson6 op 10-04-2026 13:35 ]
Die 407 was de originele WLTP, dat is iets wat nooit werd weergegeven op het scherm in de auto. Die auto heeft ook maximaal maar 378 km weergegeven toen hij nieuw was.Jackson6 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:34:
[...]
Allright, dit is toch dezelfde? Dus de SR+ met 5,6 naar 100, die iets nieuwere zijn dan die met 6,1 naar 100? https://www.tesla.com/de_...used&redirect=no#overview
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Dus het zijn dezelfde modellen, maar in NL geven ze 307km op, en in Duitsland 400+? Dit is een behoorlijke rabbit hole aan het worden hahaadjego schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:36:
[...]
Die 407 was de originele WLTP, dat is iets wat nooit werd weergegeven op het scherm in de auto. Die auto heeft ook maximaal maar 378 km weergegeven toen hij nieuw was.
[ Voor 7% gewijzigd door Jackson6 op 10-04-2026 13:39 ]
Yep, zo te zien wel inderdaad. Geen idee waarom.Jackson6 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:39:
[...]
Dus het zijn dezelfde modellen, maar in NL geven ze 307km op, en in Duitsland 400+?
Allright, thanks voor de info, de 2021 LR is voor mij net iets te duur, dus ik zou ook nog voor een 2019 LR kunnen gaan.adjego schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:39:
[...]
Yep, zo te zien wel inderdaad. Geen idee waarom.
Ik zal op een dag voor werk maximaal 150 km enkele reis rijden (waarschinlijk ook maar 1x per week), laden bij bestemming is vrijwel altijd mogelijk. Maar ik heb geen lader voor de deur en zal dan afhankelijk zijn van laadplekken in de buurt of de supercharger die hier toevallig wel heel dichtbij zit. Blijf het lastig inschatten vinden..
Tesla geeft bij de CPO de rated range weer, wat dus indicatief is voor de accu degradatie /capaciteit.Jackson6 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:39:
[...]
Dus het zijn dezelfde modellen, maar in NL geven ze 307km op, en in Duitsland 400+? Dit is een behoorlijke rabbit hole aan het worden haha
407km rated range voor een LFP kan dus prima kloppen.
En ja het verschil tussen een SR+ NMC en LFP is groot. En een LFP 2021 met warmtepomp zal in de winter waarschijnlijk meer range hebben dan een LR NMC uit 2019
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2026 13:44 ]
@Jackson6 Ze zijn niet helemaal hetzelfde want die je van duitsland postte is een Made in China versie. Ik weet niet of daar toen ook al LFP inzat maar dat zou goed kunnen van wel. Die in NL is ook nog net met de typegoedkeuring van 2020. dus die is misschien kwa registratie wel 2021, maar het is nog wel een iets ouder model.
Update:
Die uit duitsland is wel een LFP, maar dan de 55 kwh pack. Dus ik denk idd wat @revolution-nl aangeeft klopt. Die zal op het scherm dus 407 km weergeven. Ik weet alleen niet wat die zou zijn bij 100%. Mijn vorige bericht was over de SR+ met de NCA pack die wel in de CPO in Nederland ligt.
Dit blijft een handig overzicht ook:
/f/image/KHtQd9Yf1EhBj2wXpkZfWFQS.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-y-s-x-ct/107641
Update:
Die uit duitsland is wel een LFP, maar dan de 55 kwh pack. Dus ik denk idd wat @revolution-nl aangeeft klopt. Die zal op het scherm dus 407 km weergeven. Ik weet alleen niet wat die zou zijn bij 100%. Mijn vorige bericht was over de SR+ met de NCA pack die wel in de CPO in Nederland ligt.
Dit blijft een handig overzicht ook:
/f/image/KHtQd9Yf1EhBj2wXpkZfWFQS.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-y-s-x-ct/107641
[ Voor 55% gewijzigd door adjego op 10-04-2026 13:52 ]
Eind 2020 begin 2021 was inderdaad zo overgang jaar. Eind 2020 modellen kunnen bijv. al met LFP geleverd zijn.adjego schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:46:
@Jackson6 Ze zijn niet helemaal hetzelfde want die je van duitsland postte is een Made in China versie. Ik weet niet of daar toen ook al LFP inzat maar dat zou goed kunnen van wel. Die in NL is ook nog net met de typegoedkeuring van 2020. dus die is misschien kwa registratie wel 2021, maar het is nog wel een iets ouder model.
Je vist zo er zo uit al je kijkt naar de rated range op de Tesla CPO website. SR+ NMC ouder dan 2021 zit altijd onder de 340km.
Zie hier bijv. een 2020 LFP
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2026 13:52 ]
Dat plaatje is wel weer raar want daar staan wel de chrome lijsten nog op, en die zijn volgens mij nooit gemaakt in China. Chrome heeft volgens mij nooit een LFP batterij.revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:51:
[...]
Eind 2020 begin 2021 was inderdaad zo overgang jaar. Eind 2020 modellen kunnen bijv. al met LFP geleverd zijn.
Je vist zo er zo uit al je kijkt naar de rated range op de Tesla CPO website. SR+ NMC ouder dan 2021 zit altijd onder de 340km.
Zie hier bijv. een 2020 LFP
[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 10-04-2026 13:53 ]
Klopt dat is de eerste LFP, met nieuwe middentunnel maar de oude deurpanelen en chrome omlijsting, een tussenmodel zonder warmtepomp voor de officiele 2021 facelift. Kort geleverd.adjego schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:53:
[...]
Dat plaatje is wel weer raar want daar staan wel de chrome lijsten nog op, en die zijn volgens mij nooit gemaakt in China.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2026 13:54 ]
Zo goddamn nu wordt het allemaal nog lastiger, haha, maar wel bedankt voor de toelichting.revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:54:
[...]
Klopt dat is de eerste LFP, met nieuwe middentunnel maar de oude deurpanelen en chrome omlijsting, een tussenmodel zonder warmtepomp voor de officiele 2021 facelift. Kort geleverd.
Als ik naar die chart kijk moet je dan kjiken naar datum eerste registratie en het ernaast leggen?
Dus dan zou deze:
https://cd-cars.nl/occasi...-standard-rwd-plus-60-kwh
Q1 2021 moeten zijn, en dus de Panasonic NCA batterij hebben?
[ Voor 25% gewijzigd door Jackson6 op 10-04-2026 15:50 ]
Woensdagavond een BMS_a035 melding; kon gewoon rijden. Service vereist!!!
tesla benaderd, moest asap naar service center. Donderdag na 2 zakelijke/ noodzakelijke ritten van 50km, kan ie niet meer in drive.
ANWB heeft accupool losgehaald en geboost. Zodoende kon hij weer in drive (niet in P-stand zetten) en heb ik hem naar SC kunnen rijden. Kudos voor tesla kon nog gebruik maken van een demo Y.
volgende ochtend bleek naast 12V (was nog origineel 2019) ook PTC vervangen te worden. Kosten 1257 euro. Dezelfde dag/ vandaag weer opgehaald.
tesla benaderd, moest asap naar service center. Donderdag na 2 zakelijke/ noodzakelijke ritten van 50km, kan ie niet meer in drive.
ANWB heeft accupool losgehaald en geboost. Zodoende kon hij weer in drive (niet in P-stand zetten) en heb ik hem naar SC kunnen rijden. Kudos voor tesla kon nog gebruik maken van een demo Y.
volgende ochtend bleek naast 12V (was nog origineel 2019) ook PTC vervangen te worden. Kosten 1257 euro. Dezelfde dag/ vandaag weer opgehaald.
[ Voor 5% gewijzigd door dr.nld op 10-04-2026 17:00 ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019
Is vaak een combinatie van beide. Kom ik er nog goed vanaf dat ik alleen se melding kreeg van 12v accu moet vervangen worden. Geen goedkope reparatie die PTC.dr.nld schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:59:
Woensdagavond een BMS_a035 melding; kon gewoon rijden. Service vereist!!!
Klopt. Ik had zo'n tussenmodel. SR+ geleverd in Q4 2020... gebouwd in china, eerste levering met LFP accu. Met chromen lijsten en deurhandels. Geen warmtepomp of automatische achterklep. De levering van Q1 2021 van diezelfde SR+ kwam wel met zwarte lijsten/deurhandels/warmtepomp/elek. achterklep.revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:54:
[...]
Klopt dat is de eerste LFP, met nieuwe middentunnel maar de oude deurpanelen en chrome omlijsting, een tussenmodel zonder warmtepomp voor de officiele 2021 facelift. Kort geleverd.
De prijsdalingen in het buitenland verlopen aanzienlijk sneller dan in Nederland. Een long range highland voor 27.000 euro in 2026 is ongekend. De premium RDW kun je wel makkelijk vinden voor die prijs.
Mijn voorkeur gaat alleen uit naar een performance highland model, anders zou ik deze auto in de advertentie direct overwegen.
Ik hoop dat ik in 2028 een performance voor die prijs kan aanschaffen en anders wordt het 2029. Dat lijkt ver weg, maar we gaan alweer richting het tweede kwartaal van 2026, en voor je het weet is het alweer 2027 en dan is het nog maar een jaar of twee max.
Indien noodzakelijk, zal ik gaan importeren.
Mijn voorkeur gaat alleen uit naar een performance highland model, anders zou ik deze auto in de advertentie direct overwegen.
Ik hoop dat ik in 2028 een performance voor die prijs kan aanschaffen en anders wordt het 2029. Dat lijkt ver weg, maar we gaan alweer richting het tweede kwartaal van 2026, en voor je het weet is het alweer 2027 en dan is het nog maar een jaar of twee max.
Indien noodzakelijk, zal ik gaan importeren.
[ Voor 7% gewijzigd door DeJurist op 12-04-2026 23:54 ]
Waar dan?DeJurist schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:16:
De premium RDW kun je wel makkelijk vinden voor die prijs.
Als ik nu kijk op AutoScout24 (Europa), dan staat er welgeteld één onder de 27k, en die is van een particulier in Nederland. Daarna op een tientje na 28k en dan loopt het snel op.
Begrijp mij niet verkeerd; ik ben zelf op zoek, en wil graag weten waar ze dan wél staan. Er wordt her en der wel eens geroepen; Model xx met bouwjaar xx haal je echt wel voor xx k. En dan staat er ergens één niet representatieve (op het oog 'twijfelachtige') auto 5k onder het gemiddelde.
Je reactie gaat uit van een onjuiste lezing van mijn bericht. Over de Long Range-variant is nergens gesteld dat er meerdere exemplaren voor die prijs beschikbaar zijn; er is alleen aangegeven dat er inmiddels ten minste één voertuig binnen dat prijsniveau wordt aangeboden.GhandiHarder schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:07:
[...]
Waar dan?
Als ik nu kijk op AutoScout24 (Europa), dan staat er welgeteld één onder de 27k, en die is van een particulier in Nederland. Daarna op een tientje na 28k en dan loopt het snel op.
Begrijp mij niet verkeerd; ik ben zelf op zoek, en wil graag weten waar ze dan wél staan. Er wordt her en der wel eens geroepen; Model xx met bouwjaar xx haal je echt wel voor xx k. En dan staat er ergens één niet representatieve (op oog 'twijfelachtige') auto 5k onder het gemiddelde.
Wat betreft de RWD-variant laat een eenvoudige zoekopdracht al zien dat er minimaal tien exemplaren onder de €29.000 beschikbaar zijn. Dat past in een breder beeld waarin prijzen in andere Europese landen aantoonbaar lager liggen dan in Nederland. Hier blijft het aanbod steken op minder dan 30 voertuigen (van verschillende uitvoeringen) in zijn totaliteit die te koop zijn.
Daarnaast is het relevant om te benoemen dat er in de praktijk maar één passend voertuig nodig is. Als de voorkeur (bij mij) had gelegen bij een RWD Premium-variant, was die zonder moeite te vinden geweest in de orde van €26.000 tot €27.000.
Dit raakt kant noch wal, en daarbij weet ik vrij zeker dat jouw hele tekst AI is...DeJurist schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:21:
[...]
Je reactie gaat uit van een onjuiste lezing van mijn bericht. Over de Long Range-variant is nergens gesteld dat er meerdere exemplaren voor die prijs beschikbaar zijn; er is alleen aangegeven dat er inmiddels ten minste één voertuig binnen dat prijsniveau wordt aangeboden.
Wat betreft de RWD-variant laat een eenvoudige zoekopdracht al zien dat er minimaal tien exemplaren onder de €29.000 beschikbaar zijn. Dat past in een breder beeld waarin prijzen in andere Europese landen aantoonbaar lager liggen dan in Nederland. Hier blijft het aanbod steken op minder dan 30 voertuigen (van verschillende uitvoeringen) in zijn totaliteit die te koop zijn.
Daarnaast is het relevant om te benoemen dat er in de praktijk maar één passend voertuig nodig is. Als de voorkeur (bij mij) had gelegen bij een RWD Premium-variant, was die zonder moeite te vinden geweest in de orde van €26.000 tot €27.000.
Nog steeds zie ik geen voorbeelden behalve een screenshot.
Excuus, je hebt gelijk. Er borrelt gewoon soms wat frustratie op, als ik het gevoel krijg dat anderen wél die deals kunnen vinden en ik niet. Dus als ik het vriendelijk vraag; Ik vind een Premium RWD uit 2024 tussen de 26 en 27k wél interessant nu, waar heb je die gevonden als ik vragen mag?DeJurist schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:21:
[...]
Je reactie gaat uit van een onjuiste lezing van mijn bericht. Over de Long Range-variant is nergens gesteld dat er meerdere exemplaren voor die prijs beschikbaar zijn; er is alleen aangegeven dat er inmiddels ten minste één voertuig binnen dat prijsniveau wordt aangeboden.
Dan moet je leren lezen. Dat jij het niet begrijpt, ligt volledig aan jou en nee dit is geen AI. Zo schrijf ik al jaren, wishful thinking en je bent behoorlijk onbeschoft.Jackson6 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:31:
[...]
Dit raakt kant noch wal, en daarbij weet ik vrij zeker dat jouw hele tekst AI is...
Nog steeds zie ik geen voorbeelden behalve een screenshot.
Ik ben nu aan het werk, maar kan je later wat voorbeelden toesturen.GhandiHarder schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:32:
[...]
Excuus, je hebt gelijk. Er borrelt gewoon soms wat frustratie op, als ik het gevoel krijg dat anderen wél die deals kunnen vinden en ik niet. Dus als ik het vriendelijk vraag; Ik vind een Premium RWD uit 2024 tussen de 26 en 27k wél interessant nu, waar heb je die gevonden als ik vragen mag?
Ik zie ze eerlijk gezegd ook niet echt, alleen wat uitzonderingen uit shady landen. Alles wat hier in de buurt (België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken) te koop staat zit rond de Nederlandse prijs of zelfs daarboven.
Nu Tesla geen EAP meer geeft op hun occasions en de prijs hetzelfde houdt kan in ieder geval breder worden gekeken. Eerst keek ik alleen bij Tesla, maar nu bieden zij niets extra en ze zijn daar ook niet per se goedkoper. Aanbod van Highlands is sowieso laag, ook in Duitsland.
kan dat in dit topic? Ik ben ook benieuwd. Die van je screenshot is al weer weg en dat lijkt me ook logisch met die prijs.DeJurist schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:38:
[...]
Ik ben nu aan het werk, maar kan je later wat voorbeelden toesturen.
Ik heb het idee dat de eerste hits op dat soort sites altijd 'lokkertjes' zijn. Als de prijs zo laag is t.o.v. het andere aanbod, dan klopt er meestal iets niet. Zelf in het verleden ook al eens tegenaan gelopen. Toevallig was de auto net weg, op het moment dat je voor een bezichtiging langskwam.
Overigens denk ik dat de usecase van DeJurist vrij uniek is. Jaren wachten om een auto te kopen, is voor de meeste mensen niet weggelegd. De meesten hebben een auto nodig op kortere termijn, of willen er simpelweg al eerder van kunnen genieten. Als je de 'luxe' of het geduld hebt om zo lang te wachten, dan is er vast een keer een moment om een goede deal te scoren.
Overigens denk ik dat de usecase van DeJurist vrij uniek is. Jaren wachten om een auto te kopen, is voor de meeste mensen niet weggelegd. De meesten hebben een auto nodig op kortere termijn, of willen er simpelweg al eerder van kunnen genieten. Als je de 'luxe' of het geduld hebt om zo lang te wachten, dan is er vast een keer een moment om een goede deal te scoren.
Dit zijn er even snel 3 (binnen een minuut gevonden). Of te wel; geen uitzondering op de regel.Svennie schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:03:
[...]
kan dat in dit topic? Ik ben ook benieuwd. Die van je screenshot is al weer weg en dat lijkt me ook logisch met die prijs.
:strip_exif()/f/image/QavxMUi9MQiH3s04mmpftvMW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RGbXfaBIPm9qWwaiQXhBZv8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik rij nu in een Jaguar I-Pace, die vorig jaar een volledig nieuw accupakket heeft gekregen van Jaguar-Land Rover. Dus heb ik inderdaad voor nu geen haast (ook vrij snel met 408 pk).TonyD schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:08:
Ik heb het idee dat de eerste hits op dat soort sites altijd 'lokkertjes' zijn. Als de prijs zo laag is t.o.v. het andere aanbod, dan klopt er meestal iets niet. Zelf in het verleden ook al eens tegenaan gelopen. Toevallig was de auto net weg, op het moment dat je voor een bezichtiging langskwam.
Ik zou de performance Highland (nieuw x2) nu al kunnen betalen en nog ruim kunnen leven van het spaargeld, maar ik koop principieel geen nieuwe auto’s vanwege de snelle waardedaling.
Ik stel altijd een budget voor occasions vast en houd me daar strikt aan. Zo kocht ik deze Jaguar, die in 2019 nieuw 100k kostte, vier jaar later voor 23k.
[ Voor 14% gewijzigd door DeJurist op 13-04-2026 11:35 ]
Wat is er mis met deze auto:
https://www.autoscout24.n...nic&boosting_product=none
in de advertentie staat dit:
Belangrijk om te weten:
De auto laadt via reguliere AC-lader (thuisladen of openbare laadpaal). Ideaal voor iemand die voornamelijk lokaal rijdt of thuis kan laden.
Ofwel enkel te laden via een stopcontact?
Belangrijk om te weten:
De auto laadt via reguliere AC-lader (thuisladen of openbare laadpaal). Ideaal voor iemand die voornamelijk lokaal rijdt of thuis kan laden.
Fair enough, mijn filter stond op 2024.
Importeren denk ik ook wel eens aan, maar voelt voor nu nog een een brug te ver.
Als je even geduld hebt, komen er in 2028 behoorlijk wat exemplaren uit de lease.GhandiHarder schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:39:
[...]
Fair enough, mijn filter stond op 2024.
Importeren denk ik ook wel eens aan, maar voelt voor nu nog een een brug te ver.
Zoals velen ben ik in de markt voor een Tesla occasion. Ik rijd niet super veel, maar m'n huidige auto is veel te klein voor me en ik zou graag elektrisch willen rijden.
Ik heb een Tesla op het oog van een particulier. Gaat om een Tesla Model 3 'Premium Plus' bouwjaar 2019 december. Kleur blauw met wat chromen strips en 19" velgen. 136.000km gereden. De auto moest onlangs
voor een kofferbakcamera-kabel recall naar de Tesla garage. Toen heeft Tesla de auto ook verder bekeken en is het hele accu pakket (!) + de laagspanningsaccu vervangen onder garantie. Kortom volledig nieuwe accu. De draagarmen waren ook in orde.
Is dit voor +- €17.500 een nette deal?
Ik heb een Tesla op het oog van een particulier. Gaat om een Tesla Model 3 'Premium Plus' bouwjaar 2019 december. Kleur blauw met wat chromen strips en 19" velgen. 136.000km gereden. De auto moest onlangs
voor een kofferbakcamera-kabel recall naar de Tesla garage. Toen heeft Tesla de auto ook verder bekeken en is het hele accu pakket (!) + de laagspanningsaccu vervangen onder garantie. Kortom volledig nieuwe accu. De draagarmen waren ook in orde.
Allemaal prima dat dit hier als voorbeeld wordt aangehaald, maar bij die tweede zie ik al gelijk foto's met barsten in de voorbumper .e.d. De eerste advertentie staat die auto op één of ander vaag grasveld, verder geen informatie bij de auto. Je moet er maar zin in hebben om dit soort wagens te importeren. Maar bedankt voor de moeite.DeJurist schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:10:
[...]
Dit zijn er even snel 3 (binnen een minuut gevonden). Of te wel; geen uitzondering op de regel. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De eerstvolgende die ik daarna tegenkomen zit de hele achterbak in de kreukels en ga zo maar door. Voor onder de 30K koop je (voor wat ik zo snel even zie) niet echt iets goeds.
Natuurlijk zal er wel een goede deal hier en daar tussen zitten maar kosten en (redelijk) gedoe van importeren zal voor menig Tweaker niet echt aantrekkelijk zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Jackson6 op 13-04-2026 11:55 ]
Dat klinkt, mede gezien de prijs, alsof deze behoorlijk in elkaar gezeten heeft en vervolgens niet door een tesla certifiied bodyshop is gerepareerd (of anderzijds niet aan de eisen van Tesla voor reparatie kon voldoen). Dan blijft de mogelijkheid tot supercharging permanent uitgeschakeld.Svennie schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:32:
Wat is er mis met deze auto:
Belangrijk om te weten:
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 13-04-2026 13:43 ]
All-electric.
Vorig jaar een model 3 uit Duitsland geïmporteerd. Was echt een eitje, en ik was er helemaal onervaren mee. Het enige wat ik uitbesteed heb is dat ik een transporteur de auto heb laten halen.
Als het verschil zo groot blijft, zou ik het zo weer doen.
daar had ik nog niet aan gedacht, dat zal het zijnRonJ schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:57:
[...]
Dat klinkt, mede gezien de prijs, alsof deze behoorlijk in elkaar gezeten heeft en vervolgens niet door een tesla certifiied bodyshop is gerepareerd. Dan blijft de mogelijkheid tot supercharging permanent uitgeschakeld.
Een vriend van me heeft er ook 1 uit Duitsland geimporteerd, stelt inderdaad niet zo veel voor, geen idee hoe het met andere landen zitCxxxx71 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:01:
Vorig jaar een model 3 uit Duitsland geïmporteerd. Was echt een eitje, en ik was er helemaal onervaren mee. Het enige wat ik uitbesteed heb is dat ik een transporteur de auto heb laten halen.
[ Voor 39% gewijzigd door Svennie op 13-04-2026 13:42 ]
Het stelt ook helemaal niks voor. Je moet alleen eerst even wat onderzoek doen of een bedrijf bellen dat je daarmee kan helpen. Vanuit Duitsland, België of Frankrijk zou ik zelfs terugrijden en de kosten voor de transporteur in eigen zak houden.Cxxxx71 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:01:
Ik koos ervoor om het geld voor een bedrijf "dat me ermee kan helpen" in mijn zak te houden. Zelf met autodealers gebeld en gemaild. Beetje hulp van Chat GPT. Daarna zelf naar de dealer gegaan om te kijken, testen en het leukste: onderhandelen en een deal malen.DeJurist schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:
[...]
Het stelt ook helemaal niks voor. Je moet alleen eerst even wat onderzoek doen of een bedrijf bellen dat je daarmee kan helpen. Vanuit Duitsland, België of Frankrijk zou ik zelfs terugrijden en de kosten voor de transporteur in eigen zak houden.
Ze hadden nog wat dagen nodig om de auto in orde te maken. Geen zin in gedoe om kentekens en verzekering te regelen. Ook geen zin om er weer naar toe te rijden met een 2e persoon natuurlijk. Daarom het transport laten verzorgen. Zoek daarvoor op Marktplaats, en je komt er achter dat dat ook niet de kosten zijn.
lijkt mij een prima prijs.stin00 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:51:
Zoals velen ben ik in de markt voor een Tesla occasion. Ik rijd niet super veel, maar m'n huidige auto is veel te klein voor me en ik zou graag elektrisch willen rijden.
Maar reken jezelf niet rijk met de hoogspanningsaccu die vervangen is. Deze is in 95% van de gevallen niet nieuw, maar een gereviseerde accu die minimaal net zo goed was als de oude of iets beter.
Mijn hoogspanningsaccu moest afgelopen november ook plots vervangen worden uit mijn 2021 M3 en dit was bij mij ook het geval.
Zolang je binnen de EU blijft is het allemaal redelijk eenvoudig en betaal je ook geen invoerrechten. Veel van het geschikte aanbod zal ook in de omliggende landen of net daarbuiten zijn, in grote delen van de Unie loopt de EV nog een stuk minder vaart natuurlijk.Svennie schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:41:
[...]
daar had ik nog niet aan gedacht, dat zal het zijn
[...]
Een vriend van me heeft er ook 1 uit Duitsland geimporteerd, stelt inderdaad niet zo veel voor, geen idee hoe het met andere landen zit
Een dergelijke prijsdaling zal je met een Highland Performance niet zomaar zien. Er zijn überhaupt nog maar weinig Highland occasions te koop in Nederland, laat staan Performance versies. Voor de oorlog in Iran had Tesla zelf al een exemplaar voor €42k met gratis EAP (wat er nu niet meer bij zit). Als het gedoe in het Midden Oosten is afgelopen verwacht ik weer wat meer aanbod en minder vraag.DeJurist schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:12:
Ik zou de performance Highland (nieuw x2) nu al kunnen betalen en nog ruim kunnen leven van het spaargeld, maar ik koop principieel geen nieuwe auto’s vanwege de snelle waardedaling.
Ik stel altijd een budget voor occasions vast en houd me daar strikt aan. Zo kocht ik deze Jaguar, die in 2019 nieuw 100k kostte, vier jaar later voor 23k.
Zelf wacht ik tot ze onder de €40k duiken voor ik serieus ga kijken, meer wil ik niet betalen. Ook wil ik een rode of blauwe en geen smakeloze lease wit, zwart of grijstint. Dat beperkt het potentiële aanbod ook aanzienlijk.
Op basis van hoe de markt zich ontwikkelt, ga ik ervan uit dat dit soort prijsdalingen richting het fiscale jaar 2028/2029 zichtbaar worden, dat is ook altijd mijn uitgangspunt geweest.TheBrut3 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:14:
[...]
Een dergelijke prijsdaling zal je met een Highland Performance niet zomaar zien. Er zijn überhaupt nog maar weinig Highland occasions te koop in Nederland, laat staan Performance versies. Voor de oorlog in Iran had Tesla zelf al een exemplaar voor €42k met gratis EAP (wat er nu niet meer bij zit). Als het gedoe in het Midden Oosten is afgelopen verwacht ik weer wat meer aanbod en minder vraag.
Zelf wacht ik tot ze onder de €40k duiken voor ik serieus ga kijken, meer wil ik niet betalen. Ook wil ik een rode of blauwe en geen smakeloze lease wit, zwart of grijstint. Dat beperkt het potentiële aanbod ook aanzienlijk.
Ik verwacht zelf dat de Performance Highland tegen die tijd onder de €26.000 uitkomt. Modellen zoals de RDW Premium en Long Range Premium zie ik eerder onder de €17.000 zakken, terwijl de AWD Long Range waarschijnlijk ergens tussen de €18.000 en €20.000 zal liggen.
Een afschrijving van ongeveer 50 tot 60 procent van de nieuwprijs binnen vier tot vijf jaar beschouw ik daarbij als een realistisch scenario, zeker als je kijkt naar hoe dit historisch verloopt.
De kleur is niet zo belangrijk, want ik laat hem wrappen in een kleur die Tesla niet aanbiedt. Vanaf dag één installeer ik een yoke, een richtingaanwijzer (indien nodig) en vervang ik de achterlichten door een lightbar.Zelf wacht ik tot ze onder de €40k duiken voor ik serieus ga kijken, meer wil ik niet betalen. Ook wil ik een rode of blauwe en geen smakeloze lease wit, zwart of grijstint. Dat beperkt het potentiële aanbod ook aanzienlijk.
Voordat ik tot aankoop overga, let ik vooral op de onderhoudshistorie, de staat van de lak en het interieur.
[ Voor 20% gewijzigd door DeJurist op 14-04-2026 11:37 ]
Dag allen,
Ik ben al even aan het kijken voor een occasion model 3 uit 2021. Nu lees ik de discussie over HW3 en HW4 mbt FSD. Zou het nu raadzamer zijn om te kijken naar een occasion HW4 of eventueel nieuw kopen?
Alle input is welkom!
Ik ben al even aan het kijken voor een occasion model 3 uit 2021. Nu lees ik de discussie over HW3 en HW4 mbt FSD. Zou het nu raadzamer zijn om te kijken naar een occasion HW4 of eventueel nieuw kopen?
Alle input is welkom!
Als je zeker gebruik wilt gaan maken van FSD Supervised dan zou ik zeker niet voor een HW3 gaan als het budget er is, het is maar zeer de vraag of FSD Supervised ooit voor Europa beschikbaar gaat komen.Dantes schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:13:
Dag allen,
Alle input is welkom!
Wat bedoel je, het is toch recentelijk goedgekeurd door de rdw?revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:19:
[...]
Als je zeker gebruik wilt gaan maken van FSD Supervised dan zou ik zeker niet voor een HW3 gaan als het budget er is, het is maar zeer de vraag of FSD Supervised ooit voor Europa beschikbaar gaat komen.
Ja en dat is enkel voor HW4, HW3 heeft geen FSD Supervised goedkeuring en er is geen enkel zicht wanneer en of dat gaat gebeuren. Gezien de stricte eisen van de EU /RDW is het maar de vraag of dat er ooit gaat komen.Bever! schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:21:
[...]
Wat bedoel je, het is toch recentelijk goedgekeurd door de rdw?
Zit je qua budget binnen HW4 bereik dan zou ik daar altijd voor gaan (ook ivm afschrijving)
[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 19-04-2026 17:31 ]
De auto is ook duurder dan in aanschaf, afschrijving is lastig te voorspellen. Wat ook meetelt is dat elke highlight in updates alleen voor hw4 is. Alleen de minor functioniteitne zijn ook voor hw3. Ook is de hardware gewoon beter. Bijvoorbeeld de dashcam is op hw3 is gewoon traag en niet vloeiend.Dantes schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
Dank voor de reacties. ja afschrijving is natuurlijk ook nog een argument
Is ook maar net waar je het allemaal mee vergelijkt. Ik rijd beide door elkaar (2019 en 2024) en vind het verschil maar minimaal. En kan je zeggen, die 2019 M3LR is ivm andere auto's van dat jaar gewoon extreem goed kwa software en gebruikersgemak. Welke auto uit die tijd krijgt nu nog gratis updates? Systeem werkt ook gewoon nog extreem vloeiend vergeleken bij de meeste concurrenten. Het systeem is zelfs anno 2026 beter dan waar nieuwe auto's nu mee geleverd wordenmegabeat schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:16:
[...]
De auto is ook duurder dan in aanschaf, afschrijving is lastig te voorspellen. Wat ook meetelt is dat elke highlight in updates alleen voor hw4 is. Alleen de minor functioniteitne zijn ook voor hw3. Ook is de hardware gewoon beter. Bijvoorbeeld de dashcam is op hw3 is gewoon traag en niet vloeiend.
FSD is leuk voor paar dagen (heb het nu op mijn M3P 2024), en echt wel indrukwekkend, maar ook snel erg saai, en ga er van zijn leven nooit 7k of 99euro/m voor betalen. Vind zelf rijden ook gewoon te leuk. Vraag me ook af of het uberhaubt iets met meerwaarde gaat doen
[ Voor 3% gewijzigd door anti elppa op 20-04-2026 14:45 ]
Hiervoor heb ik enkel benzine auto's gereden, wordt dus eerste tesla voor mij. Behalve het argument van afschrijving, vraag ik me vooral af of nu supervised FSD een feit is, dit een grote meerwaarde is en ik daarom beter kan kiezen voor een uitvoering waarop dit mogelijk is.
is moeilijk te zeggen. Zal nu aankomende weken/ maanden wellicht mee spelen, maar gok dat nadat iedereen zijn proefperiode achter de rug heeft, en alle auto journalisten er over geschreven hebben het een veel minder grote rol gaat spelen. Blijft een klein groepje mensen achter die er voor wil betalen. Ik ken er nog geen 1 iig. Dus ik verwacht dat het amper invloed heeft over half jaar tot jaar. Nu vandaag wellicht welDantes schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
Hiervoor heb ik enkel benzine auto's gereden, wordt dus eerste tesla voor mij. Behalve het argument van afschrijving, vraag ik me vooral af of nu supervised FSD een feit is, dit een grote meerwaarde is en ik daarom beter kan kiezen voor een uitvoering waarop dit mogelijk is.
Maar dat kan niemand voor jou bepalen, behalve jijzelf. Wil je dolgraag gebruik maken & betalen voor FSD? Koop dan een Tesla met HW4. De nadelen hiervan zijn de extra eenmalige/maandelijkse kosten voor FSD en het feit dat je een veel nieuwere/jongere Tesla occasion moet kopen. Ik geloof vanaf bouwjaar eind 2023? Die zijn aardig prijzig in aanschaf en zullen dus ook meer afschrijven tov bijvoorbeeld een ouder 2020 model waarop de grootste afschrijving al heeft plaatsgevonden.Dantes schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
Ik ben het persoonlijk eens met @anti elppa. Heb nu 2 lange testrits gedaan in een splinternieuwe Model 3, en een paar in Model 3 occasions uit 2019/2020. Uiteindelijk gekozen voor een 2020 occasion omdat ik best weinig verschil merkte. Ja de nieuwere was nóg stiller, scherm wat sneller en de auto was zichtbaar beter afgewerkt, maar in de basis reden ze beide echt zeer goed. Aangezien ik van benzine/LPG kom wordt het voor mij toch al een wereld van verschil.
Bedenk voor jezelf een budget en must-have features, anders blijf je oneindig je budget ophogen 'Oh ik moet een warmtepomp en Ryzen chip hebben, oh ik moet HW4 hebben, oh ik moet...'. En op zich is dat ook prima hoor, maar dan kan je eigenlijk nog beter je benzine wagen inruilen bij Tesla zelf voor de €5k extra inruilbonus en een nieuwe Model 3 scoren.
Ja klopt, de prijs van een recente occasion komt aardig in de buurt van de prijs van een nieuwe standard met inruil. Valt me trouwens op dat de voorraad op de tesla site nogal wisselt. Dank voor alle input die jullie hebben gegeven
afgezien van HW4 en FSD is het verschil in bouwkwaliteit wel erg groot. In mijn post had ik het alleen over hoe goed, snel en perfect de software en het scherm is. Ik meen het wanneer ik zeg dat een 2019 M3 op dat vlak gewoon nog steeds een stuk beter en sneller reageert dan een nieuwe auto anno 2026 van andere merken.stin00 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:22:
[...]
Maar dat kan niemand voor jou bepalen, behalve jijzelf. Wil je dolgraag gebruik maken & betalen voor FSD? Koop dan een Tesla met HW4. De nadelen hiervan zijn de extra eenmalige/maandelijkse kosten voor FSD en het feit dat je een veel nieuwere/jongere Tesla occasion moet kopen. Ik geloof vanaf bouwjaar eind 2023? Die zijn aardig prijzig in aanschaf en zullen dus ook meer afschrijven tov bijvoorbeeld een ouder 2020 model waarop de grootste afschrijving al heeft plaatsgevonden.
Ik ben het persoonlijk eens met @anti elppa. Heb nu 2 lange testrits gedaan in een splinternieuwe Model 3, en een paar in Model 3 occasions uit 2019/2020. Uiteindelijk gekozen voor een 2020 occasion omdat ik best weinig verschil merkte. Ja de nieuwere was nóg stiller, scherm wat sneller en de auto was zichtbaar beter afgewerkt, maar in de basis reden ze beide echt zeer goed. Aangezien ik van benzine/LPG kom wordt het voor mij toch al een wereld van verschil.
Bedenk voor jezelf een budget en must-have features, anders blijf je oneindig je budget ophogen 'Oh ik moet een warmtepomp en Ryzen chip hebben, oh ik moet HW4 hebben, oh ik moet...'. En op zich is dat ook prima hoor, maar dan kan je eigenlijk nog beter je benzine wagen inruilen bij Tesla zelf voor de €5k extra inruilbonus en een nieuwe Model 3 scoren.
Maar terug naar de bouwkwaliteit, is de 2019 slecht? nee zeker niet. Bedoel dan de eind Q3/ Q4 2019 versie (begin 2019 is ander verhaal). Maar de highland is zo extreem veel beter. Geen rammeltjes, mooier materiaal, dubbel glas rondom dus echt stuk stiller, beter design van binnen. Echt een heel andere auto. En doet echt niet onder voor duitse auto's, imo zelfs beter op sommige vlakken.
Ik zou dus eerder daarvoor betalen (als je het geld toch hebt liggen) dan HW4 FSD. Dat laatste doet met gewoon niets. Leuke gadget, maar dat nieuwe gaat er heel rap vanaf. Maargoed, dat is voor iedereen persoonlijk
Het is alleen jammer dat de geschatte inruilwaarde bij Tesla € 2.400 onder de inruilprijs van de ANWB koerslijst ligt voor mijn huidige auto. Inruilen bij Tesla is dan niet heel aantrekkelijk. De Tesla verkoper gaf nog als tip om mijn auto eens aan te melden bij ANWB Autoverkoopservice. Hij verwachtte dat biedingen daar niet veel hoger zouden zijn.stin00 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:22:
[...]
Bij sommige advertenties zie ik een meeneemprijs en een all-in serviceprijs. Dan koop je voor € 1.250 extra een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema, nieuwe APK en 12 maanden BOVAG garantie. Voor een benzineauto zou ik dat altijd doen, maar zou het voor een Model 3 SR+ (sept. 2021, 93.000 km) nodig zijn? Tesla’s hebben toch helemaal geen onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Wat zou er stuk kunnen gaan dat onder BOVAG garantie valt?
Je betaalt voor luchtfietserij. Wat is een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Ik weet niet wat dat betekent. Als ze alle draagarmen + banden vervangen dan is het een goede deal, anders niet. Een APK kost weinig en 12 maanden BOVAG... je hebt nog Tesla garantie op de belangrijkste onderdelen. De BOVAG zal ook niet je banden of draagarmen gaan coveren, want die vallen onder 'normale slijtage'. Daarnaast heb je bij een garage ook nog wettelijke garantie, dus als er iets binnen korte tijd mis is moet je ermee terug kunnen.M-ThijZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:09:
[...]
Het is alleen jammer dat de geschatte inruilwaarde bij Tesla € 2.400 onder de inruilprijs van de ANWB koerslijst ligt voor mijn huidige auto. Inruilen bij Tesla is dan niet heel aantrekkelijk. De Tesla verkoper gaf nog als tip om mijn auto eens aan te melden bij ANWB Autoverkoopservice. Hij verwachtte dat biedingen daar niet veel hoger zouden zijn.
Bij sommige advertenties zie ik een meeneemprijs en een all-in serviceprijs. Dan koop je voor € 1.250 extra een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema, nieuwe APK en 12 maanden BOVAG garantie. Voor een benzineauto zou ik dat altijd doen, maar zou het voor een Model 3 SR+ (sept. 2021, 93.000 km) nodig zijn? Tesla’s hebben toch helemaal geen onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Wat zou er stuk kunnen gaan dat onder BOVAG garantie valt?
Die servicepakketten wordt gewoon veel op verdiend bij elektrische auto's.
Sneaky Tesla. Gisteren zetten ze een Highland Performance online voor €44k en vanavond is de prijs aangepast naar €46k. Bij de trieste inruilprijzen die ze bieden kunnen ze de auto's wel wat goedkoper wegzetten dan de wagens op Gaspedaal.
Vraag /aanbod je ziet dat de vraag toeneemt met het afnemende aanbod, dat betekend op den duur ook hogere prijzen. Factoren zoals FSD, de populariteit van Tesla en toenemende brandstofprijzen dragen daar aan bij.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:05:
Sneaky Tesla. Gisteren zetten ze een Highland Performance online voor €44k en vanavond is de prijs aangepast naar €46k. Bij de trieste inruilprijzen die ze bieden kunnen ze de auto's wel wat goedkoper wegzetten dan de wagens op Gaspedaal.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 22-04-2026 13:51 ]
Ik vind ze nu juist minder aantrekkelijk bij Tesla zelf. Eerst kreeg je er gratis EAP bij en nu is dat vervallen, dus het USP wat Tesla had is nu vervallen.revolution-nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:50:
Vraag /aanbod je ziet dat de vraag toeneemt met het afnemende aanbod, dat betekend op den duur ook hogere prijzen. Factoren zoals FSD, de populariteit van Tesla en toenemende brandstofprijzen dragen daar aan bij.
Ja, eens de jaar extra garantie boven de fabrieksgarantie (20k km) + EAP waren voor mij ook de reden om voor een CPO te gaan.TheBrut3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:11:
[...]
Ik vind ze nu juist minder aantrekkelijk bij Tesla zelf. Eerst kreeg je er gratis EAP bij en nu is dat vervallen, dus het USP wat Tesla had is nu vervallen.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 22-04-2026 15:27 ]
Zijn de draagarmen nog steeds een issue bij een 2021 model of nieuwer? En zouden deze idealiter al vervangen moeten zijn? Zijn er verder nog aandachtspunten? Banden spreken voor zich om te controleren.stin00 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:48:
[...]
Je betaalt voor luchtfietserij. Wat is een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Ik weet niet wat dat betekent. Als ze alle draagarmen + banden vervangen dan is het een goede deal, anders niet. Een APK kost weinig en 12 maanden BOVAG... je hebt nog Tesla garantie op de belangrijkste onderdelen. De BOVAG zal ook niet je banden of draagarmen gaan coveren, want die vallen onder 'normale slijtage'. Daarnaast heb je bij een garage ook nog wettelijke garantie, dus als er iets binnen korte tijd mis is moet je ermee terug kunnen.
Die servicepakketten wordt gewoon veel op verdiend bij elektrische auto's.
Wat zie je als de belangrijkste onderdelen waar nog Tesla-garantie op van toepassing is? Dat is toch alleen het accupakket die de eerste 160.000 km of 8 jaar (wat eerst komt) gegarandeerd 70% moet zijn.
De basisgarantie van Tesla verloopt na 80.000 km of vier jaar (wat het eerst komt), dus daar is geen aanspraak meer op bij deze occasion.
2018–2020: duidelijk het meest problematisch (ontwerp/busjes/afdichting).M-ThijZ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:24:
[...]
Zijn de draagarmen nog steeds een issue bij een 2021 model of nieuwer? En zouden deze idealiter al vervangen moeten zijn? Zijn er verder nog aandachtspunten? Banden spreken voor zich om te controleren.
2021: nog steeds gevoelig, maar iets verbeterd.
2022+ (facelift): verdere updates, maar echt niet definitief opgelost.
Dus ook bij een 2021 model blijven, vooral de voorste draagarmen, nog een puntje van aandacht. Ze moeten vervangen worden als ze versleten zijn en lawaai maken. Een goede testrit is echt noodzakelijk. Check vooral:
1. Draagarmen geluid: rijdt 10 km/u en stuur stevig: hoor je gepiep? En pak wat drempels: hoor je overdreven gekraak?
2. Test de warmtepomp/airco goed.
3. Check altijd de onafhankelijke SoH meting van de batterij. Matcht deze met de kilometerstand?
4. Afdichtingen lampen & rubbers(frunk/trunk): geen condens of waterlekkage?
5. Infotainment tablet: werkt snel/goed? Geen dikke krassen?
6. Check de banden op profiel etc
7. Kijk even onder de auto of er (forse) deuken op het onderstel zitten. Die wil je liever niet ter hoogte van het accupakket zien.
8. Bekijk al het glas echt goed. Ik zag bij veel occassions (haar)scheuren en sterretjes.
9. Uiteraard even de lak goed inspecteren, alle 2020 auto's die ik bekeek hadden wel wat krasjes/krassen/butsjes/deukjes. Ook niet heel gek na 6 jaar gebruik.
Maargoed dat waren mijn voornaamste items om te checken, er zijn hier ook hele checklists opgesteld door andere Tweakers
De accu, elektromotor én aandrijflijn hebben inderdaad nog garantie dan, waarbij de accu natuurlijk het belangrijkste onderdeel is. Een nieuwe kan zo €18k kosten.Wat zie je als de belangrijkste onderdelen waar nog Tesla-garantie op van toepassing is? Dat is toch alleen het accupakket die de eerste 160.000 km of 8 jaar (wat eerst komt) gegarandeerd 70% moet zijn.
Klopt hoor, maar wat verwacht je dat 12 maanden BOVAG hierin realistisch kan betekenen? Ik zou dat echt duidelijk navragen bij de garage. Coveren ze ook de ophanging (draagarmen)? Of bijvoorbeeld een kapot display + airco/warmtepomp? Piepjes, kraakje, kleine defecten? Of vallen deze laatste dingen sowieso onder wettelijke garantie? Als ik de garage uitrijd en na 1 maand valt het infotainment display uit, dan zie ik dit als een groot defect en verwacht ik wettelijke garantie.De basisgarantie van Tesla verloopt na 80.000 km of vier jaar (wat het eerst komt), dus daar is geen aanspraak meer op bij deze occasion.
Bovag biedt vooral zekerheid en 'geen gezeur'. Het gemak kan ook wat waard zijn natuurlijk en het blijft een gok. Maar ik heb er zelf niet voor gekozen. Wel heb ik een APK + splinternieuwe banden erbij onderhandeld voor €300. Dat hebben ze liever dan 'directe korting' geven. En de aankoop is niet bij een shady handelaar gedaan, maar bij een garage waar ze wel iets om service en reputatie geven.
Dit kan ik zeker beamen. Ik rij een Model S uit 2016 waarvan ik het infotainmentsysteem geüpgraded heb naar de mcu2. Zelfs met de mcu1, met de Nvidia chip, kreeg ik regelmatig updates. Nu dus de intel chip en sinds vanmorgen staat de spring update klaar.anti elppa schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:56:
[...]
Welke auto uit die tijd krijgt nu nog gratis updates? Systeem werkt ook gewoon nog extreem vloeiend vergeleken bij de meeste concurrenten. Het systeem is zelfs anno 2026 beter dan waar nieuwe auto's nu mee geleverd worden.
Bovendien zat ik laatst bij mn werkgever in de auto. Vw id5 gtx uit eind 2025....
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Wat kost zo'n update? Dan krijg je ook de nieuwe processor toch? Ik heb nog de oude processor en de meeste updates bij mij zijn kleine updates/verbeteringen. Bv het overzicht van welke stalls vrij zijn heb ik niet. En zo ga ik nog wel meer missen.pjot1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:25:
[...]
Dit kan ik zeker beamen. Ik rij een Model S uit 2016 waarvan ik het infotainmentsysteem geüpgraded heb naar de mcu2. Zelfs met de mcu1, met de Nvidia chip, kreeg ik regelmatig updates. Nu dus de intel chip en sinds vanmorgen staat de spring update klaar.
Is afhankelijk van wat voor Autopilot je hebt. Heb je ap1 (zoals ik) kost het €1550,- voor ap2 en hoger kost hetSvennie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
[...]
Wat kost zo'n update? Dan krijg je ook de nieuwe processor toch? Ik heb nog de oude processor en de meeste updates bij mij zijn kleine updates/verbeteringen. Bv het overzicht van welke stalls vrij zijn heb ik niet. En zo ga ik nog wel meer missen.
€2000,-. Je krijgt dan 2 nieuwe schermen alleen vervalt de fm radio. Dat is een upgrade van (geloof ik) €500,- Zelf heb ik de fm radio geen seconde gemist, met Tune-in kan je toch elke zender ontvangen en meer.
Waar kan ik zien welke AP ik heb? Staat dat in hetzelfde scherm als waar je kan zien welke processor je hebt? En met 2 schermen bedoel je dat ze het scherm vervangen voor en achter (die laatste heb ik niet). Dan is het wel veel geld voor de SW updates die ik nu niet krijg of zijn er nog meer voordelen? Waarom heb jij die upgrade gedaan?pjot1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:56:
[...]
Is afhankelijk van wat voor Autopilot je hebt. Heb je ap1 (zoals ik) kost het €1550,- voor ap2 en hoger kost het
€2000,-. Je krijgt dan 2 nieuwe schermen alleen vervalt de fm radio. Dat is een upgrade van (geloof ik) €500,- Zelf heb ik de fm radio geen seconde gemist, met Tune-in kan je toch elke zender ontvangen en meer.
Wacht, jij hebt het over de S, ik over de m3... nvm
[ Voor 6% gewijzigd door Svennie op 23-04-2026 10:04 ]
Ik twijfel tussen een 2019LR en 2021SR+. Ik maak regelmatig ritten tussen de 200km en 250km en zou dan graag niet onderweg te hoeven laden. In de zomer red een SR+ het makkelijk, maar in de winter lijkt het mij wat spannender. Moet ik bij beide ook nog rekening houden met laden tot 90%? En is er ook een SOH waaronder ik deze afstand niet ga halen voor beide modellen?
Ik heb ev-database als referentie gebruikt, maar ik ga er van uit dat deze nog van 100% SOH uit gaan.
Ik heb ev-database als referentie gebruikt, maar ik ga er van uit dat deze nog van 100% SOH uit gaan.
Reken op 15% degradatie voor de LR 2019, de degradatie van een 2021 LFP kan je op zo 5% schatten.BiggieByte schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:08:
Ik twijfel tussen een 2019LR en 2021SR+. Ik maak regelmatig ritten tussen de 200km en 250km en zou dan graag niet onderweg te hoeven laden. In de zomer red een SR+ het makkelijk, maar in de winter lijkt het mij wat spannender. Moet ik bij beide ook nog rekening houden met laden tot 90%? En is er ook een SOH waaronder ik deze afstand niet ga halen voor beide modellen?
[Afbeelding]
Een 2021 geeft je dus dezelfde, of (zeker in de winter) meer range maar wel met een aanzienlijk lager verbruik en een hogere bouwkwaliteit. Daarnaast is LFP robuuster dan NMC.
Het zou voor mij een no-brainer zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-04-2026 10:48 ]
om je een praktijkvoorbeeld te geven: ik heb LR M3 uit 2019 (112k op de teller) en geeft met 100% laden zo rond de 430km aan, die 250km ga je daar makkelijk mee redden, dwz als je niet bij elk stoplicht gebruik maakt van het hogere vermogen en met 160 over de snelweg rijd natuurlijk. Ik laad de auto altijd tot 80% en dan kan ik 2 keer op en neer naar werk en dat is zo'n 210 km, dat red ik ook in de winter.revolution-nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:44:
[...]
Reken op 15% degradatie voor de LR 2019, de degradatie van een 2021 LFP kan je op zo 5% schatten.
Een 2021 geeft je dus dezelfde, of meer range maar wel met een aanzienlijk lager verbruik en een hogere bouwkwaliteit.
De degradatie die je hier noemt, is dat hetzelfde als wat die SOH tests aangeven? De paar 2021 LFP's die ik heb gezien zitten vaak rond de 85% a 90% SOH.revolution-nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:44:
[...]
Reken op 15% degradatie voor de LR 2019, de degradatie van een 2021 LFP kan je op zo 5% schatten.
Een 2021 geeft je dus dezelfde, of (zeker in de winter) meer range maar wel met een aanzienlijk lager verbruik en een hogere bouwkwaliteit. Daarnaast is LFP robuuster dan NMC.
Het zou voor mij een no-brainer zijn.
Zie, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"Svennie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:00:
[...]
Waar kan ik zien welke AP ik heb? Staat dat in hetzelfde scherm als waar je kan zien welke processor je hebt? En met 2 schermen bedoel je dat ze het scherm vervangen voor en achter (die laatste heb ik niet). Dan is het wel veel geld voor de SW updates die ik nu niet krijg of zijn er nog meer voordelen? Waarom heb jij die upgrade gedaan?
Wacht, jij hebt het over de S, ik over de m3... nvmSnelle google search laat zien dat het niet kan voor de m3
pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Wel offtopic zo onderhand maar mijn ervaring na een jaar Tesla rijden, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Lijkt mij stug, ik zie 2021 modellen structureel met een veel hogere range, heb heb nog nooit een LFP sub 90% SOH gezien.BiggieByte schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:56:
[...]
De degradatie die je hier noemt, is dat hetzelfde als wat die SOH tests aangeven? De paar 2021 LFP's die ik heb gezien zitten vaak rond de 85% a 90% SOH.
Op de Tesla CPO site kan je mooi de rated range zien van een voertuig, hier zie je dat 2021 modellen rated vaak hetzelfde of een fractie minder hebben dan een LR 2019. In dit winter is de impact op een LR veel groter door het gebrek aan de WP en de accu verwarming met de twee motoren waardoor een SR2021 je in de winter waarschijnlijk verder brengt.
Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.