• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
revolution-nl schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:35:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat een facelift SR met LFP en warmtepomp niet veel minder ver komt dan een LR uit 2019 zonder warmtepomp in de winter.

De SR is een stuk efficiënter in de winter dan een LR, daarnaast een degradeert LFP minder snel dan NMC.
Een 2021 qua bouwkwaliteit op een hoger plan dan een 2019.
Ah duidelijk, dan neem ik de 2021 SR ook mee in mijn zoektocht, misschien dan toch ook de beste keuze voor mijn verbruik, bedankt!
Powrskin schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:42:
[...]

Ik heb een sr en zelfs met boodschappen ritjes is 250km altijd goed haalbaar. Zou 300km winter en 400 zomer aanhouden . Voordeel is natuurlijk ook dat tot 100% laden wat minder uitmaakt. Je zou nog voor een 2022 versie kunnen gaan, dan heb je 5kw meer
Is dit ook een SR met warmtepomp? Bedankt voor de tip!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Reyad schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:40:
[...]

Ah duidelijk, dan neem ik de 2021 SR ook mee in mijn zoektocht, misschien dan toch ook de beste keuze voor mijn verbruik, bedankt!

[...]

Is dit ook een SR met warmtepomp? Bedankt voor de tip!
Klopt. Topkar

Nukezone FTW

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zit ook in de markt voor een tesla 3 occasion. Het lijkt me wel aantrekkelijk om hem zonder gedoe te kopen via Tesla, maar lees ook wel wisselende verhalen hier. Een alternatief is een reguliere garage in de buurt uiteraard, alleen dat voelt dan helemaal als een gok. Klopt het dat ik via Tesla met relatief weinig risico een 2019 exemplaar zou kunnen kopen aangezien je sowieso een jaar garantie hebt op zaken als draagarmen etc? Of is dat met een reguliere bovag ook allemaal geen ding?

Hoi Elppa 😄

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
kbuntu schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:33:
Ik zit ook in de markt voor een tesla 3 occasion. Het lijkt me wel aantrekkelijk om hem zonder gedoe te kopen via Tesla, maar lees ook wel wisselende verhalen hier. Een alternatief is een reguliere garage in de buurt uiteraard, alleen dat voelt dan helemaal als een gok. Klopt het dat ik via Tesla met relatief weinig risico een 2019 exemplaar zou kunnen kopen aangezien je sowieso een jaar garantie hebt op zaken als draagarmen etc? Of is dat met een reguliere bovag ook allemaal geen ding?

Hoi Elppa 😄
Volgens mij maakt het niet zoveel uit, ik heb mijn auto ook bij een bovag garage gekocht met jaar garantie en daarvan gebruik gemaakt. Als er iets is met de auto is dan is de kans groot dat ja toch naar Tesla moet. Als ik de ervaringen hierzo lees zijn de occasions niet veel beter of anders gezege niet veel beter klaargemaakt voor de volgende eigenaar.

Voordeel is wel dat je eap(rijstrook wisselen en parkeren) erbij krijgt bij Tesla twv 3800 euro, als je daar waarde aan hecht.

Ander ding, de prijzen wisselen heel vaak ik eh ze paar duizend boven de markt gezien, maar ook op markt niveau en dan is het een goede deal. Let wel op dat onderhandelen niet kan.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:44

Hoi Elppa 😄
hoi. zou niet snel naar tesla gaan met die prijzen die ze hanteren. Gewoon bovag garage pakken. En op de accu zit vaak nog garantie als je er 1 pakt uit 2019 (tenzijn hele hoge km stand).

Vooral letten op draagarmen. Komt er gekraak of ander vaag geluid van de voorwielophangening, dan weet je dat die moeten gebeuren. Verder zijn de model 3's aardig hufter proof kan ik uit ervaring vertellen. Zeker ivm ic auto's

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05

Harrie

NederVlaming

michaeltb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:16:
Zijn er hier tweakers die toevallig de aandrijfas klik onder handen hebben genomen?

Hun procedure beschrijft het gebruik van Molykote M77, maar dit is lastig te vinden. Hebben jullie wellicht een idee waar ik aan dit product of een goed alternatief kan komen?

Reparatie instructie:
https://service.tesla.com...01-B8E4-F93B01FE275E.html
Heb je het al gevonden? Ik zou proberen achterhalen of dit niet toevallig hetzelfde goedje is: https://www.a4h-tech.com/nl/oem-honda-m-77-montage-vet-moly

Zodat je niet een blik van een halve kilo van Molykote hoeft te kopen..

• kbuntu
anti elppa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:00:
[...]

hoi. zou niet snel naar tesla gaan met die prijzen die ze hanteren. Gewoon bovag garage pakken. En op de accu zit vaak nog garantie als je er 1 pakt uit 2019 (tenzijn hele hoge km stand).

Vooral letten op draagarmen. Komt er gekraak of ander vaag geluid van de voorwielophangening, dan weet je dat die moeten gebeuren. Verder zijn de model 3's aardig hufter proof kan ik uit ervaring vertellen. Zeker ivm ic auto's
En qua (advanced) auto pilot? Ik moet regelmatig naar (schoon)familie hetzelfde saaie stuk rijden. Vooral snelweg en stuk autoweg. Welke vorm van autopilot is dan echt aan te raden? Lijkt me wel fijn als ik hier bijna niks meer hoef te doen 😁

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-12-2025

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoi Elppa 😄
Ik zou het via Tesla doen, zeker i.v.m. de garantie. Ook een stuk minder gedoe als er iets is en het kan gewoon rechtstreeks met Tesla geregeld worden, en daarnaast Enhanced Autopilot wat met de komst van FSD nog extra interessant kan zijn.

EAP heeft auto-lane change en navigate on autopilot , in druk verkeer heb je er niet veel aan maar zonder is het absoluut fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2025 20:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• anti elppa
revolution-nl schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:03:
[...]

Ik zou het via Tesla doen, zeker i.v.m. de garantie. Ook een stuk minder gedoe als er iets is en het kan gewoon rechtstreeks met Tesla geregeld worden, en daarnaast Enhanced Autopilot wat met de komst van FSD nog extra interessant kan zijn.

EAP heeft auto-lane change en navigate on autopilot , in druk verkeer heb je er niet veel aan maar zonder is het absoluut fijn.
Zou nooit EAP nemen. Zou gewoon AP (wat standaard is na ongeveer half 2019) nemen. Wil je auto lane change, neem je een commander van enhance auto. Dan kan je precies hetzelfde.

Totdat ooit FSD goedgekeurd word is bovenstaande van kracht. Maar ondanks positieve berichten FSD mbt RDW en wllicht update voorjaar 2026 moet ik het allemaal nog zien. Ze zijn niets anderds dan aan het testen nu, 0,0 garantie dat het ook echt goedgekeurd gaat worden.

• anti elppa
kbuntu schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:51:
[...]

En qua (advanced) auto pilot? Ik moet regelmatig naar (schoon)familie hetzelfde saaie stuk rijden. Vooral snelweg en stuk autoweg. Welke vorm van autopilot is dan echt aan te raden? Lijkt me wel fijn als ik hier bijna niks meer hoef te doen 😁
zoals hierboven, gewoon voor de standaard autop pilot gaan. Dat werkt prima op rustige lange stukken weg.

Die zit standaard op alle model 3's na ongeveer mei/ juni 2019. Is volgens mij ook met HW 3

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik weet niet of de actie nog geldig is, maar ik had een tijdje geleden een online taxatie gedaan van mijn vrouws auto. Deze werd getaxeerd op 6.000 euro (marktwaarde 9/10k).
Als ik je een certified koopt, gaan ze het dan anders taxeren of krijg je hetzelfde bedrag?

Als de nieuwe standaard model komt voor 36/37k + de 5k bonus, dan zou ik het wel overwegen!

• kbuntu
Aardig wat rondgespeurd, ook in de buurt. Mis bij wat goede garages dan wel weer een SOH meting. Hoe doen ze dat bij Tesla zelf trouwens? Ik zie daar ook geen SOH waardes op de site staan of moet je ze daarvoor even bellen/mailen?

• anti elppa
kbuntu schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
Aardig wat rondgespeurd, ook in de buurt. Mis bij wat goede garages dan wel weer een SOH meting. Hoe doen ze dat bij Tesla zelf trouwens? Ik zie daar ook geen SOH waardes op de site staan of moet je ze daarvoor even bellen/mailen?
je kan bij het % en de km die erbij staat op de GOM (verwachte range) terug rekenen naar 100% en wat het origineel was. Bij mij bijvoorbeeld 443km bij 100% wat ooit 499km was. Dan is dat 89% over of 11% degradatie

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kbuntu schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
Even een trial ( of maand abbo) afsluiten bij Tessie en een paar keer de auto laden, super eenvoudig :)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 01-12-2025 12:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• megabeat
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:56:
[...]

Even een trial ( of maand abbo) afsluiten bij Tessie en een paar keer de auto laden, super eenvoudig :)
Ja maar is vraag is voordat is je een auto hebt, de enige manier om een indicatie te krijgen is wat @anti elppa aangeeft, dan zijn er nog 3 andere manieren om te soh te berekenen via het scherm maar dan moet je de auto al hebben gereden

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

megabeat schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:40:
[...]

Ja maar is vraag is voordat is je een auto hebt, de enige manier om een indicatie te krijgen is wat @anti elppa aangeeft, dan zijn er nog 3 andere manieren om te soh te berekenen via het scherm maar dan moet je de auto al hebben gereden
Ah zo, dan zou ik de methode van anti elppa gebruiken. Dit geeft een prima indicatie :)
Als je gaat kijken voor een Tesla Certified Occassion dan staat het er online al bij.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 01-12-2025 13:48 ]

• megabeat
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:48:
[...]

Ah zo, dan zou ik de methode van anti elppa gebruiken. Dit geeft een prima indicatie :)
Als je gaat kijken voor een Tesla Certified Occassion dan staat het er online al bij.
Ja de methoden die ik ken

Bms range vergelijken met epa range. Bij mij is dat 80% = 358, simpel rekensom kom ik uit op afgerond 10%

Opladen en kijken hoeveel er echt bijkomt, hoe meer je laad hoe beter de indicatie, dus stel je laad 50% voor 35 KWh, dan kan je op basis van de originele capaciteit percentage berekenen (tessie doet het op deze manier)

In het app verbruik kijken wat die aangeeft bij de afgelopen 150km, op basis van de resterende range en het verbruik in dat scherm kan je ook tot een percentage komen. Dus stel je hebt nog 200km, met 50% over en je rijd 150wh per km dan zegt die dat je nog 30KWh hebt en dat dan vergelijken met je pack waarde nieuw.

En tot slot gaan rijden, en dan via verbruik (swipe linksonder hoofdscherm), eerst kijken hoeveel procent je kwijt binnen een rit, dat vergelijken met de KWh waarde op dat scherm en en dan kom je ook tot een percentage. Door wat voor reden geeft deze berekening mij de slechtste resultaat rond 86%. Voorbeeld je rijd 10%, 7KWh verbruikt is dan je totale pack nog 70KWh waard. Vergelijk dat met de originele pack waarde.

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
Hoe denken jullie over veel vorige eigenaren van een model 3?

Ik heb een mooie occasion op het oog maar die heeft 7 eigenaren gehad (waarvan 3 garages). De laatste particulier heeft de auto maar liefst 17 dagen rond gereden voordat ie weer naar de garage is gegaan, daar heb ik ook wat vraagtekens over.

De auto komt uit 2019.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:40
Beunvakker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:25:
Hoe denken jullie over veel vorige eigenaren van een model 3?

Ik heb een mooie occasion op het oog maar die heeft 7 eigenaren gehad (waarvan 3 garages). De laatste particulier heeft de auto maar liefst 17 dagen rond gereden voordat ie weer naar de garage is gegaan, daar heb ik ook wat vraagtekens over.

De auto komt uit 2019.
Hoofd stelregel die ik persoonlijk hanteer; bij een slecht gevoel of twijfel, nooit doen.

Wel kan je natuurlijk wat onderzoek (laten) verrichten zoals een accu test, of in het service menu eea. Nakijken om dat gevoel proberen weg te nemen. Veel eigenaren hoeft niet altijd wat slechts te betekenen, maar het is geen pluspunt in iedergeval.

3960wp SE | Model Y RWD

• Beunvakker
Xrypta schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:27:
[...]

Hoofd stelregel die ik persoonlijk hanteer; bij een slecht gevoel of twijfel, nooit doen.

Wel kan je natuurlijk wat onderzoek (laten) verrichten zoals een accu test, of in het service menu eea. Nakijken om dat gevoel proberen weg te nemen. Veel eigenaren hoeft niet altijd wat slechts te betekenen, maar het is geen pluspunt in iedergeval.
Ja inderdaad. Ik had op zich geen slecht gevoel, het is zo te zien een lease auto geweest die 2 contracten heeft gehad en vervolgens door is gegaan naar een particulier. Daarna op marktplaats geweest maar doorverkocht aan een dealer, toen een particulier en na 17 dagen de Tesla dealer.

Vooral dat laatste vind ik vreemd maar dat kan ik gewoon navragen aan de dealer.

Ik neem aan dat Certified occasions altijd een fatsoenlijke accu status hebben, of is dat een te makkelijke aanname? De dealer zei dat hij goed was maar kon geen percentage noemen. Het geschatte bereik was 430 km (LR)

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:20
Misschien heeft de laatste particuliere eigenaar de auto bij Tesla ingeruild voor de 5000 EUR inruilkorting voor een nieuwe?

En ze kunnen daar bij Tesla CPO wel vanalles zeggen, maar doe je eigen onderzoek en kijk alles goed na.
Ik heb er onlangs een model 3 van 2021 gekocht. Tijdens het ophalen waren de banden mooi opgeblonken. Ik zei tegen de verkoper: oh, nieuwe banden lijkt het? "Ja, doen we altijd bij een CPO"
Thuis gezien dat de banden een productiedatum hadden van midden 2021, iets voor de fabricagedatum van m'n wagen, en nog maar 4,5 a 5mm profiel hadden.
Dit zijn dus waarschijnlijk de originele banden. (maar wel gewisseld met winterbanden, want de wagen kwam uit Duitsland en heeft anders nog teveel profiel voor het aantal km)

Ticket gemaakt in de app met dit verhaal, en dat ik het vreemd vond dat de 'verkoper' wel zei dat het nieuwe banden waren.

Antwoord:
"Dan bent u verkeerd geïnformeerd. De banden voldoen aan de eisen van Tesla CPO. (min 4mm profiel)"

• anti elppa
Beunvakker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:35:
[...]

Ja inderdaad. Ik had op zich geen slecht gevoel, het is zo te zien een lease auto geweest die 2 contracten heeft gehad en vervolgens door is gegaan naar een particulier. Daarna op marktplaats geweest maar doorverkocht aan een dealer, toen een particulier en na 17 dagen de Tesla dealer.

Vooral dat laatste vind ik vreemd maar dat kan ik gewoon navragen aan de dealer.

Ik neem aan dat Certified occasions altijd een fatsoenlijke accu status hebben, of is dat een te makkelijke aanname? De dealer zei dat hij goed was maar kon geen percentage noemen. Het geschatte bereik was 430 km (LR)
Aantal eigenaren zegt niet altijd wat. Mijn M3LR 2019 heeft er 3, maar wij zijn 1e eigenaar. ALD werd ayvens, dus dat is 2 zakelijke eigenaren, en vorig jaar auto overkocht van LM, dus ook nog 1 particuliere eigenaar, dat maakt 3.

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Sparco schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:02:
Misschien heeft de laatste particuliere eigenaar de auto bij Tesla ingeruild voor de 5000 EUR inruilkorting voor een nieuwe?
Dat zou inderdaad heel goed kunnen, iemand die heeft uitgerekend dat het onder de streep uit kon om een 2e hands Model 3 te kopen en deze vervolgens in te ruilen op een nieuwe om de bonus mee te pakken. Verklaart op zich nog niet dat er daarvoor ook al particulieren zo snel de auto hebben weggedaan. Bij slecht gevoel zou ik gewoon door zoeken.
En ze kunnen daar bij Tesla CPO wel vanalles zeggen, maar doe je eigen onderzoek en kijk alles goed na.
Ik heb er onlangs een model 3 van 2021 gekocht. Tijdens het ophalen waren de banden mooi opgeblonken. Ik zei tegen de verkoper: oh, nieuwe banden lijkt het? "Ja, doen we altijd bij een CPO"
Thuis gezien dat de banden een productiedatum hadden van midden 2021, iets voor de fabricagedatum van m'n wagen, en nog maar 4,5 a 5mm profiel hadden.
Dit zijn dus waarschijnlijk de originele banden. (maar wel gewisseld met winterbanden, want de wagen kwam uit Duitsland en heeft anders nog teveel profiel voor het aantal km)

Ticket gemaakt in de app met dit verhaal, en dat ik het vreemd vond dat de 'verkoper' wel zei dat het nieuwe banden waren.

Antwoord:
"Dan bent u verkeerd geïnformeerd. De banden voldoen aan de eisen van Tesla CPO. (min 4mm profiel)"
Daar zou ik niet mee akkoord gaan! De verkoper heeft toch nieuwe banden beloofd en er zitten oude op! Nu ben ik wel zo'n nerd die bij occasion aankoop echt met een profieldieptemeter bij de banden langs gaat. Bij een Model 3 zijn banden toch wel zo'n beetje de duurste gewone slijtageonderdelen. Altijd goed om te weten waar je aan toe bent. De mijne had ook geen nieuwe banden meer, maar ik verwachtte er nog minstens 2 jaar mee te kunnen rijden. Ik ga komende week toevallig vervroegd wisselen omdat ik overstap op nieuwe all season banden (eindelijk stille en zuinige gevonden!).

En je zou misschien zeggen, met 4,5mm kun je nog wel een paar jaar door, maar je zegt dat het om winterbanden gaat, die zijn met 4mm 'op'. Ze en worden dan dus niet meer gezien als legale winterbanden in Duitsland en Oostenrijk, voor de wet zijn het dan zomerbanden.

[ Voor 6% gewijzigd door mcduck op 16-12-2025 10:10 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:28
mcduck schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:06:
[...]

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, iemand die heeft uitgerekend dat het onder de streep uit kon om een 2e hands Model 3 te kopen en deze vervolgens in te ruilen op een nieuwe om de bonus mee te pakken. Verklaart op zich nog niet dat er daarvoor ook al particulieren zo snel de auto hebben weggedaan. Bij slecht gevoel zou ik gewoon door zoeken.

[...]

Daar zou ik niet mee akkoord gaan! De verkoper heeft toch nieuwe banden beloofd en er zitten oude op! Nu ben ik wel zo'n nerd die bij occasion aankoop echt met een profieldieptemeter bij de banden langs gaat. Bij een Model 3 zijn banden toch wel zo'n beetje de duurste gewone slijtageonderdelen.

En je zou misschien zeggen, met 4,5mm kun je nog wel een paar jaar door, maar je zegt dat het om winterbanden gaat, die zijn met 4mm 'op'. Ze en worden dan dus niet meer gezien als legale winterbanden in Duitsland en Oostenrijk, voor de wet zijn het dan zomerbanden.
Het was een goede verkoper. De opmerking van koper was “die LIJKEN wel nieuw” en de goede verkoper bevestigt met “Ja, dat klopt”.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:28
mcduck schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:06:
[...]
Ik ga komende week toevallig vervroegd wisselen omdat ik overstap op nieuwe all season banden (eindelijk stille en zuinige gevonden!).
Welke zijn dat?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• mcduck
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:12:
[...]

Het was een goede verkoper. De opmerking van koper was “die LIJKEN wel nieuw” en de goede verkoper bevestigt met “Ja, dat klopt”.
Het was: "Oh nieuwe banden lijkt het?" "Ja, doen we altijd bij CPO"

Ik zou in ieder geval blijven aankaarten om het op te lossen of op een andere manier tegemoet te komen. Ik zag de meerwaarde van CPO bij een Model 3 al niet goed, maar als dit de praktijken zijn dan zie ik het echt niet.

• mcduck
De (nieuwe) Vredestein Quatrac EV. Hoor er goede verhalen over. Op papier zelfs iets stiller dan mijn huidige (standaard) Michelin Pilot sport 4 zomerbanden (en die bevallen overigens prima!). All-seasons hebben meestal zo'n "V" profiel en dat betekent vaak meer geluid. Deze Quatrac EV's hebben meer een radiaal profiel. Heb ze nodig voor aankomende wintersport, maar ik wilde het gedoe niet meer met najaar/voorjaar telkens wisselen en het gedoe van 8 wielen in bezit. Voor mij nu voor 't eerst all season.

Ook al deed ik het wielen wisselen en roteren meestal zelf, het is gewoon een extra zorg en op de vaak was ik altijd best wel laat met de seizoenswissels 8)7
Wielen roteren blijf ik nu bij de 3 wel zelf doen, is prima te doen met 1 krik zonder brug.

[ Voor 16% gewijzigd door mcduck op 16-12-2025 10:36 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou mij niet zo druk te maken over de hoeveel eigenaren, je hebt met een CPO een jaar occassion dus dat zit wel snor.

https://www.tesla.com/nl_...nty#used-limited-warranty

Accu degradatie zou ik wel even goed vergelijken, bij alle Tesla occassions zie je online wat de verwachte 100% range is in km dus dat kan je goed vergelijken.
Als je dat zou tegen mij zou zeggen in deze context dan zou ik ik hetzelfde antwoord geven, immers lijkt het staat gelijk aan nieuw laten ogen. Als je had gezeg zijn het nieuwe banden? Dan was het een ander verhaal geweest.

Verder zijn is Tesla erg duidelijk over de leveringssvoorwaarden van een CPO

https://www.tesla.com/nl_nl/support/certified-pre-owned/faq
https://digitalassets.tes...e-limited-warranty-nl.pdf
Wij zorgen ervoor dat de banden in betere staat zijn dan wettelijk is vereist op de occasionmarkt. Banden van auto's die verkocht worden in Nederland moeten een profieldiepte hebben van minimaal 4 mm

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2025 10:44 ]

• mcduck
revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:36:
Als je dat zou tegen mij zou zeggen in deze context dan zou ik ik hetzelfde antwoord geven, immers lijkt het staat gelijk aan nieuw laten ogen. Als je had gezeg zijn het nieuwe banden? Dan was het een ander verhaal geweest.

Verder zijn is Tesla erg duidelijk over de leveringssvoorwaarden van een CPO

https://www.tesla.com/nl_nl/support/certified-pre-owned/faq
[...]
Kan zijn dat ze op papier op die manier keurig voldoen, maar als ik @Sparco was zou ik me ook redelijk genaaid voelen, vooral met die de uitspraak van de verkoper samen met het feit dat het winterbanden zijn die bij 4mm gewoon op zijn. Ja, hij mag ze nog tot 1,6mm als (extra hard slijtende) zomerbanden gebruiken, maar het blijft geen toffe actie van Tesla CPO hier.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mcduck schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:44:
[...]

Kan zijn dat ze op papier op die manier keurig voldoen, maar als ik @Sparco was zou ik me ook redelijk genaaid voelen, vooral met die de uitspraak van de verkoper samen met het feit dat het winterbanden zijn die bij 4mm gewoon op zijn. Ja, hij mag ze nog tot 1,6mm als (extra hard slijtende) zomerbanden gebruiken, maar het blijft geen toffe actie van Tesla CPO hier.
Volgens mij lees je verkeerd, het betreft af fabriek zomerbanden die tussentijds een keer gewisseld zijn met winterbanden gezien de kilometerstand.

Ik zie het meer als een spraakverwarring, daarnaast moet je ook gewoon een beetje je due dilligence doen. Kleine moeite om online even de voorwaarden door te nemen. Zo hebben wij het tenminste wel gedaan, ook onze Highland had keurige nieuw ogende banden O+

• mcduck
@revolution-nl Ah oké! Als ik het opnieuw lees zou @Sparco inderdaad toch zomerbanden kunnen bedoelen. In dat geval kan hij nog een paar jaar (afh van hoeveel hij rijdt) vooruit. Lesje goed checken vóór aankoop en eventuele toezeggingen van verkopers goed vastleggen (en nu voor nu: poosje blijven bellen/berichten).

Verder zou ik (zeker!) ook bij CPO toch echt met de Model 3 occasion aankoop checklist (uit dit topic!) er bij langs gaan. We hebben nu teveel in dit topic voorbij zien komen waaruit blijkt dat CPO occasions niet beter zijn dan andere.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Beunvakker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:35:
[...]

Met een geschat bereik van 430km voor een LR zou ik persoonlijk overigens al snel naar een 2021 SR gaan kijken met facelift en warmtepomp, zit je nog wat langer in de garantie heb je betere bouwkwaliteit en hogere efficientie met gelijk rijbereik, misschien zelfs iets hoger in de winter

420km geschat bereik voor een 2021
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:20
Het zijn inderdaad zomerbanden. Dat er dus minimum 4mm hoeft op te zitten conform de CPO voorwaarden, daar was ik me van bewust.
Maar op foto's van andere wagens die Tesla verkocht, en door "in het echt" tijdens een Tesla ocassion day naar de banden van sommige Tesla's te kijken, zag ik dat hier meestal nieuwe banden op liggen. (door naar de productiecode op de band te kijken.)
De wagen die ik heb gekocht, en de meeste op de Belgische CPO site, had enkel de stockfoto's van een model 3 als afbeelding.
Dus bij het ophalen dan nieuwe blinkende banden te zien en dit in combinatie met wat de verkoper zei, heb ik er verder niet naar gekeken. Maar goed, dit had waarschijnlijk ook niets uitgehaald aangezien ze nog steeds conform de voorwaarden zijn. Als je dan in de app een service ticketje maakt over de banden krijg je eerst een AI antwoord over minimum profieldiepte en dat je ze best na 6 jaar vervangt in verband met veiligheid. Toen ik dan zei dat ik het erg jammer vind dat ik een Tesla CPO koop en dus over 2 jaar al sowieso veel geld ga moeten uigeven om de banden te moeten vervangen, -volgens de suggestie van hun AI samenvatting-, kreeg ik het antwoord dat ze meestal toch versleten zijn voor ze de leeftijd van 6 jaar hebben, en dat het slechts een aanbeveling is en ze gerust toch nog enkele jaren langer mee kunnen. :+

Een ander punt dat ik wél had vastgesteld tijdens het ophalen:
Op de stoel van de bestuurder zit een klein gaatje, speldenkop of één mm groot. Net tussen de benen. Lijkt wat op een ingebrande as ofzo. Je moet wel echt zoeken om het te zien.
Hier heb ik wel iets van gezegd, dat ik me zorgen maak dat dit niet verder kan gaan scheuren ooit?
De verkoper lachtte dit weg, "nee natuurlijk niet meneer, dit gaat zeker niet scheuren, valt ook amper op"

Sta je dan mooi natuurlijk. In theorie kan je de wagen wel afwijzen. Maar de wagen is al wel ingeschreven op mijn naam (België), ik heb een verzekering afgesloten, een dag vrij genomen, anderhalf uur enkel onderweg naar het service center,vorige auto verkocht…

Nog twee zaken die ik heb vastgesteld:

-Een enorme hoge frequentie pieptoon vanuit het dashboard. Niet te horen voor iedereen. Ik heb dit na lang zoeken kunnen terugleiden naar de interieur camera: als het in het interieur te donker is (dus geen straatverlichting) dan begint de pieptoon. Schijn ik er licht in, dan stopt de pieptoon.
Ik had wat schrik om afwimpeld te worden door Tesla, maar dit bleek helemaal niet zo te zijn. Ze komen zonder problemen de camera vervangen bij me thuis. Dat is dus wel het voordeel van bij Tesla zelf te kopen.

-Interieurtemperaturen in de app tijdens geparkeerd zijn soms onrealistisch. Bv: bewolkte dag, buiten 4 graden. Ik parkeer 's ochtends buiten en smiddags is de temperatuur binnen volgens de app 21°C. Dan ga ik in de auto kijken en voelt het veel frisser aan. Iets later in de app zakt het terug stapsgewijs tot 14°C. Als ik in de auto zit te wachten hoor ik soms de ventilator enkele seconden aanjagen en dan weer stoppen, en iets later opnieuw.

Geen wereldschokkende dingen en ook hiervoor heb ik een ticketje gemaakt: ze kunnen het bekijken in een service center, maar als er niets mis blijkt te zijn moet ik wel de werkuren betalen. Ik heb het dan maar zo gelaten. :)

edit: ook soms last van een rammel op de achterbank. BIj het ophalen dacht ik dat ik nog een oude nummerplaat of twee op de achterbank had liggen, zo'n soort geluid was dat. Na de camera vervangen ga ik hier ook maar een service request voor inschieten

[ Voor 4% gewijzigd door Sparco op 16-12-2025 14:58 ]

• mcduck
Mooi dat de andere dingen zijn (en worden) opgelost. Jammer van het gat in de stoel. Best wat puntjes die je na aankoop pas zag, had je eigenlijk wel een proefrit gemaakt?

Klacht met pieptoon van de IR-verlichting van de interieurcamera kende ik trouwens niet. Ben vrij gevoelig voor hoogfrequent piepjes, maar hier geen last en mooi dat het wordt opgelost. Mijn interieurcamera trouwens permanent afgeplakt met zwarte tape en ja Autopilot werkt dan nog prima (beter zelfs). Ook de rammel op achterbank was mij niet bekend. Wel de bekende rammel in het dashboard, die heb ik afgelopen zomer zelf uiteindelijk goed kunnen fixen.

Wat betreft de service requests; dit vind ik een klein nadeel in de Tesla app. Zolang er één service request actief is, kun je op dat moment niets anders melden. Heb dit een paar keer gemerkt toen ik wat dingen wilde regelen. Zijn er anderen die dit ook ooit hebben gehad, en is er een workaround?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:20
Sparco schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:54:
Het zijn inderdaad zomerbanden. Dat er dus minimum 4mm hoeft op te zitten conform de CPO voorwaarden, daar was ik me van bewust.
Maar op foto's van andere wagens die Tesla verkocht, en door "in het echt" tijdens een Tesla ocassion day naar de banden van sommige Tesla's te kijken, zag ik dat hier meestal nieuwe banden op liggen. (door naar de productiecode op de band te kijken.)
De wagen die ik heb gekocht, en de meeste op de Belgische CPO site, had enkel de stockfoto's van een model 3 als afbeelding.
Dus bij het ophalen dan nieuwe blinkende banden te zien en dit in combinatie met wat de verkoper zei, heb ik er verder niet naar gekeken. Maar goed, dit had waarschijnlijk ook niets uitgehaald aangezien ze nog steeds conform de voorwaarden zijn. Als je dan in de app een service ticketje maakt over de banden krijg je eerst een AI antwoord over minimum profieldiepte en dat je ze best na 6 jaar vervangt in verband met veiligheid. Toen ik dan zei dat ik het erg jammer vind dat ik een Tesla CPO koop en dus over 2 jaar al sowieso veel geld ga moeten uigeven om de banden te moeten vervangen, -volgens de suggestie van hun AI samenvatting-, kreeg ik het antwoord dat ze meestal toch versleten zijn voor ze de leeftijd van 6 jaar hebben, en dat het slechts een aanbeveling is en ze gerust toch nog enkele jaren langer mee kunnen. :+

Een ander punt dat ik wél had vastgesteld tijdens het ophalen:
Op de stoel van de bestuurder zit een klein gaatje, speldenkop of één mm groot. Net tussen de benen. Lijkt wat op een ingebrande as ofzo. Je moet wel echt zoeken om het te zien.
Hier heb ik wel iets van gezegd, dat ik me zorgen maak dat dit niet verder kan gaan scheuren ooit?
De verkoper lachtte dit weg, "nee natuurlijk niet meneer, dit gaat zeker niet scheuren, valt ook amper op"

Sta je dan mooi natuurlijk. In theorie kan je de wagen wel afwijzen. Maar de wagen is al wel ingeschreven op mijn naam (België), ik heb een verzekering afgesloten, een dag vrij genomen, anderhalf uur enkel onderweg naar het service center,vorige auto verkocht…

Nog twee zaken die ik heb vastgesteld:

-Een enorme hoge frequentie pieptoon vanuit het dashboard. Niet te horen voor iedereen. Ik heb dit na lang zoeken kunnen terugleiden naar de interieur camera: als het in het interieur te donker is (dus geen straatverlichting) dan begint de pieptoon. Schijn ik er licht in, dan stopt de pieptoon.
Ik had wat schrik om afwimpeld te worden door Tesla, maar dit bleek helemaal niet zo te zijn. Ze komen zonder problemen de camera vervangen bij me thuis. Dat is dus wel het voordeel van bij Tesla zelf te kopen.

-Interieurtemperaturen in de app tijdens geparkeerd zijn soms onrealistisch. Bv: bewolkte dag, buiten 4 graden. Ik parkeer 's ochtends buiten en smiddags is de temperatuur binnen volgens de app 21°C. Dan ga ik in de auto kijken en voelt het veel frisser aan. Iets later in de app zakt het terug stapsgewijs tot 14°C. Als ik in de auto zit te wachten hoor ik soms de ventilator enkele seconden aanjagen en dan weer stoppen, en iets later opnieuw.

Geen wereldschokkende dingen en ook hiervoor heb ik een ticketje gemaakt: ze kunnen het bekijken in een service center, maar als er niets mis blijkt te zijn moet ik wel de werkuren betalen. Ik heb het dan maar zo gelaten. :)

edit: ook soms last van een rammel op de achterbank. BIj het ophalen dacht ik dat ik nog een oude nummerplaat of twee op de achterbank had liggen, zo'n soort geluid was dat. Na de camera vervangen ga ik hier ook maar een service request voor inschieten
Weet je zeker dat de piep niet uit het stuur komt? Ik heb meerdere collega's in een bepaalde periode gehoord over zo'n piep, die uit de led-verlichting van de knoppen op het stuur bleek te komen. Misschien reageert die verlichting qua felheid ook op licht schijnen in de camera?

Achterbank is waarschijnlijk het vergrendelingsmechanisme. Je kan eens kijken of het weg is als je de bank even platklapt. In dat geval een kwestie van bijstellen.

All-electric.

• RonJ
mcduck schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:33:
Wat betreft de service requests; dit vind ik een klein nadeel in de Tesla app. Zolang er één service request actief is, kun je op dat moment niets anders melden. Heb dit een paar keer gemerkt toen ik wat dingen wilde regelen. Zijn er anderen die dit ook ooit hebben gehad, en is er een workaround?
Je kan die request bewerken en "add concern" oid doen. Ik heb wel eens >10 dingen in 1 bezoek gedaan.

All-electric.

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rimave schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:53:
[...]
Wat is in vredesnaam een eng woning?
ENG staat voor Energie Neutraal Gebouw

Een ENG woning (Energieneutraal Gebouw) is een woning die over een heel jaar gezien net zoveel duurzame energie opwekt als hij verbruikt, waardoor het netto energieverbruik nul is en vaak het hoogste energielabel (A++++ ) krijgt. Dit is de overtreffende trap van een BENG-woning (Bijna Energieneutraal Gebouw), waarbij een ENG-woning ook het huishoudelijk energieverbruik (tv, apparaten, etc.) meerekent, waardoor het een 'Nul-Op-De-Meter' (NOM) woning is.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:59
revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:48:
Ik zie het meer als een spraakverwarring, daarnaast moet je ook gewoon een beetje je due dilligence doen.
Er is een reden waarom de mededelingsplicht als commerciële partij zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht als consument.

Als een verkoper van Tesla aangeeft dat er altijd nieuwe banden op CPO auto’s zitten, en dat blijkt vervolgens niet zo te zijn, heb je juridisch gezien een sterke zaak (lees: dwaling). Echter, gaat het hier fout doordat de mededeling mondeling is gedaan en je dus 0,0 bewijs hebt.

• Beunvakker
Hoe hard lopen occasions nou eigenlijk, ik was laatst bij een occasion kijken, verkoper zegt dat er deze week al vijf waren geweest.
Is de doorlooptijd bij Tesla nou echt een week of 3 of zijn dat verkoop trucjes ? :p

• megabeat
  • Nu online
Beunvakker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:53:
Hoe hard lopen occasions nou eigenlijk, ik was laatst bij een occasion kijken, verkoper zegt dat er deze week al vijf waren geweest.
Is de doorlooptijd bij Tesla nou echt een week of 3 of zijn dat verkoop trucjes ? :p
Tja, voor die specifieke auto of mensen die in de showroom waren en die auto hebben 'gezien'. Deels zal het verkoop praat zijn geweest. De statijd zal niet significant afwijken dan elke andere auto, zal heus niet zijn dat een EV 1 week staat en een ICE 6 weken.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:30
Na een Tesla model 3 met 55K op de teller 2 maanden in bezit te hebben gehad, kan dat kreng niet meer opgeladen worden. Krijg de befaamde BMS_a079 melding in beeld "Opladen niet mogelijk - Maximaal laadniveau bereikt". In mijn geval gaat dit tot 16% en dan houdt het op. Als je op de melding zoekt, krijg je waslijst aan hits. Dan lees je dat sommige mensen de batterij al meerdere keren hebben laten vervangen....schijnbaar is de kwaliteit van hun batterijen niet echt denderend.

Nu maar een serviceticket ingediend....en maar afwachten.

• megabeat
  • Nu online
Veenbrandt schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:02:
Na een Tesla model 3 met 55K op de teller 2 maanden in bezit te hebben gehad, kan dat kreng niet meer opgeladen worden. Krijg de befaamde BMS_a079 melding in beeld "Opladen niet mogelijk - Maximaal laadniveau bereikt". In mijn geval gaat dit tot 16% en dan houdt het op. Als je op de melding zoekt, krijg je waslijst aan hits. Dan lees je dat sommige mensen de batterij al meerdere keren hebben laten vervangen....schijnbaar is de kwaliteit van hun batterijen niet echt denderend.

Oei dat is klote, welke is het precies en bouwjaar?

• anti elppa

klote voor je. Maar dat van die kwaliteit slaat kant nog wal. Dat weet je zelf ook wel. Kans dat er iets gebeurd met je pack is gewoon bijna 0. Tesla behoort daarbij tot de beste.
Sowieso gaat dit dan garantie worden en gaat het je geen stuiver kosten, en heb je straks een nieuwe pack.
Dus het is nu ff klote, maar komt echt wel goed

• megabeat
  • Nu online
anti elppa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:32:
[...]

klote voor je. Maar dat van die kwaliteit slaat kant nog wal. Dat weet je zelf ook wel. Kans dat er iets gebeurd met je pack is gewoon bijna 0. Tesla behoort daarbij tot de beste.
Sowieso gaat dit dan garantie worden en gaat het je geen stuiver kosten, en heb je straks een nieuwe pack.
Dus het is nu ff klote, maar komt echt wel goed
Met de auto komt het wel goed, maar ben het niet helemaal eens dat het niets kost, er zijn mensen die niet kunnen slapen van auto problemen, of moeten vrij nemen om de auto te brengen of halen en tijdelijk beperkt in de mobiliteit zit totdat er een leenauto komt. Daarnaast ook een inbreuk op het vertrouwen in de auto, ik heb ook een probleem auto gehad en dan zit je een een periode echt niet zo lekker in die auto. Tuurlijk hoort het bij een auto hebben dat er problemen kunnen ontstaan, maar het samengevat wel echt strontvervelend.

• anti elppa
megabeat schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:39:
[...]

Met de auto komt het wel goed, maar ben het niet helemaal eens dat het niets kost, er zijn mensen die niet kunnen slapen van auto problemen, of moeten vrij nemen om de auto te brengen of halen en tijdelijk beperkt in de mobiliteit zit totdat er een leenauto komt. Daarnaast ook een inbreuk op het vertrouwen in de auto, ik heb ook een probleem auto gehad en dan zit je een een periode echt niet zo lekker in die auto. Tuurlijk hoort het bij een auto hebben dat er problemen kunnen ontstaan, maar het samengevat wel echt strontvervelend.
Ik heb het ook nergens over het emotionele deel van het verhaal. Dat verschilt van mens tot mens. Mij zou het geen seconde slaap kosten.
Ik sloeg vooral aan op het stuk tesla en kwaliteit van accu's. Dat is gewoon regelrechte bullshit namelijk

• megabeat
  • Nu online
anti elppa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:16:
[...]

Ik heb het ook nergens over het emotionele deel van het verhaal. Dat verschilt van mens tot mens. Mij zou het geen seconde slaap kosten.
Ik sloeg vooral aan op het stuk tesla en kwaliteit van accu's. Dat is gewoon regelrechte bullshit namelijk
Ik wilde vooral aangeven dat het niets direct kost, maar indirect zeker een hoop euro's.

De accus zijn best goed en ik heb wel vertrouwen in de dat mijne de beoogde 10-12 jaar (daarna gaat die weg), gaat halen. maar er zijn ook probleem jaren bekend en die zou ik vermijden als de pest.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

Heb het vorige maand ook gehad.
Geluk bij een ongeluk had ik een vrije dag en kon ik de auto naar een servicecenter rijden.
Daar heb ik een vervangende auto gehad en kon ik de auto na 2 weken weer ophalen.

Enigste wat het mij heeft gekost is 2 halve dagen voor het rijden naar Tesla en een nieuwe bodemplaat met schroeven omdat deze gebroken was.

Dus qua garantie heb ik niks te klagen en ga er vanuit dat deze vervangende accu wel weer even mee kan.

• anti elppa
megabeat schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:31:
[...]

Ik wilde vooral aangeven dat het niets direct kost, maar indirect zeker een hoop euro's.

De accus zijn best goed en ik heb wel vertrouwen in de dat mijne de beoogde 10-12 jaar (daarna gaat die weg), gaat halen. maar er zijn ook probleem jaren bekend en die zou ik vermijden als de pest.
ja en dan nog zijn die probleem jaren relatief klein tov het totaal. Tuurlijk, als je prive koopt, en je hebt de keuze, zou ik ook niet voor zo'n reeks gaan nee.
Heel eerlijk, de enige reden waarom ik een prive M3LR heb en rijd, is omdat dat mijn eigen ex lease auto is. Ook geen garantie uiteraard, maar ik weet iig hoe er mee om gegaan is (kwa accu, en overall)

• mcduck
anti elppa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:32:
[...]
Kans dat er iets gebeurd met je pack is gewoon bijna 0. Tesla behoort daarbij tot de beste.
Tenzij... het 'beruchte' bouwjaar 2021. @Veenbrandt was dit een 2021 model toevallig? Kan haast niet gezien de lage km-stand. Ben ook wel benieuwd welk accutype je had waar het nu mee mis ging, mocht je dit weten?

Als het een SR+ met NCA of NMC was, dan wordt hij als je "geluk" hebt mogelijk worden vervangen door een LFP (voor zover ik heb gezien doen ze dit random wel/niet). Ja, dit kan zelfs nog bij 2019 modellen (maar alléén de SR+). LFP heeft wat voordelen (voornaamste is iets minder snelle degradatie, meer cycles en veiliger), maar ook nadelen (gevoeliger voor lage temperaturen en meer gewicht). In het 'ergste' geval krijg je een refurbished NCA/NMC met ongeveer dezelfde degradatie/SoH als wat je had. Maar je gaat er als het goed is nooit op achteruit en je hebt 'gratis' een vervangende accu die in principe gewoon betrouwbaar is en waar je weer jaren mee vooruit zou moeten kunnen.

Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong)
  • NCA (Panasonic) accu's van Model 3's uit Fremont van 2018 t/m 2020 in de Model 3 erg betrouwbaar.
  • Bouwjaar 2021 relatief veel accufailures (bepaalde LG NMC cellen uit China), daarna weer beter.
  • Vanaf eind 20/begin21 werd de SR in Nederland wisselend geleverd vanuit de Fremont fabriek of Shanghai. De exemplaren uit Shanghai hadden LFP, vanuit Fremont nog niet.
  • Anno 2025 worden alle SR's geleverd met LFP als ik het goed heb.
  • De LR/Performance hebben altijd NCA/NMC gehouden.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
mcduck schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:53:
[...]

Tenzij... het 'beruchte' bouwjaar 2021. @Veenbrandt was dit een 2021 model toevallig? Kan haast niet gezien de lage km-stand. Ben ook wel benieuwd welk accutype je had waar het nu mee mis ging, mocht je dit weten?

Als het een SR+ met NCA of NMC was, dan wordt hij als je "geluk" hebt mogelijk worden vervangen door een LFP (voor zover ik heb gezien doen ze dit random wel/niet). Ja, dit kan zelfs nog bij 2019 modellen (maar alléén de SR+). LFP heeft wat voordelen (voornaamste is iets minder snelle degradatie, meer cycles en veiliger), maar ook nadelen (gevoeliger voor lage temperaturen en meer gewicht). In het 'ergste' geval krijg je een refurbished NCA/NMC met ongeveer dezelfde degradatie/SoH als wat je had. Maar je gaat er als het goed is nooit op achteruit en je hebt 'gratis' een vervangende accu die in principe gewoon betrouwbaar is en waar je weer jaren mee vooruit zou moeten kunnen.

• NCA (Panasonic) accu's van Model 3's uit Fremont van 2018 t/m 2020 in de Model 3 erg betrouwbaar.
  • Bouwjaar 2021 relatief veel accufailures (bepaalde LG NMC cellen uit China), daarna weer beter.
  • Vanaf eind 20/begin21 werd de SR in Nederland wisselend geleverd vanuit de Fremont fabriek of Shanghai. De exemplaren uit Shanghai hadden LFP, vanuit Fremont nog niet.
Is er dan ook na montage te zien wat voor accu er geplaatst is?
Ik heb nu na vervanging een range van 399km op 80% lading maar dat zegt natuurlijk niet zo veel over de staat en type van de geplaatste accu

• Veenbrandt
[...]

Om gelijk maar meerdere mensen te beantwoorden, het is een Tesla Model 3 uit 2020/06. Verder, het doet mij vrij weinig dat ik de zaken moet regelen. In principe verloopt alles vlotjes met de service....al zeiden ze wel dat ze misschien geen leenauto hadden. Maar ik lig er in ieder geval niet wakker van....maar het is wel bijzonder irritant / zuur dat dit in het tijdsbestek van twee maanden tijd gebeurt.

@anti elppa , Wat betreft de kwaliteit, ik heb genoeg er over gelezen dat er mensen zijn die al twee keer de batterij hebben laten vervangen en een enkeling al drie keer. Problemen waren er ook met nieuwe modellen met een veel lagere kilometerstand dan de mijne. Dan heb je mijn inziens de zaken niet op orde. 1x kan, maar 2x of zelfs 3x?

@mcduck , mijn vrouw hoopt nu dat ze een LFP batterij krijgt, want ze zat al enigszins te klagen dat ze soms wat te kort komt op een dag. Opladen naar 100% zal zeker schelen. Fingers crossed :D.

• anti elppa
Veenbrandt schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:10:
[...]

Om gelijk maar meerdere mensen te beantwoorden, het is een Tesla Model 3 uit 2020/06. Verder, het doet mij vrij weinig dat ik de zaken moet regelen. In principe verloopt alles vlotjes met de service....al zeiden ze wel dat ze misschien geen leenauto hadden. Maar ik lig er in ieder geval niet wakker van....maar het is wel bijzonder irritant / zuur dat dit in het tijdsbestek van twee maanden tijd gebeurt.

@anti elppa , Wat betreft de kwaliteit, ik heb genoeg er over gelezen dat er mensen zijn die al twee keer de batterij hebben laten vervangen en een enkeling al drie keer. Problemen waren er ook met nieuwe modellen met een veel lagere kilometerstand dan de mijne. Dan heb je mijn inziens de zaken niet op orde. 1x kan, maar 2x of zelfs 3x?

@mcduck , mijn vrouw hoopt nu dat ze een LFP batterij krijgt, want ze zat al enigszins te klagen dat ze soms wat te kort komt op een dag. Opladen naar 100% zal zeker schelen. Fingers crossed :D.
tuurlijk ga je op internet een paar mensen vinden die issues hebben gehad op miljoenen auto's. Alle problemen en shit worden juist gepost. Die andere 99,9% hoor je niet. En dat is logisch. Bij andere merken of brandstof auto's ga je exact hetzelfde vinden. Totaal niet raar. Wel heel vervelend als het bij jou auto zo is uiteraard. En dat van die 2 of 3x, dat is echt bizar weinig. En dat zal in de meeste gevallen zijn dat er iets anders mis is met de auto wat er dan ff niet bijgemeld word. Waterschade? ongeluk gehad? etc etc

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
(jarig!)
[...]

Voor de RWD versie is in 2020 en 2021 de beruchte LG accu gebruikt dacht ik.
Voor de LR alleen in 2021.
Veenbrandt schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:10:
[...]

Om gelijk maar meerdere mensen te beantwoorden, het is een Tesla Model 3 uit 2020/06.
Als dit een RWD versie is, kan dit dus wel degelijk een LG accu zijn.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wel gunstig als je een LFP pack krijgt, dan heb je toch lagere mrb tarief van een NMC 😋

• Beunvakker
Gods, eentje gereserveerd maar ineens enorme stress.. bang dat er toch veel onderhoudskosten aan zitten net na de garantie e.d.

• fisherman
(jarig!)
revolution-nl schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:47:
Wel gunstig als je een LFP pack krijgt, dan heb je toch lagere mrb tarief van een NMC 😋
Een LFP is zwaarder

• fisherman
(jarig!)
Beunvakker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:27:
Gods, eentje gereserveerd maar ineens enorme stress.. bang dat er toch veel onderhoudskosten aan zitten net na de garantie e.d.
Wat voor een, jaar en kilometerstand?
Het is niet alsof na de garantie van 4 jaar er opeens alles aan stuk gaat. In theorie kan het, maar de kans is vrij klein.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ja alleen de belastingdienst weet dat niet als Tesla het NMC pack wisselt voor LFP 😉

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:59
Sommige occasions zijn goed geprijsd en gaan snel, gelukkig komen er altijd weer andere voor terug. Dus de verkoper heeft wel gelijk hoor, maar je hoeft je niet opgejaagd te voelen.

• ReconE
Beunvakker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:27:
Je hebt bij Tesla gekocht? Geen zorgen, alle service die je nodig hebt het eerste jaar na aankoop of 20k km is gratis. Behalve op slijtage onderdelen, bv laagvoltageaccu en ruitenwissers.

• Beunvakker
fisherman schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:30:
[...]

Wat voor een, jaar en kilometerstand?
Het is niet alsof na de garantie van 4 jaar er opeens alles aan stuk gaat. In theorie kan het, maar de kans is vrij klein.
90k, 2019 LR, AWD

Ik hoor ook regelmatig akelige verhalen over de service van Tesla maar goed.

Punt is dat ik graag een onderhoudsvrije auto wil, maar een oude benzine auto kan ik zelf nog wat aan maken als er wat kapot gaat, met een tesla wordt dat lastig.. al zijn er ook minder dingen die stuk gaan

• Veenbrandt
Dat zou inderdaad een meevaller zijn. Hiervoor reed mijn vrouw een BMW 5 touring en dat zijn ook zware auto's, dus qua MRB kwam ze in een lagere gewichtsklasse. Tel daarbij nog de 75% korting op en je hebt een leuke besparing.

Afspraak voor morgen gemaakt met een servicecenter waarbij we het snelst terecht kunnen, maar qua range komen we daar niet. Aardige Tesla mevrouw gaf dat we gebruik konden maken van hun sleepdienst en dat ik een bepaald nummer moest bellen, maar die meneer gaf aan dat hij daar geen toestemming voor kon krijgen omdat we net nog voldoende range hebben om bij een ander servicecenter de auto achter te laten. Fine by me, zolang we maar een leenauto meekrijgen :). De batterij wordt nu naar het nieuwe servicecenter gestuurd. Al met al vlotjes geregeld. Daar kan ik zeker niet over klagen.

Nu finger crossed voor die LFP >:) .

[ Voor 41% gewijzigd door Veenbrandt op 17-12-2025 21:58 ]

• elquica
  • Registratie: Juli 2020
Hoi allemaal, long time lurker hier. Engels is mijn moedertaal, dus alvast sorry daarvoor :)

Ik ben van plan dit jaar een Model 3 te kopen en ben op zoek naar advies over welk specifiek model jullie zouden aanraden. Mijn budget ligt tussen de 18 en 23k.

Even wat context over mijn rijgedrag:
-Ik rijd vooral korte afstanden, dus actieradius is voor mij niet zo belangrijk.
-Ik wil vooral iets dat betrouwbaar/stabiel is en
-het allerbelangrijkste: zijn waarde zo goed mogelijk behoudt.

Welke specifieke uitvoering zouden jullie in deze prijsklasse aanraden?

Ik snap dat doorverkoopwaarde nooit exact te voorspellen is.

Maar bijvoorbeeld: bij het kopen van een auto, wat weegt zwaarder voor resale:kilometerstand of SOH? Stel dat de SOH 89% is bij de ene en 92% bij de andere, maar er zit 20.000 km verschil in kilometerstand. Wat is dan belangrijker voor de doorverkoop?

En tot slot: denken jullie dat door de MRB-verhogingen de prijzen van occasion Model 3’s in 2026 nog verder zullen dalen?

Dankje :D

• anti elppa
Beunvakker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:39:
[...]

90k, 2019 LR, AWD

Punt is dat ik graag een onderhoudsvrije auto wil, maar een oude benzine auto kan ik zelf nog wat aan maken als er wat kapot gaat, met een tesla wordt dat lastig.. al zijn er ook minder dingen die stuk gaan
geen zorgen, juist een electrische auto, en tesla al helemaal heb je bizar weinig onderhoud aan.
Zijn paar dingen die voorbij kunnen komen bij jou model en dat zijn de volgende:
1 draagarmen, check of ze gedaan zijn, zo niet, luister bij de proefrit of je ze hoort. anders als onderdeel vd koop laten vervangen
2 alle standaard slijtage onderdelen: 12v accu, wisserbladen, interieurfilter, banden en keer remmenservice.

Verder zijn het ongekend goedkope autos om te rijden. Ik spreek uit ervaring. Ding is nooit wat mee, en zo ongekend veel goedkoper dan benzine auto die we hiervoor hadden. Oh en als je bij benzine auto zelf dingen kon doen, dan kan je bij de Tesla ook alles wat ik bij nr 2 noem prima zelf doen. Doe ik ook namelijk

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:31
Je denkt dat dit wordt aangepast bij de RDW waar de belastingdienst de gegevens vandaan haalt? Ik betwijfel het

• Cxxxx71
  • Laatst online: 11:10
Het kan best snel gaan als deze een mooie vraagprijs heeft. Zelf ben ik enkele maanden geleden bij een garage in Duitsland geweest. Deze had een stuk of 12 model 3s uit 2022/2023 met lage kilometerstand. Ik heb er 1 gekocht, maar zag ook dat ze daarna binnen 2 weken allemaal verkocht waren.

• RonJ
Beunvakker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:39:
[...]

90k, 2019 LR, AWD

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen, maar ze werken nou eenmaal anders dan een dealer en vooral leenauto's zijn wel eens een dingetje. Die krijg je in principe niet.
Juist aan een Tesla kan je buiten complexe reparaties veel meer zelf doen dan aan een beetje recente ICE.

Ze zijn juist veel opener hierin dan een regulier merk, waar alles achter de dealermuur zit. De volledige service handboeken incl. sectie voor doe-het-zelf onderhoud (filters, ruitenwissers, remmen e.d.) staan gewoon open online, vrijwel alle onderdelen kan je zo opzoeken en bestellen via de webshop (klein spul) of met een mailtje (zwaar/groot spul) en de diagnose software (toolbox) is ook open beschikbaar, kost je alleen wel 70 euro per dag (edit: en nu ook 40 euro per uur zie ik) voor toegang.

Toolbox werkt afhankelijk van het bouwjaar met een netwerkkabel of goedkoop verloopkabeltje en een standaard usb netwerkadaptertje voor je laptop (omdat je 2 NICs moet hebben). Dat is niet heel vaak nodig, dus overall al snel goedkoper dan het veel duurdere diagnosespul voor andere merken, voor zover die überhaupt nog toegankelijk zijn, want die worden juist steeds verder dichtgetimmerd.

Bijv. een vag-com diagnoseinterface voor recente VAG auto's is minimaal 527 euro (hex-net voor max. 10 VIN's) en dan kan je alsnog bij steeds meer modules er niet meer bij zonder toegangscodes/certificaten die alleen voor garages en/of tegen forse betaling beschikbaar zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 18-12-2025 11:47 . Reden: linkjes toegevoegd. ]

All-electric.

• elquica
elquica schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:24:
Hoi allemaal, long time lurker hier. Engels is mijn moedertaal, dus alvast sorry daarvoor :)

Ik ben van plan dit jaar een Model 3 te kopen en ben op zoek naar advies over welk specifiek model jullie zouden aanraden. Mijn budget ligt tussen de 18 en 23k.

-Ik rijd vooral korte afstanden, dus actieradius is voor mij niet zo belangrijk.

Maar bijvoorbeeld: bij het kopen van een auto, wat weegt zwaarder voor resale:kilometerstand of SOH? Stel dat de SOH 89% is bij de ene en 92% bij de andere, maar er zit 20.000 km verschil in kilometerstand. Wat is dan belangrijker voor de doorverkoop?

En tot slot: denken jullie dat door de MRB-verhogingen de prijzen van occasion Model 3’s in 2026 nog verder zullen dalen?

Bump ;)

• Veenbrandt
tjubbie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:42:
[...]

Je denkt dat dit wordt aangepast bij de RDW waar de belastingdienst de gegevens vandaan haalt? Ik betwijfel het
Nee, hij bedoelt een LFP pack is zwaarder waardoor je minder MRB betaalt omdat het gewicht van de Tesla is gebaseerd op de oudere variant. Dat geven ze inderdaad niet door aan het RDW.

Overigens vandaag de auto ingeleverd. We kwamen er met 19km te over. Netjes een leenauto meegekregen, een model Y. Leuk dingetje :). Vervolgens kunnen we de auto over een maand ophalen. Alles ging vlot....nogmaals dat ging echt perfect!

[ Voor 22% gewijzigd door Veenbrandt op 19-12-2025 00:17 ]

• mcduck

Welke variant? SR+, zeker in jouw situatie. En geloof me, ook daarmee rij je ook prima zéér lange afstanden bijv op vakanties. De LR is voornamelijk interessant als je (year round) bijna dagelijks 250km+ moet rijden, en vooral thuis wilt laden. Je ontkomt er dan met een SR+ niet aan om ook af en toe onderweg te moeten laden in de winter. Maar dit is voor jou niet nodig; dus in jouw (en mijn) geval zou ik niet kiezen voor een LR (met alle extra ownership cost van dien).

SoH vs km-stand; Het lijkt erop dat km-stand (op dit moment) alsnog meer invloed heeft op de prijs/waarde dan SoH.

MRB; nee ik denk niet dat de prijzen specifiek door de geplande MRB verhoging zullen dalen. Elektrisch rijden blijft steeds polulairder worden en het blijft gunstiger dan benzine. Interesse in de occasion markt zal alleen maar toenemen. Maar onthoudt dat een auto (nagenoeg) nooit een investering is. Ze verliezen in principe alleen maar waarde. Hoeveel afschrijving jij krijgt kan niemand zeggen.

Wat betreft waardedaling. De meeste Model 3’s hebben in 5 jaar bijna €30 tot 40.000 van hun waarde verloren. Je kan dus gerust zeggen dat de grootste bulk afschrijving al is geweest. Is zo’n hoge afschrijving niet gek? Ja, alleen EV’s zijn voor veel mensen nog nieuw, en mensen vinden het spannend met occasions. Dat sentiment verandert wel, maar langzaam. Nu: die afschrijving gaat als jij hem vervolgens tweedehands koopt gewoon door, maar op een véél lager pitje. Financieel was deze auto voor eerste eigenaar dus véél minder gunstig dan voor jou. Terwijl jij wel alle voordelen hebt van de betrouwbaarheid en lage gebruikskosten. De prijs die je betaalt (tov nieuw kopen) is het verlopen van garanties, en een iets groter risico op extra reparatie kosten.

Wat ook vrij grote invloed heeft op de occasion prijzen, is de grootte van het aanbod. De gigantische ex-lease golf van begin vorig jaar is voorbij. Ter info: er zijn rond. December 2019 letterlijk tienduizenden op Model 3’s in Nederland op kenteken gezet vanwege een gunstige regeling, dat is later nooit meer zo hoog geweest. De meeste waren lease, en de meeste leasecontracten zijn 5 jaar, dus deze auto’s overspoelden rond januari 2025 allemaal de occasion markt. Die resulterende occasion prijs-drop was al lang verwacht.

Ondanks dat deze auto’s nu een jaar ouder zijn, zie ik nu (dec 2025, in vergelijking met Januari 2025) dezelfde of hogere prijzen voor bijv een SR+ uit 2019, met hogere km-standen. Ondanks dit tijdelijke fenomeen zullen de prijzen uiteraard wel weer dalen. Tot slot, op dit moment zijn er vast en zeker nog steeds goeie deals te vinden, maar niet meer zo makkelijk als een jaar geleden.

[EDIT] Ik zie nu dat je budget hoger is. Dat vergroot je mogelijkheden, dan zou ik inderdaad ook kijken of het lukt om een SR met LFP accu te bemachtigen. Wel dubbelchecken zodat je het accu type zeker weet, want SR’s van eind 2020 t/m eind 2021 zonder LFP, kunnen indien ze een LG accu hebben juist iets méér kans op failures hebben (zie discussie hierboven). Ik zou ofwel gaan voor een SR onder je budget (en rond 4k besparen), óf voor eentje aan de bovenkant van je budget als je er zeker van kun zijn dat hij een LFP accu heeft.

[EDIT 2] Ik zie nu dat er 2020- Model 3's occasions met LFP zijn met redelijke en soms mooie lage kilometerstanden, ronde de €18k. Ik dacht dat die prijzen momenteel nog hoger lagen, maar dat zijn voor jou interessante opties! Met een beetje geluk vind je er een met FSD (scheelt vanaf volgend jaar weer een abo van €99/mnd, mocht FSD eindelijk beschikbaar komen in EU).

[ Voor 10% gewijzigd door mcduck op 19-12-2025 13:39 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:04
Ik verwacht dat deze weken/maanden het aanbod nog wel gaat toenemen. Mijn model 3 heb ik in december 2020 ook nog op een guur haventerrein in amsterdam kunnen afhalen waar ze met boten vol tegelijk werden gelost en overhandigd. Nee, niet de gigantische aantallen van 2019 maar toch zeker significant.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou voor dit budget persoonlijk een facelift 2021 met LFP (lagere degradatie) uit de markt proberen te vissen, hogere bouwkwaliteit efficiëntie en range. Waarbij de range vaak heel dicht in de buurt komt van een 2019 LR.

Ik verwacht dat deze ook langer gewild blijven in de tweedehandsmarkt tov een 2019.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 19-12-2025 09:45 ]

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:35
Ik zal mijn ervaring met het aankopen van een occasion bij Tesla ook even delen.

Na het bekijken van verschillende occasions bij andere dealers ben ik veel afgeragde modellen tegen gekomen. Met beschadiging in het interieur, krassen, niet eens goed schoongemaakt of gepoetst. Toen toch is bij Tesla zelf gaan kijken ook om het verschil te ervaren tussen een M3 en MY. De occasions daar stonden er in mijn ogen zeer netjes en gepoetst bij. Toen toch besloten om voor een Y te gaan ivm de ruimte in de kofferbak met vakanties en wil nog wel is klus materiaal vervoeren.

Enkele weken later zag ik ineens een goedkopere model Y voorbij komen als Tesla certified occasion (bij Tesla zelf). Long range, trekhaak, enhanced autopilot, net wat ik zocht. Na overleg deze toch maar gereserveerd voor €250,- voordat iemand anders ermee van door ging. Dat voelt wel gek omdat ik de auto niet gezien of gereden had. Maar de Tesla adviseur verzekerde me dat ze eventuele onvolkomen heden zouden oplossen. Het hele aankoop proces kun je dan ook volgen in de Tesla app, net of je een nieuwe auto koopt. Dat doen ze wel goed.

Het duurde wel even voor ik hem kon ophalen. Meerdere keren gebeld en het bleek dat ze o.a. de draagarmen, het stuur en alle 4 de velgen en wielen vernieuwd hebben. Daar wilde ik uiteraard wel even op wachten, drie weken later stond hij netjes gepoetst klaar en kon ik hem ophalen in Tilburg. De auto ziet er zeer netjes uit, uiteraard wel wat kleine gebruiksporen. Maar ben er zeer blij mee!Wat ik begreep van een van de Tesla advisors is dat ze gemiddeld voor €3500,- vervangen aan occasions.

[ Voor 3% gewijzigd door NRJ020 op 19-12-2025 11:05 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• ZXRY
mcduck schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:48:
[...]

Welke variant? SR+, zeker in jouw situatie. En geloof me, ook daarmee rij je ook prima zéér lange afstanden bijv op vakanties. De LR is voornamelijk interessant als je (year round) bijna dagelijks 250km+ moet rijden, en vooral thuis wilt laden. Je ontkomt er dan met een SR+ niet aan om ook af en toe onderweg te moeten laden in de winter. Maar dit is voor jou niet nodig; dus in jouw geval zou ik niet kiezen voor een LR (met alle extra ownership cost van dien).

Verder: het lijkt er toch op dat km-stand (op dit moment) alsnog meer invloed heeft op de prijs/waarde dan SoH.

MRB; nee ik denk niet dat de prijzen specifiek door de geplande MRB verhoging zullen dalen. Elektrisch rijden blijft steeds polulairder worden en het blijft gunstiger dan benzine. Interesse in de occasion markt zal alleen maar toenemen. Maar onthoudt dat een auto (nagenoeg) nooit een investering is. Ze verliezen in principe alleen maar waarde. Hoeveel afschrijving jij krijgt kan niemand zeggen.

Wat betreft waardedaling. De meeste Model 3’s hebben in 5 jaar bijna €30 tot 40.000 van hun waarde verloren. Je kan dus gerust zeggen dat de grootste bulk afschrijving al is geweest. Is zo’n hoge afschrijving niet gek? Ja, alleen EV’s zijn voor veel mensen nog nieuw, en mensen vinden het spannend met occasions. Dat sentiment verandert wel, maar langzaam. Nu: die afschrijving gaat als jij hem vervolgens tweedehands koopt gewoon door, maar op een véél lager pitje. Financieel was deze auto voor eerste eigenaar dus véél minder gunstig dan voor jou. Terwijl jij wel alle voordelen hebt van de betrouwbaarheid en lage gebruikskosten. De prijs die je betaalt (tov nieuw kopen) is het verlopen van garanties, en een iets groter risico op extra reparatie kosten.

Wat ook vrij grote invloed heeft op de occasion prijzen, is de grootte van het aanbod. De gigantische ex-lease golf van begin vorig jaar is voorbij. Ter info: er zijn rond. December 2019 letterlijk tienduizenden op Model 3’s in Nederland op kenteken gezet vanwege een gunstige regeling, dat is later nooit meer zo hoog geweest. De meeste waren lease, en de meeste leasecontracten zijn 5 jaar, dus deze auto’s overspoelden rond januari 2025 allemaal de occasion markt. Die resulterende occasion prijs-drop was al lang verwacht.

Ondanks dat deze auto’s nu een jaar ouder zijn, zie ik nu (dec 2025, in vergelijking met Januari 2025) dezelfde of hogere prijzen voor bijv een SR+ uit 2019, met hogere km-standen. Ondanks dit tijdelijke fenomeen zullen de prijzen uiteraard wel weer dalen. Tot slot, op dit moment zijn er vast en zeker nog steeds goeie deals te vinden, maar niet meer zo makkelijk als een jaar geleden.

[EDIT] Ik zie nu dat je budget hoger is. Dat vergroot je mogelijkheden, dan zou ik inderdaad ook kijken of het lukt om een SR met LFP accu te bemachtigen. Wel dubbelchecken zodat je het accu type zeker weet, want SR’s van eind 2020 t/m eind 2021 zonder LFP, kunnen indien ze een LG accu hebben juist iets méér kans op failures hebben (zie discussie hierboven). Ik zou ofwel gaan voor een SR onder je budget (en rond 4k besparen), óf voor eentje aan de bovenkant van je budget als je er zeker van kun zijn dat hij een LFP accu heeft.
Eens.

Mbt de afschrijving speelt bij Tesla en dus ook de Model 3 (en bijna elk EV model dat al enkele jaren meedraait zoals bijv de VW ID3) dat de nieuwprijzen gigantisch zijn gedaald. Een SR+ begon in 2019 bij ruim 48.000 euro. Een Standard begint nu, weliswaar met kalere uitvoering, al bij 37.000 euro. Dat doet natuurlijk iets met de occasionprijzen.

Daarnaast zou ik als het kan een LR of een LFP SR aanraden indien je niet thuis kan opladen, simpelweg zodat je langer met een opgelade accu doet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NRJ020 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:
Ik zal mijn ervaring met het aankopen van een occasion bij Tesla ook even delen.

Na het bekijken van verschillende occasions bij andere dealers ben ik veel afgeragde modellen tegen gekomen. Met beschadiging in het interieur, krassen, niet eens goed schoongemaakt of gepoetst. Toen toch is bij Tesla zelf gaan kijken ook om het verschil te ervaren tussen een M3 en MY. De occasions daar stonden er in mijn ogen zeer netjes en gepoetst bij. Toen toch besloten om voor een Y te gaan ivm de ruimte in de kofferbak met vakanties en wil nog wel is klus materiaal vervoeren.

Enkele weken later zag ik ineens een goedkopere model Y voorbij komen als Tesla certified occasion (bij Tesla zelf). Long range, trekhaak, enhanced autopilot, net wat ik zocht. Na overleg deze toch maar gereserveerd voor €250,- voordat iemand anders ermee van door ging. Dat voelt wel gek omdat ik de auto niet gezien of gereden had. Maar de Tesla adviseur verzekerde me dat ze eventuele onvolkomen heden zouden oplossen. Het hele aankoop proces kun je dan ook volgen in de Tesla app, net of je een nieuwe auto koopt. Dat doen ze wel goed.

Het duurde wel even voor ik hem kon ophalen. Meerdere keren gebeld en het bleek dat ze o.a. de draagarmen, het stuur en alle 4 de velgen en wielen vernieuwd hebben. Daar wilde ik uiteraard wel even op wachten, drie weken later stond hij netjes gepoetst klaar en kon ik hem ophalen in Tilburg. De auto ziet er zeer netjes uit, uiteraard wel wat kleine gebruiksporen. Maar ben er zeer blij mee!Wat ik begreep van een van de Tesla advisors is dat ze gemiddeld voor €3500,- vervangen aan occasions.
Gefeliciteerd, wij waren ook erg content met hele CPO proces. Wij konden hem dezelfde week nog ophalen, maar dat kwam ook omdat het een zeer jonge occassion was waar volgens de verkoop adviseur waar heel weinig aan hoefde te gebeuren. Een occasion reserveren zonder dat je hem gezien hebt voelde hier inderdaad ook een beetje spannend.

Wel bijzonder dat de draagarmen vervangen zijn, ik dacht dat dit enkel van toepassing was op de 3.

Had jij ook de typische nieuwe Tesla lucht bij het afhalen? Ik vraag mij nog steeds af hoe ze dit doen.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 19-12-2025 11:33 ]

• NRJ020
@revolution-nl Ja dank je! Ik ben ook benieuwd naar die geur. Zat al te zoeken of ze ook zoiets verkopen.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag precies een jaar geleden mijn Model 3 gekocht.
Een korte samenvatting/review van afgelopen jaar:

Zo rond mei 2024 concludeerden we dat de Volvo V50 1.6 diesel die we op dat moment hadden aan vervanging toe was. 12+ jaar oud, bijna 300k op de teller, banden aan vervanging toe en ook groot onderhoud nodig (o.a distributieriem) De dagwaarde was +/- 2500-3000 euro.
Aangehaakt bij de 'Model 3 gekte' en ook aan het zoeken geslagen. Omdat er toch nog wel wat vraagtekens waren bij de degradatie van de accu en we het budget hadden besloten voor een LR te gaan. Met de schoonfamilie op bijna 200 km afstand hoopten we in ieder geval in de zomermaanden heen en weer te kunnen op 1 acculading.

Fast forward naar december 2019: Na wat ritten naar de grote 'model 3 dealers' zoals Jan Bogert (2 uur rijden) waar we steeds toch niet blij waren met het aanwezige aanbod hebben we uiteindelijk op minder dan 10 km van huis een grijze LR met 133k km op de teller kunnen kopen voor 19.000 euro. Een prima prijs vergeleken met het overige aanbod en de staat van de auto.
De SOH was helaas niet bekend, dus we moesten af gaan op de weergegeven range van de auto en de proefrit.

Zowel mijn vrouw als ik werken relatief dichtbij huis (8 en 23 km) en we fietsen allebei zoveel mogelijk. De auto wordt door de weeks dus meestal maar 1 a 2 dagen gebruikt. Om die reden geen laadpaal aangelegd, maar alleen een gewone wcd en laden doen we op de oprit met de granny charger. (Heb overigens wel meteen ook een 5x 6mm2 kabel getrokken voor een toekomstige laadpaal.)

Ervaringen qua accu en range:
- Al sinds de aankoop geeft de auto 340-350 km range aan bij 80% laden.
- Paar keer naar 100% geladen en dan was het bereik 420-430 km
- Langste woon-werk rit kost me grofweg 50-60 km range afhankelijk van files en rijstijl
- Met de granny charger laden we 17 km/h, dus dat is prima te doen. (8 laadpalen binnen 150 m van huis indien nodig)
- De ritten naar de schoonfamilie redden we in de praktijk niet op 1 lading. 2 redenen: Ik durf het niet aan om met 1-2% accu thuis te komen. Sentry mode laten we vaak aan in de nacht die we daar zijn en dat kost je zo 30 km range.
- Omdat we tijdens die rit naar de schoonfamilie langs 4 SuperChargers komen is het in de praktijk ook helemaal geen probleem. Even snel bijladen daar kost meestal max 10-15 min extra reistijd op de rit en als je verder geen haast hebt is dat prima. De kinderen kijken dan vaak even een kort filmpje op het grote scherm en wij lezen even het nieuws bij.
- Qua navigatie werkt dat snelladen ook erg prettig in de Tesla. Ik geef bij vertrek op met hoeveel % accu ik thuis wil komen en hij geeft netjes aan naar welke lader ik moet en hoe lang.
- Volgens de auto zelf afgelopen jaar grofweg 2500 kWh verbruikt incl keer of 6 snellader. Energieverbruik thuis is wel harder gestegen met ruim 3000 kWh. Dus toch wel een hoop verlies in de lader. Heb er geen slimme stekker tussen durven zetten ivm brandgevaar als ik er urenlang 5-13A doorheen trek.

Ervaringen qua rijden:
- Elektrisch rijden is echt heerlijk.
- De files naar werk zijn minder erg met autopilot aan dan steeds remmen, schakelen en beetje gas geven met de vorige auto
- De autopilot rijdt wel wat schokkeriger dan zou hoeven in de file.
- Ook gaat hij me soms te snel (vol) in de ankers voor een auto waarvan ik zelf allang zie dat we niet gaan botsen.
- Het binnen de rijbaan blijven rijden paar keer geprobeerd, maar gebruik ik bijna nooit meer. Geeft steeds een schok door de auto als ik het aan zet (en daar worden slapende gezinsleden dan wakker van) en bij iedere rijbaanwissel gaat hij er weer vanaf en moet je hem opnieuw activeren.
- Waar we met de vorige auto over de laatste 5 jaar gemiddels 8000 km per jaar reden hebben we nu bijna 12k gereden. En dan zijn we er niet eens mee op vakantie geweest.

Overige ervaringen:
- Vorige maand de eerste APK gedaan bij Tesla in Duiven. Ik wist al dat de banden (bijna) op waren en verder kwamen er geen punten uit.
- De draagarmen bleken ondanks wat de verkoper zei nooit vervangen te zijn (in ieder geval niet bij Tesla), maar dat hoefde nu ook niet. Dat zal dus nog wel een keer gaan gebeuren in de toekomst.
- Een paar dagen later de eerste (en hopelijk) laatste botsproef met de auto gehad. De Model 3 remt snel en de Volvo XC40 achter remde iets minder snel. Gaf een redelijke tik, maar lijkt alleen lakschade op de bumper. Half januari wordt het hersteld en hopelijk komt er dan niet meer schade te voorschijn.

Conclusie:
Al met al na een jaar nog steeds erg tevreden met de Model 3. Soms mis ik de ruimte van de V50 wel voor het vervoer van grote dingen, maar netto heeft de Model 3 meer ruimte incl de frunk.
De Model Y is me kijkend naar ons rijgedrag nog te duur, maar wie weet in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 19-12-2025 16:26 . Reden: Paar typo's verbeterd ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Farmerwood schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:33:
Vandaag precies een jaar geleden mijn Model 3 gekocht.
Een korte samenvatting/review van afgelopen jaar:

verhaal
Conclusie:
Al met al na een jaar nog steeds erg tevreden met de Model 3. Soms mis ik de ruimte van de V50 wel voor het vervoer van grote dingen, maar netto heeft de Model 3 meer ruimte incl de frunk.
De Model Y is me kijkend naar ons rijgedrag nog te duur, maar wie weet in de toekomst.
Grappig, bijna dezelfde ervaring. Komende van een Volvo S40 2.0D :-).Heb alleen wel droogzak bij de APK laten vervangen, schijnt elke 5 - 6 jaar wel te moeten. En ik heb de superbottle + valve ding preventief laten vervangen, zodat bij hogere temperaturen de boel nog beetje heel blijft. Die melding heb ik trouwens alleen in het onderhoud scherm van Tesla kunnen zien, anders had ik het niet geweten.

• Farmerwood
  • Niet online
Red devil schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:00:
[...]

Grappig, bijna dezelfde ervaring. Komende van een Volvo S40 2.0D :-).Heb alleen wel droogzak bij de APK laten vervangen, schijnt elke 5 - 6 jaar wel te moeten. En ik heb de superbottle + valve ding preventief laten vervangen, zodat bij hogere temperaturen de boel nog beetje heel blijft. Die melding heb ik trouwens alleen in het onderhoud scherm van Tesla kunnen zien, anders had ik het niet geweten.
Ik heb nu eigenlijk alleen het geadviseerde onderhoud mee gepland. (Al was dat bandenwisselen achteraf niet nodig omdat ze vervangen moesten worden.
Misschien dat soort zaken binnenkort ook maar laten doen of toch zelf aan de slag.

Aandachtspuntje bij Tesla trouwens: Ze doen sinds oktober ook APK. Dat is wel fijn, maar ze hebben geen all-seasons. Had daar eigenlijk lichte voorkeur voor aangezien we ook nog wel eens de grens over rijden naar Duitsland. Nu was de APK op een dag voordat we de auto echt nodig hadden en doordat we al vrijwel op de APK datum zaten onder druk toch voor zomerbanden moeten kiezen. (Winterbanden had ook gekund)

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:32
Niet alle Tesla vestigingen doen APK zover ik weet, dus dat is wel iets om te onthouden. Kan je der op wachten? Of gooi hem daar af en kan je later ophalen

• Farmerwood
  • Niet online
nDirect090 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:20:
Niet alle Tesla vestigingen doen APK zover ik weet, dus dat is wel iets om te onthouden. Kan je der op wachten? Of gooi hem daar af en kan je later ophalen
Alles gaat via de app. Je dient een serviceverzoek in en geeft aan dat je APK wilt doen. Dan krijg je een offerte en die accepteer je. Op de dag van dropp-off breng je de auto en geeft via de app aan dat hij voor de deur staat. Je geeft dan de controle over aan Tesla (pincode moet eraf als je die hebt).
Zodra hij klaar is en je betaald hebt krijg je de controle terug en kun je hem meenemen.

Als je wilt kan het hele traject zonder enig menselijk contact met de medewerkers van Tesla. Je kan dus in principe 24/7 brengen en halen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• elquica
[...]

Welke variant? SR+, zeker in jouw situatie. En geloof me, ook daarmee rij je ook prima zéér lange afstanden bijv op vakanties. De LR is voornamelijk interessant als je (year round) bijna dagelijks 250km+ moet rijden, en vooral thuis wilt laden. Je ontkomt er dan met een SR+ niet aan om ook af en toe onderweg te moeten laden in de winter. Maar dit is voor jou niet nodig; dus in jouw (en mijn) geval zou ik niet kiezen voor een LR (met alle extra ownership cost van dien).

SoH vs km-stand; Het lijkt erop dat km-stand (op dit moment) alsnog meer invloed heeft op de prijs/waarde dan SoH.

[EDIT 2] Ik zie nu dat er 2020- Model 3's occasions met LFP zijn met redelijke en soms mooie lage kilometerstanden, ronde de €18k. Ik dacht dat die prijzen momenteel nog hoger lagen, maar dat zijn voor jou interessante opties! Met een beetje geluk vind je er een met FSD (scheelt vanaf volgend jaar weer een abo van €99/mnd, mocht FSD eindelijk beschikbaar komen in EU).
Hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Oké, dus ik neem aan dat de kilometerstand belangrijker is dan de S.O.H.

Ik denk dat ik er een beetje te veel over nadenk door ook rekening te houden met de stijgende MRB-kosten en hoe die de prijzen van gebruikte auto's kunnen beïnvloeden.

Ik hoorde van iemand dat de prijzen in de zomer veel lager waren en nu weer beginnen te stijgen.

Waar zoeken jullie naar goede deals?

Ik kijk op Autowereld, AutoScout, Tesla CPO en Marktplaats.

Ik heb zelfs geprobeerd om een ​​dealer te vragen namens mij te bieden op de leaseveilingen, ik weet dat daar de beste deals (en risico's) te vinden zijn, maar tot nu toe zonder succes.

• elquica
revolution-nl schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:42:
[...]

Ik zou voor dit budget persoonlijk een facelift 2021 met LFP (lagere degradatie) uit de markt proberen te vissen, hogere bouwkwaliteit efficiëntie en range. Waarbij de range vaak heel dicht in de buurt komt van een 2019 LR.

Ik verwacht dat deze ook langer gewild blijven in de tweedehandsmarkt tov een 2019.
Bedankt voor je uitgebreide reactie :D

Ik vind zelf ook dat de 2021 er een stuk beter uitziet (ik ben niet zo’n fan van de chrome randjes op het 2019-model).

Alleen zie ik die 2021’s ook niet heel vaak te koop. Het lijkt alsof Jan Bogert op dit moment een groot deel van het aanbod heeft, en dan zit je al snel rond de €23k voor eentje met ongeveer 100.000 km.

Dus nu twijfel ik tussen ongeveer €18k voor een 2020 LFP of €23k voor een 2021 LFP, allebei met ongeveer dezelfde kilometerstand.

Dan vraag ik me af of die upgrade die extra €5k wel waard is…

• nDirect090
Farmerwood schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:29:
[...]

Alles gaat via de app. Je dient een serviceverzoek in en geeft aan dat je APK wilt doen. Dan krijg je een offerte en die accepteer je. Op de dag van dropp-off breng je de auto en geeft via de app aan dat hij voor de deur staat. Je geeft dan de controle over aan Tesla (pincode moet eraf als je die hebt).
Zodra hij klaar is en je betaald hebt krijg je de controle terug en kun je hem meenemen.

Als je wilt kan het hele traject zonder enig menselijk contact met de medewerkers van Tesla. Je kan dus in principe 24/7 brengen en halen.

***members only***
Thanks! Dat klinkt als best goed geregeld. Maar het is dus niet zo datje ong tijds indicatie krijgt wanneer die weer klaar is. Want het is voor mij toch wel stukje rijden, en dan zou ik liever daar gewoon in de lounge even wat uurtjes werken ipv twee keer op en neer te rijden

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
nDirect090 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:50:
[...]

Thanks! Dat klinkt als best goed geregeld. Maar het is dus niet zo datje ong tijds indicatie krijgt wanneer die weer klaar is. Want het is voor mij toch wel stukje rijden, en dan zou ik liever daar gewoon in de lounge even wat uurtjes werken ipv twee keer op en neer te rijden
Je krijgt wel een tijdsindicatie, en je hebt daar een lounge met gratis wifi (en koffie) waar je kunt werken.

• nDirect090
Red devil schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:00:
[...]

Je krijgt wel een tijdsindicatie, en je hebt daar een lounge met gratis wifi (en koffie) waar je kunt werken.
Helder thanks! Ik ben over een paar maanden aan de beurt, dus we gaan het ervaren :)

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
NRJ020 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:

Wij willen ook een Model Y occasion (long range, RWD, trekhaak) halen, evt ook zo'n Tesla certified occasion. Heb hier wel wat vragen over, wellicht dat jij met je ervaringen de vragen kan beantwoorden.
- Is het helemaal niet mogelijk om een certified occasion eerst te zien / proef te rijden voordat je hem reserveert?
- Voor welk bouwjaar ben je gegaan? Ik dacht zelf aan bouwjaar vanaf 2022 ivm kinderziektes van eerdere modellen en Tesla vision vanaf 2022.
- Ik had hier en daar gelezen dat mensen letten op HW3 vs HW4, heb jij daar nog op gelet? Ben er nog niet helemaal over uit of HW4 nou zo'n meerwaarde heeft om daar op te gaan letten.
- Soms staan er ook occasions te koop die geen trekhaak hebben, kan je dat bij Tesla tegen een meerprijs nog laten installeren?
- Wat was de SOH van jouw auto, geven ze bij Tesla daar makkelijk inzicht in?
- Nog specifieke dingen waarop ik moet letten bij een Model Y occasion? Draagarmen zag ik al een paar keer voorbijkomen

• ZXRY
elquica schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:11:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie :D

Ik vind zelf ook dat de 2021 er een stuk beter uitziet (ik ben niet zo’n fan van de chrome randjes op het 2019-model).

Alleen zie ik die 2021’s ook niet heel vaak te koop. Het lijkt alsof Jan Bogert op dit moment een groot deel van het aanbod heeft, en dan zit je al snel rond de €23k voor eentje met ongeveer 100.000 km.

Dus nu twijfel ik tussen ongeveer €18k voor een 2020 LFP of €23k voor een 2021 LFP, allebei met ongeveer dezelfde kilometerstand.

Dan vraag ik me af of die upgrade die extra €5k wel waard is…
Dat chrome kun je gewoon laten wrappen voor 300-400 euro. Zie met enige regelmatig Tesla’s met de originele zwarte sierlijsten die al aardig verkleuren.

• ZXRY
elquica schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:05:
[...]

Hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Oké, dus ik neem aan dat de kilometerstand belangrijker is dan de S.O.H.

Ik denk dat ik er een beetje te veel over nadenk door ook rekening te houden met de stijgende MRB-kosten en hoe die de prijzen van gebruikte auto's kunnen beïnvloeden.

Ik hoorde van iemand dat de prijzen in de zomer veel lager waren en nu weer beginnen te stijgen.

Waar zoeken jullie naar goede deals?

Ik kijk op Autowereld, AutoScout, Tesla CPO en Marktplaats.

Ik heb zelfs geprobeerd om een ​​dealer te vragen namens mij te bieden op de leaseveilingen, ik weet dat daar de beste deals (en risico's) te vinden zijn, maar tot nu toe zonder succes.
Ik zou juist eerder voor SoH kiezen tov kilometerstand. De massa lijkt nog steeds zoals met traditionele brandstofauto’s voor kilometerstand te kiezen dus daar kun je je voordeel mee doen.

Enige waar kilometerstand belangrijk voor is, is mbt de garantie vanuit Tesla. Dat moet je dus voor jezelf afwegen, ik zou geen SR kopen met 150.000 km terwijl die met 160.000 km uit de garantie is bijvoorbeeld. Dan zou ik eerder voor eentje met 170.000 km en een goede SoH gaan.

• elquica
ZXRY schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:17:
[...]

Dat chrome kun je gewoon laten wrappen voor 300-400 euro. Zie met enige regelmatig Tesla’s met de originele zwarte sierlijsten die al aardig verkleuren.
Dankjewel :)

Kost het echt maar 300-400 euro om het chroom te laten wrappen? Inclusief installatie? Ik weet dat de kit zelf ongeveer 150-200 euro kost.

Ik zou ook graag de middenconsole willen vervangen door die van het faceliftmodel, maar ik ben bang dat dat te duur is.

• elquica
[...]

Bedankt voor je update!

Ik denk dat een 2020 LFP voor mij het beste is, en dat ik vooral moet zoeken naar een goede balans tussen een hoge SOH en een lage kilometerstand.

Zijn jullie er eigenlijk zeker van dat FSD in 2026 naar Nederland komt? Ik las dat er in maart een beslissing valt, en dat “experts” denken dat er zo’n 65% kans is dat het wordt goedgekeurd via een soort loophole.

• ZXRY
elquica schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:39:
[...]

Dankjewel :)

Kost het echt maar 300-400 euro om het chroom te laten wrappen? Inclusief installatie? Ik weet dat de kit zelf ongeveer 150-200 euro kost.

Ik zou ook graag de middenconsole willen vervangen door die van het faceliftmodel, maar ik ben bang dat dat te duur is.
Je hebt op AliExpress ook uitgesneden kits voor zo’n 30-40 euro, weet niet wat de kwaliteit daar van is. Ik heb het chrome uiteindelijk niet laten wrappen maar ik had een paar offertes voor rond de 300-400 euro. Ook een paar van 600-700+ maar dat slaat nergens op imo.

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
Ik heb destijds vlak na aanschaf een vergelijking gemaakt (woon in oost Nederland zoals je kunt zien :)). Heb uiteindelijk enkel de ramen laten tinten de Tintfabriek. Ben er erg over te spreken! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-5tUopnP5iIN25pQJAEphK_OJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Uia5eZmyZyvv0y1VMU9JMcH.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• NRJ020
hallom schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:03:
[...]

Wij willen ook een Model Y occasion (long range, RWD, trekhaak) halen, evt ook zo'n Tesla certified occasion. Heb hier wel wat vragen over, wellicht dat jij met je ervaringen de vragen kan beantwoorden.
- Is het helemaal niet mogelijk om een certified occasion eerst te zien / proef te rijden voordat je hem reserveert?
- Voor welk bouwjaar ben je gegaan? Ik dacht zelf aan bouwjaar vanaf 2022 ivm kinderziektes van eerdere modellen en Tesla vision vanaf 2022.
- Ik had hier en daar gelezen dat mensen letten op HW3 vs HW4, heb jij daar nog op gelet? Ben er nog niet helemaal over uit of HW4 nou zo'n meerwaarde heeft om daar op te gaan letten.
- Soms staan er ook occasions te koop die geen trekhaak hebben, kan je dat bij Tesla tegen een meerprijs nog laten installeren?
- Wat was de SOH van jouw auto, geven ze bij Tesla daar makkelijk inzicht in?
- Nog specifieke dingen waarop ik moet letten bij een Model Y occasion? Draagarmen zag ik al een paar keer voorbijkomen
Volgens mij kun je enkel degene bekijken waar 'nu op te halen' bijstaat. Anders kun je er bij afleveren er wellicht nog van afzien. Ik ben voor een 2021 model gegaan. Ik had mijn budget al fors verhoogd en vond dit wel de max. Daarom helaas ook alleen HW3.
Volgens mij kan je bij de model Y een trekhaak achteraf laten plaatsen. Let erop dat je er dan dus al een trekgewicht op je kenteken staat. Dit kun je via RDW controleren. Bij de oude model 3 is dit niet mogelijk volgens mij. Of enkel voor gebruik van een fietsendrager.
Tesla geeft enkel de verwachte KM range aan. Dit was bij mij 512 km. Ik denk dat dat wel optimistisch is..

Ik zou een keer gaan kijken bij een Tesla store. Dan kan je een beetje vergelijken hoe de occasions erbij staan. Succes met de zoektocht!

• Beunvakker
Toch benieuwd of een tweaker hier de 2019 LR AWD met wit interieur in Utrecht heeft gekocht deze week :)

• ReconE
Beunvakker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:43:
Toch benieuwd of een tweaker hier de 2019 LR AWD met wit interieur in Utrecht heeft gekocht deze week :)
Zou wel heel toevallig zijn toch? Ik heb een 2019 AWD, wit in- en exterieur. Hele fijne auto, na de gratis reparaties van Tesla ;)
Hoe is het met jouw occasion aankoop, al binnen?

• Cxxxx71
  • Laatst online: 11:10
Afgelopen nacht mijn Tesla RWD 2022 met LFP batterij een een batterijtest uit laten voeren. Ik kwam gisteren thuis met 2%, dus het leek me wel een mooi moment.
De uitslag is 94% over. De range stond hiervoor op 417 km bij een 100% volle batterij. Deze is omhoog gegaan naar 425 km.
De test is uitgevoerd bij een frisse nacht, -5 dacht ik zo. Vraag me af of de test beter uitpakt bij warmere temperaturen.
Toch zeer tevreden met de uitslag.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:18
elquica schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:39:
[...]
Ik heb die vervangen in een 2019 model en zo moeilijk was dat niet. Heb er uiteindelijk nadat die niet compleet was 60+20(vervangend hsb paneel op ali gekocht die miste en beter was dan het origineel. De middenconsole wqs 289 maar omdat er een onderdeel miste kreeg ik geld terug en toen vond ebay het ook nodig om de verzendkosten terug te geven. Ik zie vooral zeggen kijk naar het onderdeel op verschillende websites er zijn er genoeg beschikbaar van sloop auto's en de nieuwe middenconsole van de 2021 versie maakt hem echt wel een stuk fijner in gebruik dan die klepjes. Heb nu ook niet het idee dat je in een 2019 versie rijdt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• elquica
Heeft iemand suggesties voor wieldoppen / wheel covers voor 19-inch velgen? Ik vind het lastig om wieldoppen te vinden voor 19-inch velgen, terwijl 18-inch veel gangbaarder is.

Voorbeeld van AliExpress

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Ook ik in okt 2024 een occasion tesla model 3 gekocht met 85k op de teller voor €27500,- nu zijn we aan het kijken om hem toch te gaan vervangen met 130k op de teller. Thuis laden lukt niet en de afstanden woon werk verkeer zijn dusdanig verhoogd dat het niet meer praktisch is. Inruil is iets meer dan een jaar later bij een andere dealer €15500,- bij aankoop van een nieuwe auto! Hier schrok ik wel van… ze schrijven hard af! Ik had hem wel gekocht bij tesla en heb gewoon in degene kunnen rijden die ik heb gekocht! Echter zag ik bij oplevering ineens wat deukjes in de moterkap waarbij de verkoper zei had je eerder moeten zijn… je hebt hem in deze staat gekocht. Het is een bijzonder proces alsof je een nummertje bent.. echter de garantie is wel top want er ging een parkeersensor stuk en die hebben ze snel en kosteloos gemaakt!

Qua rijervaring krijg ik er nooit meer hetzelfde voor terug bij een ander merk, dus mocht je twijfelen ga rijden en je bent om
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.