Wat opzicht raar is aangezien hun eigen voorwaarden spreken over het terugbetalen van alle betalingen bij annulering. En is dat ook niet zoals het hoort volgens de wet koop op afstand?nDirect090 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Annuleren van aankoop kan altijd probleemloos, alleen of je de 250 aanbetaling terug krijgt is filiaal/medewerker afhankelijk. Sommige zijn niet zo redelijk en willen graag alles volgens de regels.
Toevallig hebben we afgelopen week het stukje dat 1.5mm2 was vervangen met gewoon 2.5mm2 kabel. Dus aanleg zou nu inderdaad aan 10A probleemloos moeten aan kunnen dan. (En nieuw stopcontact aangelegd zodat straks geen verlengkabel nodig is).fisherman schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:58:
[...]
Met 10A gaan je kabels niet te warm worden hoor. Anders is er echt iets mis met de aanleg ervan.
Mocht je een keer de grannylader meenemen op vakantie en op locatie laden, dan zou ik wel oppassen, omdat je dan niet weet hoe een en ander aangelegd is.
Ow ik dacht juist gelezen te hebben dat je die 250,- kwijt bent en dit werd destijds ook bevestigd door medewerker. Maar wellicht zit ik mis hoorRonwiel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Wat opzicht raar is aangezien hun eigen voorwaarden spreken over het terugbetalen van alle betalingen bij annulering. En is dat ook niet zoals het hoort volgens de wet koop op afstand?
Toevallig heb ik deze week zelf een M3 geannuleerd (30k voor een 2021 refresh uit 2023, en besefte te laat dat dit een afschrijfkanon zou worden). Uit de PDF de twee volgende passages:nDirect090 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Ow ik dacht juist gelezen te hebben dat je die 250,- kwijt bent en dit werd destijds ook bevestigd door medewerker. Maar wellicht zit ik mis hoorGing wel specifiek over de aanbetaling, niet de 14dagen retourtijd na in ontvangst nemen van de auto.
Maar bij herroepingsrecht in dezelfde PDF staat:Tot het tijdstip waarop uw Voertuig aan u wordt afgeleverd, bent u bevoegd om uw bestelling op ieder moment te annuleren. Indien u uw bestelling annuleert of tekortschiet in de nakoming van deze Overeenkomst en wij uw bestelling annuleren, stemt u er mee in dat de door u betaalde Bestelkosten, of een deel daarvan, aan ons toekomen als gefixeerde schadevergoeding, tenzij dwingend recht anders bepaalt.
De Tesla man zei aan de telefoon overigens toen ik vroeg om een proefrit; reserveer 'm online voor 250 euro, anders loop je het risico dat deze weg is. En je kan de aanbetaling altijd terugkrijgen. Als ik mij niet vergis: wet koop op afstand overruled in dit geval hun eigen bepaling (dwingend recht).Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
hangt er ook vanaf waar je woont. In belgie zijn er veel 10a aansluitingen. In NL zou vrijwel alles gewoon 16a moeten kunnen hebben, met idd 2,5^mm2. En daar zit nog een safety marge op.fisherman schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:58:
[...]
Met 10A gaan je kabels niet te warm worden hoor. Anders is er echt iets mis met de aanleg ervan.
Mocht je een keer de grannylader meenemen op vakantie en op locatie laden, dan zou ik wel oppassen, omdat je dan niet weet hoe een en ander aangelegd is.
Vroeger konden de tesla granny charger ook gewoon 16a laden, maar gok dat er wat ellende gebeurd is ergens in de wereld waardoor ze nu naar beneden gezet zijn naar 13.
Ik heb het ding veel gebruikt, en in nl is 13a op een stopcontact totaal geen probleem als je gewoon een goed huis hebt, met een moderne electrische installatie die netjes gebouwd is volgens de nen1010.
In Belgie of frankrijk altijd ff checken en anders voor de zekerheid op 10a zetten. Al knalt 9vd 10 ook gewoon de zekering er uit als het op 10a afgezekerd is, en je hem op 13a zet.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Kan 13A dus nog wel gewoon testen, woon in NL namelijk. Maar aangezien er een koelkast op de groep stond wist ik niet of dit verstandige keuze was.anti elppa schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
hangt er ook vanaf waar je woont. In belgie zijn er veel 10a aansluitingen. In NL zou vrijwel alles gewoon 16a moeten kunnen hebben, met idd 2,5^mm2. En daar zit nog een safety marge op.
Vroeger konden de tesla granny charger ook gewoon 16a laden, maar gok dat er wat ellende gebeurd is ergens in de wereld waardoor ze nu naar beneden gezet zijn naar 13.
Ik heb het ding veel gebruikt, en in nl is 13a op een stopcontact totaal geen probleem als je gewoon een goed huis hebt, met een moderne electrische installatie die netjes gebouwd is volgens de nen1010.
In Belgie of frankrijk altijd ff checken en anders voor de zekerheid op 10a zetten. Al knalt 9vd 10 ook gewoon de zekering er uit als het op 10a afgezekerd is, en je hem op 13a zet.
Deze discussie heeft voor mij een compleet nieuwe wereld geopendanti elppa schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
hangt er ook vanaf waar je woont. In belgie zijn er veel 10a aansluitingen. In NL zou vrijwel alles gewoon 16a moeten kunnen hebben, met idd 2,5^mm2. En daar zit nog een safety marge op.
Heb er nooit eerder op gelet met hoeveel ampère ik oplaad.
Ik laad zelf altijd op 13 A en heb nog nooit hitte gemerkt. De unit van de granny charger wordt een beetje warm na vele uren laden, maar verre van schrikbarend.
Vanwaar kwam dit besef? Omdat de M3 van voor 2021 voor vee lagere bedragen te koop staan?Ronwiel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:14:
[...]
Toevallig heb ik deze week zelf een M3 geannuleerd (30k voor een 2021 refresh uit 2023, en besefte te laat dat dit een afschrijfkanon zou worden).
Kreeg gisteren een melding in de app dat mijn laagspanningsbatterij vervangen dient te worden.martijndevriess schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:11:
[...]
Update: het is toch ook de PTC die de 12v accu heeft doen overlijden. (precies zoals dit Damian in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3") @Damian
Hiervoor een serviceverzoek voor aangemaakt en kan over 1,5 week vervangen worden.
Echter met het wegrijden meerdere foutmeldingen:
Vcfront_a192
Vcfront_a402
Vcfront_a182
Hoop toch dat de accu het nog 1,5 week volhoudt.
Kan je in het servicemenu ook zien of de PTC overleden is of kunnen ze dat alleen bij Tesla zelf?
Ik ben zelf op zoek naar een faceliftmodel van eind 2023 of nieuwer. Op dit moment is de laagste prijs die ik tegenkom ongeveer €32.000, maar dat vind ik nog te hoog.
Hoe lang denken jullie dat het nog zal duren voordat de prijs van de standaard “Highland” rond de €20.000 à €22.000 ligt? Nog minimaal drie jaar, of zou dat eerder kunnen als we naar de afschrijving kijken?
Hoe lang denken jullie dat het nog zal duren voordat de prijs van de standaard “Highland” rond de €20.000 à €22.000 ligt? Nog minimaal drie jaar, of zou dat eerder kunnen als we naar de afschrijving kijken?
Dat is zeker veel te hoog want voor €35.500 heb je een nieuwe... (€500 meegenomen om een barrel op de kop te tikken met > 3 mnd APK)DeJurist schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:43:
Ik ben zelf op zoek naar een faceliftmodel van eind 2023 of nieuwer. Op dit moment is de laagste prijs die ik tegenkom ongeveer €32.000, maar dat vind ik nog te hoog.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Oh, dat wist ik niet. Ik ging nog uit van de oude adviesprijs van rond de €42.000. Maar wat is tegenwoordig eigenlijk de gemiddelde afschrijving per jaar op zo’n Model 3 Tesla? Ik kan er nog niet helemaal een duidelijk beeld van vormen.LuPo schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Dat is zeker veel te hoog want voor €35.500 heb je een nieuwe... (€500 meegenomen om een barrel op de kop te tikken met > 3 mnd APK)
Gisteren de auto opgehaald in Tilburg, alles keurig geregeld. Auto stond er keurig bij, en op een enkele kleine plekjes die je mag verwachten voor leeftijd en km stand helemaal strak. Erg blij meerevolution-nl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Ik ben in het verleden ook altijd keurig geholpen door Tesla met service en garantie dus ik heb er wel vertrouwen in. Ben benieuwd.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Op 3 oktober een Tesla Model 3 (Standard Range Plus) gekocht met 55 duizend op de teller uit 2020 voor voor 21.5K. Bij het ophalen hadden ze het voor gemak deze opgeladen tot 95% en kon ik er 323km mee rijden. Gemakkelijk terugrekend is dat 340km wanneer deze tot 100% opgeladen wordt. Nu laden wij de auto op met de granny charger en altijd tot max 80%. Wanneer ik nu kijk wat de range is met 80% is dat 248km. Teruggerekend is dat 310km als we het naar 100% opladen. Dat is een enorm verschil in ruwweg 2 weken tijd.
Nu ben ik er bekend mee dat in winterse conditie de volledige capaciteit niet beschikbaar is. Je ziet dat keurig netjes door het sneeuwvlok symbool en dat een deel grijs is van de capaciteitsbar. Nu is het een mooi weekend met redelijk temperaturen, dus dat is nu niet van toepassing.
Wat vinden jullie hier van? Verder, waar laten jullie het onderhoud doen?
Nu ben ik er bekend mee dat in winterse conditie de volledige capaciteit niet beschikbaar is. Je ziet dat keurig netjes door het sneeuwvlok symbool en dat een deel grijs is van de capaciteitsbar. Nu is het een mooi weekend met redelijk temperaturen, dus dat is nu niet van toepassing.
Range moet je alleen naar kijken als dat sneeuwvlokje weg is, anders zegt het niets.Veenbrandt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:02:
Op 3 oktober een Tesla Model 3 gekocht met 55 duizend op de teller uit 2020 voor voor 21.5K. Bij het ophalen hadden ze het voor gemak deze opgeladen tot 95% en kon ik er 323km mee rijden. Gemakkelijk terugrekend is dat 340km wanneer deze tot 100% opgeladen wordt. Nu laden wij de auto op met de granny charger en altijd tot max 80%. Wanneer ik nu kijk wat de range is met 80% is dat 248km. Teruggerekend is dat 310km als we het naar 100% opladen. Dat is een enorm verschil in ruwweg 2 weken tijd.
Nu ben ik er bekend mee dat in winterse conditie de volledige capaciteit niet beschikbaar is. Je ziet dat keurig netjes door het sneeuwvlok symbool en dat een deel grijs is van de capaciteitsbar. Nu is het een mooi weekend met redelijk temperaturen, dus zou dat niet van toepassing zijn.
De jouwe is geen LR gok ik
Onderhoud doe ik zelf (aan de M3LR 2019, aan de P niet, is lease)
[ Voor 7% gewijzigd door anti elppa op 19-10-2025 13:57 ]
Gezien het een mooi weekend is, zien ik geen sneeuwvlokje. En inderdaad het is geen LR.anti elppa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
Range moet je alleen naar kijken als dat sneeuwvlokje weg is, anders zegt het niets.
De jouwe is geen LR gok ik
Onderhoud doe ik zelf (aan de M3LR 2019, aan de P niet, is lease)
Dan zou het niet veel moeten wisselen. Wat je kan doen is ff helemaal leeg rijden (onder de 10%) en dan helemaal vol laden tot 100%. Dan kalibreert de BMS zich. Daarna zou er niet veel verschil meer in je 100% SOC moeten zitten kwa km's.Veenbrandt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Gezien het een mooi weekend is, zien ik geen sneeuwvlokje. En inderdaad het is geen LR.
Kan zijn dat jou auto weken (soms maanden ) ergens stil gestaan heeft. Dan is soms BMS beetje in de war
Dan zou ik dat eens kunnen proberen. Bedankt!anti elppa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Dan zou het niet veel moeten wisselen. Wat je kan doen is ff helemaal leeg rijden (onder de 10%) en dan helemaal vol laden tot 100%. Dan kalibreert de BMS zich. Daarna zou er niet veel verschil meer in je 100% SOC moeten zitten kwa km's.
Kan zijn dat jou auto weken (soms maanden ) ergens stil gestaan heeft. Dan is soms BMS beetje in de war
Al vraag ik mij wel af hoe lang die daar heeft gestaan. Ze hebben daar ruim 300 staan en ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Ik had er in gereden en wilde er nog een uurtje over nadenken en in de tussentijd was die weg.....
Jan Bogert zekerVeenbrandt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Dan zou ik dat eens kunnen proberen. Bedankt!
Al vraag ik mij wel af hoe lang die daar heeft gestaan. Ze hebben daar ruim 300 staan en ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Ik had er gereden en wilde er nog een uurtje over nadenken en in de tussentijd was die weg.....
Heb mijn LR ook voor het eerst een keertje tot 100% geladen afgelopen week en had 488km staan qua range. Ben ik wel tevreden mee aangezien die hard richting de 150k km gaat qua kmstand
Ben ook nog aan het kijken hoe en wat wijsheid is qua onderhoud. Zag dat 'ie in januari van dit jaar nog een beurt gehad heeft en de APK loopt ook nog tot 2027 dus dan zou ik eigenlijk zeggen dat een beurt tussentijds niet zo nodig is
Life Begins at Conception - LiveAction.org / Schreeuwomleven.nl
ja maar dan nog kan de auto eerst een maand ergens gestaan hebben (locatie werkgever ex leaser) voor die op transport gaat. Soms zit er echt wel een paar maanden tussen laatste leasedag en 1km nieuwe eigenaarVeenbrandt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Dan zou ik dat eens kunnen proberen. Bedankt!
Al vraag ik mij wel af hoe lang die daar heeft gestaan. Ze hebben daar ruim 300 staan en ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Ik had er gereden en wilde er nog een uurtje over nadenken en in de tussentijd was die weg.....
KloptLondon schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:22:
[...]
Jan Bogert zeker![]()
Heb mijn LR ook voor het eerst een keertje tot 100% geladen afgelopen week en had 488km staan qua range. Ben ik wel tevreden mee aangezien die hard richting de 150k km gaat qua kmstand![]()
Ben ook nog aan het kijken hoe en wat wijsheid is qua onderhoud. Zag dat 'ie in januari van dit jaar nog een beurt gehad heeft en de APK loopt ook nog tot 2027 dus dan zou ik eigenlijk zeggen dat een beurt tussentijds niet zo nodig is
Even ter info maar de auto heeft nooit 409 km aangegeven bij nieuw. Volgens mij gaf mijn SR+ van 2019 rond de 378 km aan bij nieuw en 100% geladen.Veenbrandt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
Klopt. Maar zo te lezen heb je dan amper degradatie gehad ~15%. Wat volgens mij in de lijn der verwachtingen ligt. Als ik het terugreken dan zit ik op 24% (310/409) met 55k km. Dat is toch beduidend slechter.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Bedankt voor de informatie. Weer het nodige wijzer. Handig zo'n forum ;-).adjego schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Even ter info maar de auto heeft nooit 409 km aangegeven bij nieuw. Volgens mij gaf mijn SR+ van 2019 rond de 378 km aan bij nieuw en 100% geladen.
Je kan de Tessie App koppelen in met je Tesla, in de proefperiode kan je dan je SOH uitlezen, heb zelf een abbo afgesloten voor de kilometerregistratie, zitten ben wat leuke features in.Veenbrandt schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:02:
Op 3 oktober een Tesla Model 3 (Standard Range Plus) gekocht met 55 duizend op de teller uit 2020 voor voor 21.5K. Bij het ophalen hadden ze het voor gemak deze opgeladen tot 95% en kon ik er 323km mee rijden. Gemakkelijk terugrekend is dat 340km wanneer deze tot 100% opgeladen wordt. Nu laden wij de auto op met de granny charger en altijd tot max 80%. Wanneer ik nu kijk wat de range is met 80% is dat 248km. Teruggerekend is dat 310km als we het naar 100% opladen. Dat is een enorm verschil in ruwweg 2 weken tijd.
Mijn net opgehaalde 2024 Highland ook even, gemeten, die zit op 98%
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mijn 2019 SR+ had nieuw inderdaad 378km, na 140.000km en 5 jaar zat ik op een degradatie van 12%adjego schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Even ter info maar de auto heeft nooit 409 km aangegeven bij nieuw. Volgens mij gaf mijn SR+ van 2019 rond de 378 km aan bij nieuw en 100% geladen.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2025 09:28 ]
Wij zijn in de markt voor een tweede (Tesla) auto, mogelijk wordt het een model 3 occasion. Nu zag ik dat Tesla een Certified-occasions event heeft binnenkort. Heeft iemand enige ervaring hiermee en is het de moeite waard? Zelf noemen ze nog scherpere prijzen namelijk dan op de site?
Vandaag laten vervangen en APK inclusief droogmiddelzak + koude middel eruit en deels bijvullen heeft mij totaal 375 gekost. Van de week een aangepaste offerte binnengekregen van 500 euro dus het viel weer mee toen het totaal 375 bleek te zijn. Heb er wel lang gezeten. van 08.30 tot 13u. Houd er dus rekening mee dat het lang kan duren. Opgegeven tijd was eerst dat het tot 10.30 kon duren.Dix0r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Die van mij gaat eind oktober voor de eerste beurt (althans sinds dat ik hem heb). Laat dan ook even de droogzak doen. Ik had SeC Eindhoven ook gevraagd om een APK. Dat doen ze alleen niet, maar bij jouw SeC dus wel!
SeC Eindhoven rekent/offereert overigens EUR 391.22 voor het vervangen van de droogmiddelenzak. Dat is wel een aanzienlijk verschil met jouw factuur?!
Op het rapport van de APK stond wel dat er speling was op één van de wiellagers. APK is nu 2 jaar geldig dus bij volgende beurt zal de draagarm wel weer vervangen moeten worden. Was eerder al vervangen. Dat kost dacht ik zo'n 200 per draagarm dus zorg dan tegen die tijd wel weer dat ik er minimaal 500 voor ga reserveren.
[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 24-10-2025 23:02 ]
Ik heb m’n bestelling van een gloednieuwe RWD Highlander M3 (basis setup geannuleerd en ben voor een rode M3P uit 2019 gegaan met 140k op de teller. Dit is een flink andere auto maar dit waren mijn afwegingen:
De huurkoop aanvraag was afgekeurd (moet als dga ook zakelijk cijfers aantonen, zelfs voor een particuliere lening, maar die heb ik nog niet compleet). Zonder huurkoop actie zou ik het sws niet hebben gedaan. Ik kon natuurlijk nog paar weken wachten op de boekhouder maar intussen werd ik steeds meer ah twijfelen gebracht, oa door de comments hier maar ook youtubers zoals Rsymons.
Range: wat ik ervan heb begrepen vindt de degradatie vooral in de eerste jaren plaats en speelt leeftijd accu vaak een grotere rol dan km-stand. 85-90% na 6 jaar vind ik prima, en zeker bij non-SR+ versies is dat voldoende range. Ik vlieg redelijk vaak en wil daarom genoeg actieradius om van Eindhoven naar Schiphol te gaan en terug zonder te laden.
Looks: zal wel in de (verre) minderheid zijn maar ik vind de fish/frog look mooier dan de Highland. Zeker met de luxere 19-20 velgen, en al helemaal met de gekleurde remklauwen.
Comfort: zal vast niet zo super zijn als de highland. Heb eerder 2 jaartjes in de SR+ gereden toen die net uitkwam (zakelijk lease) maar ik rij intussen alweer paar (hele goedkope) jaartjes in een youngtimer. Laatste 2 jaar een Prius 2nd gen en dat ding is niet stuk te krijgen maar had gemerkt dat ik daar niet per se mee echt kan aankomen bij klanten. Dan is de m3(p) wel gelijk een heel stuk fijner rijden.
Betreft trouwens een certified occasion, 141k km, 22.200€. Wellicht iets duurder dan bij andere autohandelaren maar de garantie en EAP is me wel wat waard. Geen idee of het echt een goede deal was maar ik had ook nog 2021+ (refresh) LRs gekeken, die zijn ook al gauw 27,5-30k. Dan zou ik al eerder geneigd zijn om toch voor een nieuwe te gaan.
De huurkoop aanvraag was afgekeurd (moet als dga ook zakelijk cijfers aantonen, zelfs voor een particuliere lening, maar die heb ik nog niet compleet). Zonder huurkoop actie zou ik het sws niet hebben gedaan. Ik kon natuurlijk nog paar weken wachten op de boekhouder maar intussen werd ik steeds meer ah twijfelen gebracht, oa door de comments hier maar ook youtubers zoals Rsymons.
Range: wat ik ervan heb begrepen vindt de degradatie vooral in de eerste jaren plaats en speelt leeftijd accu vaak een grotere rol dan km-stand. 85-90% na 6 jaar vind ik prima, en zeker bij non-SR+ versies is dat voldoende range. Ik vlieg redelijk vaak en wil daarom genoeg actieradius om van Eindhoven naar Schiphol te gaan en terug zonder te laden.
Looks: zal wel in de (verre) minderheid zijn maar ik vind de fish/frog look mooier dan de Highland. Zeker met de luxere 19-20 velgen, en al helemaal met de gekleurde remklauwen.
Comfort: zal vast niet zo super zijn als de highland. Heb eerder 2 jaartjes in de SR+ gereden toen die net uitkwam (zakelijk lease) maar ik rij intussen alweer paar (hele goedkope) jaartjes in een youngtimer. Laatste 2 jaar een Prius 2nd gen en dat ding is niet stuk te krijgen maar had gemerkt dat ik daar niet per se mee echt kan aankomen bij klanten. Dan is de m3(p) wel gelijk een heel stuk fijner rijden.
Betreft trouwens een certified occasion, 141k km, 22.200€. Wellicht iets duurder dan bij andere autohandelaren maar de garantie en EAP is me wel wat waard. Geen idee of het echt een goede deal was maar ik had ook nog 2021+ (refresh) LRs gekeken, die zijn ook al gauw 27,5-30k. Dan zou ik al eerder geneigd zijn om toch voor een nieuwe te gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Strijpje op 26-10-2025 17:28 ]
Dit zijn plastic wieldoppen, voor rond de 40-50 euro heb je een nieuwe set op marktplaats.t00r schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:53:
Helaas wat curb rash opgelopenBen benieuwd of de touch-up pen helpt, ik hou jullie op de hoogte!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
*ah sorry niet goed gekeken zit op de velg zelf inderdaad
[ Voor 3% gewijzigd door jaroen89 op 27-10-2025 20:31 ]
Waren ze maar van plasticjaroen89 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
Dit zijn plastic wieldoppen, voor rond de 40-50 euro heb je een nieuwe set op marktplaats.
Je hebt tegenwoordig hele gave wielcovers die over over de rand vallen waarmee de stoeprand schade niet meer zichtbaar is.
Had ze eerst op de 2023 M3 en nu voor de protons van de highland en ben er zeer content mee.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 27-10-2025 20:51 ]
Mijn 6 weken gelden aangeschafte model 3 uit 2022 heeft ook nogal wat stoeprandschade aan de velgen. Daarom ook zoiets aangeschaft, niet duur en ziet er goed uit. Vraag me alleen af hoe kwetsbaar ze zijn als ik daar een stoeprandje mee raak.revolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Je hebt tegenwoordig hele gave wielcovers die over over de rand vallen waarmee de stoeprand schade niet meer zichtbaar is.
Had ze eerst op de 2023 M3 en nu voor de protons van de highland en ben er zeer content mee.
[Afbeelding]
Ik was voor mijn Highland ook iets van 60 tientjes kwijt, bij schade aan een cover bestel ik wel een nieuw setje en kan ik weer even door met 3 reserve dopjesCxxxx71 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:13:
[...]
Mijn 6 weken gelden aangeschafte model 3 uit 2022 heeft ook nogal wat stoeprandschade aan de velgen. Daarom ook zoiets aangeschaft, niet duur en ziet er goed uit. Vraag me alleen af hoe kwetsbaar ze zijn als ik daar een stoeprandje mee raak.
Wel eerst een beetje opschuren voordat je het aantipt. Dat maakt het een stuk mooier.t00r schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:53:
Helaas wat curb rash opgelopenBen benieuwd of de touch-up pen helpt, ik hou jullie op de hoogte!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb dezelfde set gehad, ongeveer een jaar mee gereden. Looks zijn top alleen je rijdt die er weer heel snel af. Omdat deze over de rand van de velg vallen gaan ze meteen kapot als je ook maar een stoeprandje toucheert. Ook paar keer gehad dat je ze helemaal eraf rijdt. Meerdere bestuurders hadden dit dus lag niet aan de parkeerskills zeg maar..Cxxxx71 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:13:
[...]
Mijn 6 weken gelden aangeschafte model 3 uit 2022 heeft ook nogal wat stoeprandschade aan de velgen. Daarom ook zoiets aangeschaft, niet duur en ziet er goed uit. Vraag me alleen af hoe kwetsbaar ze zijn als ik daar een stoeprandje mee raak.
Vond wel jammer heb zelfs een 2e paar besteld omdat de looks heel dicht bij OEM 19 inch velgen komen maar dan wel met comfort van 18 inch banden. Maar ook dat 2e setje was binnen paar maanden zo gehavend zag er niet meer uit (stukken plastic eraf, 'schuur schade'). Rij nu maar weer met 18 inch zonder doppen rond met de center caps van de 19 inch in het midden. Is nog wel ok. Al hou ik meer van licht zilveren velgen dan 'gun metal' grijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Magnolia op 28-10-2025 10:37 ]
Ontspan.
Het ligt wel degelijk aan de parkeerskills, toen ik mijn M3H net had, heb ik ook op een paar dagen tijd velgschade. Ik kwam van een andere wagen waar ik geen last hiermee had, dus ik heb mij een beetje moeten aanpassen en nu 6 maand geen schade meer gereden en parkeer nog altijd op dezelfde plekken.Magnolia schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:36:
Meerdere bestuurders hadden dit dus lag niet aan de parkeerskills zeg maar..
Het ontwerp van deze aftermarket wieldoppen is anders dan de OEM doppen. Ze zijn wat groter doordat ze over de rand heen vallen en daarmee dus voorbij de band komen. Optisch mooier maar hierdoor zijn ze simpelweg stuk gevoeliger voor schade. Ander nadeel vond ik dat ze heel moeilijk eraf komen, moet echt met veel geweld aan trekken om ze los te krijgen. Recent heb ik dat moeten doen ivm de 10k km banden rotatie. Echt heel gedoe om ze zonder schade eraf te krijgen. Ik heb dan nog all season banden maar als ik standaard 2x per jaar moest wisselen voor zomer/winterbanden dan lijkt me dat nog irritanter.
Ze zagen er wel 10x beter uit dan die lelijke OEM doppen, maarja wie mooi wilt zijn moet pijn lijden was het gezegde toch
Enkel mijn ervaring, iedereen moet verder zelf weten wat hij/zij met de wielen doet
Ze zagen er wel 10x beter uit dan die lelijke OEM doppen, maarja wie mooi wilt zijn moet pijn lijden was het gezegde toch
Ontspan.
Ik laat de velgschade lekker voor wat het is. Zat er al op toen ik de Tesla kocht en geen zin om er geld in te steken, toch een beetje een karaktereigenschap van een Model 3
Was vanmorgen bij de uitdeukboer om een parkeerschade te laten verhelpen en die zei ook dat het niet zoveel zin heeft om het te laten repareren. Zo'n velgbeschermer zou je nog wel kunnen doen natuurlijk. Kopen jullie die op Ali/Teemu?
Parkeerschade was ook vrijwel niet te fixen trouwens
Combinatie van de witte lak en de plek (precies op de vouw van de deur) en natuurlijk het feit dat het aluminium is maakte het een heel lastige klus. Hij heeft het (kostenloos
) wel iets aan kunnen pakken dus als je het niet weet zou je ook niet zeggen dat er een deuk zit.
Gelijk de laatste keer dat ik een witte auto koop trouwens
Parkeerschade was ook vrijwel niet te fixen trouwens
Gelijk de laatste keer dat ik een witte auto koop trouwens
Life Begins at Conception - LiveAction.org / Schreeuwomleven.nl
Heb ze gevonden op Temu en op Ome Alierevolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
[Afbeelding]
Ik vind ze wel stoer, maar zou graag wat meer real life beelden zien om te kijken of ze er niet te klein door lijken... Normaal rijd ik al op 19" Performance velgen in de zomer, dus in de winter is het wel altijd even wennen aan de 18" standaard velgen...
-edit-
Hmm dat smoelt best wel op wit:
[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 28-10-2025 14:23 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Welke heb je voor de Photon's?revolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:50:
Bij vorige wagen liep de band over de velgrand, zijn er voor de Tesla geen banden die dit doen?
Daar heb ik geen last van met de mijne (ik heb nog de af fabriek michelins)RigolleM schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:09:
[...]
Welke heb je voor de Photon's?
Bij vorige wagen liep de band over de velgrand, zijn er voor de Tesla geen banden die dit doen?
Ik heb deze:
Klik
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:42
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb een Model 3 2021 LFP op het oog. 23500 euro, 110k km met trekhaak. Maar voor ~2000 euro meer kan ik dezelfde (zonder trekhaak) vinden met maar 70k km.
Beide hebben een jaar volledige garantie na aankoop.
Hou ik die 2000 euro beter bij, of is het toch de moeite waard? Ik zou zelf zo'n 10 a 15000 km per jaar doen maximum.
Langs de andere kant,als ik de duurdere kies kom ik al snel in de buurt van dezelfde modellen maar dan met de Ryzen MCU.
Bij een gewone ICE zou ik de voorkeur geven aan de lagere kilometerstand, maar bij een EV weet ik het niet zo.
Hou ik die 2000 euro beter bij, of is het toch de moeite waard? Ik zou zelf zo'n 10 a 15000 km per jaar doen maximum.
Langs de andere kant,als ik de duurdere kies kom ik al snel in de buurt van dezelfde modellen maar dan met de Ryzen MCU.
Bij een gewone ICE zou ik de voorkeur geven aan de lagere kilometerstand, maar bij een EV weet ik het niet zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Sparco op 29-10-2025 16:20 ]
Hetzelfde als bij een ice, de staat van de auto belangrijkste. Over het algemeen maakt de km stand minder uit bij een ev omdat je minder mogelijkheden hebt om een auto te misbruiken(niet netjes opwarmen, te vroeg schakelen, korte ritjes, slecht onderhoud etc), maar een van de weinige zaken die je kunt misbruiken is de accu en dmv een soh test kan je al veel vertellen.Sparco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:19:
Ik heb een Model 3 2021 LFP op het oog. 23500 euro, 110k km met trekhaak. Maar voor ~2000 euro meer kan ik dezelfde (zonder trekhaak) vinden met maar 70k km.
Hoeveel km hebben die amd gereden?Sparco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:19:
De kleur matcht niet helemaal, maar is goed genoeg om de opstand minder zichtbaar te maken. Ik ga er morgen nog een keer overheen.t00r schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:53:
Before:
/f/image/MVTqjNPZf5RniYdhHoekPvIm.png?f=fotoalbum_large)
After:
APK bij Tesla zelf gedaan. Afspraak gemaakt via de app. Kon sneller terecht dan bij universele garages hier in de buurt (minimaal 1 maand wachttijd).
Bovendien vraag ik mij af of universele garages wel de juiste methode gebruiken om een Tesla of EV in het algemeen op een brug te zetten d.m.v. de liftpunten, zodat het accupakket niet belast wordt.
Bovendien vraag ik mij af of universele garages wel de juiste methode gebruiken om een Tesla of EV in het algemeen op een brug te zetten d.m.v. de liftpunten, zodat het accupakket niet belast wordt.
Bij welke vestiging? Begreep dat niet alle Tesla vestigingen apk doensunny3208 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:03:
APK bij Tesla zelf gedaan. Afspraak gemaakt via de app. Kon sneller terecht dan bij universele garages hier in de buurt (minimaal 1 maand wachttijd).
En kon je er op wachten?
Ik kon bij locatie Utrecht terecht. Om een APK in te plannen maak je een service request > Other. Typ dan: APK inplannen. Dan volgt een pagina met alle locaties waar je een APK kunt doen. In de offerte staat dan : Perform Netherlands MOT Inspection (Tesla).nDirect090 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:19:
[...]
Bij welke vestiging? Begreep dat niet alle Tesla vestigingen apk doen
En kon je er op wachten?
[ Voor 21% gewijzigd door sunny3208 op 01-11-2025 12:57 ]
Top! En je kan daar dan gewoon wachten tot ze klaar zijn? Of ben je hem een hele dag kwijt. Het is toch nog wel een stukje rijden namelijk voor mesunny3208 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:53:
[...]
Ik kon bij locatie Utrecht terecht. Om een APK in te plannen maak je een service request > Other. Typ dan: APK inplannen. Dan volgt een pagina met alle locaties waar je een APK kunt doen. In de offerte staat dan : Perform Netherlands MOT Inspection (Tesla).
[Afbeelding]
Na onderzoek lijkt de vermelding van “60 kWh” te herleiden tot de kentekencheck van Finnik. Die waarde wordt vervolgens overgenomen door andere platforms (zoals adverteerders op Marktplaats maar zelfs ook mijn verzekering). In het Finnik-rapport staat dat de handelsbenaming van de RDW afkomstig is, maar de RDW bevestigde mij telefonisch dat dit niet klopt: in hun registratie luidt (bijvoorbeeld voor een model uit augustus 2020) de variant E1R, uitvoering BB1N en de handelsbenaming is simpelweg “Model 3”. EV database geeft 49 kWh bruikbare capaciteit. Ik vermoed dat Finnik dit intern vertaalt naar “Standard RWD Plus 60 kWh”. Ik heb dit bij Finnik gemeld, maar nog geen reactie ontvangen. Het is naar mijn idee kwalijk dat er zo wordt geadverteerd met een 10 kWh (circa 20%) hogere accucapaciteit.Brokencore schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:38:
Ik zie veel SR+ RWD 2019 modellen geadverteerd staan met 60kWh, zo ook bovenstaande en veel op marktplaats.
Met ev-database.org erbij kom ik niet verder dan 53,1kWh waarvan 49kWh bruikbaar. Zit hier nog variatie in, of vermelden de adverteerders verkeerde gegevens?
Klopt 2019 heeft bruto 53-49 Kwh, vanaf 2021 55k-53Wh en vanaf 2022 60-57.5Wh dacht ik.tdn135 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:59:
[...]
Na onderzoek lijkt de vermelding van “60 kWh” te herleiden tot de kentekencheck van Finnik. Die waarde wordt vervolgens overgenomen door andere platforms (zoals adverteerders op Marktplaats maar zelfs ook mijn verzekering). In het Finnik-rapport staat dat de handelsbenaming van de RDW afkomstig is, maar de RDW bevestigde mij telefonisch dat dit niet klopt: in hun registratie luidt (bijvoorbeeld voor een model uit augustus 2020) de variant E1R, uitvoering BB1N en de handelsbenaming is simpelweg “Model 3”. EV database geeft 49 kWh bruikbare capaciteit. Ik vermoed dat Finnik dit intern vertaalt naar “Standard RWD Plus 60 kWh”. Ik heb dit bij Finnik gemeld, maar nog geen reactie ontvangen. Het is naar mijn idee kwalijk dat er zo wordt geadverteerd met een 10 kWh (circa 20%) hogere accucapaciteit.
Het is inderdaad een flinke misleiding, want een nett cap voor een 2019 SR+ met 15-20% degradatie zit al snel op de 41-43kWh capaciteit. Dat is toch een significant verschil, zeker als je dan ook bedenkt dat een 2021 door de warmtepomp niet alleen meer capaciteit heeft maar zeker in de winter ook vele malen efficienter is.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-11-2025 13:34 ]
Is er iemand naar het Tesla CPO event geweest in Utrecht? Er stond in de mail dat er 'speciale' kortingen zouden zijn, enkel die dag ter plaatste offline. Was dat ook zo?
Ik ben de prijzen al een tijdje in de gaten aan het houden en zie weinig verandering op het moment. Weinig nieuw aanbod, maar ook weinig vraag lijkt het.
Even teruggezocht:
In december 2019 zijn er zo'n 11.000 Model 3's verkocht, 36% van de 29.948 in heel 2019.
In december 2020 zijn er zo'n 3.800 Model 3's verkocht, 45% van de 8.369 in heel 2020.
Even verder vooruitkijken is het behoorlijk schokkend, 2021 maar 2565 auto's op kenteken en in 2022 zelfs maar 824 auto's.
Wat denken we? Zit er nog een daling in of zal het effect een stuk minder zijn?
Even teruggezocht:
In december 2019 zijn er zo'n 11.000 Model 3's verkocht, 36% van de 29.948 in heel 2019.
In december 2020 zijn er zo'n 3.800 Model 3's verkocht, 45% van de 8.369 in heel 2020.
Even verder vooruitkijken is het behoorlijk schokkend, 2021 maar 2565 auto's op kenteken en in 2022 zelfs maar 824 auto's.
Vanaf welk jaar kwam de Model Y op de markt, ik denk dat als je die erbij haalt dat het beeld totaal anders is. Die is dacht ik nu populairder dan de 3.gewoontim schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:42:
Ik ben de prijzen al een tijdje in de gaten aan het houden en zie weinig verandering op het moment. Weinig nieuw aanbod, maar ook weinig vraag lijkt het.
Even teruggezocht:
Het valt mij dat de Model 3's wel iets doorzakken maar redelijk stabiliseren terwijl je tegelijk veel EV's de markt in ziet komen (waaronder de VAG MEB's) met vaak toch aanzienlijk lagere prijzen.gewoontim schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:42:
Even teruggezocht:
Het lijkt er toch op de markt een gebruikte Model 3 relatief gezien hoger waardeert? Dit is mijn gevoel tenminste met wat ik voorbij zie komen, ik heb het niet gestaafd met cijfers.
Ik heb zelfs een duidelijke stijging in de prijs voor model 3’s gezien, zelfs voor dec 2019 exemplaren. Dit is ook goed te zien in de Google sheet van dit topic. Heel theoretisch was dit ook allemaal wel te verwachten door gezien die dec ‘19 lease piek, maar dat het ook echt allemaal ging gebeuren is toch bijzonder.revolution-nl schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:33:
[...]
Het valt mij dat de Model 3's wel iets doorzakken maar redelijk stabiliseren terwijl je tegelijk veel EV's de markt in ziet komen (waaronder de VAG MEB's) met vaak toch aanzienlijk lagere prijzen.
Het lijkt er toch op de markt een gebruikte Model 3 relatief gezien hoger waardeert? Dit is mijn gevoel tenminste met wat ik voorbij zie komen, ik heb het niet gestaafd met cijfers.
Toch goed aan gedaan door op die aanbod-piek in januari ‘25 te kopen: ik heb nog nooit een auto gehad die bijna een jaar later 1500-2000 meer waard is geworden! (Zelfs met de 15.000km die er nu extra op de teller staan)
Nog even een update over de auto:
Nu bijna een jaar later bevalt de SR+ nog steeds super. Deze zomer oa een roadtrip naar Noorwegen + Zweden gedaan van meer dan 5000 km tot boven de poolcirkel; geen centje pijn. Fantastische laad infrastructuur in dit deel van Europa. Laden tijdens dit soort trips is wel het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken, de ingebouwde navigatie voor supercharging werkt dan geweldig. Ook mooi dat je de voorzieningen in de buurt van de volgende supercharger alvast kunt bekijken. Het laden is dusdanig snel dat je meestal al een berichtje van de auto krijgt dat je weer door kunt rijden, nog vóórdat je je koffie hebt besteld.
Onderhoud tot nu toe: een check van de remvloeistof via een Tesla mobile ranger (kost weinig en werd aanbevolen door het systeem). Verder zelf de wielen geroteerd (voor<>achter), uiteraard wel met zo’n Tesla lifting rubber puck! Verder regelmatig even een bult bladerzooi uit de ingang voor de ventilatie zuigen onder de frunk. Inmiddels is hij ook weer APK gekeurd voor twee jaar; geen problemen gevonden. Was wel even zoeken waar ik dit ging doen want ik wist toen nog niet dat APK ook via Tesla zelf kon. Mijn lokale Bosch Car Service garage wilde geen Teslas ‘doen’ omdat ze het spul daarvoor niet op orde hadden (lees: waarsch geen lifting rubbers). Uiteindelijk voor de APK een enthousiaste (en zeldzaam professionele) lokale eenmansgarage gevonden die het ook mooi vond om Teslas beter te leren kennen.
Ivm wintersport moet ik binnenkort wel nieuwe banden (de Pilot Sport zomerbanden zijn nog niet versleten, dus die gaan denk ik maar op Marktplaats). Bij de vorige auto jarenlang een dubbele set wielen gehad zomer+winter. Nu wil ik wel eens over op all-season. Ik denk dat ik ga voor de nieuwe Vredestein Quatrac Pro EV’s, heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn relatief stil en zuinig tov andere all seasons, ivm een meer radiaal-vormig profiel.
Nu bijna een jaar later bevalt de SR+ nog steeds super. Deze zomer oa een roadtrip naar Noorwegen + Zweden gedaan van meer dan 5000 km tot boven de poolcirkel; geen centje pijn. Fantastische laad infrastructuur in dit deel van Europa. Laden tijdens dit soort trips is wel het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken, de ingebouwde navigatie voor supercharging werkt dan geweldig. Ook mooi dat je de voorzieningen in de buurt van de volgende supercharger alvast kunt bekijken. Het laden is dusdanig snel dat je meestal al een berichtje van de auto krijgt dat je weer door kunt rijden, nog vóórdat je je koffie hebt besteld.
Onderhoud tot nu toe: een check van de remvloeistof via een Tesla mobile ranger (kost weinig en werd aanbevolen door het systeem). Verder zelf de wielen geroteerd (voor<>achter), uiteraard wel met zo’n Tesla lifting rubber puck! Verder regelmatig even een bult bladerzooi uit de ingang voor de ventilatie zuigen onder de frunk. Inmiddels is hij ook weer APK gekeurd voor twee jaar; geen problemen gevonden. Was wel even zoeken waar ik dit ging doen want ik wist toen nog niet dat APK ook via Tesla zelf kon. Mijn lokale Bosch Car Service garage wilde geen Teslas ‘doen’ omdat ze het spul daarvoor niet op orde hadden (lees: waarsch geen lifting rubbers). Uiteindelijk voor de APK een enthousiaste (en zeldzaam professionele) lokale eenmansgarage gevonden die het ook mooi vond om Teslas beter te leren kennen.
Ivm wintersport moet ik binnenkort wel nieuwe banden (de Pilot Sport zomerbanden zijn nog niet versleten, dus die gaan denk ik maar op Marktplaats). Bij de vorige auto jarenlang een dubbele set wielen gehad zomer+winter. Nu wil ik wel eens over op all-season. Ik denk dat ik ga voor de nieuwe Vredestein Quatrac Pro EV’s, heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn relatief stil en zuinig tov andere all seasons, ivm een meer radiaal-vormig profiel.
Zijn er hier tweakers die toevallig de aandrijfas klik onder handen hebben genomen?
Hun procedure beschrijft het gebruik van Molykote M77, maar dit is lastig te vinden. Hebben jullie wellicht een idee waar ik aan dit product of een goed alternatief kan komen?
Reparatie instructie:
https://service.tesla.com...01-B8E4-F93B01FE275E.html
Hun procedure beschrijft het gebruik van Molykote M77, maar dit is lastig te vinden. Hebben jullie wellicht een idee waar ik aan dit product of een goed alternatief kan komen?
Reparatie instructie:
Ik word nog niet heel enthausiast van de eerste reviews. Ik twijfel zelf nog tussen Hankook ION flexclimates of Michelin CrossClimate 3 Sport. Die eerste scoort iig op vrijwel ieder vlak beter dan de QP.mcduck schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:45:
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 17-11-2025 16:59 ]
All-electric.
Ik heb het Tesla laten doen. Als ik me goed herinner was iets van 100 euro, aandrijfas invetten. Als je het zelf kan en durft dan steek je die in de zak.michaeltb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:16:
Zijn er hier tweakers die toevallig de aandrijfas klik onder handen hebben genomen?
Reparatie instructie:
Ik ook, door Tesla Duiven, was in totaal 113,40 EUR kwijt.megabeat schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:55:
[...]
Ik heb het Tesla laten doen. Als ik me goed herinner was iets van 100 euro, aandrijfas invetten. Als je het zelf kan en durft dan steek je die in de zak.
Ahhhh, dus dat hoor ik als ik de ruiten omlaag heb! Ik kan er alleen niet echt achterkomen of dit kwaad kan? Ik irriteer mij er verder niet aan, dus prima om het zo laten, maar ook geen zin in dat het leidt tot andere problemen
Bij mij klikte het bij snel wegrijden en stoppen en inderdaad met alleen raam open.RTJ1990 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:05:
Ahhhh, dus dat hoor ik als ik de ruiten omlaag heb! Ik kan er alleen niet echt achterkomen of dit kwaad kan? Ik irriteer mij er verder niet aan, dus prima om het zo laten, maar ook geen zin in dat het leidt tot andere problemen
Zover ik weet en lees kan het niet direct iets kwaad en komt het bij veel autos voor. Ik vermoed dat de meeste mensen het niet weten omdat ze met raam dicht rijden.
Voor mij een auto waar ik en mijn passagiers inzitten betrouwbaar en veilig zijn en dan moet oa ophanging, remmerij en in dit geval aandrijving gewoon bijna perfect zijn en alles opgelost worden.
@michaeltb Waarom zou je dit onderhoud uitvoeren? loop er iets aan bij 500k km?michaeltb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:16:
Reparatie instructie:
gewoon benieuwd.
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019
snip: v&a
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 20-11-2025 21:47 ]
Ik heb het voorbije weekend een Model 3 2021 SR+ gekocht via Tesla CPO (België). De wagen was van september 2021, 60000km en was te koop voor 25000 via Tesla. (Dus met EAP en een jaar garantie)
Op het overzicht van de CPO wagens staat vaak "land van registratie + eerste inschrijving”. Bij veel modellen van 2021 staat dat ze uit Duitsland komen. Maar bij degene die ik heb gekocht stond -dacht ik-, België, of niets. Ik ging ervan uit dat ik een Belgische wagen had gekocht.
Nu vind ik de afhandeling wel minder vlot gaan.
Ik kreeg gisteren telefoon van Tesla om de levering in te plannen. Daar vertelde ze me dat de wagen morgen naar de technische keuring gaat (verplicht voor verkoop in België, soort van APK, hier krijg je dan een inschrijvingsbewijs mee). Maar nog geen minuut later kreeg ik een mail met een inschrijvingsbewijs, de welke was meegegeven op een keuring uitgevoerd op 23 oktober.
Vreemd, maar oke. Na contact met Tesla blijkt dat de keuring inderdaad is uitgevoerd in oktober en dat er waarschijnlijk vergist is van maand.(Maar 21-11 lijkt niet echt op 23-10…) Volgens Tesla kan ik de wagen laten inschrijven door m’n verzekeraar. Dus ik stuur de documenten naar m’n verzekering waarop ze zeggen dat dit een geïmporteerde wagen is, en er verschillende documenten ontbreken na de invoering. Dus ik heb terug gebeld naar Tesla waar ze inderdaad bevestigden dat de wagen toch van Duitsland komt, en dat de documenten doorgestuurd zouden worden. (nog niets ontvangen.)
Ondertussen had ik ook gezien via een trackingsite dat de wagen al eens te koop had gestaan bij Tesla: eerst online op 21 oktober. Offline op 8 november. En dan weer online op 14, en dus iets later gekocht door mij en weer offline. Zou een vorige koper deze hebben gekocht maar hebben geweigerd bij afhaling?
Dit bovenstaande geeft me wel een naar gevoel. Alsof er iets mis is met de wagen? Tesla contacteren gaat heel eenvoudig, en ze staan me altijd vriendelijk te woord, maar toch...
Op het overzicht van de CPO wagens staat vaak "land van registratie + eerste inschrijving”. Bij veel modellen van 2021 staat dat ze uit Duitsland komen. Maar bij degene die ik heb gekocht stond -dacht ik-, België, of niets. Ik ging ervan uit dat ik een Belgische wagen had gekocht.
Ik kreeg gisteren telefoon van Tesla om de levering in te plannen. Daar vertelde ze me dat de wagen morgen naar de technische keuring gaat (verplicht voor verkoop in België, soort van APK, hier krijg je dan een inschrijvingsbewijs mee). Maar nog geen minuut later kreeg ik een mail met een inschrijvingsbewijs, de welke was meegegeven op een keuring uitgevoerd op 23 oktober.
Vreemd, maar oke. Na contact met Tesla blijkt dat de keuring inderdaad is uitgevoerd in oktober en dat er waarschijnlijk vergist is van maand.(Maar 21-11 lijkt niet echt op 23-10…) Volgens Tesla kan ik de wagen laten inschrijven door m’n verzekeraar. Dus ik stuur de documenten naar m’n verzekering waarop ze zeggen dat dit een geïmporteerde wagen is, en er verschillende documenten ontbreken na de invoering. Dus ik heb terug gebeld naar Tesla waar ze inderdaad bevestigden dat de wagen toch van Duitsland komt, en dat de documenten doorgestuurd zouden worden. (nog niets ontvangen.)
Ondertussen had ik ook gezien via een trackingsite dat de wagen al eens te koop had gestaan bij Tesla: eerst online op 21 oktober. Offline op 8 november. En dan weer online op 14, en dus iets later gekocht door mij en weer offline. Zou een vorige koper deze hebben gekocht maar hebben geweigerd bij afhaling?
Dit bovenstaande geeft me wel een naar gevoel. Alsof er iets mis is met de wagen? Tesla contacteren gaat heel eenvoudig, en ze staan me altijd vriendelijk te woord, maar toch...
Dat kan zo simpel zijn als iemand die bijv. een financiering niet rond heeft gekregen of tegen een andere auto is aangelopen. Een Tesla CPO kan je na de online aanbetaling namelijk gewoon nog annuleren.Sparco schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:34:
Ik heb het voorbije weekend een Model 3 2021 SR+ gekocht via Tesla CPO (België). De wagen was van september 2021, 60000km en was te koop voor 25000 via Tesla. (Dus met EAP en een jaar garantie)
Ik zou mij er niet al te druk over maken.
Zou me der ook niet druk over maken. Je hebt nog een jaar garantie + 8 jaar(?) garantie op accu/aandrijving.
Ook heb ik het zelf meegemaakt dat iemand z’n lening niet rond kreeg waardoor de auto weer terug in de verkoop kwam.
Ook heb ik het zelf meegemaakt dat iemand z’n lening niet rond kreeg waardoor de auto weer terug in de verkoop kwam.
Bij een km stand van 500k bedoel je?dr.nld schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:47:
[...]
@michaeltb Waarom zou je dit onderhoud uitvoeren? loop er iets aan bij 500k km?![]()
gewoon benieuwd.
Ik denk niet echt dat dit kwaad kan. Ik irriteer me gewoon aan het geluid
De mijne heeft 180k gelopen overigens.
Maar nu heb ik nog steeds geen goed vet/pasta
snip: spam
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 23-11-2025 10:38 ]
Als laatste Nederlander (zo voelt het
) zijn wij ook maar eens aan het kijken voor een Model 3. Gisteren een proefrit gemaakt in een splinternieuwe standaard Model 3 RWD: fantastische auto! We kopen privé en twijfelen nu nog tussen:
- Nieuwe Model 3 RWD á € 43.990,-. Ze hebben nu € 5000,- inruilvoordeel waardoor we onderaan de streep ongeveer € 32.000,-, kwijt gaan zijn;
- Gebruikte Model 3 RWD uit 2024 of nieuwer (Highland model). We krijgen dan waarschijnlijk iets meer voor onze huidige auto terug, de kosten onderaan de streep (incl. nieuw stuur met richtingaanwijzerhendel) komen dan ongeveer op € 26.750,-;
- Als vreemde eend in dit topic hebben we ook de Volvo XC40 als optie, daarvan zijn er veel meer te krijgen. We kunnen dan een 2021 model met ca. 40k kilometers aanschaffen voor ongeveer € 23.500,-. Qua auto ook erg mooi (we hebben dit model al gehad), maar qua onderhoudskosten wel minder vriendelijk waardoor het prijsverschil al binnen 5 jaar in het voordeel van een nieuwe Model 3 uitkomt. Wel een veel lagere eenmalige aanschafprijs dus;
- We zoeken dus een Highland model, daarvan zijn er nu nog zeer weinig occasion te krijgen. Weet iemand waar / of ik terug kan vinden hoeveel er binnenkort op de markt komen, bijvoorbeeld vanuit de lease? Als er begin '26 opeens veel bijkomen kan dit misschien iets doen met de prijs?
- De Tesla-meneer wist te vertellen dat de onderhoudskosten (los van APK en slijtage, zoals banden) voor een Tesla uitkomen op € 0,- per jaar. Klopt dit echt? Bij Volvo zit je natuurlijk zo op € 400,- voor een kleine en € 800,- voor een grote beurt, dat prijsverschil wil ik even goed kunnen inschatten?
- Voor ongeveer € 5.500,- extra koop ik een splinternieuwe Model 3, dit verschil vind ik klein t.o.v. een occasion uit januari 2024 met 55k op de teller. Klopt mijn gevoel dat door de inruilactie een nieuwe eigenlijk een 'betere' keuze is?
Heb een 2019 m3 lr prive. en idd nog nooit onderhoud gehad bij 123k km. Enige was 1 terugroep actie van kabel achterklep (gratis vervangen bij je voor de deur). Verder 2x ruitenwissers, interieur filter en banden uiteraard. Remmen service zelf gedaan afgelopen voor jaar (vloeistof en alles schoonmaken). Draagarmen, 12v accu, olie, koelvloeistof etc allemaal nog origineel_Teq_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:16:
Als laatste Nederlander (zo voelt het) zijn wij ook maar eens aan het kijken voor een Model 3. Gisteren een proefrit gemaakt in een splinternieuwe standaard Model 3 RWD: fantastische auto! We kopen privé en twijfelen nu nog tussen:
Drie vragen:
- Nieuwe Model 3 RWD á € 43.990,-. Ze hebben nu € 5000,- inruilvoordeel waardoor we onderaan de streep ongeveer € 32.000,-, kwijt gaan zijn;
- Gebruikte Model 3 RWD uit 2024 of nieuwer (Highland model). We krijgen dan waarschijnlijk iets meer voor onze huidige auto terug, de kosten onderaan de streep (incl. nieuw stuur met richtingaanwijzerhendel) komen dan ongeveer op € 26.750,-;
- Als vreemde eend in dit topic hebben we ook de Volvo XC40 als optie, daarvan zijn er veel meer te krijgen. We kunnen dan een 2021 model met ca. 40k kilometers aanschaffen voor ongeveer € 23.500,-. Qua auto ook erg mooi (we hebben dit model al gehad), maar qua onderhoudskosten wel minder vriendelijk waardoor het prijsverschil al binnen 5 jaar in het voordeel van een nieuwe Model 3 uitkomt. Wel een veel lagere eenmalige aanschafprijs dus;
- We zoeken dus een Highland model, daarvan zijn er nu nog zeer weinig occasion te krijgen. Weet iemand waar / of ik terug kan vinden hoeveel er binnenkort op de markt komen, bijvoorbeeld vanuit de lease? Als er begin '26 opeens veel bijkomen kan dit misschien iets doen met de prijs?
- De Tesla-meneer wist te vertellen dat de onderhoudskosten (los van APK en slijtage, zoals banden) voor een Tesla uitkomen op € 0,- per jaar. Klopt dit echt? Bij Volvo zit je natuurlijk zo op € 400,- voor een kleine en € 800,- voor een grote beurt, dat prijsverschil wil ik even goed kunnen inschatten?
- Voor ongeveer € 5.500,- extra koop ik een splinternieuwe Model 3, dit verschil vind ik klein t.o.v. een occasion uit januari 2024 met 55k op de teller. Klopt mijn gevoel dat door de inruilactie een nieuwe eigenlijk een 'betere' keuze is?
Een leasecontract wordt meestal aangegaan voor 5 jaar. Soms komen auto’s obv kilometerstand al eerder uit de lease, maar dat zijn dan uiteraard auto’s met een hogere kilometerstand._Teq_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:16:
Ik zou niet verwachten vóór 2029 een substantieel aanbod Highlands te zien.
Kijk eens bij de Tesla Certified Occasions, daar krijg je standaard EAP en een jaar aanvullende garantie bovenop de fabrieksgarantie van Tesla._Teq_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:16:
Als laatste Nederlander (zo voelt het) zijn wij ook maar eens aan het kijken voor een Model 3. Gisteren een proefrit gemaakt in een splinternieuwe standaard Model 3 RWD: fantastische auto! We kopen privé en twijfelen nu nog tussen:
Drie vragen:
Met de komst van FSD kan dat interessant zijn, een upgrade van EAP naar FSD is namelijk een stuk laagdrempeliger qua kosten.
Voor 33k heb je er dan al een met behoorlijk de kop eraf
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Ben sowieso heel erg benieuwd wat voor impact de komst van FSD en de komst van de Model 3 Standard (en waarschijnlijk het vervallen van de (RWD 60kWh premium) op de occasion markt gaat hebben.
Tja een XC40, dat is natuurlijk een stuk minder feature proof dan een Highland met HW4, daarnaast qua stroomverbruik een stuk dorstiger. Onderhoud van 0 euro is natuurlijk nonsens, uiteindelijk wil je ook af en toe een nieuw interieurfilter en nieuwe banden.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2025 11:45 ]
Toch even hier vragen aangezien ik twijfel. Ik ben namelijk ook op zoek naar een Model 3 voor rond de 20/21k. Maar twijfel tussen de 2019/2020 LR vs de 2021 SR met LFP batterij.
Ik rij voor mijn werk 3 keer per week 160km per dag met geen mogelijkheid tot laden op het werk. Daarnaast gaan we 2 keer per jaar met het gezin naar Zuid Frankrijk/ Italie.
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een LR uit 2019 maar een kennis zei dat ik beter voor een SR facelift versie uit 2021 kon gaan. Dus ik ben ze even gaan vergelijken, maar ik lees ook dat bij deze versie de range in de winter nogal kan dalen. Wat zouden jullie doen met deze KM per dag?
Ik rij voor mijn werk 3 keer per week 160km per dag met geen mogelijkheid tot laden op het werk. Daarnaast gaan we 2 keer per jaar met het gezin naar Zuid Frankrijk/ Italie.
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een LR uit 2019 maar een kennis zei dat ik beter voor een SR facelift versie uit 2021 kon gaan. Dus ik ben ze even gaan vergelijken, maar ik lees ook dat bij deze versie de range in de winter nogal kan dalen. Wat zouden jullie doen met deze KM per dag?
@Reyad , ik rij zelf naar alle tevredenheid een M3 2019 LR sinds april, dus nog niet de aller koudste maanden meegemaakt, maar 160km moet volgens mij onder alle omstandigheden prima te doen zijn. Ook ben ik er mee op vakantie geweest naar Oostenrijk, ook een goede ervaring. Kortom ik kan de M3 2019 aanraden in jouw situatie
Ik verwacht eigenlijk dat een facelift SR met LFP en warmtepomp niet veel minder ver komt dan een LR uit 2019 zonder warmtepomp in de winter.Reyad schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:22:
Toch even hier vragen aangezien ik twijfel. Ik ben namelijk ook op zoek naar een Model 3 voor rond de 20/21k. Maar twijfel tussen de 2019/2020 LR vs de 2021 SR met LFP batterij.
De SR is een stuk efficiënter in de winter dan een LR, daarnaast een degradeert LFP minder snel dan NMC.
Een 2021 qua bouwkwaliteit op een hoger plan dan een 2019.
Ik heb een sr en zelfs met boodschappen ritjes is 250km altijd goed haalbaar. Zou 300km winter en 400 zomer aanhouden . Voordeel is natuurlijk ook dat tot 100% laden wat minder uitmaakt. Je zou nog voor een 2022 versie kunnen gaan, dan heb je 5kw meerReyad schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:22:
Nukezone FTW
Powrskin schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:42:
[...]
Ik heb een sr en zelfs met boodschappen ritjes is 250km altijd goed haalbaar. Zou 300km winter en 400 zomer aanhouden . Voordeel is natuurlijk ook dat tot 100% laden wat minder uitmaakt.
Heeft ook adaptieve koplampen en nog een paar dingetjes
Je zou nog voor een 2022 versie kunnen gaan, dan heb je 5kw meer
Nukezone FTW
Logisch, deze had ik ook zelf kunnen bedenkenZXRY schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:32:
[...]Een leasecontract wordt meestal aangegaan voor 5 jaar. Soms komen auto’s obv kilometerstand al eerder uit de lease, maar dat zijn dan uiteraard auto’s met een hogere kilometerstand.
Ik zou niet verwachten vóór 2029 een substantieel aanbod Highlands te zien.
Heb ik gedaan, de keuze bij zwart of antraciet ziet er minder aantrekkelijk uit helaas.revolution-nl schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:32:
[...]
Kijk eens bij de Tesla Certified Occasions, daar krijg je standaard EAP en een jaar aanvullende garantie bovenop de fabrieksgarantie van Tesla.
Met de komst van FSD kan dat interessant zijn, een upgrade van EAP naar FSD is namelijk een stuk laagdrempeliger qua kosten.
Voor 33k heb je er dan al een met behoorlijk de kop eraf
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Ben sowieso heel erg benieuwd wat voor impact de komst van FSD en de komst van de Model 3 Standard (en waarschijnlijk het vervallen van de (RWD 60kWh premium) op de occasion markt gaat hebben.
Tja een XC40, dat is natuurlijk een stuk minder feature proof dan een Highland met HW4, daarnaast qua stroomverbruik een stuk dorstiger. Onderhoud van 0 euro is natuurlijk nonsens, uiteindelijk wil je ook af en toe een nieuw interieurfilter en nieuwe banden.
Ik begrijp dat ook een Tesla onderhoudskosten heeft, alleen een interieurfilter van een paar tientjes er zelf in zetten is heel wat anders dan bij Volvo. Banden en ruitenwissers heb je altijd. Bij Volvo betaal je bij een jaarlijkse kleine beurt zo € 400,- / grote beurt dubbel zoveel. En dan zeggen ze vervolgens: auto ziet er super uit, we hebben er eigenlijk niets aan gedaan, de software is nog steeds brak en bij de balie kunt u pinnen
Vrijdag gaan we nog een keer de XC40 en de Model 3 direct na elkaar rijden en de keuze daarop baseren. Gezien mijn wens voor een Model 3 Highland denk ik dat ik mezelf moet verplaatsen naar het algemene Tesla topic, een occasion is helaas gewoon geen goede optie dan, en da's best jammer want ik hoef niet persé een nieuwe....
Ah duidelijk, dan neem ik de 2021 SR ook mee in mijn zoektocht, misschien dan toch ook de beste keuze voor mijn verbruik, bedankt!revolution-nl schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:35:
[...]
Ik verwacht eigenlijk dat een facelift SR met LFP en warmtepomp niet veel minder ver komt dan een LR uit 2019 zonder warmtepomp in de winter.
De SR is een stuk efficiënter in de winter dan een LR, daarnaast een degradeert LFP minder snel dan NMC.
Een 2021 qua bouwkwaliteit op een hoger plan dan een 2019.
Is dit ook een SR met warmtepomp? Bedankt voor de tip!Powrskin schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:42:
[...]
Ik heb een sr en zelfs met boodschappen ritjes is 250km altijd goed haalbaar. Zou 300km winter en 400 zomer aanhouden . Voordeel is natuurlijk ook dat tot 100% laden wat minder uitmaakt. Je zou nog voor een 2022 versie kunnen gaan, dan heb je 5kw meer
Klopt. TopkarReyad schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:40:
[...]
Ah duidelijk, dan neem ik de 2021 SR ook mee in mijn zoektocht, misschien dan toch ook de beste keuze voor mijn verbruik, bedankt!
[...]
Is dit ook een SR met warmtepomp? Bedankt voor de tip!
Nukezone FTW
Ik zit ook in de markt voor een tesla 3 occasion. Het lijkt me wel aantrekkelijk om hem zonder gedoe te kopen via Tesla, maar lees ook wel wisselende verhalen hier. Een alternatief is een reguliere garage in de buurt uiteraard, alleen dat voelt dan helemaal als een gok. Klopt het dat ik via Tesla met relatief weinig risico een 2019 exemplaar zou kunnen kopen aangezien je sowieso een jaar garantie hebt op zaken als draagarmen etc? Of is dat met een reguliere bovag ook allemaal geen ding?
Hoi Elppa 😄
Hoi Elppa 😄
Volgens mij maakt het niet zoveel uit, ik heb mijn auto ook bij een bovag garage gekocht met jaar garantie en daarvan gebruik gemaakt. Als er iets is met de auto is dan is de kans groot dat ja toch naar Tesla moet. Als ik de ervaringen hierzo lees zijn de occasions niet veel beter of anders gezege niet veel beter klaargemaakt voor de volgende eigenaar.kbuntu schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:33:
Ik zit ook in de markt voor een tesla 3 occasion. Het lijkt me wel aantrekkelijk om hem zonder gedoe te kopen via Tesla, maar lees ook wel wisselende verhalen hier. Een alternatief is een reguliere garage in de buurt uiteraard, alleen dat voelt dan helemaal als een gok. Klopt het dat ik via Tesla met relatief weinig risico een 2019 exemplaar zou kunnen kopen aangezien je sowieso een jaar garantie hebt op zaken als draagarmen etc? Of is dat met een reguliere bovag ook allemaal geen ding?
Hoi Elppa 😄
Voordeel is wel dat je eap(rijstrook wisselen en parkeren) erbij krijgt bij Tesla twv 3800 euro, als je daar waarde aan hecht.
Ander ding, de prijzen wisselen heel vaak ik eh ze paar duizend boven de markt gezien, maar ook op markt niveau en dan is het een goede deal. Let wel op dat onderhandelen niet kan.
hoi. zou niet snel naar tesla gaan met die prijzen die ze hanteren. Gewoon bovag garage pakken. En op de accu zit vaak nog garantie als je er 1 pakt uit 2019 (tenzijn hele hoge km stand).kbuntu schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:33:
Hoi Elppa 😄
Vooral letten op draagarmen. Komt er gekraak of ander vaag geluid van de voorwielophangening, dan weet je dat die moeten gebeuren. Verder zijn de model 3's aardig hufter proof kan ik uit ervaring vertellen. Zeker ivm ic auto's
Heb je het al gevonden? Ik zou proberen achterhalen of dit niet toevallig hetzelfde goedje is: https://www.a4h-tech.com/nl/oem-honda-m-77-montage-vet-molymichaeltb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:16:
Reparatie instructie:
Zodat je niet een blik van een halve kilo van Molykote hoeft te kopen..
En qua (advanced) auto pilot? Ik moet regelmatig naar (schoon)familie hetzelfde saaie stuk rijden. Vooral snelweg en stuk autoweg. Welke vorm van autopilot is dan echt aan te raden? Lijkt me wel fijn als ik hier bijna niks meer hoef te doen 😁anti elppa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:00:
[...]
hoi. zou niet snel naar tesla gaan met die prijzen die ze hanteren. Gewoon bovag garage pakken. En op de accu zit vaak nog garantie als je er 1 pakt uit 2019 (tenzijn hele hoge km stand).
Vooral letten op draagarmen. Komt er gekraak of ander vaag geluid van de voorwielophangening, dan weet je dat die moeten gebeuren. Verder zijn de model 3's aardig hufter proof kan ik uit ervaring vertellen. Zeker ivm ic auto's
Ik zou het via Tesla doen, zeker i.v.m. de garantie. Ook een stuk minder gedoe als er iets is en het kan gewoon rechtstreeks met Tesla geregeld worden, en daarnaast Enhanced Autopilot wat met de komst van FSD nog extra interessant kan zijn.kbuntu schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:33:
Hoi Elppa 😄
EAP heeft auto-lane change en navigate on autopilot , in druk verkeer heb je er niet veel aan maar zonder is het absoluut fijn.
[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2025 20:05 ]
Zou nooit EAP nemen. Zou gewoon AP (wat standaard is na ongeveer half 2019) nemen. Wil je auto lane change, neem je een commander van enhance auto. Dan kan je precies hetzelfde.revolution-nl schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:03:
[...]
Ik zou het via Tesla doen, zeker i.v.m. de garantie. Ook een stuk minder gedoe als er iets is en het kan gewoon rechtstreeks met Tesla geregeld worden, en daarnaast Enhanced Autopilot wat met de komst van FSD nog extra interessant kan zijn.
EAP heeft auto-lane change en navigate on autopilot , in druk verkeer heb je er niet veel aan maar zonder is het absoluut fijn.
Totdat ooit FSD goedgekeurd word is bovenstaande van kracht. Maar ondanks positieve berichten FSD mbt RDW en wllicht update voorjaar 2026 moet ik het allemaal nog zien. Ze zijn niets anderds dan aan het testen nu, 0,0 garantie dat het ook echt goedgekeurd gaat worden.
zoals hierboven, gewoon voor de standaard autop pilot gaan. Dat werkt prima op rustige lange stukken weg.kbuntu schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:51:
[...]
En qua (advanced) auto pilot? Ik moet regelmatig naar (schoon)familie hetzelfde saaie stuk rijden. Vooral snelweg en stuk autoweg. Welke vorm van autopilot is dan echt aan te raden? Lijkt me wel fijn als ik hier bijna niks meer hoef te doen 😁
Die zit standaard op alle model 3's na ongeveer mei/ juni 2019. Is volgens mij ook met HW 3
Ik weet niet of de actie nog geldig is, maar ik had een tijdje geleden een online taxatie gedaan van mijn vrouws auto. Deze werd getaxeerd op 6.000 euro (marktwaarde 9/10k).
Als ik je een certified koopt, gaan ze het dan anders taxeren of krijg je hetzelfde bedrag?
Als de nieuwe standaard model komt voor 36/37k + de 5k bonus, dan zou ik het wel overwegen!
Als ik je een certified koopt, gaan ze het dan anders taxeren of krijg je hetzelfde bedrag?
Als de nieuwe standaard model komt voor 36/37k + de 5k bonus, dan zou ik het wel overwegen!
Aardig wat rondgespeurd, ook in de buurt. Mis bij wat goede garages dan wel weer een SOH meting. Hoe doen ze dat bij Tesla zelf trouwens? Ik zie daar ook geen SOH waardes op de site staan of moet je ze daarvoor even bellen/mailen?
je kan bij het % en de km die erbij staat op de GOM (verwachte range) terug rekenen naar 100% en wat het origineel was. Bij mij bijvoorbeeld 443km bij 100% wat ooit 499km was. Dan is dat 89% over of 11% degradatiekbuntu schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
Aardig wat rondgespeurd, ook in de buurt. Mis bij wat goede garages dan wel weer een SOH meting. Hoe doen ze dat bij Tesla zelf trouwens? Ik zie daar ook geen SOH waardes op de site staan of moet je ze daarvoor even bellen/mailen?
Even een trial ( of maand abbo) afsluiten bij Tessie en een paar keer de auto laden, super eenvoudigkbuntu schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 01-12-2025 12:57 ]
Ja maar is vraag is voordat is je een auto hebt, de enige manier om een indicatie te krijgen is wat @anti elppa aangeeft, dan zijn er nog 3 andere manieren om te soh te berekenen via het scherm maar dan moet je de auto al hebben geredenrevolution-nl schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:56:
[...]
Even een trial ( of maand abbo) afsluiten bij Tessie en een paar keer de auto laden, super eenvoudig
Ah zo, dan zou ik de methode van anti elppa gebruiken. Dit geeft een prima indicatiemegabeat schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:40:
[...]
Ja maar is vraag is voordat is je een auto hebt, de enige manier om een indicatie te krijgen is wat @anti elppa aangeeft, dan zijn er nog 3 andere manieren om te soh te berekenen via het scherm maar dan moet je de auto al hebben gereden
Als je gaat kijken voor een Tesla Certified Occassion dan staat het er online al bij.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 01-12-2025 13:48 ]
Ja de methoden die ik kenrevolution-nl schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:48:
[...]
Ah zo, dan zou ik de methode van anti elppa gebruiken. Dit geeft een prima indicatie
Als je gaat kijken voor een Tesla Certified Occassion dan staat het er online al bij.
Bms range vergelijken met epa range. Bij mij is dat 80% = 358, simpel rekensom kom ik uit op afgerond 10%
Opladen en kijken hoeveel er echt bijkomt, hoe meer je laad hoe beter de indicatie, dus stel je laad 50% voor 35 KWh, dan kan je op basis van de originele capaciteit percentage berekenen (tessie doet het op deze manier)
In het app verbruik kijken wat die aangeeft bij de afgelopen 150km, op basis van de resterende range en het verbruik in dat scherm kan je ook tot een percentage komen. Dus stel je hebt nog 200km, met 50% over en je rijd 150wh per km dan zegt die dat je nog 30KWh hebt en dat dan vergelijken met je pack waarde nieuw.
En tot slot gaan rijden, en dan via verbruik (swipe linksonder hoofdscherm), eerst kijken hoeveel procent je kwijt binnen een rit, dat vergelijken met de KWh waarde op dat scherm en en dan kom je ook tot een percentage. Door wat voor reden geeft deze berekening mij de slechtste resultaat rond 86%. Voorbeeld je rijd 10%, 7KWh verbruikt is dan je totale pack nog 70KWh waard. Vergelijk dat met de originele pack waarde.
Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
/f/image/RQEOAp7aqHiEc6pNzixO8E0z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9buDDDLnh2ERXzc1bYTQtyp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3J0hIYbwYehCH3o9ue2TU5fn.png?f=fotoalbum_large)