Mevius schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
Hier een 'Model 3 LR dec. '19 HW3 mét FSD'-eigenaar. Ik heb ChatGPT even een tabelletje laten genereren (wat wel aardig klopt volgens mij) en mijn ervaring erachter gezet. Ik heb de auto nu een half jaar en er 20k km mee gereden. Twee lange tripjes naar Zuid-Frankrijk, paar weekendjes Duitsland en verder allemaal woonwerk-verkeer.
Functie | Standaard Autopilot (AP) | Enhanced Autopilot (EAP) | Full Self-Driving (FSD) | Ervaring Mevius |
---|
Traffic-Aware Cruise Control | Ja | Ja | Ja | – |
Autosteer (rijstrookassistentie) | Ja | Ja | Ja | Ik rij ~80% van mijn snelwegkilometers met FSD aan. |
Automatisch wisselen van rijbaan | Nee | Ja | Ja | Heerlijk onderweg naar Zuid-Frankrijk op de tolweg, als het echter een beetje druk is dan niet fatsoenlijk bruikbaar. |
Navigate on Autopilot (opritten/afritten) | Nee | Ja | Ja | Heb ik uitgezet, werkt niet consequent en na de op-/afrit moet je toch weer zelf sturen dus meerwaarde is minimaal |
Autopark (parallel/haaks) | Nee | Ja | Ja | Gebruik ik bijna dagelijks (als man xD). Niets is zo fancy als bij een Supercharger je Tesla automatisch in te laten parkeren. |
Summon (vooruit/achteruit op afstand) | Nee | Ja (sterk beperkt in EU) | Ja (sterk beperkt in EU) | Werkt voor geen meter hier, je moet binnen 6m van de auto staan en de app/gps is heel onnauwkeurig waardoor de auto steeds stopt |
Smart Summon (auto rijdt naar je toe) | Nee | Ja (zeer beperkt in EU) | Ja (zeer beperkt in EU) | Zie bovenstaande. |
Verkeerslicht- en stopbordherkenning | Nee | Nee | Ja (alleen visuele weergave + stop) | Wel handig, je krijgt een chime wanneer het verkeerslicht op groen springt. Ook stopt de autopilot automatisch bij stopborden en past 'ie de snelheid aan. |
Navigeren op stadswegen (FSD Beta) | Nee | Nee | Nog niet beschikbaar in EU | – |
Doorlopende software-upgrades | Ja (AP-gerelateerd) | Ja (EAP-gerelateerd) | Ja (incl. toekomstige FSD functies) | – |
Thanks voor je info en mening, dat laat ook wel duidelijk zien dat EAP op dit moment al veel doet in vergelijking met FSD. Natuurlijk is FSD veel belovend als regelgeving uiteindelijk zover is.
Op dit moment met een garage in gesprek die hem voor consigantie wil verkopen voor een redelijk gunstige prijs. Als dit door gaat zou ik ongeveer 2.5K extra betalen voor een M3P met FSD.
PS: Voor de mensen die nog een model 3 willen kopen, ik heb voor mijzelf een checklist gemaakt voor de punten die belangrijk en/of aandachtspunten nodig hebben.
- Panoramadak (bars/scheur?)
- Onderkant auto (accu pakket) krassen/missende schroeven?
- Corrosie op remmen?
- Mistlampen + lampen achter (vocht binnenkant?)
- Kofferbak vochtsporen (Rubber achterklep)?
- Elke raam/deur/klep open en dicht (gaat dit zonder problemen/piepen/kraken?)
- Rij en remtest (kraakt of piept het? noodstop werkt goed?)
- Draagarmen vervangen? (vraag of model Y draagarmen al op voortuig zitten, deze lossen het veel voorkomende model 3 draagarmen probleem voor een groot deel op)
- Check versie model 3 (battery/dual motor/)
- Velgschade?
- Bandenprofiel + Bandenslijtage evenredig?
- Panelen scheef of veel ruimte?
- Steenslag op auto? Verspringing van kleur?
- Sierlijst zijkant spiegel? (zit los of niet)
- Achterruit verwarming?
- Achteruitrijcamera?
- Laadklep en krassen daar omheen?
- Middenconsole krassen?
- Geluidsinstallatie? (standaard/premium?)
- Service openen: Software > Model 3 lang ingedrukt > “service”
- Batterij SOH % op de bon (als verkoper geen test geeft, laat een uitvoeren door extern bedrijf tijdens of na aankoop)
- LED verlichting voorlamp testen.
- Is AP / EAP of FSD beschikbaar?
- Welke hardware versie zit erin?
- Welke CPU (Intel/AMD?)
- Welke type accu (Lood-zuur / LFP?)
- Stekkers beschikbaar? (zowel 230v als fastcharger?)
[
Voor 0% gewijzigd door
Melchuzz op 22-08-2025 10:58
. Reden: PS aangepast ]