Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-04 22:40

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Hi allen,

Ik zit al een hele tijd met het idee om een Tesla model 3 als eerste EV te kopen. Los van het feit dat dit toch stiekem wel mijn droomauto is, hebben we een ENG woning gekocht en zal ik grote(re) afstanden gaan rijden aangezien dit buiten de randstad ligt. Een Tesla model 3 lijkt mij aantrekkelijk vanwege de range en ondersteuning.

Nu begreep ik dat er veel 2019 modellen uit de lease komen dit jaar en lijkt mij dit een goed punt om toe te slaan. Het enige waar ik niet over uit ben is waar ik dan op moet letten? En of dit zo verstandig is gezien batterij die zeer waarschijnlijk geen garantie meer biedt. Ik kom namelijk nu en dan nog wel Tesla's tegen op verkoopplatformen rond de 18k met tussen de 150-200xxx op de teller.

Iemand advies of ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Ik kijk ook, eind dit jaar wil ik mijn zakelijke auto inruilen en voor een m3 gaan.
je wil altijd een exemplaar met de voorste draagarmen vervangen, dit is een 2019 kwaaltje.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
technopeuter schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:27:
Ik kijk ook, eind dit jaar wil ik mijn zakelijke auto inruilen en voor een m3 gaan.
je wil altijd een exemplaar met de voorste draagarmen vervangen, dit is een 2019 kwaaltje.
Is er een manier om daarachter te komen? Anders wordt het vrij beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ryanator schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Is er een manier om daarachter te komen? Anders wordt het vrij beperkt
Bij een aankoopkeuring kunnen ze dat wel zien. Of in de onderhoudshistorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:09:
[...]

Bij een aankoopkeuring kunnen ze dat wel zien. Of in de onderhoudshistorie.
Is dit een groot probleem bij de m3 uit 2019? Als in vermijden als dit niet verholpen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

-tom-562

Oliesjeik

Ook al zijn ze vervangen, dan moet je ze in de toekomst nog een keer vervangen. Als het een zwak punt is van een specifieke auto is het gewoon een slijtagedeel.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47

Tubby

or not to be

Ik ben ook van plan om een m3 occasion te kopen, zijn er naast de draagarmen nog andere aandachtspunten?

Ik meen mij te herinneren dat M3’s met nmc of lfp cellen zijn uitgeleverd, is dat ergens terug te vinden in de software?

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:37
Hou er rekening mee dat de 2019 modellen echt een stuk slechter zijn qua brouwkwaliteit dan de 2021+ modellen.

Er komen er echt heel veel op de markt dus als je echt een Model 3 wilt zou ik zelf max 10k betalen voor een 2019 met 100.000km.

Ik zou zelf nog heel even geduld hebben. Er komt echt een grote vloed aan nieuwe ex lease auto’s aan.

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, echter ik heb een Model 3 en Model Y gehad, en volg Tesla al een decennia. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
Ecological schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:11:
Hou er rekening mee dat de 2019 modellen echt een stuk slechter zijn qua brouwkwaliteit dan de 2021+ modellen.

Er komen er echt heel veel op de markt dus als je echt een Model 3 wilt zou ik zelf max 10k betalen voor een 2019 met 100.000km.

Ik zou zelf nog heel even geduld hebben. Er komt echt een grote vloed aan nieuwe ex lease auto’s aan.

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, echter ik heb een Model 3 en Model Y gehad, en volg Tesla al een decennia. :)
10K voor een 5 jaar oude model 3 met max 100.000km lijkt mij wel heel erg weinig, ook eind dit jaar. Ik gok dat ze zo rond de 15000 gaan kosten.

Ben hier zelf ook over aan het nadenken, hebben rustig aan een keer vervanging nodig eind dit jaar voor onze Megane met dan rond de 360k op de teller. Gaat om 4x in de week 160km woon werk, mochten er geen dure dingen kapot gaan is het mooi goedkoop rijden. Vraag mij wel nog steeds af of ik de gok wil wagen.

Ervaring met Tesla hebben we genoeg, hebben al een Y met 50.000 op de klok en zijn hier dik tevreden over (weet wel dat de bouwkwaliteit daar beter van is dan een 2019 m3).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

10k€ is wel heel erg weinig. 20k is realistischer en nog steeds een koopje. Een ampera e oid is ook al 15k+. Een niro ook richting 20 met een acceptabele km stand. Beide imo een hele stap minder als een Tesla model 3. Een Kia Ceed benzine met garantie is ook vanaf 15k.

Het is een ruime en allround bruikbare auto.
De draagarmen is een kwaaltje, maar niet al te duur.

Zou wel goed opletten op panelgaps en mogelijk nog wat aandacht besteden aan extra geluidsisolatie.
Verder zijn er weinig kwaaltjes en met 250kw opladen bij een supercharger voor 26cent is ook geen straf.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Powrskin schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

10k€ is wel heel erg weinig. 20k is realistischer en nog steeds een koopje. Een ampera e oid is ook al 15k+. Een niro ook richting 20 met een acceptabele km stand. Beide imo een hele stap minder als een Tesla model 3. Een Kia Ceed benzine met garantie is ook vanaf 15k.

Zou wel goed opletten op panelgaps en mogelijk nog wat aandacht besteden aan extra geluidsisolatie.
Verder zijn er weinig kwaaltjes en met 250kw opladen bij een supercharger voor 26cent is ook geen straf.

Vergeet ook niet dat het echt wel even anders rijdt als een gemiddeld golfje ofzo.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Laatst online: 12:37
[...]

Ik begrijp helemaal wat bedoelt, ik had het puur over hoe ik geld waardeer, dat is natuurlijk erg subjectief!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:43
[...]

Om je een beeld te geven, de draagarmen (boven/onder/links/rechts) hebben mij 1135€ gekost. In het 2019 model zat een ontwerpfout van de originele draagarmen volgens Tesla. Dit zou met de nieuwe armen opgelost moeten zijn. Geen idee of dit verder al uitgebreid is bediscussieerd hier op tweakers, ik vermoed van wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:13
Aanbod is nu ongeveer 500 stuks m3, in december 2019 zijn er 12k van die dingen op kenteken gezet en na 5 jaar uit de lease. Als maar een kwart wordt aangeboden op de tweedehandsmarkt dan moet dat wat met de prijs doen. Voorjaar 2025 ook maar eens kijken naar een awd m3 2019.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03
Tubby schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:00:
Ik ben ook van plan om een m3 occasion te kopen, zijn er naast de draagarmen nog andere aandachtspunten?

Ik meen mij te herinneren dat M3’s met nmc of lfp cellen zijn uitgeleverd, is dat ergens terug te vinden in de software?
Alleen recentere bouwjaren (2021+ en niet LR of Performance) kunnen met LFP uitgerust zijn, 2019 is allemaal NMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

SiErRa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Alleen recentere bouwjaren (2021+ en niet LR of Performance) kunnen met LFP uitgerust zijn, 2019 is allemaal NMC.
Tnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maja ik hoor om mij heen zoveel particulieren die willen 'toeslaan' op m3 occasions eind dit jaar dat ik bijna verwacht dat de prijzen nog fors zullen zijn . Temeer omdat leasebedrijven in eerste instantie uitgaan van de verwachte restwaarde volgens de boekhouding (aankoopwaarde minus 10% afschrijving per jaar of soortgelijke methode).

My 2cts. Als het erg interessant is dan koop ik ook een m3 (naast de PHEV).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2024 11:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Mvd1981 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Om je een beeld te geven, de draagarmen (boven/onder/links/rechts) hebben mij 1135€ gekost. In het 2019 model zat een ontwerpfout van de originele draagarmen volgens Tesla. Dit zou met de nieuwe armen opgelost moeten zijn. Geen idee of dit verder al uitgebreid is bediscussieerd hier op tweakers, ik vermoed van wel :)
Op een auto van 50k nieuw een klein manco. Bij een Universele garage is het ook voor de helft te vervangen, de garantie is toch verlopen

Doe maar een onderhoudsbeurtje voor een audi of mercedes en je bent dat ook kwijt zonder reparaties.

Nukezone FTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ecological schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Ik begrijp helemaal wat bedoelt, ik had het puur over hoe ik geld waardeer, dat is natuurlijk erg subjectief!
Dan is elke auto te duur

Nukezone FTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 20:45
ryanator schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:13:
Hi allen,

Ik zit al een hele tijd met het idee om een Tesla model 3 als eerste EV te kopen. Los van het feit dat dit toch stiekem wel mijn droomauto is, hebben we een ENG woning gekocht en zal ik grote(re) afstanden gaan rijden aangezien dit buiten de randstad ligt. Een Tesla model 3 lijkt mij aantrekkelijk vanwege de range en ondersteuning.

Nu begreep ik dat er veel 2019 modellen uit de lease komen dit jaar en lijkt mij dit een goed punt om toe te slaan. Het enige waar ik niet over uit ben is waar ik dan op moet letten? En of dit zo verstandig is gezien batterij die zeer waarschijnlijk geen garantie meer biedt. Ik kom namelijk nu en dan nog wel Tesla's tegen op verkoopplatformen rond de 18k met tussen de 150-200xxx op de teller.

Iemand advies of ervaringen?
Wat is in vredesnaam een eng woning?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Heeft iemand ervaringen met die die ODB kabel voor de model 3? Is dat een ding wat je in een proefrit ff ertussen stopt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:26

Daniel36

vernieuwde formule

rimave schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Dat is een Energie Neutraal Gebouw.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rimave schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Een spookhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:40:
Maja ik hoor om mij heen zoveel particulieren die willen 'toeslaan' op m3 occasions eind dit jaar dat ik bijna verwacht dat de prijzen nog fors zullen zijn . Temeer omdat leasebedrijven in eerste instantie uitgaan van de verwachte restwaarde volgens de boekhouding (aankoopwaarde minus 10% afschrijving per jaar of soortgelijke methode).

My 2cts. Als het erg interessant is dan koop ik ook een m3 (naast de PHEV).
Waar leasebedrijven vanuit gaan lijkt mij niet zo relevant, dat is het verlies voor de leasemaatschappij. Uiteindelijk zullen ze die auto willen verkopen (of desnoods inzetten als occasion lease) en dan bepaalt de markt gewoon de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Nu online
[...]

10k is inderdaad wel erg laag, daar koop je tegenwoordig nog amper een 10-jaar oude Golf met automaat voor :+

15k vind ik echter wel realistischer. Je ziet ze nu al staan voor rond de 18-19k en dan heb je er niet eens een met een heel hoge kilometerstand. Degradatie zou ik wel altijd zelf even uitmeten. Ze verkopen wel erg snel, dus als je nu wil toeslaan moet je snel zijn. Maar goed, die 20.000 die eind 2019 op kenteken zijn gezet moeten dan dus nog de markt op komen...

Dat gaat dus ook wat doen met de prijzen van de EV's die jij opnoemt, dat kan niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikevankan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 18:44
Tubby schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:59:
Heeft iemand ervaringen met die die ODB kabel voor de model 3? Is dat een ding wat je in een proefrit ff ertussen stopt?
Met de standaard OBD2 poort (onder het stuur) is dat niet mogelijk, je zal op de canbus moeten inpluggen. Deze zit onder de armsteun bij de voetruimte achterin.
https://obdlink.nl/en/fre...nuals/tesla-model-3-cable
SiErRa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Er zijn ook 2020 modellen welke uitgerust zijn met LFP batterijen.

Je kan makkelijk zien welke soort batterij in een tesla zit via "additional information" op het scherm, of via het VIN nummer.
https://tesla-info.com/vin-decoder.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
ik overweeg ook een model3 uit 2019. zie dat er wat met lage KM stand staan zo rond de 27k. ik twijfel tussen een bmw 3 serie uit 2022 en zo'n tesla. vraag me af wat slim is. de tesla is immers toch al weer 5 jaar oud...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Link123 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:17:
ik overweeg ook een model3 uit 2019. zie dat er wat met lage KM stand staan zo rond de 27k. ik twijfel tussen een bmw 3 serie uit 2022 en zo'n tesla. vraag me af wat slim is. de tesla is immers toch al weer 5 jaar oud...
Wil je goedkoper rijden -> Tesla
Wil je hogere restwaarde -> BMW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-01 23:37
Ik heb een aantal weken geleden 2e hands een m3 uit Dec 2019 gekocht. Het 2020 model sr+.

Bij aankoop 87k km oor 23k euro. Heel tevreden mee. Wel inderdaad de vraag of de draagarmen al vervangen zijn/moeten worden vervangen. Ik merk tijdens rijden niets vreemds. De auto rijdt heerlijk en zuinig en ik kan echt genieten van de manier dat de tesla je als rijder ontzorgt.

Mijn inschatting is dat de teslas niet veel goedkoper zullen worden. De partij waar ik de auto van kocht vertelde me dat er ook veel m3s naar zuid europa gaan.

Ik ben wel realistisch en accepteer een iets mindere bouwkwaliteit. Ook verwacht ik wat klein onderhoud rubbers bijvoorbeeld. Maar ondertussen heeft tesla wel bewezen dat er los van de draagarmen en geen grote mankementen zijn.

De afgelopen 1000 km met normaal rijgedrag 123 wh /km gehaald. En dan inderdaad het snelladen voor gemiddeld 25ct per kwh.

Ook de geluidsinstallatie een stuk beter dan ik eerder heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
ben vandaag bij tesla zelf geweest voor een proefritje en aangenaam verrast hoe strak zo'n 2019 rijdt en stuurt en in welke conditie ze zijn. merk wel dat daar over prijs niet te onderhandelen valt.. ze zijn iets duurder dan op MP bij de handelaren, maar je koopt dan toch een stukje zekerheid denk ik. mensen hier ervaring met koop occasion bij tesla zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
ik vraag me trouwens af, kan je ook bij Tesla in Duitsland kopen en dan eenvoudig naar NL importeren. het aanbod occasions daar is wat groter en iets goedkoper nml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 19:32
Link123 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:34:
ben vandaag bij tesla zelf geweest voor een proefritje en aangenaam verrast hoe strak zo'n 2019 rijdt en stuurt en in welke conditie ze zijn. merk wel dat daar over prijs niet te onderhandelen valt.. ze zijn iets duurder dan op MP bij de handelaren, maar je koopt dan toch een stukje zekerheid denk ik. mensen hier ervaring met koop occasion bij tesla zelf?
Het voordeel bij de Tesla aangeboden modellen is dat je volgens mij een jaar extra basis garantie hebt / 20dkm. En veelal de enhanced autopilot is geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
fkeizer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:26:
Ik heb een aantal weken geleden 2e hands een m3 uit Dec 2019 gekocht. Het 2020 model sr+.

Bij aankoop 87k km oor 23k euro. Heel tevreden mee. Wel inderdaad de vraag of de draagarmen al vervangen zijn/moeten worden vervangen. Ik merk tijdens rijden niets vreemds. De auto rijdt heerlijk en zuinig en ik kan echt genieten van de manier dat de tesla je als rijder ontzorgt.

Mijn inschatting is dat de teslas niet veel goedkoper zullen worden. De partij waar ik de auto van kocht vertelde me dat er ook veel m3s naar zuid europa gaan.

Ik ben wel realistisch en accepteer een iets mindere bouwkwaliteit. Ook verwacht ik wat klein onderhoud rubbers bijvoorbeeld. Maar ondertussen heeft tesla wel bewezen dat er los van de draagarmen en geen grote mankementen zijn.

De afgelopen 1000 km met normaal rijgedrag 123 wh /km gehaald. En dan inderdaad het snelladen voor gemiddeld 25ct per kwh.

Ook de geluidsinstallatie een stuk beter dan ik eerder heb gehad.
Hebben alle teslas hetzelfde uitrustingsniveau? Los van software matige zaken zoals autopilot. Dus is elke geluidssysteem bijvoorbeeld hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-01 23:37
Volgens mij praktisch hetzelfde. Hardwarematig enkel verschillen in bijvoorbeeld accu, wielgrootte en motoren. Er is wel in het verleden een optie geweest voor betere audio volgens mij. Maar weet het fijne er niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Laatst online: 05:50

Veritas

concedo nulli

mikevankan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Met de standaard OBD2 poort (onder het stuur) is dat niet mogelijk, je zal op de canbus moeten inpluggen. Deze zit onder de armsteun bij de voetruimte achterin.
https://obdlink.nl/en/fre...nuals/tesla-model-3-cable
[...]

Er zijn ook 2020 modellen welke uitgerust zijn met LFP batterijen.

Je kan makkelijk zien welke soort batterij in een tesla zit via "additional information" op het scherm, of via het VIN nummer.
https://tesla-info.com/vin-decoder.php
Goede info, maar lijkt me niet dat je effe die armsteun open sloopt om de OBD2 poort uit te lezen.

Is er nog een andere manier om de status van de batterij te testen?

Edit: Er is deze test YouTube: Tesla Battery Health Test | Enter Service Mode Yourself | Model Y | ... ; maar die duurt zo'n 18-24 uur, afhankelijk van de batterijcapaciteit. Niet iets om te doen tijdens je proefritje ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Veritas op 12-08-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 13:20
Camo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Het voordeel bij de Tesla aangeboden modellen is dat je volgens mij een jaar extra basis garantie hebt / 20dkm. En veelal de enhanced autopilot is geactiveerd.
Lees de voorwaarden eens door. Die extra garantie is vooral een wassen neus. Zo ongeveer alles is uitgesloten.

Daarnaast vind ik het vreemd dat Tesla adverteert met ‘helemaal nagekeken, airbag niet geactiveerd / schadevrij’, en ik vervolgens allemaal Tesla’s zie met schadeherstel in verleden. “Geen tekenen van reparaties aan het chassis.” Betekent schadeverleden dan alleen wat lakschade? Het blijft erg vaag allemaal.

Via internet betekent een auto ongezien kopen. Daar heb ik toch wat moeite mee. Ja je mag hem binnen 14 dagen terugbrengen. Maar je bent vervolgens overgeleverd aan de genade van Tesla. Sorry meneer we moeten toch wat afschrijving rekenen. Daarnaast lees ik dat je de 500 euro bestelkosten sowieso niet terugkrijgt bij inleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-08-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Tubby schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:59:
Die zou ik wel even meenemen.
Kabeltje en een odblink lx kopen.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VictortheKingNL
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-04 21:18
megabeat schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Hebben alle teslas hetzelfde uitrustingsniveau? Los van software matige zaken zoals autopilot. Dus is elke geluidssysteem bijvoorbeeld hetzelfde?
Er zit verschil in uitrusting niveau. De 2019 Sr+ heeft een standaard uitrusting. De LR & P 2019 versies hebben een premium uitrusting.

De 2 zaken die ik mij nog (denk te) herinneren:
- Premium Audio
- Stoelverwarming achterin

Zie deze link voor meer info: https://www.findmyelectri...rior-vs-premium-interior/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
ZXRY schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

10k is inderdaad wel erg laag, daar koop je tegenwoordig nog amper een 10-jaar oude Golf met automaat voor :+

15k vind ik echter wel realistischer. Je ziet ze nu al staan voor rond de 18-19k en dan heb je er niet eens een met een heel hoge kilometerstand. Degradatie zou ik wel altijd zelf even uitmeten. Ze verkopen wel erg snel, dus als je nu wil toeslaan moet je snel zijn. Maar goed, die 20.000 die eind 2019 op kenteken zijn gezet moeten dan dus nog de markt op komen...

Dat gaat dus ook wat doen met de prijzen van de EV's die jij opnoemt, dat kan niet anders.
Perfect toch. Hopen dat ze allemaal in Nederland blijven.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter

Dit lijkt me wel erg goedkoop. Ook vraag ik me af of die lease bedrijven niet hun ''restpartij'' gewoon lekker als occasion private lease aanbieden of dat ze worden opgekocht door een directlease, justlease, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
ZXRY schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Als het echt zoveel tesla's zijn die er ineens op komen dan gaan de E-niro en Kona ook nog wel in prijs zakken. Wat vind je trouwens niet een heel hoge kilometerstand? Rond de 18/19k zie ik ze tussen de 160-200k kilometers op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Nu online
ryanator schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

Als het echt zoveel tesla's zijn die er ineens op komen dan gaan de E-niro en Kona ook nog wel in prijs zakken. Wat vind je trouwens niet een heel hoge kilometerstand? Rond de 18/19k zie ik ze tussen de 160-200k kilometers op de teller.
Zelf beschouw ik 175.000-180.000 subjectief als een beetje de max wat ik acceptabel vind. Mede aangezien ik per jaar niet heel veel met m'n privéauto rij, maar het gros van de km's met andere auto's maak (waaronder de zakelijke auto). Dan zit je dus niet binnen een jaar al op de 200.000.

Alles vanaf 200.000-210.000 vind ik zelf wel hoog, en voor mijn gevoel is dat ook wel een psychologische grens voor velen. Nu maakt dat met een EV veel minder uit. Er zitten nu eenmaal veel minder slijtage-onderdelen op, en een EV valt of staat met de accudegradatie. Ik heb zelf veel liever een Model 3 met 190.000 op de klok die vrijwel altijd thuis is opgeladen, t.o.v. een Model 3 met 'maar' 120.000 km die elke week meerdere keren bij de snellader stond en vaak van 0 naar 100% is geladen.

Bovenstaande is gabaseerd op het rationele, voor de restwaarde gaat het erom wat de markt denkt. En dan is mijn verwachting dat i.i.g. nog komende jaren EV's benaderd zullen worden als traditionele ICE's. Sterker nog, het zou mij niets verbazen als menig handelaar die een EV te koop zet, ook met name naar de kilometerstand kijkt. Daar zou je als particulier, met behulp van een tool om de accudegradatie uit te lezen, wellicht je voordeel uit kunnen halen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:41
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Wil je goedkoper rijden -> Tesla
Wil je hogere restwaarde -> BMW
Mja, een BMW kan nog 30k afschrijven en een Tesla nog maar 20k :P

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Richh
Ik snap in ieder geval het 'wachten' niet zo goed. Mensen maken elkaar een beetje gek denk ik. Ook bij de Golf GTE kwamen er destijds ruim 10k occasions in december op de markt (lage CO2 uitstoot bijtellingsknaller), maar geen hond die zich daar druk om maakte. Ook dat waren auto's van 50k die voor 20k naar de 2e eigenaar mochten, en dat voor een 'waardevaste Volkswagen'... En what about de Outlander? Precies hetzelfde verhaal.

Nee, leasemaatschappijen zijn ook geen sukkels. Die zorgen ook dat hun aanbod gespreid op de markt komt en/of sluiten deals met de huidige leaser voor een directe particuliere overname. Bovendien zijn er ook auto's die het maximale kilometrage al bereikt hebben, die gaan dus eerder uit de lease. En als er een nieuwe auto besteld wordt, die kan ook wat eerder worden geleverd. 6 maanden geleden laad je overal dat leasemaatschappijen wel 'occasion private lease' zouden aanbieden omdat ze zo goedkoop niet verkocht konden worden. Voor zogenaamd 250-300 euro per maand. Ik heb ze nog niet gezien en de helft van de 2019 Model 3's is al uit de 5 jaar termijn inmiddels.

De kentekens met G-xxx-xx en H-xxx-xx worden in ieder geval al best ruim aangeboden, meer dan genoeg met een leverdatum van december 2019 of zelfs begin 2020. En die auto's zijn na 3-4 weken ook weer verkocht. Het aanbod ligt al maanden rond de 500 Model 3s... Terwijl er ook in de loop van 2019 aanbodgolven zijn geweest.

Vooral op sociale media, bij de bekende auto websites en de Nujij commentsectie is er geen goed woord over voor een EV in algemene zin. En wordt de afschrijving breed uitgemeten. Maar wie nu gewoon goed oplet ziet dat je een behoorlijk complete D-segmenter scoort met leuk vermogen voor minder dan een Golf met vergelijkbare kmstand/bouwjaar.
Er zijn genoeg particulieren die 15k voor een Polo of Fiesta betalen, ik vind het om precies die reden bijzonder onrealistisch dat een Tesla zo laag kan zakken. Maar tot zover mijn glazen bol.

Zelf ben ik sinds april dit jaar eigenaar van een 2020 Model 3. En ja, daar heb ik misschien €1500 meer voor betaald dan wat ze nu kosten. Maargoed: ik reed zelf al elektrisch en die restwaarde staat natuurlijk net zo goed onder druk, de 'delta' krimpt niet echt was de aanname (en dat lijkt so far te kloppen).
Maar, particuliere benzinebezitters: volgens de Tesla app heb ik in de afgelopen 3-4 maanden ook al €1.200 aan brandstof bespaard :) ergo wachten is ook niet gratis.

"Je kan beter wachten tot de 2021 versie, want die is beter qua bouwkwaliteit, heeft een warmtepomp en LFP".
Mja. Daar betaal je momenteel dus nog wel >50% extra voor. En dat is het imho echt niet waard. In de basis zijn het gewoon dezelfde auto's met hetzelfde ruimteaanbod, features en rijeigenschappen... Plus, je kan ook 2 jaar de 2019 Model 3 rijden en hem daarna inruilen voor een 2021 versie. Dan is het gat vast kleiner dan die 10k die je nu mag bijleggen.
Sowieso: ja de warmtepomp geeft meer range in de winter, maar (als je thuis kan laden!) je range anxiety zal na 3 maanden toch als sneeuw voor de zon verdwijnen. En daarmee verdwijnt het LFP voordeel eigenlijk ook al, want dat de accu met 100k versleten zou zijn, dat is inmiddels ook wel duidelijk ontkracht. Staat overigens tegenover dat de 2021 Model 3s zwaarder zijn en daarmee duurder in aanstaande wegenbelasting en verzekering.
Ik zou persoonlijk alleen de 2021 willen voor de vernieuwde infotainment chip (Ryzen ipv Intel Atom) :)

Waar je op moet letten:
  • Draagarmen is een bekende, zoals genoemd. Geen stuurgeluiden is belangrijk.
  • Banden zijn een vergelijkbaar duur geintje, zorg dat die nieuw zijn of in goede staat zijn en/of onderhandel ze erbij.
  • Verzekering is duur door het hoge vermogen van de auto's. De Performance zou ik daarom (en door de zware belasting die een sportieve rijder op het accupakket legt - dat is vergelijkbaar met snelladen) sowieso niet willen.
  • Wegenbelasting duurt niet lang meer, al is de korting heel behoorlijk voorlopig. Maar bedenk wel even dat een Long Range wel 3 gewichtklassen hoger zit dan de SR+...
  • De SR+ heeft geen stuur verwarming en geen subwoofer.
  • Sinds na de zomer van 2019 zijn de Tesla's uitgerust met autopilot HW3, wat in de 5 jaren daarna gewoon door is gebruikt (dit staat los van de infotainment hardware). Qua self driving updates ben je met HW3 helemaal bij, HW2.5 zou ik lekker laten staan want er is toch geen prijsverschil omdat niemand buiten Tweakers dit boeit :+
De range moet in je dagelijkse gebruik passen. Als je maar regelmatig kan laden, zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.

Panelgaps... een scheef stuur... de rammelende kentekenplaathouder als je de achterklep dicht gooit... Ja als je dat niet wilt, dan moet je gewoon geen Tesla willen rijden. Als je het mij vraagt, rijd de auto daar niet minder op :)
Andere mensen gaan liever voor hetzelfde geld, met infotainment uit het jaar kruik, zelf sturen, zelf schakelen met 90pk in een boomer SUV. Ja ja, met kleinere kieren in het plaatwerk. Ieder z'n eigen voorkeur ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 18-08-2024 23:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
Veritas schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:46:
[...]

Goede info, maar lijkt me niet dat je effe die armsteun open sloopt om de OBD2 poort uit te lezen.

Is er nog een andere manier om de status van de batterij te testen?

Edit: Er is deze test YouTube: Tesla Battery Health Test | Enter Service Mode Yourself | Model Y | ... ; maar die duurt zo'n 18-24 uur, afhankelijk van de batterijcapaciteit. Niet iets om te doen tijdens je proefritje ;)
Is redelijk makkelijk te doen, ik heb zo'n S3XY commander die je op zo'n manier op je auto aansluit. Ook die leest je degradatie uit overigens. Met een 'car grade' pry tool heb je die in 2 minuten losgeprutst en geïnstalleerd :P kan in theorie best tijdens een proefritje voor een indicatie.

Maar laten we wel wezen:
  • Degradatie is het eerste jaar het ergste (4-5%) en neemt daarna af. Een Tesla met 100k heeft waarschijnlijk zo'n 10% degradatie. Give or take 1-2%... Ga je op dat verschil van 1-3% tussen twee vergelijkbare occasions, dan echt een keuze maken? Of helemaal geen EV kopen?
  • Voor een indicatie kan je ook rekenen met de voorspelde kilometers in het scherm (1x tikken op het accupercentage), vergeleken met de EPA range. Niet heel precies maar de extreme uitzonderingen pik je hiermee er wel uit.
  • Alle Tesla's hebben 8 jaar garantie op de accu en motor, 160k voor SR en 192k voor LR. Als je accu dus echt slecht zou zijn, is dat een pre, want dan krijg je gratis een splinternieuwe :P
Het degradatieverschil tussen occasions is realistisch hooguit 10km aan bruikbare range. Als dat bereik nodig is voor je dagelijks gebruik, dan zou ik er überhaupt niet aan beginnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 19-08-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Richh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:12:
[...]
  • Degradatie is het eerste jaar het ergste (4-5%) en neemt daarna af. Een Tesla met 100k heeft waarschijnlijk zo'n 10% degradatie. Give or take 1-2%... Ga je op dat verschil van 1-3% tussen twee vergelijkbare occasions, dan echt een keuze maken? Of helemaal geen EV kopen?
  • Voor een indicatie kan je ook rekenen met de voorspelde kilometers in het scherm (1x tikken op het accupercentage), vergeleken met de EPA range. Niet heel precies maar de extreme uitzonderingen pik je hiermee er wel uit.
  • Alle Tesla's hebben 8 jaar garantie op de accu en motor, 160k voor SR en 192k voor LR. Als je accu dus echt slecht zou zijn, is dat een pre, want dan krijg je gratis een splinternieuwe :P
Het degradatieverschil tussen occasions is realistisch hooguit 10km aan bruikbare range. Als dat bereik nodig is voor je dagelijks gebruik, dan zou ik er überhaupt niet aan beginnen :)
Is ook bekend bij welke degradatie ze daadwerkelijk de accu onder garantie zouden vervangen?

Heb mijn eigen zoektocht nog even geparkeerd, ik rij mijn huidige (e-208 uit 2020) nog even een jaartje, dat is uiteindelijk het goedkoopste en geeft mij wat meer tijd om de markt in de gaten te houden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Tubby schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Is ook bekend bij welke degradatie ze daadwerkelijk de accu onder garantie zouden vervangen?'
70% :) (oftewel 30% degradatie haha)

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 26-08-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-12-2024
Wij rijden nu sinds bijna 4 jaar een VW ID.3, maar deze gaat eruit en willen voorlopig geen VW meer. Nu lijkt de model 3 steeds interesanter te worden als occasion. Daarom zijn we opzoek naar een Tesla model 3 occasion, maar hebben nog wat vraagjes...

Heeft iemand nog tips voor een betrouwbaar bedrijf met veel tweedehands EV ervaring?

Tesla heeft natuurlijk wat staan en kijkt ze zelf neem ik aan goed na, maar daar kun je helaas niet proefrijden. En blind een auto kopen van >20k Euro vind ik nog al wat.

Weet iemand of het mag om achteraf een trekhaak te monteren op een model 3 of dat deze af fabriek erop hoort te zitten?

En zijn er nog adere tesla specifieke punten waar je op moet letten als je gaat proefrijden? Las al iets over de draagarmen en krakend stuur.

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
En autopilot, is dat de moeite waard om erbij te hebben?

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou na mijn ervaringen met mijn M3 nooit een meer Tesla kiezen.
Deze is nu bijna 5 jaar oud en bijna ex lease.
Sinds dag 1 storingen en bouwkwaliteit issues en er verschijnen nu nog steeds nieuwe problemen.
Ik ga nu even niet alles opnoemen maar hoop staat al in het grote Model 3 en Y topic.

Deze M3 gaat de volgende eigenaar heel veel ellende en geld kosten, blij dat het tot nu toe allemaal voor rekening van de lease is.
De service van Tesla is drama en sommige onderdelen zijn echt alleen direct bij Tesla te krijgen en voor 3e partijen bijna onmogelijk of voor hele hoge kosten te krijgen.

Magoed, n=1

Mocht je er 1 overwegen let dan op.
- voorste draagarmen
- piepjes en kraakjes uit het stuurhuis
- leer van het stuurwiel, wil nog wel eens loslaten
- vocht in achterlichten
- schade aan lak bij achterklep ivm slechte afstelling
- schade aan velgen
- roest op remschijven, deze worden weinig gebruikt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aanbod groeit nu wel op gaspedaal, augustus zo rond de 500 stuks, nu al bijna 600, dus 20% in ~2 maanden erbij.

Tesla M3 '19 is gunstig als 2e auto ivm beperkte range en daardoor relatief laag gewicht :). Nu nog rond de 10-12k dan is het interessant, zelfs met alle tekortkomingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

djmuggs schreef op zondag 29 september 2024 @ 05:04:

- voorste draagarmen
- vocht in achterlichten
- schade aan velgen
mooie opsomming, de laatste twee punten zijn wel algemeen toepasbaar op (elektrische) occassions
Sport_Life schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:32:
Tesla M3 '19 is gunstig als 2e auto ivm beperkte range en daardoor relatief laag gewicht :). Nu nog rond de 10-12k dan is het interessant, zelfs met alle tekortkomingen.
Ik denk niet dat de 2019 M3's onder de 16k gaan zakken dit jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Tubby op 29-09-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
Sport_Life schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:32:
Aanbod groeit nu wel op gaspedaal, augustus zo rond de 500 stuks, nu al bijna 600, dus 20% in ~2 maanden erbij.

Ik had ook al zitten zoeken, er is volgens mij geen openbare historische data beschikbaar wat betreft aantallen en (gemiddelde) prijs, of wel? Helaas heb ik daar zelf de kennis niet voor om dat te scripten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-05 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Sinds dag 1 storingen en bouwkwaliteit issues en er verschijnen nu nog steeds nieuwe problemen.
Ik ga nu even niet alles opnoemen maar hoop staat al in het grote Model 3 en Y topic.

Deze M3 gaat de volgende eigenaar heel veel ellende en geld kosten, blij dat het tot nu toe allemaal voor rekening van de lease is.
De service van Tesla is drama en sommige onderdelen zijn echt alleen direct bij Tesla te krijgen en voor 3e partijen bijna onmogelijk of voor hele hoge kosten te krijgen.

Magoed, n=1

- voorste draagarmen
- vocht in achterlichten
- schade aan velgen
Vind het eigenlijk nog wel meevallen, meeste punten zijn relatief goedkoop op te lossen.
Als er een elektromotor of het accupakket eraan gaat word je echt niet blij.
En dat schijnt Tesla wel goed voor elkaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Tesla’s vatten vlam op vrachtwagen op A35: meerdere auto’s zwaar beschadigd en snelweg dicht

https://www.tubantia.nl/b...-snelweg-dicht~a5a96a11e/

Was gezien de locatie op weg naar Oostblok voor export.
Op die manier houden de leasemaatschappijen en de handelaren de prijzen in NL kunstmatig hoog

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitrorcr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:50
964C2 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:06:
Tesla’s vatten vlam op vrachtwagen op A35: meerdere auto’s zwaar beschadigd en snelweg dicht

Op die manier houden de leasemaatschappijen en de handelaren de prijzen in NL kunstmatig hoog
De export of het in de hens zetten van de auto's? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh

Er zijn dagelijks autobranden in Nederland, maar als het EVs zijn komt het natuurlijk in de krant.

Verder totaal niet relevant voor dit topic. Het betreft zo op de video te zien exclusief Model Y's. En die zijn voor de particulier totaal niet interessant omdat ze nog in de 5 jaar leaseperiode vallen en daardoor netto nog kneiterduur zijn.
Verder geen idee wat ze in 'oostblok' met Model Y's moeten door een gebrek aan laad infra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-10-2024
Ik denk er sterk over om mijn Lease-exemplaar uit 2019 over te nemen in december. Long Range versie met 180.000 km op de teller, zie vragen er 18,5 k voor.

In hoeveel jaar zal je dat bedrag tot 0 afschrijven? Of anders gezegd: wat is deze auto waard over 5 jaar en nog eens 160.000 km erbij? Dan heb je een 10 jaar oude tesla met 340.000 km op de teller en een batterij van ca. 60 kWh (nu netto iets van 64 kWh, was ooit 70-72 kWh effectief, theoretisch 75 kWh)

Wie heeft er een goede glazen bol ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dersan schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:59:
[...]

Ik had ook al zitten zoeken, er is volgens mij geen openbare historische data beschikbaar wat betreft aantallen en (gemiddelde) prijs, of wel? Helaas heb ik daar zelf de kennis niet voor om dat te scripten.
Een tijd geleden had ik de aantallen gevonden op https://iserv.nl/files/elektrisch/

Verkoopcijfers van de model 3 in 2019:
jan 25
feb 515
mrt 2204
apr 475
mei 420
jun 2473
jul 619
aug 1201
sep 5802
okt 305
nov 3932
dec 12010

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoveel problemen zie ik je niet posten en het lijkt vooral op één ding terug te vallen, iets met de 12V. En dat is exemplarisch.

Als we n=1 doen, ik heb een M3 LR uit de hausse van december 2019, tweedehands gekocht in 2021, 95.000 km op de teller en geen enkel probleem behalve de standaard software dingen als ruitenwissers die wissen zonder regen, automatisch grootlicht wat aan gaat als er tegenliggers zijn en knippert vanwege weerschijn van verkeersborden en AP en rijhulpsystemen die een groot probleem met 60km wegen hebben.

Ja, ook de draagarmen voor moeten laten vervangen, dat was garantie. Verder 0 problemen.

Tips voor een occasion: Probeer uit te vinden wat de 100% range is, laat de auto bekijken, voorste draagarmen zullen bij iedereen wel vervangen zijn anders hoor je ze direkt en beslis zelf of de gebruikssporen van een 5 jaar oude auto erg zijn of niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:45

Kwestie van vraag en aanbod. Koop er zelf 1... dan weet je dat ie niet de grens overgaat. Als men in het buitenland er meer geld voor kan vangen zie je het resultaat. :)

Overigens zie ik model Y's op de vrachtwagen. Die vallen nog niet uit de lease.... Wellicht een transport vanuit berlijn naar een delivery station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En om het stukje FUD nog even verder te ontkrachten. Dat gebeurde hier, zie de lantaarnpaal en de pijlborden en de combinatie pijlbord+lantaarnpaal+hectometerpaal voor de vrachtwagen en dat is van de A35 naar de A1 vanuit Hengelo richting Deventer.
Dus geen bewijs dat deze auto's voor de export op weg naar het oostblok waren (de vrachtwagen reed naar het westen) dus ik denk ook dat het best eens nieuwe Teslas uit Berlijn kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Voor mij persoonlijk is de crux van het verhaal:
Met minder lelijke Tesla's in het verkeer wordt het mooier & beter 8)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maasluip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

[..] geen enkel probleem behalve de standaard software dingen als ruitenwissers die wissen zonder regen, automatisch grootlicht wat aan gaat als er tegenliggers zijn en knippert vanwege weerschijn van verkeersborden en AP en rijhulpsystemen die een groot probleem met 60km wegen hebben.

Ja, ook de draagarmen voor moeten laten vervangen, dat was garantie. Verder 0 problemen.
Je zegt geen problemen te hebben gehad en komt vervolgens met een hele lijst problemen :P.
Ter vergelijking, mijn (vorige) ICE station uit 2019 heeft 0 problemen gekend, enkel jaarlijks onderhoud en banden na 80k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

964C2 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:13:
Voor mij persoonlijk is de crux van het verhaal:
Met minder lelijke Tesla's in het verkeer wordt het mooier & beter 8)
Gelukkig fikken BMWs vaker af dan Teslas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Je zegt geen problemen te hebben gehad en komt vervolgens met een hele lijst problemen :P.
Ter vergelijking, mijn (vorige) ICE station uit 2019 heeft 0 problemen gekend, enkel jaarlijks onderhoud en banden na 80k km.
Tja, maar dat is software en wordt uiteraard nog opgelost (yeah sure). Als ik dat vergelijk met andere problemen van andere auto's.
Maar mijn vorige Toyota ook geen problemen hoor. Alleen was de navigatie verouderd en kostte verschrikkelijk veel geld om te updaten, zat de accu veel te gauw vol bij afdalingen waardoor de motor begon te joelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 24-10-2024 21:55 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• stylezzz
964C2 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Er rijden ook meer BMW's dan Tesla's op deze aardkloot.
Tesla is voor mij gewoon de opvolger van de Multipla als lelijkste auto qua vormgeving
Dank voor je mening, maar ik denk niet heel relevant voor deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Murdock1985 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Een tijd geleden had ik de aantallen gevonden op https://iserv.nl/files/elektrisch/

Verkoopcijfers van de model 3 in 2019:
jan 25
feb 515
mrt 2204
apr 475
mei 420
jun 2473
jul 619
aug 1201
sep 5802
okt 305
nov 3932
dec 12010
September ook een hele vloot. Vandaar dat ik er nu zoveel op mp zie uit september. Ik wordt hebberig maar ik denk dat wachten tot januari het meest loont…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:31
ryanator schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:37:
[...]
September ook een hele vloot. Vandaar dat ik er nu zoveel op mp zie uit september. Ik wordt hebberig maar ik denk dat wachten tot januari het meest loont…
Ik zou ook nog even drie maanden wachten. Moet wel zakken nog met zo’n lading die de markt op komt.

*Note to self: Model 3 met max 100K km vanaf ~20K momenteel.

[ Voor 7% gewijzigd door VidaR-9 op 09-10-2024 18:05 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik kom dagelijks langs zo'n inleverpunt van alphabet en er worden momenteel trailers vol met model 3's ingeleverd en vervoerd. Aan de aanbodkant kan het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om mijn huidige auto, 13 jaar oude Volvo V50, in te ruilen voor een Model 3.

Zit een beetje te wachten tot de prijzen dalen. Aangezien we maar 8-10k km per jaar rijden is een (veel) nieuwere auto financieel eigenlijk niet te verantwoorden.

Heb nu een aanbod liggen van iemand van mijn sportploeg om zijn Model 3 over te nemen. (Hij gaat een nieuwe kopen.)

Het betreft een Long range All wheel drive performance uitvoering uit September 2019 met 220.000 km op de teller.

Status accu niet helemaal duidelijk, maar hij zegt er dit over: "Hoe ver je rijdt met een opgeladen auto is afhankelijk van: hoe vol je ‘m hebt opgeladen (ideaal is 80% en wordt voor behoud batterij aangeraden; voor lange reizen deden wij 100%); het weer (temperatuur), hoe hard je rijdt, moet de airco hard werken, hoe vol de auto beladen is. Ik rijd de auto nooit op, maar 350-370km met 100% opgeladen auto en 100km/u rijden is mogelijk"

Verder heeft hij naar eigen zeggen nooit iets met de auto gehad. Alleen een paar keer nieuwe banden. Draagarmen status is dus een aandachtspunt.

Hij heeft het over een prijs van 19-20k om hem over te nemen.

Ik besef me dat dit deels een gevoelskwestie is, maar is dit een goede deal?

220k op de teller is fors, maar vind het wel een voordeel dat ik een auto met bekende historie overneem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Farmerwood schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:49:
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om mijn huidige auto, 13 jaar oude Volvo V50, in te ruilen voor een Model 3.

Zit een beetje te wachten tot de prijzen dalen. Aangezien we maar 8-10k km per jaar rijden is een (veel) nieuwere auto eigenlijk niet

Heb nu een aanbod liggen van iemand van mijn sportploeg om zijn Model 3 over te nemen. (Hij gaat een nieuwe kopen.)

Het betreft een Long range All wheel drive performance uitvoering uit September 2019 met 220.000 km op de teller.

Status accu niet helemaal duidelijk, maar hij zegt er dit over: "Hoe ver je rijdt met een opgeladen auto is afhankelijk van: hoe vol je ‘m hebt opgeladen (ideaal is 80% en wordt voor behoud batterij aangeraden; voor lange reizen deden wij 100%); het weer (temperatuur), hoe hard je rijdt, moet de airco hard werken, hoe vol de auto beladen is. Ik rijd de auto nooit op, maar 350-370km met 100% opgeladen auto en 100km/u rijden is mogelijk"

Verder heeft hij naar eigen zeggen nooit iets met de auto gehad. Alleen een paar keer nieuwe banden. Draagarmen status is dus een aandachtspunt.

Hij heeft het over een prijs van 19-20k om hem over te nemen.

220k op de teller is fors, maar vind het wel een voordeel dat ik een auto met bekende historie overneem.
Ik schat in dat hij er bij Tesla zo'n 10k voor krijgt, dus ja is het een goede deal, nee.
Ik zou eerder denken aan 12-15k, een paar duizend onder de prijs bij een dealer met garantie.

Ik neem aan dat het geen vriend van je is .

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Op autotrack staan er exemplaren met een ton minder op de klok ( voor jou is dat is 9 jaar rijden) voor voor die long range awd voor 22k, dus het is geen goede deal. Dus dus die 12k tot 15k hierboven vind ik ook passender.

[ Voor 26% gewijzigd door megabeat op 24-10-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik zat me een beetje blind te staren op de voordelen van overnemen van een bekende met alle historie bekend.

Na wat extra zoekwerk lijkt het idd geen goede deal. Ik zoek lekker verder denk ik. Heb denk ik toch ook liever een auto met een accu die nog garantie heeft vanuit Tesla.

@Sport_Life Een vriend is een te groot woord, maar we sporten al wel bijna 6 jaar in hetzelfde (kleine) team. Maar hij wil duidelijk geen vriendenprijs rekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Farmerwood op 24-10-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Farmerwood schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:02:
Ik zat me een beetje blind te staren op de voordelen van overnemen van een bekende met alle historie bekend.

Na wat extra zoekwerk lijkt het idd geen goede deal. Ik zoek lekker verder denk ik. Heb denk ik toch ook liever een auto met een accu die nog garantie heeft vanuit Tesla.

@Sport_Life Een vriend is een te groot woord, maar we sporten al wel bijna 6 jaar in hetzelfde (kleine) team. Maar hij wil duidelijk geen vriendenprijs rekenen.
Ik was een beetje direct, wellicht heeft hij ook geen idee van de enorme afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 13:08
Vraagje; is de EUR 2k subsidie van toepassing op een Tesla die je vanuit de lease overneemt? Ik lees hier niets over in dit topic dus zie ongetwijfeld iets over het hoofd, maar dat zou het nog aantrekkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwadwo45
  • Laatst online: 05-05 21:52
Mesque schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:46:
Vraagje; is de EUR 2k subsidie van toepassing op een Tesla die je vanuit de lease overneemt? Ik lees hier niets over in dit topic dus zie ongetwijfeld iets over het hoofd, maar dat zou het nog aantrekkelijker maken.
Nee, de originele cataloguswaarde lag destijds boven de €45.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 13:08
Kwadwo45 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Nee, de originele cataloguswaarde lag destijds boven de €45.000,-
Helder, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Ik was een beetje direct, wellicht heeft hij ook geen idee van de enorme afschrijving.
Het zal hem geheid ook tegenvallen ja. Is natuurlijk ook zuur als je de auto zelf gekocht hebt in de verwachting een goede restwaarde te vangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technopeuter
Farmerwood schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:02:

auto's verkoop je niet aan mensen die je kent. net als huizen etc. als er gedoe is komt dat in de relatie te staan en dat moet je mi niet willen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdubbeldam
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-04 14:41
stylezzz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:05:
Ik kom dagelijks langs zo'n inleverpunt van alphabet en er worden momenteel trailers vol met model 3's ingeleverd en vervoerd. Aan de aanbodkant kan het niet liggen.
De vraag is denk ook hoeveel van deze auto's binnen Nederland blijven. Als ik het kenteken van mijn M3 op zoek, welke eerder dit jaar uit de lease is gekomen zie ik bij 'geëxporteerd' ja staan. Deze was geleased via Arval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:43
Farmerwood schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:20:
[...]
Het zal hem geheid ook tegenvallen ja. Is natuurlijk ook zuur als je de auto zelf gekocht hebt in de verwachting een goede restwaarde te vangen.
Tja, die verwachting was misschien ook niet heel realistisch. Ook toen was al duidelijk dat er na de Tesla M3 een heleboel andere elektrische auto's op de markt zouden komen waardoor waarschijnlijk ook de prijzen zouden dalen. Nou vind ik de M3 nog steeds een van de aantrekkelijkste elektrische occasions op de markt, maar andere aspirantkopers houden wél van tellers en knopjes, of van Duitse auto's, of ...
O ja, en juist een groot aanbod ineens, zoals nu met de M3's die uit de 5-jaar lease komen, is economisch natuurlijk niet goed voor de prijs die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
In tegen stelling tot de phev zoals de outlander een tijdje terug, moet je laden. Dus landen met een goede laadinfra en dan valt Oostblok al af.

Ik vermoed landen zoals frankrijk, Spanje. Ze gaan op de veiling weg, dus als een Nederlands bedrijf er brood in ziet dan wordt die hier verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Farmerwood schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Restwaarde kan je nooit echt voorspellen, zeker in de huidige markt is het lastig. In Duitsland willen sommige dealers geen EV inruilen. Ook beginnen we nu pas goed te zien hoe "goed" (of slecht) de oudere EVs zijn (bij bepaalde moet je gewoon wegblijven qua kosten). Maar als die kennis van je dit nog niet doorheeft, dan heeft hij jaren onder een steen geleefd :+

Maar ik vind 200kkm op de teller wel erg veel, zeker als je hem nog 10 jaar zelf wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
rdubbeldam schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

De vraag is denk ook hoeveel van deze auto's binnen Nederland blijven. Als ik het kenteken van mijn M3 op zoek, welke eerder dit jaar uit de lease is gekomen zie ik bij 'geëxporteerd' ja staan. Deze was geleased via Arval.
Er zullen er ongetwijfeld veel over de grens gaan. Onze goed onderhouden ex-lease autos zijn altijd erg populair in het buitenland, ongeacht of het een EV is of niet. Zeker nu het met 10.000'en tegelijk gaat die uit de lease komen denk ik dat er een fors aandeel naar het buitenland gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountoun
  • Laatst online: 02-05 00:23
Vergeet niet dat ook bij export de prijzen dalen wanneer het aanbod groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:16
Farmerwood schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:49:

Heb de 2019 Long Range Model 3 gehad, en het bereik viel me eigenlijk tegen, met name op de snelweg. Het beeld herken ik wel. Ter vergelijk: We hebben recent een tweedehands e-Niro van 2019 gekocht. Die doet met 64kwh accu, volledig opgeladen, op de snelweg richting de 320km. En dan rijd ik na 7 uur, en rijd ik grotendeels 120 en 130, op de GPS snelheid. Met de Model 3 Long Range zou je 400km+ verwachten met 100% opgeladen bij 120/130km/u. Reden om de e-Niro te verkiezen? Geluid op de snelweg, dealernetwerk, ontwerp van de auto, knopjes en hendels voor de dingen die je verwacht, van de Niro werkt alles gewoon, betere stoelen, garantie, geen gezeik met autopilot die ingrijpt etc.

Is dit een goede deal? Nee, ze staan voor flink minder te koop met de km stand, helemaal als je particulier onderling koopt gaat er nog een paar duizend vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door barbarbar op 24-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Ik zou dan ook eerder voor een e-Niro gaan.
Maar goed, ik vind ook nogal wat van hoe Musk probeert de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden door stemmen te kopen, miljoenen te verloten onder Trump-stemmers etc. Daar wil ik per definitie geen auto van rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pannencouque schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:52:
Maar goed, ik vind ook nogal wat van hoe Musk probeert de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden door stemmen te kopen, miljoenen te verloten onder Trump-stemmers etc. Daar wil ik per definitie geen auto van rijden.
Sowieso vreemd dat dat gedoogd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Pannencouque schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:52:
Ik zit hier ook wel een beetje mee. Rij nu een model 3 die eind 2025 aan het eind van zijn lease komt. Kan ik het voor mijzelf verantwoorden om nogmaals voor tesla te kiezen met een ceo die zich op een dergelijke manier gedraagd?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 12:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

stylezzz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Ik zit hier ook wel een beetje mee. Rij nu een model 3 die eind 2025 aan het eind van zijn lease komt. Kan ik het voor mijzelf verantwoorden om nogmaals voor tesla te kiezen met een ceo die zich op een dergelijke manier gedraagd?
Dan koop je een BYD, gebouwd in een socialistisch land, met staatsteun van de communistische partij, dit zal vast een stuk beter voelen :z

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
revolution-nl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Dan koop je een BYD, gebouwd in een socialistisch land, met staatsteun van de communistische partij, dit zal vast een stuk beter voelen :z
Nou... dat zie ik ook niet zo zitten eigenlijk. Niet omdat chinese autos slecht zouden zijn in de zin van kwaliteit.... maar qua landsbestuur? Nah... misschien toch maar eens bij kia gaan kijken. Daar lijken ze nog wel te innoveren.... binnen europa is het huilen met de pet op.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 12:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

stylezzz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Nou... dat zie ik ook niet zo zitten eigenlijk. Niet omdat chinese autos slecht zouden zijn in de zin van kwaliteit.... maar qua landsbestuur? Nah... misschien toch maar eens bij kia gaan kijken. Daar lijken ze nog wel te innoveren.... binnen europa is het huilen met de pet op.
Of gewoon een product kopen wat het beste is. Als je een nieuwe TV of Wasmachine koopt ga je toch ook niet uitzoeken waar de CEO voor staat in o.a. het politieke spectrum. Ik heb het idee dat mensen zich iets teveel gek laten maken door de media.

Jij had toch ook een Skoda Citigo iV, aan het kijken voor een vervanger?

Wij zitten momenteel in hetzelfde schuitje, wij gaan last-minute in Maart kijken vlak voor einde contract, dan wordt ook de dip in prijs van de Model 3 verwacht, verwacht dat dit ook ze weerslag heeft op de rest van de markt, zeker in combinatie met de herintrede van de MRB.

Als Elon fanboy zijnde zou het toch mooi zijn als de tweede auto ook een Tesla kan worden >:)

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 24-10-2024 19:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
revolution-nl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Of gewoon een product kopen wat het beste is. Als je een nieuwe TV of Wasmachine koopt ga je toch ook niet uitzoeken waar de CEO voor staat in o.a. het politieke spectrum. Ik heb het idee dat mensen zich iets teveel gek laten maken door de media.

Jij had toch ook een Skoda Citigo iV, aan het kijken voor een vervanger?

Wij zitten momenteel in hetzelfde schuitje, wij gaan last-minute in Maart kijken vlak voor einde contract, dan wordt ook de dip in prijs van de Model 3 verwacht, verwacht dat dit ook ze weerslag heeft op de rest van de markt, zeker in combinatie met de herintrede van de MRB.

Als Elon fanboy zijnde zou het toch mooi zijn als de tweede auto ook een Tesla kan worden >:)
Ik ben echt niet geinteresseerd wat elon allemaal binnenshuis doet. Sterker nog, als hij op trump wil stemmen moet hij dat vooral doen. Maar als je openlijk miljoenen gaat uitloten om maar stemmen te ronselen dan ga je wat mij betreft echt een stap tever. Als (goede) ceo zorg je er juist voor dat je jezelf niet in politieke discussies begeeft laat staan je openlijk bemoeit en invloed probeerd uit te oefenen op een presidentsverkiezing.
.... maar goed, dit gaat wel erg offtopic. :p

[ Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 24-10-2024 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik heb zelf een M3 LR uit 2019 met inmiddels 60k op de teller. Op de vakanties naar Italie was range nooit een probleem. Ook Groningen-Eindhoven kon in 1x. Om de 3u stoppen voor 20m is helemaal prima. Meestal duurt de plas en koffiepauze langer en is ook de 5m rust is wel welkom. Achteraf gezien was de SR ook wel prima voor ons en de LR overkill. Water blijft onhandig soms staan in de achterbak als je niet uitkijkt met open en dicht doen. Dat ontwerp klopt ook niet helemaal.

Bouwkwaliteit is verder inderdaad mwoah en de armen zijn al vervangen. Nadeel is dat hij geen warmtepomp heeft dus in de winter is die wat onzuiniger. Ook zijn de banden wat duur en afhankelijk van je rechtervoet gaan ze niet zo lang mee. Het sluipgebruik is ook wat hoog; in het bijzonder met Sentry aan. Desalniettemin lukt EHV-GRO nog steeds wel in 1x in de winter en is het laden heel snel. Hij heeft ook een draaicirkel van een olietanker, maar gelukkig is parkeren nog wel te doen met de camera’s. Verder zijn de ruitenwissers drama (detectie met camera werkt niet), maar daar kan je ook wel mee leren omgaan.

Maar de SW/autopilot, supercharger, beveiliging en instappen met de smartphone heb ik nog niks beters voor gevonden en de wegligging is ook helemaal geweldig. Ook het AWD is geweldig met ijzel/sneeuw; hoe die in ms de boel bijstuurt bij glibberig wegdek is indrukwekkend. Ik vind het een beetje een Honda op steroïden. Na 5 jaar is de magie er wel wat af en merk ik het vooral weer als ik huurauto heb van mijn werk hoezeer de M3 er technisch bovenuit steekt.

Ik schok nogal van de 2e hands prijs; ik vind het een redelijk koopje voor 20k. Ik denk dat het te maken heeft met het aanbod en dat de verzekering/belasting op gewicht en vermogen toch wel hoog zal worden in de komende 5-10J. Ik verwacht wel dat de batterij makkelijk 300k/15J haalt. Dat zag je al wel aan de Model S data; die nog een ouder ontwerp had.

Wij houden onze M3 nog maar voorlopig omdat we functioneel niks beters kunnen vinden en geen zin hebben in een extra 300-400 eu/maand voor een nieuwe EV (inc nieuwe bijtelling). De nieuwe model Y met 7 zits en trekhaak is leuk, maar was ons ook weer niet zoveel waard. De rest van de auto’s is voor ons of een achteruitgang of een andere prijscategorie en nog steeds achteruitgang op ander vlakken.

Vrienden hebben een Kona gehad en een eC4. Ieder zijn smaak, maar dat is functioneel een wel erg grote achteruitgang. Zij vonden het touchscreen maar niks.

Zelf hebben we ook nog een Fiat 500e. Die is ongeveer dezelfde prijs nu en is vooral wel schattig, tenzij je veel langere ritten maakt. Niet dezelfde categorie uiteraard. Maar qua verzekering/belasting is die wel weer veel gunstiger straks verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
rare-Quark schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:36:
Ik heb zelf een M3 LR uit 2019 met inmiddels 60k op de teller. Op de vakanties naar Italie was range nooit een probleem. Ook Groningen-Eindhoven kon in 1x. Om de 3u stoppen voor 20m is helemaal prima. Meestal duurt de plas en koffiepauze langer en is ook de 5m rust is wel welkom. Achteraf gezien was de SR ook wel prima voor ons en de LR overkill. Water blijft onhandig soms staan in de achterbak als je niet uitkijkt met open en dicht doen. Dat ontwerp klopt ook niet helemaal.
Ik had een beetje de hoop dat met de M3 LR RWD (WLTP van 602 km) het mogelijk moet zijn om een retourtje Arnhem/Nijmegen - Groningen te doen zonder bijladen.
Het is 390 km waarvan 360 km over de snelweg.

Dat is eigenlijk de enige lange rit (naar de schoonfamilie) die wij regelmatig rijden. Met mijn huidige diesel (50L tank en 1:19) rij ik dat retourtje 2x zonder tanken, dus wordt wel even schakelen.

Alle overige ritten zijn max 100 km. Woon-werk is 52 km (retour).
Moet me dan misschien ook niet teveel focussen op een long range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 21:06
Farmerwood schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Ik had een beetje de hoop dat met de M3 LR RWD (WLTP van 602 km) het mogelijk moet zijn om een retourtje Arnhem/Nijmegen - Groningen te doen zonder bijladen.

Dat is eigenlijk de enige lange rit (naar de schoonfamilie) die wij regelmatig rijden. Met mijn huidige diesel (50L tank en 1:19) rij ik dat retourtje 2x zonder tanken, dus wordt wel even schakelen.

Vergeet niet dat je tijdens het bezoek aan je schoonouders mogelijk gewoon je auto aan een laadpaal kan hangen en een paar uur later weer een volle accu hebt. Aangezien je het hebt over regelmatig vermoed ik niet dat je na 10 minuten weer weg gaat bij je schoonouders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Ook al kan Eindhoven-Groningen in 1x, vaak stoppen we alsnog wel even 10m om de benen te strekken/plaspauze. Retour kun je vergeten; WLTP zegt niks; 300 km is het in de praktijk; optimaal is meer 250 km tussen stops. In 10m zit er ook wel weer 100 km+ bij dus in de praktijk is het een non issue. Bij ons was de range leuk, maar achteraf niet heel noodzakelijk.

Bij de schoonouders laadden we eerder met de gewone stekker. Een volle batterij is dan 20u laden, maar dat is vaak al niet het geval. Inpluggen is ook een minuutje werk; een stuk minder dan tanken. Het is wel heel handig/cruciaal dat je dat voor je eigen deur kan doen. Elke week bij de SuC wachten is ook geen pretje.

De autopilot maakt daarin ook veel goed: rijden is veel minder inspannend op de snelweg. Ik heb veel minder de behoefte om sneller te rijden of stukken door te knallen.

Toch zie ik dat de long range ook al heel goed geprijsd is, dus je hoeft er ook niet echt voor te laten vermoed ik. Realiseer je ook dat de levensduur schaalt met de batterij grootte. Een LR op 150d km is ‘even oud’ als een SR op 100d km.

Dus ja, de lange ritjes zijn ietsje langer, maar dat is voor de rust eigenlijk niet zo verkeerd. Voor het frequentere gebruik bespaar je juist veel tijd met tanken.

[ Voor 4% gewijzigd door rare-Quark op 24-10-2024 23:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 21:06
rare-Quark schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:17:
[...]

Ook al kan Eindhoven-Groningen in 1x, vaak stoppen we alsnog wel even 10m om de benen te strekken/plaspauze. Retour kun je vergeten; WLTP zegt niks; 300 km is het in de praktijk; optimaal is meer 250 km tussen stops. In 10m zit er ook wel weer 100 km+ bij dus in de praktijk is het een non issue. Bij ons was de range leuk, maar achteraf niet heel noodzakelijk.

Bij de schoonouders laadden we eerder met de gewone stekker. Een volle batterij is dan 20u laden, maar dat is vaak al niet het geval. Inpluggen is ook een minuutje werk; een stuk minder dan tanken. Het is wel heel handig/cruciaal dat je dat voor je eigen deur kan doen. Elke week bij de SuC wachten is ook geen pretje.

De autopilot maakt daarin ook veel goed: rijden is veel minder inspannend op de snelweg. Ik heb veel minder de behoefte om sneller te rijden of stukken door te knallen.

Toch zie ik dat de long range ook al heel goed geprijsd is, dus je hoeft er ook niet echt voor te laten vermoed ik. Realiseer je ook dat de levensduur schaalt met de batterij grootte. Een LR op 150d km is ‘even oud’ als een SR op 100d km.

Dus ja, de lange ritjes zijn ietsje langer, maar dat is voor de rust eigenlijk niet zo verkeerd. Voor het frequentere gebruik bespaar je juist veel tijd met tanken.
Vergeet niet dat je vanaf volgend jaar 25% wegenbelasting moet gaan betalen en in 2026 is dat 75%.
SR+ en LR zit +/-250kg verschil tussen. Verschil is niet werelds, maar wel iets om even in de overweging mee te nemen.
Pagina: 1 2 ... 22 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.