Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat bedoel je, het is toch recentelijk goedgekeurd door de rdw?revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:19:
[...]
Als je zeker gebruik wilt gaan maken van FSD Supervised dan zou ik zeker niet voor een HW3 gaan als het budget er is, het is maar zeer de vraag of FSD Supervised ooit voor Europa beschikbaar gaat komen.
Ja en dat is enkel voor HW4, HW3 heeft geen FSD Supervised goedkeuring en er is geen enkel zicht wanneer en of dat gaat gebeuren. Gezien de stricte eisen van de EU /RDW is het maar de vraag of dat er ooit gaat komen.Bever! schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:21:
[...]
Wat bedoel je, het is toch recentelijk goedgekeurd door de rdw?
Zit je qua budget binnen HW4 bereik dan zou ik daar altijd voor gaan (ook ivm afschrijving)
[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 19-04-2026 17:31 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De auto is ook duurder dan in aanschaf, afschrijving is lastig te voorspellen. Wat ook meetelt is dat elke highlight in updates alleen voor hw4 is. Alleen de minor functioniteitne zijn ook voor hw3. Ook is de hardware gewoon beter. Bijvoorbeeld de dashcam is op hw3 is gewoon traag en niet vloeiend.Dantes schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
Dank voor de reacties. ja afschrijving is natuurlijk ook nog een argument
Is ook maar net waar je het allemaal mee vergelijkt. Ik rijd beide door elkaar (2019 en 2024) en vind het verschil maar minimaal. En kan je zeggen, die 2019 M3LR is ivm andere auto's van dat jaar gewoon extreem goed kwa software en gebruikersgemak. Welke auto uit die tijd krijgt nu nog gratis updates? Systeem werkt ook gewoon nog extreem vloeiend vergeleken bij de meeste concurrenten. Het systeem is zelfs anno 2026 beter dan waar nieuwe auto's nu mee geleverd wordenmegabeat schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:16:
[...]
De auto is ook duurder dan in aanschaf, afschrijving is lastig te voorspellen. Wat ook meetelt is dat elke highlight in updates alleen voor hw4 is. Alleen de minor functioniteitne zijn ook voor hw3. Ook is de hardware gewoon beter. Bijvoorbeeld de dashcam is op hw3 is gewoon traag en niet vloeiend.
FSD is leuk voor paar dagen (heb het nu op mijn M3P 2024), en echt wel indrukwekkend, maar ook snel erg saai, en ga er van zijn leven nooit 7k of 99euro/m voor betalen. Vind zelf rijden ook gewoon te leuk. Vraag me ook af of het uberhaubt iets met meerwaarde gaat doen
[ Voor 3% gewijzigd door anti elppa op 20-04-2026 14:45 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
is moeilijk te zeggen. Zal nu aankomende weken/ maanden wellicht mee spelen, maar gok dat nadat iedereen zijn proefperiode achter de rug heeft, en alle auto journalisten er over geschreven hebben het een veel minder grote rol gaat spelen. Blijft een klein groepje mensen achter die er voor wil betalen. Ik ken er nog geen 1 iig. Dus ik verwacht dat het amper invloed heeft over half jaar tot jaar. Nu vandaag wellicht welDantes schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
Hiervoor heb ik enkel benzine auto's gereden, wordt dus eerste tesla voor mij. Behalve het argument van afschrijving, vraag ik me vooral af of nu supervised FSD een feit is, dit een grote meerwaarde is en ik daarom beter kan kiezen voor een uitvoering waarop dit mogelijk is.
Maar dat kan niemand voor jou bepalen, behalve jijzelf. Wil je dolgraag gebruik maken & betalen voor FSD? Koop dan een Tesla met HW4. De nadelen hiervan zijn de extra eenmalige/maandelijkse kosten voor FSD en het feit dat je een veel nieuwere/jongere Tesla occasion moet kopen. Ik geloof vanaf bouwjaar eind 2023? Die zijn aardig prijzig in aanschaf en zullen dus ook meer afschrijven tov bijvoorbeeld een ouder 2020 model waarop de grootste afschrijving al heeft plaatsgevonden.Dantes schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
Hiervoor heb ik enkel benzine auto's gereden, wordt dus eerste tesla voor mij. Behalve het argument van afschrijving, vraag ik me vooral af of nu supervised FSD een feit is, dit een grote meerwaarde is en ik daarom beter kan kiezen voor een uitvoering waarop dit mogelijk is.
Ik ben het persoonlijk eens met @anti elppa. Heb nu 2 lange testrits gedaan in een splinternieuwe Model 3, en een paar in Model 3 occasions uit 2019/2020. Uiteindelijk gekozen voor een 2020 occasion omdat ik best weinig verschil merkte. Ja de nieuwere was nóg stiller, scherm wat sneller en de auto was zichtbaar beter afgewerkt, maar in de basis reden ze beide echt zeer goed. Aangezien ik van benzine/LPG kom wordt het voor mij toch al een wereld van verschil.
Bedenk voor jezelf een budget en must-have features, anders blijf je oneindig je budget ophogen 'Oh ik moet een warmtepomp en Ryzen chip hebben, oh ik moet HW4 hebben, oh ik moet...'. En op zich is dat ook prima hoor, maar dan kan je eigenlijk nog beter je benzine wagen inruilen bij Tesla zelf voor de €5k extra inruilbonus en een nieuwe Model 3 scoren.
afgezien van HW4 en FSD is het verschil in bouwkwaliteit wel erg groot. In mijn post had ik het alleen over hoe goed, snel en perfect de software en het scherm is. Ik meen het wanneer ik zeg dat een 2019 M3 op dat vlak gewoon nog steeds een stuk beter en sneller reageert dan een nieuwe auto anno 2026 van andere merken.stin00 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:22:
[...]
Maar dat kan niemand voor jou bepalen, behalve jijzelf. Wil je dolgraag gebruik maken & betalen voor FSD? Koop dan een Tesla met HW4. De nadelen hiervan zijn de extra eenmalige/maandelijkse kosten voor FSD en het feit dat je een veel nieuwere/jongere Tesla occasion moet kopen. Ik geloof vanaf bouwjaar eind 2023? Die zijn aardig prijzig in aanschaf en zullen dus ook meer afschrijven tov bijvoorbeeld een ouder 2020 model waarop de grootste afschrijving al heeft plaatsgevonden.
Ik ben het persoonlijk eens met @anti elppa. Heb nu 2 lange testrits gedaan in een splinternieuwe Model 3, en een paar in Model 3 occasions uit 2019/2020. Uiteindelijk gekozen voor een 2020 occasion omdat ik best weinig verschil merkte. Ja de nieuwere was nóg stiller, scherm wat sneller en de auto was zichtbaar beter afgewerkt, maar in de basis reden ze beide echt zeer goed. Aangezien ik van benzine/LPG kom wordt het voor mij toch al een wereld van verschil.
Bedenk voor jezelf een budget en must-have features, anders blijf je oneindig je budget ophogen 'Oh ik moet een warmtepomp en Ryzen chip hebben, oh ik moet HW4 hebben, oh ik moet...'. En op zich is dat ook prima hoor, maar dan kan je eigenlijk nog beter je benzine wagen inruilen bij Tesla zelf voor de €5k extra inruilbonus en een nieuwe Model 3 scoren.
Maar terug naar de bouwkwaliteit, is de 2019 slecht? nee zeker niet. Bedoel dan de eind Q3/ Q4 2019 versie (begin 2019 is ander verhaal). Maar de highland is zo extreem veel beter. Geen rammeltjes, mooier materiaal, dubbel glas rondom dus echt stuk stiller, beter design van binnen. Echt een heel andere auto. En doet echt niet onder voor duitse auto's, imo zelfs beter op sommige vlakken.
Ik zou dus eerder daarvoor betalen (als je het geld toch hebt liggen) dan HW4 FSD. Dat laatste doet met gewoon niets. Leuke gadget, maar dat nieuwe gaat er heel rap vanaf. Maargoed, dat is voor iedereen persoonlijk
Het is alleen jammer dat de geschatte inruilwaarde bij Tesla € 2.400 onder de inruilprijs van de ANWB koerslijst ligt voor mijn huidige auto. Inruilen bij Tesla is dan niet heel aantrekkelijk. De Tesla verkoper gaf nog als tip om mijn auto eens aan te melden bij ANWB Autoverkoopservice. Hij verwachtte dat biedingen daar niet veel hoger zouden zijn.stin00 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:22:
[...]
Bij sommige advertenties zie ik een meeneemprijs en een all-in serviceprijs. Dan koop je voor € 1.250 extra een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema, nieuwe APK en 12 maanden BOVAG garantie. Voor een benzineauto zou ik dat altijd doen, maar zou het voor een Model 3 SR+ (sept. 2021, 93.000 km) nodig zijn? Tesla’s hebben toch helemaal geen onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Wat zou er stuk kunnen gaan dat onder BOVAG garantie valt?
Je betaalt voor luchtfietserij. Wat is een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Ik weet niet wat dat betekent. Als ze alle draagarmen + banden vervangen dan is het een goede deal, anders niet. Een APK kost weinig en 12 maanden BOVAG... je hebt nog Tesla garantie op de belangrijkste onderdelen. De BOVAG zal ook niet je banden of draagarmen gaan coveren, want die vallen onder 'normale slijtage'. Daarnaast heb je bij een garage ook nog wettelijke garantie, dus als er iets binnen korte tijd mis is moet je ermee terug kunnen.M-ThijZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:09:
[...]
Het is alleen jammer dat de geschatte inruilwaarde bij Tesla € 2.400 onder de inruilprijs van de ANWB koerslijst ligt voor mijn huidige auto. Inruilen bij Tesla is dan niet heel aantrekkelijk. De Tesla verkoper gaf nog als tip om mijn auto eens aan te melden bij ANWB Autoverkoopservice. Hij verwachtte dat biedingen daar niet veel hoger zouden zijn.
Bij sommige advertenties zie ik een meeneemprijs en een all-in serviceprijs. Dan koop je voor € 1.250 extra een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema, nieuwe APK en 12 maanden BOVAG garantie. Voor een benzineauto zou ik dat altijd doen, maar zou het voor een Model 3 SR+ (sept. 2021, 93.000 km) nodig zijn? Tesla’s hebben toch helemaal geen onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Wat zou er stuk kunnen gaan dat onder BOVAG garantie valt?
Die servicepakketten wordt gewoon veel op verdiend bij elektrische auto's.
Vraag /aanbod je ziet dat de vraag toeneemt met het afnemende aanbod, dat betekend op den duur ook hogere prijzen. Factoren zoals FSD, de populariteit van Tesla en toenemende brandstofprijzen dragen daar aan bij.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:05:
Sneaky Tesla. Gisteren zetten ze een Highland Performance online voor €44k en vanavond is de prijs aangepast naar €46k. Bij de trieste inruilprijzen die ze bieden kunnen ze de auto's wel wat goedkoper wegzetten dan de wagens op Gaspedaal.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 22-04-2026 13:51 ]
Ik vind ze nu juist minder aantrekkelijk bij Tesla zelf. Eerst kreeg je er gratis EAP bij en nu is dat vervallen, dus het USP wat Tesla had is nu vervallen.revolution-nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:50:
Vraag /aanbod je ziet dat de vraag toeneemt met het afnemende aanbod, dat betekend op den duur ook hogere prijzen. Factoren zoals FSD, de populariteit van Tesla en toenemende brandstofprijzen dragen daar aan bij.
Ja, eens de jaar extra garantie boven de fabrieksgarantie (20k km) + EAP waren voor mij ook de reden om voor een CPO te gaan.TheBrut3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:11:
[...]
Ik vind ze nu juist minder aantrekkelijk bij Tesla zelf. Eerst kreeg je er gratis EAP bij en nu is dat vervallen, dus het USP wat Tesla had is nu vervallen.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 22-04-2026 15:27 ]
Zijn de draagarmen nog steeds een issue bij een 2021 model of nieuwer? En zouden deze idealiter al vervangen moeten zijn? Zijn er verder nog aandachtspunten? Banden spreken voor zich om te controleren.stin00 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:48:
[...]
Je betaalt voor luchtfietserij. Wat is een onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema? Ik weet niet wat dat betekent. Als ze alle draagarmen + banden vervangen dan is het een goede deal, anders niet. Een APK kost weinig en 12 maanden BOVAG... je hebt nog Tesla garantie op de belangrijkste onderdelen. De BOVAG zal ook niet je banden of draagarmen gaan coveren, want die vallen onder 'normale slijtage'. Daarnaast heb je bij een garage ook nog wettelijke garantie, dus als er iets binnen korte tijd mis is moet je ermee terug kunnen.
Die servicepakketten wordt gewoon veel op verdiend bij elektrische auto's.
Wat zie je als de belangrijkste onderdelen waar nog Tesla-garantie op van toepassing is? Dat is toch alleen het accupakket die de eerste 160.000 km of 8 jaar (wat eerst komt) gegarandeerd 70% moet zijn.
De basisgarantie van Tesla verloopt na 80.000 km of vier jaar (wat het eerst komt), dus daar is geen aanspraak meer op bij deze occasion.
2018–2020: duidelijk het meest problematisch (ontwerp/busjes/afdichting).M-ThijZ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:24:
[...]
Zijn de draagarmen nog steeds een issue bij een 2021 model of nieuwer? En zouden deze idealiter al vervangen moeten zijn? Zijn er verder nog aandachtspunten? Banden spreken voor zich om te controleren.
2021: nog steeds gevoelig, maar iets verbeterd.
2022+ (facelift): verdere updates, maar echt niet definitief opgelost.
Dus ook bij een 2021 model blijven, vooral de voorste draagarmen, nog een puntje van aandacht. Ze moeten vervangen worden als ze versleten zijn en lawaai maken. Een goede testrit is echt noodzakelijk. Check vooral:
1. Draagarmen geluid: rijdt 10 km/u en stuur stevig: hoor je gepiep? En pak wat drempels: hoor je overdreven gekraak?
2. Test de warmtepomp/airco goed.
3. Check altijd de onafhankelijke SoH meting van de batterij. Matcht deze met de kilometerstand?
4. Afdichtingen lampen & rubbers(frunk/trunk): geen condens of waterlekkage?
5. Infotainment tablet: werkt snel/goed? Geen dikke krassen?
6. Check de banden op profiel etc
7. Kijk even onder de auto of er (forse) deuken op het onderstel zitten. Die wil je liever niet ter hoogte van het accupakket zien.
8. Bekijk al het glas echt goed. Ik zag bij veel occassions (haar)scheuren en sterretjes.
9. Uiteraard even de lak goed inspecteren, alle 2020 auto's die ik bekeek hadden wel wat krasjes/krassen/butsjes/deukjes. Ook niet heel gek na 6 jaar gebruik.
Maargoed dat waren mijn voornaamste items om te checken, er zijn hier ook hele checklists opgesteld door andere Tweakers
De accu, elektromotor én aandrijflijn hebben inderdaad nog garantie dan, waarbij de accu natuurlijk het belangrijkste onderdeel is. Een nieuwe kan zo €18k kosten.Wat zie je als de belangrijkste onderdelen waar nog Tesla-garantie op van toepassing is? Dat is toch alleen het accupakket die de eerste 160.000 km of 8 jaar (wat eerst komt) gegarandeerd 70% moet zijn.
Klopt hoor, maar wat verwacht je dat 12 maanden BOVAG hierin realistisch kan betekenen? Ik zou dat echt duidelijk navragen bij de garage. Coveren ze ook de ophanging (draagarmen)? Of bijvoorbeeld een kapot display + airco/warmtepomp? Piepjes, kraakje, kleine defecten? Of vallen deze laatste dingen sowieso onder wettelijke garantie? Als ik de garage uitrijd en na 1 maand valt het infotainment display uit, dan zie ik dit als een groot defect en verwacht ik wettelijke garantie.De basisgarantie van Tesla verloopt na 80.000 km of vier jaar (wat het eerst komt), dus daar is geen aanspraak meer op bij deze occasion.
Bovag biedt vooral zekerheid en 'geen gezeur'. Het gemak kan ook wat waard zijn natuurlijk en het blijft een gok. Maar ik heb er zelf niet voor gekozen. Wel heb ik een APK + splinternieuwe banden erbij onderhandeld voor €300. Dat hebben ze liever dan 'directe korting' geven. En de aankoop is niet bij een shady handelaar gedaan, maar bij een garage waar ze wel iets om service en reputatie geven.
Dit kan ik zeker beamen. Ik rij een Model S uit 2016 waarvan ik het infotainmentsysteem geüpgraded heb naar de mcu2. Zelfs met de mcu1, met de Nvidia chip, kreeg ik regelmatig updates. Nu dus de intel chip en sinds vanmorgen staat de spring update klaar.anti elppa schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:56:
[...]
Welke auto uit die tijd krijgt nu nog gratis updates? Systeem werkt ook gewoon nog extreem vloeiend vergeleken bij de meeste concurrenten. Het systeem is zelfs anno 2026 beter dan waar nieuwe auto's nu mee geleverd worden.
Bovendien zat ik laatst bij mn werkgever in de auto. Vw id5 gtx uit eind 2025....
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Wat kost zo'n update? Dan krijg je ook de nieuwe processor toch? Ik heb nog de oude processor en de meeste updates bij mij zijn kleine updates/verbeteringen. Bv het overzicht van welke stalls vrij zijn heb ik niet. En zo ga ik nog wel meer missen.pjot1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:25:
[...]
Dit kan ik zeker beamen. Ik rij een Model S uit 2016 waarvan ik het infotainmentsysteem geüpgraded heb naar de mcu2. Zelfs met de mcu1, met de Nvidia chip, kreeg ik regelmatig updates. Nu dus de intel chip en sinds vanmorgen staat de spring update klaar.
PSN ID: Svennie-NL
Is afhankelijk van wat voor Autopilot je hebt. Heb je ap1 (zoals ik) kost het €1550,- voor ap2 en hoger kost hetSvennie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
[...]
Wat kost zo'n update? Dan krijg je ook de nieuwe processor toch? Ik heb nog de oude processor en de meeste updates bij mij zijn kleine updates/verbeteringen. Bv het overzicht van welke stalls vrij zijn heb ik niet. En zo ga ik nog wel meer missen.
€2000,-. Je krijgt dan 2 nieuwe schermen alleen vervalt de fm radio. Dat is een upgrade van (geloof ik) €500,- Zelf heb ik de fm radio geen seconde gemist, met Tune-in kan je toch elke zender ontvangen en meer.
Waar kan ik zien welke AP ik heb? Staat dat in hetzelfde scherm als waar je kan zien welke processor je hebt? En met 2 schermen bedoel je dat ze het scherm vervangen voor en achter (die laatste heb ik niet). Dan is het wel veel geld voor de SW updates die ik nu niet krijg of zijn er nog meer voordelen? Waarom heb jij die upgrade gedaan?pjot1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:56:
[...]
Is afhankelijk van wat voor Autopilot je hebt. Heb je ap1 (zoals ik) kost het €1550,- voor ap2 en hoger kost het
€2000,-. Je krijgt dan 2 nieuwe schermen alleen vervalt de fm radio. Dat is een upgrade van (geloof ik) €500,- Zelf heb ik de fm radio geen seconde gemist, met Tune-in kan je toch elke zender ontvangen en meer.
Wacht, jij hebt het over de S, ik over de m3... nvm
[ Voor 6% gewijzigd door Svennie op 23-04-2026 10:04 ]
Ik heb ev-database als referentie gebruikt, maar ik ga er van uit dat deze nog van 100% SOH uit gaan.
Reken op 15% degradatie voor de LR 2019, de degradatie van een 2021 LFP kan je op zo 5% schatten.BiggieByte schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:08:
Ik twijfel tussen een 2019LR en 2021SR+. Ik maak regelmatig ritten tussen de 200km en 250km en zou dan graag niet onderweg te hoeven laden. In de zomer red een SR+ het makkelijk, maar in de winter lijkt het mij wat spannender. Moet ik bij beide ook nog rekening houden met laden tot 90%? En is er ook een SOH waaronder ik deze afstand niet ga halen voor beide modellen?
Ik heb ev-database als referentie gebruikt, maar ik ga er van uit dat deze nog van 100% SOH uit gaan.
[Afbeelding]
Een 2021 geeft je dus dezelfde, of (zeker in de winter) meer range maar wel met een aanzienlijk lager verbruik en een hogere bouwkwaliteit. Daarnaast is LFP robuuster dan NMC.
Het zou voor mij een no-brainer zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-04-2026 10:48 ]
om je een praktijkvoorbeeld te geven: ik heb LR M3 uit 2019 (112k op de teller) en geeft met 100% laden zo rond de 430km aan, die 250km ga je daar makkelijk mee redden, dwz als je niet bij elk stoplicht gebruik maakt van het hogere vermogen en met 160 over de snelweg rijd natuurlijk. Ik laad de auto altijd tot 80% en dan kan ik 2 keer op en neer naar werk en dat is zo'n 210 km, dat red ik ook in de winter.revolution-nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:44:
[...]
Reken op 15% degradatie voor de LR 2019, de degradatie van een 2021 LFP kan je op zo 5% schatten.
Een 2021 geeft je dus dezelfde, of meer range maar wel met een aanzienlijk lager verbruik en een hogere bouwkwaliteit.
De degradatie die je hier noemt, is dat hetzelfde als wat die SOH tests aangeven? De paar 2021 LFP's die ik heb gezien zitten vaak rond de 85% a 90% SOH.revolution-nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:44:
[...]
Reken op 15% degradatie voor de LR 2019, de degradatie van een 2021 LFP kan je op zo 5% schatten.
Een 2021 geeft je dus dezelfde, of (zeker in de winter) meer range maar wel met een aanzienlijk lager verbruik en een hogere bouwkwaliteit. Daarnaast is LFP robuuster dan NMC.
Het zou voor mij een no-brainer zijn.
Zie, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"Svennie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:00:
[...]
Waar kan ik zien welke AP ik heb? Staat dat in hetzelfde scherm als waar je kan zien welke processor je hebt? En met 2 schermen bedoel je dat ze het scherm vervangen voor en achter (die laatste heb ik niet). Dan is het wel veel geld voor de SW updates die ik nu niet krijg of zijn er nog meer voordelen? Waarom heb jij die upgrade gedaan?
Wacht, jij hebt het over de S, ik over de m3... nvmSnelle google search laat zien dat het niet kan voor de m3
pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Wel offtopic zo onderhand maar mijn ervaring na een jaar Tesla rijden, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Lijkt mij stug, ik zie 2021 modellen structureel met een veel hogere range, heb heb nog nooit een LFP sub 90% SOH gezien.BiggieByte schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:56:
[...]
De degradatie die je hier noemt, is dat hetzelfde als wat die SOH tests aangeven? De paar 2021 LFP's die ik heb gezien zitten vaak rond de 85% a 90% SOH.
Op de Tesla CPO site kan je mooi de rated range zien van een voertuig, hier zie je dat 2021 modellen rated vaak hetzelfde of een fractie minder hebben dan een LR 2019. In dit winter is de impact op een LR veel groter door het gebrek aan de WP en de accu verwarming met de twee motoren waardoor een SR2021 je in de winter waarschijnlijk verder brengt.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Tesla Model 3 uit 2023 (facelift) of nieuwer.
Nu heeft Tesla zelf een Premium Long Range AWD (Certified Occasion) uit 2024 te koop staan voor €36k. Op zich lijkt dat een scherpe prijs, maar de auto heeft wel ~90.000 km gereden. Dat zal uiteraard ook de reden zijn voor de lagere prijs.
Als ik online zoek naar ervaringen met Model 3’s met hogere kilometerstanden, kom ik eigenlijk weinig echt negatieve verhalen tegen. Toch ben ik benieuwd of jullie hier meer over weten.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Gaan voor deze Long Range AWD met hogere km-stand?
Of toch wachten op een exemplaar met minder kilometers
Mijn grootste twijfel zit in het feit dat er gemiddeld ~40k km per jaar mee gereden is. Dat doet me vermoeden dat het mogelijk een ex-taxi is, en daar heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij qua gebruik en slijtage.
Ben benieuwd naar jullie inzichten!
Voor een Tesla Certificed Occasion is dat best een prrima prijs, zeker omdat het een dure LR AWD uit 2024 betreft. Die krengen gaan nu nieuw naar de €51000 (of €46000 met inruil van een oud barrel). En dan heb je een nieuwe witte, kleuren/opties zijn nog weer duurder.dtacaptcave schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:47:
Hi allemaal,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Tesla Model 3 uit 2023 (facelift) of nieuwer.
Nu heeft Tesla zelf een Premium Long Range AWD (Certified Occasion) uit 2024 te koop staan voor €36k. Op zich lijkt dat een scherpe prijs, maar de auto heeft wel ~90.000 km gereden. Dat zal uiteraard ook de reden zijn voor de lagere prijs.
Als ik online zoek naar ervaringen met Model 3’s met hogere kilometerstanden, kom ik eigenlijk weinig echt negatieve verhalen tegen. Toch ben ik benieuwd of jullie hier meer over weten.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Gaan voor deze Long Range AWD met hogere km-stand?
Of toch wachten op een exemplaar met minder kilometers
Mijn grootste twijfel zit in het feit dat er gemiddeld ~40k km per jaar mee gereden is. Dat doet me vermoeden dat het mogelijk een ex-taxi is, en daar heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij qua gebruik en slijtage.
Ben benieuwd naar jullie inzichten!
Tesla's kunnen erg lang mee hoor, zeker de accu's die steeds beter worden. Op Autoweek stond een gast die 700k kilometers heeft gereden met z'n 2019 Tesla. Is natuurlijk absoluut geen garantie, maar voor 90k moet je echt niet bang zijn.
Ik vind 90k nou niet écht hoge kilometers, maar zal inderdaad flink zakelijk/taxi ingezet zijn. Geen idee hoe er mee opgeladen/gereden is. Is er ten minste een officiële SoH meting bekend? Enige nadeel van deze occasion is dat de garantie op accu/aandrijflijn 8 jaar of X kilometers is, en deze zal dus waarschijnlijk door z'n km stand de Tesla garantie verliezen.
Wat te doen in jouw situatie: geen idee, ga je veel of weinig rijden? Aangezien je een LR model kiest gok ik op veel en/of hele verre trips? En heb je de LR AWD echt nodig? Als je een oud barrel met geldige APK inlevert heb je voor €32k een splinternieuwe 'standaard' RDW Model 3 uit 2026.
Ik heb de laatste tijd behoorlijk veel Tesla occasions op Marktplaats etc bekeken. €18.000 inruil via Tesla is natuurlijk laag. Een Model 3 RWD uit 2020 kost al €18.000 met ~120k kilometer op de teller. Jouw M3 RWD 2023 met 90k kan toch zo >€25.000 opleveren via Marktplaats. Dat lijken gewoon gangbare bedragen. Garages vragen er nog veel meer voor uiteraard.icr500 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:07:
Mijn Tesla Model 3 RWD uit augustus 2023 heeft 89.206 kilometer op de teller. Tesla biedt hiervoor een inruilwaarde van 18.000 euro. De nieuwe auto is al besteld en komt begin augustus binnen. Ik twijfel of ik de auto voor het gemak bij Tesla inlever of dat het slimmer is om de auto zelf te verkopen. Ik weet eigenlijk niet wat de auto oplevert en of het opweegt tegen de extra moeite van een eigen verkoop.
Je kan het beste een oud barrel met APK bij Tesla inruilen voor de €5000 bonuspremie en je Tesla privé verkopen
[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 05-05-2026 20:39 ]
Je kan altijd proberen bij de inkoopservice van de ANWB die geven in mijn ervaring goede prijzen.icr500 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:07:
Mijn Tesla Model 3 RWD uit augustus 2023 heeft 89.206 kilometer op de teller. Tesla biedt hiervoor een inruilwaarde van 18.000 euro. De nieuwe auto is al besteld en komt begin augustus binnen. Ik twijfel of ik de auto voor het gemak bij Tesla inlever of dat het slimmer is om de auto zelf te verkopen. Ik weet eigenlijk niet wat de auto oplevert en of het opweegt tegen de extra moeite van een eigen verkoop.
How bad is it on a scale from one to Spurs
Ik zou het zeker overwegen. Ik zit aan de andere kant, en de vraagprijs is daar bijna 10k meer. Daardoor overweeg ik nu serieus een nieuwe met de 5k premie. Het verschil met wat er nu wordt aangeboden en nieuw vind ik persoonlijk erg (te) klein.icr500 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:07:
Dus als het geen witte is, DM gerust 😊
Een paar maanden geleden bovenstaande ervaringen gedeeld nadat ik de auto een jaar had.Farmerwood schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:33:
Vandaag precies een jaar geleden mijn Model 3 gekocht.
Een korte samenvatting/review van afgelopen jaar:
[...]
Tijd voor een kleine aanvulling:
- Een paar weken geleden een Tesla Wall Connector gen 3 gekocht van 2 jaar oud voor 250 euro. Iedereen doet die nu weg om ze te vervangen door een versie met MID-meter. Gezien we weinig kilometers maken is de terugverdientijd van een nieuwe laadpaal me te lang en heb nu mijn slag geslagen. Laden via een normaal WCD ging prima, maar we hebben sinds kort een dynamisch energiecontract en kan nu mooi in de weekenden in de kortere periodes met negatoeve energieprijzen maximaal laden.
Heb de aanleg zelf gedaan waardoor de kosten alleen het materiaal betrof.
- Afgelopen week voor het eerst op vakantie geweest met de Model 3. Weekje Legoland wat voor ons een rit van bijna op de kop af 700 km was door Nederland, Duitsland en Denemarken.
Eigenlijk was de belangrijkste conclusie voor dit topic dat de Long Range achteraf niet echt nodig was geweest. Met 2 kleine kinderen wilden we toch wel elke 2 - 2.5 uur stoppen en zelfs met 120 km/h op de teller kregen we de accu echt niet leeg in die tijd.
Laden ging soepel. Met volle accu vetrokken en onderweg 2 stops gemaakt. Er zijn zoveel super chargers dat we konden kiezen waar we wilden stoppen. Bij beide stops iedereen even naar de wc en wat eten buiten de auto. Dat duurde altijd langer dan de tijd die de auto nodig had om bij te laden. We hebben de auto iedere keer gewoon laten laden tot we weer terug waren waardoor we makkelijk de volgende stop konden halen.
Op de heenweg geprobeerd zoveel mogelijk 105 km/h aan te houden. Dat is toch lastig op de Duitse snelwegen en regelmatig moest bij het inhalen even doorgetrokken worden naar 130 om achterop komend verkeer niet (teveel) te irriteren.
Op de terugweg 120 km/h aangehouden, maar ook veel file gereden. Gek genoeg had dat nauwelijks invloed op de verwachte status van de accu voor aankomst.
Onze conclusie was dan ook dat we komende zomer 'gewoon' op 120 km/h gaan mikken als we een rit van ruim 900 km voor de boeg hebben.
Mijn ervaring met lange ritten is eigenlijk zo hard mogelijk doorrijden en beter 2x kort laten dan 1x lang. Door 20-70% gaat best snel en de rest duurt te lang.Farmerwood schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Een paar maanden geleden bovenstaande ervaringen gedeeld nadat ik de auto een jaar had.
Tijd voor een kleine aanvulling:
- Een paar weken geleden een Tesla Wall Connector gen 3 gekocht van 2 jaar oud voor 250 euro. Iedereen doet die nu weg om ze te vervangen door een versie met MID-meter. Gezien we weinig kilometers maken is de terugverdientijd van een nieuwe laadpaal me te lang en heb nu mijn slag geslagen. Laden via een normaal WCD ging prima, maar we hebben sinds kort een dynamisch energiecontract en kan nu mooi in de weekenden in de kortere periodes met negatoeve energieprijzen maximaal laden.
Heb de aanleg zelf gedaan waardoor de kosten alleen het materiaal betrof.
- Afgelopen week voor het eerst op vakantie geweest met de Model 3. Weekje Legoland wat voor ons een rit van bijna op de kop af 700 km was door Nederland, Duitsland en Denemarken.
Eigenlijk was de belangrijkste conclusie voor dit topic dat de Long Range achteraf niet echt nodig was geweest. Met 2 kleine kinderen wilden we toch wel elke 2 - 2.5 uur stoppen en zelfs met 120 km/h op de teller kregen we de accu echt niet leeg in die tijd.
Laden ging soepel. Met volle accu vetrokken en onderweg 2 stops gemaakt. Er zijn zoveel super chargers dat we konden kiezen waar we wilden stoppen. Bij beide stops iedereen even naar de wc en wat eten buiten de auto. Dat duurde altijd langer dan de tijd die de auto nodig had om bij te laden. We hebben de auto iedere keer gewoon laten laden tot we weer terug waren waardoor we makkelijk de volgende stop konden halen.
Op de heenweg geprobeerd zoveel mogelijk 105 km/h aan te houden. Dat is toch lastig op de Duitse snelwegen en regelmatig moest bij het inhalen even doorgetrokken worden naar 130 om achterop komend verkeer niet (teveel) te irriteren.
Op de terugweg 120 km/h aangehouden, maar ook veel file gereden. Gek genoeg had dat nauwelijks invloed op de verwachte status van de accu voor aankomst.
Onze conclusie was dan ook dat we komende zomer 'gewoon' op 120 km/h gaan mikken als we een rit van ruim 900 km voor de boeg hebben.
Ik heb 220k met een LR gereden waar ik veel in Duitsland reed. Altijd 150 op cc. Door file en wegwerkzaamheden niet je geluk hebben om gemiddeld hoger als 100kmh uit te komen.
Ik ga niet eens gek veel rijden. Gewoon van werk en terug, 3x per week. Dat zijn ritjes van 30 minuten. Ik denk niet dat ik de LR AWD echt nodig heb. Maar de AWD rijd heerlijk, vooral de 0-100. Waar ik ook enthousiast van word zijn de extra’s die er bij komen kijken. Premium audio en luxere interieur. Ik wil dus op zijn minst de premium variant hebben.stin00 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Voor een Tesla Certificed Occasion is dat best een prrima prijs, zeker omdat het een dure LR AWD uit 2024 betreft. Die krengen gaan nu nieuw naar de €51000 (of €46000 met inruil van een oud barrel). En dan heb je een nieuwe witte, kleuren/opties zijn nog weer duurder.
Tesla's kunnen erg lang mee hoor, zeker de accu's die steeds beter worden. Op Autoweek stond een gast die 700k kilometers heeft gereden met z'n 2019 Tesla. Is natuurlijk absoluut geen garantie, maar voor 90k moet je echt niet bang zijn.
Ik vind 90k nou niet écht hoge kilometers, maar zal inderdaad flink zakelijk/taxi ingezet zijn. Geen idee hoe er mee opgeladen/gereden is. Is er ten minste een officiële SoH meting bekend? Enige nadeel van deze occasion is dat de garantie op accu/aandrijflijn 8 jaar of X kilometers is, en deze zal dus waarschijnlijk door z'n km stand de Tesla garantie verliezen.
Wat te doen in jouw situatie: geen idee, ga je veel of weinig rijden? Aangezien je een LR model kiest gok ik op veel en/of hele verre trips? En heb je de LR AWD echt nodig? Als je een oud barrel met geldige APK inlevert heb je voor €32k een splinternieuwe 'standaard' RDW Model 3 uit 2026.
De SoH meeting is nog niet bekend, maar dan kan ik uiteraard om vragen. Dankjewel voor de tip!
Willen toch maatje groter en voor de Y gaan.
Wellicht hier geïnteresseerden, anders advies voor een goede verkoop lokatie? 👍🏻
Inruil bij Tesla is erbarmelijk slecht. 🫣
Het gaat sowieso kapitaalvernietiging worden om een vrijwel nieuwe tesla te slijten.. duur grapje.Sjors4ever schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:22:
Advies voor verkoop M3 2026 (achterwielaandrijving, wit met zwart interieur), met slechts 4000 km. Inclusief FSD.
Wellicht hier geïnteresseerden, anders advies voor een goede verkoop lokatie? 👍🏻
Die eerste optie zal waarschijnlijk het meest opleveren. Maar EV's blijven relatief gezien afschrijvingskanonnen, zeker nieuwe. Zolang de oorlog in Iran duurt, en benzine duur is, heb je wel meer kans.
Als het een premium is kan je geluk hebben, die wordt niet meer aangeboden dus dat kan voor iemand die in de markt is voor een nieuwe M3 (standard) best interessant zijn.Sjors4ever schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:22:
Advies voor verkoop M3 2026 (achterwielaandrijving, wit met zwart interieur), met slechts 4000 km. Inclusief FSD.
Deze al geprobeerd?
https://ilectriccars.nl/verkoop-uw-tesla/?srsltid=AfmBOor30WjCBD5Pzq18U2CrVduF9wYo2-XJvG4_akpw1cIerHxN2Shk
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.