• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 21:05
MisteRMeesteR schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

***members only***

Een auto is een slechte investering zeggen ze toch :+
Ja dat zeggen ze inderdaad. Helaas vaak ook het geval.

Maar met dit soort prijzen is het als particulier erg interessant om er 1 over te nemen van een andere particulier.

Anders een DM? Ik heb mogelijk wel interesse.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat de ‘oude’ model 3’s uit 2019 nog prima mee kunnen wat betreft rijden en bereik heb ik vandaag en gisteren weer gemerkt.

Gisteren uit Oostenrijk vertrokken richting huis voor een rit van net geen 1000 km. Steeds 2.5-3 uur lang met 130 km/h over de ‘3’ richting Nederland. Bij alle Tesla Superchargers plek zat en nergens langer hoeven laden dan de (lunch)pauze aan tijd kostte. Oftewel netto eigenlijk helemaal geen tijd ‘verloren’ aan laden. Scheelt wellicht wel dat kinderen van 6 en 8 meer tijd nodig hebben voor hun pauze dan hun ouders. :)

Note: ik heb een model 3 Long range uit 2019 met inmiddels ruim 150k op de teller.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-09 18:52
Farmerwood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:22:
Dat de ‘oude’ model 3’s uit 2019 nog prima mee kunnen wat betreft rijden en bereik heb ik vandaag en gisteren weer gemerkt.

Gisteren uit Oostenrijk vertrokken richting huis voor een rit van net geen 1000 km. 2-3 uur lang met 130 km/h over de ‘3’ richting Nederland. Bij alle Tesla Superchargers plek zal en nergens langer hoeven laden dan de (lunch)pauze aan tijd kostte. Oftewel eigenlijk helemaal geen tijd ‘verloren’ aan laden. Scheelt wellicht wel dat kinderen van 6 en 8 meer tijd nodig hebben voor hun pauze dan hun ouders. :)

Note: ik heb een model 3 Long range uit 2019 met inmiddels ruim 150k op de teller.
Klopt. Ik heb een LR uit 2019 en die is net zo snel op lange trips als mijn M3P uit 2024. En dat komt voor groot deel omdat die oude LR een panasonic accu heeft die veel langer een hoge laadsnelheid heeft dan de highland. Die is natuurlijk wel weer zuiniger, maar in de zomer kom je echt gelijk aan. In de winter gaat de 2019LR het wel echt afleggen doordat er geen warmtepomp op zit. En dat hakt er echt stevig in

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-09 16:18

Maasluip

Kabbelend watertje

Farmerwood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:22:

Gisteren uit Oostenrijk vertrokken richting huis voor een rit van net geen 1000 km. Steeds 2.5-3 uur lang met 130 km/h over de ‘3’ richting Nederland. Bij alle Tesla Superchargers plek zat en nergens langer hoeven laden dan de (lunch)pauze aan tijd kostte. Oftewel netto eigenlijk helemaal geen tijd ‘verloren’ aan laden. Scheelt wellicht wel dat kinderen van 6 en 8 meer tijd nodig hebben voor hun pauze dan hun ouders. :)

Ik heb dat gevoel ook. Alleen heb ik geen kinderen dus de laadpauzes worden meestal in de auto doorgebracht en dan denk je wel eens "hmm, 100 kW bij 50% is toch wel min" als moderne 800V auto's daar nog 250 kW doen.
Maar ik kwam ook uit Oostenrijk terug, 1000 km in 10 uur. Dat is gewoon helemaal niet slecht. Ook een 2019 M3 LR. Ja, ik zou best graag een nieuwe hebben die echte FSD doet, maar als dat buiten Nederland en België nog niet toegelaten is dan zet dat ook weinig zoden aan de dijk, en ik vind dat Tesla echt eens 800V accu's moet gaan maken.

Signatures zijn voor boomers.

• London
  • Niet online
gertraaf schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

Wat is een bodemprijs?

Ik zit ook te kijken maar vind alles nog wel prijzig.

En inruil doet elektrische auto het idd erg slecht...
(mijn geval mg zs ev)
Dat vind ik best mee vallen. Ik heb net voor de Iran oorlog een Ioniq 6 gekocht en die kan ik voor relatief weinig verlies weer inruilen. Zal niet zeggen dat ik een half jaar gratis heb gereden, maar wel goedkoop in ieder geval. Zeker gezien het korte bezit.

Nb. ik mis mijn vorige Tesla en zit weer te gluren naar een 3/Y dus heb even geïnformeerd :P

Maar duur verkopen/inruilen = duur kopen, dat dan weer wel. Beetje Model Y zoals ik hem wil kost ook zo 34-35k.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 15-08-2026 18:24 ]

• anti elppa
Maasluip schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Ik heb dat gevoel ook. Alleen heb ik geen kinderen dus de laadpauzes worden meestal in de auto doorgebracht en dan denk je wel eens "hmm, 100 kW bij 50% is toch wel min" als moderne 800V auto's daar nog 250 kW doen.
Maar ik kwam ook uit Oostenrijk terug, 1000 km in 10 uur. Dat is gewoon helemaal niet slecht. Ook een 2019 M3 LR. Ja, ik zou best graag een nieuwe hebben die echte FSD doet, maar als dat buiten Nederland en België nog niet toegelaten is dan zet dat ook weinig zoden aan de dijk, en ik vind dat Tesla echt eens 800V accu's moet gaan maken.
zoveel auto's op 800v die nog 250kW doen op 50% zijn er niet. Al helemaal niet in een betaalbare 2e hands range. Zelfs nieuw is het extreem schaars, en daarbij, er zijn amper laders die het halen. Gros zit zelfs gewoon nog ruim onder tesla laadsnelheden, of je moet meer betalen om sneller te kunnen laden (zoals bij VAG)

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:33
Ik zit zelf ook te kijken om mijn 2023 LR M3 premium met 70k op de teller en 92+ SOH in te ruilen voor een highland of een performance. Maar dat is niet te betalen, vooral niet als je rond de 2024 zit te kijken.

• Quinty92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 12:09
Heb het topic al helemaal doorgenomen, maar lees wisselende meningen over een goede SOH. Zit nu te kijken naar een M3P uit 2019 met 100.00km op de teller en een SOH van 83%. Is dat een prima score of te laag?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:42
Quinty92 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:24:
Heb het topic al helemaal doorgenomen, maar lees wisselende meningen over een goede SOH. Zit nu te kijken naar een M3P uit 2019 met 100.00km op de teller en een SOH van 83%. Is dat een prima score of te laag?
Ligt eraan hoe tot die waarde gekomen is. Maar ik vind 83% aan de lage kant. Is er ook een cell onbalans meting gedaan?

• Quinty92
megabeat schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Ligt eraan hoe tot die waarde gekomen is. Maar ik vind 83% aan de lage kant. Is er ook een cell onbalans meting gedaan?
De test is via Moba gedaan. Het rapport geeft een maximaal verschil in celspanning van 5mV aan.

• megabeat
Quinty92 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

De test is via Moba gedaan. Het rapport geeft een maximaal verschil in celspanning van 5mV aan.
Hoeveel range geeft die aan op het scherm?

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:33
Tijd zorgt voor de grootste degradatie. 8 jaar en nog 83% uit een performance vind ik zelf wel aardig. Niet goed, niet slecht.

• Quinty92
megabeat schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Hoeveel range geeft die aan op het scherm?
Op het scherm staat 419km bij een 100% opgeladen accu.

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09 16:59
83% zou ik niet zonder meer accepteren, tenzij de prijs echt heel scherp is. 83% bij 100.000km heeft veel weg van het altijd tot 100% te hebben geladen of een extreem zware rechtervoet van de vorige eigenaar/eigenaren. Extreem gebruik van het maximale vermogen is namelijk ook belastend voor je accu.

2019/100.000km zou mijns inziens toch zeker wel 87 of 88% moeten hebben op z'n minst.

[ Voor 6% gewijzigd door Chorro op 19-08-2026 11:03 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Chorro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

83% zou ik niet zonder meer accepteren, tenzij de prijs echt heel scherp is. 83% bij 100.000km heeft veel weg van het altijd tot 100% te hebben geladen of een extreem zware rechtervoet van de vorige eigenaar/eigenaren. Extreem gebruik van het maximale vermogen is namelijk ook belastend voor je accu.

2019/100.000km zou mijns inziens toch zeker wel 87 of 88% moeten hebben op z'n minst.
Ik heb ook een P 1.5j geleden gekocht met 100k op de teller en heb er nu ongeveer 117k inzitten. Op moment van aanschaf was de SOH 88%. Het is dat ik niet zo'n meter heb anders had ik een mooie test voor je kunnen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 19-08-2026 11:11 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Quinty92
Chorro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Wat zou naar jou idee een hele scherpe prijs zijn? Is dat meer richting de 20 dan de 25 duizend?

• Daniel.
Quinty92 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Wat zou naar jou idee een hele scherpe prijs zijn? Is dat meer richting de 20 dan de 25 duizend?
Ik heb er toen 25k voor betaald, maar ze zijn nu wel een stukje duurder geworden. Dat was met 98k op de teller en december 2024.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 19-08-2026 15:24 ]

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09 16:59
[...]

Exact. Ik heb recent een eind 2020 LR AWD gekocht met een SOH van 88 voor 22k incl. een jaar BOVAG garantie bij een grote dealerketen. Weliswaar geen performance, maar wel nieuwer. Zo'n performance van 2019 met enigszins vergelijkbare kmstand en dan een SOH van net over de 80% zou mijns inziens echt absoluut niet meer mogen kosten dan dat ik voor mijn LR AWD heb betaald. Je accugarantie is ook nog maar om en nabij een jaar met dat bouwjaar.

• megabeat
[...]

Voor en 2019 p, ik neem aan een hw3 met autosteeer, is een gangbare prijs richting de 24k Een soh van begin 80 is laag maar niet absurd slecht. Als je die voor 22-23k kunt krijgen bij een dealer met garantie dan heb je een 'goede' deal. Alles wat daaronder zit nog beter.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Voor anderen die nog op zoek zijn, heb ik een tweetal handige tips waar ik zelf na de aankoop van mijn Tesla Model 3 uit 2019 achter ben gekomen.

Ten eerste kunnen de radiator en condensor volledig verstopt raken door straatvuil zoals bladeren, peuken en veren, wat je kunt herkennen aan een hard blazende ventilator en zelf kunt oplossen met een stofzuiger, stokje en een coil cleaner schoonmaakmiddel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji1fjznHsE_czfI9_dpbDl9X-bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5MEl6oyvD8TM3Dscc2kA04M2.png?f=fotoalbum_large

Ten tweede kunnen de rubbers van de achterdraagarmen (die richting de voorkant wijzen) losraken, wat soms zorgt voor een krakend geluid. Dit is eenvoudig zelf te inspecteren door met je telefoon achter de achterwielen te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXEqhV0aTaGA7NrM7d6G2nEN3hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czahdtXhJg4A8iRWHiWUabEo.jpg?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik ben ook een van de vele die januari 2025 een model 3 LR AWD heeft gekocht. Twee weken geleden de bms_a079 error terwijl ik in het weekend 50 km van huis was. Met dichtgeknepen billen naar huis gereden en via de app een serviceverzoek aangemaakt. Na de nodige dagen heen en weer communiceren eindelijk besproken om de auto naar het dichtstbijzijnde service center te rijden. Daar gelukkig een leenauto meegekregen, aangezien de levertijd van de nieuwe (gereviseerde) batterij nog onbekend is. Ze hadden het over enkele tientallen auto's die allemaal daarvoor naar Utrecht moeten gaan. Het heeft wel iets geks dat je voor verschillende servicecenters en data een afspraak kan maken als ze uiteindelijk in Utrecht terecht komen en op dezelfde onderdelen en levertijden wachten. Wel heel blij om de batterij onder garantie te hebben, en nu afwachten of de vervanging het niet nog een keer begeeft en of het dan verstandig is m'n auto door te verkopen voor de garantie verloopt.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
anti elppa schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:11:
[...]

zoveel auto's op 800v die nog 250kW doen op 50% zijn er niet. Al helemaal niet in een betaalbare 2e hands range. Zelfs nieuw is het extreem schaars, en daarbij, er zijn amper laders die het halen. Gros zit zelfs gewoon nog ruim onder tesla laadsnelheden, of je moet meer betalen om sneller te kunnen laden (zoals bij VAG)
Mijn 2022 ev6 haalde nog wel 220kw op 50% en praktisch alle laders die ik afgelopen vakantie heb gebruikt waren 300kw, dus ik haalde dat ook altijd.

Tot 80% haalt de auto nog 150kw en vanaf dat moment wordt het minder efficiënt om te blijven laden en vind ik het vaak wel mooi geweest.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
HenkPiet schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:43:
Daar gelukkig een leenauto meegekregen, aangezien de levertijd van de nieuwe (gereviseerde) batterij nog onbekend is. Ze hadden het over enkele tientallen auto's die allemaal daarvoor naar Utrecht moeten gaan. Het heeft wel iets geks dat je voor verschillende servicecenters en data een afspraak kan maken als ze uiteindelijk in Utrecht terecht komen en op dezelfde onderdelen en levertijden wachten. Wel heel blij om de batterij onder garantie te hebben, en nu afwachten of de vervanging het niet nog een keer begeeft en of het dan verstandig is m'n auto door te verkopen voor de garantie verloopt.
Welk onderdeel wordt vervangen? Als je een nieuwe batterij krijgt is dat juist wel een mazzel, toch?

• HenkPiet
1Mark schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Welk onderdeel wordt vervangen? Als je een nieuwe batterij krijgt is dat juist wel een mazzel, toch?
De HVbat, 1104423-00-M. Een afwachten hoe nieuw en hoeveel range ik daarna heb.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:54
1Mark schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Volgens mij krijgt men dan een andere (gereviseerde?) 2e hands accu als vervanging, je krijgt geen spiksplinternieuwe heb ik eens gehoord.

• anti elppa
1Mark schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

Mijn 2022 ev6 haalde nog wel 220kw op 50% en praktisch alle laders die ik afgelopen vakantie heb gebruikt waren 300kw, dus ik haalde dat ook altijd.

Tot 80% haalt de auto nog 150kw en vanaf dat moment wordt het minder efficiënt om te blijven laden en vind ik het vaak wel mooi geweest.
je noemt nu 1 auto. jij weet zelf ook wel dat 90% van wat er aan ev rond rijd de 150kw als top nog niet eens haalt (veel vag modellen oa waar 120kw al een optie is)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
anti elppa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:41:
[...]

Klopt. Ik heb een LR uit 2019 en die is net zo snel op lange trips als mijn M3P uit 2024. En dat komt voor groot deel omdat die oude LR een panasonic accu heeft die veel langer een hoge laadsnelheid heeft dan de highland. Die is natuurlijk wel weer zuiniger, maar in de zomer kom je echt gelijk aan. In de winter gaat de 2019LR het wel echt afleggen doordat er geen warmtepomp op zit. En dat hakt er echt stevig in
Absoluut. Ik ben zelfs van een 2019 LR naar een 2024 standard range gegaan (dus met LFP batterij). Op wintersport scheelt het in aankomsttijd nauwelijks. Ik kom misschien 15 minuten later aan ondanks de fors lagere laadsnelheid van de Highland LFP. Dit met name doordat de Highland op dat soort ritten (dus idd in de winter) extreem veel zuiniger is dan de oude LR zonder warmtepomp.

UNOX: The worst operating system

• London
  • Niet online
Ik ben inmiddels na een maand of 2 de markt volgen tot de conclusie gekomen dat ik voor een M3P ga van '22 met de Ryzen cpu.

Nu dacht ik wel een goeie te hebben aan deze: https://www.electriccarcompany.nl/voorraad/tesla-model-3-performance-awd-75-kwh-soh-904-wit-leder-inclbtw-lelystad-54086021 maar ik heb toch wat moeite met de SoH van 90%. Nu valt het mij sowieso wel op dat de performance Tesla's vaker wat lagere soh scoren dan bijv de LR, dit zal ongetwijfeld door de rijstijl van de bestuurder komen :) Desalniettemin vind ik 90% bij bij 69k km in 4 jaar tijd toch een beetje mager. Hoe zouden jullie dit beoordelen?

Nb. heb ook een mooi inruilbod ontvangen voor een witte M3P met betere soh maar vind de grijze gewoon mooier :P

• Daniel.
London schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:07:
Ik ben inmiddels na een maand of 2 de markt volgen tot de conclusie gekomen dat ik voor een M3P ga van '22 met de Ryzen cpu.

Nu dacht ik wel een goeie te hebben aan deze: https://www.electriccarcompany.nl/voorraad/tesla-model-3-performance-awd-75-kwh-soh-904-wit-leder-inclbtw-lelystad-54086021 maar ik heb toch wat moeite met de SoH van 90%. Nu valt het mij sowieso wel op dat de performance Tesla's vaker wat lagere soh scoren dan bijv de LR, dit zal ongetwijfeld door de rijstijl van de bestuurder komen :) Desalniettemin vind ik 90% bij bij 69k km in 4 jaar tijd toch een beetje mager. Hoe zouden jullie dit beoordelen?

Nb. heb ook een mooi inruilbod ontvangen voor een witte M3P met betere soh maar vind de grijze gewoon mooier :P
90% is gewoon heel goed. De meeste degradatie zit in de eerste jaren en dit is gewoon heel netjes. Bedenk wel dat Tesla geen kwh extra's apart houdt die de SOH ten goede komt als je op de getalletje aast. Een KIA bv heeft een aantal kWh als reserve en die zal je na 3 jaar met een SOH van 100% nog steeds tegenkomen. Los daarvan mocht die nu 100% zijn dan weet je nog steeds niet wat die na 2 jaar doet en daarom heb je ook garantie. Dit met 90% is gewoon meer dan prima.

• London
  • Niet online
Daniel. schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

90% is gewoon heel goed. De meeste degradatie zit in de eerste jaren en dit is gewoon heel netjes. Bedenk wel dat Tesla geen kwh extra's apart houdt die de SOH ten goede komt als je op de getalletje aast. Een KIA bv heeft een aantal kWh als reserve en die zal je na 3 jaar met een SOH van 100% nog steeds tegenkomen. Los daarvan mocht die nu 100% zijn dan weet je nog steeds niet wat die na 2 jaar doet en daarom heb je ook garantie. Dit met 90% is gewoon meer dan prima.
Klopt ja, rijd nu een Ioniq 6 en daar geldt hetzelfde principe voor. Maar het ging mij er ook meer om dat deze wel echt een paar % minder heeft dan sommige andere die ongeveer even oud zijn. Maar zoals gezegd zal het ongetwijfeld te maken hebben met hoe die geladen is (misschien veel superchargers), zware rechtervoet etc.

Nouja, ik slaap er nog een nachtje over, thanks voor de reactie iig _/-\o_ Denk overigens dat ik meer spijt zou krijgen van een kleur die me uiteindelijk niet bevalt dan die paar % verschil in soh. Er zit immers nog voldoende garantie op de accu en een andere kleur fixen gaat niet zo makkelijk.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:01

dbzfan

Nee.

Ik vind de 2e hands modellen van ongeveer uit 23/24 schrikbarend duur als je ze vergelijkt met een gloednieuw model/inruil 2e hands erbij.

• London
  • Niet online
dbzfan schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:09:
Ik vind de 2e hands modellen van ongeveer uit 23/24 schrikbarend duur als je ze vergelijkt met een gloednieuw model/inruil 2e hands erbij.
Klopt, de highlands gaan voor woekerprijzen als je het mij vraagt. Maar aangezien ik verder weinig baat heb bij FSD hoef ik ook niet perse HW4 te hebben. Maar Ryzen is nog wel handig t.o.v. de Intels, die beginnen toch wel verouderd te worden. Zodoende dat ik dan voor een '22/23 model ga, die zijn nog ''redelijk'' betaalbaar (de hele EV markt is een beetje meh sinds de Iran oorlog..).

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:01

dbzfan

Nee.

Ik twijfel heel erg.. ouder model maar wel met Ryzen of toch Highland (mooier design etc). Gloednieuwe wel betaalbaar, maarja, dan wil ik weer geen witte.. zo telt het snel op :')

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
dbzfan schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:13:
Ik twijfel heel erg.. ouder model maar wel met Ryzen of toch Highland (mooier design etc). Gloednieuwe wel betaalbaar, maarja, dan wil ik weer geen witte.. zo telt het snel op :')
Ik ben voor een goedkope 2020 occassion gegaan omdat ik heel erg weinig rijd. Vond de blauwe kleur wel mooi. Maar als ik echt veel zou rijden zou ik een nieuwe kopen.. die tweedehands prijzen van recente modellen gaan nergens over. Je bent al snel 10% SoH en 4 jaar garantie kwijt, terwijl ze zo €30k vragen. Dan rijd ik liever in een splinternieuwe witte.

Nadeel is inderdaad dat een nieuwe al snel duur wordt als je graag een andere kleur wilt. Zeker blauw en rood worden snel erg duur.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 23-08-2026 17:23 ]

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-09 19:25
HenkPiet schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:43:
Ik ben ook een van de vele die januari 2025 een model 3 LR AWD heeft gekocht. Twee weken geleden de bms_a079 error terwijl ik in het weekend 50 km van huis was. Met dichtgeknepen billen naar huis gereden en via de app een serviceverzoek aangemaakt. Na de nodige dagen heen en weer communiceren eindelijk besproken om de auto naar het dichtstbijzijnde service center te rijden. Daar gelukkig een leenauto meegekregen, aangezien de levertijd van de nieuwe (gereviseerde) batterij nog onbekend is. Ze hadden het over enkele tientallen auto's die allemaal daarvoor naar Utrecht moeten gaan. Het heeft wel iets geks dat je voor verschillende servicecenters en data een afspraak kan maken als ze uiteindelijk in Utrecht terecht komen en op dezelfde onderdelen en levertijden wachten. Wel heel blij om de batterij onder garantie te hebben, en nu afwachten of de vervanging het niet nog een keer begeeft en of het dan verstandig is m'n auto door te verkopen voor de garantie verloopt.
Welke kmstand had je toen deze problemen begonnen? Nog iets bijzonders? Lage soh of juist niet?

Heb zelf ook een awd long range uit 2019. Nu 210.000 km gelopen. Ik las juist vele positieve verhalen over hoge kmstanden van 400k+ zonder problemen.

• anti elppa
michaeltb schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:09:
[...]

Welke kmstand had je toen deze problemen begonnen? Nog iets bijzonders? Lage soh of juist niet?

Heb zelf ook een awd long range uit 2019. Nu 210.000 km gelopen. Ik las juist vele positieve verhalen over hoge kmstanden van 400k+ zonder problemen.
denk dat het op het totale aantal auto's uit die periode nog wel meevalt allemaal. en vergeet ook niet dat mensen met problemen juist posten online. Ik maak me er allemaal niet zo'n zorgen om

• megabeat
anti elppa schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:40:
[...]

denk dat het op het totale aantal auto's uit die periode nog wel meevalt allemaal. en vergeet ook niet dat mensen met problemen juist posten online. Ik maak me er allemaal niet zo'n zorgen om
In zijn post zegt hij dat er enkele tientallen daar staan te wachten, ik denk dat het gros juist niet post.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:10
London schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Klopt, de highlands gaan voor woekerprijzen als je het mij vraagt. Maar aangezien ik verder weinig baat heb bij FSD hoef ik ook niet perse HW4 te hebben. Maar Ryzen is nog wel handig t.o.v. de Intels, die beginnen toch wel verouderd te worden. Zodoende dat ik dan voor een '22/23 model ga, die zijn nog ''redelijk'' betaalbaar (de hele EV markt is een beetje meh sinds de Iran oorlog..).
Ze zijn tweedehands zo duur omdat tesla de autopilot heeft verwijderd op nieuwe auto’s. Desalniettemin, ik zou persoonlijk liever 5k bijleggen op een highland dan een P van 22 kopen. Maar een m3 uit 22 is ook gewoon een goede auto. Kinderziektes er uit en relatief nieuwe hardware.

• anti elppa
megabeat schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:56:
[...]

In zijn post zegt hij dat er enkele tientallen daar staan te wachten, ik denk dat het gros juist niet post.
ja enkele tientallen is nog steeds niets op het totaal. En voor hetzelfde geld staan ze daar weken omdat er geen accu's op voorraad liggen. Dan lijkt het dus ook erger dan het is. En ken de history ook niet van die auto's. Misschien allemaal hoge km stand, extreem mishandeld in de lease tijd. Ga eens kijken bij benzine auto's hoeveel van die downsize blokjes de 200k km niet eens halen. Vind het al lang prachtig dat je 8 jaar garantie krijgt. Dat ga je bij old auto uberhaubt niet zien.

• megabeat
anti elppa schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:26:
[...]

ja enkele tientallen is nog steeds niets op het totaal. En voor hetzelfde geld staan ze daar weken omdat er geen accu's op voorraad liggen. Dan lijkt het dus ook erger dan het is. En ken de history ook niet van die auto's. Misschien allemaal hoge km stand, extreem mishandeld in de lease tijd. Ga eens kijken bij benzine auto's hoeveel van die downsize blokjes de 200k km niet eens halen. Vind het al lang prachtig dat je 8 jaar garantie krijgt. Dat ga je bij old auto uberhaubt niet zien.
Oja het zijn er niet veel op de massa die in 2019 zijn geleverd. Maar de aantallen worden nu wel hoger en hoger lijkt het wat ookwel logisch is.

• anti elppa
megabeat schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:12:
[...]

Oja het zijn er niet veel op de massa die in 2019 zijn geleverd. Maar de aantallen worden nu wel hoger en hoger lijkt het wat ookwel logisch is.
ja idd. Ik zou het op de totale vloot wereldwijd wel eens willen zien. Sowieso vind ik het indrukwekkend hoe lang het eigenlijk goed gaat. 15 jaar terug had ik dit nooit verwacht

• HenkPiet
michaeltb schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:09:
[...]

Ik heb m gekocht rond 119k en we zijn nu op 132k kilometers. Hij staat inmiddels een weekje bij Tesla Service. Zelf heb ik vooral thuis geladen, tot zo'n 75 % meestal. En de SOH was in mijn herinnering nog 85%+

In de tussentijd een vervangende auto mogen meekrijgen en FSD supervised kunnen uitproberen, toch ook wel weer een leuke ervaring.

• Daniel.
HenkPiet schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:50:
[...]

Ik heb m gekocht rond 119k en we zijn nu op 132k kilometers. Hij staat inmiddels een weekje bij Tesla Service. Zelf heb ik vooral thuis geladen, tot zo'n 75 % meestal. En de SOH was in mijn herinnering nog 85%+

In de tussentijd een vervangende auto mogen meekrijgen en FSD supervised kunnen uitproberen, toch ook wel weer een leuke ervaring.
Je gaat nu een refurbished accu krijgen, niet slecht. Tegen die tijd dat er meer auto's uit de accu garantie gaan komen komen er ook wel bedrijven die het kunnen repareren. Vaak als zo'n accupakket het begeeft is het soms maar één cel die brak is. Hoe langer het duurt het goedkoper dat soort reparaties gaan worden.

• megabeat
Daniel. schreef op donderdag 3 september 2026 @ 00:25:
[...]

Je gaat nu een refurbished accu krijgen, niet slecht. Tegen die tijd dat er meer auto's uit de accu garantie gaan komen komen er ook wel bedrijven die het kunnen repareren. Vaak als zo'n accupakket het begeeft is het soms maar één cel die brak is. Hoe langer het duurt het goedkoper dat soort reparaties gaan worden.
@rogervdh kreeg een gloednieuwe batterij laatst, ik ben benieuwd of @HenkPiet dat ook gaat krijgen
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.