• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
rolandmegens schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:12:
[...]

Dan wordt het toch de 2021 variant denk ik, bedankt!
Houd er rekening mee dat bepaalde 2021 versies hele slechte accu's hebben. Ik weet niet exact welke accu's dat zijn, maar daar is online wel een en ander over te vinden. Ik zou altijd voor een late 2022 of nieuwer gaan.
Dan heb je voor de RWD een beter accu en zuinigere motor. Ook heb je dan de snellere Ryzen processor.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 19:09
fisherman schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Houd er rekening mee dat bepaalde 2021 versies hele slechte accu's hebben. Ik weet niet exact welke accu's dat zijn, maar daar is online wel een en ander over te vinden. Ik zou altijd voor een late 2022 of nieuwer gaan.
Dan heb je voor de RWD een beter accu en zuinigere motor. Ook heb je dan de snellere Ryzen processor.
Begrijpelijk, maar dan is het wel meteen 26-30kEuro (voor een 2023 model) t.o.v. ~17kEuro voor een 2021 model.

• Gelukszak
  • Laatst online: 15:50
rolandmegens schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:09:
[...]

Begrijpelijk, maar dan is het wel meteen 26-30kEuro (voor een 2023 model) t.o.v. ~17kEuro voor een 2021 model.
En dan is de stap naar een nieuwe M3 Std voor 32k (na inruilbonus) niet meer zo groot. Maar dan moet dat geld er wel zijn. Anders zou ik gewoon voor die 17k voor een nette '21er gaan.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:20
[...]

En er zit gewoon 8 jaar garantie nog op. Dus je zou t/m 2029 of X aantal km nog veilig moeten zitten. Overigens staan de batterijen bekend van 21, maar alsnog is aantal niet dramatisch hoog zover ik weet. Alleen kans is gewoon iets groter dan bij de andere modellen/batterijen. Maargoed, laatst was er ook al alweer iets met LG batterijen in de nieuwere modellen meen ik te herinneren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fisherman schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Dat geld volgens mij alleen voor de LG NMC die in de LR zit en niet voor de LFP die van CATL komt. Daarnaast heb je nog garantie als je niet in aan de 160k km zit.

Voor mij was de afweging ook of een 2021 of een Highland met de kop eraf. Nieuwere (2022-2023) vond ik gewoon niet interessant door de potentiële hoge afschrijving door het verouderde model en het ontbreken van HW4.

De 2021 was dan weer een hele goede budget keuze, waarbij je toch een aanzienlijke betere auto hebt dan een 2019.

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2026 08:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:44
[...]

Ik vind 17k voor een 2021 model ook wel erg gunstig. Soms vraag ik mij hier wel eens af waar die prijzen vandaan komen. Ja, er staat er momenteel eentje online voor 17,9k, maar die heeft 250k op te teller. Het gros zit volgens mij rond de 23-24k.

Edit, bron: https://www.gaspedaal.nl/...odel-3?bmin=2021&srt=pr-a
Mocht ik ergens anders naar betere deals moeten zoeken, dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen :*)

[ Voor 15% gewijzigd door GhandiHarder op 12-02-2026 15:03 ]

• rolandmegens
  • Laatst online: 03-03 19:09
GhandiHarder schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik vind 17k voor een 2021 model ook wel erg gunstig. Soms vraag ik mij hier wel eens af waar die prijzen vandaan komen. Ja, er staat er momenteel eentje online voor 17,9k, maar die heeft 250k op te teller. Het gros zit volgens mij rond de 23-24k.

Edit, bron: https://www.gaspedaal.nl/...odel-3?bmin=2021&srt=pr-a
Mocht ik ergens anders naar betere deals moeten zoeken, dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen :*)
Of mijn geheugen heeft mij in de steek gelaten of er zijn een paar goedkopere verkocht. Zie nu inderdaad zo'n 16-18kEuro voor 2020 en 21-24k voor 2021. Steeds met max 130k op de teller

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
Ja, het wisselt nogal. Hier ook op zoek, wil eind van het jaar wat anders vanwege het wegvallen van de youngtimer regeling. Ben volgens mij in de veelvoorkomende feature creep terecht gekomen.
Van 'ik wil een model 3', naar 'ik moet de 2021 versie hebben vanwege de bouwkwaliteit', naar 'ik moet ook de Ryzen upgrade meepakken'. Helpt niet mee dat ik 'm het liefst niet-wit wil en met een trekhaak. Ik hoop eind van het jaar een mooie deal te kunnen vinden.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:52
GhandiHarder schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:46:
Ja, het wisselt nogal. Hier ook op zoek, wil eind van het jaar wat anders vanwege het wegvallen van de youngtimer regeling. Ben volgens mij in de veelvoorkomende feature creep terecht gekomen.
Van 'ik wil een model 3', naar 'ik moet de 2021 versie hebben vanwege de bouwkwaliteit', naar 'ik moet ook de Ryzen upgrade meepakken'. Helpt niet mee dat ik 'm het liefst niet-wit wil en met een trekhaak. Ik hoop eind van het jaar een mooie deal te kunnen vinden.
Zo zit ik ook precies. Eerst was een model 3 LR mijn eis. Toen bleek de nieuwere model 3 SR+ ook een optie te zijn, vanaf 2021. Omdat deze al een iets grotere accu hebben dan de oude en ook een warmtepomp (die had er altijd gewoon in moeten zitten). Toen kwam ik erachter dat de oude geen stuurverwarming heeft, mijn huidige auto wel en dat wil ik echt niet missen.
Maarja, iets nieuwer heeft inderdaad de Ryzen.
Trekhaak inderdaad ook liever wel, achteraf zelf monteren is vaak duurder dan een occasion die het al heeft.
Dus voor nu even kijken hoe de occasions gaan van de 2021 SR+ met trekhaak tot max 100-125k.

Hoe kijken jullie naar particuliere aankoop? Meestal nog wel met garantie maar dat is uiteraard alleen op accu en aandrijving.

[ Voor 10% gewijzigd door Headshot_NL op 12-02-2026 16:56 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:21
Headshot_NL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Zo zit ik ook precies. Eerst was een model 3 LR mijn eis. Toen bleek de nieuwere model 3 SR+ ook een optie te zijn, vanaf 2021. Omdat deze al een iets grotere accu hebben dan de oude en ook een warmtepomp (die had er altijd gewoon in moeten zitten). Toen kwam ik erachter dat de oude geen stuurverwarming heeft, mijn huidige auto wel en dat wil ik echt niet missen.
Maarja, iets nieuwer heeft inderdaad de Ryzen.
Trekhaak inderdaad ook liever wel, achteraf zelf monteren is vaak duurder dan een occasion die het al heeft.
Dus voor nu even kijken hoe de occasions gaan van de 2021 SR+ met trekhaak tot max 100-125k.

Hoe kijken jullie naar particuliere aankoop? Meestal nog wel met garantie maar dat is uiteraard alleen op accu en aandrijving.
Let ook op bij toch eventueel achteraf monteren van een trekhaak bij een Model 3. Alleen bij de Highland heb je ook echt trekgewicht. Dus daar mag je na achteraf inbouw een aanhanger mee trekken. Bij het model voor de Highland mag je de trekhaak dan alleen gebruiken voor een fietsendrager.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Headshot_NL
adjego schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Let ook op bij toch eventueel achteraf monteren van een trekhaak bij een Model 3. Alleen bij de Highland heb je ook echt trekgewicht. Dus daar mag je na achteraf inbouw een aanhanger mee trekken. Bij het model voor de Highland mag je de trekhaak dan alleen gebruiken voor een fietsendrager.
Thanks, dat is een goeie. Ik wil er wel eens een karretje mee trekken. Dus dan moet hij al vanuit de fabriek gemonteerd zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
adjego schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Voor alle duidelijkheid, bij modellen VOOR de Highland heb je soms ook trekgewicht (bij mijn 2019 bijv. 1000kg geremd) op kenteken. Maar niet altijd dus: je moet bij deze modellen inderdaad even checken in de RDW gegevens of er daadwerkelijk trekgewicht staat geregistreerd. Dat is dus meestal niet het geval bij de auto's zonder (af-fabriek) trekhaak. Beetje grillig leek het toen ik nog een 3 zocht: soms wel soms niet, zelfs bij auto's met trekhaak. Kennelijk vanaf de Highland wel, maar ik zou het altijd even checken. Heb je geen trekgewicht op kenteken dan kun hem idd alleen gebruiken voor fietsendragers e.d. Je kunt dit overigens wel achteraf bij de RDW laten aanpassen maar dit is vrij prijzig en vereist een keuring, kan niet echt uit. De moeite waard dus om gewoon een exemplaar met trekhaak én trekgewicht te zoeken.

De model 3 is voor mij trouwens prima bevallen met aanhangers trekken (op de idiote on-ergonomische plaatsing van de 13polige aanhanger stekker na dan, maar dat went ook wel).

• adjego
mcduck schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Voor alle duidelijkheid, bij modellen VOOR de Highland heb je soms ook trekgewicht (bij mijn 2019 bijv. 1000kg geremd) op kenteken. Maar niet altijd dus: je moet bij deze modellen inderdaad even checken in de RDW gegevens of er daadwerkelijk trekgewicht staat geregistreerd. Dat is dus meestal niet het geval bij de auto's zonder (af-fabriek) trekhaak. Beetje grillig leek het toen ik nog een 3 zocht: soms wel soms niet, zelfs bij auto's met trekhaak. Kennelijk vanaf de Highland wel, maar ik zou het altijd even checken. Heb je geen trekgewicht op kenteken dan kun hem idd alleen gebruiken voor fietsendragers e.d. Je kunt dit overigens wel achteraf bij de RDW laten aanpassen maar dit is vrij prijzig en vereist een keuring, kan niet echt uit. De moeite waard dus om gewoon een exemplaar met trekhaak én trekgewicht te zoeken.

De model 3 is voor mij trouwens prima bevallen met aanhangers trekken (op de idiote on-ergonomische plaatsing van de 13polige aanhanger stekker na dan, maar dat went ook wel).
Dat laatste dat je het door de RDW kunt laten oplossen klopt niet bij die modellen (pre-Higland). Tesla geeft daar geen goedkeuring voor dus dan nog krijg je geen trekgewicht. Er zijn al heel veel topics over geweest hier en op het TMC forum. Maar helaas is het zonder trekgewicht bij die modellen niet mogelijk om dit achteraf te laten toevoegen.

• mcduck
adjego schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:21:
[...]

Dat laatste dat je het door de RDW kunt laten oplossen klopt niet bij die modellen (pre-Higland). Tesla geeft daar geen goedkeuring voor dus dan nog krijg je geen trekgewicht. Er zijn al heel veel topics over geweest hier en op het TMC forum. Maar helaas is het zonder trekgewicht bij die modellen niet mogelijk om dit achteraf te laten toevoegen.
Volgens de RDW kan dit wel. Er is een officiële pagina met info voor aanpassen van je trekgewicht. Is ook vorig jaar in dit topic veel besproken. Zie oa hier:
barta123 in "Tesla Model 3 occasion kopen"

Niet dat het kostentechnisch aantrekkelijk is (+-€900 voor de keuring in Lelystad), maar het kán dus wel. Als dit niet klopt, ben ik wel benieuwd naar je bron?

• adjego
mcduck schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Volgens de RDW kan dit wel. Er is een officiële pagina met info voor aanpassen van je trekgewicht. Is ook vorig jaar in dit topic veel besproken. Zie oa hier:
barta123 in "Tesla Model 3 occasion kopen"

Niet dat het kostentechnisch aantrekkelijk is (+-€900 voor de keuring in Lelystad), maar het kán dus wel. Als dit niet klopt, ben ik wel benieuwd naar je bron?
Wat ik altijd begreep is omdat de originele typegoedkeuring 0 kg erop heeft staan, en je dus niet een typegoedkeuring van een auto kan laten aanpassen. Dit zou dan door Tesla goedgekeurd moeten worden, en dat doen ze niet. Die modellen hadden ook alleen maar trekgewicht als je dus "affabriek" een trekhaak bestelde met een helemaal andere typegoedkeuring dan de modellen zonder trekhaak. Dit zou eventueel aangepast kunnen zijn in het laatste jaar maar naar mijn idee is dit nog steeds niet mogelijk.

Misschien heb ik het echt mis hoor, maar volgens mij is dit een no go.

Ter referentie: https://teslamotorsclub.c...mologatie-trekhaak.26711/

Het zit hem in deze: "Inmiddels heb ik ook het certificate of conformation van de huidige homolgatie van de auto. Daarin staat ook een non applicable trekgewicht."

[ Voor 13% gewijzigd door adjego op 16-02-2026 14:11 ]

• mcduck
adjego schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Wat ik altijd begreep is omdat de originele typegoedkeuring 0 kg erop heeft staan, en je dus niet een typegoedkeuring van een auto kan laten aanpassen. Dit zou dan door Tesla goedgekeurd moeten worden, en dat doen ze niet. Die modellen hadden ook alleen maar trekgewicht als je dus "affabriek" een trekhaak bestelde met een helemaal andere typegoedkeuring dan de modellen zonder trekhaak. Dit zou eventueel aangepast kunnen zijn in het laatste jaar maar naar mijn idee is dit nog steeds niet mogelijk.

Misschien heb ik het echt mis hoor, maar volgens mij is dit een no go.

Ter referentie: https://teslamotorsclub.c...mologatie-trekhaak.26711/

Het zit hem in deze: "Inmiddels heb ik ook het certificate of conformation van de huidige homolgatie van de auto. Daarin staat ook een non applicable trekgewicht."
Dank voor de info! Het topic waarnaar je linkt gaat overigens over de Model S, maar als dit probleem ook geldt voor de Model 3 dan: I stand corrected!

Ik kon me voorstellen dat die homologatie er voor de 3 er juist wel was, en dat zo'n dure keuring bij RDW Lelystad (waar sommigen dus wel geluk hebben gehad, zie dat zelfde model S topic) dus ook zou lukken. Technisch is mijn exemplaar (met trekgewicht) natuurlijk exact gelijk aan al die tienduizenden andere Model 3's SR+ uit december 2019 in Nederland zonder trekhaak. Maar kennelijk heb je maar een kleine kans van slagen met zo'n extra RDW keuring, als je zelf een trekhaak plaatst en vervolgens aanhangers wil trekken.

Altijd een goed idee om veiligheidshalve uit te gaan van: geen trekgewicht op RDW gegevens = skip dat exemplaar en zoek door naar een andere

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-02 19:43
Iemand ervaring met het wegpoetsen van wittige vlekken in het chroom? Vermoedelijk door de carwash veroorzaakt. Tesla zelf geeft aan dat je geen chrome polish mag gebruiken.

• Stijnbdj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-03 18:55
Farmerwood schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Die 5000 euro extra is zeker leuk, maar als ik kijk wat Tesla op dit moment aan 2de hands Model Y heeft staan ben ik nog niet geneigd hem nu in te ruilen. Dus voorlopig blijft de Model 3 gewoon in gebruik.
Houdt wel rekening met dat de € 5.000,- enkel geldt voor nieuwe voertuigen en niet voor de occasions. Inruilen op een 2e hands Model Y, is verre van aantrekkelijk via Tesla zelf.

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-03 22:19
@gambr0 Ik heb mijn doffe chrome strips weer mooi gekregen met de volgende producten: https://www.carclean.com/...ional-polish-2-473ml.html en https://www.carclean.com/...shing-hand-pad-white.html.
Is wel even wat werk. Daarna heb ik ze in dezelfde autowas gezet als de rest van de auto. En daarna niet meer door de krasstraat...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bitjeverkeerd schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:08:
@gambr0 Ik heb mijn doffe chrome strips weer mooi gekregen met de volgende producten: https://www.carclean.com/...ional-polish-2-473ml.html en https://www.carclean.com/...shing-hand-pad-white.html.
Is wel even wat werk. Daarna heb ik ze in dezelfde autowas gezet als de rest van de auto. En daarna niet meer door de krasstraat...
Ik gebruik zelf ceramic coating spray, om de maand spray ik de auto. Waardoor de auto enorm glad wordt, en blijft en vuil amper aanhecht, echt super spul _/-\o_

Aanrader!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
https://www.autohuissalla...-3-long-range-awd-75-kwh/
kent iemand deze toevallig? Staat al best een tijdje te koop, dat vind ik wel opvallend.
Heb 'm nog niet bekeken, misschien komend weekend maar eens bekijken.

• Headshot_NL
kieskes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:29:
kent iemand deze toevallig? Staat al best een tijdje te koop, dat vind ik wel opvallend.
Is toch niet heel spannend qua prijs? Er staan er wel meer van deze prijs en lagere kilometerstanden te koop. Voorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/...odel-3/overzicht/58735216
Is ook nog een facelift van 12-2020. Alleen weinig foto's, wellicht komen die nog.
Of deze, ook een facelift: https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2020-58819372

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Daar heb je gelijk in, de facelift is inderdaad mooier (ben geen fan van chroom). Dank voor de linkjes!

• Headshot_NL
kieskes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:24:
Daar heb je gelijk in, de facelift is inderdaad mooier (ben geen fan van chroom). Dank voor de linkjes!
Niet alleen mooier, smaken verschillen ook natuurlijk, maar de facelift heeft bijvoorbeeld wat betere afwerking en een warmtepomp.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kieskes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:29:
Oei, in dit prijssegment kan je al bijna een facelift Model 3 met Ryzen halen. Dan heb je wel een 60kWh RWD maar die zal in de praktijk in de winter gelijke range, of zelfs meer range hebben dan een 2020 LR.

Als je de performance of AWD niet nodig hebt zou ik dat zeker overwegen als ik jou was.

• jochie79
  • Laatst online: 12:57
Ik ben ook in de markt voor een model 3. De staat bij veel occasions valt me tegen. Nu hebben we echter wel een nette gezien, maar daar is iets geks met het dashboard. Er zit een witte uitslag bij de ventilatie uitgang. Iemand die dit herkent? Kan dit ook een defect van de airco betekenen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIMmX0uzFkLhpYg9ovG3k7Cocok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMhkyjXz3rFYPBuN2nJlQita.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast de vraag of het de moeite is om bij Jan Bogert langs te gaan als je een nette (bijna showroom staat) model 3 zoekt?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
jochie79 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:55:
Ik ben ook in de markt voor een model 3. De staat bij veel occasions valt me tegen. Nu hebben we echter wel een nette gezien, maar daar is iets geks met het dashboard. Er zit een witte uitslag bij de ventilatie uitgang. Iemand die dit herkent? Kan dit ook een defect van de airco betekenen?
[Afbeelding]

Daarnaast de vraag of het de moeite is om bij Jan Bogert langs te gaan als je een nette (bijna showroom staat) model 3 zoekt?
Heb ik niet eerder gezien, is lastig te zien of het schade is of oppervlakte verontreiniging.

Sommige kopers vinden de autos bij Jan juist een voordeel hebben omdat ze zo van de veiling komen. Een nette auto kan in theorie helemaal niet zo netjes zijn gewees als je wat aandacht hebben gehad waarbij de auto van Jan zijn zoals ze zijn, je ziet meteen hoe er mee omgegaan is en dat is dus bij een nette niet altijd zichtbaar.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-03 22:47
megabeat schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:11:
[...]

Heb ik niet eerder gezien, is lastig te zien of het schade is of oppervlakte verontreiniging.

Sommige kopers vinden de autos bij Jan juist een voordeel hebben omdat ze zo van de veiling komen. Een nette auto kan in theorie helemaal niet zo netjes zijn gewees als je wat aandacht hebben gehad waarbij de auto van Jan zijn zoals ze zijn, je ziet meteen hoe er mee omgegaan is en dat is dus bij een nette niet altijd zichtbaar.
Dat dus, heb zelf ook mijn Model 3 bij Jan Bogert gehaald voor een (zeker destijds) meer dan prima prijs. Dat was wel eind 2024, toen zo wat meerdere keren per dag daar een truck langskwam met 'verse' Model 3's. Ik vind het voordeel van zo'n zaak als Jan Bogert juist dat je makkelijk de slechte exemplaren weg kunt filteren, verschil in bouwkwaliteit en panel gaps bijv. kun je gemakkelijk vergelijken als er van dezelfde auto tientallen exemplaren staan.

Echter, zullen op een gegeven moment vermoedelijk de goede exemplaren eruit gevist zijn en dan is het wachten op nieuw aanbod.

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-02 19:43
bitjeverkeerd schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:08:
Dank, ga ik proberen!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
jochie79 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:55:
[Afbeelding]

Toevallig vandaag bij Jan een Polestar (voor mijn zwager ) gekocht en gelijk mee genomen! Vriendelijk personeel en heel veel keus! Proefritten gingen daar af en aan. In heel het dorp Dinteloord reden bijna alleen maar groene platen Tesla's/Polestars. 🤣
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.