Laadpoort had gisteren wat moeite maar ging wel uit zichzelf open. De frunk echter niet, en die moest open omdat ik daar de granny charger in had liggen. Nadat ik wat warm water (niet kokend!) langs de naden van de frunk had gegoten ging deze echter gelijk open.Amens schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:20:
Ik heb de eerste dagen in de Model 3 erop zitten, wat een genot! Toch een paar dingen die mij opvielen:
- De laadpoort ontgrendelt niet, hebben jullie daar met dit weer ook last van?
- Er is veel ijsvorming bij de frunk, daardoor werken de ruitensproeiers niet
Of ben ik wellicht te ongeduldig met het voorverwarmen.. ?
- Tip: Laadpoort vergrendeling kun je van buitenaf altijd ontgrendelen/overrulen door de achterportier hendel even 3 seconden opengetrokken te houden (kan je dat nog niet, dan is je auto software heel oud en moet je nodig updaten). Kan het dan nog niet, dan kan er een probleem zijn met de hardware. (Mocht er echt een hardware fail zijn, dan is geloof ik nog een manier om de latch mechanisch vanuit de kofferbak te ontgrendelen, even opzoeken in de handleiding).Amens schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:20:
Ik heb de eerste dagen in de Model 3 erop zitten, wat een genot! Toch een paar dingen die mij opvielen:
Omgekeerd heb ik nu met deze vorstdagen wel al bij meerdere (3rd party) DC snelladers wat problemen ondervonden waarbij hij wel gewoon vergrendelde maar het laden niet wilde starten, terwijl er niets aan de auto mis is. Paar laders verderop deed hij het dan wel.
- Zit er wel winter ruitensproeivloeistof in je tankje? Veel mensen vergeten dit, met alle gevolgen van dien.
Thanks, ga het eens proberen. De mechanische hendel vanuit de kofferbak werkt inderdaad wel. En er zit inderdaad winter spray in het tankjemcduck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]
- Tip: Laadpoort vergrendeling kun je van buitenaf altijd ontgrendelen/overrulen door de achterportier hendel even 3 seconden opengetrokken te houden (kan je dat nog niet, dan is je auto software heel oud en moet je nodig updaten). Kan het dan nog niet, dan kan er een probleem zijn met de hardware. (Mocht er echt een hardware fail zijn, dan is geloof ik nog een manier om de latch mechanisch vanuit de kofferbak te ontgrendelen, even opzoeken in de handleiding).
Omgekeerd heb ik nu met deze vorstdagen wel al bij meerdere (3rd party) DC snelladers wat problemen ondervonden waarbij hij wel gewoon vergrendelde maar het laden niet wilde starten, terwijl er niets aan de auto mis is. Paar laders verderop deed hij het dan wel.
- Zit er wel winter ruitensproeivloeistof in je tankje? Veel mensen vergeten dit, met alle gevolgen van dien.
Hoe heb je geprobeerd om de laadpoort te ontgrendelen?Amens schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:20:
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Via de app en daarnaast ook via het scherm. Na het ontgrendelen is het Tesla logo naast de laadpoort wit, maar zit de stekker nog muurvast.adjego schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:30:
[...]
Hoe heb je geprobeerd om de laadpoort te ontgrendelen?
Ik zit nu al een half uur te zoeken naar een tabel die ik ooit heb gezien met daarin de bouwjaren en welke hardware versies en accu de auto heeft. Heeft iemand dat hier bij de hand? Ik ben me aan het oriënteren om een M3 te kopen van rond 2019/2020 met max +/- 100k op de teller. Nu is het volgens mij slimmer om voor de LFP upgrade te gaan, maar ik kan nog niet helemaal vinden waar ik rekening mee moet houden. Op Marktplaats e.d. staan er genoeg, maar het liefst zou ik natuurlijk de meest recentste hw versie kopen die binnen het budget valt.
Heb overigens ai een lijstje proberen te laten maken, die klopte niet :’).
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik denk dat je deze bedoelt:Kecin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:
Ik zit nu al een half uur te zoeken naar een tabel die ik ooit heb gezien met daarin de bouwjaren en welke hardware versies en accu de auto heeft. Heeft iemand dat hier bij de hand? Ik ben me aan het oriënteren om een M3 te kopen van rond 2019/2020 met max +/- 100k op de teller. Nu is het volgens mij slimmer om voor de LFP upgrade te gaan, maar ik kan nog niet helemaal vinden waar ik rekening mee moet houden. Op Marktplaats e.d. staan er genoeg, maar het liefst zou ik natuurlijk de meest recentste hw versie kopen die binnen het budget valt.
https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641
Ik krijg alleen dat plaatje niet netjes op het forum hier.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Hmm kwartaal 4 van 2020 dus pas LFP batterijen voor de M3evleerdam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt:
Thanks! Volgens mij is hem dat. Zal hem hier eens uploaden:evleerdam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt:
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Trouwens, voor alle duidelijkheid: De klep van de laadpoort opent wel. Het is alleen dat de vergrendeling van de lader zelf niet ontgrendelt als ik daar om vraag.ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Laadpoort had gisteren wat moeite maar ging wel uit zichzelf open. De frunk echter niet, en die moest open omdat ik daar de granny charger in had liggen. Nadat ik wat warm water (niet kokend!) langs de naden van de frunk had gegoten ging deze echter gelijk open.
Dat is vrij simpel meest recent is HW3 voor AP en de Intel voor de Infotainment.Kecin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:
Ryzen is pas vanaf 2022, en HW4 vanaf de Highland. Ik zou zeker voor een LFP gaan door de lage degradatie, als je bij de Tesla CPO's kijkt dan zit een 2019 SR+ op gemiddeld 320km rated range en een 2020 SR+ LFP op gemiddeld 380km (zie nu overigens geen 2020 met LFP staan, maar een 2021 geeft wel een goede referentie)
[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2026 19:17 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vind ik best duur. Is dat inclusief panorama dak, inzittenden verzekering en europese pechhulp?Amens schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:06:
[...]
Ik heb nu via ASR voor 84 euro een all-risk verzekering. Ik heb 10% pakketkorting omdat onze BMW ook via hun is verzekerd en ik heb 20 schadevrije jaren opgebouwd.
Ik betaal dat bedrag inclusief dat allemaal.
Scheelt indd behoorlijk qua degradatie, ook bij de Long Range. Heb nu een 2019 SR+ maar verhuis over 2 maanden naar een appartement, dus geen mogelijkheid tot thuisladen meer. Laadpalen in de nieuwe buurt zijn schaars en tevens minimaal 0,55 euro per kWh.revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:12:
[...]
Dat is vrij simpel meest recent is HW3 voor AP en de Intel voor de Infotainment.
Ryzen is pas vanaf 2022, en HW4 vanaf de Highland. Ik zou zeker voor een LFP gaan door de lage degradatie, als je bij de Tesla CPO's kijkt dan zit een 2019 SR+ op gemiddeld 320km rated range en een 2020 SR+ LFP op gemiddeld 380km (zie nu overigens geen 2020 met LFP staan, maar een 2021 geeft wel een goede referentie)
Er zit een Tesla Supercharger binnen een paar km van mijn nieuwe adres dus ik ben voornemens om daar als het nodig is heen te rijden en te laden. Dan is het wel fijn als je meteen veel km's range hebt dus lang verhaal kort: ik ben aan het kijken voor een 2020+ LR. Echter, was ik wel een beetje verbaasd door de accudegradatie in de advertentie. Ik dacht, een LR heeft een grotere accu t.o.v. een SR dus procentueel minder degradatie maar dat lijkt zeker niet standaard zo te zijn. Ben nu rustig aan het kijken voor een 2021+ SR.
Ik durf wel te zeggen dat een 2021 SR+ met warmtepomp in deze omstandigheden even ver (misschien wel een fractie verder) komt dan een 2019 LR met 15% degradatie, PTC heater en minder efficiënte aandrijflijn.ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:38:
[...]
Scheelt indd behoorlijk qua degradatie, ook bij de Long Range. Heb nu een 2019 SR+ maar verhuis over 2 maanden naar een appartement, dus geen mogelijkheid tot thuisladen meer. Laadpalen in de nieuwe buurt zijn schaars en tevens minimaal 0,55 euro per kWh.
Er zit een Tesla Supercharger binnen een paar km van mijn nieuwe adres dus ik ben voornemens om daar als het nodig is heen te rijden en te laden. Dan is het wel fijn als je meteen veel km's range hebt dus lang verhaal kort: ik ben aan het kijken voor een 2020+ LR. Echter, was ik wel een beetje verbaasd door de accudegradatie in de advertentie. Ik dacht, een LR heeft een grotere accu t.o.v. een SR dus procentueel minder degradatie maar dat lijkt zeker niet standaard zo te zijn. Ben nu rustig aan het kijken voor een 2021+ SR.
Een 2021 heeft vaak rond de 400km rated range terwijl een LR 2019 vaak rond de 430km rated zit, qua marktwaarde zijn ze ook vergelijkbaar echter is de bouwkwaliteit en het energie verbruik van een facelift SR aanzienlijk beter,
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2026 19:44 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb nog geen all risk premies gezien onder de 80 euro. Als ik een rondje independer doe dan is alles onder circa 100 euro goedkoop te noemen voor een all risk Tesla verzekering met max bm korting. Uiteraard is op oa leeftijd en kilometrage de premie anders.fisherman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Vind ik best duur. Is dat inclusief panorama dak, inzittenden verzekering en europese pechhulp?
Ik betaal dat bedrag inclusief dat allemaal.
Vergeet ook niet kleur van de auto en de plek waar je woont. Dat kan ook schelen in premie.megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:40:
[...]
Ik heb nog geen all risk premies gezien onder de 80 euro. Als ik een rondje independer doe dan is alles onder circa 100 euro goedkoop te noemen voor een all risk Tesla verzekering met max bm korting. Uiteraard is op oa leeftijd en kilometrage de premie anders.
Laat maar… verkeerd gelezen 😐
[ Voor 80% gewijzigd door tjubbie op 07-01-2026 21:13 ]
Die van mij is all risk 70. Met 16 schadevrije jaren.megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:40:
[...]
Ik heb nog geen all risk premies gezien onder de 80 euro. Als ik een rondje independer doe dan is alles onder circa 100 euro goedkoop te noemen voor een all risk Tesla verzekering met max bm korting. Uiteraard is op oa leeftijd en kilometrage de premie anders.
Ik woon in een stad in Gelderland nabij het centrum. In het westen zal het een stuk duurder zijn vermoed ik.Daniel. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Vergeet ook niet kleur van de auto en de plek waar je woont. Dat kan ook schelen in premie.
Nette prijs. Zijn er ook nog extra's?fisherman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Die van mij is all risk 70. Met 16 schadevrije jaren.
Ik betaal 82 euro, en eens per kwartaal een korting van ongeveer 25 euro als ik een beetje normaal rij bij de ANWB.
20+ schadevrije jaren, inzittenden verzekerd en 3 jaar aanschafwaarde garantie.
Ik had die verzekering met mijn andere auto, maar voor een fatsoenlijke score moest je echt rijden als een 'oud' omaatje. Eén bocht in mijn buurt moest je echt met 30 nemen i.p.v. de toegestande 50(wat daar ook echt wel kan) wilde ik daar geen slechte score krijgen. Je moest langzamer rijden dan de toegestane snelheid voor een nette score.Cxxxx71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Nette prijs. Zijn er ook nog extra's?
Ik betaal 82 euro, en eens per kwartaal een korting van ongeveer 25 euro als ik een beetje normaal rij bij de ANWB.
Voor mij zou de goedkoopste momenteel 165 euro p.m. zijn o.b.v. 25 jaar en 2 schadevrije jaren. Vind het op zich nog wel meevallen o.b.v. de variabelen. Ik wist dat de verzekering met zo'n auto niet goedkoop zou zijn in mijn geval dus heb er vrede mee.fisherman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Beweer je nou dat ik rij als een oud omaatje???Daniel. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Ik had die verzekering met mijn andere auto, maar voor een fatsoenlijke score moest je echt rijden als een 'oud' omaatje. Eén bocht in mijn buurt moest je echt met 30 nemen i.p.v. de toegestande 50(wat daar ook echt wel kan) wilde ik daar geen slechte score krijgen. Je moest langzamer rijden dan de toegestane snelheid voor een nette score.
Ik krijg ook zeker geen 100% score hoor. Die anwb app geeft mij ook nogal wat tips zoals eerder remmen, snelheid matigen en ook bochten wat rustiger nemen. Maar nog steeds kortingen van minimaal 20 euro per kwartaal. Meestal meer. Ik vind ze niet zo streng wat dat betreft.
Ik heb het idee dat die app er vooral op let dat je vloeiend rijdt, en daar voldoe ik wel aardig aan dacht ik zo.
[ Voor 6% gewijzigd door Cxxxx71 op 08-01-2026 18:04 ]
Welke verzekeraar is dit?fisherman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:56:
[...]
3 jaar aanschafwaarde garantie en ook panoramadak is verzekerd onder glasverzekering.Cxxxx71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Nette prijs. Zijn er ook nog extra's?
Ik heb wat extra's, maar die vallen niet onder die 70 euro. Ik betaal hetzelfde als jij, maar dan met inzittende verzekering en ook Europese pechhulp.
Zit er bij die verzekering een tracker in je auto dan van de ANWB? Zo'n verzekering zou ik zeker niet willen hebben als dat het geval is.Daniel. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Ik had die verzekering met mijn andere auto, maar voor een fatsoenlijke score moest je echt rijden als een 'oud' omaatje. Eén bocht in mijn buurt moest je echt met 30 nemen i.p.v. de toegestande 50(wat daar ook echt wel kan) wilde ik daar geen slechte score krijgen. Je moest langzamer rijden dan de toegestane snelheid voor een nette score.
Het is geen echte tracker, het meet alleen je rijgegevens.fisherman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Zit er bij die verzekering een tracker in je auto dan van de ANWB? Zo'n verzekering zou ik zeker niet willen hebben als dat het geval is.
Snap eigenlijk niet zo wat je er tegen zou hebben als het wel zo was. Je weet dat je smartphone en ook je Tesla erg goed is in het tracken?
Uiteraard weet ik dat, maar dat vind ik minder bezwaarlijk dan dat een verzekeraar die gegevens heeft.Cxxxx71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:06:
[...]
Het is geen echte tracker, het meet alleen je rijgegevens.
Snap eigenlijk niet zo wat je er tegen zou hebben als het wel zo was. Je weet dat je smartphone en ook je Tesla erg goed is in het tracken?
Ben het met je eens, een verzekeraar kan een polis potentieel opzeggen of niet verlengen nav potentieel je rijgedrag. Dan moet je de moraliteitsvragen beantwoorden bij een andere verzekeraar dat een verzekering is opgezegd door de verzekeraar. Dan heb je wat uit te leggen hoor, als je dan nog wordt geaccepteerd. Natuurlijk is dit een onwaarschijnlijk scenario maar hoe meer een verzekeraar weet hoe nadeliger dit kan zijn voor je.fisherman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]
Uiteraard weet ik dat, maar dat vind ik minder bezwaarlijk dan dat een verzekeraar die gegevens heeft.
Laat ik voorop stellen dat het mij niets doet dat er een tracker inzit van anwb, tesla of mijn smartphone. Maar als ik dan toch moet kiezen, liever dat die gegevens bij de anwb zijn dan bij een groot internationaal bedrijf waar wij als Nederlander nauwelijks controle op kunnen hebben zoals tesla, google en weet ik veel wat nog meerfisherman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]
Uiteraard weet ik dat, maar dat vind ik minder bezwaarlijk dan dat een verzekeraar die gegevens heeft.
Als de verzekeraar je polis opzegt, heb je het daar hoogstwaarschijnlijk zelf naar gemaakt. Ik ben ook niet altijd de allerbraafste, rij ook wel eens te hard of ga iets te wild door een bocht. Maar over het algemeen gedraag ik me wel in het verkeer. Daarom ben ik er ook niet bang voor dat de verzekering aan de hand van de beacon de polis opzegt.megabeat schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Ben het met je eens, een verzekeraar kan een polis potentieel opzeggen of niet verlengen nav potentieel je rijgedrag. Dan moet je de moraliteitsvragen beantwoorden bij een andere verzekeraar dat een verzekering is opgezegd door de verzekeraar. Dan heb je wat uit te leggen hoor, als je dan nog wordt geaccepteerd. Natuurlijk is dit een onwaarschijnlijk scenario maar hoe meer een verzekeraar weet hoe nadeliger dit kan zijn voor je.
Absoluut, een verzekeraar zal dit niet zomaar doen en als ik lees val jij buiten dat regime, echter ben ik het eens met de stelling het bezwaarlijker is dat een verzekeraar die data heeft dan Tesla of Google/Apple.Cxxxx71 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Als de verzekeraar je polis opzegt, heb je het daar hoogstwaarschijnlijk zelf naar gemaakt. Ik ben ook niet altijd de allerbraafste, rij ook wel eens te hard of ga iets te wild door een bocht. Maar over het algemeen gedraag ik me wel in het verkeer. Daarom ben ik er ook niet bang voor dat de verzekering aan de hand van de beacon de polis opzegt.
Zelf heb ik er enkele weken geleden Pirelli Cinturato All Season SF 3 235/40 R19 96 Y onder laten leggen.Jdv123 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:58:
...
De laatste APK was ook perfect, echter zouden de banden wel aan vervanging toe zijn. Mensen hier ervaring met goede all seasons?
De winterbanden die bij de aanschaf onder mijn Tesla zaten, waren ook net te ver versleten bij de APK.
De afgelopen dagen met sneeuw heel veel plezier van de nieuwe banden gehad. Waar menig andere auto stil stond of lag te glibberen, hadden deze nergens last van. Al zal de AWD hier wel veel bij geholpen hebben.
Toen het nog droog/nat was, had ik ook voldoende grip, en waren ze niet echt luid.
Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.