• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:11
Amens schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:20:
Ik heb de eerste dagen in de Model 3 erop zitten, wat een genot! Toch een paar dingen die mij opvielen:

- De laadpoort ontgrendelt niet, hebben jullie daar met dit weer ook last van?
- Er is veel ijsvorming bij de frunk, daardoor werken de ruitensproeiers niet

Of ben ik wellicht te ongeduldig met het voorverwarmen.. ?
Laadpoort had gisteren wat moeite maar ging wel uit zichzelf open. De frunk echter niet, en die moest open omdat ik daar de granny charger in had liggen. Nadat ik wat warm water (niet kokend!) langs de naden van de frunk had gegoten ging deze echter gelijk open.

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:34
Ik heb de eerste dagen in de Model 3 erop zitten, wat een genot! Toch een paar dingen die mij opvielen:

- Tip: Laadpoort vergrendeling kun je van buitenaf altijd ontgrendelen/overrulen door de achterportier hendel even 3 seconden opengetrokken te houden (kan je dat nog niet, dan is je auto software heel oud en moet je nodig updaten). Kan het dan nog niet, dan kan er een probleem zijn met de hardware. (Mocht er echt een hardware fail zijn, dan is geloof ik nog een manier om de latch mechanisch vanuit de kofferbak te ontgrendelen, even opzoeken in de handleiding).
Omgekeerd heb ik nu met deze vorstdagen wel al bij meerdere (3rd party) DC snelladers wat problemen ondervonden waarbij hij wel gewoon vergrendelde maar het laden niet wilde starten, terwijl er niets aan de auto mis is. Paar laders verderop deed hij het dan wel.

- Zit er wel winter ruitensproeivloeistof in je tankje? Veel mensen vergeten dit, met alle gevolgen van dien.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
mcduck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]

- Tip: Laadpoort vergrendeling kun je van buitenaf altijd ontgrendelen/overrulen door de achterportier hendel even 3 seconden opengetrokken te houden (kan je dat nog niet, dan is je auto software heel oud en moet je nodig updaten). Kan het dan nog niet, dan kan er een probleem zijn met de hardware. (Mocht er echt een hardware fail zijn, dan is geloof ik nog een manier om de latch mechanisch vanuit de kofferbak te ontgrendelen, even opzoeken in de handleiding).
Omgekeerd heb ik nu met deze vorstdagen wel al bij meerdere (3rd party) DC snelladers wat problemen ondervonden waarbij hij wel gewoon vergrendelde maar het laden niet wilde starten, terwijl er niets aan de auto mis is. Paar laders verderop deed hij het dan wel.

- Zit er wel winter ruitensproeivloeistof in je tankje? Veel mensen vergeten dit, met alle gevolgen van dien.
Thanks, ga het eens proberen. De mechanische hendel vanuit de kofferbak werkt inderdaad wel. En er zit inderdaad winter spray in het tankje :)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:48

Hoe heb je geprobeerd om de laadpoort te ontgrendelen?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Amens
adjego schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Hoe heb je geprobeerd om de laadpoort te ontgrendelen?
Via de app en daarnaast ook via het scherm. Na het ontgrendelen is het Tesla logo naast de laadpoort wit, maar zit de stekker nog muurvast.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zit nu al een half uur te zoeken naar een tabel die ik ooit heb gezien met daarin de bouwjaren en welke hardware versies en accu de auto heeft. Heeft iemand dat hier bij de hand? Ik ben me aan het oriënteren om een M3 te kopen van rond 2019/2020 met max +/- 100k op de teller. Nu is het volgens mij slimmer om voor de LFP upgrade te gaan, maar ik kan nog niet helemaal vinden waar ik rekening mee moet houden. Op Marktplaats e.d. staan er genoeg, maar het liefst zou ik natuurlijk de meest recentste hw versie kopen die binnen het budget valt.

Heb overigens ai een lijstje proberen te laten maken, die klopte niet :’).

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:07
Kecin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:
Ik zit nu al een half uur te zoeken naar een tabel die ik ooit heb gezien met daarin de bouwjaren en welke hardware versies en accu de auto heeft. Heeft iemand dat hier bij de hand? Ik ben me aan het oriënteren om een M3 te kopen van rond 2019/2020 met max +/- 100k op de teller. Nu is het volgens mij slimmer om voor de LFP upgrade te gaan, maar ik kan nog niet helemaal vinden waar ik rekening mee moet houden. Op Marktplaats e.d. staan er genoeg, maar het liefst zou ik natuurlijk de meest recentste hw versie kopen die binnen het budget valt.

Ik denk dat je deze bedoelt:

https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641

Ik krijg alleen dat plaatje niet netjes op het forum hier.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 20:04
evleerdam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Hmm kwartaal 4 van 2020 dus pas LFP batterijen voor de M3

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

evleerdam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Thanks! Volgens mij is hem dat. Zal hem hier eens uploaden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPVbRs6YlmCQ1f5DmMNu8WRxFOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o6pgexq7CBueKypID5WOsMet.webp?f=fotoalbum_large

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Amens
ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Laadpoort had gisteren wat moeite maar ging wel uit zichzelf open. De frunk echter niet, en die moest open omdat ik daar de granny charger in had liggen. Nadat ik wat warm water (niet kokend!) langs de naden van de frunk had gegoten ging deze echter gelijk open.
Trouwens, voor alle duidelijkheid: De klep van de laadpoort opent wel. Het is alleen dat de vergrendeling van de lader zelf niet ontgrendelt als ik daar om vraag.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kecin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:

Dat is vrij simpel meest recent is HW3 voor AP en de Intel voor de Infotainment.
Ryzen is pas vanaf 2022, en HW4 vanaf de Highland. Ik zou zeker voor een LFP gaan door de lage degradatie, als je bij de Tesla CPO's kijkt dan zit een 2019 SR+ op gemiddeld 320km rated range en een 2020 SR+ LFP op gemiddeld 380km (zie nu overigens geen 2020 met LFP staan, maar een 2021 geeft wel een goede referentie)

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2026 19:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:15
Amens schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb nu via ASR voor 84 euro een all-risk verzekering. Ik heb 10% pakketkorting omdat onze BMW ook via hun is verzekerd en ik heb 20 schadevrije jaren opgebouwd.
Vind ik best duur. Is dat inclusief panorama dak, inzittenden verzekering en europese pechhulp?
Ik betaal dat bedrag inclusief dat allemaal.

• ZXRY
revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Dat is vrij simpel meest recent is HW3 voor AP en de Intel voor de Infotainment.
Ryzen is pas vanaf 2022, en HW4 vanaf de Highland. Ik zou zeker voor een LFP gaan door de lage degradatie, als je bij de Tesla CPO's kijkt dan zit een 2019 SR+ op gemiddeld 320km rated range en een 2020 SR+ LFP op gemiddeld 380km (zie nu overigens geen 2020 met LFP staan, maar een 2021 geeft wel een goede referentie)
Scheelt indd behoorlijk qua degradatie, ook bij de Long Range. Heb nu een 2019 SR+ maar verhuis over 2 maanden naar een appartement, dus geen mogelijkheid tot thuisladen meer. Laadpalen in de nieuwe buurt zijn schaars en tevens minimaal 0,55 euro per kWh.

Er zit een Tesla Supercharger binnen een paar km van mijn nieuwe adres dus ik ben voornemens om daar als het nodig is heen te rijden en te laden. Dan is het wel fijn als je meteen veel km's range hebt dus lang verhaal kort: ik ben aan het kijken voor een 2020+ LR. Echter, was ik wel een beetje verbaasd door de accudegradatie in de advertentie. Ik dacht, een LR heeft een grotere accu t.o.v. een SR dus procentueel minder degradatie maar dat lijkt zeker niet standaard zo te zijn. Ben nu rustig aan het kijken voor een 2021+ SR.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Scheelt indd behoorlijk qua degradatie, ook bij de Long Range. Heb nu een 2019 SR+ maar verhuis over 2 maanden naar een appartement, dus geen mogelijkheid tot thuisladen meer. Laadpalen in de nieuwe buurt zijn schaars en tevens minimaal 0,55 euro per kWh.

Er zit een Tesla Supercharger binnen een paar km van mijn nieuwe adres dus ik ben voornemens om daar als het nodig is heen te rijden en te laden. Dan is het wel fijn als je meteen veel km's range hebt dus lang verhaal kort: ik ben aan het kijken voor een 2020+ LR. Echter, was ik wel een beetje verbaasd door de accudegradatie in de advertentie. Ik dacht, een LR heeft een grotere accu t.o.v. een SR dus procentueel minder degradatie maar dat lijkt zeker niet standaard zo te zijn. Ben nu rustig aan het kijken voor een 2021+ SR.
Ik durf wel te zeggen dat een 2021 SR+ met warmtepomp in deze omstandigheden even ver (misschien wel een fractie verder) komt dan een 2019 LR met 15% degradatie, PTC heater en minder efficiënte aandrijflijn.

Een 2021 heeft vaak rond de 400km rated range terwijl een LR 2019 vaak rond de 430km rated zit, qua marktwaarde zijn ze ook vergelijkbaar echter is de bouwkwaliteit en het energie verbruik van een facelift SR aanzienlijk beter,

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2026 19:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Vind ik best duur. Is dat inclusief panorama dak, inzittenden verzekering en europese pechhulp?
Ik betaal dat bedrag inclusief dat allemaal.
Ik heb nog geen all risk premies gezien onder de 80 euro. Als ik een rondje independer doe dan is alles onder circa 100 euro goedkoop te noemen voor een all risk Tesla verzekering met max bm korting. Uiteraard is op oa leeftijd en kilometrage de premie anders.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14
megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Ik heb nog geen all risk premies gezien onder de 80 euro. Als ik een rondje independer doe dan is alles onder circa 100 euro goedkoop te noemen voor een all risk Tesla verzekering met max bm korting. Uiteraard is op oa leeftijd en kilometrage de premie anders.
Vergeet ook niet kleur van de auto en de plek waar je woont. Dat kan ook schelen in premie.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-01 22:42
Laat maar… verkeerd gelezen 😐

[ Voor 80% gewijzigd door tjubbie op 07-01-2026 21:13 ]

• fisherman
megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Die van mij is all risk 70. Met 16 schadevrije jaren.

• fisherman
Daniel. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Vergeet ook niet kleur van de auto en de plek waar je woont. Dat kan ook schelen in premie.
Ik woon in een stad in Gelderland nabij het centrum. In het westen zal het een stuk duurder zijn vermoed ik.

• Cxxxx71
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Nette prijs. Zijn er ook nog extra's?

Ik betaal 82 euro, en eens per kwartaal een korting van ongeveer 25 euro als ik een beetje normaal rij bij de ANWB.

20+ schadevrije jaren, inzittenden verzekerd en 3 jaar aanschafwaarde garantie.

• Daniel.
Cxxxx71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Ik betaal 82 euro, en eens per kwartaal een korting van ongeveer 25 euro als ik een beetje normaal rij bij de ANWB.

Ik had die verzekering met mijn andere auto, maar voor een fatsoenlijke score moest je echt rijden als een 'oud' omaatje. Eén bocht in mijn buurt moest je echt met 30 nemen i.p.v. de toegestande 50(wat daar ook echt wel kan) wilde ik daar geen slechte score krijgen. Je moest langzamer rijden dan de toegestane snelheid voor een nette score.

• ZXRY
[...]

Voor mij zou de goedkoopste momenteel 165 euro p.m. zijn o.b.v. 25 jaar en 2 schadevrije jaren. Vind het op zich nog wel meevallen o.b.v. de variabelen. Ik wist dat de verzekering met zo'n auto niet goedkoop zou zijn in mijn geval dus heb er vrede mee.

• Cxxxx71
  • Nu online
Daniel. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik had die verzekering met mijn andere auto, maar voor een fatsoenlijke score moest je echt rijden als een 'oud' omaatje. Eén bocht in mijn buurt moest je echt met 30 nemen i.p.v. de toegestande 50(wat daar ook echt wel kan) wilde ik daar geen slechte score krijgen. Je moest langzamer rijden dan de toegestane snelheid voor een nette score.
Beweer je nou dat ik rij als een oud omaatje??? :) :) :)

Ik krijg ook zeker geen 100% score hoor. Die anwb app geeft mij ook nogal wat tips zoals eerder remmen, snelheid matigen en ook bochten wat rustiger nemen. Maar nog steeds kortingen van minimaal 20 euro per kwartaal. Meestal meer. Ik vind ze niet zo streng wat dat betreft.
Ik heb het idee dat die app er vooral op let dat je vloeiend rijdt, en daar voldoe ik wel aardig aan dacht ik zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Cxxxx71 op 08-01-2026 18:04 ]

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-01 20:13
[...]

Welke verzekeraar is dit?

• fisherman
Cxxxx71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:
[...]

3 jaar aanschafwaarde garantie en ook panoramadak is verzekerd onder glasverzekering.
Ik heb wat extra's, maar die vallen niet onder die 70 euro. Ik betaal hetzelfde als jij, maar dan met inzittende verzekering en ook Europese pechhulp.

• fisherman
ABN Amro

• fisherman
Daniel. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Zit er bij die verzekering een tracker in je auto dan van de ANWB? Zo'n verzekering zou ik zeker niet willen hebben als dat het geval is.

• Cxxxx71
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Zit er bij die verzekering een tracker in je auto dan van de ANWB? Zo'n verzekering zou ik zeker niet willen hebben als dat het geval is.
Het is geen echte tracker, het meet alleen je rijgegevens.
Snap eigenlijk niet zo wat je er tegen zou hebben als het wel zo was. Je weet dat je smartphone en ook je Tesla erg goed is in het tracken?

• fisherman
Cxxxx71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Het is geen echte tracker, het meet alleen je rijgegevens.
Snap eigenlijk niet zo wat je er tegen zou hebben als het wel zo was. Je weet dat je smartphone en ook je Tesla erg goed is in het tracken?
Uiteraard weet ik dat, maar dat vind ik minder bezwaarlijk dan dat een verzekeraar die gegevens heeft.

• megabeat
  • Nu online
fisherman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Uiteraard weet ik dat, maar dat vind ik minder bezwaarlijk dan dat een verzekeraar die gegevens heeft.
Ben het met je eens, een verzekeraar kan een polis potentieel opzeggen of niet verlengen nav potentieel je rijgedrag. Dan moet je de moraliteitsvragen beantwoorden bij een andere verzekeraar dat een verzekering is opgezegd door de verzekeraar. Dan heb je wat uit te leggen hoor, als je dan nog wordt geaccepteerd. Natuurlijk is dit een onwaarschijnlijk scenario maar hoe meer een verzekeraar weet hoe nadeliger dit kan zijn voor je.

• Cxxxx71
  • Nu online
fisherman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Laat ik voorop stellen dat het mij niets doet dat er een tracker inzit van anwb, tesla of mijn smartphone. Maar als ik dan toch moet kiezen, liever dat die gegevens bij de anwb zijn dan bij een groot internationaal bedrijf waar wij als Nederlander nauwelijks controle op kunnen hebben zoals tesla, google en weet ik veel wat nog meer

• Cxxxx71
  • Nu online
megabeat schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Ben het met je eens, een verzekeraar kan een polis potentieel opzeggen of niet verlengen nav potentieel je rijgedrag. Dan moet je de moraliteitsvragen beantwoorden bij een andere verzekeraar dat een verzekering is opgezegd door de verzekeraar. Dan heb je wat uit te leggen hoor, als je dan nog wordt geaccepteerd. Natuurlijk is dit een onwaarschijnlijk scenario maar hoe meer een verzekeraar weet hoe nadeliger dit kan zijn voor je.
Als de verzekeraar je polis opzegt, heb je het daar hoogstwaarschijnlijk zelf naar gemaakt. Ik ben ook niet altijd de allerbraafste, rij ook wel eens te hard of ga iets te wild door een bocht. Maar over het algemeen gedraag ik me wel in het verkeer. Daarom ben ik er ook niet bang voor dat de verzekering aan de hand van de beacon de polis opzegt.

• megabeat
  • Nu online
Cxxxx71 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Als de verzekeraar je polis opzegt, heb je het daar hoogstwaarschijnlijk zelf naar gemaakt. Ik ben ook niet altijd de allerbraafste, rij ook wel eens te hard of ga iets te wild door een bocht. Maar over het algemeen gedraag ik me wel in het verkeer. Daarom ben ik er ook niet bang voor dat de verzekering aan de hand van de beacon de polis opzegt.
Absoluut, een verzekeraar zal dit niet zomaar doen en als ik lees val jij buiten dat regime, echter ben ik het eens met de stelling het bezwaarlijker is dat een verzekeraar die data heeft dan Tesla of Google/Apple.

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:30
Jdv123 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:58:
...
De laatste APK was ook perfect, echter zouden de banden wel aan vervanging toe zijn. Mensen hier ervaring met goede all seasons?
Zelf heb ik er enkele weken geleden Pirelli Cinturato All Season SF 3 235/40 R19 96 Y onder laten leggen.
De winterbanden die bij de aanschaf onder mijn Tesla zaten, waren ook net te ver versleten bij de APK.

De afgelopen dagen met sneeuw heel veel plezier van de nieuwe banden gehad. Waar menig andere auto stil stond of lag te glibberen, hadden deze nergens last van. Al zal de AWD hier wel veel bij geholpen hebben.
Toen het nog droog/nat was, had ik ook voldoende grip, en waren ze niet echt luid.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:26
rodebest schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:41:
[...]

Zelf heb ik er enkele weken geleden Pirelli Cinturato All Season SF 3 235/40 R19 96 Y onder laten leggen.
De winterbanden die bij de aanschaf onder mijn Tesla zaten, waren ook net te ver versleten bij de APK.

De afgelopen dagen met sneeuw heel veel plezier van de nieuwe banden gehad. Waar menig andere auto stil stond of lag te glibberen, hadden deze nergens last van. Al zal de AWD hier wel veel bij geholpen hebben.
Toen het nog droog/nat was, had ik ook voldoende grip, en waren ze niet echt luid.
4wdr maakt echt enorm uit. En je kan slipstart doen. Eigenlijk kom je altijd wel weg. Met winterbanden en slipstart is het echt ongekend uit wat voor soort ellende je nog weg kan komen. Heb nu na 7 jaar tesla en wintersport wel wat keren gehad waarbij ik zelf dacht, kansloos, en dan stelde het eigenlijk niets voor. Heb daarvoor ook andere 4 wheel drive auto's gehad, oa audi, maar de grap zit hem in de slipstart. Dat zorgt ervoor dat als 1 wiel slipt de rest gewoon ook nog aandrijving krijgt. soort van lock zoals bij terreinwagens. Nadeel van veel 4wheel drive auto's is dat als 1 wiel slipt de rest ook niets meer doet. Dat probleem heeft tesla niet met die functie aan

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• fisherman
anti elppa schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:51:
[...]

4wdr maakt echt enorm uit. En je kan slipstart doen. Eigenlijk kom je altijd wel weg. Met winterbanden en slipstart is het echt ongekend uit wat voor soort ellende je nog weg kan komen. Heb nu na 7 jaar tesla en wintersport wel wat keren gehad waarbij ik zelf dacht, kansloos, en dan stelde het eigenlijk niets voor. Heb daarvoor ook andere 4 wheel drive auto's gehad, oa audi, maar de grap zit hem in de slipstart. Dat zorgt ervoor dat als 1 wiel slipt de rest gewoon ook nog aandrijving krijgt. soort van lock zoals bij terreinwagens. Nadeel van veel 4wheel drive auto's is dat als 1 wiel slipt de rest ook niets meer doet. Dat probleem heeft tesla niet met die functie aan
Slipstart heeft de RWD ook. Alleen dan natuurlijk op de achterwielen. Nog niet gebruikt overigens, maar ik ben afgelopen week wel straten ingereden waarvan ik twijfelde of ik er wel weer uit kwam. Allemaal zonder problemen.
Als je filmpjes ziet op internet van de RWD in landen met veel meer sneew dan hier zie je ook daar dat een RWD het gewoon heel erg goed doet.
Het enige probleem zou zijn met hellingen. Dat zal een AWD zeker heel erg veel beter doen natuurlijk. Maar niet ieder land waar het veel sneeuwt heeft veel bergachtig gebied.
Overigens is er natuurlijk altijd nog mogelijk om sneeuwkettingen te gebruiken in uiterste gevallen. Ook met FWD of RWD auto's kom je dan ook nagenoeg overal.

• ZXRY
fisherman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Slipstart heeft de RWD ook. Alleen dan natuurlijk op de achterwielen. Nog niet gebruikt overigens, maar ik ben afgelopen week wel straten ingereden waarvan ik twijfelde of ik er wel weer uit kwam. Allemaal zonder problemen.
Als je filmpjes ziet op internet van de RWD in landen met veel meer sneew dan hier zie je ook daar dat een RWD het gewoon heel erg goed doet.
Het enige probleem zou zijn met hellingen. Dat zal een AWD zeker heel erg veel beter doen natuurlijk. Maar niet ieder land waar het veel sneeuwt heeft veel bergachtig gebied.
Overigens is er natuurlijk altijd nog mogelijk om sneeuwkettingen te gebruiken in uiterste gevallen. Ook met FWD of RWD auto's kom je dan ook nagenoeg overal.
Ik stond afgelopen donderdag wel vast in mijn straat met m’n SR+. Is een woonerf dus er wordt niet gestrooid en sneeuw wordt er überhaupt veel minder weggereden.

Slipstart hielp ook niet, op een gegeven moment graaf je jezelf alleen maar meer in lol. Verder niet heel spannend hoor, met wat hulp via duwen wel weer losgekomen. Gelukkig dus ook een vrij rustige straat ;)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:22
Met dit winter weer heeft mijn M3 LR op zomerbanden positief verrast. De banden waren bijna op, ongeveer 2 mm. Ben er een paar keer mee weggeweest, voor een paar korte ritjes in de buurt. Ging echt prima, alleen remmen en 90 graden bochten (te snel) nemen was wat tricky. Met winterbanden moet dat echt perfect gaan lijkt me.

• fisherman
ZXRY schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Ik stond afgelopen donderdag wel vast in mijn straat met m’n SR+. Is een woonerf dus er wordt niet gestrooid en sneeuw wordt er überhaupt veel minder weggereden.

Slipstart hielp ook niet, op een gegeven moment graaf je jezelf alleen maar meer in lol. Verder niet heel spannend hoor, met wat hulp via duwen wel weer losgekomen. Gelukkig dus ook een vrij rustige straat ;)
Was dat met of zonder winterbanden? Zonder winterbanden is dat wel een heel groot verschil.

• Amens
Alle 'problemen' die ik had met mijn recent gehaalde M3 2020 bleken toch echt van het winterse weer te komen. Zowel de ruitensproeier als het ontgrendelen van de laadpoort werken weer :)

• ZXRY
fisherman schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Was dat met of zonder winterbanden? Zonder winterbanden is dat wel een heel groot verschil.
Met zomerbanden inderdaad. Eerste deel van vorige week had ik de auto niet nodig. Donderdag de auto gepakt voor een rit van een paar km heen en terug, tot dat moment thuis. Vrijdag kon ik gelukkig de SUV met winterbanden gebruiken :P

• Amens
Vandaag de eerste ‘grote’ rit gehad. Vanuit het noorden naar Utrecht, daarna Arnhem en weer terug. Het laden was even spannend onderweg, maar zoals ik overal heb gelezen kun je prima vertrouwen op de navigatie. Even 20 minuten aan de supercharger en ik kon weer met een gerust hart naar huis. Daar aangekomen nog 26% over, dikke prima.

Vooral de eerste kilometers gaat het percentage flink hard, dat is even wennen denk ik. Uiteindelijk gaat het heel mooi geleidelijk (wel afhankelijk van je rechtervoet natuurlijk)

Ik heb vandaag ook zoveel mogelijk op autopilot gereden en ook dat is een genot, alleen bij uitvoegen van snelwegen is het nog wel even zoeken voor mij hoe hier het beste mee om te gaan. De auto wilde een paar keer rechtdoor, terwijl ik toch echt mijn knipperlicht naar links aan had.

Qua comfort is de model 3 naar mijn idee gewoon echt wel een goede auto en ik ben tot nu heel erg tevreden met de aankoop!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Amens schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:56:
Vandaag de eerste ‘grote’ rit gehad. Vanuit het noorden naar Utrecht, daarna Arnhem en weer terug. Het laden was even spannend onderweg, maar zoals ik overal heb gelezen kun je prima vertrouwen op de navigatie. Even 20 minuten aan de supercharger en ik kon weer met een gerust hart naar huis. Daar aangekomen nog 26% over, dikke prima.

Vooral de eerste kilometers gaat het percentage flink hard, dat is even wennen denk ik. Uiteindelijk gaat het heel mooi geleidelijk (wel afhankelijk van je rechtervoet natuurlijk)

Ik heb vandaag ook zoveel mogelijk op autopilot gereden en ook dat is een genot, alleen bij uitvoegen van snelwegen is het nog wel even zoeken voor mij hoe hier het beste mee om te gaan. De auto wilde een paar keer rechtdoor, terwijl ik toch echt mijn knipperlicht naar links aan had.

Qua comfort is de model 3 naar mijn idee gewoon echt wel een goede auto en ik ben tot nu heel erg tevreden met de aankoop!
Ik gooi hem meestal uit als ik moet uitvoegen, aangezien het toch niet werkt op de wegen die volgen na een snelweg. Of ik hem dan op de snelweg al uitzet en vervolgens uitvoeg. Of autopilot pas uitzet na het uitvoegen maakt niet zo een groot verschil.

Oh wacht je bedoelt vast als je uitvoegt van een snelweg en vervolgens op een andere snelweg komt. Dan heb ik ook nog geen goede oplossing nee haha oeps.

• Amens
nDirect090 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Ik gooi hem meestal uit als ik moet uitvoegen, aangezien het toch niet werkt op de wegen die volgen na een snelweg. Of ik hem dan op de snelweg al uitzet en vervolgens uitvoeg. Of autopilot pas uitzet na het uitvoegen maakt niet zo een groot verschil.

Oh wacht je bedoelt vast als je uitvoegt van een snelweg en vervolgens op een andere snelweg komt. Dan heb ik ook nog geen goede oplossing nee haha oeps.
Ik bedoel idd snelweg -snelweg. Concreet A50 naar A28 bij Zwolle dus gisteren. Dat ging met autopilot niet helemaal goed.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:01
Zag deze voorbij komen. Lijkt me een nette prijs. Zien jullie any red flags?

https://www.marktplaats.n...del-3-sr-grijs-2019-326pk

14.500 euro voor Model 3 van 2019 met 148.000km op de teller lijkt me een nette prijs?
SOH 88% is ook redelijk in lijn met gemiddelde.
Auto is van Dec 2019, dus een van de "bijtelling knaller batch", wat vaak issues hebben met bouwkwaliteit?
Hij was in feb 2025 overgenomen (dus tijdens de grote verkoop van de bijtelling knaller batch van eind 2024-begin 2025 (toen de 5 jaar voorbij is). En hij is nu nog geen jaar later weer te koop is. Heeft ie issues wellicht...

Life is too short to drive boring cars

• Daniel.
SirLct schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:56:

14.500 euro voor Model 3 van 2019 met 148.000km op de teller lijkt me een nette prijs?
Auto is van Dec 2019, dus een van de "bijtelling knaller batch", wat vaak issues hebben met bouwkwaliteit?
Hij was in feb 2025 overgenomen (dus tijdens de grote verkoop van de bijtelling knaller batch van eind 2024-begin 2025 (toen de 5 jaar voorbij is). En hij is nu nog geen jaar later weer te koop is. Heeft ie issues wellicht...
Het kan ook aan meer liggen. Andere verwachtingen, niet thuis op kunnen laden. Vindt het laden vervelend, geen idee wat nog meer.

• fisherman
SirLct schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:56:

Misschien van wege de kilometerstand en aflopende garantie daardoor?
Je kunt het ook gewoon vragen aan de verkopende partij waarom deze auto te koop staat.

• SirLct
fisherman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Misschien van wege de kilometerstand en aflopende garantie daardoor?
Je kunt het ook gewoon vragen aan de verkopende partij waarom deze auto te koop staat.
Klopt ik zal het sowieso gaan navragen. Ergens waar ik moet opletten met deze "dec 19 batch"?
Heb zelf Model 3 mid-facelift van 2021 waar veel issues sowieso al opgelost is.
Wat ik weet over de 2019 modellen:
- Krakende interieur
- Loslatende stuurbekleding
- Ophanging/ fusee die geluiden maakt

• anti elppa
SirLct schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Klopt ik zal het sowieso gaan navragen. Ergens waar ik moet opletten met deze "dec 19 batch"?
- Krakende interieur
Interieur valt wel mee hoor met kraken. Is vooral het stukje glimmende middenconsole. Als je daar wat tussen die 2 klepjes stopt, hoor je niets meer.
Stuurbekleding hoor je ook amper, en ook bij mij na 124k km 0,0 te zien. Ziet er nog als nieuw uit.

Ophanging kan een ding zijn, als is de mijne nog alles origineel en kraakt er niets.

Verder hangt veel gewoon af van hoe er mee omgegaan is. Ik ben 1e eigenaar en altijd zuinig op geweest. Van binnen ziet de mijne er gewoon vrijwel nieuw uit.

1 ding wat bij wel was, dat het chroom van de handgrepen los liet na 4 a 5 jaar. Vooral aan de achterkant van de greep, en dat is scherp. Dus die zijn vervangen bij 2 deuren

• SirLct
anti elppa schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Interieur valt wel mee hoor met kraken. Is vooral het stukje glimmende middenconsole. Als je daar wat tussen die 2 klepjes stopt, hoor je niets meer.
Stuurbekleding hoor je ook amper, en ook bij mij na 124k km 0,0 te zien. Ziet er nog als nieuw uit.

Ophanging kan een ding zijn, als is de mijne nog alles origineel en kraakt er niets.

Verder hangt veel gewoon af van hoe er mee omgegaan is. Ik ben 1e eigenaar en altijd zuinig op geweest. Van binnen ziet de mijne er gewoon vrijwel nieuw uit.

1 ding wat bij wel was, dat het chroom van de handgrepen los liet na 4 a 5 jaar. Vooral aan de achterkant, en dat is scherp. Dus die zijn vervangen bij 2 deuren
Bedankt! Het is inderdaad een kwestie van goed bekijken hoe ermee is omgegaan. Ik heb hem inmiddels een bericht gestuurd om een afspraak in te plannen.

• fisherman
SirLct schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:02:
[...]

- Krakende interieur
Ik heb zelf geen ervaring met een 2019. Ik heb zelf een model 3 RWD (MY23).
Ik zou vooral gewoon even een proefrit maken en kijken of je verschil merkt met je eigen Tesla.

• SirLct
fisherman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met een 2019. Ik heb zelf een model 3 RWD (MY23).
Ik zou vooral gewoon even een proefrit maken en kijken of je verschil merkt met je eigen Tesla.
Heb de eerste red flag al... Afspraak is "door veel belanghebbende" op parkeerplaats van bouwmarkt :+

• megabeat
  • Nu online
SirLct schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Heb de eerste red flag al... Afspraak is "door veel belanghebbende" op parkeerplaats van bouwmarkt :+
Ik had ook jaar geleden ook een marktplaats reactie gedaan voor een Tesla 3-5k onder de dealer prijzen. Ik was zeker niet de eerste een er werd zelf overboden en die Tesla was zo weg. Week later een gekocht met 30k meer op de teller voor 2k meer. Dus zou het niet meteen een red flag noemen.

• SirLct
megabeat schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Ik had ook jaar geleden ook een marktplaats reactie gedaan voor een Tesla 3-5k onder de dealer prijzen. Ik was zeker niet de eerste een er werd zelf overboden en die Tesla was zo weg. Week later een gekocht met 30k meer op de teller voor 2k meer. Dus zou het niet meteen een red flag noemen.
Gotcha, ik ga ook gewoon de auto bekijken en als mogelijk proefrijden. Wat goed is met Tesla is dat we weinig zorgen hoeven maken over tellerstand die gerommeld wordt oid.

• ZXRY
SirLct schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Hoeft zoals gezegd indd niet meteen een red flag te zijn. Dat zou het alleen m.i. zijn als de verkoper koste wat kost wil voorkomen dat je achter zijn huisadres komt. Dan kan het zijn dat er iets te verbergen valt en dat hij geen zin heeft in gezeik aan zijn deur later.

Indien er facturen bij zitten met het adres erop, of als je vraagt of je een foto mag maken van de kentekenkaart en dat is prima, dan zou het voor mij geen dealbreaker zijn. In de VS bijv. is het heel gebruikelijk dat je op een openbare plaats afspreekt en in Duitsland ook dacht ik. Ook voor een verkoper zijn er natuurlijk risico's bij het verkopen aan huis.

Is deze Tesla trouwens voor erbij of ga je 'downgraden' van een 2021 naar een 2019 model?

• SirLct
ZXRY schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Hoeft zoals gezegd indd niet meteen een red flag te zijn. Dat zou het alleen m.i. zijn als de verkoper koste wat kost wil voorkomen dat je achter zijn huisadres komt. Dan kan het zijn dat er iets te verbergen valt en dat hij geen zin heeft in gezeik aan zijn deur later.

Indien er facturen bij zitten met het adres erop, of als je vraagt of je een foto mag maken van de kentekenkaart en dat is prima, dan zou het voor mij geen dealbreaker zijn. In de VS bijv. is het heel gebruikelijk dat je op een openbare plaats afspreekt en in Duitsland ook dacht ik. Ook voor een verkoper zijn er natuurlijk risico's bij het verkopen aan huis.

Is deze Tesla trouwens voor erbij of ga je 'downgraden' van een 2021 naar een 2019 model?
Snap ik inderdaad. Nee, dit is echt een auto voor erbij. Nu de benzineprijzen zo hoog zijn, heb ik mezelf (en de grote baas thuis) kunnen overtuigen dat de tweede auto ook elektrisch moet zijn. 😊

Afgelopen weekend ben ik dus even gaan kijken. De verkoper was op zich een sympathieke gast. Hij spreekt niet vloeiend Nederlands, maar deed wel zijn best. Hij wil de auto verkopen omdat hij op zoek is naar een Model Y; zegt ie althans.

De auto zelf is op zich oké, maar niet zonder gebreken. Je ziet duidelijk dat deze 5 jaar lang door een leaserijder intensief gebruikt was voordat deze verkoper het heeft overgenomen klein jaar geleden. De kilometerstand is maar 148.000, maar het interieur panelen zijn toch afgeleefd. De stoelen zijn verrassend genoeg nog wel in orde, maar bijna alle plastic interieurdelen zitten vol krassen (deurpanelen, achter de voorstoelen, enzovoort). Zelfs een deel van de hemelbekleding liet een beetje los.

De buitenkant is globaal gezien nog wel oké. Er zijn in totaal ongeveer 4 kleine schade plekjes rondom. En 1 grote. Die kleine plekken storen me niet, maar de grote schade (5-6 lijntjes van ongeveer 10-15 cm) zit boven de wielkuip linksachter. Dit is redelijk diep (meer dan 1 mm), dus wegpoetsen is geen optie. Hierdoor is de belijning binnen de wielkuip ook een beetje losgeraakt.

Al met al geen gekke auto, en voor de prijs misschien wel een van de betere opties. Op het laatste moment was het eigenlijk tussen mij en nog één andere geïnteresseerde. Toen vroegen we om een proefrit, hij zei ja, en vervolgens rijdt de verkoper zelf en wij als passagiers.... Na ca 10 min, vroeg ik of ik zelf nog een stukje mocht rijden, ik zei 5 min is ook goed, en hij zei ja, maar vervolgens reed hij terug naar de Gamma en dat was het ook. Ik wou het nog vragen maar ik dacht laat maar.... Ik schuif het maar onder de taalbarrière, maar ik vond het toch bijzonder.

Uiteindelijk kreeg ik gisteren laat een bericht dat hij met de andere partij tot een akkoord is gekomen. Dus het wordt helaas niet deze auto voor mij. De zoektocht continues.

• megabeat
  • Nu online
SirLct schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Snap ik inderdaad. Nee, dit is echt een auto voor erbij. Nu de benzineprijzen zo hoog zijn, heb ik mezelf (en de grote baas thuis) kunnen overtuigen dat de tweede auto ook elektrisch moet zijn. 😊

Afgelopen weekend ben ik dus even gaan kijken. De verkoper was op zich een sympathieke gast. Hij spreekt niet vloeiend Nederlands, maar deed wel zijn best. Hij wil de auto verkopen omdat hij op zoek is naar een Model Y; zegt ie althans.

De auto zelf is op zich oké, maar niet zonder gebreken. Je ziet duidelijk dat deze 5 jaar lang door een leaserijder intensief gebruikt was voordat deze verkoper het heeft overgenomen klein jaar geleden. De kilometerstand is maar 148.000, maar het interieur panelen zijn toch afgeleefd. De stoelen zijn verrassend genoeg nog wel in orde, maar bijna alle plastic interieurdelen zitten vol krassen (deurpanelen, achter de voorstoelen, enzovoort). Zelfs een deel van de hemelbekleding liet een beetje los.

De buitenkant is globaal gezien nog wel oké. Er zijn in totaal ongeveer 4 kleine schade plekjes rondom. En 1 grote. Die kleine plekken storen me niet, maar de grote schade (5-6 lijntjes van ongeveer 10-15 cm) zit boven de wielkuip linksachter. Dit is redelijk diep (meer dan 1 mm), dus wegpoetsen is geen optie. Hierdoor is de belijning binnen de wielkuip ook een beetje losgeraakt.

Al met al geen gekke auto, en voor de prijs misschien wel een van de betere opties. Op het laatste moment was het eigenlijk tussen mij en nog één andere geïnteresseerde. Toen vroegen we om een proefrit, hij zei ja, en vervolgens rijdt de verkoper zelf en wij als passagiers.... Na ca 10 min, vroeg ik of ik zelf nog een stukje mocht rijden, ik zei 5 min is ook goed, en hij zei ja, maar vervolgens reed hij terug naar de Gamma en dat was het ook. Ik wou het nog vragen maar ik dacht laat maar.... Ik schuif het maar onder de taalbarrière, maar ik vond het toch bijzonder.

Uiteindelijk kreeg ik gisteren laat een bericht dat hij met de andere partij tot een akkoord is gekomen. Dus het wordt helaas niet deze auto voor mij. De zoektocht continues.
Ah leuk om een uitgebreide terugkoppeling te lezen. Momenteel staan de 19 sr met 160k tellers al voor minder dan 15k in de schappen

https://www.hedinautomoti...rwd-plus-60-kwh-btw-leder

Of een 2020 bij onze grote vriend jan

https://janbogert.nl/occa...lot-60-kwh-premium-audio/

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:01
In het buitenland zijn ze al te vinden voor onder de 28k en met goed onderhandelen waarschijnlijk rond de 25–26k, terwijl ze in Nederland nog minimaal 32k kosten. Ik koop de Tesla pas wanneer de prijs onder de 28k zakt.

Ik wacht bewust op de facelift voordat ik mijn I-Pace verkoop. Hopelijk gaat de prijs met nog een jaar of twee richting de 24k. Zo niet, dan ga ik serieus overwegen om voor het eerst een auto te importeren.

Is het realistisch om te verwachten dat dit haalbaar is in 2027? Gezien de introductie van de facelift in 2023, zou men kunnen aannemen dat de eerste leases in 2027 beschikbaar zullen zijn. Ik beschouw het pre-facelift model als echt lelijk, wat mijn beslissing om het over te slaan heeft beïnvloed; anders zou ik voor een pre-facelift performance model hebben gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/13JNYj8K/IMG_0476.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rwQtYPDN/IMG_0477.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door DeJurist op 30-01-2026 00:22 ]

• DeJurist
-

[ Voor 99% gewijzigd door DeJurist op 30-01-2026 00:21 ]

• anti elppa
DeJurist schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:12:
In het buitenland zijn ze al te vinden voor onder de 28k en met goed onderhandelen waarschijnlijk rond de 25–26k, terwijl ze in Nederland nog minimaal 32k kosten. Ik koop de Tesla pas wanneer de prijs onder de 28k zakt.

Ik wacht bewust op de facelift voordat ik mijn I-Pace verkoop. Hopelijk gaat de prijs met nog een jaar of twee richting de 24k. Zo niet, dan ga ik serieus overwegen om voor het eerst een auto te importeren.

Is het realistisch om te verwachten dat dit haalbaar is in 2027? Gezien de introductie van de facelift in 2023, zou men kunnen aannemen dat de eerste leases in 2027 beschikbaar zullen zijn. Ik beschouw het pre-facelift model als echt lelijk, wat mijn beslissing om het over te slaan heeft beïnvloed; anders zou ik voor een pre-facelift performance model hebben gekozen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
onder de 28k ergens 2e helft volgend jaar moet wel lukken lijkt me. Er zijn vast wat lease rijders die dan al aan de max km's zitten van hun contract. Maar geloof nooit dat het gigantisch veel zijn.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is natuurlijk een beetje de vraag in hoeverre FSD wordt goedgekeurd en ook daadwerkelijk aanslaat. Aanbod van gebruikte Highlands zal niet extreem groot zijn terwijl het wel de eerste is met HW4, daarnaast is het een premium waarbij een een nieuwe premium enu en hogere vanafprijs heeft en daarnaast is er ook een incentive is om niet voor een nieuwe 3 STD te gaan maar een gebruikte premium wat de vraag ook weer kan opstuwen.

Veel variabelen, ik ben benieuwd, de tijd zal het leren.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Iets om ook nog rekening mee te houden. Er zijn een beperkt aantal bronnen die melden dat er een verschil in levensduur/kwaliteit is tussen de verschillende accu samenstellingen voor de 3 en Y.

https://x.com/evclinic/status/2013281662428196871

2018/2019/2020 Panasonic Nevada NMC zou veel beter zijn dan de LG varianten. Er word ook gemeld dat de LFP accu's een betere optie zijn qua levensduur.

Pardon my dutch

• fisherman

Beide koop je niet voor de looks. Ik vind de achterkant van de facelift wel wat geslaagder van de nieuwe. De voorkant vind ik juist veel minder mooi. Maar zoals ik al zei zou ik voor de looks uberhaupt geen model 3 gekocht hebben, of uberhaupt een Tesla.
Voor mij weegt bruikbaarheid en rijgedrag het zwaarst in het kiezen van een auto en daar is Tesla momenteel nog onovertroffen in. Voor mij is instappen en rijden het belangrijkste criterium waar op ik een auto selecteerde. Er komen heel snel andere en betere merken die dat ook voor elkaar krijgen in de toekomst, maar die zullen dan een stuk duurder zijn.
Zelfs nieuwe Tesla's zijn goed te betalen voor particulieren. Dat is bij de concurentie een heel ander verhaal. Met name door heffingen voor China natuurlijk.

• mcduck
Kip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:03:
Iets om ook nog rekening mee te houden. Er zijn een beperkt aantal bronnen die melden dat er een verschil in levensduur/kwaliteit is tussen de verschillende accu samenstellingen voor de 3 en Y.

https://x.com/evclinic/status/2013281662428196871

2018/2019/2020 Panasonic Nevada NMC zou veel beter zijn dan de LG varianten. Er word ook gemeld dat de LFP accu's een betere optie zijn qua levensduur.
Dit is volgens mij inmiddels redelijk/algemeen bekend. De LG pakketten hebben hogere failure rates, in ieder geval van bepaalde bouwjaren. Voor de Model 3 gaat het vooral om de beruchte combinatie: bouwjaar 2020/2021, SR (RWD) en dus LG. En nee, niet álle in Nederland geleverde M3's van die bouwjaren hebben die accu, en veel van die gevallen zijn dus inmiddels binnen garantie vervangen. Sommige zijn vervangen door LFP.

Los van failure rates is het ook interessant om te kijken naar een van de grootste gebruikersonderzoeken naar kwaliteit in degradatie. Zie:

https://docs.google.com/s...FJR8qZhQ/edit?usp=sharing
https://tff-forum.de/t/um...ation-s3xy/294980?u=pdidi

• mcduck
fisherman schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:15:
[...]

De voorkant vind ik juist veel minder mooi. Maar zoals ik al zei zou ik voor de looks uberhaupt geen model 3 gekocht hebben, of uberhaupt een Tesla.
Voor mij weegt bruikbaarheid en rijgedrag het zwaarst in het kiezen van een auto en daar is Tesla momenteel nog onovertroffen in. Voor mij is instappen en rijden het belangrijkste criterium waar op ik een auto selecteerde.
Same hier. Ik (en veel anderen) vind het zonde dat ze de 'porche-look' koplampen hebben vervangen door de doodsaaie inspiratieloze streepjes koplampen bij de Highland. Puur om maar iets te veranderen. Ze passen mijn inziens ook minder bij de (gelijk gebleven) lijnen in de motorkap van het oorspronkelijke ontwerp van Franz Holzhausen. Maar goed, over smaak valt niet te twisten en ook het nieuwe ontwerp zal wel weer wennen. De nieuwe achterlicht units zijn dan weer aardig geslaagd.
Zelfs nieuwe Tesla's zijn goed te betalen voor particulieren. Dat is bij de concurentie een heel ander verhaal. Met name door heffingen voor China natuurlijk.
Inderdaad, en zolang de dollar blijft zakken zullen de nieuwprijzen van US auto's hier ook steeds aantrekkelijker worden t.o.v. andere merken (los van heffingen...). Niet dat ik positief ben over wat er gebeurt in Amerika hoor, heb nu al medelijden met de volgende president daar die alle puinhopen van Trump mag ruimen.

• DeJurist
[...]

Beide koop je niet voor de looks. Ik vind de achterkant van de facelift wel wat geslaagder van de nieuwe. De voorkant vind ik juist veel minder mooi. Maar zoals ik al zei zou ik voor de looks uberhaupt geen model 3 gekocht hebben, of uberhaupt een Tesla.
Voor mij weegt bruikbaarheid en rijgedrag het zwaarst in het kiezen van een auto en daar is Tesla momenteel nog onovertroffen in. Voor mij is instappen en rijden het belangrijkste criterium waar op ik een auto selecteerde. Er komen heel snel andere en betere merken die dat ook voor elkaar krijgen in de toekomst, maar die zullen dan een stuk duurder zijn.
Daarom is smaak heel persoonlijk. Ik vind de Highland juist zeer geslaagd, ook aan de voorkant. Voor mij is het gewoon een mooie auto om te zien, vooral in het rood als Performance.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tfz7KBLvhCEF8Sii0xhLodcOZk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjinYab7MEuPXTEvpiZ5cfrk.jpg?f=fotoalbum_large

• DeJurist
anti elppa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:23:
[...]

onder de 28k ergens 2e helft volgend jaar moet wel lukken lijkt me. Er zijn vast wat lease rijders die dan al aan de max km's zitten van hun contract. Maar geloof nooit dat het gigantisch veel zijn.
Gezien de pre-facelift versie vorig jaar voor minder dan 16k ging met ongeveer 120k kilometer, zou je kunnen stellen dat 45% van de nieuwprijs in 2027 voor dit model als occasion haalbaar is. We gaan het zien. Ook al kan ik me een totaal nieuwe veroorloven, ik koop nooit nieuwe auto’s uit principe. Ik ga altijd voor “jonge” occasions.

De waardevermindering is me het gewoon niet waard, dan wacht ik liever een paar jaar. Dus of dat 2027 of 2028 is, maakt me niet zoveel uit. Ik heb een bepaald bedrag in gedachten dat ik ervoor wil uitgeven en dat zou haalbaar moeten zijn.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeJurist schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Gezien de pre-facelift versie vorig jaar voor minder dan 16k ging met ongeveer 120k kilometer, zou je kunnen stellen dat 45% van de nieuwprijs in 2027 voor dit model als occasion haalbaar is. We gaan het zien. Ook al kan ik me een totaal nieuwe veroorloven, ik koop nooit nieuwe auto’s uit principe. Ik ga altijd voor “jonge” occasions.
Vergelijk met het oudere pre-facelift model is niet helemaal eerlijk omdat deze nog fors hogere catalogus prijs hadden, en de afschrijving harder is gegaan doordat de Model 3 aardig gezakt is qua nieuwprijs door de jaren.

Als je kijkt naar een pre-facelift van 2021 - 2023 als Tesla CPO wordt aangeboden vanaf ongeveer 26k. Daar is natuurlijk ingeprijst dat het een oud model is.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 30-01-2026 12:55 ]

• DeJurist
revolution-nl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Vergelijk met het oudere pre-facelift model is niet helemaal eerlijk omdat deze nog een fors hogere catalogus prijs hadden.

Als je kijkt naar een pre-facelift van 2021 - 2023 als Tesla CPO wordt aangeboden vanaf ongeveer 26k. Daar is natuurlijk ingeprijst dat het een oud model is.
Tesla CPO is voor mij niet doorslaggevend. Ik beoordeel de auto op basis van wat ik zelf zie, laat hem daarna keuren en controleer welke garanties nog van toepassing zijn of eventueel worden meegeleverd. Op die manier kun je een Model 3 uit 2021–2022 echt ruim onder de 26k vinden.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeJurist schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Tesla CPO is voor mij niet doorslaggevend. Ik beoordeel de auto op basis van wat ik zelf zie, laat hem daarna keuren en controleer welke garanties nog van toepassing zijn of eventueel worden meegeleverd. Op die manier kun je een Model 3 uit 2021–2022 echt ruim onder de 26k vinden.
Klopt maar het is wel richtinggevend wat je over 2 jaar ongeveer kan verwachten ten aanzien van de prijzen voor een Highland.

• anti elppa
DeJurist schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Daarom is smaak heel persoonlijk. Ik vind de Highland juist zeer geslaagd, ook aan de voorkant. Voor mij is het gewoon een mooie auto om te zien, vooral in het rood als Performance.[Afbeelding]
ik vind beide erg mooi. Beide hebben mooie kanten en minder mooie kanten. Daarom heb ik er ook 2 :P
Maar de M3P in rood of blauw (heb ik) vind ik wel net een tikkie mooier dan de oude ja.

• anti elppa
revolution-nl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Vergelijk met het oudere pre-facelift model is niet helemaal eerlijk omdat deze nog fors hogere catalogus prijs hadden, en de afschrijving harder is gegaan doordat de Model 3 aardig gezakt is qua nieuwprijs door de jaren.

Klopt, mijn M3LR 2019 was op de bon in augustus 2019 66.500 euro. LR, 19", wit (was meerprijs toen), ramen blinderen, trekhaak en Acc boost. Heb die auto september 2024 prive overgekocht met 116k km voor 21.500 euro. gigantische afschrijving.
De M3P was 58.500 euro op de bon augustus 2024. Blauw en ramen blinderen incl. En die auto gaat echt geen 21.500 euro kosten als de 5 jaar om zijn. Zal zeer zeker ruim boven de 25k zijn, wellicht nog meer.
Je kan dus echt de oude en nieuwe niet vergelijken

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

anti elppa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:45:
[...]

ik vind beide erg mooi. Beide hebben mooie kanten en minder mooie kanten. Daarom heb ik er ook 2 :P
Maar de M3P in rood of blauw (heb ik) vind ik wel net een tikkie mooier dan de oude ja.
Ik vind de eerste gen als concept mooier, de neus is in harmony met de rest van de auto maar ook alles er omheen, de gas reactie de afstemming met het onderstel, je ziet vaak bij facelifts dat er toch een compromis gevormd wordt.

Nu is de Highland een dijk van een auto en op heel veel punten (veel) beter, maar het is gewoon een ander samenspel als de 2019

• DeJurist
anti elppa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Klopt, mijn M3LR 2019 was op de bon in augustus 2019 66.500 euro. LR, 19", wit (was meerprijs toen), ramen blinderen, trekhaak en Acc boost. Heb die auto september 2024 prive overgekocht met 116k km voor 21.500 euro. gigantische afschrijving.
De M3P was 58.500 euro op de bon augustus 2024. Blauw en ramen blinderen incl. En die auto gaat echt geen 21.500 euro kosten als de 5 jaar om zijn. Zal zeer zeker ruim boven de 25k zijn, wellicht nog meer.
Je kan dus echt de oude en nieuwe niet vergelijken
Dat ging met name over de SR en LR (wat gewoon makkelijk te halen moet zijn). De Performance zal daar inderdaad boven zitten, maar zal op termijn ook onder de 28k duiken. Eigenlijk zou ik het liefst voor een Performance gaan, en in 2028 heb ik dat bedrag er wel voor over. 0–100 in 3,2 seconden en een topsnelheid van 265 km/u zie je simpelweg niet snel in deze prijsklasse 🥶.

• anti elppa
revolution-nl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Ik vind de eerste gen als concept mooier, de neus is in harmony met de rest van de auto maar ook alles er omheen, de gas reactie de afstemming met het onderstel, je ziet vaak bij facelifts dat er toch een compromis gevormd wordt.

Nu is de Highland een dijk van een auto en op heel veel punten (veel) beter, maar het is gewoon een ander samenspel als de 2019
zijn ook echt 2 totaal verschillende auto's kwa looks, maar zeker kwa rijgedrag. Oa daardoor ben ik voor de M3P gegaan omdat ik de LR highland veel te soft vond tov mijn M3LR 2019. Die P lijkt iets meer op de oude. Lekker strak voor gooi en smijt werk

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeJurist schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Dat ging met name over de SR en LR (wat gewoon makkelijk te halen moet zijn). De Performance zal daar inderdaad boven zitten, maar zal op termijn ook onder de 28k duiken. Eigenlijk zou ik het liefst voor een Performance gaan, en in 2028 heb ik dat bedrag er wel voor over. 0–100 in 3,2 seconden en een topsnelheid van 265 km/u zie je simpelweg niet snel in deze prijsklasse 🥶.
Mijn 2019 SR met trekhaak was ook 50k, die was in 2022 al voor 40k te krijgen en dan ook nog met LFP accu en warmtepomp. Dan is het niet gek dat de afschrijving wat steiler is.

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.