mcduck schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:53:
[...]
Tenzij... het 'beruchte' bouwjaar 2021. @
Veenbrandt was dit een 2021 model toevallig? Kan haast niet gezien de lage km-stand. Ben ook wel benieuwd welk accutype je had waar het nu mee mis ging, mocht je dit weten?
Als het een SR+ met NCA of NMC was, dan wordt hij als je "geluk" hebt mogelijk worden vervangen door een LFP (voor zover ik heb gezien doen ze dit random wel/niet). Ja, dit kan zelfs nog bij 2019 modellen (maar alléén de SR+). LFP heeft wat voordelen (voornaamste is iets minder snelle degradatie, meer cycles en veiliger), maar ook nadelen (gevoeliger voor lage temperaturen en meer gewicht). In het 'ergste' geval krijg je een refurbished NCA/NMC met ongeveer dezelfde degradatie/SoH als wat je had. Maar je gaat er als het goed is nooit op achteruit en je hebt 'gratis' een vervangende accu die in principe gewoon betrouwbaar is en waar je weer jaren mee vooruit zou moeten kunnen.
Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong)
- NCA (Panasonic) accu's van Model 3's uit Fremont van 2018 t/m 2020 in de Model 3 erg betrouwbaar.
- Bouwjaar 2021 relatief veel accufailures (bepaalde LG NMC cellen uit China), daarna weer beter.
- Vanaf eind 20/begin21 werd de SR in Nederland wisselend geleverd vanuit de Fremont fabriek of Shanghai. De exemplaren uit Shanghai hadden LFP, vanuit Fremont nog niet.
- Anno 2025 worden alle SR's geleverd met LFP als ik het goed heb.
- De LR/Performance hebben altijd NCA/NMC gehouden.
Om gelijk maar meerdere mensen te beantwoorden, het is een Tesla Model 3 uit 2020/06. Verder, het doet mij vrij weinig dat ik de zaken moet regelen. In principe verloopt alles vlotjes met de service....al zeiden ze wel dat ze misschien geen leenauto hadden. Maar ik lig er in ieder geval niet wakker van....maar het is wel bijzonder irritant / zuur dat dit in het tijdsbestek van twee maanden tijd gebeurt.
@
anti elppa , Wat betreft de kwaliteit, ik heb genoeg er over gelezen dat er mensen zijn die al twee keer de batterij hebben laten vervangen en een enkeling al drie keer. Problemen waren er ook met nieuwe modellen met een veel lagere kilometerstand dan de mijne. Dan heb je mijn inziens de zaken niet op orde. 1x kan, maar 2x of zelfs 3x?
@
mcduck , mijn vrouw hoopt nu dat ze een LFP batterij krijgt, want ze zat al enigszins te klagen dat ze soms wat te kort komt op een dag. Opladen naar 100% zal zeker schelen. Fingers crossed

.