Dit zijn plastic wieldoppen, voor rond de 40-50 euro heb je een nieuwe set op marktplaats.t00r schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:53:
Helaas wat curb rash opgelopenBen benieuwd of de touch-up pen helpt, ik hou jullie op de hoogte!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
*ah sorry niet goed gekeken zit op de velg zelf inderdaad
[ Voor 3% gewijzigd door jaroen89 op 27-10-2025 20:31 ]
Waren ze maar van plasticjaroen89 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
Dit zijn plastic wieldoppen, voor rond de 40-50 euro heb je een nieuwe set op marktplaats.
Je hebt tegenwoordig hele gave wielcovers die over over de rand vallen waarmee de stoeprand schade niet meer zichtbaar is.
Had ze eerst op de 2023 M3 en nu voor de protons van de highland en ben er zeer content mee.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 27-10-2025 20:51 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mijn 6 weken gelden aangeschafte model 3 uit 2022 heeft ook nogal wat stoeprandschade aan de velgen. Daarom ook zoiets aangeschaft, niet duur en ziet er goed uit. Vraag me alleen af hoe kwetsbaar ze zijn als ik daar een stoeprandje mee raak.revolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Je hebt tegenwoordig hele gave wielcovers die over over de rand vallen waarmee de stoeprand schade niet meer zichtbaar is.
Had ze eerst op de 2023 M3 en nu voor de protons van de highland en ben er zeer content mee.
[Afbeelding]
Ik was voor mijn Highland ook iets van 60 tientjes kwijt, bij schade aan een cover bestel ik wel een nieuw setje en kan ik weer even door met 3 reserve dopjesCxxxx71 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:13:
[...]
Mijn 6 weken gelden aangeschafte model 3 uit 2022 heeft ook nogal wat stoeprandschade aan de velgen. Daarom ook zoiets aangeschaft, niet duur en ziet er goed uit. Vraag me alleen af hoe kwetsbaar ze zijn als ik daar een stoeprandje mee raak.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wel eerst een beetje opschuren voordat je het aantipt. Dat maakt het een stuk mooier.t00r schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:53:
Helaas wat curb rash opgelopenBen benieuwd of de touch-up pen helpt, ik hou jullie op de hoogte!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb dezelfde set gehad, ongeveer een jaar mee gereden. Looks zijn top alleen je rijdt die er weer heel snel af. Omdat deze over de rand van de velg vallen gaan ze meteen kapot als je ook maar een stoeprandje toucheert. Ook paar keer gehad dat je ze helemaal eraf rijdt. Meerdere bestuurders hadden dit dus lag niet aan de parkeerskills zeg maar..Cxxxx71 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:13:
[...]
Mijn 6 weken gelden aangeschafte model 3 uit 2022 heeft ook nogal wat stoeprandschade aan de velgen. Daarom ook zoiets aangeschaft, niet duur en ziet er goed uit. Vraag me alleen af hoe kwetsbaar ze zijn als ik daar een stoeprandje mee raak.
Vond wel jammer heb zelfs een 2e paar besteld omdat de looks heel dicht bij OEM 19 inch velgen komen maar dan wel met comfort van 18 inch banden. Maar ook dat 2e setje was binnen paar maanden zo gehavend zag er niet meer uit (stukken plastic eraf, 'schuur schade'). Rij nu maar weer met 18 inch zonder doppen rond met de center caps van de 19 inch in het midden. Is nog wel ok. Al hou ik meer van licht zilveren velgen dan 'gun metal' grijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Magnolia op 28-10-2025 10:37 ]
Ontspan.
Het ligt wel degelijk aan de parkeerskills, toen ik mijn M3H net had, heb ik ook op een paar dagen tijd velgschade. Ik kwam van een andere wagen waar ik geen last hiermee had, dus ik heb mij een beetje moeten aanpassen en nu 6 maand geen schade meer gereden en parkeer nog altijd op dezelfde plekken.Magnolia schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:36:
Meerdere bestuurders hadden dit dus lag niet aan de parkeerskills zeg maar..
Ze zagen er wel 10x beter uit dan die lelijke OEM doppen, maarja wie mooi wilt zijn moet pijn lijden was het gezegde toch
Ontspan.
Parkeerschade was ook vrijwel niet te fixen trouwens
Gelijk de laatste keer dat ik een witte auto koop trouwens
Tesla M3LR '21
Heb ze gevonden op Temu en op Ome Alierevolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
[Afbeelding]
Ik vind ze wel stoer, maar zou graag wat meer real life beelden zien om te kijken of ze er niet te klein door lijken... Normaal rijd ik al op 19" Performance velgen in de zomer, dus in de winter is het wel altijd even wennen aan de 18" standaard velgen...
-edit-
Hmm dat smoelt best wel op wit:
[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 28-10-2025 14:23 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Welke heb je voor de Photon's?revolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:50:
Bij vorige wagen liep de band over de velgrand, zijn er voor de Tesla geen banden die dit doen?
Daar heb ik geen last van met de mijne (ik heb nog de af fabriek michelins)RigolleM schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:09:
[...]
Welke heb je voor de Photon's?
Bij vorige wagen liep de band over de velgrand, zijn er voor de Tesla geen banden die dit doen?
Ik heb deze:
Klik
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:06
Beide hebben een jaar volledige garantie na aankoop.
Hou ik die 2000 euro beter bij, of is het toch de moeite waard? Ik zou zelf zo'n 10 a 15000 km per jaar doen maximum.
Langs de andere kant,als ik de duurdere kies kom ik al snel in de buurt van dezelfde modellen maar dan met de Ryzen MCU.
Bij een gewone ICE zou ik de voorkeur geven aan de lagere kilometerstand, maar bij een EV weet ik het niet zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Sparco op 29-10-2025 16:20 ]
Hetzelfde als bij een ice, de staat van de auto belangrijkste. Over het algemeen maakt de km stand minder uit bij een ev omdat je minder mogelijkheden hebt om een auto te misbruiken(niet netjes opwarmen, te vroeg schakelen, korte ritjes, slecht onderhoud etc), maar een van de weinige zaken die je kunt misbruiken is de accu en dmv een soh test kan je al veel vertellen.Sparco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:19:
Ik heb een Model 3 2021 LFP op het oog. 23500 euro, 110k km met trekhaak. Maar voor ~2000 euro meer kan ik dezelfde (zonder trekhaak) vinden met maar 70k km.
Hou ik die 2000 euro beter bij, of is het toch de moeite waard? Ik zou zelf zo'n 10 a 15000 km per jaar doen maximum.
Langs de andere kant,als ik de duurdere kies kom ik al snel in de buurt van dezelfde modellen maar dan met de Ryzen MCU.
Bij een gewone ICE zou ik de voorkeur geven aan de lagere kilometerstand, maar bij een EV weet ik het niet zo.
Hoeveel km hebben die amd gereden?Sparco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:19:
Ik heb een Model 3 2021 LFP op het oog. 23500 euro, 110k km met trekhaak. Maar voor ~2000 euro meer kan ik dezelfde (zonder trekhaak) vinden met maar 70k km.
De kleur matcht niet helemaal, maar is goed genoeg om de opstand minder zichtbaar te maken. Ik ga er morgen nog een keer overheen.t00r schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:53:
Before:
/f/image/MVTqjNPZf5RniYdhHoekPvIm.png?f=fotoalbum_large)
After:
Bovendien vraag ik mij af of universele garages wel de juiste methode gebruiken om een Tesla of EV in het algemeen op een brug te zetten d.m.v. de liftpunten, zodat het accupakket niet belast wordt.
Bij welke vestiging? Begreep dat niet alle Tesla vestigingen apk doensunny3208 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:03:
APK bij Tesla zelf gedaan. Afspraak gemaakt via de app. Kon sneller terecht dan bij universele garages hier in de buurt (minimaal 1 maand wachttijd).
Bovendien vraag ik mij af of universele garages wel de juiste methode gebruiken om een Tesla of EV in het algemeen op een brug te zetten d.m.v. de liftpunten, zodat het accupakket niet belast wordt.
En kon je er op wachten?
Ik kon bij locatie Utrecht terecht. Om een APK in te plannen maak je een service request > Other. Typ dan: APK inplannen. Dan volgt een pagina met alle locaties waar je een APK kunt doen. In de offerte staat dan : Perform Netherlands MOT Inspection (Tesla).nDirect090 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:19:
[...]
Bij welke vestiging? Begreep dat niet alle Tesla vestigingen apk doen
En kon je er op wachten?
[ Voor 21% gewijzigd door sunny3208 op 01-11-2025 12:57 ]
Top! En je kan daar dan gewoon wachten tot ze klaar zijn? Of ben je hem een hele dag kwijt. Het is toch nog wel een stukje rijden namelijk voor mesunny3208 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:53:
[...]
Ik kon bij locatie Utrecht terecht. Om een APK in te plannen maak je een service request > Other. Typ dan: APK inplannen. Dan volgt een pagina met alle locaties waar je een APK kunt doen. In de offerte staat dan : Perform Netherlands MOT Inspection (Tesla).
[Afbeelding]
Na onderzoek lijkt de vermelding van “60 kWh” te herleiden tot de kentekencheck van Finnik. Die waarde wordt vervolgens overgenomen door andere platforms (zoals adverteerders op Marktplaats maar zelfs ook mijn verzekering). In het Finnik-rapport staat dat de handelsbenaming van de RDW afkomstig is, maar de RDW bevestigde mij telefonisch dat dit niet klopt: in hun registratie luidt (bijvoorbeeld voor een model uit augustus 2020) de variant E1R, uitvoering BB1N en de handelsbenaming is simpelweg “Model 3”. EV database geeft 49 kWh bruikbare capaciteit. Ik vermoed dat Finnik dit intern vertaalt naar “Standard RWD Plus 60 kWh”. Ik heb dit bij Finnik gemeld, maar nog geen reactie ontvangen. Het is naar mijn idee kwalijk dat er zo wordt geadverteerd met een 10 kWh (circa 20%) hogere accucapaciteit.Brokencore schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:38:
Ik zie veel SR+ RWD 2019 modellen geadverteerd staan met 60kWh, zo ook bovenstaande en veel op marktplaats.
Met ev-database.org erbij kom ik niet verder dan 53,1kWh waarvan 49kWh bruikbaar. Zit hier nog variatie in, of vermelden de adverteerders verkeerde gegevens?
Klopt 2019 heeft bruto 53-49 Kwh, vanaf 2021 55k-53Wh en vanaf 2022 60-57.5Wh dacht ik.tdn135 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:59:
[...]
Na onderzoek lijkt de vermelding van “60 kWh” te herleiden tot de kentekencheck van Finnik. Die waarde wordt vervolgens overgenomen door andere platforms (zoals adverteerders op Marktplaats maar zelfs ook mijn verzekering). In het Finnik-rapport staat dat de handelsbenaming van de RDW afkomstig is, maar de RDW bevestigde mij telefonisch dat dit niet klopt: in hun registratie luidt (bijvoorbeeld voor een model uit augustus 2020) de variant E1R, uitvoering BB1N en de handelsbenaming is simpelweg “Model 3”. EV database geeft 49 kWh bruikbare capaciteit. Ik vermoed dat Finnik dit intern vertaalt naar “Standard RWD Plus 60 kWh”. Ik heb dit bij Finnik gemeld, maar nog geen reactie ontvangen. Het is naar mijn idee kwalijk dat er zo wordt geadverteerd met een 10 kWh (circa 20%) hogere accucapaciteit.
Het is inderdaad een flinke misleiding, want een nett cap voor een 2019 SR+ met 15-20% degradatie zit al snel op de 41-43kWh capaciteit. Dat is toch een significant verschil, zeker als je dan ook bedenkt dat een 2021 door de warmtepomp niet alleen meer capaciteit heeft maar zeker in de winter ook vele malen efficienter is.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-11-2025 13:34 ]
Even teruggezocht:
In december 2019 zijn er zo'n 11.000 Model 3's verkocht, 36% van de 29.948 in heel 2019.
In december 2020 zijn er zo'n 3.800 Model 3's verkocht, 45% van de 8.369 in heel 2020.
Even verder vooruitkijken is het behoorlijk schokkend, 2021 maar 2565 auto's op kenteken en in 2022 zelfs maar 824 auto's.
Wat denken we? Zit er nog een daling in of zal het effect een stuk minder zijn?
Vanaf welk jaar kwam de Model Y op de markt, ik denk dat als je die erbij haalt dat het beeld totaal anders is. Die is dacht ik nu populairder dan de 3.gewoontim schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:42:
Ik ben de prijzen al een tijdje in de gaten aan het houden en zie weinig verandering op het moment. Weinig nieuw aanbod, maar ook weinig vraag lijkt het.
Even teruggezocht:
In december 2019 zijn er zo'n 11.000 Model 3's verkocht, 36% van de 29.948 in heel 2019.
In december 2020 zijn er zo'n 3.800 Model 3's verkocht, 45% van de 8.369 in heel 2020.
Even verder vooruitkijken is het behoorlijk schokkend, 2021 maar 2565 auto's op kenteken en in 2022 zelfs maar 824 auto's.
Het valt mij dat de Model 3's wel iets doorzakken maar redelijk stabiliseren terwijl je tegelijk veel EV's de markt in ziet komen (waaronder de VAG MEB's) met vaak toch aanzienlijk lagere prijzen.gewoontim schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:42:
Ik ben de prijzen al een tijdje in de gaten aan het houden en zie weinig verandering op het moment. Weinig nieuw aanbod, maar ook weinig vraag lijkt het.
Even teruggezocht:
Het lijkt er toch op de markt een gebruikte Model 3 relatief gezien hoger waardeert? Dit is mijn gevoel tenminste met wat ik voorbij zie komen, ik heb het niet gestaafd met cijfers.
Ik heb zelfs een duidelijke stijging in de prijs voor model 3’s gezien, zelfs voor dec 2019 exemplaren. Dit is ook goed te zien in de Google sheet van dit topic. Heel theoretisch was dit ook allemaal wel te verwachten door gezien die dec ‘19 lease piek, maar dat het ook echt allemaal ging gebeuren is toch bijzonder.revolution-nl schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:33:
[...]
Het valt mij dat de Model 3's wel iets doorzakken maar redelijk stabiliseren terwijl je tegelijk veel EV's de markt in ziet komen (waaronder de VAG MEB's) met vaak toch aanzienlijk lagere prijzen.
Het lijkt er toch op de markt een gebruikte Model 3 relatief gezien hoger waardeert? Dit is mijn gevoel tenminste met wat ik voorbij zie komen, ik heb het niet gestaafd met cijfers.
Toch goed aan gedaan door op die aanbod-piek in januari ‘25 te kopen: ik heb nog nooit een auto gehad die bijna een jaar later 1500-2000 meer waard is geworden! (Zelfs met de 15.000km die er nu extra op de teller staan)
Nu bijna een jaar later bevalt de SR+ nog steeds super. Deze zomer oa een roadtrip naar Noorwegen + Zweden gedaan van meer dan 5000 km tot boven de poolcirkel; geen centje pijn. Fantastische laad infrastructuur in dit deel van Europa. Laden tijdens dit soort trips is wel het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken, de ingebouwde navigatie voor supercharging werkt dan geweldig. Ook mooi dat je de voorzieningen in de buurt van de volgende supercharger alvast kunt bekijken. Het laden is dusdanig snel dat je meestal al een berichtje van de auto krijgt dat je weer door kunt rijden, nog vóórdat je je koffie hebt besteld.
Onderhoud tot nu toe: een check van de remvloeistof via een Tesla mobile ranger (kost weinig en werd aanbevolen door het systeem). Verder zelf de wielen geroteerd (voor<>achter), uiteraard wel met zo’n Tesla lifting rubber puck! Verder regelmatig even een bult bladerzooi uit de ingang voor de ventilatie zuigen onder de frunk. Inmiddels is hij ook weer APK gekeurd voor twee jaar; geen problemen gevonden. Was wel even zoeken waar ik dit ging doen want ik wist toen nog niet dat APK ook via Tesla zelf kon. Mijn lokale Bosch Car Service garage wilde geen Teslas ‘doen’ omdat ze het spul daarvoor niet op orde hadden (lees: waarsch geen lifting rubbers). Uiteindelijk voor de APK een enthousiaste (en zeldzaam professionele) lokale eenmansgarage gevonden die het ook mooi vond om Teslas beter te leren kennen.
Ivm wintersport moet ik binnenkort wel nieuwe banden (de Pilot Sport zomerbanden zijn nog niet versleten, dus die gaan denk ik maar op Marktplaats). Bij de vorige auto jarenlang een dubbele set wielen gehad zomer+winter. Nu wil ik wel eens over op all-season. Ik denk dat ik ga voor de nieuwe Vredestein Quatrac Pro EV’s, heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn relatief stil en zuinig tov andere all seasons, ivm een meer radiaal-vormig profiel.
Hun procedure beschrijft het gebruik van Molykote M77, maar dit is lastig te vinden. Hebben jullie wellicht een idee waar ik aan dit product of een goed alternatief kan komen?
Reparatie instructie:
https://service.tesla.com...01-B8E4-F93B01FE275E.html
Ik word nog niet heel enthausiast van de eerste reviews. Ik twijfel zelf nog tussen Hankook ION flexclimates of Michelin CrossClimate 3 Sport. Die eerste scoort iig op vrijwel ieder vlak beter dan de QP.mcduck schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:45:
Ivm wintersport moet ik binnenkort wel nieuwe banden (de Pilot Sport zomerbanden zijn nog niet versleten, dus die gaan denk ik maar op Marktplaats). Bij de vorige auto jarenlang een dubbele set wielen gehad zomer+winter. Nu wil ik wel eens over op all-season. Ik denk dat ik ga voor de nieuwe Vredestein Quatrac Pro EV’s, heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn relatief stil en zuinig tov andere all seasons, ivm een meer radiaal-vormig profiel.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 17-11-2025 16:59 ]
All-electric.
Ik heb het Tesla laten doen. Als ik me goed herinner was iets van 100 euro, aandrijfas invetten. Als je het zelf kan en durft dan steek je die in de zak.michaeltb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:16:
Zijn er hier tweakers die toevallig de aandrijfas klik onder handen hebben genomen?
Hun procedure beschrijft het gebruik van Molykote M77, maar dit is lastig te vinden. Hebben jullie wellicht een idee waar ik aan dit product of een goed alternatief kan komen?
Reparatie instructie:
Ik ook, door Tesla Duiven, was in totaal 113,40 EUR kwijt.megabeat schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:55:
[...]
Ik heb het Tesla laten doen. Als ik me goed herinner was iets van 100 euro, aandrijfas invetten. Als je het zelf kan en durft dan steek je die in de zak.
Bij mij klikte het bij snel wegrijden en stoppen en inderdaad met alleen raam open.RTJ1990 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:05:
Ahhhh, dus dat hoor ik als ik de ruiten omlaag heb! Ik kan er alleen niet echt achterkomen of dit kwaad kan? Ik irriteer mij er verder niet aan, dus prima om het zo laten, maar ook geen zin in dat het leidt tot andere problemen
Zover ik weet en lees kan het niet direct iets kwaad en komt het bij veel autos voor. Ik vermoed dat de meeste mensen het niet weten omdat ze met raam dicht rijden.
Voor mij een auto waar ik en mijn passagiers inzitten betrouwbaar en veilig zijn en dan moet oa ophanging, remmerij en in dit geval aandrijving gewoon bijna perfect zijn en alles opgelost worden.
@michaeltb Waarom zou je dit onderhoud uitvoeren? loop er iets aan bij 500k km?michaeltb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:16:
Zijn er hier tweakers die toevallig de aandrijfas klik onder handen hebben genomen?
Reparatie instructie:
gewoon benieuwd.
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 20-11-2025 21:47 ]
Op het overzicht van de CPO wagens staat vaak "land van registratie + eerste inschrijving”. Bij veel modellen van 2021 staat dat ze uit Duitsland komen. Maar bij degene die ik heb gekocht stond -dacht ik-, België, of niets. Ik ging ervan uit dat ik een Belgische wagen had gekocht.
Nu vind ik de afhandeling wel minder vlot gaan.
Ik kreeg gisteren telefoon van Tesla om de levering in te plannen. Daar vertelde ze me dat de wagen morgen naar de technische keuring gaat (verplicht voor verkoop in België, soort van APK, hier krijg je dan een inschrijvingsbewijs mee). Maar nog geen minuut later kreeg ik een mail met een inschrijvingsbewijs, de welke was meegegeven op een keuring uitgevoerd op 23 oktober.
Vreemd, maar oke. Na contact met Tesla blijkt dat de keuring inderdaad is uitgevoerd in oktober en dat er waarschijnlijk vergist is van maand.(Maar 21-11 lijkt niet echt op 23-10…) Volgens Tesla kan ik de wagen laten inschrijven door m’n verzekeraar. Dus ik stuur de documenten naar m’n verzekering waarop ze zeggen dat dit een geïmporteerde wagen is, en er verschillende documenten ontbreken na de invoering. Dus ik heb terug gebeld naar Tesla waar ze inderdaad bevestigden dat de wagen toch van Duitsland komt, en dat de documenten doorgestuurd zouden worden. (nog niets ontvangen.)
Ondertussen had ik ook gezien via een trackingsite dat de wagen al eens te koop had gestaan bij Tesla: eerst online op 21 oktober. Offline op 8 november. En dan weer online op 14, en dus iets later gekocht door mij en weer offline. Zou een vorige koper deze hebben gekocht maar hebben geweigerd bij afhaling?
Dit bovenstaande geeft me wel een naar gevoel. Alsof er iets mis is met de wagen? Tesla contacteren gaat heel eenvoudig, en ze staan me altijd vriendelijk te woord, maar toch...
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
/f/image/RQEOAp7aqHiEc6pNzixO8E0z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9buDDDLnh2ERXzc1bYTQtyp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3J0hIYbwYehCH3o9ue2TU5fn.png?f=fotoalbum_large)