Je denkt dat een 9 jaar oude Model 3 straks gekocht kan worden voor €5.000?
Als het zo ver gaat komen zet ik er voor de lol nog wel eentje naast hoor

Dit komt mede omdat de accu techniek in een M3 voor een consument die een 10 jaar oude M3 wil kopen, niet als bewezen voelt en nooit een nieuwe accu kan betalen.
Het klopt dat momenteel menig consument totaal verkeerd is ingelicht en niet op de hoogte is van de feiten. Ik heb echter stille hoop dat dat er over 4 jaar toch iets anders uit ziet.
Er rijden dan immers ook heel wat meer praktijkvoorbeelden rond die het tegendeel bewijzen.
Daarnaast zullen overige kosten zoals een verzekering en (tzt) volle mep aan wegenbelasting zeer zwaar wegen.
Laten we wel wezen, het gros wat een 10 jaar oude occasion koopt let helemaal niet op verzekeringen, MRB en zaken als de TCO. Die kopen gewoon een auto die ze mooi vinden voor een prijs die ze kunnen betalen. Als men dergelijke 'overige kosten' zou meerekenen, dan had men al veel eerder een EV aangeschaft.
Maargoed, dan nog... er zijn ontzettend veel Nederlanders die nu rondtouren in een enigszins moderne middenklasse SUV, ook die gaan tegenwoordig prima over de 1500kg. Al helemaal de iets nieuwere hybrides, ook daar gaat het halftarief de deur uit (een nieuwe Prius weegt meer dan een Model 3). Om maar niet te beginnen over de hoeveelheid (oudere) diesels die ook maar wat vaak meer dan 1400kg wegen. Die betalen al jaren bakken met motorrijtuigenbelasting, zonder morren
De MRB op mijn Model 3 SR+ uit 2019 is, zelfs tegen het aanstaande voltarief als dat straks echt zo ver gaat komen, een lachertje tov wat mijn schoonpa voor een Renault Kadjar op diesel neertikt.
Wat wel positiever kan uitpakken voor de restwaarde, is het afschaffen van de salderingsregeling. Mensen zullen dan minder aan een teruglever boete betalen en zelfs "gratis" in hun accu kunnen stoppen. Misschien komen er handige bedrijfjes die daardoor je oude M3 iets op waarde houden.
In principe is dit onzin, want het maakt allemaal niet heel veel impact (
artikel op de frontpage heeft het over 200 euro per huishouden, een auto kost al met al snel het dubbele van dat... per maand!). In ieder geval veel te weinig om een 'nieuwe auto' te overwegen als gezin denk ik zo.
Maargoed, zelfde als hierboven: menig consument is niet op de hoogte van de realiteit, dus wellicht zit er toch een kern van waarheid in
Als straks de salderingsregeling wordt afgeschaft, zal de 'terugleverboete' dalen, ook gaat er een wettelijke bepaling komen die een minimale terugleververgoeding voorschrijft. De hele terugleverboete is bedacht omdat de afschaffing van de salderingsregeling telkens werd uitgesteld.
Het zou niet meer dan logisch zijn dat de terugleverboete verdwijnt - al is niemand in de Tweede en Eerste Kamer slim genoeg geweest om zo'n garantie in de wet op te nemen 
Het zijn in de praktijk de grote zonneparken, soms in eigendom van een leverancier zelf, die het net écht in onbalans trekken. Maar na jaren politiek gebrabbel is de rekening daarvan weer 'gewoon' bij de particulier beland.
Wat al het voorgespiegelde voor impact heeft, wordt al met al extreem overdreven. Menig EV-rijder heeft al heel wat 'gratis' kilometers uit z'n panelen getrokken, en dat zal zo blijven, ook na afschaffing saldering. Eigen gebruik is wellicht straks nét iets aantrekkelijker, maar gezien op elektriciteit sowieso al zoveel goedkoper kan zijn tov brandstof, maakt dat niet extreem veel uit.
[
Voor 5% gewijzigd door
Richh op 17-12-2024 17:08
]