Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:17
Vorig jaar een mobile airco van domo DO 10160 aangekocht, nooit gebruikt gisteren voor de eerste maal gebruikt in onze veranda 20 vierkante meter, airco kan tot 35 vierkante meters gebruikt worden.

ingesteld op 17 graden , het heeft 5 uur staan draaien zonder enig resultaat , op het dak ligt een zeil, om de zijkanten screens en gordijnen.

radeloos vandaag terug naar de winkel ermee, toestel schijnt te licht te zijn met 9000 btu, heb hier nog een model staan met 12000 btu.

goed en wel maar zal dit werken en hebben maar een airco nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Wat is je punt?
En een veranda is open. Niets meer dan een overkapping aan je woning. Heb je het over een serre?

[ Voor 76% gewijzigd door t14wo op 31-07-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
begrijp ik het goed dat je dus een mobiele airco op een veranda hebt zonder isolerende zijkanten?
Screens en gordijnen zullen niet heel veel tegen houden...

Ik zou dan zeggen dat geen enkele airco het daar koel gaat krijgen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
veranda is 12 vierkante meter, de onderbouw is 8 vierkante meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@kurt71 ik denk dat je een stuk meer informatie moet geven voordat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven.

Dat begint met een duidelijke omschrijving (evt. incl. foto's) van de ruimte die je probeert te koelen. Hoe is die ruimte afgesloten van de buitenwereld, van welk materiaal zijn de wanden, hoe is het afgescheiden van de rest van het huis? Staat de ruimte vol in de zon?

Voor wat betreft de airco unit: komt er wel koude lucht uit? Hoe is hij opgesteld in de ruimte, hoe is de afvoer van warme lucht geregeld (hoe heb je de slang naar buiten gelegd)?

Verder is dit meer iets voor Huishoudelijke waren, dus bij deze verplaats ik je vraag even naar dat deel van het forum :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 31-07-2024 17:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

t14wo schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:58:
Wat is je punt?
En een veranda is open. Niets meer dan een overkapping aan je woning. Heb je het over een serre?
Ik vermoed dat de topicstarter uit België komt, waar de term veranda gebruikt wordt voor wat we in NL een serre zouden noemen, dus een gesloten, voornamelijk glazen, aanbouw.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 22:34
Orion84 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Ik vermoed dat de topicstarter uit België komt, waar de term veranda gebruikt wordt voor wat we in NL een serre zouden noemen, dus een gesloten, voornamelijk glazen, aanbouw.
Aaah.. Kijk. In dat geval zou ik lekker de deuren openzetten. Een airco gaat weinig helpen en een mobiele airco zelfs niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt71
dus de veranda hangt aan een dak waaronder 8 vierkante meter is
de veranda is 12 vierkante meter, afgedekt met zeil en screens zie foto's
wanden zijn in polycarbonaat
slang door de schuifdeuren met hulpmiddel

er komt koele lucht uit en buiten warme
airco staat midden van een zijkant van de veranda

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYL00ssqKBL_LKmLlF6BhwobHvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XbI5HuxY3JWy32idne5T9up.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuju8m-Mx9VqJV9P6qG_Q5BW0GM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPRnu8dp8PVTgY7uSefuwGmG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgkAdudvHudonm4ZJL2N3Tbt7fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMyC9rXJdfq88NjyjQXjCXWd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkjB1vtxDFlpu_HhmffaZJYyy2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygbps9JoCX79OKDekoj4NgoD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whWeVFRE56CPqkgheaC6qHnJAF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nVmvZOt5DUvk3RpZJcCNS3O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2ft4JUR9SBvE9dbyji96iyF9_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXftHEuChtk8A21c1ELNbEiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt71
k vermoed dat de topicstarter uit België komt, waar de term veranda gebruikt wordt voor wat we in NL een serre zouden noemen, dus een gesloten, voornamelijk glazen, aanbouw.

een serre gebruiken we hier voor planten en groenten te kweken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

Ook met 4 airco's ga je het daar niet koud(er) krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En dat noemen wij dan weer een kas. Dank voor de verduidelijking d:)b

Ik ben bang dat een simpele mobiele airco niet zal kunnen opboksen tegen alle warmte die door zo'n glazen/polycarbonaat aanbouw naar binnen komt. Die geadverteerde capaciteit qua aantal vierkante meter zal uitgaan van een ruimte binnen in huis, met dus veel minder instraling van warmte en veel betere isolatie.

Sowieso wordt alle warme lucht die de airco naar buiten blaast vervangen door lucht van elders (uit de rest van het huis, maar in dit geval waarschijnlijk vooral van buiten), waardoor de efficiëntie van dergelijke airco's sowieso al erg beperkt is.

Misschien dat een split unit airco hier nog iets van kans maakt om de boel koel te houden, maar een mobiele unit is verspilde energie vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
ervoor hadden we een aircooler en die deed het vrij goed.

vorig jaar hebben we deze gekocht in aanbieding, de verkoper nu stelde voor een zwaardere te kopen voor €500 ga daar eens over nadenken zei ik.
Als er geen oplossing is dan gaat deze de verkoop in. hopend op een koudere zomer lol

intussen alle andere toestellen zijn verkocht, dus terug op zoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@kurt71 Bezint eer ge begint...

Mobiele airco's zijn al vele malen bespoken.

Mobiele airco advies
(mobiele) Airco advies
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Mobiele Airco
Stille mobiele airco gezocht!
Mobiele airco slang + lucht ontsnapping
Mobiele Airco kopen met budget van ongv 300-400 euro

Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend. Het fundamentele probleem van deze dingen is dat ze warme afvoerlucht naar buiten blazen. En die lucht moet natuurlijk weer vervangen worden, en komt vaak dus ... van buiten. Zo schiet het niet op.

Bekijk deze video maar eens:

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aan laten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak, voor 1500 euro. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan. Ik had dus al 1100 euro uitgegeven, terwijl ik het in 1x goed had kunnen doen voor 1500...

Je zal ook moeten kijken wat je kan doen om de warmte buiten te houden. Ramen dicht, gordijnen dicht, screens aan de buitenkant van de ramen, enz

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
kurt71 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:21:
k vermoed dat de topicstarter uit België komt, waar de term veranda gebruikt wordt voor wat we in NL een serre zouden noemen, dus een gesloten, voornamelijk glazen, aanbouw.

een serre gebruiken we hier voor planten en groenten te kweken
Ja veel glas ( enkel glas ? ) en zitten die screen achter de ramen ? , afdichting is ook niet echt bevorderlijk want zo zuig je warme lucht van buiten aan, en weet je zeker dat het een 12000 btu. is en geen 8000 btu want 12000 btu. moet toch enige verkoeling geven, hier staat een carrier mobiele airco (12000 btu ) met dakdoorvoer ( zolder , puntdak ) en was van de week 31 graden, met zo rond de 6 uur koelen kwam deze tot 23.9 graden , deze carrier mobiele airco is echt behoorlijk zwaar en moet je met 2 man tillen
.
Er is heel veel troep op de markt zeker als het gaat om mobile airco's, specs kloppen totaal niet wat is vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@Microkid Ramen, screens , gordijnen en zeil allen aanwezig

@tronmedia die dat ik nu heb is 9000 btu, die dat de verkoper wilde verkopen aan €500 is een bth 12000 en kon zelfs een btu 14000 aanprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Hij werkt gewoon naar behoren. Zo'n ding koelt vrijwel niet doordat hij warme lucht naar binnen zuigt.
Alleen als je in de vries gaat zitten is het lekker fris. Maar een kamer afkoelen kan hij niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

9000 btu is ongeveer 2,6kW koelvermogen; als ie dat al haalt. Voor een dergelijke ruimte veel te weinig.
Zelfs met die 14000 (4,1 kW) gaat hij het niet redden.

Ik zou eerst beginnen met fatsoenlijke zonwering aan te brengen aan de buitenzijde; een groot schaduwdoek of zonwering met zuignappen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Het is eigenlijk best simpel, een mobiele airco van 10000/12000 BTU kan prima een normale slaapkamer koelen. En met koelen bedoel ik ongeveer 5/7 graden lager dan buiten (met alles redelijk dicht) en natuurlijk een iets lagere vochtigheidsgraad. Wij doen dit als sinds 2001 in een huurhuis en werkt prima met redelijke elektriciteit kosten in de 3 zomermaanden. Een glazen aanbouw in de zon koelen met 12000 BTU van een mobiele airco zie ik (ook) niet gaan werken. Als de uitbouw idd gesloten is vanuit je woonkamer kan je overwegen om je woonkamer te gaan koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 19-09 14:07
Hier staat ook een volledig glazen tuinkamer (om er maar weer een kreet in te gooien).

Daar wordt het als het buiten 4 graden is en zonnig ontspannen 24 graden. Als we de zonneschermen en screens dichtgooien en buiten is het 26 graden dan wordt het binnen makkelijk tegen de 40, met zonnescherm open en de schuifwand dicht hebben we per ongeluk de 60 graaden al eens aangetikt.

Vroeger zat ik zelf in de koeltechnische wereld en heb in een duister verleden wel eens gerekend aan koelinstallaties of wat voor vermogen er nodig is.

Als je zo'n serre terug wilt koelen moet je een airco hebben van minimaal 7kW, dat is dus bijna 25000btu, dus je moet een unit hebben die 3 x groter is dan wat er nu in staat. Hierbij moet ik aangeven dat je dan praat over een split-unit! Verder zal er een behoorlijk windje staan in je serre daar je nogal wat lucht per seconde verplaatst moet worden.

Feitelijk wat je probeert is een broeikas terugkoelen met een ijsblokje. Je hebt een ijsberg nodig.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@nodri2000 bedankt voor de info airco staat al te koop, was te verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
kurt71 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:40:
@nodri2000 bedankt voor de info airco staat al te koop, was te verwachten
Misschien is dit een optie ( Nederland Inventum AC127WSET )
YouTube: BEST Portable Air Conditioner I have ever tested - DUAL HOSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@tronmedia stof om na te denken, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan kan je beter nog naar een mobiele split unit kijken (als je geen volwaardige split unit wilt installeren): https://www.airco-gids.be...emen/mobiele-split-airco/

Ik heb zelf uit die lijst de Argoclima Ulisse 13 DCI ECO (of een model dat daar op lijkt in elk geval) hier staan met buitenunit op het balkon. Dat werkt een stuk beter dan een mobiele monoblock airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@Orion84 wel erg prijzig deze, kan je deze gemakkelijk af koppelen van elkaar zie op de die site dat dit ook via een schuifraam kan geinstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kurt71 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:50:
@Orion84 wel erg prijzig deze, kan je deze gemakkelijk af koppelen van elkaar zie op de die site dat dit ook via een schuifraam kan geinstalleerd worden?
Nee, die kan je niet afkoppelen. En ja, die units zijn een stukje prijziger dan de monoblock aircos. Voor mij een prima oplossing omdat ik in mijn huurappartement niet op eigen houtje een vaste splitunit kan installeren en dit een stuk beter werkt dan monoblock, maar in jouw geval lijkt me een vaste split unit wel een betere optie (mits het binnen budget valt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@Orion84 budget is momenteel niet de laatste dagen van de solden veel electronica gekocht voor de vrouw. dus een beetje sparen
Pagina: 1